VLISSÏXbSCHK COURANT. 1875 N°. 88. Donderdag 4 November. 13Jo Jaargang. NUMMERING DER VAARTUIGEN. WEKELIJKS BERICHT AAIV ZEEVARENDEN, BIMLANDKCUE TIJDINGEN. Nieuwendijk, wijk H n°, 101. VLISSINGEN. BUREAU: F. Hi SCHIFFERi Advertentiëu gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure; De prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie "maanden 1.franco per post f 1,15. Afzonderlijke nummers 10 Cents. Men Abonneert zich bij alle Boekbandelaren en Post-Directeuren. Abonnementen voor België, Putscbland en Engeland 1,65; Frankrijk 2,10; per 3 maanden. Het BESTUUR der Visscberijen op de Scbelde en Zeeuwscbe Stroomen, zitting houdende te Tholen, In aanmerking nemende dat bet nummer bedoeld in art. 8 van bet Reglement op bet bevissehen der Scbelde en Zeeuwscbe Stroomen, vastgesteld bij Koninklijk besluit dd. 17 Juliji., (Staatsblad no. 134), op verscheideue Vaartuigen niet in bet midden van bet groote zeil is geplaatst. Beveelt aan allen die liet aangaat om bet NUMMER, in het boven aangehaalde artikel bedoeld, midden in het groot zeil van bun Vaartuig te plaatsen, en, wel zoodanig, dat, wannoer men de piek laat vallen en de bals van bet zeil opge haald is, bet bedoelde nummer toch duidelijk zichtbaar blijft. Belanghebbenden worden aangemaand om aan den inhoud van deze bekendmaking te voldoenbij ge breke waarvan zij zich zelf de gevolgen zullen te wijten hebben. Gedaan te Tholenden 27 October 1875. Het bestuur voornoemd, C. J. DE VÜLDER VAN NOORDEN, Voorzitter. DE CASEMBROOT, Secretaris. UITGEGEVEN DOOR DE Afdccling IVcd. Ilydrograpliic. 30 Oct. 1875. N°. 6. De lengte wordt gerekend vau Greenwich. Bijdemaximum lichtafstanden wordt verondersteld 4'/a meter voor de hoi.gte van hot oog des waarnemers. De opgegeven zeemijlen zijn minuten of Engelsche mijlen vau ili Geographische of Duitsche mijl. HOEK VAN HOLLAND. Baar nieuwe Maasmond. 20 October 1875. Iu de afgeloopou week is de waterstand op den droge voorden water weg be vonden bij gewoon laag water,(of 7 decim. A.P.) als volgt: Langs den Noorddam 39,5 decim. Op de geleide lichten lijn. 38 WESTER -SCHELDE. Wrakton gelegd bij Batli. In de kromming van Bath ligt in het vaarwater 150 meter van de witte tonskant tusscben n°. 26 en 27 wit, eene vischsloep gezonken met de mast nog boven water zichtbaar. Tot aanduiding van dit wrak is aan de oostzijde daarvan eene wrakton, zwart en wit geblokt, gelegd in 9 meter gewoon laag water op de merken. Meestoof bij Rilland eene spaakslengte bewesten den noordlicbtopstand van Rilland. Middelste buis op de havendijkte Bath eene spaaks lengte benoorden het Douanenhuis. VLIELAND. I'Sgging telegraafkabel, llarliiigcn Vlieland Volgens bekendmaking van bet bestuur der Rijks telegraaf ligt de herstelde telegraafkabel thans van het Noorder bastion te Ilarlingen in W.N.W.lijke richting, ombuigende N.W.lijk naar de Blauwe Slenk; 50 met. benoorden zwarte ton n°. 8, 25 met. beoosten twarte ton n°. 7, 50 met. zwarte ton n°. 6, verder 50 toet. bezuiden witte tonnen n°. 4 en 3 en 50 met. benoorden witte ton n°. 2. Ruim 500 met. bewesten laatstgenoemde ton ligt de kabel dwars door het vaarwater in nagenoeg Noor delijke richting op zwarte tonu0.1 aan, voorts tusscben dezo en den wal van den Grienderwaard en langs dezen wal in N.W. en Noordelijke richting tot op een afstand van ongeveer 500 met. van de ton derPa»- ncnplaat, verder in N.W.lijke richting door den Vlie- stroom tusscben tuitte malle ton en Witte JPrinshoek ton door en over de Vliereede, tot dicht onder den wal van de Richel of Roode tonnenplaatdaarna langs dezen wal in Noordelijke richting tot het punt waar de Vehlkaap zich even bewesten het Telegraafkantoor op Vlieland vertoond. Hier is de kabel op de Richel geland en geslagen om een op dezen zandplaat ingebeiden paal. Tot aandui ding van de richting waarin de kabel den Vliestroom snijdt, zijn op de Richel twee Kaapjes geplaatst, die wanneer men ze zoowel onderling als met de »strand- kaap" op Vlieland in één ziet, aanduidon dat men zich boven den Kabel bevindt. Peilingen miswijzend. 17° N.W. 1875. Gezagvoerders van schepen, loodsen en wie het ver der mocht aangaan, worden dringend uitgenoodigd, het ankeren van schepen op plaatsen waar de Kabel ligt en iedere beschadiging van den Kabel, op welke wijze ook, te vermijden. Zie Bericht aan Zeevarenden" n°. 8/38. 's Graven- bage 1875. Nood- en Looda-selnen. Volgens Koninklijk besluit van 10 October 1875 {Staatsblad n°. 178), iu werkingtredende 1 Jan. 1876, zijn de navolgende seinei: vastgesteld voor schepen die in nood of gevaar vckcève n, of een loods verlangen. NOOD-SEINEN. De navolgende seinen, betzij afzonderlijk of geza menlijk gedaan, worden als nood-seinen aangemerkt en mogen alleen gebezigd worden als bet schip in nood of gevaar verkeert: a. B ij d a g 1°. Kanonschoten met tusschenpoozingen van eene minuut. 2°. Het sein N.C. van het Algemeen Seinboek. 3°. Het afstandsein, bestaande uit eone vier kante vlag, boven of onder welke een bal of een voorwerp, dat op een bal gelijkt, is geheschen. b. B ij nacht: 1°. Kanonschoten met tusschenpoozingen van eene minuut. 2°. Een vlammend vuur (als van een brandend teei- of olievat). 3°. Vuurpijlen of licbtkogels, onverschillig vau welke kleur of inrichting, die één voor één met korte tusschenpoozingen worden ontstoken. LOODS-SEINEN. De navolgende seinen, hetzij afzonderlijk of geza menlijk gedaan, worden als loods-seinen aangemerkt en mogen alleen gebezigd worden als het schip een loods verlangt: a. B ij dag: 1°. De nationale vlag, omgeven door een wit ten rand, ter breedte van een vijfde van die der vlag, aan den voortop geheschen. 2°. Het sein P.T. van het Algemeen Seinboek. b. Bij nacht: P 1°. Blikvuren, die met tusschenpoozingen van 15 minuten ontstoken worden. 2°. Een beid er wit licht, dat on middelijk boven de verschansing vertoont wordt en met korte tusschenpoozingen telkens gedu rende eene minuut zichtbaar is. Vlissingen, 3 November. Aan onzen stadgenoot, den heer P. J. Terwoert, is dezer dagen van wege de Maatschappij tot reddin_ van drenkelingen geschonken eene goaden medaille, voor het op Maandag 16 Augustus jl. redden van een knaap, die door de menschlievende pogingen van den bekroonde aan een wissen dood werd ont- kt. De medaille vertoont aan de eene zijde een dren keling, liggende aan den waterkant. Het gevaar, waarin hij, hoewel uit het water opgehaald, nog blijft verkeeren, wordt voorgesteld door den Dood, die, in het verschiet hem bedreigt; terwijl de Menschlievendheid, onder de gedaante eener naast hein nederknielende vrouw, hem beschermt en alles schijnt aan te wenden om het leven weder op te wekken en te behouden. De middelen, hiertoe dien stig en het meest noodig, zijn nevens liaar geplaatst. In het verschiet vertoont zich een openstaand huis, geschikt en als het ware uitnoodigende om den dren- drenkeling derwaarts over te brengen en verder te behandelen. Het Latijnsche randschrift door den hoogleeraar Pieter Burinan den tweede opgesteld, luidt aldus: Redditur Uic enectus aqidspatricegue suisgue, d. i.: Iu het waier gesmoord wordt hij aan het vaderland en aan zijne betrekkingen teruggegeven. De keerzijde der medaille vertoont eene eiken kroon, zooals de Romeinen gewoon waren te ver eeren aan hem, die een burger voor den Slaat be houden of gered had, en binnen welke de naam van den redder is gegraveerd, beuevens het jaartal, waarin deze daad door hem is verricht. Een Laiijnsch randschrift omgeeft de kroon en is van dezen in houd Ob servatem civem ex dona societs Amstelaed CIOIOCCLXVII, d. i.Tot belooning voor het redden van een burger, geschonken door dexlmster- damsche maatschappij, in 1767 opgericht. Donderdag 28 October liep het stoomschip W. A. Scholten, kapt. Jansen, komende van New-York met een diepgang van 55 decimeter den Nieuwen Rotterdamschen Waterweg binnen. Spoedig echter was het stoomschip verplicht het anker te laten val len en te blijven, waar het was, ten gevolge van rivierverstoppiug, veroorzaakt door het aan den grond zitten van vier stoomschepen aan den boven- mond van het kanaal of de doorgraving, op het zoo genaamde //Zuiden", die het voortzetten der reis verhinderde. De Scholtenden volgenden dag wil lende vertrekken, geraakte met het achterschip aan den grond, waardoor het schroefraam en het roer afbraken. Aangezien het schip door deze ramp niet dau met geringen diepgang de plaats zijner bestem ming kon bereiken werd onmiddelijk overgegaan tot lossing van een gedeelle der lading, waarna het door 3 sleepbooten naar Rotterdam werd gesleept. Naar wij vernemen is het viertal aan den grond zittende schepen met één vermeerderd. Wanneer dergelijke feiten en daarbij in aanmer king genomen wordt, dat de stoomschepen, varende van Rotterdam op Harwich, in plaats van te 5, voor taan in den namiddag te 2 uren zullen vertrekken, hoogstwaarschijnlijk omdat men het niet waagt in den donker den Waterweg door te varen, dan be hoeft het geen verder betoog, dat de Rotterdamsche Waterweg nog niet is, wat hij wel diende te zijn, en alzoo geen aanspraak kan of mag maken op den naam van een waterweg, geschikt tot het bevaren van zeeschepen, van middclmatigen diepgang. Uit Rotterdam, 2 November, meldt men ons u De Scholten, die verledene week den Waterweg met kracht wilde doorstoomen, verloor het geheele achterste gedeelte van het schip. Het zal, naar men verneemt, naar Engeland worden opgesleept, om aldaar tedokken.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1875 | | pagina 1