V VLISSIIVGSCIIE COURANT. t" e. gekomen.? Uitstel v»n Jri; I gij niet op dusJaniji J(0# 72. s wegens de polemiek timd», legem «Ie belangen der armn, r ons, in grenen decle meld, Icnsitie gelijk stellen'; vtij ,jn oud en wensebten dejrl,,.^ ininiilratcur die liet Leg,„ cliat. Hel strekt Am»i»n]nn -synagogen en ring-syn,if;o»ti van diaconien verstoken i,| der verarmde ledematen ii nde oorzaken voor dat gen radenlieid de handen aan eden- en ziekenhuizen r.ul!„| want het goededat v onberekenbare gevolgen nder hart en gcrneldie I, hunne medewerking gemeen genomen altijd n gelalen Waarom onze hn<!.l voorbeeld genomen en estreefd dan aan li d verbeuzeld en do m; n opgeofferd ooren voor valsehe prnplin,sj kunnen doorgronden n den geest *o wandel vreedzaam u«i liarl en gevoel strookt, in<!i-,| verdient; laat het otniji ten goede leidt en die ilt,4 ael te zijn Louis. K't ISU. Vrijdag 17 Junij. gave de/.e.i Courant aboiinemeiit is voor drie nua tich ,bi| alle Roekliandelaren ;e.liicdt geregeld driemaal per v len f2,25, en franco per post i Postdirecteuren in hel lliik. >»k. De prijs van het 2,5o. Men abonneert Adverienlien worden geplaatst n [loodbekeudiuakiiigenwaai v, egel daailxjvrn 10 Ct. liclw, l>< a jo C(. de regel, iiitgr/ondeid lluvselijls- II <le pi ijs I lot 6 i egels f 1,20 Is, ei 55 Ct. zrgeliegt «oor iedrie plaatsing. Brii voor e!l«n ren franco. INUEZONDELN STUKKEN. Verwerping van het Wetsontwerp tot rege ling van het gebruik van het batig Saldo der Overzeesche middelen. nen B oe fee n kt lot een Handboek vooi der Opgaande-en KederdA. U. Wielaud l os. f •Uel, door Bli J R- •tiert, besluiten e" ord ndschc l.andmagt g' bel departement et eerste halfjaar) 5,«l,i.d- undig onderzoek omlrci e;;i in bet bijioiidcr. U«" lijke vvaardciing van uc .1 M- D. nreskundige wetgeving 1 ^TIEIN. erEooPinS Monden van de Schelde jiwoa». Eene verwerping met 45 tegen 6 stemmen dat mag >ne wezenlijke nederlaag voor den minister Baud genoemd irden Zij was trouwens te voorzien en ook wij vragen jer met onderscheidene leden, die het deden: waarom dit isontwerp niet ingetrokken waarom den waarlijk kost- tijd der Staten-Generaal gevorderd «ra nog eens in [t openbaar te herhalen wat reeds in de verbalen der ;ien gezegd was? Want onjuist was de vergelijking, urmede de heer Baud zijne verdedigingsrede aanving te itendat Z. Exc. zieh in de politie bevond van eenen iltuldigdewiens regters hem reed» veroordeeld hebben jor hij nog gelegenheid gehad heefteen woord te zijner plcdiging tc zeggen. De gegevene antwoorden der rege- op de bedenkingen der sectien bewijzen dat de Mi- |.rr zich wel degelijk heeft kunnen verdedigen en Z. Exc. in geenen deele onkundig gebleven van het efTcct |welk die verdediging op dc meerderheid der leden Jiaakt had. De heer Baud heeft zeer goed kunnen voorzien dat do schipbreuk morst lijden op de grondwettelijke en ze- I'kc verpligting der Staten Generaaloin te verhinderen roorlduring der toepassing van het beginsel dat men iven van het moederland uit de lutcn der Overzeesche jlliagen doen mag, ja dat «ncn'schulden ten lasto dier Hingen voor zulke uitgaven contacteren mag zonder |die uitgaven door dc Staten-Generaal bepaaldelijk zijn iwilligd en noodzakelijk geacht. 'ij hebben den heer Nedbrmeyer van Rosenth al hooren irslellen dal de bedoeling des heerrn Baud zou geweest cenc openbare discussie uit tc lokken omtrent hel verstand bij de Stalen.Generaal van art. 59 der wet. De heer Baud hééft dit in zekeren zin loegc- Docll wij mogen hier niet onopgemerkt laten dat Twerpen van door hem voorgestelde wetsontwerpen lit met sohier eenparigs stemmen door ernen Minister 'oo ligtniet als zulk eenc kleinigheid moet beschouwd Zijn eigen wantrouwen toch in het bijzonder bij Onder-Inspecteur o< de Schelde te NMtssiiui' aanstaande des voormuln van het Loodswe/«m de meestbiedende» v GOES>EREK t>esbu;|i|en Generaalzoowel als dat d«s volks en van dan eenig RONDHOUl Bdrling op de overeenstemming tusschen regering en andere ROMMEL*!*!! lenwoordi ging inoet daardoor onmisbaar worden ver- ke goederen alle op lid en geschokt; en het is als eenen eersten en den 16 Jnnij. aldaar 'mjgen pligl in eenen Minister te beschouwen, die drs voormiddags 10 lot Woitemmingdat wederzijdsch vertrouwen zooveel - tire nk te bevorderen en te bevestigen en naar ons Kapitein-Luitenant ter ?ïkon Z. Exc. evenzeer uit de verbalen dr*r section Onder-slnspecteur voorma.'# je 0penbarc beraadslagingen en dc verwerping der II. WELS. 31iSGEiN. Sadart dan dezer zij" 1 ton «tokrisch en tra-m A1,1 J. Straiijclibeide Londen, Amsterdam suiker en Hamburg suiker. luaan ballast. Ide afgekomen en ce itukjjöcd en passagiers n passagiers Christi GnhteubnvR Jlt beide ballast Memel A] Koningsbergen de vi dc Joseph A- bordie j. File, Princes «WH. Londen There.u ballast, Ncw-Castlo; t. w. VAN B1ERKN- iliben opgemaakt. in welken zin de Slaleti-Generaal irt. 60 der grondwet va» 1815 als art. 59 van die "O meenden te moeten verstaan. Het in weerwil bepaalde uitzigt op verwerping noglans ter «ver laten van een wetsontwerp bij de Staten-Generaal m al van moed of ook, (zoo als in de antwoorden ping schijnt te worden te kennen gegeven,) van jiilligheid getuigen, wij voor ons acit'en zulk eene ijie noch staatkundignoch voorzigtignoclt be lli aan de belangen des lands en van deszelfs erudiet 'Vereenstemming met de achtiog aan de waardigheid fier verschuldigd. is gegrond vonden wij daarom de opmerking des uzac dat een gebrek in de orde der werkzaam— du Kamer is dat zij nietgelijk in Engeland [*rt/& een wetsontwerp waartegen de meerderheid op eene eenvoudige wijze en 'zonder een kostbaar kunnen van de baan schuiven, r Baud heeft zich veel moeite gegeven en de ere Sterling was Z. Exc. daarin voorgegaan [eUogen dal ouder de grondwet van 1815 de vrijheid had om te doen wat ten aanzien van de schuld en van de contracten inet dc Handel-.Maatscliappij door haar is verrigt. Z. Exc. heeft zich daartoe zelfs de moeite gegeven om uittreksels voor te lezen uit redevoeringen van eenige leden der Kamer, tijdens de voordragt der eerste leening ten laste der Overzeese!»® Bezittingen gehouden waarbij die leden beweerden, dat, uit hoofde van het uitsluitend opperbestuur des Koning» over die bezittingen de Staten- Generaal met die leening niet te maken hadden. Z. Exe. honde'on» echter hier de opmerking ten goede dat niet wat enkele leden meenet»inaar wat de kamer besloten heeltaan de regering zoo zij naar een rigtsnoer zoekt, hiertoe moot strekken en Z. Exc. kon even goed uittreksels hebben laten maken int redevoeringen van andere leden welke eene geheel tegenovergestelde meening uit drukten meening die bij de aanneming der wet door de meerderheid gebleken is te rijn gedeeldte weten dat opperbestuur geen regt van domein daarslelt dat da ko loniën een eigendom van den Staat zijnde over derzelver inkomsten geenszins willekeurig, en onverschillig voor welke oogmerken of behoeften door de regering vermag Ie worden beschikt. Doch zelfs al lagen deze waarheden niet in den aard der zaak, en al ware dit niet de meaning der meer derheid gevreestdan nog verzette zich de duidelijke letter der grondwet van 1815 zelve tegen handelingen zoo als die hebben plaats gehad en verbood dezelve bepaaldelijk. Art. 121 toch vorderde uitdrukkelijk de inwilliging der Staten-Generaal op de begrooting ook dezer soort van uil- gaven van het ryk en art. 126 de vaststelling der Staten- Generaal op de middelenuit welke die uitgaven zouden worden bestreden. Al waren dus zelfs al de uitgaven welke men uit de bij de llandel-Maatschappij opgenomen gelden heeft gedaan bij de begrooting toegestaan (des neen dan nog kon en mogt de regering geenc middelen tot bestrijding derzelve aanwenden welke niet door de Staten-Generaal waren vastgesteld en dit was geenszins met de gelden door de Handel-Maatschappij bij voorschot verstrekt geschied en volkomen in overeenstemming met de grondwet is dus de vordering der Statrn-Generaal dat er alsnog eene bill van indemniteit gevraagd en verkregen worde. Het toeval lieaft gewild dat wij geen der 6 leden welke vóór ile wel gestemd hebben, (de namen van welke \le Sjaals- Courant niet mededeelt waarom niet?) in hunne verdediging hebben kunnen hooren. Wij moeten bekennen zeer nieuwsgierig te zijn naar hetgeen die leden gezegd hebben zoo namelijk iets door hen gezegd is. Eenig'ins meer gefundeerd dan die ter zake der con tracten met de Handel-Maatschappij gesloten kwam ons des Ministers verdediging voor met opzigt tot de voordragt van een ontwerp dat slechts een vermoedelijk batig en geen bepaald reeds vastgesteld werkelijk aanwezig saldo aanwijst. Aan de onbepaaldheid der bewoordingen in art. 59 der grondwet is het toe te schrijven dat men eigenlijk niet weetwat men vorderen kan. Om tot eene uitlegging te geraken van dat artikel moet men eerst «p het tijdstip letten waarop voor de regering verphjjling ontstaat om dc laatst ingekomene staten van ontvangsten en uilgaven der Overzeesche Bezittingen over te laten. Dit is hg den aanvang van elke cewone zitting en art. 99 zegtDe Slalen-Gencraal vergaderen ten minste ceninaal 's jaar». Hunne gewone vergadering wordt «geopend op den derden Maandag in October." Dus on geveer dit tijdstip morton jaarlijks die staten van ontvangsten en uitgaven worden overgelegd. Over welk tijdvak echter Over het laatst afgeloopeti dienstjaar zoodat in October 1842 de stalen van ontvangsten en uitgaven over 1841 zouden moeten voorkomen en het gebruik van het werkelijk batig saldo over dit laatste jaar zou rooelen worden geregeld. Men kan niet aannemen dat de grondwetgever, dat de regeringdie het artikel voorsteldedit bedoeld of gewild hebben. Met gcene mogelijkheid kon de geheelc diansl der Overzeesche bezittingen over het voorafgaand jaar zóó tijdig i« het volgende worden afgesloten dat cenc finale rekening van al de werkelijke ontvangsten cn uitgaven over hel eerste kon worde» ingezonden en het elTeclief bestaande batig saldo vastgesteld. Hiertoe worden alligt drie of vier jaren gevorderd zoo als de hoer Baud in zijne redevoering heeft doen opmerken. Welke ontvangsten en uitgaven konden dan worden be doeld Naar ons inzien alle wcrhelylt gedane ssdert de overleg ging van de vorige staten over het saldo van welke reed» ten behoeve van hut moederland was beschikt; en zulks onverschillig of die ontvangsten en uitgaven geschied zijn in liet loopendc in het laatst voorgaande dan wel in twee, drie of meerdere vroegere jaren. De grondwet maakt hier geene dislinclie maar spreekt in het algemeen. Dat liet saldo van hetwelk men het gebruik bij de wet moet regelen werkelijk aanwezig ten hchaeve van het moederland beschikbaar zijn moet. lijdt onzes erachtens •eene bedenkingwant het staat er met duidelijke woorden te lezen. Er staal niet vermoedelijk beschikbaar er staat beschikbaar. Dat dit woord zonder nadere omschrijving onvoorzigtig., ondoelmatig gekozen isbij de behoefte om jaarlijks een saldo ter ondersleuning van (iet moederland beschikbaar te stellen en het gebruik bij de wet te doen regelen valt terstond in het oog. Het kan nu geen saldo van rekening zijn-, het kan slechts zijn eun saldo van de elk jaar bokend staande ontvangsten en uitgaven over het loopende en over vorige jaren. Maar hoe dit saldohetwelk werkelijk bestaan moettc bepalen Er is geen ander middel op dan I. In ontvang te brengen a. de werkelijk gedane ootvangsten op de staten vermeld b. diewelke tot op het tijdstip ran het opmaken der volgende staten nog volgens de vastgestelde begrooting moeten ontvangen worden gelijk een koopman bij het opmaken zijner balans cciien post brengt voor diverse debiteuren hoezeer het niet altijd zeker isdat deze post geheel zal ontvangen worden hetgeen hem eehler niet belet zoo hij geene bepaalde gronden heeft om denzclven geheel of ten deele voor oninbaar Ie lioudeu zijne rekening van winst cn verlies daarop te baseren. II. Iii uitgaaf te brengen a. de werkelijke gedane uilgaven op de slaton ver meld b. de nog te docne uitgaven volgens de begrooting voor dc Indien vastgesteld tot op het tijdstip der opmaking van de volgende stalen gelijk de koopman een post op zijne balans brengt voor diverse crcditen en ook hierop zijne winst- en verliesrekening grondt. Wanneer de regeringbij het opmaken dazcr balans voor het moederland die geenszins hetzelfde isnoch be hoeft tc zijn als die welke de definitive rekening der Indische regering na algehacie Icquidatie van elk dienstjaarzal opleveren gronden mogt hebben om te stellen dat de posten van diverse debitouren of crediteuren op die balans behoorden te worden verhoogd of verminderd zou zij hiertoe met opgaaf der redenen belmoren over te gaan, gelijk.een koopinat» er naar streeftom zijne balans zoodanig in tè rigte» dat dezelve zoo naauwkeurig mogelijk den staat zijner zakpn aanwijst. Ook deze bekomt daarna een saldo en niemand zal daarna beweren, dat vermits nog niet alle op zijne boeken vqpi komende posten finaal zijn gelequideerd hij het opgemaakte saldo niet op zijne kapitaal-rekening kan overschrijvendat het niet als een werkelijk batig saldo te beschouwen zoude zijn. Levert de uilkomst verschil op het behoort tot de winst en verliesrekening van het jaar waarin het verschil met zekerheid bekend wordt. 'Had de Minister zóó gehandeld, Z. Exc. had het bedrag van een batig saldo kunnen aanbieden hetwelk voor geeno redelijke contislatic vatbaar was; het werkelijk bestaan ware zoo deugdelijk bewezen als dit met mogelijkheid kau gevorderd worden en de bijvoeging konde zijn weggelaten of zooveel meer of minder als hetzelve zal blgken te be- n dragen." Het meerdere of mindere was eene zaak voor volgends jaren. (#et vervolg hierna.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1842 | | pagina 1