Meid-Huis houdster droge TURF, „Fermitan" hersenen. Rheumatiek Als gij Stoom-Piano-fabriek, «esmpo's Muzi«k-3ti5tr#»c#len. Dürrkop of Cito-Rijwiel A. N. BUT Az., Kerkstraat 12, TE KOOP: hypotheekbank te Zlerlkzee Voeding zich nog voorzien wil van een compleet met Banden voor den spotprijs van f 115 tot f 125 moet zich haasten, want ze vliegen weg. HAAST U. DAMESRIJWIFLEN 1TVERKOCHT. Laatste berichten. Advertent iën. stelt zich ten doel hulp te vorleenen in alle ziekte gevallen. Het Bestuur. een groote partij beste J B TE SIEPE, Ter Neuzèit. Jacoba .MariaWortelboer Broodkaarten. TE KOOP: P. Platteeuw, Ter Neuzen. PANDBRIEVEN in omloop ruim 5 ö|0 Pan dbi ievea k 100 °|o J.J.Cock. B.J Korlvinke der Aanwijzing verkrijgbaar stelling Levensmiddelen. WoRTELBoeu's KRUIDEN Wortelboer's PILLEN AfêTOINE RÊ8E8, MIDDELBURG. TER tó CZ EN. spoor der nier, va kade verlegde om de deuren te kunnen openen en aan de Directie voorstelde het spoor aan de nieuwe kade te verhoogen. Dus niettegenstaande dat de nieuwe kade ongeschikt was voor het lossen van die wagons, liet de Stationchef deze toch van de Londensche kade weghalen en daar plaatsen, instede van ze te plaatsen aan een der andere goed gelegen op slagplaatsen. welke volgens hem bes. hikbaar waren. Dit noem ik moedwillige tegenwerking. Een ander staaltje van deze tegen weri ing is 'dat de Stationchef dreigde alleen wagons naar de groeve te zenden zonder deuren, en waar zjjn 30 jarige ervaring, waar hp van spreekt, hem ook wel geleerd zal hebben dat dergelijke wagons ongeschikt zjjn voor het lossen van stortsteen, kunnen uwe lezers zelt beoordeelen of de Station chef de handel medewerkt of tegenwerkt. Door de mij gedane stappen heelt de Siationcef aan deze bedreiging geen uitvoering kunnen geven. Verder wil ik nog opmerken dat door mjj niet het minste bezwaar is gemaakt de steen te lossen aar. de steenen kade en heb ik de wagons daar dan ook direct gelost, zoodra ze er geplaatst weren. In tegenstelling echter met wat de Station chef hieromtrent zegt, werd mjj door de Rijks- havenmeester verboden de steen daar op de stei ger te lossen, hetgeen trouwens zeer juist van de Havenmeester gezien was, aangezien die steiger zich door gebrek aan onderhoud vanwege de Spoorwegmaatschappij i een dermate bouw vallige toestand bevind, dat men het grootste gevaar tot instorten zou loopen indien daar goederen op gelost werden. VV®t de kranen betreft, zie ik tot mijn ver wondering dat noch de Stationchef noch zijn per soneel van iets weet. Dat is al een zeer gemakkelpke methode om de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Volgens het kraanreglempnt moeten de kranen 24 uren van te voren ingeschreven worden. Toen ik zulks wilde doen, werd mjjn bediende terug gezonden door de heer Pepermans met de boodschap 's namiddags terug te komen. Volgens het kraanreglement heeft diegene de vooikeur die een kraan voor den langsten tijd tegelijk inschrijft. Toch weigert de Stationchef de kraan voor langer dan een dag te laten inschrijven. Zooals de Stationchef zelf schrjjft, mogen 's avonds na 6 uur geen kranen meer worden ingeschreven. Ook mogen geen kranen worden ingeschreven op Zon- en feestdagen. Tk heb er den Stationchef schrifteljjk op gewezen dat dit zeer ten nadeele was van den handel en dit ernstige gevolgen kan hebben. Ik heb hem er op gewezen dat met eenigi n goeden wil zjjnerzjjds hierin veel verbetering te brengen was, en zonder dat er sprake van was, van ook maar eenige bemoeienis inet de rusttjjd van het personeel, doch de Stationchef weigert hierin mede te werken. Wel heett hij na mjjn vertoog inschrjjv ng der kranen op Zon-en feestdagen gedeeltelijk toegestaan. Het zou in deze wel eens interessant zjjn te kunnen nagaan hoe dik wijls vóór den oorlog kranen ingeschreven zjjn na 6 uur en op Zon- en feestdagen, voor het los sen van kolen voor Willebroeck, maar daar was de Stationchef belanghebbende bp en zal mis schien om die reden daarvoor verschil bestaan hebben. Ook de bemerking van de Stationchef, dat mpn bediende gezegd zou hebben dat hij wanneer hjj een kraan vroeg, bjj deze binnen 2 uren zou moeten hebben is bezijden de waarheid. Toen mpn bediende na 6 uur kwam om een kraaD in te schrpven voor den anderen morgen 8 unr, werd hem dit geweigerd, omdat na uur geen kraan meer mocht worden inge schreven, en werd hém gezegd dat den vol genden morgen om 6 uur hjervoor gelegen heid was, waarop hij antwoordde dat dan de kraan na 2 unr moest geleverd worden en niet na 24 uur. zooals het reglement voor schrift. Voorts schreef de Stationchef: iZonder aanvraag bekwam de heer Nolson het grootste gedeelte van de nieuwe kade, welke wel wat abusievelijk voor weken en maanden lang door hem wordt gebruikt als magazijn. Als men nu weet. dat ik in minder dan 2 maanden rond 8000 ton goederen heb gelost en verladen van de nieuwe kade, dan vraag ik mjj af, hoe de Stationchef kan zeggen dat ik die kade abusievelijk* voor magazijn gebruik. Bpna dagelijks wordt er door mij gelost op die kade en bijna dage jjks wordt er door mjj van die kade weggeladen. Als de kade niet voor zulk werk dient, wil de Stationchef mij dan eens zeggen waar zij wel voor dient en gemaakt is? Ook wat voor »abusieveljjks« of hier in zit? Een andere wantoestand is, dat de Station chef. die uit den aard zijner betrekking als Stationchef, al de adressen in handen krijgt, waarvan de Terrieuzensche expediteurs goede ren ontvangen of naar toe zenden, zelf ook als expediteur optreedt. Zoo iets zou door zijn superieuren beslist verboden moeten worden, aangezien een ieder onpartijdig meusch zal begrijpen, dat een der gelijke toestand onduldbaar 'is. De Stationchef schjjnt de exploitatie van de havens van I emeuzen al bjjzonder voordeelig yoor den handel (e beschouwen Ik zal hier maar niet dieper op ingaan, want dan bad ik nog wel kolommen druks noodig om te schrij ven over de treurige toestanden die hier bij de loskade en verdere exploitatie bestaan. Een verder staaltje van den toestand die aan het station keerscht, is het volgendeop 25 Augustus j 1. vroeg ik schriftelijk aan den Stationchef hoeveel de onkosten bedroegen voor het vervoer van góederen van Terneuzen naar eene plaats voorbp de staalfabriek, via Sluiskil, aangezien het directe vervoer niet mogelpk is wegens het opbreken der lpn aaa de nieuwe havens. Het mondeling antwoord was, dat zulks niet kon opgegeven worden en eerst aan de Directie te St. Nicolaas moest aangevraagd worden. Sinds 2 jaren bestaat reeds de toestand dat de spoorlpn achter den kanaaldpk opge broken is en toch weet de Stationchef nog niét wat et vervoer via het station Sluiskil kost. Dergelijke transporten schjjnen hem dus gedurende die twee jaren niet te hebben ge ïnteresseerd. Wat blijkbaar de Stationchef wel meer interesseerde, was het in het bezit geraken van de nieuwe havenarbeidersloonlpst, waartoe hij bp mp en andere expediteurs, o. a. bp den voorzitter van de K. v. K., pogingen heett aangewend Zijn nevenbedrijf van expediteur schjjnt hem dus meer belang m te boezemen dan de exploi tatie van bet havenbedrpf, lk meen al de door den Stationchef ver melde punten voldoende te hebben beantwoord, dogh ben steeds bereid hierop verder in te gaan indien hjj zulks verkiest. Hoogachtend, R. G. E. NOLSON. De rechtbank te Middelburg heeft heden nitspiaak gedaan in de zaak tegen den49-jarigen P. A. H P., boekhandelaar te Goes, beklaagd van het feit strafbaar gesteld bij art. 240 van het wetboek van strafrecht. Overeenkomstig den verleden week gestelden eisch van den officier van justitie werd beklaagde vrjj ges proken. Zoo men zich zal heiinneren, geldt het hier het in voorraad hebben van „de tdel" van Bar- busse. Mevrouw J. A. VAN HEYSTvan Eyk te Wjjk-bjj-Duurstede vraagt een tegen November. staande aan het kanaal te Ter Neuzen, tegen concurreerende prpzen. Te Levragen bjj genaamd ,,Fermitan" van Jacoba Maria Wortelboer werken beter dan alle an dere wormmiddelen en mogen niet ge lijk gesteld worden met wormpatronen, koekjes, torentjes, bonbons enzdaar deze middelen niet die kracht bezitten die er van verwacht wordt. Wormpoeders genaamd bezitten een bijzondere vindingrijke samenstelling, verdrijven zeker spoel-, made-, maag- en andere ingewands wormen, zoowel bij volwassenen als bij kinderen 70 cent per doos, 3 donzen f 2.—. Overal verkrijgbaar of direct van te OUDE PEKELA. De Burgemeester van TER NEUZEN maakt bekend, dat voor het 109e tpdvak (10 tot en m, t 18 Sept.) geldig zijn de brain gekleurde wit tebroodkaarten. Ter Neuzen, 29 Aug. 1919. I'e Burgemeester voornoemd, J. HU1ZINGA. Groote pariij eiken Balken en Balken. Groote Brandkast. Oiverse Camions. Gas- en Benzinemotoren. Be-onbuizen. Roode en blauwe Plavuizen. Stoomfornuizen. Draagbaar Spoor en Kipkarren. IJzeren Balken <>n groote pariij diverse Houtwaren. Complete Locomotief, enz enz Aanbevelend, Telefoon 77. Verkrijgbaar De Directie; Allen, die veel hersenarbeid moeten verrichten, of zij, die aan hoofdvermoeid heid ljjden, ten gevolge van overmatige inspanning, gebruiken eenigen tijd Mijnhurdt's Levetogcn. Dit voedt en versterkt de hersenen ln bussen vanaf 90 cent. Verkrjjgbaar bjj alle goede Drogisten. Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN maken bekend, dat in de week van 1521 Sept. 1919 mag worden afgegeven Op bon No. 294b 350 gram suiker (Melis ot bjjsoorten). 19 (3e serie der kindersuikerkaarten) 360 gram suiker (Melis of bjjsoorten). Ter Neuzen, 12 Sept. 1919. Burgemeester eu Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. A. P. DE VOS, waarn. Secretaris. en pjjnen van allerlei aard. Gebruik hiertegen Mijnhardt's Sanaperin tabletten. Koker 60 ct., 3 kokers f 1.70. Verkrijgbaar bjj al e goede Drogisten. ongesteld zijt neem dan 's morgens, 's middags en des avonds een wei nig van de van ouds beroemde, geneeskrachtige of 1 a twee en gij zijt spoedig weer genezen. Beter en goedkooper huismiddelen bestaan er niet. Duizenden hebben er reeds baat door gevonden en zij zullen ook U helpen. De Wortelboer's Kruiden en Wortel boer's Pillen verdrijven gal, slijm, koortsigheid, maag- en hoofdpijn, wek ken den eetlust op, bevorderen de spijsvertering, regelen den stoelgang, zuiveren het bloed, maag en ingewan den enz. Wortelboer's Kruiden 60 cent het pakje, Wortelboer's Pillen 60 cent per doos, drie doozen f 170 Overal verkrijgbaar of direct van JACOBA MARIA WORTELBOER te Oude Pekela. Zending geschiedt na ont vangst van het bedrag. AFSLAG TABAK - SIGAREN. Wegens groove voorraad verzenden wij reus boars. 100 12 cents sigaren t 6.— zuivere tabak. 100 10 - 5.- 100 8 4. Grove tabak (Pruim) f 2.50 per pond. Rooktabak t 1.— per pond. Gegarandeerd zui vere tabak, geen surrogaat, 3 pond 5°/0 korting. Sigaren-verzendhuis EUREKA. B. v. d. Berghstraat 134, Njjmegen. Verzoeke bjj bestelling deze cour. te verme.den. en alle soorten Men vrage Geïllustreerde Prijscouranten, OPGERICHT 1819. HOOFDKANTOOR TE ZAANDIJK. Billijke preniiën. Geen" rliskosL n. Gunstige voorwuardeu. Geeue inleggelden. Verzekerd kapitaal in 1914: 46 Millioen Gulden. 1918: 70 Millioen Gulden. Agenten op Z.-Beveland, Waleberea en Zeeuwsch-Vlaanderen Goes: de H.H. Constandse Vorsterman van Oyen 's Gravenpolder de Hr. ,T. M. de Kok 's Heer Arendskerke de Hr. H. Schout Heinkenszand de Hr. A. J. Rijk Cz.; Kloetinge: H.H. Gebr. A.en L.Beenhakker Krabbendjjke de Hr. Jer. v. d Sande Az.; Kruiningen do Hr. '0. Wondergem Wemeldinge de Hr. L. P. Korstanje; Koudekerkede Hr. J. de Kroo Middelburg de Hr. C. de Broekert Souburg: de Hr. T. Janse; Vlissirgen de Hr. G. Passenier Terneuzen: de Nationale Bank voreeniging. Werkzame agenten gevraagd voor Noord-Beveland, West-Zeeuwsch-Vlaan deren en voor andere plaatsen van Zuid-Beveland en Walcheren AANBEVELEND, NSULA1RE Bi WI E!l

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensch Volksblad / Zeeuwsch Nieuwsblad | 1919 | | pagina 3