VLISSIAGSCHE COURANT.
1874. IN". 80.
Zondag 4 October.
I2',e Jaargang.
7,1
GEMEENTE-BESTÜÜR.
GEMEENTERAAD VAN VLISSINGEN.
de "Wester-Soheloe,
LIJKS. U. St.
ens, voorm. 6.— natn. S,_
ngeD, 6.30
NSDAG, VRIJUAG.
iorsselen voorm,
'euzen
poedekensk.
lansweert
alzoorden
lansweert 'a midd. 12.-
loedekensk. nam. 12 30
lenzen i_
Jorsselen voorm. 10.30
lissingec 11.-.
7.30 a.
8,—
10.30
11.-
11.30
ANDAG.
V. st. t
•len voorm. 7.30
m
8.—
ikensk.
6.voorm 11
veert
6.45 midd, 12
mrden
7.15 nam. 12
weert
7.45 i
:kensk.
8.15 2
in
8.45
ielen
10.30
ingen
11.—
ierdag, zaterdag.
U. M. r
elen voorm. 7.30 nam.
n
8.-
ikensk.
6.voorm. 11
veert
6.45
lorden
7.15
veert
'7.45
=kensk.
8.15
sn
8.45 11
elen
10 30 midd. 1;
ngen
11.— Dam. li
en zullen er retonrkaartenafe;
oor Je ZONDAGEN.
provinciale stoomboot te Keu
or verzonden worden, moet op
abovvd, het gewicht en de «ar
nderhevig, daareuboven moelts
voorzorgen loopen zij gevaat
te worden geweigerd.
Neuzen en
Ëags niet varen.
VAN VLISSIUGÊO
10 I Vrijdag 2
J Zaterdag 3
s raidd,
Middelburg - VI issinger
.iggende plaatsen.
AN VERTRER.
6.30, 10.ure; nam. I-,
irdag echter 1.10 nam. inplnti
lien voorm. 8.40.
S.11.ore; nam. 2,-,
lien voorm. 9.20.
Vlissingen en Rotterd
ackt dagen 's Maandag
en omgekeerd.
3endaal—Vlissingen.
.2* 10.7
a. 10.13
10.23
10.28
9.20 12.—
9.30 12.13
9.43 12.35
9.52 12.45
1.—
1.6
1.16
1.21
10.39 1.81
J0.49 1.42
10.57 1.30
11.12 2.5
11.18 2.11
11.21
4.50
5.8
5.50
6.6
6.26
6,37
6,55
7.191
7.361
7.49'
8.14
8.28
1
!7
feO -nJE
40 11.30 2.25 4.30 8.45
'n—Roosendaal.
8.50 12.20
3.10 5.40 6.-
9.—
12.31
3.20 6.49 6.10
9.21
12.41
5.52
9.28
12.54
5.59
9.43
1.19
6.13
9 52
1.40
6.23
10.8
1.55
6.36
10.15
2.4
6.44
10.22
2.13
6.50
10.32
2.29
7-
10.38
2.36
7.6
10.53
2.57
7.21
11.6
3 24
7.34
11.17
3.39
7.45
11.26
3.50
7.55
mde treinen loopen:
Middelburg 's avonds 6,—1
Vlissingen 6-3°
Heen gestopt, wanneer daar""
el aten.
T euzenMechelen.
Vlechelen: 6.30, 10.20, 6.
lenzen7.—, 10.40, 6.»
Neuzen—Gent.
4.40 van Gent: 8.17 1-
SCHHTER TÉ VLlSSl^1
Nieuwendijk, wijk H n°. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure;
De prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor elke regel meer 10 Cents.
BUREAU:
F. H. SCHIFFER,
Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden f 1.franco per post ƒ1,15.
Afzonderlijke nummers 5 Cents.
Men Abonneert zich bij alle Boekbandelaren en Post-Directeuron.
No. 71. BESMETTELIJKE ZIEKTEN»
Bekendmaking gedane aangiften van Roodvonk.
De Burgemeester van Vlissingen, maakt bekend:
dat sedert den 26 September tot op heden door do
roodvonk in deze gemeente zijn aangetast 7 personen,
en dat aan die ziekte zijn overleden 5 personen.
Eu is hiervan afkondiging geschied, waar het be
hoort, den 3 October 1874.
De Burgemeester voornoemd
WINKELMAN.
ZITTING van Woensdag 30 September 1874.
Voorzitter de heer Winkelman, Burgemeester.
Afwezig de heer Schraver.
Onmiddelijk na het resumeereu van het behandelde
in de vorige vergadering, wordt op voorstel van den
Voorzitter besloten tot het houden eener geheime
zitting.
Na heropening der vergadering, wordt overgelegd
de door burgemeester en wethouders opgemaakte ge
meente-rekening over het jaar 1873, sluitende dezelve
met een kwaad slot van /12136,74s.
De Voorzitter deelt tot toelichting mede dat dit
kwaad slot is veroorzaakt door mindere ontvangsten
dau waarop bij het opmaken der begrooting was gere
kend; aangezien daardoor ook stremming is ontstaan
in van gemeentewege te doejit betaling, doet hij
een voorstel tot tijdelijke opnaqie eener som van
12136,74s, tegen eene rente van 5%aflosbaar in
1876; hetwelk met algemeene stemmen wordt goed-
Door de commissie voor fin anciën wordt ingediend de
gemeente-begrooting voor het jaar 1875, waarvan het
totaal in ontvang en uitgaaf bedraagt ƒ169501,80;
alvorens dezelve zal worden behandeld zal aan elk der
leden eene exemplaar worden uitgereikt.
Eveneens wordt de ontvangst medegedeeld van de
rekening vooi het gasthuis en de Kamer van Koop
handel over 1874.
Voor kennisgeving wordt aangenomen, een dank
betuiging van het hulponderwijzers-personeel hetwelk
bij raadsbesluit van 1 Sept. eene gratificatie was toege
kend de heer Terwoert, mede hulponderwijzer geeft
zijn leedwezen en verwondering te kennen,dat hij hoe
wel ook meerdere diensten bewezen hebbende, echter
Diet behoort bij diegenen welke eene gratificatie is
toegekend; hij erkent dat hij kan over het hoofd ge
zien zijn doch verzoekt in hetzelfde voorrecht als de
anderen te mogen deelen.
De Voorzitter verklaart dat hij den heer Sitse ge
boord hebbende, de klacht van den heer Terwoert
alleszins gegrond achtwaarom hij voorstelt ook aan
hem eene som van 50,als gratificatie toe te ken-
nen, waartoe met 'algemeene stemmen werd be
sloten.
Wordt voorgelezen een brief van den heer Schraver
waarin hij verzoekt om ontslagen te worden van zijn
lidmaatschap der commissie van toezicht op het mid
delbaar onderwijsmet algemeene stemmen wordt dit
ontslag verleend, terwijl daaraan op voorstel van den
beer J. G. Hector wordt toegevoegd »met dank
betuiging voor de vele dienstendiedoor den heer
Schraver ten nutte van het onderwijs zijn bewezen."
Van het bestuur over het weeshuis is ingekomen
een verzoek om een gedeelte van dit gebouw in te
nchten tot eene slaapzaal waaraan groote behoefte be
staat, de kosten daarvan worden geraamd op
2000,—dit verzoek wordt gerenvoyeerd naar de
commissie van financiën, ten einde daarop bij het
opmaken der begrooting te letten.
Door den Voorzitter wordt overgelegd een inven
taris van het arohief der gemeente.
Met algemeene 6temmen vereecigt de vergadering
&ch met eeftsjpoorstel van den heer van Uije Pieterse
om den Voorzitter dank te betuigen voor de vele
werkzaamheden die hij zich getroost heeft om deze be
schrijving van het archief samen te stellen alsmede
om deze te laten drukken.
Door de Kamer van Koophandel wordt aan den
Raad een schrijven gericht, waarin wordt verzocht om
te doen voorzien in de behoefte van een aanlegplaats
voor de stoombooten der provinciale dienst op de
Westerschelde; door de eerlang te verwachten sluiting
van de marine-dok zullen de stoombooten in de
nieuwe haven moeten aanleggen, hetwelk groot onge
rief aan de reizigers en nadeel aan neringdoenden zal
berokkenen; wordt echter in de Westerhaven de opvil
hij het standbeeld van de Ruyterals aanlegplaats aan
gewezen, dan wordt in het ongerief voorzien, doch dan
moet de Westerhaven door uitdieping enz. (welke
f 5 a 6000,zal kosten) daarvoor worden ingericht.
Op een door het gemeente bestuur gedane vraag, is
door Gedeputeerde iStaten geantwoord dat er geen be
zwaar bestaat om het benoodigde terrein af te staan.
De Voorzitter wenscht van den Raad te verne
men, of deze zaak voor dadelijke behandeling vatbaar
is, dan of de daartoe betrekkelijke stukken in handen
eener commissie moeten worden gesteld, ten einde een
locaal onderzoek in te stellen.
De heer van Uije Pieterse is van oordeel dat het
hier voornamelijk geldt het gemak en belang der be
woners van de overzijde der Schelde.
Hij wenscht alvorens tot behandeling over te gaan
een financiëel onderzoek te zien ingesteld, daar ook het
belang der Provinciale Staten medebrengt, dat de
Westerhaven tot aanlegplaats worde gekozen; op
plaatsen waar geeno aanlegplaatsen zijn, worden op
kosten der Staten stijgers geplaatsthij is dus vRn
opinie dat voor de kosten om de Westerhaven tot
aanlegplaats geschikt te waken, de gemeente niet
aansprakelijk is.
De heer Kleijnhens zegt ook dat hier alleen zuiver
provinciaal belang in het spel isde provincie heeft
stijgers te Walsoorden en Hoedokenskerke doen
plaatsen, zonder eenige kosten voor de betrokken gö-
meenteu; de gemeente Vlissingen heeft dus zijns
inziens niets te doen, dan afstand te doen van het ter
rein aan de havende heer Verkuyl Quakkelaar voegt
hier nog aan toe, dat de kosten van kolenverbruik
veroorzaakt door het binnenvaren van de nieuwe
haven in de plaats van in de Westerhaven, der provin
cie wel/1000,— per jaar meer zal kosten.
Na nog eenige discussie wordt besloten aan heeren
Provinciale Staten te kennen te geven, dat is besloten
in den geest zooals door de heeren van Uije Pieterse
en Kleijnhens wordt bedoeld.
De Voorzitter deelt mede, dat is ingekomen van den
heer van Uije Pieterse een present-exemplaar van een
door hem uitgegeven werk betreffende het notaris
ambt. Op zijn voorstel wordt den heer van Uije
Pieterse daarvoor dank gezegd.
Een ingekomen brief van Gedeputeerde Staten ten
geleide van eene nota van bedenkingen op het door
den Raad vastgestelde bouwreglement wordt voorge
lezen en gesteld in handen der commissie van fabri
cage om bericht.
Door den heer Pot wordt een behoorlijk onder
steund voorstel gedaan tot oprichting van een gym-
nastiekschool. Na voorlezing van het voorstel wordt
besloten het te zenden aan de commissie voor de be
grooting om tegelijk daarmede behandeld te worden.
Met algemeene stemmen wordt voorts goedgekeurd
een ontwerp-tarief van keurloon en instructie voor
de keurmeesters van rij- en voertuigen.
Daarna komt in behandeling een verzoek van den
heer G. A. Alberts, concessionaris van den stoom-
barge-dienst tusschen Middelburg en Vlissingen, om
een opril te mogen maken bij de aanlegplaats in het
dok te Vlissingen, ter diepte van 1 meter en ter lengte
van 3,50 meter.
Burgemeester en wethouders stellen voor het ver
zoek toe te staan onder bepaling dat vooraf van het
Rijk vergunning'verkregen zal moeten zijn om de be
schoeiing aldaar een meter te verlageh. Aldus wordt
besloten.
De Voorzitter doet voorlezen de ingekomen voor-
waatdeji yoor de verpachting der tollen op den Mid
delburg—Vlissingschen rijweg voor 1875. Daar die
voorwaarden gelijk zijn aan die welke ten vorigen jare
zijn aangenomen, worden ze, op voorstel van den
Voorzitter, zonder wijziging goedgekeurd.
Naar aanleiding van het adres van 2 schippers die
vrijstelling verzoeken van havengeld ten bate van een
beurtveer dat zij, in werking willen brengen tusschen
Amsterdam en Vlissingen, spreekt de heer van Uije
Pieterse, de wenschelijkheid uit, om de heffing van
het gemeente-haven- en kaaigeld in het voormalige
marinedok in te trekken.
De heer Kleijnhens. Met het oog op den zeer on-
gunstigen toestand van de financiën onzer gemeente,
is het zoo even door den heer van Uije Pieterse aan
gegeven denkbeeld van overgroot belang. Steeds is
het door de regeering dezer gemeente volgehouden,
dat zij recht had op de heffing van haven- en kaaigeld,
in de marine-haven. Dit recht werd haar nooit be
twist, en tot nu toe vindt dan ook die heffing onder
goedkeuring der hoogere autoriteiten nog plaats.
Wij staan gereed afstand te doen van dit recht en
ons eene geldelijke opoffering te getroosten, al komt
ons dit waarlijk weinig gelegen. Het kan dus niet
vreemd voorkomen dat dit bij mij hot denkbeeld
heeft gewekt, of men voor die opoffering niet eenig
voordeel zoude kunnen verkrijgen. Al spoedig viel
mijne aandacht op eene zaak van overgroot belang
voor deze gemeente, op eene zaak waarvan de ontwik
keling, ja de instandhouding van het oude Vlissingen,
althans van het gedeelte bewesten het voormalige
marine-dok, ten zeerste afhankelijk is; ik bedoel een
vaste brug over dat dok. Die brug is vooral bij de
plannen tot bouwen eener als het ware nieuwe stad,
een noodzakelijke vereischte om het tegenwoordige
Vlissingen niet te doen afdalen tot eene plaats van
kleine nering en verblijfplaats van zeevolk, waardoor
de eigenaars van panden en terreinen die nu nog eene
goede waarde hebben zeer zouden worden benadeeld,
en de stad onzer inwoning langzamerhand den weg
zoude opgaan van haar voorgangster het vroegere
oud Vlissingen. Veilig kan men dan ook zeggen, dat
die brug door ieder Vlissinger sinds lang zeer wordt
geweD8cht. Ik zeg sinds lang, ja sedert oen tijdvak
van ongevéer 60 jaren, en dus reeds door ons voorge-
slaoht. Opmerkelijk is het wat men daaromtrent leest
in de /plaatsbeschrijving van Vlissingen door onzen
voorzittbr.
Daaruit blijkt duidelijk dat men in het begin dezer
eeuw van wege de gemeente belangrijke terreinen
heeft afgestaan aan het rijk tot inrichting der marine
werven, dat tengevolge daarvan onder anderen de
zoogenaamde nieuwe weg is gemaakt; doch dat de
hooge regeering nimmer eenige geneigdheid heeft aan
den dag gelegd om de vroeger door het gemeente
bestuur verlangde brug over het natte dok daar te
stellen.
Als men nu bedenkt dat er geen contract omtrent
deze zaak, die dus mondeling schijnt te zijn afgedaan,
is gemaakt, en het gemeente archief niets hoegenaamd
bevat waarop dezerzijds een recht kan worden gegrond
om op rij kskosten de bedoelde vaste brug te makendau
ligt het voor de hand dat wat men 60 jaren lang te
vergeefs aan opvolgende regeeringen heeft gevraagd,
jiu niet zoo spoedig zal verkregen worden. Hoogstens
zoude men het motief van billijkheid kunnen in het
midden brengendoch ik vreezo zeer dat dit wei
nig zal baten, en er eene meer afdoende en degelijke
beweegreden of aanleiding zal noodig wezen om een,
zoo ik wil aannemen goed gezind minister in staat te
stellen eene Voordracht tot maken der bedoelde
vaste brug bij de wetgevende macht er door te
krijgen.
Welnu deze overwegingen hebben mij geleid om
aan den raad het volgende voorstel te doen, dat onder
steunt wordt door den heer Callenfels en is van dezen
inhoud:
t> De ondergeteekende stelt voor om het dagelijks
bestuur te machtigen, eene onderhandeling te openeu
>met het departement van binnenlandsche zaken, tot
»zoo spoedig mogelijk maken eener vaste brug over
»het voormalige marine-dok, geschikt voor rij- en
voertuigen, tegen afstand door de gemeente van haar
recht op het tot nu too door haar in die haven geho-