VLISSINGSCHE COURANT. 8875. N°. 65. Zondag 15 Augustus. 13Jc Jaargang. EMEENTE-BESTUUR. KENNIS GE YIN G. Nieuwondijkwijk II n°. 101. VLISSINGEN. Advcrtcntiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure; Ro prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel moer 10 Cents. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt tweemaal por week, Donderdags en Zondags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden f 1.franco per post 1,15. Afzonderlijke nummers 10 Cents. Men Abonneert zicli bij alle Boekhandelaren en Post-Directcurèn. Abonnomenten voor België 1,65; Frankrijk 2,10; Duitseblaud J 1,65 per 3 maanden. Aan bet bureau van Politie zijn als govonden go- deponccrdcon Kiudci'-Strooliocdje cn een Portciiiomiaic met ecnig Zilvergeld. No. 65. HIATEN EN GEWICHTEN, Herijk der maten cn gewichten. BURGEMEESTER on WETHOUDERS van Vlis- singen, maken bekend: dat tot den herijk der maten cn gewichten binnen deze gemeente zal worden gevaceerd in het gewone lokaal in de stadswaag, van Woensdag den 25 Augus tus tot on met Vrijdag den 2 September dezes jaars, van dos voormiddags 9 tot 12, en des nftmiddags vau 1 tot 4 uren, uitgenomen des Zondags. Wordende de belanghebbenden herinnerd aan het lc lid van art. 11 der wet van 7 April 1869 {Staatsblad no. 57), luidende: Het bezitten of voorhanden heb- sbon van niet niet deze wet of met de koninklijke be- sluiten ter uitvoering daarvan genomen overeen- skomstige maten, gewichten of weegwerktuigen, op plaatsen bestemd of gebruikt tot bet verkoopen, nnkoopen, afiovcrcu of in ontvangst nemen van waren, of waar die voorwerpen tot grondslag van ïhcflingeu of andere ontvangsten strekken.is ver sboden alsmede aan art. 57 waarin de onderscheidene ge wichten worden opgenoemd, welke mogen worden ge bezigd, luidende »Do stoffelijke gewichten zijn stukken »vau 50, 25, 20, 10, 5, 2 cn 1 kilogram (pond), j> 5, 2 cn 1 bcktogram (ons), 5, 2 y 1 dekagram (lood), 7> 5, 2 1 gram (wichtje), eu 5> 500, 200, 100, 50, 20, iO, 5, 2 en 1 miligram." Terwijl voorts "nog wordt kenbaar gemaakt dat de maten en gewichten behoorlijk schoon en droog ge maakt tot den herijk moeten worden aangeboden, dat de verificatie kosteloos geschiedt, doch do aan het Rijk verschuldigde justeergelden bij do teruggave der gowichten moeten worden voldaan. Eu is hiervan afkondiging geschied, waar het be koort, den 13 Augustus 1875. De Burgemeester cn Wethouders voornoemd, WINKELMAN. De Secretaris P. FORBES WELS. No. 66. PATENTEN. Verkrijgbaarstelling der patenten over het lo kwar taal van het dienstjaar 1875/76. Dc BURGEMEESTER cn WETHOUDERS van Vlissingen, maken bekend: dat de patenten over het le kwartaal van het dienstjaar 1S75/7G verkrijgbaar zijn gesteld ter Ge- raeonte-Secretario, waar zij kunnen worden afgehaald van don 17 Augustus tot den 1 September a. s., van les voormiddags 10 tot dos namiddags 3 ure dat de patenten diè niet binnen dien tijd zijn afge haald, overeenkomstig do bepalingen der wet, aan de kuizen van de belaughobbendeu zullen worden afge geven, door den deurwaarder der directe belastingen, '"-ogen voldoening van het daarvoor verschuldigde; wordende de belanghebbenden tevens herinnerd, lat zij, die desgevraagd, hun patent niet kunnen ver wonen, zich blootstellen aan de boete bij de wet be dreigd. En is hiervan afkondiging geschied, waar het be koort, den 14 Augustus 1875. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, WINKELMAN, De Secretaris P. FORBES WELS. ^er provinciale griffie van Zeeland, in de abdij te .ddelburg, liggen ter lozing, do voorwaarden, waarop door het Ministerie van Binnenlahdschc Zaken, op den 26 Augustus a. s., zal worden aanbesteed Het- maken van vijf kribben tot normali seering van de rivier de Waal boven Nijmegentussclien de kilometer- raaien XXV en. XXVI. Op verzoek van de uitgevers der brochure, getiteld Project-Stoomlijn van Nederland op Braziel- La. Plata, vestigen wij volgaarne do aandacht van het publiek op de pennevrucht van den luitenant ter zee H. Nijgh Jr., opgedragen aan Z. K. H. prins Hou» drik der Nederlanden, on meeuen aan het verlangen van deu schrijver te voldoen, als wij eenigszins den indruk trachten weer te geven, welken de lezing der brochure op ons maakte. Ons onthoudende ran aanmerkingen te maken op den stijl en do punctuatie der brochure, brengen wij, als belangstellende vrienden van elke poging, welke aangewend wordt, om het handelsverkeer van Neder land, met welk land der wereld dan ook, bevorderlijk te zijn, in do eerste plaats ecuo wol verdiende hulde toe aan den hoer Nijgh, die gccne moeite ontzien heeft, de aandacht zijner laudgenooton to vestigen op eene stoomvaartlijn, die, komt zij eenmaal tot stand, ook naar onze mcening niet weinig zal bijdragon, om den thans zoo verval1 en handel van Nederland mot hot zuidelijk deel dér nïeuwo Wereld te doen her- lovon. Na in eenige beschouwingen te zijn getreden over de handelsartikelen, die do vrachten van- en naar het zuidelijk deel van Amerika zouden kunnen uitmaken, wenschtde schrijver door ceno directe stoomverbin- ding van Nederland met Braziol-La Plata, eene nieuwe bron voor den handel te openen, door op natuurlijke wijze te trachten in Nederland eene hui den- en wolmarkt te vestigen; do kofficmarkt door meerderen aanvoer van Braziel-koffie uit to breiden, cn eindelijk, door meerdere bekendheid mot Brazilië on de La-Plata-landen, zoowol onze Nedorlandschc handelsartikelen daar meer ingang te doon vinden, als den stroom der vreemden over ons Vaderland te leiden. Als uitgangspunt der nieuwe lijn, noemt de schrij ver Rotterdam. Zorgvuldig het stilzwijgen bewa rende over andere havens van Nederland, die toch zoo maar niet weg to cijferen zijn, beijvert do Rotterdam- sche schrijver zich, duidelijk te doen uitkomen, dat de geprojecteerde lijn dan alleen kans van slagen heeft, als Rotterdam tot uitgangspunt gekozen wordt. Ooi zijne denkbeelden over de nieuwe lijn ingang te doou vinden, somt hij de voordeelcn op, die dergelijke lijn moet opleveren, en deelt hij mede, dat doorhemde Keulsehe haudclshuizen zijn geraadpleegd, die ver klaard hebben gaarne den weg over Rotterdam to zullen verkiezen. Wat het vervoer van handelsarti kelen van- en naar Rotterdam betreft, is alles rozen geur en maneschijn. Van goone enkelo schaduwzijde dienaangaande wordt gerept of geroerd. Altijd zal men den nieuwen waterweg met schepen van 1000 1200 ton lading en 100 ton steenkolen uit kunnen varen en vervolgens naar Plymouth stoomeu, om aldaar nog p. m. 800 ton kolen in te nemen. De sleepbooten zullen voor 0,80, de Dreslcrsche Rangschiffe voorj 1 per 100 kilo, tegenover ƒ3,12 per 100 kilo per spoor van Frankfort a/M. naar Antwer pen en ƒ5,76 naar Havre datgene kunnen aanvoeren, wat de vracht naar Rotterdam zal moeten uitmaken. Om niet verder over het aangovoerdo door deu hoer Nijgh uit te wijden, heeft men volgons zijuo gegevens maar te beginnen en gemiddeld zullen de reizen in den eersten tijd eene winst kunnen laten vau f 9375,111/2- Gaarne aannemende, dat deze cijfers de juisto zijn, en de berekeningen van den (schrijver op goede gron den steunen, veroorloove hij ons echter de vrijheid te doen opmerken, dat zijne denkbeelden over de nieuwe stoomvaartliju niet geheel cn al de onzen zijn. Ons op een onzijdig Nederlandsch en niet op een Rottcrdamseh standpunt plaatsende, betwijfelen wij ton zeerste, of hot kiezen vau Rotterdam tot uitgangs punt wel goedschiks te verdedigen valt tegenover de kortere verbindingslijnen vin Zuid- cu Midden Duitschland met do haveus van Zuid-Amerika. Als luitenant ter zeo zal de schrijver wetou, althans dienen to weten, dat er nog andere havons in Nederland zijn, dio als zee- en handelshaven voel op Rotterdam voor hebben. Doch hoe het zij, wil do schrijver zooveel in hem is alles aanwenden, om, kou het zijn, zijne ge boortestad, aan welke bij door nauwe banden verbon don is, de hand boven het hoofd te houden, bij zal het ons wol niet euvel kunnen duiden, als wij, voor de belangen van Vlissingen wakendo cn pleitende, do vraag tot hem richten. Waarom verkiest gij bij voorkeur Rotterdam tot uitgangspunt Is het omdat de goederen uit Duitschland cn Zwit serland ten allen tijde eu geregeld per Drcslorscho Rangschiffe of ander vaartuig zullen kunnen vervoerd worden naar Rotterdam, van waar do stoomschepen'op te voren aaugegovon dagen on ureu zullen vertrokken? Maar weet dan do Rotterdamsche schrij ver niet, dat door den lagen waterstand der rivieren gewone Rijn aken met Ruhrkolen of auderc lading niet zeldcu belet worden hunne rois voort te zetten cn dientenge volge moeten blijven waar ze zijn, waardoor onze kolenbandelaars nu eu dan nog al eens in ongelemm- hcid worden gebracht? E11 des winters, als dc vorst do biunenlandsche vaart geheel eu al heeft gestremd en geen enkele sleep boot of Rangschiffe Rotterdam in dc verste vorto kan bereiken, zal dan de heer Nijgh nog den moed hebben, om die plaatsen to ignoveeren, waar een lage water stand geen beletsel voor do scheepvaart is cn strenge vorst woinig of geen invloed uitoefent op het stollen van het zeewater. Wij hopen en voltrouwen, dat do Rotterdamsche schrijver bij eenig nadenken ons ook wel zal willen toegevon, dat zelfs de zoo hoog door Rotterdam opge vijzelde nieuwe waterweg niet gevrijwaard is voor dio belemmeriugen, welke men elders, b. v. te Vlissiugeu slechts van hooren zeggon kent, en dus den lof en de aaubcveling niet verdient, die men van Rotterdamsche zijdo voor hem veil heeft. Neen, moeten er Nederlandscho belangen behartigd worden, dan voorzeker dient er rekening gehoudcu te worden, niet alleen mot hetgone ten guusto vau de ge- projecteerdo lijn, met Rotterdam tot uitgangspunt kan aangevoerd worden, maar ook vooral met de bezwaren en kosten, die kunnen to bovengekomen en vermeden worden, door eono andere haven tot uitgangspunt te kiezen. Ziet de schrijver met eene te groote voorliefdo voor Rotterdam over hot hoofd de voordooien eu gemak ken, die hot vervoer van handelsartikelen van- cn naar de haven van Vlissingen oplevert, hij houdo liet ons ten goede, dat wij, ter wille van de waarheid en der feiten, die zoo ten gunste onzer bowering pleiten, zijn oordeel over hot een en ander, alles, behalve onbevan gen noemen. Alleen door de zaken bij haren waren naam te noe men en zich te plaatsen op een onzijdig standpunt, kan de schrijver zich jegens Nederland verdienstelijk ma ken en Rotterdam aan zich verplichtendoor voorttc- gaau op dc'n weg, wolken hij ter bereiking van zijn doel heeft ingeslagen, zal het hem, onzes inziens, niet spoe dig gelukken, alle voorstanders van oen vrij en onbe- lommerd handelsverkeer, die niet vrageu naar het lokale bolaug van Rotterdam, noch naar dat vau Vlis singen, ja en amen op het door hem aangevoerdo te doen zeggen. Wij althans kunnen, hoe gaarne wij ééno lijn mot hem wensehen te trekken, als het er op aankomt to doen, wat strekken kan, om don vervallen handel en de scheepvaart van Nederland ecuigszins bevorderlijk to zijn, niet instemmen met zijne beweringen, die het duidelijk kenmork drageu, dat de schrijver zich op een ,te partijdig standpuut plaatst.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1875 | | pagina 1