De geldige Sons:
NEDERLANDSOH IN VLAANDEREN.
londen nog heviger aangevallen.
K
Hoe staan
de kansen in den economischen oorlog
TERNEUZEN, 18 OCTOBER 1940.
en naar buiten, maakt de kracbten vrij voor
den opbouw en geeft verhoogd vertrouwen in
zichseif en in de effectiviteit der heerschende
hartelijke betrekkingen met de spil. De be-
hoeften van Roemenie raken op dit punt die
van de mogendheden van de spil. Ook zrj heb-
ben er belang bij, dat Roemenie zijn binnen-
landscbe en buitenlandsche evenwicht spoedig
en ongestoord bervindt en veilig op lan-gen
termijn zijn capaciteiten kan ontplooien binnen
het kader van de politiek van de spil en de
nieuwe Europeesche orde.
AMEREKAANSCHE UITVOER NAAR
It USD AND.
Naar de Kolndscbe Ztg. meldt, heeft de re-
geering der Vereenigde Staten, naar dezer
dagen te L-onden is bekend geworden, besloten
ten gunste van Rusland bet bestaande uitvoer-
verbod van macbinale werktui-gen, dat eenige
maanden geleden was afgekondigd, in te trek-
ken. Er zal voor zeven millioen dollar naar
Rusland worden geleverd. De Amerikaanscbe
scheepvaartcommissie heeft Rusland toege-
istaan tankschepen te huren met een inhoud
van meer dan 100.000 ton.
De correspondent der N. R. Crt. te Brussel
meldt
In nagenoeg alle Vlaamscbe steden waar,
tot nog toe, tweetalige offieieele mededeelin-
gen aan de bevolking werden gedaan, is thans
tot de toepassing overgegaan van de admini-
stratieve taalwet van 1932, steunende op het
principe van de Nederlandsche eentaligheid
van de Vlaamscbe gemeenten, de Fransche
eentaligheid van het Walenland. Te Gent,
waar het anti-Vlaamsche franskiljonisme heel
wat aanhangers was blijven tellen, heeft het
gemeentebestuur de Fransche teksten der
straatnaamborden doen wegnemen. Naar men
weet hebben ook de laatste twee daar nog
verschijnende Fransche couranten ,,La Flandre
laberale" en ,J_,e Bien Public", opgehouden te
bestaan.
Te Brugge zijn de straatnamen, sinds gerui-
men tijd eentalig Nederlandsch en werd de
wet van 1932 loyaal toegepast. Dit was in de
badstad Oostende evenwel nog niet het geval.
In de jongste bijeenkomst van den gemeente-
raad aldaar, voorgezeten door een nieuwen
burgemeester, werd voorlezing gedaan van een
brief van den gouvemeur ad interim der pro-
vincie West-Vlaanderen, Mr. Bulckaert, waar-
bij het Oostendsche stadsbestuur dringend
wordt aangemaand het administratieve edn-
taligheidsbeginsel in acht te nemen. Bvenals
elders zullen ook de tweetalige straatnamen
door dentalig-Nederlandsche bordjes worden
vervangen.
MAATREGELEN TEGEN DE
VRIJMETSELARU.
Naar de correspondent van de N. R. Crt. te
Brussel verneemt, heeft de ..Mjiitarverwal-
tung" voor Belgie en Noord-Frankrijk diverse
maatregelen getroffen tegen de vrijmetselarij
welke, als bekend, in de groote Belgische cen
tra, veel aanhangers telt en in alle kringen
van de samenleving, met ultzondering evenwel
van de volkslagen, wijd vertakt is.
Te Brussel is, door de Duitsche instanties,
beslag gelegd op het nieuwe gebouw van de
Vrijmetselaarsloge, aan de Peterseliestraat.
BRITSCHE VLIEGTUIGEN BOVEN
DUITSCHLAND.
Verscheidene vijandelijke vliegtuigen nader-
den bij hun nachtelijke vluchten de Westelijke
gebieden van de mark Brandenburg.
Te Berlijn werd bij wijze van voorzorg
luchtalarm gemaakt. De vijand bereikte de
rijkshoofdstad echter niet. (D.N.B.)
ENGELAND VERBREEKT DE HANDELS-
BETREKKINGEN MET ROEMENIE.
D.NJB. verneemt uit Stockholm, dat de
Londensche radio mededeelt, dat de regeering
van Groot-Brittannie de handelsbetrekkingen
met Roemenie heeft verbroken.
EVACUATIE VAN GIBRALTAR.
Een Engelsch passagiersschip met inwoners
uit Gibraltar is te Tanger aangekomen, waar
een aantal daar wonende Engelschen aan
boord ging. De Engelschen zullen naar Enge-
land worden vervoerd. Een groot deel der
inwoners uit Gibraltar zou zich reeds in
Schotland bevinden, ten einde vandaar naar
Canada te worden vervoerd. Een aantal zou
naar Jamaica worden gebracht.
INCIDENTEN TUSSCHEN BEDOUINEN
EN ENGELSCHEN.
Volgens de Italiaansche Stampa zijn er
tusschen Bedouinenstammen en Engelsche
bezettingstroepen in Transjordanie emstige
incidenten ontstaan. Eenige groepen soldaten,
die zich op patrouille in het Zuiden van Maan
bevonden, werden door Arabieren overvallen
en ontwapend. Toen het incident bekend was
geworden, stegen zes Engelsche vliegtuigen
voor een strafexpeditie op. Hun machinege-
weervuur veroorzaakte zware verliezen onder
de Arabieren.
Over den grooten Duitschen aanval op
Londen in den nacht van 15 op 16 October
meldt het DN.B. o.a.: Sinds acht uur
's avonds is Londen weer in den toestand van
luchtalarm. Ditmaal komen de Duitschers
bijizonder snel achter elkaar. Vaak werden
verscheidene vliegtuigen tezamen. Overal af-
weergeschut en oorverdoovend lawaai van
granaten en bommen. Enorme bommen slaan
groote trechters in het wegdek.
Huizen storten in. De stad is zoo helder
verlicht als overdag.
Bijna duizend Duitsche machines hebben in
dezen eenen nacht haar verderf brengenden
last boven de Britsche hoofdstad geworpen en
een ongekenden chaos teweeg gebracht.
Ruim duizend ton bommen hebben zij uitge-
worpen. Een nacht van verschrikking heeft
de stad achter zich. Nachtjagers, noch ver-
sperringsballons of luchtdoelgeschut waren in
staat het onheil af te wenden. Bijna zonder
eenig verlies zijn de Duitsche bommenwerpers
weer thuisgekomen en weer nemen zij een
nieuwen last in om opnieuw te vertrekken.
De verzorging van de Britsche hoofdstad is
voor geruimen tijd stilgelegd.
Het Duitsche luchtwapen kent geen pardon.
Vaak genoeg is waarschuwend gewezen op de
voorbeelden van het verwoeste Warschau,
het vemielde Rotterdam en het geteisterde
Duinkerken. Hoe lang zal het nog duren, dat
Londen aan hetzelfde lot ten onder gaat?
HET GROOTSTE BOMBARDEMENT UIT
DE WERELDGESCHIEDENIS.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn:
London is een uitgestrekte vlammenzee.
Nog op een afstand van 80 tot 100 kilometer
konden de Duitsche vliegers de branden zien.
Ten Noorden van de Victoriahavens zijn vrjf
bij zonder groote branden waargenomen, waar-
door belangrijke pakhuizen vernietigd zijn.
Deze verwoestingen zijn van groote beteekenis
voor de levensmiddelenvoorziening van Lon
den, omdat hier de groote opslagplaatsen met
geweldige voorraden levensmiddelen liggen.
BROOD:
Bons 10 BroodbortboekjeGeldig tot
en met 22 October.
Hons 11 BroodbonboekjeGeldig van
21 tot en met 27 October.
Elk nummer van deze bons geeft
recht op het koopen van 125 gram
roggebrood of 100 gram ander
brood.
SU1KER:
Bon 109 (algemeen distributieboekje).
Geldig tot en met 25 October, recht
gevende op het koopen van 1 kg
suiker.
THEE OF KOFFIE:
Bon 114 (algemeen distributieboekje).
Geldig tot en met 8 November,
recht gevende op het koopen van
75 gram thee of 250 gram koffie.
BOTER, MARGARINE EN VET.
Bons 5 t/m 12 (Boterkaart) Geldig
tot en met 18 October, recht gevende
op het koopen van pond boter op
elke bon.
Bons 5, 6 en 7 (Vetkaart). Geldig tot
en met 18 October, recht gevende op
het koopen van pond margarine
of pond boter op elke bon.
Bon 8 (Vetkaart). Geldig tot en met
18 October, recht gevende op het
koopen van Tond gesmolten vet.
Bons 9, 10, 11 en 12 (Vetkaart). Gel
dig tot en met 18 October, recht
gevende op het koopen van pond
boter op elke bon, waarbij een reduc-
tie van 10 cent per bon wordt ver-
leend.
VLEESCH.
Bons 03 vleesch (vleeschkaart). Gel
dig tot en met 20 October.
Bons 04 vleesch (vleeschkaart). Gel
dig tot en met 27 October.
Bons 05 vleesch (vleeschkaart). Gel
dig van 21 tot en met 27 October.
(Eventueel 3 November.)
Elke bon geeft recht op het koopen
van 100 gram vleesch met been of
een rantsoen vleesehwaren.
Bon 03 worst-vleesehwaren (vleesch
kaart) Geldig tot en met 20 October.
Bon 04 worst-vleesehwaren (vleesch
kaart). Geldig tot en met 27 October.
Bon 05 worst-vleesch waren (vleesch
kaart). Geldig van 21 tot en met 27
October. (Eventueel 3 November.)
Elke bon geeft recht op het koopen
van een rantsoen vleesehwaren.
BLOEM OF MEEL:
Bon 78 (algemeen distributieboekje).
Geldig tot en met 1 November,
recht gevende op het koopen van
pond tarwebloem, tarwemeel, boek-
weitmeel, roggemeel, roggebloem of
zelfrijzend bakmeel.
RUST, RIJSTEMEEL OF
RIJ STEBLOEM.
Bon 76 (algemeen distributieboekje).
Geldig tot en met 1 November,
recht gevende op het koopen van Vt
pond rijst, of rijstemeel, of rijste-
bloem.
HAVEBMOUT, GORT, HAVER-
VLOKKEN EN GRUTTEN.
Bon 77 (algemeen distributieboekje).
Geldig tot en met 1 November,
recht gevende op het koopen van
pond havermout, gort, havervlokken
of grutten.
VERMICELLI, MACARONI EN
SPAGHETTI.
Bon 15 (algemeen distributieboekje).
Geldig tot en met 1 November,
recht gevende op het koopen van
100 gram vermicelli, macaroni of
spaghetti.
MAIZENA, GRIESMEEL,
PUDDINGPOEDER EN
PUDDIN GSAUSPOEDER.
Bon 28 (algemeen distributieboekje).
Geldig tot en met 1 November,
recht gevende op het koopen van
100 gram maizena of griesmeel, of
een hoeveelheid puddingpoeder of
puddingsauspoeder, welke 100 gram
zetmeel bevat.
ZEEP.
Bon 55 (algemeen distributieboekje).
Geldig tot en met 12 November,
recht gevende op het koopen van
150 gram toiletzeep (nieuwe samen-
stelling), of 120 gram huishoudzeep
of 200 gram zachte zeep, of 250 gram
zeeppoeder, of voor zoover voor-
radig 125 gram zeepvlokken, of
250 gram zelfwerkende waschmid-
delen, of 200 gram vloeibare zeep,
Bon 116 van de tegeljjk met de textiel-
kaart uitgereikte ,,scheerzeepbon-
nen" geeft tot en met 31 Dec. recht
op het koopen van 50 gram scheer-
zeep of voor zoover voorradig
een tube scheercreme dan wel een
pot scheerzeep.
PETROLEUM:
Petroleum-Distributiezegel gemerkt
„Periode 6", geeft tot en met 3 No
vember recht op het koopen van 2
liter petroleum.
Petroleum-Distributiezegel gemerkt
,,Periode A" en uitgereikt aan hen,
die voor verlichting in het huishou-
den uitsluitend op het gebruik van
petroleum zijn aangewezen, geeft tot
en met 10 November recht op het
koopen van 2 liter petroleum.
BRANDSTOFFEN.
Bons 01, 02 en 03 (vaste brandstoffen-
kaart, haanden en kachels).
Bons 01, 02, 03, 04, 05 en 06 (centrale
verwarming)
Tot en met 31 October geeft elke
bon recht op het koopen van een
eenheid vaste brandstoffen.
Bons 04, 05 en 06 (vaste brandstoffen)
geven tot en met 31 October recht
op het koopen van 6en eenheid turf.
Deze bonnen zullen echter later aan
gewezen worden voor het koopen
van den eenheid vaste brandstofMen
heeft dus bij deze bonnen de keuze
tusschen turf of andere brand
stoffen.
Ook in het midden van de stad en in den
Noord-Oostelijken hoek van de bocht in de
Theems zijn groote branden uitgebroken, wel-
ker bestrijding zeer groote moeilijkheden zal
opleveren, zelfs wanneer brandweerafdeeiin-
gen op groote schaal het vuur aantasten.
Wederom passeerden Duitsche bommenwer
pers om de vijf minuten de Engelsche kust in
een der hardnekkigste aanvallen van dezen
oorlog, zoo meldt Associated Press uit Lon
den. Bommen hagelden neer op de hoofdstad
en o,p Liverpool, benevens de industriegebie-
den in de Midlands. Arbeiders, die trachtten
het puin van den vocigen nacht op te ruimen
en dooden en gewonden te bergen uit de inge-
storte gebouwen, werden met bommen over-
steipt. Het was het grootste bombardement
der wereldgeschiedenis. Het ronken der Duit
sche motoren en het neervallen der bommen
leek niet meer op te houden. Nog des och-
tends vlamden ontelbare branden, die de
brandweer wanbopig onder controle trachtte
te krijgen. In totaal werden 56 Londensche
stadswijken door min of meer belangrijke
schade getroffen. Er is nog niets bekend ge
maakt over de verliezen, maar de regeering
geeft te kennen, dat zij in Londen grooter
waren dan elders. Vele openbare gebouwen
werden met den -grond gelijk gemaakt. Zelfs
de Londensche ochtendbladen schrijven boven
hun verslagen met groote koppen: „vreeselijk-
ste nacht van den oorlog" en „Londen's bom
bardement erger dan ooit tevoren".
-Over de bomaanvallen op Londen van Dins-
dag weet Associated Press nog te melden, dat
de Britsche minister van arbeid, Bevin, bijna
het slachtoffer was geworden van een Duit
sche bom. Een bom sloeg n.l. vlak naast het
huis van den minister van arbeid, dat licht
beschadigd werd. Bevin zelf, zoo voegt het
bericht er aan toe, bleef ongedeerd.
Rijdende trein in Midden-Engeland
getroitfen.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn:
-De golf van aanvallende Duitsche gevechts-
vliegtuigen voerde Woensdagocbtend naar het
gebied van Midden-Engeland, waar aan de
W-estkust, ten Zuiden van Liverpool een groot
vliegveld werd aangevallen. De Duitsche
vliegers plaatsten in drie verschillende hallen
drie treffers met hommen van het grootste
kaliber en een treffer in een ketelhuis, dat in
de lucht vloog. Een andere loods werd in
brand gestoken. Verscheidene voor de lood-
sen staande Bristol-Blenheim vliegtuigen wer
den met machinegeweerkogels doorzeefd. Op
den terugweg werd op een spoorhaan een in
Westelijke richting rijdende trein door een
Ju 88 aangevallen. De locomotief ontplofte en
viel met de eerste zes wagons van de spoor
haan. De andere wagons schoven mee. Men
rekent met 300 dooden en gewonden.
HET DUITSCHE WEERMACHTSBERICHT
Het opperbevel van de weermacht maakt
bekend
Het luchtwapen heeft ondanks de ongun-
stige weersgesteldheid zijn aanvallen op Lon
den en andere belangrijke militaire doelen in
midden- en Zuid-Engeland voortgezet. Bijzon-
der succes hadden de bommen die geworpen
werden op een vliegveld ten Zuiden van Li
verpool In een wapenfabriek van midden-
Engeland gelukte het verscheidene hallen en
werkplaatsen door zware bommen in brand te
steken.
Met het invallen van de duisternis namen
de vergeldingsaanvallen op de Engelsche
hoofdstad weer grooteren omvang aan. Bom
men van allerlei kaliber werden tot het aan-
breken van den dag op belangrijke militaire
doelen aan beide zijden van de Theems ge
worpen. De ontstane branden deden het boven
Londen hangende wolkendek tot op groote
afstand fel gloeien.
Andere aanvallen waren gericht op steden
in midden- en Zuid-Engeland, gelijk Liver
pool en Birmingham.
Op talrijke plaatsen v66r de Britsche kust
legden vliegtuigen mijnen. Aan den westelij-
ken uitgang van het Kanaal werden weer
eenige vijandelijke oorlogsschepen, die de
kust probeerden te naderen, door het vuur
van onze marine-artillerie tot terugkeeren
genoopt. Een dudkboot bracht drie bewapen-
de schepen van tezamen 21.000 ton uit een
konvooi tot zinken, waaronder een tankboot
van 10.000 ton.
Britsche vliegtuigen wierpen in den nacht
van 16 op 17 October bommen in het rijks-
gebied zonder militaire schade te veroor-
zaken. Daarentegen werden opnieuw in ver
scheidene steden woonwijken getroffen, waar
bij o.a. te Kiel een aantal huizen beschadigd
werd.
Een Britsoh vliegtuig werd vannacht nog
voordat het de rijksgrens bereikt had door den
afweer neergehaiald. Een ander vliegtuig is
in een luchtgevecht neergeschoten. Marine-
artillerie schoot een derde vijandelijk toestel
rieer. Twee eigen toestellen worden vermist.
DE DUITSCHE AANVALLEN VAN
WOENSDAGNAGHT EN DONDERDAG-
OOfHTEND OP LONDEN.
Naar het D.N.B. verneemt, hebben ook
Woensdagnacht de gesloten formaties der
Duitsche gevechtsvliegtuigen, ongehinderd
door de sleohte weersgesteldheid boven het
Kanaal, hun doelen in Zuid- en Midden-En
geland bereikt. Ze deden aanvallen op Lon
den en verscheidene andere steden aan de
kust en in het binnenland. Donderdagmorgen
hebben Duitsche verkenningsvliegtuigen
nieuwe branden in fabrieken waargenomen.
Volgens tot dus-ver ontvangen berichten wer
den twee vijandelijke vliegtuigen neergescho
ten, twee eigen toestellen keerden niet op hun
bases terug.
Naar het D. N. B. nog nader verneemt,
zijn reeds in de vroege oohtenduren weer
Duitsche bommenwerpers voor den aanval op-
gestegen. De eerste golf heeft reeds om tien
minuten voor tienen Londen bereikt en de
bommen op de aangewezen doelen geworpen.
NIEUWE SUCCESSEN VAN HET
DUITSCHE LUCHTWAPEN.
-Het DN.B. meldt uit Berlijn:
-Duitsche vliegtuigen, die teruggekeerd zijn
van een Donderdagochtend uitgevoerd bom
bardement op Londen, braohten berichten
over nieuwe successen mee. Ten Noord-Wes-
ten van Waterloo-Bridge zijn verscheidene
zware biisantbommen ingeslagen, die zware
ontploffingen en groote blauwe steekvlam-
men veroorzaakten. Nieuwe branden, die wel-
dra door dikke, zwarte rookwojken aan het
oog onttrokken werden, ontstonden door bom
men-, die ten Noorden en ten Zuiden van de
Royal Albert-havens geworpen werden. Op
j grond van rechtstreeksche waamemingen
i moet weer tot belangrijke materieele schade
j geconcludeerd worden.
Van de enkele Britsche jagers, die Donder-
dag waren opgestegen voor het afweren van
de Duitsche bomaanvallen, zijn er twee neer-
geschoten. Het Duitsche luchtwapen leed
geen verliezen. Het aantal luchtgevechten
was Donder-dag als gevolg van het mistige
weer boven het Britsche eiland slechts gering.
Associated Press meldt uit Londen, dat de
regeering volgens inlichtingen uit politieke
kringen overweegt uit de streken, die het
meest aan luchtaanvallen bloot staan, alle
personen te doen vertrekken, die daar geen
belangrijk werk hebben te verri-chten. Naar
verluidt heeft ook Malcolm MacDonald, de
minister van gezondheid zich voor een maat-
regel van dezen aard uitgesproken.
MacDonald, de Britsche minister van ge
zondheid, heeft Donderdag in een radiotoe-
spraak medegedeeld, dat totdusverre 56 pet.
van de bevolking uit de gevaarlijkste Lon
densche stadsdeelen is weggevoerd, aldus een
nader bericht van het D.N.B.
DE ENGELSCHE AANVALLEN OP
FRANKRIJK EN NEDERLAND.
Zooals reeds in het weermachtsbericht ge-
meld, aldus het D.N.B., heeft het Britsche
luchtwapen in den nacht van 14 op 15 October
wederom niet-militaire objecten van zijn vroe-
geren Franschen bondgenoot aangevallen. Zoo
werden in Havre een protestantsche kerk en
verscheidene woonhuizen vemield. Drie bur
gers werden gedood en vier gewond.
Ook Nederland heeft te lijden gehad van de
bomaanvallen van Engelsche vliegers. Bij de
bomaanvallen, die in de week van 28 Septem-
ter tot 5 October in hoofdzaak gericht waren
op de stad Haarlem, werden in totaal 36 Ne
derlandsche burgers gedood en 72 gewond,
waarvan 26 ernstig. Door de aanvallen, die
zooals gewoonlijk gericht waren op niet-mili
taire objecten, werden 25 huizen vemield en
156 huizen min of meer ernstig beschadigd.
Bovendien werden tien stuks vee gedood.
De wederzijdsche verliezen aan
vliegtuigen.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn:
In de week van 6 tot en met 12 October j.l.
zijn 105 Britsche en 32 Duitsche vliegtuigen
verloren gegaan. Deze cijfers, berekend op
grond van de offieieele Duitsche opgaven,
leveren dus een verhouding van 3 tot 1 ten
gunste van Duitschland. Als men de betrok-
ken vliegtuigtypen in aanmerking neemt, be-
draagt het verhoudingsgetal voor de weder-
zijdsche vliegtuigbemanningen 143 Engel
schen tegen 61 Duitschers, waarbij in het oog
gehouden moet worden, dat een deel van de
Duitsche bemanningen door den reddings-
dienst in veiligheid gebracht is.
Daarentegen heeft Radio-Londen Zondag j.l.
beweerd, dat de R.A.F. in de periode van 6
tot 13 October slechts 43 vliegtuigen verloren
heeft, doch de ..Luftwaffe" 66 vliegtuigen.
Voorts zouden van de 43 neergeschoten Engel
sche vliegers 26 gered zijn. Op deze wijze
ontstond ten aanzien van de vliegtuigbeman
ningen volgens de radio een verhouding van
8 tot 1 ten gunste van Engeland.
In kringen van het Duitsche luchtwapen
kenschetst men ook deze nieuwe Engelsche
opgaven als propaganda-cijfers, die elken
grond missen en verklaart men, dat polemiek
overbodig is, daar tot dusver steeds de be
richten van het opperbevel van de Duitsche
weermacht bevestigd zijn door de gebeurte-
nissen en haar onontkoombare gevolgen.
DE MOEILIJK|HEDEN VAN HET
ENGELSCHE LUCHTWAPEN.
Het aantal Britsche vliegtuigen, die volgens
het weermachtsbericht van Donderdag neer
geschoten zijn, is volgens een nader bericht
met vier verhoogd. Derhalve bedroeg Woens-
d-ag het totale verlies der Engelschen zes
vliegtuigen, waartegen-over het verlies van
twee Duitsche vliegtuigen staat.
De naderhand gemelde vier Engelsche
vliegtuigen zijn op hun nachtelijken tocht
naar Duitsc-h gebied zoodanig door luchtdoel-
artillerie en nachtjagers getroffen, dat zij
weliswaar nog eenig-en tijd in de lucht konden
blijven, doch spoedig ten gevolge van hun ern-
stige beschaddging in het donker een nood-
landing op Duitsch gebied moesten ma-ken."
Twee Duitsche reddingsvliegtuigen, aldus
het D.N.-B., hebben Donderdag in de ochtend-
sohemering verscheidene leden van de beman
ningen van Britsche bommenwerpers, die op
hun terugtocht naar Engeland door gebrek
aan benzine, sterke mlstvorming of door
treffers der luchtdoelartillerie op het water
moesten dalen en in rubberbooten op zee
ronddobberden, gered. Twee hunner waren
licht gewond.
Uit de verklaringen van de gevangen ge-
nomen officieren blijkt, dat de Engelschen in
den laatsten tijd reeds meermalen op hun
terugtocht haar Engeland te kampen hadden
met gebrek aan benzine en slechte weersom-
standigheden. Dit had tot gevolg, dat steeds
een naar verhouding hoog percentage vlieg
tuigen op deze wijze kort voor het beredken
van een thuishaven verloren ging. Weliswaar
konden de bemanningen in tie meeste gevallen
of met rubberbooten de kust bereiken of
radio-telegrafisch hulp inroepen.
De officieren waren eenstemmig van mee-
ning, dat Donderdagnacht nog meer vliegtui
gen, behalve die van hen, verloren zijn ge
gaan. Een „Pilot-officer", een man met de
meeste ervaring onder hen, die reeds ver
scheidene jar-en bij de Royal Air Force als
sergeant dienst heeft gedaan en een jaar ge
leden tot officler werd bevorderd, was van
meentng, dat ook bier weer de nadeelen van
den al te korten opleidingstijd tot uiting ko
men. Het is onmogelij-k in de vliegerij met
minder dan honderd vliegiuren zooveel prac-
tische ervaringen op te doen, dat men in staat
is voortdurend dergeltjke groote vluchten te
ondernemen. Voor dergelijke groote acties is
een zeer groote voorzichtlgheid en ervaring
noodzakelijk. Deze beide eigenschappen vor-
men een absolute voorwaarde voor het beha-
len van een succes. Wlanneer in het eigen land
mist hangt, zijn nachtelijke landingen altijd
bijzonder moeilijk. Hierdoor zijn, vooral in den
afjgeloopen tijd, verscheidene vliegtuigen ver-
on-geluikt. (D.N.B.
laatste plaats zal worden besldst op eoono-
misch gebied. Hoe staan nu op dat terrein de
kansen van beide partjjen? Ik moet vcorop-
stellen, dat men in de openbare meening in
beide land en met gevoelsargumenten aan de
beoordeeling van deze kansen te zeer is voor-
bij gegaan. In Duitschland was men door de
drie groote offensiev-en, die van September
1939 tegen Polen, van April 1940 tegen Noor-
wegen en van Mei/Juni 1940 tegen de Weste
lijke mogendheden verwend en geloofde men,
dat ook de veldtocht tegen Engeland een
,,hliksemoorlog" zou worden. Daarentegen
heeft zich in Engeland de regeering aange-
sloten bij het geloof, dat onder het volk was
verbreid en door de vaste overtuiging van de
geheele, niet bij den oorlog betrokken wereld
gesteund werd, dat Duitschland in economisch
opzicht zeer zwak en kwetsbaar was en En
geland in den economischen oorlog onavar-
winnelij-k zou blijken.
Cjjfers, die misleiden.
Laat mij nu zoo nuchter mo-gelijk die ele-
menten behandelen, welke voor beide partijen
in den economischen oorlog schijnen te spre-
ken. De pogingen, om elkaar wederkeerig
de voorraden aan levensmiddelen en grond-
stoflen voor te rekenen, komen mij voor, mis-
lukt te zijh. Daar alle landen vooral die
welvarende uitgebreide vaste v-oorraden
bezitten, is de analyse van den invoer der
laatste drie, vier jaar niet voldoende om vast
te stellen, hoe groot de voorraden zijn, waar-
mede de Europeesohe mogendheden den oor
log zijn ingegaan. Ook moet men toegeven dat
de Britsche koopvaardijvloot, ondanks de ver
liezen die zij geleden heeft, een hooge mate
van prestaticvermogen behouden heeft, door-
dat deze vloot thans voomamelijk wordt ge-
bezigd voor aanvoeren, die voor de oorlogvoe-
ring van belang zijn. Intussohen mogen wij
niet vergeten, dat volgens Duitsche opgave
ongeveer een derde van de wereldtonnemaat
is vernietigd. Van nog meer beteekenis schrjnt
mij de mededeeling van Britsche zijde te zijn.
dat de Britsche verliescijfers den laatsten tijd
gestagen zijn.
Als het meest posdtieve punt, dat voor
Groot-Brittannie spreekt, zou ik de buiten-
gewone beperkingsmogelijkheid van de En
gelsche consumptie willen beschouwen. Daar
komt nog -bij, dat Groot-Brittannie anders
dan Duitschland vddr den oorlog jaren van
onbeperkte inkoopmogelijkheid- beeft gekend
en dat de Engelsche particuliere economie niet,
gelijk de Duitsche tijdens den wereldoorlog en
ook weer in den tijd van het vierjarenplan
(sinds 1936) wat belangrrjke grondstoffen be-
treft veel veeren heeft moeten laten.
Aan den anderen kant heb ik den indvuk,
dat in groote kringen van het Britsche volk
die zelfverloochenende offervaardighedd ont-
breekt, waardoor men er toe komt afstand te
doen van particulier bezit ten hate van de ge-
meenschap. Zonder twijfel heeft Duitschland
dit voor, dat het de „Inwendige richting" be-
heersch-t en bovendien een uitgebreid adhter-
iand heeft, waaruit het zich kan voorzlen,
bijna zonder te worden gestoord door den vij
and.
Engeland's zwakke z^Jden.
Thans kom ik tot de zwakke zijden, die
tegen Engeland pleiten. Zooveel is zeker, dat
Engeland verre de mindere is op organisato-
risch gebied. Ik meen echter, dat dit meer een
kwestie van gebrek aan oefening is, dan aan
aanleg. In elk geval is Duitschland op dit ge
bied verre de meerdere van zijn vijand. Verder
ben ik van meening, dat het percentsgewijze
uitdrukken van economische stoornissen aan
beide zijden niets zegt. Wanneer Engeland
overigens in het eerste stadium van het Duit
sche luchtoffensief een productievermlmde-
rin-g toegeeft van 8 pet., en Duitsche instan
ties op het gebied van de tewapeningsindus-
trie 16 pet., dan kan men zich aan de hand
hiervan geen duidelijk beeld vormen. Er be
staan in de industrie tal van ondememingen,
die slechts door twee fabrieken worden ver-
tegenwoordigd. Wordt cen daarvan door Duit
sche bommen vernietigd, dan zou dat neer-
komen op een productieverl-ies van 50 pet.
Ik heb reden om aan te nemen, dat er in den
laatsten tijd verschillende van deze verliezen
zijn voorgekomen. Aan den anderen kant mo
gen natuurlijk ook de mogelijkheden van ver-
vanging niet over het hoofd worden gezien.
Het is de kwestie van een druppel.
Ben belangrij'ke factor vormt het verlies aan
arbeidsuren ten gevolge van de luchtaanval
len van beide zijden. Ik twijfel niet aan de
juistheid van berichten van ooggetuigen, vol
gens welke van een zenuwerisis bij het En
gelsche volk nog niets valt te bes-peuren. De
spanning onder het Engelsche volk ten ge
volge van de bombardementen kan men ech
ter vergelijken met een vat, waarin onmerk-
baar maar gestadig meer vloeistof wordt ge-
goten, dat kan wegvloeien. Nu is het maar de
vraag, wat sneller geschiedt: het binnen-
vloeien of het wegloopen. Dit is evenwel zeker:
het overloopen is de kwestie van 6en oagen-
blik van dat oogenblik namelijk, waarin
66n druppel meer bdnnenvloeit, dan kan weg
loopen. Daarom ben ik van meening, dat de
economische oorlog tusschen de spilmogend-
heden en groot-Brittannie wel is waar niet
snel, doch zeer plotseling beslist zal zijn.
Geen snelle, doch een plotselinge
beslissing vervvacht.
(Van onzen V.P.-B.-correspondent.)
Berlijn, October 1940.
Een persoonlij-kheid, die een vooraanstaande
plaats inneemt in het economisch leven in
Scandinavie, gaf ons de volgende uiteenzet-
ting over de verhouding der kansen in den
Duitsch-Engelschen oorlog op economisch ge
bied.
In tegenstelling met vele anderen ben ik
van meening, dat de oorlog tusschen de spil-
mogendheden en Groot-Brittannie niet in de
BEEN GEiRROKEN.
Gisteren kwam de werkman J. H. tijdens
werkzaamheden op de scheepswerf alhier te
vallen, waarbij hij een stuk rjzer op het been
kreeg, met het gevolg, dat de ongelukkige met
een beenbreuk vervoerd moest worden.
HOOGEJjlE EXAMENS.
Te Amsterdam slaagde voor het doctoraal
examen oeconomie, de heer PA. Neeteson te
Sas van Gent.
ZITTING PROVINCIALE STATEN.
Zooals men zich zal herinneren is de eerste
zitting van de Prov. Staten in eene vergade-
ring van ongeveer 20 minuten afgewerkt.
Thans zal het met de tweede zitting wel an
ders gaan.
Deze is door Ged. Saten vastgesteld op
Dinsdag 17 December des voormiddags te 11
uur. Het ligt in de bedoeling thans wel af-
deelingen te vormen en haar verslagen inzake
de voorstellen te behandelen in de vergadering
van Dinsdag 21 Januari 1941, eveneens te 11
uur.
EEN ONRUSTIGE NACHT.
De nacht van Dinsdag op Woensdag is voor
de Vlissingsche bevolking weer zeer onrustig
geweest. Tot driemaal toe moest luchtalarm
worden gegeven, daar een Engelsch vliegtuig
boven onze omgeving cirkelde.
Het afweergeschut kwam aan alle ztjden
in werking, zoodat de nachtelijke stilte gerui
men tijd door de zware explosies der ontplof-
fende granaten werd verstoord. Het begon
reeds tegen tien uur des avonds. Te tien
minuten voor tien werd n.l. voor de eerste
maal het sein „luchtgevaar" gegeven. Na een
half uur werd „Veilig" geblazen. Twin tig