Meid-Huis houdster
droge TURF,
„Fermitan"
hersenen.
Rheumatiek
Als gij
Stoom-Piano-fabriek,
«esmpo's
Muzi«k-3ti5tr#»c#len.
Dürrkop of Cito-Rijwiel
A. N. BUT Az., Kerkstraat 12,
TE KOOP:
hypotheekbank te Zlerlkzee
Voeding
zich nog voorzien wil van een
compleet met Banden voor den spotprijs
van f 115 tot f 125 moet zich haasten, want
ze vliegen weg. HAAST U.
DAMESRIJWIFLEN 1TVERKOCHT.
Laatste berichten.
Advertent iën.
stelt zich ten doel hulp te
vorleenen in alle ziekte
gevallen.
Het Bestuur.
een groote partij beste
J B TE SIEPE, Ter Neuzèit.
Jacoba .MariaWortelboer
Broodkaarten.
TE KOOP:
P. Platteeuw, Ter Neuzen.
PANDBRIEVEN in omloop ruim
5 ö|0 Pan dbi ievea k 100 °|o
J.J.Cock. B.J Korlvinke
der
Aanwijzing verkrijgbaar
stelling Levensmiddelen.
WoRTELBoeu's KRUIDEN
Wortelboer's PILLEN
AfêTOINE RÊ8E8,
MIDDELBURG.
TER tó CZ EN.
spoor der nier, va kade verlegde om de deuren te
kunnen openen en aan de Directie voorstelde
het spoor aan de nieuwe kade te verhoogen.
Dus niettegenstaande dat de nieuwe kade
ongeschikt was voor het lossen van die wagons,
liet de Stationchef deze toch van de Londensche
kade weghalen en daar plaatsen, instede van ze
te plaatsen aan een der andere goed gelegen op
slagplaatsen. welke volgens hem bes. hikbaar
waren. Dit noem ik moedwillige tegenwerking.
Een ander staaltje van deze tegen weri ing
is 'dat de Stationchef dreigde alleen wagons
naar de groeve te zenden zonder deuren, en waar
zjjn 30 jarige ervaring, waar hp van spreekt, hem
ook wel geleerd zal hebben dat dergelijke wagons
ongeschikt zjjn voor het lossen van stortsteen,
kunnen uwe lezers zelt beoordeelen of de Station
chef de handel medewerkt of tegenwerkt. Door
de mij gedane stappen heelt de Siationcef aan
deze bedreiging geen uitvoering kunnen geven.
Verder wil ik nog opmerken dat door mjj niet
het minste bezwaar is gemaakt de steen te lossen
aar. de steenen kade en heb ik de wagons daar
dan ook direct gelost, zoodra ze er geplaatst
weren.
In tegenstelling echter met wat de Station
chef hieromtrent zegt, werd mjj door de Rijks-
havenmeester verboden de steen daar op de stei
ger te lossen, hetgeen trouwens zeer juist van de
Havenmeester gezien was, aangezien die steiger
zich door gebrek aan onderhoud vanwege de
Spoorwegmaatschappij i een dermate bouw
vallige toestand bevind, dat men het grootste
gevaar tot instorten zou loopen indien daar
goederen op gelost werden.
VV®t de kranen betreft, zie ik tot mijn ver
wondering dat noch de Stationchef noch zijn per
soneel van iets weet.
Dat is al een zeer gemakkelpke methode om
de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.
Volgens het kraanreglempnt moeten de kranen
24 uren van te voren ingeschreven worden. Toen
ik zulks wilde doen, werd mjjn bediende terug
gezonden door de heer Pepermans met de
boodschap 's namiddags terug te komen.
Volgens het kraanreglement heeft diegene de
vooikeur die een kraan voor den langsten tijd
tegelijk inschrijft. Toch weigert de Stationchef
de kraan voor langer dan een dag te laten
inschrijven.
Zooals de Stationchef zelf schrjjft, mogen
's avonds na 6 uur geen kranen meer worden
ingeschreven. Ook mogen geen kranen worden
ingeschreven op Zon- en feestdagen.
Tk heb er den Stationchef schrifteljjk op
gewezen dat dit zeer ten nadeele was van den
handel en dit ernstige gevolgen kan hebben. Ik
heb hem er op gewezen dat met eenigi n goeden
wil zjjnerzjjds hierin veel verbetering te brengen
was, en zonder dat er sprake van was, van ook
maar eenige bemoeienis inet de rusttjjd van het
personeel, doch de Stationchef weigert hierin
mede te werken. Wel heett hij na mjjn vertoog
inschrjjv ng der kranen op Zon-en feestdagen
gedeeltelijk toegestaan. Het zou in deze wel
eens interessant zjjn te kunnen nagaan hoe dik
wijls vóór den oorlog kranen ingeschreven zjjn
na 6 uur en op Zon- en feestdagen, voor het los
sen van kolen voor Willebroeck, maar daar was
de Stationchef belanghebbende bp en zal mis
schien om die reden daarvoor verschil bestaan
hebben.
Ook de bemerking van de Stationchef, dat mpn
bediende gezegd zou hebben dat hij wanneer hjj
een kraan vroeg, bjj deze binnen 2 uren zou
moeten hebben is bezijden de waarheid. Toen
mpn bediende na 6 uur kwam om een kraaD
in te schrpven voor den anderen morgen 8
unr, werd hem dit geweigerd, omdat na
uur geen kraan meer mocht worden inge
schreven, en werd hém gezegd dat den vol
genden morgen om 6 uur hjervoor gelegen
heid was, waarop hij antwoordde dat dan de
kraan na 2 unr moest geleverd worden en
niet na 24 uur. zooals het reglement voor
schrift.
Voorts schreef de Stationchef:
iZonder aanvraag bekwam de heer Nolson
het grootste gedeelte van de nieuwe kade,
welke wel wat abusievelijk voor weken en
maanden lang door hem wordt gebruikt als
magazijn.
Als men nu weet. dat ik in minder dan 2
maanden rond 8000 ton goederen heb gelost
en verladen van de nieuwe kade, dan vraag ik
mjj af, hoe de Stationchef kan zeggen dat ik
die kade abusievelijk* voor magazijn gebruik.
Bpna dagelijks wordt er door mij gelost op
die kade en bijna dage jjks wordt er door mjj
van die kade weggeladen. Als de kade niet
voor zulk werk dient, wil de Stationchef mij
dan eens zeggen waar zij wel voor dient en
gemaakt is? Ook wat voor »abusieveljjks« of
hier in zit?
Een andere wantoestand is, dat de Station
chef. die uit den aard zijner betrekking als
Stationchef, al de adressen in handen krijgt,
waarvan de Terrieuzensche expediteurs goede
ren ontvangen of naar toe zenden, zelf ook
als expediteur optreedt.
Zoo iets zou door zijn superieuren beslist
verboden moeten worden, aangezien een ieder
onpartijdig meusch zal begrijpen, dat een der
gelijke toestand onduldbaar 'is.
De Stationchef schjjnt de exploitatie van de
havens van I emeuzen al bjjzonder voordeelig
yoor den handel (e beschouwen Ik zal hier
maar niet dieper op ingaan, want dan bad ik
nog wel kolommen druks noodig om te schrij
ven over de treurige toestanden die hier bij
de loskade en verdere exploitatie bestaan.
Een verder staaltje van den toestand die aan
het station keerscht, is het volgendeop 25
Augustus j 1. vroeg ik schriftelijk aan den
Stationchef hoeveel de onkosten bedroegen voor
het vervoer van góederen van Terneuzen naar
eene plaats voorbp de staalfabriek, via Sluiskil,
aangezien het directe vervoer niet mogelpk is
wegens het opbreken der lpn aaa de nieuwe
havens. Het mondeling antwoord was, dat
zulks niet kon opgegeven worden en eerst aan
de Directie te St. Nicolaas moest aangevraagd
worden. Sinds 2 jaren bestaat reeds de toestand
dat de spoorlpn achter den kanaaldpk opge
broken is en toch weet de Stationchef nog
niét wat et vervoer via het station Sluiskil
kost. Dergelijke transporten schjjnen hem dus
gedurende die twee jaren niet te hebben ge
ïnteresseerd. Wat blijkbaar de Stationchef wel
meer interesseerde, was het in het bezit geraken
van de nieuwe havenarbeidersloonlpst, waartoe
hij bp mp en andere expediteurs, o. a. bp den
voorzitter van de K. v. K., pogingen heett
aangewend
Zijn nevenbedrijf van expediteur schjjnt hem
dus meer belang m te boezemen dan de exploi
tatie van bet havenbedrpf,
lk meen al de door den Stationchef ver
melde punten voldoende te hebben beantwoord,
dogh ben steeds bereid hierop verder in te
gaan indien hjj zulks verkiest.
Hoogachtend,
R. G. E. NOLSON.
De rechtbank te Middelburg heeft heden
nitspiaak gedaan in de zaak tegen den49-jarigen
P. A. H P., boekhandelaar te Goes, beklaagd van
het feit strafbaar gesteld bij art. 240 van het
wetboek van strafrecht. Overeenkomstig den
verleden week gestelden eisch van den officier
van justitie werd beklaagde vrjj ges proken. Zoo
men zich zal heiinneren, geldt het hier het
in voorraad hebben van „de tdel" van Bar-
busse.
Mevrouw J. A. VAN HEYSTvan Eyk te
Wjjk-bjj-Duurstede vraagt een
tegen November.
staande aan het kanaal te Ter Neuzen, tegen
concurreerende prpzen.
Te Levragen bjj
genaamd ,,Fermitan" van Jacoba Maria
Wortelboer werken beter dan alle an
dere wormmiddelen en mogen niet ge
lijk gesteld worden met wormpatronen,
koekjes, torentjes, bonbons enzdaar
deze middelen niet die kracht bezitten
die er van verwacht wordt.
Wormpoeders genaamd
bezitten een bijzondere vindingrijke
samenstelling, verdrijven zeker spoel-,
made-, maag- en andere ingewands
wormen, zoowel bij volwassenen als bij
kinderen 70 cent per doos, 3 donzen
f 2.—. Overal verkrijgbaar of direct van
te OUDE PEKELA.
De Burgemeester van TER NEUZEN maakt
bekend, dat voor het 109e tpdvak (10 tot en
m, t 18 Sept.) geldig zijn de brain gekleurde
wit tebroodkaarten.
Ter Neuzen, 29 Aug. 1919.
I'e Burgemeester voornoemd,
J. HU1ZINGA.
Groote pariij eiken Balken en Balken.
Groote Brandkast. Oiverse Camions.
Gas- en Benzinemotoren. Be-onbuizen.
Roode en blauwe Plavuizen.
Stoomfornuizen. Draagbaar Spoor en
Kipkarren. IJzeren Balken <>n groote pariij
diverse Houtwaren.
Complete Locomotief, enz enz
Aanbevelend,
Telefoon 77.
Verkrijgbaar
De Directie;
Allen, die veel hersenarbeid moeten
verrichten, of zij, die aan hoofdvermoeid
heid ljjden, ten gevolge van overmatige
inspanning, gebruiken eenigen tijd
Mijnhurdt's Levetogcn.
Dit voedt en versterkt de hersenen
ln bussen vanaf 90 cent.
Verkrjjgbaar bjj alle goede Drogisten.
Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN
maken bekend, dat in de week van 1521 Sept. 1919
mag worden afgegeven
Op bon No. 294b 350 gram suiker
(Melis ot bjjsoorten).
19 (3e serie der kindersuikerkaarten)
360 gram suiker (Melis of bjjsoorten).
Ter Neuzen, 12 Sept. 1919.
Burgemeester eu Wethouders voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
A. P. DE VOS, waarn. Secretaris.
en pjjnen van allerlei aard.
Gebruik hiertegen
Mijnhardt's Sanaperin tabletten.
Koker 60 ct., 3 kokers f 1.70.
Verkrijgbaar bjj al e goede Drogisten.
ongesteld zijt neem dan 's morgens,
's middags en des avonds een wei
nig van de van ouds beroemde,
geneeskrachtige
of 1 a twee
en gij zijt spoedig weer genezen.
Beter en goedkooper huismiddelen
bestaan er niet.
Duizenden hebben er reeds baat door
gevonden en zij zullen ook U helpen.
De Wortelboer's Kruiden en Wortel
boer's Pillen verdrijven gal, slijm,
koortsigheid, maag- en hoofdpijn, wek
ken den eetlust op, bevorderen de
spijsvertering, regelen den stoelgang,
zuiveren het bloed, maag en ingewan
den enz. Wortelboer's Kruiden 60 cent
het pakje, Wortelboer's Pillen 60 cent
per doos, drie doozen f 170 Overal
verkrijgbaar of direct van JACOBA
MARIA WORTELBOER te Oude
Pekela. Zending geschiedt na ont
vangst van het bedrag.
AFSLAG TABAK - SIGAREN.
Wegens groove voorraad verzenden wij
reus boars.
100 12 cents sigaren t 6.— zuivere tabak.
100 10 - 5.-
100 8 4.
Grove tabak (Pruim) f 2.50 per pond.
Rooktabak t 1.— per pond. Gegarandeerd zui
vere tabak, geen surrogaat, 3 pond 5°/0 korting.
Sigaren-verzendhuis EUREKA.
B. v. d. Berghstraat 134, Njjmegen.
Verzoeke bjj bestelling deze cour. te verme.den.
en alle soorten
Men vrage Geïllustreerde Prijscouranten,
OPGERICHT 1819. HOOFDKANTOOR TE ZAANDIJK.
Billijke preniiën. Geen" rliskosL n. Gunstige voorwuardeu. Geeue inleggelden.
Verzekerd kapitaal in 1914: 46 Millioen Gulden.
1918: 70 Millioen Gulden.
Agenten op Z.-Beveland, Waleberea en Zeeuwsch-Vlaanderen
Goes: de H.H. Constandse Vorsterman
van Oyen
's Gravenpolder de Hr. ,T. M. de Kok
's Heer Arendskerke de Hr. H. Schout
Heinkenszand de Hr. A. J. Rijk Cz.;
Kloetinge: H.H. Gebr. A.en L.Beenhakker
Krabbendjjke de Hr. Jer. v. d Sande Az.;
Kruiningen do Hr. '0. Wondergem
Wemeldinge de Hr. L. P. Korstanje;
Koudekerkede Hr. J. de Kroo
Middelburg de Hr. C. de Broekert
Souburg: de Hr. T. Janse;
Vlissirgen de Hr. G. Passenier
Terneuzen: de Nationale Bank voreeniging.
Werkzame agenten gevraagd voor Noord-Beveland, West-Zeeuwsch-Vlaan
deren en voor andere plaatsen van Zuid-Beveland en Walcheren
AANBEVELEND,
NSULA1RE
Bi
WI E!l