VLISSINGSCHE COURANT. 1874. N° 45. Donderdag; 4 Juni. I2de Jaargang. BI1FJUNDSCHE TIJDIMl liddelburg en Zierikzee, den Staatsspoorweg. enveeren wordt aangelegd en aangezet. VAN ZIERIKZEE. Maandag 1 's morg, U^l Dinsdag 2 7' I Woensdag 3 j' 1 Donderdag 4 5,1 tie op en van het spoorweestsi-B idijk voor de reizen van Middelhui voor de reizen van Zierikzee. de Wester-Schelde. CS. u. M. U. M. v. v voorm. 6.nam. 3.en O-B !D, 6.30 3.30 6,&)| CSDAG, DONDERDAG, VRIJDAG ATEBDAG. selen u. M. 7.30 y.| ekensk. oorden lekensk. 10.30 11.— 11.30 nam. 7 45 8.15 8 45 kelen 's midd. 12.— ingen nam. 12 30 l ANDAG. ielen voorm. 7.40 ien o. 10.30 nam. 6.- I weert 11.u 6.i) .oorden 11.30 7.i! iweert 7.45 4.- 8.15 4ci :en 8.45 5.- selen 's midd. 12. ingen nam. 12.30 znllen er retourkaarten afg«.| >or Je ZONDAGEN. provinciale stoomboot te Nenml i>r verzonden worden, moet op hl het gewicht en de waarJil nderhevig, daarenboven moeten ü-F voorzorgen loopen zij gevaar dw' te worden geweigerd. Neuzen en Vlissingen. ags niet varen. VAN VLISSINGEK: i- I Maandag 1 's morg. 10,-1 Dinsdag 2 10,51 Woensdag 3 II,-J 0 I Donderdag 4 11 en Hotterdam| dagen 's Maandagsi en omgekeerd. endaal—Vlissingen. 4.50 5.8 8,'J 5.50 531 6.6 9.11 9.20 12.— 9.30 12.13 9.43 12.35 9.52 12.45 V-3 10.7 I. ëo 10.13 10.23 10.28 10.39 10.49 10 57 1 11.12 7 11.18 0 11.21 11.30 1.— 1.6 1.16 1.21 1.33 1.42 1.50 2.5 2 11 2.15 4.20 8.32 10,3 2 25 4.30 8.45 10'! 6.! 6.37 6 55 9,1 7.1 M 7.19 10,- 7.36 10,5 7.49 10,1 (ZJ Nieuwendijk, wijk H Qo. 101. VLISSINGEN. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure; de prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. F. BUREAU: H. SCHIFFER. Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 1.—, franco por post 1.15. Afzonderlijke nummers 5 Cents. Men Abonneert zicli bij alle Boekhandelaren en Post-Directeuron. Aan het bureau van policie zijn gedepo neerd Een saig-airenLcolsiei* en een gouden medaillon. Vlissingen, 3 Juni. Een Maandag uit lr.dië bij de regeering ontvan gen telegram luidt als volgt Aanvallen van den vijand op Kottaradja, Penajong, Maraksen zijn afgeslagen met zwaar verlies aan de zijde des vijands. Deze nestelt zich oostelijk op ver schillende punten. De gezondheidstoestand is ongunstig. Door de te Penang gevestigde Atchineezen wordt naar de voor waarden, die voor de onderwerping gesteld worden, gevraagd. Te Atchinproper schijnt men gezind tot toenadering. NB. Gelijk men zieh herinneren zal, is Kotta- I radjade naam we-lken de vroegere kraton als Neder- !ancls,che versterking bekomen heeft. Gedurende de maand Mei jl. zijn aan het station Vlissingen alléén naar Middelburg afgegeven, niet minder dan ruim 6000 kaarten, voor het grootste gedeelte retourkaarten. Aan het handeldrijvend publiek wordt medege deeld, dat het gemengde tarief Holland-België, voor het vervoer van goederen per spoor tot 30 Juni a. s. in werking blijft. De kanonneerboot no. 35 van Hellevoetsluis zal eerstdaags hier arriveeren, ter vervanging van het |alhier liggende flotille vaartuig Hectorhetwelk Inaar Hellevoetsluis zal vertrekken ten einde eenige I reparatie» te ondergaan. Roosendaal. 8.50 12.20 3.10 5.40 6 - 4 9.12.31 3.20 5.49 6.10 9JI 9.21 12.41 9.28 12.54 9.43 1.19 9 52 10.8 10.15 10.22 10.32 10.38 10.53 11.6 11.17 11.26 1.40 1.55 2.4 2.13 2.29 2.36 2.57 3 24 3.39 3.50 5.52 5.59 6.13 6.22 6.36 6.44 6.50 7.- 7.6 7.21 5.34 5.45 5.55 Bij ministeriëele beschikking is aan A. Bos Czn., 8-14 Uj.Jte Alblasserdam, tot wederopzegging vergunning 8.22 verleend voor een stoomsleepdieust op de rivieren tn kanalen in de provinciën Noord-Brabant, Gel derland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Zeeland, Utrecht en Overijssel. De commissie van enquête naar den staat der |Vederlandsche koopvaardijvloot, heeft aan de ver schillende kamers van koophandel verzocht, voér tan 20 Juni haar eenige inlichtingen te verschaffen pmtrent sommige hoofdpunten, die bij haar onder dek in aanmerking zullen komen. Ida treinen loopen: Middelburg 'a avonds 6,nuf. 'lissiingeii 6.30 s leen gestopt, wanneer daar reiz'S^ De kamer van koophandel te 's Gravenhage, heeft |sn de Tweede Kamer een adres gezonden lot onder- 'cuning van het wetsontwerp, tot afschaffing van accijns op de zeep. euzenMech.elen. 6.30, 10.20, 6.—- euzen7.-, 10.40, 6.15 Neuzen—Gent, 40 van Gent: 8.17 12J5 SCHIETERTE VLISSINGEN ochtend is ter reede van Nieuwediep ankerd Zr. Ms. transportschip Java, komende Kaap de Goede Hoop, aan boord hebbende Machine en den inventaris benevens de equipage 311 het aan d-e Kaap afgekeurde stoomschip Djambi. he état-major is als volgt: kapitein-luitenant ter -A. J. van Mansvelt, kommandant; luitenant ter :erle klasse W. J. Adams, le officier; luitenants zee 2e klasse J. A. Meijer, W. A. Buitendijk, 'bheer J. C. L. Schmidt auf Altenstadt en C. jcede; adelborsten le klasse C. F. de Ruyler de. 'hb, R. Betz, H. Rudolph, jonkheer J. A. G. van der Staal, W. P. A. M. Kluit, O. H. Kuyck, .T. D. Heyning, F. van den Berg, H. P. Netscher, F. C. Granpré Molière, P. T. M. van Leeuwen, J. H. Calineijer en L. Adriani, officier van gezondheid le klasse H. C. Steenbergen; officier van administratie, J. H. C. Ten Hove; scheepsklerken J. F. de Mees ter en EI. A. Engeriiigh. Aan boord van de Java bevond zich ook de état- major van Zr. Ms. stoomschipDjambi, als: luitenant ier zee le klasse E. Simon van der Aa, luitenant ter zee 2e klasse J. P. Wesselink, L. A. H. Lamie, J. G. Roozenburg, J. Cardinaal en C. Pels Rijcken, officier van gezondheid H. Evertse; officier van administratie 3e klasse T. D. Clarckson; scheeps klerken K. J. v. d. Bussche en O. R. Paehlig. Met den 16en Jani a. s. worden geplaatst: aan boord van Zr. Ms. opnemingsvaartuig Hydrograaf, de luitenants ter zee 2e klasse D. J. W. A. G. Coops, W. J. Struick en H. J. Kleijnhens, eerstgenoemde als oudste officier, de adelborst le klasse D. A. Kraijenhoff van de Leur, de officier van gezondheid 2e klasse. W. T. Clous en de officier van admini stratie 2e klasse D. A. van der Laan; aan boord van Zr. Ms. schroeLtoomschip Bandj er massing, de luitenants ter zee 2e klasse P. Heyning, H. F. Kouwenberg en J. A. Kloek, eerstgenoemde oudste officier, de officier van gezondheid 2e klasse M. Steensma en de officier' van administratie 3e klasse K. P. S. Metman; aan boord van Zr. Ms. schroefstoomschip Balembang, de luitenants ter zee 2e klasse A. J. Krabbe, H. O. Feith en B. J. G. Volck, eerstgenoemde als oudste officier, de officier van gezondheid 2e klasse J. A. G. Pluist en de officier van administratie 3e klasse F. J. Olivier. Zr. Ms. schroefstoomschip Cornells Dirks wordt binnen kort te Hellevoetsluis in dienst gesteld. Tengevolge van de gewijzigde regeling van den loop der spoortreinen, zal, te rekenen van eergiste ren de met den nachttrein uit Berlijn vervoerde Noord-Duitsche post reeds ten 10,50 's morgensin Amsterdam, ten 11,20 's morgens in Rotterdam en ten 11,30 's morgens in 's Gravenhage aankomen en in de overige plaatsen naar evenredigheid ont vangen worden. De tweede Engelsche post, welke gedurende den winterdienst op de spoorwegen reeds in den loop van den voormiddag in de genoemde steden aan kwam, zal mede, te rekenen van deu ln Juni aldaar zooveel vroeger aankomen, dat de daarmede aange brachte brieven, dagbladen eu verdere stukken in de eerste bestelling kunnen begrepen wordeu. Aangaande de ova'ie Z. M. bij Bronbeek Maan dag 11. door de invaliden gebracht, meldt de N. Arnli. Ct. de volgende bijzonderheden. „X)q generaal-kommandant, vernomen hebbende dat Z. M. Maandag ochtend Bronbeek zou passeeren, deed aan den direkteur van den staatsspoorweg de vraag, of het niet mogelijk zou zijn den trein, als deze tegenover Bronbeek was, een weinig langzamer te doen rijden, waarop een toestemmend antwoord kwam. Daarop werd te Bronbeek een triumfwagen gemaakt, bestaande in een terras van bloemen met het levensgroot portret van Z. M., waarnaast een invalide meteen guidon. Op hst terras verhief zich eene kolom met het opschrift: //Hulde aan onzen koninklijken weldoener, Willem 111, omkranst door bloemen en groen; op de kolom stond een invalide met de beroemde A'chiueesche vlag. Overigens was de wagen versierd met onderscheidene in Indië veroverde vlaggen. Een en ander maakte eene goede vertooning. z/De triumfwagen werd geplaatst in de nabijheid van den spoorweg bij Presikhaaf; langs den weg, op eenige schreden van elkander, stonden invaliden ge schaard met de vlaggen van verschillende natiën. Eene batterij van veroverd geschut stond ook op het terrein. Bij de aankomst van den trein werden uit een te Simonoseki veroverden houwitser salutscho- ten gelost. De trein reed daarop langzamer tot voor de geschaarde invaliden, die driemalen met hunne vlaggen salueerden. z/Wat men volstrekt niet verwacht had, gebeurde. De trein stopte, de portieren werden opengemaakt en de generaal-kommandant, met zijnen degen salu- eerende, trad naar den Koning, om hem zijne hulde en die der in validen in' woorden te vertolken, en hem dank te zeggep ook voor het grootmoedig be sluit, door Z. M. ten voordeele der arme soldaten genomen. z/De Koning antwoordde, hartelijk hulde bren gende aan leger en vloot in Ned.-Indië. Ook de' vlaggen der oorlogschepen, die bij Atchin streden en thans op het invalidenhuis zijn gedeponeerd, waren aanwezig. z/Aan de kretenLeve de Koning, leve onze Wel doener! scheen geen einde te zullen komen, toen de koninklijke trein zich verwijderde van eene mili taire ovatie, gelijk zeer zeker slechts zelden aan een vorst gebracht wordt. Namelijk dat hij de hulde ontvangt van zijne oude dapperen, begroet wordt met het vuur eener batterij, samengesteld uit ver overd geschut, en het eerbewijs ontvangt met ver overde vaandels/' Zaterdag is te Rotterdam een algemeene vergade ring gehouden van deelhebbers in de Noord-Bra- bantsch-Duitsche spoorwegmaatschappijvertegen woordigd waren 3381 aandeelen, recht hebbende op 241 stemmen. In het jaarverslag zette de directie den ongunstïgen toestand der maatschappij onver holen uiteen, doch werd de overtuiging te kennen gegeven, dat de toestand beter zal worden als de lijn tot Wezel is voltooid. Het voorstel der directie om, in afwijking van de statuten, geen rente op de aan deelen te betalen véér dat al de schulden voldaan waren en de lijn voltooid is, vond bij de vergade ring goedkeuring, doch daartoe werd geen bepaald besluit genomen met het oog op de rechten der koopers van aandeelen. De directie verklaarde dat zij zou weten daaromtrent te handelen. De dnectie deed vervolgens mededeeling van een middel, door haar gevouden om gelden te verkrij gen ter voltooiing van den spoorweg. Zij stelde namelijk voor de uitgifte eener leening van 500,000 p. st. nominaal, tegen 5 pet., met hypotheek ver band van den weg en het materiëel, uit te geven niet lager dan 70 pet. Door Engelsche kapitalisten en aannemers is reeds de plaatsing van 300,000 p. st. aangeboden, met aanbod van een voorschot van van 65,300 p. st. op onderpand van 130,000 p. sg. in certificaten dier leening voor 12 maanden tegen 10 pet. intrest en hoogstens 31,000 p. st. kommis sie, terwijl de Engelsche aannemers zich verbinden, om, ingeval de aannemers der maatschappij in ge breke blijven, zelve de werken uit te voeren. Over dit voorstel werd lang beraadslaagd. De heer vau Meukeren achtte het zeer bezwarend, doch durfde de aanneming niet ontradenhij wenschte eene commissie uit de aaudeelhouJers en obligatie houders te benoemen, om voor hunne belangeu met directie en kommissarissen te waken. De voor zitter van kommissarisseu, de heer Hoitema, de vertegenwoordiger van Duitsche deelhebbers (de heer Oppenheim) en de heer W. 8. Bijrger Wzn. achtten do aaunemiug het best, omdat geen geld op

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1874 | | pagina 1