VLISSINGSCHE
COURANT.
8875. N°. 65.
Zondag 15 Augustus.
13Jc Jaargang.
EMEENTE-BESTUUR.
KENNIS GE YIN G.
Nieuwondijkwijk II n°. 101.
VLISSINGEN.
Advcrtcntiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure;
Ro prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel moer 10 Cents.
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt tweemaal por week, Donderdags en Zondags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden f 1.franco per post 1,15.
Afzonderlijke nummers 10 Cents.
Men Abonneert zicli bij alle Boekhandelaren en Post-Directcurèn.
Abonnomenten voor België 1,65; Frankrijk 2,10; Duitseblaud J 1,65 per 3 maanden.
Aan bet bureau van Politie zijn als govonden go-
deponccrdcon Kiudci'-Strooliocdje cn een
Portciiiomiaic met ecnig Zilvergeld.
No. 65. HIATEN EN GEWICHTEN,
Herijk der maten cn gewichten.
BURGEMEESTER on WETHOUDERS van Vlis-
singen, maken bekend:
dat tot den herijk der maten cn gewichten binnen
deze gemeente zal worden gevaceerd in het gewone
lokaal in de stadswaag, van Woensdag den 25 Augus
tus tot on met Vrijdag den 2 September dezes jaars,
van dos voormiddags 9 tot 12, en des nftmiddags vau
1 tot 4 uren, uitgenomen des Zondags.
Wordende de belanghebbenden herinnerd aan het
lc lid van art. 11 der wet van 7 April 1869 {Staatsblad
no. 57), luidende: Het bezitten of voorhanden heb-
sbon van niet niet deze wet of met de koninklijke be-
sluiten ter uitvoering daarvan genomen overeen-
skomstige maten, gewichten of weegwerktuigen, op
plaatsen bestemd of gebruikt tot bet verkoopen,
nnkoopen, afiovcrcu of in ontvangst nemen van
waren, of waar die voorwerpen tot grondslag van
ïhcflingeu of andere ontvangsten strekken.is ver
sboden
alsmede aan art. 57 waarin de onderscheidene ge
wichten worden opgenoemd, welke mogen worden ge
bezigd, luidende
»Do stoffelijke gewichten zijn stukken
»vau 50, 25, 20, 10, 5, 2 cn 1 kilogram (pond),
j> 5, 2 cn 1 bcktogram (ons),
5, 2 y 1 dekagram (lood),
7> 5, 2 1 gram (wichtje), eu
5> 500, 200, 100, 50, 20, iO, 5, 2 en 1 miligram."
Terwijl voorts "nog wordt kenbaar gemaakt dat de
maten en gewichten behoorlijk schoon en droog ge
maakt tot den herijk moeten worden aangeboden, dat
de verificatie kosteloos geschiedt, doch do aan het
Rijk verschuldigde justeergelden bij do teruggave der
gowichten moeten worden voldaan.
Eu is hiervan afkondiging geschied, waar het be
koort, den 13 Augustus 1875.
De Burgemeester cn Wethouders voornoemd,
WINKELMAN.
De Secretaris
P. FORBES WELS.
No. 66. PATENTEN.
Verkrijgbaarstelling der patenten over het lo kwar
taal van het dienstjaar 1875/76.
Dc BURGEMEESTER cn WETHOUDERS van
Vlissingen, maken bekend:
dat de patenten over het le kwartaal van het
dienstjaar 1S75/7G verkrijgbaar zijn gesteld ter Ge-
raeonte-Secretario, waar zij kunnen worden afgehaald
van don 17 Augustus tot den 1 September a. s., van
les voormiddags 10 tot dos namiddags 3 ure
dat de patenten diè niet binnen dien tijd zijn afge
haald, overeenkomstig do bepalingen der wet, aan de
kuizen van de belaughobbendeu zullen worden afge
geven, door den deurwaarder der directe belastingen,
'"-ogen voldoening van het daarvoor verschuldigde;
wordende de belanghebbenden tevens herinnerd,
lat zij, die desgevraagd, hun patent niet kunnen ver
wonen, zich blootstellen aan de boete bij de wet be
dreigd.
En is hiervan afkondiging geschied, waar het be
koort, den 14 Augustus 1875.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WINKELMAN,
De Secretaris
P. FORBES WELS.
^er provinciale griffie van Zeeland, in de abdij te
.ddelburg, liggen ter lozing, do voorwaarden, waarop
door het Ministerie van Binnenlahdschc Zaken, op
den 26 Augustus a. s., zal worden aanbesteed
Het- maken van vijf kribben tot normali
seering van de rivier de Waal boven
Nijmegentussclien de kilometer-
raaien XXV en. XXVI.
Op verzoek van de uitgevers der brochure, getiteld
Project-Stoomlijn van Nederland op Braziel-
La. Plata, vestigen wij volgaarne do aandacht van
het publiek op de pennevrucht van den luitenant ter
zee H. Nijgh Jr., opgedragen aan Z. K. H. prins Hou»
drik der Nederlanden, on meeuen aan het verlangen
van deu schrijver te voldoen, als wij eenigszins den
indruk trachten weer te geven, welken de lezing der
brochure op ons maakte.
Ons onthoudende ran aanmerkingen te maken op
den stijl en do punctuatie der brochure, brengen wij,
als belangstellende vrienden van elke poging, welke
aangewend wordt, om het handelsverkeer van Neder
land, met welk land der wereld dan ook, bevorderlijk
te zijn, in do eerste plaats ecuo wol verdiende hulde
toe aan den hoer Nijgh, die gccne moeite ontzien
heeft, de aandacht zijner laudgenooton to vestigen op
eene stoomvaartlijn, die, komt zij eenmaal tot stand,
ook naar onze mcening niet weinig zal bijdragon,
om den thans zoo verval1 en handel van Nederland
mot hot zuidelijk deel dér nïeuwo Wereld te doen her-
lovon.
Na in eenige beschouwingen te zijn getreden over
de handelsartikelen, die do vrachten van- en naar het
zuidelijk deel van Amerika zouden kunnen uitmaken,
wenschtde schrijver door ceno directe stoomverbin-
ding van Nederland met Braziol-La Plata, eene
nieuwe bron voor den handel te openen, door op
natuurlijke wijze te trachten in Nederland eene hui
den- en wolmarkt te vestigen; do kofficmarkt door
meerderen aanvoer van Braziel-koffie uit to breiden,
cn eindelijk, door meerdere bekendheid mot Brazilië
on de La-Plata-landen, zoowol onze Nedorlandschc
handelsartikelen daar meer ingang te doon vinden, als
den stroom der vreemden over ons Vaderland te
leiden.
Als uitgangspunt der nieuwe lijn, noemt de schrij
ver Rotterdam. Zorgvuldig het stilzwijgen bewa
rende over andere havens van Nederland, die toch zoo
maar niet weg to cijferen zijn, beijvert do Rotterdam-
sche schrijver zich, duidelijk te doen uitkomen, dat de
geprojecteerde lijn dan alleen kans van slagen heeft,
als Rotterdam tot uitgangspunt gekozen wordt. Ooi
zijne denkbeelden over de nieuwe lijn ingang te doou
vinden, somt hij de voordeelcn op, die dergelijke lijn
moet opleveren, en deelt hij mede, dat doorhemde
Keulsehe haudclshuizen zijn geraadpleegd, die ver
klaard hebben gaarne den weg over Rotterdam to
zullen verkiezen. Wat het vervoer van handelsarti
kelen van- en naar Rotterdam betreft, is alles rozen
geur en maneschijn. Van goone enkelo schaduwzijde
dienaangaande wordt gerept of geroerd.
Altijd zal men den nieuwen waterweg met schepen
van 1000 1200 ton lading en 100 ton steenkolen uit
kunnen varen en vervolgens naar Plymouth stoomeu,
om aldaar nog p. m. 800 ton kolen in te nemen.
De sleepbooten zullen voor 0,80, de Dreslcrsche
Rangschiffe voorj 1 per 100 kilo, tegenover ƒ3,12 per
100 kilo per spoor van Frankfort a/M. naar Antwer
pen en ƒ5,76 naar Havre datgene kunnen aanvoeren,
wat de vracht naar Rotterdam zal moeten uitmaken.
Om niet verder over het aangovoerdo door deu hoer
Nijgh uit te wijden, heeft men volgons zijuo gegevens
maar te beginnen en gemiddeld zullen de reizen
in den eersten tijd eene winst kunnen laten vau
f 9375,111/2-
Gaarne aannemende, dat deze cijfers de juisto zijn,
en de berekeningen van den (schrijver op goede gron
den steunen, veroorloove hij ons echter de vrijheid te
doen opmerken, dat zijne denkbeelden over de nieuwe
stoomvaartliju niet geheel cn al de onzen zijn.
Ons op een onzijdig Nederlandsch en niet op een
Rottcrdamseh standpunt plaatsende, betwijfelen wij
ton zeerste, of hot kiezen vau Rotterdam tot uitgangs
punt wel goedschiks te verdedigen valt tegenover de
kortere verbindingslijnen vin Zuid- cu Midden
Duitschland met do haveus van Zuid-Amerika. Als
luitenant ter zeo zal de schrijver wetou, althans dienen
to weten, dat er nog andere havons in Nederland zijn,
dio als zee- en handelshaven voel op Rotterdam voor
hebben. Doch hoe het zij, wil do schrijver zooveel in
hem is alles aanwenden, om, kou het zijn, zijne ge
boortestad, aan welke bij door nauwe banden verbon
don is, de hand boven het hoofd te houden, bij zal het
ons wol niet euvel kunnen duiden, als wij, voor de
belangen van Vlissingen wakendo cn pleitende, do
vraag tot hem richten.
Waarom verkiest gij bij voorkeur Rotterdam tot
uitgangspunt
Is het omdat de goederen uit Duitschland cn Zwit
serland ten allen tijde eu geregeld per Drcslorscho
Rangschiffe of ander vaartuig zullen kunnen vervoerd
worden naar Rotterdam, van waar do stoomschepen'op
te voren aaugegovon dagen on ureu zullen vertrokken?
Maar weet dan do Rotterdamsche schrij ver niet, dat
door den lagen waterstand der rivieren gewone Rijn
aken met Ruhrkolen of auderc lading niet zeldcu
belet worden hunne rois voort te zetten cn dientenge
volge moeten blijven waar ze zijn, waardoor onze
kolenbandelaars nu eu dan nog al eens in ongelemm-
hcid worden gebracht?
E11 des winters, als dc vorst do biunenlandsche
vaart geheel eu al heeft gestremd en geen enkele sleep
boot of Rangschiffe Rotterdam in dc verste vorto kan
bereiken, zal dan de heer Nijgh nog den moed hebben,
om die plaatsen to ignoveeren, waar een lage water
stand geen beletsel voor do scheepvaart is cn strenge
vorst woinig of geen invloed uitoefent op het stollen
van het zeewater.
Wij hopen en voltrouwen, dat do Rotterdamsche
schrijver bij eenig nadenken ons ook wel zal willen
toegevon, dat zelfs de zoo hoog door Rotterdam opge
vijzelde nieuwe waterweg niet gevrijwaard is voor dio
belemmeriugen, welke men elders, b. v. te Vlissiugeu
slechts van hooren zeggon kent, en dus den lof en de
aaubcveling niet verdient, die men van Rotterdamsche
zijdo voor hem veil heeft.
Neen, moeten er Nederlandscho belangen behartigd
worden, dan voorzeker dient er rekening gehoudcu te
worden, niet alleen mot hetgone ten guusto vau de ge-
projecteerdo lijn, met Rotterdam tot uitgangspunt kan
aangevoerd worden, maar ook vooral met de bezwaren
en kosten, die kunnen to bovengekomen en vermeden
worden, door eono andere haven tot uitgangspunt te
kiezen.
Ziet de schrijver met eene te groote voorliefdo voor
Rotterdam over hot hoofd de voordooien eu gemak
ken, die hot vervoer van handelsartikelen van- cn naar
de haven van Vlissingen oplevert, hij houdo liet ons
ten goede, dat wij, ter wille van de waarheid en der
feiten, die zoo ten gunste onzer bowering pleiten, zijn
oordeel over hot een en ander, alles, behalve onbevan
gen noemen.
Alleen door de zaken bij haren waren naam te noe
men en zich te plaatsen op een onzijdig standpunt, kan
de schrijver zich jegens Nederland verdienstelijk ma
ken en Rotterdam aan zich verplichtendoor voorttc-
gaau op dc'n weg, wolken hij ter bereiking van zijn doel
heeft ingeslagen, zal het hem, onzes inziens, niet spoe
dig gelukken, alle voorstanders van oen vrij en onbe-
lommerd handelsverkeer, die niet vrageu naar het
lokale bolaug van Rotterdam, noch naar dat vau Vlis
singen, ja en amen op het door hem aangevoerdo te
doen zeggen.
Wij althans kunnen, hoe gaarne wij ééno lijn mot
hem wensehen te trekken, als het er op aankomt to
doen, wat strekken kan, om don vervallen handel en
de scheepvaart van Nederland ecuigszins bevorderlijk
to zijn, niet instemmen met zijne beweringen, die het
duidelijk kenmork drageu, dat de schrijver zich op een
,te partijdig standpuut plaatst.