Vrijzinnig Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Van het Westelijk oorlogstooneel, No. 261 Zaterdag 25 September 1915. 26e Jaargaag BINNENLAND. W aterstaatsbegrooting. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 76 cent voor binnen en buiten Ter Neuzen. Voor België 95 cent bij vooruitbetaling. Abonnementen worden aangenomen bij alle Boekhandelaren, Brievengaarders en den Uitgever. Telef. latere. No IS. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1 tot en met 5 regels 60 cent; elke regel meer 10 cent. Bij abonnement aanmerkelijk vei> minderd tarief. Grootere letters naar plaatsruimte- Redactie-adres: Noordstraat 10, Ter Neuzen Deze Courant verschijnt eiken Woensdag- en Zaterdagmo r g e U by den Uitgever M. DE JONGE, te Ter Neuzen. Op de Waterstaatsbegrooting komen de volgende punten voor, belangrijk voor Zeeuwsch- Vlaanderen Uitbreiding van de los- en laadplaatsen te Ter Neuzen. Bij de verdere uitwerking der plannen voor de los- en laadplaatsen te Ter Neuzen is de wenschelijkheid gebleken daaraan eenige uit breiding te geven. Volgens het oorspronke lijke plan zou aan het zuidelijk boord van het zuidelijke bassin te maken benoorden de staalfabriek te Ter Neuzen, een kaaimuur worden gebouwd, lang 250 M., met eene diepte vóór dien muur van ongeveer 5 62 N.A.P. K. P.) en aan de noordzijde van het noordelijke bassin zou een steiger worden gemaakt, lang ongeveer 220 M., met eene diepte daarvóór van ongeveer 2.37 N.A.P. (4.50 K. P.), terwijl overigens de boorden der havens zouden worden voorzien van een dam wand, reikende van K.P. tot 2 M. daar onder, tot keering van het bovenliggende talud. De overweging dat de voor Gent bestemde, dieper gaande schepen voortdurend in aantal toenemen, heeft er toe geleid eenige wijzigin gen in de plannen te maken. Deze bestaan daarin, dat de waterdiepte langs den kaaimuur aan de zuidzijde van het zuidelijk bassin 8.75 M. zal bedragen in plaats van 7.75 M., waarop dus bij den bouw van dien muur zal moeten worden gerekend, terwijl verder de ontworpen steiger langs de noordzijde van de noordelijke haven, door een kaaimuur zal worden vervangen, waarvan de lengte 182 M. en de waterdiepte daarvóór 7 M. zullen bedragen. Voorts zal in den noordoostelijken hoek van die haven een steiger voor kleine stoom bootjes zijn te bouwen. Tenslotte zal boven dien langs de zuidzijde van laatstgenoemde haven een kaaimuur worden gemaakt lang 200 M., met eene waterdiepte bijv. van 7 M. Op deze wijze zal meer gelegenheid tot aanleggen ontstaan voor diepgaande vaartui gen en voor directe lossing in spoorwegma- terieel, terwijl daarenboven de ruimte, be schikbaar komende voor opslagplaats, nog eenigszins zal worden vermeerderd. Daar de aanlegplaatsen door een en ander beter aan hunne bestemming beantwoorden dan volgens het oorspronkelijke plan, meent de Minister daartoe het voorstel te moeten doen, hoewel deze wijziging eene niet onaan zienlijke vermeerdering van kosten medebrengt, die voorloopig op f 118.000 is te stellen. Met de werken voor de los- en laadplaatsen zal in geen geval kunnen worden aangege- vangen vóórdat de onteigening der benoodigde gronden heeft plaats gehad en zooals in de memorie van antwoord op het voorloopig verslag omtrent het wetsontwerp tot aanvulling en verhooging van het lXde hoofdstuk der staatsbegrooting voor het dienstjaar 1915. (Zitting 1914— 1915, no. 298, bladz. 2) werd medegedeeld, is het meer dan waarschijnlijk dat gerechtelijke onteigening zal moeten plaats hebben. In verband hiermede is het voldoende voor gekomen om voor de uitvoering der werken voor het dienstjaar 1916 eene som van f 200.000 uit te trekken. Verbetering van <len weg van Axel naar de Platte brug. Zooals reeds bij de gewijzigde memorie van toelichting der begrooting voor 1915 bladz. 23, werd medegedeeld, verkeert de weg van Axel naar de Platte brug langs het zijkanaal naar Hulst in minder goeden toestand. Voor het verbeteren van het gedeelte tus- schen de spoorweghalte Kijkuit en de Platte brug, door het aanbrengen van eene keibe strating werden de noodige fondsen bij ge noemde begrooting beschikbaar gesteld. Het overige gedeelte van den weg, van Axel tot de spoorweghalte Kijkuit, zal in 1916 zijn te verbeteren door bet opbrengen van een gewalste deklaag van steenslag. Hiervoor is f 15.000 uitgetrokken. Haven te Breskens. Zooals blijkt uit betgeen werd medegedeeld bij de gewijzigde memorie van toelichting der begrooting voor 1915, bladz. 18 biedt de haven van Breskens te weinig los- en laad plaatsen aan voor het zeer belangrijke scheep vaartverkeer, welk verkeer nog steeds toeneemt. In de jaren 1912, 1913 en 1914 werden de noodige fondsen beschikbaar gesteld voor het maken van eene beschoeiing met daarachter gelegen opslagterrein, terwijl in 1915 werd uitgetrokken, gedeeltelijk bij de suppletoire begrooting. (Gedrukte stukken zitting 1914 1915 no. 298), het bedrag, noodig voor het maken van een aanlegplaats, tevens geschikt voor kleine zeeschepen. Aan de oostzijde van de haven zal voorts binnenkort eene beschoeiing van gewapend beton met daarachter gelegen losplaats ge raamd op f 50.000 worden gemaakt nu de gelden, daarvoor mede bij de suppletoire begrooting uitgetrokken, zijn toegestaan. Niet tegenstaande al deze voorzieningen zal de los- eu laadruimte nog niet voldoende zijn en is het noodzakelijk, dat ten oosten van de haven een tweede havenkom worde aangelegd. Het is gewenscht met deze haven uitbreiding in 1917 een aanvang te maken. Voor den eersten termijn van dat werk is geregeld op een bedrag van t 20.000 De totale kosten dezer havenuit breiding zijn globaal geraamd op f425.000. De keibestrating op het haventerrein laat zeer veel te wenschen over, terwijl de terreinen achter de nieuwe beschoeiingen zijn te be traten. Voor deze bestrating kunnen gebruikt worden de keien, afkomstig van den rijksweg van Breskens naar de Belgische grens, voor zoover deze keien voor den weg niet meer kunnen dienen. Met deze bestrating zal ook in volgende jaren zijn voort te gaan. Voor 1916 wordt daarvoor f 5000 uitgetrokken. DE OORLOG. De algemeene toestand. Het blijft nog altoos de vraag, of de Duit- sche legers er in geslaagd zijn de Russen, die in en om Wilna streden, van hun terugtochts wegen af te snijden. De »Times« zet uiteen, dat de achterhoede van het Wilna leger in de buurt van Osmjany- Soly strijd - waar zij de Duitschers belet de Wilija over te trekken. Dit vasthouden van de Wilija door de Rpssen, vervolgt het blad, was van groot traktisch belang, wijl daar de Duitsche legers konden worden tegengehouden, en het na de bezetting van de spoorweglijn WilnaMolodetsjno, den terugtocht uit Wilna mogelijk maakte. En hoewel het nog voorbarig zou zijn te beweren, dat de Russen aan de omsingeling ontkomen zijn, daar de terugtocht moet worden onder nomen onder voortdurende bedreiging de terug- toebtswegen te zien afsnijden, acht het blad het mogelijk, dat de Russen ook ditmaal zullen ontsnappen. Het terugtochtsplan omvat den geheelen driehoek Wilna Lida—Molodetsjno, en daarom hebben de Russen aan de lijn Bimakony—Lida, ten zuiden van Wilna, nieuwe stellingen ingenomen. De inbezitneming van Wilna daarentegen geeft den Duitschen staf gelegenheid voor nieuwe offensieve operaties, daar die plaats op de samenkomst ligt der spoorwegen naar Dunaburg, Minsk, Lida, Baranowitsj en Rofno. Maar hij is nog niet in staat alle voordeelen daarvan te gebruiken, zoolang niet de geheele lijn WilnaLida en Wilna—Molodetsjno in zijn bezit is, en de Russen op een dier lijnen zitten, waardoor zij de veiligheid van de Duit sche rugdekking kunnen bedreigen. De Daily News" daarentegen is vast over tuigd, dat de troepen uit Wilna zich hebben weten te redden uit den val, en dat de Rus sische terugtocht ordelijk en langs de aange geven lijnen wordt voortgezet. Wel zgn er, ook volgens dit blad, nog ongekende moei lijkheden te overwinnen, maar het blad is overtuigd, dat de meest kritische toestand voor het Wilna-leger voorbij is, en dat bij Osmja slechts een sterke achterhoede streed. Dat in het Duitsche legerbericht tot nog toe geen melding werd gemaakt van gevan genen en buit, bij de inneming van Wilna, zou voor die opvatting pleiten. Hoe de toestand er in werkelijkheid is, zal nu wel spoedig moeten blijken. Volgens de Duitsche berichten zouden Mo lodetsjno en Lida bezet zijn, en wanneer het gebied tusschen deze plaatsen eveneens is bezet, dan is er geen kans voor ontsnapping. Uit het Russische bericht blijkt, dat bij Le- bedef, westelijk van Molodetsjno, gestreden wordt; een Duitsche aanval mislukte, de Russen wierpen hun tegenstanders terug. En ook ten oosten van Lida werd een po- ging gedaan, om de Duitsche linie te ver breken. Het Russische bericht meldt, dat de vijand die bij Gawca over de rivier de Gawca trok, werd teruggeworpen. Het Duitsche legerbericht, dat die rivier aan beide zijden van Subotniki werd over schreden. Uit deze mededeelingen zou men opmaken, dat aan bei Je punten van den spoorwegdrie hoek, waarvan Wilna de top, de lijn Lida - Molodetsjno de basis is, geducht wordt ge vochten, om de afsluiting te verbreken. De hernieuwde activiteit der Duitsche legers nabij Mittau wordt door de »Nowoje Wremija* toegeschreven aan den wensch, zoo spoedig mogelijk Riga te bezetten, waar voor het oogenblik thans gekomen geacht wordt. Ook om Dunaburg wordt nog hevig gevochten, al is een deel van het leger v. Bredow, met name diens cavalerie, en wellicht eenig regi menten infanterie in de richting van Wileika Molodetsjno vertrokken, om deel uit te maken van de insluitingsketen. Het Russische blad meent, dat de Duitsche troepen plan hebben den spoorweg naar Plozk en die over Smolensk naar Petersburg te be zetten, waartoe de bezetting van het plaatsje Mo-i lodetsjno aan den spoorweg naar Smolensk dient. En tevens zich diagonaal op den terugtochts- weg van de Russische legers te plaatsen, op een wijze, die aan Hindenburg's bekend op treden in de Masurische merenstreek tegen het leger van Sievers herinnert, maar op veel uitgebreider schaal. Het optreden van generaal Roessky, met zijn stelselmatig verdedigende taktiek en zijn achterhoede-gevechten, heeft den vooruitgang der Duitschers aan de Duna geruimen tijd opgehouden Dunaburg en Riga zijn nog niet genomen, maar de »Times«-correspondent te Petersburg verwacht dat de Duna-linie zal worden genomen. Hij weet dan echter niet, wat de Duit schers verder zullen doen, want hij verwacht niet, dat zjj in dezen herfst nog verder zullen oprukken. En daarom acht hij een Duitschen oprnarsch naar Petersburg voor dit jaar buiten quaestie. In het centrum wordt de Duitsche oprnarsch voortgezet. Doch de Roessky Invalide meent, dat de natuurlijke hindernissen, waarachter het Russische leger terugtrok, het in staat zullen stellen den Duitschen oprnarsch tegen te houden, en iederen stap vooruit duur te doen betalen. En kolonel Shumsky zet in de Petersburgschs Bourse-Gazette* uiteen, dat de bedoeling van de Duitsche legers schjjnt te zijn, door te dringen tot den Boven-Dnjep, de Berezina en de Duna. De pogingen, om dit doel te bereiken zullen, naar de meening van dezen Russischen militairen schrijver, aanleiding geven tot den geweldigsten slag van den geheelen oorlog, op een front evenwijdig met den spoorweg Moskou Brest en daarbij zal het Duitsche leger pogen de Russen in de moerassen van den Pripjet te drijven. Deze slag zal, volgens de denkbeelden van kolonel Shumsky, aan den veldtocht voor dit jaar een einde maken. Want hij acht het ondenkbaar, dat de Duitschers dan een nieuwen winterveldtocht zullen kunnen onder nemen, ten noorden van Poljesje. Officieele communiqué's. PARIJS, 22 Sept. (Reuter,) Het officieele oericht van hedenavond luidt De bedrijvigheid van de artillerie heeft op het geheele front onverminderd voortgeduurd. Een hevige beschieting ten noorden van de Aisne heeft den vijand genoodzaakt een ver sterkten post te ontruimen. Deze werd toen door ons bezet. Een vjjandeljjke patroelje ia voor onze linies in Champagne totaal vernietigd. Bij wijze van vergelding voor het beschieten van open steden en van de burgelijke bevolking in frankrijk en Engeland heeft hedenochtend een smaldeel vliegtuigen Stuttgart met bommen bestrooid. Dertig bommen zijn geworpen op het koninklijk paleis en op' het station. De vliegtuigen werden op verschillende punten gedurende de reis beschoten, maar keerden behouden naar hun basis terug. BERLIJN, 23 Sept. (Wolff.) Officieel bericht uit het groote hoofdkwartier Onder begunstiging van het heldere weer zjjn de artillerie en de vliegers wederzjjds zeer be drijvig geweest. Ben blijkbaar tegen het kerkhof van Soucbez gerichte aanval is door ons vuur in de kiem verstikt. Ten noorden van St. Ménéhould is een vijandelijk vliegtuig door ons vuur in brand geraakt en neergevallen een ander vijandeljjk vliegtuig is na een gevecht in de lucht ten Z.O. van Vonziers tot landen gedwongen. De bemanning is gevangen genomen. Boven Pont a Mousson heeft een Duitsch vlieger in een gevecht met twee Fransche vliegtuigen er een naar beneden geschoten. Het is brandend tusschen de Duitsche en ds Fransche linies gevallen. PARIJS, 23 Sept. (Havas.) Officieel bericht van vanmiddag: De vijandelijke artillerie heeft de Fransche stellingen bij Roclincourt en de Fransche loop graven ten zuiden van de Scarpe beschoten. De Fransche artillerie is het antwoord niet schuldig gebleven. Bij Neuville gevechten van loopgraaf tot loopgraaf. De Fransche artillerie heeft een doeltreffend vuur op het noordelijke en ooste lijke front van de Aire en in de richting van Beuvraignes gericht. In Champagne is een Duitsche mjjn ten noordwesten van Perthes ontploft, zonder be langrijke schade te veroorzaken. Het vuur van de Fransche batterijen heeft eenige munitie depots in de lucht doen vliegen. In Argonne hebben de Franschen herhaaldelijk gedeelten van de vijandelijke linies, waar volgens inge komen berichten gewerkt werd, beschoten. De Duitsche artillerie heeft slechts zwak ge antwoord. Op de Maashoogten en tusschen Maas en Moezel wederzijdsche artillerieactiete Vau- quois en Eparges gevechten met bommen, luchttorpedo's en handgranaten. TER MIZEMI VOLKSBLAD.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensch Volksblad / Zeeuwsch Nieuwsblad | 1915 | | pagina 1