Provincienieuws. Gem ügd Nieuw s. rngozondpü stukken Retrenchement Tot wethouders onzer ge meente zjjn gekozen de aftredende heerer L. Basting en Abr. J. fiisseeuw. De gemeenteraad bestaat nu uit vijf vrij zinnigen en twee chr -historischen. Sluis. Tot wethouders zijn benoemd H van Masjjk (a.-r.) en A. Aernoudts, Oostburg. Zondag had alhier een dioevig ongeval plaats. De landbouwersknecht J. v. 11. werd door een paard zijn been afgeslagen. De ongelukkige was aan het niet getroffen been reels ongelukkig. Wis enkerke. Het zoontje van den mo lenaar Chr. B. geraakte met het paard in een van de vele geulen op de slikken van den Thoornpolder. lief paard kon onmogelijk op het droge komen, telkens wanneer het dit beproefde, werkte bet zich diéper in den modder. Hulp werd op het dorp gehaa'd en ten slotte werd met vereende krachten het dier uit de geul getrokken en naar het hooger liggend gedeelte gesleept. Het werd hoog tgd, want de vloed kwam met snélheid alles onder water zetten en dan had het beest jammerlijk moeten verdrinken. Stavenisse Als bijzonderheid kan gemeld worden dat bjj den landbouwer A. V. Z. alhier een aardappel is gerooid, die het respectabele gewicht had van L K.G St. Maartensdijk Beroepen bjj de Ned. Herv. Kerk alhier, ds. A. van Kooten te Zevenbergen. In een algemeene vergadering is definitief besloten tot de .oprichting van een muziek gezelschap alhier; aanvankelijk traden 20 le den toe. Vaderlandsch historisch volksfeest. Verleden week Donderdagmiddag had te Arnhem de groote folkloristische optocht plaats. De stoet passeerde langs een weg, waar tien duizenden reeds lang te voren zich hadden opgesteld. Verschillende groepen vertegenwoordigden Zeeland. Bjj de Zeeuwscheafdeeling ging voorop de banderol: «Zeeuwsch-Vlaanderen bjj Neder land.» Na een versierde wagen, waarop het kantklossen gedemonstreerd werd, volgde een Axelsche, waarin een groep jongelingen en meisjes, in de kleederdracht van hun streek. Een oude Axelsche wagen van 1819 reed daar achteraan met dames en heeren uit Axel in de zeer oude waardevolle costuums. Vervolgens kwam een zeer oude zeldzame wagen met inwoners uit het land van Cadzand aanrjjden en een nieuwe phaeton waarin vjjf jonge meisjes uit dezelfde streek. De dan volgende groep werd gevormd door een met twee paarden bespannen, platten ver sierden wagen, die een West Zeeuwsch-VTaam- sche bollenbaan voorstelde. Dit gebruik «bol- lengooien» werd 's morgens gedemonstreerd op den Waterberg. Hierna kwam een Walchersche melkwagen met attributen en een Westkapelsche speel wagen, waarin drie echtparen en een koetsier. Een merkwaardige Zeeuwsche menwagen werd gevolgd door een Walcherschen huif- wagen, bevolkt door twee mannen en vrouwen, in bun feestkleeren gekleed. Na een Zuid-Bevelandschen ouden kapwa- gen, volgden twaalf Zuid-Bevelandsche gaai schieters, die voorafgegaan werden door den trommelslager en gildevlagdrager van het Kol- veniersgilde te Scherpenisse. De gaaischieters kwamen uit 's Heerenhoek. M. O. Wjj verwijzen naar de advertentie in dit No. betreffende de bekendmaking van de Brandstoffencommissie in Zeeuwsch-Vlaande- ren. Men wachte zich voor schade en teleur stelling. Politie versterking in Zee u wsch-Vlaanderen. Naar wjj uit goede bron vernemen, heeft de Corhmissie vaD bewaking in Zeeuwsch-Vlaan deren succes met haar streven tot versterking der politie. De gemeenten Sas van Gent, Hulst en Oostburg zullen elk een afdeeling politie- troepen krijgen. Ter Neuzen. Daar de Prov. boot's avonds uit Hansweert vroeger afvaart, wordt de post des'avonds nog bezorgd. Axel. In het laatst van de vorige week werden nabjj Kjjkuit vijf biggen, welke in manden werden overgedragen, aangehouden. Vrijdagavond kwam weer de kar met paard van den eierkoopman P. uit Hulst bier onder geleide binnen. De zaalr werd in beslag ge nomen, omdat 2000 eieren zonder vervoer- bewjjs op de kar werden aangetroffen. A. C. Tot tjjdeljjk onderwjjzeres te Hulst is benoemd Mej. F. M. Mangold alhier. A. C. De heer W. Span, rjjksambtenaaf alhier, is bevorderd tot ambtenaar tweede klasse. Bjj den landbouwer W. alhier hebben baldadige handen een hoeveelheid wortelen uitgetrokken, terwijl van een aantal op het land staande korenschoven de aren waren afgesneden. Cadzund. In de raadszitting van 2 dezer werden tot wethouders gekozen de heeren Joh. Risseeuw en W. de Smidt Wz. Goes. Morgen. Zaterdag, zal alhier een groot Turnfeest gehouden worden, wat besloten zal worden door een concert op de Groote Markt. Hoedekenskerke. Van het vieren van een vredesfeest zal hier wel niets komen. Er is absoluut geen animo voor. Tt Kwadendamme viert men morgen, Zater dag, feest. Ruim f800 werd voor dit doel ingezameld. Bombardement met eierbriquetten. Nog steeds zijn wjj niet achter de ver blijfplaats gekomen van dr(n) geheimzin nige, die zooveel dagen en avonden de Nieuwe Kerkstraat te Amsterdam in rep en roer heeft gebracht met zijn knikker-bom- bardement. Een niet zoo'n ernstig, maar tóch zeker even raadselachtig geval heeft zich nu weer voorgedaan en wel op den Haarlemmerweg. In den laten avond van j.l. Vrjjdag zijn de bewoners der bovenhui zen van de perceelen 201, 201a en 203 met schrik gewekt door het gerinkinkel van val lende glasscherven. j Bleek, dat bjj ver scheidene gezinnen ruiten ingegooid waren met eierbriquetten. Het politie-onderzoek in deze vreemde geschiedenis heeft nog geen resultaat opgeleverd. Het bombardement heeft zich gelukkig niet herhaald. Ontviucht. Tjjdens zjjn overbrenging naar Den Bosch is onder Boxtel een moordenaar-inbreker, die tot eenige jaren gevangenisstraf was ver oordeeld, uit den trein gesprongen. Op een gegeven oogenblik gaf hg zjjn bewaker een kopstoot opende tegeljjk het portier en ver dween. Toen op het sein van de noodrem de trein stopte zag men hem in de bosschen verdwjjnen. Tot nu toe is het niet gelukt hem weer te pakken te krijgen. Coöperatief scheren. Te Weesp is als antwoord op eene ver- hooging der barbierprjjzen een onderlinge kapperszaak opgericht, met aanvankeljjk 200 leden. O heilige onnoozelheid. Een Friesch arbeidersmeisje, in Holland dienende schreef aan haar ouders, dat ze met de tram thuis kwam met vacantie en haar galant meenam. Vader noch moeder kende het woord galanthet zou wel koffer beteekenen en vader ging met een kruiwagen naar het tramstation omde galant af te halen! Tableau! Een spookdier. Een inspecteur van politie en eenige anderen hebben op de kermis te Arnhem een schande lijk staaltje van dierenmishandeling geconsta teerd. In een dierententje werd o. m. een »Spookdier« tentoongesteld; het bleek een kat te zijn met drie staarten, waarvan één op den kop, en een rugbuit. De eigenaar, zekere D'iepers, verklaarde op een desbetreffende vraag dat er inderdaad be drog in het spel was, maar »niet erge; het bleek echter dat de twee overcomplete staarten in een opening in de huid wareu genaaid en dat de bult gevormd werd door papier, dat men door een snede in de huid onder het vel geperst had! De gemeenteveearts bevrjjde het dier, dat veel pj,n 'leed, van de overtollige staarten en het papier; dit laatste bleek een hoop van 30 proppen te vormen. De dieren beul kreeg een proces-verbaal; zjjn »Spook- dier« heeft de inspecteur ter verzorging mee genomen. Een ingeslapen inbreker. Een bewoner vau den Abstederdijk te Utrecht kwam Dinsdagochtend tot de zonderlinge ont dekking, dat in een zijner kamers een vreemd persoon logeerde, die daar rustig en wel te slapen lag De eigenaar van het huis liep natuurlijk terstond naar de politie en deze nam den vreemdeling mee naar het bureau. Daar bleek, dat men te doen had met een inbreker, die des avonds te voren door overklimming van een tpinschutting het perceel was binnen gekomen. Daar had hjj verschillende vertrek ken bezocht, kasten opengemaakt enz., met de bedoeling te stelen wat hem de moeite waard leek. Zoo had hjj o. m. ook eep zakportefeuille van den heer des huizes weggenomen en bij zich gestoken. In een andere kamer had hg uit een kast Weckfiesschen genomen en zich aan den inhoud dier flesschen te goed gedaan. Toen was hjj van zijn inbrekerswerk zoo ver moeid geweest, dat hjj mede als gevolg van het feit dat hjj d»s avonds te veel sterken drank had g bruikt slaperig geworden en zich in een der kamers te rueten had gelegd, waar hjj stevig in den dommel was garaakt, zoodat hjj 's m )rgens npg lekker aan het door slapen was, toen de bewoners beneden kwamen. Hoe vierde hjj zjjn zilveren bruiloft. In de plaatseljjke Tielschè bladen deelde gis teren iemand mede, dat een advertentie betref fende zjjn zilveren bruil jft buiten zjjn voor ken n;s en tegen zjjn goedkeuring was geplaatst. «Men zal dus ook begrjjpen,» besloot de man zjjn mededeeling, «dat er van rnjjn kant van een feestviering geen sprake is geweest, integendeel.» Terneuzen, September '19. Mijnheer de Redacteur! Daar de heer Stationchef gemeend heelt een afschrift van zjjn schrjjven aan de Kamer van Koophandel in de couranten te moeten publi- ceeren, zonder nog dat de K. v. K. van dit schrijven heeft keDnis genomen, zal ik zoo vrjj zjjn maar direct aan den Stationchef van ant woord te dienen en niet daarmede te wachten. De Stationchef is de meening toegedaan dat een belanghebbende als officieel persoon riet de noodige klaarzichtigheid en onpartjjdigbeid bezit om zaken van algemeen belang te beoor- deelen, waarmee hg zeggen wil da< ik dus als belanghebbende in de K. v. K. mijn mond zou hebben moeten houden. Indien ik dezelfde meening van de Stationchef was toegedaan, dan zou ik hem len zeersle aangeraden heb ben ook zjjn mond te houden, want ook hjj is als Stationchef belanghebbende en heeft dus volgens zjjn eigeu '/oorden niet de noodige doorzichtigheid en onpartjjdigheid om de zaken te beoordeelen. Ik kan den Stationchef echter verzekeren dat ik telkens, wanneer het noodig zal zjjn, in de publieke lichamen, waarin ik zitting heb, er op' zal wjjzen welke wantoe standen hier aan het station heerschen. Verder beklaagt de Stationchef zich, dat ik mjj in de K. v. K. niet in bgzonderhsden heb uitgedrukt en mg slechts tot algemeenheden heb gehouden. Hg vergeet hier echter aan toe te voegen, dat ik op de vraag van den Voor zitter der K. v. K. gezegd heb, een memorie van toelichting met de bjjzonderheden aan de K. v K. te zullen toezenden. De Stationchef zou dus verstandig gehandeld hebben te wach ten met zjjn verweer, totdat hjj kennis hal gekregen van die memorie van toelichting en had hg mjj dan ook niet behoeven aan te wrgven dat ik mjj achter algemeenheden zou verschuilen. Het doet mjj intusschen genoegen dat de heer Stationchef zjjn stuk in de couranten ge publiceerd heeft, zoodat hjj mjj daardoor in staat stelt daarop te antwoorden. Ik zal nu verder punt voor punt de be weringen van den heer Stationchef beantwoorden Onder a schrjjft de Stationchef als volgt: »dat ik de wagons heb laten weghalen van de Londenkade, waar de heer Nolsoa zich veroorloofd had, buiten mjjn weten, en riet- tegenstaande mjjne weigering, ze te doen plaat sen en lossen. Dat IoSsen geschiedde uitsluitend op de Londenkade en niet ook in schip, zoo als de heer Nolson ten onrechte reeds op 7 Augustus 1.1. beweerde, aangezien het eerste schip pas op 12 Augustus zich aan die kade bevond. Ook in tegenspraak met de verklaring van den heer Nolson geldt het hier steenafvai en niet zware stortsteenc. Mjjn antwoord hierop is: dat het lossen aan ue Londensche kade niet uitsluitend op kade geschiedde, doch dat aldaar eerst een schip direct van wagon geladen werd en daarna het restant .van de wagons op de kade en zulks wel op 5 Augustus 1.1., zoodat de bewering'van den Stationchef, dateerstop 12 Augustus aan die kade op schip geladen werd, onjuist is. De wagons waren aan de Londensche kade op 5 Augustus geplaatst door de Spoorweg- maatschappjj en zulks nadat ik schriftelijk aan den Stationchef op 4 Augustus had gevraagd, de wagons aldaar te mogen lossen. Uit het feit dat de wagons dus daar door de spooiweg- maatschappjj op 5 Augustus geplaatst zjjn, moest ik wel opmaken dat mjj toege taan was de wagons aldaar te lossen. Indien het plaatsen van de wagons geschiedt Luiten weten vau den Stationchef en te.gen zjjn wil itdan behoeft men niet te vragen wat voor wanordeljjke toestanden er aan het station heerschen en is het zeker niet te veel gezegd, dat er noch orde noch regel heerscht. Wat betreft dat het hier geldt steenafvai en niet zware stortsteen, zal de Stationchef, indien hjj de moeite wil' doen het verslag van de K. v. K. te lezen zooals het staat in het Zeeuwsch Nieuwsblad, bemerken dat deze vergissing van de verslaggever reeds direct gerectificeerd werd. Of het echter afval van steen of stortsteen betreft doet hier niets aan de zaak toe. Onder b zegt de heer Stationchef: »dat de heer Nolson beloofde, trouwens weer niet zooals hjj zegt, »desgevorderd de kade op één dag zou laten ontruimen*, maar wel, dat »hg zich bereid verklaarde de steen binnen 24 uur op te ruimen, zoodra wjj werkeljjk de kade mochten noodig hebben Dit houdt in, lat de heer Nolson dus zelf daarover zou oordeelen.< De waarheid is/dat ik mjj schrifteljjk ver bonden had de steen binnen 24 uurdus niet binnen een dagzooals de Stationchef zeer snugger opmerkt, op te ruimen indien hjj de kade werkeljjk nood'g had. Tot nu toe geef ik den heer Stationchef nog niet het recht te twjjfelen of ik mjjn schrifteljjke verbintenissen zal nakomen. De Stationchef weigerde mjj de opslagplaats van de Londensche kade volgens hem le. omdat die kade niet voor opslagplaats dient. En nu zou ik willen vragen waarvoor die kade dan wel dient. 2e. omdat er nog andere goede opslagplaat sen disponibel waren. Ik wensch hier op te merken, dat ik aan den heer Stationchef op 5 Augustus schrifte ljjk vroeg de wagons te plaatsen aan een ge schikte kade om de wagons te lossen, en ik vraag mij d tarom af, waarom hjj, na 'ze van de Londensche kade weggetrokken te hebben, niet geplaatst heeft aan die beschikbare goed gelegen opslagplaatsen waar hjj van spreekt, maar wel aan de nieuwe kade, waar hjj wist dat ik ze niet kon lossen en waarvan hjj zelf erkent dat die plaats niet geschikt is voor het lossen van wagons met afval van steen. 3e. omdat hjj niet kon voorzien wat binnen eenige weken zich kon voordoen. Hieruit bljjkt dus dat de Stationchef de mee ning is toegedaan, dat het werk dat momenteel te Terneuzen is, belemmerd en bemoeiljjkt moet worden omdat hjj niet kan voorzien wat binnen eenige weken zich kan voordoen! 4e. omdat de fiima Little Johnston niet wist of de dienst hervat zou worden, al had -deze firma dan ook nog geen schepen in zicht. Wanneer men nu weet dat de hangars van Little Johnston volgepropt zjjn met turf en verhuurd zjjn aan de Brandstoffencommissie voor opslagplaats, dan kan ieder mensch met gezond verstand toch wel begrjjpen dat de her vatting van den Londendienst niet binnen 24 uren uit de lucht zal komen vallen en dat er dus ook bjj geen verstandig mensch bezwaar zal zjjn om öok de kade "óór de hangars van Little fohnston in gebruik te geven, onder garautie dat deze zoo noodig binnen 24 uren weer ontruimd zal worden. 5e. Wat de Stationchef hier schrjjft is voor mjj onbegrjjpeljjk hoe dit in verband staat met zjjn weigering om op de Londenkade te laten lossen. 6e. omdat hjj het qiet voor zjjn verantwoor ding durfde nemen om het eventueel lossen of laden van schepen aan die kade te ver hinderen. VV aar er eenerzjjds geen uitzicht was op de aankomst van schepen voor de Londendienst en er anderzjjds nog minstens 6 of 7 beschik bare plaatsen aan de kade waren om schepen te lossen of laden, viaag ik nogmaals waarom bet werk dat hier is belemmerd moet worden om eventueel ander werk, waaromtrent niets bekend is en dat nog geheel in de lucht hangt, de noodige faciliteiten te geven, Onder No. 1 zegt de Stationchef, dat de Londensche kade geen opslagplaats is en wil ik hier nog even bjj opmerken, dat verleden jaar, gedurende het seizoen, deze kade als op slagplaats voor suikerbieten gediend heeft. Het is waar, dat deze bieten met Mechelsche wa gens aangevoerd werden, terwjjl de steen niet Gentsche wagens aangevoerd wordt, misschien dat zulks voor den Stationchef een verschil ma»kt. Het zal mjj dan ook ten zeerste be nieuwen of ook dit jaar de Londensche kade niet als opslagplaats voor suikerbieten zal ge bruikt worden. W at betreft het draagvermogen der kade, is ook door den Stationchef de voorstelling geheel onjuist weergegeven. Schrifteljjk had ik den Stationchef op 11 Juli 1.1. gewezen op de ongerjjmdheid die er bestond, om toe te staan 5000 kilo's per M1 jjzer op de nieuwe kade te lossen en slechts 1 79 M. hoogte van stortsteen, wat bleek te zjjn ongeveer 900 kilo's per M', De. Stationchef verbood mjj de steen hooger te lossen, en toen bleek dat op het geheele terrein dat ik gebruikte, slechts 900 kilos per M5 lag, terwjjl het draagvermogen 5000 kilo's bedraagt 8 Aangezien al de steen die er gelost is, per wagen aangekomen was, zou het voor den Stationchef zeer gemakkeljjk geweest zjjn om te controleeren hoeveel gewicht er op de door mjj in beslag genomen ruimte gelost was. Niettegenstaande dat de Stationchef door mjj op bovengenoemde ongerjjmdheid gewezen was, bleef hjj zich achter de Rjjks-Waterstaat verschuilen en achtte hjj het bljjkbaar niet de moeite om de R. W. op deze ongerjjmdheid te wjjzen. Ik heb toen zelf de R. W. op bovengenoemd Rit gewezen (hetwelk m. i. echter de Station chef had bi boórèn té doen) en toen kreeg ik ook binnen de 24 uren van de R W. bericht, dat de meeuing yan den Stationchef op een misverstand Jrerustte. Daarna is mg dan ook toegestaan geworden de steen hooger op de kude te lossen, doch ik herhaalm. i. had de Stationchef deze stappen dienen te doen bjj de R. W„ indien het belang van den handel hem werkeljjk eenigszins ter harte ging. Wanneer de Stationchef zegt dat de door mjj geloste steen 3000 kilo's per MJ weegt, dan begaat hjj een groote domheid of zegt willens en wetens een onjuistheid. De steen weegt, zooals ze gelost ligt op de kade, hoog stens 11/1200 kilo's per M3 en geen 3000 kilo's bjj een hoogte van M. 1.50. Aan de Stationchef had ik schrifteljjk mede gedeeld, dat k gem bezwaar had de wagons aati de nieuwe kade te lossen, mits hjj die daar plaatste met open deuren. Wel plaatste hjj de wagons, doch niet met open deuren en wenschte hjj dat ik het noodige volk zou geven om de deuren te openen, hetgeen ik echter weigerde, aangezien dit niet kon geschieden zonder of wel een groot gedeelte van deDjin- houd der wagons op den grond te storten, öf wel eerst de steen in de wagons te verwerken, hetgeen zeer bezwaarljjk was. Dat de nieuwe kade ongeschikt is voor het lossen van deze steen erkende de Stationchef door het feit dat hjj ook daar weer de wagons liet weghalen en ze aan de steenen kade plaatste en uit het feit dat hjj, zooals hjj schrjjft, op eigen verantwoordeljjkheid een gedeelte van het

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensch Volksblad / Zeeuwsch Nieuwsblad | 1919 | | pagina 2