VLISSINGSCHE COURANT.
1874. N°. 54.
Zondag
5 Juli.
12de Jaargang.
BI1EMDSC0E TIJDINGEN.
lburg en Zierikzee,
Staatsspoorweg.
'7i wordt aangelegd,
gezet.
van zierikzee.
ijdag 3 's morg. 6,-.
,erdag 4 7^
4 's raidd. 4,_.
dag 5 p 4,-
m van het spoorwesstaion
or de reizen van Middelburg
le reizen van Zierikzee.
Wester-Schelde.
U. K. U. M. K
tn. 6.nam. 3.en G._
6.30 3.30 6.30
DONDERDAG, "VRIJDAG
AG.
voorm.
U. M.
7.30
U. M.
10.30
11
11.30 nam. 3.-
7 45 2,
11 3.15
8 45
'3 midd. 12.
nam. 12.30
voorm. 7.40
8.— -
10.30 nam. 6.-
11.—
7.50
4.
430
5.—
11.:
7.45
8.15
8.45
midd. 12.
aam. 12.30
llen er igtoorkaarten alget
ZONDAGEN.
nciale stoomboot te Neuzei
zonden worden, moet op het
het gewicht en de waarde;
vig, daarenboven moeten «t-
orgen loopen zij gevaar door
ordeD geweigerd,
uzen en Vlissingen.
iet varen.
van vlissingen:
rijdag 3 's morg. 11,30
aterdag 4 n
ingen en Rotterdam.
lagen 's Maandags ra
gekeerd.
IV
aalVlissingen.
9.20 12.—
9.30 12.13
9.43 12.35
9.52 12.45
4.50
5.8
5.50
.0.7
10.13
,0.23
0.28
0.S9
0.49
.0 57
1.12
1.18
1.—
1.6
1.16
1.21
1.33
1.42
1.50
6.26
6,37
6 65
7.1
7.19 10,
7.
7.49 IC,10
8.14 10,23
8.22 10,35
L21 2.15 4.20 8.32 10,3<
L30 2 25 4.30 8.45 1Q'«
.oosendaal.
1 3.10 5.40 6.- 9-
{.20 5.49 6.10 9-3)
5.52
5.59
6.13
6.22
6.36
6.44
6.50
7.—
7.6
7.21
5.34
5.45
5.55
einen loopen
;lbnrg 's avonds 6,—
ingen 6.30
gestopt, wanneer daar ieiziger
12.S
- 12.31
1 12.41
8 12.54
3 1.19
1.40
1.55
2.4
2.13
2.29
2.36
2.57
7 3.39
6 3.50
en—Mechelen.
len: 6.30, 10.20, 6.—
1,—y 10.40, 6.15
izen—Gent,
van Gent: 8.17 12.15 V'
FFER, TE VLISSINGEÏ'
Nieuwendijk, wijk H no. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiön gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure;
de prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents.
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 1.—, franco per post 1.15.
Afzonderlijke nummers 5 Cents.
Men Abonneert zich bjj alle Boekhandelaren en Post-Directeuren.
Iii de Nieuwe Rotterdamsche courant van Zondag
11,, schrijft men dat het stoomschip W. A. Scholten
Zaterdag namiddag 3/4 uur voor hoog water te Rot
terdam was aangekomen, zonder meer. Dat men
hier aan een drukfout of aan een opzettelijk verzwij
gen van de waarheid te denken had, werd hier door
niemand betwijfeldmaar, dat de zaak zich zoo had
toegedragen als waarachtig gebeurd is, dit had geen
verstandig menscli durven gelooven en toch wist
inen, dat te Rotterdam en als appendix op het
adres van de Kamer van Koophandel aldaar, heeft
men gemeend ditmaal door de waarheid te zwijgen
doel te treffen maar, zoo als het in den regel gaat
met alle dergelijke oneerlijke handelingen, en vooral
waar het logen of waarheid geldt, zoo moest het ook
hier gaan. Gelukkig vindt men ten allen tijde en
overal nog waarheidlievende personen, waaraan wij
het dan oök te danken hebben, twee lezingen te
kannen geven, die ons op de ware hoogte stellen van
de gewaagde manoeuvre, die men met dat prachtige
schip heeft moeten maken, om het niet 3/4 uur
vóór, maar bij vol hoog water over den Droogen
met kracht en geweld voor Rotterdam te brengen.
Zie hier wat we van twee vertrouwbare zijden
hebben ontvangen
„Het stoomschip Scholten, van de Nederlandsch-
„Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij, verliet
„den 27 Juni de haven te Vlissingen, met eene in
//tegenwoordigheid van den gezagvoerder, de loods
„en andere autoriteiten gemeten diepgang van 45
„decimeters en kwam omstreeks den middag voor de
„Nieuwe Waterweg, hield het daarvoor gaande om
„het juiste tijdstip van hoogwater af te wachten,
„vloog, toen de vloed het hoogste punt bereikt had,
„met een 10-mijls-vaart over den Drooge.
Dat deze invaart niet zonder gevaar was, werd
„bewezen doordien het schip den zandigen bodem
„met zijn geheele lengte raakte en belangrijk over-
„zijde helde, zoodat het een geluk mag genoemd
„worden dat het daar niet is blijven zitten.
„Toen de Schotten van Vlissingen vertrok, werd
„de zeeloods buitengaats niet afgezet, maar mede
genomen, om, ingeval de koelte opstak, den Room-
„pot binnen te loopen; wel een bewijs dat de ge
zagvoerder Huss niet gaarne met eenige deining de
„Nieuwe Waterweg zou durven ingaan."
Tweede lezing
„Den 27 Juni ten 11 ure kwam het stoomschip
a Scholten, kapt. Huss, van Vlissingen, alwaar het
„schip van 60 tot 45 palmen gelicht was, voor de
„monding der Nieuwe Waterweg; praaide aldaar
«liet stoomschip P, Calandkomende van Glasgow,
„liggende aldaar ten anker. De gezagvoerder deelde
„mede dat de Calahd 4-3^n 44 palmen diep lag. De
ii Scholten bleef ook voor de monding rondstoomen,
„ten einde het hoog water af te wachten.
„Tegen hoog water kwam uit de Waterweg een
„stoomboot, waarop zich bevond een persoon, be-
„hoorende tot de maatschappij van genoemde sche
lpen, die den kapitein toeriep dat door hem was
„gepeild en er 15 voet water stond, zoodat het vaar
tuig Caland gerust naar binnen kon. Hierop is het
„stoomschip Schottenzijnde alstoen hoog water en
«springvloed dus niet s/4 uur vóór hoog water
„de Waterweg ingestoomd. Toen het schip op de
„bank kwam, stootte hetzelve zoodanig op den grond,
„dat de gang van het schip aanmerkelijk gestremd
«werd; onmiddelijk werden kluivers enz.
«en daar het weer zeer gunstig was en dus alles in
ti fc voordeel, exceptie den waterstand, is het dank
«£en krachtig stoomverinogen er gelukkig over
gekomen
Wij behoeven hier niets anders bij te voegen dan
den wenfbh, dat de belanghebbenden nog bij tijds
hunne dwaling zullen inzien om langer voedsel te
geven aan het trotsche denkbeeld dat geheel Neder
land om Rotterdam bestaat, en dat vooral zij die er
prijs op stellen om te behouden wat ze hebben, toch
niet langer medewerken aan het maken van zoo
danige kunsten als waarvan de geschiedenis bijna
geen voorbeelden geeft en die noodwendig voor het
algemeen, zoowel als voor bijzondere personen, ver
derfelijk zijn.
Vlissingen, 4 Juli.
Een gisteren bij de regeering ontvangen
telegram uit Indië meldt, dat bij het ge
vecht te Atchin, op 20 Juni jl., 80 Atehi-
neezen zijn gesneuveld, waaronder twee
panglima1 s.
Io het jaarverslag der maatschappij tot exploitatie
van staatsspoorwegen over 1873 wordt naar aan
leiding van de lijn VlissingenRoosendaal het
„De tijd schijnt nog niet gekomen, om een vol
ledig oordeel uit te spreken over de toekomst die
Zeeland wacht, tengevolge van de aansluiting der
eilanden Zuid-Beveland en Walcheren aan den vas
ten wal van Noord-Bral:-^?. door eene onafgebro
ken spoorverbinding, en van de groolsche water
werken, die met den aanleg van dien spoorweg in
zoo nauw verband staan. Alleen deze overtuiging
wenschen wij thans reeds uit te sprekenzal het doel
dat men bij den aanleg der werken voor oogen had
worden bereikt, dan zullen voor het minst, door de
zeer gunstige ligging van Vlissingen als haven, de
mindere onkosten op de scheepvaart in compensatie
moeten komen van de min gunstige ligging der
Zeeowsche havens voor het spoorwegvervoer. De
ligging van Vlissingen schijnt meer aan te duiden,
dat die haven bestemd is als uitgangspunt te dienen
voor eene levendige paketvaart, dan wel om Ant
werpen of Rotterdam als handelsstad naar de kroon
te steken. De pogingen door ons'aangewend om
Middelburg en Vlissingen op de voordeeligste voor
waarden in direct verkeer met Duitschland te bren
gen, ofschoon met volkomen uitslag bekroond, zijn
vooralsnog onvoldoende gebleken om den handel
dier Scheldesteden te verlevendigen/'
Bedankt voor het beroep tot predikant bij de
Nederduitsche hervormde gemeente alhier, door
den heer Kromsigt te Cortgene.
Aangenomen het beroep tot predikant bij de
Christelijk gereformeerde gemeente alhier, door den
heer W. Groeneveld, thans te Woerden.
Uitslag der stemming
voor een lid der Provinciale Staten van Zeeland in
het Hoofd-kiesdistrict Halst, op den 1 Juli 1874.
Geheel aantal kiezers 816, waarvan hebben gestemd
535, billetten van onwaarde 8, blijft geldig 527,
volstrekte meerderheid 264. Hiervan verkregen de
heeren: baron H. A. A. Collot d'Escury 205, L.
van Waesberghe 197, P. J. vsn den Eeckhont 46,
M. J. van Vessem 27 en S. A. deSmidt 15 stemmen.
En wijders op verschillende personen verdeeld.
Herstemming tusschen de heeren: baron H. A. A.
Collot d'Escury en L. van Waesberghe.
De tweede termijn der door Japan aan Nederland
verschuldigde oorlogs-schadeloostelling, evenals de
eerste groot 390,000, is aan het ministerie van
buitenlandsche zaken in ontvangst genomen,
De minister van oorlog, ontvangen hebbende
's Konings besluit van 24 Janijl., no. 44 waarbij
o. a.a. weder in werking is gesteld HDs. besluit
van 29 Juli 1873, no. 39 Staatsblad no. 119).
betreffende het detacheeren bij het Oost-Indische
leger van ingelijfden bij de militie te land; b. be
paald dat rekruten, die zich voor de militaire
dienst in Nederlandsch-Iudië verbinden, naar ver
kiezing, een engagement voor deo tijd van zes of
van vier jaren kannen aangaan, rekenende van eq
met den dag van inscheping naar Indië; en 2o.
dat het maximum van het handgeld, dat bij dusda
nig engagement aan iederen rekruut (onverschillig
van welken landaard) kan worden uitbetaald, zal be
dragen 300, wanneer de verbintenis voor zes, en
ƒ200 indien zij voor vier jaren wordt aangegaan;
heeft de eer, zulks, als een vervolg op de dezer-
zijdsche aankondigingen van 26 April, van 5 Mei
en van 11 December des vorigen jaars, ter kennis
te brengen van het algemeen, onder bijvoeging, dat
het vermelde sub b niet wijzigt het bepaalde bij
art. 9 der wet betrekkelijk de nationale militie,
volgens welk artikel elk, die voor de militie is inge
schreven, en ieder, die daarbij is ingelijfd, tot een
militair engagement van minder dan zes jaren niet
kan worden toegelaten. Ten slotte zij hierbij opge
merkt, dat aan ieder ingelijfde bij de militie te land,
die, op den voet van het bepaalde bij voorschreven
besluit van 29 Juli 1873, no. 39, voor den tijd van
minstens twee jaren (gerekend van den dag dar ont
scheping in Nederlandsch-Indië) worden gedeta
cheerd, eene gratificatie van ƒ200 kan worden uit
betaald.
Voor het tijdvak van den L tot en met den 25
Juli aanstaande zal het rijks-telegraafkantoor te
's Gravezande in het belang van den handel, op
werkdagen open zijn van 6 tot 12 ure voor- en van
3 tot 4 en 5 tot 7 ure namiddags. De diensttijd op
Zon- en feestdagen blijft onveranderd.
Met ingang van den 1 Juli aanstaande is het
rijks-telegraafkantoor te Steen wijk op werkdagen
open van ure voor- tot V/2 ure namiddags en
van 4 tot 7 ure namiddags. De diensttijd op Zon
en feestdagen blijft onveranderd. SiCt.)
De heeren P. Loisel, afJeelings-chef aan het
deparment van openbare werken in België, J. van
Dimme, Belgisch konsul te Luxemburg en A.
Brasseur, mijn-ingenieur te Brussel, zijn benoemd
tot ridder der orde van de Eikenkroon.
Naar wij vernemen is de voormalige opperschip-
per der marine Baris, die voor eenige jaren met
ontslag de dienst heeft verlaten en sedert bij de
maatschappij Nederland eene betrekking bekleedt,
in zijne eer hersteld en is hem thans eervol ontslag
met aanspraak op pensioen verleend. Zijn wij wel
ingelicht, dan is hem tegelijk aangeboden een be
trekking aan den wal, die hein met het niet onbe
langrijk pensioen een zeer goed burgerlijk bestaan
verzekert. {Held. en N. Ct.)
BREDA, 1 Jali. De vestinggronden in de omge
ving van het station zijn in 36 kavelingen en 3
blokken geveild tot een gezamenlijken inzet van
ƒ63,600. De toewijzing zal eerstdaags geschieden.
CAPPELLE (Langstraat), 30 Juni. De hooi
bouw, door den milden regen der laatste dagen een
weinig vertraagd, is thans weder in vollen gang en
nadert reeds zijn einde. Van koopprijs is nog niets
bekend, ofschoon men reeds hier en daar aan het
Oude Maasje aan het scbelften is. Men verwacht
dat de prijs hoog zal zijn, wanneer men de gemid
delde opbrengst in aanmerking neemt.