Landbouwberichten GEEN VERBOD VOOR AMERIKAANSCtlE OORLOGSSCHEPEN OM DE OORLOGS- ZONE TE BEVAREN. HET GEBREK AAN VRAOHTSCHEPEN VOOR ENGELAND. TERNEUZEN, 20 JANUARI 1941. RECHTSZAKEN. berg gekregen. Het staat onder bevel van Albaanscbe officeren met mtzondering va bet regiment artillerie, dat een Italiaanschen commandant beeft gekregen. geneesmiddelen .vook krugsgevangenen. United Press meldt uit Rio de Janeiro: Per Braziliaansch schip zal via Lissabon een groote hoeveelheid medicamenten, die uit publieke giften zijn aangescbaft, naar Europa verzonden worden. Deze geneesmiddelen zyn voor Franscbe gevangenen in Duitschland bestemd. JOURNALISTEN OVER ENGELAN1PS HANSEN. Stefan! meldt uit Rome: Het blad Avenire d'ltalia doet in een arti- kel over den stand van den oorlog uitkomen, dat de rapporten van Amerikaansclie jour- nalisten, die de laatste dagen uit Engeland in de Ver. Staten teruggekeerd zijn, voor Engeland niet brjster hoopvol klinken. Het blad baalt in dit verband de verklaringen aan van een der correspondenten van United Press, die bij zijn aankomst te New-York zeide dat bet maximum, waarop Engeland hoopt, is, dat de oorlog eindigt zonder over- winnaars en overwonnenen. Slecbts in enkele kringen hoopt men, dat Duitschland met bet oog op de offers, die het zou moeten bren- gen, ervan zal afzien, een poging tot een in- val te wagen en dat de oorlog bijgevolg lang zou kunnen duren, waardoor tenslotte Enge land de overhand zou kunnen krijgen. Een eveneens uit Londen teruggekeerde journalist uit Chicago was niet minder pessimistisch getuige zyn verklaring, dat op het oogenblik niemand aan de mogelijkheid van een Brit- sche overwinning geloofde. Ook beseft men, dat, zoolang Engeland niet in staat is, van zijn strijdkrachten een grooter gebruik te maken, de Amerikaansche hulp, zelfs indien deze in oneindig veel grootere mate zou wor den verleend, geen wijziging in den toestand kan brengen. CHURCHILL, WIJST OP DE GEVAREN DIE ENGELAND NOG MOET TROTSEEREN. Minister-president Churchill heeft in een te Glasgow gehouden rede o.a. gezegd: Voor ons liggen gevaren, die ons, wanneer we ze verontachtzamen, ten veirderve zouden kunnen voeren. Voor ons liggen vele maan- den, waarin wij het bombardeeren van onze steden en industriegebieden moeten uithou- den, zonder de macht een gelijkwaardig ant- woord te kunnen geven. Voor ons staan Irjden en kwellingen. Churchill verklaarde verder, dat hy niet wilde beweren, dat een ge- makkelijk verloop voor het Engelsche volk in het verschiet ligt. Doch wat het einde zal zjjn, daarover kon hij niet den geringsten twjjfel koesteren. !Na gewezen te hebben op de uit Amerika verwachte hulp, richtte Churchill heftige aan- vallen en teste rijke uitlatingen aan het adres van Duitschland, waarvan hij tcegaf, dat het een groot deel van Europa beheerschte en dat zijn legers zich bijna overal op het vasteland kunnen bewegen, waar zij willen. In het slot van zrjn rede verklaarde Chur chill: ik hoop aan het einde van dit jaar of bij het begin van het volgende, dat wij te land en in de lucht niet in het nadeel zullen eftn, wat de uitrusting met betrekking tot den Duitschen vijand betreft (D.N.B.) Btimson, de "minister van oorlog, heeft vol- gens een United Press bericht uit Washing ton, vecrklaard, dat hij er tegen was, dat bij het wetsontwerp tot steun aan Engeland een verbod zou worden gevoegd, voor Amerikaan sche schepen om de oorlogszone te bevaren. Niemand kon vcorspellen, zoo verklaarde Sitimson, welke gebeurtenissen zich zullen voordoen, die het voor de verdediging van de Vereenigde Staten noodzakelijk zouden maken Aimecikaansche oorlogsschepen naar de oor logszone te sturen. (D.N.B.) In officieele kringen te Washington ver- luidt, aldus United Press, dat de Vereenigde Staten niet in staat zijn nog meer Ameri kaansche vrachtschepen aan Engeland af te staan. De voorraad vrachtschepen in Ame rika is reeds uitgeput. Het zou ten minste negen maanden duren, aldus wordt in het be richt verder gemeld, voordat de Vereenigde Staten in staat zouden zijn door het bouwen van nieuwe schepen de Engelsche tonnage- verhezen voor een gedeelte te vervangen. Ver- wacht wordt, dat do federale scheepvaart- autoriteiten binnenkort aan Engeland twintig Amerikaansche vrachtschepen, die sedert den wereldoorlog zijn opgelegd, zullen afstaan. Dat zouden echter waarschijnlijk de laatste vrachtschepen zrjn, die Amerika aan Enge land kan afstaan tot het tydstip, waarop de door Engeland aan de Amerikaansche wer- ven in opdracht gegeven zestig vrachtschepen voltoold zullen zijn. Dit zal echter voor October of November niet het geval zijn. HEM BRITSCjHE SLAGSCHIP „MALAVA" ERNSTIG BESCHADIGD. Naar het D.N.B. van welingelichte zijde vemeemt, heeft men vastgesteld, dat het Britsche oorlogsschip, dat Woensdag emstig beschadigd te Gibraltar is binnengeloopen, het slagscihip „Malaya" is. Gfschoon de En- gelschen getracht hadden, de schade te ver- bergen door mkjdel van houten betimmerin- gen en, verfcamouflage, kon men zien, dat groote verwoestingen waren aangericht op het dek en in de geschut- en commandotorens. Het sehip is cnmiddellijk in het dok gegaan. Het maakte deel uit van het Britsche eskader, dat op 10 Januari in de Middellandsche Zee door Duitsche en Italiaansche gevechtsvlleg- tuigen werd aangevallen en verstrooid. De (Malaya", die ruim 31.000 ton meet, behoort tot de zwaarste schepen der Britsche vloot. 'Het schip is gewapend met 8 stukken geschut van 38 cm, 12 stukken van 15.2 cm en 8 stuk ken ludhtdoeigeschut van 10.2 cm. Het heeft vier vliegtuigen aan boord. AUSTRALIA WERKT AAN ZIJN VERDEDIGING. De Times verstrekt over het bewapenings- progranr van Australia nadere gegevens, welke door de Stidost Echo worden overge- nomen. Laatstgenoemd blad is van oordeel, dat Meruit o.m. ook blykt, boezeer dit werk nog in een beginstadiuim verkeert. Op de Oockatoo-werf in Sydney is de eer- ste van de drie torpedojagers van de ,,Tribal- kiasse" van stapel geloopen, die in Australie voor de Australische marine worden ge- bouiwd. Sedert April van het vorige jaar wordt in Australie gewerkt aan de ultvoering van een omvangrijk scheepvaartprogram van de ad- mlraliteit. Voorts wordt de bouw van han- delsschepen tot 12.000 br. t. overwogen. De bemanning van de Australische vloot be- draagt thans 12.000 man tegen 7000 man aan bet einde van den laatsten oorlog. Hier- b,j Zij-n niet gecekend de 1800 olircieren on manschappen voor de kustverdedigingssche- peu. 'vcorcs dient een groot aantal Australi sche maiine-oilicieren en soldaten, van wie ve.en voor den strijd in onderzeebcoten zyn opgeleid, op Britsche schepen in de Engelsche waterc.u. B.nnen het kader van het Australische vec- dedigingsprogram ter zee zijn Darwin en Port Moresby tot vlootsteunpunten ingeri..ht. De voornaamste Australische havens worden van een verdedigingssysteem tegen onder- zeeers voorzien. Ook heeft men in Sydney een aanvang gemaakt met de voorbereidende werkzaamheden voor den bouw van een droogdok voor slagscbepen. Dit dok zal onge- veer 3 mill. p.st. kosten. EEN HANBGEMEEN TUSSCHEN KLISSOERA EN TEPELENI. Volgens uit Fiorina ontvangen berichten is Zateraag in den sector tusscnen Kiissoara en Tepeleni verbitterd gevochten. Tot driemaal toe kwam bet tot hevige aanvallen van Grieksche afdeelingen lnfanterie op de tus- schen de twee genoemde plaat3en gelegen stellingen. Twee maal leidds dit tot een strijd van man tegen man, waarbij beide partijen van de bajonet gebruik maakten. Da Grleken bestormden de Italiaansche versterk.ngen, nadat ze erin geslaagd waren ean vooruitge- schoven machinegeweernest onschadalijk te maken. In de stellingen zelf stuitten ze ech ter op zoo felten tegenstand, dat de aanval len moesten worden gestaakt. In het derde geval was het onmogelijk door het spervuur van de Italiaansche machinegeweren en mor- tieren heen te dringen. Een reportage in het Grieksche blad Akro- polis, dat Zaterdag in Zuid-Slavie is aange- komen, erkent, dat de Italiaansche troepen zeer bedreven zyn in het werpen met hand- granaten, blijkbaar worden hiervoor speciale afdeelingen opgeleid. ,,De z.g. verded.gings- handgranaten worden, aldus het blad, of- schoon ze veel. zwaarder zijn dan onze aan- valsgranaten, ook in het heetst van het ge- vecht zeer ver en welgemikt gegoold. Het verdient aanbeveling oox onze troepen in het gebruik van dit belangrijke wapen in de per- fectie op te leiden." TAHITI DOOR ENGELSCHE TROEPEN BEZET? Het D.N.B. meldt uit Hsinking: Men wijdt bier groote aandacbt aan een bericht, dat Engelsche afdeelingen het tot Fransch bezit in den Stillen Oceaan behoo- rende eiland Tahiti bezet zouden hebben. De Daily News spreekt van een kenmer- kend voorbeeld van Britscben kolonialen roof, waardoor Engeland een nieuwe vlootbasis verwerft op hetzelfde oogenblik, waarop het andere havens en eilanden tegen vijftig oude torpedojagers aan de Vereenigde Staten ver- koopt. Wanneer Japan in dezelfde omstandigheden Tahiti bezet zou bebben, zou er een golf van verontwaardigir.g door de Vereenigde Staten gegaan zijn. In dit geval echter laat Was hington geen protest hooren. Daar Tahiti in de buurt van de Japansehe mandaatsgebie- den ligt vormt het als gemeanschappelijke Engelsch-Amerikaansche vlootbasis tusschen Hawaii en de Philippijnen een bedreiging voor bet Ver re Oosten. TOENEMENDE BEDRIJ'VIGHEID AAN HET FRONT VAN TOBROEK. In zijn weermachtsbericht no. 220 maakt bet Italiaansche hoofdkwartier het volgende bekend In den sector van bet elfde leger aan het Grieksche front zijn de vrjandelijke aanvallen aigeslagen. In Cyrenaica valt een toegenomen bedrij- vigbeid waar te nemen van de artillerie en van patrouilles aan het front van Tobrosk. Tijdens een vijandelijken luchtaanval is een Hurricane door bet afweergeschut neerge- haald. Aan bet front van Dzjarabub hebben onze vliegtuigen vijandelijke troepen en gemecha- niseerde middelen met bommen eh maehine- geweervuur bestookt. In Oost-Afrika zijn vijandelijke pantser- wagens, die een van onze posten aan het front van <ien Soedan genaderd waren, op de vlucht gedreven. Aan bet front van Kenya hebben wij een aanval van vijandelijke strijd krachten, welke door vliegtuigen en gevechts- wagens gesteund werd, afgeslagen en den vijand zware verliezen toegebracht. Onze luchtmacbt heeft installaties en magazijnen van de vijandelijke basis te Port iSoedan ge- bombardeerd. Vijandelijke lucbtaanvallen op Djudduga, Berbera, Diredawa, Goera en Tobelli bebben geen schade veroorzaakt. In den ochtend van 17 Januari beeft de vijand een luchtaanval ondernomen op een van onze bases in den Dodecanesus. Dank zij het afweergeschut werd de aanval afge slagen. De bommen vielen in bet open veld zonder schade aan te richten. AANVAL OP EEN STATION TE LONDEN. Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakt bekend: Een duikboot rapporteert bet tot zinken brengen van /29.000 ton vijandelijke koop- vaardijscheepsruimte. Het luchtwapen heeft Zaterdag verkennin- gen boven Britsch gebied gemaakt en daarbij een Londensch station aangevallen. De be- manningen naimen bomtreffers waar op de spoorlijnen en op gebouwen. Zaterdagnacht hebben formaties gevechtsvliegers een haven aan de Engelsche Westkust met succes aan gevallen. Bovendien werden mijnen voor Britsche havens gelegd en werden voor de oorlogvoering belangrijke doelen in Londen door zwakke kracbten met bommen bestookt. Twee vijandelijke vliegtuigen werden in luchtgevechten, een derde toestel door de marine-artillerie neergeschoten. Twee eigen machines worden vermist. SWANSEA HEVIG AANGEVALLEN. Ter aanvulling op het Zaterdag uitgekomen Duitsche weermachtsbericht wordt aan het D.N.B. o.m. gemeld: Reeds de eerste succesrijke aanvallen van Duitsche duikbommenwerpers op de Britsche vloot in de Middellandsche Zee worden in de Engelsche publiciteit opgeviat als een em- stige bedreiging, aangezien zij de positie der Engelschen in dit gebied belangrijk compli- ceeren. In dezen zin spreken talrijke Engel sche bladen. Het weermachtsbericht van Zaterdag bewijat, dat tegeirjkertijd de strijd van de Duitsche duikbooten tegen de Brit sche koopvaardij met het grootste effect docrgaat. De gevaren voor de Britsche vexdedigir.gs- positie zijn dus vergroot. Want ook de.lucht- oorlog tegen Groot-Rritamnie wordt met on- verminderde kracht voortgezet. Vrijdag heeft het optreden van verkennings-gevechts- vliegtuigen boven Engeland belangrijke resul- taten opgeleverd voor nieuwe aanvallen. In tegenstelling tot de beweringen van de Britsche propaganda van den laatsten tijd, zijn Duitsche verkenners bij helder weer en helder licht verschenen boven verscheidene deelen des lands, vooral boven Londen. In den nacht van 17 op 18 Januari is weer een Engelsche haven aan de Wiestkust door formaties gevechtsvliegtuigen met succes aangevallen. Het betreft de belangrijke havsnstad Swansea aan de Noccdzij van het Bristolkanaal. De aanval werd bij goed zicht ten uitvoer gelegd. Het succes kan buiten- gewoon worden genoemd. Haven- en werf- installaties werden zwaar getroffen, verschei dene pakhuizen vlogen in brand. Swansea is een der belangrijkste havens van Engeland voor den invoer van olie en de verwerking daarvan. De stad bezit vier groote havenbekkens, die omringd zijn door uitgebreide opslagplaatsen cn talrijke olie- tanks. Voor de Engelsche wapenindustrie is Swansea zeer belangrijk. De groote tank- installaties aan het Queendock hebben alleen reeds 140 tanks, met een inhoud van acht- honderdduizend ton en een der raffinaderijen met de grootste •capaciteit in Groot-Britan- nie. In het Oosten der stad liggen ijzer- en staalfabrieken, metaalfabrieken, koper-, nik- kel- en magnesiumfabrieken, fabrieken voor de vervaardiging van kcuit en munitie, be- nevens groote maalderijen. Swansea bood den Duitschen bommenwer- pers dus talrijke uiterst loonende doelen, waar aanzienlijke verwoestingen zijn aangericht. iNachtelijke aanvallen zijn ook gericht op voor ddn oorlog belangrijke doelen in Londen. De voortzetting van het leggen van mijnen voor Britsche havens dient eveneens tot den strijd tegen de Britsche scheepvaart. (Bij de in het weermachtsbericht van Vrij dag vermelde haven aan de Westkust van Engeland, die in den nacht van 16 op 17 Januari door krachtige formaties van het Duitsche luchtwapen in opeenvolgende aan vallen werd gebombardeerd, betrof het weder- om Bristol en de voorbaven Avonmouth. Ook deze aanval geschiedde bij goed zicht. Er werden talrijke treffers geplaatst op de havens, de sluisinstallaties en de maalderijen van deze zeer belangrijke havenstad. Zware ontploffingen en omvangrijke branden in de pakhuizen bevestigden de uitwerking van de bommen en vergrootten dienovereenkomstig het vemielingswerk. Omtrent den aanval van het Duitsche luchtwapen op Swansea in den nacht van Vrijdag op Zaterdag wordt aan het D.N.B. nog aanvullend gemeld, dat het havengebied bijzonder getroffen is. Door de in den aan vang van den aanval uitgeworpen brandbom- rnen werden in de Oostelijke haven en aan beide zijden van de monding der kleine rivier, die door de stad stroomt, vier groote bran den aangestoken, die tot reusachtige bran den aangrosiden. Een in de haven liggend koopvaardijschip raakte eveneens in brand. De vliegers der volgende gevechtsvliegtuigen melden, dat het geheele Zuidelijke deel der stad door vele branden vorlicht werd. In het licht van deze branden en begunstigd door den over het algemeen gunstigen weers- teestand konden de explosieve bommen, die in grooten getale werden neergeworpen, goed op het doel gericht worden. Een schril op- lichtende explosie werd waargenomen. In totaal konden ruim 20 branden worden ge- told. AANVALLEN OP ENGELAND. Naar de Associated Press meldt, hebben Duitsche bommenwerpers Zaterdagmiddag een aanval gedaan op de Britsche hoofdstad. Naar de Engelsche berichtendienst meldt, hebben de Duitsche luchtoperaties boven En geland Zaterdag een ,,iets grooteren omvang" aangenomen dan den laatsten tijd. In den loop van den middag vloog een heele reeks vijandelijke machines afzonderlflk over de Engelsche kust. Eenige dezer vliegtuigen hebben in de voorsteden van Londen met bommen schade aangericht. Andere hebben verscheidene plaatsen aan de Britsche Oost- kust bestookt. Naar Reuter meldt, is bij den laatsten luchtaanval op Londen de opperbevelhebber der z.g. ,,vrije Fransche strijdkrachten ter zee en in de lucht", admiraal Muselier ge- wond. AANVAL VAN DUITSCHE TORPEDOBOOTJAGERS. Ondanks het slechte weer en den zwaren zeegang hebben Duitsche motortorpedobooten, naar aan het D.N.B. wordt gemeld, in den nacht van 16 op 17 Januari een aanval on dernomen op de Britsche kust. In de nabij- heid van de Engelsche Zuidoostkust stieten zjj op verscheidene vijandelijke torpedobootjagers waarmede zij in gevecbt kwamen, door bet ongunstige weer kon de uitwerking van het eigen vuur niet ondubbelzlnnig worden waar genomen. Alle Duitsche motortorpedobooten keerden cngedeerd naar hun bases terug. lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllIltll POSTGIRONU3IMERS VAN DE WINTERHULP NEDERLAND: Winterbulp Nederland, Den Haag no. 5553. Als bank der Winterbulp Nederland is aan- gewezen de Kasvereeniging N.V., Amsterdam, no. 877. Stort op 5553 of 877. Ge brengt geluk in veler leven. uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiDi CRIMINALITEIT ONDER DE JEUGD. Naar wij vememen wordt door de gemeente- politie albier een onderzoek ingesteld naar aanleiding van tal van diefstallen die door betrekkeljjk nog kinderen van den leeftijd van 9 tot 14 jaren worden bedreven. Het betreft verschillende artikelen, die de jongens uit winkels, waar zij bij. voorkeur tijdens de sche- mering binnenkomen, z.g. om wat te koopen, we ten weg te nemen, soims reeds v66r de win- keiier zijn winkel heeft betreden of in andere gevallen wanneer deze zijn winkel heeft ver- laten om iets, dat niet in z(jn winkel voor- handen is, uit zijn magazijn te halen. DE STAGNATIE VAN DE VEER- DIENSTEN WEGENS ZWARE IJSGANG OP DE SCHEUDE. De ijsgang op de Schelde werd de vorige week steeds zwaarder en het was te vreezen, dat ook de dienst Terneuzen—Hoedekens- kerke het niet zou kunnen volhouden. Toch is het ten slotte naar we vernemen niet het ijs op de Schelde, doch dat in de haven van Hoedekenskerke geweest, die genoodzaakt heeft dien dienst te staken, omdat de JConingsplaat" toen deze Zaterdag de eerste reis naar Terneuzen zou maken, reeds in of bij de haven van Hoedekenskerke door het slaan op het ijs een gebrek aan de schroef kreeg, waardoor de reis niet kon worden voortgezet en de boot terug moest keeren, tot ongerief van de paSsagiers die Terneuzen hadden willen bereiken en evenzeer van hen die van deze zijde de Schelde wilden over- steken. Naar aanleiding van tot hem gerichte ver- zoeken, heeft de heer Muller, sleepboot- reeder alhier, des namiddags met een zijnor sleepbooten een reis gemaakt naar Hoede kenskerke en terug en is tegen den avond getracht nog een reis te maken. Wegens stroom en wind was toen echter inmiddeis een groot ijsveld voor de inloophaven van HoedeKenskexae gedreven, dat, naar het oor- i deel van den kapitein der sleepboot, te zwaar wa3 om naar de haven door te breken, waar- 1 op hij met de sleepboot naar de haven ^an iemeuzen is teruggekeerd. Het staat er thans dus z66 voor, dat alle verkeer van Zeeuwsch-Vlaanderen naar den overkant moet plaats hebben langs het veer VlissingenBreskens. Dat dit aldaar tot bui- tengewone drukte aanleiding beeft, ook voor het vervoer van stukgoederenverkeer en het over zetten van auto's, hebben wij heden uit eigen aanschouwing kunnen waarnemen. Evenizeer geidt die overgroote drukte voor de tram in de richting naar Oostel. Zeeuwsch- Vlaanderen, zoowel voor personen- als voor stukgoederenvervoer. De bene wagen van de electrische tram der Z.V.T.M. was met per sonen overvol, terwijl het laden van in groo ten getale aangevoerde goederen, waaronder een groote party voor de bereiduig van brood onmisbare gist, noodiwendig zeer veel tijd in beslag moest nemen, waardoor vertraging voor de passagiers ontstond. Men aanvaardt dit eebter in deze tijden zonder mopperen, men is al blij ten slotte vooruit te komen en boopt er op, dat de dooi, die Zaterdag in- zette, door gaat en bet gevaar voor een drei- gend volledig isolement van Zeeuwsch-Vlaan deren daardoor wordt afgewend. We vernemen ondertusschen, dat de „Koningsplaat" uit de haven van Hoedekens kerke naar Vlis3ingen is gesleept voor reparatie. DE HERBOUW VAN WAT IN ZEEiLAND VERWOEST IS. Namens den Algemeen Gemachtlgde voor den wederopbouw, dr. ir. J. A. Ringers, heeft de heer H. Krocn, hcofd van den persdienst van het bureau van dr. Ringers, te Middel- burg een persconferentie gehouden ter be- spreking van den herbouw 'van wat in Zee- land verwoest is. Deze bijeenkomst werd o.a. ook bijgewoond door den vertegenwoccdiger van dr. Ringers voor Ze-eiand, mr. dr. R. W. Graaf van Lynden en den ontwerper van het plan tot wederopbouw van Middelburg, jhr. ir. J. de Ranitz. De beer Kroon besprak eerst wat eigenlyk aan den wederopbouw moet voorafgaan en wees er daarbij op, dat van de 1400 bescha- digde vaartuigen er 360 in Zeeland gezonken waren. Wat het puinruimen betreft, wees spr. er op, dat terwijl in Rotterdam 2.5 tot 3 millioen kub. meter was op te ruimen, dit te Middel burg 80.000 kub. meter bedroeg, terwijl de laming der kosten voor Rotterdam f 15 mil. lioen was, doch later bleek tusschen 11 en f 12 millioen te bedragen, terwijl voor Mid delburg f 350.000 is geraamd. Te Middelburg heeft men thans de straten vrij en is men bezig de nieuwe straten uit te zebten en de voorbereidende werkzaamheden voor het rioleerinigsplan te verrichten. Van de 21 gemeenten waaryoor thans de herbouwplannen gereed zijn, liggen in Zee- land Kruiningea, Middelburg, Sas van Gent en Ierseke. De plannen hebben voor het groot ste deel de instemming van don Algemeen Gemachtigde. Ook zijn er nog plannen, waar- over nog besprekingen gaande zijn. Voor Vlissingen is nog geen herbouwplan ontwor- pen, aangezien de omvang der verwoestingen in deze stad nog niet nauwkeurig is vast te stellen. Te Middelburg zijn op 20 December ruim 600 perceelen cnteigend, de onteigening te Ierseke, Sehore en Sas van Gent kan men binnenkort verwachten. In laatstgenoemde plaats zijn reeds enkele perceelen cnteigend en te Tholen is op 18 December de onteige ning aangezegd. Daar dus het stadium van plannen-maken en voorbereidingen-treffen ook in Zeeland goeddeels voorbij is, hoopt spr. dat de wederopbouw thans overal met kracht wordt aangevat. Daarbij is de financiering natuurlijk van veel belang. Met het vaststel- len van de rijksbijdrage zijn alle vraagstuk- ken van de financiering van den wederopbouw niet opgelost. Spr. wijst daarbij op de bcuw- premie van 10 pet. tot een schade-maximum van 15.000 en de hypotheekregeling 1940. Daarbij wordt bovendien niet vergeten, dat Middelburg zijn zeer byzondere moeilijkbeden op het gebied der financiering heeft en de Algemeen Gemachtigde zal dan ook ieder ge val op zichzelf nagaan. Tenslotte zullen zij, die voor 1 Januari 1942 willen opgebouwd zijn, den voorrang genieten bij de grond- uitgifte. Spr. kwam dan speciaal tot Middelburg en wees er op, wat daar aan historische gebou wen, uitingen van waardevolle cultuur en architectuur uit vroegere eeuwen is verloren gegaan en hoe, evenals te Rotterdam, juist het centrum der stad verwoest is. Daarbij heeft Middelburg de fraaiste van zijn monu- menten in vlammen zien opgaan. Van het stadhuis staan nog de gevals, van de Abdy slechts een klein gedeelte. Van de Prov. biblio- theek in de Lange Delft nog slechts de voor- gevel, het O.-Indisch huis verdween en St. Joris op de Balans kreeg bij een storm den genadeslag. By het maken van' bet plan voor herbouw is rekening gehouden met den verm van de stad, tefneer omdat de twee monumenten, die het stadsbeeld beheerschen, n.l. bet Stadhuis en de Abdij, gerestaureerd zullen worden. Gelukkig zijn enkele andere karakteristieke monumenten gespaard gebleven, bv. de Oost- kerk en het Militair Hospltaal, verder eenige typeerende straten en ook de Dam. Er is dan ook gestreefd naar een herbouwplan, dat met pieteit en bescheidenheid aansluit aan wat gespaard is gebleven of gerestaureerd zal worden en is streven naar een modem ge heel aobtenvege gebleven. Men he~ft rekening gehouden met den ringvermigen plattegrond van de stad, met het vioeiende, doch gesloten stadsbeeld en vooral met de schaal, de ver- houding tusschen grootte en breedte, ruimte en afsluiting. Deze elementen bepalen het rythme van het plan, dat zich tegen monu- mentalifceit verzet. Wlaar Middelburg, als de weg Sloedam Vlissingen gereed zal zyn, slechts eilanden- verkeer behcuden zal, is rekening gehouden met het Streekplan voor Walcberen en met de zes richtlngen waarin van uit Middelburg het verkeer gaat, nl. naar Vlissingen, Nieuw- en St. Joosland, St. Laurens, Koudekerke, Grypskerke en Veere. In de stad zal men on. zorgen, dat de rust om het Abdrjcomplex behouden blijft zonder dat het te doodsch wordt. Uit een verkeers- oogpunt is het tiieuw ontworpen stratennet aanzienlyk beter en overzichtelijk. Overal worden eenvoudige, ongeveer rechthoekige krulsingen van niet meer dan 4 wegen ver- kregen. De Markt zal in de J;oekomst scheef voor het Stadhuis gelegd zijn, waardoor men het gebouw overhoeks ziet en komende uit de hoofdstraat, de Lange Delft, de Gothische zijgevel zlchtbaar zal zijn. Om de markt zrjn verschillende open ruimten ontworpen, waar bodenauto's en dergelijke een plaats kunnen vlnden. Wat betreft de Abdij is er naar gestreefd tot uitdruikking te brengen, dat dit complex van binnen uit is gegroeid cn aan te nemen, dat de Itad zich om zoo te zeggen tegen het groote complex aanvleit. De R.K. kerk zal wederom in de Noordstraat geplaatst wot- den, doch thans met een voorpleantje. Vo der zullen herbouwd worden de Provinciate biblio- theek, de Nieuwe Kerk, de Koorkerk, de Abdijtorcn, het R.K. Zusterhuis en de school, die aan de Haringplaats stond. Beide laatst- genceonde gebouwen eebter op een andere plaats. Niet herbouwd weeden vermoedeliih o.a. de Waalsche en de Vrrjz. Herv. kerk, die beide in de St. Pieterstraat hebben gestaan en zeker niet het mcnumcntale Oost-Indische Huis, de Botermarkt, de voormalige Bank van Leening en een gemeenteschool in de Lange Delft. De winkels zrjn zooveel moge- lijk gedacht, waar vroeger het wmkelccntcuni was, n.l. de Lange Delft en de Lange Burg. De cafe's en restaurants zijn aan de Zuid- zijde van de Markt gedacht met breede trot- toirs en daar. is ook plaats voor hotels en dit is ook het geval op de te vergcooten Groenmarkt. Aan de Ocstzijde van de stad en rondom het Abdijccmplex is een rustige, waardige bebouwing ontworpen. iSpr. wees, wat Middelburg betreft, ten slotte op het oprichten der Stichting „Her- bouw Middelburg", die onder leiding van Ir. P. Verhagen en mr. A. van der Weel reeds met zyn arbeid begonnen is en die nu al aan een 60 personen, die willen gaan bouwen, in- lichtingen heeft verstrekt, waardoor reeds bepaakte straten en pleinen vcor een groot deel zijn „uitverkoeht". Andere plaatsen. Wat betreft Ierseke zegt spr., dat de oude kerk en verschillende gebouwen condom de kerk zyn vernield en beschadigd. Er is een herbouwplan opgesteld, waarby van deze ge- legenheid gebruik wordt gemaakt om de be bouwing in verschillende opzichten te ver- betoren en ook den varkeerstoestand gunstl- ger te maken. De kerk zal meer open komen te liggen en in plaats van door huizen, door een plantsoen worden omgeven. Dit zal ook het geval zyn met de kerk te Schore, waar tevens een dorpskom zal worden gevccmd. Te Hansweert zullen enkele verbetermgen in het belang van het verkeer worden aange- bracht. Te Kapelle zal het verwoeste op een logischer wijze worden herbouwd, waardoor ook het gemeentehuis een betere plaats krijgt. Voor Sas van Gent is een herbouwplan in voorbereiding, dat rekening houdt met een wijziging, of wel een uitbreiding van de sluis- werken van het kanaal GentTerneuzen. Het aangrenzende Westdorpe is een voor beeld voor andere plaatsen, van de 27 ver woeste huizen zijn er reeds 15 herbouwd en bewoond en de herbouw van enkele andere huizen is in uitvoering. Te Terneuzen is door bominslag nogal wat schade aangericht. Het herbouwplan bevat enkele verkeersverbeteringenbochten wor den afgesneden, enkele verbreedingen tot stand gebracht en huizen op een logischer wijze opgebouwd. In Sluiskil zulkn de ver woeste huizen langs het kanaal niet her bouwd worden, omdat. men nu een gelegen- heid heeft een einde te maken aan het sys- teem van lintbebouwing. Er zullen nu enkele straten aangelegd worden en daarlangs zul len de huizen gebouwd worden, zoodat een bebouwde kom ontstaat. Te Tholen ton slotte kan men door op en kele punten aangerichte vernielingen ver- betering in den verkeerstoestand aanbrengen en de huizen iets achteruit zetten. Voorts zyn er in tal van Zeeuwsche ge meenten, zoowel op Walcheren als op Zuid- Beveland en in Zeeuwsch-Vlaanderen bescha- digingen aangericht, doch deze betreffen in hoofdzaak verspreide gevallen, zcodat daar- voor geen herbouwplannen zfln ontworpen. Na een korte pauze was er gelegenheid tot gedachtenwisseling en stellen van vragen en daarbij kwam ter sprake de materialen- kwestie. De heers Kroon zeide, dat er geen reden is voor optimisme, docli ook niet alleen voor pessimisme op dit gebied. Er is zeker gebrek aan hout, staal en rjzer, doch vooral mede door moeilijkheden van transport en als het voorjaar aanbreekt yerwacht de heer Krcon o.a. van Zweden en Phnland meer aanvoer van hout. Wat Vlissingen betreft, dat niet genoemd was, wees de heer Van Lynden er op, dat deze plaats meer verspreide plaatsen van vemietiging doet zien. De heer jhr. De Ranitz weer er o.a. op, dat men op de kaden te Middelburg niet de pra- ticiershuizen van vroeger zal kunnen ver wachten en daarom zal daar met groote voor- zichtigheid te werk worden gegaan. De Botermarkt zal voorloopig zeker ook niet op een andere plaats in de stad terug- komen. Deze spreker gaf uitvoerig nog nadere bijzonderheden over het Mlddelburg- sehe plan. Tenslotte heeft de heer Kroon op een des- betreffende vraag nog medegedeeld, dat men voor den heelen wederopbouw veui hetgeen in Nederland verwoest is, ongeveer 5 jaar derrkt noodig te hebben. Voor Middelburg denkt spr. aan 3 jaar. V ERBEURDVERKLARING VAN GOUDEN TIENTJES? Voor de eerste maal werden door de Haag- scbe recbtbank eenige overtredingen van de deviezenbeschikking behandeld. Deze beschikking bepaalt o.a., dat gouden munten niet zonder vergunning van bet deviezeninstituut worden verhandeld. Niettemin hadden enkele inwoners van Wassenaar, van wie er een in bet bezit was van 200 gouden tientjes en een ander in het bezit van Belgiscbe bankbiljetten (laatst- bedoelde ter waarde van 350 Belgiscbe fran- ken) onderhandeld over verkoop van deze munten, zonder de vereiscbte toestemming. Twee dezer personen stonden Donderdag terecht. Tegen 6bn van hen, die de gouden tientjes bad overgenomen en de Belgische bankbiljet ten niet aan de Nederlandsche Bank had aangeboden, eischte de Officier van Justitie 50 boete subs. 50 dagen en tegen den ander, die alleen aan de verplichting tot aangifte niet had voldaan, 10 subs. 10 dagen met verbeurdverklaring van de gouden tientjes. Uitspraak 30 Januari. HANDEL IN PAARUEN. Niettegenstaande de aankoopvergunningen van paarden slechts spaarzaam worden afge- geven en slechts voor die bedrijven, welke werkelyk directe behoefte hebben aan een paard, loopen de pryzen sterk op. Er wor den reeds fantastische prijzen betaald van 1500 tot 1800. Maatregelen van provin ciate voedselcommissarissen om al te sterke prijsstijging tegen te gaan, zfln vrywel zonder resultaat gebleven. Het Drentsch Landbouw- blad verlangt nu, dat van overheldswege radicaal wordt ingegrepen. Het algemeen landbouwbelang eisch't, dat de prijzen tan paarden op een peil worden gebracht, dat in geen geval hooger mag liggen dan de prijzen, die brj de vordering bStaald zijn.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1941 | | pagina 3