VLISSINGSCHE COURANT.
Hulponderwijzers.
1874. N° 50.
Zondag 21
Juni.
121" Jaargang.
EMEENTE-BESTDDR.
HULPONDERWIJZER EERSTE KLASSE
rg en ZieriAzee.
tsapoorweg.
ordt angtUgi
J.
.N ZIERIKZEB.
19 's morg. 7,—
20 7,—
21 t Cl
an het spoorweestaioa
reizen van Middelburg
eizen van Zietikzee.
©ster-Schelde»
u. u. u. v.
5nsm. 3.— en 6.—
fc',80 v 3.30 M 6.30
NDEBDAQ. VB1JOAG
U. H U. M.
10.80
11.—
11.30 nam. 3.—
7 45 u 2,30
8.15
8 45
Nieuwendijk, wijk H no. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure;
,e prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents.
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt twoemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden ƒ1.—» franco per post 1.15.
Afzonderlijke nummers 5 Cents.
Men Abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post-Direoteuren.
midd. 12
12.30
7.40
8.
10.30 nam. 6.—
6.30
11*30 7.50
7.45 4.—
8.15 4 30
8.45 6.—
midd. 12.
nam. 12.30
er rctnu'kaarten aïgegt-
ptfDlGEN'.
stoomboot te Neuztn
den worden, moet op bet
wicht en de waarde;
J'daarenboven moeien se-
kn loopen zij gevaar doot
vieigerd.
011 en Vlissingon.
De BURGEMEESTER en WETHOUDERS
Vlissingen, maken bekend:
dat de Kermis of Jaarmarkt
[dit jaar zal aanvangen op Maandag
lenSO Julij en eindigen op Zatur-
dag den 35 .Tulij daaraanvolgende, en
dat aanvragen om standplaatsen kunnen
porden gericht tot den Marktmeester.
issingen19 Junij 1874.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WINKELMAN.
De Secretaris
P. FORBES WELS.
AN VT.lSSlNGüN
air 19 'smidd. 12.-
20
rdag
12,89
i en Rotterdam.
S Maandags van
■keerd.
.—Vlissingen.
4.50
iO 12
12.13
12.35
52 12.45
30
[De BURGEMEESTER en WETHOUDERS
tie Vlissingen
heven kennisdat de betrekking van
li de school voor lager ouderwijs B
|ooïdonderwijzer den heer H. A. SITSEN),
Gemeente vacant is
de schooluren zijnzes dagen per
van des morgens 9 tot 11 Va ure en
|er dagen per week van des namiddags
tot 4 ure;
[dat aan de betrekking verbonden is eene
e van vijf honderd gulden;
lat het geven van privaat-onderwijs niet
Iverboden.
Sollicitanten worden verzocht zich ten
- idigste met vrachtvrije brieven, onder
15 4 20 8 521M' I'leSginS der vereischte stukken, bij den
."'«"gemeester aan te melden.
gen, 19 Junij 1874.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd
WINKELMAN.
De Secretaris,
P. FORBES WELS.
T-\
2 25 4.80 8.45
osendaal.
20 3.10 5.40 6.-
12,81 3.20 5.49 6.10 9«3j
12.41 552
4 5.59
9 6.13
3.50 o-00
Knen loopen:
ure 's avonds 6,— «mr.
Ja 6.30
estopt, wanneer daBr reizige,s
xi—Mechelen.
6.30, 10.20, 6.—
7—, 10.40, 6.15
Kamer van Koophandel en Fabrieken alhier, heeft
folgende zeer merkwaardig stuk gezonden aan
Minister vau Binnenlandsche Zaken.
Vlissingen, den 17 Juni 1874.
Me levendigste belangstelling vernam de Kamer
Koophandel en Fabrieken te Vlissingen, uit de
•courant vau den 11 dezer maand, dat zich een
gevormd hoeft tot het in het leven roepen
Cl-ehtstveeksche post- on handelsverbinding tus-
Nederland en Engeland, met stoomschepen
^ederlandsche vlag, in do eerste plaats aanvan
gt die uit Vlissingen.
:fot stand komen eener maildienst op Engeland
2!) eene kwestie van groot niet lokaal, maar
Meel zuiver nationaal, ja van internationaal
zen—Gent,
van Genf. 8.17 U.« 7
lïTCJt, M V1ISS1NOÏ*'
kan ten deze de vraag slechts zijn: welke
leyert de beste waarborgen voor eene spoedige,
*wge, veilige en voordeelige wijze van interna-
verkeer?
Het is deze vraag, die, voorzeker, ook op den voor
grond heeft gestaan, toen de wotgevende macht be
sliste, dat millioenen schats zouden worden te koste
gelegd aan de verbetering neenaan de herschep
ping der trotsche Vlissingsche havenwerken. Niet
zonder bepaalde bedoeling toch is juist deze plaats
aangewezen als het natuurlijk bruggenhoofd voor de
communicatie tusschen het noordelyk vaste land van
Europa en de overzeesche gewesten.
En waar er nu sprake is van eene mail-verbinding
met Engeland, eene zaak van zoo gewichtig algemeen
bolang, behoort men billijkerwijze rekening te houden
met den toestand te dezer plaatse, ten koste van zoo
veel schats in het leven geroepen.
Wil men nu een dienst, die bet algemeen baat en
het vooruitzicht opeut op eene nieuwe bron van bloei
en welvaart, door zich meester, te maken van het
buiteulandsch post- en personenverkeer, men zal niet
behoeven te aarzelen om, met het oog op de niet te
vergelijken voordeelen die Vlissingen oplevert, deze
plaats, iu het algemeen belang, uit te kiezen als uit
gangspunt voor iedere grootere onderneming.
Daarom zou de Kamer het volstrekt overbodig
achten, nu, met betrekking tot de op te richten mail
dienst, de voordeelen van deze haveu op te sommen
of te verdedigen, gedachtig aan de spreuk goede wijn
behoeft geen krans". Nu evenwel sprake is van eene
maildienst op Rotterdam op kleinere schaal, acht zij
zich geroepen de aandacht van Uwe Excellentie te ves
tigen op de voortreffelijkheid dei haven van Vlissin
gen, en met do meeste bescheidenheid te wijzen op
enkele min juiste beschouwingen in het, blijkens de
Nieuwe Rotterdamsche Courant, door de Kamer van
Koophandel aldaar aan U we Excellentie te dezer zake
gericht schrijven.
In dat schrijven wordt o. a. aangegeven, dat de
nieuwe waterweg door den hoek van Holland eene
diepte heeft, bij gewoon laag water, van 28 a 29 deci
meters, gelijkstaande aan 10 Amsterdamsche of
Engelsche voeten (10 Eng. voet echter komt overeen
met bijna 31 d. M.). Do tegenwoordige Harwicb-
booten, heet het verder, hebbeu 9 a 10 voet diepgang.
Nu behoeft men waarlijk niet deskundig te zijn ooi
te berekenen, dat onder de kiel van zoodanige booten
geen water overblijft, eu, bij het staan van eenige
zee of deining, het water eerst vrij wat gewassen moet
zijn om eene veilige doorvaart te verschaffen.
Men gevoelt dit zelf en wil daarom den diepgang tot
op 8 voet terugbrengen, doch spreekt tevens in één
adem van krachtiger booten, die de reis van Harwich
met een uur of drie bekorten. Het laatste zou noodig
zijn, maar wil men grootere booten, die krachtiger
machines voeren, sneller gang maken en beter weer
stand bieden aan den invloed van ongunstige atcnos-
pherisebe toestanden, men zal natuurlijk in meerderen
diepgang moeten vervallen.
Onze Engelsche naburen, met wie men in zeezaken
toch waarlijk wel te rade mag gaan, schijnen de tegen
woordige kleinere mailbooton door eerste klasse
stoomschepen te vervangen Althans tusschen Dover
en Calais wordt eene dienst voor zeer groote stoom-
booten georganiseerd. De afstand tusschen de beide
vkusten bedraagt daar nog niet het derde gedeelte van
dien tusschen ouze en de Engelsche kust. Toch geven
de tegenwoordige booten van kleinere afmeting en
minderen diepgang, naar het blijkt, daar geen vol
doende zekerheid.
De groote diepte van het zeegat te "Vlissingen wordt
eenvoudig onverschillig genoemd, omdat voor de meest
geschikte booten, zoo wat diepgang als snelheid aangaat,
op ieder getij de nieuwe waterweg diep genoeg is.
Hier zal zeker bedoeld zijnvoor bet geval, dat die
diepgang geregeld wordt, niet naar de behoefte van
de dienst maar naar den waterstand.
Verder wordt de afstand naar Rotterdam-Amster
dam eenvoudig korter genoemd. De zeereis zou tot
den hoek van Holland 1 uur langer zijn, en de reis
van daar tot Rotterdam l'/auur duren. Men verliest
echter uit het oog, dat, wanneer eerste klasse stoom
schepen in de vaart worden gebracht, de afstand van
Harwich tot Vlissingen onder alle omstandigheden in
7 8 uren kan worden afgelegd en dat, wanneer de
{jiüg over de Maas gereed en de aansluiting over £wa-
luwe tot stand is, het traject van Vlissingen naar
Rotterdam, voor den sneltrein tot overbrenging van
de mail, niet meer dan ongeveer 2 uur vorderen zal
immers dat de mail te Rotterdam zal aangekomen
zijn, zeker binnen de 2'/2 uur, nadat de booten te Vlis
singen zijn gearriveerd. Aan bet oponthoud langs
den nieuwen waterweg, door het wachten op een vol
doenden waterstand, wordt niet gedacht. Toch zal
dit niet vreemd zijn, en in den winter, zelfs wanneer
al het ijs de vaart niet geheel belemmert, zullen don
kere nachten en andere aan de vaart op rivieren en
kanalen verbondene bezwaren menig werf belangrijke
vertraging doen ontstaan.
De bewering, dat mist en sneeuwjacht, die het ge
zicht belemmeren, de vaart op Vlissingen, door de
vele banken stoort, is zachtst genomen, gewaagd.
Een enkele blik op de kaart wijst zelfs den minst inge
wijde aan, dat de bedoelde Vlaamsche banken voor de
vaart op Vlissingen volstrekt niet hinderlijk zijn, en
de uitmuntende bevuring der zeegaten en van de
spoorweghaven de veiligste waarborgen leveren, dat
bij den donkersten nacht geen beletsel bestaat voor
binnenkomende schepen van het grootste charter;
terwijl bet groot aantal stoom- en zeilschepen, dat ge
regeld onder alle omstandigheden, ook bij mist en
sneeuwjacht, de reede van Vlissingen passeert om
zich naar Antwerpen te begeven, voldoende bewijst,
dat voor stoornis in de vaart door de opgegeven oor
zaken geen vrees behoeft te bestaan.
Dat in den winter, vooral bij ijsgang, de haven van
Vlissingen verreweg de voorkeur verdient wordt kort
weg ontkend. Het beletten van den toegang tot Rot
terdam door het ijs, wordt als tot de onwaarschijn
lijkheden beboorende voorgesteld. Wat hiervan is zal
de eerste winter de beste, die de rivieren en zeegaten
met ijs bezet, leeren. Of in zoodanig geval, wanneer
de waterstand veelal merkelijk daalt, de vaart tot
Maassluis voldoende verzekerd is en roet den noodi-
gen spoed en veiligheid kan geschieden, wordt door
bevoegden zeer betwijfeld.
En wat betreft het lossen van booten, bij besloten
water, in de Noordzee, dat geen bezwaar zou iu heb
ben, dit argument is waarlijk niet noodig te weder
leggen. Haast zou men geneigd zijn hierop aan te
voeren, dat wanneer dit in den winter zelfs geen be
zwaar in had, bet waarlijk eene overtollige weelde
zou zijn om zooveel schatten te bestoden aan haven
werken en waterwegen.
Eindelijk wordt bij bedoeld schrijven gesteld, dat
de thans uit Nederland in de vaart op Harwich zijnde
stoombooten geschikt zijn om, met weinig kosten, in
de behoefte van een geregeld postvevkeer te voorzien.
De waarde van deze stelling is afhankelijk van de
vraag, welke bedoeling men heeft met het in het loven
roepen eener maildienst.
Is men tevreden met eenige bespoediging in do
correspondentie met Engeland, voor onze groote han
delsplaatsen, men bad waarlijk niet zoo ver behoeven
te gaan om te trachten de algemeen erkende waarde
van Vlissingen als zeehaven te verkleinen.
Lokaal belang moge zich met dusdanige maildienst
op kleinere schaal tevreden stellenhet nationaal be
lang echter vordort een dienst op groote schaal; een
dienst, die niet slechts eigene correspondentie be
spoedigt, maar die aan al de eiscben voldoet om bet
vervoer van den buitenlandschen post over onzen bodem
te verzekeren, die het middel van verkeer wordt tus
schen Midden-Europa en Engeland, op zoodanigen
voet, dat ook het buitenland, met name Duitscbland
en Rusland, er belang bij heeft haar door geldelijke
offers te steunen.
Dit wordt erkend door mannen van doorzicht en
ervaring en is ook de bescheiden meening dezer Kamer.
Maar wil men dit, dan behooren er ook groote snel
varende stoombooten toe, met veilige zeegaten, ruime
en diepe en altijd genaakbare havens, zoodanig inge
richt, dat alles aan do strengste eischen van spoed,
veiligheid, regelmatigheid en gemak voldoet.
Aan al deze eischen kan Vlissingon alleen voldoen.
Daar is alles aanwezig, en wat latere omstaudigheden
méér mochten vorderen kan daar worden tot staud
gebracht.
En bij dit allefr&omt sog, dat door de zekerheid) die