VLISSIMSCHE COURANT. J8T5. N°. 73. Zondag 12 September. 13 Jaargang. KENNISGEVING. ROTTERDAM en VLISSINGEN, do a P a 'C '5 -2 5.40 6.10 5.48 6.20 5.52 5.59 6.14 6.23 6.35 6.42 6.47 6.57 7.3 7.18 7.31 7.45 7.55 8.50 9.- 9.5 9.12 9.27 9.35 Nieuwendijk, wijk II n°. 101, VLISSINBEN. Advërtentiën gelieve men aan den Uitgever in to zendon uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure; De prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgogevon. Abonnementsprijs per drie maanden 1.franco per post f 1,15. Afzonderlijke nummers 10 Cents. Men Abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post-Directeuren. Abonnementen voor België, Duitschland en Engeland 1,65; Frankrijk 2,10; per 3 maanden. Aan het Bureau van Politie, is als gevonden gedé- poneerd:een zwart moréc Schortje, benevens een Trapladder. Ter provinciale griffie van Zeeland, in de abdij te MuMelburg, liggen ter lezing de voorwaarden, waarop door het Departement van Marine, op den 17den Sep- tcmber a. s. zal worden aanbesteed: De levering van levensmiddelen. In no. 36 van het Zondagsbladhoofdzakelijk ge- I wijd aan de belangen der gemeente Rotterdam, dat uitgegeven wordt door de heereu Nijgh en van Ditmar aldaar, komt een stuk als hoofdartikel voor, getiteld I dat wij, om deszelfs fraaien inbond ter lezing aan- I bevelen aan allen, wien het niet onverschillig is, wat I Rotterdamscho touristen zoo al opdisschen van Mid- I delburgschc eu Vlissingsche toestanden. Daarenboven meenen wij onzen lezers geen ondienst I te doen met ben in losse trekken eenigszins op de I hoogte te stellen van datgene, wat van Rotterdamsche I zijde zoo al dienaangaande wordt uitgekraamd, r Do schrijver van bedoeld stuk, die al zoo veel ge hoord cn gelezen had van de ongehoord gunstige lig- I ging van Vlissingen en de ontzacbelijk groote haven-, I sluis- eu spoor weg werken, die daar van Rijkswege 2911 tot stand gebracht, de behoefte geen weêrstand kunnende bieden, om alles zelf eens in oogenschouw [to komen nemen, gaat, zoodra hij er de gelegenheid I toegevonden heeft, Middelburg en Vlissingen, die zich I volgons hem in bet gelid der tegenstanders en coneur- 1 ronton van Rotterdam geplaatst hebben, met een be- I zoek vereeren en keert later in stomme vorba- I zing in de Rottestad terug. Hij had den Zeeuwschen bodem, van welken onge- kenden bloei en beweging was voorspeld, betreden in I de verwachting, dat bij er althans een begin, een heel I klein begin van de scheepvaart en handelsbeweging I zou aantreffen, gelijk aan die, welke b.v. te Rotterdam en te Amsterdam kunnon worden waargenomen. I Doch zie, 0 jammer, zijne verwachtingen zijn totaal den bodem ingeslagen. De grootst mogelijke teleurstelling, welke hij ook anderen touristen voorspelt, was hem ten deel geval len. Noch te Middelburg, noch te Vlissingen had hij ienig spoor ontdekt, van bet ontwikkelend leven in sen nieuw centrum van scheepvaart en handelsbe weging. Alles ziet er, volgens don schrijver, nog uit, als voor 25 jaren, toen hij onze streek met een bezoek vereerde en den moed had de Zeeuwsche lucht te 1 komen inademen. Middelburg heeft op hem den indruk gemaakt van acne provincie-stad, bewoond door renteniers en win keliers. De binnenlandsche marktdagen uitgezonderd, I het overal stil en wel zoo, dat men het grootste ge- I deelte van de .week wel met kanonnen (met welke I bnonnen vermeldt de schrijver niet) door de straten Aanschieten. Juist was de schrijver te Middelburg, toen men ',czig was in het beste deel der stad te pompen en te Metselen aan het droge dok van de heeren van Zoijlen «n Dekker, die, volgeus den zegsman van den teleur stelden Rotterdammer, Zeeuwsch kapitaal zoeken eD het er niet zullen vinden. En die profetie werd »met vasten wil" door den wood-etenden profeet uitgesproken. De Zeeuwen houden zich, zoo gaat hij voort, uit- I ^(leringen daargelaten, bij hun locaal-handel en de I 'Papieren". De zucht om geld in effecten te beleggen 17Ü ?0Qt^ei' arbeid veel intrest te genieten, is ook in ""land eene kwaal geworden, aan wolker uitroeiing i niet te denkeu valt, al werd iu de laatste jaren veel kapitaal in de effecten-kraam te gronde gericht. Rentenieren is het droombeeld van de meesten. Cou ponnetjes-knippen wordt er handenarbeid genoemd, waarnaar men streeft. Men is liever een klein rente niertje en te gelijk een groote leeglooper, dan in reëelo zaken zijn kapitaal om te zetten. Flinke, krach- tige, gezonde ondernemingsgeest heeft voor slaperig heid plaats gemaakt. Eu dat zegt schrijver niet uit zich zei ven. Neen, Zeeuwen, die het weten kouden, dat het zoo is eu uiet anders, hebben hem dat verzekerd. En mochten de zegsraannen van den Rotterdamschen schrijver hem wat op de mouw gespeld hebben, de kolommen van het Zondagsbladdat hoofdzakelijk voor Rotterdam sche belangen in de bres springt, zijn voor eiken tegen spreker ter boschikking. O tempora, 0 mores! In Vlissingen dacht schrijver en volgelingen, zoo die naar wij veronderstellen hem op zijne inspectie reis vergezelden, hot beter te vinden, doch, helaas Zij begaven zich er heen enin een graf waren zij aangeland. Geen lovende ziel, behalve de Rotter damsche zielen, op straat. Slechts twee loods kotters, met de kiel in de lucht, half op het droge in do oude havens of kanalen, (wie het kan, vatte het) trok den onderzoekenden blik der Rotterdamsche heeren. Verder gaande naar de nieuwe haven, naar den spoorweg en de handelsinrichtingen, worden de Rot terdamsche touristen geheel-en al te moede., Daar was juist de teleurstelling het grootst. Schpnende bekend te zijn met de levendigheid van Afrika's binnenlanden, verklaren zij, dat er meer levendigheid heerscht in de woestijn van Sahara, dan in het nieuwe gedeelte van Vlissingen. De sluiswerkeu zijn brülant; do berg plaatsen voor goederen kunnen, wat uitgestrektheid en stevigheid aangaat, tot model dienenmaar de havens, de kaden en de loodsen staan daar als in een uitgestorven gewest. Geen enkel schip in dcu omtrek, de stoomboot op Sheerness uitgezonderd, ontwaart hun blik. Op do kaden en langs de uitgestrekte terreinen, niemand. Op den weg naar het station, niemand. In dat station (haven-station niemand, dan eene jufvrouw in het buffet eu twee timmerlieden, die buiten eenig werk verrichtten. Wie nu meenen mocht, dat de reizigers in hunne hoedanigheid van Rotterdammers zich in dien toe stand verheugden, vergist zich zeer. In oprechtheid en wie zou aan de ojmechtheid van Rotterdammers durven twijfelen? verzekeren zij, dat slechts oen gevoel van smart hun bezielde. Wellicht denkende aan het geld, dat voor den Rot terdamschen waterweg van Rijkswege wordt beschik baar gesteld, om dien aan zijue bestemming te doen beantwoorden, dat zij, ever. als wij, als geld in de zee geworpen beschouwen, omdat het niet helpt en zeker wel nimmer helpen zal, roepen zij, als met smart ver vuld, uit: »Zoo veel geld in 't water geworpen" En wij voegen er in éénen adem aan toeWaar moet dat heen? Ook is de stoomboot op Sheerness varende, met een Rotterdamsch bezoek vereerd geworden. Gelukkig of ongelukkig, naar gelang do lezer het nemen wil, zaten slechts twee, zegge twee passagiers aan tafel, en dat nog wel nota bene beambten van de Maatschappij, toen de heeren Rotterdammers aan boord waren. De overige passagiers van dien dag (Donderdag) moesten nog komen, meldt het Zondags blad. Of al de beambten van de Maatschappij wel aan boord waren en op welk uur de beambten, die voor passagiers gequalificeerd worden, aan tafel zaten, meldt het Rotterd. blad niet. Of men zich nog verwaardigd heeft te blijven wach ten tot de aankomst der overige passagiers, wordt evenmin vermeld. Na zooveel teleurstelling op teleurstelling onder vonden te hebben, worden de vragen gedaan: Wat is er 'van den ophef en van al de grootspraak van voor dezen En waar is in die Vlissingsche beweging het publiek belang Met allerlei lieden wordt door hen te Vlissingen en te Middelburg over de zaak gesproken. Niomand ech ter weet op de gedane vragen een passend antwoord te geven. Als blufmakers staan do Zeeuwen daar voor de van smart wegkwijnende Rotterdammers, die alleen, om het publiek belang te bevorderen, bet niet beneden zich geacht hebben, een onderzoek naai den waren stand van zaken ingesteld te hebben. Eindelijk komt er iemand opdagen, die misschien het passonde antwoord voor de Rotterdammers geven zal en in hun vaarwater gelokt wordt. »Ge bobt gelijk, zegt de Zeeuw we hebben in spijt van al die nieuwe havenwerken en spoorwegen, schijn noch schadnw van eene vermeerdering van Jiandel en scheepvaart, die eeuig gewicht in de schaal kau leggen, maar dat zal langzamerhand wel komen". En wederom wordt geprofeteerd: Eerst onze kinds kinderen zullen getuigen zijn van het nieuwe leven voor Vlissingen en Middelburg." Que grand bien leur en fassef is het amen dor Rot terdammers op de profetie van hun zegsman. Evenwel willen zij moer weten, en beginnen naar den bekenden weg te vragen. Zij erkennen te weten, dat, van Engeland naar Noord-Duitschland (om Zuid- en Midden-Duitschland schijnen zij zich minder te bekommeren) Vlissingen de kortste weg is voor passagiers eu goederen. Maar dat is hun niet genoeg. Het publiek belang eischt wat meer, dan menigeon denkt. 'Hooien wij de heeren zelf spreken: Volle scheeps ladingen voor Noord-Duitschland zullen niet iedoren dag worden geëxpedieerd .van Engeland via Vlissingen. De overige goederen liggen te Vlissingen in een ach terhoek. Wat de expediteur uitspaart voor Noord- Duitschland kau gemakkelijk en in dubbele mate verloren gaan door meerdere kosten voor réexpeditie naar andere gewesten; reeds de goederen, die te Rot terdam en te Amsterdam te huis bebooreu werpen groot gewicht in de schaal." En dan: Waar zijn uwe retourvrachteuZoo vragen de vragers. Eu gaan voort met do vraag: Gelooft gij, dat men zin zal hebben om te Vlissingen, tot besparing van een bagatel vracht op Noord- Duitschland, eene lading aan wal te werpen ten einde in ballast terug te keeren of elders vracht te gaan zoeken Het antwoord hierop bleef den aangesprokene schuldig, en toen de Rotterdamsche heeren, zeker iu het publiek belang dringend verzochten, dat men hun licht in de duisternis ontsteken zou, klonk het »Ocb, jullie Rotterdammers hebt op Vlissingen altijd wat te vitten." Of ruon door dien mondstopper", nu bewezen heeft, dat de vele millioenen, die door den Staat aan Vlis singen zijn ten koste gelegd, worden opgewogen dooi de vrachten, die ton bate van de algemeene volkswel vaart worden verkregen, laten zij in hot midden. Millioenen door den Staat aan Vlissingen ten koste gelegd1 Het is om er kitteloorig van te worden. Millioenen in het water geworpen Millioenen aan Vlissingen ten koste gelegd Van wolken Nederlander- zoo vragen wij, mooteu de haren niet ten berge rijzen, als hij daar zoo maar eens eveutjes millioenen in het water ziet werpen en dan weder millioenen worden ten koste gelegd, om van dat troetelkind, dat zoo even een graf is genoemd, waarschijnlijk wel een Eden te maken? Doch, op het voetspoor dor Rotterdammers, scherts ter zijde. Eindelijk wordt de nieuwe stoocdbootljjn Vlissin gen—Sheerness bekeken door een echt Rotterdam schen bril. Men vraagt: waar is dan het publiek belang voor de nieuwe stoombootliju Vlissingen—Sheerness, een belang zoo groot, dat een mau als prius Hendrik der Nederlanden zich aan het hoofd der nieuwo onder neming heeft geplaatst En hot antwoord door dezen of genen Vlissiugschen of Middelburgschen heer op deze vraag in eene weder vraag gegeven, houdt geen steek.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1875 | | pagina 1