Nieuws-, en Advertentieblad voor Zeeland. Daar Chicago ia zes uren. No. 2916 Woensdag 2 October 1918 29e jaargang Nogmaals: Openbaarheid. Landbouw en Veeteelt. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 cent, voor het buitenland met verhooging der bijkomende porto's. Advertentien worden aangenomen b\j den boekhandelaar M. De Jonge te Ter Neuzen en den drukker A. P. Huijbregsen te Goes. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1 tot en met 5 regels 50 cent; elke regel meer 10 cent. Bij abonnement aanmerkelijk ver minderd tarief. Grootere letter naar plaatsruimte Redactie-AdresGroote Kade 27, Goes. Télef. No. 74. Deze Courant verschijnt'eiken Dinsdag- en Vrijdagavond en wordt uitgegeven door de N. V. Zeeuwsch Nieuwsblad, gevestigd te Ter Neuzen. Wj vinden aanleiding terug te" komen op ons artikel in een der vorige nummers om trent de wenscheljjkheid van een zoo groot mogelijke openbaarheid inzake de levensmid delenvoorziening. Gelijk wjj toen reeds uiteen gezet hebben, is een der voornaamste voor waarden, noodig om de bevolking de groote moeilijkheden op dit gebied te kunnen doen dragen, zeker wel deze, dat men zoo duide- ljjk mogelijk worde ingelicht omtrent de nood zakelijkheid van de opofferingen, welke ver langd worden. Was het de vorige maal een brief van den Burgemeester van Rotterdam, welke ons aan leiding gaf onze meening ten deze uiteen te zetten, thans vinden wjj dit standpunt ver dedigd in een schrijven van het Gemeente bestuur van Amsterdam, eveneens gericht tot den Minister van Landbouw, Nijverheid en Gandel. Uit dit schrjjven veroorloven wjj ons het volgende onder de aandacht van onze lezers te brengen Het moge ons ten slotte veroorloofd zjjn bjj uwe excellentie aan te dringen op meer en beter inlichting van de geheele bevolking ten opzichte van de mogelijkheden, die er bestaan, of niet bestaan, om in elementaire eischen van volksvoeding te voorzien. Voor ons staat vast, dat ten spijt van de pogingen, waarvan het bureau voor mededeelingen in zake de voedselvoorziening een uitvloeisel is, om de bevolking op deze punten in te lichteD, deze inlichting verre van voldoende is. Het is te vreezen, dat de toestand voor een groot deel der bevolking nog lange maanden zoo moeiljjk zal blijven als die thans is en wellicht nog moeiljjker zal worden. Waar de zaken zoo staan moet het onmogeljjk worden gemaakt, dat in breede lagen der bevolking de meening hardnekkig bljjtt heerschen, dat de toestand der volksvoeding wel veel beter zou zjjn, wanneer er maar minder werd uit gevoerd. Er moeten naar onze meening van de zjjde der regeering met volledige klaarheid aan de bevolking regelmatig inlichtingen worden ge geven omtrent hetgeen wordt uitgevoerd en de redenen waarom dit geschiedt. Daarbij FEUILLETON. moet naar ons oordeel vast staan, dat onder geen omstandigheid uitvoer zal geschieden van artikelen, die voor de volksvoeding noodig zjjn. Evenwel is het niet voldoende, dat aan dit beginsel wordt vastgehouden. Het is ook noo dig, dat de bevolking weet, dat dit geschiedt en dat het haar herhaaldelijk uit nieuwe me dedeelingen op regelmatige tijden bljjkt. Wg meenen, dat zulks een openbaarheid, indien daar voor de goede vorm wordt ge vonden, ook door middel van de pers, van invloed zal kunnen zjjn op de openbare mee ning in die groepen der oorlogvoerende lan den, die over de middelen beschikken, om de aanvoeren van levensmiddelen, die ons land zoo bitter noodig heeft, ruimer te maken. Immers wordt niet in die landen het stand punt ingenomen, dat het Nederlandsche volk moet worien uitgehongerd. Waar nu evenwel onze volksvoeding het peil heeft bereikt, waarop wjj ons thans bevinden, kan algemeene bekendheid van deze werkelijk heid naar onze meening daar waar de beslis sing ten opzichte van onze bevoorrading wor den genomen, niet anders dan gunstig werken. Dat men ook in andere kringen overtuigd is, dat het in deze richting zal moeten gaan, moge bljjken uit hetgeen «Gemeentebelangen» in verband met dit onderwerp schrjjtt „Gemeentebelangen" hoopt, dat de nieuwe minister van landbouw, njjverheid en handel ons spoedig met «een duideljjke, stelselmatige verklaring, hoe hp tegenover de vragen van productie en distributie staat», zal verrassen. En moge hp bp zjjn politiek gevolg geven aan den wenk, dien de burgemeester van Rot terdam onlangs heeft gegevendat over het levensmiddelenbeleid in algemeenen zin over leg met leden van plaatselijke besturen als zoodanig zal worden gevoerd. «Want dit worde wèl bedachtde gemeentebesturen zjjn de hoofdzuilen waarop dit groote gebouw van verzorgingsbeleid steunt. Het zjjn hun arbeid en hun doorzicht, welke voor de goede uit voering onmisbaar zjjnzjj zjjn het tot wie de ingezetenen komen met hun klachten en die van feiten, verzuimen en verkeerdheden in de eerste plaats de gevolgen ondervinden». Die woorden van den Rotterdamschen bur gemeester kunnen o.i. niet genoeg in het oog worden gehouden. De tegenstelling tusschen stad en platteland, die volgens den afgetreden minister tot uiting zou komen in een vergadering van de regee ring met de burgemeesters, schpnt de redactie geen zeer krachtig argument tegen overleg. Die tegenstelling bestaat en zal zich ook thans doen gelden. Maar is het niet juist een voordeel, dat men de beide groepen mits onder krachtige, doelbewuste leiding sa menbrengt, zoodat zij ieder het betrekkelijk goed recht en de moeilijkheden van den ander gaan inzien Is het niet juist een groot ge brek van den huldigen toestand, dat dat in zicht en daardoor het gevoel van samenhoo- righeid, te weinig bestaat .Overigens dringt «Gemeentebelangen» op zoo groot mogelijke publiciteit aan inzake de genomen of te nemen maatregelen indien mogeljjk den uitvoer daaronder begrepen een publiciteit, wolke niet in da eerste plaats behoort te straven naar persoonlijke verdedi ging- Wjj, en ongetwijfeld velen met ons, wachten thans met belangstelling de daden van den nieuwen crisis-minister, al dan niet in de ge- wenschte richting af. Hopen wjj, dat hp de teekenen zal blpken te verstaan. J. B. AMENT. 2. -o— Voortdurend stonden de vliegtuigen onder controle van een hoofdstation en kregen zp waarschuwingen aangaande het weer en van alle mogelpke oorzaken voor storingen tp- dens het vliegen. Ijsbergen, die op zee zoo gevaarlijk zjjn, konden geen gevaar opleve ren, wel echter de uit het Westen komende cyclonen of electrische stroomen, welke bjj- tjjds moeten worden vermeden. De inrichting en de dienst van onze eerste-klasse luchtver- keers-Ipn is iets, waarop de geheele natie trotsch is. Voortdurende concurrentie heeft haar leiders steeds op hun qui vive doen bljj- ven, want de lucht staat voor iedereen open en er waren geene bezwaren of kosten, die zich tegen het inlichten van een lucht-pas- sagiersdienst verzetten. Echter zjjn er teeke nen, welke er op wpzen, dat deze tpd van vrjje concurrentie op zjjn eind loopt. De lucht is meer dan vol en de regeering, die thans de luchtwegen onder controle heeft, zal wel dra ook het aantal gebruikers moeten doen inkrimpen. De steeds grooter wordende moei lijkheid om geschikte landingsplaatsen in de nabjjheid van groote steden te verkrjjgen, bjrengen altpd nieuwe bezwaren met zich. Een kleine aanloop op de start-baan, eene wending ia de lucht boven de rivier, nog eene wending tot onze vliegenier in de rich ting is gekomen van de groote, witte cemen ten paal beneden in het hoofdstation, een blik op het kompas en den windmeter, en weg zjjn wp Ons vliegtuig heeft ongeveer 40 passagiers meegenomen, die tjjdens den tocht hnnne maaltjjden gebruiken. In de kajuit is het heel licht, daar de zpkanten bjjna geheel van glas zjjn. Voor elke stoel is in den bodem eene schuif aangebracht, welke een ruit van onbreekbaar glas bedekt. Door dit glas heen kan de passagier, wanneer hp wenscht, het zich op 10 a 12000 voet onder hem bevin dend panorama waarnemen. Wjj vliegen op de hoogste «ïpn», daar wp in een «door vliegende» expresse zitten. De eerste 2000 voet boven den grond zjjn voor het algemeene verkeer verboden. Tot op die hoogte behoort de lucht aan de grond eigenaars en slechts voor geval van nood heelt men vergunning om te landen of op te stij gen Boven de 2000 voet behoort de lucht aan de gemeenschap en dan gelden slechts de door de luehtverkeers-autoriteiten uitge vaardigde bepalingen. Boven de verboden zone ligt een tweede, eveneens van 2000 voet, welke bestemd is voor het handelsverkeer, Recht op schadeloosstelling volgens de Scheurwet toe gekend aan'belangheb benden, d i e ~d i t najaar v r jj willig grasland scheuren. Alvorens de uitvoering der Scheurwet zoo ver gevorderd kan zjjn, dat voor elk bedrjjt in ons geheele land de te scheuren opper vlakte grasland is aangewezen, zal de tpd zjjn aangebroken, waarop zjj, die de omzet ting in bouwland reeds dit najaar willen uit voeren door vóór den winter het land te ploegen of te spitten, wat voor zware klei gronden door velen noodzakeljjk wordt ge acht met die werkzaamheden moeten be ginnen. De minister van landbouw, npverheid en handel maakt hierom bekend, dat grasland, dat langer dan de laatste vier jaren onafge broken in gras gelegen heeft en dat na aan gifte op na te melden wjjze wordt gescheurd en bebouwd, zal worden geacht te zjjn ge scheurd krachtens de Scheurwet, voor zooverre betreft het recht der belanghebbenden op de toe te kennen schadeloosstellingen. De oppervlakte, die aldus in een bedrjjf wordt gescheurd, zal bovendien ten volle in mindering komen van het aantal HA..waar op ten laste van dat bedrpf scheurplicht wordt gelegd. Van het voornemen tot het scheuren van grasland, naar aanleiding van deze bekend making, zal zoo spoedig mogeljjk aangifte moeten worden gedaan bjj het Gemeenteljjk Landbouwkantoor (Plaatselpke Landbouwcom- missie) der gemeente binnen welker gebied het te scheuren grasland is gelegen. Daarbp dient te worden opgegeven lo. naam en woonplaats van den aanvra ger en dito van den eigenaar 2o. kadastrale nummers van de perceelen grasland, die gescheurd zullen worden 3o. nauwkeurige grootte van elk perceel in H.A en A. (slooten, greppels en verdere niet bebouwbare gedeelten niet medegerekend) 4o. naam van het gewas, dat de aanvrager op elk perceel wenscht te verbouwen 5o. zoo nauwkeurig mogeljjk de datum, waarop tot het scheuren zal worden overge gaan. De plaatselpke kantoren zenden wekeljjks de ingekomen opgaven toe aan den directeur van het Provinciaal Productiekantoor, die ze zoodra mogeljjk laat controleeren en in zjjne registers doet inschrjjven. Desgewenscht kunnen zp, die op boven staande gunstige voorwaarden reeds thans giite doen by den directeur van het P. P. K., waaronder zjj ressorteeren. Aldaar worden ook de verlangde inlichtin gen verstrekt. Het adres van het Provinciale Productie kantoor, welke op 1 Augustus jl. in de plaats getreden zjjn van de voormalige Cultuur- Commissies, is voor Zeeland Groote Markt C 58a, Goes. Granen en peulvruchten. De minister van landbouw, in aanmerking nemende, dat verschillende personen, niet be doeld in het Kon. besluit van 14 September 1918 no. 31, diensten bewjjzen bjj de opvor dering van granen en peulvruchten, heett bepaald lo. dat aan deze personen, in verband met hunne diensten bjj de opvordering van gra nen en peulvruchten, eene extra belooning zal worden uitgekeerd 2o. dat deze belooning een bedrag van f2 per dag en per persoon niet mag te boven gaan voor voorstads-lp nen, en voor vracht-en brie- venvliegtuigen. Hier heeft het handelsverkeer plaats over veel grootere afstanden en veel sneller dan in de tjjden van de vervelende automobiel. Hier vliegen ook die menschen, welke slechts een kort bezoek in de omge ving willen maken. In deze zone heeft het motorgeraas de meeste storingen doen ont staan. Op een lpn, waar veel gevlogen wordt, maakt het ratelen van den uitlaat voortdu rend een geraas als een machinegeweer in oorlogstijd. De menschen beneden in de hui zen worden er razend van. Het land, dat on der een luchtljjn ligt, begint in waarde te dalen. De regeering deed haar best om het uitvinden van geluiddempers te bevorderen en toen er eindelpk een of twee practische wer den uitgevonden, stelde zjj het gebruik daar van verplichtend voor alle gebruikers van luchtwegen tot op 8000 voet hoogte. Wan neer deze regeling algemeen doorgevoerd is, zal de lucht even stil zjjn als de zee. Wp klommen nu over de noordeljjke ui'loopers van het Alleghany-gebergte en volgen den be kenden Woodrow-Wilson-weg,welke kort na het einde van den grooten oorlog werd aangelegd en genoemd werd naar den presi dent, die de Vereenigde Staten tpdens den oorlog zoo goed had bestuurd. Deze weg loopt direct van New-York naar San 1 rancisco, met vertakkingen naar de belangrijkste ste den, als Buffalo, Chicago, Cincinnati, St. Louis en Nieuw-Orleans. De passagiers maakten het zich inmiddels gemakkeljjk, lieten zich hun ontbpt van het buffet brengen, haalden boeken en tposchriften uit de reistasschen, of trachten na te gaan, welke de steden en land schappen, die zich als 't. ware onder hen voort bewogen, waren. Onze vriend Brooks, die mede vloog, bracht een boek, dat duideljjk de sporen vertoonde van veel gelezen te zjjn, te voorschjjn. «Hier,» zeide hp, „het is een merkwaardig verhaal, dat in het begin van deze eeuw door een Engelschman, Kipling genaamd, werd geschreven, wiens tantasie door dé eerste vliegpogingen werd opgewekt. Het heet «Met de nachtpost» en beschrjjft eene toekomst-vlucht in een lucht-postboot van Londen naar Quebeceene -reis in den nacht. Tegenwoordig, nu de luchtvaart ge meengoed is geworden, is het vermakelpk, de voorspellingen van Kipling eens te beschou wen. Men ziet, dat hp de geheele toekomst van de luchtvaart baseerde op een groote gas- blaas de Zeppelin. Dit verhaal werd in 1905 geschreven, toen graaf Zeppelin op het hoog tepunt van zjjtj werkzaamheid stond. De oude Duitsche uitvinder kon toen weliswaar be langstelling wekken, maar het is toch merk waardig, dat de Engelsche schrijver, met zjjn onbetwistbare voorspellingsgave, zoo geheel en al de ontwikkeling van het toestel „zwaar der dan de lucht" over het hoofd heett ge zien. Wordt veryplgd. UWSBLAD YY OUU.L.t- --Lnnfan rvr»lr roolifafroolra aan-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensch Volksblad / Zeeuwsch Nieuwsblad | 1918 | | pagina 1