Vrijzinnig Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen, Ceti mooi Voorbgcld. pe drulj der itWocrmhtcn. DRANKWET. No. 2159. Zaterdag 15 April 1911. 22e jaargang Wc1K« school Voor onze Hinderen. ABONNEMENTSPRIJS: Per 3 maanden 75 cent voor binnen en buiten Ter Neuzen. Voor België 95 cent bij vooruitbetaling. Abonnementen worden aangenomen by alle Boekbandelaren, Brievengaarders en den Uitgever. Telef. latere, No 15. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1 tot en met 5 regels 50 cent; elke regel meer 10 cent. Bij abonnement aanmerkelijk ver minderd tarief. GrOotere letters naar plaatst uimte. Redactie-adres: Noordstraat 10, Ter Neuzen. Deze Courant verschijnt eiken Woensdag- en Zaterdag morgen by den Uitgever M. DE JONGE, te Ter Neuzen. TER NEIMSC Met het oog op de Paaschdageu verschijnt het „Ter Ncuzensch Volksblad a.s. Woensdagmorgen NIET. Burgemeester en Wethouders der gemeente TER NEUZEN brengen ter openbare kennis dat op 12 April 1911 bij hen is ingekomen een afschrift van een aan Gedeputeerde Staten van Zeeland gericht verzoekschrift om vergunning voor den verkoop van sterken drank in het klein voor gebruik ter plaatse van verkoop alleen aan logeergasten van AUGUSTUS AUDENAERD voor de linkervoor kamer en de rechterachterkamer van het perceel plaatselijk gemerkt 39 en gelegen aan de Kerkhof laan. Binnen twee weken na de dagteekening dezer bekendmaking kan een ieder tegen het verleenen dszer vergunning schriftelijk bezwaren by Burge meester en Wethouders inbrengen. Ter Neuzen, 13 April 1911. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. A. P. GEILL, Burgemeester. W. S. J. DIELEMAN, Secretaris. In eene uitstekend bezochte vergadering van Volksonderwijs, bjj afwezigheid van den Voor zitter geleid door den Secretaris L. J. de Vries, trad op Donderdag 13 April in 't Hotel Centraal van den heer Visser te Ter Neuzen als spreker op de heer L. C. T. Bigot uit Arnhem. Deze schetste op levendige, boeiende en aangename wjjze, hoe een arbeid, die rustig moest zgD, betrokken is geworden in de poli tiek. Er schijnt in de laatste jaren een paci- öceerende geest te wezen, maar 't is zaak dat de voorstanders van de openbare school zich niet in slaap laten wiegen, 't Vraagstuk der opvoeding eischt onze toewijding, geheel ons hart. 't Is alleen al belangrijk, omdat [een zesde van de bevolking leerling is, verder omdat uit de openbare kassen 39 millioen per jaar voor onderwjjs besteed wordt, terwjjl van particuliere zjjde nog zooveel gedaan wordt. Maar behalve de financieële belangen zijn er nog de ideëele, die heel wat zwaarder wegen. Spreker zette uiteen wat de Wet verstaat door openbaar onderwijs, dat wat bekostigd wordt door Staat of gemeenten, en wat Volksonder wijs er mee op 't oog heeft, voor welke ver- eeniging bet te doen is om het karakter het moet gegeven worden met eerbiediging van ieders godsdienstige meeningen. Daartegenover staat het confessioneel onderwijs. Wjj leven in de eeuw van het kind, wat met verschillende staaltjes wordt aangetoond. Hoe zullen wjj het kind opvoeden tot mensch, met helder verstand, goeden wil, eoz. De eerste vraag is de godsdienstige opvoeding dat is 't voornaamste, 't moeilijkste. Dhr. Bigot wil den godsdienst niet weg, die is een onmisbare factordaarom juist stuurt hij zijne kinderen naar de openbare school. Daar begiDt men met het allereen voudigste en klimt op tot het abstracte, 't Kind leert in vader en moeder een hooger gezag zien, waarvoor het met liefde buigt het ziet, dat de ouders weer eene hoogere macht voor zich zelf erkennen, aan wier leiding zjj gehoorzamen, aan welker tuchtigingen zjj zich onderwerpen. Dat is iets van groote be- teekenis voor het latere leven. De confessio- neele school begint bg de kinderen met de groote vraagstukken op godsdienstig gebied, b.v. de verlossingsbehoefte, eene moeilijke zaak, met eerbied en aarzeling bier uitgesproken. Wjj kunnen er niet mee bg het kind komen wg brengen woorden aan, geen begrippen. De confessioneele school moet spreken tot de kinderen over >in zonde ontvangen en geboren», wat van paedagogisch standpunt geheel ver keerd is voor kinderen van 12 jaar of daar beneden. Hoogstens is dat klankniet dat diepe schuldbesef wat er aan ten grondslag moet liggen, dat innig gevoel, kan er door gewekt worden. Het versje »Weest rein van handen, rein van hart", door Calvinistische onderwijzers wel eens veroordeeld, wordt op de openbare school vaak gezongen wg trachten op te wekken tot reinheid. Wg verzetten ons tegen het opplakken, het etiketeeren onze neutrale paedagogie gaat het om den inhoud. Spreker voert zijn gehoor de hoogste klasse der openbare school binnen, veraanschouwelijkt keurig mooi hoe godsdienstig opvoedend eene les in natuurlijke historie kan zijn hij doet evenzoo mtt d9 aardrijkskunde, wijst er op, dat het met vele andere leervakken zoo kan gaan, en oordeelt, dat op die wjjze diep ge voel, stemming kan worden gekweekt, maar wg vallen de jeugd volgens Kant niet lastig met wat voor haar onbegrijpelijk is, met vraagstukken van de andere wereld. Ge rust wachten wg 't oordeel af over de Open bare school. De spreuk boven den ingang van enkele bijzondere scholen »Leer den jongen de eerste beginselen naar den eisch zijns wegsc staat daar eigenlijk verkeerd ze moest staan boven de Openb. school, wat nader wordt toegelicht. Eene ernstige overtuiging wordt niet opgelegd de ware levensovertuiging ver werven wg onszelf, temidden van het leven, door lyden en strijden vaak. In de tweede plaats is daar eene andere kwestie: »Hoe zien wij op de openb. en de bijz. school het kind naast zjjue makkers? Wij staan voor 't feit van verschillende ge loofsovertuiging, maar moet de scheidingslijn doorgetrokken worden in de kinderwereld Wij Nederlanders hebben zoo weinig waar wij ons allen om kunnen vereenigen, ons koningschap en odzo moedertaal. Wij moesten hebben onze school, eene school voor alleu. Dat kan. Er is in alle geloofsbelijdenissen iets veel gemeenschappelijkser is een Christendom boven geloofsverdeeldheid, volgens de groote les »Hebt uwe naasten lief als uzelvem. De openb. school neemt allen op ze kweekt teere, mooie, goede gevoelens wij spreken niet zooveel over den godsdienst wij doen dieD. Wij richten 't zóó in, dat niemand zich kwetsen kan. De bepalingen daaromtrent bestaan al sinds 1857. Op al die tienduizenden onderwijzers is in al die jaren door misschien 2 of 3 gezondigd't i3 dus geen heksen toer. Er is al heel wat in school veranderd. Met da nieuwe wet op 't onderwijs is de splijt zwam gaan werken. Pakkeod wordt in het licht gesteld hoe de subsidies aan tal van schooltjes werken tot schade van het onder wijs en de financiën, en hoe weinig in één- mansschooltjes van de opvoeding terecht kan komen. Er is afgegeven op de schoolmen schold op den vloek der neutraliteitde heer B. spreekt van den zegen der neutraliteit. De voorstanders der confessioDeele school beweren, dat het onderwjjs niet neutraal kaD zijn her innerd wordt aan oeue uitspraak van 't kamer lid Lohmau eu aan Schaper's antwoordde scholen staan open, het tegendeel is dagelijks te zieD. Nu hebt gij, ouders, de keus tusschen Openb. of Bijz. school. De Bjjz. school zet een kunstbloem in een vaasje, de Openb. strooit een zaadje in den grond, dat het kan op groeien tot eene levende plant. Waarom zijn er toch zooveel bijz. scholen Och, er gaat eene groote kracht uit van vele predikanten een jong dominé wordt dikwyls beoordeeld naar 't oprichten eener christ. school. Twee fouten worden dan wel begaan men vraagt niet of de behoefte levendig is, en men richt een school op met hulp van buiten. 't Is dikwijls de schuld van het drjjveu van de rechtzinnigen in den lande. Op eene jaar vergadering van eene Christ. Onderwijzers vereniging in Groningen werd onomwonden gezegd, dat men door de school straks goede anti-rev. kiezers wilde kweekeu. Al wat onderwijzer is in ons, protesteert daartegen. Welke school zullen wij kiezen Moeten wij geloof hechten aan wat gezegd wordt over de »moderne sekteschool*, het »kind van het bijwijf?* volgen nog tal van andere scheidbenamingen vraagt eens aan de ouderen onder ons hoe slecht de school vroeger was ingericht en ziet wat zij nu isvraagt het uwen kinderen, wien het spjjt als ze ziek zijn Dat heeft de Openb. school gedaan daar mee wordt niet beweerd, dat het op de Bijz. anders is; deze maakte ervan de tegen woordige hoogstaande paedagogische instelling. Zestig jaar lang hebben wij gehoorzaamd aan den grondregel. Waar zijn de onderwijzers, die zich misdragen hebben De belangen der openb. school - de school van Art. 192 Grondwet worden u op 't hart gedrukt; 't is de taak der Afdeelingen van Volksonder wijs ervoor te waken. Veol kau nog ver beterd, op 't gebied van samenwerking tusschen school en huis, schoolreisjes, enz wg zijn niet blind voor de gebreken, maar 't beginsel is ons lief. In debat kwam de ZEerw. heer Karstens, pastoor, op de hem eigen kalme, bezadigde wijze Dankende voor het toelaten van met- ledeu en het verleenen van het debat, sprak hij waardeerend over de schoone rede, maar had eenige aanmerking op den vorm. Scheld woorden ten opzichte der openbare school zijn niet van katholieke zijde afkomstig, of 't moest zijn van een enkel blaadje hem onbekend. Veel lezende, zelfs de Bode, denkt hij nog al op de hoogte te zijn 't scheen hem toe dat bjj eene stem gehoord heeft uit het verre verleden. Thorbecke's uiting over een Chris tendom boven geloofsverdeeldheid is gedaan onder andere omstandigheden. De onderwijzers van toen waren afkomstig uit geloovige krin gennu zijn er, die een plat ongeloof ver kondigen, die absolute neutraliteit noemeG on zin, idiotisme. Ieder kan zijne eigen meenin gen hebben omtrent opvoeding. Thorbecke's ideaal was niet de openbare maar de parti culiere school. Het standpunt van de openbare school als de school voor allen is overwonnen de grappige Roodhuyzen, de ernstige knappe Dr. Bos, geven het toe. De Staat heeft zich niet te meDgen in den strijd; wel heeft hij 't reebt van controle, hij kan maatregelen nemen tegen mogelijke slechte gevolgen van de sub sidies, maar subsidie is billijk, rechtvaardig; de Grondwet verzekert gelijk recht voor allen. Vrees voor verdeeldheid is een schrikbeeld, 't Anti-papisme heeft wel wat van hare kracht verlorende verdeeldheid zal Diet verder doorwerken, als men kinders positief gods dienstig opvoedt. Ter Neuzens katholieken zijn verdraagzaam. Van moreelon drang der gees telijken is hier geen sprake de Kath. school komt er door drang uit den boezem der be volking. Pleit het voor de Openb. school, dat hier nog nooit een katholiek in den Raad kon gebracht worden, schoon de katholieken meestal de liberalen helpen Zijn Eerwaarde is voor vrijheid elke rich ting hebbe zjjn eigen school, zelfs eene re- publikeinsche. 't Onderwijs aan kleine scholen behoeft niet schadelijk te wezen debater be roept zich op eigen ervaring. De heer J. van der Peijl, hulde brengende aan de aangename debatvoering, waarop hij niet wenscht in te gaan, meent, dat de heer Bigot niet genoeg met Neuzens toestand op de hoogte is om te kunnen antwoorden op de verkiezingskwestie van een katholiek raadslid. Hij verklaart zich bereid daarop te antwoorden, als de vergadering het wenscht. Beter zou 't zijn daarmee te wachten tot er zich eene poli tieke gelegenheid opdoet. Deze laatste zienswijze wordt ^blijkbaar door de vergadering gedeeld. Daarop weerlegt de heer Bigot stuk voor stuk de verschillende argumenten van den pastoor. Hij doet dat op krachtige wgze, en steeds boeiend voor het gehoor. Hij eindigt met eene vurige lofspraak op de Openbare school. Zij, die gelooven, haasten nieteens zal er zijn ééue, algemeene volksschool. De loco-Voorzitter sloot met woorden van oprechten dank aan den spreker voor zijne hoogstaande rede, aan den debater voor ziine humane bestrijding, aan dhr. Van der Peijl voor zijoe bereidwilligheid, aan de gansche Vergadering voor de betoonde aandacht. Hg wekte op tot aansluiting bij Volksonderwijs, waaraan eenige personen gevolg gaven. Het was werkelijk een schoone avond. Het mag als bekend verondersteld worden, dat bg vele verkiezingen van lauwheid en onverschilligheid bij de kiezers blijkt. Dikwijls is door sommigen dit zelfs al3 een argument tegen Algemeen Kiesrecht aangehaald. Dubbel genoegen doet het ons daarom uit Sluiskil te vernemen, dat bi) de laatste stem ming voor den Gemeenteraad van Ter Neuzen in het kiesdistrict Sluiskil de oudste inwoner dezer gemeente zijn stemplicht kwam vervullen. Als men weet, dat deze kiezer den leeftijd van 97 jaren heeft bereikt, dau moet men eerbied gevoelen voor dit medeleven op dien hoogen leeftijd in de maatschappij. Ongeacht op wien deze kiezer zijne stem uitbracht, breugen wij hem volgaarne deu tol ODzer bewondering. Zulke kiezers beschamen tal van jongeren. Moge zijn voorbeeld tot navolging strekken, en algemeen ingaog vinden, de idee stemrecht sluit in zich stemplicht. Volgens de meening van protectionistische Kamerleden, zouden de industrieëlen, die premie te betalen krijgen voor de sociale hervormingen, daarvoor vergoeding vinden in den hoogeren prijs, dien zij door de protectie voor hunue waren zullen kunnen bedingeu. Dat inderdaad de stelling der vrjjhandelaren, dat een invoerrecht in het algemeen den prijs der waren met dat recht verhoogt, volkomen waar is, werd dezer dagen van on vei dacht protectionistische zijde uitgesproken. Frankrijk straft, evenals Duitschland, zijn bevolking met graanrechten. Door een slechten tarweoogst is in het land van Liberié, Frater- nité en Egalité de prijs der tarwe zeer hoog. Minstens 29 millioen H. L tarwe zullen uit het buitenland moeten worden ingevoerd, om iu de behoefte te kunnen voorzien. Dat be- teekent voor de Fransche schatkist een buiten kansje van 75 millioen aan invoerrechten. Voor het Fransche volk beteekent het, dat het behalve deze reuzensom, welke het te beta!' n krijgt voor het buitenlandsche graan, nog een cjjns van ettelijke millioenen te offeren Heeft aan de groote grondeigenaren en de graan- speculanten, die voor het ia Frankrijk ver bouwde graan natuurlijk ook den hoogen prijs vragen. In de Fransche Kamer werd aange drongen op opheffing der invoerrechten. De regeering weigert en in haar antwoord aan den interpellant schrijft zij, naar de be kende econoom Wibaut mededeelt, de volgende passage »Waar eenerzjjds moet worden erkend, dat de schatting van den oogst wijst op een tekort van ongei eer 20 millioen centenaars, daar blijkt anderzijds, dat de wereldproductie ruim voldoende is, om zonder eenige moeite dit tekort te dekken tot een prijs, welke, verhoogd met invoer rechten en transportkosten, nog niet hooger zal zijn dan de marktprjjs van de inlandsche tarwe.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensch Volksblad / Zeeuwsch Nieuwsblad | 1911 | | pagina 1