VLISSINGSCIIE C O I ijl Koning Leopold generaal van der ;en den staat van van hier naar njnc vrouw is hij gevangen kamer listen om 8 ure begaf zich daarna icht te wonschen. hoestte en zulks jeneraal ontsnapt Igenden morgen i uitgesloten te opende zeitle tesl^zijl waarop in den directeur." iter ontdekte men Is van de gevan— n do oudste zoon oiïtvlugting van op Hiiigsdig morgens mn Heer ,/./- Groenen mul Mulnrift groote pa-lij Stoelen. Bed uid Mahonie- mel Bchuiig- Koper, Tin I'm cm 'Korgrl riai Ketting ,-n 'li en nndrro mannMar- Rio-Janeiro, rS Breinen U. Pc(cr«en No. 137. I.84X Woensdag 16 November De uitgave dezer Courant geschiedt geregeld driemaal per week. De prijs van liet abonnement is voor drie maanden f 2,i5 co franco por post f a,5o. Men abonneert 'l&rh zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren in hel Rijk. *Sg§- Adverlcntica worden geplaatst a 20 Cl. de rt en Doodbekendinnkingi-nwaarvan de prijs lai regel daarboven 10 Cl. behalve 55 Cl. zogrlu itgezoiiderd Huwelijks-, Ceboorle- I G re;; ris f 1,20 is, en voor eiken r iedere plaatsing. Brieven fianco. INGEZONDEN STUKKEN. Het Weekblad van liet Regtover Godsdienst-vrijheid. Dit blad deeltin deszelfs X°. van 10 dezer een igc aanmerkingen mede op de bij het aanhangige gedeelte van het cSlrafwelboek voorgestelde bepalingen len aan dien van de godsdiensl-ocfeningeii. Even als dal blad hebben ook wij groolon afkeer van, en groolc vrees voor alles, wal in de nicesle verle ook, slechts den schijn kan hebben van gods dienstige onverdraagzaamheid en gewetensdwang en noglans kunnen wij ons mei dc vrijheid van gods dienst-oefeningzoo als het IVeekblad die voorslaat niet vereenigen omdat wij niet minder dan gewetens dwang vreezen de gevolgen'van godsdienstige dwee- peiij van geestelijke heersclizuehl cn geestelijken hoogmoed, van religie-ijver tol religie-haat en religie twist aangestookt cn aangeblazen. liet W. B. wil gcenc bepalingen legen vercenigingen van meer dan 30 personen met hel oogmerk vergaderd om gezamenlijk God te vereeren. Wij voor ons achten onvermijdelijk dat de wet aan de regering dc magl verlemieom zulke vcrceni- gingcn'niet te gedoogen wanneer zijofschoon verklaard wordende lot Godsvereering Ie moeten strekken, scha delijk zouden kunnen zijn aan de zedelijkheid aan de openbare orde en veiligheid. Hel JVeekblad wil dal hel gouvernement zal waken wanneer men in de geheime vcrecnigiugen die zoo talrijk zulke mogen zijn als zij—zelve zullen verkiezen onder voorwendsel van te bidden iels anders mogt doen wanneer meu mogt completere» of andere mis daden plegen en beramen. Maar hoe val hel gouver nement hier waken, wanneer dc onbeperkte vrijheid beslaat? wanneer do wet haar genie bevoegdheid geeft om zich in vercenigingen welke gezegd worden lot godsdienstige einden te bestaan te mciigcu of die te sloren. Hoc zal zij steeds intijds onderligt worden van de ware bedoelingen der hoofdencn de listige vaak bedekte wegen langs welke deze hunne oogmerken zoeken te bereiken Doch al bestond dit bazwaar nieten al ware hel niet bijna als zeker te stellen dat de regering meestal Cerst zon kunnen handelen, wanneer hel tc laat ware voor de openbare rust, of wanneer liet handelen-allecn 111 slrajfen zou kunnen beslaan hetgeen elke waarlijk goede wet moet trachten voor te komen dan nog konden wij ons niet vereenigen met dc beschouwingen van het fVeekblad omdat hetzelve de zaak alleen uit een polilisch-ma/eriee/ oogpunt heeft beschouwd. De Slaatom welken de grondwet bestaat heeft lid allergrootste belang ook by de zedelijkheid van des zelfs burgers cn de rustige vreedzame gevoelens ije eensgezindheid onder alle ingezetenen als zóódanig. Om voor die zedelijkheid voor de bevordering van ilie eensgezindheid te kunnen waken droeg niet slechts de grondwet de zorg voor hel openhaar onder wijs aan den Koning op maar ook die om te Zorgen dat alle godsdienstige gezindheden zich zouden houden binnen de palen van gehoorzaamheid aan de weljcn van den Staat. Welke, of hoedanige wetten van den Staal dit zijn zouden, duidt art. 101 genoegzaam aan, door te veroorloven zóódanige uitoefening van godsdienst te belemmerenals door welke de openbare orde of veiligheid zouden kunnen worden verstoord godsdienst oefeningen alzonwelke d priori zouden moeten hescl)ouwt( worden de openbare orde of veiligheid kunnen verstoren zulke uitoefening van godsdienst 'ouden «ie wetten van den Staal mogen veroorloovcn belemmeren. Dit staat met duidelijke woorden >1 de aangehaalde artikelen der grondwet te lezen. Nij beweren wij dal geschiedenis en ervaring leeren 'hl niets gevaarlijker is voor de openbare orde cn dc heiligheid van eenen Staat dan do vrijheid, ook voor geestdrijvers voor misnoegden voor unvcrdraagzaincn "t het etuk van godsdienst om zonder ccnige ker kelijke bevoegdheid zooder cenigon waarborg voor hunne zedelijkheidrpaar alleen toegerust tnct het 'Crinogen om op dc harlsloglcn der onkundige menigte le werken zich aan het hoofd \o plaatsen, van talrijke vereenigingen, en deze te kneden, lo leiden, op te winden tol haat en tweedragltol het verachten en verguizen van andere godsdiensten aan te sporen coz. naar gelang cn in die male als zij dit met hunne bijzondere oogmerken overeenkomstig zouden vinden. Wanneer nu de gevolgen zijn uitgebarsten of gereed sta ui zulks te doun dan eerst zal hel goinernement vermogen te waken ja ook te handelen maar inmid dels zijn de vergiftige zaden uitgestrooid de menigte met een aantal schadelijke begrippen en gevoelens vervuld hoe zal het gouvernement deze kunnen ver stikken eu het kwaad voor de misleiden—zeioen daaruit voortvloeijendc te keer gaan? Kwam Strauss ja kwam een godverzakor hier te lande bij de wetgeving door het W. B. verlangd cn stelde zich aan het hoofd van vercenigingen en predikten in christen-vergaderingen van eenvoudiger! .en nieuwsgierigen de valsehhcid van het christendom, predikten tegen lief bestaan van God cn dc onsterfelijk heid der zielgeen middel 0 n hen tc keer te gaan. De godsdienstige begrippen zijn vrij niet alleen, maar ook de uitwendige belijdenis dor zelve moet vrij zijn zegt hel W. B. Maar wat zou hierbij van de zedelijkheid der burgers worden Moot men dan ook de godloochenaars die hel blinde noodlot of de natuur tot God verheffen vrijlaten i hunne leer in talrijke vergaderingen lo prediken cn voort Ie planten Wij slaan met het W. B. de vrijhei-I van geloofs begrippen voor doch kunnen niet toestemmen dat die vrijheid niet noodig had in de grond .vel geschre ven tc worden wanneer de belijdenis door uitwen dige godsdienstoefening er niet mede mogt gepaard ë0'1": Zijn dan «Ie lijden reeds vergelen dat in o alleen op cenc beschuldiging alleen op de verdenking van kcllcr- sohe gevoelens, in de kerkers der inquisitie kon geworpen cn aldaar op dc wrecdaardig-le wi ze gemarteld worden, lol nicu ijlhoofdig gemaakt door de smarten, niet ze Men beleed wal men uiel gelou/de cu daarom ten brandstapel of naar cenc eeuwige gevangenis gevoerd werd Was het zclls in lat eren lijd nog niet voldoende, bekend tc staan Remoil.slnuilschc begripjicii en gevoelens Ie omhelzen om aan de oiu'oglvaardigste vervolgingen te zijn blootgesteld Is hel dan niet een wezenlijk voorregt tegen zulke handelingen, door vive bepaling der grondwetbeveiligd te zijn Wij hebben van die vereenigingen bijgewoond waar schoenmakers loodgietersenz. liet woord lol de gemeen te rigtoden wij hebben ze. ook vernomen die redenen van geeslgeliiigcrs hunne bevindingen en ingevingen beschrijvende en konden onze klaglen niet verbergen dut een aantal eenvoudigen onder bet aanliooren dezer wartaal, eenen kostbaren tijd verbeuzelde en in scha delijke dwalingen werd gestijfd door dien liet hun ontbrak aan middelen tot onderhoud cn bekostiging van eenen bevoegden leeraarwelke met deugdelijke gods dienstige gevoelens minstens een verlicht versland cn 1 ene ontwikkelde kennis van godsdienstzaken en dc ware belangen van den meiisch vercenigile. Dit schijnt nu iets beter te zijn geworden doch hoe zal het zijn wanneer eene onbeperkte vrijheid hel iedcrcn ecrzuch- ligen ieder met geestelijken hoogmoed vervulden en waanwijzen leek zal vrijlaten 7ich als voorganger iu do godsdienst op lo werpen zijn huis lol cenc kerk in te riglen cn een aantal eenvoudigen lol zijne disci pelen te maken Wat zal er dan worden van de openbare eeredienst van de aan God gewijde kerkgebouwen van de kerke lijke orde en tucht? Neen waarlijk dc vrijheid door hel W. B. gevvenscht gaal te ver zij zou zi| moest gevaarlijk zijn voor de ojienbarc orde en veiligheid van den staal en de wetten moeten de regering magligen, de schadelijke uitwerkselen voor te komen door het ontslaan «Ier oorzaken te verhinderen; en de wetgever kan en mag dit doen volgens de grondwet. Eene dwaling toch is het van hel W. B. waarop zich deszelfs twijfel grondt of dc gewone wet wel bevoegd is den Koning de middelen voor te schryoen n die hij daartoe [lot het paal en perk stellen aan openbare rustverstoring bezigen moet wanneer de grondwet Ilera de vrije keus van die middelen laat." Geene wel toch komt lot stand, dan met mede werking en volle goedkeuring des Koning?. Schrijft dus de wet den Koning iets voor dan heeft Hij -zelf zich dit voorgeschreven j dat Hij de twee andere lak ken der wetgevende inagt liet medewerken hiertoe ga ven lïera art. 09 en hijzonder art. 194 der grondwet volle vrijheid; ja, naar onze mecning wil dit laatste ai tik l dat al hetgeen beperkends, ten aanzien d r uiloefening van Godsdienst - ten einde verstoring der openbare orde en veiligheid voor tc komen - moet worden verordend bij wellen te zien bepaald welke de koninklijke magt alleen zorgt dal door de godsdienstige gezindhe den worden geerbiedigd cn nageleefd. Daardoor ontslaat dan ook veel meer waarborg logen ministeriele willekeur tpgen de handelingen van dra gon-Iers eu veldwachters cn maréehausséc's. Is daarenboven hel gelal van 30 wanneer men zich voorsiell huissefyke godsdienst te oefenen oen ge zelschap 1ot stille, eerbiedige, stichtelijke godsveree ring cn niet de zamenvlocijiug eencr talrijke schare om op «lezer overluiging cn begrippen door do kracht van hel woord te kunnen werken, hetgeen alleen in openbare bijeenkomsten behoort Ic kiiuucu geschieden is zulk een getal niet toereikend te noemen vragen wij. Wij voor ons muonen ja. Dal er eene grenslijn heslaan moet waar dc /mis selijke godsdienst eindigt, en dc openbare godsdienst aanvangt, schijnt ons allaiis na raadpleging der er varing volstrekt noodzakelijk. Noglans opdat ook dc hoogcrc magl niet van alle loezigt verstoken zoude zijn zou van elk verleend verlof aan hel betrokkene Departement van Ecrcdicnst bchooren Ie worden kennis gegeven. liet JVeekblad beeft zijne bedenkingen zeer con amore bewerkt doch heeft naar ons inzien niet genoeg acht gegeven op de magl cn den invloed welke dc door hetzelve voorgestane vrijheid zou in handen geven ouh aan onwaardigen en onbevoegden nm op talrijke massa's - zonder genoegzame eigene rc- dene orkruchl zonder gave tier onderscheiding e:i ont wikkeld oordeel te werken cn aan de z (lelijkheid eu zuiverheid van begrippen van deze cenc allerschade lijkste afbreuk te doen. Daarom hebben wij gemeend deze onze vrij moedige beschouwingen aan die van dal blad te moe ten tegen over slellen. Dc Stcücnistcin, cenc zasl? bijdrage tut dc kerkelijke gcscbicdcuis der Esraëlilcm. En I»ij ^«loofde in God. Genesis »5. v. G. Gedurende dien feilen worstelstrijd werd dc groote Epi- nianes aan het tonner! der wereld ontrukt bij stieif, Lesimauies stedehouder des rijks en voogd des jeugdigen Konings Eupator sloot met Judas Makicabeis vrede en Men ei. a l'S onderging als aanlegger der geëindigde bloe dige vete den sweedstciv folterdood. Onus zoon van den vroeger door AndronicuS ver moorden priester van denzelfden naam hoopte den lier ders-stof zijns ooms Menei.auS te erven maar werd in die r.iet meer dan billijke verwachting, te leur gesteld: de Gricksclie regering vond goed zekeren van Hedjotische afkomst z.ijnde Alkimas met dien hengen post te bedeo— len. Oxias begaf zich toen naar Egijjvtein welk land destijds een aantal verhuisde Palcsliners in bloei en wel vaart leefden door zijoe ervarenheid in krijgswezen cn staatkunde raakte hij in zoodanig aanzien bij Koning. Piioi.omf.es Puii.ometor cn Koningin Cleopatra dat hij tot opperbevelhebber der gezamentiijke Egyptische legermagten werd aangesteld. Onias en de hem hel naast in rang opvolgenden Dositijeus bestuurden, gedurende het leven van Phu.ometoii den gang der dingen en beido hadden liet roer van staat geheel in hunne banden. Deze staatsdienaren beduidden hunnen vorst de voor zijne Joodsche onderdanen zoo belangrijke noodzakelijk heid oin binnen hetzelve een tempel, aan de die 1st van Jehova gewijd op te'rigtcn door zoodanig middel zouden daarenboven de veelvuldige bedevaarten naar Jerusalem vcrllaaiiwen cn de uitvoer van geld bcjieikt worden; ook zouden de Joden die voor als nog in Palestina do mishandelingen der Grieksch-sijrische regering ten doel stonden door .dien tempelbouw worden uitgelokt ziel» in Egypte neder te zetten om daar in rust en vrede te leven. Puii.ometor billijkte hunne inzigtcp en op zijne toestemming werd te Leonlopolis, in het district Nelio- politanie w aarvan Omas stad hou Jer was een Joodselu» tempel opgebouwd. Do Talmudisten, zie Tract. Joina, 4e afd.verschillen niet

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1842 | | pagina 1