VLISSINGSCHE COURANT. 1874. N°. 54. Zondag 5 Juli. 12de Jaargang. BI1EMDSC0E TIJDINGEN. lburg en Zierikzee, Staatsspoorweg. '7i wordt aangelegd, gezet. van zierikzee. ijdag 3 's morg. 6,-. ,erdag 4 7^ 4 's raidd. 4,_. dag 5 p 4,- m van het spoorwesstaion or de reizen van Middelburg le reizen van Zierikzee. Wester-Schelde. U. K. U. M. K tn. 6.nam. 3.en G._ 6.30 3.30 6.30 DONDERDAG, "VRIJDAG AG. voorm. U. M. 7.30 U. M. 10.30 11 11.30 nam. 3.- 7 45 2, 11 3.15 8 45 '3 midd. 12. nam. 12.30 voorm. 7.40 8.— - 10.30 nam. 6.- 11.— 7.50 4. 430 5.— 11.: 7.45 8.15 8.45 midd. 12. aam. 12.30 llen er igtoorkaarten alget ZONDAGEN. nciale stoomboot te Neuzei zonden worden, moet op het het gewicht en de waarde; vig, daarenboven moeten «t- orgen loopen zij gevaar door ordeD geweigerd, uzen en Vlissingen. iet varen. van vlissingen: rijdag 3 's morg. 11,30 aterdag 4 n ingen en Rotterdam. lagen 's Maandags ra gekeerd. IV aalVlissingen. 9.20 12.— 9.30 12.13 9.43 12.35 9.52 12.45 4.50 5.8 5.50 .0.7 10.13 ,0.23 0.28 0.S9 0.49 .0 57 1.12 1.18 1.— 1.6 1.16 1.21 1.33 1.42 1.50 6.26 6,37 6 65 7.1 7.19 10, 7. 7.49 IC,10 8.14 10,23 8.22 10,35 L21 2.15 4.20 8.32 10,3< L30 2 25 4.30 8.45 1Q'« .oosendaal. 1 3.10 5.40 6.- 9- {.20 5.49 6.10 9-3) 5.52 5.59 6.13 6.22 6.36 6.44 6.50 7.— 7.6 7.21 5.34 5.45 5.55 einen loopen ;lbnrg 's avonds 6,— ingen 6.30 gestopt, wanneer daar ieiziger 12.S - 12.31 1 12.41 8 12.54 3 1.19 1.40 1.55 2.4 2.13 2.29 2.36 2.57 7 3.39 6 3.50 en—Mechelen. len: 6.30, 10.20, 6.— 1,—y 10.40, 6.15 izen—Gent, van Gent: 8.17 12.15 V' FFER, TE VLISSINGEÏ' Nieuwendijk, wijk H no. 101. VLISSINGEN. Advertentiön gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure; de prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 1.—, franco per post 1.15. Afzonderlijke nummers 5 Cents. Men Abonneert zich bjj alle Boekhandelaren en Post-Directeuren. Iii de Nieuwe Rotterdamsche courant van Zondag 11,, schrijft men dat het stoomschip W. A. Scholten Zaterdag namiddag 3/4 uur voor hoog water te Rot terdam was aangekomen, zonder meer. Dat men hier aan een drukfout of aan een opzettelijk verzwij gen van de waarheid te denken had, werd hier door niemand betwijfeldmaar, dat de zaak zich zoo had toegedragen als waarachtig gebeurd is, dit had geen verstandig menscli durven gelooven en toch wist inen, dat te Rotterdam en als appendix op het adres van de Kamer van Koophandel aldaar, heeft men gemeend ditmaal door de waarheid te zwijgen doel te treffen maar, zoo als het in den regel gaat met alle dergelijke oneerlijke handelingen, en vooral waar het logen of waarheid geldt, zoo moest het ook hier gaan. Gelukkig vindt men ten allen tijde en overal nog waarheidlievende personen, waaraan wij het dan oök te danken hebben, twee lezingen te kannen geven, die ons op de ware hoogte stellen van de gewaagde manoeuvre, die men met dat prachtige schip heeft moeten maken, om het niet 3/4 uur vóór, maar bij vol hoog water over den Droogen met kracht en geweld voor Rotterdam te brengen. Zie hier wat we van twee vertrouwbare zijden hebben ontvangen „Het stoomschip Scholten, van de Nederlandsch- „Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij, verliet „den 27 Juni de haven te Vlissingen, met eene in //tegenwoordigheid van den gezagvoerder, de loods „en andere autoriteiten gemeten diepgang van 45 „decimeters en kwam omstreeks den middag voor de „Nieuwe Waterweg, hield het daarvoor gaande om „het juiste tijdstip van hoogwater af te wachten, „vloog, toen de vloed het hoogste punt bereikt had, „met een 10-mijls-vaart over den Drooge. Dat deze invaart niet zonder gevaar was, werd „bewezen doordien het schip den zandigen bodem „met zijn geheele lengte raakte en belangrijk over- „zijde helde, zoodat het een geluk mag genoemd „worden dat het daar niet is blijven zitten. „Toen de Schotten van Vlissingen vertrok, werd „de zeeloods buitengaats niet afgezet, maar mede genomen, om, ingeval de koelte opstak, den Room- „pot binnen te loopen; wel een bewijs dat de ge zagvoerder Huss niet gaarne met eenige deining de „Nieuwe Waterweg zou durven ingaan." Tweede lezing „Den 27 Juni ten 11 ure kwam het stoomschip a Scholten, kapt. Huss, van Vlissingen, alwaar het „schip van 60 tot 45 palmen gelicht was, voor de „monding der Nieuwe Waterweg; praaide aldaar «liet stoomschip P, Calandkomende van Glasgow, „liggende aldaar ten anker. De gezagvoerder deelde „mede dat de Calahd 4-3^n 44 palmen diep lag. De ii Scholten bleef ook voor de monding rondstoomen, „ten einde het hoog water af te wachten. „Tegen hoog water kwam uit de Waterweg een „stoomboot, waarop zich bevond een persoon, be- „hoorende tot de maatschappij van genoemde sche lpen, die den kapitein toeriep dat door hem was „gepeild en er 15 voet water stond, zoodat het vaar tuig Caland gerust naar binnen kon. Hierop is het „stoomschip Schottenzijnde alstoen hoog water en «springvloed dus niet s/4 uur vóór hoog water „de Waterweg ingestoomd. Toen het schip op de „bank kwam, stootte hetzelve zoodanig op den grond, „dat de gang van het schip aanmerkelijk gestremd «werd; onmiddelijk werden kluivers enz. «en daar het weer zeer gunstig was en dus alles in ti fc voordeel, exceptie den waterstand, is het dank «£en krachtig stoomverinogen er gelukkig over gekomen Wij behoeven hier niets anders bij te voegen dan den wenfbh, dat de belanghebbenden nog bij tijds hunne dwaling zullen inzien om langer voedsel te geven aan het trotsche denkbeeld dat geheel Neder land om Rotterdam bestaat, en dat vooral zij die er prijs op stellen om te behouden wat ze hebben, toch niet langer medewerken aan het maken van zoo danige kunsten als waarvan de geschiedenis bijna geen voorbeelden geeft en die noodwendig voor het algemeen, zoowel als voor bijzondere personen, ver derfelijk zijn. Vlissingen, 4 Juli. Een gisteren bij de regeering ontvangen telegram uit Indië meldt, dat bij het ge vecht te Atchin, op 20 Juni jl., 80 Atehi- neezen zijn gesneuveld, waaronder twee panglima1 s. Io het jaarverslag der maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen over 1873 wordt naar aan leiding van de lijn VlissingenRoosendaal het „De tijd schijnt nog niet gekomen, om een vol ledig oordeel uit te spreken over de toekomst die Zeeland wacht, tengevolge van de aansluiting der eilanden Zuid-Beveland en Walcheren aan den vas ten wal van Noord-Bral:-^?. door eene onafgebro ken spoorverbinding, en van de groolsche water werken, die met den aanleg van dien spoorweg in zoo nauw verband staan. Alleen deze overtuiging wenschen wij thans reeds uit te sprekenzal het doel dat men bij den aanleg der werken voor oogen had worden bereikt, dan zullen voor het minst, door de zeer gunstige ligging van Vlissingen als haven, de mindere onkosten op de scheepvaart in compensatie moeten komen van de min gunstige ligging der Zeeowsche havens voor het spoorwegvervoer. De ligging van Vlissingen schijnt meer aan te duiden, dat die haven bestemd is als uitgangspunt te dienen voor eene levendige paketvaart, dan wel om Ant werpen of Rotterdam als handelsstad naar de kroon te steken. De pogingen door ons'aangewend om Middelburg en Vlissingen op de voordeeligste voor waarden in direct verkeer met Duitschland te bren gen, ofschoon met volkomen uitslag bekroond, zijn vooralsnog onvoldoende gebleken om den handel dier Scheldesteden te verlevendigen/' Bedankt voor het beroep tot predikant bij de Nederduitsche hervormde gemeente alhier, door den heer Kromsigt te Cortgene. Aangenomen het beroep tot predikant bij de Christelijk gereformeerde gemeente alhier, door den heer W. Groeneveld, thans te Woerden. Uitslag der stemming voor een lid der Provinciale Staten van Zeeland in het Hoofd-kiesdistrict Halst, op den 1 Juli 1874. Geheel aantal kiezers 816, waarvan hebben gestemd 535, billetten van onwaarde 8, blijft geldig 527, volstrekte meerderheid 264. Hiervan verkregen de heeren: baron H. A. A. Collot d'Escury 205, L. van Waesberghe 197, P. J. vsn den Eeckhont 46, M. J. van Vessem 27 en S. A. deSmidt 15 stemmen. En wijders op verschillende personen verdeeld. Herstemming tusschen de heeren: baron H. A. A. Collot d'Escury en L. van Waesberghe. De tweede termijn der door Japan aan Nederland verschuldigde oorlogs-schadeloostelling, evenals de eerste groot 390,000, is aan het ministerie van buitenlandsche zaken in ontvangst genomen, De minister van oorlog, ontvangen hebbende 's Konings besluit van 24 Janijl., no. 44 waarbij o. a.a. weder in werking is gesteld HDs. besluit van 29 Juli 1873, no. 39 Staatsblad no. 119). betreffende het detacheeren bij het Oost-Indische leger van ingelijfden bij de militie te land; b. be paald dat rekruten, die zich voor de militaire dienst in Nederlandsch-Iudië verbinden, naar ver kiezing, een engagement voor deo tijd van zes of van vier jaren kannen aangaan, rekenende van eq met den dag van inscheping naar Indië; en 2o. dat het maximum van het handgeld, dat bij dusda nig engagement aan iederen rekruut (onverschillig van welken landaard) kan worden uitbetaald, zal be dragen 300, wanneer de verbintenis voor zes, en ƒ200 indien zij voor vier jaren wordt aangegaan; heeft de eer, zulks, als een vervolg op de dezer- zijdsche aankondigingen van 26 April, van 5 Mei en van 11 December des vorigen jaars, ter kennis te brengen van het algemeen, onder bijvoeging, dat het vermelde sub b niet wijzigt het bepaalde bij art. 9 der wet betrekkelijk de nationale militie, volgens welk artikel elk, die voor de militie is inge schreven, en ieder, die daarbij is ingelijfd, tot een militair engagement van minder dan zes jaren niet kan worden toegelaten. Ten slotte zij hierbij opge merkt, dat aan ieder ingelijfde bij de militie te land, die, op den voet van het bepaalde bij voorschreven besluit van 29 Juli 1873, no. 39, voor den tijd van minstens twee jaren (gerekend van den dag dar ont scheping in Nederlandsch-Indië) worden gedeta cheerd, eene gratificatie van ƒ200 kan worden uit betaald. Voor het tijdvak van den L tot en met den 25 Juli aanstaande zal het rijks-telegraafkantoor te 's Gravezande in het belang van den handel, op werkdagen open zijn van 6 tot 12 ure voor- en van 3 tot 4 en 5 tot 7 ure namiddags. De diensttijd op Zon- en feestdagen blijft onveranderd. Met ingang van den 1 Juli aanstaande is het rijks-telegraafkantoor te Steen wijk op werkdagen open van ure voor- tot V/2 ure namiddags en van 4 tot 7 ure namiddags. De diensttijd op Zon en feestdagen blijft onveranderd. SiCt.) De heeren P. Loisel, afJeelings-chef aan het deparment van openbare werken in België, J. van Dimme, Belgisch konsul te Luxemburg en A. Brasseur, mijn-ingenieur te Brussel, zijn benoemd tot ridder der orde van de Eikenkroon. Naar wij vernemen is de voormalige opperschip- per der marine Baris, die voor eenige jaren met ontslag de dienst heeft verlaten en sedert bij de maatschappij Nederland eene betrekking bekleedt, in zijne eer hersteld en is hem thans eervol ontslag met aanspraak op pensioen verleend. Zijn wij wel ingelicht, dan is hem tegelijk aangeboden een be trekking aan den wal, die hein met het niet onbe langrijk pensioen een zeer goed burgerlijk bestaan verzekert. {Held. en N. Ct.) BREDA, 1 Jali. De vestinggronden in de omge ving van het station zijn in 36 kavelingen en 3 blokken geveild tot een gezamenlijken inzet van ƒ63,600. De toewijzing zal eerstdaags geschieden. CAPPELLE (Langstraat), 30 Juni. De hooi bouw, door den milden regen der laatste dagen een weinig vertraagd, is thans weder in vollen gang en nadert reeds zijn einde. Van koopprijs is nog niets bekend, ofschoon men reeds hier en daar aan het Oude Maasje aan het scbelften is. Men verwacht dat de prijs hoog zal zijn, wanneer men de gemid delde opbrengst in aanmerking neemt.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1874 | | pagina 1