V
VLISSIIVGSCIIE
COURANT.
t"
e. gekomen.? Uitstel v»n Jri; I
gij niet op dusJaniji J(0# 72.
s wegens de polemiek timd»,
legem «Ie belangen der armn,
r ons, in grenen decle meld,
Icnsitie gelijk stellen'; vtij ,jn
oud en wensebten dejrl,,.^
ininiilratcur die liet Leg,„
cliat. Hel strekt Am»i»n]nn
-synagogen en ring-syn,if;o»ti
van diaconien verstoken i,|
der verarmde ledematen ii
nde oorzaken voor dat gen
radenlieid de handen aan
eden- en ziekenhuizen r.ul!„|
want het goededat v
onberekenbare gevolgen
nder hart en gcrneldie
I, hunne medewerking
gemeen genomen altijd
n gelalen Waarom onze hn<!.l
voorbeeld genomen en
estreefd dan aan li
d verbeuzeld en do m;
n opgeofferd
ooren voor valsehe prnplin,sj
kunnen doorgronden
n den geest *o
wandel vreedzaam u«i
liarl en gevoel strookt, in<!i-,|
verdient; laat het otniji
ten goede leidt en die ilt,4
ael te zijn
Louis.
K't
ISU.
Vrijdag
17 Junij.
gave de/.e.i Courant
aboiinemeiit is voor drie nua
tich ,bi| alle Roekliandelaren
;e.liicdt geregeld driemaal per v
len f2,25, en franco per post
i Postdirecteuren in hel lliik.
>»k. De prijs van het
2,5o. Men abonneert
Adverienlien worden geplaatst
n [loodbekeudiuakiiigenwaai v,
egel daailxjvrn 10 Ct. liclw, l><
a jo C(. de regel, iiitgr/ondeid lluvselijls-
II <le pi ijs I lot 6 i egels f 1,20 Is, ei
55 Ct. zrgeliegt «oor iedrie plaatsing. Brii
voor e!l«n
ren franco.
INUEZONDELN STUKKEN.
Verwerping van het Wetsontwerp tot rege
ling van het gebruik van het batig Saldo
der Overzeesche middelen.
nen B oe fee n
kt lot een Handboek vooi
der Opgaande-en KederdA.
U. Wielaud l os. f
•Uel, door Bli J R-
•tiert, besluiten e" ord
ndschc l.andmagt g'
bel departement
et eerste halfjaar)
5,«l,i.d-
undig onderzoek omlrci
e;;i in bet bijioiidcr. U«"
lijke vvaardciing van uc
.1 M- D.
nreskundige wetgeving 1
^TIEIN.
erEooPinS
Monden van de Schelde
jiwoa».
Eene verwerping met 45 tegen 6 stemmen dat mag
>ne wezenlijke nederlaag voor den minister Baud genoemd
irden Zij was trouwens te voorzien en ook wij vragen
jer met onderscheidene leden, die het deden: waarom dit
isontwerp niet ingetrokken waarom den waarlijk kost-
tijd der Staten-Generaal gevorderd «ra nog eens in
[t openbaar te herhalen wat reeds in de verbalen der
;ien gezegd was? Want onjuist was de vergelijking,
urmede de heer Baud zijne verdedigingsrede aanving te
itendat Z. Exc. zieh in de politie bevond van eenen
iltuldigdewiens regters hem reed» veroordeeld hebben
jor hij nog gelegenheid gehad heefteen woord te zijner
plcdiging tc zeggen. De gegevene antwoorden der rege-
op de bedenkingen der sectien bewijzen dat de Mi-
|.rr zich wel degelijk heeft kunnen verdedigen en Z. Exc.
in geenen deele onkundig gebleven van het efTcct
|welk die verdediging op dc meerderheid der leden
Jiaakt had.
De heer Baud heeft zeer goed kunnen voorzien dat do
schipbreuk morst lijden op de grondwettelijke en ze-
I'kc verpligting der Staten Generaaloin te verhinderen
roorlduring der toepassing van het beginsel dat men
iven van het moederland uit de lutcn der Overzeesche
jlliagen doen mag, ja dat «ncn'schulden ten lasto dier
Hingen voor zulke uitgaven contacteren mag zonder
|die uitgaven door dc Staten-Generaal bepaaldelijk zijn
iwilligd en noodzakelijk geacht.
'ij hebben den heer Nedbrmeyer van Rosenth al hooren
irslellen dal de bedoeling des heerrn Baud zou geweest
cenc openbare discussie uit tc lokken omtrent hel
verstand bij de Stalen.Generaal van art. 59 der
wet. De heer Baud hééft dit in zekeren zin loegc-
Docll wij mogen hier niet onopgemerkt laten dat
Twerpen van door hem voorgestelde wetsontwerpen
lit met sohier eenparigs stemmen door ernen Minister
'oo ligtniet als zulk eenc kleinigheid moet beschouwd
Zijn eigen wantrouwen toch in het bijzonder bij
Onder-Inspecteur o<
de Schelde te NMtssiiui'
aanstaande des voormuln
van het Loodswe/«m
de meestbiedende» v
GOES>EREK t>esbu;|i|en Generaalzoowel als dat d«s volks en van dan
eenig RONDHOUl Bdrling op de overeenstemming tusschen regering en
andere ROMMEL*!*!! lenwoordi ging inoet daardoor onmisbaar worden ver-
ke goederen alle op lid en geschokt; en het is als eenen eersten en
den 16 Jnnij. aldaar 'mjgen pligl in eenen Minister te beschouwen, die
drs voormiddags 10 lot Woitemmingdat wederzijdsch vertrouwen zooveel
- tire nk te bevorderen en te bevestigen en naar ons
Kapitein-Luitenant ter ?ïkon Z. Exc. evenzeer uit de verbalen dr*r section
Onder-slnspecteur voorma.'# je 0penbarc beraadslagingen en dc verwerping der
II. WELS.
31iSGEiN.
Sadart dan dezer zij" 1
ton «tokrisch en tra-m A1,1
J. Straiijclibeide Londen,
Amsterdam suiker en
Hamburg suiker.
luaan ballast.
Ide afgekomen en ce
itukjjöcd en passagiers
n passagiers Christi
GnhteubnvR
Jlt beide ballast Memel A]
Koningsbergen de vi
dc Joseph A- bordie
j. File, Princes «WH.
Londen There.u
ballast, Ncw-Castlo;
t.
w. VAN B1ERKN-
iliben opgemaakt. in welken zin de Slaleti-Generaal
irt. 60 der grondwet va» 1815 als art. 59 van die
"O meenden te moeten verstaan. Het in weerwil
bepaalde uitzigt op verwerping noglans ter «ver
laten van een wetsontwerp bij de Staten-Generaal
m al van moed of ook, (zoo als in de antwoorden
ping schijnt te worden te kennen gegeven,) van
jiilligheid getuigen, wij voor ons acit'en zulk eene
ijie noch staatkundignoch voorzigtignoclt be
lli aan de belangen des lands en van deszelfs erudiet
'Vereenstemming met de achtiog aan de waardigheid
fier verschuldigd.
is gegrond vonden wij daarom de opmerking des
uzac dat een gebrek in de orde der werkzaam—
du Kamer is dat zij nietgelijk in Engeland
[*rt/& een wetsontwerp waartegen de meerderheid
op eene eenvoudige wijze en 'zonder een kostbaar
kunnen van de baan schuiven,
r Baud heeft zich veel moeite gegeven en de
ere Sterling was Z. Exc. daarin voorgegaan
[eUogen dal ouder de grondwet van 1815 de
vrijheid had om te doen wat ten aanzien van
de schuld en van de contracten inet dc Handel-.Maatscliappij
door haar is verrigt.
Z. Exc. heeft zich daartoe zelfs de moeite gegeven om
uittreksels voor te lezen uit redevoeringen van eenige leden
der Kamer, tijdens de voordragt der eerste leening ten
laste der Overzeese!»® Bezittingen gehouden waarbij die
leden beweerden, dat, uit hoofde van het uitsluitend
opperbestuur des Koning» over die bezittingen de Staten-
Generaal met die leening niet te maken hadden.
Z. Exe. honde'on» echter hier de opmerking ten goede
dat niet wat enkele leden meenet»inaar wat de kamer
besloten heeltaan de regering zoo zij naar een rigtsnoer
zoekt, hiertoe moot strekken en Z. Exc. kon even goed
uittreksels hebben laten maken int redevoeringen van andere
leden welke eene geheel tegenovergestelde meening uit
drukten meening die bij de aanneming der wet door de
meerderheid gebleken is te rijn gedeeldte weten dat
opperbestuur geen regt van domein daarslelt dat da ko
loniën een eigendom van den Staat zijnde over derzelver
inkomsten geenszins willekeurig, en onverschillig voor welke
oogmerken of behoeften door de regering vermag Ie worden
beschikt. Doch zelfs al lagen deze waarheden niet in den
aard der zaak, en al ware dit niet de meaning der meer
derheid gevreestdan nog verzette zich de duidelijke letter
der grondwet van 1815 zelve tegen handelingen zoo als
die hebben plaats gehad en verbood dezelve bepaaldelijk.
Art. 121 toch vorderde uitdrukkelijk de inwilliging der
Staten-Generaal op de begrooting ook dezer soort van uil-
gaven van het ryk en art. 126 de vaststelling der Staten-
Generaal op de middelenuit welke die uitgaven zouden
worden bestreden.
Al waren dus zelfs al de uitgaven welke men uit de
bij de llandel-Maatschappij opgenomen gelden heeft gedaan
bij de begrooting toegestaan (des neen dan nog kon en
mogt de regering geenc middelen tot bestrijding derzelve
aanwenden welke niet door de Staten-Generaal waren
vastgesteld en dit was geenszins met de gelden door de
Handel-Maatschappij bij voorschot verstrekt geschied en
volkomen in overeenstemming met de grondwet is dus
de vordering der Statrn-Generaal dat er alsnog eene
bill van indemniteit gevraagd en verkregen worde. Het
toeval lieaft gewild dat wij geen der 6 leden welke vóór
ile wel gestemd hebben, (de namen van welke \le Sjaals-
Courant niet mededeelt waarom niet?) in hunne verdediging
hebben kunnen hooren. Wij moeten bekennen zeer
nieuwsgierig te zijn naar hetgeen die leden gezegd hebben
zoo namelijk iets door hen gezegd is.
Eenig'ins meer gefundeerd dan die ter zake der con
tracten met de Handel-Maatschappij gesloten kwam ons
des Ministers verdediging voor met opzigt tot de voordragt
van een ontwerp dat slechts een vermoedelijk batig en
geen bepaald reeds vastgesteld werkelijk aanwezig saldo
aanwijst.
Aan de onbepaaldheid der bewoordingen in art. 59 der
grondwet is het toe te schrijven dat men eigenlijk niet
weetwat men vorderen kan.
Om tot eene uitlegging te geraken van dat artikel moet
men eerst «p het tijdstip letten waarop voor de regering
verphjjling ontstaat om dc laatst ingekomene staten van
ontvangsten en uilgaven der Overzeesche Bezittingen over
te laten. Dit is hg den aanvang van elke cewone zitting
en art. 99 zegtDe Slalen-Gencraal vergaderen ten
minste ceninaal 's jaar». Hunne gewone vergadering wordt
«geopend op den derden Maandag in October." Dus on
geveer dit tijdstip morton jaarlijks die staten van ontvangsten
en uitgaven worden overgelegd. Over welk tijdvak echter
Over het laatst afgeloopeti dienstjaar zoodat in October 1842
de stalen van ontvangsten en uitgaven over 1841 zouden
moeten voorkomen en het gebruik van het werkelijk batig
saldo over dit laatste jaar zou rooelen worden geregeld.
Men kan niet aannemen dat de grondwetgever, dat de
regeringdie het artikel voorsteldedit bedoeld of gewild
hebben. Met gcene mogelijkheid kon de geheelc diansl der
Overzeesche bezittingen over het voorafgaand jaar zóó tijdig
i« het volgende worden afgesloten dat cenc finale rekening
van al de werkelijke ontvangsten cn uitgaven over hel
eerste kon worde» ingezonden en het elTeclief bestaande
batig saldo vastgesteld. Hiertoe worden alligt drie of vier
jaren gevorderd zoo als de hoer Baud in zijne redevoering
heeft doen opmerken.
Welke ontvangsten en uitgaven konden dan worden be
doeld
Naar ons inzien alle wcrhelylt gedane ssdert de overleg
ging van de vorige staten over het saldo van welke reed»
ten behoeve van hut moederland was beschikt; en zulks
onverschillig of die ontvangsten en uitgaven geschied zijn
in liet loopendc in het laatst voorgaande dan wel in twee,
drie of meerdere vroegere jaren. De grondwet maakt hier
geene dislinclie maar spreekt in het algemeen.
Dat liet saldo van hetwelk men het gebruik bij de wet
moet regelen werkelijk aanwezig ten hchaeve van het
moederland beschikbaar zijn moet. lijdt onzes erachtens
•eene bedenkingwant het staat er met duidelijke woorden
te lezen.
Er staal niet vermoedelijk beschikbaar er staat beschikbaar.
Dat dit woord zonder nadere omschrijving onvoorzigtig.,
ondoelmatig gekozen isbij de behoefte om jaarlijks een
saldo ter ondersleuning van (iet moederland beschikbaar te
stellen en het gebruik bij de wet te doen regelen valt
terstond in het oog. Het kan nu geen saldo van rekening
zijn-, het kan slechts zijn eun saldo van de elk jaar bokend
staande ontvangsten en uitgaven over het loopende en over
vorige jaren.
Maar hoe dit saldohetwelk werkelijk bestaan moettc
bepalen
Er is geen ander middel op dan
I. In ontvang te brengen
a. de werkelijk gedane ootvangsten op de staten
vermeld
b. diewelke tot op het tijdstip ran het opmaken der
volgende staten nog volgens de vastgestelde begrooting
moeten ontvangen worden gelijk een koopman bij het
opmaken zijner balans cciien post brengt voor diverse
debiteuren hoezeer het niet altijd zeker isdat deze post
geheel zal ontvangen worden hetgeen hem eehler niet
belet zoo hij geene bepaalde gronden heeft om denzclven
geheel of ten deele voor oninbaar Ie lioudeu zijne rekening
van winst cn verlies daarop te baseren.
II. Iii uitgaaf te brengen
a. de werkelijke gedane uilgaven op de slaton ver
meld
b. de nog te docne uitgaven volgens de begrooting voor
dc Indien vastgesteld tot op het tijdstip der opmaking van
de volgende stalen gelijk de koopman een post op zijne
balans brengt voor diverse crcditen en ook hierop zijne
winst- en verliesrekening grondt.
Wanneer de regeringbij het opmaken dazcr balans
voor het moederland die geenszins hetzelfde isnoch be
hoeft tc zijn als die welke de definitive rekening der Indische
regering na algehacie Icquidatie van elk dienstjaarzal
opleveren gronden mogt hebben om te stellen dat de posten
van diverse debitouren of crediteuren op die balans behoorden
te worden verhoogd of verminderd zou zij hiertoe met
opgaaf der redenen belmoren over te gaan, gelijk.een
koopinat» er naar streeftom zijne balans zoodanig in tè
rigte» dat dezelve zoo naauwkeurig mogelijk den staat
zijner zakpn aanwijst. Ook deze bekomt daarna een saldo
en niemand zal daarna beweren, dat vermits nog niet alle
op zijne boeken vqpi komende posten finaal zijn gelequideerd
hij het opgemaakte saldo niet op zijne kapitaal-rekening
kan overschrijvendat het niet als een werkelijk batig
saldo te beschouwen zoude zijn.
Levert de uilkomst verschil op het behoort tot de winst
en verliesrekening van het jaar waarin het verschil met
zekerheid bekend wordt.
'Had de Minister zóó gehandeld, Z. Exc. had het bedrag
van een batig saldo kunnen aanbieden hetwelk voor geeno
redelijke contislatic vatbaar was; het werkelijk bestaan
ware zoo deugdelijk bewezen als dit met mogelijkheid kau
gevorderd worden en de bijvoeging konde zijn weggelaten
of zooveel meer of minder als hetzelve zal blgken te be-
n dragen."
Het meerdere of mindere was eene zaak voor volgends
jaren. (#et vervolg hierna.)