VLISSINGSCHE COUKAVf.
N° U.
Zondag 31 Mei.
13de Jaars
gajng.
GEMEENTE BESTUUR.
LssQhen Middelburg en
sschen liggende plaatset_
VAN BOTfERDAÏt:
r\ Vrijdag 29 's midd. JjjJ
I Zaterdag 30 's morg. g'tj
t wagendiensten van en naar Mijl
:tadijkGoes, Zijpe—Zierikie*,
jORWEGEN TE ROTTERDAM, I
7.40, 8.55, 9.55.
25, 3.35, 6.10, 7.30, 8.25 10)J
.15, 9.50, B
:.05, 3.10, 3.25, 6.10, 8.10,
>p de Wester-Schelde.
TJ. SI. U. M. v, j, I
voorm. 6.nam. 3.en fijl
6.30 3.30 6,S)|
JSDAG, DONDERDAG, VRIJDAG
ATERDAG.
V. M. v.
ielen voorm. 7.30
ekensk.
weert
oorden
eert
ekensk.
eo
ielen 's
ngen nam.
ANDAG.
alen voorm.
10.30
ii.-
11.30 nam.
7.45
8.15
8 45
midd. 12.
nam. 12 30
7.40
eu
•kensk.
eert
inrden
veert
•kensk.
n
elen J
10.30 nam.
11.— o
1130
7.45
8.15
8.45 u
i midd. 12.
nam. 12.30
'en zullen er retourkaarten afge«.
•r Je ZONDAGEN.
provinciale stoomboot te Neoz»|
verzonden worden, moet
hond, het gewicht en de waarJr.
derhevig, daarenboven moeten jt-l
voorzorgen loopen zij gevaar kil
te worden geweigerd.
'Neuzen en Vlissingen.
Igs niet varen.
J VAN VTilSSINGEN
I Vrijdag 29 's midd. 6.-|
Zaterdag 30
lissingen en Rotterdam.
^Jit dagen *s Maandags ra
M nrngekeepf.
kdaqd—Vlissingen.
9.20 12.—
9.30 12.13
9.43 12.35
9.52 12.45
10.7
i 10.13
10.23
10.28
10.S9
10.49
10 57
11.12
11.18
11.21
11.30
5.50 U
6.7 3,11
6.27 9,23
6,40 9,3»
6 58 9,W
7.4 9:15
7.22 10,-
7.39 10,3
7.52 1C,1«
8.17 10.2f
8.25 10,3!
2^15 4.20 8 35 10,3'
2 25 4.30 8.50 10'4'
1.
1.6
1.16
1.21
1.33
1.42
1.50
2.5
2.11
Roosendaal.
8.50 12.20 3.10
9.21
9.28
9.43
9 52
0.8
0.15
0.22
0.32
0.38
0.53
1.6
1.17
1.26
12.4t
12.54
1.19
1.40
1.56
2.5
2.14
2.30
2.37
2.59
3 31
3.48
4.—
5.15 9.2»
5.24 U
5.27
5.34
5.49
5.58
6.13
6.21
6.27
6.37
6.43
6.59
7.12
7.22
7.33
Nieuwendijk, wijk H üo. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiè'n gelieve njen aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag/en Zaterdag voormiddag 10 ure;
de prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents.
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 1.franco per post 1.L5.
Afzonderlijke nummers 5 Cents.
Men Abonneert zicli bij alle Boekhandelaren en Post-Dpecteuren.
'Jj
No. 32. NATIONALE MILITIE.
Onderzoek der verlofgangers van de Militie te land.
De Burgemeester en Wethouders van Vlissingen
Gelet op art. 1 van het besluit van den Commissa
ris des Kouings in deze Provincie, van den 6 Mei 1874
Provinciaalbladno. 54)
Verwittigen bij deze de verlofgangers van de mili-
l tie te land, behoovende tot de ligtiugen van 1872,
1870,1871, en 1873, voor zoo ver zij vóór den 1 April
'1\. m het genot van onbepaald verlot zijn gesteld en
j zich ia deze Gemeente bevinden, dat zij zich op Dins-
ag den 2 Juni) 1874, des voor middags ten 10 ure
i voor het raadhuis dezer gemeente zullen moeten ver-
voegen, voorzien van de kleeding- en uitrustingstuk
ken, van hun zakboekje en van hun verlofpas, om
aldaar door den militieeommissaris te worden onder-
zocht.
Wordende een ieder wien zulks aangaat, ernstig
aangemaand, om zioh ten voorschreven dage, uur en
plaatse te doen vinden, ten einde zich niet bloot te
stellen aan de straffen bij de wet bedreigd.
En is hiervan af kondiging geschied, waar het be-
f hoort, den 24 Mei 1874.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WINKELMAN.
De Secretaris,
P. FORBES WELS.
n gestopt, wanneer daar reizigers
zenMechelen.
elen: 6.30, 10.20, 6.—
eu: 7.—, 10.40, 6.15
*uzen—Gent,
1 van Gent: 8.17 12.1a 7
HIÏFER TE VLISSINGEN'
No. 33. NATIONALE MILITIE.
Vrijstelling onderzoek van verlofgangers van de militie
ti land.
De Burgemeester van Vlissingen;
Brengt ter kennis van de belanghebbenden de cir
culaire van den Commissaris des Konings in deze pro
vincie, van den 19 Mei 1874, {Provinciaalblad no. 59)
van den navolgenden inhoud
Aan heeren Burgemeesters der gemeenten
in de provincie Zeeland.
Volgens bij mij ontvangen schrijven van den Minis
ter van Binnenlandsche Zakep, van den 11e dezer, no.
213, afdeeling 4, M. S. heeft het Koninklijk besluit
van den 10e April jl., no. 20, aanleiding gegeven tot
de vraagof het onderzoek der verlofgangers, in de
maand Junij a. s. te houden, voor dit jaar al dan niet
tan vervallen. Na raadpleging hieromtrent met zijn
ambtgenoot van Oorlog, is door dezen te kennen ge
geven, dat de miliciens der ligting van 1873, behoo-
ie tot het regement Grenadiers en Jagers en tot
le, 2e, 3e, 5e, 6e en 8e regement Infanterie, inge-
je daartoe gegeven bevelen, op den 21e Mei a. s. in
het genot van onbepaald verlof zullen worden gesteld.
Derhalve laat het zich, met het oog op het voorge-
chrevene bij art. 133 der Militiewet, in verband met
'flt bepaalde bij art., 80 van het Koninklijk besluit
"an den 8sten Mei 1862 {Staatsblad no. 46), voorzien,
de namen van de meesten hunner niet zullen zijn
sschreven op het register model no. 26 dergemeen-
waar zij zich gaan vestigen, vóór het in dit jaar te
tauden onderzoek der milicien-verlofgangers, en daar
dit zich in nog grooter mate zal voordoen met de mi-
'iens der ligting van 1870, behoorende tot de hier-
'ven genoemde regementen, die eerst den 22e Junij
3. in het genot van onbepaald verlof zullen worden
tai'steld, acht de Minister het, uit dien hoofde, wen
selijk, dat de bedoelde miliciens, voor ditmaal, van
j;t jaarlijkseh onderzoek worden vrijgesteld, en ook
"t worde uitgestrekt tot de miliciens van de ligting
1871, behoorende tot de voornoemde regementen,
Jt aanmerking dat deze tegen den 20e Junij a.s. onder
"wapenen moeten komen.
Mzoo zullen van het, (volgens Provinciaalblad no.
van dit jaar, in de maand Junjj a. s. te houden
'Jtaerzoek der verlofgangers zijn vrijgesteld de mili-
leos behoorende tot de voormelde korpsen en de lig-
van 1870 en 1871, voor zoo ver zij op den 20e
Zer en den 20e Junij aanstaande in werkelijke dienst
oeten komen; en van 1873; die met den 21e dezer
in het genot van onbepaald verlof zullen worden
En is hiervan afkondiging geschied, waar het be
hoort, den 28 Mei 1874.
De Burgemeester voornoemd,
WINKELMAN.
No. 34.
PATENTEN.
Verkrijgbaarstelling der patonten voor slijters enz.
1874/75.
De Burgemeester en Wethouders van
maken bekend:
dat de patenten voor slijters, tappers en kroeghou
ders, dienst 1874/75 verkrijgbaar zijn gesteld ter Ge
meente-Secretarie, waar zij kunnen worden afgehaald
van den le tot en met den 15 Junij 1874, van des
voormiddags ten 10 tot des namiddags ten 3 ure
dat de patenten, die niet binnen dien tijd zijn afge
haald, overeenkomstig de bepalingen der wet, aan de
buizen zullen worden afgegeven, door den deurwaar
der der directe belastingen, tegen voldoening van het
daarvoor verschuldigde
Wordende den belanghebbenden tevens herin
nerd, dat zij, die desgevraagd hun patent niet kunnen
vertoon en, zich blootstellen aan de boete bij de wet
bedreigd.
En is hiervan afkondiging geschied, waar het be
hoort, den 29 Mei 1874.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WINKELMAN.
Dc öeorMctris,
P. FORBES WELS.
De Engelsche postdienst
over* Vlissingen.
Bij den uitgever W. F. Dannenfeker te Utrecht
is eene brochure verschenen, getiteld //De post-
quaestie" door mr. H. v, d. G. Ofschoon de daarin
voorkomende beschouwingen ten opzichte der haven
van Vlissingen niet bepaald nieuw zijn, achten wij
het echter van belang ze onder de oogen onzer
lezers te brengen, als een bewijs hoe ook buiten
onze provincie het groote belang der Vlissingsche
haven voor Nederland in het algemeen meer en
meer wordt ingezien
Na de onlangs door de regeering gegeven inlich
tingen betreffende de postverbinding met Engeland
en Noord-Duitschland, en demogelijkheid tot ver
betering dier verbinding door eene wijziging in de
Belgische spoorwegdiensten te hebben besproken,
zegt de schrijver: Een publieke dienst moet alleen
vragen wat zijn de groote belangen van handel eu
verkeer, hoe kunnen die op de meest volkomen
wijze worden bevredigd, en daarna, zij het ten koste
van opofferingen, de vereischte middelen aanwenden.
Aan dit criterium getoetst^ blijkt de voorgestelde
verbetering in den Engelschen postdienst geheel
onvoldoende. Er worden eenige uren gewonnen,
maar wat baat dit wanneer men ziet dat voor het
vervoer van Londen naar Antwerpen 10 k 11 uren
benoodigd zijn, en naar Rotterdam en Amsterdam
twee ja driemaal zooveel, en dat, terwijl Nederland
ligt op den kortsten weg tusschen Engeland en
Duitschland, de Engelsche ochtendpost te Berlijn
aankomt ongeveer op denzelfden tijd als in Rotter
dam en vroeger dan in Amsterdam; zoo woekeren
wij met de natuurlijke voordeelen, die de gunstige
ligging van ons land oplevert.
Afdoende verbetering is alleen te verkrijgen door
ons onafhankelijk te maken van België, en met
onze voortreffelijke haven van Vlissingen te onder
nemen, wat onze zuidelijke naburen met hun ge
brekkig Ostende met goed gevolg hebben gedaan.
Met een behoorlijk ingerichte stoomvaart zou het
traject van. Londen naar Rotterdam binnen 10%
uur, en naar Amsterdam inf 1*2 oren kunnen wor
den afgelegdwanneer de qpoorwegwerken in Rot
terdam gereed zijn, kan op dien tijd nog een half
uur worden gewonnen. Eerst bij zulk een direkte
verbinding zal de NederlanÖsche handel onder ge
lijke omstandigheden kunnen concureeren met Ant
werpen of dit geschieden zal, hangt van onze post
administratie af.' Zij love aan de nieuw op te richten
stoomvaartverbinding gedurende de eerste jaren een
tegemoetkoming uit voor het vervoer der brieven*
malen van een a twee ton 's jaars, en er is nog ge
noeg energie in ons land, om de zoo gewenschte
onderneming tat stand te brengen.
De opoffering, van de schatkist, gevraagd schijnt
groot; men bedenke echter dat in mindering moet
komen j I
1° het bedrag, dat thans aan de Belgische post
wordt betaald, d. i. ongeveer f 40,000.
2° het veel aanzienlijker bedrag, dat men van de
Doitsche post voor het transiet door Nederland zon
kunaen verlangen. Het is toch een bekende zaak,
dat vopr de Noordduitsche en Russische mail een
betere i en snellere correspondentie met Engeland
wordt verlangd, en dat een goede gelegenheid om
over Vlissingen te verzenden, met beide handen
zou worden aangegrepen.
Maar, zegt men allicht, waarom niet liever in
stede van eene nieuwe posstliju te openen, gebrpik
gemaakt van de gelegenheid, die zich, volgens cou
rantenberichten, eerlang zal voordoen om van nit
Rotterdam via Harwich de brieven te verzenden
dit zou goadkooper wezeu ongetwijfeld, doch zeker
niet even goed. Immers met den postdienst is regel
matigheid van vervoer evenzeer een hoofd vereischte
als snelheid. Het is bekend, dat juist een der grie
ven tegen den dienst over Ostende de ongeregeld
heid van de aankomst is; neemt men no in aanmer
king, dat de afstand van de Nederlaodsche havens
tot de Engelsche kust aanmerkelijk grooter is dan
van Ostende, dan is het duidelijk dat de kansen van
onregelmatigheid en de grootte er van in diezelfde
verhouding als de afstand toenemen. Wil men dus
die kwade kansen verminderen, dan moet men met
betere booten varen: hoe grooter het charter der
schepen is, des te krachtiger kunnen de machines
zijn, des te sneller is de gang, des te minder de
invloed van ongunstige atmospherische toestanden
op den duur der vaart. Alleen uit Vlissingen kan
men met stoomschepen le klasse varen; Rotterdam
zal zich steeds met derde, hoogstens tweede klasse
booten moeten behelpen. De Vlissingsche haven is
te allen tijde en onder alle omstandigheden toe
gankelijk. Laat eens een harde winter komen en
onze geheele postdienst op Engeland is wellicht ge
durende weken gestremd. Dan is het tijd genoeg
om op Vlissingen te varen, heet het; alsof men van
den eenen dag op den anderen een zoo versnelde
verbinding als het postverkeer behoeft, in het leven
kan roepen.
Wat Vlissingen kan verzekeren, groote snelheid
en regelmatigheid in den dienst, kan Rotterdam
niet aanbiedenhet kan te dien aanzien hoogstens
Ostende evenaren, overtreffen nimmer. Onder zoo
danige omstandigheden behoeft men zich niet te
vleien ooit de Duitsche post nog de Duitsche reizi
gers over ons land te trekken. Er wordt een leven
dige behoefte gevoeld aan sneller, zekerder, gerie
felijker middel van verkeer tusschen Midden-Europa
en Engelander worden eischen gesteld, die geen
andere route dan die over Vlissingen kan bevredi
gen maarjuist daarom zal de Noord-Duitsche post
dd Belgische route niet verlaten, tenzij men haar
iets beters aanbiedt; en zal de Duitsche reiziger,
die de voorkeur geeft aan Ostende boven de Har-