m ylngp, eerlijke Jongen
Zee- en RivierYisch.
Stoom-Piano-fabriek,
i SALON-
EN PIANOLAMPEN
C OUPO N.
Dagelijks verkrijgbaar
VAN DALEN,
Kalkblusscberlj Slooperij.
jVHizick-jnstrtnntntctL
Meest gelezen nieuws- en
advertentieblad voor de prov. Zeeland.
Rantsoen Rijst.
Terstond gevraagd:
bij A. N BUT Az.,
versche
Voorhanden
P. PLATTEEUW.
INTOIÜE MES,
MIDDELBURG.
Middelen van Vervoer.
IN HET
Vraagt ons verminderd tarief voor adverteeren
bij abonnement.
S JACs. DE KOK, Terneuzen.
Provinciale Stoombootdienst op de Wester-Schel de.
Lijn Vlissingen-Breskens-Neuzen.
Lijn Neuzen-Hoedekenskerke-Hansweert-Vlake
Lijn Walzoorden-Hansweert-Viake.
Ter Neuzen. J. R H. DE SMIDT,
TER NEUZEN,
Telefoon no. 105.
Specialiteit in het maken van Keeten.
I
3 Juiii 1918 tot nadere aankondiging.
Van Vlissingen naar Breskens vin. 7.50 10 20 nm 1.14a) 7.10b)
Breskens Vlissingen 8.80 10.55 3.35 7.40
Van Vlissingen naar Neuzen vm. 7.50 nam. 1.14 a)
Neuzen Vlissingen 9.45 4.—
De ondergeteeker.de abonneert zich, met ingang van heden op
het Zeeuwsch Kieuwsblad," Nieuws- en Advertentieblad voor
Zeeland. Abonnementsprijs per drie maanden 75 cents.
Naam Woonplaats
Adres --Datum
Zeeuwsch-Vlaanische Trainw.-Maatschappij
Lijn: Schoondijke IJzendijke.
RICHTING SCHOONDUKE-IJZENDIJKE.
v. Schoondjjke 8. - 9.15 1.05 3.05 8.15
Lijn
Uzend.Sas v. GentDrie Schouwen.
Lijn Drie SchouwenTerneuzen.
12.20 2.45 5.45 7.40
12.28 2.53 5.53 7.50
12.40 3 05 6 05 8.05
l3.'0 6.10 8.15
3.80 6.25 8 27
3.40 6.35 8.35
3.60 6.45
3.60
-Kloosterzande.
6.57 10.Q2
7 05 10.10
7.12 10 17
7.20 10.25
7.27 10.32
Lijn Drie Schouwen—
Lijn Drie SchouwenZuiddorpe.
TerneuzenPhilippine.
Lijn:
LijnIJzendijke
Tramweg-Maatschappij, die dan verder de aan
sluitingen zoude moeten geven naar de ver
schillende plaatsen van ons gewest.
Waar in het ingezonden stuk de tabellen
van de dienstregeling der Z. VI. T. M. worden
opgegeven met vertrek van en naar IJzendijke
(hoe kloppen die tabellen nu met de nieuwe
dienstregeling der Z. VI. T. M. ingaande 15
dezer moet ik er uit opmaken, dat de ge
achte inzender zelfs een deel van het verkeer
over Walsoorden wil leiden. Ik vraag me af
hoe de inwoners van het 5de district daarover
zullen denken.
Als hoofdmotief voor deze verandering steunt
de geachte inzender zich op de nadeelige
exploitatie uitkomsten der Provinciale Stoom-
bootdieasten, en vooral op hefc^feit dat in die
dienst de lijnen TerneuzenVlissingen en Ter-
neuzen -Hansweert de grootste nadeelige sal-
dilaten zien. Wel wordt toegegeven, dat de
verliezen hun oorsprong vinden in de dure
brandstoffen, oliën enz maar toch wordt er
op gron i van de genoemde verliezen aange
drongen op inperking of het doen vervallen
van de diensten Terneuzen—Vlissingen en
Terneuzen Hansweert.
Daar op al de diensten op de Westerschelde
door de Provincie geld wordt toegelegd, bljjkt
dat er per kilometer traject geld verloren
wórdt en dan spreekt het vanzelf dat de ver
liezen over de afstanden TerneuzenVlissin
gen en Terneuzen—Hansweert grooter zijn
dan de verliezen op de veel kortere trajecten
BreskensVlissingen en WalsoordenHans
weert. Zoo is het dok duidelijk dat indien de
Bt.spoor per kilometer traject geld op den dienst
moet toeleggen, dat het verlies grooter zal
zijn voor het. traject VlissingenGroningen
dan voor het traject VlissingenMiddelburg.
Dat zijn van die waarheden a „La Palice",
maar daarom wil men toch de verbinding
Vlissingen —Groningen niet doen vervallen. Zoo
is het ook hier. Al moet het tijdelijk geld
koster, toch moeten de hoofdverbindingen op
de Westerschelde voor ons district blijven
bestaan van en naar Terneuzen, en wel ten
eerste omdat Terneuzen de grootste en belang
rijkst plaats van Z VI. Oostelijk deel is en
in normale tijden ook het vervoer over Ter
neuzen het belangrijkste is, en ten tweede
omdat Terneuzen in gewone tijden de beste
gelegenheid biedt voor verder vervoer per
spoorlijn GentTerneuzenMechelenTer
neuzen en per Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg-
Maatschappij.
Aangezien Terneuzen ook in verhouding met
de andere plaatsen uit ons gewest door haar
grooter aantal zielen de meeste Provinciale
Belastingen opbrengt, en dus ook het meest
in de tekorten betaald, en ook de gr mtste
subsidies geeft, geloof ik dat het niet te veel
gevraagd is, dat Terneuzen het recht gegeven
wordt te eischen dat de hoofdverbindingen met
Z.V1. O. deel via Terneuzen plaats hebben en
niet via Walsoorden.
Het gaat niet op om van abnormale tijds
omstandigheden gebruik te maken om een dienst
die via Terneuzen behoort te geschieden te
doen verdwijnen. i
Daar aan het land van Hulst de lijn Wal
soorden—Hansweert ter beschikking staat is
het niet meer dan billijk dat voor inwoners
van Terneuzen, Sluiskil, Hoek, Philippine, Sas
van Gent, Westdorpe, Axel en Zaamslag, de
diensten via Terneuzen gehandhaafd blijven.
Hoe zuilen zich ook de inwoners van Hoe-
dekenskerke en omstreken gevoelen, wanneer
de dienst TerneuzenHoedekenskerkeHans
weert weer van het tooneel verdwijnt, zooals
de geachte inzender verlangt en zulks alleenljjk
om de Z.V1.T.M. te bevoordeelen, want daar
gaat het feitelijk om, daar volgens den inzen
der al het vervoer over deze Maatschappij ge
bracht moet worden.
Ook voor de inwoners van Walcheren zou
beperking of opheffing van den dienstVlissingen
en HansweertTerneuzen het grootste ongerief
beteekenen, afgezien nog van de last voor de
Terneuzenaren die voor zaken naar Vlissingen
of Middelburg moeten gaan, hetgeen toch ook
geen te verwaarloozeu lactor is. De dienst
regeling is reeds beperkt genoeg, dat me*> ons
dus niet meer last veroorzake dan beslist nood
zakelijk is. E11 de belangen van de gemeente
Terneuzen hebben in deze zeker ook wel recht
op eenige waardeering.
Ik vertrouw dan ook dat de Provinciale
Staten niet op dergelijke voorstellen zullen
ingaan, maar het eenige gezonden principe
zuilen blijven huldigen dat zoowel in het be
lang van reizigers en goederen als in het al
gemeen belang van het .verkeer, de verbin
dingen moe'en bestaan rechtstreeks met de
voornaamste plaatsen en dat slechts dergelijke
verbindingen op den duur goede resultaten
kunnen opleveren.
Met dank voor de plaatsing.
Hoogachtend, Uw dr.
K. NOLSON.
Burgemeester en Wethouders van TER
NEUZEN maken bekend, dat in de week
van 15 21 Juli mag worden afgegeven:
op bon No. 35, 1 ons rjjst.
Kleinhandelprijs 14 cent per pond.
Ter Neuzen, 15 Juli 1918.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
J. HUIZ1NGA, Burgemeester.
L. WABEKE, Secretaris.
Rijwielhandel en Vulcaniseerinrichting,
TER NEUZEN.
Markt 5. Visch-export.
TA1MDA RTS,
Brouwerijstraat 3 (hoek Havenstraat)
is dageljjks te consulteeren van 912 en van
2—4 uur.
Plaatsen van Kunsttanden en Gebitten.
Houtbewerkingmachines,
Stoommachine en ketels,Gras-
en Benzinemotoren, Nieuwe
Plavuizen, Dakpannen en
Iletonbuizen, (Tereedsehap-
pen, Hout- en IJzer-waren,
Varen enz. enz.
Aanbevelend,
TER NEDZEN.
en alle soorten
Men vrage Geïllustreerde Prijscouranten.
ADVERTEERT
ZEEUWSCH NIEUWSBLAD.
DE ADMINISTRATIE.
Groote Kade 37, GOES.
0) voor Petroleum en Electrisch licht.
DAGEL1JKSCHE DIENSTREGELNG
a) Bjj vertraging van trein 1.04 kan do boot naar Breskens 30 minuten wachten.
b) Bjj vertraging van troin 7,03 kan de boot naar Breskens 15 minuten wachien.
Voor verdjre correspondentie tusschen Walcheren, Zuid-Beveland en Neuzen, zie men hieronder.
In correspondentie te VLAKE op den Staatsspoorweg Vlissingen Roosendaal.
Van Neuzen naar Hansweert per boot, vm. 7.nm. 3.25
Hansweert Vlake per tram, 8.35, 4,50
Vlake Hansweert per tram, 9.15, 3.08
Hansweert Neuzen per boot, 9.35, 6.25
In correspondentie te VLAKE op den Staatsspoorweg Vlissingon—Roosendaal
en te WALZOORDEN op de tram Buist—Walzoorden.
Van "Walzoorden naar Hansweert per boot, vm. 5.45, 8.—, nIU' a'in
Hansweert Vlake per tram, 6.20, 8.35, 11.35,
Vlake Hansweert per tram, 6.53, 9.15, nm. 1^-50 1) 6.08 g)^
Walzoorden per hoot, 7.10, 9.35,
n
n
Hansweert
1.10 1) 6.25 g)
(Duidelijk in te vullen s. v. p.)
Gewjjzigde dienstregeling van af 3 Juni 1918
tot nadere aankondiging (Wetteljjke tjjd.)
a. IJzendjjke 8.23 9.38 1.28 328 8.38
v. Uzend. richt. Sas v. G. 8.25 1.36 6.25
RICHTING IJZENDIJKE—SCHOONDIJKE.
a Uzend. richt. Sas v. G. 8.10 55 5.40
v. IJzendjjke 7.25 8.85 12.30 1.50 6.
a. Schoondjjke 7 48 8.58 12.53 2.13 6.23
RICHTING IJZENDIJKE—DRIE SCHOUWEN.
Aank v. d. richt. Schoondjjke
Vertrek IJzendjjke
Py randde
Aankomst Philippine
Vertrek
Aankomst Sas van Gent
Vertrek
Pas-sluis
Westdorpe bestelh.
Zwsirtenhoek
Aankomst Drie Schouwen
Vertrek naar Zaamslag
naar Z iiddorpe
RICHTING DRIE SCHOUWEN
Aankomst van Zaamslag
Vertrek v. Drie Schouwem 5.
Zwartenhoek 5.10
Westdorpe bestelh. 5.20
Pas sluis 5.25
Aankomst Sas van Gent 5.35
Vertrek 6.87
Aankomst Philippine 6.
Vertrek
Pyramide
Aankomst IJzendjjke
Vertrek naar Schooedjjke
8.23
1.28
3.28
5.35
8.26
1.35
6.25
5.50
8.40
1 50
6.35
6.%
8.55
2.05
7.—
6.08
2.06
7.02
6.36
2.45
7.28
6.45
2 50
7.30
,6.65
3.—
7.40
7.09
305
7.50
7.19
3.1j
8.-
7.2f
3 25
8.10
8.20
4.40
8.30
3.50
IJZENDIJKE.
7.25 3.40 6.35
9.— 3.50 6.45
9.10 4.— 6.55
9.20 4.10 7.05
9.30 4.20 7.15
9.40 4 28 7.23
9.56 4.33 7.28
10 20 4.58
7.30 10.21 5.— 7.55
7.46 10.45 5.25 8.15
8.— 12.30 5.40 8.25
8.35 12.30 6.—
RICHTING DRIE SCHOUWEN-TERNEUZEN.
a. van de richt. IJzendjjke 7.27
Zuiddorpe
v. vsn Drie Schouwen 5.30 8.20
van Axel (Spoorstation) 5.38 8 28
a. te Zaamslag 6.50 8-46
v. van 6-55 6.58
van D zwegen 6.15 8.15
a. te Neuzen stat. Z.V.T.M. 6.25 9.25
v. Prov. boot 7.9.45
naar Philippine 7.— 9.50
11.47
11.59
12.07
3.25
4.10
1.40 4 40
1.48 4.50
2.-- 5.03
2.08 5.10
2.20 6.22
2.30 6 30
4.-
4,25 5,40
6.30
6.40
6-45
6.55
7 27
9.35
945
9.50
10.—
4.40
2.45 5.45
2.55 6.55
3.— 6.-
3.10 6.10
3.12 6.12
3.20 6 20
3.28 6.28
8-35 6 35
3.43 6.43
7.35 10.40 3.50 6.50
7.45 10.50 4.—
RICHTING TERNEUZEN—DRIE SCHOUWEN,
a. van Philippine 6.30 9.30 11.2.40 5.40 7.35
v. van Neusen stat.
Z V.T.M. 6.35 S.35
a. van Driewegen 6.43 9.43
v. te Zaamslag 6.55 9 65
v. van 7.10.
a. Axel (Spoorstation) 7.15 10.15
v. te Drie Schouwen 7.25 10.25
rich-. I'zendjjke 9.
richt. Zuiddorpe 8.3Q
Aankomst van IJzendjjke
Vertrek van Drie Schouwen
Axel spoorstation
Rondeputten
Aankomst te Zaamslag
Vertrek vau
Stoppeldijk veer
Rapenburg dorp
Hengstdjjk
Greenendjjk
Aank. te Kloosterzande. Aan
sluiting H. W.
Vertrek H. V. v. Kloosterzande
naar Walsoorden
Aankomst H. W. v. Walsoorden
Bfte Kloosterzande 8.18 11.03 1.58 7.18
Vertrek v. Kloosterzande. Aan
sluiting H. W. 8.20 11.08 4.28 7.28
Vertrek van Droenendjjk 8.28 11.16 4.36 7-36
Hengstdjjk 8.35 11.23 4.43 7.43
Rapenburg dorp 8-42 11.31 4 51 7.51
Stoppeldijk veer 8 60 11.39 4.58 7-59
Aankomst te Zaamslag 8.58 11.46 6.06 8.06
Vertrea van 3.12.47 5.08 8*08
Rondeputten 9 08 12.55 5.15 8..15
Axo' spoorstation 915 1 02 5.22 8.21
Aar komt t te Drie Schouwen 9.25 1.10 5.30 8.30
Vertrek richting IJzendjjke 3.50 6.45
Zuiddorpe 3,50
RICHTING DRIE SCHOUWEN—ZUIDDORPE.
Vertrek van Drie Schouwen 8.30 3.50
Aankomst te Zuiddorpe 8 37 f 3.27
RICHTING ZUIDDORPE—DRIE SCHOUWEN.
Vertrek van Zuiddorpe 8.40 4.02
Aankomst te Drie Schouwen 8.47 4.10
6.25 9.25 2.30 5.30
7.— 9.50 11.10 4.25 5.40
10.03 11.19 4-88 5.50
10.10 11.29 4.48 6.—
10.15 11.33 4.53 6.03
10.21 11.40 5.-*- 6-11
10.21 5.— 7 65
7.02
a. van Zaamslag
v. Terneuzen
De Knol
Hoek
Wjjckhuizenpolder
a. Philippine
v. naar IJzendjjke
Sas van Gent
7.15
7.25
7.30
a. v. IJzendjjke 6
v. Sas van Gent 6,
v. te Philippine 6
Wjjckhuizenpolder
van Hoek
van De Knol
a. te Terneuzen
v. naar Zaamslag J
v. Prov. Boot
a. van Schoondjjke
v. IJzendjjke
a. Pyramide
van Philippine
v. Pyramide
a. Biervliet
Driewegen
Hoofdplaat
v. Hoofdplaat
Driewegen
Biervliet
a. Pyramide
v. naar IJzendjjke
-Sas van Gent
v. Pyramide
a. te IJzendjjke
v. naar Schoondjjke
.05 8.55
10.20
8.56 10.31
9.01 10.36
9.11 10.46
9.17 10.51
.30 9.30 11.—
.35 9.35 12.20
9.45
05
6.15
2.05 7.—
4.58
2.05 6.10 7.05
2.15 5.20 7.10
•2 20 5.25 7.20
2.30 5.30 7.25
2.40 6.40 7.35
2.45 5.45 7.40
9.88
3.23
7.30
10 30
3.60
7.45
10.45
4.05
7.45
10.45
5.25
7.46
10.47
4.10
6.30
7.55
10.57
4.20
5.40
8.04
11.07
4.30
5.50
8.1
11.17
4.40
5.56
8.15
11.30
4.55
6.0 6
8.24
11.40
5.i0
6.16
8.33
11.60
5.20
6.25
8.40
12.-
6.23
6.33
5.25
8.40
6.35
8.42
12.02
6.35
9.-
12.07
6.50
12.53