ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHWLAANDEREN No. 10.116 VRIJDAGV 20 SEPTEMBER 1940 80© Jaargang Binnenland Buitenland EERSTE BLAD ABONNEMENTSPRIJS: Binnen Temeusen f 1,35 per 3 maanden Bulten Temeuzen fr. per post f 1,65 per 3 maanden Bjj vooruitbetaling fr. per post f 6,per jaar Voor Belgie en Amerika f 2,10, overige landen f 2,45 per 3 maanden fr. per post Abonnemeoten voor het buitenland alleen b(j vooruitbetaling. Uitgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE GIRO 38150 TELEFOON No. 2073. ADVERTENTLEN: Van 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer f 0,20. KLEINE AIV ERTENTI iiNper 5 regels 50 cent bo vooruitbetaling. Grootere letters en clicbd's worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien tag regelabonnement teg en. verminderd tarief, betwelk op aanvraag verkrijgbaar is. Inzending van advert entien liefst een dag voor de uitgave. DIT BEAD VERS ("HUNT HOEKGN MAANDAG-, WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. EXTRA-KAARTEN VOOR ZWAREN ARBEID. De rechthebbenden op extra-distributie- kaarten op grond van de door hen te verrich- ten zwaren of zeer zwaren arbeid komen thans ook in aanmnerking voor extra-vleesch- kaarten. Zij, die zwaren" arbeid verri.ch.ten, ont- vangen een V2 kaart, en degenen, die vallen in de groep ,,zeer zwaren arbeid" ontvangen 1% kaart extra. De uitreiking geschiedt in het tijdvak van 19 tot en met 28 dezer. De er bij betrokken arbeiders krijgen per briefkaart bericht, op welken dag en aan welk kantoor de extra- kaarten in ontvangst kunnen worden ge- nomen. De aandacbt wordt er op gevestigd, dat de er bij betrokkenen de' extra-rantsoenen niet persoonlijk beboeven af te halen, mits zij de op de berichtkaart voorkomende verklaring omtrent bun werkzaamheden hebben ingevuld en onderteekend. VERDERE BEPERKING VAN HET YERRRUJK VAN MOTORBRANDSTOF. De secretaris-generaal, waarnemend hoofd van het departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, in overieg met den secretaris- generaal, waamemenid boofd van het departe ment van Wlaterstaat, maakt bekend: De huidige benzinesituatie in ons land maakt nog verderb beperking dringend nood zakelijk. Niet alleen zal deze beperking gevonden moeten worden in verminderde toewijzing voor de Octoberperiode, doch ook zal het voor iederen benzineverbruiker noodzakelijk zijn, zacbzelf daar waar mogelijk uit eigen bewe- ging beperking in het verbruik van benzine op te leggen. Het is de plicht van iederen staats- burger, dat hij zooveel mogelijk bijdraagt tot het in stand houden van bet oeconomische leven. Men zal zich dus keer op keer weer hebben af te vragen v66r men met zijn auto rijdt: Is het wel dringend noodzakelijk, dat ik dit doe? Van overheidswege moeten in dit verband tevens de volgende maatregelen genomen ;worden Het bij beschikking van 14 Augustus 1940 aangewezen tijdvak van 1 tot en met 30 Sep tember 1940, zijnde de derde motorbrandstof- distributieperiode, wordt verlengd tot en met 6 October. Als 4de distributieperiode wordt niettemin aangewezen het tijdvak van 1 tot en met 31 October 1940. AOs gevolg hiervan zullen wederverkoopers van 1 tot en met 6 October zoowel de thans geldende coupons met groenen opdruk op grijr zen ondergrond gedrukte vergimning, o.m. voorzien van het groene cijfer 3, mogen aan- nemen als de voor October ontworpen coupons met gelen opdruk op lichtgrijzen ondergrond. bevestigd aan. een op lichtgrijzen ondergrond gedrukte vergunning, waarop o.m. in gele kleur het cijfer 4 voorkomt. Speciale aandacht van wederverkoo.pers wordt nog gevraagd voor den thans verscho- ven datum van laatste inzending aan lever- anciers van opplakvellen met coupons. In tegenstelling met de laatste alinea van een brief d.d. 16 dezer, welke aan wederverkoo pers uitgegaan is onder het hoofd ,,Motor- brantdstofbeschikking 1940 no. 1", wordt de uiterste datum, waarop September-coupons nog aan leveranciers ter aanvuUing van den voorraad mogen worden ingezonden, bepaald op 7 October a.s. NIEUWE DAGINDEELING VOOR DEN BELASTIN GDIENST. Het departement van financien heeft voor de wintermaanden een nieuwe dagindeelmg voor de belastingdiensten vastgesteld. Deze komt, volgens het Vad., hierop neer, dat in de maanden November en Februari zal worden gewerkt van 9 uur tot 4 uur 30 en Zaterdags van 9 tot 1 uur en in de maanden December en Januari van 9 uur tot 4 uur en Zaterdags van 9 tot 1 uur. Hierdoor ontstaat echter een vrij belangrijk tijdverlies, dat in de maan den October, Maart, April en Mei zal moeten worden ingehaald. Hiervoor is de regeling nog niet precies vastgesteld, doch vermoede- lijk worden in die maanden de werkuren van 8 uur tot 12 uur en van 1 uur 30 tot 5 uur 30. DE VERLEENING VAN B-STEUN AAN WERKLOOZEN. De waarnemend secretaris-generaal, waar nemend hoofd van bet departement van sociale zaken beeft aan de gemeentebesturen meegedeeld, dat in verband met de huidige distributieimaatregelen al de door het depar tement van sociale zaken ten behoeve van den B-steun over 1940 geplaatste orders zijn geannuleerd. Voor dit jaar kunnen dan ook geen goede- ren door tusscbenkomst van gemeld departe ment worden betrokken en kan ook aan de reeds ingekomen aanvragen niet worden vol- daan. De inkoop van B-artikelen moet voor 1940 derhalve geheel plaatselijk worden geregeld. Voorts wordt nog medegedeeld, zulks naar aanleiding van verscbillende tot bet departe ment gerichte vragen, dat, alhoewel de steun- verleening B in het bijzonder voor de winter maanden is bedoeld, het bij gemelden secre taris-generaal geen bezwaar zal ontmoeten indien reeds thans tot het uitkeeren van het volledig beschikbare bedrag wordt overge- gaan. DE A.S. MARNIX-HERDENKING. Naar wordt gemeld is de onthulling van het Mamix-raam in de Pietersikerk te Deiden thans definitief bepaald op Zaterdag a.s des namiddags te 3 uur. Er zal een besloten bijeenlkomst worden gehouden, welke uitslui- tend toegankelijk zal zijn op vertoon van door bet secretariaat verstrekte kaarten. Tengevolge van den oorlog is een aantal gegevens van bet comite verloren gegaan, waardoor bet niet is uitgesloten, dat per- sonen, die aan het raam hebben bijgedragen, toch geen uitnoodiging voor de plecbtige ont hulling hebben ontvangen. Dezulken gelieven zich te wenden tot den secretaris van het comite, prof. dr. J. N. Bakhuijzen van den Brink, Rapenburg 40, Deiden of tot mej. dr. P. W. Havelaar, De Sternberg, Ede (Geld.). BOMMEN OP NEDERLAND. Te Wageningen. In den nacht van Woensdag op Donderdag hebben Engelsche vliegers zeven bommen geworpen nabij Wageningen. Een bom was van zwaar kaliber. Zij kwamen terecbt in boomgaarden bij Nude. Persoonlij'ke onge- lukken kwamen niet voor. De materieele schade is gering en beperkt zich tot enkele gesprongen ruiten van het gebouw van het instituut voor veredeling van landbouw- gewassen. Te Weert. Woensdagavond om half twaalf zijn boven Weert zes bommen omlaag geworpen. Deze vielen grootendeels in acbtertuinen van per- ceelen van den Singel, welke om de oude kom van de stad loopt. De schade beperkte zich tot vemielde ruiten en dakpannen. Persoon- lijke ongelukken vielen niet voor. HET VOEDSED VOOR ZIEHEN. De geneeskundig hoofdinspecteur van de volksgezondheid schrijft Verscbillende voedingsmiddelen vallen thans onder de distributie. Ook onze zieken kunnen niet langer meer krijgen wat zij meenen noo dig te hebben, en misschien wel graag zouden wenschen. Het is dan de gewoonte om zich tot zijn behandelenden arts te wenden, met het verzoek extra-voedsel voor te schrijven. Schrijft de arts niet precies die artikelen voor, die vele patienten wenschen, of geeft bij een mindere hoeveelheid dan de patient zelf meent noodig te hebben, dan geeft dit vaak aanleiding tot een zekere wrijving tusschen patient en arts. Het is, om teleurstelling en wrijving te voor- komen, nuttig, dat onze zieken weten, hoe in korte trekken de voedseldistributie voor zie ken loopt. Alle arisen zijn op de hoogte ge- bracht voor welke ziekten extra voedsel mag worden voorgeschreven; zij weten ook de hoe veelheid, die voor de ernstige gevallen maxi- rnaal mag worden verstrekt. Deze hoeveel- heden zijn zoodanig, dat de zieken niet bang behoeven te zijn, dat ze tekort zullen komen, al wordt misschien niet aan al bun wenschen voldaan. Bovenldien zullen de arisen bij sommige ziektegevallen genoodzaakt zijn, te adviseeren bonnen voor voedingsmiddelen, die aan den patient verboden zijn, in te houden. Dit geval kan zich bijvoorbeeld voordoen bij dieet- patienten. Maakt het dus den arisen niet moeilijk, door voedingsmiddelen te vragen, die hij u niet kan en mag voor schrijven: mop.pert niet, als hij bonnen laat inhouden. Noch bet een, noch bet ander doet hij voor zijn plezier. Hebt vertrouwen in uw arisen en in de instanties aan wie de distributieregeling is opgedragen. Zij alien handelen welbewust in het belang van onze zieken, zoowel als in dat van onze geheele bevolking. DE MOEILIJKHEDEN VAN EEN LANDING AAN EEN VHANDELHKE KUST. De beide voorbeelden van landingsoperaties uit den wereldoorlog, Gallipoli eener-, Oesel en Dago anderzijds, hebben de moeilijkheden met een gecombineerde operatie aan den dag ge- bracht. Door de ontwikkeling van nieuwe ge- vechtsmiddelen zijn die moeilijkheden nog toe- genomen. De uitrusting van een modeme landingsmacht omvat alles, van Ucht infante- riegeschut af tot gevecbtswagens toe. De vereischte soheepsruimte bedraagt dientenge- volge ongeveer het drie- of viervouidige van de vroegere, dus voor een versterkte divisie ongeveer 240.000 ton, d.w.z. 24 stoombooten van 10.000 of 50 van 5000 ton, die bovendien voorzien moeten zijn met afWeergeschut en middelen om zich mijnen van het lijf te houden. Voorts leenen zich slechts bepaalde schepen met passende ruirnen, laadinrichtingen, ver sterkte dekken enz. voor een zoo uitgerusten troep. Het zware materiaal kan dikwijls al leen aan kaden in- en uitgeladen worden, welke dan voor booten met grooten diepgang bereikbaar moeten zijn en over sterke kranen beschikken. Zulke havens bezitten in het al- gemeen voldoende weg- en railverbindingen landinwaarts, maar worden dan ook daarom door kustbatterijen, mijnen, duikbooten en vliegtuigen verdedigd, die alleen door een groote maeht in de lucht en ter zee bedwon- gen kunnen worden. Weliswaar wordt een landing in kleine havens, verlaten baaien of aan de open kust veelal door zwakkere tegen- werking bedreigd, maar de ontscheping is daar moeilijker. Geschiedt ze aan de open kust, dair moet ze bij opkomend boos weer worden opgeschort, wat de reeds gelande troe- pen in gevaar kari brengen. De Frankfurter Zeitung schrijft het slagen van de Duitsche landing aan de kust van Noorwegen aan de meerderheid van de Duit- schers in de lucht toe. Dit was een waagstuk, gezlen de geweldige afstanden over zee tot 2000 km toe, die van de Duitsche steunpunten naar Oslo, Stavanger, Bergen, Drontheim en Narvik moesten worden afgelegd. De Engel sche vloot was verre in de meerderheid en werd door vliegtuigmoederschepen gesteund. Het meest hadden de Duitschers van duikboo ten te duchten. Toen zij daar eenmaal vasten voet hadden, wisten ze door samenwerking van de drie wapens de Engelsche voornemens om hen te verdringen te verijdelen en hen weg te jagen. Gallipoli en Oesel. De Britsche vloot leed er vooral door aan- vallen uit de lucht. Dit kan hun de lust be- nomen hebben in de Middellandsche Zee een landing te beproeven. Voor de Duitschers is bet dus hoofdzaak de heerschappij in het lucht- ruim te bebouden. Dit hangt samen met wat een gecombineerde operatie genoemd is. Zij is er op berekend een snelle beslissing te voor- scbijn te roepen. Tot dusver was het daartoe noodig in het betrokken gebied over de heer schappij ter zee te beschikken. In den wereld oorlog hielden Duitschland en Engeland ze onvoldoende verzekerd om een soortgelijke poging in het vocrnaamste krijgsgebied, aan de NooTdzee, te ondememen. Bij wijze van redding uit den stellingoorlog werd beproefd de Dardanellen te forcecren met de bekende ongelukkige gevolgen. Toen het met schepen alleen niet ging werden 7800 man naar het schiereiland Demmo gevoerd, waar vandaan twee colonnes op bet schier eiland Gallipoli, een derde op den Aziatischen oever moesten landen. De poging werd door 19 slagschepen, twee pantserkruisers, 11 kleine kruisers, 32 torpedobootjagers, 29 trei- lers, talrijke mijnenvegers enz. ondersteund. Verder was op het eiland Tenedos een vlieg- veld aangelegd en werden de ankerplaatsen van de schepen door netten beschermd. De aanval eindigde met een veriies van ongeveer 100.000 man en zoo wat 80.000 ton aan oor- iogsschepen. In 1917 werd een Duitsche zeemacbt van 10 slagschepen, acht kruisers en 55 torpedo- booten ter bescherming van de transportvloot ingezet, die met behulp van ongeveer 100 zee- vliegtuigen, zes luchtschepen, een vliegtuig- moederscbip enz. de genoemde eilanden in de Oostzee moest nemen. De landingsmacht be- stond uit een versterkte divisie infanterie van om en bij de 25.000 man met 8500 paarden, 2500 wagens, 540 kanonnen, 224 machinege- weren en een tros :ian kolen-, olie- en water- schepen alsmede zulke, geladen met munitie en proviand. De verliezen beperkten zich tot twee slagschepen en twee torpedobooten, die voor langen tijd ten gevolge van mijntreffers onbruikbaar werden. (N. R. Crt.) DE HARTADER VAN HET BRITSCHE WERELDRIIH BEDREIGD. De spaarzame beriohten over het Italiaan- scbe offensief tegen de Britsche legermacht in Egypte wekken tot nu toe niet den indruk dat het hier om groote beslissingen zou gaan. Indien men echter nauwkeuriger de verhou- dingen in dit deel der wereld beziet, dan blijkt wel, dat het bier uiteindelijk gaat om beslis singen, die het geheele wereldbeeld in groote deelen der twee continenten Afrika en Azie zullen veranderen. De stilzwijgendbeid der of- ficieele Itallaansche legerberichten wijzen er trouwens reeds op, dat er een grootsch opge- zette poging aan den gang is. De Italiaansche krrjgsverrichtingen hebben trouwens den laatsten tijd 'n zekere systema- tiek vertoond, welke er op wijst, dat de aan val op Egypte het einddoel is en tegelijkertijd bet begin van den grooten slag. Allereerst is de Italiaansche strijdwijze er op gericht ge- weest, de Britsche vloot in de Middellandsche Zee in twee deelen te scheiden, welke slechts moeilijk onderling contact kunnen houden. De voortdurende bombardementen van Malta en de versterking der Italiaansche Pantanella- eilanden bezuiden Stcilie maken het vrije ver- keer van de Britsche vloot in de Oude Wereld- zee onmogelijk en binden belangrijke Britsche strijdkrachten in andere deelen der zee, zoodat zij niet meer in het Oostelijke bekken, waar de beslissing moet vallen, ter beschikking staan. Daarbij wordt de bouding van Spanje steeds krachtiger; het bezoek van Serrano Suner aan Berlijn heeft het vraagstuk van Gibraltar weer aan de orde gesteld en met steeds meer kracht wordt in de Spaansche pers de terug- gave van deze „zuil van 'Hercules" geeischt. Eenigen tijd geleden werd van Spaansche zijde eveneens een krachtige actie gevoerd in Tan- ger, dat offieieel nog steeds onder een inter national, neutraal beheer staat, maar waar in werkelijkheid de Spaansche en Italiaansche invloeden steeds sterker worden. Daarmede valt ook de andere „zuil van Hercules" bin- nen de Spaansche invloedssfeer en ontstaat al- dus bet gevaar, dat de Middellandsche Zee ge- sloten wordt voor de Britsche vloot, of op zijn minst dat sterke vlooteenheden voor de vrij- houding van dien doorgang beschikbaar moe ten blijven. Tenslotte wordt in het Oostelijk bekken de Britsche invloed belemmerd doer de Italiaan sche vestigingen op de Dodekanesos, terwijl de onlangs ingestelde patrouilles in de Roode Zee ook de vrije Britsche doorvaart naar In die en vooral ook het vrije verkeer met Aden en de havens in de Perzische golf belemmeren. Anderzijds heeft het Italiaansche succes in Somaliland Italie een rugdekking gegeven en de mogeljjkheid geschapen, dat ook van die zijde Egypte zou kunnen worden aangevallen. Het gaat hier inderdaad om den harteknoop van het Britsche wereldrrjk. Gaat Egypte ver loren, dan moet dit een revolutionnaire betee- kenis hebben voor tal van gebieden. Allereerst is de Britsche invloed in het Oos- telijk bekken van de Middellandsche Zee uit- geschakeld, hetgeen zijn invloed moet hebben op de verhouding tot Turkije en de Balkan- staten. Wlelke Invloed trouwens toch al door de sipil-politiek vrijwel te niet is gedaan. Het losser worden van den band met Tur kije wordt nog in de hand gewerkt daar ook de contacten met het expeditieleger in Syrie worden verzwakt, indien althans dit leger niet reeds ter versterking der Egyptische troepen is gebruikt. Dit moet weer zijn invloed doen gelden op Palestina, waar het er voor de Jood- scihe kolonisten niet prettig gaat uitzien, in dien de Arabische invloeden vrij spel zouden krijgen. Verder wordt ook de band met de voor- Aziatische landen, deels door het verdrag van Saabad met Tdrkije verboden, veel losser, hetgeen niet zonder beteekenis kan zijn voor de petroleumpositie van het Britsche Rrjk. En verder, mocht het verkeer door de Roode Zee onmogelijk worden, dan moet ook de Britsche invloed in Perzie dalen en zal daaraan even- wijdig, de Russische invloed in dit land stij- gen en aldus den ouden Russischen droomeen doorbraak van den Russischen invloed naar den Stillen Oceaan nader tot de verwezenlij- king komen. Hetgeen op zijn beurt de geheele Britsche positie in den Stillen Oceaan in het geding brengt. Dit hangt weer ten nauwste samen met de in kracht steeds groeiende na- tionale beweging in Britsch-Indie, welke, in dien de Britsche positie in dit deel der wereld wordt verzwakt, haar kans zou krijgen om de onafhankelijkheid van Britsch-Indie te be- vechten. Het zelfde geldt overigens ook voor de na- tionale beweging in Egypte, welke er nu reeds toe heeft geleid, dat de Egyptische troepen door de Britsche overheid niet vertrouwd wor den en in gamizoenen in het binnenland zijn ondergehracht. Van belang is hierbij ook de Italiaansche verklaring, dat het offensief niet tegen Egypte, maar tegen de Britsche troepen in dit land is gericht en dat integendeel Italie voor de bevrijding van Egypte strijdt. De Egyptische nationalisten moeten hiervoor niet ongevoelig zijn. Bezien wij den toestand in Afrika nu verder, dan blijkt dat, met bet wegvallen van den Britschen invloed in Egypte, ook het voor- naamste steunpunt van de lijn Kaapstad Cairo, de ruggegraat van het Britsche rijk in Afrika, zou zijn weggevallen. Waardoor ook de Soedan en Kenya min of meer in de lucht zouden komen te hangen. Van Britsche zijde zal men op dit oogenblik alles doen, om den invloed in Zuid-Afrika te behouden. Burners, niet alleen dat hierop dan de geheele verdere Britsche invloed op het Afrikaansche continent zal berusten, maar ook voor den zeeweg naar Britsch-Indie is het behoud van Kaapstad en van de marinehaven Simonsstad van de grootste beteekenis. Hier wreekt zich nu wel zeer gevoelig de groote fout in de geschiedenis van het Britsche Im- perium, begaan tijdens den Boerenoorlog, waarbij het Afrikaander volk voor altijd van Groot-Brittannie is vervreemd. De nationale Afrikaansche beweging zal ook hier niet lijde- lijk toezien, maar juist omdat hier het laat ste en belangrijkste steunpunt van de Britsche maeht op het Zuidelijk halfrond ligt, zal hier de strijd het hevigst zijn. 'Het is overigens duidelijk, dat het wegval len van den Britschen invloed in al de genoem de landen niet alleen een staatkundigen, maar ook een economischen en vddr alles een socia- len en geestelijken invloed moet hebben. Daarop komen we nog wel nader terug. HET ITALIAANSCHE WEERMAOHTS- BERICHT. Het 104de Italiaansche weermachtsbericbt luidt Eenheden van de vijandelijke marine hebben langs de kust tusschen Bardia en Sidi el Bar- rani een actie tegen onze ttpepen gevoerd. Onze luchtmacht kwam tusschenbeide, bom- bardeerde den vijand en noopte hem zijn actie te staken en te vluchten. Een kruiser van 10 duizend ton werd getroffen door een torpedo, uitgeworpen door een onzer torpedov'liegtui- gen en zwaar beschadigd. Onze luchtmacht wierp bommen van klein kaliber en gaf machi- negeweervuur, waardoor overal vijandelijke kolonnes en gemotoriseerde strijdmiddelen op de vlucht' getroffen werden, alsmede verster- kingen te Mersa Matroeh en andere militaire doelen. De vijand voerde luchtacties uit in den om- trek van Tobroek, Bomba en Benghazi, waar door beperkte verliezen en schade veroorzaakt werden. Twee vijandelijke vliegtuigen werden neergeschoten door onze jagers, drie werden waarschijnlijk neergschoten en een ander werd neergeschoten door het luchtafweergeschut van de marine. Al onze vliegtuigen keerden terug. Vijandelijke vliegtuigen vielen de eilanden Rhodos en Laos aan, waarbij lukraak bommen uitgeworpen werden. Een deel daarvan viel in zee of veroorzaakte kleine branden en zeer ge- ringe schade aan een huis, doch geen slacht- offers. Een vijandelijk vliegtuig werd door het luchtafweergeschut neergeschoten. In Oost-Afrika deed de vijand luchtaanval- len op Kassala, Assab, Djavelle, Mogadisco, Diredaoea, Zeila, Mersa, Teclai en de Roode Zee, waarbij in totaal van Italianen en inlan ders zeven personen gedood en dertien gewond werden en ohbeteekenende schade werd aan- gericht. Onze luchtmacht bombardeerde te Aden mailhooten, die voor anker lagen. ELF ENGELSCHE VLIEGTUIGEN BOVEN DUITSOH GEBIED NEERGESCHOTEN. In den nacht van 18 op 19 September zijn Britsche vliegtuigen weer Duitschland binnen- gevlogen. Zij werden in West-Duitschland door Duitsch afweergeschut gedwongen terug te keeren en wierpen hun bommen uit op niet- militaire doelen. Zoo kwamen bommen neer op de gestichten van Bodelschwing, n.l. op Bethel. Zij vernielden drie ziekenhuizen, welke door een rood kruis duidelijk als zoo danig gekenmerkt waren, alsmede een admini- stratlegebouw. Negen kinderen werden ge dood en twaalf gewond. Negen vliegtuigen werden door het lucht- doelgeschut en twee door nachtjagers neer geschoten. DE AANVALLEN OP NEW CASTLE EN GLASGOW. De Woensdag door de Duitsche luchtmacht aangevallen Tyne docks te New-Castle ba- hooren tot de belangrijkste van Engeland. Zij zijn zoo groot, dat zij zelfs de 52.000 ton metende Berengaria kunnen opnemen. Over de Tyne havens kwam een groot deel van den Er was eens een schilder in Laren Die de kunst aan 't plezier wilde paren. Roode Ster, zeldzaam zacht, -• Deed hem daaglijks de kracht Voor zijn kunstvollen arbeid vergaren. ertsinvoer Engeland binnen. Voorts werden in 1937 rond 8 millioen ton kolen en cokes over de Tyne-havens verscheept. In het haven- gebied aan de Tyne liggen belangrijke werven voor den bouw van oorlogsschepen, zooals b.v Viekers-Armstrong en Armstrong-Whit- worth. De reparatiebedrijven van deze wer ven zijn in den oorlog van bijzondere beteeke nis. Op de staatswerf te Chatham, die even eens gebomtaardeerd werd, worden kruisers en torpedobootjagers gebouwd en gerepareerd. De aan deze werf toegebrachte schade is daarom zoo verstrekkend in haar gevolgen, omdat hier speciale installaties voor het repa- reeren van kleine schadegevallen aanwezig zijn. Glasgow, dat in den nacht van 17 op 18 September werd aangevallen, is een belang rijke haven voor ijzererts en rjzerafval, aard- olieproduoten en graan. Over de haven van Glasgow loopt een groot deel van de aan- voeren voor Noord-Engeland. In het havenge- bied van Glasgow liggen belangrijke Engelsche werven, waarop kruisers, torpedobootjagers, mijnenleggers, vliegtuigmoederschepen en zelfs slagschepen gebouwd worden. Te Glas gow is verder rond een vierde van de Engel sche scheepsmachinebouwcapaciteit gecon- centreerd. |3A NKBILJ ETTENINV OER IN FRANKRIJK. Slechts mogelijk met vergunning van het deviezenbureau. De invoer van bankbiljetten, van welke soort ook, is in Frankrijk slechts toegestaan met toestemming van het officieele deviezenbureau of door bemiddeling van speciaal daartoe aan gewezen banken. Deze speciale banken zijn, wat het verkrij- gen van een vergunning voor het invoeren van bankbiljetten betreft, afhankelijk van de con- trole van het deviezenbureau. NIEUWE, DOELTREFFENDE BOMBARDEMENTEN. Het Duitsche weermach ts bericht. Het opperbevel van de Duitsche weermacht deelt mode: 'Het iuchtwapen viel ook Donderdag on- danks de slechte weersomstandigheden ver- scheidene voor den oorlog belangrijke doelen in de omstreken van Londen aan. De haven- complexen en haveninstallaties in Tilbury, de staatswerf in Chatham en de groote olie- opslagplaatsen van Port Victoria werden doel- treffend met bommen bestookt. Verscheldene olietanks en een tankschip gingen in vlammen op. In den nacht werden de vergeldingsvluchten tegen Londen in versterkte mate voortgezet. Vooral de Silvertown- en Royal Albertdocks alsmede andere belangrijke doelen kregen on- ophoudelijk talrijke bomtreffers van het zwaarste kaliber. In vele stadsdeelen van Londen ontstonden branden, die zich uitbreid- den. Ook in andere deelen van Engeland werden voor den oorlog belangrijke doelen zooals de haveninstallaties in Liverpool, de chemische fabrieken in Billingham, de Tyne- docks in Newcastle, alsmede vliegvelden in Miidden-Engeland met succes aangevallen. Vijandelijke vliegtuigen wierpen in Noord- Frankrijk en Belgie op verscheidene plan.sen bommen, zonder noemenswaardige militaire schade aan te rich ten. Het versperren van Zuid-Engelsehe havens door mijnen werd voortgezet. In den nacht van 18 op 19 September wer den Britsche vliegtuigen, die West-Duitscb- land binnenvlogen door den Duitschen afv.vcr tot terugkeeren gedwongen. Zij wierpen hun bommen op niei-militaire doelen en vielen daarbij het herstellingsoord van Bethel aan. Drie ziekenhuizen werden vemield, hoewel zij door het Roode Kruis duidelijk als zoodanig gekenmerkt waren. Hierbij werden negen kinderen gedood en twaalf gewond. Tijdens den nacht werden negen vijandelijke vliegtuigen door luchtdoelartillerie en twee door nachtjagers, overdag 24 vliegtuigen in luchtgevechten neergeschoten. Aan de Noordzeekust schoot de marine- artillerie een vijandelijk vliegtuig neer. Twee andere vliegtuigen werden zoo zwaar bescha digd, dat zij als verloren beschourwd kunnen worden. De Donderdag door den vijand geleden totale verliezen bedragen dientengevolge 38 vliegtuigen. 13 eigen vliegtuigen worden vermist.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 1