I r I 9 VLISSIKGSCIIE No, 2. Woensdag De uitgave dezer Courant geschiedt worden geplaatst 20 Cl. de regel, 20 Ct. behalve 55 Cl. zegelr gereg-drl driemaal lgezoiid»rd Huwelii edere plaatsing. AI- Financiële ontwerpen. Vervolg WAT DAN Neen, de bijzondere eigendommen zijn in Nederland geene staatsdomeinen. Neen de bijzondere eigendommen der ingeze tenen zijn niet voor de staatsschulden verbonden Ja dc onschendbaarheid dier eigendommen is door de grondwet gewaarborgd en er mag aan geene ontzetting van eenig deel derzelve worden gedachtdan tegen schadevergoeding. Jade staat kan dus in den toestand geraken van aan zijne verbindtenissen niet geheel te kun nen voldoen cn is in dien toestandzoodra du bezuiniging tol den uitersten grens is gedreven en de belastingen zoo hoog zijn geklommen dat niets zoude overblijven dan de bijzondere eigen dommen aan te tasten. Alle deze stellingen zijn onlochenbaar en daar uit volgt en dat eene heffing op dc bezittingen is ongeoorloofd en dal het ontwerp er van is de belijdenis der regeringdat zij buiten staat is langer ten volle hare schulden te kwijten. Er is dan ook oogenblikkelijk geen geldgebrek, liet te kort van het verledenc is door vaste of vlottende gcldlcening gedekter is slechts on mogelijkheid oin de geraamde uitgaven geheel door inkomsten te dekken. Du staat kan zich alzoo redden door minder uit te geven eri heeft geen ander wettig middel. Bij de bestaande instellingen is het cijfer uitgetrokken ter bescherming van den staat naar binnen en naar buiten voor geene vermindering vatbaar men wil zelfs geene bezuiniging meer. Er blijft dus niets over dan oogenblikkelijk het ondekbaar te kort door eene verminderde betaling van renten te vinden. Dit is meer dan een ongeluk liet is èen kwaad maar een minder kwaad dan op eens de onschendbaarheid van alle bijzondere eigen dommen te lochenen het is intusschen een kwaad dat verder werkt dan liet cijfer dat men door verminderde rentc-helaling moet dek ken. -De korting op dc renten moet dus iets verder worden uitgestrekt dan de schijn baar oogcnblikkelijke noodzakelijkheid wil men niet in nieuwe misrekeningen vervallen. Oogenblikkelijk zoolang de herziening der grondwet achter blijft en de mogelijkheid tot meerdere bezuiniging niet bestaat zal de staat een vijfde op zijne rente-betaling der gevestigde schuld moeten korten na dc in werkirig-brcn- ging van minkostbare instellingen zal die kor ting dadelijk tot een zesde kunnen wprden gc- hragt en na dc afbetaling der liaudel-maat- schappij tot een tiende. Op dien voet behoeft men liet reeds veel te zwaar gedrukte volk geene nieuwe lasten op te leggen en geene accijns-wetten (zoo het heet) te verbeteren. maar wordt het vooruilzigt ge opend dat binnen korten tijd zoodra de span ning van het oogenblik zal zijn geweken de bezwarendste belastingen zullen kunnen verval len immers worden verminderd. Simplicitas si qellum veri. Zien wij nu de tegenwerpingen. De staat verbreekt zijne verbindtenissen cn geeft een verderfelijken schok aan deszclfs crediet. week. I)- prijs van liel abt Geboorte- en DooilbeKendinakin abonneert zich bii alle Boekhand- Noch het een noch het ander is waar in dien uitgestrekten zin als men het voordraagt. Dc staat verbreekt niet willeken rij zijne ver bindtenissen hij erkent zijne verpligting maar ondergaat de wet der noodzakelijkheid. Oogenblikkelijk gewis zal liet crediet van den slaat eenigzints geschokt worden minder echter ten nadcele der rentheffers -dan van de spe culanten maar dat crediet zal zich spoedig herstellen zoodra men dc overtuiging zal heb ben verkregen dat de staat binnen de grenzen der mogelijkheid aan de verdere vervulling barer vcrpligtingen met al zijne magt gehecht is en in het eigenbelang der rentheffers tegen de uitputting der bronnen waaruit de rente-be taling moet vloeijen heeft gewaakt. Ulet welk regtzegt men verder brengt men den druk van het oogenblik geheel ten laste van die Nederlanders welke Nederlandsche schuld brieven hebben. Al aanstonds geldt het hier niet een tijdelijke ramp maar een Lc kort op gewone jaarlijkschc uitgaven dit vcrlieze men nimmer uit het oog. Voorts komen in deze discussie de houders van schuldbrieven niet voor noch als Nederlanders noch als vreemdelingen maar als gelüschietcrs die er hun voordeel in hebben gezien het crediet van den Nedcrlandschen staat te volgen en ook waren de schatten uit Oost-Indien of andere bronnen rijkelijk blijven vloeijen bij liet genot van hooge renten hun kapitaal steeds in waarde zouden hebben zien rijzen maar tiu ook hij om gekeerde toestand in het desfortuin van hunnen debiteur moeten deelen. Zoodra men gaat onderscheiden tusschcn Ne derlanders landeigenaren en Nederlanders rent heffers van den staat of Nederlanders fabriekanten of kooplieden cn inheemsche rentheffers komen onze bestrijders in eene met hun stelsel in strijd zijnde stelling; want dan wordt dc schuldbrief als een Nederlandsch eigendom aangemerkt en waren dc renten even als de vruchten van den grond en der nijverheidsteeds een im posabel object geweest, 't welk,in strijd met alle denk beelden van regtvaardigheid tot dusverre is ver. schoond gebleven. De schuldeischer van den staat is een op zich zelve staand persoon buiten den staat, zijn debi teur heeft geen regt hem zelve op contributie te stellen 0111 in dc voldoening zijner wettige vordering te voorzien maar de schuldeischer moet zich ook te vreden stellen met hetgeen zijn debiteur geven kan en hij mag van hem niet vorderen dat hij zijne ouders bloed verwan ten kinderen of pupillen ga bestelen om schuld of renten tot den laatsten penning te kwijten. De belasting op de bezitting nu is eene be- rooving van allen die in Nederland meer dan duizend gulden bezitten tot betaling der schuld eischers van den staat het is de daad van den schuldenaar, eerlijk lot diefstal toe, ter nakoming zijner verbindtenissen. Eene andere tegenwerping is het gevaarlijke van den eersten stap op den weg der gedwon- gene reductievooral voor eene natie welke onder hare ingezetenen vele sehuldcischers van andere staten lelt. Deze tegenwerping is tweeledig het uadeeli- ge van het voorbeeld b. de vrees voor represailles. Maar is bet dan 0111 het voorbeeld dat Spanje niet betaalt en Amerika repudieert? Is het ban kroel dan iets nieuws? Is dc toestand van een land benijdenswaardigwaar slechts de keuze overblijft, om of zijne verbindtenissen te verbre ken of hel kapitaal der ingezetenen aan te spre ken en alzoo? een veel érger bankroet voor te bereiden? Neen, geen staat, die behoorlijk wordt geregeerdzal ooit tol eene geforceerde reductie besluiten dan alleen wanneer de jaar- lijksche inkomsten, hoe boog ook opgedreven, onvoldoende zijn tot dekking der uitgaven cn het alternatief bestaat, 0111 of den schuldeischer minder renten te geven of door de vermindering van het kapitaal der ingezetenen meer cn meer tot eene voortdurende voldoening aan zijne vcr pligtingen, buiten slaat te worden gesteld. Waarom zoude Rusland, Oostenrijk cn Frank rijk, vooruitgaande in bloei, cenen maatregel nemen door niets geregtvaardigdstrijdig met hun eigenbelang, alleen dienstig, om angst le verwekken, spanning tc doen geboren worden cn verdere ontwikkeling tegen te gaanmaar zoo Rusland, Oostenrijk of Frankrijk vaneen werden gescheurd, zoodat naast PetersburgWcencn cn Parijs andere hoofdsteden verrezen welke de helft der genoemde rijken lot zich hadden getrokken zouden dan de houders van Russische, Oosten- rijksche en Fransche schuldbrieven zich niet ge lukkig rekenen, indien de vorstendie te Peters burg Wreenen en Parijs nog over een deel van het verbrokkeld rijk den schcpter voerden vier vijfde declen der renten betaalden ja zouden «lc houders dier schuldbrieven, geene vurige gebeden ten hemel zenden dat toch deze vorsten de hun overgebleven ingezetenen niet rfiogten uitkleedeu en tot wanhoop brengen opdat toch geene nieuwe scheuring mogt ontstaanwaarbij nog groeier verlies zoude zijn te voorzienZouden «leze schuldeischers hen niet toeroepen indien zij de eerlijkheid zoo ver dreven, dal zij, om ook het laatste vijfde te betalen de eigendommen dei; ingezetenen op liet spel zetleden en door «bi vei lighcid en onschendbaarheid der bezittingen te lochenen, nijverheid en welvaart uit het land banden zouden zij hen niet toeroepen wenst niet al te regioaar dij wij zijn met vier vijfden te vreden. E11 waarom zijn wij dan regt vaardiger dan dc beraden schuldeischer liet zoude verlangen Omdat wij gebukt gaan niet onder het regt maar onder de agiotage. Represailles! Wie zoude die represailles nemen? Frankrijk dat dcszelfs eigen en onze schuld heeft getierceerd Oostenrijk dat oudtijds ge woon was dcszelfs betalingen te schorsscn En gelanddat ook den vreemdeling op hel Engclsch schuldboek ingeschreven laat betalen in den income-tax en dus hem een deel van zijne renten kort; Rusland, dat nog bijna' jaarlijks leeningen bij ons opent. Neen Europa en de gcheelc aarde zal erkennen dat Nederland vol gende ons voorstel regtvaardig is en handelt in het welbegrepen belang der schuldeischers zelve terwijl de door dc regering ontworpen maatregel 0111 gewone uitgaven door heffingen op dc bezittingen te dekkenmoot uitloopen lot verderf van den staat en vati deszelfs schuldeischers.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1844 | | pagina 1