VLISSINGSCHE COIIRANT.
1874. N°. 67.
Donderdag 20 Augustus.
12
Jaargang.
week.
flEMEENTË-BESTEDR.
UliWEMAUlSCHE TIJDIM.
de
Nieuwendijk, wijk H n°. 101.
VLISSINGEN.
Adverlentiëtt gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure;
'De prijs vau 1—4 regels is 40 Gents, voor elke regel meer 10 Cents,
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden ƒ1.franco per post 1,15.
Afzonderlijke nummers 5 Cents.
Men Abonneert zich bij alle Boekbandelaren 'on Post-Directeuren.
jjpofferingen te doen,
JL>e l>oode
3R DE DONCICmi,
üïi liet Kruis
lewone zorg bewerkt.
I-heden betreffende de
nste voorwerpen der
In verbonden aan de 1
|tnarondor uitmunten
fcaderland en deti Vreemde,
Rijtuig met Paard.—Twee
L iedereen overtreft,
§ratie.
Hertogenbosch,
St. Jorisstraat.
Aburg en Zierikzee.
Staatsspoorweg.
pi vjordt aangelegd,
\/zzet*
VA.1V ZIERIKZEE.
17
IS 's midd. V
■eusdag 19 'smorg. 11,-|
Lderdag 20
Jen vaa het spoorwesstaioi I
Ëor de reizen van Middelborg
|i;de reizen van Zierikzee.
xl—Vlissingen
4.50 8,0') I
5.8 8,59
5.50 U I
6.6 9,lil
Ko.59. BESMETTELIJKE ZIEKTEN.
Bekendmaking epidemisch heerschen van de Roodvonk.
De Burgemeester van Vlissiugen maakt bekend:
dat volgens bij hem ingekomen aanschrijving van
den inspecteur voor het geneeskundig staatstoezicht
ia Zeeland van den 12 Augustus 1874 no. 3841, de
Roodvonk epidemisch in de gemeente voorkomt;
Wordende mitsdien ter voldoening aan de bepaling
van artikel 21 der wet van 4 December 1872, Staats
lied no. 134)bekend gemaakt dat van en met Zon-
daff den 9 dezer tot op heden, door den Roodvonk in
deze gemeente zijn aangetast 12 personen en dat aan
die ziekte zijn overleden 7 personen;
en heriunert aan de bepaling van art. 19 der ge
noemde wet, waarbij is bepaald dat de hoofden der
gezinnen, de houders van logementen en de schippers
van vaartuigen verplicht zijn, binnen 24 uren na het
ontstaan der ziekte daarvan kennis te geven aan den
Burgemeester.
En is hiervan af kondiging geschied waar het be
hoort den 15 Augustus 1874.
Re Burgemeester voornoemd
WINKELMAN.
1.20 12.—
1.30 12.13
1.43 12.35
1.52 12.45
1.7 1.—
1.13 1.6
1.16
1.21
1.88
1.49 1.42
I 57 1.30
1.12 2.5
1.18 2.11
21 2.15 4,'icu u -.1
1.30 2 25 4.30 8.45 10 *j
bosendaal.
12.20 3.10 5.40 6.-
12.31 3.20 5.49 6.10 m
6,37 91
6 55 9,Hl
7.i m
7.19 10,-1
7.36 10,5 L
7.49 1C,U|
8.14 10.81
8 22 10,351
3-2 10,551
I 12.41
1 12.54
1.19
140
1.55
2.4
2.13
2.29
I 2.36
2.57
I 3 24
3.39
3.50
5.52
5.59
6.13
6.22
6.36
6.44
6.50
7.-
7.6
7.21
7.34
7.45
7.55
Inen loopenj
ibuvg 's avonds 6,—
1 6.30 i
:stopt, wanneer daar reiap
nMecKelen-
|*s 6.80, 10.20,
7 10.40, 6.15
zen—1GrsnL
L» Gent, 8.17 W
Vlissingen, 19 Augustus.
Met zekerheid kunnen wij melden dat het Neder-
lnndsch stoomschip Tromp van Vlissingenkapitein
Hariris, van de hier gevestigde reederij Engels Co.,
den 22 Augustus a. s. alhier zal arriveeren om
steenkolen in te nemen van het verwacht wordende
Nederlandsch stoomschip Watergeus van Vlissingeny
kapitein Meijer, alsmede verdere lading, waarna
bovengenoemd schip van hier naar Oost-Indië zal
vertrekken.
Dit groote en voor den overvoer van passagiers
zeer goed ingerichte stoomschip werd in 1873 ge
bouwd, strandde in de Roede zee, doch werd met
groote moeite weder afgebracht en gerepareerd. Het
plan bestaat dit schip geregeld van hier te laten ver
trekken.
Dit zal dus het eerste scliip zijn, dat van de prach
tige inrichtingen alhier het volledig gebruik maakt,
I waartoe zij eigenlijk bestemd zijn.
Den 10 September a. s. zal te 's Gravenhage ten
behoeve der staatsspoorwegen worden aanbesteed
bet maken van voltooiingswerken en het tot 1 Mei
1875 onderhouden van de werken behoorende tot
bet gedeelte Middelburg—"Vlissingen van het
iauaal door Walcheren.
Het van hier ter keuring naar Hellevoetsluis ver-
hokken wachtschip Rector is aldaar nagezien en
afgekeurd.
■FFERTE VLISSI.N^1
De persoon van L. v. V., te Middelburg woon-
achtig, is door de arrondissements-rechtbank aldaar
veroordeeld tot eene cellulaire gevangenisstraf van
1 jaar, een geldboete van 100 en in de kosten,
jegens verzet en gewelddadigheid jegens de open-
hare macht. Zooals onzen lezers reeds bekend is, is
b- v. V. de persoon die den 5n dezer maand alhier
aan bet station een agent van policie verwondde en
veel moeite, met behulp van eenige burgers, op
e«n kruiwagen van daar naar de stad werd vervoerd.
Eergisteren avond omstreeks 9 oren is aan de
Owarskade te Middelburg aangekomen de monitor
kommandant de luitenaut ter zee le klasse
J. A. Roëll.
Men leest in het Vaderland
yin gewoonlijk goed ingelichte kringen loopt het
gerucht dat correspondentiën tusschen Montreux en
den Haag tot het resultaat hebben geleid, dat de
heer Gericke van Herwijnen, en niet de heer v. d.
Does de Willebois, in het ministerie-Heemskerk als
minister van buitenlandsche zaken zal optreden.
Wij meenen reden te hebben te gelooven dat dit
gerucht niet geheel uit de lucht is gegrepen."
Naar het Raag&cke Dagblad nader verneemt, zou
de terugkomst van Z. M. den Koning uit het bui
tenland definitief op den 26en dezer bepaald zijn.
HH. KK. HH. Prins en Prinses Christiaan van
Sleeswijk Holstein Angustenburg hebben eergiste
ren ochtend per Rijnspoortrein 's Gravenhage ver
laten. Zij werden tot aan het station vergezeld door
H. M. de Koningin, de Prinsen van Oranje en
Alexander, den Engelschen gezant en familie, den
secretaris van legatie en eenige andere hooge auto
riteiten.
De commissie van enqoête naar den staat der
koopvaardijvloot heeft eergisteren gehoord de hee-
ren P. J. Plate, voorzitter der kamer van koophan
del en fabrieken te Rotterdam, en B. A. Pokker,
scheepsreeder te Middelburg.
H. M. de Koningin heeft tot blijvende herinne
ring aan haar bezoek te Zwolle, aan den burge
meester doen toekomen twee prachtige photographi-
sche portretten vac H. M., eigenhandig geteekend,
ook met den datum 18 Juli, teil behoeve van de
beide gestichten die H. M, bezocht, nl. het weeshuis
der hervormde gemeente en het roomsch-katholieke
liefdegesticht.
Krachtens besluit van Z, M. den Koning van 21
Juli jl., no. 18, is deu L0 dezer door den minister
van financiën gearresteerd het plan van de 286ste
Staats-loterij. Zooals vroeger werd gemeld, bestaat
deze loterij uit 21,000 loten en 10,500 prijzen eD
2 premiën. Dus 1000 loten en 500 prijzen meer
dan de voorgaande. Het getal hoogste prijzen in de
vijfde klasse dezer loterij is nu gebracht op 65, als:
X van ƒ100,000, 1 van ƒ50,000, 1 van 25,000,
1 van ƒ15,000, 1 van ƒ10,000, 1 van f 5000,
1 van 2000, 3 van 1500, 55 van 1000een
premie van ƒ30,000 en een van ƒ3000. De col
lecte wordt geopend Maandag 28 September en ge
sloten op Zaterdag 10 October. De trekking van de
eerste klasse vangt aan op 26 October 1874, terwijl
de laatste 100 nommers op Zaterdag 16 Januari
1875 worden getrokken.
Te Leiden zal op den 3n October de 300ste ver
jaardag van ,/Leidens ontzet" worden gevierd. Te
dier gelegenheid zal o. a. een historisch-allegori-
sche optocht worden gehouden, waaraan door ruim
1000 personen zal wordeo deelgenomen.
Het gipsmodel voor het standbeeld van den heer
Thorbeeke is bij de firma Enthoven aangekomen,
die belast is met het gieten van het beeld in metaal,
N.)
In de Fenang Gazette komt het volgende voor:
„Onze lezers zullen zich herinneren dat de Atchi-
neesche gezant, Habib Abdul Rachman, ongeveer
drie maanden geleden van Konstantinopel terug
keerde. Wij vernemen thans dat het volkomen
mislukken zijner zending het groot vertrouwen,
hetwelk zijne Atchineesche landgeuooten in hem
stelden, zeer verminderd heeft.
Vrijdag avond heeft op den Hollaadschen spoor
weg een ontzettend spoorweg-ongeluk plaats gehad.
De sneltrein no. 32, vertrekkende van Rotterdam
naar Amsterdam 's avonds 9.15 u., is tusschen War
mond en Piet-Gijzenbrug met een ledigen van Haar*
lem komenden trein, beiden in volle vaart, in bot
sing gekomen. Vele wagens zijn verbrijzeld en
behalve dat verscheidene reizigers min of meer ern
stig gekwetst zijn, hebben bij deze ramp twee perso
nen het leven verloren. Deze ongelukkigen zijn A.
Klein, koetsier bij den heer Schmedding, te Haar
lem, wiens beide beenen werden afgerukt, en de con®
ducteur Heudikhuvzen, uit Amsterdam, wien het
hoofd van het lichaam werd gescheiden. Te drie
uur zijn de reizigers, die niet door hunne kwetsuren
op de plaats des onheils teruggehouden werden, met
een daarheen gezonden trein te Haarlem aange
bracht.
Omtrent deze ramp wordt aan de Standaard het
volgende geschreven
Omstreeks honderd el voorbij het station War
mond, den weg op naar Amsterdam, had het onge
luk plaats.
Wegens het veranderen van een houten in een
steenen brug is een gedeelte van de lijn, bestemd
voor de treinen in de richting naar Rotterdam opge
broken, die treinen moeten dus even voorhij het
station Piet-Gijzenbrug gebruik maken van de rail,
bestemd voor de treinen die in de richting naar
Amsterdam loopen; even voor Warmond is een wis®
sel welke die treinen weder op het goede spoor
brengen.
Vrijdag kwam een leege trein van het Nieuwe-
diep, bestaande uit een locomotief der Holl. Spoor
weg-Maatschappij en acht wagens der Nederl.
Rhiju-Sp., bestemd voor 's Hage, op dit wissel
spoor j de locomotief en drie wagons waren er reeds
op, toen de laatste trein van Rotterdam langs de lijn
en met den leegen trein in botélng kwam.
Naar de debris te oordeelen inoet de sohok aller-
ontzettendst zijn geweest.
De locomotief {de Flora) van den Rotterd. trein,
die blijkbaar met grootere snelheid liep dan die van
den leegen trein [de Flutö) stootte met zijn linker
buffer tegen den rechter buffer van de laatstge
noemde, waardoor beider stoomcylindevs vernield
werden. Op den locomotief en tender van den Rot-
terdamschen trein volgde een bagagewagen; in het
eerste compartiment daarvan, waar het remtoestej
zich bevindt, vond de brave hoofd-conducteur
zijn dood; blijkbaar heeft hij het gevaar zien
aankomen en heeft hij al het mogelijke gedaan om
den trein tot staan te brengendoor den hevigen
schok schijnt hij in aanraking gekomen te zijn met
eene glasruit, die uitzicht gaf naar den locomotief
en verder over de lijn; de wonden die hij daardoor
aan deu hals bekwam en het hevige bloedverlies,
waarvan de geheele wagen en de weg de verschrik
kelijke bewijzen geven, veroorzaakten zijn apoedi-
gen dood. Op dezen wageu volgden twee 3de klasse
wagons, die letterlijk aan spliuters zijn geslagen en
zoo op elkander gedrongen, dat het bijna niet moge
lijk is te bepalen waar de een begint en de andere
eindigt. Het was in het voorlaatste compartiment
van de eerste dezer wagons, dat de ongelukkige
koetsier van den heer Schmedding te Haarlem, zijn
dood vond. Ook de volgende wagon, een gemengd
le en 2e klasse rijtuig, is geheel vernield, enkele
van de zwaarst gewonden kwamen uit dezen wagen.
De volgende wagens waren allen min of meer be
schadigd, de zich daarin bevindende personen ont
vingen slechts lichte kneuzingen of kwamen met
den schrik vrij.
De leege trein heeft echter het zwaarst geledeny