VLISSINGSCHE COURANT.
1874. N° 45.
Donderdag; 4 Juni.
I2de
Jaargang.
BI1FJUNDSCHE TIJDIMl
liddelburg en Zierikzee,
den Staatsspoorweg.
enveeren wordt aangelegd
en aangezet.
VAN ZIERIKZEE.
Maandag 1 's morg, U^l
Dinsdag 2 7' I
Woensdag 3 j' 1
Donderdag 4 5,1
tie op en van het spoorweestsi-B
idijk voor de reizen van Middelhui
voor de reizen van Zierikzee.
de Wester-Schelde.
CS. u. M. U. M. v. v
voorm. 6.nam. 3.en O-B
!D, 6.30 3.30 6,&)|
CSDAG, DONDERDAG, VRIJDAG
ATEBDAG.
selen
u. M.
7.30
y.|
ekensk.
oorden
lekensk.
10.30
11.—
11.30 nam.
7 45
8.15
8 45
kelen 's midd. 12.—
ingen nam. 12 30
l ANDAG.
ielen voorm.
7.40
ien o.
10.30 nam. 6.-
I weert 11.u 6.i)
.oorden 11.30 7.i!
iweert 7.45 4.-
8.15 4ci
:en 8.45 5.-
selen 's midd. 12.
ingen nam. 12.30
znllen er retourkaarten afg«.|
>or Je ZONDAGEN.
provinciale stoomboot te Nenml
i>r verzonden worden, moet op hl
het gewicht en de waarJil
nderhevig, daarenboven moeten ü-F
voorzorgen loopen zij gevaar dw'
te worden geweigerd.
Neuzen en Vlissingen.
ags niet varen.
VAN VLISSINGEK:
i- I Maandag 1 's morg. 10,-1
Dinsdag 2 10,51
Woensdag 3 II,-J
0 I Donderdag 4 11
en Hotterdam|
dagen 's Maandagsi
en omgekeerd.
endaal—Vlissingen.
4.50
5.8 8,'J
5.50 531
6.6 9.11
9.20 12.—
9.30 12.13
9.43 12.35
9.52 12.45
V-3 10.7
I. ëo 10.13
10.23
10.28
10.39
10.49
10 57
1 11.12
7 11.18
0 11.21
11.30
1.—
1.6
1.16
1.21
1.33
1.42
1.50
2.5
2 11
2.15 4.20 8.32 10,3
2 25 4.30 8.45 10'!
6.!
6.37
6 55 9,1
7.1 M
7.19 10,-
7.36 10,5
7.49 10,1
(ZJ
Nieuwendijk, wijk H Qo. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure;
de prijs van 14 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents.
F.
BUREAU:
H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 1.—, franco por post 1.15.
Afzonderlijke nummers 5 Cents.
Men Abonneert zicli bij alle Boekhandelaren en Post-Directeuron.
Aan het bureau van policie zijn gedepo
neerd
Een saig-airenLcolsiei* en een gouden
medaillon.
Vlissingen, 3 Juni.
Een Maandag uit lr.dië bij de regeering ontvan
gen telegram luidt als volgt
Aanvallen van den vijand op Kottaradja, Penajong,
Maraksen zijn afgeslagen met zwaar verlies aan de
zijde des vijands. Deze nestelt zich oostelijk op ver
schillende punten.
De gezondheidstoestand is ongunstig. Door de te
Penang gevestigde Atchineezen wordt naar de voor
waarden, die voor de onderwerping gesteld worden,
gevraagd. Te Atchinproper schijnt men gezind tot
toenadering.
NB. Gelijk men zieh herinneren zal, is Kotta-
I radjade naam we-lken de vroegere kraton als Neder-
!ancls,che versterking bekomen heeft.
Gedurende de maand Mei jl. zijn aan het station
Vlissingen alléén naar Middelburg afgegeven, niet
minder dan ruim 6000 kaarten, voor het grootste
gedeelte retourkaarten.
Aan het handeldrijvend publiek wordt medege
deeld, dat het gemengde tarief Holland-België, voor
het vervoer van goederen per spoor tot 30 Juni
a. s. in werking blijft.
De kanonneerboot no. 35 van Hellevoetsluis zal
eerstdaags hier arriveeren, ter vervanging van het
|alhier liggende flotille vaartuig Hectorhetwelk
Inaar Hellevoetsluis zal vertrekken ten einde eenige
I reparatie» te ondergaan.
Roosendaal.
8.50 12.20 3.10 5.40 6 - 4
9.12.31 3.20 5.49 6.10 9JI
9.21 12.41
9.28 12.54
9.43 1.19
9 52
10.8
10.15
10.22
10.32
10.38
10.53
11.6
11.17
11.26
1.40
1.55
2.4
2.13
2.29
2.36
2.57
3 24
3.39
3.50
5.52
5.59
6.13
6.22
6.36
6.44
6.50
7.-
7.6
7.21
5.34
5.45
5.55
Bij ministeriëele beschikking is aan A. Bos Czn.,
8-14 Uj.Jte Alblasserdam, tot wederopzegging vergunning
8.22 verleend voor een stoomsleepdieust op de rivieren
tn kanalen in de provinciën Noord-Brabant, Gel
derland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Zeeland,
Utrecht en Overijssel.
De commissie van enquête naar den staat der
|Vederlandsche koopvaardijvloot, heeft aan de ver
schillende kamers van koophandel verzocht, voér
tan 20 Juni haar eenige inlichtingen te verschaffen
pmtrent sommige hoofdpunten, die bij haar onder
dek in aanmerking zullen komen.
Ida treinen loopen:
Middelburg 'a avonds 6,nuf.
'lissiingeii 6.30 s
leen gestopt, wanneer daar reiz'S^
De kamer van koophandel te 's Gravenhage, heeft
|sn de Tweede Kamer een adres gezonden lot onder-
'cuning van het wetsontwerp, tot afschaffing van
accijns op de zeep.
euzenMech.elen.
6.30, 10.20, 6.—-
euzen7.-, 10.40, 6.15
Neuzen—Gent,
40 van Gent: 8.17 12J5
SCHIETERTE
VLISSINGEN
ochtend is ter reede van Nieuwediep
ankerd Zr. Ms. transportschip Java, komende
Kaap de Goede Hoop, aan boord hebbende
Machine en den inventaris benevens de equipage
311 het aan d-e Kaap afgekeurde stoomschip Djambi.
he état-major is als volgt: kapitein-luitenant ter
-A. J. van Mansvelt, kommandant; luitenant ter
:erle klasse W. J. Adams, le officier; luitenants
zee 2e klasse J. A. Meijer, W. A. Buitendijk,
'bheer J. C. L. Schmidt auf Altenstadt en C.
jcede; adelborsten le klasse C. F. de Ruyler de.
'hb, R. Betz, H. Rudolph, jonkheer J. A. G. van
der Staal, W. P. A. M. Kluit, O. H. Kuyck, .T. D.
Heyning, F. van den Berg, H. P. Netscher, F. C.
Granpré Molière, P. T. M. van Leeuwen, J. H.
Calineijer en L. Adriani, officier van gezondheid le
klasse H. C. Steenbergen; officier van administratie,
J. H. C. Ten Hove; scheepsklerken J. F. de Mees
ter en EI. A. Engeriiigh.
Aan boord van de Java bevond zich ook de état-
major van Zr. Ms. stoomschipDjambi, als: luitenant
ier zee le klasse E. Simon van der Aa, luitenant ter
zee 2e klasse J. P. Wesselink, L. A. H. Lamie, J.
G. Roozenburg, J. Cardinaal en C. Pels Rijcken,
officier van gezondheid H. Evertse; officier van
administratie 3e klasse T. D. Clarckson; scheeps
klerken K. J. v. d. Bussche en O. R. Paehlig.
Met den 16en Jani a. s. worden geplaatst: aan
boord van Zr. Ms. opnemingsvaartuig Hydrograaf,
de luitenants ter zee 2e klasse D. J. W. A. G. Coops,
W. J. Struick en H. J. Kleijnhens, eerstgenoemde
als oudste officier, de adelborst le klasse D. A.
Kraijenhoff van de Leur, de officier van gezondheid
2e klasse. W. T. Clous en de officier van admini
stratie 2e klasse D. A. van der Laan; aan boord
van Zr. Ms. schroeLtoomschip Bandj er massing, de
luitenants ter zee 2e klasse P. Heyning, H. F.
Kouwenberg en J. A. Kloek, eerstgenoemde
oudste officier, de officier van gezondheid 2e klasse
M. Steensma en de officier' van administratie 3e
klasse K. P. S. Metman; aan boord van Zr. Ms.
schroefstoomschip Balembang, de luitenants ter zee
2e klasse A. J. Krabbe, H. O. Feith en B. J. G.
Volck, eerstgenoemde als oudste officier, de officier
van gezondheid 2e klasse J. A. G. Pluist en de
officier van administratie 3e klasse F. J. Olivier.
Zr. Ms. schroefstoomschip Cornells Dirks wordt
binnen kort te Hellevoetsluis in dienst gesteld.
Tengevolge van de gewijzigde regeling van den
loop der spoortreinen, zal, te rekenen van eergiste
ren de met den nachttrein uit Berlijn vervoerde
Noord-Duitsche post reeds ten 10,50 's morgensin
Amsterdam, ten 11,20 's morgens in Rotterdam en
ten 11,30 's morgens in 's Gravenhage aankomen
en in de overige plaatsen naar evenredigheid ont
vangen worden.
De tweede Engelsche post, welke gedurende den
winterdienst op de spoorwegen reeds in den loop
van den voormiddag in de genoemde steden aan
kwam, zal mede, te rekenen van deu ln Juni aldaar
zooveel vroeger aankomen, dat de daarmede aange
brachte brieven, dagbladen eu verdere stukken in
de eerste bestelling kunnen begrepen wordeu.
Aangaande de ova'ie Z. M. bij Bronbeek Maan
dag 11. door de invaliden gebracht, meldt de N. Arnli.
Ct. de volgende bijzonderheden.
„X)q generaal-kommandant, vernomen hebbende
dat Z. M. Maandag ochtend Bronbeek zou passeeren,
deed aan den direkteur van den staatsspoorweg de
vraag, of het niet mogelijk zou zijn den trein, als
deze tegenover Bronbeek was, een weinig langzamer
te doen rijden, waarop een toestemmend antwoord
kwam. Daarop werd te Bronbeek een triumfwagen
gemaakt, bestaande in een terras van bloemen met
het levensgroot portret van Z. M., waarnaast een
invalide meteen guidon. Op hst terras verhief zich
eene kolom met het opschrift: //Hulde aan onzen
koninklijken weldoener, Willem 111, omkranst door
bloemen en groen; op de kolom stond een invalide
met de beroemde A'chiueesche vlag. Overigens
was de wagen versierd met onderscheidene in Indië
veroverde vlaggen. Een en ander maakte eene goede
vertooning.
z/De triumfwagen werd geplaatst in de nabijheid
van den spoorweg bij Presikhaaf; langs den weg, op
eenige schreden van elkander, stonden invaliden ge
schaard met de vlaggen van verschillende natiën.
Eene batterij van veroverd geschut stond ook op het
terrein. Bij de aankomst van den trein werden uit
een te Simonoseki veroverden houwitser salutscho-
ten gelost. De trein reed daarop langzamer tot voor
de geschaarde invaliden, die driemalen met hunne
vlaggen salueerden.
z/Wat men volstrekt niet verwacht had, gebeurde.
De trein stopte, de portieren werden opengemaakt
en de generaal-kommandant, met zijnen degen salu-
eerende, trad naar den Koning, om hem zijne hulde
en die der in validen in' woorden te vertolken, en
hem dank te zeggep ook voor het grootmoedig be
sluit, door Z. M. ten voordeele der arme soldaten
genomen.
z/De Koning antwoordde, hartelijk hulde bren
gende aan leger en vloot in Ned.-Indië. Ook de'
vlaggen der oorlogschepen, die bij Atchin streden
en thans op het invalidenhuis zijn gedeponeerd,
waren aanwezig.
z/Aan de kretenLeve de Koning, leve onze Wel
doener! scheen geen einde te zullen komen, toen
de koninklijke trein zich verwijderde van eene mili
taire ovatie, gelijk zeer zeker slechts zelden aan een
vorst gebracht wordt. Namelijk dat hij de hulde
ontvangt van zijne oude dapperen, begroet wordt
met het vuur eener batterij, samengesteld uit ver
overd geschut, en het eerbewijs ontvangt met ver
overde vaandels/'
Zaterdag is te Rotterdam een algemeene vergade
ring gehouden van deelhebbers in de Noord-Bra-
bantsch-Duitsche spoorwegmaatschappijvertegen
woordigd waren 3381 aandeelen, recht hebbende op
241 stemmen. In het jaarverslag zette de directie
den ongunstïgen toestand der maatschappij onver
holen uiteen, doch werd de overtuiging te kennen
gegeven, dat de toestand beter zal worden als de lijn
tot Wezel is voltooid. Het voorstel der directie om,
in afwijking van de statuten, geen rente op de aan
deelen te betalen véér dat al de schulden voldaan
waren en de lijn voltooid is, vond bij de vergade
ring goedkeuring, doch daartoe werd geen bepaald
besluit genomen met het oog op de rechten der
koopers van aandeelen. De directie verklaarde dat
zij zou weten daaromtrent te handelen.
De dnectie deed vervolgens mededeeling van een
middel, door haar gevouden om gelden te verkrij
gen ter voltooiing van den spoorweg. Zij stelde
namelijk voor de uitgifte eener leening van 500,000
p. st. nominaal, tegen 5 pet., met hypotheek ver
band van den weg en het materiëel, uit te geven niet
lager dan 70 pet. Door Engelsche kapitalisten en
aannemers is reeds de plaatsing van 300,000 p. st.
aangeboden, met aanbod van een voorschot van
van 65,300 p. st. op onderpand van 130,000 p. sg.
in certificaten dier leening voor 12 maanden tegen
10 pet. intrest en hoogstens 31,000 p. st. kommis
sie, terwijl de Engelsche aannemers zich verbinden,
om, ingeval de aannemers der maatschappij in ge
breke blijven, zelve de werken uit te voeren.
Over dit voorstel werd lang beraadslaagd. De
heer vau Meukeren achtte het zeer bezwarend, doch
durfde de aanneming niet ontradenhij wenschte
eene commissie uit de aaudeelhouJers en obligatie
houders te benoemen, om voor hunne belangeu
met directie en kommissarissen te waken. De voor
zitter van kommissarisseu, de heer Hoitema, de
vertegenwoordiger van Duitsche deelhebbers (de
heer Oppenheim) en de heer W. 8. Bijrger Wzn.
achtten do aaunemiug het best, omdat geen geld op