Buitenland I Nieuwe geldige Bons: I I I BKOinnininffl1 TERNEUZEN, 4 NOVEMBER 1940. DE BEGROOTTNG VAN HET RIJK. Aan een versohenen en tevens in werlcing getreden verordening van den Rijkscommissa- ris voor het bezette Nederlandsche gebied be treffende het vaststellen en het wijzigen van begrootingen en betreffende het vaststellen van rekeningen van het Rijk, de Rijksfondsen en de Staatsbedrijven, is het volgende ont- leend: De secretaris-generaal van het Departement van Financien is belast met: 1. Het vaststellen en het wijzigen van de begrootingen van het Rijk, de rijksfondsen en de Staatsbedrijven. 2. Het toezicht op de tenuitvoerlegging van de onder 1 bedoelde begrootingen. 3. Het vaststellen van de Rijksrekeningen en van de rekeningen van de Rijksfondsen en de Staatsbedrijven, nadat deze door de Alge- meene Rekenkamer zijn goedgekeurd. De onder 1 en 3 bedoelde maatregelen (vast- stellingen en wijzigingen) hebben kracht van wet. GEMEENTEJBEGROOTINGEN VOOR 1941 STAAN ER NIET ROOSKLEURIG VOOR. De samenstelling der gemeente-begrooting voor 1941 zal, naar van bevoegde zijde aan de Zaanl. wordt medegedeeld, voor het over- wegend grootste aantal gemeenten, in belang- rijke mate afwijken van de wijze, waarop de laatste jaren het gemeentelijke huishoudboek werd ingericht. Sinds de instelling van het Werkloosheids- Subsidiefonds werden jaarlijks aan de ge meenten, welke daarvoor, in verband met haar financieele positie, in aanmerking wenschen te komen uit dat fonds een extra bijdrage verstrekt, tot dekking van de kosten, voort- vloeiende uit de werkloozenzorg. Teneinde de gemeente-financien niet al te zeer te ontwrichten, werd door het Rijk aan de gemeenten, welke daarop aanspraak wil- den maken, een deel der belastinggelden uit- gekeerd, welke uitkeering als belastingbij- drage bekend staat. Bij de samenstelling der Gemeente-Begroo- tingen voor 1941 zullen, naar Gedeputeerde Staten aan de betrokken Gemeentebesturen hebben doen weten, voorloopig gd£n bedragen geraamd worden voor extra-bijdrage in de kosten voor de Wlerkloozenzorg, noch voor de belastingbijdrage. Een onmiddellijk gevolg hiervan zal dus zijn, dat in het overwegend grootste aantal gemeenten van ons land de deskundige zegsman vgn het blad taxeer- de het op circa drie-vierde van het aantal Nederlandsche gemeenten de begrooting voor 1941 een belangrijk tekort zal aanwijzen. Hoe daarin van Rijkswege zal worden voor- zien, staat op dit oogenblik nog niet vast. MARSCHEN VAN N.S.B.-FORMATIES. Naar het A.N.P. vemeemt, heeft de secre taris-generaal, wnd. hoofd van het Departe ment van Justitie aan de politie-autoritelten een schrijven doen toekomen, waarin wordt medegedeeld, dat de Rijkscommissaris voor het bezette Nederlandsche gebied de W. A. van de N.S.B. en de Nederlandsche S. S. van de NjS.B. heeft goedgekeurd. Met deze goed keuring is verbonden het recht om marschen (optochten) te houden in alle plaatsen in Nederland, zonder nadere formaliteit, tenzij de formhtie sterker is dan pl.m. 100 man (storm), in welk geval de belanghebbende organisatie verplicht is van den voorgenomen optocht uiterlijk drie dagen van te voren ken- nis te geven aan het (de) hoofd(en) van plaat- selrjke politie, in welks (welker) gemeente(n) de optocht zal plaats vinden, met vermelding van de route. Met deze kennisgeving kan worden volstaan. Ten slotte wordt in dat schrijven medege deeld, dat de N. J. S. (Nationale Jeugdstorm) geen vergunning behoeft voor het houden van optochten. TOEPASSING KINDERBIJSLAGWET. Wie als arbeider ingevolge art. 2 dezer wet worden aangemerkt. De waamemend secretaris-generaal, wnd. hoofd van het Departement van Sociale Zaken heeft het volgende bepaald: Artikel 1. 1. In loondienst zijnde personen, die niet in dienst zijn van een ondememing en die, in- dien zij wel in dienst van een ondememing waren, op grond van artikel 2 der kinder bijslagwet als arbeider zouden worden aange merkt, worden voor de toepassing van de kin derbijslagwet als arbeider beschouwd in de volgende gevallen: a. indien zij in loondienst werkzaam zijn aan inrichtingen, staande onder beheer van een natuurlijk of een rechtspersoon; lb. indien zij in loondienst werkzaam zijn bij personen, die een vrij. beroep uitoefenen, zooals advocaten, procureurs, zaakwaar- nemers, geneesheeren, notarissen, architecten, accountants ten behoeve van de uitoefening van dat beroep; c. indien zij in loondienst werkzaam zijn bij rechtspersoonlijkheid bezittende vereenigingen of stichtingen; d. indien zij in loondienst werkzaam zijn als tuinman, boschwachter of in een soort- gelijke betrekking; e. indien zij in loondienst werkzaam zijn voor de verzorging van dieren of voor de be- diening van rijtuigen, motorrijtuigen, vlieg- tuigen en pleziervaartuigen; f. indien zij in loondienst werkzaam zijn bij in aanbouw, onderhoud, herstelling of slooping zijnde bouw-, water- of grondwerken, uitge- voerd in eigen beheer. 2. In afwijking van vet bepaalde in het vorige lid worden voor de toepassing van de kinderbijslagwet echter niet als arbeider be schouwd a. personen, die uitsluitend of in hoofd- zaak belast zijn met het verrichten in de huis- houding van private personen van huiselijke of persoonlijke diensten; b. personen, voor wie een regeling inzake <Je toekenning van kinderbijslag geldt, als be doeld in artikel 5 der kinderbijslagwet, welke als bijzondere regeling is erkend. Artikel 2. 1. Een regeling inzake de toekenning van kinderbijslag, getroffen voor personen, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder a. en c., kan door den secretaris-generaal van het Departement van Sociale Zaken als bijzondere regeling worden erkend, indien naar zijn oor- deel door de afzonderlijke voorziening de be- langen dezer personen niet worden geschaad. 2. Personen, als bedoeld in artikel 1, eer ste lid, onder a. en c., voor wie in de daar- ibedoelde dienstverhouding een regeling inzake de toekenning van kinderbijslag is getroffen, welke als bijzondere regeling is erkend, wor den, voor zooveel die dienstverhouding be- treft, niet als arbeider in den zin der kinder bijslagwet aangemerkt. VERGEMAKKELIJKING VAN HET BiETALINGSVERKEER MET DUITSCHLAND. OBij rondschrijven van den Duitschen Rijks- minister van economische zaken zijn met in- gang van 1 November de Nederlandsche ver- mogensbeleggingen in Duitschland in begin- sel vrijgegeven. In het bijzonder kunnen in de toekomst renten, opbrengsten, winstaan- deelen, huur- en pachtgelden, zoomede over- eenkomstige regelmatig terugkeerende beta- lingen uit vermogensbeleggingen van in het bezette Nederlandsche gebied zetelende per sonen in het Duitsche gebied ten voile zon der speciale goedkeuring naar het bezette Nederlandsche gebied worden overgemaakt. Daarmede zijn in zooverre alle beperkingen, die vroeger op grond van deviezen-politiek werden gemaakt, vervallen, over de genoemde vermogensbeleggingen zelf kan bovendien in het Duitsche rijksgebied vrijelijk worden be- schikt. 'Het overmaken van de uit de de ver- vreemding of terugbetaling dezer vermogens beleggingen voortvloeiende bedragen naar het bezette Nederlandsche gebied is op grond van een desbetreffende goedkeuring, die op ver- zoek steeds zal worden verstrekt, eveneens mogelijk. Bovendien worden voor het betalingsverkeer van Duitschland naar het bezette Nederland sche gebied verdere faciliteiten gegeven, die een opruiming van tot nu toe bestaande on- gewenschte technische hindernissen beteeke- nen. Dit geldt in het bijzonder voor betalin- gen op het gebied van het warenverkeer. Daarenboven wordt voor overmakingen naar het bezette Nederlandsche gebied en voor ver- rekeningen en betalingen in het Duitsche rijksgebied een maandelijksche vrije grens van 5000 rijksmark per persoon ingevoerd. Naar evenredigheid wordt op het gebied van het reizigersverkeer een vrije grens van 1000 rijks mark of 750 en voor het grensverkeer een dagelijksche som van 100 rijksmark of f 75 dan wel maandelijks 1000 rijksmark of f 750 ingesteld. Daarmee overeenkomend is het inzonder- heid geoorloofd, afgezien van de mogelijkheid der overmaking in het raam van de maande lijksche vrije grens van 5000 rijksmark de loonen van de in Duitschland werkzame Nederlandsche arbeiders en employe's zonder speciale goedkeuring in baar geld naar het bezette Nederlandsche gebied over te brengen. Evenals tot dusverre moeten alle over makingen van Duitschland naar het bezette Nederlandsche gebied, ook indien zij in d" toe komst zonder speciale goedkeuring kunnen geschdeden, door storting van het daarmee overeenstemmende rijksmarkbedrag bij de Duitsche verrekeningskas ter verrekening worden behandeld. IVoor vermogenswaarden van emigranten en voor bepaalde openbare leeningen geiden bijzondere bepalingen. DE EERSTE GRAANDROGERIJ IN GELDERRAND. Het vraagstuk der voedselvoorziening is in dezen tijd van groot belang. ledere poging. welke wordt aangewend om den I eschikbaren voorraad menschelijk voedsel een nuttiger ef fect te geven, mag dan ook met dankbaarheid worden begroet. Daartoe behoort o.m. het drogen van graan, omdat daardoor, wat vroe ger dienstbaar was als veevoeder, thans voor de menschelijke consumptie geschikt is. Graandrogerijen zijn voor Gelderland aieuw. Tot nu toe waren zij uitsluitend in bedrijf bij de groote meelfabrieken in ons land en m en- kele groote havensteden. De eerste graan- drogerij is te Zutphen in bedrijf gesteld bij den meelhandel van den heer D. L. van Elk. Het te Zutphen geplaatste apparaat aeeft een capaciteit van 5 ton per uur. DE WERKLOQSHEID IN BELGlJE STERK GEDAALD. Het D.N.B. meldt uit Brussel: De werkloosheidscijfers hebben thans een stand bereikt, die onder het gemiddelde van 1939 en zelfs beneden dat van het vredesjaar 1938 ligt. De oorzaak van deze snelle vermin- dering van het aantal werkloozen, dat eind October nog 311.310 bedroeg, is in de eerste plaats een gevolg van de doortastende Duit sche maatregelen voor den wederopbouw van het land en ter bevordering van handel en nijverheid. De snelle opleving van de Belgi- sche industrie wordt gesteund door een groot aantal Duitsche civiele opdrachten. Voor al deze door Duitschland aan de Bel- gische industrie verstrekte opdrachten wor den de grondstoffen door Duitschland ge- leverd. Tot de leniging van de werkloosheid heeft ook het feit bijgedragen, dat van de staking der vijandelijkheden tot begin November om- streeks 65.000 Belgen in Duitschland werk ge- vonden hebben. OONVOOIEN BIJ GEEATH YARMOUTH EN SHEERNESS 'BESTOOKT. Vrijdagmorgen heeft een ,,Heinkel 111" in de omgeving van Great Yarmouth met bijzon der succes een aanval gedaan op een Britsch convooi, dat dotor twintig torpedobootjagers en een aantal onderzeeers werd geescorteerd. Een torpedojager en een koopvaarder werden ieder door aciht bommen geraakt. Twee an- dere koopvaardijschepen kregen voltreffers. Bijna twintig treffers in het Duitsche toestel konden geen afbreuk doen aan de luchtwaar- digheid daarvan. Een tweede succes werd behaald door Duitsche „Stuka's", die bij Sheemess negen schepen vein een Britsch convooi met een ge- zamenlijken inhoud van 27.000 ton tot zinken brachten; drie schepen van 6000 ton, waar- ondec een lichte kruiser, werden door recht- streeksche treffers zwaar bescheidigd. Over de aanvallen, welke de Vrijdagochtend opgestegen Duitsche vliegtuigen hebben on- demomen op Londen en Zuid-Engeland, ver- neemt het D.N.B., dat het weer buitengewoon gunstig was. Op het vliegveld Norwich- Catton in Midden-Engeland werd de tank- installatie tot ontploffing gebracht. Bij een tweeden aanval werd een hangar op een ander vliegveld in Midden-Engeland volkomen in de asch gelegd In Zuid-Engeland gingen een opslagplaats van motorbrandstof en een fabriek in vlammen op. Volgens de tot dus- ver ontvangen berichten zijn bij de luchtge- vechten van Virijdag acht Britsche toesteilen en e6n Duitsch vliegtuig neergehaald. Majoor Galland behaalde zijn 50ste overwinning in de lucht. Volgens goed ingehchte Duitsche militaire kringen hebben de waamemingen van den laatsten tijd duidelijk getoond, dat de slechte weersomstandigheden bij het voortschrijden van het jaargetijde steeds ongunstiger voor- waarden bieden voor de Britsche aanvallen uit de lucht op Duitschland. De dichte grond- mist verhindert vaak het starten en landen. Daarbij moet worden opgemerkt, dat ondanks het feit, dat deze omstandigheden voor beide partijen even ongunstig zijn de Duitsche pilo- ten door hun voortreffelijke opleiding in het blindvliegen en met behulp van de wereldbe- kende uitmuntende meetinstrumenten veel betere start- en vliegvoorwaarden hebben. Met het oog op de afstanden tot hun doelen hebben de Britsche vliegtuigen eerder ijsvor- ming te vreezen dan de Duitsche. Bovendien hebben de Duitschers meer kans een mistvrij vliegveld over te houden dan de Engelschen, wier eiland, zooals bekend is, in den herfst en de wintermaanden in dit opzicht atmosferisch bijzonder in het nadeel verkeert. Op grond van deze feiten verklaart men te Berlijn, dat ,,Generaal Winter" dus een goede bondgenoot van de Duitsche luchtmacht blijkt te zijn. KOLENVRAAGSTUK IN DUITSCHLAND OPGELOST. Maar spaarzaamheid aanbevolen om vervoer niet te zwaar te belastcn. De toegenomen productiecapaciteit, waartoe Duitschland ook in den oorlog in staat is, blijkt uit de mededeelingen, die Rijkscommis- saris Walther aan de pers heeft verstrekt. Volgens deze mededeelingen werden in Duitschland in het jaar 1939 gemiddeld 7 mil liard centenaar kolen gedolven. In de maan- den April en Augustus van dit jaar werden 8 millioen ton of 160 millioen centenaar meer kolen ter beschikking gesteld als huisbrand, dan in dezelfde maanden van het verloopen jaar of in eenig ander jaar. Alleen in de maand Augustus werden dagelijks 130.000 ton meer kolen door de spoorwegen van het Rijk getransporteerd, als verleden jaar. Deze stijgende lijn, die zoowel voor de kolenwinning als voor de prestaties van de spoorwegen typeerend is, zal, zooals de Rijks- coanmissaris zeide, ook in de toekomst zoo blijven. Na afloop van den oorlog op het vaste- land heeft de weermacht een groot aantal mijnwerkers uit den militairen dienst ontsla- gen of met groot verlof kunnen zenden. Dui- zenden hunner zijn in de laatste weken in de mijnen teruggekeerd. De in het voorjaar en in de zomermaanden aangestelde buitenland- sche werkkrachten zullen voorloopig nog in dienst worden gehouden. Ook de andere eischen, die aan een geregelde exploitatie van de kolenmijnen worden gesteld, zijn op bevre- digende wijze vervuld. Hout, ijzer en de noo- dige machines staan in voldoende mate ter beschikking. Mijnhout heeft men thans zelfs veel meer dan vroeger. Het rollend materieel van de spoorwegen is aanzienlijk toegenomen, zoowel door het feit, dat de weermacht de wagens niet meer noodig heeft als door in het buitenland in beslag ge- nomen wagens. Dit neemt echter niet weg, dat de Rijks- commissaris de dringende vermaning richtte tot het Duitsche volk, spaarzaam om te gaan met de kolen. Zoowel het sterk 'belaste transportwezen als de mijnwerker, van wien thans zooveel wordt gevorderd, moet worden gespaard. Het moet voldoende zijn, wanneer elke huishouding over voldoende kolen be- schikt. om een kamer goed te verwarmen. TOEN"EMENDE RUSSISCHE BESTELLINGEN IN DE VER. STATEN. Berichten uit industrieele kringen maken naar het A.N.P. uit New York meldt, gewag van toenemende Russische bestellingen van gereedschappen en staal ten behoeve van de werkzaamheden en ontginningen in de Sovjet Russische olie industrie. Vooral in het Pitts burgh district werden orders geplaatst ten bedrage van verscheidene millioenen dollar. Vrij aanzienlijke bestellingen heeft Rusland ook ten aanzien van goederenwagons en loco- motieven geplaatst. Het betreft hier orders van eenige millioenen dollars. In New York is bekend gemaakt, dat Rusland het voomemen koestert het rollende spoorweg materiaal aan zienlijk te verbeteren. Het schijnt, dat Rusland van plan is nog verdere orders aan de Amerikaansche indu strie te verstrekken, aangezien gedurende de maand September de goudverscheping via Wladiwostok twaalf millioen dollar bedroeg. Men is van meening, dat nog verdere goud- transporten naar de Vereenigde Staten zullen plaats hebben. DE VLIEGTUIG-INDUSTRIE IN AMERIKA. Men raamt in financieele kringen te New- York, dat de waarde van de maandelijksche productie in de vliegtuigindustrie der Ver eenigde Staten op het oogenblik ongeveer 55 millioen dollar bedraagt, tegen 30 millioen aan het begin van dit jaar en 45 millioen dollar in het midden van 1939. Men verwacht, dat de totale waarde van de productie over 1940 ver- moedelijk tegen de 400 millioen dollar zal loo- pen. Ter vergelijking diene, dat dit percen tage over 1939, 255 millioen dollar bedroeg. ONTEVREDENHEID ONDER ENGELSCHE WEGGEV OERDEN. Volgens een eigen bericht van Tass uit Londen is er onder de weggevoerde bewoners van Londen, die naar Oxford en Cambridge gebracht zijn, groote ontevredenheid ontstaan wegens de moeilijkheden, die bij hun huisves- ting ontstaan zijn. In Oxford zijn 800 vrou- wen en kinderen uit Londen in een bioscoop ondergebracht, welke niet eens over de aller- noodzakelijkste inrichtingen beschikt. Daar komt bij, dat er in Oxford een groot aantal leegstaande huizen en woningen is, die van alle gemakken voorzien zijn. Het is echter verboden deze woningen door vluchtelingen te laten betrekken. DE ENGELSCHE SGHEEPSVERLIEZEN Met betrekking tot het communique der Britsche admiraliteit, volgens hetwelk de En- gelsche verliezen in de op 21 October geeihdig- de week 44 schepen, totaal 198.000 ton, heb ben bedragen, wordt er van Duitsche zijde op gewezen, dat in werkelijkheid alleen op 19 en 20 October het Engelsche verlies aan koop vaardijschepen 327.000 ton bedroeg. Daarvan werden alleen door Duitsche duikbooten, zoo als uit de berichten van het Duitsche opper- bevel blijkt, 43 schepen, totaal 260.000 ton, uit convooien tot zinken gebracht. Opmerkelijk, aldus het D.N.B., vindt men in Duitsche kringen de Engelsche verklaring,, dat dit het zwaarste verlies in een week sedert het uitbreken van den oorlog was, met uitzonde- ring van de op 23 Junigeeindigde z.g. week van Duimkerken. toen de Engelschen hun ver liezen als 210.000 ton opgaven. Men heeft ook met belangstelling kennis genomen van de Engelsche verklaring, dat de Britsche verlie zen in deze week het gevolg zijn van ,,een sterke duikbootconcentratie op een bijzondere plaats van den Atlantischen Oceaan". DE ROL VAN EGYPTE IN DEN STRIJD OM ENGELANIVS BESTAAN. (Van onzen V^P.B.-Correspondent.) Het hervatten van het offensief door de Italianen heeft opnieuw de aandacht gevestigd op dezen sector van het reusachtige front der spilmogendheden en op de kansen, die er voor het Italiaansche leger bestaan, om den Engel schen tegenstand in Egypte te breken. De Engelschen hebben in Egypte niet alleen afzonderlijke steunpunten aangelegd, doch het geheele land verdeeld in een aanvallende en een verdedigende basis. De nationale Egyptische inrichtingen, verkeersmiddelen, economie, havens en vliegvelden, de Egypti- sche bodem en de Egyptische bevolking zijn i door de Engelschen voor militaire doeleinden aangewdnd. Het land werd door het Britsche opperbevel ingedeeld in „gevaren zones" en „militaire zones". De eerste liggen in de. delta ■iiiiiiiiHiiiiiiiniiiiiini EIEREN. Bon 65 (algem. distributiebonboekje), geeft van 4 tot en met 10 November [j 1 (eventueel 17 November) recht op 1 J het koopen van een ei. RUST ENZ. 1 Bon 82 (algem. distributiebonboekje) i geeft van 2 tot en met 29 November recht op het koopen van een half J J pond rijst of rijstemeel of rijstebloem j 1 of gruttemeel. HAVERMOUT ENZ. s 1 Bon 83 (algem. distributiebonboekje) geeft van 2 November tot en met 27 December recht op het koopen van g een half pond havermout, of haver- B g vlokken, of haverbloem, of aardappel- g J meelvlokken, of gort, of gortmout, |j g of grutten. g m Bon 88 (algem. distributiebonboekje) g j geeft van 2 November tot en met 27 m December uitsluitend recht op het M g koopen van een half pond gort of B 1 gortmout of grutten. MAIZENA ENZ. 1 Bon 93 (algem. distributiebonboekje) g g geeft van 2 November tot en met g g 27 December recht op het koopVn g B van een ons maizena of griesmeel of g g sago of aardappelmeel of een hoe- 1 g veelheid puddingpoeder of pudding- g g sauspoeder, welke een ons zetmeel 1 g bevat. S VERMICELLI ENZ. g Bon 98 (algem. distributiebonboekje) J g geeft van 2 November tot en met B 27 December recht op het koopen g g van een ons vermicelli of macaroni of B spaghetti. BLOEM ENZ. M Bons 1 (bloemkaart), geven van 4 No- 1 {j vember tot en met 1 December elk g jj recht op het koopen van 60 gram g roggebrood of 50 gram ander brood g g of rantsoen gebak of 35 gram g B meel of bloem. UlUUUIIiimH] en hebben een preventief karakter, ingeval de Egyptische bevolking een vijandige houding mocht aannemen. Onder de ,,gevaren zones'* vallen de Egyptische havensteden Alexandria, Suez en Port-iSaid, evenals de hoofdstad Kairo. Alexandrie is de grootste oorlogshaven der Engelschen aan de Middellandsche Zee. In Suez worden de uit alle deelen van het Empire afkomstige troepen ontscheept. Port-Said is de verzorgingshaven voor de in Egypte staan de Engelsche strijdkrachten, alsmede voor de vloot. In Kairo heeft het Britsche opperbevel zijn zetel opgeslagen. Daartegenover ligt de groote Engelsche Quastr-an-Nil-kazerne. Aan de groote wegen, die van Kairo naar Suez, Heloean en de groote oase Fayoem leiden, lig gen tal van militaire dep6ts en reservetroe- pen. In het Noordoosten van Kairo, aan de Suezstraat, ligt het vliegveld El-Miazza en in het Noordwesten, bij de voorstad Rod-el- Farag, waar de Nijl zijn grootste breedte be reikt, de haven voor watervliegtuigen van de Egyptische hoofdstad. Zoowel het vliegveld als de haven voor watervliegtuigen worden thans uitsluitend gebruikt voor militaire doel einden. Een mil lioenen pi andat schipbreuk l®ed. Ook bij Heloean in het Zuidoosten ligt een miiitair vliegveld. In de voorstad Embabeh tusschen Rod-el-Farag en Kairo bevindt zich een wapenfabriek. Als gevaren z6nes worden verder beschouwd knooppunten van spoor wegen, Nijlbruggen en -dammen. Het Engel sche oppercommando kan de burgerbevolking te alien tijde uit deze gevarenzones evacuee- ren. Dit is trouwens reeds voor een deel ge- schied in Kairo, Alexandrie en andere centra. De militaire operatie-zones zijn: 1. De Westelijke woestijn tot op een afstand van ongeveer 400 kilometer van de kust in Zuide- lijke richting. 2. Het Westelijke havenbekken van Alexandrie met de voorsteden in het Westen. 3. De zone van het Suezkanaal. 4. De weg van Kairo naar Suez. Tot aan het begin van het Italiaansche offensief beschouwden de Engelschen de Sahara als een onoverwinnelijk bolwerk. De grootste strategen en vestingbouwkundigen beijverden zich, deze woestijnzone verder te versterken. Zij hadden o.m. plan, het dal brj Kattara te veranderen in een binnenzee, ten einde op die wijze een aanval uit het Westen te keeren. Met het ocg op de hooge kosten werd hiervan echter afgezien. Er werden drie verdedigingslinies aangelegd ter hoogte van iSolioem, Sidi el Barani en Marsa Matroek; bovendien werd Alexandrie versterkt. Vermelding verdienen de tankval- len. Dit zijn breede greppels, die in den rots- achtigen woestijnbodem zijn aangebracht en met los woestijnzand opgevuld. Zij liggen achter elkaar op alle plaatsen, waar de rots- achtige woestijnbodem een snel oprukken van de gemotoriseerde troepen mogelijk zou maken. Alexandrie, het centrum van de militaire aetiviteit. De militaire zone van de stad Alexandrie concentfeert zich op het Westelijke haven bekken. Hier bevinden zich de petroleumtanks en de voorraaddepots van de Britsche vloot. Ten Westen daarvan en zich daarbij aanslui- tend strekt zich de militaire zone uit over de geheele, 20 km lange landtong tusschen de Middellandsche Zee en het Marioetmeer, met het vliegveld Dekhela en talrijke militaire inrichtingen. Met deze landtong staat en valt de verdediging van Alexandrie. Het militaire verdrag betreffende de Suez- kanaalzone van 1936 staat den Engelschen een exp6ditiecorps van 10.000 man toe aan het Suezkanaal, alsmede 400 piloten en technisch personeel. De landstrijdkrachten staan bij Genefa ten WIesten van het Groote Battermeer en in H Moaskr bij Ismailia. De luchtstrijdkrachten zijn gestationneerd op een vrjf mijl breede strook van de woestijn. Ten Oosten van het Suezkanaal liggen de vliegvelden voor het uit- voeren van proefvluchten en andere militaire inrichtingen. Aan den van Suez naar Kairo leidenden weg werden geweldige militaire depdts aangelegd. In de haven van Alexandrie moeten zich vier groote slagschepen van 31.000 ton be vinden, talrijke kleine kruisers en een groot aantal torpedobooten, duikbooten en kleinere schepen, alsmede minstens een vliegtuigmoe- derschip. De Engelsche troepen in Egypte zijn goed uitgerust. Zij beschikken vooral over speciaal voor de woestijn gebouwde pant- serwagens, die zich met gemak over de zand- duinen kunnen voortbewegen. Alles wijst er op, dat de Engelschen zich volkomen bewust zijn van de groote rol, die Egypte speelt in den strijd om het bestaan van het Empire. TELEFONEEREN J3UITEN DE KANTOORUREN. Een wenk aan de abonne's. 'Qngetwijfeld bracht de automatiseering van de telefoon in het plaatselijk net te Ter- neuzen voor de abonne's gemakken. Doch er is, we schreven dit reeds eerder met die automatiseering ook wel iets verloren gegaan. De abonne's komen nu sams voor een vraag te staan, waarop de automaat geen ant- woord geeft, terwijl de telefonisten, die vroe ger ook het plaatselijk net bedienden, wel konden geven. Zoo deden wij en dat zal ook anderen wel overkomen een ervaring op, als gevolg van blijkbaar wat ha as tig gebakerde abonne's, die wanneer ze hun nummer hebben gekozen en de waarschuwing aan het andere eind van him verbinding hooren kunnen, al spoedig hun haak weer neerwerpen, wanneer het toestel waarmede ze zich hebben verbonden, niet a la minute antwoordt. En die ervaring doet men vooral op, wan neer men wordt opgebeld buiten de bureau- uren en vermoedelijk ondervinden dit ook par- ticulieren die een huis-aansluiting hebben en zich. niet steeds bevinden in de kamer waar het toestel is geplaatst. We vermoeden dat die haastig gebakerde abonn6's, die t e spoedig den haak neerwer pen en de verbinding dus weer verbreken, zich niet voldoende rekening geven van den toe- stand. Wanneer men aansluiting wenscht met een toestel, dat niet steeds bewaakt is, is het niet juist, te verwachten, dat de abonnd die men wenscht te spreken, onmiddellijk rea- geert. Als men den verklikker hoort waarschuwen en men begeeft zich onmiddellijk naar het toestel, doch moet een deur of drie passeeren om het te bereiken, zal daarmee allicht een halve ininuut gemoeid zijn, eer men kan ant- woorden. Ook wij ondervinden, dat men in den regel langer op een antwoord moet wachten bij aansluitingen met particuliere huizen, dan met kantoren waar steeds iemand in de nabij- heid van de telefoon is. Nu is het echter voor een abonn£ niet aan- genaam, wanneer hij zich moeite geeft om zoodra mogelijk zijn toestel te bereiken, als de waarschuwingsbel klinkt, wanneer hij den hoom van den haak heeft genomen, niets meer te hooren of nog alleen het geluid, dat aan de andere zijde van den draad de hoom op het toestel wordt gelegd. Wanneer men dan telefoneert bij de dames die de centrale thans nog bedienen, of men wellicht interlocaal is gevraagd, zijn deze wel zoo vriendelijk dat voor u te onderzoeken, maar als dat antwoord negatief is en de op- roep dus uit de stad zelf komt, zwijgt de auto maat en blijft men voor een raadsel staan, terwijl degene die ons iets te vertellen had, zijn doel niet heeft bereikt. We meenden, op grond van eigen ervaring, dat een waarschuwing om niet te vlug den hoom op het toestel te werpen voor het plaat selijk telefoonverkeer zijn nut kan hebben. MILITAIRE AUTO IN BOTSING MET TRAM. Woensdagavond reed, volgens de Pr. Z. Ct., een militaire auto -uit den Achterweg de Dorpsstraat in te Breskens. Op het oogenblik dat de wagen de rails wilde oversteken, nader- de de stoomtram BreskensMaldeghem. Hoe- wel de machinist het gevaar zag aankomen, kon hij echter de machine niet bijtijds tot stil- stand brengen. Een botsing volgde. De auto werd tegen den muur van het woonhuis van den heer C. Diersen gedrukt. De wagen liep materieele schade op. De inzittenden kwamen met den schrik vrij. BOTSING TUSSCHEN PERSONEN- EN GOEDERENTREIN. Donderdagmorgen ongeveer negen uur hoor- de men, meldt de Prov. Z. Crt., in Hoedekens- kerke een harde slag die uit de richting van de zee scheen te komen. Velen dachten dat er een mijn ontploft was, zooals vorige week ook het geval was geweest. Dit bleek echter niet zoo te zijn, doch er had een treinbotsing vlak bij de losplaats van de Nederlandsche Spoorwegen plaats gehad. Elken morgen ran- geeren hier de treinen die met suikerbieten ge- laden zijn, ongeveer op denzelfden tijd, dat de personentrein uit Goes komt. Door onbekende oorzaak geraakte zoowel de goederentrein als de personentrein op hetzelfde spoor, zoodat een botsing onvenmijdelijk was. In voile vaart reed de personentrein op den stilstaanden goe derentrein met het gevolg, dat de locomotief den laatsten goederenwagen, die met appelen geladen was, ramde. Deze wagen drong in den voorlaatsten wagen die vol suikerbieten was, terwijl ook de volgende wagon nog beschadigd werd. Aan den personentrein werd verder geen schade toegebracht. Twee personen, die licht gewond waren, werden onmiddellijk door dok- ter Kole verbonden. Spoedig was personeel van de spoorwegen aanwezig benevens de Goesche stationschef. De herstellingswerkzaamheden werden onmid dellijk ter hand genomen, zoodat tegen den middag de rails hersteld waren en het spoor weer bereden kon worden. Ook de appels wer den 's middags per vrachtauto verder ver- voerd. NIEUWE REGELING WINTERJASSEN. Nader wordt gemeld: Van 31 October tot 31 December zal elk ge- zin, dat door de tot dusver geldende regelin- gen nog niet in staat was een winterjas of wintermantel te koopen, zich zulk een stuk winterkleeding kunnen aanschaffen. Deze regeling is aldus", dat op de textiel- kaart van het hoofd van het gezin tegen af- levering van de toons A en AA tot 31 Decem- toer een winterjas of een wintermantel, of de stof voor 5en zoo'n kleedingstuk gekocht kan worden. Indien deze bons A en AA reeds van de textielkaart van het hoofd verwijderd zijn, blijkt daaruit, dat men al een winterjas of mantel heeft verkregen en kan men er niet nog 5en bijkoopen. De kem van deze regeling is, dat in elk gezin slechts een jas of mantel (resp. de stof er voor) bijgekocht mag worden. In een gezin zullen de ouders dus moeten uitmaken, wie de gelukkige is: moeder, of vader, of 66n van de kinderen. En als van vaders textielkaart de 'bons A en AA reeds verwijderd zijn, dan komt er in het geheel geen nieuwe jas of mantel bij, althans niet voor 31 December. Bij den koop moet de distributiestamkaart van het hoofd van het gezin overgelegd worden. Na 31 December zal er een regeling komen, waarbij het publiek gelegenheid krijgt een speciale vergunning te vragen voor den aan- koop van een jas of mantel.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 3