7 •olging van Parijs Kou. ringen. Pij het eiUml ril de stad Fnneliai grt jj 200 huizen zijn v< rolking der V. Stati telling van 18-tO toon' rokend dezelve hij don 07 milliocii. Rarccli Catalonien is in be we- ;c dagen zoo zwaar dat men ut do huizon t nan te houden. Daar 'p loges en gullerijen van te luchtig gebouwd wa- g van ongelukken acn; met 2000 soldaten Arnhem ijv.eiig bezig fan voorden ijzeren spoor- erdam, is te verkrijgen an listige ketterijen door 2 manspersonen |thet braden van ji j brons zal te Algirti kg van Orleans. D" winterlcktmir ten prqfijti eene geref. l:in een werktuig .om pin 3W9,) In Zwnlr i'ir degenpn die dronkci |de 'kerkdeuren gepist" ke orkaan gc>vncd_ No. 142. VLiSSIWGSCÏIE MaanJa" 1842. IRANT. 28 IN'ovem !j EiVTFltJ. er Plaatsplïjke Bestorm oort der Commissie lie van Zui l-Holland oqz. aentzullen zqq spqvdi Vlissingen op Dingsib l2des voormiddags- 0 rg de Eepdragt f stasni. No. 75 ten overstas DER SWALME estaande in Stoelen T rc Banken Schilderijen n Theezetten Koper- een Kagpjiel met Qve verdere HERBERG1HH en meer zal worden g kooping voor een led RZOOPIWCT I 29 November 18!t-2, e groote Marktvan 'te Zoutelande geslrai FriresKapitein artij STAAND en LO ETTIPi,jEN ZEILRl N en hetgeen verder der Verknoping vopr bij den Ilccr J. Sil%1T ranco. hgen. jSedcrt dep 11 dezer zijp 1 f ^i ntens J. Hoos QJe Elizabeth J Schade x,l' U. Holm Cor voer c;i hout f.;ckoin?;n en van dezo eil>ylta»Pn de Ceres K I. ISchre.'balln.lp'l isti.iqia Furlunn.o on Gibson ballos^ luur j Sylph Evans,'" GlUMPKfc in HAKhl ELGIE, Insculssen Ierland en Belgie- A MEETKUNDIG ?EK dadig ingerigt ten djeiN rmeerderd met «*en I uitslaande platen h 'KOOPERS IJA:\DI10 alle IJupdelsvoordcclo DEN om bij den voordeel te kunnen edrog tc hoeden k INGEZONDEN STUKKEN. Hoe het ci* 1>3J ons cn anderen zou uitzien werd liet ideaal van vrijen handel cn Eft., vrije mededingingin alle Bïeachaardc Staten? eens eindelijk verwezenlijkt. Een onderzoek hieromtrentkan in dezen tijd wel niet onbelangrijk geacht worden. Wij gaan deswege daartoe over: en verzoeken het Jlandelsbladvan dit ons onderzoek kennis to willen nemen en ons te wederleggen zoo het meent dit te kunnen niet met algemcenc gezegden met verbaz.ing te kennen gevende uitroepingen of uit de hoogte geslingerde magtspreuken maar met gez.onde redenering welke de zaken of stellingen opgeeft, die zij verwerpt, en de gronden daar voor zoodanig voordraagtdat ieder gezond inensc/ienverstand ze kan begrijpen. Verbeelden wij ons dandat de souvereine magtcn van alle Slateo der beschaofde wereld moglcn overeen komen om alle handclbeletsclen weg tc nemen om de vrije circulatie van voortbrengselen, zonder deze aan eenig regt onderzoek of oponthoud onderworpen te doen zijn al erwege te gedoogen en te bevorderen. Dit zou wel te noemen zijn de verwezenlijking van het ideaal. Nemen wij aan, (omdat het niet valt tegen te spreken,) dat liet verlies aan inkomende regten daaruit .voortsprui tende voor een staats-ligchaain geen wezenlijk verlies zou zijnin zóóver als die region vroeger niet door -den vreemdeling betaald werden maar eerst door den handelaar die de belasle voortbrengselen insloeg en die om deze betaling terug te erlangendo voortbrengselen vervolgens des te duurder aan dc ingezeten van den Staat (om van eenige overvliegende vreemdelingen niet te spreken debiteerde. Voerde do koopman de voortbrengselen weder uit dan moest de Staat hem dc belasting teruggeven of geschiedde dit niet«Je koopman die een lid van het slaats-ligchaam is moest die dragen om met de kooplieden van andere Staten welke wijzer handelden te kunnen mededingen. Het stants-Iigebaam dus in hel lid van hetzelve dat het verlies droeg verloor aan deze zijdewat liet aan ontvan genis belasting mogl gewonnen hebben. De Staatals ligchaain dus verloor niet bij do afschaf fing der inkomende regten hij kon aan lien die daarvan t genot hadden (welke men het algemeen zal noemen hoewel het niet juist is daar alleen de verbruikers der belaste voortbrengselen de belasting betaaldeniioogere ndore belastingen opleggen zonder dat er aan de eene if andere zijde verlies of bezwaar bestond cn word hierbij met een scherp oog en eene kundige hand te werk gegaan dan zouden naar gelang van de ontheffingen voor de onderscheidene klassen der maatschappij uit de afschaf— /tg der inkomende regten enz. voorlvloeijendcwe) in enige billijke evenredigheid de belastingen tot herstel daarvankunnen worden omgeslagen. Werd het transito-regt voor vreemde handelaren algemeen afgeschaft, de hmdelarcn van eiken Staat tuden daarvan genot hebben en er bestond dus com- jiensalie geen verlies: ja zelfs winst, naar gelang een Staat meer handel dreeftot welken dc doorvoer door andere Staten veroischt werd. Tot dusver (lus nog geen bezwaar maar veel gemak. Afschaffing van een oneindig getal ambtenaren die eeiitervoorzag men niet in hun lot zouden verliezen at do staatskas won. Dto kas trok nu de tractcmenten doch de massa der inkomsten, binnen den Staat genoten are niet vermeerderd. (1) Alleen een groot aantal personen erd nu in staat gesteld zoo niet genooddwongen anderen arbeid te zoeken en te verrigten welke dan wclligt meer 'oortbrengend zou kunnen zijn en bijgevolg meer bevor- •lirlijk aan don rijkdom van den Slaat in 'talgemeen, dan de vroegoro arbeid door hen vorrigtgeweest was. Ware echter zoodanige arbeid niet voorhanden dan was er oen groot getal ellcmljgen te meerzonder dat de jkdam van het gansche staatsligchaam er bij gewonnen had dan meer gemak. Voorzag de Staatin het even omschrcvene gevaldoor middel van do ambtenaren op toelage of pensioen testellen, ile zaak hleof dezelfdebinnen den Staat werden gecne meerdere inkomsten genotenwerd geen groolere rijkdom geboren dan vroeger de S'aat bleefin hoedanigheid van kapitalisttegenover dc andere Staten dezelfde. Dusde eoi ige weg om eencn Staatals ligchaam bcsc'iouwil tot meerderen rijkdom tot meerdere bezittingen inkomsten te kunnen voeren is: het binnen denzelven ihien ontstaan en verrigten van meerderen arbeid WKLKS voortubkngsklen vraag of VERBRUIKERS vinden. Het eerstehier oinschrevenc vereischte isna Adaüi !Hi>n (rekke Meruit niet hel besluitdal wij een groot leidt ambtenaren als wensclmlijk of lieil/.anm zouden beschouwen. nsnede hierboven volgende-/.al dit genoegzaam weder- ipreltcn. Docli onte redenering loopt hier over den rijkdom de inkomsten, door hel gansche slanls-ligchaam bezeten of ionolen wordende een ligcltaarn waarvan de ambtenaren deel ut (naken. Smith ook door alle staathuishoudkundigen erkend en toegestemd; doch de voorwaarde, door ons dubbel onder streept is eerst in derzelver volle gewigt en beteekenis aangetoond en uiteengezet door den beroemden staathuis houdkundige de Sismondv. Worde in eenen Slaat nog zooveel arbeid verrigtcn die arbeid geeft aan hen welke denzelven verrigten of doen verrigten geen voordeel dan is het een werk gelijk staande aan dat der volschepping van het vat der Da naïden. Maar ook nog al werkt men in eenen St3at met voordcel en al vermeerdert de rijkdom dien ten gevolge binnen deszelfs omtrek dan nog wanneer het staatsbestuur niet zorgt voor eene gelijkmatige verdeeling en verspreiding der vruch ten van den arbeid dat is de rijkdom zal zóóda nige Slaat zeer ligt ten ondergang hellen en aan de scliroroelijkstc rampen blootgesteld kunnen worden. Na dit een en ander, hetwelk, volgens onze wijze van zien, voor geene redelijke tegenspraak vatbaar is te hebben laten voorafgaan komen wij tot het eezigtspunt terug dat alle handelsbelemmeringen tusschen de onderscheidene Staten in den toestand waarin de tegenwoordige maat schappijen zich bevinden zouden worilen opgeheven. Wij meenen hier als punten van beschouwing meer bijzonder te moeten aannemen Engeland en Nederland en zulks omdat Engeland nog altijd als een der mngtigste meest productive, en meest invloed hebbende rijken der wereld te beschouwen is; en overigens, oindat Nederland ons 1:iet alleen het meest bekend is maar ook het naast aan het hart ligtterwijl het voor onze lezers gemak kelijker zal vallen ons hier in onze beweringen te con- tróleren. De wijzigingen daarenboven welke do betrekkingen van andere Staten tot elkander, in onze stellingen zouden kunnen aanbieden zullen zich in den loop onzer beschou wingen als 't ware van zelve doen opmerken. De handel, tusschen alle Staten der beschaafde wereld is dan eindelijk vrij geworden. De granen zijn evenmin als een groot aantal andere producten bij het inkomen ergens en dus ooft niet in Engeland en Nederland meer belast. De handelaren in beide landen kunnen nu veel goedkoo- pnr graan en andere producten op buitenlandsche markten koopen dan inliet binnenland, en zij doen dit. Er komt nu overvloedig graan in beide landen cu het brood zal goedkooper zijn Door alten die het koopen kunnen. Voor al de overigen is de duurte of goedkoopheid tamelijk onver schillig. Die goedkoopheid maakt (Jat zij die arbeid en verdiensten hebben goedkooper kunnen leven en bijgevolg met een geringer arbeidsloon kunnen rondkomen. Verlangt echter het arbeidsloon in evenredigheid van de meerdere goedkoopheid dan heeft de arbeidende klasse niets gewon nen maar alleen de overige klassen welkedaarentegen nu evenwel de belastingen hebben op te brengen ter vervanging van de vervallene inkomende uitgaande en transito-regten vroeger geheven. Hetgeen gesmokkeld werd wordt Itier zc'fs voor het staatsligchaam niet uit gewonnen want van de opbrengst hiervan bestonden voor een groot gedeelte ook leden van den Staatof trokken er voordeel van. Het óóne lid betaalde duurder doch wat de staatskas niet trok genoot een ander lid van den Slaat. De algemeens rijkdom leed er niet bij doch wel de zedelijkheid. Dit alles in de hijpothesedat de goedkoopheid de ar- beidslooncn evenredig zou doen dalen dat de leden van den arbeidenden stand goedkooper zouden kunnen arbeiden doch hun lot hetzelfde zouden zien blijvencn dat de overige klassen door de schatkist te moeten schadeloos stellen voor het verlies der vroeger geheveoe inkomende uitgaande en transito-reglen - hetgeen zij met de óóne hand hadden gewonnen met de andere in de staatskas storten zouden. Dus nog voor niemand voordeel want wij hebben het gezegd: dankte men ambtenaren af, het staats ligchaam in deszelfs geheel beschouwd genoot daardoor geene meerdere inkomsten en zelfs het ophouden van den smokkelhandel verrijkte dat Jigchaam nietdatgene waar- mede de staatskas minder werd benadeeld, werd te minder gevonden in de kassen van bijzondere leden van hetzelfde lig chaam die de vroegere inkomsten van hunnen smokkelhandel nu missen zouden waarover zij echter niet te sterk zouden mogen worden beklaagd. Het valt niet tegen te spreken dat bij het goedkooper geworden zijn van den arbeid de waarde van het geld zou zijn verhoogd en dat bleef het staats-ligchaam in bezit van dezelfde massa goldsals vroegerer meer arbeids voor eene gegevcne som zou konnen worden verkregen dan destijdsdoch vooreerstzou die massa niet dezelfde blijven gelijk wij zullen aantoonen en ten anderen al bestond dit bezwaar nietdan nog zou men voor de boogere geldswaarde eenen arbeid moeien kunnen doen verrigten die voordeel-gevende was of men had niets gewonnen. Bouwde men b. r. granen ver vaardigde men manufacturen welke men niet met winst kon afzetten, omdat het buitonland ons goedkooper kon voorzien welk belang had men dar. dit werk tc doen verrigten Men belegde dan de te maken korten beter in buitenlandsche schuldbrieven doch de binncntandschc aan de producteurs voordeel gevende arbeid vermeerderde daarbij dan ook in geenen dccle. [liet vervolg hierna.) Over de keuze der Plaatselijke Besturen. I.a vérilc d'etre pil bcsoin poitr (riomplicr (oia réproduilc. B. C. Het lust ons dc drie volgende vragen to beantwoorden, Tooreersl. Door wien behooren de leden Yan den Sto- delijken of van den Gemeeiile-raód benoemd tc worden Om deze vraag goed te beantwoorden moeten wij na gaan voor wie dien Raad is ingesteld. Imnters ten be hoeve van de stad of van de gemeente. Niet alle inge zetenen kunnen gehoord worden om hunnen wil te doen verstaan. Derhalve moeten enkele ingezetenenuit hun midden optreden om als de organen van het algemeen te gelden. Wie nu zal die benocinnn Een ambachtsheer Maar deze woont veelal niet op tie plaats zelveis vreemd aan de belangen der ingezetenen en deelt niet in de plaat selijke lasten. Zal het hoofd des bcstuiirs zijn eigen leden kiezen Maar dit zou eene nog grooter dwaasheid zijn immers dat ware het bestuur als tot één persoon terug brengen. Zal de kroon, of een ander onderdeel der rege- rinCT dit regt bezitten Mij dunkt evenmin. Deze moe ten ingelicht worden door, altijd partijdige, tusschcnpcr- sonen. De Gemeente kan daarin den waarborg niet vin den die haar verzekert van eene rigtige en getrouwe vertegenwoordiging barer belangen. Zal dc Gemeente dan zelfs zijne raadsleden kiezen Mij dunktja. Het gezond verstand wijst de ingezetenen als van zelve aan om zijne raadsleden te benoemen. Bekend met hunne mede burgers zijn zij bet best in staatde kundigste de Geschiktste, de braafste, en dc bij littn meest vertrouwde te kiezen. Hebben zij eenmaal die keuze volbragtdan zijn zij gerustvertrouwen de regering en onderwerpen zich gemakkelijker en gewilliger. Van de honderd cn één bezwaren die men er tegen inbrengt om de ingeze tenen zeiven te doen kiezen mag opgemerkt worden dat geen derzelver ontbreekt in het tegenwoordig sijsteem dat daar te boven aan nog ernstiger en stelliger misbrui ken mank gaaten het vertrouwen vernietigt van den burger op zijne regenton. Ten tweeden. Door wie» moeien de Wethouders of Asses-r soren worden verkozen Onderzoeken wij al wederwaarom deze noodig zijn. Dc Raad is te talrijk om telkens to worden bijeengeroepen en tocli bet is goed en noodig dal hel Hoofd dos Bcstuiirs worde bijgestaan en de belangen dor Gemeente worden vertegenwoordigd in het uitvoerend bewind of gezag. Wet houders of Assessoren zijn dus eene commissie uit den Raad om toe te zien. Maar wie gevoelt dan niet dat de Raad hier de natuurlijk geroepenede bevoegde auto riteit is om zijne eigen vertegenwoordigers te kiezen waardoor zij alleen de gerustheid kunnen erlangen van een rigtig toezigt en van eene doelmatige executie I)o Gemeente-Raad behoort alzoo zijne eigen commissie derhalve de Wethouders of Assessoren tc verkiezen. Eindelijk. Wie zal dpn Burgemeester henopme» Ook de Gemeente Mij dunkt neen. De ingezetenen hebben hunnen waarborg in de benoeming van bare Raads leden de Raadsleden hebben eencn waarborg in de benoeming der Wethouders of Assessoren en ook deze zijn mitsdien als gekozen door de Gemeente te beschou wen. De kroon behoeft ook eenen vertegenwoordiger cn waarborg. De Burgemeester, benoemd door.de ingezete nen zou te veel afhankelijk zijn van deze en de uitvoe ring van min aangename of niet gewilde weiten of beslui ten zou worden verlamd achtergelaten of tegengestaan. De kroon moet ook vertegenwoordigd worden. Voor hare zekerheid is het noodig in deze niet gebonden maar vrij te zijn. Zij kan derhalve nietzonder naJeelig gevolg In t minste regt, aan wie dan ook, afstaan. Geene «oordragt van een particulier onbekend niet de administratie, vreemd, soms vijandig aan de regering mag haar belemmeren. Dc Burgemeester moetuitsluitend door den Koning worden benoemd. Volgt men deze aanwijzing dan hebben de ingezetenen en ile kroon beiden waarborgen die zij behoeven en in billijkheid regtmatig verlangen kunnen. Rij deze eenvou dige beschouwingen bepaal ik mij voor het tegenwoor dige, daar het toch niet noodig zal zijn, opzettelijk er bij te voegendat het ia de bedoeling ligt de gekozenen elke drie, vijf of zes jaren te doen aftreden en aan eeno herkiezing te onderwerpen. Mogt men spoedig hot ware pad bewandelen do zijpaden van het doolhof, die dood loopen verlaten l Mogt men ras door zuivere en vaste beginselen zich laten leiden, geijkt door het gezond vei stand voorgeschreven door eene goede staatkunde, gevorderd door den voortgang des lijdsweldadig voor de regering omdat zij gewild zijn door dc natie 22 November 1Sri-2,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1842 | | pagina 1