Buitenland
I Nieuwe geldige Bons: I
I I
BKOinnininffl1
TERNEUZEN, 4 NOVEMBER 1940.
DE BEGROOTTNG VAN HET RIJK.
Aan een versohenen en tevens in werlcing
getreden verordening van den Rijkscommissa-
ris voor het bezette Nederlandsche gebied be
treffende het vaststellen en het wijzigen van
begrootingen en betreffende het vaststellen
van rekeningen van het Rijk, de Rijksfondsen
en de Staatsbedrijven, is het volgende ont-
leend:
De secretaris-generaal van het Departement
van Financien is belast met:
1. Het vaststellen en het wijzigen van de
begrootingen van het Rijk, de rijksfondsen en
de Staatsbedrijven.
2. Het toezicht op de tenuitvoerlegging van
de onder 1 bedoelde begrootingen.
3. Het vaststellen van de Rijksrekeningen
en van de rekeningen van de Rijksfondsen en
de Staatsbedrijven, nadat deze door de Alge-
meene Rekenkamer zijn goedgekeurd.
De onder 1 en 3 bedoelde maatregelen (vast-
stellingen en wijzigingen) hebben kracht van
wet.
GEMEENTEJBEGROOTINGEN VOOR 1941
STAAN ER NIET ROOSKLEURIG VOOR.
De samenstelling der gemeente-begrooting
voor 1941 zal, naar van bevoegde zijde aan de
Zaanl. wordt medegedeeld, voor het over-
wegend grootste aantal gemeenten, in belang-
rijke mate afwijken van de wijze, waarop de
laatste jaren het gemeentelijke huishoudboek
werd ingericht.
Sinds de instelling van het Werkloosheids-
Subsidiefonds werden jaarlijks aan de ge
meenten, welke daarvoor, in verband met haar
financieele positie, in aanmerking wenschen
te komen uit dat fonds een extra bijdrage
verstrekt, tot dekking van de kosten, voort-
vloeiende uit de werkloozenzorg.
Teneinde de gemeente-financien niet al te
zeer te ontwrichten, werd door het Rijk aan
de gemeenten, welke daarop aanspraak wil-
den maken, een deel der belastinggelden uit-
gekeerd, welke uitkeering als belastingbij-
drage bekend staat.
Bij de samenstelling der Gemeente-Begroo-
tingen voor 1941 zullen, naar Gedeputeerde
Staten aan de betrokken Gemeentebesturen
hebben doen weten, voorloopig gd£n bedragen
geraamd worden voor extra-bijdrage in de
kosten voor de Wlerkloozenzorg, noch voor de
belastingbijdrage. Een onmiddellijk gevolg
hiervan zal dus zijn, dat in het overwegend
grootste aantal gemeenten van ons land
de deskundige zegsman vgn het blad taxeer-
de het op circa drie-vierde van het aantal
Nederlandsche gemeenten de begrooting
voor 1941 een belangrijk tekort zal aanwijzen.
Hoe daarin van Rijkswege zal worden voor-
zien, staat op dit oogenblik nog niet vast.
MARSCHEN VAN N.S.B.-FORMATIES.
Naar het A.N.P. vemeemt, heeft de secre
taris-generaal, wnd. hoofd van het Departe
ment van Justitie aan de politie-autoritelten
een schrijven doen toekomen, waarin wordt
medegedeeld, dat de Rijkscommissaris voor
het bezette Nederlandsche gebied de W. A.
van de N.S.B. en de Nederlandsche S. S. van
de NjS.B. heeft goedgekeurd. Met deze goed
keuring is verbonden het recht om marschen
(optochten) te houden in alle plaatsen in
Nederland, zonder nadere formaliteit, tenzij
de formhtie sterker is dan pl.m. 100 man
(storm), in welk geval de belanghebbende
organisatie verplicht is van den voorgenomen
optocht uiterlijk drie dagen van te voren ken-
nis te geven aan het (de) hoofd(en) van plaat-
selrjke politie, in welks (welker) gemeente(n)
de optocht zal plaats vinden, met vermelding
van de route. Met deze kennisgeving kan
worden volstaan.
Ten slotte wordt in dat schrijven medege
deeld, dat de N. J. S. (Nationale Jeugdstorm)
geen vergunning behoeft voor het houden van
optochten.
TOEPASSING KINDERBIJSLAGWET.
Wie als arbeider ingevolge art. 2
dezer wet worden aangemerkt.
De waamemend secretaris-generaal, wnd.
hoofd van het Departement van Sociale Zaken
heeft het volgende bepaald:
Artikel 1.
1. In loondienst zijnde personen, die niet
in dienst zijn van een ondememing en die, in-
dien zij wel in dienst van een ondememing
waren, op grond van artikel 2 der kinder
bijslagwet als arbeider zouden worden aange
merkt, worden voor de toepassing van de kin
derbijslagwet als arbeider beschouwd in de
volgende gevallen:
a. indien zij in loondienst werkzaam zijn
aan inrichtingen, staande onder beheer van
een natuurlijk of een rechtspersoon;
lb. indien zij in loondienst werkzaam zijn
bij personen, die een vrij. beroep uitoefenen,
zooals advocaten, procureurs, zaakwaar-
nemers, geneesheeren, notarissen, architecten,
accountants ten behoeve van de uitoefening
van dat beroep;
c. indien zij in loondienst werkzaam zijn bij
rechtspersoonlijkheid bezittende vereenigingen
of stichtingen;
d. indien zij in loondienst werkzaam zijn
als tuinman, boschwachter of in een soort-
gelijke betrekking;
e. indien zij in loondienst werkzaam zijn
voor de verzorging van dieren of voor de be-
diening van rijtuigen, motorrijtuigen, vlieg-
tuigen en pleziervaartuigen;
f. indien zij in loondienst werkzaam zijn bij
in aanbouw, onderhoud, herstelling of slooping
zijnde bouw-, water- of grondwerken, uitge-
voerd in eigen beheer.
2. In afwijking van vet bepaalde in het
vorige lid worden voor de toepassing van de
kinderbijslagwet echter niet als arbeider be
schouwd
a. personen, die uitsluitend of in hoofd-
zaak belast zijn met het verrichten in de huis-
houding van private personen van huiselijke
of persoonlijke diensten;
b. personen, voor wie een regeling inzake
<Je toekenning van kinderbijslag geldt, als be
doeld in artikel 5 der kinderbijslagwet, welke
als bijzondere regeling is erkend.
Artikel 2.
1. Een regeling inzake de toekenning van
kinderbijslag, getroffen voor personen, als
bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder a. en c.,
kan door den secretaris-generaal van het
Departement van Sociale Zaken als bijzondere
regeling worden erkend, indien naar zijn oor-
deel door de afzonderlijke voorziening de be-
langen dezer personen niet worden geschaad.
2. Personen, als bedoeld in artikel 1, eer
ste lid, onder a. en c., voor wie in de daar-
ibedoelde dienstverhouding een regeling inzake
de toekenning van kinderbijslag is getroffen,
welke als bijzondere regeling is erkend, wor
den, voor zooveel die dienstverhouding be-
treft, niet als arbeider in den zin der kinder
bijslagwet aangemerkt.
VERGEMAKKELIJKING VAN HET
BiETALINGSVERKEER MET
DUITSCHLAND.
OBij rondschrijven van den Duitschen Rijks-
minister van economische zaken zijn met in-
gang van 1 November de Nederlandsche ver-
mogensbeleggingen in Duitschland in begin-
sel vrijgegeven. In het bijzonder kunnen in
de toekomst renten, opbrengsten, winstaan-
deelen, huur- en pachtgelden, zoomede over-
eenkomstige regelmatig terugkeerende beta-
lingen uit vermogensbeleggingen van in het
bezette Nederlandsche gebied zetelende per
sonen in het Duitsche gebied ten voile zon
der speciale goedkeuring naar het bezette
Nederlandsche gebied worden overgemaakt.
Daarmede zijn in zooverre alle beperkingen,
die vroeger op grond van deviezen-politiek
werden gemaakt, vervallen, over de genoemde
vermogensbeleggingen zelf kan bovendien in
het Duitsche rijksgebied vrijelijk worden be-
schikt. 'Het overmaken van de uit de de ver-
vreemding of terugbetaling dezer vermogens
beleggingen voortvloeiende bedragen naar het
bezette Nederlandsche gebied is op grond van
een desbetreffende goedkeuring, die op ver-
zoek steeds zal worden verstrekt, eveneens
mogelijk.
Bovendien worden voor het betalingsverkeer
van Duitschland naar het bezette Nederland
sche gebied verdere faciliteiten gegeven, die
een opruiming van tot nu toe bestaande on-
gewenschte technische hindernissen beteeke-
nen. Dit geldt in het bijzonder voor betalin-
gen op het gebied van het warenverkeer.
Daarenboven wordt voor overmakingen naar
het bezette Nederlandsche gebied en voor ver-
rekeningen en betalingen in het Duitsche
rijksgebied een maandelijksche vrije grens van
5000 rijksmark per persoon ingevoerd. Naar
evenredigheid wordt op het gebied van het
reizigersverkeer een vrije grens van 1000 rijks
mark of 750 en voor het grensverkeer een
dagelijksche som van 100 rijksmark of f 75
dan wel maandelijks 1000 rijksmark of f 750
ingesteld.
Daarmee overeenkomend is het inzonder-
heid geoorloofd, afgezien van de mogelijkheid
der overmaking in het raam van de maande
lijksche vrije grens van 5000 rijksmark de
loonen van de in Duitschland werkzame
Nederlandsche arbeiders en employe's zonder
speciale goedkeuring in baar geld naar het
bezette Nederlandsche gebied over te brengen.
Evenals tot dusverre moeten alle over
makingen van Duitschland naar het bezette
Nederlandsche gebied, ook indien zij in d" toe
komst zonder speciale goedkeuring kunnen
geschdeden, door storting van het daarmee
overeenstemmende rijksmarkbedrag bij de
Duitsche verrekeningskas ter verrekening
worden behandeld.
IVoor vermogenswaarden van emigranten en
voor bepaalde openbare leeningen geiden
bijzondere bepalingen.
DE EERSTE GRAANDROGERIJ IN
GELDERRAND.
Het vraagstuk der voedselvoorziening is in
dezen tijd van groot belang. ledere poging.
welke wordt aangewend om den I eschikbaren
voorraad menschelijk voedsel een nuttiger ef
fect te geven, mag dan ook met dankbaarheid
worden begroet. Daartoe behoort o.m. het
drogen van graan, omdat daardoor, wat vroe
ger dienstbaar was als veevoeder, thans voor
de menschelijke consumptie geschikt is.
Graandrogerijen zijn voor Gelderland aieuw.
Tot nu toe waren zij uitsluitend in bedrijf bij
de groote meelfabrieken in ons land en m en-
kele groote havensteden. De eerste graan-
drogerij is te Zutphen in bedrijf gesteld bij den
meelhandel van den heer D. L. van Elk.
Het te Zutphen geplaatste apparaat aeeft
een capaciteit van 5 ton per uur.
DE WERKLOQSHEID IN BELGlJE
STERK GEDAALD.
Het D.N.B. meldt uit Brussel:
De werkloosheidscijfers hebben thans een
stand bereikt, die onder het gemiddelde van
1939 en zelfs beneden dat van het vredesjaar
1938 ligt. De oorzaak van deze snelle vermin-
dering van het aantal werkloozen, dat eind
October nog 311.310 bedroeg, is in de eerste
plaats een gevolg van de doortastende Duit
sche maatregelen voor den wederopbouw van
het land en ter bevordering van handel en
nijverheid. De snelle opleving van de Belgi-
sche industrie wordt gesteund door een groot
aantal Duitsche civiele opdrachten.
Voor al deze door Duitschland aan de Bel-
gische industrie verstrekte opdrachten wor
den de grondstoffen door Duitschland ge-
leverd.
Tot de leniging van de werkloosheid heeft
ook het feit bijgedragen, dat van de staking
der vijandelijkheden tot begin November om-
streeks 65.000 Belgen in Duitschland werk ge-
vonden hebben.
OONVOOIEN BIJ GEEATH YARMOUTH
EN SHEERNESS 'BESTOOKT.
Vrijdagmorgen heeft een ,,Heinkel 111" in
de omgeving van Great Yarmouth met bijzon
der succes een aanval gedaan op een Britsch
convooi, dat dotor twintig torpedobootjagers
en een aantal onderzeeers werd geescorteerd.
Een torpedojager en een koopvaarder werden
ieder door aciht bommen geraakt. Twee an-
dere koopvaardijschepen kregen voltreffers.
Bijna twintig treffers in het Duitsche toestel
konden geen afbreuk doen aan de luchtwaar-
digheid daarvan.
Een tweede succes werd behaald door
Duitsche „Stuka's", die bij Sheemess negen
schepen vein een Britsch convooi met een ge-
zamenlijken inhoud van 27.000 ton tot zinken
brachten; drie schepen van 6000 ton, waar-
ondec een lichte kruiser, werden door recht-
streeksche treffers zwaar bescheidigd.
Over de aanvallen, welke de Vrijdagochtend
opgestegen Duitsche vliegtuigen hebben on-
demomen op Londen en Zuid-Engeland, ver-
neemt het D.N.B., dat het weer buitengewoon
gunstig was. Op het vliegveld Norwich-
Catton in Midden-Engeland werd de tank-
installatie tot ontploffing gebracht. Bij een
tweeden aanval werd een hangar op een ander
vliegveld in Midden-Engeland volkomen in de
asch gelegd In Zuid-Engeland gingen een
opslagplaats van motorbrandstof en een
fabriek in vlammen op. Volgens de tot dus-
ver ontvangen berichten zijn bij de luchtge-
vechten van Virijdag acht Britsche toesteilen
en e6n Duitsch vliegtuig neergehaald. Majoor
Galland behaalde zijn 50ste overwinning in de
lucht.
Volgens goed ingehchte Duitsche militaire
kringen hebben de waamemingen van den
laatsten tijd duidelijk getoond, dat de slechte
weersomstandigheden bij het voortschrijden
van het jaargetijde steeds ongunstiger voor-
waarden bieden voor de Britsche aanvallen uit
de lucht op Duitschland. De dichte grond-
mist verhindert vaak het starten en landen.
Daarbij moet worden opgemerkt, dat ondanks
het feit, dat deze omstandigheden voor beide
partijen even ongunstig zijn de Duitsche pilo-
ten door hun voortreffelijke opleiding in het
blindvliegen en met behulp van de wereldbe-
kende uitmuntende meetinstrumenten veel
betere start- en vliegvoorwaarden hebben.
Met het oog op de afstanden tot hun doelen
hebben de Britsche vliegtuigen eerder ijsvor-
ming te vreezen dan de Duitsche. Bovendien
hebben de Duitschers meer kans een mistvrij
vliegveld over te houden dan de Engelschen,
wier eiland, zooals bekend is, in den herfst en
de wintermaanden in dit opzicht atmosferisch
bijzonder in het nadeel verkeert. Op grond
van deze feiten verklaart men te Berlijn, dat
,,Generaal Winter" dus een goede bondgenoot
van de Duitsche luchtmacht blijkt te zijn.
KOLENVRAAGSTUK IN DUITSCHLAND
OPGELOST.
Maar spaarzaamheid aanbevolen om
vervoer niet te zwaar te belastcn.
De toegenomen productiecapaciteit, waartoe
Duitschland ook in den oorlog in staat is,
blijkt uit de mededeelingen, die Rijkscommis-
saris Walther aan de pers heeft verstrekt.
Volgens deze mededeelingen werden in
Duitschland in het jaar 1939 gemiddeld 7 mil
liard centenaar kolen gedolven. In de maan-
den April en Augustus van dit jaar werden 8
millioen ton of 160 millioen centenaar meer
kolen ter beschikking gesteld als huisbrand,
dan in dezelfde maanden van het verloopen
jaar of in eenig ander jaar. Alleen in de
maand Augustus werden dagelijks 130.000 ton
meer kolen door de spoorwegen van het Rijk
getransporteerd, als verleden jaar.
Deze stijgende lijn, die zoowel voor de
kolenwinning als voor de prestaties van de
spoorwegen typeerend is, zal, zooals de Rijks-
coanmissaris zeide, ook in de toekomst zoo
blijven. Na afloop van den oorlog op het vaste-
land heeft de weermacht een groot aantal
mijnwerkers uit den militairen dienst ontsla-
gen of met groot verlof kunnen zenden. Dui-
zenden hunner zijn in de laatste weken in de
mijnen teruggekeerd. De in het voorjaar en
in de zomermaanden aangestelde buitenland-
sche werkkrachten zullen voorloopig nog in
dienst worden gehouden. Ook de andere
eischen, die aan een geregelde exploitatie van
de kolenmijnen worden gesteld, zijn op bevre-
digende wijze vervuld. Hout, ijzer en de noo-
dige machines staan in voldoende mate ter
beschikking. Mijnhout heeft men thans zelfs
veel meer dan vroeger.
Het rollend materieel van de spoorwegen is
aanzienlijk toegenomen, zoowel door het feit,
dat de weermacht de wagens niet meer noodig
heeft als door in het buitenland in beslag ge-
nomen wagens.
Dit neemt echter niet weg, dat de Rijks-
commissaris de dringende vermaning richtte
tot het Duitsche volk, spaarzaam om te gaan
met de kolen. Zoowel het sterk 'belaste
transportwezen als de mijnwerker, van wien
thans zooveel wordt gevorderd, moet worden
gespaard. Het moet voldoende zijn, wanneer
elke huishouding over voldoende kolen be-
schikt. om een kamer goed te verwarmen.
TOEN"EMENDE RUSSISCHE
BESTELLINGEN IN DE VER. STATEN.
Berichten uit industrieele kringen maken
naar het A.N.P. uit New York meldt, gewag
van toenemende Russische bestellingen van
gereedschappen en staal ten behoeve van de
werkzaamheden en ontginningen in de Sovjet
Russische olie industrie. Vooral in het Pitts
burgh district werden orders geplaatst ten
bedrage van verscheidene millioenen dollar.
Vrij aanzienlijke bestellingen heeft Rusland
ook ten aanzien van goederenwagons en loco-
motieven geplaatst. Het betreft hier orders
van eenige millioenen dollars. In New York is
bekend gemaakt, dat Rusland het voomemen
koestert het rollende spoorweg materiaal aan
zienlijk te verbeteren.
Het schijnt, dat Rusland van plan is nog
verdere orders aan de Amerikaansche indu
strie te verstrekken, aangezien gedurende de
maand September de goudverscheping via
Wladiwostok twaalf millioen dollar bedroeg.
Men is van meening, dat nog verdere goud-
transporten naar de Vereenigde Staten zullen
plaats hebben.
DE VLIEGTUIG-INDUSTRIE IN AMERIKA.
Men raamt in financieele kringen te New-
York, dat de waarde van de maandelijksche
productie in de vliegtuigindustrie der Ver
eenigde Staten op het oogenblik ongeveer 55
millioen dollar bedraagt, tegen 30 millioen aan
het begin van dit jaar en 45 millioen dollar
in het midden van 1939. Men verwacht, dat de
totale waarde van de productie over 1940 ver-
moedelijk tegen de 400 millioen dollar zal loo-
pen. Ter vergelijking diene, dat dit percen
tage over 1939, 255 millioen dollar bedroeg.
ONTEVREDENHEID ONDER ENGELSCHE
WEGGEV OERDEN.
Volgens een eigen bericht van Tass uit
Londen is er onder de weggevoerde bewoners
van Londen, die naar Oxford en Cambridge
gebracht zijn, groote ontevredenheid ontstaan
wegens de moeilijkheden, die bij hun huisves-
ting ontstaan zijn. In Oxford zijn 800 vrou-
wen en kinderen uit Londen in een bioscoop
ondergebracht, welke niet eens over de aller-
noodzakelijkste inrichtingen beschikt. Daar
komt bij, dat er in Oxford een groot aantal
leegstaande huizen en woningen is, die van
alle gemakken voorzien zijn. Het is echter
verboden deze woningen door vluchtelingen te
laten betrekken.
DE ENGELSCHE SGHEEPSVERLIEZEN
Met betrekking tot het communique der
Britsche admiraliteit, volgens hetwelk de En-
gelsche verliezen in de op 21 October geeihdig-
de week 44 schepen, totaal 198.000 ton, heb
ben bedragen, wordt er van Duitsche zijde op
gewezen, dat in werkelijkheid alleen op 19 en
20 October het Engelsche verlies aan koop
vaardijschepen 327.000 ton bedroeg. Daarvan
werden alleen door Duitsche duikbooten, zoo
als uit de berichten van het Duitsche opper-
bevel blijkt, 43 schepen, totaal 260.000 ton,
uit convooien tot zinken gebracht.
Opmerkelijk, aldus het D.N.B., vindt men in
Duitsche kringen de Engelsche verklaring,, dat
dit het zwaarste verlies in een week sedert het
uitbreken van den oorlog was, met uitzonde-
ring van de op 23 Junigeeindigde z.g. week
van Duimkerken. toen de Engelschen hun ver
liezen als 210.000 ton opgaven. Men heeft ook
met belangstelling kennis genomen van de
Engelsche verklaring, dat de Britsche verlie
zen in deze week het gevolg zijn van ,,een
sterke duikbootconcentratie op een bijzondere
plaats van den Atlantischen Oceaan".
DE ROL VAN EGYPTE IN DEN STRIJD
OM ENGELANIVS BESTAAN.
(Van onzen V^P.B.-Correspondent.)
Het hervatten van het offensief door de
Italianen heeft opnieuw de aandacht gevestigd
op dezen sector van het reusachtige front der
spilmogendheden en op de kansen, die er voor
het Italiaansche leger bestaan, om den Engel
schen tegenstand in Egypte te breken.
De Engelschen hebben in Egypte niet alleen
afzonderlijke steunpunten aangelegd, doch
het geheele land verdeeld in een aanvallende
en een verdedigende basis. De nationale
Egyptische inrichtingen, verkeersmiddelen,
economie, havens en vliegvelden, de Egypti-
sche bodem en de Egyptische bevolking zijn
i door de Engelschen voor militaire doeleinden
aangewdnd. Het land werd door het Britsche
opperbevel ingedeeld in „gevaren zones" en
„militaire zones". De eerste liggen in de. delta
■iiiiiiiiHiiiiiiiniiiiiini
EIEREN.
Bon 65 (algem. distributiebonboekje),
geeft van 4 tot en met 10 November [j
1 (eventueel 17 November) recht op 1
J het koopen van een ei.
RUST ENZ.
1 Bon 82 (algem. distributiebonboekje)
i geeft van 2 tot en met 29 November
recht op het koopen van een half J
J pond rijst of rijstemeel of rijstebloem j
1 of gruttemeel.
HAVERMOUT ENZ.
s
1 Bon 83 (algem. distributiebonboekje)
geeft van 2 November tot en met 27
December recht op het koopen van g
een half pond havermout, of haver- B
g vlokken, of haverbloem, of aardappel- g
J meelvlokken, of gort, of gortmout, |j
g of grutten. g
m Bon 88 (algem. distributiebonboekje) g
j geeft van 2 November tot en met 27
m December uitsluitend recht op het M
g koopen van een half pond gort of B
1 gortmout of grutten.
MAIZENA ENZ.
1 Bon 93 (algem. distributiebonboekje) g
g geeft van 2 November tot en met g
g 27 December recht op het koopVn g
B van een ons maizena of griesmeel of g
g sago of aardappelmeel of een hoe- 1
g veelheid puddingpoeder of pudding- g
g sauspoeder, welke een ons zetmeel 1
g bevat. S
VERMICELLI ENZ.
g Bon 98 (algem. distributiebonboekje) J
g geeft van 2 November tot en met
B 27 December recht op het koopen g
g van een ons vermicelli of macaroni of B
spaghetti.
BLOEM ENZ.
M Bons 1 (bloemkaart), geven van 4 No- 1
{j vember tot en met 1 December elk g
jj recht op het koopen van 60 gram g
roggebrood of 50 gram ander brood g
g of rantsoen gebak of 35 gram g
B meel of bloem.
UlUUUIIiimH]
en hebben een preventief karakter, ingeval
de Egyptische bevolking een vijandige houding
mocht aannemen. Onder de ,,gevaren zones'*
vallen de Egyptische havensteden Alexandria,
Suez en Port-iSaid, evenals de hoofdstad Kairo.
Alexandrie is de grootste oorlogshaven der
Engelschen aan de Middellandsche Zee. In
Suez worden de uit alle deelen van het Empire
afkomstige troepen ontscheept. Port-Said is
de verzorgingshaven voor de in Egypte staan
de Engelsche strijdkrachten, alsmede voor de
vloot. In Kairo heeft het Britsche opperbevel
zijn zetel opgeslagen. Daartegenover ligt de
groote Engelsche Quastr-an-Nil-kazerne. Aan
de groote wegen, die van Kairo naar Suez,
Heloean en de groote oase Fayoem leiden, lig
gen tal van militaire dep6ts en reservetroe-
pen. In het Noordoosten van Kairo, aan de
Suezstraat, ligt het vliegveld El-Miazza en
in het Noordwesten, bij de voorstad Rod-el-
Farag, waar de Nijl zijn grootste breedte be
reikt, de haven voor watervliegtuigen van de
Egyptische hoofdstad. Zoowel het vliegveld
als de haven voor watervliegtuigen worden
thans uitsluitend gebruikt voor militaire doel
einden.
Een mil lioenen pi andat schipbreuk l®ed.
Ook bij Heloean in het Zuidoosten ligt een
miiitair vliegveld. In de voorstad Embabeh
tusschen Rod-el-Farag en Kairo bevindt zich
een wapenfabriek. Als gevaren z6nes worden
verder beschouwd knooppunten van spoor
wegen, Nijlbruggen en -dammen. Het Engel
sche oppercommando kan de burgerbevolking
te alien tijde uit deze gevarenzones evacuee-
ren. Dit is trouwens reeds voor een deel ge-
schied in Kairo, Alexandrie en andere centra.
De militaire operatie-zones zijn: 1. De
Westelijke woestijn tot op een afstand van
ongeveer 400 kilometer van de kust in Zuide-
lijke richting. 2. Het Westelijke havenbekken
van Alexandrie met de voorsteden in het
Westen. 3. De zone van het Suezkanaal. 4.
De weg van Kairo naar Suez.
Tot aan het begin van het Italiaansche
offensief beschouwden de Engelschen de
Sahara als een onoverwinnelijk bolwerk. De
grootste strategen en vestingbouwkundigen
beijverden zich, deze woestijnzone verder te
versterken. Zij hadden o.m. plan, het dal brj
Kattara te veranderen in een binnenzee, ten
einde op die wijze een aanval uit het Westen
te keeren. Met het ocg op de hooge kosten
werd hiervan echter afgezien.
Er werden drie verdedigingslinies aangelegd
ter hoogte van iSolioem, Sidi el Barani en
Marsa Matroek; bovendien werd Alexandrie
versterkt. Vermelding verdienen de tankval-
len. Dit zijn breede greppels, die in den rots-
achtigen woestijnbodem zijn aangebracht en
met los woestijnzand opgevuld. Zij liggen
achter elkaar op alle plaatsen, waar de rots-
achtige woestijnbodem een snel oprukken van
de gemotoriseerde troepen mogelijk zou
maken.
Alexandrie, het centrum van de militaire
aetiviteit.
De militaire zone van de stad Alexandrie
concentfeert zich op het Westelijke haven
bekken. Hier bevinden zich de petroleumtanks
en de voorraaddepots van de Britsche vloot.
Ten Westen daarvan en zich daarbij aanslui-
tend strekt zich de militaire zone uit over de
geheele, 20 km lange landtong tusschen de
Middellandsche Zee en het Marioetmeer, met
het vliegveld Dekhela en talrijke militaire
inrichtingen. Met deze landtong staat en valt
de verdediging van Alexandrie.
Het militaire verdrag betreffende de Suez-
kanaalzone van 1936 staat den Engelschen een
exp6ditiecorps van 10.000 man toe aan het
Suezkanaal, alsmede 400 piloten en technisch
personeel.
De landstrijdkrachten staan bij Genefa ten
WIesten van het Groote Battermeer en in H
Moaskr bij Ismailia. De luchtstrijdkrachten
zijn gestationneerd op een vrjf mijl breede
strook van de woestijn. Ten Oosten van het
Suezkanaal liggen de vliegvelden voor het uit-
voeren van proefvluchten en andere militaire
inrichtingen. Aan den van Suez naar Kairo
leidenden weg werden geweldige militaire
depdts aangelegd.
In de haven van Alexandrie moeten zich
vier groote slagschepen van 31.000 ton be
vinden, talrijke kleine kruisers en een groot
aantal torpedobooten, duikbooten en kleinere
schepen, alsmede minstens een vliegtuigmoe-
derschip. De Engelsche troepen in Egypte
zijn goed uitgerust. Zij beschikken vooral
over speciaal voor de woestijn gebouwde pant-
serwagens, die zich met gemak over de zand-
duinen kunnen voortbewegen. Alles wijst er
op, dat de Engelschen zich volkomen bewust
zijn van de groote rol, die Egypte speelt in den
strijd om het bestaan van het Empire.
TELEFONEEREN J3UITEN DE
KANTOORUREN.
Een wenk aan de abonne's.
'Qngetwijfeld bracht de automatiseering
van de telefoon in het plaatselijk net te Ter-
neuzen voor de abonne's gemakken. Doch er
is, we schreven dit reeds eerder met die
automatiseering ook wel iets verloren gegaan.
De abonne's komen nu sams voor een vraag
te staan, waarop de automaat geen ant-
woord geeft, terwijl de telefonisten, die vroe
ger ook het plaatselijk net bedienden, wel
konden geven.
Zoo deden wij en dat zal ook anderen wel
overkomen een ervaring op, als gevolg van
blijkbaar wat ha as tig gebakerde abonne's, die
wanneer ze hun nummer hebben gekozen en
de waarschuwing aan het andere eind van him
verbinding hooren kunnen, al spoedig hun
haak weer neerwerpen, wanneer het toestel
waarmede ze zich hebben verbonden, niet a
la minute antwoordt.
En die ervaring doet men vooral op, wan
neer men wordt opgebeld buiten de bureau-
uren en vermoedelijk ondervinden dit ook par-
ticulieren die een huis-aansluiting hebben en
zich. niet steeds bevinden in de kamer waar
het toestel is geplaatst.
We vermoeden dat die haastig gebakerde
abonn6's, die t e spoedig den haak neerwer
pen en de verbinding dus weer verbreken, zich
niet voldoende rekening geven van den toe-
stand. Wanneer men aansluiting wenscht met
een toestel, dat niet steeds bewaakt is, is het
niet juist, te verwachten, dat de abonnd die
men wenscht te spreken, onmiddellijk rea-
geert.
Als men den verklikker hoort waarschuwen
en men begeeft zich onmiddellijk naar het
toestel, doch moet een deur of drie passeeren
om het te bereiken, zal daarmee allicht een
halve ininuut gemoeid zijn, eer men kan ant-
woorden. Ook wij ondervinden, dat men in den
regel langer op een antwoord moet wachten
bij aansluitingen met particuliere huizen, dan
met kantoren waar steeds iemand in de nabij-
heid van de telefoon is.
Nu is het echter voor een abonn£ niet aan-
genaam, wanneer hij zich moeite geeft om
zoodra mogelijk zijn toestel te bereiken, als de
waarschuwingsbel klinkt, wanneer hij den
hoom van den haak heeft genomen, niets
meer te hooren of nog alleen het geluid, dat
aan de andere zijde van den draad de hoom op
het toestel wordt gelegd.
Wanneer men dan telefoneert bij de dames
die de centrale thans nog bedienen, of men
wellicht interlocaal is gevraagd, zijn deze wel
zoo vriendelijk dat voor u te onderzoeken,
maar als dat antwoord negatief is en de op-
roep dus uit de stad zelf komt, zwijgt de auto
maat en blijft men voor een raadsel staan,
terwijl degene die ons iets te vertellen had,
zijn doel niet heeft bereikt.
We meenden, op grond van eigen ervaring,
dat een waarschuwing om niet te vlug den
hoom op het toestel te werpen voor het plaat
selijk telefoonverkeer zijn nut kan hebben.
MILITAIRE AUTO IN BOTSING
MET TRAM.
Woensdagavond reed, volgens de Pr. Z. Ct.,
een militaire auto -uit den Achterweg de
Dorpsstraat in te Breskens. Op het oogenblik
dat de wagen de rails wilde oversteken, nader-
de de stoomtram BreskensMaldeghem. Hoe-
wel de machinist het gevaar zag aankomen,
kon hij echter de machine niet bijtijds tot stil-
stand brengen. Een botsing volgde. De auto
werd tegen den muur van het woonhuis van
den heer C. Diersen gedrukt. De wagen liep
materieele schade op. De inzittenden kwamen
met den schrik vrij.
BOTSING TUSSCHEN PERSONEN- EN
GOEDERENTREIN.
Donderdagmorgen ongeveer negen uur hoor-
de men, meldt de Prov. Z. Crt., in Hoedekens-
kerke een harde slag die uit de richting van
de zee scheen te komen. Velen dachten dat
er een mijn ontploft was, zooals vorige week
ook het geval was geweest. Dit bleek echter
niet zoo te zijn, doch er had een treinbotsing
vlak bij de losplaats van de Nederlandsche
Spoorwegen plaats gehad. Elken morgen ran-
geeren hier de treinen die met suikerbieten ge-
laden zijn, ongeveer op denzelfden tijd, dat de
personentrein uit Goes komt. Door onbekende
oorzaak geraakte zoowel de goederentrein als
de personentrein op hetzelfde spoor, zoodat
een botsing onvenmijdelijk was. In voile vaart
reed de personentrein op den stilstaanden goe
derentrein met het gevolg, dat de locomotief
den laatsten goederenwagen, die met appelen
geladen was, ramde. Deze wagen drong in den
voorlaatsten wagen die vol suikerbieten was,
terwijl ook de volgende wagon nog beschadigd
werd.
Aan den personentrein werd verder geen
schade toegebracht. Twee personen, die licht
gewond waren, werden onmiddellijk door dok-
ter Kole verbonden.
Spoedig was personeel van de spoorwegen
aanwezig benevens de Goesche stationschef.
De herstellingswerkzaamheden werden onmid
dellijk ter hand genomen, zoodat tegen den
middag de rails hersteld waren en het spoor
weer bereden kon worden. Ook de appels wer
den 's middags per vrachtauto verder ver-
voerd.
NIEUWE REGELING WINTERJASSEN.
Nader wordt gemeld:
Van 31 October tot 31 December zal elk ge-
zin, dat door de tot dusver geldende regelin-
gen nog niet in staat was een winterjas of
wintermantel te koopen, zich zulk een stuk
winterkleeding kunnen aanschaffen.
Deze regeling is aldus", dat op de textiel-
kaart van het hoofd van het gezin tegen af-
levering van de toons A en AA tot 31 Decem-
toer een winterjas of een wintermantel, of de
stof voor 5en zoo'n kleedingstuk gekocht kan
worden. Indien deze bons A en AA reeds van
de textielkaart van het hoofd verwijderd zijn,
blijkt daaruit, dat men al een winterjas of
mantel heeft verkregen en kan men er niet
nog 5en bijkoopen.
De kem van deze regeling is, dat in elk
gezin slechts een jas of mantel (resp. de stof
er voor) bijgekocht mag worden. In een gezin
zullen de ouders dus moeten uitmaken, wie de
gelukkige is: moeder, of vader, of 66n van de
kinderen. En als van vaders textielkaart de
'bons A en AA reeds verwijderd zijn, dan komt
er in het geheel geen nieuwe jas of mantel bij,
althans niet voor 31 December. Bij den koop
moet de distributiestamkaart van het hoofd
van het gezin overgelegd worden.
Na 31 December zal er een regeling komen,
waarbij het publiek gelegenheid krijgt een
speciale vergunning te vragen voor den aan-
koop van een jas of mantel.