Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeland. Pc openbare school. pc Rede fan pr. pe Visser. 29e Jaargang. BINNENLAND. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 cent, voor het buitenland met verhooging der bijkomende porto's. Advertentien worden aangenomen bij alle Boekhandelaren, Brievengaarders en den Uitgever. Telef. lil tere. No. 15. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1 tot en met 5 regels 50 cent; elke regel meer 10 cent. Bij abonnement aanmerkelijk ver minderd tarief. Grootere letter naar plaatsruimte Redactie-adres: Noordstraat 10, Ter Neuzen. Deze Courant verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond b\j den Uitgever M. DE JONGE, te Ter Neuzen. Wij, Unie-liberalen, hebben op onderwijs gebied nog altjjd en boven alles een kort program de openbare school. Dat is, zeiden we, ons kort program. In den laatsten tjjd leek het wel ééns of het geen Cort-program was. De Minister van Binnenlandsche Zaken is van huis uit een warm stryder voor het openbaar onderwjjs. Nog bij het Rapport der Staatscommissie van 1910, waarin hjj zitting had, schreef hij met enkele andere leden een nota, waarin hjj aan zyn liefde voor het openbaar onderwjjs onverbloemd uiting gaf. In de laatste jaren leek het echter wel eens, of de openbare school van het program van Cort was geschrapt, en slechts door krachtig te strijden heeft een deel der vrjjzinnige Ka merleden de positie dier school in art. 192 der Grondwet weten te versterken. Maar ook bij de verkiezingen van dezen zomer zal dit een deel van ons program zjjn de openbare school. Waarom Niet, om den schoolstrijd weer aan te blazen. Deze twist heeft in onze parlemen taire geschiedenis al genoeg onheil gebracht. Wij gelooven trouwens, dat het nieuwe art. 192 der Grondwet, zoo al geen beëindiging, dan toch een aanzienlijke tempering van den schoolstrijd heeft gebracht en op ons allen den plicht legt, om zoo gematigd en objectief mogelijk den strjjd te voeren. Maar dit kan ons niet weerhouden van onze taak, om ook bij de aanstaande verkie zingen te strjjden voor het openbaar onderwijs. De openbare school wordt door ons niet gehuldigd als het instituut van een party of secte. Nog altjjd houden wjj vol, dat iedereen op de banken der openbare school kan plaats nemen, dat alle ouders er hun kinderen kunnen heeuzenden zonder vrees voor schending of kienking van hun beginsel. Op de openbare school wordt niets geleerd, dat indruischt tegen het geloof of het beginsel van anderen. Dat is met de bijzondere school juist niet het geval. De bjjzondere school is de school van een richting, een groep, een party, ten minste de bjjzondere school, zooals de rechter zijde zich die het liefst denkt. Daarom is het bezwaar van onze tegenstanders tegen de openbare school alleen negatief: zjj maken geen bezwaar tegen hetgeen er geleerd wordt, maar tegen hetgeen er niet geleerd wordt, tegen het ontbreken van het dogmatische in het onderwijs. Het bezwaar van ons tegen de bijzondere school is echter positief: juist hetgeen er wèl geleerd wordt, het zich plaatsen op een confessioneel-dogmatisch standpunt by het onderwjjs, maakt, dat dit onderwjjs alleen geschikt is voor kinderen van een be paalde richting. De voorstander van het bjjzor.der onderwjjs heeft er, als het niet anders kan, desnoods geen bezwaar in zjjn kinderen naar de open bare school te zenden. De voorstander van het openbaar onderwjjs echter heeft er wel degeljjk bezwaar tegen zyn kinderen naar de bjjzondere school te zenden. Dat is het verschil. Men zie maar eens het is een bekend, maar toch altjjd leerzaam voorbeeld naar de streken met een overwegend roomsche bevolking, waar geen protestaatsch-bjjzondere scholen zyn. Wat doet daar de gereformeerde Stuurt hij zyn kinderen naar de school van zjjn politieke vrienden, de roomschen Wel neen, hjj stuurt ze naar de openbare school. En precies zoo de katholiek als die moet kiezen tusschea een protestantsche en een openbare school, kiest hjj öök de openbare. Wat leert dit? Dat de openbare school heusch niet zoo kwaad is, als de heeren van rechts het wel zeggen. Want ze zien er heelemaal niet tegen op, om hun kinderen naar die slechte en zonderlinge school te sturen, als het moet. En dat is ook best mogelijk. Die kinderen -zullen daar niets leeren, dat in stjjd komt met bun geloof of met de levensrichting of wereld-beschouwing van hun ouders. Trou wens, een kind laat zich toch ook door het gezinsleven, door de opvoeding thuis be ïnvloeden En wat dan aan de openbare school ontbreekt, kan het desnoods thuis worden bijgebracht. Intusschen het ideaal van de oude liberalen één school voor heel de natie, is onuitvoerbaar gebleken. De rechterzijde heeft gevraagd om haar recht en wat zij wilde, is thans als haar recht erkend. Zjj heeft thans de financieele gelijkstelling als beginsel, in de Grondwet gekregen. Openbaar en byzonder onderwjjs zullen voortaan voor de overheid financieel gelijk en gelijkwaardig moeten zjju. Dit echter zal ons niet verhinderen, om, wanneer straks de nieuwe Onderwjjswet is ingediend, waarin het beginsel van art 192 wordt uitgewerkt, met alle kracht te stryden voor de openbare school. Daarom zeiden we. dat wij ook in den komenden verkiezings-strjjd de openbare school als één der punten op ons program hebben geschreven. Niet, om er zoo scherp en zoo agressief mogeljjk voor te vèchten. Maar wel, om er ter dege op te letten, dat zjj niet in het gedrang zal komen. Want zooals Cort van der Linden, naar onze meening, tegenover de rechterzijde wel eens te ver is gegaan in z'n zucht naar pacificatie en juist daardoor bij de linker zijde die pacificatie tegenwerkte, zoo moeten we deksels oppassen, dat onder de vlag der bevrediging geen lading binnenkomt, die voor ons, voorstanders van het openbaar onderwjjs, coptrabande is. Wjj zullen loyaal meewerken, om het nieuwe art. 192 tot uitvoering te brengen. Dat is onze plicht Wjj zullen de rechterzyde volkomen geven, waarop zjj recht heeft. Maar met alle kracht zullen wy voor de openbare school bljjven strjjden, die nog altyd wordt bezocht door de meerderheid der Neder- landsche kinderen. En wjj vertrouwen, dat dit zoo bljjven zal. Het oude ideaal der liberalen, alle kinderen vau ons volk op dezelfde school, moge dan mislukt zyn. wjj zullen in den geest van die openbare school, die reeds zooveel millioenen tot zegen is geweest, bljjven werken. Wjj, mannen van Liberale Unie, houden den standaard der openbare school vast omklemd. Ook bjj de verkiezingen. Wij zullen er bjj standhouden als een sterke schildwacht trouw en dapper. De Voorzitter van de Christelyk-Historische Unie heeft ter opening van de algemeene ver gadering van die party een rede gehouden, waaromtrent wij eenige kantteekeningen wen- schen te maken. Wanneer er nog iemand mocht wezen, die, onder den indruk van namen of leuzen, zou meenen. dat de partjjeu ter Rechterzyde als zoodanig geheel verschillend zyn van de groepen bjj Links, dan zal hjj na het lezen van deze rede voering van dien waan zeker genezen zyn. Het spreken over Christeljjke beginselen en Chris telijke partijen heeft ongetwijfeld veel meer dan algemeen gedacht en vermoed werd, de geesten en ook de stemmen getrokken thans zullen menigeen da oogen over de wer- keljjke beteekenis van die vroeger aangeheven phrases opengaan. In 1913 trok heel de Rechterzyde als één man op voor »de Christeljjke beginselen*. Weliswaar had dit plaats op een overeen komst, waaruit deze woorden met angstval lige zorg geweerd waren en waaruit het streng- zakeljjke zoo overwegend naar voren kwam, dat niet alleen de districten over en weer werden toegewezen, maar ook een regeling van de verkiezingskosten niet ontbrak. Van die toewjjzing gesproken Eede wordt aan de anti-revolutionaire party toegewezen, zoo heette het in de overeenkomst. Maar desalniettemin bezet thans een Chr. Hist, kalm den zetel, na strjjd met den anti-revolutionairen tegen- candidaat. Godsdienst en politiek, maar klaar blijkelijk het meest politiek. Kwam het cement, dat de partjjeD van Rechts verbond, in de meer »Zakelijk« gehouden over eenkomst dus niet uitdrukkelijk naar voren, in de verkiezingsredevoeringen en de stem- buslectuur was het beginsel van de erkenning van het woords Gods ook op het gebied der Staatkunde, weder scheriDg en inslag. En wanneer dan van vrjjzinnige zijde de vraag gesteld werd hoe het aan een Christelyk- Historische party, die in art. 4 van haar program schrjjft, dat Nederland bestuurd moet worden in Protestautschen zin, mogelijk was samen te gaan met de Roomsch-Katholieken, dan was steeds het antwoord, dat beginselen van hooger orde hier een gezamenlyk optrekken niet allean billykten, maar zelfs noodzakeljjk geboden. Nooit werden wjj overtuigd, maar vaak moesten wy eerbied koesteren voor die groote beginselkracht, die zoo volledig wist te zege vieren over partjjliefde, voor dat wegcyferen van het groepsbelang ter wille van de be langen, welke ook op het staatkundig terrein voor tjjd en eeuwigheid zouden gelden. En wat zien wy thans gebeuren Reeds was voorafgegaan een mededeeling in de bladen vanwege het Hoofdbestuur der Christelyk-Historische Unie, dat in 1918 geen sprake van een coalitie zou zjjn, thans komt de Voorzitter dier party aan het begin van zyn openingsrede die Yrjjmaking nog eens nadrukkelijk onderstrepen. >Het besef, los van elke coalitie, zelfstan dig de eigen beginselen tot volle ontplooiing te kunnen brengen, heeft menigeen met nieu wen jjver bezield en sommigen, die eerst van verre stonden, naderbij gebracht», aldus de heer De Visser. Waar blijven uu de algemeen Christeljjke beginselen, waarvoor de heer De Visser met Dr. Kuyper en Monseigneur Nolens in boud in 1913 op zoo welsprekende wjjze het plei dooi gevoerd heeft? Wjj hooren daarvan thans niet meer. Wel stelt de Christelyk- Hjstorische spreker nu weder voorop de eer biediging van Gods naam in de staatsstuk ken alsof formules de menscheu beter zouden maken - de rust op den Zondag alsof ook van andere zjjdeu daarvoor niet ge voeld eu geyverd wordt maar bjj deze en zoovele andere punten ontbreekt elke verwjj- zing naar de medestanders uit Rome en Dordt. Het zou aan de hand van de feiten ook niet altyd even gemakkelijk zyn geweest, maar in de jaren tusschen 1901 eu 1913 geschiedde het desniettemin even krachtig als herhaaldelijk. Thans niets daarvan. Zou het dan tóch waar zjjn, wat van vrjj zinnige zjjde onophoudelijk aan Rechts ver weten is, dat niet eenig beginsel, maar alleen en uitsluitend stembusoverwegingen en machts begeerte de zich Christelijk noemende partyen heeft bijeengehouden Van tweeën een: of die algemeene beginselen der rechterzyde wa ren er en dan moest de hoogheid en de heiligheid daarvan met zich brengen dat zjj ook nu bleven of die algemeene beginse len ontbraken als zoodanig en waren slechts de aanduiding van het middel om bjjeen te houden, wat slechts uit overwegingen van zuiver tactischen aard bjj| elkaar| werd gehou den en bij elkaar kon worden gehouden. Zuivere tactiek - ziehier het beginsel der Rechterzyde. Onder het stelsel der der di~ stricts-verkiezingen aaugediend als voortvloei ende uit denkbeelden van hoogere orde, zien wjj die algemeen Christeljjke beginselen plot seling verdwijnen, nu deze onder de gewijzigde omstandigheden tengevolge van de invoering van evenredige vertegenwoordiging niet meer van noode geacht worden, ja zelfs schadeljjk zouden kunnen zjjn voor de belangen van eigen party. Zoo cynisch had het tjjdelyke karakter van die eeuwige beginselen der Rechterzijde niet van links kunnen worden in het licht gesteld, als thans door de eigen partyen geschiedt. De Christelyk-Historische Unie gaat dus uu vooreigen beginselen in het vunr, versterkt met hen, die toen het „maar" om de alge meen Christelijk beginselen in de politiek ging, verre bleven. Wanneer wjj van dezulken op merken, dat zjj allicht weinig gevoelden de regeering van Nederland in Protestantschen zin toe te vertrouwen aan een rechtscha co alitie, waarin de Roomsch-Katholieken opper machtig waren, dan verwjjt men ons mis schien nog wel het anti-papisme, dat bjj de door Dr. De Visser zoo barteljjk welkom-ge heetenen juist den doorslag heeft gegeven. Maar de politieke vrijage roet Rome is nu immers uitja, of men elkaar later in de Kamer weder terug zal vinden, dat is een andere zaak, meer een kwestie van tactiek oftewel algemeen Christeljjke beginselen, wat in elk geval thans buiten den gezichtskring der Christeljjk-Historische kiezers dient te vallen. Voor hen staan de eigen beginselen thans voorop. De geachte redenaar heeft voorts gesproken over dien vreeselijken vjjand, welke op dit oogen blik Europa op zjjne grondvesten doet schudden. Men zou meenen,'dat hiermede de wereldoorlog bedoeld wordt, neen, voor den heer De Visser is die vjjand de machtswaan, het machtsbesef. Kan het zyn dat de oud predikant hier een dertigtal Roomsche Kamer zetels aan zjjn gezichtseinder ziet opdoemen Onder dien machtswaan, onder dat machts besef verklaart spr. te verstaan deoverdrjjving van het parlementaire stelsel ten koste van de regeering. De houding door de linker zijde in dezen aangenomen kan volgens hem niet door den beugel, geen degradatie van de overheid is goed te keuren. Maar wanneer dan in dit verband gesproken wordt van machts-usurpatie, die bet koningschap uit het huis van Oranje een anarchronisme acht, dan moeten wjj met kracht tegen dergeljjke woor den opkomen. Zeker, de vrijzinnigen worden hier als zoodanig niet genoemd, maar waar hiervóór van de geheele linkerzjjde sprake is, loopt meu zoodoende gevaar op zeker publiek indrukken te wekken van verdere strekking, dan wellicht bedoeld is Aldus verraadt men nog te veel de geestverwantheid met een baron Van Wjjnbergen, waarmee men toch zegt te hebben afgedaan, althans wat een samengaan vóór de verkiezingen betreft, »De Standaarde meent trouwen» ook al, dat, wat dit gedeelte van de »kloeke, princi- piëele redevoering* betreft, een vreemdeling niets anders zou kunnen denken, of alleen de partij van den geachten President stond eenig- jijk en uitsluitend in deze belijdenis. Juist, Dr. Kuyper, dat was ook steeds onze grief. Maar niet alleen tegen de Christ.-Hist., evenzeer en vooral niet minder ook tegen de Anti-Rev. en de Roomseh-Kath. De drie rechtsche partyen hebben altyd voor zicbop- geëischt die groote beginselen, welke ook in de partjjen van links menige aanhanger be- ljjdt, zjj het ook niet bjj voorkeur in het openbaar. »0nzen Koning belyden ook bjj de stembus*, het was tot dusver het rechtsche parool. Nude tactiek een samengaan niet langer voorschrijft, eischt elke partij deze leuze voor zich op. Toont nu de bestrijding van De Standaard* reeds aan, dat niet eenige party alleen daarop recht heeft, wanneer het werkelyk méér dan een leuze zou zyn, ware samengaan van Rechts onder alle omstandigheden, en dus zeker ook thans, dure plicht. Door het onware daarvan in het licht te stellen, deed Dr. De Visser zeker een uit nemend werk. J. B. AMENT. In stede van de wekelijkdfchen >Uaagsche Brief* vinden de lezers ditmaal een artikbl van den hand van onzen Haagschen mede werker opgenomen. Red. TWEEDE KAMER. De heer Van Beresteijn heeft in de zittingen van Dinsdag en Woensdag een rede gehouden over de distributie-zaken en daarbjj verschil lende handelingen aangehaald, die groote ver ontwaardiging in den lande zullen verwekken. Hjj besprak, ook het bezwaar, dat er geen rechtspraak bestaat tegen machtsmisbruik door ZEEUWSCH NIEUWSBLAD.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensch Volksblad / Zeeuwsch Nieuwsblad | 1918 | | pagina 1