VLISSINGSCHE COURANT. Hulponderwijzers. 1874. N° 50. Zondag 21 Juni. 121" Jaargang. EMEENTE-BESTDDR. HULPONDERWIJZER EERSTE KLASSE rg en ZieriAzee. tsapoorweg. ordt angtUgi J. .N ZIERIKZEB. 19 's morg. 7,— 20 7,— 21 t Cl an het spoorweestaioa reizen van Middelburg eizen van Zietikzee. ©ster-Schelde» u. u. u. v. 5nsm. 3.— en 6.— fc',80 v 3.30 M 6.30 NDEBDAQ. VB1JOAG U. H U. M. 10.80 11.— 11.30 nam. 3.— 7 45 u 2,30 8.15 8 45 Nieuwendijk, wijk H no. 101. VLISSINGEN. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure; ,e prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt twoemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden ƒ1.—» franco per post 1.15. Afzonderlijke nummers 5 Cents. Men Abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post-Direoteuren. midd. 12 12.30 7.40 8. 10.30 nam. 6.— 6.30 11*30 7.50 7.45 4.— 8.15 4 30 8.45 6.— midd. 12. nam. 12.30 er rctnu'kaarten aïgegt- ptfDlGEN'. stoomboot te Neuztn den worden, moet op bet wicht en de waarde; J'daarenboven moeien se- kn loopen zij gevaar doot vieigerd. 011 en Vlissingon. De BURGEMEESTER en WETHOUDERS Vlissingen, maken bekend: dat de Kermis of Jaarmarkt [dit jaar zal aanvangen op Maandag lenSO Julij en eindigen op Zatur- dag den 35 .Tulij daaraanvolgende, en dat aanvragen om standplaatsen kunnen porden gericht tot den Marktmeester. issingen19 Junij 1874. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, WINKELMAN. De Secretaris P. FORBES WELS. AN VT.lSSlNGüN air 19 'smidd. 12.- 20 rdag 12,89 i en Rotterdam. S Maandags van ■keerd. .—Vlissingen. 4.50 iO 12 12.13 12.35 52 12.45 30 [De BURGEMEESTER en WETHOUDERS tie Vlissingen heven kennisdat de betrekking van li de school voor lager ouderwijs B |ooïdonderwijzer den heer H. A. SITSEN), Gemeente vacant is de schooluren zijnzes dagen per van des morgens 9 tot 11 Va ure en |er dagen per week van des namiddags tot 4 ure; [dat aan de betrekking verbonden is eene e van vijf honderd gulden; lat het geven van privaat-onderwijs niet Iverboden. Sollicitanten worden verzocht zich ten - idigste met vrachtvrije brieven, onder 15 4 20 8 521M' I'leSginS der vereischte stukken, bij den ."'«"gemeester aan te melden. gen, 19 Junij 1874. De Burgemeester en Wethouders voornoemd WINKELMAN. De Secretaris, P. FORBES WELS. T-\ 2 25 4.80 8.45 osendaal. 20 3.10 5.40 6.- 12,81 3.20 5.49 6.10 9«3j 12.41 552 4 5.59 9 6.13 3.50 o-00 Knen loopen: ure 's avonds 6,— «mr. Ja 6.30 estopt, wanneer daBr reizige,s xi—Mechelen. 6.30, 10.20, 6.— 7—, 10.40, 6.15 Kamer van Koophandel en Fabrieken alhier, heeft folgende zeer merkwaardig stuk gezonden aan Minister vau Binnenlandsche Zaken. Vlissingen, den 17 Juni 1874. Me levendigste belangstelling vernam de Kamer Koophandel en Fabrieken te Vlissingen, uit de •courant vau den 11 dezer maand, dat zich een gevormd hoeft tot het in het leven roepen Cl-ehtstveeksche post- on handelsverbinding tus- Nederland en Engeland, met stoomschepen ^ederlandsche vlag, in do eerste plaats aanvan gt die uit Vlissingen. :fot stand komen eener maildienst op Engeland 2!) eene kwestie van groot niet lokaal, maar Meel zuiver nationaal, ja van internationaal zen—Gent, van Genf. 8.17 U.« 7 lïTCJt, M V1ISS1NOÏ*' kan ten deze de vraag slechts zijn: welke leyert de beste waarborgen voor eene spoedige, *wge, veilige en voordeelige wijze van interna- verkeer? Het is deze vraag, die, voorzeker, ook op den voor grond heeft gestaan, toen de wotgevende macht be sliste, dat millioenen schats zouden worden te koste gelegd aan de verbetering neenaan de herschep ping der trotsche Vlissingsche havenwerken. Niet zonder bepaalde bedoeling toch is juist deze plaats aangewezen als het natuurlijk bruggenhoofd voor de communicatie tusschen het noordelyk vaste land van Europa en de overzeesche gewesten. En waar er nu sprake is van eene mail-verbinding met Engeland, eene zaak van zoo gewichtig algemeen bolang, behoort men billijkerwijze rekening te houden met den toestand te dezer plaatse, ten koste van zoo veel schats in het leven geroepen. Wil men nu een dienst, die bet algemeen baat en het vooruitzicht opeut op eene nieuwe bron van bloei en welvaart, door zich meester, te maken van het buiteulandsch post- en personenverkeer, men zal niet behoeven te aarzelen om, met het oog op de niet te vergelijken voordeelen die Vlissingen oplevert, deze plaats, iu het algemeen belang, uit te kiezen als uit gangspunt voor iedere grootere onderneming. Daarom zou de Kamer het volstrekt overbodig achten, nu, met betrekking tot de op te richten mail dienst, de voordeelen van deze haveu op te sommen of te verdedigen, gedachtig aan de spreuk goede wijn behoeft geen krans". Nu evenwel sprake is van eene maildienst op Rotterdam op kleinere schaal, acht zij zich geroepen de aandacht van Uwe Excellentie te ves tigen op de voortreffelijkheid dei haven van Vlissin gen, en met do meeste bescheidenheid te wijzen op enkele min juiste beschouwingen in het, blijkens de Nieuwe Rotterdamsche Courant, door de Kamer van Koophandel aldaar aan U we Excellentie te dezer zake gericht schrijven. In dat schrijven wordt o. a. aangegeven, dat de nieuwe waterweg door den hoek van Holland eene diepte heeft, bij gewoon laag water, van 28 a 29 deci meters, gelijkstaande aan 10 Amsterdamsche of Engelsche voeten (10 Eng. voet echter komt overeen met bijna 31 d. M.). Do tegenwoordige Harwicb- booten, heet het verder, hebbeu 9 a 10 voet diepgang. Nu behoeft men waarlijk niet deskundig te zijn ooi te berekenen, dat onder de kiel van zoodanige booten geen water overblijft, eu, bij het staan van eenige zee of deining, het water eerst vrij wat gewassen moet zijn om eene veilige doorvaart te verschaffen. Men gevoelt dit zelf en wil daarom den diepgang tot op 8 voet terugbrengen, doch spreekt tevens in één adem van krachtiger booten, die de reis van Harwich met een uur of drie bekorten. Het laatste zou noodig zijn, maar wil men grootere booten, die krachtiger machines voeren, sneller gang maken en beter weer stand bieden aan den invloed van ongunstige atcnos- pherisebe toestanden, men zal natuurlijk in meerderen diepgang moeten vervallen. Onze Engelsche naburen, met wie men in zeezaken toch waarlijk wel te rade mag gaan, schijnen de tegen woordige kleinere mailbooton door eerste klasse stoomschepen te vervangen Althans tusschen Dover en Calais wordt eene dienst voor zeer groote stoom- booten georganiseerd. De afstand tusschen de beide vkusten bedraagt daar nog niet het derde gedeelte van dien tusschen ouze en de Engelsche kust. Toch geven de tegenwoordige booten van kleinere afmeting en minderen diepgang, naar het blijkt, daar geen vol doende zekerheid. De groote diepte van het zeegat te "Vlissingen wordt eenvoudig onverschillig genoemd, omdat voor de meest geschikte booten, zoo wat diepgang als snelheid aangaat, op ieder getij de nieuwe waterweg diep genoeg is. Hier zal zeker bedoeld zijnvoor bet geval, dat die diepgang geregeld wordt, niet naar de behoefte van de dienst maar naar den waterstand. Verder wordt de afstand naar Rotterdam-Amster dam eenvoudig korter genoemd. De zeereis zou tot den hoek van Holland 1 uur langer zijn, en de reis van daar tot Rotterdam l'/auur duren. Men verliest echter uit het oog, dat, wanneer eerste klasse stoom schepen in de vaart worden gebracht, de afstand van Harwich tot Vlissingen onder alle omstandigheden in 7 8 uren kan worden afgelegd en dat, wanneer de {jiüg over de Maas gereed en de aansluiting over £wa- luwe tot stand is, het traject van Vlissingen naar Rotterdam, voor den sneltrein tot overbrenging van de mail, niet meer dan ongeveer 2 uur vorderen zal immers dat de mail te Rotterdam zal aangekomen zijn, zeker binnen de 2'/2 uur, nadat de booten te Vlis singen zijn gearriveerd. Aan bet oponthoud langs den nieuwen waterweg, door het wachten op een vol doenden waterstand, wordt niet gedacht. Toch zal dit niet vreemd zijn, en in den winter, zelfs wanneer al het ijs de vaart niet geheel belemmert, zullen don kere nachten en andere aan de vaart op rivieren en kanalen verbondene bezwaren menig werf belangrijke vertraging doen ontstaan. De bewering, dat mist en sneeuwjacht, die het ge zicht belemmeren, de vaart op Vlissingen, door de vele banken stoort, is zachtst genomen, gewaagd. Een enkele blik op de kaart wijst zelfs den minst inge wijde aan, dat de bedoelde Vlaamsche banken voor de vaart op Vlissingen volstrekt niet hinderlijk zijn, en de uitmuntende bevuring der zeegaten en van de spoorweghaven de veiligste waarborgen leveren, dat bij den donkersten nacht geen beletsel bestaat voor binnenkomende schepen van het grootste charter; terwijl bet groot aantal stoom- en zeilschepen, dat ge regeld onder alle omstandigheden, ook bij mist en sneeuwjacht, de reede van Vlissingen passeert om zich naar Antwerpen te begeven, voldoende bewijst, dat voor stoornis in de vaart door de opgegeven oor zaken geen vrees behoeft te bestaan. Dat in den winter, vooral bij ijsgang, de haven van Vlissingen verreweg de voorkeur verdient wordt kort weg ontkend. Het beletten van den toegang tot Rot terdam door het ijs, wordt als tot de onwaarschijn lijkheden beboorende voorgesteld. Wat hiervan is zal de eerste winter de beste, die de rivieren en zeegaten met ijs bezet, leeren. Of in zoodanig geval, wanneer de waterstand veelal merkelijk daalt, de vaart tot Maassluis voldoende verzekerd is en roet den noodi- gen spoed en veiligheid kan geschieden, wordt door bevoegden zeer betwijfeld. En wat betreft het lossen van booten, bij besloten water, in de Noordzee, dat geen bezwaar zou iu heb ben, dit argument is waarlijk niet noodig te weder leggen. Haast zou men geneigd zijn hierop aan te voeren, dat wanneer dit in den winter zelfs geen be zwaar in had, bet waarlijk eene overtollige weelde zou zijn om zooveel schatten te bestoden aan haven werken en waterwegen. Eindelijk wordt bij bedoeld schrijven gesteld, dat de thans uit Nederland in de vaart op Harwich zijnde stoombooten geschikt zijn om, met weinig kosten, in de behoefte van een geregeld postvevkeer te voorzien. De waarde van deze stelling is afhankelijk van de vraag, welke bedoeling men heeft met het in het loven roepen eener maildienst. Is men tevreden met eenige bespoediging in do correspondentie met Engeland, voor onze groote han delsplaatsen, men bad waarlijk niet zoo ver behoeven te gaan om te trachten de algemeen erkende waarde van Vlissingen als zeehaven te verkleinen. Lokaal belang moge zich met dusdanige maildienst op kleinere schaal tevreden stellenhet nationaal be lang echter vordort een dienst op groote schaal; een dienst, die niet slechts eigene correspondentie be spoedigt, maar die aan al de eiscben voldoet om bet vervoer van den buitenlandschen post over onzen bodem te verzekeren, die het middel van verkeer wordt tus schen Midden-Europa en Engeland, op zoodanigen voet, dat ook het buitenland, met name Duitscbland en Rusland, er belang bij heeft haar door geldelijke offers te steunen. Dit wordt erkend door mannen van doorzicht en ervaring en is ook de bescheiden meening dezer Kamer. Maar wil men dit, dan behooren er ook groote snel varende stoombooten toe, met veilige zeegaten, ruime en diepe en altijd genaakbare havens, zoodanig inge richt, dat alles aan do strengste eischen van spoed, veiligheid, regelmatigheid en gemak voldoet. Aan al deze eischen kan Vlissingon alleen voldoen. Daar is alles aanwezig, en wat latere omstaudigheden méér mochten vorderen kan daar worden tot staud gebracht. En bij dit allefr&omt sog, dat door de zekerheid) die

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1874 | | pagina 1