VLISSINGSCHE COURANT.
Vervoer.
1874. IV0 8.
Zondag
Januari.
Jaargang.
GEMEENTE-BESTUUR.
BiN\ENL\NDSCHE TIJDINGEN.
>n Middelburg en
liggende plaatsen
VAN ROTTERDAM:
^rdag 24 morg. 8,15
)i en sten van en naar Mid-
LGolS, Zijpe^-Zierikzee.
!EN TE ROTTERDAM.
>5. 9.55.
I35'. 6.10. 7.30. 8.25.10.35
jlburg en Zierikzee.
staatsspoorweg.
In wordt aangelegd-,
Itzet.
VAN ZIERIKZEE.
's morg. 7,30
Irdag 24 7,30
dag 25 Niet varen,
van het spoorwegstation
de reizen van Middelburg
|e reizen van Zierikzee.
Vester-Sehelde.
T7. M. V. ir.
?oovm. 6.30 nam. 3.
7.— 3.30
V. M.
voorm. 7.45
8.15
m*0
l3de
10.15
10.45
11.15
11,45
pnskerke
eert
arden
(eert
kenskerke nam. 12.15
12.45
1.4.5
■gen n 2.15
Biale stoomboot te Neuzen
nden worden, moet op het
iet gewicht en de waarde;
hg, daarenboven moeten ge'
■en loopen zij gevaar door
|en geweigerd.
;en en Vlissingen.
[VAN VTilSSïNGEN
23 's midd. 12,
liag 24 12,30
|gen en Rotterdam.
1st.
In 's Maandags van
-Vlissingen.
10 12.—
|0 12.13
|3 12.35
l2 12.45
1.—
1.6
1.16
1.21
1.33
1.42
1.50
2.5
2.11
2.15 4.5
4.50
5.8
5.50
6.7
6.27
6,40
6.58
7.4 9:49
7.22 10,—
7.39 10,8
7.52 IC,10
8.17 10,26
8.25 10,39
8.35 10,35
8,50
8,59
9,8
9,16
9,29
9,35
9,44
2.25 4.30 S.50 10,45
lendaal.
12.20 3.10
5.15
12.31 3.26
5.24
12.41
5.27
12.54
5.34
1.19
5.49
1.40
5.58
1.56
6.13
2.5
6.21
2.14
6.27
2.30
6.37
2.37
6.43
2.59
6.59
3.31
7.12
3.48
7.22
4.—
7.33
>pt, wanneer daar reizigers
p.—Gent,
Gent: 8.17 13.16 7:25
dechelen.
6.30, 10.20, 6.—
7.—, 10.40, 6.15
Nieuwendijk, wijk H no. 101.
VLISSINGEN.
Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk
Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure;
de prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents.
BUREAU:
F. H. SCHIFFER.
Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven.
Abonnementsprijs per drie maanden 1.—, franco per post /'1.15.
Afzonderlijke nummers 5 Cents.
Men Abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post-Directeuren.
PUBLICATIE N.
4. GRONDBELASTING,
Afkondiging van het kohier der grondbelastingdienst
1874.
De Burgemeester van. Vlissingen maakt bekend:
dat het op heden bij hem ontvangen kohier der
grondbelasting, dienst 1874, ter invordering aan
den Rijks-Ontvanger is verzonden;
en noodigt mitsdien de daarop voorkomende be
lastingschuldigen uit om hunne aanslagen op de
daartoe bepaalde termijnen aan te zuiveren.
En is hiervan afkondiging geschied, waar het
behoort, den 19 Januari) 1874.
De Burgemeester voornoemd
WINKELMAN.
SR, TE VLISSINGEN:
Vlissingen, 24= Januari.
OORLOG MET ATCniN,
Blijkens een eergisteren bij de regeering ontvan
gen telegram van den 18en dezer heeft de vijand
een aanval op de hoofdstelling gedaan, drong met
den klewang in de hand door. doodde 1 officier en 5
minderen en verwondde 11 man.
Hij werd echter teruggedreven met achterlating
van 44 dooden.
Om de hoofdstelling verdedigbaar te maken en
j verkenningen te kunnen doen zijn de vijandelijk
heden gestaakt.
De reserve is uit Padang opontboden.
De gezondheidstoestand der troepen is gunstig.
Aan Reuters Office is eergisteren het volgende
telegram ontvangen
z/Atehin 19 Januari. De Nederlandsche krijgs-
macht is sedert het vorige bericht werkeloos geble
ven, wachtende op versterkingen."
Ter bevestiging van bovenstaande telegrammen
lezen wij in de Staats-courant van gisteren het
volgende
//Na den 13en dezer is niets belangrijks te mel-
den dan een vijandelijke aanval op de hoofdstelling.
IJ he vijand drong op een nog niet geheel verschanst
punt door, den klewang in de vuist, en doodde één
I officier benevens 5 minderen, terwijl 11 zwaar ge-
vvond werden. De vijand werd teruggedreven en
\i liet 44 doodea achter. Door het vuren uit den kraton
waren tot dusver de luitenant Hulsteyn licht ge
kwetst, 1 soldaat gedood en 7 gewond. Wegens de
hardnekkigheid van den vijand was men verplicht
om de hoofdstelling goed verdedigbaar te maken,
teneinde met vertrouwen daar buiten te kunnen
[°pereeren; daarbij noopte de regen om de verblijf-
tsder onzen goed bewooubaar te houden. Hier-
zoowel als tot het opdoen van terreinkennis,
[pende het staken der vijandelijkheden, want de
I talon was door ondringbaar gewas nog aan het
onttrokken. Om den val van den kraton zeker
j 'e maken moet hij berend worden. Te dien einde
is de tweed# helft der reserve-brigade van Penang
ontboden. Deze zal ook later noodig zijn voor de
onderwerping van de XXV en XXVI Moekin,
want de bevolking is meer dan de sultan (die geen
gezag heeft) tot voortzetting van den oorlog geneigd.
//Overigens zijn toestand van oorlog en gezond
heid gunstig.""
Uit de achtereenvolgens bij het departement van
koloniën uit Oost-Indië ontvangen regeeringstele-
grammen blijkt, dat gedurende de tweede expeditie
tegen Atchin zijn gewond geworden de volgende
hoofd- en andere officieren:
Bij de verkenning op 25 of 26 December tot
onderzoek hoe de kraton kon worden aangevallen,
en de zeer ernstige gevechten bij de groote ver
sterkte kampong (zie het buitengewone bijvoegsel
Staats-courant van 31 December), de kolonel-kom-
mandant der tweede brigade Wiggers van Kerchem
(licht, aan het been), de luitenant Kroesen ernstig,
en de eerste luitenants von MaSsow,Eichholtz, van
den Blijk, Schweys en de officier van gezondheid
van Harden berg, allen licht.
Bij het zeer ernstige gevecht tot opsporing der
voor den kraton gelegen vlakte, op 26 December
(zie hetzelfde bijvoegsel), de majoor van Lith, de
kapitein Nix. en de luitenants Hirschman, Wilken
en Koot, (laatstgenoemde gcd<rf'^he<rrd)j alten licht.
Bij de inneming der moskee' (raissigit) op 6 Janu
ari (zie het buitengewone bijvoegsel van 11 en 12
Januari) de kolonel de Roy van Zuydewijn, die, van
de reserve-brigade te Padang opgeroepen, in de
plaats van den gewonden kolonel Wiggers van Ker
chem, als kommandant der tweede brigade was opge
treden, licht, aan de kuit; de kapiteins der infanterie
vou Manutz, Visscher, van Lier; de luitenant der
infanterie Poplier (van het 14e bataillon) en de
luitenants der infanterie Meuleman, Hulstkamp
(laatstgenoemde gedetacheerd) en Hemmes; de kapi
tein der artillerie Schneitber en de officier van ge
zondheid de Wilde, allen licht; en de luitenant der
infanterie Comfurius, ernstig.
Bij het voortgaande versterken der moskee (missi-
git) zie Staats-cowant van 15 Januari de
kapitein der infanterie Soetens, de luitenant der
infanterie, gedetacheerd bij de genie, Booms en de
luitenant der artillerie Broese van Groenou, allen
licht.
Voorts is nog gebleken, dat bij de affaire tegen
Pedir (zie het buitengewone bijvoegsel van 19
Januari) verwond werd de adelborst Schuilenburg.
{St.-Ct.)
Nu de naaste familie van den volgens het jongste
regeerings-telegram uit Penang, bij de expeditie
tegen Atchin gesneuvelden officier, met de treurige
tijding is bekeud gemaakt, kan worden medegedeeld
dat die officier was de le luitenant A. G. A. Raaij-
makers. {Staats-Ct.)
In een korrespondentie van de Dorclr, Ct. over
de landing onzer expeditionnaire troepen in Atchin
vinden wij de volgende bijzonderheid vermeld. Een
Atchinees op een der heuveltjes loste zijn geweer op
een officier. Deze laatste bleef ongedeerd, zwaaide
even met zijn sabel, drukte zijn revolver af en de
Atchinees kwam tot aan de voeten der debarqee-
rendeu van den heuvel afrollen. De kogel was hem
onder bet oog ingedrougen.
De heer Wm. T. Mulvany, vroeger direkteur van
openbare werken in Ierland, thans reeds sedert
jaren te Dusseldorf gevestigd als president der Prui
sische maatschappij voor mijnwerken, heeft naar
de Nieuwe Rotterdamsche courant, meldt in een
geschrift zijne denkbeelden uiteengezet omtrent
eene spoorwegverbinding tusschen onze Noordzee
kust en de noord- en zuidoostelijke grenzen van ons
werelddeel, in verband met eene geregelde snelle
kommunicatie tusschen Amerika, Europa en Britsch-
Indië.
Wel is waar, het ontbreekt in Europa niet aan
spoorwegen, maar terwijl in eiken staat de lijnen,
hetzij naar een vast plan, hetzij naar gelang van
plaatselijke behoeften worden aangelegd, heeft men
nog altijd geen werkelijk internationaal net, in aan
sluiting met eene stoomvaart, alles gegrond op een
heid van verbinding en dienst. Jaren achtereen
heeft de heer Mulvany van dat onderwerp eene stu
die gemaakt, zonder te kunnen slagen in eene juiste
richting en verdeeling der lijnen. Altoos stuitte hij
op één en hetzelfdo bezwaareen geschikte haven
op een geschikt punt, als centraal punt voor stoom
vaart en spoorwegverkeer.
Thans echter heeft hij dat punt gevonden. Zijns
inziens zou namelijk Vlissingen door ligging en
spoorverbinding alle voor het plan vereischte gege
vens in ziel; vereenigen, mits de buitenhaven aldaar
zoodanig wérd ingericht dat de groote Transatlan
tische en andere stoomschepen bij elk getijde, dag en
nacht, zonder het minste bezwaar of oponthoud er
kunnen binneDloopen, en aan een kade of plate-
form aanleggen, waar de spoortrein ter ontvangst
van passagiers en goederen gereed staat en van
waar de schepen, onmiddelijk na de lossing, zich
naar een ander punt van het bassin kunnen begeven,
om op een gegeven oogenblik te kunnen laden ea
vertrekken; alles naar het stelsel, hetwelk te
Kingstown en Holyhead reeds met goed gevolg is
toegepast.
Zijn plan nu komt in hoofdzaak hierop neder:
In verbinding met eene stoomvaart van Londen
op VlissiDgen trekt hij uit laatstgenoemde plaats
eene spoorweglijn naar Venlo, en van daar, als mid
delpunt, in noordoostelijke, oostelijke en zuidooste
lijke richting over het Europeesche vasteland vijf
hoofdlijnen, met slechts een paar vertakkingen, en
overigens bij de lijnen van het bestaande spoorweg
net aansluitende, om uit Londen over Vlissingen de
kortste en snelste kommanicatie naar de voornaam
ste punten te verkrijgen. Zijne bedoeling is niet, de
vijf lijnen over hare geheele uitgestrektheid nieuw
aan te leggen, maar grootendeels partij te trekken
van reeds bestaande lijnen en verbindingen, mits
slechts voor zoover dit mogelijk is: 1° met behoud
van de rechte lijn en 2° met toepassing' van zijn
stelsel.
Na verdere ontwikkeling van zijn stelsel meent
hij de volgende lijnen te moeten aanbevelen:
1° Van Engeland naar Vlissingen. Wanneer de
Vlissingsche buitenhaven op de bovenvermelde wijze
wordt ingericht, valt er z. i. niet aan te twijfelen, dat
de overtocht van Londen daarheen mettertijd in zes
uren zal kunnen worden volbracht. Dover en Har
wich zijn voor een sneldienst reeds geschikt. Ook
Margate kan gemakkelijk er op worden ingericht;
evenzeer Sheerness, Queensborough en andere
plaatsen aan do Theems.
2°. Van Vlissingen naar Venlo. De spoorweg
van Vlissingen over Walcheren en Zuid-Beveland
ligt reeds in de vereischte richting en kan gemak
kelijk worden verbreed, om bovenvermelde ver
deeling le verkrijgen van afzonderlijke passagiers-
post- en goederendiensten. Voorts zou de lijn,
verder naar Venlo recht moeten worden doorgetrok
ken en een zijtak uit Antwerpen er op moeten wor-