m ylngp, eerlijke Jongen Zee- en RivierYisch. Stoom-Piano-fabriek, i SALON- EN PIANOLAMPEN C OUPO N. Dagelijks verkrijgbaar VAN DALEN, Kalkblusscberlj Slooperij. jVHizick-jnstrtnntntctL Meest gelezen nieuws- en advertentieblad voor de prov. Zeeland. Rantsoen Rijst. Terstond gevraagd: bij A. N BUT Az., versche Voorhanden P. PLATTEEUW. INTOIÜE MES, MIDDELBURG. Middelen van Vervoer. IN HET Vraagt ons verminderd tarief voor adverteeren bij abonnement. S JACs. DE KOK, Terneuzen. Provinciale Stoombootdienst op de Wester-Schel de. Lijn Vlissingen-Breskens-Neuzen. Lijn Neuzen-Hoedekenskerke-Hansweert-Vlake Lijn Walzoorden-Hansweert-Viake. Ter Neuzen. J. R H. DE SMIDT, TER NEUZEN, Telefoon no. 105. Specialiteit in het maken van Keeten. I 3 Juiii 1918 tot nadere aankondiging. Van Vlissingen naar Breskens vin. 7.50 10 20 nm 1.14a) 7.10b) Breskens Vlissingen 8.80 10.55 3.35 7.40 Van Vlissingen naar Neuzen vm. 7.50 nam. 1.14 a) Neuzen Vlissingen 9.45 4.— De ondergeteeker.de abonneert zich, met ingang van heden op het Zeeuwsch Kieuwsblad," Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeland. Abonnementsprijs per drie maanden 75 cents. Naam Woonplaats Adres --Datum Zeeuwsch-Vlaanische Trainw.-Maatschappij Lijn: Schoondijke IJzendijke. RICHTING SCHOONDUKE-IJZENDIJKE. v. Schoondjjke 8. - 9.15 1.05 3.05 8.15 Lijn Uzend.Sas v. GentDrie Schouwen. Lijn Drie SchouwenTerneuzen. 12.20 2.45 5.45 7.40 12.28 2.53 5.53 7.50 12.40 3 05 6 05 8.05 l3.'0 6.10 8.15 3.80 6.25 8 27 3.40 6.35 8.35 3.60 6.45 3.60 -Kloosterzande. 6.57 10.Q2 7 05 10.10 7.12 10 17 7.20 10.25 7.27 10.32 Lijn Drie Schouwen— Lijn Drie SchouwenZuiddorpe. TerneuzenPhilippine. Lijn: LijnIJzendijke Tramweg-Maatschappij, die dan verder de aan sluitingen zoude moeten geven naar de ver schillende plaatsen van ons gewest. Waar in het ingezonden stuk de tabellen van de dienstregeling der Z. VI. T. M. worden opgegeven met vertrek van en naar IJzendijke (hoe kloppen die tabellen nu met de nieuwe dienstregeling der Z. VI. T. M. ingaande 15 dezer moet ik er uit opmaken, dat de ge achte inzender zelfs een deel van het verkeer over Walsoorden wil leiden. Ik vraag me af hoe de inwoners van het 5de district daarover zullen denken. Als hoofdmotief voor deze verandering steunt de geachte inzender zich op de nadeelige exploitatie uitkomsten der Provinciale Stoom- bootdieasten, en vooral op hefc^feit dat in die dienst de lijnen TerneuzenVlissingen en Ter- neuzen -Hansweert de grootste nadeelige sal- dilaten zien. Wel wordt toegegeven, dat de verliezen hun oorsprong vinden in de dure brandstoffen, oliën enz maar toch wordt er op gron i van de genoemde verliezen aange drongen op inperking of het doen vervallen van de diensten Terneuzen—Vlissingen en Terneuzen Hansweert. Daar op al de diensten op de Westerschelde door de Provincie geld wordt toegelegd, bljjkt dat er per kilometer traject geld verloren wórdt en dan spreekt het vanzelf dat de ver liezen over de afstanden TerneuzenVlissin gen en Terneuzen—Hansweert grooter zijn dan de verliezen op de veel kortere trajecten BreskensVlissingen en WalsoordenHans weert. Zoo is het dok duidelijk dat indien de Bt.spoor per kilometer traject geld op den dienst moet toeleggen, dat het verlies grooter zal zijn voor het. traject VlissingenGroningen dan voor het traject VlissingenMiddelburg. Dat zijn van die waarheden a „La Palice", maar daarom wil men toch de verbinding Vlissingen —Groningen niet doen vervallen. Zoo is het ook hier. Al moet het tijdelijk geld koster, toch moeten de hoofdverbindingen op de Westerschelde voor ons district blijven bestaan van en naar Terneuzen, en wel ten eerste omdat Terneuzen de grootste en belang rijkst plaats van Z VI. Oostelijk deel is en in normale tijden ook het vervoer over Ter neuzen het belangrijkste is, en ten tweede omdat Terneuzen in gewone tijden de beste gelegenheid biedt voor verder vervoer per spoorlijn GentTerneuzenMechelenTer neuzen en per Zeeuwsch Vlaamsche Tramweg- Maatschappij. Aangezien Terneuzen ook in verhouding met de andere plaatsen uit ons gewest door haar grooter aantal zielen de meeste Provinciale Belastingen opbrengt, en dus ook het meest in de tekorten betaald, en ook de gr mtste subsidies geeft, geloof ik dat het niet te veel gevraagd is, dat Terneuzen het recht gegeven wordt te eischen dat de hoofdverbindingen met Z.V1. O. deel via Terneuzen plaats hebben en niet via Walsoorden. Het gaat niet op om van abnormale tijds omstandigheden gebruik te maken om een dienst die via Terneuzen behoort te geschieden te doen verdwijnen. i Daar aan het land van Hulst de lijn Wal soorden—Hansweert ter beschikking staat is het niet meer dan billijk dat voor inwoners van Terneuzen, Sluiskil, Hoek, Philippine, Sas van Gent, Westdorpe, Axel en Zaamslag, de diensten via Terneuzen gehandhaafd blijven. Hoe zuilen zich ook de inwoners van Hoe- dekenskerke en omstreken gevoelen, wanneer de dienst TerneuzenHoedekenskerkeHans weert weer van het tooneel verdwijnt, zooals de geachte inzender verlangt en zulks alleenljjk om de Z.V1.T.M. te bevoordeelen, want daar gaat het feitelijk om, daar volgens den inzen der al het vervoer over deze Maatschappij ge bracht moet worden. Ook voor de inwoners van Walcheren zou beperking of opheffing van den dienstVlissingen en HansweertTerneuzen het grootste ongerief beteekenen, afgezien nog van de last voor de Terneuzenaren die voor zaken naar Vlissingen of Middelburg moeten gaan, hetgeen toch ook geen te verwaarloozeu lactor is. De dienst regeling is reeds beperkt genoeg, dat me*> ons dus niet meer last veroorzake dan beslist nood zakelijk is. E11 de belangen van de gemeente Terneuzen hebben in deze zeker ook wel recht op eenige waardeering. Ik vertrouw dan ook dat de Provinciale Staten niet op dergelijke voorstellen zullen ingaan, maar het eenige gezonden principe zuilen blijven huldigen dat zoowel in het be lang van reizigers en goederen als in het al gemeen belang van het .verkeer, de verbin dingen moe'en bestaan rechtstreeks met de voornaamste plaatsen en dat slechts dergelijke verbindingen op den duur goede resultaten kunnen opleveren. Met dank voor de plaatsing. Hoogachtend, Uw dr. K. NOLSON. Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN maken bekend, dat in de week van 15 21 Juli mag worden afgegeven: op bon No. 35, 1 ons rjjst. Kleinhandelprijs 14 cent per pond. Ter Neuzen, 15 Juli 1918. Burgemeester en wethouders voornoemd, J. HUIZ1NGA, Burgemeester. L. WABEKE, Secretaris. Rijwielhandel en Vulcaniseerinrichting, TER NEUZEN. Markt 5. Visch-export. TA1MDA RTS, Brouwerijstraat 3 (hoek Havenstraat) is dageljjks te consulteeren van 912 en van 2—4 uur. Plaatsen van Kunsttanden en Gebitten. Houtbewerkingmachines, Stoommachine en ketels,Gras- en Benzinemotoren, Nieuwe Plavuizen, Dakpannen en Iletonbuizen, (Tereedsehap- pen, Hout- en IJzer-waren, Varen enz. enz. Aanbevelend, TER NEDZEN. en alle soorten Men vrage Geïllustreerde Prijscouranten. ADVERTEERT ZEEUWSCH NIEUWSBLAD. DE ADMINISTRATIE. Groote Kade 37, GOES. 0) voor Petroleum en Electrisch licht. DAGEL1JKSCHE DIENSTREGELNG a) Bjj vertraging van trein 1.04 kan do boot naar Breskens 30 minuten wachten. b) Bjj vertraging van troin 7,03 kan de boot naar Breskens 15 minuten wachien. Voor verdjre correspondentie tusschen Walcheren, Zuid-Beveland en Neuzen, zie men hieronder. In correspondentie te VLAKE op den Staatsspoorweg Vlissingen Roosendaal. Van Neuzen naar Hansweert per boot, vm. 7.nm. 3.25 Hansweert Vlake per tram, 8.35, 4,50 Vlake Hansweert per tram, 9.15, 3.08 Hansweert Neuzen per boot, 9.35, 6.25 In correspondentie te VLAKE op den Staatsspoorweg Vlissingon—Roosendaal en te WALZOORDEN op de tram Buist—Walzoorden. Van "Walzoorden naar Hansweert per boot, vm. 5.45, 8.—, nIU' a'in Hansweert Vlake per tram, 6.20, 8.35, 11.35, Vlake Hansweert per tram, 6.53, 9.15, nm. 1^-50 1) 6.08 g)^ Walzoorden per hoot, 7.10, 9.35, n n Hansweert 1.10 1) 6.25 g) (Duidelijk in te vullen s. v. p.) Gewjjzigde dienstregeling van af 3 Juni 1918 tot nadere aankondiging (Wetteljjke tjjd.) a. IJzendjjke 8.23 9.38 1.28 328 8.38 v. Uzend. richt. Sas v. G. 8.25 1.36 6.25 RICHTING IJZENDIJKE—SCHOONDIJKE. a Uzend. richt. Sas v. G. 8.10 55 5.40 v. IJzendjjke 7.25 8.85 12.30 1.50 6. a. Schoondjjke 7 48 8.58 12.53 2.13 6.23 RICHTING IJZENDIJKE—DRIE SCHOUWEN. Aank v. d. richt. Schoondjjke Vertrek IJzendjjke Py randde Aankomst Philippine Vertrek Aankomst Sas van Gent Vertrek Pas-sluis Westdorpe bestelh. Zwsirtenhoek Aankomst Drie Schouwen Vertrek naar Zaamslag naar Z iiddorpe RICHTING DRIE SCHOUWEN Aankomst van Zaamslag Vertrek v. Drie Schouwem 5. Zwartenhoek 5.10 Westdorpe bestelh. 5.20 Pas sluis 5.25 Aankomst Sas van Gent 5.35 Vertrek 6.87 Aankomst Philippine 6. Vertrek Pyramide Aankomst IJzendjjke Vertrek naar Schooedjjke 8.23 1.28 3.28 5.35 8.26 1.35 6.25 5.50 8.40 1 50 6.35 6.% 8.55 2.05 7.— 6.08 2.06 7.02 6.36 2.45 7.28 6.45 2 50 7.30 ,6.65 3.— 7.40 7.09 305 7.50 7.19 3.1j 8.- 7.2f 3 25 8.10 8.20 4.40 8.30 3.50 IJZENDIJKE. 7.25 3.40 6.35 9.— 3.50 6.45 9.10 4.— 6.55 9.20 4.10 7.05 9.30 4.20 7.15 9.40 4 28 7.23 9.56 4.33 7.28 10 20 4.58 7.30 10.21 5.— 7.55 7.46 10.45 5.25 8.15 8.— 12.30 5.40 8.25 8.35 12.30 6.— RICHTING DRIE SCHOUWEN-TERNEUZEN. a. van de richt. IJzendjjke 7.27 Zuiddorpe v. vsn Drie Schouwen 5.30 8.20 van Axel (Spoorstation) 5.38 8 28 a. te Zaamslag 6.50 8-46 v. van 6-55 6.58 van D zwegen 6.15 8.15 a. te Neuzen stat. Z.V.T.M. 6.25 9.25 v. Prov. boot 7.9.45 naar Philippine 7.— 9.50 11.47 11.59 12.07 3.25 4.10 1.40 4 40 1.48 4.50 2.-- 5.03 2.08 5.10 2.20 6.22 2.30 6 30 4.- 4,25 5,40 6.30 6.40 6-45 6.55 7 27 9.35 945 9.50 10.— 4.40 2.45 5.45 2.55 6.55 3.— 6.- 3.10 6.10 3.12 6.12 3.20 6 20 3.28 6.28 8-35 6 35 3.43 6.43 7.35 10.40 3.50 6.50 7.45 10.50 4.— RICHTING TERNEUZEN—DRIE SCHOUWEN, a. van Philippine 6.30 9.30 11.2.40 5.40 7.35 v. van Neusen stat. Z V.T.M. 6.35 S.35 a. van Driewegen 6.43 9.43 v. te Zaamslag 6.55 9 65 v. van 7.10. a. Axel (Spoorstation) 7.15 10.15 v. te Drie Schouwen 7.25 10.25 rich-. I'zendjjke 9. richt. Zuiddorpe 8.3Q Aankomst van IJzendjjke Vertrek van Drie Schouwen Axel spoorstation Rondeputten Aankomst te Zaamslag Vertrek vau Stoppeldijk veer Rapenburg dorp Hengstdjjk Greenendjjk Aank. te Kloosterzande. Aan sluiting H. W. Vertrek H. V. v. Kloosterzande naar Walsoorden Aankomst H. W. v. Walsoorden Bfte Kloosterzande 8.18 11.03 1.58 7.18 Vertrek v. Kloosterzande. Aan sluiting H. W. 8.20 11.08 4.28 7.28 Vertrek van Droenendjjk 8.28 11.16 4.36 7-36 Hengstdjjk 8.35 11.23 4.43 7.43 Rapenburg dorp 8-42 11.31 4 51 7.51 Stoppeldijk veer 8 60 11.39 4.58 7-59 Aankomst te Zaamslag 8.58 11.46 6.06 8.06 Vertrea van 3.12.47 5.08 8*08 Rondeputten 9 08 12.55 5.15 8..15 Axo' spoorstation 915 1 02 5.22 8.21 Aar komt t te Drie Schouwen 9.25 1.10 5.30 8.30 Vertrek richting IJzendjjke 3.50 6.45 Zuiddorpe 3,50 RICHTING DRIE SCHOUWEN—ZUIDDORPE. Vertrek van Drie Schouwen 8.30 3.50 Aankomst te Zuiddorpe 8 37 f 3.27 RICHTING ZUIDDORPE—DRIE SCHOUWEN. Vertrek van Zuiddorpe 8.40 4.02 Aankomst te Drie Schouwen 8.47 4.10 6.25 9.25 2.30 5.30 7.— 9.50 11.10 4.25 5.40 10.03 11.19 4-88 5.50 10.10 11.29 4.48 6.— 10.15 11.33 4.53 6.03 10.21 11.40 5.-*- 6-11 10.21 5.— 7 65 7.02 a. van Zaamslag v. Terneuzen De Knol Hoek Wjjckhuizenpolder a. Philippine v. naar IJzendjjke Sas van Gent 7.15 7.25 7.30 a. v. IJzendjjke 6 v. Sas van Gent 6, v. te Philippine 6 Wjjckhuizenpolder van Hoek van De Knol a. te Terneuzen v. naar Zaamslag J v. Prov. Boot a. van Schoondjjke v. IJzendjjke a. Pyramide van Philippine v. Pyramide a. Biervliet Driewegen Hoofdplaat v. Hoofdplaat Driewegen Biervliet a. Pyramide v. naar IJzendjjke -Sas van Gent v. Pyramide a. te IJzendjjke v. naar Schoondjjke .05 8.55 10.20 8.56 10.31 9.01 10.36 9.11 10.46 9.17 10.51 .30 9.30 11.— .35 9.35 12.20 9.45 05 6.15 2.05 7.— 4.58 2.05 6.10 7.05 2.15 5.20 7.10 •2 20 5.25 7.20 2.30 5.30 7.25 2.40 6.40 7.35 2.45 5.45 7.40 9.88 3.23 7.30 10 30 3.60 7.45 10.45 4.05 7.45 10.45 5.25 7.46 10.47 4.10 6.30 7.55 10.57 4.20 5.40 8.04 11.07 4.30 5.50 8.1 11.17 4.40 5.56 8.15 11.30 4.55 6.0 6 8.24 11.40 5.i0 6.16 8.33 11.60 5.20 6.25 8.40 12.- 6.23 6.33 5.25 8.40 6.35 8.42 12.02 6.35 9.- 12.07 6.50 12.53

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensch Volksblad / Zeeuwsch Nieuwsblad | 1918 | | pagina 4