VLISSINGSCHE COIIRANT. 1874. N°. 67. Donderdag 20 Augustus. 12 Jaargang. week. flEMEENTË-BESTEDR. UliWEMAUlSCHE TIJDIM. de Nieuwendijk, wijk H n°. 101. VLISSINGEN. Adverlentiëtt gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure; 'De prijs vau 1—4 regels is 40 Gents, voor elke regel meer 10 Cents, BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden ƒ1.franco per post 1,15. Afzonderlijke nummers 5 Cents. Men Abonneert zich bij alle Boekbandelaren 'on Post-Directeuren. jjpofferingen te doen, JL>e l>oode 3R DE DONCICmi, üïi liet Kruis lewone zorg bewerkt. I-heden betreffende de nste voorwerpen der In verbonden aan de 1 |tnarondor uitmunten fcaderland en deti Vreemde, Rijtuig met Paard.—Twee L iedereen overtreft, §ratie. Hertogenbosch, St. Jorisstraat. Aburg en Zierikzee. Staatsspoorweg. pi vjordt aangelegd, \/zzet* VA.1V ZIERIKZEE. 17 IS 's midd. V ■eusdag 19 'smorg. 11,-| Lderdag 20 Jen vaa het spoorwesstaioi I Ëor de reizen van Middelborg |i;de reizen van Zierikzee. xl—Vlissingen 4.50 8,0') I 5.8 8,59 5.50 U I 6.6 9,lil Ko.59. BESMETTELIJKE ZIEKTEN. Bekendmaking epidemisch heerschen van de Roodvonk. De Burgemeester van Vlissiugen maakt bekend: dat volgens bij hem ingekomen aanschrijving van den inspecteur voor het geneeskundig staatstoezicht ia Zeeland van den 12 Augustus 1874 no. 3841, de Roodvonk epidemisch in de gemeente voorkomt; Wordende mitsdien ter voldoening aan de bepaling van artikel 21 der wet van 4 December 1872, Staats lied no. 134)bekend gemaakt dat van en met Zon- daff den 9 dezer tot op heden, door den Roodvonk in deze gemeente zijn aangetast 12 personen en dat aan die ziekte zijn overleden 7 personen; en heriunert aan de bepaling van art. 19 der ge noemde wet, waarbij is bepaald dat de hoofden der gezinnen, de houders van logementen en de schippers van vaartuigen verplicht zijn, binnen 24 uren na het ontstaan der ziekte daarvan kennis te geven aan den Burgemeester. En is hiervan af kondiging geschied waar het be hoort den 15 Augustus 1874. Re Burgemeester voornoemd WINKELMAN. 1.20 12.— 1.30 12.13 1.43 12.35 1.52 12.45 1.7 1.— 1.13 1.6 1.16 1.21 1.88 1.49 1.42 I 57 1.30 1.12 2.5 1.18 2.11 21 2.15 4,'icu u -.1 1.30 2 25 4.30 8.45 10 *j bosendaal. 12.20 3.10 5.40 6.- 12.31 3.20 5.49 6.10 m 6,37 91 6 55 9,Hl 7.i m 7.19 10,-1 7.36 10,5 L 7.49 1C,U| 8.14 10.81 8 22 10,351 3-2 10,551 I 12.41 1 12.54 1.19 140 1.55 2.4 2.13 2.29 I 2.36 2.57 I 3 24 3.39 3.50 5.52 5.59 6.13 6.22 6.36 6.44 6.50 7.- 7.6 7.21 7.34 7.45 7.55 Inen loopenj ibuvg 's avonds 6,— 1 6.30 i :stopt, wanneer daar reiap nMecKelen- |*s 6.80, 10.20, 7 10.40, 6.15 zen—1GrsnL L» Gent, 8.17 W Vlissingen, 19 Augustus. Met zekerheid kunnen wij melden dat het Neder- lnndsch stoomschip Tromp van Vlissingenkapitein Hariris, van de hier gevestigde reederij Engels Co., den 22 Augustus a. s. alhier zal arriveeren om steenkolen in te nemen van het verwacht wordende Nederlandsch stoomschip Watergeus van Vlissingeny kapitein Meijer, alsmede verdere lading, waarna bovengenoemd schip van hier naar Oost-Indië zal vertrekken. Dit groote en voor den overvoer van passagiers zeer goed ingerichte stoomschip werd in 1873 ge bouwd, strandde in de Roede zee, doch werd met groote moeite weder afgebracht en gerepareerd. Het plan bestaat dit schip geregeld van hier te laten ver trekken. Dit zal dus het eerste scliip zijn, dat van de prach tige inrichtingen alhier het volledig gebruik maakt, I waartoe zij eigenlijk bestemd zijn. Den 10 September a. s. zal te 's Gravenhage ten behoeve der staatsspoorwegen worden aanbesteed bet maken van voltooiingswerken en het tot 1 Mei 1875 onderhouden van de werken behoorende tot bet gedeelte Middelburg—"Vlissingen van het iauaal door Walcheren. Het van hier ter keuring naar Hellevoetsluis ver- hokken wachtschip Rector is aldaar nagezien en afgekeurd. ■FFERTE VLISSI.N^1 De persoon van L. v. V., te Middelburg woon- achtig, is door de arrondissements-rechtbank aldaar veroordeeld tot eene cellulaire gevangenisstraf van 1 jaar, een geldboete van 100 en in de kosten, jegens verzet en gewelddadigheid jegens de open- hare macht. Zooals onzen lezers reeds bekend is, is b- v. V. de persoon die den 5n dezer maand alhier aan bet station een agent van policie verwondde en veel moeite, met behulp van eenige burgers, op e«n kruiwagen van daar naar de stad werd vervoerd. Eergisteren avond omstreeks 9 oren is aan de Owarskade te Middelburg aangekomen de monitor kommandant de luitenaut ter zee le klasse J. A. Roëll. Men leest in het Vaderland yin gewoonlijk goed ingelichte kringen loopt het gerucht dat correspondentiën tusschen Montreux en den Haag tot het resultaat hebben geleid, dat de heer Gericke van Herwijnen, en niet de heer v. d. Does de Willebois, in het ministerie-Heemskerk als minister van buitenlandsche zaken zal optreden. Wij meenen reden te hebben te gelooven dat dit gerucht niet geheel uit de lucht is gegrepen." Naar het Raag&cke Dagblad nader verneemt, zou de terugkomst van Z. M. den Koning uit het bui tenland definitief op den 26en dezer bepaald zijn. HH. KK. HH. Prins en Prinses Christiaan van Sleeswijk Holstein Angustenburg hebben eergiste ren ochtend per Rijnspoortrein 's Gravenhage ver laten. Zij werden tot aan het station vergezeld door H. M. de Koningin, de Prinsen van Oranje en Alexander, den Engelschen gezant en familie, den secretaris van legatie en eenige andere hooge auto riteiten. De commissie van enqoête naar den staat der koopvaardijvloot heeft eergisteren gehoord de hee- ren P. J. Plate, voorzitter der kamer van koophan del en fabrieken te Rotterdam, en B. A. Pokker, scheepsreeder te Middelburg. H. M. de Koningin heeft tot blijvende herinne ring aan haar bezoek te Zwolle, aan den burge meester doen toekomen twee prachtige photographi- sche portretten vac H. M., eigenhandig geteekend, ook met den datum 18 Juli, teil behoeve van de beide gestichten die H. M, bezocht, nl. het weeshuis der hervormde gemeente en het roomsch-katholieke liefdegesticht. Krachtens besluit van Z, M. den Koning van 21 Juli jl., no. 18, is deu L0 dezer door den minister van financiën gearresteerd het plan van de 286ste Staats-loterij. Zooals vroeger werd gemeld, bestaat deze loterij uit 21,000 loten en 10,500 prijzen eD 2 premiën. Dus 1000 loten en 500 prijzen meer dan de voorgaande. Het getal hoogste prijzen in de vijfde klasse dezer loterij is nu gebracht op 65, als: X van ƒ100,000, 1 van ƒ50,000, 1 van 25,000, 1 van ƒ15,000, 1 van ƒ10,000, 1 van f 5000, 1 van 2000, 3 van 1500, 55 van 1000een premie van ƒ30,000 en een van ƒ3000. De col lecte wordt geopend Maandag 28 September en ge sloten op Zaterdag 10 October. De trekking van de eerste klasse vangt aan op 26 October 1874, terwijl de laatste 100 nommers op Zaterdag 16 Januari 1875 worden getrokken. Te Leiden zal op den 3n October de 300ste ver jaardag van ,/Leidens ontzet" worden gevierd. Te dier gelegenheid zal o. a. een historisch-allegori- sche optocht worden gehouden, waaraan door ruim 1000 personen zal wordeo deelgenomen. Het gipsmodel voor het standbeeld van den heer Thorbeeke is bij de firma Enthoven aangekomen, die belast is met het gieten van het beeld in metaal, N.) In de Fenang Gazette komt het volgende voor: „Onze lezers zullen zich herinneren dat de Atchi- neesche gezant, Habib Abdul Rachman, ongeveer drie maanden geleden van Konstantinopel terug keerde. Wij vernemen thans dat het volkomen mislukken zijner zending het groot vertrouwen, hetwelk zijne Atchineesche landgeuooten in hem stelden, zeer verminderd heeft. Vrijdag avond heeft op den Hollaadschen spoor weg een ontzettend spoorweg-ongeluk plaats gehad. De sneltrein no. 32, vertrekkende van Rotterdam naar Amsterdam 's avonds 9.15 u., is tusschen War mond en Piet-Gijzenbrug met een ledigen van Haar* lem komenden trein, beiden in volle vaart, in bot sing gekomen. Vele wagens zijn verbrijzeld en behalve dat verscheidene reizigers min of meer ern stig gekwetst zijn, hebben bij deze ramp twee perso nen het leven verloren. Deze ongelukkigen zijn A. Klein, koetsier bij den heer Schmedding, te Haar lem, wiens beide beenen werden afgerukt, en de con® ducteur Heudikhuvzen, uit Amsterdam, wien het hoofd van het lichaam werd gescheiden. Te drie uur zijn de reizigers, die niet door hunne kwetsuren op de plaats des onheils teruggehouden werden, met een daarheen gezonden trein te Haarlem aange bracht. Omtrent deze ramp wordt aan de Standaard het volgende geschreven Omstreeks honderd el voorbij het station War mond, den weg op naar Amsterdam, had het onge luk plaats. Wegens het veranderen van een houten in een steenen brug is een gedeelte van de lijn, bestemd voor de treinen in de richting naar Rotterdam opge broken, die treinen moeten dus even voorhij het station Piet-Gijzenbrug gebruik maken van de rail, bestemd voor de treinen die in de richting naar Amsterdam loopen; even voor Warmond is een wis® sel welke die treinen weder op het goede spoor brengen. Vrijdag kwam een leege trein van het Nieuwe- diep, bestaande uit een locomotief der Holl. Spoor weg-Maatschappij en acht wagens der Nederl. Rhiju-Sp., bestemd voor 's Hage, op dit wissel spoor j de locomotief en drie wagons waren er reeds op, toen de laatste trein van Rotterdam langs de lijn en met den leegen trein in botélng kwam. Naar de debris te oordeelen inoet de sohok aller- ontzettendst zijn geweest. De locomotief {de Flora) van den Rotterd. trein, die blijkbaar met grootere snelheid liep dan die van den leegen trein [de Flutö) stootte met zijn linker buffer tegen den rechter buffer van de laatstge noemde, waardoor beider stoomcylindevs vernield werden. Op den locomotief en tender van den Rot- terdamschen trein volgde een bagagewagen; in het eerste compartiment daarvan, waar het remtoestej zich bevindt, vond de brave hoofd-conducteur zijn dood; blijkbaar heeft hij het gevaar zien aankomen en heeft hij al het mogelijke gedaan om den trein tot staan te brengendoor den hevigen schok schijnt hij in aanraking gekomen te zijn met eene glasruit, die uitzicht gaf naar den locomotief en verder over de lijn; de wonden die hij daardoor aan deu hals bekwam en het hevige bloedverlies, waarvan de geheele wagen en de weg de verschrik kelijke bewijzen geven, veroorzaakten zijn apoedi- gen dood. Op dezen wageu volgden twee 3de klasse wagons, die letterlijk aan spliuters zijn geslagen en zoo op elkander gedrongen, dat het bijna niet moge lijk is te bepalen waar de een begint en de andere eindigt. Het was in het voorlaatste compartiment van de eerste dezer wagons, dat de ongelukkige koetsier van den heer Schmedding te Haarlem, zijn dood vond. Ook de volgende wagon, een gemengd le en 2e klasse rijtuig, is geheel vernield, enkele van de zwaarst gewonden kwamen uit dezen wagen. De volgende wagens waren allen min of meer be schadigd, de zich daarin bevindende personen ont vingen slechts lichte kneuzingen of kwamen met den schrik vrij. De leege trein heeft echter het zwaarst geledeny

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1874 | | pagina 1