I
r
I 9
VLISSIKGSCIIE
No, 2.
Woensdag
De uitgave dezer Courant geschiedt
worden geplaatst 20 Cl. de regel,
20 Ct. behalve 55 Cl. zegelr
gereg-drl driemaal
lgezoiid»rd Huwelii
edere plaatsing. AI-
Financiële ontwerpen.
Vervolg
WAT DAN
Neen, de bijzondere eigendommen zijn in
Nederland geene staatsdomeinen.
Neen de bijzondere eigendommen der ingeze
tenen zijn niet voor de staatsschulden verbonden
Ja dc onschendbaarheid dier eigendommen is
door de grondwet gewaarborgd en er mag aan
geene ontzetting van eenig deel derzelve worden
gedachtdan tegen schadevergoeding.
Jade staat kan dus in den toestand geraken
van aan zijne verbindtenissen niet geheel te kun
nen voldoen cn is in dien toestandzoodra du
bezuiniging tol den uitersten grens is gedreven
en de belastingen zoo hoog zijn geklommen dat
niets zoude overblijven dan de bijzondere eigen
dommen aan te tasten.
Alle deze stellingen zijn onlochenbaar en daar
uit volgt en dat eene heffing op dc bezittingen
is ongeoorloofd en dal het ontwerp er van is de
belijdenis der regeringdat zij buiten staat is
langer ten volle hare schulden te kwijten.
Er is dan ook oogenblikkelijk geen geldgebrek,
liet te kort van het verledenc is door vaste of
vlottende gcldlcening gedekter is slechts on
mogelijkheid oin de geraamde uitgaven geheel
door inkomsten te dekken.
Du staat kan zich alzoo redden door minder
uit te geven eri heeft geen ander wettig middel.
Bij de bestaande instellingen is het cijfer
uitgetrokken ter bescherming van den staat naar
binnen en naar buiten voor geene vermindering
vatbaar men wil zelfs geene bezuiniging meer.
Er blijft dus niets over dan oogenblikkelijk
het ondekbaar te kort door eene verminderde
betaling van renten te vinden.
Dit is meer dan een ongeluk liet is èen
kwaad maar een minder kwaad dan op eens
de onschendbaarheid van alle bijzondere eigen
dommen te lochenen het is intusschen een
kwaad dat verder werkt dan liet cijfer dat
men door verminderde rentc-helaling moet dek
ken. -De korting op dc renten moet dus
iets verder worden uitgestrekt dan de schijn
baar oogcnblikkelijke noodzakelijkheid wil men
niet in nieuwe misrekeningen vervallen.
Oogenblikkelijk zoolang de herziening der
grondwet achter blijft en de mogelijkheid tot
meerdere bezuiniging niet bestaat zal de staat
een vijfde op zijne rente-betaling der gevestigde
schuld moeten korten na dc in werkirig-brcn-
ging van minkostbare instellingen zal die kor
ting dadelijk tot een zesde kunnen wprden gc-
hragt en na dc afbetaling der liaudel-maat-
schappij tot een tiende.
Op dien voet behoeft men liet reeds veel te
zwaar gedrukte volk geene nieuwe lasten op
te leggen en geene accijns-wetten (zoo het heet)
te verbeteren. maar wordt het vooruilzigt ge
opend dat binnen korten tijd zoodra de span
ning van het oogenblik zal zijn geweken de
bezwarendste belastingen zullen kunnen verval
len immers worden verminderd.
Simplicitas si qellum veri.
Zien wij nu de tegenwerpingen.
De staat verbreekt zijne verbindtenissen cn
geeft een verderfelijken schok aan deszclfs crediet.
week. I)- prijs van liel abt
Geboorte- en DooilbeKendinakin
abonneert zich bii alle Boekhand-
Noch het een noch het ander is waar in
dien uitgestrekten zin als men het voordraagt.
Dc staat verbreekt niet willeken rij zijne ver
bindtenissen hij erkent zijne verpligting maar
ondergaat de wet der noodzakelijkheid.
Oogenblikkelijk gewis zal liet crediet van den
slaat eenigzints geschokt worden minder echter
ten nadcele der rentheffers -dan van de spe
culanten maar dat crediet zal zich spoedig
herstellen zoodra men dc overtuiging zal heb
ben verkregen dat de staat binnen de grenzen
der mogelijkheid aan de verdere vervulling barer
vcrpligtingen met al zijne magt gehecht is
en in het eigenbelang der rentheffers tegen de
uitputting der bronnen waaruit de rente-be
taling moet vloeijen heeft gewaakt.
Ulet welk regtzegt men verder brengt men
den druk van het oogenblik geheel ten laste van
die Nederlanders welke Nederlandsche schuld
brieven hebben.
Al aanstonds geldt het hier niet een tijdelijke
ramp maar een Lc kort op gewone jaarlijkschc
uitgaven dit vcrlieze men nimmer uit het oog.
Voorts komen in deze discussie de houders van
schuldbrieven niet voor noch als Nederlanders
noch als vreemdelingen maar als gelüschietcrs
die er hun voordeel in hebben gezien het crediet
van den Nedcrlandschen staat te volgen en ook
waren de schatten uit Oost-Indien of andere
bronnen rijkelijk blijven vloeijen bij liet genot
van hooge renten hun kapitaal steeds in waarde
zouden hebben zien rijzen maar tiu ook hij om
gekeerde toestand in het desfortuin van hunnen
debiteur moeten deelen.
Zoodra men gaat onderscheiden tusschcn Ne
derlanders landeigenaren en Nederlanders rent
heffers van den staat of Nederlanders fabriekanten
of kooplieden cn inheemsche rentheffers komen
onze bestrijders in eene met hun stelsel in strijd
zijnde stelling; want dan wordt dc schuldbrief
als een Nederlandsch eigendom aangemerkt en
waren dc renten even als de vruchten van den
grond en der nijverheidsteeds een im posabel
object geweest, 't welk,in strijd met alle denk
beelden van regtvaardigheid tot dusverre is ver.
schoond gebleven.
De schuldeischer van den staat is een op zich
zelve staand persoon buiten den staat, zijn debi
teur heeft geen regt hem zelve op contributie
te stellen 0111 in dc voldoening zijner wettige
vordering te voorzien maar de schuldeischer
moet zich ook te vreden stellen met hetgeen
zijn debiteur geven kan en hij mag van hem niet
vorderen dat hij zijne ouders bloed verwan
ten kinderen of pupillen ga bestelen om schuld
of renten tot den laatsten penning te kwijten.
De belasting op de bezitting nu is eene be-
rooving van allen die in Nederland meer dan
duizend gulden bezitten tot betaling der schuld
eischers van den staat het is de daad van den
schuldenaar, eerlijk lot diefstal toe, ter nakoming
zijner verbindtenissen.
Eene andere tegenwerping is het gevaarlijke
van den eersten stap op den weg der gedwon-
gene reductievooral voor eene natie welke
onder hare ingezetenen vele sehuldcischers van
andere staten lelt.
Deze tegenwerping is tweeledig het uadeeli-
ge van het voorbeeld b. de vrees voor represailles.
Maar is bet dan 0111 het voorbeeld dat Spanje
niet betaalt en Amerika repudieert? Is het ban
kroel dan iets nieuws? Is dc toestand van een
land benijdenswaardigwaar slechts de keuze
overblijft, om of zijne verbindtenissen te verbre
ken of hel kapitaal der ingezetenen aan te spre
ken en alzoo? een veel érger bankroet voor te
bereiden? Neen, geen staat, die behoorlijk
wordt geregeerdzal ooit tol eene geforceerde
reductie besluiten dan alleen wanneer de jaar-
lijksche inkomsten, hoe boog ook opgedreven,
onvoldoende zijn tot dekking der uitgaven cn
het alternatief bestaat, 0111 of den schuldeischer
minder renten te geven of door de vermindering
van het kapitaal der ingezetenen meer cn meer
tot eene voortdurende voldoening aan zijne vcr
pligtingen, buiten slaat te worden gesteld.
Waarom zoude Rusland, Oostenrijk cn Frank
rijk, vooruitgaande in bloei, cenen maatregel
nemen door niets geregtvaardigdstrijdig met
hun eigenbelang, alleen dienstig, om angst le
verwekken, spanning tc doen geboren worden cn
verdere ontwikkeling tegen te gaanmaar zoo
Rusland, Oostenrijk of Frankrijk vaneen werden
gescheurd, zoodat naast PetersburgWcencn cn
Parijs andere hoofdsteden verrezen welke de helft
der genoemde rijken lot zich hadden getrokken
zouden dan de houders van Russische, Oosten-
rijksche en Fransche schuldbrieven zich niet ge
lukkig rekenen, indien de vorstendie te Peters
burg Wreenen en Parijs nog over een deel van
het verbrokkeld rijk den schcpter voerden vier
vijfde declen der renten betaalden ja zouden «lc
houders dier schuldbrieven, geene vurige gebeden
ten hemel zenden dat toch deze vorsten de hun
overgebleven ingezetenen niet rfiogten uitkleedeu
en tot wanhoop brengen opdat toch geene nieuwe
scheuring mogt ontstaanwaarbij nog groeier
verlies zoude zijn te voorzienZouden «leze
schuldeischers hen niet toeroepen indien zij de
eerlijkheid zoo ver dreven, dal zij, om ook het
laatste vijfde te betalen de eigendommen dei;
ingezetenen op liet spel zetleden en door «bi vei
lighcid en onschendbaarheid der bezittingen te
lochenen, nijverheid en welvaart uit het land
banden zouden zij hen niet toeroepen wenst niet
al te regioaar dij wij zijn met vier vijfden te
vreden.
E11 waarom zijn wij dan regt vaardiger dan
dc beraden schuldeischer liet zoude verlangen
Omdat wij gebukt gaan niet onder het regt
maar onder de agiotage.
Represailles! Wie zoude die represailles nemen?
Frankrijk dat dcszelfs eigen en onze schuld
heeft getierceerd Oostenrijk dat oudtijds ge
woon was dcszelfs betalingen te schorsscn En
gelanddat ook den vreemdeling op hel Engclsch
schuldboek ingeschreven laat betalen in den
income-tax en dus hem een deel van zijne
renten kort; Rusland, dat nog bijna' jaarlijks
leeningen bij ons opent. Neen Europa en de
gcheelc aarde zal erkennen dat Nederland vol
gende ons voorstel regtvaardig is en handelt
in het welbegrepen belang der schuldeischers
zelve terwijl de door dc regering ontworpen
maatregel 0111 gewone uitgaven door heffingen
op dc bezittingen te dekkenmoot uitloopen
lot verderf van den staat en vati deszelfs
schuldeischers.