OUD GOUDOUD ZILVER
"AKKER'TJES
Bureau Voedselvoorziening Zeeland,
A. J. van "de REE
Predikbeurten.
Landbouwberichten
Kerknieuws
Hoofdpi jn
Gemengde Berichten
Wij geven de dubbele waarde voor:
geslaagd.
TERHEUZEN, 15 AUGUSTUS 1941.
AXEL.
BOEKBEOORDEELING
RECHTSZAKEN.
helpen direct
hetzij als sieraad, of in anderen vorm
Horlogir - Nieuwstraat 36 - Tarnauzan
voor de acte
den deer Chr.
ga.au, doch die plaats innemen, welke God het
in het nieuwe Europa geeft.
Volk van Nederland, zoo besloot de heer
Van Geelkerken, bezin u. Laat de stem van
uw bloed spreken en toon u lotaverbonden
met de Duitschers, die thans een strijd op
leven en dood strijden met het monster uit
den afgrond: het bolsjewisme.
In de Sowjetunie brengen de Duitsche
legers thans menschelijkheid, levensmogelijk-
heid en brood. Eaten wij tot God, in Wien
wij gelooven, bidden dat de Duitsche legers
en de Fuhrer de kracht mogen ontvangen om
hun grodtsche taak te voltooien, opdat wij,
Nederlanders, zullen staan op onze plaats in
het nieuwe Europa.
HET NEDERLANDSOH LEGIOEN
MAAKT HET BEST.
V.P.B. Tegenover ons zit een jonge kerel,
een kantoorman van even in de dertig, die,
wegens bijzondere omstandigheden op het
oogentolik weer in het vaderland is. Dit is
voor hem inderdaad iets bijzonders, want hij
maakte deel uit van het eerste contingent van
het Vrijiwilligerslegioen Nederland, dat op
Zaterdag 26 Jufli uit Den Haag naar Krakau
is vertrokken. Hij vertelt over de prachtige
geest, die er onder de vrijwilligers van het
Nederlandsche legioen heerschte:
„Je kon haast niet gelooven, dat het Hol-
landscfhe soldaten waren, zoo geestdriftig was
de opvatting, die mijn kameraden van den
dienst hadden. En een stemming! De reis was
lang van Zaterdagavond tot Maandagavotid,
maar we heblben veel gezongen en gelachen.
En over de politiek, waar iedereen het hier
thuis zoo druk over heeft, hoorde je gelukkig
weinig, hoewel we met vogels van verschil-
lerude pluimage uit waren. Maar het scheelt
natuurlijk, dat wij allemaal een gemeenschap-
pelijk ideaal hadden: Europa te behoeden
voor het bolsjewistische gevaar! Op de sta
tions onderweg zorgde de Duitsche N.S.V.
voor koffie en zoo noodig nog voor iets te eten
ook.
Op een van de grenastations ontmoetten wij
een trein met Duitsche soldaten. De kennis-
ma king was geiweldig hartelijk en we heblben
natuurlijk druk sigaretten en etenswaren ge-
rulld.
Begroeting In Krakau.
„Eln hoe was de ontvangst in Krakau?"
,,Het was een geweldige verrassing, toen
we Dinsdagmorgen om zeven uur aantraden
op het stationsplein, om te zden, hoe het
heele plein versierd was met spandoeken, die
ons in keurig Hol'landseh welkom heetten. Er
was een eerecompagnie Waffen-SS aanwezig
die later uitsluitend uit landgenooten bleek
te bestaan. Vervolgens hield de gouverneur
een toespraak, waarin hij ons welkom heette
en bedankte voor den steun, welke ook wij in
den grooten Europeeschen strijd wilden ver-
leenen. En wij waren er natuurlijk trotsch op,
dat hij ons tenslotte een compliment maakte
over onze houding, ondanks het feit, dat wij
toen nog in burgerpakjes gekleed waren.
Na de toespraak van den gouverneur zijn
we met muiziek van de grime Polizei naar
onze kazeme gemarcheerd. We kregen uit-
stelkend te eten en dien eersten avond heblben
we tegelijk den smaak van de gezellige avon-
den in de canitine te pakken gekregen. Dien
eersten dag werden we tevens voorloopig in-
gedeeld, de officieren en onderofficieren wer
den udtgezocht."
„Hebt U zelf ook gediend in het Neder
landsche leger?"
„Ja, ik was sergeant bij de grenadiers; in
het legioen werd ik Gruppenfuhrer. Er werd
verder ook onderzocht, wie er goed Duitsch
verstond en spreken kon en de koks en admi-
nistrateurs werden er uitgepikt.
Discipline.
De discipline was dadelijk goed, de Neder
landsche officieren en onderofficieren werden
even vlot gehoorizaamd als de Duitsche, hoe
wel de mannen van het legioen er vooral veel
prijs op stelden om door -Duitschers gedrild te
worden. Dat is bij de reputatie, die de Duit
sche weermacht geniet natuurlijk ook begrij-
pelijk; men stelt er een eer in om daar onder
Duitsche leiding geoefend te worden.
,,De verhouding tot de Duitsche meerderen
was dus goed?"
„Voortreffelijk zelfs. Zij waren aanwezig
op onze gezellige avonden en bewogen zich
in het algemeen zeer prettig en kameraad-
schappelijk onder onze mannen.
De eerstvolgende dagen hadden wij het
druk met heit leeren van de Duitsche comman
do's, het in ontvangst nemen van de unifor-
men, exerceeren, zingen, bedden model op-
maken en al die dingen van de militaire rou
tine, die je toch moet kennen voordat je een
voliwaardig soldaat kunt worden. Je kreeg
trouwens uit den omgang met de Duitsche
meerderen den indruk, dat zij er niet aan
twijfelden of het Nederlandsche legioen zou
zijn plaats naast de Duitsche weermacht vol-
komen waardig zijn. Dinsdag 5 Augustus
gingen wjj weer weg uit Krakau, dieper het
Oosten in, om onze verdere opleiding te ge-
nieten; de stemming bleef onveranderd geest
driftig."
Krakau niet verdulsterd.
„IHeeft u al iets gezien van den eigenlijken
oorlog in het Oosten?"
,,Nog niet veel meer dan een transport
Sovjet-Russische krijgsgevangenen en een
transport gewonde soldaten. Men heeft ons
inderdaad niets teveel verteld over den ver-
dierlijkten toestand, waarin de Sovjets leven.
Men heeft er hier in het Western, eenvoudig
geen idee van, dat er zulke toestanden be
staan en dat er zulke menschen zijn in lan
den, die nog tot Europa gerekend worden. Bij
het gewondentransport is het mij opgevallen,
welk een prachtig werk de N.S.V. verricht,
die op de stations honderden pakketjes met
vruchten voor de gewonde kameraden klaar
hadden staan.
Het meest verlbaasd zijn wij echter eigen-
lijk nog geweest, dat er 's avonds in Krakau
niet verduisterd wordt. Alle lichten branden
in voile glorie, want men heeft er nog nooit
iets gemerkt van het Sovjet-Russische lucht-
wapen."
Te 's-Gravenhage slaagde
Hoogduitsche taal 1. O.,
Weststrate, alhier.
DE NIEUWE BONNEN.
De Secretaris^Generaal van het Departe-
menlt van Landlbouiw en Visschervj maakt be-
kend, dat onderstaande bonnen in de week
van 17 Augustus tot en met 23 Augustus a.s.
recht geven op de daaraohter vermelde rant-
soenen:
31-4 brood en 31 brood, resp. 4 rantsoenen
en 1 rantsoen brood of getoak;
31 bloem: y2 rantsoen bloem, brood of ge-
bak;
31 vleesch en 31 vleeschwarenresp. en
1 rantsoen vleesch of vleeschwaren;
31 kaas: 100 gram kaas;
31 melk 1:1% liter melk.
De aandacht wordt erop gevestigd, dat de
bonnen 30 en 31 voor kaas geldig bljjven tot
met 6 September a.s. en dat voorts de
bonnen 30 voor aardappelen geldig blijven tot
en met 23 Augustus a.s.
'De bonnen, welke van 17 Augustus 1941 af
zjjn geldig verklaard, met uitzondering van
die voor vleesch of vleeschwaren, mogen
reeds op Zaterdag 16 Augustus 1941 worden
gebruikt.
Zooals bekend, is het koopen van vleesch of
vleeschwaren bij den kleinhandel op Maandag
en Dinsdag niet geoorloofd.
De volgende bonnen zijn na Zaterdag 16
Augustus niet meer geldig:
30 brood: brood of gebak
30 vleesch en 30 vleeschwaren: vleesch of
vleeschwaren
30 eieren: eieren;
30 melk 1: melk;
29 reserve: aardappelen.
De bonnen voor aardappelen en voor eieren
worden bij afzonderlijk persbericht bekend
gemaakt.
LUXOR-ljHEATER.
Inspecteur Eyok in de val.
In elk goed detectiveboek gebeurt een
moord in het eerste hoofdstuk en in elken
roman, die de moeite van 't lezen waard is,
verschijnt nog op de eerste bladzijde een
vrouw ten tooneele. Volgens die normen is
dit Ufa-product een goede detectivefilm. Im-
mers, ih de eerste honderd meter wordt in
een Beiersch wintersporthotel een man dood-
geschoten en de allereerste close-up in de
film is een mooie, jonge vrouw, die zich
helaas ontpopt als de fatale verleidster in
dienst van een intemationale bende. Na dien
eersten moord zdt de bezoeker eigenlrjik den
geheelen tijd op den rand van zijn stoel, want
elk fluks gelbaar, elk onvenwacht geluid kan
een nieuwe sensatie beteekenen in het ge-
beurtenisrijke leven van den criminalist In-
specbeur Eyck. En de bezoeker krijgt zijn
zin, want het licht flitst uit .op de film wel
te verstaan en wanneer het weer opgaat,
ligt er wedr een lijk op den grond en heeft
de inspecteur een schot in zijn hand.
Deze inspecteur is een nogal naiave jonge-
man, die goed ski't, bokst en flirt, maar min
der goed speurt, wanneer een mooie, zingen-
de brunette zijn pad kruist. Met open oogen
loopt hij in een hoogelijk overdreven valstrik,
regelrecht in de armen van diezelfde verlei-
delijke brunette, in een hotelkamer. Het
kost ham zijn baan. De internationale bende,
die er werk van maakt juweelen te rooven
om die aan bezoekers van veilingen tegen
een zoet prijsje van de hand te doen, heeft
hem schaakmat gezet.
Maar z6<5 dam is de politie niet, zooals deze
film, die afwisselend vol spanning is en vol
hichtig wintersportgedoe, ieder leert die haar
ter verkrijging van en'keLe uren genoeglijke
celluloid-illusies gaat zien.
MOSSELEN
UIT ZEELAND NAAR
BELGlE.
BEEEDiGD.
Ter openlbare terechJtzitting der Arrondis-
sements-Rechtbank te Middelburg, Kamer
van Vacantie, van Woensdag j.l. heeft de
heer O. E. de Vries, wonende te Temeuzen,
den eed afgelegd als beeedigd makelaar in
scheepsibevradhtingen.
De correspondent der N. R. Crt. te Brus-
sel meldt:
Omtrent de vraag of in de komende maan-
den, weer op invoer van mosselen uit Neder
land, hoofdzakelijk uit Zeeland, kan worden
gerekend, zijn, den laatsten tijd, in de Brus-
selsche en Antwerpsche couranten, allerlei
tegenstrrjdige berichten verschenen. In ver-
band hiermede weet Handel en Distributie,
orgaan van de nationale landbouw- en voe-
dingscorporatie, echter te melden dat, in den
hoofdgroepeering visch en visscherijproducten
de bedrijfsgroepeering Weekdieren is opge-
rioht met de opdracht speciaal den invoer
alsmede de markt- en prijzenregeling van
mosselen te behartigen. Deze groepeering
zoekt contact met de bewoegde Nederland
sche instanties ten einde versche mosselen in
Belgie te kunnen invoeren.' Doch de ver-
wachtingen zijn niet zeer hoopgeverri. An
ders is het gesteld met den inmaak, in Neder
land, van groote hoeveelheden mosselen, voor
de Belgische markt bestemd. De invoer
daarvan blijkt te zijn verzekerd, doch zal al-
leen kunnen geschieden via bovengenoemde
hoofdgroepeering van de Belgische 'andbouw-
en voedingscorporatie.
„HET CENTRUM".
Brigadier Sohwenke.
Dat ook een tactvol en ijverig agent van
politie, die reed vele lastige karwijtjes heeft
opgeknapt en daarvoor is bevorderd, onge-
merkt in moeiljjkheden kan geraken, zal deze
spannende rolprent, die vervaardigd is naar
de roman „Oberwachtmeister Schwenke", de
bioscoopliefhebbers toonen, die daarbij een
hoogst genoeglijken avond doorbrengen, want
zoo geleidelijk mogelijk komt de brigadier, die
door zijn superieuren met een oogenschijnlijk
eenvoudig opdrachtje wordt belast, in het
middenpunt van een deviezensmokkelarij en
een chantagegeval te staan.
Hij begrijpt het zelf niet goed
tot plots hij zelf het slachtoffer dreigt te
worden van een geraffineerd opgezette val.
Dan gaan zjjn oogen open en goed ook, want
direct is hij in voile actie en zal hij niet
rusten vddr hij de schuldigen achter slot en
grendel heeft. Zoo heel eenvoudig gaat dit
niet en het wordt een heftig strijden met een
achtervolging over daken. Eindelijk zegeviert
de brigadier en komt de onthulling van deze
spannende film.
„HOE STERK IS DE BRITSCjHE VLOOT?'
door Dr. Otto Groos.
Ui/tg.Gebr. van Cleef, 's Gravenhage. 1941.
Een vraag, die in deze dagen, nu wellicht
aan den vooravond van den beslissenden
strijd staan, bij velen opgekomen zal zijn,
heeft betrekking op" de sterkte van de Brit-
sche vloot vroeger en nu. Het is waar, dat
een halve eeuw en meer geleden de Engelscfae
vloot vrijwel onaantasitbaar de wereldzeeen
beheerschte, zoo zelfs, dat ook de tegenstan-
ders het min of meer als een vanzelfspreken-
de zaak beschouwden, dat Engeland overal
een stem in het kaptttel had en het grootste
imperium zijn bezit mocht noemen. Daann
kwam evenwel reeds verandering tjjdens den
wereldoorlog. Het gevecht in het Skagerrak
beteekende de eerste geduchite slag voor de
reputatie der Britsche Marine, die tot dus-
verre als onaantasitbaar had gegolden. Dit
werd niet alleen in de geheele wereld, maar
oak in Engeland zelf terdege gevoeld. De
ruggegraat van de Britsche Vloot was en is
nog steeds: het slagsohip. In de wereldoor
log bezat Engeland niet minder dan 69 slag-
en linieschepen. Typeerend voor het geschokte
zelfvertrouwen van de Engelsche Admirali-
teit waren haar concessies op de conferentie
van Washington in 1922; toen het daartoe
genoopt door de Vereenigde Staten er voor
teekende eenige tientallen slagschepen te
laten sloopen. Dr. Goos behandelt in het zoo
juist verschenen boekje „Hoe sterk is de
Britsche Vloot?" de versohillende factoren,
welke er toe geleid hehben, dat de Britsche
vloot onder de zoo zeer gewijzigde omstan
digheden niet op dezelfde sterkte gehouden
kon worden. In de eerste plaats vroegen
het expeditieleger en de luchtvloot steeds
aanzienlijker bedragen op de oorlogs'begroo-
ting, hetgeen geschiedde ten koste van de
marine. Verder is gebleken. dat het slag-
schip niet meer van dezen tijd is, daar het
zoo onaantastbaar als het vroeger was
in mijn en duiklboot een geduchten tegenstan-
der heeft gevonden. Tegenover Duitschland,
dat strijdt volgens geheel nieuwe methoden
staat Engeland met een alleszins verouderde
en verstarde tacttek. De deskundige schrij-
ver behandelt dit belangwekkende vraagstuk
in dit boekje op voor een ieder duidelijke wijze,
zoodat wij het elkeen, die belang stelt in de
problemen van dezen tijd, ter lezing aanbe-
velen.
DINSDAG 19 AUGUSTUS 1941.
Gereformeerde Gemeente.
TERNEUZEN. 7 u., Ds. J. van den Berg, van
Krabbendijke.
ZONDAG 17 AUGUSTUS 1941.
Ned. llervormde Kerk.
TERNEUZEN. 10 u., Ds. J. E. Drost, van
Zaamslag, liturgische dienst, medew. van
kerkkoor; 2.30 u., de heer J. A. Alsfelt.
SliUISKKL.10 u. en 2.30 u., de heer J. D.
van de Bank.
AXESL. 10 u. en 2.30 u., Ds. Van Oeveren.
HtOEK. 10 u„ leesdienst; 3 u., Ds. E. Raams.
ZAAM1SLA.G. 10 u., cand. J. A. Alsfelt, van
Terneuzen; 3 u., Ds. Drost.
KLiOOISTERZANDE. 10 u.. Ds. J. Kroon.
SAIS VAN GENT. 10 u., D®. E. Raams. van
Hoek.
PHaOPPliNE. Geen dienst.
Gereformeerde Kerk.
TERNEUZEN. 10 u. en 2.30 u., Ds. P. H.
Wolfert, van Marienberg.
AXEL. 10 u. en 2.30 u., Ds. Post.
ZOUTESPUI. Geen opgave ontvangen.
HOEK. 10 u. en 3 u., Ds. G. W. van Houte,
(van Terneuzen.
ZAlAMEiLlAG. 10 u. en 3 u., Ds. K. Bokma, van
Waarder.
Chr. Gereformeerde Kerk.
ZAAMSLAG. 10 u. en 3 u., Ds. Tolsma.
Gereformeerde Gemeente.
TElRNiBUZEN. 10 u., 2.30 u. en 6 u., lees
dienst.
AXEL. 10 u. en 2.30 u., leesdienst.
HOEK. 10 u. en 2.30 u., leesdienst.
Nederduitsch Gereformeerde Gemeente.
TERNEJUZEN. 10 u., 2.30 u. en 6 u., lees
dienst.
Oud-Gereformeerde Gemeente.
TERNEUZEN. 10 u., 2.30 u. en 6 u., de heer
M. A. Mieras.
Evangelisatiegebouw Othene.
7 u„ Ds. P. H. Wolfert, van Marienberg.
Roomsch-Katholieke Kerk.
TERNEUZEN. 7.30 u., 9 u. en 10.30 u., H.H.
Missen; 2.30 u., Lof.
was de goederen te vervoeren. Dit kon de
bestuurder van den auto niet toonen, maar
verklaarde de goederen in opdracht van zijn
vader te verrvoeren.
'De verdachte, H. de Z., oud 45 jaar, vracht-
rijder te Zaamslag, verklaarde dat zijn zoon
de goederen in opdracht van hem had ver-
voerd en dat hij geen beurtvaartadres had,
daar hij dacht dat dit niet noodig was, om-
dat de afstand minder dan 15 km bedroeg.
Eisch en uitspraak 10 boete of 6 dagen
hechtenis.
Tarwe vervoerd.
J. C. van W„ oud 22 jaar, bakker, en A. J.
C., oud 26 jaar, landarbeider, heiden te Aar-
denfourg, reden op 26 April 1941 onder de
gemeente Oostburg met 50 kg tarwe op hun
fiets toen zij aangehouden werden door de
controtleurs van L.C.W. 1933. Zij konden des-
gevraagd geen vergunning toonen waardoor
zij gerechtigd waren de tarwe te vervoeren.
Zrj wilden tegenover de controleurs niet ver-
kiaren van wie zij de tarwe gekocht hadden,
maar na in verzekering tezijn gesteld, ver-
klaarden zij de tarwe bij een zekere F. te
hebben gekocht, wat bij nader onderzoek
juist bleek te zijn.
Eisch ieder 30 boete of 20 dagen hechte-
nis. Uitspraak /20 boete of 10 dagen hecht.
Een paard gekocht zonder vergunning.
Op 28 Maart 1941 werd de Marechaussee
te Hansweert medegedeeld, dat een veehan-
delaar P. V., oud 43 jaar, wonende te Oud-
Beierland, in Zeeuwsch-Vlaanderen een paard
had gekocht zonder dat deze daarvoor een
vergunning had. Het paard zou per schip
naar Rotterdam vervoerd warden en nu gang
de Marechaussee naar de slUizen te Hans
weert, waar juist bet schip waarmede het
paard vervoerd werd, was aangekomen. Bij
onderzoek bleek, dat er 5 paarden aan boord
van het schip waren. De kapitein toonde
desgevraagd 5 vergimningen, waarvan er vier
geldig waren voor het vervoer van paarden
beneden de 2 jaar, wat ook juist was, maar
de vijfde vergunning was bestemd voor een
paard van beneden de 12 jaar. Bij nader
onderzoek bleek dat voor de 2 een 1 geplaatst
was, waardoor deze vergunning vervalscht
was. De kapitein verklaarde in Walsoorden
de paarden geladem te hebben en van ver
dachte de papieren te heblben gekregen, waar-
bij verdachte hem gezegd had dat alles in
orde was. J. P. Dekker te Axel verklaarde,
dat hij aan verdachte een paard verkocht had
van 10 jaar en daar op de vergunning 12
jaar stond en het stempel van den Provin-
cialen voedselcommissaris vertrouwde Dek
ker dat alles in orde was.
Eerst anfkende de verdachte, maar bij een
later verhoor verklaarde hij tegenover de
Marechaussee, dat hij wist dat Dekker een
paard van 10 jaar te koop had en daar hij
alleen maar vergunningen had om paarden
te koopen beneden de 2 jaar had hdj aan een
zoon van een cafehouder in Oostiburg ge-
vraagd of die met een schrijfmachine voor de
2 een 1 wilde plaatsen, waardoor hij dan het
paard van Dekker zou kunnen koopen. Ver
dachte bekende de vergunning opzettelijk te
hebben laten venvalschen om deze dan als
eciht en onvervalscht te gebruiken.
De zoon van genoemde cafehouder ver
klaarde, dat hij eerst die 1 er niet op wilde
plaatsen met een sdhrijfmachine, maar daar
verdachte steeds bleef aanhouden, had hij er
in toegestemd en dit gedaan.
Eisch 100 boete of 50 dagen hechtenis.
Uitspraak 50 boete of 10 dagen hechtenis.
CHR. GEREF. KERK.
Aangemomen naar 's Gravenmoer: Ds. J.
Tolsma te Zaamslag.
RINNENHALEN VAN DEN OOGST.
De Provinciale Inkoopcentrale voor Zeeland
brengt nogmaals onder de aandacht van de
telers van granen, zaden en peulvruchten, om
toch vooral geduld te betrachten bij het bin-
nenhalen van den oogst, teneinde straks een
droge kwaliteit te kunnen leveren en geen
groote korting op den prijs te krijgen voor
behandeling der producten.
De Pica geeft de telers in overweging de
granen in z.g.n. Duitsche stuken of kleine
schelfjes op het land te zetten, waardoor in-
dien op de juiste wijze gehandeld wordt de
producten practisch voor bederf gevrijwaard
zijn.
OMWTSSELJNG OUDE
KUNSTMESTBONNEN TEGEN NIEUWE.
De Voedselcommissaris voor Zeeland maakt
bekend, dat verbruikers van kunstmeststof-
fen(telers) alsnog de zegels van de tweede
toewijzing stikstofmeststoffen 1940/41 (blau-
we zegels) tegen nieuwe zegels voor het
bemestingjaar 1941/42 kunnen inruilen.
De verbruikers dienen bedoelde oude zegels
v6or 30 Augustus, doch bij voorkeur in de
week van 8 t/m 23 Augustus waarin de vee-
voederbonnen worden uitgereikt, in te leveren
bij den plaatselijken bureauhouder. Zij krijgen
dan een ontvangstbewijs waarop zij later
nieuwe zegels van de le periode in ontvangst
kunnen nemen.
Personen, die reeds eerder een verzoek tot
omruiling van zegels hebben gedaan en een
afwijzend antwoord hebben ontvangen, moe-
ten zich dus thans met hun oude zegels naar
den P.B.H. begeven.
ARRONDISSEMENTS-RECHTBANK
TE MIDDELBURG.
Zitting van den Economischen Rechter
van 15 Augustus 1941.
Rehandeld zrjn o.m. de volgende zaken:
Goederen vervoerd zonder vergunning.
Op 31 Maart 1941 reed een vrachtauto van
Zaamslag naar Kijkuit, een afstand van on-
geveer 13 km. Op de Absdaalsche weg werd
de auto aangehouden door twee controleurs
van ^de Rijksverkeersinspectie, die aan den
bestuurder van den vrachtauto inzage vroe
gen van het beurtvaartadres, uit welks inhoud
*moest blijken, dat de bestuurder gerechtigd
HET PAARD EN DE PRODUCTIESLAG.
Raadgevingen van Ir. Zwagerjnan.
De tijd, waarin van onzen braven mede-
strijder in den productieslag het paard
de grootste inspanning gevergd wordt, breekt
thans aan, aldus het productieslagmanifest,
uitgaande van de commiasie dr. Posthuma en
voorbereid door het Nederlandsch Agrarisch
Front.
Het zware oogstwerk is immers begonnen,
terwijl de zware herfstwerkzaamheden voor
de deur staan. Onze paarden krijgen het nu
zwaar te verduren. Alles dient dus in het
werk gesteld te worden om eenerzijds de
paarden in zoo goed mogelijke conditie te
krijgen en te houder, en anderzijds het werk
voor de paarden zoo licht mogelijk te maken.
Zoowel voor het een als voor het ander staan
ons verschillende middelen ten dienste. De
heer C. Zwagerman, Rijkszuivel- en veeteelt-
consulent voor Zeeland, schrijft in het mani
fest van deze week hierover o.m. het vol
gende
De tijdsomsltandigheden zijn oorzaak, dat
een zeer belangrijke vermindering van het
aantal werkpaarden sedert 1939 samenvalt
met het grootendeels verdwijnen der motor-
tractie. Daarom is een rationed udtbuiten
van het arlbeidsvermogen der overgebleven
werkpaarden een dringende noodzakelijkheid
geworden.
Rationeele benutting van arbeidskracht.
Wanneer we de arbeidskracht van onze
werkpaarden zoo doelmatig willen benutten,
moeten onze maatregelen in drieerlei richting
daarop ingesteld worden:
Vooreerst vraagt de zorg voor goede leiding
en een maximale werkconditie van het paard
allereerst onze aandacht. Hiertoe is een goede
beheerschte leiding noodig, ten tweede een
passende voedingsconditie en niet in de laat-
ste plaats regelmatig kammen en borstelen
evenals goed beslag.
In de tweede plaats moet gestreefd worden
naar een betere verdeeling van het paarden-
werk over het jaar. Speciaal de spitstijden
moeten worden ontlast.
Lp de weidegebieden geeft de toepassing
van het modeine weidesysteem gepaard aan
moderne gras-ensilage, voorweiden en later
hooien, aanleiding tot een betere verdeeling
van het paardenwerk. De geforceerde ouder-
wetsche hooilbouw gaf daarentegen een groote
ophooping van paardenwerk.
Op de gemengde, vooral groote bedrijven
bevcrderen een juiste gewassen- en varietei-
tenkeuze zeer de betere verdeeling van het
paardenwerk. Door een wat veranderde werk-
imdeeling kan men dikiwij'ls werk van drukke
perioden naar minder drukke verschuiven.
O.a. komen in aarwnerking: inkuiling op
het bouwland, het voorloopig opbergen van
vruchten in zomer en herfst in de schuur of
op het land, terwijl afdorschen, sorteeren en
afleveren meer naar den winter verschoven
worden.
In de derde plaats noemt de heer Zwager
man de maatregelen, die een grooter arbeids
prestatie per paard ten gevolge hebben en
welke ten slotte de voornaamste en dank-
baarste voor de rationalisatie van den paar
denarlbeid zijn.
Hiertoe worden gerekend een weloverwo-
gen samenstelling van het span; het tijdelijk
opvoeren van de prestatie per paard met 30
procent in periode van groote drukte; het
doelmatig geforuik van luchtbandenwagens;
het combineeren van werktuigen en ten
slotte het bijeenbrengen van een grooter aan-
Laat U den dag toch niet
bederven. Neem vlug een
"AKKERTJE" en over een
kwartier bent U weer 100°/B.
tal paarden in een span (meerspan het vraag
stuk van de rationalisatie van den paarden-
arbeid, dat vooral in dezen tijd tie bijzondere
aandacht verdient.
De voeding.
Over de voeding van het werkpaard geeft
de heer C. Zwagerman in het productieslag
manifest van heden een aantal gegevens,
want meer dan ooit dient thans de voeding
van onze werkpaarden zoo rationeel mogelijk
te zijn. Waarbij vooral met de twee volgende
feiten rekening gehouden moet worden.
In de eerste plaats dient in aanmerking
genomen te worden, dat de paardenstapel en
de motortractie belangrrjk ibeperkt zijn. We
staan dus voor het feit, dat bij veel minder
paarden veel meer werk verricht moet wor
den.
Al-" de voeding daarmede niet behoorlijk
rekening houdt, zal aan deze verhoogde prea-
tatie-eischen niet voldaan kunnen worden.
Een melkrijke koe reageert op te weinig
krachbvoer en een te weinig edel rantsoen
door veel minder melk te geven. Een werk
paard, dat in een akkeibouwgebied in Juli
voor de zomer-herfstcampagne staat die
ongeveer 414 a 5 maanden aanhoudend en
zwaar werk brengt reageert daarop door
ongeschiiktheid am dat werk te volbrengen.
Het tweede feit is dat door het wegvallen
van den invoer van krachtvoer onze graan-
producitie dringend noodig is voor de men-
schelijke voeding, terwijl het edele hedrrjfs-
voeder zooveel mogelijk voor melkkoeien en
jongvee beneden 1 jaar bestemd moet worden
Het werkpaard heeft betrekkeljjk weinig
eiwit noodig. Het rantsoen mag tamelijk eiwit-
arm zijn. Het meer eiiwitrijke voer kan dus
voor melkkoeien en jongvee gespaard worden.
Naar de paarden dus niet meer edel voer
dan noodig is in verband met de arbeidspres-
tatie. Een eerste eisch van dezen tijd is daar
om het werkpaard te voeren volgens zijn ar-
beidsprestatie.
En dat beteekent practisch; edel en krach-
tig voer in tijden van groote prestaties en
kort daarvoor, matig edel en krachtig voer
bij matige prestaties, en een voeding met
weinig-edel ruiwrvoeder bij niet of zeer weinig
werken.
De meeste paarden in Nederland hebben
lange perioden, waarin ze niet of weinig
werken. Vele paarden kamen niet of zelden
tot werkelijk langdurige, groote prestaties.
Op de akkerbouwbedrijven op de klei worden
daarentegen wel groote prestaties gedurende
langere perioden gevraagd. Dit geldt ook voor
vele sleepers- en vrachtrijders-paarden. Het
rantsoen van het paard dient met de presta
ties verband te houden, waarbij men moet
rekenen met de gemdddelde verrichting over
een langere periode, bijv. minstens 14 dagen.
De meest rationeele voeding van werkpaar
den is niet in een schema vast te leggen. In
den landbouw wordt het paard practisch uit
het bedrijf gevoerd. En die bedrrjfsrvoeding
hangt af van jaargetijde en bedrijfstype.
De heer Zwagerman besluit met erop te
wijzen, dat naar de prestatie 20 tot 60 kg
voederbieten per dag moet worden verstrekt.
wll men de havergift zooveel mogelijk sparen.
Bij topprestaties kan men zonder eenig
beziwaar tot 60 kg voederbieten per dag gaan.
Bij zeer zware anbeid is een geringer haver-
rantsoen dan 2 a 3 kg per dag over het ge
heel niet verantwoord. Bij zwaren arbeid laat
zich door bieten en pulp meer haver vervan-
gen dan door de op den duur verslappend
werkende aardappelen.
Het staat vast, dat rationaliseering van de
paardenvoeding in deze tijden heel wat moge-
lijkheden biedt. Men hoede zich echter voor
eenzijdigheid of overdrijving, welke voert tot
slappe paarden zonder „inhoud' en zonder
duurzaam prestatie-vermogen.
NOODLOTTIG EINDE VAN EEN
UTTSTIAPJE.
Eten droevig ongeval !s Woensdag te Hoog-
kerk gefeeurd, waar twee menschen te water
zijn geraakt en verdrchken. Het echtpaar J.
'VeenstraHuizinga was Woensdag met
buurtbeiwoners in rijtuigen een uitstapje gaan
maken. Na afloop brachten zij gezamenlijk
te Vierverlaten in een caf6 nog eenige oogen-
blikken door.
Toen de man en de vrouw om elf uur, na
sluiting van het cafe, te voet naar huis terug-
keerden, het was toen noodweer met zwaren
storm en regen, zijn zij vermoedelijk tenge-
volge van de duisternis, bij de brug over het
Hoendiep te water geraakt en verdronken.
Toen hun vijf kinderen, die alleen thuis waren,
Dondermorgen wakker werden, misten zij
vader en moeder. Zij waarschuwden de poli
tie, die na een ingesteld onderzoek is gaan
dreggen in het Hoendiep. Bij de brug haalden
zij het lichaam van den 50-jarigen vader op.
DE POLITIE WAS HEM TE SLIM AF.
De Geneefsche correspondent der N. R.
Crt. schrijft:
In Zwitserland mag men sinds eenigen tijd
geen benzine meer voor het auto rijden ver-
bruiken zonder bijzondere vergunning, die uit
een duidelijk zichtbaar op den auto aange-
braeht etiket moet blijken. Een zoodanige
vergunning wordt in geen geival meer aan
iemand verleend, die den auto slechts voor
zijn genoegen gebruikt. Zelfs het in. bezit
hebben van nog eenigen voorraad benzine
kan geen reden zijn tot het verkrijgen van
een vergunning. Wie daarentegen in dfe toe-
komst met houtgas wi'l rijden kan daarvoor
toestemiming aanvragen. Slechts weinig auto-
motoilisten hebben van deze gelegenheid ge-
bruik gemaakt. Het aanbrengen achter den
auto van een inridhting voor houtgas is een
kostbare geschiedenis. Zoo komt het wel
voor, dat vermogenden. die over benzine be-
schikken slechts voor den schijn een houtgas-
installatie laten aanbrengen en hun auto niet-
temin met benzine voortbewegen.
Dezer dagen had een dergenen, die werd
verdacht aldus het benzineverbod voor plei-
ziertochtjes te ontduiken, zijn auto van een
prachtigen houtgasgenerator voorzien, voor
een bekend restaurant te Zurich geplaatst. De
politie, die reeds lang op een gelegenheid
wachtte om den man op overtreding van het
benzineyerbod te betrappen, greep de kans
aan. Terwijl de automobilist in groote ge-
moedsrust aan tafel zat, maakte de politie de
houtgasinrichting los zonder dat dit echter
te zien was. Na den maaltrjd nam de bezitter