VLISSINGSCHE COUKAVf. N° U. Zondag 31 Mei. 13de Jaars gajng. GEMEENTE BESTUUR. LssQhen Middelburg en sschen liggende plaatset_ VAN BOTfERDAÏt: r\ Vrijdag 29 's midd. JjjJ I Zaterdag 30 's morg. g'tj t wagendiensten van en naar Mijl :tadijkGoes, Zijpe—Zierikie*, jORWEGEN TE ROTTERDAM, I 7.40, 8.55, 9.55. 25, 3.35, 6.10, 7.30, 8.25 10)J .15, 9.50, B :.05, 3.10, 3.25, 6.10, 8.10, >p de Wester-Schelde. TJ. SI. U. M. v, j, I voorm. 6.nam. 3.en fijl 6.30 3.30 6,S)| JSDAG, DONDERDAG, VRIJDAG ATERDAG. V. M. v. ielen voorm. 7.30 ekensk. weert oorden eert ekensk. eo ielen 's ngen nam. ANDAG. alen voorm. 10.30 ii.- 11.30 nam. 7.45 8.15 8 45 midd. 12. nam. 12 30 7.40 eu •kensk. eert inrden veert •kensk. n elen J 10.30 nam. 11.— o 1130 7.45 8.15 8.45 u i midd. 12. nam. 12.30 'en zullen er retourkaarten afge«. •r Je ZONDAGEN. provinciale stoomboot te Neoz»| verzonden worden, moet hond, het gewicht en de waarJr. derhevig, daarenboven moeten jt-l voorzorgen loopen zij gevaar kil te worden geweigerd. 'Neuzen en Vlissingen. Igs niet varen. J VAN VTilSSINGEN I Vrijdag 29 's midd. 6.-| Zaterdag 30 lissingen en Rotterdam. ^Jit dagen *s Maandags ra M nrngekeepf. kdaqd—Vlissingen. 9.20 12.— 9.30 12.13 9.43 12.35 9.52 12.45 10.7 i 10.13 10.23 10.28 10.S9 10.49 10 57 11.12 11.18 11.21 11.30 5.50 U 6.7 3,11 6.27 9,23 6,40 9,3» 6 58 9,W 7.4 9:15 7.22 10,- 7.39 10,3 7.52 1C,1« 8.17 10.2f 8.25 10,3! 2^15 4.20 8 35 10,3' 2 25 4.30 8.50 10'4' 1. 1.6 1.16 1.21 1.33 1.42 1.50 2.5 2.11 Roosendaal. 8.50 12.20 3.10 9.21 9.28 9.43 9 52 0.8 0.15 0.22 0.32 0.38 0.53 1.6 1.17 1.26 12.4t 12.54 1.19 1.40 1.56 2.5 2.14 2.30 2.37 2.59 3 31 3.48 4.— 5.15 9.2» 5.24 U 5.27 5.34 5.49 5.58 6.13 6.21 6.27 6.37 6.43 6.59 7.12 7.22 7.33 Nieuwendijk, wijk H üo. 101. VLISSINGEN. Advertentiè'n gelieve njen aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag/en Zaterdag voormiddag 10 ure; de prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 1.franco per post 1.L5. Afzonderlijke nummers 5 Cents. Men Abonneert zicli bij alle Boekhandelaren en Post-Dpecteuren. 'Jj No. 32. NATIONALE MILITIE. Onderzoek der verlofgangers van de Militie te land. De Burgemeester en Wethouders van Vlissingen Gelet op art. 1 van het besluit van den Commissa ris des Kouings in deze Provincie, van den 6 Mei 1874 Provinciaalbladno. 54) Verwittigen bij deze de verlofgangers van de mili- l tie te land, behoovende tot de ligtiugen van 1872, 1870,1871, en 1873, voor zoo ver zij vóór den 1 April '1\. m het genot van onbepaald verlot zijn gesteld en j zich ia deze Gemeente bevinden, dat zij zich op Dins- ag den 2 Juni) 1874, des voor middags ten 10 ure i voor het raadhuis dezer gemeente zullen moeten ver- voegen, voorzien van de kleeding- en uitrustingstuk ken, van hun zakboekje en van hun verlofpas, om aldaar door den militieeommissaris te worden onder- zocht. Wordende een ieder wien zulks aangaat, ernstig aangemaand, om zioh ten voorschreven dage, uur en plaatse te doen vinden, ten einde zich niet bloot te stellen aan de straffen bij de wet bedreigd. En is hiervan af kondiging geschied, waar het be- f hoort, den 24 Mei 1874. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, WINKELMAN. De Secretaris, P. FORBES WELS. n gestopt, wanneer daar reizigers zenMechelen. elen: 6.30, 10.20, 6.— eu: 7.—, 10.40, 6.15 *uzen—Gent, 1 van Gent: 8.17 12.1a 7 HIÏFER TE VLISSINGEN' No. 33. NATIONALE MILITIE. Vrijstelling onderzoek van verlofgangers van de militie ti land. De Burgemeester van Vlissingen; Brengt ter kennis van de belanghebbenden de cir culaire van den Commissaris des Konings in deze pro vincie, van den 19 Mei 1874, {Provinciaalblad no. 59) van den navolgenden inhoud Aan heeren Burgemeesters der gemeenten in de provincie Zeeland. Volgens bij mij ontvangen schrijven van den Minis ter van Binnenlandsche Zakep, van den 11e dezer, no. 213, afdeeling 4, M. S. heeft het Koninklijk besluit van den 10e April jl., no. 20, aanleiding gegeven tot de vraagof het onderzoek der verlofgangers, in de maand Junij a. s. te houden, voor dit jaar al dan niet tan vervallen. Na raadpleging hieromtrent met zijn ambtgenoot van Oorlog, is door dezen te kennen ge geven, dat de miliciens der ligting van 1873, behoo- ie tot het regement Grenadiers en Jagers en tot le, 2e, 3e, 5e, 6e en 8e regement Infanterie, inge- je daartoe gegeven bevelen, op den 21e Mei a. s. in het genot van onbepaald verlof zullen worden gesteld. Derhalve laat het zich, met het oog op het voorge- chrevene bij art. 133 der Militiewet, in verband met 'flt bepaalde bij art., 80 van het Koninklijk besluit "an den 8sten Mei 1862 {Staatsblad no. 46), voorzien, de namen van de meesten hunner niet zullen zijn sschreven op het register model no. 26 dergemeen- waar zij zich gaan vestigen, vóór het in dit jaar te tauden onderzoek der milicien-verlofgangers, en daar dit zich in nog grooter mate zal voordoen met de mi- 'iens der ligting van 1870, behoorende tot de hier- 'ven genoemde regementen, die eerst den 22e Junij 3. in het genot van onbepaald verlof zullen worden tai'steld, acht de Minister het, uit dien hoofde, wen selijk, dat de bedoelde miliciens, voor ditmaal, van j;t jaarlijkseh onderzoek worden vrijgesteld, en ook "t worde uitgestrekt tot de miliciens van de ligting 1871, behoorende tot de voornoemde regementen, Jt aanmerking dat deze tegen den 20e Junij a.s. onder "wapenen moeten komen. Mzoo zullen van het, (volgens Provinciaalblad no. van dit jaar, in de maand Junjj a. s. te houden 'Jtaerzoek der verlofgangers zijn vrijgesteld de mili- leos behoorende tot de voormelde korpsen en de lig- van 1870 en 1871, voor zoo ver zij op den 20e Zer en den 20e Junij aanstaande in werkelijke dienst oeten komen; en van 1873; die met den 21e dezer in het genot van onbepaald verlof zullen worden En is hiervan afkondiging geschied, waar het be hoort, den 28 Mei 1874. De Burgemeester voornoemd, WINKELMAN. No. 34. PATENTEN. Verkrijgbaarstelling der patonten voor slijters enz. 1874/75. De Burgemeester en Wethouders van maken bekend: dat de patenten voor slijters, tappers en kroeghou ders, dienst 1874/75 verkrijgbaar zijn gesteld ter Ge meente-Secretarie, waar zij kunnen worden afgehaald van den le tot en met den 15 Junij 1874, van des voormiddags ten 10 tot des namiddags ten 3 ure dat de patenten, die niet binnen dien tijd zijn afge haald, overeenkomstig de bepalingen der wet, aan de buizen zullen worden afgegeven, door den deurwaar der der directe belastingen, tegen voldoening van het daarvoor verschuldigde Wordende den belanghebbenden tevens herin nerd, dat zij, die desgevraagd hun patent niet kunnen vertoon en, zich blootstellen aan de boete bij de wet bedreigd. En is hiervan afkondiging geschied, waar het be hoort, den 29 Mei 1874. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, WINKELMAN. Dc öeorMctris, P. FORBES WELS. De Engelsche postdienst over* Vlissingen. Bij den uitgever W. F. Dannenfeker te Utrecht is eene brochure verschenen, getiteld //De post- quaestie" door mr. H. v, d. G. Ofschoon de daarin voorkomende beschouwingen ten opzichte der haven van Vlissingen niet bepaald nieuw zijn, achten wij het echter van belang ze onder de oogen onzer lezers te brengen, als een bewijs hoe ook buiten onze provincie het groote belang der Vlissingsche haven voor Nederland in het algemeen meer en meer wordt ingezien Na de onlangs door de regeering gegeven inlich tingen betreffende de postverbinding met Engeland en Noord-Duitschland, en demogelijkheid tot ver betering dier verbinding door eene wijziging in de Belgische spoorwegdiensten te hebben besproken, zegt de schrijver: Een publieke dienst moet alleen vragen wat zijn de groote belangen van handel eu verkeer, hoe kunnen die op de meest volkomen wijze worden bevredigd, en daarna, zij het ten koste van opofferingen, de vereischte middelen aanwenden. Aan dit criterium getoetst^ blijkt de voorgestelde verbetering in den Engelschen postdienst geheel onvoldoende. Er worden eenige uren gewonnen, maar wat baat dit wanneer men ziet dat voor het vervoer van Londen naar Antwerpen 10 k 11 uren benoodigd zijn, en naar Rotterdam en Amsterdam twee ja driemaal zooveel, en dat, terwijl Nederland ligt op den kortsten weg tusschen Engeland en Duitschland, de Engelsche ochtendpost te Berlijn aankomt ongeveer op denzelfden tijd als in Rotter dam en vroeger dan in Amsterdam; zoo woekeren wij met de natuurlijke voordeelen, die de gunstige ligging van ons land oplevert. Afdoende verbetering is alleen te verkrijgen door ons onafhankelijk te maken van België, en met onze voortreffelijke haven van Vlissingen te onder nemen, wat onze zuidelijke naburen met hun ge brekkig Ostende met goed gevolg hebben gedaan. Met een behoorlijk ingerichte stoomvaart zou het traject van. Londen naar Rotterdam binnen 10% uur, en naar Amsterdam inf 1*2 oren kunnen wor den afgelegdwanneer de qpoorwegwerken in Rot terdam gereed zijn, kan op dien tijd nog een half uur worden gewonnen. Eerst bij zulk een direkte verbinding zal de NederlanÖsche handel onder ge lijke omstandigheden kunnen concureeren met Ant werpen of dit geschieden zal, hangt van onze post administratie af.' Zij love aan de nieuw op te richten stoomvaartverbinding gedurende de eerste jaren een tegemoetkoming uit voor het vervoer der brieven* malen van een a twee ton 's jaars, en er is nog ge noeg energie in ons land, om de zoo gewenschte onderneming tat stand te brengen. De opoffering, van de schatkist, gevraagd schijnt groot; men bedenke echter dat in mindering moet komen j I 1° het bedrag, dat thans aan de Belgische post wordt betaald, d. i. ongeveer f 40,000. 2° het veel aanzienlijker bedrag, dat men van de Doitsche post voor het transiet door Nederland zon kunaen verlangen. Het is toch een bekende zaak, dat vopr de Noordduitsche en Russische mail een betere i en snellere correspondentie met Engeland wordt verlangd, en dat een goede gelegenheid om over Vlissingen te verzenden, met beide handen zou worden aangegrepen. Maar, zegt men allicht, waarom niet liever in stede van eene nieuwe posstliju te openen, gebrpik gemaakt van de gelegenheid, die zich, volgens cou rantenberichten, eerlang zal voordoen om van nit Rotterdam via Harwich de brieven te verzenden dit zou goadkooper wezeu ongetwijfeld, doch zeker niet even goed. Immers met den postdienst is regel matigheid van vervoer evenzeer een hoofd vereischte als snelheid. Het is bekend, dat juist een der grie ven tegen den dienst over Ostende de ongeregeld heid van de aankomst is; neemt men no in aanmer king, dat de afstand van de Nederlaodsche havens tot de Engelsche kust aanmerkelijk grooter is dan van Ostende, dan is het duidelijk dat de kansen van onregelmatigheid en de grootte er van in diezelfde verhouding als de afstand toenemen. Wil men dus die kwade kansen verminderen, dan moet men met betere booten varen: hoe grooter het charter der schepen is, des te krachtiger kunnen de machines zijn, des te sneller is de gang, des te minder de invloed van ongunstige atmospherische toestanden op den duur der vaart. Alleen uit Vlissingen kan men met stoomschepen le klasse varen; Rotterdam zal zich steeds met derde, hoogstens tweede klasse booten moeten behelpen. De Vlissingsche haven is te allen tijde en onder alle omstandigheden toe gankelijk. Laat eens een harde winter komen en onze geheele postdienst op Engeland is wellicht ge durende weken gestremd. Dan is het tijd genoeg om op Vlissingen te varen, heet het; alsof men van den eenen dag op den anderen een zoo versnelde verbinding als het postverkeer behoeft, in het leven kan roepen. Wat Vlissingen kan verzekeren, groote snelheid en regelmatigheid in den dienst, kan Rotterdam niet aanbiedenhet kan te dien aanzien hoogstens Ostende evenaren, overtreffen nimmer. Onder zoo danige omstandigheden behoeft men zich niet te vleien ooit de Duitsche post nog de Duitsche reizi gers over ons land te trekken. Er wordt een leven dige behoefte gevoeld aan sneller, zekerder, gerie felijker middel van verkeer tusschen Midden-Europa en Engelander worden eischen gesteld, die geen andere route dan die over Vlissingen kan bevredi gen maarjuist daarom zal de Noord-Duitsche post dd Belgische route niet verlaten, tenzij men haar iets beters aanbiedt; en zal de Duitsche reiziger, die de voorkeur geeft aan Ostende boven de Har-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1874 | | pagina 1