LISTING S.GISE
COURANT.
ergczehl door oen biilil,.,
izelfs kinderen ibor whi,.
ils, waarvan de".lieii|t
n magtigep en »ering0(|
worden doch als
laat rondweiden j\, y
dal ook in den dy.,,1
ophoudt eu de ^raaf
er voor het uiterlijke
ivoudige arme daglooner
der zerken zuilen gn(J'
van hunne aardsche tie-
te flik wijls ter naauwerno&j
n Ijgchaam onder
aver nooit spoedig g.
onze stadgenoot op eene
De man behoorde tot
domeinen prolctarii noem.
elijk woordelijk kunnen
uoren onzer lezeressen
icver willen omschrijven
geld maar veel kiaüereo
isch-Cafhofijke godsdienst
oor etn' zijner bekenden
ie man waar ga je
neerde kerkhof' en niet
1
dan moest je maar ee.v
hen. Je weetdat jk va«'
d gekregen ik ben wel
ndat ik met zoo kers zwaar
»asloor hel mij. grge
Daarom had ik toen ooi)
laten makcq want miji,
I weelde gpliad en ik
dood het zoo goed
iaar wat gebeurt er?
venvouden de 'lieereo
te mooi voor een inaij
it ik het graf niet mogl
n kistje wezen. Ik riau
:t wel doen znu als i|
dat het nu weder koslei
een nieuw kistje moest
uiishoudcn had en weinig
.enkislje niets had omdat
zedcr een van mijne kin
zoo lang kon bewaren,
zoo mooi kistjemaar
zeiden de heeren nu
op laat maken kan bet
niet." Maar toen werd
ien om de hoeren hun graf
rkhof is plaats genoeg,
louten kistje kan bcgia-
als je ziet.''
cu Bock e n.
heer HI. N. Beets eevolpd
I1K--IM fo.fiq
«lukten betreffende d<<
tien en ycrordcniuuen ii|
van der Hoeven ao.20
JMedipjiiae Lil» r jiitgoiar'ts
2 öo
bennr
ipporlen
de
le» 30 Nov. iR-ii tl.»
iu de Geneeskunde ie
o 7$
uilj;ebra*( door de Slaaly
•gclejjenlieden jii| Koniiik-
dr, J. Bosman 'frcslin™
ïslfiinde in ons vaderland
door J. de'Br. n
MEN.
bij J. POLEYte
■TliN
wï'sli'ceSal
aoji
gHegeu Plaatwe».
>42.
V511 Rotterdam.
rdag 19, vin.
tulag 21 -
Misdag 23 -
rdag 26
tulag 28
msdag 30 -
EN.
derl den 12 dezer zijn alhier
bo\a fruit Leopold den
P. Ockcl beide Liverpool
Harinnc?, Z04I Elcnore
Anionis C. J. Meyer
onlovidco lieide huiden
if ijzer j Sara ChiefII.
lefort»lcen EclipseF.
,^3WÓ"ffi£v
18-iJ.
Vrij Jag
18 November.
1 uitgave deze» Courant geschiedt geregeld driemaal per week. De prijs van het
icment ie voor drie maanden f 2,35, en franco per post f2,50. ftlen abonneert
bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren in Lel Rijk.
Adrcrtcntien worden geplaatst a 20 Cl. de r
en Doodbekendniakingenwaarvan de prijs va
regel daarboven 20 Ct. behalve 35 Ct. zegel 1
ilgezoudcrd IIiim
I G -regel* f 1,30
r iedere plaatsing
-Iij lis-(ieliooi le
is en voor ell.cn
INGEZONDEN STUKKEN.
rweg van Antwerpen naar Holland.
(icbben ontvangen een exemplaar van den
uehen Précurseur van den 3 dezer houdende
ikel ovor bovenvermelden spoorweg. Ook is
lekomen een ongelqekend stuk de strekking
Ie, om aan le lootten dat Zeeland er belang
hen ï.ou dat de spoorweg over Oudenbosch
illemslad ia stede van over Breda en den
1k, naar Rotterdam werd aangelegd: zoo ook
8 laatste rigling uit het oogpunt van het
■li belang beschouwd verkieslijk zou zijn te
men verlangd heeft eenig gevoelen hierom-
1 deze Courant le zien uitgedrukt willen «ij
gaarne voldoen.
mig ook de rigling van de/en spoorweg «aar-
eilsaltans ten decle de concessie mort zijn
aagil loopen zal gejooven wij dal Zeeland
niet anders dan schade zal kunnen ondervinden,
fs, uit Holland komendewelke naar PPesl-
•Yen of Frankrijk moesten deden deze reis
wel eens, per boot over Zeeiahd zóó deden
ingezetenen van hel eiland Tholen de reis,
Staoenisso latende af- of aan/ellen,
as voordeel voor de Zei'iiwsehe booten, en
Zeeuwsche verhuurders van rijtuigen foge-
iilers pakjesdragers enz.
er nu een spoorweg van Rotterdam of
naar Antwerpen, langs welken men binnen
4 uren in de laatste stad en binnen nog
lijd le Bergen •op-Zoom kan aankomen,
liet zich voorzien, dat aan dezen weg de
zal worden gegeven eu door hen welke naar
Vlaanderen 011 Frankrijk willen en door
vclkc van of naar het eiland Tholen willen
Er heeft dan eene verlegging van reisroute
waarbij Zeeland in Jt algemeen stellig ver
moet. Wat bel reizen uil Zeeland naar Ant-
betrelt daartoe beslond nu toch ook reeds
binnen kort nog heler komen te beslaan
egenheid per stoomboolen van Rotterdam
istingen op bovengenoemde stad. Voor dit
had Zeeland dus geenc behoefte aan den
tg. Alleen voor de ingezetenen van Tholen
neg naar Holland en in Noord-Brahand
in zijn vergemakkelijkt hoewel het ongcriel
n dc Willemstad of den Moerdijk (en voorts
urechtliep iie spoorweg op den Moerdijk of
l veer te Goedschalkoord ging dezelve over de
tluis en aan het ponleiccr bij Rotterdam
jen uit- en overladen nog wel denkelijk velen
stoomboot de voorkeur zou doen geven,
bijzondere belanghetwelk Zeeland bij den
!n weg 7.0u kunnen hebben bij de vele aan-
slpomboolsgelegenhei Ikunnen wij dus niet
er, bel ontwerp qit het oogpunt van hel
tn belang beschouwendekunnen wij ons al
t niet vereenigon met de stelling dat bij den
v^n spoorwegen in alle opziglcn en zelfs
moet worden acht gegeven op bezuiniging
ging van lijd bezuiniging van kosten,
ons irf/ion mort hierbij', in de allereerste
gelet worden op de meerdere cf mindere
a lipt nut hel gemak en gerief hetwelk
onveg voor mirt of meer talrijke bevolkingen
'den of plaatsen zal kunnen te w.ceg brengen
"Peils gejpgde spoorwegen voor zoover wij die
tonnen qan dat men daarbij vqn (fit oog-
s' "ilgognan.
olere kosten en oenen wat langeren weg heeft
'ft ontzien wanneer men. daardoor aanzienlijke
of plaatsen niet den weg kon in aanraking of
ling brengen. Hierdoor kon dan ook alleen
Waarborg worden verkregen dat de kosten door
Qinsten yap den «eg zouden kunnen worden
dit
ogpunl beschouwd verwondert het ons
fn aan hel plan nog niet eencn veel grooleren
S heeft gegeven waaruit zeker cenigzins groolcro
tonden ontslaan maar welke ook ruimschoots
orden goed gemaakt.
Wij bedoelen den spoorweg over Breda Geer-
truidenberg Oosterhoul Sleeuiogk en Gorinchem le
doen loopen en van daar over de Lek bij Lekkerkerk
en verder bij Krimpen aan den Ysscl over deze
rivier. Men zal hier in den - gersten opslag sterk
tegen op zien, wegens den oogdnschijnlïjken omweg
cn het tgdoerlies hetwelk hier aan verbonden zou
kunnen worden geacht. Wij geloovcn echter dal er
geen tijdverlies beslaan en ook de vermeerdering van
kosten niet zoo beduidend zijn zou wanneer verder
werd gevolgd wal wij nu zullen opgeven.
Er is eene zaak waarbij niet slechts geheel Zuid-
Holland maar ook Noord-HollandUtrecht Gel
derland en zelfs «Ie verder af gelegene provinciën
benevens ook in zeer groole mate dc provincie Noord-
Braband een zeer gev.iglig belang hebben het is
de verbindipg van- dc daarstelling eener vaste niet
te stremmen gemeenschap tasschen de provinciën
Zuid- Holland en Noord-Brahand. Al wie geroepen
is geworden in den winter bij ijsgang ofzells slechts
bij onstuimig*weder op reis te zijn en daarbij her
haaldelijk in ons land op veeren stuitte welke niet
zelden met levensgevaar cn ongeloofelijke inspanningen
(orfi van het oponthoud niet eens te spreken moesten
worden overgetrokken zal liglelijk begrijpen wat
wij hier mede zeggen willen en dit zullen ook zóódanige
handelaren welke bij hel gestremd zijn van de vaart
op de rivieren, daardoor niet zelden wezenlijke be
lemmeringen en nadeeleti in bun beroep ondervinden
moesten.
Ons denkbeeld zou dus niet minder zijn, dan om:
bij gelegenheid van den aanleg van dezen spoorweg
eens en voor goed aan die gewigtige bezwaren voor
ons vaderland een eind le maken door den aanleg
van vaste bruggen over de rivieren op die plaatsen
waar zulks meest gemakkelijk en onkostbaar geschiet
den kou en daardoor liet grootste gedeelte van Neder
land zonder door water of ijs belemmerd le kunnen
worden, met den vasten, Europeschen wal le vereenigen.
Wij hebber, i 11 der tijd geboord van een ontwerp,
om fcene brug over bel Y le leggen cn daardoor liet
noordelijk gedeelte van Noord-Holland niet de hoofd
stad des rijks te verbindt*n iot gerief van een
gedeelte slechts eencr eeniye provincie.
Z.ou do ontwerper van dit pl. n er van terugdein
zen ontwerpen televeren lol liet leggen b. v. eencr
Inug over de rivier lussebetj Slecuwijk e 1 Gorinchem
geschikt, otn, zonder de vaart le belemmeren of scha
delijke opstoppingen, bi) ijsgang enz. daar len plaatste
le doen ontslaan, zoiwcl aan spoortreinen als, (langs
een afgeschut gedeelte der brug ook aan andere
voertuigen gelegenheid Le geven de rivier over te
trekken Voor's van eene tweede over de Lek bij
Lekkerkerk of eene andere geschikte plaals aan die
rivier; en eindelijk van eene derde over den Yssel
bij Krimpen
De brug over het Y zou een' zeer grootcn boog ge
vormd hebben onder welken zelfs groole zeeschepen
zouuen hebben kunnen doorvaren. Op de rivieren
door ons opgenoemd varen zulke groole schepen niet
cn zelfsal ware hel noodig lot het ontgaan van al
le groole kosten, liet strijken der masten, voor de op
die rivieren varende schepen tot verpligting of nood
zakelijkheid le maken, zou dit kunnen geschieden,
zonder die scheepvaart aan onoverkomelijke bezwaren
te onderwerpen of aan eenig wezenlijk gevaar bloot
le stellen. Ten gevolge hiervan konden de hellingen
als 't ware onmetkbaar rijn en altans 766 gering,
dat geen spoortrein daardoor belemmerd werd le
meerdaar men den aanvang dier hellingen zoo ver
van hel punt der rivier stellen kon als men verkoos.
Er zullen zich misschien onder nog meer andere
bezwaren betreffende bel technische gedeelte van deze
werken hetwelk aan de overweging en bcoonlepling
ou/.er Ingenieurs blijve overgelaten, welke zich
echter evenmin als Rrurel door enkel oogenschijn-
Ijk gewigtige hinderpalen hier terstond moeien laten
afschrikkennog twee gewigtige bedenkingen op-,
doen als
1°. De enorme kosten door de meerdere lengte
van den weg en don aanleg van zóó kostbare brug
gen moetende ontstaan
2*. de oogenschijnlijke omweg en hel daardoor
ontslaande tgdoerlies.
Ten aanzien van het laatste bezwaar kunnen wij
kort zijn, cn zullen dit dus maar cuwt wederleggen.
(Het vervolg Uerno.)
NIEUWSTIJDINGEN.
DUITSCHLAND.
FRANKFORT, den 13 November. Tijdingen uil de Le
vant melden dat de Turken de Perzische stad Koi heb
ben ingenomen cn dat da zoon van den Schabmet
10.000 man tegen hen in aantogt is. De Kurdcn hieven
hunne rooftogten op het Turksche grondgebied voortzetten.
Te Smirna had zich het gerucht verspreid dat het eiland
Samos in vollen opstand was.
Naauwelijks ligt het ijs of heL heeft reeds men-
6Chenleveus gekost. Twee jonge lieden, die zich le Aken
op het brooze ijs hadden gewaagd zijn er door gevallen
co verdronken.
FRANKRIJK.
PARIJS12. November. Eindelijk schijnt, het dat
men het slot Louvre geheel afbouwen zal; men zegt dat
men besloten heeft de daartoe beiioodigdc gelden die 30
millioen fr. zullen bedragen, op de volgende wijs zullen
verdeeld worden 10 millioen zullen door de stad Parijs
gedragen worden lü millioen door den slaat er. 10 mil
lioen door de Departementen. Waarschijnlijk zal deze
kwestie in de aanstaanden zitting voor de Kamers gebragt
worden.
BELG1E.
BRUSSEL, den 13. November. Generaal van der Smissen
is thans volgens het Journal de Bruxelles in Dutlschland
waarschijnlijk te Aken of in den omtrek, bij zijne vrouw.
Deze dame, als ook de Heer Ernst van der Smissen die
nog in de Petils-Carmes gevangen zitgelijk mede de direc
teur der gevangenis cn twee wachters, zijn donrdcregt—
bank van eersten aanleg ter zake der vlugt van den gene
raal voor de correctionele regtbank dezer slad verzonden.
NEDERLANDEN.
Men verneemt, dat IIH. EEtc. de baron Huyssrn
van Kattendyke en de heeren Rochtsssen cu van Hallvan
Z. M. den Koning der Delgen het grootkruis der Leo-
polds-orde bekomen hebben.
Men zegtdat er door het geheelc rijk districts
commissarissen van policie zullen worden benoemden dat
de organisatie van het politiewezen in het algemeen binnen
kort tot stand zal komen.
Wij zijn van goederhand gcinformoerd dat van wege
het departemeut van marine eene aanschrijving zoude zijn
uitgevaardigd waarbij aan de betrokken autoriteiten is
medegedeeld dot Z. K. H. de Aa.tsherlog Fredcrilt van Oos
tenrijk dit jt.ar ons koningrijk nog niet zal bezoeken. (H. B.j
Uit Maastricht schrijft men van den 12. dezer?
Eergisteren is van Aken per extra post onder den
naam van baron de Cortenbcrgalhier aangekomen en in
het hotel du Casque afgestaptde generaal van der Smis
sen met echtgenoot cn kind."
Met een der visschers vaartuigen dat van de E-i-
geleche wal met eene lading haring terugkeerdeis te
Schcvcningen het lijk aangebragi van den stuurman Ario
Spaan die van de eene schuit op de andere willende
stappen in het water gevallen en in weerwil der beste
pogingen verdronken is. Onder degenen welke zich be
ijverden den ongelukkige te redden bevonden zich twee
zijner zonen 1 Spaansdie don ouderdom van 62
jaren bereikt had was door zijne braafheid algemeen
geacht en bemind. Hij laat eopc troostelooze weduwe en
zeven oppassende kindoren achter «aarvan er diio door
het verlies van hunnen verzorging tot volslagen armoedo
zijn gebragt. Treurig is het tc moeten melden dat ook
vier broeders van den verongelukte op dc zee hun fevcn
hebben verloren,
In den nacht van den 27 op den 28 Mei is aan boord
van Zr. Ms. brik de Zwaluw gedurende eene reis van
Batavia naar Sournhnija overleden de koin'mandant van
dat vaartuig, de kapitein-luitenant ter zee W. Enslï.
Een der mpest gelezen Parijschc dagbladen levert
een nieuw bewijs der onkunde en partijdigheid van som
mige vreemde schrijvers ten aanzien van ons Vaderland
op. Eene reisontmoeliog door zekeren Charles Expilhj
aan dat blad geleverd j begint namelijk niet de waar-
m
VAN BIEREN.