ELD F..
VLISSINGSCHE
COBRA
TIEN.
O ONte Utrecht2,
rijgbaar gesteld 1".
iü-alinanak
113.
pder Diligence-dieast
Statistisch overzigt o
[ollegien enz. bijdra°(
P. Moens Ds. 2'. rc
Ds. van Groningen c
P. C. van den Bergt
it, Mr. G." A. Pabs
laurenlius, J. van Dan.
cliversierd met 4 plaa
rlon it ƒ1,20, en verga
o o -
LftlANAK
R 1842.
inev. de prinses
%rlanden.
snede in koker mt
enz. enz. a f 1,23 afgc
-ALMANAK
R 1842.
No. 2.
1842.
DE RLYTER.
|©utsnee Vignetten gclo
n gegraveerd duo
tig afleveringen kompleci
i-e en keurige Werk iw
rd te zien.
met een Werk van dn
is geannonceerd te zu'
E VERTELLIY
IRDSCIIE
pf,
Ji plaat. Cart, band f 2.85
JSAMII
ULLEMAN,
f a 2,80
uST
Verhalen
leri Inhoud
Phil. Tbeoi
Vertollii
door J.
Met pene plaat. Car.
puiten Intekening f 2,tt
L'AME
dais de l'Allemand A -
Iteur; par AUG. CIA i
el Orphelifis des vie
|>uw Pieternoila Pronk
van-het NOTA MS
ederlanden, door J. LM
■Tweede en ver ineerderè
J5NSTEIN of beschouwing
door T. VAN SPA MM
■SIR WALTER SCOTTI
■schreven en verrijkt nn
Icjfpofiaupi) J. G. LOCh, 1
met liet Portret, 2,
I 1IE SI OOMBOOT
1 an Rreskcns.
i
3on,
iltiandne
>iiigs<!ag 4
iVoeu.srJag 5
Donderdag 6
ijGag 7
J. DE SWA HI.
Woensdag
-%j
5 January.
Üc uitgave deter Courant geschiedt geregeld driemaal per
abonnement is voor drie maanden f 2,25en franco per posl
ziel» bij alle Boekhandelaren en Postdirecteuren in liet Kijk.
tveek. De prijs van bet
f a,5o. Meu abonneert
Adierlcnlicn worden geplaatst a 20 Cl. de
cn Doodbckeiidmakingen waarvan de prijs ia
regel daarboven ao Ct. behalve 35 t.l. tegel,
'gel, uitgezonderd Huwelijks-, Gcbooric-
1 lot G regels f 1,20 is en voor elkeu
gt voor iedere plaatsing. Brieven franco.
Huishouding vau <Scn Staat.
(Zie'No. 149151 en 156.)
De vereenvoudigde indeefiiig des rijksin vier departe
menten en het Hertogdom Limburgzou den grondslag
jeggen tot meerdere gewigtige besparingen aangaande onze
Jjinnenlandsche aangelegenheden. Door deze indeeling zou
al dadelijk, op eejie gemakkelijke wijze, aan het verlan
gen van zoo veler weusch-n kunnen worden voldaan ten
jeinde de regtsmagt in Nederland op eenen voet te bren
gen gcevenredigd aan deszelfs uitgestrektheid en middelen.
Het gevoelen nopens de iprigting der rcgterlijke magt op
■jeené veel kleinere schaal, is reeds dikwerf geuit, dikwerf
door rcglskundige 'onafhankelijke mannen uiteengezet en
de noodzakelijkheid daarvan aangeprezen". Indedaad niets
is in het schuldenrijke Nederland kwetsemJer voor het
algemeen welzijn, niets meer-kwetsender voor den belas
tingschuldige, welke niet dan met moeite, niet dan met
inspanning aan deze zijne verpligting voldoet niet zelden
den spaarpenning op de toonbank der directe belastingen
uederlegt niets pijnlijker voor de menigvuldige ontberingen
i die daarvan het gevolg zijn dan in de/e en soortgelijke
instellingen in de gcliecle huishouding van den Slaat eene
prachteenen overvloed en overtolligheden ten toon ge
spreid te zien. O zegt hij, en wat is wel natuurlij
ker, ><0, ware die huishouding anders, ware zij meer
iii overeenstemming met de nationale krachten ware dit
of dat zoo uiet ingerigtdan voorwaar zeg ik u dat
ik deze spaarpenningin het zweet des aanschijns ver
te dientniet zoude behoeven te olïeren." Te offereTi
waarvoor, voor den Koning voor de regten de onafhan
kelijkheid van den Staat ja ware dit zoo, maar het is
er verre van neen deze spaarpenning' dient alleen om
kostbareovertollige de natie ontzenuwende instellingen
te behouden een leger van ambtenaren te voeden een
Jegor van rijksdienaren voor hetwelk de posten als het
ware geschapen zijn in stede dat de behoefte aan deze
het aantal der dienaren regelde.
De organisatie der rcgterlijke magt, zou derhalve kun
nen zijn als volgtde Hooge Raad een departementaal
hof in de hoofdplaats zooveel mogelijk, het ceptruin van
ieder departement dus zes der tegenwoordige provinciale
hoven gesupprimeerd wijders in elk district niet meer dan
een districts-regtbank overigens kanton-geregtenwaardoor
een groot aantal der tegenwoordige arrondissements-regt-
banken zoude vervallen en op deze wijze wederom eene
aanzienlijke bezuiniging ontstaan. Vele zullen ons tegen
werpen dat slechts eene regtbank in ieder district soms
tot groot, ongerief kon zijn doch tnogten daaruit aanoun-
hel-jh al eenigc rnoeijelijkheden wegens den grooten af
stand voortyjoeijei)de gewoonte zou bier het hare
doen cn de bezuiniging dit is zekergeene hersenschim
zijn. Onze buurman had slechts vijftig passen te doen
om aan zijn dagelijks werk. te gaan en moest hij bij
occasie eenige minuten verder dan klaagde hij steen en
been inlusschen werd de goede man naar Amsterdam
verplaatstenlieve hemel hij bestierf het bijkans
zulke groote enden moest hij in die groote stad doorloo-
pen sedert is tien minuten die hij nu gewoon is te gaan
ui de schatting waarvan hier de rede voor dien buurman
even zoo ver als de vijftig passen die hij destijds moest
afleggen. Dat er trouwens geen groot bezwaar in deze
reorganisatie der regterlijke magt gelegen zij is onder
anderen genoegzaam blijkbaar uit de tegenwoordige indee-
Jing der provincie Zeeland daar toch in het 4e en 5e
district dier provincie in het voormalige Staats-Vlaande-
renthans geene regtbank gevestigd is, en de zakon voor
die districten dezerzijds de breede Scheldcstroom worden
afgedaan, niettegenstaande .men in den winter, soms go-
durende 14 dagen van den eenen oever niet naar den
anderen kan komen en toch gaat het goed omdat men
eenmaal aan dien grooteren afstand gewoon is,
De onderwerpelijke indceling zou evenzeer bezuinigend
kunnen werken op de administratie der belastingen. Dal
het heer tan ambtenaren der belastingen veel le groot is
in geen het minste verband staat moj 'oen eenvoudig be
heer met den omvang der middNennoch met de
krachten van den Staatzullen slechts weinigen betwijfelen.
Een- hoofd-iuspecteur een provinciaal inspecteur een in
specteur voor ieder arrondissementeen legio van contro
leurs ontvangers on commiesen in eene enkele provin
cie draagt tnede den schijn ais waren de posten of be
trekkingen geschapen voor hen die in dezelve geplaatst
zijn is in die organisatie wel een schijn van eenvoudig
heid ziet men niet dikwerf twee ontvangers, in plaatsen
beneden de 10.000 zielen een voor de directe en een
voor de indirecte belastingen ambtenaren welke gemid
deld geen twee uren per dag werkens hebben betrek
kingen voor welke óén ontvanger zeer voldoende zou zijn
Naar de door ons aangewezene departementale indceling
des rijks zouden wij één inspecteur voor ieder departe
ment één inspecteur voor ieder districten één controleur
voor ieder arrondissement als voldoende achten wijders
in alle steden beneden de 15,000 inwoners slechls één
ontvangerzoowel voor de directe als indirecte belastingen.
Door deze wijziging zouden 40 4 50 inspecteurs-ambten
en vele ontvangers-plaatsen komen te vervallen en hier
uit alweder eene aanmerkelijke besparing ontstaan.
De tegenwoordig bestaande administratie der domeinen
zoude geheel en al door den verkoop der domeinen
kunnen worden opgeheven en .het beheer en onderhoud
van domaniale wegen bruggen en kanalen tot de admi
nistratie en het beheer v*n 's rijks waterstaat kunnen
overgaan niet alleen dat uit deze combinatie vereenvou
diging en bezuiniging zou geboren worden maar tevens
zou daardoor eene onhebbelijkheid vermeden worden
vermits liet meerendeel der tegenwoordige agenten van
het domein wel administrative kennis bezit, doch niet in
de ingenifeurs-wetenschap bedreven is eene wetenschap
welke wel degelijk tot den aard hunner betrekking be
hoort. (Het slot hierna,)
INGEZONDEN STUKKEN.
He Heer Gevers van Kndcgccst.
Dat de geest van dezen volksvertegenwoordiger gansch
niet ten ende iszoo als zijn naam anders zou kunnen
doen goloovcn blijkt uit de redevoering over het Hoofdstuk
der Begrooting voor de Marine voorkomende in de
Slaats-Couranl van den 28 December II.
Wij betreuren het wel, in zekeren zin, dat er gegronde
redenen door Z. E. M. kunnen worden opgegeven waarom
de constructie werf binnen deze stad in het algemeen
belangzou belmoren te worden gesupprimeerd het is
echter reeds vroeger opgemerktdat.wanneer nog maar
eene reparatie- en uitrustinqs-werf binnen'deze vesting
bleve bestaan en de regering eenige verdere aangewezene
voordeden aan deze laatste geliefde toe te kennen hel
te lijden verlies alligt zou kunnen worden te boven go.
komen. «Bij het bezit toch der beide werven," zeido
inen toen gaat Vlissingen evenwel (e gronde als een
a zinkend schip."
Overigens gelooft de heer v.. E. zelf, dat men altans
eene reparatie toer/ zon kunnen behouden.
Behalven het vele goede waardoor zich deze redevoering
in het belang der Marine, onderscheidttroffen wij-daarin
ook. met genoegen aan eene zinsnede als de volgende
Men lieeït gisteren beweerd dat er eenstemmigheid
was. [Verzekering van den hoer Baud ten aanzien der
Ministers.] DanEdel Mogende Heer en welk eene
soort van eenstemmigheid kan dat wezen Met mannén
«van zoo verschillende denkbeelden van zoo uitecuioopende
«antecedenten en ik zou haast leggen, [lu| kon gerust
«gezegd worden,] ven zoo onderscheidene tydperkenkan
er geene andere eenstemmigheid zijn dan die verkregen
is door van ieders denkbeelden wat af te laten of daar
wat bij te voegen al naar den indruk van het oogen-
blik or de behoefte der omstandigheden. De geachte
spreker uit Ley den noemde onlangs de wet op de Rc-
kenkamer eene doorgesleepte wet; zulk eene zaruenbren-
ting van mceningen noem ik eene doorgesleepte een-
stemmigheiden deze kan ik niet toejuichen, vooral
«niet. indien de aangeboden begrooting voor het Dep ar-
tement van Marine er de vrucht van mogt zijn."
Het moet inderdaad ten hoogsten bevreemden nadat
zoo van alle zijden op de zamenstelling van een homogeen
Ministerie is aangedrongen en üc behoefte daaraan zoo
helder als de dag is gebleken, dat nogtans zulk eene bonte.
verceniging van Ministers met zoo uileenloopende staat
kundige denkwijs cu beginselen als de ervaring in In-u
-heeft doen kennen, voortdurend aan liet hoofd onzer zak< o
geplaatst blijft. Kan Z. M. met eenige mogelijkheid in
het denkbeeld verkceren dat zulks tol wezenlijk heil dts
lands s(rei.ken moei dat daardoor binnen- en buiten 's
lands het vertrouwen op de kracht van H. D. regering
kan worden bevestigd of versterkt Zoo neen zoo men
daartoe een te juist oordeel aan den Koning moet toeken»
nen en eene te vaste overtuiging van de waarheid, dat,
evenmin een ministerial dat uiteenloopcnde wenschen
voedt, en uiteen looperide doeleinden wil bereikeniets
wezenlijk goeds voor den Vorst cn den troonvaor lar.d
en volk kan uitwerken; wat zou men dan wel andes
als beweeggrond hebben aan te nemen voor het voortdurend
aan Nederland onthouden blijven van een homogeeneen
zumenslemmend en daardoor krachtig werkend ministerie.
Dat het den Koningwien hof op het slagveldbij lu-t
als 't ware in het oog zien van deu dood nimmer ar.»
moen en geestkracht ontbrakzou mangelen aan moed
en geestkracht in het Itabinel Niet aannemelijk, D-'.
beroemde veldheeren ook van lateren tijdtoen er vooral
ook moed in de kabinetten gevorderd werd leveren tu
krachtige bewijzen op van het lege/idcel. Een Graaf Ka-
rel. van Bqurgonoien, een Keizer Kakel, een Fuedebik
do Groote e*n N vulrön cn in onze tegenwoordige dc-
g<>'B oen LodewijU Philips (wiens onverschrokkenheid in
hot veld en in oogenblikken van levensgevaar zich meer*
malen heeft doen bewonderen.) een Wellisgtox ,.>iecn
Snui.Teen Espahtero zelfs kunnen hier wel als bewijr. n
worden aangevoerd -dat de ziel iu liet bezit van wezenlijke
heldenmoed dezen niet aflegt zoodra de kruiddamp "rs
opgetrokken en dc donderende toonen des gescliuts door
de zachte klanken des vredes zijn vervangeu. Dus geen
gebrek aan wijsgeerigen moed in hot kabrnetin de staat»
kunde is hier aan to nemen. En wilde- men er »0';
m -erder bewijs voor de weigering der ratificatie van hot
Luxemburgsche tractaat kan het loveren aan ieder die
onbevangen oordeelt.
Maar waar dan toch den draad te vinden in dozen
do-lilt f? Is het persoonlijke verkleefdheid, is het eene
ho. 'ge mate van achtingis het go voel van vriendschap
vo<>r de mannen die de oude regeringsbeginselen hielpen
vestigen c-n toepassen, die medewerkten dat ouzo grondwet
gewijzigd werd zoo als wij haar bezitten en die ongo*
twijfeld nog alle pogingen aanwenden om van hun werk
van hef oude dat ons bedierf en dat Belgie aan de kroon
van 0«.a!Vje ontrukte nog zooveel te reddenals er van
le redden is om do eenvoudige reden dat er hunne
eer, hun staatkundig karakter bij betrokken is?
Maar porsoonljkc gevoelens, welk wijs-en verlicht Mo
narch der negentiende eeuw zou die niet weten op to
offeren waar het lolwaar de belangen van geheol
een trouw, een regLchapcn een ordelievend en aan zjjnen
Vorst verkleefd volk gebieden roepen wenken 1
Maar misschien de vrees voor het onmogelijke, om.
bj den invloed, bij de magt, bij het, staatkumUgo ov-i-
wigtd it z.okcro klasse van mannen als gevolg van vr;«e«