VLISSINGSCHE No. 86. Woensdag -^jjr 19 Jutij. Do uitgave «lezer Courant geschiedt geregeld driemaal oer «^eek. De prijs ran het abonnement is voor drie maanden f a.a5, en franco per post f a. SÜ 'Advertenticn worden geplaatst a ao Ct. dn regel, uitgezonderd KutVcHjks-, Geboorte- en Doodbekendmakingonwaarvan de prijs van i iel 6 regels f 1,20 1», en voor eiken regë!~daarbovcD 20 Cl. behalve 55 Ct. zcgolrcgt voor iedere plaatsing. ftlen abonneert zicb bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren 10 bet Kijk. Brieven franco. ^rondwets-herzieiiingo in. Hoofdstuk 2 artikel 40. De Koning heeft het oppergezag over zee- en land magt. i)c militaire officieren worden door hem be noemd. Zij worden door hem bevorderd ont slagen of op pensioen gesteld volgens de regels door de wet te bepalen. De militaire officieren worden door hem be noemd." Eene grondwet is niets anders dan dc verkla ring van cenen staat hoe hij verlangt tc zijn ingerigt. Ten einde de loop der zaken geregeld zoude kunnen plaats hebben is opdragt van reg- ten aan enkelen die oorspronkelijk aan allen toekwam noodzakelijk waaruit volgt dat voor deze gcene andere bevoegdheid lot hef bestuur van den staat bestaat dan diegene die dc staat aan hen heeft overgedragen. Toetsen we nu aan deze regels de opdragt aan den Koning van de benoeming der mili taire officieren en zien we gecnc dergelijke be paling in dc grondwet ten aanzien der burger lijke ambtenaren opgenomendan zouden we tot het besluit komen dat men dc benoeming van burgerlijke ambtenaren aan den Koning heeft willen onthouden. Qui de uno elicitde altero negat. Dan we gcloovcn dat eene afzonderlijke opdragt van burgerlijke en militaire ambten aan den Ko ning niet wordt vereischt. Zijne bevoegdheid tot die benoemingen (voor zoover uitsluiting niet noodzakelijk wordt geacht) is reeds opgenomen in het voorgestelde artikel 36 van dit hoofdstuk. Hij aan wien de uitvoerende magt is opgedra gen is eo ipso bevoegd de benoemingen to doen plaats hebben van dezulken die onder hem tot die uitvoering medewerken. Volgens dien regel echter is eene afzonderlijke bepaling waarbij dc benoeming van militaire officieren aan den Koning wordt opgedragen over tollig; ja, wanneer men daaruit bij analogie wil redeneren gevaarlijk. cc Zij worden door hem bevorderd ontslagen of op pensioen gesteld volgens de regels door de wet te bepalen." Eene bepaling waardoor willekeur zoo veel mogelijk zal worden voorkomen en eene vereischte onafhankelijkheid aari alle militaire ambtenaren zal worden geschonken kan niet anders dan Worden toegejuicht. Dc waarborgen voor bevor dering bij ontslag en pcnsioeriüring wcnschtcn wij evenwel ook lot de benoeming te zien uit gestrekt. Zonderling achten wij liet echter dat eene re gering die doordrongen schijnt vart het begin sel dat alleen waarborg tegen willekeur den ambtenaar die onafhankelijkheid kan verschaffen welke hij tot cene rigtige beklccding van zijn ambt volgens de wet noodig heeft dien waar borg alleen schenkt aan de militaire ambtenaren niet aan de burgerlijke. Dc regering schijnt volgens de memorie van toelichting het verschil daarin le hebben gevon den dat bet aan den militairen officier mis kend of ter zijde gesteld, doorgaans niet als aan andere ambtenaren mogelijk is zich zeiven te hel pen of in nieuwe betrekkingen vergoeding te vinden. Wij betwijfelen zeer de geldigheid dezer reden. Er zijn te veel voorbeelden van verschillende bur gerlijke ambten door officieren bekleed dan dat we in staat zouden zijn ze hier optenoemen de militaire ambtenaar kan dus in liet vak van den burgerlijken treden omgekeerd is dit uiterst moei- jelijk terwijl wil dc afgezette zich op han del toeleggen het wel onverschillig kan worden geacht of hij burgerlijk dan wel militair amb tenaar zij geweest. Maar dit is daarenboven niet het ecriig oogpuntwaaruit dcï.e zaak moet wor den beschouwd. Regt vaardigheid ja behoort ten aanzien van oen ieder steeds door de grond wet te worden gehuldigd maar het belang van het algemeen is van geen minder gewigt. Is het voor den ambtenaar van belangdat hij tegen willekeur worde beschermd hangt deze met hare bedreigingen hem niet meer boven het hoofd als een ander zwaard van Damocles er zal meer zekerheid voor dc ingezetenen zijn dal de wetten zullen worden gehandhaafd cn niet door den sidderenden ambténaar zullen wor den verkracht ter zake van daarmede strijdende ministeriele aanschrijvingen. Dan zal hij ook tot andere betrekkingen geroepen, zijn onafhan kelijk karakter blijven behouden en tot lid der Tweede Kamer benoemd dat wantrouwen niet wekken thans op iedere keuze van eenen' amb tenaar in wien men 1111 niets anders dan cencn gouvernemeritsman ziet klevende. Dan einde lijk zoude het gouvernement in staat zijn zich tegen iedere verdenking van misbruik van magt zich zoo ligt aan eene afzetting hechtende te vrijwaren' omdat dan de aanleidendc oorzaak zullen blijken. In stede van lief voorgesteld artikel weten we géenc betere bepaling optcgeven dan die door den heer Bacuiene inspecteur der registratie te Hulst voorgesteld in zijne met zooveel oordeel en kennis van zaken geschreven brochure over de verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van alle staatsdienaars uitgegeven te 's Gravcnhage 1848, namelijk (t De voorwaarden varV toelating tot staatsbedie ningen van bevordering cn ontslag worden in liet algemeen bij de wet geregeld behoudens arti kel 10 (der bestaande grondwet), Een ontslagen burgerlijk of militair staatsdienaar zal de herzie ning van het besluit tot ontslag kunnen vragen voor een daartoe bij de wel opteriglen cn onaf- zetbaar staets-collegic binnen den tijd op de wijze en met de regtsgevolgen bij dé wet te be palen." Artikel 44. Vreemde orden waaraan gcene verpligtingen verbonden' zijn mogen niet door de prinsen van *s Konings huis worden aangeno men zonder zijne toestemming ze mogen insge lijks niet worden aangenomen' door 's Konings on derdanen zonder zijn bijzonder verlof. Welk is het onderscheid tuSschcn die toestem ming cn dat bijzonder verlof Onderdanen" worden hier tegengesteld aan cc prinsen van het Vorstelijk huis." Zoo men onderdanen erkent zijn deze laatste dit dan niet Zoo ja dan leze men de overige onder- danen. Maar dat woord re 's Konings onderdanen'' ih art. 17 van dit hoofdstuk uit de grondwet ver wijderd, vinden we op meerdere plaatsen ingeslo ten. Ze komen niet meer tc pas, zoodra men geen geloof meer hecht aan de souvereiniteit des Ko nings zoodra men dc bevoegdheid van bet volk erkent 0111 zijne eigene zaken tc regelen en de inagt des Konings als het gevolg aanneemt van flicn wil en niet van ccnig goddelijk of histo ries ch ''egt. Hoofdstuk 3 artikel 2. Dc Staten-Gcneraal zijn verdeeld in cene Eerste cn Tweede Kamer. Wij zullen dus eene Eerste Kamer hebben. Ten minste ze wordt voorgesteld in weerwil van de' algemeenc antipathie die tegen het bestaan van zulk een collegie bij den Nederlander is op gewekt geworden door dc tegenwoordige inrig- ting van een ligchaam hetwelk voor het gioot- ste deel uit naar ziel cn ligchaam ongeschikten (waaronder zelfs krankzinnigen) bestaande niet den minsten invloed op 's lands zaken wist uit oefenen en waarvan de voornaamste bezigheid is liet incasseren van de inkomsten aan die betrek king verbonden ook door leden die (Zeeland weet er van mede te spreken) gedurende jaren de raadzaal niet hadden bezocht. En toch zegt dc regering liet is inder daad bevreemdend dat dc noodzakelijkheid ccner Eerste Kamer kan worden in twijfel getrokken." Waarom toch De regering heeft niettegen staande hare bevreemding tot handhaving van die autinationalc instelling die nooit vroeger bij ons bestond die alleen door dc aristocratie iri 1815 werd binnengesmokkeld geene andere gron den kunnen opgeven dan die welke tol de aanneming daarvan in eene grondwet die door hare aristocratische instellingen het vaderland op den rand van zijnen ondergang bragt deden be sluiten. De commissie tot herziening der grondwet van 1814 achtte eene Eerste Kamcr noodzakelijk" ten einde daardoor alle overijling in de raadplegin gen te voorkomen in moeijclijke tijden aan de driften' heilzame perken te stellen den troon te omringen door een bolwerk waartegen alle par tijen afstuiten en aan dc natie eene volkomene zekerheid te waarborgen tegen alle willekeurige uitbreiding van gezag."* De voorgewende bedoeling is uitmuntend hoe echter eene Eerste Kamer daaraan voldoet daar van hebben wij reeds dc treffendste anteceden ten. En toch zingt do regering weder liet oude deuntje van 1815 wederom fluit men op denzelfden toon om niettegenstaande de gepredikte gelijk heid eene gcld-aristocrutisclie kaste aan hot be stuur te brengen cc De Eerste Kamcr zegt men cc zal dienen om alle overijling voor te komen indien toch eene Kamer vertegenwoordigende het volk (de Eerste Kamer schijnt dus het volk niet te ver tegenwoordigen maar waarom dan art. 79 der grondwet behouden oniniddelijk met voorstel len of wijzigingen tot den troon kan gaan slaat dc regering bloot in cei; oogenblit van opge wondenheid ten onregte te worden omvergewor pen." Niemand kan meer vijand zijn van anarchie van redeloozcn opstand clan wij. Maar getuigt niet alles wat thans in Europa geschiedt dat niet ligt in eene regering ten onregte wordt om vergeworpen V Strekken Frankrijk Ifalie en de Duitsche staten niet ten bewijzen dat het volk. tot gecnc omwenteling overslaat dan na jaren lang mét" het taaiste geduld dc vernederendste be jegeningen dc grootste mishandelingen te hebben verduurd En daar waar die opstand plaats greep ging zc daar nog wel van liet collegie der volksver tegenwoordigers uit Waarlijk, men moet al weinig politischc ken- n;t veronderstellen bij een volk hetwelk men in staat acht volksvertegenwoordigers te kiezen aan welke tot beteugeling van anarchistische woe lingen een toom in den vorm eener Eerste Kamer in den mond moet worden gelegd 1 cc Die Eerste Kamer zal daartegen" zegt dc re gering cc ten dam verstrekken." Maar wanfteer dc volksvertegenwoordiging zoo weinig eerbied meer koestert voor de regten des volks; indien zc-eigene waardigheid zoo zeer ver geel dat ze tut bandeloosheid en willekeur over slaande met geweld cn redeloos de wetten van. een rijt en de regering omverwerpt zal dan een klein getal geldbezitters in staat zijn dien storm te bezweren cn de ware vertegenwoordiging des volks in toom te houden Is cv éénc denkbare reden Uic tooverkrachl bij die weinigen legen welke dc ware vertegen woordiging uit den aard c!er zaak bij ieder verschil vijandig zal overstaan tc veronderstellen Gc- loove wie het wil wij niet. Men verlangt eenen dam. Welnu men beeft dien niet in eene onmagtige Eerste Kanier maar in de ontbinding de Tweede. Wil deze onwetti ge n opstand men ontbinde liaar. Is het volk niet op hare hand dat middel zal tot de gc- wenschte uitkomst leiden en is bet volk liet met zijne vertegenwoordigers eens zal dan ook dat handvol rijken lot eenen dam dienen tegen het gehcele volk Zieldaur dan de onbeduidendheid dc niets waardigheid eerier Eerste Kamer aan het licht gehragt Maar ze is niet alleen doelloos maar ook nn- deelig voor den staat en ongergmd. JS'adee/ig omdat door haar een kastenstelsel wordt ingevoerd bij eene nieuwe grondwet voor

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1848 | | pagina 1