bekend iskecren zon J jaren weder in dezelfde rin zij bij het begu» dier jird's theorie zijn temper'; afhankelijk van de versch; jaan tot de aarde. Junij. Vele aanzienlijke Ijd Z. M. Koning Willem Frti piinenteren. Voor weinige ii einde alhier de Staatsraa ren avond isvan 'sHagefc r Luit.-Admiraal Gobiusfa bij Z. M. te dineren, nij. Zoo ais men in de dj» ritig der Maatschappij van; alen zijn. Voor wijlen den ilm in de St. Pctcrskerki rigten. De kosten zouden den. •rkzaamheid onzer lezers tee ijk verschijnsel fyctvvelk d hemel zal kunnen worden wolkomen Zon-oklips nam juw slechts eenmaal te aansclio zal aanvangen des morg(t Inden en eindigdn ten 7 Het is Ie liopen dat «a om dit natiiurversciiijii: Jjtilij. Z. K. H. Prins fin Junij aan boord van lun g aangekomen. jjir Ho. 81. 1842, yXISSINGSCH E Vrij da COIiRA NT. 8 Julij. De uitgave deter Courant geschiedt geregeld driemaal per week. 1 abonnement is voor drie maanden f a.ai»en franco per pu.l f 2,.So. zich bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren in hel Rijk. DoodbcLendinakin lidord Huwelijks-, Geboorte- berigten. lo heeft twintig deelnemen laats'.Ieden ter dood eroordeeld. Onder deze la rle en de voorma! Irn zich al deze veroord# en blijven weigerachtig on te dragen. Kr is eene .ouis Napoleon ontdekt, de fransche kust. Te n boet- en bededag geviei Eene zachte vrijster mi een vrolijk humeur en een man niet een affaire ndonnière te Parijs heeft lilgcvonden onder den Ike in eene zeer franije icht wordt. De haten jablokkeerd. (J. de la H. lUer Nikolaas zijn m«t ct'ii iveerd. Een vlug mi |eng lot-en deelgcnoolc op an reisgeld. (H. 15. 2 Julfcfctaan bezitten ïnorden voortduren. De kind gehouden ingezonden stukken. BOEZBSSOEOTJ77ECT®. Adres aan dc Synotlc der ül'ederland- sche Hervormde Kerk over de Foniin- licrende Academische opleiding der Predikauteu, liet Onderwijs cu tiet Iterk- bcKtuur. LeidenS. en Jl. Liiclitnians 1842. (Vervolg ra» onze vorige.) Bet derde punt door de adressanten behandeld ishet land tusschen hel lager onderwys en de kerl;. De zeven heeren beschouwen dit onderwerp alleen van standpunt van leder» der Hervormde Kerk zij ver- flen zich niet tot de hoogte Vat» den wetgever \an liet jatsbestuur welke meer dan de belangen en betrekkingen ir kerk te overzien en te behartigen hebben. Zij willen Christelijke - scholen waar de kinderen van ilere gezindheid afzonderlijk onderwezen en opgevoed wor- ieder naar gelang van de leer zijner kerk waar uitgesloten worden (bladz. 31) de Israililen ei» de msehen. Hebben de adressanten hieraan de mogelijkheid gedacht mogelijkheid om in elke gèmeentc waar Protestanten a'elitcn en Roomschen bestaan voor elke gezindheid ouderlijke scholen afzonderlijke ouderwijzerswelke hloende bekwaamheid en ecu toereikend middel van dus op den duur kunnen worden in verschaffen rijk hebben de vreemde kljvan liet gouvernement deze niet verschaffen hij gebrek verdrijven. Do Mcssag len. De Graaf van Rum t van de Provincie Drenlk Lverwt als Gouverneur-Gen i Hage is de eerste harinj laar een nieuw dagblad: Ne ;even '9NDE1TIE. al zoo spoedig mogelijk gep' Ltentien. F [tad Vlissingen op den naast het Wachthuis, [F in dc Gasthuisstraat Ie Kaarten omschreven, erkooping voor een ici IDbekwaam tot het vo Pot kunnende omgaan an adres bij Mejufvr. estraat alhier. 1D1NGEN. Sedert don 2. dezer lij" lijnzaad de Maria, H. t W. Daniel, St. DoraieftO ra lioul Columbine W, l> im AlbertE. Megon Rig», banuicli liou(waren Emma The AVilliam, Gt Wilson. Grcnic, Bordeaux wijn; «ili in Riga lijnzaad. 1. A. W. VAN BIEREN. middelen tc-r bekostiging zoo hij den Slaat als bij de nten en bij gemis aan een toereikend getal bekwame omsche en Israëlitische onderwijzerswat welen dan de •ssanten op te geven om in dit ontbrekende te voorzien 7 Moeten de Roomschen en Israelite»! dan maar niet onder— sen worden, voor zooveel het lagere onderwijs betreft? Of moeten de kinderen der ouders van die gezindheden bij zitten wanneer van de Jnden als van moordenaren van de mis als van afgoderij geleerd en gesproken wdt Geen van heiden zullen de adressanten durven beweren t hen verlangd te worden. Maar waarom zoo de adressanten grene middelen van Doering weten aan de hand te geven, om hun vedlaiigeii hunnen doen verwezenlijken waarom dan U'gen de' iatregelen van het gouvernement te willen protes- (blad/. 52) ferwijl zij op "bladz. 2 vorklaren hunne belijdenis fc beboeren de. regtmntiglieid p. UVTTEJVIIOOVE:V zal Julij '184-2 des namiddatt Sociëteit La Ilelie Altic far onderwerping aan de wettige overheid door welke hel K„„„ Vii.i.... n,MGott,'belieft ons Ie reijtren." Trad»,Me de regering dan niet, in zoover als zij kon te vol' ici» aan het verlangen van Protestanten Koomschgc istig onderwijs voorde kinderen, door open te stellen om na het lager mede staande en rsl.indolijk onderw ijsook het godsdienstige genieten een onderwijs, dat nu te doelmatiger zijn oetnaardien niet de schoolonderwijzers, maar dé gods- (fislleeraren hetzelve geven kunnen Of is dit niet genoeg? Kan daarmede niet vorkregen inVn wat de adressanten volgens bladz. 30 beoogen 'hl het kind vroegtijdig tot den zaligmaker worde gebragt dat de jongeling zijn pad zuiver lecre houden nul Gods voord dat de vreeze Gods liet beginsel der wetenschap, dal dc wille Gods, niet eens onbekenden Gods ^spenen, die ziel» al Vader inChristus heeft-geopen baard het steunpunt van vermaning en opwekking zij Dc adressanten trachten op Idadz. 35 te hetoogen dat I niet verki'egen kan worden doch elk deugdelijk bewijs »voor ontbreekt. ij zeggen: Het gouvernement verlangt, dat niets fe^e» geloofdo kerk dat er niets dan overeenkomstig het oof worde gelpord. Welnu wordt er ilari door onderwijs liet lezen schrijven en rekenen te geven waartoe du 'cssanten iets later zeggen dat nu de volkschool zich tal bepalen zal iels geleerd dat liirt 'overeenstemt lf,l liet geloof der kerkGelooft do kerk indcron niet moeten loeren lezen schrijven en rekenen 'latin dit loeren iets zijn zou, in strijd met hej geloof? Maar dit is te weinig zeggen do adressanten, «voor opvoeding der kindoren." Doch juist daarom geeft f' gouvernement vrijheid en gelegenheidom dat lager 'derwijs door het godsdienstige t» doen opvolgen en aan "Hen om aan te vullen ook datgene wat in sommige ''boeken voor'het lagere onderwijs als aaristootelijk voor "foren mogt zijn of worden doorgehaald, be adressanten vTeezen ten gevolge der censuur oenen 'r|j(l van allen tegen allen dus de oorzaken vau den strijd wegnemen zal zijn den strijd te dopii ontslaan. Wij kunnen, dit niet beamen en ware de regering in der tijd in Belgie 7.00 wijs en voorzigtig geweest als /ij thans is; ware alle godsdienstig onderwijs van de scholen geweerd en gelegenheid voor dat onderwijs daar buiten gegeven voor de kinderen van vlke gezindheid afzonderlijk voorzeker zou een der grwigtigste beweegredenen voor dc R. C. geestelijkheid zijn weggevallen voor haie comhiijatie met de liberalen cn de alschcui il»g had vvelligt geen plaats gevonden. Nog zeggen de adressanten (bladz. 35) dat bol «leisel der afzonderlijke uren.»iel» met een grooteruleels werk te tuigelijk* godsdienst veel meer dan met eene godsdienst in geest en in waarheid verei-nigen laat." Wat heteekenr die uitdrukking afzonderlijke uren (j.vat niet ieder uur afzonderlijk vuo. bij of loopt n ersoinslwce of dl ie iloor elkander? Hit woord afzonderlijk kan dus niet slaan op vren als eene bijzondere eigenschap van deze: maar op bet afzonderen der kinderen vonr.het gods- - dienstig onderwijs, gedurende die uren. dat zijn uren, daartoe., by zonder bestemd. Welnu de school-uren gedurende welke de adressanten hot'godsdienstig onderwijs widen gegeven hebben de uren voor de catheohisaiten de uren voor de godsdienstoefening zijn allen voor het daar pegeveno onderwijs 'bestemd en afgezonderd. Laten zich dan ook dik uren niet niet eene godsdienst in geejst en in waarheid vereenigen? Zoo ja, waarom beweren adressanten dan het omgekeerde van die uren welke zij afzonderlijke gelieven te noemen wij zien hiér volstrekt geen verschil. Ook 101/ hebhpii vroeger in dit blad het geven van grondig en leerstellig onderwijs op de scholen voorgestaan, en poogden zelfs nmideiv:» aan te wijzen om dit te kun nen doen plaats hebben door het iij afloop van het lager de poging is stoutmaar evenwel mogelijk voor één enkel oogeiriiiik indien maar de greep met forschc vinge ren met Krachtige hand en met beslissendon wil geschiedt maar don/elven achterwaarts te bewegen en meer dan twee eeuwen terne te wiHen zeilen dat is de laatst» poging der wanhoop, dat is de ijdele'krachtverspilling der zinsverbijstering dat is'onmogelijk geworden. En toch er zijn er die de onmogelijkheid beproeven en het vcrle- dénc overplanten willen in het tegenwoordige. Zonderlinge poging verklaarbaar en te verschoond» in den m'ingcoelenden burger opgevoed bij de mondelinge overleveringen der ouders en voorouders maar onbegrijpelijk en moeijclijlc 'toe te geven in mannen van hoogcr opleiding van gelet terde opvoeding en van geschiedkundige wetenschap,. Ik heb die poging die niets goeds te verwachten laat liclrenrd toen ik haar zag ondernomen door .de zeven ondeïteekrnaren van hetin het hoofd dezesgenoemde adres. Die onderteekenaren toch zijn allen mannen van wetenschappelijke opleiding meestal gevestigd in de hoogere kringen der maatschappij geëerd en geacht of om hunne betrekkingen of om hunne goede hoedanigheden of wèl om beide. Hunne poging verdient derhalve iels meerder dan gewone opmerkzaamheid', omdat het allo/iris waar schijnlijk is "dat hier een gevosligd doel een brpaalde.11 wil en een stellig streven aanwezig is omdat men mag verwachten hier grondstellingen te loeren kennen die rivn met inspanning van alle mogelijke krachten zon wenschcn voort to planten en te zien zegevieren. Oppervlakkig be schouwt schijnt liet geschrift van geheel godsdienstigen aörd maar of in hetzelve geenp staatkundige strekking kan worden opgemerkt, mag. minstens, betwijfeld wor den. Wanneer wij de staatkundige geschriften van den heer Groen van Piiinstkrer aandachtig lezen vooral zijne Bijdrage tot herziening der grondwet, dan valt daarin onderwijs doen vertrekken der kinderen van andere ge- I eene sterke overhelling lot ons vroeger foederalisinus niet zindheden doch wij zouden op die wijze niets anders verkregen hebben dan nu het gouvernement heeft aan gewezen. Gedurende lu-t ulgemeene onderwijs geen gods dienstig onderwijs, doch eerst n.» den afloop van hetzelve. Het onuilvoertijke.om voor de kinderen va» de onder scheidene gezindheden afzonderlijke scholen voor het lager onderwijs te verschaffen hebben wij van de» aanvang af ingezien. Noglaris kon, zoo wij niet dwalen, het besluit wel eenige meerdere vrijheid laten dan liet doet. Er zyti gemeenten waar niet anders dan Protestanten of Roomscli Gatholijke» wonen. Er zullen ook steden zijn waar de middelen konden worden hijeengebragt om afzonderlijke Cliristelyke scholen, door tiissehenkomst van een kerkge nootschap ten behoeve der kinderen van de ledematen op te rigten. Daar kon voor alle gezindheden vrijheid bestaan om het godsdienstig onderwijs nevens het lager onderwijs, te doen geven, en zulkshelialven uit den hijbei ook uit schoolboeken op den titel de aanwijzing bevattende alleen geoorloofd op scholen waar slechts het onderwijs aan kinderen van een en dezelfde gezindheid gegeven wordt en welke boeken dan met kerkelijke vergunning zouden belmoren te zijn gedrukt. Dat die scholen voor zooveel het lager onderwijs betreft allijd aan toezigt van wege de regering zouden onderworpen blijven schijnt ons toe geen beloog te behoeven evenmin als van dat op de benoeming der onderwijzers en het onderzoek omtrent de bekwaamheden en het zedelijk gedrag van deze. In de bedoelde steden zou noglans in het lot der onder wijzers welker bestaan hierdoor kon worden verkortnaar billijkheid moeten worden voorzien. Het gouvernement zou door zulk. eene vrijheid te geven, op nieuw tooncn zóóveel te willen doen als het behoudens ieders region en belangen in dit stuk maar immers" vermagen liet goilsifienstig onderwijs vereenigd mot het lagere kon ook naar ons inzien zeer heilzame vruchten dragen. Ware ook de Sijnode het met dit denkbeeld eens dan zou zij niet moeten protesteren zoo als de adressanten willen maar aan de overheid welke door de grondwet met de zorg voor het onderwijs belast isbescheiden lijk hare meening en haar daarop gegrond verzoek te kennen geven. (Het vervolg hierna.) Adres aan de Algemene Synode der H'ederlandsche Hervormde Kerkove? de Formulieren de Academische oplei ding der Predikanten het Onderwijs en het Kerkbestuur. LcidcuS. en J. Luchtmails,18 J2. Den immer snel voortrollenden wagen des tijds erne andere rigting te geven de poging is moeijelijk niaar 7ij kan gelukken indien het oog maar helder is cu de hand vastdenzelven voor één poos te doou stilstaan te ontkennen. De vnprliefde voor dat slelscl vond «een bijval op 'het staatkundig terrein maar als eens in dii kerk eer» terugtred van twee eeuwen plaals greep zou dan niet de poging gemakkelijker althans mogelijk worden om instellingen en verordeningen van vroeger" dagen in onze tegenwoordige huishouding van staat te zien over— gebragt Het hier bedoeld adres wil hoe men het ook poge te bemantelen reuen terugtred lot de jaren var» 1 GIS en 1G19. Het vangt aan een volledig effect to reclameren van de formulieren van dien lijd als de eenige hechte waarborgen voor de Hervormde Kerk. Het vergood de mannen en opstellers van dien tijd. Zij ivaren toch als bijzonder ge leid door den invloed des gecstcs. Ik mag vragen boe eo van waar weten zij dat Ik mag zeggen dat zij stoutweg stellen iets waarvoor bet bewijs moeijelijk en liet tegen bewijs even onmogelijk echter gemakkelijker zou .allen. Ik wijs op de -geschiedenis. Ik stel zij waren menschen van gelijke beweging als wij. Ik voeger bij, de drift voor de opvatting van hunne persoonlijke gevoelens was sterker nog in hen dan in ons. want zij zagen vaak dooi- het partijdig licht hunner éénzijdige lieoordeeling. Och waarom moeten de dagen >an ouds altijd zooveelglansrijker cr» schitterender schijnen zooveel gélukkiger en liemelscher dan de dagen van heden Zou ook dit li t lot eens zijn van onzen tijd, als twee eeuwen da rover zijn lieên gewenteld? Ik vei oordeel de mannen niet van vroeger dagen maar dat ilweepcn met hunne gevoelens en liur.ne deugden maakt hen tot afgoden van een hartwaarin slechts één God wonen mag. Zonderling tóch. De adressanten willen ge leerd en gepredikt hebben iu den goost- dier mannen. Is die geestvan geheel zoo eene vergaderinga's was de Sijnode zoo bekend en zoo gi ves'ig/l*? en zij willen to gelijk den hijhei niets dan den bijbel geheel don bijbel." Zie bladz 5. Ik voor n ij beschouw die uitdrukking als eene drukfout in het adresdaar men hier zon moeten lezen: «de kerk niets dan de kerk en geheel de kerk." Iu mijne «Vrijmoedige Gedachten," (1) heb ik over den twist rakende de formulieren mijne denkbeelden vo'doendo ontwikkeld en wil ze hier niet herhalen.Het Protestantse!» beginsel zal toch wel rusten op een vrijmoedig en onbe lemmerd onderzoek waarom dit dan aan strenge banden te leggen of het verstikt Omdat enkelen er misbruik van mol li Maar dan nok, al waarvan misbniik wordt ge maakt moet belemmerd aan dien regel zullen de ou- derteckenaars toch wel hun zegel niet hechten Ik wil niet ontkennen dat aan de academische opleiding eene hetere en doelmatiger rioting kan worden gegeven. Ik ontveins niet dat.mets met behoedzaamheid toegestaan de kerk eenigen meer directum invloed mag toegekend op de keuze van Professoren voor de theologische faculteit maar beaam de rede als grondoorzaak hiervoor ten adresse opgegeven, niet. Niet omdat, zoo als stoutweg gesteld wordtde Groninger Hoogleeraren eene aan de kerk vreemde of met haar strijdige leer verkondigen maar omdat dien invloed als- van zelvö in den aard der zaak gelegen ia (1) Vrijmoedige Gedachten over de aangelegenheden gesteldheid en menschen van volk en Staal in Nederland. Rolloi'daiu. JHkn- sing en van Westrkknir. iS42.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1842 | | pagina 1