De geldige Sons: NEDERLANDSOH IN VLAANDEREN. londen nog heviger aangevallen. K Hoe staan de kansen in den economischen oorlog TERNEUZEN, 18 OCTOBER 1940. en naar buiten, maakt de kracbten vrij voor den opbouw en geeft verhoogd vertrouwen in zichseif en in de effectiviteit der heerschende hartelijke betrekkingen met de spil. De be- hoeften van Roemenie raken op dit punt die van de mogendheden van de spil. Ook zrj heb- ben er belang bij, dat Roemenie zijn binnen- landscbe en buitenlandsche evenwicht spoedig en ongestoord bervindt en veilig op lan-gen termijn zijn capaciteiten kan ontplooien binnen het kader van de politiek van de spil en de nieuwe Europeesche orde. AMEREKAANSCHE UITVOER NAAR It USD AND. Naar de Kolndscbe Ztg. meldt, heeft de re- geering der Vereenigde Staten, naar dezer dagen te L-onden is bekend geworden, besloten ten gunste van Rusland bet bestaande uitvoer- verbod van macbinale werktui-gen, dat eenige maanden geleden was afgekondigd, in te trek- ken. Er zal voor zeven millioen dollar naar Rusland worden geleverd. De Amerikaanscbe scheepvaartcommissie heeft Rusland toege- istaan tankschepen te huren met een inhoud van meer dan 100.000 ton. De correspondent der N. R. Crt. te Brussel meldt In nagenoeg alle Vlaamscbe steden waar, tot nog toe, tweetalige offieieele mededeelin- gen aan de bevolking werden gedaan, is thans tot de toepassing overgegaan van de admini- stratieve taalwet van 1932, steunende op het principe van de Nederlandsche eentaligheid van de Vlaamscbe gemeenten, de Fransche eentaligheid van het Walenland. Te Gent, waar het anti-Vlaamsche franskiljonisme heel wat aanhangers was blijven tellen, heeft het gemeentebestuur de Fransche teksten der straatnaamborden doen wegnemen. Naar men weet hebben ook de laatste twee daar nog verschijnende Fransche couranten ,,La Flandre laberale" en ,J_,e Bien Public", opgehouden te bestaan. Te Brugge zijn de straatnamen, sinds gerui- men tijd eentalig Nederlandsch en werd de wet van 1932 loyaal toegepast. Dit was in de badstad Oostende evenwel nog niet het geval. In de jongste bijeenkomst van den gemeente- raad aldaar, voorgezeten door een nieuwen burgemeester, werd voorlezing gedaan van een brief van den gouvemeur ad interim der pro- vincie West-Vlaanderen, Mr. Bulckaert, waar- bij het Oostendsche stadsbestuur dringend wordt aangemaand het administratieve edn- taligheidsbeginsel in acht te nemen. Bvenals elders zullen ook de tweetalige straatnamen door dentalig-Nederlandsche bordjes worden vervangen. MAATREGELEN TEGEN DE VRIJMETSELARU. Naar de correspondent van de N. R. Crt. te Brussel verneemt, heeft de ..Mjiitarverwal- tung" voor Belgie en Noord-Frankrijk diverse maatregelen getroffen tegen de vrijmetselarij welke, als bekend, in de groote Belgische cen tra, veel aanhangers telt en in alle kringen van de samenleving, met ultzondering evenwel van de volkslagen, wijd vertakt is. Te Brussel is, door de Duitsche instanties, beslag gelegd op het nieuwe gebouw van de Vrijmetselaarsloge, aan de Peterseliestraat. BRITSCHE VLIEGTUIGEN BOVEN DUITSCHLAND. Verscheidene vijandelijke vliegtuigen nader- den bij hun nachtelijke vluchten de Westelijke gebieden van de mark Brandenburg. Te Berlijn werd bij wijze van voorzorg luchtalarm gemaakt. De vijand bereikte de rijkshoofdstad echter niet. (D.N.B.) ENGELAND VERBREEKT DE HANDELS- BETREKKINGEN MET ROEMENIE. D.NJB. verneemt uit Stockholm, dat de Londensche radio mededeelt, dat de regeering van Groot-Brittannie de handelsbetrekkingen met Roemenie heeft verbroken. EVACUATIE VAN GIBRALTAR. Een Engelsch passagiersschip met inwoners uit Gibraltar is te Tanger aangekomen, waar een aantal daar wonende Engelschen aan boord ging. De Engelschen zullen naar Enge- land worden vervoerd. Een groot deel der inwoners uit Gibraltar zou zich reeds in Schotland bevinden, ten einde vandaar naar Canada te worden vervoerd. Een aantal zou naar Jamaica worden gebracht. INCIDENTEN TUSSCHEN BEDOUINEN EN ENGELSCHEN. Volgens de Italiaansche Stampa zijn er tusschen Bedouinenstammen en Engelsche bezettingstroepen in Transjordanie emstige incidenten ontstaan. Eenige groepen soldaten, die zich op patrouille in het Zuiden van Maan bevonden, werden door Arabieren overvallen en ontwapend. Toen het incident bekend was geworden, stegen zes Engelsche vliegtuigen voor een strafexpeditie op. Hun machinege- weervuur veroorzaakte zware verliezen onder de Arabieren. Over den grooten Duitschen aanval op Londen in den nacht van 15 op 16 October meldt het DN.B. o.a.: Sinds acht uur 's avonds is Londen weer in den toestand van luchtalarm. Ditmaal komen de Duitschers bijizonder snel achter elkaar. Vaak werden verscheidene vliegtuigen tezamen. Overal af- weergeschut en oorverdoovend lawaai van granaten en bommen. Enorme bommen slaan groote trechters in het wegdek. Huizen storten in. De stad is zoo helder verlicht als overdag. Bijna duizend Duitsche machines hebben in dezen eenen nacht haar verderf brengenden last boven de Britsche hoofdstad geworpen en een ongekenden chaos teweeg gebracht. Ruim duizend ton bommen hebben zij uitge- worpen. Een nacht van verschrikking heeft de stad achter zich. Nachtjagers, noch ver- sperringsballons of luchtdoelgeschut waren in staat het onheil af te wenden. Bijna zonder eenig verlies zijn de Duitsche bommenwerpers weer thuisgekomen en weer nemen zij een nieuwen last in om opnieuw te vertrekken. De verzorging van de Britsche hoofdstad is voor geruimen tijd stilgelegd. Het Duitsche luchtwapen kent geen pardon. Vaak genoeg is waarschuwend gewezen op de voorbeelden van het verwoeste Warschau, het vemielde Rotterdam en het geteisterde Duinkerken. Hoe lang zal het nog duren, dat Londen aan hetzelfde lot ten onder gaat? HET GROOTSTE BOMBARDEMENT UIT DE WERELDGESCHIEDENIS. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: London is een uitgestrekte vlammenzee. Nog op een afstand van 80 tot 100 kilometer konden de Duitsche vliegers de branden zien. Ten Noorden van de Victoriahavens zijn vrjf bij zonder groote branden waargenomen, waar- door belangrijke pakhuizen vernietigd zijn. Deze verwoestingen zijn van groote beteekenis voor de levensmiddelenvoorziening van Lon den, omdat hier de groote opslagplaatsen met geweldige voorraden levensmiddelen liggen. BROOD: Bons 10 BroodbortboekjeGeldig tot en met 22 October. Hons 11 BroodbonboekjeGeldig van 21 tot en met 27 October. Elk nummer van deze bons geeft recht op het koopen van 125 gram roggebrood of 100 gram ander brood. SU1KER: Bon 109 (algemeen distributieboekje). Geldig tot en met 25 October, recht gevende op het koopen van 1 kg suiker. THEE OF KOFFIE: Bon 114 (algemeen distributieboekje). Geldig tot en met 8 November, recht gevende op het koopen van 75 gram thee of 250 gram koffie. BOTER, MARGARINE EN VET. Bons 5 t/m 12 (Boterkaart) Geldig tot en met 18 October, recht gevende op het koopen van pond boter op elke bon. Bons 5, 6 en 7 (Vetkaart). Geldig tot en met 18 October, recht gevende op het koopen van pond margarine of pond boter op elke bon. Bon 8 (Vetkaart). Geldig tot en met 18 October, recht gevende op het koopen van Tond gesmolten vet. Bons 9, 10, 11 en 12 (Vetkaart). Gel dig tot en met 18 October, recht gevende op het koopen van pond boter op elke bon, waarbij een reduc- tie van 10 cent per bon wordt ver- leend. VLEESCH. Bons 03 vleesch (vleeschkaart). Gel dig tot en met 20 October. Bons 04 vleesch (vleeschkaart). Gel dig tot en met 27 October. Bons 05 vleesch (vleeschkaart). Gel dig van 21 tot en met 27 October. (Eventueel 3 November.) Elke bon geeft recht op het koopen van 100 gram vleesch met been of een rantsoen vleesehwaren. Bon 03 worst-vleesehwaren (vleesch kaart) Geldig tot en met 20 October. Bon 04 worst-vleesehwaren (vleesch kaart). Geldig tot en met 27 October. Bon 05 worst-vleesch waren (vleesch kaart). Geldig van 21 tot en met 27 October. (Eventueel 3 November.) Elke bon geeft recht op het koopen van een rantsoen vleesehwaren. BLOEM OF MEEL: Bon 78 (algemeen distributieboekje). Geldig tot en met 1 November, recht gevende op het koopen van pond tarwebloem, tarwemeel, boek- weitmeel, roggemeel, roggebloem of zelfrijzend bakmeel. RUST, RIJSTEMEEL OF RIJ STEBLOEM. Bon 76 (algemeen distributieboekje). Geldig tot en met 1 November, recht gevende op het koopen van Vt pond rijst, of rijstemeel, of rijste- bloem. HAVEBMOUT, GORT, HAVER- VLOKKEN EN GRUTTEN. Bon 77 (algemeen distributieboekje). Geldig tot en met 1 November, recht gevende op het koopen van pond havermout, gort, havervlokken of grutten. VERMICELLI, MACARONI EN SPAGHETTI. Bon 15 (algemeen distributieboekje). Geldig tot en met 1 November, recht gevende op het koopen van 100 gram vermicelli, macaroni of spaghetti. MAIZENA, GRIESMEEL, PUDDINGPOEDER EN PUDDIN GSAUSPOEDER. Bon 28 (algemeen distributieboekje). Geldig tot en met 1 November, recht gevende op het koopen van 100 gram maizena of griesmeel, of een hoeveelheid puddingpoeder of puddingsauspoeder, welke 100 gram zetmeel bevat. ZEEP. Bon 55 (algemeen distributieboekje). Geldig tot en met 12 November, recht gevende op het koopen van 150 gram toiletzeep (nieuwe samen- stelling), of 120 gram huishoudzeep of 200 gram zachte zeep, of 250 gram zeeppoeder, of voor zoover voor- radig 125 gram zeepvlokken, of 250 gram zelfwerkende waschmid- delen, of 200 gram vloeibare zeep, Bon 116 van de tegeljjk met de textiel- kaart uitgereikte ,,scheerzeepbon- nen" geeft tot en met 31 Dec. recht op het koopen van 50 gram scheer- zeep of voor zoover voorradig een tube scheercreme dan wel een pot scheerzeep. PETROLEUM: Petroleum-Distributiezegel gemerkt „Periode 6", geeft tot en met 3 No vember recht op het koopen van 2 liter petroleum. Petroleum-Distributiezegel gemerkt ,,Periode A" en uitgereikt aan hen, die voor verlichting in het huishou- den uitsluitend op het gebruik van petroleum zijn aangewezen, geeft tot en met 10 November recht op het koopen van 2 liter petroleum. BRANDSTOFFEN. Bons 01, 02 en 03 (vaste brandstoffen- kaart, haanden en kachels). Bons 01, 02, 03, 04, 05 en 06 (centrale verwarming) Tot en met 31 October geeft elke bon recht op het koopen van een eenheid vaste brandstoffen. Bons 04, 05 en 06 (vaste brandstoffen) geven tot en met 31 October recht op het koopen van 6en eenheid turf. Deze bonnen zullen echter later aan gewezen worden voor het koopen van den eenheid vaste brandstofMen heeft dus bij deze bonnen de keuze tusschen turf of andere brand stoffen. Ook in het midden van de stad en in den Noord-Oostelijken hoek van de bocht in de Theems zijn groote branden uitgebroken, wel- ker bestrijding zeer groote moeilijkheden zal opleveren, zelfs wanneer brandweerafdeeiin- gen op groote schaal het vuur aantasten. Wederom passeerden Duitsche bommenwer pers om de vijf minuten de Engelsche kust in een der hardnekkigste aanvallen van dezen oorlog, zoo meldt Associated Press uit Lon den. Bommen hagelden neer op de hoofdstad en o,p Liverpool, benevens de industriegebie- den in de Midlands. Arbeiders, die trachtten het puin van den vocigen nacht op te ruimen en dooden en gewonden te bergen uit de inge- storte gebouwen, werden met bommen over- steipt. Het was het grootste bombardement der wereldgeschiedenis. Het ronken der Duit sche motoren en het neervallen der bommen leek niet meer op te houden. Nog des och- tends vlamden ontelbare branden, die de brandweer wanbopig onder controle trachtte te krijgen. In totaal werden 56 Londensche stadswijken door min of meer belangrijke schade getroffen. Er is nog niets bekend ge maakt over de verliezen, maar de regeering geeft te kennen, dat zij in Londen grooter waren dan elders. Vele openbare gebouwen werden met den -grond gelijk gemaakt. Zelfs de Londensche ochtendbladen schrijven boven hun verslagen met groote koppen: „vreeselijk- ste nacht van den oorlog" en „Londen's bom bardement erger dan ooit tevoren". -Over de bomaanvallen op Londen van Dins- dag weet Associated Press nog te melden, dat de Britsche minister van arbeid, Bevin, bijna het slachtoffer was geworden van een Duit sche bom. Een bom sloeg n.l. vlak naast het huis van den minister van arbeid, dat licht beschadigd werd. Bevin zelf, zoo voegt het bericht er aan toe, bleef ongedeerd. Rijdende trein in Midden-Engeland getroitfen. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: -De golf van aanvallende Duitsche gevechts- vliegtuigen voerde Woensdagocbtend naar het gebied van Midden-Engeland, waar aan de W-estkust, ten Zuiden van Liverpool een groot vliegveld werd aangevallen. De Duitsche vliegers plaatsten in drie verschillende hallen drie treffers met hommen van het grootste kaliber en een treffer in een ketelhuis, dat in de lucht vloog. Een andere loods werd in brand gestoken. Verscheidene voor de lood- sen staande Bristol-Blenheim vliegtuigen wer den met machinegeweerkogels doorzeefd. Op den terugweg werd op een spoorhaan een in Westelijke richting rijdende trein door een Ju 88 aangevallen. De locomotief ontplofte en viel met de eerste zes wagons van de spoor haan. De andere wagons schoven mee. Men rekent met 300 dooden en gewonden. HET DUITSCHE WEERMACHTSBERICHT Het opperbevel van de weermacht maakt bekend Het luchtwapen heeft ondanks de ongun- stige weersgesteldheid zijn aanvallen op Lon den en andere belangrijke militaire doelen in midden- en Zuid-Engeland voortgezet. Bijzon- der succes hadden de bommen die geworpen werden op een vliegveld ten Zuiden van Li verpool In een wapenfabriek van midden- Engeland gelukte het verscheidene hallen en werkplaatsen door zware bommen in brand te steken. Met het invallen van de duisternis namen de vergeldingsaanvallen op de Engelsche hoofdstad weer grooteren omvang aan. Bom men van allerlei kaliber werden tot het aan- breken van den dag op belangrijke militaire doelen aan beide zijden van de Theems ge worpen. De ontstane branden deden het boven Londen hangende wolkendek tot op groote afstand fel gloeien. Andere aanvallen waren gericht op steden in midden- en Zuid-Engeland, gelijk Liver pool en Birmingham. Op talrijke plaatsen v66r de Britsche kust legden vliegtuigen mijnen. Aan den westelij- ken uitgang van het Kanaal werden weer eenige vijandelijke oorlogsschepen, die de kust probeerden te naderen, door het vuur van onze marine-artillerie tot terugkeeren genoopt. Een dudkboot bracht drie bewapen- de schepen van tezamen 21.000 ton uit een konvooi tot zinken, waaronder een tankboot van 10.000 ton. Britsche vliegtuigen wierpen in den nacht van 16 op 17 October bommen in het rijks- gebied zonder militaire schade te veroor- zaken. Daarentegen werden opnieuw in ver scheidene steden woonwijken getroffen, waar bij o.a. te Kiel een aantal huizen beschadigd werd. Een Britsoh vliegtuig werd vannacht nog voordat het de rijksgrens bereikt had door den afweer neergehaiald. Een ander vliegtuig is in een luchtgevecht neergeschoten. Marine- artillerie schoot een derde vijandelijk toestel rieer. Twee eigen toestellen worden vermist. DE DUITSCHE AANVALLEN VAN WOENSDAGNAGHT EN DONDERDAG- OOfHTEND OP LONDEN. Naar het D.N.B. verneemt, hebben ook Woensdagnacht de gesloten formaties der Duitsche gevechtsvliegtuigen, ongehinderd door de sleohte weersgesteldheid boven het Kanaal, hun doelen in Zuid- en Midden-En geland bereikt. Ze deden aanvallen op Lon den en verscheidene andere steden aan de kust en in het binnenland. Donderdagmorgen hebben Duitsche verkenningsvliegtuigen nieuwe branden in fabrieken waargenomen. Volgens tot dus-ver ontvangen berichten wer den twee vijandelijke vliegtuigen neergescho ten, twee eigen toestellen keerden niet op hun bases terug. Naar het D. N. B. nog nader verneemt, zijn reeds in de vroege oohtenduren weer Duitsche bommenwerpers voor den aanval op- gestegen. De eerste golf heeft reeds om tien minuten voor tienen Londen bereikt en de bommen op de aangewezen doelen geworpen. NIEUWE SUCCESSEN VAN HET DUITSCHE LUCHTWAPEN. -Het DN.B. meldt uit Berlijn: -Duitsche vliegtuigen, die teruggekeerd zijn van een Donderdagochtend uitgevoerd bom bardement op Londen, braohten berichten over nieuwe successen mee. Ten Noord-Wes- ten van Waterloo-Bridge zijn verscheidene zware biisantbommen ingeslagen, die zware ontploffingen en groote blauwe steekvlam- men veroorzaakten. Nieuwe branden, die wel- dra door dikke, zwarte rookwojken aan het oog onttrokken werden, ontstonden door bom men-, die ten Noorden en ten Zuiden van de Royal Albert-havens geworpen werden. Op j grond van rechtstreeksche waamemingen i moet weer tot belangrijke materieele schade j geconcludeerd worden. Van de enkele Britsche jagers, die Donder- dag waren opgestegen voor het afweren van de Duitsche bomaanvallen, zijn er twee neer- geschoten. Het Duitsche luchtwapen leed geen verliezen. Het aantal luchtgevechten was Donder-dag als gevolg van het mistige weer boven het Britsche eiland slechts gering. Associated Press meldt uit Londen, dat de regeering volgens inlichtingen uit politieke kringen overweegt uit de streken, die het meest aan luchtaanvallen bloot staan, alle personen te doen vertrekken, die daar geen belangrijk werk hebben te verri-chten. Naar verluidt heeft ook Malcolm MacDonald, de minister van gezondheid zich voor een maat- regel van dezen aard uitgesproken. MacDonald, de Britsche minister van ge zondheid, heeft Donderdag in een radiotoe- spraak medegedeeld, dat totdusverre 56 pet. van de bevolking uit de gevaarlijkste Lon densche stadsdeelen is weggevoerd, aldus een nader bericht van het D.N.B. DE ENGELSCHE AANVALLEN OP FRANKRIJK EN NEDERLAND. Zooals reeds in het weermachtsbericht ge- meld, aldus het D.N.B., heeft het Britsche luchtwapen in den nacht van 14 op 15 October wederom niet-militaire objecten van zijn vroe- geren Franschen bondgenoot aangevallen. Zoo werden in Havre een protestantsche kerk en verscheidene woonhuizen vemield. Drie bur gers werden gedood en vier gewond. Ook Nederland heeft te lijden gehad van de bomaanvallen van Engelsche vliegers. Bij de bomaanvallen, die in de week van 28 Septem- ter tot 5 October in hoofdzaak gericht waren op de stad Haarlem, werden in totaal 36 Ne derlandsche burgers gedood en 72 gewond, waarvan 26 ernstig. Door de aanvallen, die zooals gewoonlijk gericht waren op niet-mili taire objecten, werden 25 huizen vemield en 156 huizen min of meer ernstig beschadigd. Bovendien werden tien stuks vee gedood. De wederzijdsche verliezen aan vliegtuigen. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: In de week van 6 tot en met 12 October j.l. zijn 105 Britsche en 32 Duitsche vliegtuigen verloren gegaan. Deze cijfers, berekend op grond van de offieieele Duitsche opgaven, leveren dus een verhouding van 3 tot 1 ten gunste van Duitschland. Als men de betrok- ken vliegtuigtypen in aanmerking neemt, be- draagt het verhoudingsgetal voor de weder- zijdsche vliegtuigbemanningen 143 Engel schen tegen 61 Duitschers, waarbij in het oog gehouden moet worden, dat een deel van de Duitsche bemanningen door den reddings- dienst in veiligheid gebracht is. Daarentegen heeft Radio-Londen Zondag j.l. beweerd, dat de R.A.F. in de periode van 6 tot 13 October slechts 43 vliegtuigen verloren heeft, doch de ..Luftwaffe" 66 vliegtuigen. Voorts zouden van de 43 neergeschoten Engel sche vliegers 26 gered zijn. Op deze wijze ontstond ten aanzien van de vliegtuigbeman ningen volgens de radio een verhouding van 8 tot 1 ten gunste van Engeland. In kringen van het Duitsche luchtwapen kenschetst men ook deze nieuwe Engelsche opgaven als propaganda-cijfers, die elken grond missen en verklaart men, dat polemiek overbodig is, daar tot dusver steeds de be richten van het opperbevel van de Duitsche weermacht bevestigd zijn door de gebeurte- nissen en haar onontkoombare gevolgen. DE MOEILIJK|HEDEN VAN HET ENGELSCHE LUCHTWAPEN. Het aantal Britsche vliegtuigen, die volgens het weermachtsbericht van Donderdag neer geschoten zijn, is volgens een nader bericht met vier verhoogd. Derhalve bedroeg Woens- d-ag het totale verlies der Engelschen zes vliegtuigen, waartegen-over het verlies van twee Duitsche vliegtuigen staat. De naderhand gemelde vier Engelsche vliegtuigen zijn op hun nachtelijken tocht naar Duitsc-h gebied zoodanig door luchtdoel- artillerie en nachtjagers getroffen, dat zij weliswaar nog eenig-en tijd in de lucht konden blijven, doch spoedig ten gevolge van hun ern- stige beschaddging in het donker een nood- landing op Duitsch gebied moesten ma-ken." Twee Duitsche reddingsvliegtuigen, aldus het D.N.-B., hebben Donderdag in de ochtend- sohemering verscheidene leden van de beman ningen van Britsche bommenwerpers, die op hun terugtocht naar Engeland door gebrek aan benzine, sterke mlstvorming of door treffers der luchtdoelartillerie op het water moesten dalen en in rubberbooten op zee ronddobberden, gered. Twee hunner waren licht gewond. Uit de verklaringen van de gevangen ge- nomen officieren blijkt, dat de Engelschen in den laatsten tijd reeds meermalen op hun terugtocht haar Engeland te kampen hadden met gebrek aan benzine en slechte weersom- standigheden. Dit had tot gevolg, dat steeds een naar verhouding hoog percentage vlieg tuigen op deze wijze kort voor het beredken van een thuishaven verloren ging. Weliswaar konden de bemanningen in tie meeste gevallen of met rubberbooten de kust bereiken of radio-telegrafisch hulp inroepen. De officieren waren eenstemmig van mee- ning, dat Donderdagnacht nog meer vliegtui gen, behalve die van hen, verloren zijn ge gaan. Een „Pilot-officer", een man met de meeste ervaring onder hen, die reeds ver scheidene jar-en bij de Royal Air Force als sergeant dienst heeft gedaan en een jaar ge leden tot officler werd bevorderd, was van meentng, dat ook bier weer de nadeelen van den al te korten opleidingstijd tot uiting ko men. Het is onmogelij-k in de vliegerij met minder dan honderd vliegiuren zooveel prac- tische ervaringen op te doen, dat men in staat is voortdurend dergeltjke groote vluchten te ondernemen. Voor dergelijke groote acties is een zeer groote voorzichtlgheid en ervaring noodzakelijk. Deze beide eigenschappen vor- men een absolute voorwaarde voor het beha- len van een succes. Wlanneer in het eigen land mist hangt, zijn nachtelijke landingen altijd bijzonder moeilijk. Hierdoor zijn, vooral in den afjgeloopen tijd, verscheidene vliegtuigen ver- on-geluikt. (D.N.B. laatste plaats zal worden besldst op eoono- misch gebied. Hoe staan nu op dat terrein de kansen van beide partjjen? Ik moet vcorop- stellen, dat men in de openbare meening in beide land en met gevoelsargumenten aan de beoordeeling van deze kansen te zeer is voor- bij gegaan. In Duitschland was men door de drie groote offensiev-en, die van September 1939 tegen Polen, van April 1940 tegen Noor- wegen en van Mei/Juni 1940 tegen de Weste lijke mogendheden verwend en geloofde men, dat ook de veldtocht tegen Engeland een ,,hliksemoorlog" zou worden. Daarentegen heeft zich in Engeland de regeering aange- sloten bij het geloof, dat onder het volk was verbreid en door de vaste overtuiging van de geheele, niet bij den oorlog betrokken wereld gesteund werd, dat Duitschland in economisch opzicht zeer zwak en kwetsbaar was en En geland in den economischen oorlog onavar- winnelij-k zou blijken. Cjjfers, die misleiden. Laat mij nu zoo nuchter mo-gelijk die ele- menten behandelen, welke voor beide partijen in den economischen oorlog schijnen te spre- ken. De pogingen, om elkaar wederkeerig de voorraden aan levensmiddelen en grond- stoflen voor te rekenen, komen mij voor, mis- lukt te zijh. Daar alle landen vooral die welvarende uitgebreide vaste v-oorraden bezitten, is de analyse van den invoer der laatste drie, vier jaar niet voldoende om vast te stellen, hoe groot de voorraden zijn, waar- mede de Europeesohe mogendheden den oor log zijn ingegaan. Ook moet men toegeven dat de Britsche koopvaardijvloot, ondanks de ver liezen die zij geleden heeft, een hooge mate van prestaticvermogen behouden heeft, door- dat deze vloot thans voomamelijk wordt ge- bezigd voor aanvoeren, die voor de oorlogvoe- ring van belang zijn. Intussohen mogen wij niet vergeten, dat volgens Duitsche opgave ongeveer een derde van de wereldtonnemaat is vernietigd. Van nog meer beteekenis schrjnt mij de mededeeling van Britsche zijde te zijn. dat de Britsche verliescijfers den laatsten tijd gestagen zijn. Als het meest posdtieve punt, dat voor Groot-Brittannie spreekt, zou ik de buiten- gewone beperkingsmogelijkheid van de En gelsche consumptie willen beschouwen. Daar komt nog -bij, dat Groot-Brittannie anders dan Duitschland vddr den oorlog jaren van onbeperkte inkoopmogelijkheid- beeft gekend en dat de Engelsche particuliere economie niet, gelijk de Duitsche tijdens den wereldoorlog en ook weer in den tijd van het vierjarenplan (sinds 1936) wat belangrrjke grondstoffen be- treft veel veeren heeft moeten laten. Aan den anderen kant heb ik den indvuk, dat in groote kringen van het Britsche volk die zelfverloochenende offervaardighedd ont- breekt, waardoor men er toe komt afstand te doen van particulier bezit ten hate van de ge- meenschap. Zonder twijfel heeft Duitschland dit voor, dat het de „Inwendige richting" be- heersch-t en bovendien een uitgebreid adhter- iand heeft, waaruit het zich kan voorzlen, bijna zonder te worden gestoord door den vij and. Engeland's zwakke z^Jden. Thans kom ik tot de zwakke zijden, die tegen Engeland pleiten. Zooveel is zeker, dat Engeland verre de mindere is op organisato- risch gebied. Ik meen echter, dat dit meer een kwestie van gebrek aan oefening is, dan aan aanleg. In elk geval is Duitschland op dit ge bied verre de meerdere van zijn vijand. Verder ben ik van meening, dat het percentsgewijze uitdrukken van economische stoornissen aan beide zijden niets zegt. Wanneer Engeland overigens in het eerste stadium van het Duit sche luchtoffensief een productievermlmde- rin-g toegeeft van 8 pet., en Duitsche instan ties op het gebied van de tewapeningsindus- trie 16 pet., dan kan men zich aan de hand hiervan geen duidelijk beeld vormen. Er be staan in de industrie tal van ondememingen, die slechts door twee fabrieken worden ver- tegenwoordigd. Wordt cen daarvan door Duit sche bommen vernietigd, dan zou dat neer- komen op een productieverl-ies van 50 pet. Ik heb reden om aan te nemen, dat er in den laatsten tijd verschillende van deze verliezen zijn voorgekomen. Aan den anderen kant mo gen natuurlijk ook de mogelijkheden van ver- vanging niet over het hoofd worden gezien. Het is de kwestie van een druppel. Ben belangrij'ke factor vormt het verlies aan arbeidsuren ten gevolge van de luchtaanval len van beide zijden. Ik twijfel niet aan de juistheid van berichten van ooggetuigen, vol gens welke van een zenuwerisis bij het En gelsche volk nog niets valt te bes-peuren. De spanning onder het Engelsche volk ten ge volge van de bombardementen kan men ech ter vergelijken met een vat, waarin onmerk- baar maar gestadig meer vloeistof wordt ge- goten, dat kan wegvloeien. Nu is het maar de vraag, wat sneller geschiedt: het binnen- vloeien of het wegloopen. Dit is evenwel zeker: het overloopen is de kwestie van 6en oagen- blik van dat oogenblik namelijk, waarin 66n druppel meer bdnnenvloeit, dan kan weg loopen. Daarom ben ik van meening, dat de economische oorlog tusschen de spilmogend- heden en groot-Brittannie wel is waar niet snel, doch zeer plotseling beslist zal zijn. Geen snelle, doch een plotselinge beslissing vervvacht. (Van onzen V.P.-B.-correspondent.) Berlijn, October 1940. Een persoonlij-kheid, die een vooraanstaande plaats inneemt in het economisch leven in Scandinavie, gaf ons de volgende uiteenzet- ting over de verhouding der kansen in den Duitsch-Engelschen oorlog op economisch ge bied. In tegenstelling met vele anderen ben ik van meening, dat de oorlog tusschen de spil- mogendheden en Groot-Brittannie niet in de BEEN GEiRROKEN. Gisteren kwam de werkman J. H. tijdens werkzaamheden op de scheepswerf alhier te vallen, waarbij hij een stuk rjzer op het been kreeg, met het gevolg, dat de ongelukkige met een beenbreuk vervoerd moest worden. HOOGEJjlE EXAMENS. Te Amsterdam slaagde voor het doctoraal examen oeconomie, de heer PA. Neeteson te Sas van Gent. ZITTING PROVINCIALE STATEN. Zooals men zich zal herinneren is de eerste zitting van de Prov. Staten in eene vergade- ring van ongeveer 20 minuten afgewerkt. Thans zal het met de tweede zitting wel an ders gaan. Deze is door Ged. Saten vastgesteld op Dinsdag 17 December des voormiddags te 11 uur. Het ligt in de bedoeling thans wel af- deelingen te vormen en haar verslagen inzake de voorstellen te behandelen in de vergadering van Dinsdag 21 Januari 1941, eveneens te 11 uur. EEN ONRUSTIGE NACHT. De nacht van Dinsdag op Woensdag is voor de Vlissingsche bevolking weer zeer onrustig geweest. Tot driemaal toe moest luchtalarm worden gegeven, daar een Engelsch vliegtuig boven onze omgeving cirkelde. Het afweergeschut kwam aan alle ztjden in werking, zoodat de nachtelijke stilte gerui men tijd door de zware explosies der ontplof- fende granaten werd verstoord. Het begon reeds tegen tien uur des avonds. Te tien minuten voor tien werd n.l. voor de eerste maal het sein „luchtgevaar" gegeven. Na een half uur werd „Veilig" geblazen. Twin tig

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 2