DE NOODZAAK VAN EEN
WAPENSTILSTAND.
TERNEUZEN, 21 JUNI 1940.
IN TURKIJE SPREEKT MEN NIET MEER
VAN DEELNEMING AAN DEN OORLOG.
Het D.N.B. meldt uit BelgradoDe corres
pondent van de Poliitika te Istanboel meldt,
dat men In Turksehe politieke kringen in bet
geheel niet sneer over een deelneming van
Turkije iaan den oorlog spreekt. Weliswaar
liggen de sympathieen van de Turksehe poli
tieke kringen nog altijd aan de zijde der ge-
allieerden, maar men verklaart, dat deze van
een ingrijpen door Turkije geen nut, dock
alleen maar schade zouden ondervinden. De
correspondent van de *Vreme te Istanboel
meldt, dat het berichit over het Fransche ver
zoek om - vrede, in Turkije verrassing en in
politieke kringen opzien en verslagenheid
heeft verwekt.
ROEMENIe EN DE TOESTAND.
De Roemeensche regeering heeft een minis-
terraad gehouden, waarover een korte verkla-
ring is verschenen. Daarin wordt meegedeeld
dat minister-president Tataresou in verband
met de jongste intemationale gebeurtenissen
een algemeen overzicht van den toestand
heeft gegeven, Iwaarin de bonding van Roeme-
nie nader was vastgelegd. De Roemeensche
politiek heeft altijd ten doel gehad de natio-
nale belangen te behartigen. De minister-pre
sident heeft verdere mededeelingen gedaan
over de maatregelen der regeering.
Koning Karel beraadslaagt.
Onder den onmiddellijken indruk van de
verklaring van maarschalk Pdtain heeft Ko
ning Karel van Roemenie met zijn politieke
raadgevers den toestand ibesproken. Alle mi
nisters helbben hun aftreden zonder opgave
van datum ingediend, zoodat de koning in
staat is, ieder oogenfblik het kabinet te reor-
ganiseeren. Over de leden van het nieuwe ka
binet wordt het giootste stilzwijgen in acht
genomen.
ENGELAND BEREIDT ZICH VOOR
TEGEN EEN INVAL.
■Het Stockholmsche blad Svenska Dagbladet
meldt uit Londen, dat aan de Engelsche be-
volking een brochure is uitgereikt met de
volgende 7 aanwijzingen voor het geval van
een inval van troepen over zee of van de
lucht uit.
1. De raad wordt gegeven niet te vluch-
ten, in zooverre geen evacuatie is bevolen;
2. De bevolking moet geen geloof hechten
aan geruchten en geen geruchten verspreiden;
3. A1 wat verdenking opwekt moet aan het
meest nabijzijnde politiebureau of aan de
militaire overheid worden gemeld, waarbij
geen enkele bijzonderheid uit het oog mag
worden verloren;
4. Men mag geen enkelen Buitscher iets
geven en men moet levensmiddelen, rijwielen
en kaarten verbergen, terwijl auto's onbruik-
baar gemaakt en benzinevoorraden beveiligd
moeten worden;
5. Men moet bereid zijn het leger op elke
wijze te helpen, b.v. door het aanleggen van
wegen;
6. De leiding van bedrijven en het perso-
neel van fabrieken moeten een systeem orga-
niseeren om aan plotselinge overvallen het
hoofd te bieden;
7. Voorts worden alle bezitters van jacht-
geweren opgeroepen om deze wapenen ter
beschikking te stellen van de plaatselijke ver-
dtediging, die de eerste bescherming zal vor-
men tegen valsehermtroepen. Ook de verwij-
dering van borden met plaatsnamen wordt
voortgezet. Intusschen heeft men echter vast-
gesteld, dat op versohillende particuliere bor
den en op aanplakbiljetten nog plaatsnamen
voorkomen. Daarom moeten ook deze ver-
dwijnen. Voorts zullen in de autobussen de
routekaarten worden iveggenomen. In de toe-
komst krijgen de autobussen nummers. Zij
zullen geen borden meer hebben, waarop de
richting staat aangegeiven.
ENGELAND HEEFT FRANKRIJK REEDS
AFGESCHREVEN.
Uit de instructie van de Britsche admirali-
teit, dat alle in haar machtsbereik varende
koopvaar d'ijschepen waaronder ook Neder-
landsche, Poolsche en Noorsche, die op het
oogenblik op weg zijn naar Fransche havens,
zich onverwijld naar Britsche havens moeten
begeven, trekt men van Duitsche zijde de con-
clusie, dat Engeland zijn bondgenoot Frankrijk
dus reeds afgeschreven heeft en ondanks alle
andersluidende propagandaberichten van zijn
pers en zijn radio zelf niet meer aan voortzet-
ting van den oorlog in Frankrijk gelooft. Het
snelle stopzetten van iederen toevoer voor
Frankrijk bewijst opnieuw, hoe Engeland alle
Idnden van het oogenblik af, dat zij hun taak
in het Engelsche oorlogsplan niet meer kun-
nen vervullen, terstond ook oeconomisch in
den steek laat.
ENGELSCHEN EN FRANSCHEN
VERLATEN TANGER.
Talrijke Engelsche en Fransche families
verlaten de zone van Tanger, meldt Stefani.
Uit eenige streken van Fransch Marokko,
vooral uit Fez, komen geruchten van onrust
onder de Arabische bevolking als gevolg van
de ineenstorting van Frankrijk. Generaal No-
gues is van Tunis in Fransch Marokko terug-
gekeerd.
GERUCHTEN RONDOM DEN HERTOG
VAN WINDSOR.
Volgens geruchten, die ook te Geneve de
ronde doen, zou Churchill bevel hebben gege
ven den Hertog van Windsor gevangen te
nemen, wanneer hij den Engelschen bodem
zal betreden. Als reden voor dezen maatregel
woridt de houding genoemd, welke de Hertog
zou hebben aangenomen tegen de Engelsche
regeering en tegen Koning George. De vroe-
gere koning van Engeland schijnt zijn functie
als verbindingsofficier tusschen de Engelsche
en de Fransche troepen te hebben neergelegd,
uit protest tegen het optreden van het Brit
sche expeditieleger tijdens den slag in Vlaan-
deren.
HET TOEKOMSTIG LOT VAN
FRANKRIJK.
De Parijsche correspondenten van de Spaan-
sche bladen Ya en Abe schilderen in berichten
uit Bordeaux de dramatische uren welke aan
het verzoek van maarschalk Pdtain om be-
kendmaking van de Dujitsche wapenstilstands-
voorwaarden voorafgingen. In de prefectuur
van Bordeaux zou de Fransche ministerraad
van Zaterdagmiddag tot MaandagnaCht ver-
gaderd hebben. Reynaud en Mandel, met nog
andere ministers', wilden den regeeringszetel
naar Algiers verplaatsen. Met tranen in de
oogen verklaarde president Lebrun, dat hij
Frankrijk niet zou verlaten. De generaals
Pdtain en Wieygand maakten een eind aan de
discussie door te verklaren te zullen aftre
den, indien de besprekingen werden voortge
zet. Daarop zag Reynaud van zijn voorstel af.
Intusschen strijden de Fransche legers ver-
der, hoewel zij geen onderling contact meer
hebben, zoodat de Duitsche troepen de afzon-
derlijke deelen kunnen afsnijden. De tegen
stander dringt het land steeds vender binnen.
De Fransche minister van binnenlandsche
zaken, Pomaret, heeft Woensdag den minister
van landbouw bij zich ontboden om alle noo
dige maatregelen der voedselvoorziening te
nemen.
In een bespreking der militaire situatie aan
het Fransche front, constateert het Italiaan-
sche blad Messaggero den algemeenen Snel
len Duitschen opmarsch en schrijft, dat elke
poging van het Fransche opperbevel om eenig
front opnieuiw te vormen moet worden uitge-
sloten, aangezien het dlan der Fransche troe
pen met den dag vender afneemt. De eenige
compacte eenheid van het Fransche leger is
die van de Alpen, doch ook deze zal weldra
in de klem komen van de Duitsche troepen,
die langs de Zwitsersche grenS Zuidwaarts
trekken en van de Italiaansche troepen, die
aan de Alpen gereed staan.
De Popolo di Roma meldt uit Geneve, dat
de Fransche troepen aan de Italiaansche Al-
pengrens bevel zouden gakregen hebben zich
uit de meest vooruitgeschoven stellingen
terug te trekken. Het blad ziet hierin de be-
langrijkste gebeurtenis op de Italiaansche
oorlogsterreinen. De hiermede beginnende
terugtrekking van het Fransche Alpenleger
geschiedt, zoo schrijft het blad, onder den
druk der Duitsche colonnes, die uit Lyon naar
het Zuiden van het Rhonedal optrekken, en
onder den gelijktijdigen druk van het Italiaan
sche leger aan de Alpengrens.
In afwaohting van het antwoord van
Duitschland en Italie op het verzoek van
maarschalk Pdtain venzekeren Fransche poli-
tici en dagbladen ijverig, dat men de eer van
Frankrijk niet zal laten aantasten, dat men
zich voorbehoudt de voorwaarden aan te
nemen of te venwerpen en dat men in geen
geval zal capituleeren. De strijd wordt voort
gezet totdat een overeenkomst fs bereikt.
Wanneer men deze gezwollen woorden
hoort", schrijft de Berliner Borsenzeitung,
„vraagt men zich af, waarom maarschalk
Pdtain het oogenblik dan eigenlijk reeds ge-
komen achtte om de wapens neer te leggen.
Wie door wil vechten moet hot ook kunnen.
Elk verstandig mensch in Frankrijk moet be-
grijpen, dat met elken dag strijd de militaire,
economische en volksche ramp van het land
nog slechts onherstelbaarder kan worden. Wij
weten niet, hoe de verhouding is tusschen de-
genen, die verstandiger geworden zijn en de
eeuwig onverbeterlijken in Frankrijk.
Wij weten wel, dat met de militaire neder-
laag van dit land alleen voor den vrede van
Buiopa nog niets gewoimen is en dat ons con
tinent nooit tot rust zou komen, wanneer
thans niet voor altijd aan dezen eeuwigen
onruststoker het zwijgen wordt opgelegd. Er
zal voor gezorgd worden, dat het Frankrijk
van Richelieu, Clemenceau en Reynaud niet
zal herrijzen. Want Europa wil den vrede, na
eeuwen van onafgebroken Fransche knoeie-
rijen en daden Van geweld, wil het eindelijk
vrede."
OPERATIES VAN AFZONDERLIJKE
FRANSCHE IEGERGROEPEN.
Havas meldt uit Bordeaux:
Officieel werd Woensdagavond meegedeeld,
dat de tegenstander in de richting van Nantes
oprukt. Ten Zuiden van den middenloop van
de Loire hebben de Franschen zich terugge-
trokken. Vijandelijke troepeneenheden drin-
gen door in de richting Roanne, Lyon en Am-
berieux. In den Elzas en Zuidelijk Lotharin-
gen worden de krijgsverrichtingen voortgezet.
Voorts werd officieel meegedeeld, dat het
Fransche leger als gevolg van aanvallen door
zware gemotoriseerde divisies in verscheidene
groepen is gesplitst, die hoewel zij in de
minderheid zijnj den strijd krachtig voortzet-
ten. Onze Westelijke strijdkrachten, zoo ver-
volgt de mededeeling, onder bevel van de
generaals La Laurencie en Langlois, trekken
zich op Bretagne terug. De onder bevel van
generaal Hering staande troepen bieden den
vijand aan den middenloop van de Loire op
nieuw verzet. In de Champagne werden onze
linies door den vijand op twee plaatsen door-
broken en probeeren de Duitsohers naar Dijon
op te rukken. In Lotharingen hebben de on
der bevel van generaal Oondd staande troe
pen bataljons gevormd, die standhouden. Door
voortdurende aanvallen dringt de vijand ech
ter langzaam ten Westen van de Vogezen op.
Ook het leger in den Elzas moest wijken.
De directeur van den Franschen omroep
heeft over de Fransche zenders een rede ge
houden, waarin hij o.a., naar het D.N.B. van
de Fransche grens meldt, heeft gezegd: Wij
hebben groote deelen oorlogsmateriaal in den
slag van Vlaanderen verloren. Het is voor
ons niet voldoende dappere soldaten te heb
ben, maar men moet weten, dat het op den
goeden wil van iederen Franschman aankomt,
dat er gewerkt wordt. De grootste reserves
van onze kolenvoorziening hebben wij in het
Noorden verloren. De voornaamste spoor-
lijnen zijn door den tegenstander bezet. Vele
fabrieken, die voor den oorlog werkten, zijn
thans door de Buiitschers bezet. Dit alles
hebben wij in rekening moeten brengen en
derhalve heeft de regeering om een wapen-
stilstand verzocht. Wij moeten de kans tot
leven aanvatten. Aan het einde van de rede
wekte de spreker het Fransche volk op, met
de woorden: Blijft rustig. Nog strijden wij.
EEN NIEUWE LUCHTAANVAL
OP ENGELAND.
Volgens een Reutenbericht uit Londen heeft
de tweede groote luchtaanval op Engeland
plaats geliad in den nacht van 19 op 20 Jlini.
In het Noordoosten des lands duurde het
luchtalarm ongeveer vier uren. Men hoorde
het afweergeschut en het ontploffen van ibom-
men. Des nachts werd nog in vele andere
streken van Engeland luchtalarm gemaakt,
o.a. aan de Zuid- en Westkust en zelfs in
Schotland.
Vjf
ENGELSCHE KINDEREN NAAR DE
Reuter meldt uit Londen:
In verband met de vele aanbiedingen uit de
Dominions is het kabinet een rapport voorge-
legd, op grond waarvan thans met toestem-
ming der regeering .besloten is, terstond 20.000
kinderen uit Engeland weg te voeren en wel
10.000 naar Canada, 5000 naar Australie en
5000 naar Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland. Uit
de Vereenigde Staten zijn soortgelijke aan
biedingen ontvangen, doch het ldgt niet in het
voomemen, kinderen naar Amerika te zen-
den. Het betreft hier kinderen tusschen 5 en
16 jaar. De reis geschiedt kosteloos.
AMERIKAAN SCHE OORLOGSSCHEPEN
VOOR ENGELAND.
•Het secretariaat van het Witlte Huis heeft
beVestigd, dat 20 door de Amerikaansche
marine bestelde torpedojagers en motortor-
pedobooten na hun voltooiing aan Engeland
zullen worden afgestaan. In senaatskringen
is men hierover ontstemd. De voorzitter van
de senaaitscommissie van marine, Walsh, heeft
gewezen op de nadeelige gevolgen voor de
Amerikaansche landsverdediging. Hij ver-
langde een grondig onderzoek, temeer daar
te vreezen was, dat ook andere schepen, die
op het oogenblik op particulierde werven voor
de marine worden gebouwd, waaronder slag-
schepen, torpedojagers, kruisers en duikboo-
ten, op een dergelijke wijze zouden worden
afgestaan.
De secretaris van Roosevelt, Early, heeft
getracht, de critical te sussen door te verkla
ren, dat de maatregel geheel bleef binnen het
kader van de toezegging van Roosevelt, dat
de materieele hulpbronnen der Vereenigde
Staten ter beschikking van de Westelijke
mogendheden zouden worden gesteld.
Henry Ford heeft, naar Associated Press
uit Detroit meldt, verklaard, dat zijn fabrie
ken alleen oorlogsmateriaal ter verdediging
van de Vereenigde Staten ^ouden verVaardi-
gen en dat er geen zaken in oorlogsmateriaal
melt de Britsche of andere buitenlandsche
regeeringen gedaan worden. Toen Ford
eenigen tijd geleden meedeelde, dat zijn fabrie
ken in ibepaalde omstandigheden duizend
vliegtuigen per dag konden produceeren,
maalkte hij hetzelfde voorbehoud wat betreft
him uitsluitend gebruik voor de eigen lands
verdediging.
DE FRANSCHE ONDERHANDELAARS.
De Fransche regeering heeft, meldt de N.
R. Crt., thans aan de Duitsche regeering de
namen bekend gemaakt van haar onderhan-
delaars Voor de wapenstilstandsonderhande-
lingen.
Het 'zijn: de generaal van het leger Hunt-
ziger, ambassadeur Noel, vdce-admiraal Lelu,
de generaal van het luchtwapen Bergeret.
In verband met de moeilijke verbindlngen
voor het overibrengen van berichten, welke
over Spanje loopen, is deze mededeeling der
Fransche regeering eerst in den nacht van
Woensdag op Donderdag om 1 uur door de
Rijksnegeering ontvangen. Zij kon den Fiihrer
Donderdagmorgen om 4 uur ter kennis wor
den gebracht.
Het Duitsche opperbevel der weermacht
heeft daarop, zonder verwijl de noodige in-
structies gegeven en maatregelen getroffen
om de Fransche wapenstilstandsdelegatie te
ontvangen.
Ambassadeur Leon Noel, lid der Fransche
wapenstilstandscommissie, is 53 jaar. Van
opleiding is hij jurist. Tijdens de bezetting
van het Rijnland was hij als algemeen gede-
legeerde bij den opperoommissaris in het Rijn
land werkzaaan. Later werd hij prefect in
Colimar. In Januari 1932 benoemde Laval
hem tot secretaris-generaal van het ministerie
van binnenlandsche zaken en leider der staats-
politie. In Juni van hetzelfde jaar werd hij
benoemd tot gezant in Praag en in Januari
1935 tot leider van het bureau, van den minis
ter-president. Sinds Februari 1935 was hij
ambassadeur in Polen.
Generaal Huntziger is 60 jaar. Hij is vooral
bekend door zijn optreden als opperbevelheb-
ber van de Fransche troepen in Syrie en door
de rol, die hij in Ankara heeft gespeeld bij de
onderhandelingen over het militaire pact tus
schen Turkije, Engeland en Frankrijk. Gene
raal Huntziger is lid van den oppersten krijgs-
raad.
Een Fransche stap bij Italie.
De Fransche regeering heeft zich Donder
dagmorgen tot de Italiaansche regeering ge-
wend, door tusschenkomst van de Spaansche
regeering, met het verzoek te onderhandelen
over een wapenstdlstand. De Italiaansche
regeering heeft door tusschenkomst der zelfde
regeering geantwoord in termen, gelijkluidend
aan het antwoord der Duitsche regeering, n.l.
dat zij de namen dev Fransche gevolmachtig-
den verwacht, wien dan plaats en tijd voor
een ontmoeting bekend zullen worden ge
maakt.
Petain over Frankrijk's lot.
In een radiorede heeft minister-president
Petain Donderdagmiddag gezegd, dat de
regeering de gevolmachtigden heeft benoemd
met de opdracht de voorwaarden van den
tegenstander in ontvangst te nemen.
Hij heeft dit besluit genomen met het biit-
tere hart van een soldaat omdat de militaire
toestand hem daartoe heeft gedwongen.
Sedert 13 Juni is een verzoeik om wapenstil-
stand onvermijdelijk geweest. Als een van
de redenen hiervoor zeide Petain, dat op 1
Mei 1917; ondanks "drie moorddadige oorlogs-
jaren, het Fransche leger nog 3.280.000 man
telde. Bij den aanVang van den jongsten slag
waren er 500.000 man minder. In Mei 1918
stonden 85 Britsche divisies aan Fransche
zijde, in Mei 1940 waren het er slechts 10.
Het Fransche materiaal is verre in de minder
heid. Frankrijk heeft thans minder vrienden,
te weinig kinderen, te weinig wapenen en te
weinig bondgenooten. Laten wij uit den ver
loren slag een les trekken", aldus vervolgde
P6tain. ,,iSedert den oorlog heeft de genot-
zucht den geest van offervaardigheid over-
woe kerd. Men heeft elke inspanning willen
vertnijden. Thans treft het ongeluk ons. Ik
was (bij u in de dagen van roem, ook in deze
donkere dagen wil ik bij u blijven'".
Duitsche commentaren.
1
De hoofdartikelen der Duitsche pers hou-
den zich verder bezig met den toestand, zoo-
als die is ontstaan door de militaire en poli
tieke ineenstorting van Frankrijk.
,,De af rekening staat voor de deur, en
Frankrijk kan haar niet ontgaan". Een ver-
diend lot voltrekt zich, zoo constateert de
Deutsche allgemeine Zeitung". Ook de an
dere avondbladen wijzen er op, dat de beslis-
sing over het lot van Frankrijk niet bepaald
mag worden door sentimenteele over-
wegingen.
De ibladen herinneren opnieuw aan de sma-
delijlke behandeling, die Duitschland na den
wereldoorlog op initiatief van Frankrijk ten
deel viel. De Deutsche allgemeine Zeitung
schrijft
De Franschen mogen zich beklagen als de
slachtoffers van een Engelsch bedrog, maar
zij zelf hebben door hun politiek voor, tijdens
en na Versailles dit bedrog eerst mogelijk
gemaakt. Voor de Engelschen de Franschen
op sleeptouw konden nemen, waren het de
EYanschen, die omgekeerd Engeland na Ver
sailles jarenlang op het sleeptouw hunner
eigen vemietigingspolitiek tegen Duitschland
hebben genomen.
In denzelfden geest merkt de Nachtaus-
gabe op: Het uur Van het medelijden is in
Europa voorbij. Frankrijk heeft zeven jaar
den tijd gehad om te treden in de vele aan
biedingen van den Fiihrer tot een algeheele
oYereenstemming. Het Duitsche volk heeft
in deze zeven jaar van Franlkrijk geen mede
lijden, maar inzieht en verstand en den wer-
kelijken wil tot den vrede verwacht.
De wil tot een vrede, die Europa voor alle
tijden beveiligt voor het gevaar van een
Fransch chauvinisme, heerscht thans in
Duitschland.
Het Hamburger FYemdenblatt verklaart:
Een tegenstander, die een aanvalsoorlog in
gang brengt, en dien hopeloos verloren heeft,
heeft eerst dan aanspraak op staken der
vijandelijkheden, wanneer hij tevoren onvoor-
waardelijk de onvermijdelijke conclusies van
zijn catastrophe heeft erkend.
Engeland heeft tot den laatsten dag toe de
Franschen niet alleen verlaten en verraden,
maar ook de regeering, het volk en het leger
van Frankrijk beschimpt, aldus stelt de Cor-
riere della Sera vast. In zijn laatste redevoe-
ring is Churchill er niet voor terugigeschrok-
ken, zoo gaat het blad verder, de Fransche
generaals en soldaten op dezelfde wijze te be-
lasteren als hij het voordien Belgie heeft ge
daan. Deze minister van een land, dat altijd
anderen voor zich laat vechten heeft het ge-
waagd al zijn bondgenooten, na elkander, van
onvermogen en lafheid te betichten. Het ligt
voor de hand, dat de Franschen, zooals vroe-
ger in hun geschiedenis, na deze gebeurtenis
sen de meest verbitterde vijanden van Enge
land zullen worden. (D.N.B.)
HERSTEL VAN HET VERKEER IN
ZEEUWSOH-VLAANDEREN PER TRAM
EN AUTOBUS.
Blijkens de heden ingaande gewijzigde
dlenstregeling van de Zeeuwsch-Vlaamsche
Tramwegmaatschappij en StoomtramWal-
soorden is het verkeer in Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen en ook dat naar het Westelrjk deel
via BiervlietHoofdplaat als via IJzendijke
en Schoondijke naar Breskens met de electri-
sche Dieseltrams en met autobussen vrijwel
hersteld.
De volgende lijnen komen in exploitatie:
BreskensPyramidePhilippineSluiskil
Temeuzen (op deze ritten wordt ook aanslui-
tinig gegeven te Pyramide op IJzendijke en
Schoondijke). Tusschen Terneuzen en Bres
kens viermaal per dag en bovendien tusschen
Temeuzen en Philippine nog tweemaal per
dag. Stopplaats te Terneuzen is de aanleg-
plaats der boot.
TemeuzenHSpui-Zaamslag-Walsoorden v.v.
Sas van Gent (Passluis)-Drie Schouwen-
Axel-Zaamslag.
Sas van Gent (iPassluis)-Sluiskil-Temeuzen.
TemeuzenHoek.
TemeuzenAxelHulst.
SchoondijkeUzend'ijkePyramide.
AxelKoewachtSt. JansteenHulst-Wal-
soorden.
Hieruit blijkt, dat, dank zij het nog aan-
wezige materieel en voornamelijk door het ge
bruik van autobussen die beschikbaar waren
en waarmede de kanaalovergangen, dank zij
de hulpbruggen kunnen gepasseerd worden,
voor het personenvervoer reedis vrij spoedig
een vrij gerieflijke dienstregeling is verkregen,
die niet alleen goed te pas komt voor het
lokaal verkeer, doch ook aan hen, die over de
Schelde moeten reizen, daar aansluiting ge
geven wordt op de in exploitatie zijnde veeren
te Temeuzen en te Breskens.
DIPLOMA SCHEEPSWERKTUIGKUNDIGE.
Voor het voorloopig diploma van scheeps-
werktuigkunddge is geslaagd de heer J. van
der Walle te Hulst.
TELEGRAAF- EN TELEFOONVERKEER
MET DUITSCHLAND.
Het telegraafverkeer met Duitschland, dat
reeds voor perstelegrammen was opengesteld,
zal waarschijnlijk in het begin van de volgen
de week tot zakenteiegrammen kunnen wor
den uitgebreid.
De bedoeling is, dat zij, die een bijzondfere
toelating zullen hebben verkregen, dan tele-
grammen van oeconomischen inhoud zullen
kunnen verzenden. Inlichtingen hieromtrent
zullen bij de Kamers van Koophandel kunnen
worden ingewonnen
Bovendien is in den loop van de volgende
week een hervatting van het telefoonverkeer
met Duitschland, zij het in beperkten omvang
te verwachten.
HOE DE POSTERIJEN THANS
WERKEN.
Reeds enkele dagen na het einde van de
oorlogshandelingen in Nederland is, sohrijft
de N. R. Crt., de post begoxmen alles in het
werk te stellen, teneinde met de grensprovin-
cies, vooral ook met het moeilijk bereikbare
Zeeland, verlbinding tot stand te brengen. Het
begon per auto, n.l. een dagelijksche autorit
van Utrecht via Breda naar Middelburg, vice
versa. Intusschen begon het treinverkeer zich
te herstellen en kon het autoverkeer dienover-
eenkomstig worden ingekrompen. Eerst was
alleen nog de treinroute Utrechtr's-Hertogen-
boschBredaBergen op Zoom beschikibaar,
waarvan, wegens het ontbreken van de brug
over de Waal, nog het traject Waardenburg
Den Bosch per auto moest worden afgelegd.
Daarna kwam, op 15 Juni, de spoorverbinding
RotterdamBreda tot stand, welk traject dus
weer geheel per rail kon worden afgelegd. En
binnenkort reist de post tuscchen Bergen op
Zoom en Vlissingen ook reeds weder per
spoor. Dit spoorvervoer beteekent niet alleen
een snellere overkomst, maar ook een belang-
rijk grootere vervoersfrequentie. Zoo wordt
er thans reeds vijf maal per dag post van Den
Haag naar het Zuiden, weldra ook naar Mid
delburg, veczonden. Met Zeeuwsch-Vlaanderen
wordt verbinding onderhouden via Antwer-
pen; binnenkort wordt oo(k via Hoedekens-
kerke weer post vervoerd.
Zoo begint het postvervoer zich geleidelijk
over het geheele land te herstellen. Door
snelle en veelvuldige verzending staat het,
wat het dagvervoer betreft, nog slechts wei
nig bij het postvervoer van voor den oorlog
ten aohier. Alleen het nachtpostvervoer ont-
breekt nog. Op een apoedige weder indienst-
stelling van de naohtposttreinen en de daarbij
aanslui'tende autodiensten is op dit oogenblik
echter nog weinig uitzicht.
DISTRIBUTIE.
Van het algemeen distributiebonboekje
geven de navolgende bonnen recht op het
koopen van de nevenvermelde hoeveelheid
levensmiddelen
bon 70; 1 kg suiker, geldig t/m 27 Juni 1940
bon 69; Yz pond koffie of ons thee, gel-
dig t/m 5 Juli 1940
bon 75; Yz pond zelfrijzend bakmeel of
Yz pond tarwebloem, geldig t/m 12 Juli 1940,
Inlevering dezer bons door de winkeliers op
de gebruikelijke opplakvellen, op dten eersten
voor elken winkelier vastgestelden, inleve-
ringsdag na afloop van de periode.
Van het broodbonboekje geven de bons
21 t/m 30, gedUrende het tijdvak van 17 Juni
t/m 23 Juni 1940 elk recht op het koopen van
100 gram brood. Deze bons kunnen door de
bakkers in de daarvoor bestemde enveloppen
inhoudende 720 bons, uiterl'ijk op 29 Juni 1940
bij het distributiekantoor tegen nieuwe toe
wijzingen ingewisseld worden.
Gedurende He eerste distributieperiode van
petroleum, n.l. van 1730 Juni geeft het
petroleumdistributiezegel gemerkt periode I,
recht op het koopen van 2 liter petroleum
Deze zegels kunnen door de venter,s en
winkeliers op de daarvoor bestemde opplak
vellen uiterlijk op Maandag 1 Juli 1940 bij het
distributiekantoor tegen nieuwe toewijzingen
ingewisseld worden.
WEDEROPBOUW EN ECONOMISCHE
BELANGEN VAN Z.-VLAANDEREN.
Een bijeenkc)mst met den heer Dr.
Linde, provinciaal Inspector voor
Zeeland.
Woensdag j.l. had in't gemeentehuis te Axel
een bespreking plaats van Dr. Linde, provin
ciaal Inspector in Zeeland, met de burgemees-
ters in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, een af-
vaardiging der Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen, en de
directeuren der fabrieken en andere voor het
verkeer en bedrijfsleven belangrijke instellin-
gen in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen.
De bijeenkomst stand onder leiding van den
heer Mr. P. Dieleman, lid van Gedeputeerde
Staten van Zeeland, die IDr. Linde bij de ver-
gadering inleidde.
De heer Dr. Linde decide mede, met de mili
taire bezetting mede naar Zeeland te zijn ge-
komen, en belast te zijn met de Zivilverwaltung
in die provincie. Het is de wensch der Duitsche
autoriteiten, dat het bedrijfsleven zijn norma-
len gang zal hebben, en dat de zaken even
goed, zoo mogelijk beter, zullen marcheeren
als zij voorheen deden. Met name vraagt de
oplossing van het vraagstuk der werkloosheid
de voile aandacht. Spreker had reeds langen
tijd gewenscht naar Zeeuwsch-Vlaanderen te
komen, daar dit een industriecentrum vormt,
doch door de slechte verbindingen was hem
dit niet mogelijk geweest. Hij sprak de hoop
uit, dat een loyale samenwerking tot stand
zal mogen komen tusschen de Duitsche en
Neaerlandsche autoriteiten die met het gezag
in het bezette gebied in Nederland belast zijn
Zooals ook de heer Rijkscommissaris, Rijks-
minister Seyss Inquart had medegedeeld, ligt
het in de bedoeling, de Nederlandische wet-
geving en in het algemeen het leven in Neder
land zijn gewonen gang te laten gaan, voor
zoover dit niet met de Duitsche belangen in
strijd is.
Spreker stelde de gelegenheid open tot een
openhartige gedachtenwisseling omtrent de
vraagstukken, die dOor den oorlog zijn ont
staan, en de middelen die gebruikt moeten
worden om ten snelste tot een oplossing te
geraken.
Als eerste vraagstuk werd aangesneden dat
van het verkeer. Hierbij bleek, dat de spoor-
weg maatschappij MechelenTemeuzen de
hoop heeft, binnen enkele weken weer in. staat
te zijn den spoorweg te exploiteeren. Er is
materieel dezer maatschappij in Belgie aan-
wezig, doch er is tot nu toe geen middel om
dit op de lijnen dier maatschappij te krijgen,
aangezien daarvoor bruggen moeten worden
gepasseerd, welke in de lucht gevlogen zijn.
Twee dezer bruggen zijn thans voorloopig ge-
repareerd, een derde wacht nog op reparatie,
en zoodra dit is geschied, kan het noodige
materieel op de lijn gebracht worden.
De Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maat
schappij is in staat, oogenblikkelijk een ge-
combineerde, beperkte tram- en busdienst in
te richten in het Oostelijk deel, mits deze de
beschikking krijgt over brandstof voor de
diesel-electrische trams en de bussen. In den
loop der besprekingen werd de wenschelijk-
heid naar voren gebracht, dat voor deze ver-
keersmiddelen de noodige ruwe olie en benzine
zal beschikbaar gesteld worden.
Het herstellen van de mogelijkheid van de
vaart op het kanaal GentTemeuzen maakte
een onderwerp van emstige besprekingen uit.
Uit de mededeelingen van den Engenieur van
den Rijkswaterstaat, den heer P. Stelling,
bleek, dat pogingen worden gedaan om de
Oostsluis en Middensluis te Temeuzen op
nieuw in bedrijf te stellen. Verscheidene sche
pen zijn langs den kanaalkant gezonken en
vormen geen belemmering voor het vaarwater.
Verwacht mag worden, dat Dinsdag a.s., dus
25 Juni, de vaart open zal gesteld kunnen wor
den voor schepen tot 300 ton, en enkele weken
later voor grootere schepen. De schepen die
in de haven te Temeuzen zijn gezonken, vor
men een belemmering voor het verkeer, het
wachten is op bokken om deze te lichten. Om
trent het lichten der in het kanaal gezonken
schepen had spreker geen instructies ontvan
gen. Uit ter vergadering gedane mededeelin
gen bleek, dat in andere deelen van het land
tengevolge van oorlogsnoodzaak gezonken
schepen op rijkskosten worden gelicht en ge-
repareerd. Ook hier zal daarop aangedrongen
worden.
De toestand van het kanaalwater vormt een
belemmering voor de industrieen, met name
de N.V. Stijfsel- en Glucosefabriek „Sas van
Gent" en de iSpiegelglasfabriek te Sas van
Gent. Middelen om de ontstane vervuiling
tegen te gaan, bleken thans niet aanwezig.
De Stijfselfabriek betrekt momenteel het
water van de N.V. Waterleiding Maatschappij
.Zeeuwsch-Vlaanderen" doch kan hiermede
niet voortgaan, daar dit te duur uitkomt.
Getracht zal worden, een bijzonder tarief voor
deze waterlevering vast te stellen.
Uit de verdere besprekingen bleek, dat het
van eminent belang is, dat het ver-
keersvraagstuk ten spoedigste client te wor
den opgelost, daar juist aan de vervoers-
kwestie de mogelijkheid van aan- en afvoer
van producten vasthangt.
Omtrent de Cokesfabriek der Association
Cooperative Zelandaise de Carbonisation te
Sluiskil werd medegedeeld, dat nog niet te
zeggen valt, of de mogelijkheid van voortzet-
ting van het bedrijf bestaat. Ten eerste moet
worden gewacht op het afkoelen der ovens,
om kunnen constateeren of deze al dan niet
beschadigd zijn. Bovendien zit men hier met
verschillende problemen. Ten eerste die der
gaslevering aan de Cie Neerlandaise de
1'Azote. Beide gashouders zrjn beschadigd,
experts hebben deze onderzocht, doch nader
zal moeten blijken wat hiermede gedaan kan
wordten. Ten tweede de aanvoer. Aannemend,
dat voldoende Duitsche en Nederlandsche
kolen verkregen kunnen worden, dan moet de
aanvoer hiervan per binnenschip geschieden,
wat niet wel mogelijk lijkt.
Ten derde is er het probleem van den afzet
der cokes. Deze ging vroeger naar Zuid-
Belgie en Noord-Frankrijk. Zal men daar in
staat zijn, de cokes op te nemen? De pro-
ductie voor het binmienlandsch verbruik vormt
slechts een zeer kleine fractie, terwijl de
samenstelling der voor Duitschland noodige
cokes anders is dan die hier gefabriceerd
wordt.
Aan dfeze problemen is ook gekoppeld de
mogelijkheid van het in bedrijf brengen der
fabriek der Cie Neerlandaise de 1'Azote.
In verband hiermede werd de vraag gesteld
een regeling voor de arbeiders die tengevolge
van het stil vallen dezer industrieen werkloos
zijn geworden, in studie te nemen.
De tricotage-industrie, weverij- en tapijt-
weverij-industrie heeft met verschillende moei-
lijkheden te worstelen. Ten eerste dat van de
bevoorrading. Belgie en Frankrijk zijn de
leveranciers der garens. Verscheidene par-
tijen der voor dit seizoen benoodigde garens
zijn reeds gekocht, en zouden in dezen tijd
weleverd worden. Door den oorlog is dit mis