I
VLlSSINGSCHE
CO URA N%
ttnt vangen
iaron von Borstel, Hoof-'
néralen-Chef van hel
'rgen een' koerier uit gj
l plotseling naar Elbetfe|
el Generaal-hoofdkwafli
•den.
Baron von Borstel, ee
garnizoen gehouden
lilaire overheden in cod
en Dusseldorf gArniiojs
van Luxemburg zullen be.
jlijk geacht geworden door
cener Fransche armer,"
ioIc korpsen, ieder leger,
[en infanterieieder v3!
4 regeraenten ruilen;
illerie van 8 batterijen
houwitsers.
pingsduij21 Mei 1833.
5fö. 6t%
PUBLICATIE.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS der STAD VLISSINGEN
Gezien de missive van den Heer Ontvanger der Directe Belas
tingen alhier, dato 13 dezer maand, no. 42, cn den daarbij gë-
n infanterie, 32 eskadrooiSocgden naderen staal, van ten achteren zijnde belastingschuldi
gen in de Personele belasting en het palcntregtover hot dienst
jaar 183
een Fransch observalie-1 Gelet op de aanschrijving van l. Exc. den Hoere Staatsraad
er zal Vilt dej volgemlfcouverncar dezer Provincie, dato 2i Maart 1830', Provinciaal
Bplad n°. 35;
nlen ligt o iüfftnlerie"; ijl Noodigen de op voorschreven staat voorkomende belaslingschnl-
40* 50° cn|5t# vcgt-Bigen bij deze uit, tot eene onverwijlde aanzuivering van hetgeen
waarvoor zij over geroeid jaar voor die Belasting zijn aangesla-
>en geworden, en lot heden ïn gebreke zijn gebleven, te vol-
j; en, herinneren dezelve, dat bij verder verzuim, zij lot
betaling bij middel van regtenzullen achtervolgd worden
letgeen met kosten gepaard gaat, voor welke zij zich alsnog door
•ene dadelijke aanzuivering kunnen vrijwaren.
En opdat niemand hiervan onkundig zij, zal deze worden afgekon-
ligd en aangeplakt, mitsgaders in de Stads-Courant geplaalst.
Vussinoen, den 15 Mei 1838.
Burgemeester en Wethouders voorn.
A. van DER SWALME.
Ter ordonnantie van Hun Edel Achlb.
S. van DER SWALME
Secretaris.
gagers; le2°, 5e en R'
|ten huzaren. Totaal jjl
4"', 8* en 10e regemen-l
Tlnon]
Valen-to
reeds te GSvfel
jvesnes Quesnoy
hornaamste gebouwen vierl
[enoemde plaats aan]dej|
tluuitistijiJingm.
NEDERLANDEN.
de vrijheidsboom opljcrigll
geworden weinig
het gebouw van de tnl-
op het schoolgebouw,
kondigden pelotons-gai
ne vlag op de spils njl >s GRAVENHAGEden 17 Mei. Heden in den vroegen mor
mel de meeste gees nil js er j,ran(j ontstaan in een der bovenvertrekken van den
uldigc ge w eerlos bra oostcijjken vleugel van het Paleis in het Bosch, al-
laar Z. M. des avonds te voren Hoogstdeszelfs intrek had geno-
Alleen de balken van het plalfond en de spanning van
iel dak daarboven zijn geheel verbrand maar de twee daaron-v
Ier gelegen vertrekken hebben herstelling noodig. De beroemde
bnjezaal is gelukkig onbeschadigd gebleven.
•den rhorgen ten zeven Ure was alles afgoloopen cn de schut-
militairen cn brandspuitgasten welke zich onverwijld uit
ere residentie naar de plaats van hel gevaar begeven hadden
ZEN,
MIDDELBURG
|l83S.
De Nederlandsch*
wtcn
Isclie Groene Fr
j Wille Erwten
ui r (leb.
lad
wonen
eken
loeken
f\3,5o n.
-4G.OO,
f 10,00 per ïoo slul
- 54,oo u io4o
^'■ooden geruslelijk huiswaarts keeren.
n Z. M.die gedurende den brand nieuwe blijken van bernden-
eid en minzaamheid gegeven en de vurigste belangstelling der
iwöoers van de residentie ondervonden hadis ten acht ure
lijr de stad gereden. Hoogsldezclve heeftevenmin als Prinses
(Hier/ van Priiissen eenige gevolgen van den doorgestanen schrik
idervonden, en het Koninklijk Gezin is voornemens, nadat dc
odige herslellingen gedaan zullen zijn, naar hel zomerpaleis
zal er op Wociu<I>«|'Og lö -keeren.
De oorzaak van dert brand schijnt aan het vuurvatten van een
Atafiieluinbrooi! B5' balken boven welke eene vuurhaard geplaalst was, te moe-
loegeschrevfew worden.
Faiï den 19 Mét. Heden mot-gén is Z. K. H. de Prins
i Oranje uil deze 'residentie naar Duitschland vertrokken.
- Hot heeft Z. .11. dezer dagen behaagd den gepensioneerden
Kolonel Monhemiiis den rang van generöal-majoor le verlcenen
bulks zonder bezwaar der schatkist.
I - Voorts is dezer dagen, op deszeffs verzoek, eervol uit den
W ontslagen de tweede Luitenant van de 18" afdeeling Tnfan-
Itie A. tyG. Ramaer.
1 DORDRECHT, den 18 Mei. In den afgeloopen nacht, tus-
|ien 2 en 3 ure is le Oud Alblas bij het tolhekbrand uit-
pttsleu in de woning van. TT', van speren welke benevens
r° Jaarncven slaand huis en nog eene schuur, geheel in de
Itli gelegd zijn. Hoe die brand aangekomen zij is nog een
fUitl. De bewoners van hel huis waarin de brand begonnen
i'ebben zich zeiven, benevens een bed, een kist enz. kunnen
De bewoner van het mede afgebrande buis heeft groot
•7.ijn alhier ter recde gekomeoj
j stukgoederen,
van onze veedo naai1 7,eo gnciQ-
jmet passagiers en slukguedei
nel passagiers en stukgoederen!
Jleon, K-. J. üicki
ew-York; Jean van Ei jet
an, uaar Hamburg, alle
r Danlzigt; Delphi,ic II. Ito'
I, naar de Oostzee;
■uiers, beide naar Noorwejtn
jEathurinu M. N. Schor», n«'|
New-CastIedie Hoffnung
Bussde vrouw Maria, 0.'I
■enderen
hinc MarianneH. Otleii'
•lilde, P. Ockel, naar Dublin,
vlas; de jonge Johanna P. l|
met schors.
tt
eene Wolgeschap'
Echtgenoot van
P. SMITH, Jor-
en, 17 Mei 1838.
j. rekkers"
MET
E. P. le SAGE-
ere als algemeene kcnniij
laden.
J. J. Mulder, alle
Harrietts, V. Bcni«i, »«MNaar geloopen om in hetzelve le verbranden, en is ter naau-
Lissabon^he^zevenbtY® ■•rnood door hel van buiten inaken van opening, gered gewor-
7>- Uit zijn huis is niets gered, even min als uit de schuur',
P'in wagens, enz. verbrand zijn. De beide laatste gebouwen,
cn als al wat daarin was,- -waren onverzekerd. Daarentegen
Hen de bewoners van het eerstgemelde alles, heihuis te Pa
ndrecht eu den inboedel te Alblassefdam tegen brandschade
[ftèkcrd.
In het Mlgemeen Handelsblad van den 19 dezer leest
'n het volgeude omtrent het Loodswezen t
lang hebben wij geaarzeld om ove^ dit gcwiglig onderwerp le
Helen uit Vreezé van daarvan Ie veel of le weinig te zeggen,
""ers is de dagelijksche Ondervinding genoegzaam om hel ge
lige van de laatste wetgeving op het loodswezen (besluit van
'"'ij 1835) te do en onderstellen; want het doel daarvan is, om
schepen behoorlijk van loodsen te voorzien en het effect daar-
geweest, dat sedert het invoeren dier Wet meest alle scbé-
i zonder loodsen buitengaals bekomen le hebben, binnen ko
of ten gevolge van hel gemis daarvan verongelukken. Ten
'jzo van het gestelde dientdat somtijds 10 schepen tc ge-
DE SWART.
lijk tan de kleine Oost zijn I'im.'v» gekomen, welke, na lang suk
kelen voor Terschelling zich mei een vinscher als voorzeiler moes
ten behelpen; terwijl zij de 2 ioodsbooten op strand gehaald za
gen, die men laconiek bezig was te schilderen. 01' wil men eene
bepaalde daadzaak wij heroppen ons op het schip dat onlangs
in vier dagen van Koppcnhage t gekomen voor Terschelling vijf
dagen heeft moeien kruisen om een loods le bekomen doch ver
geefsniettegenstaande het goed weder was: en eindelijk in Texel
ten louds wjckoirien hebbende is binnengevallen. Men moge hieruit
opmaken wal des winters bij grooler gevaar dc loodsen zullen
doen om de schepen behoorlijk bij le slaan.
Doch niet alleen dat de kapiteins van vreemde schepen daar
over gedurig klagen; hel is zoo ver gekomen, ^dat de nationale
groote zeevaart daardoor groot olijks gevaar looptzoo als onlangs
dc klagt van den kapitein Jaski heeft bewezen, en helaas! bet
rapport van de schipbreukelingen van de Zeeuw bevestigtwelk
fraai schip voor een half millioen aan waarde hebbende alleen
ten gevolge van gemis aan eencn bekwamen loods mag worden
gerekend dezer dagen op onze kusten le zijn gebleven. Imraer&
was het den Engelschen loods niet kwalijk le nemen dat hij du
torens van Vlissingcn of Veere voor die van Duinkerken of Oslendc
hieldDat de loodsen van Veere het schip niet zouden gezien
hebben als zij behoorlijk in zee gekruist hadden is niet denke
lijk vermils de Heer S.hetzelve van de toren van Middel
burg in zee gezien heeft en hel schip de Zeeuw drie dagen voor
dal gal kruisende is geweest.
Beschouwen wij nu dc voormelde wetgeving vervat in het be
sluit van 5 Julij 1835, dan vindt men daarin, dal de loodsen
een vaste gage of maandgeld bekomen (art. 12 III Hoofdstuk vart
het bij zou'er Reglement voor het loodwcten voor Texel) en ver
volgens een aandeel in dc loodsgelden om welke te verdienen
zij met verlies van dc helft geruslelijk kunnen wachten tol dat
de schepen binnen dc uilcrloii zijn gekomen. Immers Art. 72
van bet IV Hoofddeel van het voorm. besluit verpligt den schip
per lot belaling van het halve loodsgeld bijaldien hij binnen du
tonnen een loods weigert le nemenderhalve wordt aan de lood
sen door die bepalingen een zeker bestaan verschaft waardoor
zij de loodsdiensl kunnen waarnemen zonder de schepen bui
tengaats van loodsen te voorzien. Wij zijn van oordeel dat in-
tusschen die wetgeving zal dezelve aan haar doel beantwoorden,
moet worden gewijzigd en dat wel mei dal gevolg dal de lood
sen alleen dan het meeste geld verdienen, wanneer zij de meeste
en moeijelijksle diensten doen namelijk de schepen in het ka
naal of van de Oost-zee komende intijds van loodsen voorzien
en wij gelopven dat dit doel liglelijk zoude kunnen bereikt wor
den dour het wijzigen van de bepaling van het maandgeld;
hetwelk zeer gevoegelijk in daggeld veranderd en bij de zee-da
gen berekend kan wórden met dol gevolg dat de loodsen ge
durende het aan wal zijn gecne gage verdienen zouden.
Voorts zou nicn verslandig doen met art. 72 le wijzigen al
waar de bepaling voor de buitengaats genomen of afgewezen lood
sen zeer doelmatig is mits slechts de vcrpligling vau ook bin
nengaats een loods le moeien nemen mogt wegvallenwaardoor
do loodsen wel genoodzaakt zouden zijn, otn de schepen bui
tengaats van eencn loods le gaan voorzien.
Eindelijk om gevolg te zien geven aan de toezegging of het
voorschrift, vervat ui art. 18 van het reglement t oor Texel voor
meld waarbij de kanaal-dienst tol bij het eiland Wight wordt
geregeld zouden wij wenschen dat daaraan een distantie-geld
werd verbonden zoodal, om bij voorbeeld f 30 extra le verdie
nen de volle distantie moesl bediend geweest zijn of zoo veel
minder per mijl als de loods, afstand van de zeegaten, zal. zijn
aan boord gekomen met dat gevolg dat de distantie van Texel
op dertig mijlen berekend b. v. f 1 por mijl daarvoor werd toe
gestaan behalve dc halve verhooging van het loodsgeld.
Doch niet alleen zijn de gratificatie- en loodsgelden veel te ge3
makkelijk 'verkrijgbaar gemaakt, maar ook de strafbepalingen
ftomen ons voor minder rcgtvaardig te zijn. Immers blijkt uit
art. 33, dal de Ioodsbooten die naar binnen komen zonder daar
toe door nood gedrongen le zijn, of alle derzelver loodsen te
hebben afgegeven, geslraft zullen worden met 14 daget; schor
sing ïn dc dienst, terwijl daarop geruslelijk zes weken had ge
steld kunnen worden. -
Maar wanncor men den schipper of kapt. volgens bel IV tioofdst
art. 70 verantwoordelijk stelt voor alle dc onheilen die ,het scljip
icn gevolge van het niet nemen van een' loods,- zal bobben be
komen en zelfs naar omstandigheden strafbaar houdt, komt het
aileronredelij'usl voor bij avt. 47 van de loodsen Ie leze»; dat dezelve
ingeval eénig. schip- door hen aan den grond mogt worden ge
zeild, gestraft zullen kunnen worden met de inhouding van bet
loodsgeld en eene schorsing van vijf tot veertien dagen in hun
ne dienstterwijl dat misdrijf in alle landen in zoodanig geval
dc loodsen aan grregleiijke vervolging blootstelt en t,cn minste
bij dit besluit kou vcrwacilt zijn mvl aizcliiug gestraft io wor*
den. ij
Ten bewijze dat deze verbetering ook niet overtollig zou zijn
voeren wij nog aan hetgeèn mede déZeb dagen gebeüfd is hiel
dc Vasco de Gama welk schip wérkelijk dan den grond is ge
raaktdoordien men hetzelve in' donker, wilile 'binnen bTfcngcd
eli alzoo het regie vaarwater mistr.