Predikbeurten Binnenland AXEL. REGELING VOOR DE BINNENSCHEEPVAART. van de zijde van den commandant van Zeeland en Middelburg, een marine-officier, als on- waar bet'iteld. De tegenstand diende te wor- den voortgezet. Daarop heeft de burgemees- ter getracht de stad Middelburg niet tot ge- vechtsterrein te doen worden en hij bezorgde generaal Durant met zijn Fransche troepen kwartier buiten de stad. De generaal gaf den raad om de stad te evacueeren, lietgeen geschiedde. Alleen de mannen bleven achter. Spoedig waren de Duitsche troepen de stad dicht genaderd en de burgemeester spoedde zich naar den Franschen staf, waar bij be- lofte ontving van een bataillon-commandant, dat in ieder geval de stad ontzien zou worden. ..Denzelfden dag", aldus de burgemeester, „vielen de eerste granaten in de stad". Spoe dig stond Middelburg in brand en begonnen de heldhaftige, doch hopelooze pogingen om het vuur neer te slaan. „Om IT uur", zoo vervolgde de burgemees ter zijn verhaal tegenover den Duitschen „Kriegsbericbter", duurde de beschieting nog steeds voort. Thans wisten wij, dat Fransche granaten daarvan de oorzaak waren. Dat konden wij uit de schietrichting opmaken. Om 17.30 werd ik dringend aan de telefoon geroepen. De Nederlandsche officieren wil- den de stad aan de Duitschers overgeven. Men wist echter niet hoe. Als wij de witte vlag op den toren zouden hijschen, bestond het gevaar dat de Franschen eerst recht de beschieting zouden voortzetten en versterken. Weer stelde ik mij telefonisch in verbin- ding met admiraal La Font in Vlissingen. Ditmaal kwam hij zelf aan den draad. Ik vroeg hem of de Franschen het hijschen van de witte vlag zouden misverstaan of dat zij het vuur zouden staken. Ik kreeg te hooren, dat hij op die vraag geen antwoord te geven had! Hij toonde zich zeer verbitterd, dat wij aan overgave dachten. Daarop richtte ik het dringende verzoek tot admiraal La Font de stad grooter leed te besparen. Hij antwoord- de letterlijk: ,,Ik zal in den korst mogelijken tijd mijn troepen op het eiland tot op enkele mannen terug brengen". Daarmee was het gesprek te einde. Later had de burgemeester temidden van de verwarring nogmaals een onderhoud met den Franschen admiraal La Font en hij vroeg hem hoe met de Duitschers contact moest worden verkregen. Hij antwoordde: ,,U gaat naar het raadhuis en wacht daar op den vijandelijken commandant". ,,Dat kon ik overigens niet doen", aldus vertelde de burgemeester van Middelburg verder, „want ons raadhuis bestond niet meer. Om 18 uur hield de beschieting op. Kort daarop kwamen de Duitschers". Wat was er gebeurd? We hadden een on- bekenden held :n ons midden gehad. Een korporaal-telegrafist. Deze onderofficier had, zonder daartoe be vel te hebben ontvangen, met den inzet van zijn eigen leven gedaan wat gedaan moest worden. Zonder lang te vragen was hij op een motorrijwiel gesprongen, had een witte vlag aan het zijspan bevestigd en was door het Duitsche spervuur tot in de Duitsche linies gereden. Daar heeft hij den comman dant der Duitsche troepen de capitulatie der stad aangeboden. Voor ons bleef slechts het blusschen van de brande'n over en de poging om het leed te helpen verzachten, dat zonder onze schuld over onze stad is gekomen." Aldus de burgemeester van Middelburg. DE RIJWIELBELASTING. De merken 1940/41 gelden van 1 Juli af. Het departement van financien deelt mede, dat de buitengewone omstandigheden eenige verdere voorzieningen vorderen. Met uitbrei- ding van hetgeen is medegedeeld, zal in de geheele maand Juni geen controle op de rrj- wielbelasting worden gehouden. Van 1 Juli af echter behoort elk rijwiel, dat op den open- baren weg wordt bereden, behoudens hetgeen hierna is bepaald, te zijn voorzien van een geldig rywielbelastingmerk. In de maand Juli zal geen bekeuring wor den ingesteld tegen personen wier rijwiel als dan is voorzien van een rijwielbelastingmerk voor het belastingjaar 1940/1941. Het rijwiel belastingmerk voor dat belastingjaar zal dus, practisch gesproken, 13 maanden geldig zijn. In verband met het vorenstaande zullen de rijwielbelastingmerken voor het belastingjaar 1940/1941 reeds van 24 Juni a.s. af op de ge- wone wijze aan de postkantoren verkrijgbaar zijn. Personen die in het bezit zijn van een ry wielbelastingmerk 1939/1940 kunnen daarvan uiteraard gebruik blijven maken tot en met 31 Juli. Bovenstaande bijzondere voorzieningen gel den niet ten aanzien van kostelooze rijwiel belastingmerken. Deze worden uitgereikt op den zelfden voet als in vorige jaren gebruike- lijk was. De ontvangers zijn echter bevoegd in daar toe leidende gevallen reeds vroeger dan anders aanvragen om kostelooze merken aan te nemen en af te geven het gebruikelijke bewijs waarmee voorloopig met een rijwiel kan worden gereden. Die bewijzen blijven geldig totdat het kostelooze merk is afgegeven of af- wiizend op de aanvraag is beschikt. (N. R. Crt.) UITKEERING AAN GEZINNEN VAN MILITAIREN. De opperbevelhebber van land- en zee- macht heeft besloten, dat, op daartoe gedaan verzoek van de hier te lande verblijvende ge- zinnen van militairen van land- en zeemacht, die zich niet hier te lande bevinden of wier verblijfplaats onbekend is, mede ook ingeval onzekerheid bestaat of zij nog in leven zijn, maandelijks, te beginnen met de maand Juni 1940, een voorschot op de bezoldiging kan worden uitbetaald ten bedrage van 2/3 gedeel- te van het maandelijksch bedrag der bezoldi ging, met inbegrip van alle vaste toelagen, alsmede de kindertoelage, zooals dit was vol- gens den laatstelijk betaalbaar gestelden trac- tementsstaat of een daarmede overeenkomend betalingsstuk, zulks tot een maximum van f 600 per maand. Door de uitbetaling van zulk voorschot zal een gelijk bedrag van de bezoldiging der betrokken militairen zijn ge- kweten. Voor zooveel de militairen der zeemacht be- treft, wordt onder .bezoldiging' verstaan de bezoldiging voor plaatsing aan wal buiten de keerkringen. Relaas der eerste oorlogsdagen. Wegens het niet verschijnen van ons blad gedurende het tijdperk der eerste oorlogs dagen, moeten we volstaan met een overzicht in zeer beknopten vorm van de belangrijkste gebeurtenissen, die ook hier schokkender waren dan sinds geslachten beleefd. Eerst de historici van later dagen zullen er in slagen de geweldige feiten die een volslagen omme- keer in de verhoudingen in onze lage landen aan de zee, zoowel als op het geheele Euro- peesche continent, beteekenen, naar waarde te beschrijven. We willen trachten de emotie- volle weken, die we hier doorleefd hebben, alzoo aan de vergetelheid te ontrukken door het belangrijkste de revue te laten passeeren. Een historische morgen was die van Vrijdag 10 Mei, toen de rampspoedige tijding reeds in den prillen morgen de opschuddende werke- lijkheid aan ons openbaarde, die na de blik- semsnelle opeenvolging der feiten ons voor het voldongen feit van den oorlog plaatste. Reeds in den rniddag van dezen dag, toen we de handen vol hadden met voorbereidende maat- regelen voor de ontvangst der te evacueeren bevolking van Rilland-Bath en een gedeelte van Krabbendijke, was er in onze gemeente een doode, en alzoo het eerste slachtoffer van den oorlog te betreuren, n.l. de bij de bom- aanval door een Duitsch vliegtuig op de Am- moniakfabriek van de l'Azote getroffen 26- jarige Jac. Faas. Bijna terzelfder tijd viel ook een bom nabij de Kijkuit met de klaar- blijkelijke bedoeling de toen nog rijdende pas- sagierstrein op het baanvak MechelenTer- neuzen te treffen. Intusschen werden de evacuatie-voorbereid- selen met onverpoosde kracht en onder hoog- spanning, veroorzaakt door allerlei ware en onware, doch in elk geval sensationeele en wildste geruchten, voortgezet en werd aan een kleine 3000 personen woning en onderdak toebedeeld, toen reeds in den avond de eerste tjokvolle trams met ,,vluchtelingen", zooals men ze hier voor het meerendeel noemde, arriveerden. Roerende tooneelen speelden zich bij de aankomst van deze van have en erf ver- dreven vredige en rustige bewoners uit het Oostelijke deel van Zuid-Beveland af. Maar gelukkig bleken ook deze zwaar beproefde menschen een koel hoofd te bezitten en droe- gen zij hun kruis, met die kracht, die voor- zeker ook het kenmerk onzer Zeeuwsche voorvaderen moet geweest zijn in de woelig- ste dagen der geschiedenis en tijdens den on- verpoosden strijd tegen de elementen. Tra- gisoh was het te vernemen, dat tijdens de ge lukkig overigens zonder ongelukken voltrok- ken overtocht van Hansweert naar Walsoor- den de vader van de ook in deze streek be- kende Ds. Van den Berg, Geref. predikant, was overleden. Spoedig was alles geregeld en de beide grootste Protestantsche kerken en de lagere scholen waren de plaatsen van waaruit alle geevacueerden in het vlotst mogelijke tempo naar de hun toegewezen kwartieren werden verwezen, waar ze bijna zonder uitzondering gastvrij en liefderijk zijn ontvangen. Doch ook onder dezen arbeid, die den heelen Vrijdagnacht en Zaterdag voortduurde, kwa men andere alarmeerende berichten de aan- dacht afleiden. ,,De Franschen komen!" luidde het reeds des Vrijdagsmiddags en in- derdaad passeerden in den laten namiddag reeds lange troepen colonne's, bestaande meest uit gemotoriseerde xeenheden, de Linie- dijk van Zwartenhoek via Drie Schouwen in de richting Hulst. Toen de geevacueerden Zaterdags alien hun bestemming hadden be- reikt, was er in onze straten ook reeds heel wat ,,kaki" van onze Fransche bondgenooten waameembaar, die over het algemeen met tamelijk groote geestdrift werden begroet. Maar ver boven deze sympathieke gevoelens- jegens onze ,,geallieerden" gingen de gedach- ten uit naar onze jongens, die aan de Maas de eerste stoot van het oprukkende Duitsche leger hadden op te vangen en die onder de inmiddels bekende, meest ongewone omstan digheden met taaie heldenmoed en energie streden. Edoch, alras bleek dat de krachten ver van gelijkwaardig waren en toen de strijd, na de ongekend smartvolle Pinksterdagen, ruim 4 dagen oud was, kwam de ontgoochelde tijding dat de vesting Holland moest capitu- leeren en alleen Zeeland den strijd zou voort zetten. De proclamatie van den Schout bij nacht Van der Stad nam weldra elken twij- fel weg, die veroorzaakt was door tal van als ,,valsch" gekwalificeerde berichten. Ons leger had in een korten, maar niettemin heldhafti- gen strijd het loodje moeten leggen en de ont- goocheling was voor ons alien niet alleen bit ter, maar bijna verpletterend. De troepenmacht in en om onze stad was tot duizenden manschappen aangegroeid en bijna op iedere- hoeve aanschouwden we „gar- nizoen". Een veelbewogen week was de an ders van ouds zoo feestelijk en opgetogen Pinksterweek en de hoopvolle sfeer, die de gansche natuur rondom ons ademde, was in schrille tegenstelling met de beangstigende werkelijkheid. Toen op Vrijdag den 17den Mei de burgemeester bekend maakte dat, na overleg met den inmiddels naar Oostburg ver- plaatsten hoogsten vertegenwoordiger van H. M. de Koningin, de Oommissaris, evacuatie onzer gemeente gedeeltelijk moest worden voorbereid, steeg de ondragelijke spanning tot het hoogtepunt. Een slapelooze nacht was voor de meeste Axelaars daarvan het gevolg. Evacueeren/?" vroeg ieder zich in beklem- ming af, ,,maar waarheen?" Het rayon, dat zich hiertoe leende, bleek beperkt. Over de grens werd men van hieruit door de Fransche bezetting niet toegelaten. Aldus moest men zich bepalen tot de buitenwijken, doch zoo- lang de nood niet onmidtiellijk hiertoe dreef, bleef men aarzelen. Een ongeruste Zondag en Maandag van 19 en 20 Mei verliepen aleer het vertrek der Franschen een feit werd. Op Zondag den 19 Mei werden in den Noordpolder een tiental bommen geworpen, nadat meerdere vlieg- tuigen gedurende geruimen tijd in den voormiddag boven de stad hadden gecirkeld. 'Het bleef bij beperkte materieele schade aan een paar arbeiderswoningen. De Franschen bleken met hun hoofdmacht des Maandags- morgens een meer veilig heenkomen naar de overzijde van het kanaal GentTemeuzen te hebben gezocht. Vele tientallen auto's, vracht- wagens, motoren en fietsen werden voor het vertrek gerequireerd en dit wordt op verre na algemeen met gelatenheid door onze bur- gerij van onze bondgenooten" geapprecieerd. Gelukkig is het hier ter plaatse niet al te erg geworden en was er vanwege de Franschen geen sprake van plundering in de volstrekte beteekenis van dit woord. Doch, we kregen, kort na het vertrek der Franschen een nieuwe sensatie te beleven. Ook onze Belgische troe pen remplaceerden tijdelijk en partieel in onze stad na de vermoeienissen van een dagenlangen strijd in Vlaanderen. Dit ver- blijf is echter van kortstondigen aard geweest en op 20 Mei ('s Maandags) was Axel als het ware vrij van militairen. In de avonduren van dezen dag beleefde onze burgerij echter nog angstige oogenblik- ken, omdat Belgische gemotoriseerde verken- ningsstrijdkrachten vanaf den Buthdijk Axel binnenkwamen, blijkbaar met het doel con tact te krijgen met de Duitschers, die op 20 Mei reeds te Koewacht en Zuiddorpe door Axelaars waren opgemerkt, maar gelukkig dezen dag niet zoover zijn doorgedrongen. Ware dit het geval geweest, zoo zou Axel ge- wis het tooneel geworden zijn van bloedigen strijd in onze straten. Gode zij dank zijn we daarvan tenminste verschoond gebleven. Kennelijk heeft zich na het definitieve ver trek der Fransche en Belgische troepen een andere stemming van onze burgerij meester gemaakt. Met angst en beklemming zag men uit naar de komst van de eerste Duitsche ver- kenners, die werkelijk Dinsdagmorgen door middel van stootkrachten (motorrijders gewa- pend met mitrailleur) een feit werd. Deze motorrijders kwamen echter niet uit de rich- ting Zuiddorpe, doch, tot veler verrassing, via Zwartenhoek en Sasdijk, langs Sassing en Buthdijk Axel binnen. De eerste kennismaking bleek opluchting te brengen! Het bleef de eerste dagen bij een vluchtig oponthoud en het stadhuis, waarop de burgemeester sedert het uitbreken van den oorlog met zijn helpersstaf nacht en dag in touw was gebleven, werd zelfs de eerste dagen niet bezoeht. Maar juist deze ,,overgangs- periode" zou voor Axel noodlottig blijken! Dinsdagnamiddag van 21 Mei, toen het reeds bij Passluis tot een bloedig treffen bleek te zijn gekomen, werd onze stad vanuit een over het kanaal' TerneuzenGent gelegen stelling beschoten. De ,,beroemde" Fransche 75 mm artillerie heeft ons gedurende een paar dagen de zeer twijfelachtige eer aangedaan deze stad tot doelwit te hebben verkozen. De paniek- stemming was niet te dragen en de bevolking zocht ijlings een goed heenkomen in de rich- ting vein Noordoostelijk van de gemeente gelegen dorpen, gehuchten en vooral boerde- rijen. Velen zijn zelfs tot ver in het land van Hulst geevacueerd en tientallen trokken zelfs tot over de Schelde met een soms uiterst pri- mitieve ,,vaar"-gelegenheid. De eerste middag van dit bombardement werd de groentehandelaar Sander Wijna in de Julianastraat, die niet tijdig genoeg dekking vond, door een granaatscherf gedood. Zijn zwager A. Vinke stierf aan een hartverlam- ming tengevolge van den ontzettenden schrik, waaraan trouwens de geheele burgerij in mindere of meerdere mate ten prooi was. De ruim 80-jarige Jac. de Danschutter, die in een deels vemielde woning nabij de Gasfabriek verbleef, werd zwaar- en de kleermaker A. van Driel licht verwond tijdens de beschieting van een perceel in de Ds. Jan Scharpstraat, bewoond door den heer J. van Drongelen, het- welk deerlijk werd gehavend. De meest kritieke dagen waren voor Axel alzoo aangebroken! De strijd nabij het kanaal TerneuzenGent hield Axel meerdere dagen a.h.w. in de „vuurlinie". Al de geevacueerden uit Zuid-Beveland zijn Woensdag en laatstelijk Donderdag daarop nagenoeg Axel ontvloden, maar ook de Axelaars hebben zich voor 80 a 90 buiten de stad begeven en een verblijf in de meergenoemde richting voor lief geno- men. Op bewonderenswaardige wijze en met niet verwacht optimisme en lijdzaamheid ge- schiedde zulks. God geeft waarlijk kracht naar kruis. Tot j.l. Zaterdag hield deze spanning aan, maar toen was er ook een groote balans op te maken van de geleden materieele schade aan tal van woningen. Het ergst was de Chr. school in de Nieuwstraat er aan toe, waar een granaat van meergenoemd geschut niet alleen grondig de veel honderden ruiten ver- nielde, maar ook een bres van vele vierkante meters in een der muren maakte. Dit ge- schiedde mede tijdens het eerste bombarde ment. In de geheele Nieuwstraat, vanaf het pand van den heer Wolfert tot aan de school, waren de ruiten en zeer veel huisraad der om- wonenden vemield, zoodat deze straat niet toegankelijk was vanwege de glasscherven. De familie Wijna werd Donderdag 23 Mei opnieuw emstig getroffen. De echtgenoote van den melkveehouder K. Wijna, die bij de villa Beatrix" aan de Zeestraat haar man behulpzaam was bij het melken van de koeien, werd door eenige granaatscherven op ver- schrikkelijke wijze getroffen, zoodat de dood onmiddellyk intrad. Dit alles hield de schrik er in en ook van het gehucht Sassing werden zeer ernstige ge beurtenissen vermeld. Tal van panden aldaar werden deels en een enkel geheel vemield en bijna kwam een voltreffer op een der vele daar aanwezige schuilkelders. Een der getroffenen was de ruim 45-jarige dochter van den heer D. S. die in zorgwekkenden toestand (door Duitsche miltaire hulp) naar het R. K. Lief- dehuis te Hulst werd vervoerd. Een dochter- tje van den juwelier A. P. Esselbrugge werd onder de gemeente Koewacht aan den arm door een scherf verwond, zoodat opname in het Temeuzensche Ziekenhuis plaats vond. Een geevacueerde vrouw uit Krabbendijke moest op het Spui eveneens door scherfver- wonding van een projectiel het leven laten en de familie J. van Doom te Sassing werd op ernstige wijze het slachtoffer van den schuil- kelder-,,treffer,' bovengenoemd. Gelukkig kwamen Vrijdag berichten van verminderd gevaar en de geevacueerde Axel- sche bevolking trok aanstonds weer geleide- lijk stadwaarts, waar inmiddels het ,,feld- grau" der Duitschers domineerde. We leven toch wonderlijk snel en wat zich in deze weinige dagen in en om ons stedeke heeft afgespeeld, lijkt bij het verschijnen van dit blad een lang vergeten en geleden bange droom. Zaterdagnamiddag werden hier eenige Duitsche militairen met „militaire eer" ter aarde besteld. De bevolking heeft zich middelerwijl aange- past op een overeenkomstige wijze als boven geschetst. En zoo hemeemt ook hier het leven weer zijn rechten en gaat alles weer in de richting van een meer normaal leven. Transporten van Belgische krijgsgevangenen die per tram naar Walsoorden, hetzij te voet van Temeuzen passeeren, vormen de eenige afwisseling in de eentonigheid des daags. Echter, er zijn tal van wonden, die nog niet geheeld, schade die nog niet hersteld kon worden! En vooral de werkloosheid, door het buiten bedrijf vallen der Sluiskilsche fabrieken, drukt zwaar op de arbeidersbevolking en middenstand! Doch, de geesel des oorlogs heeft, al met al ons stedeke nog niet bovenmate zwaar ge troffen. Moge God in zijn wijsheid spoedig het vredesuur doen lichten, opdat een hoopvoller verschiet voor ons aanbreke! Nog een oorlogs-slachtoffer. Tijdens de Fransche bezetting werd de veld- arbeider F. C., wonende in Smitsschorre, nabij de Drie Schouwen, toen hij zich in den polder, waar hij werkzaam was, boven den dijk bevond door een geweerkogel van een Fransche post getroffen, zoodat hij dood werd opgenomen. Deze oppassende huisvader laat een vrouw met een drietal jeugdige kinderen na. Het is zoowel in het belang van het ver- keerswezen als zoodanig als van de binnen- vaart, dat de houders van binnenschepen, zoowel behoorende tot de wilde vaart, als zij, die geregeld deelnemen aan beurtvaart, rela- tievaart enz., voor zoover deze schepen nog in bruikbaren staat verkeeren, zich ten spoedig- ste melden bij de dichtsbijzijnde bevrachtings- commissies of haar agentschappen. [Het is voorts noodzakelijk, dat de bevrach- tingscommissies letter en nummer van de bevrachtingsboekjes en van de andere bewij zen, die uitgegeven zijn, onverwijld opzenden naar het Gentraal Bureau voor de Statistiek. De Opperbevelhebber, in overeenstemming met den Commandant van het Duitsche bezet- tmgsleger, maakt het volgende bekend. Het is noodzakelijk, dat houders van in bruikbaren staat zijnde sleepbooten zich ten spoedigste melden bij het dichtsbijzijnde kan- toor van de bevrachtingscommissdes of haar agentschappen. Het is voldoende, dat men opgeeft letter en nummer van het inschrijvingsbewijs van de Rijksverkeersinspectie. Mocht men niet in het bezit zijn van een dergelijk bewijs, dan worde, behalve naam en domicilie van de sleepboot, opgegeven, of dezfe door stoom- of motorkracht wordt voortbewogen en voorts hoe groot het verwarmend oppervlak, resp. het aantal effectieve paardekrachten is. De secretariaten van de bevrachtingscom- missies zenden de opgaven onverwijld aan Af- deeling VI van het Bureau van den Inspec- teur-Generaal van het Verkeer te 's-Graven- hage. Dinsdag is de volgende_ verordening afge- kondigd Op voordracht van den secretaris-generaal, wnd. hoofd van het departement van Water- staat, gehoOrd den Regeeringscommissaris voor den wederopbouw, besluit als volgt: Met ingang van heden worden de Bevrach- tings-commissies, ingesteld volgens de wet van 5 Mei 1933, Stbl. no. 251, houdende tijde- lijke maatregelen ter bevordering eener zoo veel mogelijke evenredige vrachtverdeeling in de binnenscheepvaart, ontheven van hun taak, vastgelegd in artlkel 4 van genoemde wet. Zij zullen echter, indien zulks gewenscht ge- oordeeld wordt, als adviseerend lichaam wor den ingeschakeld. De secretariaten dezer commissies worden gehandhaafd, en hebben tot taak de verlee- ning van tusschenkomst -bij het totstand- komen van bevrachtingen betrekking hebben- de op de wilde vaart, terwijl zij ten aanzien van het dusgenoemde vervoer in vaste rela- tie, alsmede van de tankvaart, de campagne- vaart en het bij zonder vervoer gehouden zijn administratie te voeren. Schippers, behoorende tot de wilde vaart, zijn verplicht, zich, zoodra zij laadklaar zijn, te melden bij bovengenoemde secretariaten of derzelver agentschappen. Wanneer reizen worden ondernomen in vaste relatie, tankvaart, campagnevaart of bijzonder vervoer, dient hiervan te voren ken- nis te worden gegeven aan de secretariaten. Voorts dienen de afvaarten van beurt- schepen tydig te voren aan de secretariaten te worden opgegeven. Verladers, die van de diensten van de wilde vaart gebruik wenschen te maken, geven hiervan kennis aan de secretariaten c.q. de agentschappen. Ter voorkoming van misverstanden wordt medegedeeld, dat bovenstaande regelen gelden voor alle vervoer in binnenscheepvaart, dus ook voor vervoer op den.Rijn en daarmede in verbinding staande wateren, voorzoover dit zich afspeelt binnen de Nederlandsche grenzen. In verband met de schaarschte aan benzine dient vervoer met motorschepen zooveel mogelijk te worden vermeden. Indien zulks noodig is, kan de inspecteur- generaal van het verkeer, gebruik makend van de bevoegdheden, neergelegd in de wet gebruik vervoermiddelen 1939, vaartuigen aanwijzen, om tegen door hem vast te stellen vergoedingen bepaalde diensten te verrichten. Indien het militair gezag zulks in eeniger- Iei geval noodig oordeelt, geschiedt in afwij- king met het voorgaande, het vervoer met inachtneming van door dat gezag gestelde regelen. Deze verordening treedt in werking onmid- dellijk na afkondiging door middel van de radio. De Secretaris-generaal, wnd. hoofd van het Departement van Waterstaat, is belast met de uitvoering van dit besluit, waarvan af- schrift zal worden gezonden aan de Alge- meene Rekenkatner. 's-Gravenhage, den 19en Mei 1940. De Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, H. G. Winkelman. AAN ALLE BELANGHEBBENDEN BIJ DE BINNENSCHEEPVAART. Algemeene mededeeling. De aandacht wordt gevestigd op het besluit van den Opperbevelhebber van Land- en Zee macht d.d. 19 Mei, waarbij de Bevrachtings- commissies van hun taak, vastgelegd in art. 4 van de Wet van 5 Mei 1933, zijn ontheven. Dit wil zeggen, dat de Binnenscheepvaart thans direct onder leiding van het Ministerie van Waterstaat is geplaatst. Aan de Secretariaten, die gehandhaafd blij ven, is thans opgedragen tusschenkomst te verleenen en administratie te voeren. Alle besluiten, voorschriften, tarieven, enz., destijds door de Bevrachtingscommissies genomen resp. vastgesteld, blijven van kracht. De Vrije Ryn is vervallen. Voor dit gebied gelden thans dezelfae bepalingen en voor schriften als voor de overige deelen van het land. Binnenschepen. Verder is bepaald, dat houders van binnen schepen, zoowel behoorende tot de wilde vaart, als zij die geregeld deelnemen aan beurtvaart, vaste relatievaart, eigon handel, enz., voorzoover deze schepen nog in bruik baren staat verkeeren, zich ten spoedigste dienen te melden bij de Bevrachtingscom- missie. Sleepbooten. Ook houders van in bruikbaren staat zijnde sleepbooten moeten zich ten spoedigste mel den bij het dichtst nabijzijnde kantoor eener Bevrachtingscommissie. Voor hen is het voldoende, dat wordt opge geven Letter en Nummer van het inschrij vingsbewijs van de Rijksverkeersinspectie. Wijze van aanmelding. Aanmelding kan geschieden: persoonlijk, schriftelijk of per telefoon aan ons kantoor te Temeuzen of aan een der kantoren der agent schappen te Wemeldinge, Middelburg, Zierik- zee of Breskens. Dringend wordt verzocht aan deze oproep gehoor te geven. Niet aanmelding zal zeer onaangename ge- volgen kunnen hebben. Tarieven. Wat de tarieven aangaat; zoowel voor de binnenvaart als sleeploon, zullen deze niet hooger mogen zijn, dan die welke op 9 Mei 1.1. hebben gegolden. Tegen eventueele verhooging van sleeploo- nen zal streng worden opgetreden. De Secretaris van de Bevrachtingscommissie te Terneuzen, A. C. L. WEUNEN. 31 Mei 1940. ZONDAG 2 JUNI 1940. Ned. Hervormde Kerk. TERNEUZEN. 9.30 u., Dr. L. J. Cazemier; 2.30 u., Dr. L. J. Cazemier, bed. H. Doop. SLUISKIL. 9.30 u., leesdienst; 6.30 u„ Dr. L. J. Cazemier. Gereformeerde Kerk. TERNIEUEEN. 9.30 u. en 2.30 u„ Ds. G. W. van Houte. ZAAMSLAG. 10 u. en 3 u„ Ds. Kok. Gereformeerde Gemeente. TERNEUZEN. 10 u., 3 u. en 6.30 u., lees dienst. Nederduitsch Gereformeerde Geimeente. TERNEUZEN. 10 u., 3 u. en 6.30 u., lees dienst. Oud-Gereformeerde Gemeente. TERNEUZEN. 9.30 u., 2.30 u. en 6 u., de heer M. A. Mieras. Roomsch-Katholieke Kerk. TERNEUZEN. 7 u., 8.30 u. en 10 u., H.H. Diensten; 2.30 u., Lof. NORMAAL LEVEN SPOEDIG TERUiGGEKEERD. Naar de Haagsche Crt. meldt is na het be- eindigen van den strijd in Holland het nor maal leven spoedig weer teruggekeerd. De Duitsche militaire bevelhebber aldaar bepaalde terstond, dat de burgerbevolking, ook na het intreden der duistemis, haar voile bewegingsvrijheid behoudt. Voor restaurants, koffiehuizen en cafe's bleven slechts van kracht de beperkingen die vdor Holland in oorlog was bestonden, hetgeen dus zeggen wil, dat deze tot het gebruikelijke sluitingsuur (te Den Haag 12,30 's nachts) geopend mogen Zijn. Ook werd de verkoop van alcoholische dranken weer toegestaan. DE PLANNEN VOOR DEN WEDEROPBOUW. De opperbevelhebber van land- en zee macht heeft het volgende besluit betreffende den wederopbouw genomen: Artikel 1. De regeeringscommissaris voor den wederopbouw stelt, waar zulks hem noodig voorkomt, plannen vast. Deze vast- stelling kan geschieden door goedkeuring van door anderen opgemaakte plannen. Artikel 2. Een ieder is verplicht de uitvoe ring van deze plannen te gedoogen. Deze verplichting geldt met name ook voor de eigenaren van de onroerende en roerende zaken bij zoodanige plannen betrokken, en voor de overige rechthebbenden op die zaken. De uitvoering wordt zoo noodig met den sterken arm mogelijk gemaakt. De schaderegeling. Artikel 3. Indien voor eigenaren of recht hebbenden aanmerkelyke schade ontstaat, kan hun, volgens nader te stellen regelen, door de daartoe aan te wijzen instantie een tegemoet- koming toegekend worden. Met de rechten van hypotheekhouders en andere rechthebben den wordt bij de toekenning zooveel mogelijk rekening gehouden Artikel 4. Indien voor eigenaren of recht hebbenden aanmerkelijk voordeel ontstaat, kan, volgens nader te stellen regelen, door de daartoe aan te wijzen instantie een bedrag worden vastgesteld, hetwelk zij aan het rijk moeten betalen. De vordering van de overheid, voortvloeiend uit het voorgaande lid, is op de betrokken zaken bevoorrecht boven alle andere voor- rechten en zelfs boven hypotheek en pand. Het voorrecht blijft op de zaak gevestigd, in welke handen zij zich ook bevindt. Onteigeming. Artikel 5. De regeeringscommissaris kan tot onteigening van onroerende of roerende zaken overgaan. De onteigening vindt plaats door aanzeg- ging door den regeeringscommissaris, gericht tot den burgemeester. De eigendom gaat over, vrij van alle lasten en rechten. Volgens nader te stellen regelen wordt door de daartoe aan te wijzen instantie een rede- lijke vergoeding toegekend. Met de rechten van hypotheekhouders en andere rechtheb benden wordt bij de toekenning zooveel moge lijk rekening gehouden. Artikel 6. In alle moeilijkheden, welke zich bij de uitvoering van dit besluit mochten voor- doen, wordt voorzien door den regeeringscom missaris. Rechtsvorderingen tegen deze voorzieningen worden niet toegelaten. (N. R. Crt.) WERKGELEGENHEID VOOR NEDERLANDSCHE ARBEIDERS IN DUITSCfHLAND. De Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling heeft aan de Gemeentelijke Arbeidsbeurzen en de agenten voor arbeidsbemiddeling een cir- culaire gezonden, waarin wordt medegedeeld dat er voor een groot aantal arbeiders on Duitschland werkgelegenheid bestaat, tegen hetzelfde loon, dat een Duitsche arbeider in die categorie verdient. Behoefte bestaat aan landbouwarbeiders, in het bijzonder melk- en paardenknechts en seizoenarbeiders, veen- arheiders, bouwvakarbeiders met uitzondering van schilders, grondwerkers, steenfabriek- arbeiders, metaalbewerkers, scheepsbouw- arbeiders, lederbewerkers, textielarbeiders, sigarenmakers, en t abaks be we rkersbakkers, slagers en fabrieksarbeiders, met uitzonde ring van de grafische vakken en diamantbe- werkers. Voor deze vakken worden zoowel ge- schoolde als ongeschoolde krachten gevraagd. De gedetailleerde voorwaarden, zooals de ver goeding van het reisgeld en het overmaken van het verdiende salaris naar bloedverwan- ten in Nederland, zullen dezer dagen bekend worden gemaakt. Voorloopig kunnen gegadig- den zich aan de gemeentelijke arbeidsbeurzen of bij de agenten voor arbeidsbemiddeling aanmelden. BEKENDMAKING. De in Holland commandeerende Legergroep maakt het volgende bekend: Op aanwijzing van de ambtelijke Holland- sche autoriteiten zijn de plaatselijk voorhan- dene voorraden van betalingsmiddelen verre- gaand centraal naar Den Hag teruggetrok- ken. Door dezen maatregel is er in het be- zette gebied een groot tekort aan betalings middelen ontstaan, welk tekort een gevaar is voor het ecopomische leven. De in Holland bevelende legergroep heeft vanaf den eersten dag alle toebereidselen, die van haar afiian- gen, gemaakt, om het betalingsverkeer weder aan den gang te brengen en den nood der be volking te verzachten. Te dien einde heeft zij reeds op vordering van het gemeentebe-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 2