BINNENLAND. Gemeenteraad van Ter Neuzen. Zeegevecht in het Kattegat. Een volle lading koffie. den gesloten de geheele stad was des avonds in volslagen duisternis gehuld er kwam reeds gebrek aan voedsel. Op 27 Oct. werd opgemerkt, dat de gene rale staf het hoofdkwartier, waarin hij nog den geheele nacht had gewerkt, veiliet. Papieren en documenten werden ingepakt, correspon dentie werd vernietigd en de kaarten werden van de muren geschoord. De aankomst van vluchtelingen uit de Isonzostreek, die de tijding brachten d.-.t de vijand naderde, ontnam de laatste hoop aan de bevolking. Doordat het station en de treinen onder controle stonden van de militaire macht, waren alle beschikbare vervoermiddelen in een minimum van tijd iD beslaggenomen. Inmiddels kwamen van alle kanten berichten van schitterendedieldendaden. Generaal Gonza werd naar Udine gebracht, overdekt met elf wonden. Alle officieren van zijn staf waren ge dood of gewond 6n van de vjjftig ruiters, die zijn escorte vormden, waren slechts drie le vend ontsnapt. Het standpunt van generaal Badoglio met zijn bersaglieri op de Matajur, welke berg den weg beheerschte van Paporetto tot Cividale, was een nieuw Thermopyle. Zijn heldentroep vocht daar, zonder eenige hoop op hulp, doch ook zonder er aan te denken zich over te geven. Van de drie regimenten Bersalieri bleef slechts één officier in leven, hoewel ook die gewond was. Ook de Italiaan- sche troepen op den Mopte Nero bleven onover wonnen, niettegenstaande zij aan alle zijden door vjjanden waren omsingeld. En de alpini van de boven-Ist nzo herhaalden de heldenfei ten van het verleden door hun heldhaftige zelfopoffering. Omstreeks middernacht, nadat Itaiiaansche officieren waren aangekomen, die mededeel den dat de Oostenrijksche patrouilles zich nog maar enkele mijlen van de stad bevonden, ver lieten de Engelsche en Amerikaansche corres pondenten de stad. Een stroom vluchtelingen bewoog zich over- den weg, welke langs den spoorljjn loopt van Udine naar Coorcipo en, na de rivier Taglia- mento te hebben gekruist, zich voortzet naar Pordenone en Comegliano tot Treviso. Het was een wanhopig treurig gezicht. Daar waren menschen uit alle klassen der bevolking, reizend in automobielen en alle andere soorten van vervoermiddelen. Ik zag wagens, voort getrokken door ossen handkarren, geduwd door de eigenaars er waren er ook velen, die hun bezittingen in een bundeltje op den rug droegen. Ik zag vrouwen met kinderen in haar armen geklemd en andere vrouwen, wan hopig weenend, omdat ze hun kinderen in de verwarring waren kwijtgeraakt. Ik zag ge wonden, ouden van dagen en z eken, die war den voortgetorst door bun verwanten. En die troep vormde een oneindige ry. Infanterie, bersaglieri, alpini, artillerie, al les bewoog zich voort op dezen eenen weg, die moeilijk begaanbaar was door het vele ge bruik, bovendien week door deu regen. Oneindig was ook de rij militaire voertui gen lorries, ambulance wagens, vrachtwagens kanonnen en alle andere militaire transport middelen, beladen met alle mogelijke mate riaal, tot zelfs jjzeren overkappingen van loop graven. Al voortkrabbelend langs dezen weg waren we getuige van de zonderlingste tooneelen. Zoo zag ik een man, gekleed in nachtcostuum, zich zoo snel mogelijk uit de voeten maken. Een dam9 droeg witte hnispantofleltjes tot schoeisel. Velen zag ik voortsukkelen met reusacktigtn g'oote cartonneu huededuuzeD. Een hevige regen deed de ellende nog toene men. En nog steeds nam de stroom van vluch telingen toe, zoodat de weg niet meer breed genoeg was om allen te bevatten. Het gevolg was, dat de burgers zich verspreiden over de velden ter weerszijden van deu weg. De ge heele massa was weldra tot op het lichaam nat van den regen en bedekt met modder en slijk. LaDgzaam en moeizaam sukkelde de stroom verder. De ernstige en sombere gezichten werden af en toe fantastisch verlicht door de lampen van voorbjjsnorrende automobielen. Maar men ging voort, ondanks alles, aange vuurd door de hoop op ontsnapping. Vele voetgangers vorderden sneller dan de automobielen. Wel konden deze laatste zich af en toe snel verplaatsen, doch ook meermalen moesten ze een hall uur of langer wachten. Onze auto legde b.v. in zes lange uren slechts zes mjjlen af, terwjjl een ijzige wind ons^deed verstjjven. Ondanks de overhaaste vlucht werden een groot aantal waardelooze. dieren door de men schen medegenomen. Honden en zelfs katten zag ik op de militaire transportwagens, en eens merkte ik een soldaat op, die met moeite zijn mantel op zjjn schouders kon houden, doordat hy er een kleine, jonge hond ouder beschermde. Hier en daar raakten automobielen defect en moesten verder worden getrokken door ossen. Andere voertuigen zakten in elkaar en moes ten in den steek worden gelaten. Eindelyk trokken wij over de Tagliamento en bereikten Poidenore, doch we vonden ér ni6ts te eten en geen gelegenheid om te sla pen. Den volgenden morgen was er niets an ders to krjjgen dan zwarte koffiie en slechts met heel veel moeite slaagden wy er in enkele kleine tabletten chocolade te ^bemachtigen^, want we moesten er drie schillingen voor beta len, alsmede enkele rolletjes beschuiten van zes stuke ieder, waarvoor men ons een schilling per rolletje liet betalen. (Reuter, Part.) Omtrent het zeegevecht in het Kattegat meldt de Engelsche admiraliteit nog Wjj vernielden een Duitschen hulpkruiser, met zes-duim kanonnen gewapend alsmede een gewapend patroeljevaartuig. Er werden 64 gevangeDeneo door onze strijdkrachten opge pikt. Wy leden geen verliezen. Van Duitsche zijde meldt men een kleine Duitsche hulpkruiser, commandant kapitein luitenant D. R. Lauterbach, is den 2den No vember in het Kattegat, na zich dapper ver dedigd te hebben, door een overmacht van zes vijandelyke kruisers 8n negen groote torprdo- jagers tot zinken gebracht. Een Engehch bericht meldt de vernietiging van tien pa trouille-vaartuigen, doch dit is niet iu overeen stemming met de feiten. Duitsche oorlogs schepen worden behalve genoemde hulpkrui ser, niet vermist. Het stoomschip „C'>mmewyno", van den Koninkljjken West-Indischen Maildienst, dat gedurende geruimeu tjjd de kustvaart tusscheu onze West Iudiscbe bezntingen en de Vereeuigde Staten onderhield, is thaus weer in het vader land teruggekeerd. Gisteravond kwam het stoomschip met eeo volle lading koffij eu cacao van West-Indië in IJmuiden aan. Vierde vervolg en slot. By de voortzetting van de behandeling der uitgaven werd de vraag geopperd, of het, nu de tram bjjna gereed was, niet noodig was de toegezegde f 1200 subsidie op de begrooting te brengen. In de afdeelingen was daar tegen aangevoerd, dat dit niet noodig was, aangezien de Tramwegmaatschappij niet aan hare ver- plichtingen, bij het verleenen der subsidie ge steld, heeft voldaan eD dat dus geen subsidie verschuldigd is. Dhr. Nolson wees er op, dat de leden die nadat die subsidie verleend is, deel dezer vergadering maken, niet van de geschieden's op de hoogte zijn. Toch zullen zij moeten mede beslissen over eene zaak, waaruit wellicht, by weigering, een proces tegen de gemeente het gevolg zoude kunnen zijn. Hij vroeg daarom overlegging vaD de geheele geschiedenis. De Voorz. zeide dit toe. Dhr. Nolson en da andere leden zullen daarin vernemen, dat de Tramwegmaatschappij wer kelijk niet heeft voldaan aan de voorwaarde, dat de Gemeenteraad, voor de richting van den aan te leggen weg medezeggingschap zoude^ hebben, daar de lijn, tegen den wensch van den Raad, die dit op dien smallen weg te ge vaarlijk achtte, en de lijn achterom Driewegen wenschte gelegd te zien, toch midden door die buurt is gelegd. In den beginne, toen de lijn werd gemaakt, leek het er een onooglijke toestand en kwam er ook een placht uit die buurt bij den Raad in. Toen de lijn en den weg ter plaatse geheel voltooid waren, kreeg men evenwel een geheel anderen kijk op de zaak en we gelooven dat thans met goed fat soen moeilijk is vol te houden, dat de toe stand aan die gevaarlijke bocht, door de tram- aanleg minder is geworden. We meenen te mogen zeggen eerder het tegendeel. Er blijkt uit, dat de deskundigen van den tram, die ook de goedkeuring voor hun idee verwierven van den Raad van Toezicht, beter hebben ge zien, dan de toenmalige Raad. Het zal ons dan ook benieuwen, of er thans, nu alles ge reed is, nog een meerderheid in den Raad zal te vinden zijn, om op dien grond de uitbe taling der subsidie te weigeren, al is het ook, dat de Raad om den vorm waarop de zaak behandeld is, daartoe misschien het recht heeft Het is wel een flink bedrag, dat gedurende 20 jaren als subsidie moet worden gegeven, maar dat is nu eenmaal gebeurd, en het zou o. i. onredelijk zijn, zulks om een vormkwestie te weigeren. Toch verwachten wij, waar nog heftige bestrjjders van het thans te Driewegen uitgevoerde plan deel van den Raad maken, dat eene weigering op grond van het gebeurde en de beweerde nalatigheid van de Tramweg maatschappij nog wel warme verdediging zal vinden. De bewoner die eerst geklaagd had, heeft later ook aan den Raad gemeld, dat alles nu ten genoege der buurt was voltooid. De verdere punten der begrooting gaven geen aanleiding tot bespreking en zoo kwamen we aan de inkomsten, waarover ook niet veel te vertellen viel. Dhrn. Nolsou en Van Has selt bleken nog wel wat uit de opbrengst der beerruiming te willen halen, in de meening dat die dienst een groot tekort opleverde. De Voorz. wist hen echter te overtuigen, dat die zaak zichzelf bedruipt, ja, dat, als het een beetje mocht meevallen, er misschien overschot zou zijn. Genoemde heeren hadden over het hoofd gezien, dat de ruim f 5000 in de be grooting als uitgaaf uitgetrokken, dient voor beerruiming en straatreiniging beide, terwijl, om het te berekenen, administratief voor elk der diensten van dien post de helft wordt berekend. Dnr. Van Hasselt wist nog wat uit de be grooting te halen, door eene verhoogiug der hondenbelasting voor te stellen. Hij betoogde, dat, vooral tegenwoordig het houden van een hond, hetzij een groote of kleine, eene luxe is, en er geen bezwaar is voor die luxe wat meer te laten betalen, en dus in plaats van f 4 en f 8, voor de kleintjes f 6 en voor de groote f 12 te vragen. Voor trek- en band honden kon het gelijk blijven. Bij het tegen woordig aantal honden meende hij, zou dat een f 300 meer in de gemeentekas brengen. Dhr. De Ridder en de Voorz. vreezen eerder ver mindering van belasting, daar bij aanneming van die ingrijpende verhooging, vele honden naar »watervliet« zullen verhuizen. Eerstge noemde stelde een middensom voor en noemde f 5 en f 10. Dhr. Van Hasselt, die de "be lasting misschien nog liever verdubbeld had, achtte dat geen verhooging die de moeite waard was, en handhaafde zijn voorstel. Het werd aangenomen met 7 tegen 5 stemmen voor stemden de heeren De Jager, R. Scheele, Eijke, D. Scheele, Nolson, Van Hasselt en Van den Ouden tegen stemden de heeren Visser, Waalkes, Geelhoedt, De Ridderen De Feijter. Zoowel dhr. van Hasselt als dhr. D. Scheele troosten zich met de gedachte, dat, als nu de belasting in eindopbrengst niet zou 7erhoogen, er dan toch minder honden in de gemeente zullen zijn. Vrage is dan het doel, vermeerdering der inkomsten, bereikt De begrooting is ten slotte vastgesteld in ontvangsten en uitgaven op f 158.736.63 voor onvoorziene uitgaven is beschikbaar f 2567.77, zoodat dit bedrag door de tijdens de behandeling der begrooting aangebrachte wijzigingen ongeveer f 1000.— minder dan op de oospronkelijke begrooting, is nitge- trokken. Besloten werd Woensdag 21 November op de gewone wijze de paarden- en veemarkt te houden, een suppletoir kohier der honden belasting werd vastgesteld op f 55, en aan de Christelijke werkliedenvereeniging werd vergunning verleend, tot het maken van een privaatput onder de Kandeelstraat. De Voorz. deelde hierbjj in antwoord .-aan dhr. Eijke mede, dat er geen gevaar van te duchten is, aangezien de opening van de put in het ge bouw der vereeniging komt. Nadat verschillende ontheffingen van be lastingen waren toegestaan, kregen we een discussie over bestratingen, waarbij het voor namelijk ging, over de verandering der be strating op de Markt. Zooals bekend, zijn onlangs 100.000 straatklinkers aangekocht, naar gedacht werd voor de voltooiing van de nieuwe bestratingen door en leidende tot het nieuwe bouwterrein. Nu echter blijkt, dat er veel meer achter school. Er zijn nu voldoende klinkers om te voltooien de verbreede Arse- naalweg, tot de Nieuwstraat en bet nog niet beklinkerde deel van den Schotsen hoek, nu blijkbaar van officieele zijde als verlengde Noordstraat betiteld. Dit werk zal worden uitgevoerd. Wat de Markt aangaat, daarover denken de leden op dit oogenblik nog eens. Uit de mededeeling van den Voorz. blijkt af te leideD, dat m^n op de Markt ten Oosten van het macadamplein de keibestrating wilde uit breken en met klinkers bestraten. Dhr. D. Scheele heeft daar de vorige zitting al tegen gesputterd. Ook was er nog een plan om ook het geheele macadampiein te beklinkeren. Dat schijnt een lievelingsdenkbeeld van dhr. De Jager te zijn, die voor verbetering van de volgens hem onooglijke Markt al meermalen een lans heeft gebroken en blijkbaar tegen zijn gewone doen in een royale bui te verkeeren, want, hij heeft er werkelijk nogal wat centen voor over van de »door zware belastingen gedrukte gemeentenaren(die uit drukking is zoo ongeveer oorspronkelijk meer malen gebruikt door dhr. De Jager in zijn vroeger jaren. Houdt hij er ook »oude plunje* op na Nu zijn er echter voor uitvoering van het eerste plan geen klinkers genoeg, men houdt er maar juist.genoeg over om tegen de tuintjes en stoepen der huizen aan de Oostzijde van dhr. Visser tot aan de woning van dhr. De Smidt eenige »blokken« trottoir te leggen (daar dit toch over de breedte der Zandstraat moet worden onderbroken) en dan werd voorts voorgesteld om naast dat trottoir een breeden rijweg aan te leggen die zoo ongeveer tot nabij de mu dektent zou komen. Het thans semetrisch aangelegde macadamplein zou dan aan de Oostzijde voor een deel worden opge ruimd, de rijweg zou tot op ongeveer een meter nabij de muziektent komen, die nu midden in het macadamplein is gebouwd, bmaken verschillen, maar of de uitvoering van dat voorstel zou strekken tot verfraaiing der Markt, meenen wij toch te moeten be twijfelen. Men wil een mooie breede rijweg maken, naar de straat tusschen het Kanton gerecht en de H. B. 8., zeide de Voorz. Goed, maar dan komt men aan de Jongestraat ineens bij de woningen van dhr. Scheele en mej. Van der Bent aan een rijweg, die dan in vergelijking zoo smal is als het oog van een stopnaald. Handel dan radicaal, heeren. Er is aan het eind der zitting nog besloten voor de verbetering van het nieuwe bouwterrein erfpachtsgrond op te zeggen, waardoor twee schuurtjes zullen moeten worden afgebroken. Verbeter nu dan ook de Markt maar finaal, en onteigen, voor het verkrijgen van een breeden toegang tot de De Jongestraat (want dat is toch ook wel een naar de nieuwe stra ten leidenden weg) een paar perceelen aan de Markt. Dat zou spijkers met koppen slaan zijn. Als we het goed begrijpen moet het bederven van de markt (in ons oog althans) zoo wat een f 900 kosten. Men wil daar nu bepaald die klinkers maar opmaken. En dat. waar over de traktementen van te laag be zoldigen (daar zijn wel alle leden van over tuigd) zoo schriel werd gehandeld Boven dien, pleitte dhr. De Jager, ofschoon hij het wel veel vond, om toch ook maar steenen te koopen voor het bestraten van het geheele macadamplein, waarvoor dan nog f3800 extra noodig is, omdat inmiddels de prijs der klin kers van f 27 tot f 47 is gestegen. Dhr. Nolson vond dat wel wat veel en opperde de veronderstelling, dat er nog wel voor minder geld steenen znllen te koop zijn, Dhr. De Ridder acht de macadam nog zoo kwaad niet, en zou dat plein maar willen behouden. We zijö overtuigd, dat velen hem dat zullen na zeggen. 't Stuift ook op andere plaatsen wel eens. Er wordt nu wel voorgespiegeld, dat de uitvoering van dat werk heel gemakkelijk kan geschieden, door Ket, omdat het een toe gangsweg tot de nieuwe straten betreft, te brengen op rekening der f43 000 van het stratenplan. Maar dat is struisvogelpolitiek. Het komt uit dezelfde beurzen, of het uit den linker- of uit deu rechterzak komt, be taald moet het toch worden. Er is vroeger voorgespiegeld, dat. als de f 43.000 niet ge- heelnoodig waren, die leening dan niet ten volle zou worden opgenomen en dat de bedragen afkomstig van verkocht bouwterrein allereerst zouden worden gebruikt tot delging van die leeuing, voor zoover deze opgenomen was. En nu het geld er is, springt het, net als in den zak van een kleine jongen, die van z'n oom een fooitje gehad heeft, met de belofte, dat hij het in zijn spaarpot zal steken, maar die, een snoepwinkeltje passeerende, de ver leiding geen weerstand kan bieden om het geld uit te geven. Men kon tot geen con clusie komen en zal nu over de uitvoering van dit plan nog eens nadenken. Bij de omvraag bracht dhr. Geelhoedt de omstandihheid ter sprake, dat de bewoners van Sluiskil voor de hun toebedeelde kolen nogal wat meer moeten betalen, dan de kom- bewoners. Hij vroeg of het niet mogelyk was, daarin verbetering te brengen. Ver moedelijk spruit die voort uit dubbel ver werken enz. der kolen. Is het niet mogelijk, vroeg hij, de aangevoerde kolen voor Sluis kil, in plaats van die eerst bij de handelaars alhier te bergen, die per schip rechtstreeks naar Sluiskil te vervoeren. De Voorz. gaf zoowat te kennen, dat de klachten betreffende Sluiskil, wel zouden komen van een jaloer- schen kolenhandelaar, die zich gepasseerd acht. Maar uit zijn mededeelingen bleek verder toch, dat, wat dhr. Geelhoedt beweerde, juist is. De kolenhandelaar Krijger aldaar, is geen importeur,- krijgt de kolen voor denzelfden prijs dien alhier het publiek moet betalen, moet ze dan per waggon vervoeren naar Sluis kil en mag dan ook eenige winst rekenen. Alles bijeen genomen, moeten dan de kolen te Sluiskil meer kosten, zooals dat ook elders in het binnenland van Zeeuwsch-Vlaanderen het geval is. Aan die regeling is niets te doen, daar de kolen hier in opdracht van den rijksdistributeur worden opgeslagen in reser ve en naar behoefte zoowel voor deze als voor andere gemeenten gedistribueerd. Dhr. Van den Ouden gaf blijk voor de zuinigheid te zyn en op de kleintjes te pas sen; hy ziet zoo dikwijl des avonds licht op het raadhuis en weet, dat dit is voor verga deringen van allerlei commissies en comite's. Zouden deze, vraagt hy, ter besparing van licht en vunr niet op den dag kunnen ver gaderen. De Voorz. ging er maar niet op in en gaf eenvoudig te kennen de opmerking te zullen overbrengen. Men zal het dan wel voor kennisgeving aannemen. Velen houdei}

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensch Volksblad / Zeeuwsch Nieuwsblad | 1917 | | pagina 2