VLISSIiYGSCHE COURANT.
18T4. N° 51.
Donderdag
25 Juni.
12de Jaargang.
BIIEMDSCHE TIJDINGEN,
irg en Zierikzee.
atsspoorweg.
7ordt aangelegd
t.
AN ZIERIKZEE.
22 'b morg. 7,—
22 's midd. 5,30
23 tot CoTtgeo®
midd. 2,—, terog 3,30
~1 '9 midd. 5,30
lag 24 tot Cortgm
midd. 2,terag 3,30
24 's midd. 5,30
dag 25 tot Cortgeoe
midd. 2,—, terog 3,30
25 midd. 5.30
het spoorweestaioii'
reizen van Middelburg
eizen van Zierikzee.
rester-Schelde.
M. 13. M. TJ. M.
6.— nant. 3.en 0.—
5.30 3.30 6.30
NDEBDAG, VB1JDAG
U. M U. M.
7.30
8.—
10.30
11.—
11.30 nam. 3.^
7 45 2,30
8.15
8 45
midd. 12
12.30
7.40
8.—
10.30 nam.
11.—
11.30
7.45
8.15
8.45
midd. 12.—
r,u. 12.30
er retourkaarten afgege-
NBA GEN.
stoomboot te Neuzeï
den vvovdeu, moet op het
t gewicht en de waarde;
daarenboven snoeteo
loopen zij gevaar door
geweigerd.
in en Vlissingen.
CJ
7.50
4.-
5.—
VAN VT.ISSINGfiN
dag 22 '9 midd.
23
isdatr 24
et dag 25
Vlissingen.
0
12.—
4.50
8
o
12.13
5.8
8
3
12.35
5.50
9
2
12.45
6.6
9
1.—
6.26
9
3
1.6
6.37
9
3
1.16
6 55
S
1.21
7.1
9
1.33
7.19 10
9
1 42
7.36
10
1.50
7.49
lf
2
2.5
8.14
10
8
2 11
8.22
10
:l
2.15
2 25
4.20 8 32
10
0
4.30 8.45
10
3endaal.
I 20 3.10 5.40 6.— 9-25
2.31 3.20 5.49 6.10 9.8»
5.52
5.59
6.13
6.22
6.36
6.44
6.50
7.—
7.6
7.21
5.34
5.45
5.55
n loopen:
's avonds 6,-
[2.41
2.54
1.19
1 40
1.55
UA
2.13
.57
8 24
-Mechelen.
1 6.30, 10.20, 6.—
7.—, 10.40, 6.15
Gent,
E Gent: 8.17 12.« 7'!
Nieuwendijk, wijk H no. 101.
V LIS SIN C E M.
Advertentiön gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure;
[e prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents.
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt tvroemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 1.franco per post 1.15.
Afzonderlijke nummers 5 Cents.
Men Abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post-Directeuren.
opt, waaneer daar reizigC
IR, TE
VlilSSINGEf*
TVationale Politiek.
Wie met ons gelezen heeft het antwoord van den
I minister van marine op het voorloopig verslag der
I Tweede Kamer zal daarin zeker met niet geringer
I verwondering dan wij gezien hebben op hoe vreemde
de minister zich afmaakt van den hem gege-
ven wenk om de nieuwe ramtorenschepen en moni-
I tors op de werf te Amsterdam en niet buitenslands
te laten bouwen.
Vooreerst, zoo beweert zijne excellentie, bij het
bouwen van schepen te Amsterdam is men gebonden
laan de doksluizen. Wijl deze doksluizen niet de
I afmetingen hebben, noodig tot het doorlaten van de
I schepen die gebouwd moeten worden, kan men
1 rederlijker wijze niet vorderen dat er te Amsterdam
■gebouwd worde om later het genoegen te hebben de
prachtige vaartuigen tegen de sluizen het hoofd te
|zien stooten.
Dit zou zijn een niet onaardig kamperstukje.
En de minister heeft gelijk dat hij in die dwaasheid
niet wil vervallen.
Maar daarom, zoo concludeert de minister, ben
likwel verplicht buitenslands de schepen te doen aan-
I bouwen.
Dat deze conclusie niet opgaat, ziet bij een weinig
I nadenken ieder. De conclusie gaat verder dan de praa-
I missen toelaten. Gij kunt niette Amsterdam bouwen,
■maar daarom zijt gij nog niet verplicht u tot het
■buitenland te wenden. Is Amsterdam geheel Neder-
Heeft Vlissingen, ook eene Nederlandsche
geen werf voor scheepsbouw, waar men bou-
Irai kan zonder het inconvenient van Amsterdam to
■ondervindengebonden te zijn aan sluizen van te
■Heine afmetingen! Hier immers liggen sluizen van
■de grootste afmetingen, onmiddelijk aan den mond
■der zee, en geven doorgang aan de grootste oorlogs
■schepen
i regeering schijnt eenmaal, uit ontzag voor
Rotterdam, "Vlissingen te willen ignoreeren en zoo-
1 mogelijk te willen voorkomen dat de Zeeuw-
jsche stad vruchten zal plukken van de prachtige
■havens die ze eenmaal heeft. Liever dan haar op
pg te helpen tot hare bestemming, brengt zij de
pillioenen, die de aanbouw van schepen kost en die
•r Nederlanders moeten betaald worden, naar den
emde.
I Nog een tweede argument gebruikt de minister
I® te verklaren waarom hij niet te Amsterdam zal
pten bouwen. Al was hij te Amsterdam niet gebon-
Q aan de doksluizen dan zou hij toch de nieuwe
Jote schepen er niet kunnen laten opzetten, wijl
Ne tien eerste jaren alle beschikbare werkkrachten
f Amsterdamsche werf noodig zullen zijn voor
pn aanbouw van kleine stoomschepen.
1 Ook hier vragen wijZijn er in geheel Nederland
ï-en andere werkkrachten beschikbaar, dan die op
P oogenblik op de werf te Amsterdam worden ge
laden? Hoeveel kundige handen zijn in ons land
fonder arbeid? t Komt ons toch vrij wat beter voor
Uderlandsche werkkrachten op te roepen, en die
gebruiken dan aan vreemde werklieden ons geld
PR te geven. En kan Amsterdam om de te nauwe
Inluizen niet voldoen aan de behoefte, welnu,
gwuik dan de verlaten werf te Vlissingen, die
""i een lastpost is voor de financiën des rijks.
PeP werkvolk op, en bij honderden zullen bekwame
p^Qen toestroomen.
^aar niets van dit alles.
Inschepen zullen buitenslands gebouwd worden.
terwijl vreemde werklieden ons geld gaan ver-
zal menig kind des lands zonder arbeid
Na walen. Zulk een politiek zal men moeielijk een
J tonale politiek kunnen noemen, en met zulk een
I ltlek kan niemand iDgenomen zijn, die zijn vader
land lief heeft. Men zou geneigd zijn te veronder
stellen dat de algemeene landsbelangen voor het
ministerie niet altoos zwaarder wegen damde bijzon
dere belangen van sommige steden vooral van Rot
terdam.
Krijgt het niet meer en meer den schijn dat een
liberaal ministerie, 3t welk altoos Rotterdam naar
de oogen moet zien, voor den Nederlandschen han
del en de scheepvaart te Vlissingen, niets zal kunnen
doen, al ware het ook van den besten wil.
Vlissingen, 24 Juni.
Heden morgen ten 6 ore arriveerde alhier ter
reede, het kolossale stoomschip der Nederl.-Amerik.
Stoomvaartmaatschappij WA, Schollen, kapitein
Huss.
Dit is het eerste schip, hetwelk met bepaalde
bestemming naar Vlissingen van onze reasachtige
haven-werken en losplaatsen gebruik maakt.
De groote diepgang en afmetingen van. dit stoom'
schip zijn oorzaak, dat hetzelve hoewel bevracht vooi
Rotterdam hier binnenloopt, om na gedeeltelijk
ontladen te zijn, de reis naar Rotterdam binnendoor
voorttezetten. In dagen is de reis van New-York
naar Vlissingen volbracht; bii eenigzir.s gunstige
weersgesteldheid kan dit tijdsverloop nog aanmer
kelijk worden bekort; eene te New-York in druk
verschenen statistiek stelt ons, behalve de beleefd
heid der heeren officieren in staat om de navolgende
beschrijving van dit schip aan onze lezers medete-
deelen, en tevens aan diegenen welke de reis naar
Amerika wenschen te aanvaarden eene flinke reis
gelegenheid aan de hand te doen.
Bij eene lengte van 360 voeten, heeft hetzelve
eene breedte van 38 en eeu diepgang bij volle
lading van 29 voet.
De machines zijn van 400 nominaal opvoerbaar
tot 2000 paardenkracht, waarmede het schip een
spoed heeft van 14 mijl in slecht water; het is
voorzien van 8 reddingsbooten naar de nieuwste
uitvindingen ingericht.
Voor le en 2e klasse passagiers is alles zoo con-
fortable mogelijk ingericht. De verblijfplaatsen
benedendeks, die 70Qpassagiers kunneu bevatten
zijn flink ingericht en van goede ventilatie-toestel-
len voorzien.
Voorts zijn er twee verblijfplaatsen voor zieken,
een voor mannen en een voor vrouwelijke passa
giers, waarover eeu geëxamineerd docter is aange
steld.
Het is wel een flink motief voor de deugdelijkheid
onzer haven dat dit schip met een diepgang van 20
voet een uur na aankomst op de reede, de haven
heeft kunnen binnenloopen zonder daartoe het hoog
water af te wachten; terwijl reeds ten 9 ure met de
lossing een aanvang kon worden gemaakt.
De lading bestaat behalve uit 53,000 bussels
granen, uit eene groote hoeveelheid tabak, vet,
vleesch enz.
De passagiers 32 ic getal zijn heden morgen ten
12,20 ure van hier vertrokken.
Maandag avond omstreeks 9l/2 ure was op eeni-
gen afstand van deze stad een vuurgloed zichtbaar,
die aanduidde dat er buiten brand was ontstaan.
Alras begaven brandweer, policie en schutterij
zich naar de plaats des onheils, zijnde eene kleine
boerderij, op het gehucht Zwanenburg, behoorende
onder de gemeente Koudekerke.
De groote afstand was oorzaak dat de brandweer
op de plaats van den brand arriveerde, toen het hnis
reeds geheel was afgebrand; bij eenigszins harden
wind was de omvang der ramp niet te voorzien ge
weest, daar water tot blussching in zoo geringe mate
aanwezig was, dat de kracht van het vuur niet te
breken ware geweest. Gelukkig heeft de brand zich
slechts tot één huis bepaald.
De oorzaak van den brand is onbekend. Het huis
was geassureerd, doch de inboedel, van welke slechts
een gedeelte is gered, was niet tegen brandschade
verzekerd.
Men roemt zeer den spoed waarmede de brand
weer zoowel van Koudekerke als van Vlissingen, den
grooten afstand in aanmerking genome^, zich op de
plaats der ramp vertoonde, vooral spuit B van hier,
was zeer spoedig op de plaats des onheils tegenwoor
dig en gaf ook het eerste water.
Ingevolge Koninklijk besluit van den 13 Decem
ber 1867, no. 12, is benoemd tot assistent bij de
RijksrTelegraaf te Amsterdam Jacobus Wilhelmus
Stevens, leerling van den hoofdonderwijzer de heer
A. Prince alhier. s.
Naar men verneemt is de concessie verleend voor
een stoombargedienst tot vervoer van reizigers en
goederen tusschen Middelburg en Vlissingen en
daartusschen gelegen plaatsen en zal de dienst
aanvangen zoodra de booten, steigers enz. in orde
zullen zijn.
Benoemd tot griffier bij hel kantongerecht alhier,
jhr. rar. J. F. Schuurbéque Boeije, te Breda; tot
kantonrechter te Sluis mr. B. M. de Jonge van Eile-
meet, thaus kantonrechter te Cortgene.
Naar aanleiding van het ten vorigen jare geno
men besluit door de provinciale staten van Zuid-
Holland, houdende instelling van een afzonderlijken
provincialen waterstaat, hebben gedeputeerde sta
ten in alphabetischen vorm opgemaakt de volgende
aanbevelingslijst voor drie personen voor de betrek
king van hoofdingenieur van den provincialen water
staat in Zuid-Holland, bestaande uit de heeren K.
van Rijn, ingenieur der Amsterdamsche kanaal
maatschappij; M. Simon Gzn., eerstaanwezend inge
nieur bij den aanleg van staatsspoorwegen te Vlis
singen, en J. van der Vegt, ingenieur der eerste
klasse van 's Rijks waterstaat te Brielle.
De Kamer van Koophandel te Middelburg heeft
op hare beurt bet volgend adres van instemming
met het adres der Vlissingsche Kamer over de
postverbinding met Engeland, onder dagteekening
van 20 dezer, aan den minister van financiën ge
richt.
uDe Kamer van Koophandel en Eabrieken te
Middelburg heeft met groote belangstelling alles ge
volgd wat in den jongsten tijd is geschreven en ge
zegd, over de daarstelling van eene geregelde stoom
pakketvaart tusschen Nederland en Groot-Britan-
nië. En het haar medegedeeld adres door de Kamer
van Koophandel en Fabrieken te Vlissingen op den
17en dezer over dit onderwerp aan uwe excellentie
gericht, draagt zóó ten volle hare sympathie weg,
dat zij zich verplicht rekent het ten xrachtigste bij
uwe excellentie te ondersteunen. Zij heeft daaraan
niets toe te voegen.
Aangenaam was het der kamer, om in een, onder
dezelfde dagteekening verschenen staatsstuk, eene
uiteenzetting te vinden der ware beginselen, die,
ook naar de overtuiging dezer Kamer, bij het door
den staat geëxploiteerd brievenvervoer op den voor
grond behooren te staan. Zij heeft hierbij het oog
op het verslag dar commissie uit de Tweede Kamer