LISTING S.GISE COURANT. ergczehl door oen biilil,., izelfs kinderen ibor whi,. ils, waarvan de".lieii|t n magtigep en »ering0(| worden doch als laat rondweiden j\, y dal ook in den dy.,,1 ophoudt eu de ^raaf er voor het uiterlijke ivoudige arme daglooner der zerken zuilen gn(J' van hunne aardsche tie- te flik wijls ter naauwerno&j n Ijgchaam onder aver nooit spoedig g. onze stadgenoot op eene De man behoorde tot domeinen prolctarii noem. elijk woordelijk kunnen uoren onzer lezeressen icver willen omschrijven geld maar veel kiaüereo isch-Cafhofijke godsdienst oor etn' zijner bekenden ie man waar ga je neerde kerkhof' en niet 1 dan moest je maar ee.v hen. Je weetdat jk va«' d gekregen ik ben wel ndat ik met zoo kers zwaar »asloor hel mij. grge Daarom had ik toen ooi) laten makcq want miji, I weelde gpliad en ik dood het zoo goed iaar wat gebeurt er? venvouden de 'lieereo te mooi voor een inaij it ik het graf niet mogl n kistje wezen. Ik riau :t wel doen znu als i| dat het nu weder koslei een nieuw kistje moest uiishoudcn had en weinig .enkislje niets had omdat zedcr een van mijne kin zoo lang kon bewaren, zoo mooi kistjemaar zeiden de heeren nu op laat maken kan bet niet." Maar toen werd ien om de hoeren hun graf rkhof is plaats genoeg, louten kistje kan bcgia- als je ziet.'' cu Bock e n. heer HI. N. Beets eevolpd I1K--IM fo.fiq «lukten betreffende d<< tien en ycrordcniuuen ii| van der Hoeven ao.20 JMedipjiiae Lil» r jiitgoiar'ts 2 öo bennr ipporlen de le» 30 Nov. iR-ii tl.» iu de Geneeskunde ie o 7$ uilj;ebra*( door de Slaaly •gclejjenlieden jii| Koniiik- dr, J. Bosman 'frcslin™ ïslfiinde in ons vaderland door J. de'Br. n MEN. bij J. POLEYte ■TliN wï'sli'ceSal aoji gHegeu Plaatwe». >42. V511 Rotterdam. rdag 19, vin. tulag 21 - Misdag 23 - rdag 26 tulag 28 msdag 30 - EN. derl den 12 dezer zijn alhier bo\a fruit Leopold den P. Ockcl beide Liverpool Harinnc?, Z04I Elcnore Anionis C. J. Meyer onlovidco lieide huiden if ijzer j Sara ChiefII. lefort»lcen EclipseF. ,^3WÓ"ffi£v 18-iJ. Vrij Jag 18 November. 1 uitgave deze» Courant geschiedt geregeld driemaal per week. De prijs van het icment ie voor drie maanden f 2,35, en franco per post f2,50. ftlen abonneert bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren in Lel Rijk. Adrcrtcntien worden geplaatst a 20 Cl. de r en Doodbekendniakingenwaarvan de prijs va regel daarboven 20 Ct. behalve 35 Ct. zegel 1 ilgezoudcrd IIiim I G -regel* f 1,30 r iedere plaatsing -Iij lis-(ieliooi le is en voor ell.cn INGEZONDEN STUKKEN. rweg van Antwerpen naar Holland. (icbben ontvangen een exemplaar van den uehen Précurseur van den 3 dezer houdende ikel ovor bovenvermelden spoorweg. Ook is lekomen een ongelqekend stuk de strekking Ie, om aan le lootten dat Zeeland er belang hen ï.ou dat de spoorweg over Oudenbosch illemslad ia stede van over Breda en den 1k, naar Rotterdam werd aangelegd: zoo ook 8 laatste rigling uit het oogpunt van het ■li belang beschouwd verkieslijk zou zijn te men verlangd heeft eenig gevoelen hierom- 1 deze Courant le zien uitgedrukt willen «ij gaarne voldoen. mig ook de rigling van de/en spoorweg «aar- eilsaltans ten decle de concessie mort zijn aagil loopen zal gejooven wij dal Zeeland niet anders dan schade zal kunnen ondervinden, fs, uit Holland komendewelke naar PPesl- •Yen of Frankrijk moesten deden deze reis wel eens, per boot over Zeeiahd zóó deden ingezetenen van hel eiland Tholen de reis, Staoenisso latende af- of aan/ellen, as voordeel voor de Zei'iiwsehe booten, en Zeeuwsche verhuurders van rijtuigen foge- iilers pakjesdragers enz. er nu een spoorweg van Rotterdam of naar Antwerpen, langs welken men binnen 4 uren in de laatste stad en binnen nog lijd le Bergen •op-Zoom kan aankomen, liet zich voorzien, dat aan dezen weg de zal worden gegeven eu door hen welke naar Vlaanderen 011 Frankrijk willen en door vclkc van of naar het eiland Tholen willen Er heeft dan eene verlegging van reisroute waarbij Zeeland in Jt algemeen stellig ver moet. Wat bel reizen uil Zeeland naar Ant- betrelt daartoe beslond nu toch ook reeds binnen kort nog heler komen te beslaan egenheid per stoomboolen van Rotterdam istingen op bovengenoemde stad. Voor dit had Zeeland dus geenc behoefte aan den tg. Alleen voor de ingezetenen van Tholen neg naar Holland en in Noord-Brahand in zijn vergemakkelijkt hoewel het ongcriel n dc Willemstad of den Moerdijk (en voorts urechtliep iie spoorweg op den Moerdijk of l veer te Goedschalkoord ging dezelve over de tluis en aan het ponleiccr bij Rotterdam jen uit- en overladen nog wel denkelijk velen stoomboot de voorkeur zou doen geven, bijzondere belanghetwelk Zeeland bij den !n weg 7.0u kunnen hebben bij de vele aan- slpomboolsgelegenhei Ikunnen wij dus niet er, bel ontwerp qit het oogpunt van hel tn belang beschouwendekunnen wij ons al t niet vereenigon met de stelling dat bij den v^n spoorwegen in alle opziglcn en zelfs moet worden acht gegeven op bezuiniging ging van lijd bezuiniging van kosten, ons irf/ion mort hierbij', in de allereerste gelet worden op de meerdere cf mindere a lipt nut hel gemak en gerief hetwelk onveg voor mirt of meer talrijke bevolkingen 'den of plaatsen zal kunnen te w.ceg brengen "Peils gejpgde spoorwegen voor zoover wij die tonnen qan dat men daarbij vqn (fit oog- s' "ilgognan. olere kosten en oenen wat langeren weg heeft 'ft ontzien wanneer men. daardoor aanzienlijke of plaatsen niet den weg kon in aanraking of ling brengen. Hierdoor kon dan ook alleen Waarborg worden verkregen dat de kosten door Qinsten yap den «eg zouden kunnen worden dit ogpunl beschouwd verwondert het ons fn aan hel plan nog niet eencn veel grooleren S heeft gegeven waaruit zeker cenigzins groolcro tonden ontslaan maar welke ook ruimschoots orden goed gemaakt. Wij bedoelen den spoorweg over Breda Geer- truidenberg Oosterhoul Sleeuiogk en Gorinchem le doen loopen en van daar over de Lek bij Lekkerkerk en verder bij Krimpen aan den Ysscl over deze rivier. Men zal hier in den - gersten opslag sterk tegen op zien, wegens den oogdnschijnlïjken omweg cn het tgdoerlies hetwelk hier aan verbonden zou kunnen worden geacht. Wij geloovcn echter dal er geen tijdverlies beslaan en ook de vermeerdering van kosten niet zoo beduidend zijn zou wanneer verder werd gevolgd wal wij nu zullen opgeven. Er is eene zaak waarbij niet slechts geheel Zuid- Holland maar ook Noord-HollandUtrecht Gel derland en zelfs «Ie verder af gelegene provinciën benevens ook in zeer groole mate dc provincie Noord- Braband een zeer gev.iglig belang hebben het is de verbindipg van- dc daarstelling eener vaste niet te stremmen gemeenschap tasschen de provinciën Zuid- Holland en Noord-Brahand. Al wie geroepen is geworden in den winter bij ijsgang ofzells slechts bij onstuimig*weder op reis te zijn en daarbij her haaldelijk in ons land op veeren stuitte welke niet zelden met levensgevaar cn ongeloofelijke inspanningen (orfi van het oponthoud niet eens te spreken moesten worden overgetrokken zal liglelijk begrijpen wat wij hier mede zeggen willen en dit zullen ook zóódanige handelaren welke bij hel gestremd zijn van de vaart op de rivieren, daardoor niet zelden wezenlijke be lemmeringen en nadeeleti in bun beroep ondervinden moesten. Ons denkbeeld zou dus niet minder zijn, dan om: bij gelegenheid van den aanleg van dezen spoorweg eens en voor goed aan die gewigtige bezwaren voor ons vaderland een eind le maken door den aanleg van vaste bruggen over de rivieren op die plaatsen waar zulks meest gemakkelijk en onkostbaar geschiet den kou en daardoor liet grootste gedeelte van Neder land zonder door water of ijs belemmerd le kunnen worden, met den vasten, Europeschen wal le vereenigen. Wij hebber, i 11 der tijd geboord van een ontwerp, om fcene brug over bel Y le leggen cn daardoor liet noordelijk gedeelte van Noord-Holland niet de hoofd stad des rijks te verbindt*n iot gerief van een gedeelte slechts eencr eeniye provincie. Z.ou do ontwerper van dit pl. n er van terugdein zen ontwerpen televeren lol liet leggen b. v. eencr Inug over de rivier lussebetj Slecuwijk e 1 Gorinchem geschikt, otn, zonder de vaart le belemmeren of scha delijke opstoppingen, bi) ijsgang enz. daar len plaatste le doen ontslaan, zoiwcl aan spoortreinen als, (langs een afgeschut gedeelte der brug ook aan andere voertuigen gelegenheid Le geven de rivier over te trekken Voor's van eene tweede over de Lek bij Lekkerkerk of eene andere geschikte plaals aan die rivier; en eindelijk van eene derde over den Yssel bij Krimpen De brug over het Y zou een' zeer grootcn boog ge vormd hebben onder welken zelfs groole zeeschepen zouuen hebben kunnen doorvaren. Op de rivieren door ons opgenoemd varen zulke groole schepen niet cn zelfsal ware hel noodig lot het ontgaan van al le groole kosten, liet strijken der masten, voor de op die rivieren varende schepen tot verpligting of nood zakelijkheid le maken, zou dit kunnen geschieden, zonder die scheepvaart aan onoverkomelijke bezwaren te onderwerpen of aan eenig wezenlijk gevaar bloot le stellen. Ten gevolge hiervan konden de hellingen als 't ware onmetkbaar rijn en altans 766 gering, dat geen spoortrein daardoor belemmerd werd le meerdaar men den aanvang dier hellingen zoo ver van hel punt der rivier stellen kon als men verkoos. Er zullen zich misschien onder nog meer andere bezwaren betreffende bel technische gedeelte van deze werken hetwelk aan de overweging en bcoonlepling ou/.er Ingenieurs blijve overgelaten, welke zich echter evenmin als Rrurel door enkel oogenschijn- Ijk gewigtige hinderpalen hier terstond moeien laten afschrikkennog twee gewigtige bedenkingen op-, doen als 1°. De enorme kosten door de meerdere lengte van den weg en don aanleg van zóó kostbare brug gen moetende ontstaan 2*. de oogenschijnlijke omweg en hel daardoor ontslaande tgdoerlies. Ten aanzien van het laatste bezwaar kunnen wij kort zijn, cn zullen dit dus maar cuwt wederleggen. (Het vervolg Uerno.) NIEUWSTIJDINGEN. DUITSCHLAND. FRANKFORT, den 13 November. Tijdingen uil de Le vant melden dat de Turken de Perzische stad Koi heb ben ingenomen cn dat da zoon van den Schabmet 10.000 man tegen hen in aantogt is. De Kurdcn hieven hunne rooftogten op het Turksche grondgebied voortzetten. Te Smirna had zich het gerucht verspreid dat het eiland Samos in vollen opstand was. Naauwelijks ligt het ijs of heL heeft reeds men- 6Chenleveus gekost. Twee jonge lieden, die zich le Aken op het brooze ijs hadden gewaagd zijn er door gevallen co verdronken. FRANKRIJK. PARIJS12. November. Eindelijk schijnt, het dat men het slot Louvre geheel afbouwen zal; men zegt dat men besloten heeft de daartoe beiioodigdc gelden die 30 millioen fr. zullen bedragen, op de volgende wijs zullen verdeeld worden 10 millioen zullen door de stad Parijs gedragen worden lü millioen door den slaat er. 10 mil lioen door de Departementen. Waarschijnlijk zal deze kwestie in de aanstaanden zitting voor de Kamers gebragt worden. BELG1E. BRUSSEL, den 13. November. Generaal van der Smissen is thans volgens het Journal de Bruxelles in Dutlschland waarschijnlijk te Aken of in den omtrek, bij zijne vrouw. Deze dame, als ook de Heer Ernst van der Smissen die nog in de Petils-Carmes gevangen zitgelijk mede de direc teur der gevangenis cn twee wachters, zijn donrdcregt— bank van eersten aanleg ter zake der vlugt van den gene raal voor de correctionele regtbank dezer slad verzonden. NEDERLANDEN. Men verneemt, dat IIH. EEtc. de baron Huyssrn van Kattendyke en de heeren Rochtsssen cu van Hallvan Z. M. den Koning der Delgen het grootkruis der Leo- polds-orde bekomen hebben. Men zegtdat er door het geheelc rijk districts commissarissen van policie zullen worden benoemden dat de organisatie van het politiewezen in het algemeen binnen kort tot stand zal komen. Wij zijn van goederhand gcinformoerd dat van wege het departemeut van marine eene aanschrijving zoude zijn uitgevaardigd waarbij aan de betrokken autoriteiten is medegedeeld dot Z. K. H. de Aa.tsherlog Fredcrilt van Oos tenrijk dit jt.ar ons koningrijk nog niet zal bezoeken. (H. B.j Uit Maastricht schrijft men van den 12. dezer? Eergisteren is van Aken per extra post onder den naam van baron de Cortenbcrgalhier aangekomen en in het hotel du Casque afgestaptde generaal van der Smis sen met echtgenoot cn kind." Met een der visschers vaartuigen dat van de E-i- geleche wal met eene lading haring terugkeerdeis te Schcvcningen het lijk aangebragi van den stuurman Ario Spaan die van de eene schuit op de andere willende stappen in het water gevallen en in weerwil der beste pogingen verdronken is. Onder degenen welke zich be ijverden den ongelukkige te redden bevonden zich twee zijner zonen 1 Spaansdie don ouderdom van 62 jaren bereikt had was door zijne braafheid algemeen geacht en bemind. Hij laat eopc troostelooze weduwe en zeven oppassende kindoren achter «aarvan er diio door het verlies van hunnen verzorging tot volslagen armoedo zijn gebragt. Treurig is het tc moeten melden dat ook vier broeders van den verongelukte op dc zee hun fevcn hebben verloren, In den nacht van den 27 op den 28 Mei is aan boord van Zr. Ms. brik de Zwaluw gedurende eene reis van Batavia naar Sournhnija overleden de koin'mandant van dat vaartuig, de kapitein-luitenant ter zee W. Enslï. Een der mpest gelezen Parijschc dagbladen levert een nieuw bewijs der onkunde en partijdigheid van som mige vreemde schrijvers ten aanzien van ons Vaderland op. Eene reisontmoeliog door zekeren Charles Expilhj aan dat blad geleverd j begint namelijk niet de waar- m VAN BIEREN.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1842 | | pagina 1