VLISSINGSCHE
COURANT.
lelijk bevonden om. era a»
l aij bij wijze van proefne»
idden gebragt er door wrij
poen van eerdie zich lh„
iten die er in groote achu
hem bekende stellige daadJ
te Havre dat er zich aan b*
ad voor 2.5U(J?0')0 franken
ien de fortuinen van vijf aj
lijke uitgewekenen het gen
aan Lodewijk xvi
«ierlitvader was.
leeft dit onlangs aan een bar
feestelijke (de hiechtvade.
830 in den ouderdom van
slorven is heeft aan otiik
dat de Tetemachu* onniiM
r van het ministerie van
daadzaak dat er zich 2.51H);
aan boord bevinden.
Fecamp heeft aan eenp
te wezen dat het
en Sl. Joris zich io
Ro. 98.
adden zeer
na dezelve
rk om zii li van het
zich in den ïelsniflc/nnbeviw
rzoek was. dal er voor 83,0ml
boord moest wc/en.
die de ijzeren hoepel» ni|
sonen die het metaal d- s
de loods «He de nitgew
•In agt den beambte bij <lf
lieden die allen het boven»!
Ik^m^pliek aan den heer P. W. te O
t aldus
dit werkje het juist
in het schip lelm\
u. Er zouden boekdeelt-
u>n van al de -verhalen en
n omtrent dit ver.maar<V g<
s in de jaarboeken van N
met de Seinein v
ad van, Quliboeufin liet
ar tot het redden van gülj
kan ik voor den goeden
het bewustzijn van genoftj
de moeijelijk beden
stelt en met de middelen
le overwinnen,
zal ik mij genoegzaam U]
de wedervinding
Woensdag
1842.
17 Augustus.
De uilgave dezer Courant geschiedt geregeld driemaal per
ibonocraent is voor drie maanden' f-a.aS, en franco per post
jich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren in het Rijk.
week. De prijs vau het
f a,5o. Men abonneert
Advcrtenlicn worden
en Doudbekcndinakingei
regel daarboven so Ct.
geplaatst a so Ct. de regel, uitgezonderd Huwelijks-, GcJioorte-
waarvan de prijs van lot 6 regels f i,ao is, en voor ctkcn
behalve 35 Ct. zegeliegt voor iedere plaatsing. Brieven franco.
INGEZONDEN STUKKEN.
Schrijver in de Goessche Courant.
Mus Heer
pok wij zullen ons een tweede en laatste1 woord
roorloven en laten dan aan het onpartijdige publiek
beslissing van ons geschil over.
hein die de beoordeeling van het Adres aan
Synode in de Vliss. C. geschreven had was in
eerste artikel gezegddut hi| zoo wat op het
godgeleerdheid had omgedwaald hetwelk hem
(lelijk onbekend was. Of UEd. nu al de flits. Cour.
wlgetneen genoemd beeft verandert dc zaak
De Courant-zelve schrijft niet dus gold de
[huldiging van onbekendheid aan het veld waarop
omdwaalde den Schryoer.
pel le doen voorkomen of dit andere Schrijvers
ilen moest was daarna tijd verspild.
Dal wij het woord schoolmeesterachtig' bezigden
geenszins omdat Uto styl ons daartoe aanleiding
Wij letten daar minder op, wanneer hel geeue
[ken van kunst of smaak geldt.
hl Uw stijl wat stijf en in dien zin schoolmees-
iclitig koude zijn omdat UEd. geen publicist.
Iwain ons van u-zeloen cene zonderlinge onder
ling voor. Moet men d.in om ecnen goeden stijl
is en door de oplossin
zoo vol geheimenissen-,
loldoening van
n dat
eene pfflt)
«n (le
aii'iien scene wurighfi'l t>
iidie en volharding han
RTENT1EN.
A F SIFFLÊ ral
iianatua 1812
t Huis van C. W ILI.LNj
van Middelburg op Vijs
Wijk C. N°- «9.
0 h 60 Wissen A A Ml
l)S eene partij SPAADJcn
enz.
eeniac lc dnonc "i]
Imboot de schelde
ucn nieuwen Ketel zal
Augustus, tot nadere
nemen worden en de
ii tijd, door dc Öteigcij
tlJDlNGElN.
Prince kal
Port
,r J. B.ivne*lS 'dv -
1,'IBji Enr.v
,i. 11. Gibson Jtiibrtio
„,lll, lol'ij Si"r.a. C'
LiiUcma Londen .luie»'4
Lreisovaldsan'i Nrplilnnh;
i GebroedersC. Müys
Bergen slokvisch.
SclielJe afgekomen cn
orwegen Mary Smith
fiM.mn Riga Carl J
3. D. Hcidniia» 'v vT
k Led a F. C. F. «her
Mildere. F. Vnsi Men
met ballas' 'le MerenU',
Odessa. Rubens
Lovely. P. Groeier
Mdys C*" Hamburg
bij A. W. VAN BIER'
dert meer dan eene halvc^eiilten publicist zijn? Zeide niet reeds Buffon
style c'esl l'homme." En kan dus niet ieder
indelijk ontwikkeld mensch in den normalen toe-
ecru-n goeden stijl bezitten hij /ij dan publicist
Of moest bet alleen een. schimpschot zijn op
publicist T Eilieve misgun dezen, zoo hi) het
(lijk bezit, een wcinigje helderen, zakelijken
niet. Hij beeft dit vaak zoo houg nooilig, om
te verdedigen tegen aanvallen waaraan hij
hij werken en verbeteren en misbruiken
helpen uilroeijen telkens ten doel slaat. Hel
de publicist van den arbeid/amen en liet
[geluk beoogenden VügeiIsang voor eenigen lijd
Vlissingsche en Amhemsche Couranten opgc-
kan het aangename van den werkkring des
(eisten cenigzins nader toelichten.
het schoolmeesterachtige ronden wij in het
voor ongeschikt en onbevoegd verklaren van
[«geleerden eu geneeskundigen cn gewezen com-
uit welke UEd. dc Schrijvers der Vlissing-
\Courant meent le bestaan tol behandeling
jenoemde onderwerpen, welke inde Vlissingsche
ïtif waren voorgekomen en dit zonder aanvoering
enig bewijs van Uwe z.ijde. Ook dc beschuldiging
pperolakkigheid geschiedde op schoolmecslerach-
looi) en zonder le zeggen wat in ons werk
nlakkighcid getuigde. Zóó alleen durft de
'sier spreken die van zijne leerlingen geene
ipraak In wachten heeft. Wie voor hel beschaafd
jl schrijft en beschuldigingen voortbrengt moet
[mei gronden slaven cn dal is niet door UEd.
e«l.
bli|fl beweren dal wij ons op het veld der
leerdlieid begeven hebben en wij vragen eens
dit zoo, («les neen.) welk regt U dit zou
ons uit «lc boogie le behandelenen ons
bewi/s voor onbevoegd lc verklaren? Moet
ecnen godgeleerden werkkring geplaatst zijn
ih met de godgeleerdheid te hebben kunnen
gouden Zou het geeue godgeleerde verwaand-
jij n le stellen «lal enkel geeslelyken van beroep
dit gebied mogen wagen
wij waren niet op dat gebied nog eenmaal,
lc durven stellen r dat geene menschelijkc voor
zoo als de formulieren zijn als ge.loofsregel
|tn Protestant kunnen gesteld worden dal de
'lc gesteldheid van den Staal en der gemeenten
afzonderlijke scholen' voor de kinderen van
ilzondeie. gezindheid gedoogen maar het noglatis
lang is, dal de kerk oj> het geven van het gods-
(e nevens het lagere onderwij» invloed uiloe-
te beweren dal het kerkbestuur cener
|fi<l invloed behoort le hebben op de opleiding
leeraren zoo ook op de benoeming van de
n op het huishoudelijk bestuur der kerk
daartoe behoelt men waarlijk de godgeleerdheid
niet bestudeerd le hebben; hoe stellig UEd. dan ook
beweert dat hel veld der ten dcz.e bestaande geschillen
een deel uitmaakt, van hel veld der godgeleerdheid.
Dat eèn geoefend godgeleerde over dal alles mei
oordeel kan rncdesprekeu bewijst niet dat hy alleen
zulks kan. Waar rede en wijsbegeerte waar kerke
lijke historie cn kerkelijk regt waar kennis aan de
huishoudelijke gesteldheid van «Ien Slaat en wat in
hel belang van denzelicn kan of behoort gedaan le
worden in aanmerking korncn waar van bel onderwijs
en de opvoeding der jeugd de rede is; waar bet
dc vraag geldt welken invloed op het maalschappelij kc
welzijn dc godsdiensttwisten en scheuringen uitoefenen
daar moeten geeue geestelijken alleen willen nicde-
sprekenonder voorgeven, dat dit alles een gedeelte
van het veld «Ier godgeleedheid uitmaakt, cn alle
anderen voor onbevoegd verklaren.
Dit zou eene aanmatiging zijn waaraan zelfs geen
publicist zich zou onderwerpenen bel helpt UEd.
volstrekt nietof UEd. beweert «lal deze zaken door
deskundigen zullen gebragt worden tol dc cathecheti-
sche pastorale en praklikule godgeleerdheid. Op
die wijze toch zou men den gauscben Slaat mei al
zijne belangen zeer gevoegelijk lol liet veld der god
geleerdheid kunnen brengen.
Wij deden de overeenstemming uitkomen tusschen
onze geopenbaarde gevoelens ten aanzien der geschil
len in bet Adres ontwikkeld cn de besluiten der Synode
hierop gevallen, ten einde aan te toonendal wij
met bet veld waarop wij volgens UEd zoo wij hadden
omgedwaald, en hetwelk ons tamelijk onbekend was
zulks inderdaad niet waren geweest. Heeft dit u over
tuigd of toont UEd. het tegendeel aan Geen van
beiden.
Al nat wij in antwoord hierop lezen is dat bewijs is
zeer zwak ten minsten vo~or ons en vele anderen. Voor
dat wij dc Vlissingsche Couranten van 4-13 Julij
ontvingen hadden wij het 2f*e blad van den Tyd-
genoot gelezen cn dus ook hel artikel van deszelfs
redactie van 1 I Junij."
Zoo dit no moet belcekeneu dat wij dat blad
hadden nageschreven verzoeken wij eiken onpar-
tijdigc eene vergelijking te maken tusschen «lal artikel
van den Tijdgenoot rn dc onze en wij zullen dan
voldoende van die verdenking gezuiverd zijn.
Eindelijk ook niet het pogen want van het be
paaldelijk stellen, dut hel zoo en niet anilers moest
onthielden wij ons zorgvublig tot het trekken'ecner
schenlingliiiic tusschen vraagstukken, welke dadelijk
het geluk cn belang van elke» mensch betreffen en
andere welke meer tot liet melaphysische van de
godsdienst behooren kan niet met grond door UEd.
tot hel veld der eigenlijke godgeleerdheid worden
gebragt omdat er ten aanzien van het aannemelijke
of niet aannemelijke van eenig leerstuk niets is
beoordeeld niets is beslist.
De vraag gold eerst het geluk het belang den
voortgang van den meiischelijken geest of der ziel, die
onder de gi'es'en behoort
Behoort dit bij uitsluiting tot de godgeleerdheid.
Lezen wij dan wat de beroemde Cbristiaaiv Wolff
in zijne rcJenkundige bedenkingen over het mensche
lijkc verstand zegt, 13 van hel voorbcrigt(l)
Dat wezen dat in ons denkt noemen wij dc ziel.
Nademnal tui dp zjel onder de geesten behoort, en
bcneffens bet verstand ook een wil bezit waarvan
vele zaken in deze wereld d/liangen zoo moet in
de wi/sgeerle ook aangewezen worden wat door «Ien
wil der zt«*le mogelijk is, en hiertoe behoort alles
wat in gemeen van het naluurlyke recht de
ethica of ze.ileuleere eu de politica of staatkunde enz.
geleerd wordt."
De tweede vraag was welke leerstukken der geo
penbaarde Christelijke Godsdienst den meest krachtige»
en heilrijken invloed op, 's menschen ziel uitoefenden
welke anderen daarentegen voor deze niel web tol
helderheid le brengen en «laardoor of lol twijfel of
tol geschillen kunnen en alligt moeien voeren zon.Ier
dat er gelijke heilzame resultaten voor de rust «mi hot
geluk der mensehelijke ziel uit verkregen worden 7
De beantwoording de/.rr vraag moest gezocht worden
deels weder in de geest- of zielkunde deels op liet gebied
(i) Veiluling van J. C. van .Srnnr.it. Amsterdam 1739.
der kerkelijke historie welke de uitkomsten opgeeft t
door bet verkondigen en vasthouden of het verwerpen
dier verschillende leerstukken verkregen?
Het gold niet de vraag welk leerstuk isvolgens
de kerkvaders en beroemdste schriftverklaarders waar
of onwaar maar welke vruchten heeft «lit of dat
leerstuk opgeleverd voor het geluk van den mensch,
of mag men op grond der geest- of zielkunde en «lo
geschiedenis aannemen dat hetzelve verder op.evercu
kan cn moei
Moet men nu per se godgeleerde zijn om zich in
de geest- of zielkumle lc hebben geoefendom in
de kerkelijke liiMorie zoowel «Ie vroegere als de
tegenwoordige die wij onder het oog hebben geen
vreemdeling te zijn Volstrekt niet, zouden wij den
ken.
Zoo neen dan wordt door UEd. ook ten onregte
beweerd/, dal wij ons up ln;l veld der eigenlijk gc—
zegde godgeleerdheid begeven hebben door te trach
ten de bedoelde vraagpunten lot oplossing le bren-
gen-
Men voege hier nu nog bij hel volstrekt geeno
aanspraak maken onzerzijds op den lof van een goed
een volkomen werk lc hebben geleverd het overlaten
hiervan aan meer der zake kundige» «le erkenning onzer
goede bedoeling door onzen bestrijder zeiven «laa
vragen wij wat heeft ons zijnen aanvul berokkend
wal is zijn doel
Ons on/.c onkunde onze onbevoegdheid lc verwijten
Hij doet «lil maar bewijst ze niet dan met bef
argument, dal wij geene godgelecnlen zijn. De leer
«Ier bewuste Hoogh-eraien te verdedigen? Maar dio
leer zelve was niet door ons aangevallen alleen do
wijze van openbaarmaking, in gedrukte geschriften,
van stellingen ten aanzien van sommige vraagstukken
waardoor spanning en onrust en verdeeldheid en alligt
meerdere scheuring in de kerk worden te weeg gebragt
eene handelwijze waartegen niet maar alleen de Syno
de op cene kiesche wij/.o schijnt te hebben willen
waarschuwen, maar welke aan zeer vele gemoedelijke
Hervormde geloofsgenuolen oorzaak lot klagle tot
leedwezen en ongerustheid voor de gevolgen verschaft
had.
Was het doel, te waarschuwen tegen den invloed
van liet ultramontanismus Maar moet men dan hem.
aanvallen die éónheid daartegen die toenadering en
verhroedejing tusschen de verschillende nfdeclingcn der
Proteslanlsclie Kerk zoekt te bewerken 'Is dan niet
hel verdeel en lieersch de leus dier instelling Is
het ook niet regt ónnoozel bij de toeneming vau
het getal der afgescheidene gemeenten en de klagten
van vele leken welke daarLee nog niel behooren
zich le troosten met de gedachtedat «Ie afscheiding
niet lang «luren zal omdat «Ie afgescheiilenen hunne
kerken slechts ligt en digi laten bouwen Zou hier
de zwakheid hunner overtuiging dan wel «Ie loe»1un«l
hunner .middelen als de ware oorzaak te beschouwen
lijn
Wij eindigen hier deze verdediging. Hel publiek
moge veilig onzo wedcrzijdsche gronden en bedoelingen
beoordcelcu.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS DER STAD RN GRONIV-
GF.BIED VAN VL1SSINGEN
Brengen bij deze Ier tennis van do In- en Opgezelenen
Dat eerstdaags moei worden overgegaan lol liet bcnoeit-rn v,m
Kiezers lel vervulling van cè i derde deel helnelli op den 3n Sep
tember aanslaande moet aftreden ingevolge art. ai 011 11 van hel
Reglement op de legering dezer Stad, eu naar aanleiding van arl. 1?.
van hetzelve Reglement cn dat diensvolgens de lijst der personen
welke slemgeregligd en lol kiezers benoembaar zijn alvorens in
orde gebragt en beiioorlijk aangevuld moei worden met alle zoodanig^
personen welke, uil hoofde hunner bczilfingen builen deze Slad gele
gen bevoegdheid hebben lol hel slemregt en om tol kiezer le wor
den licKoeiuil helibpn verkregen, waarop dezelve andersints uit
hoiifdc der geringheid van hun aandeel in do directe belastingen hier
Ier slede welltgt geen nanvpraak zouden kunnen maten.
En worden mitsdien al diegenen welke zich in hel cvengemetd ge
val licvii den nitgenoodigd om vóór of op den 36. dezer maand
j zich ler Sledelijke Critlie aan le melden, niel exhibitie dei' kwitnn-
1 rien of annslag-biljellen wegen* do directe belastingen, welke door
lieu in andere |>laalscn worden betaald.
Brengen wijders ler kennis van de belanghebbenden
i*. Dal men om lol Kiezer binnen deze Slad lo kunnen worden
1 benoemd, ja.irlijksch in do verponding en andere beschrevene Bijl*
j middelen buiten het palentregl moei betalen eene som van Zestig
I Gulden en dal men om het Slemregt binneD deze Gemeente uit le
I oefenen in dezelfde middelen jaarlijksch niet beneden dc Ncgentu