TERNEUZEN, 4 JUNI 1941. opnieuw een afdeeling valschermjagers met wie ze den strijd om den taelangrijken weg voortzetten. Ook toen werden Britten gevan- gen genomen. Schmeling kreeg den indruk, dat de Tommies blij waren, dat het vechten voor hen eindelijk uit was. Geen enkele pro- beerde, ondanks de dikwijls moeilijke situatie van de valschermjagers, te ontvluchten. Op de vraag, hoe de Engelschen hadden gevochten, zei Max Schmeling, dat de Tom mies weliswaar zich taai hadden gehouden, maar zich nooit tot het laatste schot ver- dedigden. Meestal weken ze in het donker om een nieuwe stelling te betrekken of ze oaven zich aan de vermetel aanstormende parachutisteh over. De correspondent spak hem eindelijk over de reeds vermelde mis- handeling van Duitsche krijgsgevangenen. Schmeling toonde zich een ridderlijk sports man: ,,wij willen niet alien over den kam scheren, vele Tommies hebben zich ook naar soldatenzede behoorlijk gedragen. Ik heb b.v. met eigen oogen gezien, hoe een in onze han- den gevallen Engelsche officier van gezond- heid in een noodlazaret meehielp, en dit, het- welk we in een vleugel van de gevangenis hadden ingericht, was niet bepaald gerieflijk. Voor het overige geeft hij grootendeels de schuld aan ophitsing door de Kretenzers. MISBRUIK VAN DUITSCHE UNIFORMEN OP KRETA. Britsche soldaten hebben, naar het D.N.B. vemeemt, in verscheidene gevallen bij de ge vechten op Kreta door misbruik van Duitsche uniformen en onderscheidingsteekenen de wetten van he volkenrecht ten zeerste ge- schonden. Zoo rapporteert de leider van een gevechtsafdeeling hoe in een sector op wes- telijk Kreta toeging: „Op een voor ons lig- gende hoogte zagen wij een man in de uni form van een Duitschen valschermjager, die met 'n hakenkruisvlag zwaaide. In de meening dat deze hoogte reeds door Duitsche soldaten bezet was, stormden wij tegen den berg op. Plotseling werden wij door een moorddadig vuur ontvangen, dat den meesten kameraden het leven kostte. Met een spottenden lach kwam toen een groep Britsche soldaten te voorschijn, onder wie ook de man met de Duitsche uniform, die hij blijkbaar een Duit schen krijgsgevangene had ontnomen. Ik kor. mijn leven slechts redden door te doen alsof ik dood was em zoolang te blijven liggen tot- dat de Britten waren af getrokken." In een laagte bij het vliegveld Maleme op Kreta hebben (Duitsche soldaten de lijken van 15 Duitsche valschermjagers gevonden. De lijken waren naakt en vertoonden de sporen van de ergste verminkingen en martelingen. Op de met bloed bevlekte lichamen zag men emstige door zweepslagen veroorzaakte won- den. Hals en hoofd waren bedekt met schot- wonden. Klaarblijkelijk hebben de moorde- r.aars hun weerlooze slachtoffers na onmen- schelijke martelingen door talrijke schoten gedood. Deze afschuwelijke vondst bewijst, dat de bevolking van Kreta alle bepalingen van het volkenrecht genegeerd heeft. ENGELSCH KONVOOI VAN KRETA TE GIBRALTAR AANGEKOMEN. Naar het D.N.B. uit Algeciras meldt is te Gibraltar een konvooi van Kreta aangekomen met Britsche troepen aan boord. Het werd beschermd door torpedobooten. Van een vliegkampschip en een linieschip werd een groot aamtal gewonden en een aantal dooden aan land gebracht. Op het Italiaansche eiland Rhodus in den Dodekanesos zijn 200 matrozen van den tot zinken gebrachten Britschen torpedobootjager Hereward aan land gezet. De Hereward werd op 29 Met door Italiaansche luchtstrijd- krachten tot zinken gebracht, toen Britsche vlootstrijdkrachten de landingsactie van Ita liaansche troepen in Oostelijk Kreta door aan- vallen op transportvliegtuigen probeerden te verhinderen. DE BOMMEN OP DUBLIN. Naar men in politieke kringen te Berlijn vemeemt, aldus meldt het A.N.P., zou naar aamleiding van de bommen, die enkele dagen geleden op Dublin gevallen zijn, een Iersche protestnota naar Berlijn onderweg zijn. Er is hier in ieder geval nog geen demarche onder- nomen, naar men in de Wilhelmstrasse mee- deelde. Op de vraag van buitenlandsche journalis- ten, of van Duitsche zijde een onderzoek naar deze kwestie wordt ingesteld werd geant- woord, dat dit eerst kan geschieden, als Duitschland over den -gang van zaken is in- gelicht. LIVERPOOL EN CARDIFF HET MIKPUNT VAN LUCHTAANVALLEN. (Het D.NjB. meldt uit Berljjn: Zaterdagnacht heeft het Duitsche lucht- wapen verschillende aanvallen ondernomen op militaire inrichtingen in havensteden aan de Ehgelsche Westkust. Liverpool en Bristol alsmede Cardiff waren het doel van de suc- cesrijke bomaanvallen. Verscheidene branden konden door de vliegtuigbemanningen worden waargenomen. Bovendien werden bij een anderen aanval de werven van Cowes op suc- sesrijke wijze met bommen bestookt, waar- door verscheidene branden ontstonden. Naar Stefani uit iRome meldt, hebben Ita liaansche bommenwerpers Zaterdagnacht de havenwerken van La IValetta op Malta be stookt. De aanval heeft belangrijke resul- ten opgeleverd. Elr werden branden waarge nomen en de opslagplaatsen op de kaden werden door de bommen zwaar gehavend. Ook aan het Afrikaansche front werden Vrijdag vijandelijke troepenconcentraties aan- gevallen en werden den vijand talrijke ver- liezen toegebracht. Het zwaartepunt van de aanvallen lag aan de kust in het gebied van Boeg-Boeg. HET SUCCES VAN DEN HANDELSOORLOG TEGEN ENGELAND. Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakte Dinsdag bekend: Marine en luchtwapen hebben ook in de maand Mei den handelsoorlog tegen Groot- Brittannie met goed succes voortgezet. De vijand verloor in deize maand in totaal 746.000 ton koopvaardijscheepsruimte. Hiervam werden 479.000 ton door het duikbootwapen, 215.000 door het luchtwapen en de rest door tooven- waterstrijdkrachten van de marine tot zinken gebracht. Hierin zijn niet begrepen de ver- liezen welke de vijand heeft geleden door het varen op de mijnen. Het luchtwapen heeft Dinsdag overdag en des nachts bij aanvallen op krachtige be- schermde convooien voor de Britsche Oost- kust vijf koopvaardijschepen ernstig bescha- digd. Gevechtsvliegtuigen hebben in den At'lantischen Oceaan, ten Westen van de Faror-eilanden bomtreffers geplaatst op een groot koopvaardijschip. Overdag werden bovendien de havenwerken aan de monding van de Tyne en van de Humber gebombar- deerd. In Noord-Afrika geringe bedrijvigheid van artillerie voor Tobroek. De vijand heeft overdag met enkele vlieg- tuigen, beschermd door het laag hangende wolkendek, bommen geworpen op Sleeswijk- Holstein. De projectielen richtten slechs on- belangrijke schade aan. Jachtvliegtuigen schoten daarbij twee Britsche gevechtstoestel- len neer. Des nachts liet de vijand op verscheidene plaatsen van West- en Noord-Duitschland brand- en brisantbommen vallen. Enkele afzonderlijke vliegtuigen drongen door tot Berlijn. De aanvallen eischten geringe ver- liezen aan dooden en gewonden en veroor- zaakten schade aan gebouwen in woonwijken. Er ontstond geen schade aan militaire mrich- tingen of aan inrichtingen, welke van belang zijn voor de oorlogvoering.. Nachtjagers en luchtdoelartillerie schoten drie van de aan- vallende Britsche vliegtuigen omlaag. Tijdens de gevechten' op Kreta heeft zich een compagnie bergjagers onder bevel van eerste-luitenant Walter bijzonder onderschei- den. De compagnie drong tot ver in den rug van den vijand door, bezette een brug, welke voor ontploffing in gereedheid was gebracht en beschermde deze brug voor de hierop aan- sluitende achtervolgingsgevechten. AMERIKAANSCHE DESKUNDIGEN OVER DE TACTIEK DER ZWEEFVLUCHT- TRANSPORTEN. United Press meldt uit New-York: Het resultaat van de veldtocht tegen Kreta wordt door vele Amerikaansche deskundigen belangrijker geacht dan de afloop van de zee- gevechten in den Noordelijken Atlantischen Oceaan, waar de Hood en de Bismarck ondergingen. In goed ingelichte kringen ge- looft men dat de operaties tegen Kreta mo- gelijk een verregaande wijziging in de stra- tegische plannen op luchtvaartgebied van de militaire autoriteiten der Vereenigde Staten tengevolge zullen hebben. Zeker zal men zich nu intensiever bezig houden met het bestu- deeren van de tactiek der zweefvlucht- transporten, die op Kreta voor de eerste maal in de geschiedenis vrijwel zonder steun van de vloot zijn uitgevoerd om in een ver- sterkt eiland binnen te dringen. De Duitschers hebben daarmede een prestatie zonder voor- beeld geleverd. Bovendien hebben zij een meesterlijke samenwerking tusschen alle dee- len der luchtmacht vertoond. De grootste strategische handicap voor Engeland in de gevechten om Kreta was de insluiting door steunpunten van de mogendheden der spil, waartegenover, na het verlies van de vlieg- velden op Kreta, het naastbijzijnde Engelsche luchtsteunpunt in Egypte gelegen was. Vele deskundigen uiten de meening dat de slag om Kreta een nieuw bewijs is voor de stelling, dat zeestrijdkrachten in begrensde wateren mach- teloos zijn, indien zij niet ondersteund worden door luchtstrijdkrachten, die hun basis op het land hebben. AMERIKAANSCHE TROEPEN OP GROENLAND? De Britsche Nieuwsdienst meldt volgens D.N.B., dat troepen uit de Vereenigde Staten op Groenland zijn aangekomen. Naar het heet willen ze er vliegvelden aanleggen. BUITENLANDSCHE INGEZETENEN TE WERK GESTELD. Alle in Groot-Brittannie wonende buiten- landers in den leeftijd van 16 tot 65 jaar, zullen voor zoover zij niet zijn ge'interneerd, zich in den loop van den maand Juni voor arbeid in de Engelsche oorlogsindustrie of in den landbouw ter beschikking moeten stel- len, melden de Londensche bladen. Voor vrouwen is de leeftijdsgrens gesteld op vijftig jaar. Onder hen, die tot deze verplichting tot aanmelding vallen, bevinden zich ook 6000 vluchtelingen uit Duitschland, Oostenrijk en Italie. De vreemdelingen zullen voor zoover mogelijk in nationale groepen, tegen dezelfde loonen en onder dezelfde voorwaarden als Engelsche arbeiders werken. Men stelt thans pogingen in het werk om de buitenlanders die op het eiland Man zijn ge'interneerd, vrij te laten en in de Engelsche oorlogsindustrie te werk te stellen. (iS.P.T.) DE DOOD VAN GENERAAL FREYBERG TEGENGESPROKEN. Naar het D.N.B. uit Geneve meldt, wordt het uit Engelsche bron afkomstige bericht, dat de opperbevelhebber der Britsche troepen op Kreta, de Nieuw-Zeelandsche luitenant- generaal Freyberg, bij een vliegtuigongeval om het leven zou zijn gekomen, thans door Reuter officieel tegengesproken. DE OORLOG TER ZEE. 'Het D.N.B. meldt uit Berlijn: De duikboot, die volgens het weermachts- bericht Zondag door Duitsche gevechtsvlieg tuigen vemield is, medegerekend, heeft de Britsche vloot gedurende de maand Mei vier duikbooten verloren. Twee daarvan zijn in de Engelsche wateren, een is bij Malta en een bij Kreta door de Duitsche luchtmacht ver- nietigd. De Britsche admiraliteit heeft nog slechts het verlies van de duikboot Ask toe- gegeven. De Britsche admiraliteit maakt bekend, dat de hulpkruiser Salokian (10.000 brt.) tot zin ken gebracht is. Het D.N.B. meldt nader: Sedert het uitbreken van den oorlog heeft de Britsche admiraliteit in 19 gevallen toege- geven, dat een hulpkruiser verloren was ge- gaam. HET GARNIZOEN IN HABBANIAYH VERSTERKT. Het Britsche garnizoen in Habbaniyah zou door groote transporten troepen en materiaal uit Transjordanie aanzienlijk versterkt zijn. Met vermijding van de over Roetbah gaande wegen zouden deze transporten naar Habba niyah vervoerd zijn. Het D.N.B. meldt uit Teheran: Volgens een door de bladen gepubliceerde officieele mededeeling is de Iraksche minister- president, Kailani met eenige zijner ministers en verscheidene Iraksche officieren in Iran aangekomen. In een bericht van O.F.I. uit Beiroet wordt gezegd, dat de toestand in Irak zich de laat ste 48 uur heeft ontwikkeld in het voordeel van de Kn-gelschen. Gemotoriseerde Britsche afdeelingen zijn bij Ramadi over Eufraat getrokken en staan reeds in de buitenwijken van Bagdad, aldus dit bericht. Het was de bedoeling geweest, dat-de minister van ceco- nomaische zaken, Sjabbani, zich met de ver- dediging van Bagdad zou belasten, doch in- tusschen is er een commissie gevormd, welke het stadsbestuur op zich heeft genomen en voorbereidselen voor de overgave treft. Het bericht meldt voorts, dat de premier, Kailani, de hoofdstad in noordelijke richting heeft ver- laten. Het denkbeeld van een nieuwe basis van verzet in het gebied van Mosoel schijnt men te hebben laten varen. ITALIAANSCHE (DUIKBOOTEN BEHOUDEN UIT DE ROODE ZEE TERUGGEKEERD. De oorlogscorrespondent van de Popolo di Roma, die zelf aanboord van een duikboot uit Massawa naar Italie is teruggekeerd, meldt, dat alle Italiaansche duikbooten, die destijds in de Roode Zee hebben geopereerd, behouden in een Italiaansche haven zijn aan gekomen. Uit het bericht blijkt, dat deze groep Ita liaansche duikbooten de voor de haven van Massawa kruisende Engelsche vloot heeft kunnen passeeren, op open zee kon komen en na een maandenlange reis rondom Afrika een Italiaansche haven heeft bereikt. DE VERHOUDING DER KRACHTEN TER ZEE. Het A.N.P. meldt uit Berlijn: In welingelichte politieke kringen alhier worden uit de botsing van de Bismarck met de Britsche vloot de volgende conclusies ge trokken De ondergang van het Duitsche linieschip Bismarck is voor de Duitsche marine een smartelijk verlies, dat het Duitsche volk diep betreurt. Afgezien van smart en rouw ge- denkt men evenwel met trots en voldoenirg de prestaties, die met den naam van dit schip verbonden zijn. Geen andere marine heeft een schip bezeten, dat in zoo korten diensttijd zoo grooten roem verwierf als de Bismarck. De strijd tusschen dit schip en de Hood duur- de volgens de Engelsche voorstelling van zaken nog geen vijf minuten en was toen reeds geeindigd met de vernietiging van het vlagge- schip der grand fleet. In denzelfden slag werd de Prince of Wales, een Britsch linie schip, dat in alle opzichten gelijkwaardig was aan de Bismarck, omdat het even nieuw, even sterk en even snel was, beschadigd en ge- dwongen den Steven te wenden. Terwijl de Bismarck dit overweldigend succes tegen twee der sterkste linieschepen ter wereld binnen enkele minuten behaalde, had de Britsche vloot voile vier dagen noodig om het Duitsche linieschip tot zinken te brengen. Aan de operaties tegen de Bis marck namen volgens mededeeling van de Britsche admiraliteit de linieschepen George V, Prince of Wales, Renown, Rodney en Ra- millies, de vliegkampschepen Ark Royal en Victorious, de kruisers Norfolk, Suffolk, Sheffield en Dorsetshire, benevens de torpe- dobootjagers Maori, Zulu en Cossack deel. A1 deze schepen waren in actie bij het zoeken naar het Duitsche linieschip. Desondanks slaagde, ook alweer volgens de Britsche ad miraliteit, deze overmacht van ten minste 250.000 brt. der modernste Britsche oorlogs- schepen tegen slechts 35.000 brt. aan Duit sche zijde er niet in op het Duitsche linie schip een beslissenden treffer te plaatsen. Daarentegen slaagde de Bismarck er tijdens deze gevechten nog in een der Britsche tor- pedobootjagers tot zinken te brengen en vijf Britsche vliegtuigen omlaag te halen. Den beslissenden treffer plaatste eerst een der Britsche tropedovliegtuigen op de Bis marck. Dit slaagde er in de roer- en schroef- installatie te beschadigen. Als men dit relaas van den vijand volgt, kan men getroost met voldoening constateeren, dat in de geschie denis van de zeeoorlogen nog nooit een schip tegenover een grootere overmacht gestaan en zich zoo lang gehandhaafd heeft als de Bis marck. Naar de Britsche berichtendienst meldt, neemt men te Londen aan, dat slechts drie van de 1341 opvarenden van den vernietigden slagkruiser Hood, een officier en twee matro zen. gered zijn. De kolos was gedurende den strijd zoo plotseling in de lucht gevlogen, dat de opvarenden, die niet onmiddellijk dood waren, nauwelijk gelegenheid hadden om zich te redden. In Amerikaansche marinekringen, aldus het D.N.B. heeft men volgens persberichten ver- klaard, dat de Bismarck met het tot zinken brengen van de Hood een verrichting ge leverd heeft, die men eenvoudig onmogelijk geacht had. Deze prestatie zal als een der grootste in de geschiedenis der zeeslagen ge- boekstaafd worden. Het A.N.P. meldt uit Berlijn: De Deutsche Allgemeine Zeitung schrijft over de strategische gevolgen van de Duitsche successen behaald op de Britsche vloot, dat men in Duitschland weet, dat ook in het Oostelijke deel van de Middellandsche Zee nog Britsche vlootstrijdkrachten aanwezig zijn. Evenizeer weet men, dat de Britsche homefleet na het verlies van het grootste schip nog over een heel aantal linieschepen beschikt. Engeland heeft dus nog naar getal de superioriteit ter zee, doch Duitschland is het, die den oorlog door dappere initiatieven een zoodanigen vorm gegeven heeft waardoor de Britsche vloot ook volgens Britsche verkla- ringen, niet meer in staat is om alle opgaven ten uitvoer te brengen, die haar door de Duit sche oorlogvoering in nauwe wateren en op open zee worden opgedrongen. De marinemedewerker van de Berliner Borsenzeitung wijst op het succes van admi raal Liittjens, dat deze eertijds met een Duitsch eskader linieschepen heeft behaald en schrijft, dat de samenstelling van het Engel sche eskader van admiraal Holland toont, tot welke diep ingrijpende afweermaatregelen de Engelsche vloot door de oorlogvoering ter zee van de Duitsche marine gedwongen is. Thans echter moet de Britsche admiraliteit trachten om voor de bescherming van de Engelsche verbindingen over zee ergens andere krachten te halen om het groote gat te stoppen, dat door de vernietiging van de Hood is ontstaan. DOCTORAAL EXAMEN RECHTS WETENSCHAPPEN. Aan de Rijks-Universiteit te Utrecht slaag de voor het doctoraal examen Rechtsweten- schappen de heer J. J. Dieleman te Zaamslag. EEN EXTRA-EI OP BON 51. De secretaris-generaal van het departement van landbouw en visscherij maakt bekend, dat gedurende het tijdvak van Woensdag 4 Juni tot en met Zondag 8 Juni de met „51" genummerde bon van de ,,bonkaart algemeen" recht geeft op het koopen van een ei. DISTRIBUTIE VAN VASTE BRANDSTOFFEN. De Secretaris-Generaal van het Departe ment van Handel, Nijverheid en Scheepvaart maakt bekend, dat gedurende het tijdvak van Zondag 1 Juni 1941 tot en met Maandag 30 Juni 1941 de met ,,02 K.F." gemerkte bon- nen van de kaarten M en N, welke zijn uit- gereikt aan verbruikers, die voor kookdoel- einden op het uitsluitend gebruik van vaste brandstoffen al dan niet in eombinatie met petroleum zijn aangewezen, recht geven op het koopen van een eenheid vaste brand stoffen. Gedurende bovengenoemd tijdvak geven de met ,,generator-anthraciet vijfde periode" ge merkte bonnen recht op het koopen van 1 hi (max. 75 kg) anthracietnootjes V of 50 kg turfcokes, terwijl de ,,met generatorturf vijf de periode" gemerkte bonnen gedurende dit tijdvak recht geven op het koopen van 50 stuks baggerturf. Regeling voor den zomer. De secretaris-generaal van het departement van Handel en Scheepvaart maakt bekend, dat bijzondere maatregelen worden getroffen inzake de bevoorrading van de handelaren in vaste brandstoffen. In verband hiermede wordt bepaald, dat ■met ingang van vandaag geen vaste brand stoffen meer mogen worden afgeleverd op de bonnen en toewijzingen, welke aan verbrui kers zijn verstrekt en welke dienden voor verwarming voor het stookseizoen 19401941, ook al zijn deze bonnen en toewijzingen bij den leverancier voor den afloop van den gel- digheidsduur ingeleverd. Dit zijn dus alle bonnen van de A-kaarten, zoowel voor haar- den en kachels, als voor centrale verwarming, alle periodebonnen en alle toewijzingen, welke vervallen v66r of op 30 Juni a.s. De aflevering van vaste brandstoffen blijt't toegestaan: le. op de bonnen 01 k.f. en 02 k.f. van de kookkaarten en 2e. op de bonnen voor generator-anthraciet en. generator-turf. De verbruikers in de groepen B, C en D, die een toewijzing voor zomerverbruik hebben ontvangen, dienen zich, indien op deze toe wijzingen op 1 Juni nog geen vaste brandstof fen zijn afgeleverd, te wenden tot den plaat- selijken distributiedienst, welke op deze toe wijzingen een distributiezegel plakt en dit zegel afstempelt. Hierna mag tegen inleve- ring van deze van een zegel voorzierfe toe wijzingen bij een handelaar alsnog de op deze toewijzingen vermelde hoeveelheid vaste brandstoffen worden betrokken, terwijl de handelaren deze toewijzingen ook ter inwis- seling tegen aanvullings- of tegen verzamel- toewijzingen bij de distributiediensten kunnen aanbieden en zich op deze wijze herbevoor- raden. De handelaren zijn verplicht, de toe wijzingen, welke de verbruikers uit deze groe pen reeds thans bij hen hebben ingeleverd, zonder dat de verbruikers hierop brandstof fen hebben ontvangen, ter zegeling door den distributeidienst aan de verbruikers terug te geven. De verbruikers in de groep E, die de hun voor Mei toegewezen hoeveelheid op 1 Juni nog niet hebben ontvangen, vallen niet onder de bovenstaande regeling. Zij dienen zich tot de brandstoffencommissie te wenden, met het verzoek om met dit feit rekening te houden bij de toewijzing voor de volgende periode. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat alsnog gedurende het seizoen de aflevering van vaste brandstoffen zal worden toegestaan op de toewijzingen, die thans vervallen zijn ver- klaard. Met nadruk wordt er derhalve de aandacht van alle betrokkenen op gevestigd, deze toewijzingen niet te vernietigen, of an- derszins onbruikbaar te maken, doch deze zorgvuldig te bewaren. Krachtens de bepa lingen van de Vaste brandstoffendistributie- beschikking 1940 IH is men hiertoe bovendien wettelijk verplicht. DE GELDIGHEIDSDUUR VAN DE DISTRIBUTIEBONNEN. Ten aanzien van de gewijzigde geldigheids- duur van de distributiebonnen, vernemen wij, dat de reden voor de verandering is gelegen in het groote aantal bonnen waarmee speciaal de huisvrouw, maar ook de handel op het oogenblik te maken heeft. Er zijn er wel een stuk of dertig verschillende. En nu is het gebleken, dat de toegestane verlenging van bonnen, die eigenlijk al verstreken zijn, meer last dan gemak heeft. Men kan in het huis- houden niet goed meer uit elkaar houden, welke bonnen reeds, welke bonnen nog of welke bonnen eigenlijk niet meer, maar inge- volge de toegestane verlenging toch nog wel geldig zijn en ook voor de winkeliers is dit een uitzoekerij zonder einde. Daarom is be- sloten met de verlenging op te houden. Het maakte tenslotte geen verschil wat de te ver- strekken hoeveelheid goederen betreft en het voorkomt veel hoofdbrekens. (N. R. Crt. VERWIJDERING VAN MOTORJAOHTEN UIT HET KUSTGEBIED. Op verzoek van het bureau voor water- toerisme van den A.N.W.B. en de K.V.N.W.V. heeft het Departement van Waterstaat be paald, dat voor het verwijderen van motor- jachten uit de voor pleziervaartuigen ver- boden gebieden een dagvergunning afgegeven kan worden voor het verbruiken uit eigen voorraad van benzine tot een maximum van 5 liter per vaartuig, of van donkere olie. Uitdrukkelijk wordt medegedeeld, dat deze verbruiksvergunning slechts geldig is op den dag en voor het traject, die op de vergunning zijn aangegeven. Op de naleving hiervan zal streng worden toegezien. De dagvergunningen kunnen worden aan- gevraagd bij de bevrachtingscommissarissen in het betrokken district. Het adres voor Zeeland is als volgt: Ter- neuzen, Westkolkstraat 32, tel. 2046 en 2045. VOORSCHRIFTEN VOOR DE ONTVANGERS VAN POLDERS EN WATERSC1HAPPEN. In de vergadering van de Provinciale Sta ten van Zeeland d.d. 22 Januari, werd aan- genomen een wijziging en aanvulling van artikel 33 van het Polderambtenarenregle- ment Zeeland 1931 en op 28 April heeft de secretaris-generaal van het departement van waterstaat deze wijziging en aanvulling goed gekeurd. Thans hebben Ged. Staten als uitvloeisel daarvan vastgesteld: Voorschriften ten aan zien van de wijze, waarop de ontvanger-grif- fier van den polder of het waterschap de boekhouding heeft te voeren. In het Provinciaal blad no. 18 is het be- sluit van het college van 9 Mei j.l. tot vast- stelling van deze Polderboekhoudvoorsehrif- ten Zeeland 1941 opgenomen, terwijl aan de besturen der polders en waterschappen een afschrift is toegezonden. Daaraan is een toelichting toegevoegd, waaraan wij ontleenen, dat de ontvanger- griffier de polderkas of. wanneer hij er meer dan een onder zijn beheer heeft, elk dier kas- sen afgescheiden van elkaar en van andere kassen behoort te houden en dat Ged. Staten de ervaring hebben, dat aan een strikte sehei- ding niet altijd de noodige zorg besteed wordt. HET VERHUREN VAN VISCHWATER. Het departement van landbouw en vissche rij heeft aan de gemeentebesturen en de pol- derbesturen een circulaire gericht, inzake het verhuren van vischwater. In deze circulaire staat o.m. het volgende vermeld: Zooals be kend is de situatie in de zoetwatervisscherij, tengevolge van de lage vischprijzen in de vorige jaren en van de groote vischsterfte, welke vooral in den winter 1939-'40 in vele ondiepe wateren is voorgekomen. in het alge meen uitermate ongunstig. Hoewel zoowel de sport als het beroep belang hebben bij goed vischwater, is het alleen de beroepsvisscher, die op het water zijn arbeidsterrein vindt, ■daar zijn dagelijksch brood moet zoeken en wat onder de huidige omstandigheden zeker van belang is actief deelneemt aan de voedselvoorziening van zijn medeburgers. Voor den sportvisscher beteekent goed vischwater een bron van genoegen en een recreatieoord, dat aangename verpoozing biedt. Beide categorien streven naar het ver- werven van vischrechten. Bij de eerstgenoemde categorie klemt daar bij de vraag naar arbeid en brood, bij de tweede de vraag naar genot na den arbeid. De sportvisschers en hun organisaties namen daarbij de financieel meest krachtige positie in en hadden daardoor de gelegenheid vischwater aan zich te trekken, waardoor dan een of meer beroepsvisschers niet langer gelegenheid hadden hun bedrijf te blijven uit- oefenen, dan wel zich moesten beperken tot een enkelen tak van visscherijbedrijf. Het ligt in de bedoeling op dit terrein voor- zieningen te treffen, teneinde te bereiken, dat bij het verhuren van vischwater dit in de eer ste plaats wordt toegewezen aan beroepsvis schers of organisaties van beroepsvisschers en slechts, wanneer geen beroepsvisschers als gegadigde optreden, sportvisschers in aanmer- king komen. Om teleurstelling te voorkomen, die te grooter zou zijn, indien aan de tot stand te brengen regel met terugwerkende kracht zal worden verleend, zou het aanbeveling verdle- nen bij de uitgifte van vischwater reeds thans deze richtlijnen te volgen, voorzoover al thans de beroepsvisschers genegen zijn redelijke huurprijzen te betalen, welke niet hooger mogen zijn dan die, welke op 9 Mei 1940 gol den. VERVOER EN OPSLAG VAN GOEDEREN NAAR EN IN HET ZUIDELIJKE GRENSGEBIED. De aandacht wordt erop gevestigd, dat met inwerkingtreding van 10 Juni, het vervoer van versc.hillende goederen naar en in bepaald onvrij gebied langs de Belgische grens aan beperkende bepalingen onderworpen is. Dit heeft ten doel te verhinderen, dat goederen worden aangevoerd, welke voor clandestienen uitvoer zijn bestemd. De betreffende bepalingen zullen voorloo- pig gelden voor de volgende soorten van goe deren, voor zoover de uitvoer verboden is of onder het uitvoermonopolie vallen: le. Alle soorten visch, schaaldieren, pluim- vee en konijnen; 2e. Alle goederen, welke naar hun aard bestemd zijn, al of niet be- of verwerkt, te dienen - voor consumptie voor menschen of dieren, met uitzondering van levende dieren. Het verboden gebied zal tot nader order omvatten: de geheele Wester-Schelde en de in onderstaande opsomming genoemde ge- meenten. Het vervoer van deze goederen naar en in het verboden gebied zal in het dlgemeen moeten zijn gedekt door een vervoerbewijs, dat door den afzender bij den ontvanger der invoerrechten en accijnzen in de plaats van afzending of bij afwezigheid van een derge- lijken functionaris te verkrijgen is bij den als onder-ontvanger optredenden postbeambte. Voor het verrichten van verdere formaliteiten wende men zich tot genoemden ontvanger. Voor spoorwegvervoer en autotransport- diensten gelden bijzondere bepalingen. De directeur of de inspecteur der invoerrechten en accijnzen kan voorts verscheidene uitzon- deringen toestaan, bijvoorbeeld voor vervoer binnen de grenzen eener gemeente, vervoer voor huiselijk gebruik en de normale dagelijk- sche behoefte, voor aflevering door, groot- handelaren aan hun afnemers en voor voor- ziening van filialen. De verordening van den secretaris-generaal van het departement van financien van 14 Mei j.l., waarin deze nieuwe vervoervoorschriften geregeld zijn, is opge nomen in de Nederlandsche Staatscourant van 3 Juni. De gemeenten, waarop die bepalingen be- trekking hebben zijn: Waardenburg, Alphen en Riel, Ambij, Baarle Nassau, Beek (L.), Bergen op Zoom, Bergeyk, Biervliet, Bladel, Borgharen, Born, Breskens, Budel, Bunde, Cadier en Keer, Cadzand, Chaam, Clinge, Diessen, Echt, Eersel, Eysden, Geertruid (iSint), Geleen, Geulle, Ginneken en Bavel, Goirle, Graauw en Langendam, Grathem, Grevenbicht, Groede, Gronsveld, Gulpen, Heer, Hilwegenlbeek, Hoek, Hontenisse, Hoofdplaat, Hooge en Lage Mierde, Hooge- loon c.a., Hulst, Hunsel, Huybergen, Itteren, Ittervoort, Jansteen (Sint), Koewacht, Leen- de, Limbricht, Luyksgestel, Maarheeze, Maas- bracht, Maastricht, Margraten, Meerssen, Mesch, Mheer, Neeritter, Nieuwstadt, Nieuw- vliet, Noorbeek, Obbioht, Ohe en Laak, Oost- burg, Ossendrecht, Overslag, Philippine, Prin- cenhage, Putte, Retranchement, Reusel, Riet- hoven, Rilland Bath (beoosten de Wester- Schelde), Roosendaal en Nispen, Roosteren, Rucphen en iVorenseinde, Rijkcholt, Rijsber- gen,.Sas van Gent, Schoondijke, Sittard, Sle- naken, Sluis, Stein, Stevensweert, Stamproy, Susteren, Terneuzen, Thorn, Ulestraten, Ur- mond, Valkenswaard, Vogelwaarde, Water- landkerkje, Weert, Woensdrecht, IJzendijke, Zaamslag, Zuiddorpe, Zuidzande en Zundert. EEN MILITAIRE PLECHTIGHEID OP HET RELLAMYPARK. Zaterdagmiddag vond, meldt de Pr. Z. Crt., op het Bellamypark voor de te Vlissingen ge- legerde eenheden van de Duitsche weermacht de herdenking plaats van den 25 jaar geleden geleverden zeeslag in het Skagerak. Tijdens deze plechtigheid, die o.m. werd bijgewoond door den gevolmachtigde van den rijks- commissaris in Zeeland, den heer W. Miim- zer, en waarvoor groote publieke belangstel- ling bestond, werd ook een aantal recruten beeedigd. Tegen vier uur waren afdeelingen van alle marine-eenheden op het Bellamy- park aangetreden en hadden front gemaakt voor de oorlogsvlag, waarbij een eerewacht stond opgesteld. Naast de vlag stonden twee officieren met getrokken degen. De marine- commandant, kapitein ter zee Mollman betrad hierop het met groen versierde podium en in- specteende de troepen, terwijl de muziek en kele marschen ten gehoore bracht. Het feest werd daarop ingeleid met het lied: „0, Deutschland hoch in Ehre". Vervolgens hield kapitein Mollmamn een uitvoerige rede waarin hij wees op de beteekenis van dezen dag voor de Duitsche marine, die zich 25 jaar geleden met een jonge vloot voor de eerste maal in een open zeeslag met de Eln- gelsche vloot wikkelde en deze zware verlie- zen toebracht. In het verloop van zijn rede gedacht spreker voorts de verrichtingen van de Nederlandsche zeehelden De Ruyter, Ban- kert en Evertsen in de oorlogen tegen Enge land. Na deze rede werden de recruten beeedigd. Hierbij traden zes soldaten tot bij de vlag en terwijl zij met een hand het vlaggedoek vast- hielden en alien de rechterhand ophieven, legden zij den eed af, waarbij zij trouw zwoe- ren aan den Fiihrer en zich bereid verklaar- den te alien tijde dezen eed met hun leven in te zetten. Na deze beeediging zongen de re cruten een toepasselijk lied. Vervolgecp; bracht de commandant een .,Sieg Heil" op den Fiih rer uit, waarmee de soldaten instemden. Ter wijl de eerewacht het geweer presenteerde, bracht de muziek vervolgens nog enkele nationale llederen ten gehoore die meegezon- gen werden. Hierna marcheerden de troepen met de muziek af langs den Nieuwendijlc en Walstraat naar de Badhuisstraat. Voor het gebouw van de hafemkommandantur sloeg de commandant tenslotte nogmaals het voor- bijtrekken der troepen gade.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1941 | | pagina 3