DE NOODZAAK VAN EEN WAPENSTILSTAND. TERNEUZEN, 21 JUNI 1940. IN TURKIJE SPREEKT MEN NIET MEER VAN DEELNEMING AAN DEN OORLOG. Het D.N.B. meldt uit BelgradoDe corres pondent van de Poliitika te Istanboel meldt, dat men In Turksehe politieke kringen in bet geheel niet sneer over een deelneming van Turkije iaan den oorlog spreekt. Weliswaar liggen de sympathieen van de Turksehe poli tieke kringen nog altijd aan de zijde der ge- allieerden, maar men verklaart, dat deze van een ingrijpen door Turkije geen nut, dock alleen maar schade zouden ondervinden. De correspondent van de *Vreme te Istanboel meldt, dat het berichit over het Fransche ver zoek om - vrede, in Turkije verrassing en in politieke kringen opzien en verslagenheid heeft verwekt. ROEMENIe EN DE TOESTAND. De Roemeensche regeering heeft een minis- terraad gehouden, waarover een korte verkla- ring is verschenen. Daarin wordt meegedeeld dat minister-president Tataresou in verband met de jongste intemationale gebeurtenissen een algemeen overzicht van den toestand heeft gegeven, Iwaarin de bonding van Roeme- nie nader was vastgelegd. De Roemeensche politiek heeft altijd ten doel gehad de natio- nale belangen te behartigen. De minister-pre sident heeft verdere mededeelingen gedaan over de maatregelen der regeering. Koning Karel beraadslaagt. Onder den onmiddellijken indruk van de verklaring van maarschalk Pdtain heeft Ko ning Karel van Roemenie met zijn politieke raadgevers den toestand ibesproken. Alle mi nisters helbben hun aftreden zonder opgave van datum ingediend, zoodat de koning in staat is, ieder oogenfblik het kabinet te reor- ganiseeren. Over de leden van het nieuwe ka binet wordt het giootste stilzwijgen in acht genomen. ENGELAND BEREIDT ZICH VOOR TEGEN EEN INVAL. ■Het Stockholmsche blad Svenska Dagbladet meldt uit Londen, dat aan de Engelsche be- volking een brochure is uitgereikt met de volgende 7 aanwijzingen voor het geval van een inval van troepen over zee of van de lucht uit. 1. De raad wordt gegeven niet te vluch- ten, in zooverre geen evacuatie is bevolen; 2. De bevolking moet geen geloof hechten aan geruchten en geen geruchten verspreiden; 3. A1 wat verdenking opwekt moet aan het meest nabijzijnde politiebureau of aan de militaire overheid worden gemeld, waarbij geen enkele bijzonderheid uit het oog mag worden verloren; 4. Men mag geen enkelen Buitscher iets geven en men moet levensmiddelen, rijwielen en kaarten verbergen, terwijl auto's onbruik- baar gemaakt en benzinevoorraden beveiligd moeten worden; 5. Men moet bereid zijn het leger op elke wijze te helpen, b.v. door het aanleggen van wegen; 6. De leiding van bedrijven en het perso- neel van fabrieken moeten een systeem orga- niseeren om aan plotselinge overvallen het hoofd te bieden; 7. Voorts worden alle bezitters van jacht- geweren opgeroepen om deze wapenen ter beschikking te stellen van de plaatselijke ver- dtediging, die de eerste bescherming zal vor- men tegen valsehermtroepen. Ook de verwij- dering van borden met plaatsnamen wordt voortgezet. Intusschen heeft men echter vast- gesteld, dat op versohillende particuliere bor den en op aanplakbiljetten nog plaatsnamen voorkomen. Daarom moeten ook deze ver- dwijnen. Voorts zullen in de autobussen de routekaarten worden iveggenomen. In de toe- komst krijgen de autobussen nummers. Zij zullen geen borden meer hebben, waarop de richting staat aangegeiven. ENGELAND HEEFT FRANKRIJK REEDS AFGESCHREVEN. Uit de instructie van de Britsche admirali- teit, dat alle in haar machtsbereik varende koopvaar d'ijschepen waaronder ook Neder- landsche, Poolsche en Noorsche, die op het oogenblik op weg zijn naar Fransche havens, zich onverwijld naar Britsche havens moeten begeven, trekt men van Duitsche zijde de con- clusie, dat Engeland zijn bondgenoot Frankrijk dus reeds afgeschreven heeft en ondanks alle andersluidende propagandaberichten van zijn pers en zijn radio zelf niet meer aan voortzet- ting van den oorlog in Frankrijk gelooft. Het snelle stopzetten van iederen toevoer voor Frankrijk bewijst opnieuw, hoe Engeland alle Idnden van het oogenblik af, dat zij hun taak in het Engelsche oorlogsplan niet meer kun- nen vervullen, terstond ook oeconomisch in den steek laat. ENGELSCHEN EN FRANSCHEN VERLATEN TANGER. Talrijke Engelsche en Fransche families verlaten de zone van Tanger, meldt Stefani. Uit eenige streken van Fransch Marokko, vooral uit Fez, komen geruchten van onrust onder de Arabische bevolking als gevolg van de ineenstorting van Frankrijk. Generaal No- gues is van Tunis in Fransch Marokko terug- gekeerd. GERUCHTEN RONDOM DEN HERTOG VAN WINDSOR. Volgens geruchten, die ook te Geneve de ronde doen, zou Churchill bevel hebben gege ven den Hertog van Windsor gevangen te nemen, wanneer hij den Engelschen bodem zal betreden. Als reden voor dezen maatregel woridt de houding genoemd, welke de Hertog zou hebben aangenomen tegen de Engelsche regeering en tegen Koning George. De vroe- gere koning van Engeland schijnt zijn functie als verbindingsofficier tusschen de Engelsche en de Fransche troepen te hebben neergelegd, uit protest tegen het optreden van het Brit sche expeditieleger tijdens den slag in Vlaan- deren. HET TOEKOMSTIG LOT VAN FRANKRIJK. De Parijsche correspondenten van de Spaan- sche bladen Ya en Abe schilderen in berichten uit Bordeaux de dramatische uren welke aan het verzoek van maarschalk Pdtain om be- kendmaking van de Dujitsche wapenstilstands- voorwaarden voorafgingen. In de prefectuur van Bordeaux zou de Fransche ministerraad van Zaterdagmiddag tot MaandagnaCht ver- gaderd hebben. Reynaud en Mandel, met nog andere ministers', wilden den regeeringszetel naar Algiers verplaatsen. Met tranen in de oogen verklaarde president Lebrun, dat hij Frankrijk niet zou verlaten. De generaals Pdtain en Wieygand maakten een eind aan de discussie door te verklaren te zullen aftre den, indien de besprekingen werden voortge zet. Daarop zag Reynaud van zijn voorstel af. Intusschen strijden de Fransche legers ver- der, hoewel zij geen onderling contact meer hebben, zoodat de Duitsche troepen de afzon- derlijke deelen kunnen afsnijden. De tegen stander dringt het land steeds vender binnen. De Fransche minister van binnenlandsche zaken, Pomaret, heeft Woensdag den minister van landbouw bij zich ontboden om alle noo dige maatregelen der voedselvoorziening te nemen. In een bespreking der militaire situatie aan het Fransche front, constateert het Italiaan- sche blad Messaggero den algemeenen Snel len Duitschen opmarsch en schrijft, dat elke poging van het Fransche opperbevel om eenig front opnieuiw te vormen moet worden uitge- sloten, aangezien het dlan der Fransche troe pen met den dag vender afneemt. De eenige compacte eenheid van het Fransche leger is die van de Alpen, doch ook deze zal weldra in de klem komen van de Duitsche troepen, die langs de Zwitsersche grenS Zuidwaarts trekken en van de Italiaansche troepen, die aan de Alpen gereed staan. De Popolo di Roma meldt uit Geneve, dat de Fransche troepen aan de Italiaansche Al- pengrens bevel zouden gakregen hebben zich uit de meest vooruitgeschoven stellingen terug te trekken. Het blad ziet hierin de be- langrijkste gebeurtenis op de Italiaansche oorlogsterreinen. De hiermede beginnende terugtrekking van het Fransche Alpenleger geschiedt, zoo schrijft het blad, onder den druk der Duitsche colonnes, die uit Lyon naar het Zuiden van het Rhonedal optrekken, en onder den gelijktijdigen druk van het Italiaan sche leger aan de Alpengrens. In afwaohting van het antwoord van Duitschland en Italie op het verzoek van maarschalk Pdtain venzekeren Fransche poli- tici en dagbladen ijverig, dat men de eer van Frankrijk niet zal laten aantasten, dat men zich voorbehoudt de voorwaarden aan te nemen of te venwerpen en dat men in geen geval zal capituleeren. De strijd wordt voort gezet totdat een overeenkomst fs bereikt. Wanneer men deze gezwollen woorden hoort", schrijft de Berliner Borsenzeitung, „vraagt men zich af, waarom maarschalk Pdtain het oogenblik dan eigenlijk reeds ge- komen achtte om de wapens neer te leggen. Wie door wil vechten moet hot ook kunnen. Elk verstandig mensch in Frankrijk moet be- grijpen, dat met elken dag strijd de militaire, economische en volksche ramp van het land nog slechts onherstelbaarder kan worden. Wij weten niet, hoe de verhouding is tusschen de- genen, die verstandiger geworden zijn en de eeuwig onverbeterlijken in Frankrijk. Wij weten wel, dat met de militaire neder- laag van dit land alleen voor den vrede van Buiopa nog niets gewoimen is en dat ons con tinent nooit tot rust zou komen, wanneer thans niet voor altijd aan dezen eeuwigen onruststoker het zwijgen wordt opgelegd. Er zal voor gezorgd worden, dat het Frankrijk van Richelieu, Clemenceau en Reynaud niet zal herrijzen. Want Europa wil den vrede, na eeuwen van onafgebroken Fransche knoeie- rijen en daden Van geweld, wil het eindelijk vrede." OPERATIES VAN AFZONDERLIJKE FRANSCHE IEGERGROEPEN. Havas meldt uit Bordeaux: Officieel werd Woensdagavond meegedeeld, dat de tegenstander in de richting van Nantes oprukt. Ten Zuiden van den middenloop van de Loire hebben de Franschen zich terugge- trokken. Vijandelijke troepeneenheden drin- gen door in de richting Roanne, Lyon en Am- berieux. In den Elzas en Zuidelijk Lotharin- gen worden de krijgsverrichtingen voortgezet. Voorts werd officieel meegedeeld, dat het Fransche leger als gevolg van aanvallen door zware gemotoriseerde divisies in verscheidene groepen is gesplitst, die hoewel zij in de minderheid zijnj den strijd krachtig voortzet- ten. Onze Westelijke strijdkrachten, zoo ver- volgt de mededeeling, onder bevel van de generaals La Laurencie en Langlois, trekken zich op Bretagne terug. De onder bevel van generaal Hering staande troepen bieden den vijand aan den middenloop van de Loire op nieuw verzet. In de Champagne werden onze linies door den vijand op twee plaatsen door- broken en probeeren de Duitsohers naar Dijon op te rukken. In Lotharingen hebben de on der bevel van generaal Oondd staande troe pen bataljons gevormd, die standhouden. Door voortdurende aanvallen dringt de vijand ech ter langzaam ten Westen van de Vogezen op. Ook het leger in den Elzas moest wijken. De directeur van den Franschen omroep heeft over de Fransche zenders een rede ge houden, waarin hij o.a., naar het D.N.B. van de Fransche grens meldt, heeft gezegd: Wij hebben groote deelen oorlogsmateriaal in den slag van Vlaanderen verloren. Het is voor ons niet voldoende dappere soldaten te heb ben, maar men moet weten, dat het op den goeden wil van iederen Franschman aankomt, dat er gewerkt wordt. De grootste reserves van onze kolenvoorziening hebben wij in het Noorden verloren. De voornaamste spoor- lijnen zijn door den tegenstander bezet. Vele fabrieken, die voor den oorlog werkten, zijn thans door de Buiitschers bezet. Dit alles hebben wij in rekening moeten brengen en derhalve heeft de regeering om een wapen- stilstand verzocht. Wij moeten de kans tot leven aanvatten. Aan het einde van de rede wekte de spreker het Fransche volk op, met de woorden: Blijft rustig. Nog strijden wij. EEN NIEUWE LUCHTAANVAL OP ENGELAND. Volgens een Reutenbericht uit Londen heeft de tweede groote luchtaanval op Engeland plaats geliad in den nacht van 19 op 20 Jlini. In het Noordoosten des lands duurde het luchtalarm ongeveer vier uren. Men hoorde het afweergeschut en het ontploffen van ibom- men. Des nachts werd nog in vele andere streken van Engeland luchtalarm gemaakt, o.a. aan de Zuid- en Westkust en zelfs in Schotland. Vjf ENGELSCHE KINDEREN NAAR DE Reuter meldt uit Londen: In verband met de vele aanbiedingen uit de Dominions is het kabinet een rapport voorge- legd, op grond waarvan thans met toestem- ming der regeering .besloten is, terstond 20.000 kinderen uit Engeland weg te voeren en wel 10.000 naar Canada, 5000 naar Australie en 5000 naar Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland. Uit de Vereenigde Staten zijn soortgelijke aan biedingen ontvangen, doch het ldgt niet in het voomemen, kinderen naar Amerika te zen- den. Het betreft hier kinderen tusschen 5 en 16 jaar. De reis geschiedt kosteloos. AMERIKAAN SCHE OORLOGSSCHEPEN VOOR ENGELAND. •Het secretariaat van het Witlte Huis heeft beVestigd, dat 20 door de Amerikaansche marine bestelde torpedojagers en motortor- pedobooten na hun voltooiing aan Engeland zullen worden afgestaan. In senaatskringen is men hierover ontstemd. De voorzitter van de senaaitscommissie van marine, Walsh, heeft gewezen op de nadeelige gevolgen voor de Amerikaansche landsverdediging. Hij ver- langde een grondig onderzoek, temeer daar te vreezen was, dat ook andere schepen, die op het oogenblik op particulierde werven voor de marine worden gebouwd, waaronder slag- schepen, torpedojagers, kruisers en duikboo- ten, op een dergelijke wijze zouden worden afgestaan. De secretaris van Roosevelt, Early, heeft getracht, de critical te sussen door te verkla ren, dat de maatregel geheel bleef binnen het kader van de toezegging van Roosevelt, dat de materieele hulpbronnen der Vereenigde Staten ter beschikking van de Westelijke mogendheden zouden worden gesteld. Henry Ford heeft, naar Associated Press uit Detroit meldt, verklaard, dat zijn fabrie ken alleen oorlogsmateriaal ter verdediging van de Vereenigde Staten ^ouden verVaardi- gen en dat er geen zaken in oorlogsmateriaal melt de Britsche of andere buitenlandsche regeeringen gedaan worden. Toen Ford eenigen tijd geleden meedeelde, dat zijn fabrie ken in ibepaalde omstandigheden duizend vliegtuigen per dag konden produceeren, maalkte hij hetzelfde voorbehoud wat betreft him uitsluitend gebruik voor de eigen lands verdediging. DE FRANSCHE ONDERHANDELAARS. De Fransche regeering heeft, meldt de N. R. Crt., thans aan de Duitsche regeering de namen bekend gemaakt van haar onderhan- delaars Voor de wapenstilstandsonderhande- lingen. Het 'zijn: de generaal van het leger Hunt- ziger, ambassadeur Noel, vdce-admiraal Lelu, de generaal van het luchtwapen Bergeret. In verband met de moeilijke verbindlngen voor het overibrengen van berichten, welke over Spanje loopen, is deze mededeeling der Fransche regeering eerst in den nacht van Woensdag op Donderdag om 1 uur door de Rijksnegeering ontvangen. Zij kon den Fiihrer Donderdagmorgen om 4 uur ter kennis wor den gebracht. Het Duitsche opperbevel der weermacht heeft daarop, zonder verwijl de noodige in- structies gegeven en maatregelen getroffen om de Fransche wapenstilstandsdelegatie te ontvangen. Ambassadeur Leon Noel, lid der Fransche wapenstilstandscommissie, is 53 jaar. Van opleiding is hij jurist. Tijdens de bezetting van het Rijnland was hij als algemeen gede- legeerde bij den opperoommissaris in het Rijn land werkzaaan. Later werd hij prefect in Colimar. In Januari 1932 benoemde Laval hem tot secretaris-generaal van het ministerie van binnenlandsche zaken en leider der staats- politie. In Juni van hetzelfde jaar werd hij benoemd tot gezant in Praag en in Januari 1935 tot leider van het bureau, van den minis ter-president. Sinds Februari 1935 was hij ambassadeur in Polen. Generaal Huntziger is 60 jaar. Hij is vooral bekend door zijn optreden als opperbevelheb- ber van de Fransche troepen in Syrie en door de rol, die hij in Ankara heeft gespeeld bij de onderhandelingen over het militaire pact tus schen Turkije, Engeland en Frankrijk. Gene raal Huntziger is lid van den oppersten krijgs- raad. Een Fransche stap bij Italie. De Fransche regeering heeft zich Donder dagmorgen tot de Italiaansche regeering ge- wend, door tusschenkomst van de Spaansche regeering, met het verzoek te onderhandelen over een wapenstdlstand. De Italiaansche regeering heeft door tusschenkomst der zelfde regeering geantwoord in termen, gelijkluidend aan het antwoord der Duitsche regeering, n.l. dat zij de namen dev Fransche gevolmachtig- den verwacht, wien dan plaats en tijd voor een ontmoeting bekend zullen worden ge maakt. Petain over Frankrijk's lot. In een radiorede heeft minister-president Petain Donderdagmiddag gezegd, dat de regeering de gevolmachtigden heeft benoemd met de opdracht de voorwaarden van den tegenstander in ontvangst te nemen. Hij heeft dit besluit genomen met het biit- tere hart van een soldaat omdat de militaire toestand hem daartoe heeft gedwongen. Sedert 13 Juni is een verzoeik om wapenstil- stand onvermijdelijk geweest. Als een van de redenen hiervoor zeide Petain, dat op 1 Mei 1917; ondanks "drie moorddadige oorlogs- jaren, het Fransche leger nog 3.280.000 man telde. Bij den aanVang van den jongsten slag waren er 500.000 man minder. In Mei 1918 stonden 85 Britsche divisies aan Fransche zijde, in Mei 1940 waren het er slechts 10. Het Fransche materiaal is verre in de minder heid. Frankrijk heeft thans minder vrienden, te weinig kinderen, te weinig wapenen en te weinig bondgenooten. Laten wij uit den ver loren slag een les trekken", aldus vervolgde P6tain. ,,iSedert den oorlog heeft de genot- zucht den geest van offervaardigheid over- woe kerd. Men heeft elke inspanning willen vertnijden. Thans treft het ongeluk ons. Ik was (bij u in de dagen van roem, ook in deze donkere dagen wil ik bij u blijven'". Duitsche commentaren. 1 De hoofdartikelen der Duitsche pers hou- den zich verder bezig met den toestand, zoo- als die is ontstaan door de militaire en poli tieke ineenstorting van Frankrijk. ,,De af rekening staat voor de deur, en Frankrijk kan haar niet ontgaan". Een ver- diend lot voltrekt zich, zoo constateert de Deutsche allgemeine Zeitung". Ook de an dere avondbladen wijzen er op, dat de beslis- sing over het lot van Frankrijk niet bepaald mag worden door sentimenteele over- wegingen. De ibladen herinneren opnieuw aan de sma- delijlke behandeling, die Duitschland na den wereldoorlog op initiatief van Frankrijk ten deel viel. De Deutsche allgemeine Zeitung schrijft De Franschen mogen zich beklagen als de slachtoffers van een Engelsch bedrog, maar zij zelf hebben door hun politiek voor, tijdens en na Versailles dit bedrog eerst mogelijk gemaakt. Voor de Engelschen de Franschen op sleeptouw konden nemen, waren het de EYanschen, die omgekeerd Engeland na Ver sailles jarenlang op het sleeptouw hunner eigen vemietigingspolitiek tegen Duitschland hebben genomen. In denzelfden geest merkt de Nachtaus- gabe op: Het uur Van het medelijden is in Europa voorbij. Frankrijk heeft zeven jaar den tijd gehad om te treden in de vele aan biedingen van den Fiihrer tot een algeheele oYereenstemming. Het Duitsche volk heeft in deze zeven jaar van Franlkrijk geen mede lijden, maar inzieht en verstand en den wer- kelijken wil tot den vrede verwacht. De wil tot een vrede, die Europa voor alle tijden beveiligt voor het gevaar van een Fransch chauvinisme, heerscht thans in Duitschland. Het Hamburger FYemdenblatt verklaart: Een tegenstander, die een aanvalsoorlog in gang brengt, en dien hopeloos verloren heeft, heeft eerst dan aanspraak op staken der vijandelijkheden, wanneer hij tevoren onvoor- waardelijk de onvermijdelijke conclusies van zijn catastrophe heeft erkend. Engeland heeft tot den laatsten dag toe de Franschen niet alleen verlaten en verraden, maar ook de regeering, het volk en het leger van Frankrijk beschimpt, aldus stelt de Cor- riere della Sera vast. In zijn laatste redevoe- ring is Churchill er niet voor terugigeschrok- ken, zoo gaat het blad verder, de Fransche generaals en soldaten op dezelfde wijze te be- lasteren als hij het voordien Belgie heeft ge daan. Deze minister van een land, dat altijd anderen voor zich laat vechten heeft het ge- waagd al zijn bondgenooten, na elkander, van onvermogen en lafheid te betichten. Het ligt voor de hand, dat de Franschen, zooals vroe- ger in hun geschiedenis, na deze gebeurtenis sen de meest verbitterde vijanden van Enge land zullen worden. (D.N.B.) HERSTEL VAN HET VERKEER IN ZEEUWSOH-VLAANDEREN PER TRAM EN AUTOBUS. Blijkens de heden ingaande gewijzigde dlenstregeling van de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaatschappij en StoomtramWal- soorden is het verkeer in Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen en ook dat naar het Westelrjk deel via BiervlietHoofdplaat als via IJzendijke en Schoondijke naar Breskens met de electri- sche Dieseltrams en met autobussen vrijwel hersteld. De volgende lijnen komen in exploitatie: BreskensPyramidePhilippineSluiskil Temeuzen (op deze ritten wordt ook aanslui- tinig gegeven te Pyramide op IJzendijke en Schoondijke). Tusschen Terneuzen en Bres kens viermaal per dag en bovendien tusschen Temeuzen en Philippine nog tweemaal per dag. Stopplaats te Terneuzen is de aanleg- plaats der boot. TemeuzenHSpui-Zaamslag-Walsoorden v.v. Sas van Gent (Passluis)-Drie Schouwen- Axel-Zaamslag. Sas van Gent (iPassluis)-Sluiskil-Temeuzen. TemeuzenHoek. TemeuzenAxelHulst. SchoondijkeUzend'ijkePyramide. AxelKoewachtSt. JansteenHulst-Wal- soorden. Hieruit blijkt, dat, dank zij het nog aan- wezige materieel en voornamelijk door het ge bruik van autobussen die beschikbaar waren en waarmede de kanaalovergangen, dank zij de hulpbruggen kunnen gepasseerd worden, voor het personenvervoer reedis vrij spoedig een vrij gerieflijke dienstregeling is verkregen, die niet alleen goed te pas komt voor het lokaal verkeer, doch ook aan hen, die over de Schelde moeten reizen, daar aansluiting ge geven wordt op de in exploitatie zijnde veeren te Temeuzen en te Breskens. DIPLOMA SCHEEPSWERKTUIGKUNDIGE. Voor het voorloopig diploma van scheeps- werktuigkunddge is geslaagd de heer J. van der Walle te Hulst. TELEGRAAF- EN TELEFOONVERKEER MET DUITSCHLAND. Het telegraafverkeer met Duitschland, dat reeds voor perstelegrammen was opengesteld, zal waarschijnlijk in het begin van de volgen de week tot zakenteiegrammen kunnen wor den uitgebreid. De bedoeling is, dat zij, die een bijzondfere toelating zullen hebben verkregen, dan tele- grammen van oeconomischen inhoud zullen kunnen verzenden. Inlichtingen hieromtrent zullen bij de Kamers van Koophandel kunnen worden ingewonnen Bovendien is in den loop van de volgende week een hervatting van het telefoonverkeer met Duitschland, zij het in beperkten omvang te verwachten. HOE DE POSTERIJEN THANS WERKEN. Reeds enkele dagen na het einde van de oorlogshandelingen in Nederland is, sohrijft de N. R. Crt., de post begoxmen alles in het werk te stellen, teneinde met de grensprovin- cies, vooral ook met het moeilijk bereikbare Zeeland, verlbinding tot stand te brengen. Het begon per auto, n.l. een dagelijksche autorit van Utrecht via Breda naar Middelburg, vice versa. Intusschen begon het treinverkeer zich te herstellen en kon het autoverkeer dienover- eenkomstig worden ingekrompen. Eerst was alleen nog de treinroute Utrechtr's-Hertogen- boschBredaBergen op Zoom beschikibaar, waarvan, wegens het ontbreken van de brug over de Waal, nog het traject Waardenburg Den Bosch per auto moest worden afgelegd. Daarna kwam, op 15 Juni, de spoorverbinding RotterdamBreda tot stand, welk traject dus weer geheel per rail kon worden afgelegd. En binnenkort reist de post tuscchen Bergen op Zoom en Vlissingen ook reeds weder per spoor. Dit spoorvervoer beteekent niet alleen een snellere overkomst, maar ook een belang- rijk grootere vervoersfrequentie. Zoo wordt er thans reeds vijf maal per dag post van Den Haag naar het Zuiden, weldra ook naar Mid delburg, veczonden. Met Zeeuwsch-Vlaanderen wordt verbinding onderhouden via Antwer- pen; binnenkort wordt oo(k via Hoedekens- kerke weer post vervoerd. Zoo begint het postvervoer zich geleidelijk over het geheele land te herstellen. Door snelle en veelvuldige verzending staat het, wat het dagvervoer betreft, nog slechts wei nig bij het postvervoer van voor den oorlog ten aohier. Alleen het nachtpostvervoer ont- breekt nog. Op een apoedige weder indienst- stelling van de naohtposttreinen en de daarbij aanslui'tende autodiensten is op dit oogenblik echter nog weinig uitzicht. DISTRIBUTIE. Van het algemeen distributiebonboekje geven de navolgende bonnen recht op het koopen van de nevenvermelde hoeveelheid levensmiddelen bon 70; 1 kg suiker, geldig t/m 27 Juni 1940 bon 69; Yz pond koffie of ons thee, gel- dig t/m 5 Juli 1940 bon 75; Yz pond zelfrijzend bakmeel of Yz pond tarwebloem, geldig t/m 12 Juli 1940, Inlevering dezer bons door de winkeliers op de gebruikelijke opplakvellen, op dten eersten voor elken winkelier vastgestelden, inleve- ringsdag na afloop van de periode. Van het broodbonboekje geven de bons 21 t/m 30, gedUrende het tijdvak van 17 Juni t/m 23 Juni 1940 elk recht op het koopen van 100 gram brood. Deze bons kunnen door de bakkers in de daarvoor bestemde enveloppen inhoudende 720 bons, uiterl'ijk op 29 Juni 1940 bij het distributiekantoor tegen nieuwe toe wijzingen ingewisseld worden. Gedurende He eerste distributieperiode van petroleum, n.l. van 1730 Juni geeft het petroleumdistributiezegel gemerkt periode I, recht op het koopen van 2 liter petroleum Deze zegels kunnen door de venter,s en winkeliers op de daarvoor bestemde opplak vellen uiterlijk op Maandag 1 Juli 1940 bij het distributiekantoor tegen nieuwe toewijzingen ingewisseld worden. WEDEROPBOUW EN ECONOMISCHE BELANGEN VAN Z.-VLAANDEREN. Een bijeenkc)mst met den heer Dr. Linde, provinciaal Inspector voor Zeeland. Woensdag j.l. had in't gemeentehuis te Axel een bespreking plaats van Dr. Linde, provin ciaal Inspector in Zeeland, met de burgemees- ters in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, een af- vaardiging der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen, en de directeuren der fabrieken en andere voor het verkeer en bedrijfsleven belangrijke instellin- gen in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. De bijeenkomst stand onder leiding van den heer Mr. P. Dieleman, lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland, die IDr. Linde bij de ver- gadering inleidde. De heer Dr. Linde decide mede, met de mili taire bezetting mede naar Zeeland te zijn ge- komen, en belast te zijn met de Zivilverwaltung in die provincie. Het is de wensch der Duitsche autoriteiten, dat het bedrijfsleven zijn norma- len gang zal hebben, en dat de zaken even goed, zoo mogelijk beter, zullen marcheeren als zij voorheen deden. Met name vraagt de oplossing van het vraagstuk der werkloosheid de voile aandacht. Spreker had reeds langen tijd gewenscht naar Zeeuwsch-Vlaanderen te komen, daar dit een industriecentrum vormt, doch door de slechte verbindingen was hem dit niet mogelijk geweest. Hij sprak de hoop uit, dat een loyale samenwerking tot stand zal mogen komen tusschen de Duitsche en Neaerlandsche autoriteiten die met het gezag in het bezette gebied in Nederland belast zijn Zooals ook de heer Rijkscommissaris, Rijks- minister Seyss Inquart had medegedeeld, ligt het in de bedoeling, de Nederlandische wet- geving en in het algemeen het leven in Neder land zijn gewonen gang te laten gaan, voor zoover dit niet met de Duitsche belangen in strijd is. Spreker stelde de gelegenheid open tot een openhartige gedachtenwisseling omtrent de vraagstukken, die dOor den oorlog zijn ont staan, en de middelen die gebruikt moeten worden om ten snelste tot een oplossing te geraken. Als eerste vraagstuk werd aangesneden dat van het verkeer. Hierbij bleek, dat de spoor- weg maatschappij MechelenTemeuzen de hoop heeft, binnen enkele weken weer in. staat te zijn den spoorweg te exploiteeren. Er is materieel dezer maatschappij in Belgie aan- wezig, doch er is tot nu toe geen middel om dit op de lijnen dier maatschappij te krijgen, aangezien daarvoor bruggen moeten worden gepasseerd, welke in de lucht gevlogen zijn. Twee dezer bruggen zijn thans voorloopig ge- repareerd, een derde wacht nog op reparatie, en zoodra dit is geschied, kan het noodige materieel op de lijn gebracht worden. De Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maat schappij is in staat, oogenblikkelijk een ge- combineerde, beperkte tram- en busdienst in te richten in het Oostelijk deel, mits deze de beschikking krijgt over brandstof voor de diesel-electrische trams en de bussen. In den loop der besprekingen werd de wenschelijk- heid naar voren gebracht, dat voor deze ver- keersmiddelen de noodige ruwe olie en benzine zal beschikbaar gesteld worden. Het herstellen van de mogelijkheid van de vaart op het kanaal GentTemeuzen maakte een onderwerp van emstige besprekingen uit. Uit de mededeelingen van den Engenieur van den Rijkswaterstaat, den heer P. Stelling, bleek, dat pogingen worden gedaan om de Oostsluis en Middensluis te Temeuzen op nieuw in bedrijf te stellen. Verscheidene sche pen zijn langs den kanaalkant gezonken en vormen geen belemmering voor het vaarwater. Verwacht mag worden, dat Dinsdag a.s., dus 25 Juni, de vaart open zal gesteld kunnen wor den voor schepen tot 300 ton, en enkele weken later voor grootere schepen. De schepen die in de haven te Temeuzen zijn gezonken, vor men een belemmering voor het verkeer, het wachten is op bokken om deze te lichten. Om trent het lichten der in het kanaal gezonken schepen had spreker geen instructies ontvan gen. Uit ter vergadering gedane mededeelin gen bleek, dat in andere deelen van het land tengevolge van oorlogsnoodzaak gezonken schepen op rijkskosten worden gelicht en ge- repareerd. Ook hier zal daarop aangedrongen worden. De toestand van het kanaalwater vormt een belemmering voor de industrieen, met name de N.V. Stijfsel- en Glucosefabriek „Sas van Gent" en de iSpiegelglasfabriek te Sas van Gent. Middelen om de ontstane vervuiling tegen te gaan, bleken thans niet aanwezig. De Stijfselfabriek betrekt momenteel het water van de N.V. Waterleiding Maatschappij .Zeeuwsch-Vlaanderen" doch kan hiermede niet voortgaan, daar dit te duur uitkomt. Getracht zal worden, een bijzonder tarief voor deze waterlevering vast te stellen. Uit de verdere besprekingen bleek, dat het van eminent belang is, dat het ver- keersvraagstuk ten spoedigste client te wor den opgelost, daar juist aan de vervoers- kwestie de mogelijkheid van aan- en afvoer van producten vasthangt. Omtrent de Cokesfabriek der Association Cooperative Zelandaise de Carbonisation te Sluiskil werd medegedeeld, dat nog niet te zeggen valt, of de mogelijkheid van voortzet- ting van het bedrijf bestaat. Ten eerste moet worden gewacht op het afkoelen der ovens, om kunnen constateeren of deze al dan niet beschadigd zijn. Bovendien zit men hier met verschillende problemen. Ten eerste die der gaslevering aan de Cie Neerlandaise de 1'Azote. Beide gashouders zrjn beschadigd, experts hebben deze onderzocht, doch nader zal moeten blijken wat hiermede gedaan kan wordten. Ten tweede de aanvoer. Aannemend, dat voldoende Duitsche en Nederlandsche kolen verkregen kunnen worden, dan moet de aanvoer hiervan per binnenschip geschieden, wat niet wel mogelijk lijkt. Ten derde is er het probleem van den afzet der cokes. Deze ging vroeger naar Zuid- Belgie en Noord-Frankrijk. Zal men daar in staat zijn, de cokes op te nemen? De pro- ductie voor het binmienlandsch verbruik vormt slechts een zeer kleine fractie, terwijl de samenstelling der voor Duitschland noodige cokes anders is dan die hier gefabriceerd wordt. Aan dfeze problemen is ook gekoppeld de mogelijkheid van het in bedrijf brengen der fabriek der Cie Neerlandaise de 1'Azote. In verband hiermede werd de vraag gesteld een regeling voor de arbeiders die tengevolge van het stil vallen dezer industrieen werkloos zijn geworden, in studie te nemen. De tricotage-industrie, weverij- en tapijt- weverij-industrie heeft met verschillende moei- lijkheden te worstelen. Ten eerste dat van de bevoorrading. Belgie en Frankrijk zijn de leveranciers der garens. Verscheidene par- tijen der voor dit seizoen benoodigde garens zijn reeds gekocht, en zouden in dezen tijd weleverd worden. Door den oorlog is dit mis

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 2