VLISSINGSCHE
No. 86.
Woensdag -^jjr 19 Jutij.
Do uitgave «lezer Courant geschiedt geregeld driemaal oer «^eek. De prijs ran het abonnement is voor drie maanden f a.a5, en franco per post f a. SÜ 'Advertenticn
worden geplaatst a ao Ct. dn regel, uitgezonderd KutVcHjks-, Geboorte- en Doodbekendmakingonwaarvan de prijs van i iel 6 regels f 1,20 1», en voor eiken regë!~daarbovcD
20 Cl. behalve 55 Ct. zcgolrcgt voor iedere plaatsing. ftlen abonneert zicb bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren 10 bet Kijk. Brieven franco.
^rondwets-herzieiiingo
in.
Hoofdstuk 2 artikel 40. De Koning heeft het
oppergezag over zee- en land magt.
i)c militaire officieren worden door hem be
noemd. Zij worden door hem bevorderd ont
slagen of op pensioen gesteld volgens de regels
door de wet te bepalen.
De militaire officieren worden door hem be
noemd."
Eene grondwet is niets anders dan dc verkla
ring van cenen staat hoe hij verlangt tc zijn
ingerigt. Ten einde de loop der zaken geregeld
zoude kunnen plaats hebben is opdragt van reg-
ten aan enkelen die oorspronkelijk aan allen
toekwam noodzakelijk waaruit volgt dat voor
deze gcene andere bevoegdheid lot hef bestuur
van den staat bestaat dan diegene die dc staat
aan hen heeft overgedragen.
Toetsen we nu aan deze regels de opdragt
aan den Koning van de benoeming der mili
taire officieren en zien we gecnc dergelijke be
paling in dc grondwet ten aanzien der burger
lijke ambtenaren opgenomendan zouden we
tot het besluit komen dat men dc benoeming
van burgerlijke ambtenaren aan den Koning heeft
willen onthouden. Qui de uno elicitde altero
negat.
Dan we gcloovcn dat eene afzonderlijke opdragt
van burgerlijke en militaire ambten aan den Ko
ning niet wordt vereischt. Zijne bevoegdheid tot
die benoemingen (voor zoover uitsluiting niet
noodzakelijk wordt geacht) is reeds opgenomen
in het voorgestelde artikel 36 van dit hoofdstuk.
Hij aan wien de uitvoerende magt is opgedra
gen is eo ipso bevoegd de benoemingen to doen
plaats hebben van dezulken die onder hem tot
die uitvoering medewerken.
Volgens dien regel echter is eene afzonderlijke
bepaling waarbij dc benoeming van militaire
officieren aan den Koning wordt opgedragen over
tollig; ja, wanneer men daaruit bij analogie wil
redeneren gevaarlijk.
cc Zij worden door hem bevorderd ontslagen
of op pensioen gesteld volgens de regels door
de wet te bepalen."
Eene bepaling waardoor willekeur zoo veel
mogelijk zal worden voorkomen en eene vereischte
onafhankelijkheid aari alle militaire ambtenaren
zal worden geschonken kan niet anders dan
Worden toegejuicht. Dc waarborgen voor bevor
dering bij ontslag en pcnsioeriüring wcnschtcn
wij evenwel ook lot de benoeming te zien uit
gestrekt.
Zonderling achten wij liet echter dat eene re
gering die doordrongen schijnt vart het begin
sel dat alleen waarborg tegen willekeur den
ambtenaar die onafhankelijkheid kan verschaffen
welke hij tot cene rigtige beklccding van zijn
ambt volgens de wet noodig heeft dien waar
borg alleen schenkt aan de militaire ambtenaren
niet aan de burgerlijke.
Dc regering schijnt volgens de memorie van
toelichting het verschil daarin le hebben gevon
den dat bet aan den militairen officier mis
kend of ter zijde gesteld, doorgaans niet als aan
andere ambtenaren mogelijk is zich zeiven te hel
pen of in nieuwe betrekkingen vergoeding te
vinden.
Wij betwijfelen zeer de geldigheid dezer reden.
Er zijn te veel voorbeelden van verschillende bur
gerlijke ambten door officieren bekleed dan dat
we in staat zouden zijn ze hier optenoemen de
militaire ambtenaar kan dus in liet vak van den
burgerlijken treden omgekeerd is dit uiterst moei-
jelijk terwijl wil dc afgezette zich op han
del toeleggen het wel onverschillig kan worden
geacht of hij burgerlijk dan wel militair amb
tenaar zij geweest. Maar dit is daarenboven niet
het ecriig oogpuntwaaruit dcï.e zaak moet wor
den beschouwd. Regt vaardigheid ja behoort
ten aanzien van oen ieder steeds door de grond
wet te worden gehuldigd maar het belang van
het algemeen is van geen minder gewigt.
Is het voor den ambtenaar van belangdat
hij tegen willekeur worde beschermd hangt deze
met hare bedreigingen hem niet meer boven het
hoofd als een ander zwaard van Damocles er
zal meer zekerheid voor dc ingezetenen zijn
dal de wetten zullen worden gehandhaafd cn
niet door den sidderenden ambténaar zullen wor
den verkracht ter zake van daarmede strijdende
ministeriele aanschrijvingen. Dan zal hij ook
tot andere betrekkingen geroepen, zijn onafhan
kelijk karakter blijven behouden en tot lid der
Tweede Kamer benoemd dat wantrouwen niet
wekken thans op iedere keuze van eenen' amb
tenaar in wien men 1111 niets anders dan cencn
gouvernemeritsman ziet klevende. Dan einde
lijk zoude het gouvernement in staat zijn zich
tegen iedere verdenking van misbruik van magt
zich zoo ligt aan eene afzetting hechtende te
vrijwaren' omdat dan de aanleidendc oorzaak
zullen blijken.
In stede van lief voorgesteld artikel weten we
géenc betere bepaling optcgeven dan die door
den heer Bacuiene inspecteur der registratie te
Hulst voorgesteld in zijne met zooveel oordeel en
kennis van zaken geschreven brochure over de
verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van alle
staatsdienaars uitgegeven te 's Gravcnhage 1848,
namelijk
(t De voorwaarden varV toelating tot staatsbedie
ningen van bevordering cn ontslag worden in
liet algemeen bij de wet geregeld behoudens arti
kel 10 (der bestaande grondwet), Een ontslagen
burgerlijk of militair staatsdienaar zal de herzie
ning van het besluit tot ontslag kunnen vragen
voor een daartoe bij de wel opteriglen cn onaf-
zetbaar staets-collegic binnen den tijd op de
wijze en met de regtsgevolgen bij dé wet te be
palen."
Artikel 44. Vreemde orden waaraan gcene
verpligtingen verbonden' zijn mogen niet door
de prinsen van *s Konings huis worden aangeno
men zonder zijne toestemming ze mogen insge
lijks niet worden aangenomen' door 's Konings on
derdanen zonder zijn bijzonder verlof.
Welk is het onderscheid tuSschcn die toestem
ming cn dat bijzonder verlof
Onderdanen" worden hier tegengesteld aan
cc prinsen van het Vorstelijk huis." Zoo men
onderdanen erkent zijn deze laatste dit dan
niet Zoo ja dan leze men de overige onder-
danen.
Maar dat woord re 's Konings onderdanen'' ih
art. 17 van dit hoofdstuk uit de grondwet ver
wijderd, vinden we op meerdere plaatsen ingeslo
ten. Ze komen niet meer tc pas, zoodra men geen
geloof meer hecht aan de souvereiniteit des Ko
nings zoodra men dc bevoegdheid van bet volk
erkent 0111 zijne eigene zaken tc regelen en de
inagt des Konings als het gevolg aanneemt van
flicn wil en niet van ccnig goddelijk of histo
ries ch ''egt.
Hoofdstuk 3 artikel 2. Dc Staten-Gcneraal
zijn verdeeld in cene Eerste cn Tweede Kamer.
Wij zullen dus eene Eerste Kamer hebben.
Ten minste ze wordt voorgesteld in weerwil van
de' algemeenc antipathie die tegen het bestaan
van zulk een collegie bij den Nederlander is op
gewekt geworden door dc tegenwoordige inrig-
ting van een ligchaam hetwelk voor het gioot-
ste deel uit naar ziel cn ligchaam ongeschikten
(waaronder zelfs krankzinnigen) bestaande niet
den minsten invloed op 's lands zaken wist uit
oefenen en waarvan de voornaamste bezigheid is
liet incasseren van de inkomsten aan die betrek
king verbonden ook door leden die (Zeeland
weet er van mede te spreken) gedurende jaren
de raadzaal niet hadden bezocht.
En toch zegt dc regering liet is inder
daad bevreemdend dat dc noodzakelijkheid ccner
Eerste Kamer kan worden in twijfel getrokken."
Waarom toch De regering heeft niettegen
staande hare bevreemding tot handhaving van
die autinationalc instelling die nooit vroeger bij
ons bestond die alleen door dc aristocratie iri
1815 werd binnengesmokkeld geene andere gron
den kunnen opgeven dan die welke tol de
aanneming daarvan in eene grondwet die door
hare aristocratische instellingen het vaderland op
den rand van zijnen ondergang bragt deden be
sluiten.
De commissie tot herziening der grondwet van
1814 achtte eene Eerste Kamcr noodzakelijk" ten
einde daardoor alle overijling in de raadplegin
gen te voorkomen in moeijclijke tijden aan de
driften' heilzame perken te stellen den troon te
omringen door een bolwerk waartegen alle par
tijen afstuiten en aan dc natie eene volkomene
zekerheid te waarborgen tegen alle willekeurige
uitbreiding van gezag."*
De voorgewende bedoeling is uitmuntend hoe
echter eene Eerste Kamer daaraan voldoet daar
van hebben wij reeds dc treffendste anteceden
ten.
En toch zingt do regering weder liet oude deuntje
van 1815 wederom fluit men op denzelfden
toon om niettegenstaande de gepredikte gelijk
heid eene gcld-aristocrutisclie kaste aan hot be
stuur te brengen
cc De Eerste Kamcr zegt men cc zal dienen
om alle overijling voor te komen indien toch
eene Kamer vertegenwoordigende het volk (de
Eerste Kamer schijnt dus het volk niet te ver
tegenwoordigen maar waarom dan art. 79 der
grondwet behouden oniniddelijk met voorstel
len of wijzigingen tot den troon kan gaan slaat
dc regering bloot in cei; oogenblit van opge
wondenheid ten onregte te worden omvergewor
pen."
Niemand kan meer vijand zijn van anarchie
van redeloozcn opstand clan wij. Maar getuigt
niet alles wat thans in Europa geschiedt dat
niet ligt in eene regering ten onregte wordt om
vergeworpen V Strekken Frankrijk Ifalie en de
Duitsche staten niet ten bewijzen dat het volk.
tot gecnc omwenteling overslaat dan na jaren
lang mét" het taaiste geduld dc vernederendste be
jegeningen dc grootste mishandelingen te hebben
verduurd
En daar waar die opstand plaats greep ging
zc daar nog wel van liet collegie der volksver
tegenwoordigers uit
Waarlijk, men moet al weinig politischc ken-
n;t veronderstellen bij een volk hetwelk men
in staat acht volksvertegenwoordigers te kiezen
aan welke tot beteugeling van anarchistische woe
lingen een toom in den vorm eener Eerste Kamer
in den mond moet worden gelegd 1
cc Die Eerste Kamer zal daartegen" zegt dc re
gering cc ten dam verstrekken."
Maar wanfteer dc volksvertegenwoordiging zoo
weinig eerbied meer koestert voor de regten des
volks; indien zc-eigene waardigheid zoo zeer ver
geel dat ze tut bandeloosheid en willekeur over
slaande met geweld cn redeloos de wetten van.
een rijt en de regering omverwerpt zal dan een
klein getal geldbezitters in staat zijn dien storm
te bezweren cn de ware vertegenwoordiging des
volks in toom te houden
Is cv éénc denkbare reden Uic tooverkrachl
bij die weinigen legen welke dc ware vertegen
woordiging uit den aard c!er zaak bij ieder verschil
vijandig zal overstaan tc veronderstellen Gc-
loove wie het wil wij niet.
Men verlangt eenen dam. Welnu men beeft
dien niet in eene onmagtige Eerste Kanier maar
in de ontbinding de Tweede. Wil deze onwetti
ge n opstand men ontbinde liaar. Is het volk
niet op hare hand dat middel zal tot de gc-
wenschte uitkomst leiden en is bet volk liet met
zijne vertegenwoordigers eens zal dan ook dat
handvol rijken lot eenen dam dienen tegen het
gehcele volk
Zieldaur dan de onbeduidendheid dc niets
waardigheid eerier Eerste Kamer aan het licht
gehragt
Maar ze is niet alleen doelloos maar ook nn-
deelig voor den staat en ongergmd.
JS'adee/ig omdat door haar een kastenstelsel
wordt ingevoerd bij eene nieuwe grondwet voor