VLISSINGSCHE COURANT. Vervoer. 1874. IV0 8. Zondag Januari. Jaargang. GEMEENTE-BESTUUR. BiN\ENL\NDSCHE TIJDINGEN. >n Middelburg en liggende plaatsen VAN ROTTERDAM: ^rdag 24 morg. 8,15 )i en sten van en naar Mid- LGolS, Zijpe^-Zierikzee. !EN TE ROTTERDAM. >5. 9.55. I35'. 6.10. 7.30. 8.25.10.35 jlburg en Zierikzee. staatsspoorweg. In wordt aangelegd-, Itzet. VAN ZIERIKZEE. 's morg. 7,30 Irdag 24 7,30 dag 25 Niet varen, van het spoorwegstation de reizen van Middelburg |e reizen van Zierikzee. Vester-Sehelde. T7. M. V. ir. ?oovm. 6.30 nam. 3. 7.— 3.30 V. M. voorm. 7.45 8.15 m*0 l3de 10.15 10.45 11.15 11,45 pnskerke eert arden (eert kenskerke nam. 12.15 12.45 1.4.5 ■gen n 2.15 Biale stoomboot te Neuzen nden worden, moet op het iet gewicht en de waarde; hg, daarenboven moeten ge' ■en loopen zij gevaar door |en geweigerd. ;en en Vlissingen. [VAN VTilSSïNGEN 23 's midd. 12, liag 24 12,30 |gen en Rotterdam. 1st. In 's Maandags van -Vlissingen. 10 12.— |0 12.13 |3 12.35 l2 12.45 1.— 1.6 1.16 1.21 1.33 1.42 1.50 2.5 2.11 2.15 4.5 4.50 5.8 5.50 6.7 6.27 6,40 6.58 7.4 9:49 7.22 10,— 7.39 10,8 7.52 IC,10 8.17 10,26 8.25 10,39 8.35 10,35 8,50 8,59 9,8 9,16 9,29 9,35 9,44 2.25 4.30 S.50 10,45 lendaal. 12.20 3.10 5.15 12.31 3.26 5.24 12.41 5.27 12.54 5.34 1.19 5.49 1.40 5.58 1.56 6.13 2.5 6.21 2.14 6.27 2.30 6.37 2.37 6.43 2.59 6.59 3.31 7.12 3.48 7.22 4.— 7.33 >pt, wanneer daar reizigers p.—Gent, Gent: 8.17 13.16 7:25 dechelen. 6.30, 10.20, 6.— 7.—, 10.40, 6.15 Nieuwendijk, wijk H no. 101. VLISSINGEN. Advertentiën gelieve men aan den Uitgever in te zenden uiterlijk Woensdag- en Zaterdag voormiddag 10 ure; de prijs van 1—4 regels is 40 Cents, voor eiken regel meer 10 Cents. BUREAU: F. H. SCHIFFER. Dit Blad wordt tweemaal per week, Donderdags en Zondags uitgegeven. Abonnementsprijs per drie maanden 1.—, franco per post /'1.15. Afzonderlijke nummers 5 Cents. Men Abonneert zich bij alle Boekhandelaren en Post-Directeuren. PUBLICATIE N. 4. GRONDBELASTING, Afkondiging van het kohier der grondbelastingdienst 1874. De Burgemeester van. Vlissingen maakt bekend: dat het op heden bij hem ontvangen kohier der grondbelasting, dienst 1874, ter invordering aan den Rijks-Ontvanger is verzonden; en noodigt mitsdien de daarop voorkomende be lastingschuldigen uit om hunne aanslagen op de daartoe bepaalde termijnen aan te zuiveren. En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den 19 Januari) 1874. De Burgemeester voornoemd WINKELMAN. SR, TE VLISSINGEN: Vlissingen, 24= Januari. OORLOG MET ATCniN, Blijkens een eergisteren bij de regeering ontvan gen telegram van den 18en dezer heeft de vijand een aanval op de hoofdstelling gedaan, drong met den klewang in de hand door. doodde 1 officier en 5 minderen en verwondde 11 man. Hij werd echter teruggedreven met achterlating van 44 dooden. Om de hoofdstelling verdedigbaar te maken en j verkenningen te kunnen doen zijn de vijandelijk heden gestaakt. De reserve is uit Padang opontboden. De gezondheidstoestand der troepen is gunstig. Aan Reuters Office is eergisteren het volgende telegram ontvangen z/Atehin 19 Januari. De Nederlandsche krijgs- macht is sedert het vorige bericht werkeloos geble ven, wachtende op versterkingen." Ter bevestiging van bovenstaande telegrammen lezen wij in de Staats-courant van gisteren het volgende //Na den 13en dezer is niets belangrijks te mel- den dan een vijandelijke aanval op de hoofdstelling. IJ he vijand drong op een nog niet geheel verschanst punt door, den klewang in de vuist, en doodde één I officier benevens 5 minderen, terwijl 11 zwaar ge- vvond werden. De vijand werd teruggedreven en \i liet 44 doodea achter. Door het vuren uit den kraton waren tot dusver de luitenant Hulsteyn licht ge kwetst, 1 soldaat gedood en 7 gewond. Wegens de hardnekkigheid van den vijand was men verplicht om de hoofdstelling goed verdedigbaar te maken, teneinde met vertrouwen daar buiten te kunnen [°pereeren; daarbij noopte de regen om de verblijf- tsder onzen goed bewooubaar te houden. Hier- zoowel als tot het opdoen van terreinkennis, [pende het staken der vijandelijkheden, want de I talon was door ondringbaar gewas nog aan het onttrokken. Om den val van den kraton zeker j 'e maken moet hij berend worden. Te dien einde is de tweed# helft der reserve-brigade van Penang ontboden. Deze zal ook later noodig zijn voor de onderwerping van de XXV en XXVI Moekin, want de bevolking is meer dan de sultan (die geen gezag heeft) tot voortzetting van den oorlog geneigd. //Overigens zijn toestand van oorlog en gezond heid gunstig."" Uit de achtereenvolgens bij het departement van koloniën uit Oost-Indië ontvangen regeeringstele- grammen blijkt, dat gedurende de tweede expeditie tegen Atchin zijn gewond geworden de volgende hoofd- en andere officieren: Bij de verkenning op 25 of 26 December tot onderzoek hoe de kraton kon worden aangevallen, en de zeer ernstige gevechten bij de groote ver sterkte kampong (zie het buitengewone bijvoegsel Staats-courant van 31 December), de kolonel-kom- mandant der tweede brigade Wiggers van Kerchem (licht, aan het been), de luitenant Kroesen ernstig, en de eerste luitenants von MaSsow,Eichholtz, van den Blijk, Schweys en de officier van gezondheid van Harden berg, allen licht. Bij het zeer ernstige gevecht tot opsporing der voor den kraton gelegen vlakte, op 26 December (zie hetzelfde bijvoegsel), de majoor van Lith, de kapitein Nix. en de luitenants Hirschman, Wilken en Koot, (laatstgenoemde gcd<rf'^he<rrd)j alten licht. Bij de inneming der moskee' (raissigit) op 6 Janu ari (zie het buitengewone bijvoegsel van 11 en 12 Januari) de kolonel de Roy van Zuydewijn, die, van de reserve-brigade te Padang opgeroepen, in de plaats van den gewonden kolonel Wiggers van Ker chem, als kommandant der tweede brigade was opge treden, licht, aan de kuit; de kapiteins der infanterie vou Manutz, Visscher, van Lier; de luitenant der infanterie Poplier (van het 14e bataillon) en de luitenants der infanterie Meuleman, Hulstkamp (laatstgenoemde gedetacheerd) en Hemmes; de kapi tein der artillerie Schneitber en de officier van ge zondheid de Wilde, allen licht; en de luitenant der infanterie Comfurius, ernstig. Bij het voortgaande versterken der moskee (missi- git) zie Staats-cowant van 15 Januari de kapitein der infanterie Soetens, de luitenant der infanterie, gedetacheerd bij de genie, Booms en de luitenant der artillerie Broese van Groenou, allen licht. Voorts is nog gebleken, dat bij de affaire tegen Pedir (zie het buitengewone bijvoegsel van 19 Januari) verwond werd de adelborst Schuilenburg. {St.-Ct.) Nu de naaste familie van den volgens het jongste regeerings-telegram uit Penang, bij de expeditie tegen Atchin gesneuvelden officier, met de treurige tijding is bekeud gemaakt, kan worden medegedeeld dat die officier was de le luitenant A. G. A. Raaij- makers. {Staats-Ct.) In een korrespondentie van de Dorclr, Ct. over de landing onzer expeditionnaire troepen in Atchin vinden wij de volgende bijzonderheid vermeld. Een Atchinees op een der heuveltjes loste zijn geweer op een officier. Deze laatste bleef ongedeerd, zwaaide even met zijn sabel, drukte zijn revolver af en de Atchinees kwam tot aan de voeten der debarqee- rendeu van den heuvel afrollen. De kogel was hem onder bet oog ingedrougen. De heer Wm. T. Mulvany, vroeger direkteur van openbare werken in Ierland, thans reeds sedert jaren te Dusseldorf gevestigd als president der Prui sische maatschappij voor mijnwerken, heeft naar de Nieuwe Rotterdamsche courant, meldt in een geschrift zijne denkbeelden uiteengezet omtrent eene spoorwegverbinding tusschen onze Noordzee kust en de noord- en zuidoostelijke grenzen van ons werelddeel, in verband met eene geregelde snelle kommunicatie tusschen Amerika, Europa en Britsch- Indië. Wel is waar, het ontbreekt in Europa niet aan spoorwegen, maar terwijl in eiken staat de lijnen, hetzij naar een vast plan, hetzij naar gelang van plaatselijke behoeften worden aangelegd, heeft men nog altijd geen werkelijk internationaal net, in aan sluiting met eene stoomvaart, alles gegrond op een heid van verbinding en dienst. Jaren achtereen heeft de heer Mulvany van dat onderwerp eene stu die gemaakt, zonder te kunnen slagen in eene juiste richting en verdeeling der lijnen. Altoos stuitte hij op één en hetzelfdo bezwaareen geschikte haven op een geschikt punt, als centraal punt voor stoom vaart en spoorwegverkeer. Thans echter heeft hij dat punt gevonden. Zijns inziens zou namelijk Vlissingen door ligging en spoorverbinding alle voor het plan vereischte gege vens in ziel; vereenigen, mits de buitenhaven aldaar zoodanig wérd ingericht dat de groote Transatlan tische en andere stoomschepen bij elk getijde, dag en nacht, zonder het minste bezwaar of oponthoud er kunnen binneDloopen, en aan een kade of plate- form aanleggen, waar de spoortrein ter ontvangst van passagiers en goederen gereed staat en van waar de schepen, onmiddelijk na de lossing, zich naar een ander punt van het bassin kunnen begeven, om op een gegeven oogenblik te kunnen laden ea vertrekken; alles naar het stelsel, hetwelk te Kingstown en Holyhead reeds met goed gevolg is toegepast. Zijn plan nu komt in hoofdzaak hierop neder: In verbinding met eene stoomvaart van Londen op VlissiDgen trekt hij uit laatstgenoemde plaats eene spoorweglijn naar Venlo, en van daar, als mid delpunt, in noordoostelijke, oostelijke en zuidooste lijke richting over het Europeesche vasteland vijf hoofdlijnen, met slechts een paar vertakkingen, en overigens bij de lijnen van het bestaande spoorweg net aansluitende, om uit Londen over Vlissingen de kortste en snelste kommanicatie naar de voornaam ste punten te verkrijgen. Zijne bedoeling is niet, de vijf lijnen over hare geheele uitgestrektheid nieuw aan te leggen, maar grootendeels partij te trekken van reeds bestaande lijnen en verbindingen, mits slechts voor zoover dit mogelijk is: 1° met behoud van de rechte lijn en 2° met toepassing' van zijn stelsel. Na verdere ontwikkeling van zijn stelsel meent hij de volgende lijnen te moeten aanbevelen: 1° Van Engeland naar Vlissingen. Wanneer de Vlissingsche buitenhaven op de bovenvermelde wijze wordt ingericht, valt er z. i. niet aan te twijfelen, dat de overtocht van Londen daarheen mettertijd in zes uren zal kunnen worden volbracht. Dover en Har wich zijn voor een sneldienst reeds geschikt. Ook Margate kan gemakkelijk er op worden ingericht; evenzeer Sheerness, Queensborough en andere plaatsen aan do Theems. 2°. Van Vlissingen naar Venlo. De spoorweg van Vlissingen over Walcheren en Zuid-Beveland ligt reeds in de vereischte richting en kan gemak kelijk worden verbreed, om bovenvermelde ver deeling le verkrijgen van afzonderlijke passagiers- post- en goederendiensten. Voorts zou de lijn, verder naar Venlo recht moeten worden doorgetrok ken en een zijtak uit Antwerpen er op moeten wor-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1874 | | pagina 1