VLISSIiYGSCHE COURANT. 18T4. N° 51. Donderdag 25 Juni. 12de Jaargang. BIIEMDSCHE TIJDINGEN, irg en Zierikzee. atsspoorweg. 7ordt aangelegd t. AN ZIERIKZEE. 22 'b morg. 7,— 22 's midd. 5,30 23 tot CoTtgeo® midd. 2,—, terog 3,30 ~1 '9 midd. 5,30 lag 24 tot Cortgm midd. 2,terag 3,30 24 's midd. 5,30 dag 25 tot Cortgeoe midd. 2,—, terog 3,30 25 midd. 5.30 het spoorweestaioii' reizen van Middelburg eizen van Zierikzee. rester-Schelde. M. 13. M. TJ. M. 6.— nant. 3.en 0.— 5.30 3.30 6.30 NDEBDAG, VB1JDAG U. M U. M. 7.30 8.— 10.30 11.— 11.30 nam. 3.^ 7 45 2,30 8.15 8 45 midd. 12 12.30 7.40 8.— 10.30 nam. 11.— 11.30 7.45 8.15 8.45 midd. 12.— r,u. 12.30 er retourkaarten afgege- NBA GEN. stoomboot te Neuzeï den vvovdeu, moet op het t gewicht en de waarde; daarenboven snoeteo loopen zij gevaar door geweigerd. in en Vlissingen. CJ 7.50 4.- 5.— VAN VT.ISSINGfiN dag 22 '9 midd. 23 isdatr 24 et dag 25 Vlissingen. 0 12.— 4.50 8 o 12.13 5.8 8 3 12.35 5.50 9 2 12.45 6.6 9 1.— 6.26 9 3 1.6 6.37 9 3 1.16 6 55 S 1.21 7.1 9 1.33 7.19 10 9 1 42 7.36 10 1.50 7.49 lf 2 2.5 8.14 10 8 2 11 8.22 10 :l 2.15 2 25 4.20 8 32 10 0 4.30 8.45 10 3endaal. I 20 3.10 5.40 6.— 9-25 2.31 3.20 5.49 6.10 9.8» 5.52 5.59 6.13 6.22 6.36 6.44 6.50 7.— 7.6 7.21 5.34 5.45 5.55 n loopen: 's avonds 6,- [2.41 2.54 1.19 1 40 1.55 UA 2.13 .57 8 24 -Mechelen. 1 6.30, 10.20, 6.— 7.—, 10.40, 6.15 Gent, E Gent: 8.17 12.« 7'! Nieuwendijk, wijk H no. 101. V LIS SIN C E M. Advertentiön gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure; [e prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt tvroemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 1.franco per post 1.15. Afzonderlijke nummers 5 Cents. Men Abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post-Directeuren. opt, waaneer daar reizigC IR, TE VlilSSINGEf* TVationale Politiek. Wie met ons gelezen heeft het antwoord van den I minister van marine op het voorloopig verslag der I Tweede Kamer zal daarin zeker met niet geringer I verwondering dan wij gezien hebben op hoe vreemde de minister zich afmaakt van den hem gege- ven wenk om de nieuwe ramtorenschepen en moni- I tors op de werf te Amsterdam en niet buitenslands te laten bouwen. Vooreerst, zoo beweert zijne excellentie, bij het bouwen van schepen te Amsterdam is men gebonden laan de doksluizen. Wijl deze doksluizen niet de I afmetingen hebben, noodig tot het doorlaten van de I schepen die gebouwd moeten worden, kan men 1 rederlijker wijze niet vorderen dat er te Amsterdam ■gebouwd worde om later het genoegen te hebben de prachtige vaartuigen tegen de sluizen het hoofd te |zien stooten. Dit zou zijn een niet onaardig kamperstukje. En de minister heeft gelijk dat hij in die dwaasheid niet wil vervallen. Maar daarom, zoo concludeert de minister, ben likwel verplicht buitenslands de schepen te doen aan- I bouwen. Dat deze conclusie niet opgaat, ziet bij een weinig I nadenken ieder. De conclusie gaat verder dan de praa- I missen toelaten. Gij kunt niette Amsterdam bouwen, ■maar daarom zijt gij nog niet verplicht u tot het ■buitenland te wenden. Is Amsterdam geheel Neder- Heeft Vlissingen, ook eene Nederlandsche geen werf voor scheepsbouw, waar men bou- Irai kan zonder het inconvenient van Amsterdam to ■ondervindengebonden te zijn aan sluizen van te ■Heine afmetingen! Hier immers liggen sluizen van ■de grootste afmetingen, onmiddelijk aan den mond ■der zee, en geven doorgang aan de grootste oorlogs ■schepen i regeering schijnt eenmaal, uit ontzag voor Rotterdam, "Vlissingen te willen ignoreeren en zoo- 1 mogelijk te willen voorkomen dat de Zeeuw- jsche stad vruchten zal plukken van de prachtige ■havens die ze eenmaal heeft. Liever dan haar op pg te helpen tot hare bestemming, brengt zij de pillioenen, die de aanbouw van schepen kost en die •r Nederlanders moeten betaald worden, naar den emde. I Nog een tweede argument gebruikt de minister I® te verklaren waarom hij niet te Amsterdam zal pten bouwen. Al was hij te Amsterdam niet gebon- Q aan de doksluizen dan zou hij toch de nieuwe Jote schepen er niet kunnen laten opzetten, wijl Ne tien eerste jaren alle beschikbare werkkrachten f Amsterdamsche werf noodig zullen zijn voor pn aanbouw van kleine stoomschepen. 1 Ook hier vragen wijZijn er in geheel Nederland ï-en andere werkkrachten beschikbaar, dan die op P oogenblik op de werf te Amsterdam worden ge laden? Hoeveel kundige handen zijn in ons land fonder arbeid? t Komt ons toch vrij wat beter voor Uderlandsche werkkrachten op te roepen, en die gebruiken dan aan vreemde werklieden ons geld PR te geven. En kan Amsterdam om de te nauwe Inluizen niet voldoen aan de behoefte, welnu, gwuik dan de verlaten werf te Vlissingen, die ""i een lastpost is voor de financiën des rijks. PeP werkvolk op, en bij honderden zullen bekwame p^Qen toestroomen. ^aar niets van dit alles. Inschepen zullen buitenslands gebouwd worden. terwijl vreemde werklieden ons geld gaan ver- zal menig kind des lands zonder arbeid Na walen. Zulk een politiek zal men moeielijk een J tonale politiek kunnen noemen, en met zulk een I ltlek kan niemand iDgenomen zijn, die zijn vader land lief heeft. Men zou geneigd zijn te veronder stellen dat de algemeene landsbelangen voor het ministerie niet altoos zwaarder wegen damde bijzon dere belangen van sommige steden vooral van Rot terdam. Krijgt het niet meer en meer den schijn dat een liberaal ministerie, 3t welk altoos Rotterdam naar de oogen moet zien, voor den Nederlandschen han del en de scheepvaart te Vlissingen, niets zal kunnen doen, al ware het ook van den besten wil. Vlissingen, 24 Juni. Heden morgen ten 6 ore arriveerde alhier ter reede, het kolossale stoomschip der Nederl.-Amerik. Stoomvaartmaatschappij WA, Schollen, kapitein Huss. Dit is het eerste schip, hetwelk met bepaalde bestemming naar Vlissingen van onze reasachtige haven-werken en losplaatsen gebruik maakt. De groote diepgang en afmetingen van. dit stoom' schip zijn oorzaak, dat hetzelve hoewel bevracht vooi Rotterdam hier binnenloopt, om na gedeeltelijk ontladen te zijn, de reis naar Rotterdam binnendoor voorttezetten. In dagen is de reis van New-York naar Vlissingen volbracht; bii eenigzir.s gunstige weersgesteldheid kan dit tijdsverloop nog aanmer kelijk worden bekort; eene te New-York in druk verschenen statistiek stelt ons, behalve de beleefd heid der heeren officieren in staat om de navolgende beschrijving van dit schip aan onze lezers medete- deelen, en tevens aan diegenen welke de reis naar Amerika wenschen te aanvaarden eene flinke reis gelegenheid aan de hand te doen. Bij eene lengte van 360 voeten, heeft hetzelve eene breedte van 38 en eeu diepgang bij volle lading van 29 voet. De machines zijn van 400 nominaal opvoerbaar tot 2000 paardenkracht, waarmede het schip een spoed heeft van 14 mijl in slecht water; het is voorzien van 8 reddingsbooten naar de nieuwste uitvindingen ingericht. Voor le en 2e klasse passagiers is alles zoo con- fortable mogelijk ingericht. De verblijfplaatsen benedendeks, die 70Qpassagiers kunneu bevatten zijn flink ingericht en van goede ventilatie-toestel- len voorzien. Voorts zijn er twee verblijfplaatsen voor zieken, een voor mannen en een voor vrouwelijke passa giers, waarover eeu geëxamineerd docter is aange steld. Het is wel een flink motief voor de deugdelijkheid onzer haven dat dit schip met een diepgang van 20 voet een uur na aankomst op de reede, de haven heeft kunnen binnenloopen zonder daartoe het hoog water af te wachten; terwijl reeds ten 9 ure met de lossing een aanvang kon worden gemaakt. De lading bestaat behalve uit 53,000 bussels granen, uit eene groote hoeveelheid tabak, vet, vleesch enz. De passagiers 32 ic getal zijn heden morgen ten 12,20 ure van hier vertrokken. Maandag avond omstreeks 9l/2 ure was op eeni- gen afstand van deze stad een vuurgloed zichtbaar, die aanduidde dat er buiten brand was ontstaan. Alras begaven brandweer, policie en schutterij zich naar de plaats des onheils, zijnde eene kleine boerderij, op het gehucht Zwanenburg, behoorende onder de gemeente Koudekerke. De groote afstand was oorzaak dat de brandweer op de plaats van den brand arriveerde, toen het hnis reeds geheel was afgebrand; bij eenigszins harden wind was de omvang der ramp niet te voorzien ge weest, daar water tot blussching in zoo geringe mate aanwezig was, dat de kracht van het vuur niet te breken ware geweest. Gelukkig heeft de brand zich slechts tot één huis bepaald. De oorzaak van den brand is onbekend. Het huis was geassureerd, doch de inboedel, van welke slechts een gedeelte is gered, was niet tegen brandschade verzekerd. Men roemt zeer den spoed waarmede de brand weer zoowel van Koudekerke als van Vlissingen, den grooten afstand in aanmerking genome^, zich op de plaats der ramp vertoonde, vooral spuit B van hier, was zeer spoedig op de plaats des onheils tegenwoor dig en gaf ook het eerste water. Ingevolge Koninklijk besluit van den 13 Decem ber 1867, no. 12, is benoemd tot assistent bij de RijksrTelegraaf te Amsterdam Jacobus Wilhelmus Stevens, leerling van den hoofdonderwijzer de heer A. Prince alhier. s. Naar men verneemt is de concessie verleend voor een stoombargedienst tot vervoer van reizigers en goederen tusschen Middelburg en Vlissingen en daartusschen gelegen plaatsen en zal de dienst aanvangen zoodra de booten, steigers enz. in orde zullen zijn. Benoemd tot griffier bij hel kantongerecht alhier, jhr. rar. J. F. Schuurbéque Boeije, te Breda; tot kantonrechter te Sluis mr. B. M. de Jonge van Eile- meet, thaus kantonrechter te Cortgene. Naar aanleiding van het ten vorigen jare geno men besluit door de provinciale staten van Zuid- Holland, houdende instelling van een afzonderlijken provincialen waterstaat, hebben gedeputeerde sta ten in alphabetischen vorm opgemaakt de volgende aanbevelingslijst voor drie personen voor de betrek king van hoofdingenieur van den provincialen water staat in Zuid-Holland, bestaande uit de heeren K. van Rijn, ingenieur der Amsterdamsche kanaal maatschappij; M. Simon Gzn., eerstaanwezend inge nieur bij den aanleg van staatsspoorwegen te Vlis singen, en J. van der Vegt, ingenieur der eerste klasse van 's Rijks waterstaat te Brielle. De Kamer van Koophandel te Middelburg heeft op hare beurt bet volgend adres van instemming met het adres der Vlissingsche Kamer over de postverbinding met Engeland, onder dagteekening van 20 dezer, aan den minister van financiën ge richt. uDe Kamer van Koophandel en Eabrieken te Middelburg heeft met groote belangstelling alles ge volgd wat in den jongsten tijd is geschreven en ge zegd, over de daarstelling van eene geregelde stoom pakketvaart tusschen Nederland en Groot-Britan- nië. En het haar medegedeeld adres door de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Vlissingen op den 17en dezer over dit onderwerp aan uwe excellentie gericht, draagt zóó ten volle hare sympathie weg, dat zij zich verplicht rekent het ten xrachtigste bij uwe excellentie te ondersteunen. Zij heeft daaraan niets toe te voegen. Aangenaam was het der kamer, om in een, onder dezelfde dagteekening verschenen staatsstuk, eene uiteenzetting te vinden der ware beginselen, die, ook naar de overtuiging dezer Kamer, bij het door den staat geëxploiteerd brievenvervoer op den voor grond behooren te staan. Zij heeft hierbij het oog op het verslag dar commissie uit de Tweede Kamer

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1874 | | pagina 1