ALGEMEEN NSEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
De Erfenis van een Zonderling.
zoo n
FALCON
No. 10.055
WOENSDAG 17 APRIL 1940
80? Jaargang
STAAT VAN BELEG
POLITIEKLEEDING.
Binnenland
Feuilleton
SpierpMnen
VOERMAN-
de PAUW
STAAT VAN BELEG
DONKERBLAUW LAKEN
en ZWART WHIPCOARD,
TER NEUZENSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSRinnen Temeuzen f 1,35 per 3 maanden Buiten Temeuzen
fr. per post 1,65 per 3 maanden Bjj vooruitbetaling fr. per post f 6,per jaar
Voor Belgie en Amerika /2,10, overige lan den 2,45 per 3 maanden fr. per post
Abonnementen voor bet buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Uitgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIRO 38150 TELEFOON No. 2073.
ADVERTENTIENVan 1 tot 4 regels f 0,80 Voor elken regel meer 0,20.
KLEIN E ADVERTENTIENper 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgave.
DIT BEAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAG-, WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND.
De Burgemeester van PHILIPPINE
maakt bekend, dat bjj Koninklijk besluit met
ingang van 13 April 1940 deze gemeente in
is verklaard en vestigt de aandacht op het
cverzicht van de voornaamste wetsbepalingen,
betreffende den thans ingetreden bijzonderen
reclitstoestand, hetwelk op de daarvoor be-
stemde plaatsen is aangeplakt.
Philippine, 13 April 1940.
De Burgemeester voornoemd,
E. ARBROSCHEERwnd. Burgemeester.
Prijsopgaaf wordt gevraagd voor
door kleermakers binnen de gemeente, voor
8 uniformen.
Opgaaf met stalen ook van de fournituren
indienen v66r of op 26 April a.s.
Temeuzen, 17 April 1940.
Burgemeester en Wethouders van Temeuzen,
P. TELLEGEN, Voorzitter.
B. I. ZONNEVTJiLDE, Secretaris.
EEN SPOORBAAN OVER DEN
AFSLUITDIJK.
Uit Schagen (N.H.) wordt gemeld, dat een
eamitd van actie zal worden gevormd om
propaganda te maken voor een spoorbaan
over den afsluitlijk.
Er bestaat in vrrjwel alle kringen in Noord-
Hollandsch Noordpunt groote belangstelltng
voor dit plan welks verwerkelijking, naar
men unaniem van oordeel is, nog sterker ban-
den zou knoopen tusschen de Noordelijkste
provincies van ons land, dan door het auto-
verkeer over den afsluitdijk reeds het geval is.
Een sneltreinverbinding AlkmaarSchagen
Anna Pp-ulownaWieringenLeeuwarden
Groningen is het ideaal, dat velen voor oogen
staat en dat door de commissie zal worden
gepropageerd.
BELGISCHE TOERISTEN NAAR
NEDERLAND.
Trjdens de jaarvergadering van de V.V.V.
NaardenBussum heeft de voorzitter, tevens
lid van het hoofdbestuur van de Alg. Ned.
Ver. voor Vreemdelingenverkeer, de heer Th.
P. de Meester, medegedeeld, dat met de Bel-
gische instanties een overeenkomst is tot
stand gekomen, waarbij het voor Belgische
toeristen mogelijk wordt gemaakt voor een
bezoek aan Nederland een ,,laissez-passer" te
verkrijgen dat drie of negen dagen geldig is
en resp. 5 of 10 franlken kost, meldt de Tel.
De A.N.V.V. zal nu groote propaganda in
Belgie maken voor een bezoek aan Nederland.
„MENEER ALTIJD VERKEERD".
Men herinnert zich het bericht, dat een
Amerikaansch blad, de Evening Star, dezer
dagen verspreidde over het vertrek van Brit-
sche troepentransportschepen, die bestemd
zouden zrjn voor Noorwegen of Nederland. De
Duitsche bladen maakten hierover grooten op-
hef, maar de Engelsche autoriteiten noemen
het bericht ,,onzinnig".
In Londen begreep men aldus de Tel.
dat de bron van dit onzinnige bericht een ge-
regelde artikelenschrijver van de Evening
Star was, Constantine Brown geheeten, die
bij gelegenheid afdwaalt in sensationeele on-
Oorspronkelijke roman van
WILLY WATERMAN.
(Nadruk verboden.)
2)
(Vervolg.)
„Je bent zeker wel machtig nieuwsgierig,
waarom ik zoo idioot hard reed?" informeer-
de hij.
Pete ging op de treeplank van zrjn wagen
zitten en bekeek hem belangstellend
,,Nou, als je niet gek bent en niet levens-
moe, en daar zie je er niet naar uit, dan zou
ik wel eens willen weten, waarom je alle
mogelijke moeite doet, om dat te lijken!"
De ander betastte zrjn arm, en lachte:
,,Heb je wel eens gehoord van het Panni-
fcrd-testament
Pete sehudde weemoedig het hoofd:
,,Ik ben in de joumalistiek... niet in de
rechten, mijn natuur is meer geschikt om
krom te praten, wat recht is, dan recht te
praten wat krom is.".
„Het is ook geen kwestie, die iets met
rechtszaken te maken heeft... de heele zaak
is zoo klaar als een klontje. Dat wil zeg-
gen... wat de rechtsgeldigheid betreft. Toen
mijn oom het opstelde was hij even gezond
van hersens als Einstein, dat is juist het
lamme..."
Hij hield even op, en trok aan zijn sigaret.
Pete wachtte op de dingen, die komen gingen.
„De zaak zit zo6. Toen mijn zuster en ik
juistheden, welke hem den brjnaam hebben
verschaft van ,,Mr. Constantly Wrong" (,,Me-
neer Altijd Verkeerd").
DE MIJNENLEGGER JAN VAN GELDER
WEER IN DIENST GESTELD.
De mijnenlegger Jan van Gelder, die op 1
October van het vorig jaar bij Terschelling
op een mijn geloopen was, waardoor het aeh-
terschip werd beschadigd, is thans weder in
dienst gesteld.
NIEUWE BEPERKENDE BEPALINGEN
VOOR UITVOER VAN EIEREN.
Met ingang van Maandag zijn plotseling
zonder eenige waarschuwing nieuwe hepalin-
gen ingevoerd voor den uitvoer van eieren,
zoowel wat betreft naar Engeland als naar
Duitschland. Deze regeling, die een aanzien-
ljjke beperking van den uitvoer betreft,
dreigt voor de pluimveehouders catastrofale
gevolgen te zullen hebben, vooral nu deze
beperking komt in een tijd, dat de aanvoer
aan veilingen en markten elke week grooter
wordt.
Van deskundige zijde wordt ons medege
deeld, dat de beperking zoodanig is, dat naar
schatting deze week reeds voor tusschen de
7 en 10 millioen eieren geen afzet te vinden
zal zijn. Wel wordt natuurljjk reeds een ge-
deelte in koelhuizen opgeslagen, doch het is
ten eenenmale onmogelijk, het geheele sur
plus op deze wijze onder te brengen. Het
gevolg is dan ook, dat de prijzen, die op de
beurs Maandag reeds naar beneden liepen,
spoedig belangrijk zullen dalen. Er was nu
reeds weinig kooplust. Verscheidene expedi-
teurs kochten deze week niets, nu men zoo
wel wat betreft de nieuwe regeling als om-
trent het prijsverloop en de gevolgen daarvan
nog in het onzekere verkeert. Het bestuur
van de Nederlandsche Pluimvee Federatie
heeft in samenwerking met den eierhandel
telegrafisch een audientie bij den Minister
aangevraagd om den toestand te beperken.
(N. R. Crt.)
NEDERLANDSCHE ARBEIDERS NAAR
DUITSCHLAND.
Naar de N. R. Crt. vemeemt, zullen on-
danks den oorlogstoestand nog Nederland
sche arbeiders in Duitschland te werk ge
steld worden, in verband waarmede overleg
gepleegd wordt tusschen de Duitsche en Ne
derlandsche arbeidsbeurzen.
Nabij het grenskantoor aan de Kaldenker-
kergrens te Venlo werd een bijeenkomst ge-
houden, waarbij aanwezig waren vertegen-
woordigers van de arbeidsbeurzen te Kempen
en Lobbericht en van Venlo. Ongeveer zestig
Nederlandsche arbeiders uit Venlo en om-
streken werden bij die zitting van de noodige
papieren voorzien, opdat zij in Duitschland
tewerk kunnen worden gesteld. Het betreft
bier voornamelijk landarbeiders, vaklieden en
fabrieksarbeiders.
Gisteren zouden, naar men meldde, deze
Nederlandsche arbeiders naar Duitschland
vertrekken.
Er zij nog eens op gewezen, dat het onge-
wenscht is, dat Nederlandsche werkkracbten
op eigen gelegenheid in Duitschland werk
zoeken.
BEANTWOORDING VAN BRIEVEN
INZAKE VERLOF
KOST WINNERS VERGOEDING ETC.
Op vragen van het Tweede Kamerlid den
heer Posthuma betreffende 't beantwoorden
van brieven inzake verlof, kostwinnersver-
goeding en dergelijke, heeft de Minister van
Defensie als volgt geantwoord:
Als algemeene regel geldt, dat brieven in
zake verlof, kostwinnersvergoeding en der
gelijke, die het ministerie van defensie be-
reiken, worden beantwoord.
Het komt echter voor, dat wanneer om-
trent een bepaalde aangelegenheid een nieuwe
regeling wordt ingevoerd verzoekschriften
ingediend vo6r den datum van invoering van
een dergelijke nieuwe regeling, buiten behan-
deling worden gelaten. Hiervan wordt echter
steeds mededeeling gedaan in de legerorders.
Ook komt het voor, dat een verzoek onbe-
nog- klein waren, ik was toen elf, en mijn zus
ter zes, kwamen mijn vader en moeder bij een
vliegramp om het leven. Dat is dus nu een
jaar of zestien geleden. Ze hadden toen nog
van die wrakke dingen; mijn vader had aan-
deelen in een vliegtuigfabriek en had zoobi
ding voor zijn plezier. Enfin, het stortte
neer, toen mijn vader ert mijn moeder er bei-
den inzaten. Toen werd onze oom tot voogd
benoemd en in zijn huis werden we opgevoed,
mijn zuster en ik. A1 het geld van mijn vader
beheerde hij ook, maar dat was zooveel niet...
toen mijn oom stierf, hadden we van dat geld
van vader met zijn tweeen juist genoeg, om
behoorlijk rond te komen.
Maar nu komt het mooie: oom was schat-
rijk en een oude zonderling. Hij had als
stelregel, dat ieder een opvoeding moet heb
ben, die hem in staat stelt, op elk oogen-
blik, alle mogelijke dingen te verrichten, en
tot een goed einde te brengen, wat het ook
was. De gekste dingen hebben we bij hem
geleerd, mijn zuster en ik allebei. We kun
nen raidiotoestellen bouwen, met vuurwapens
omgaan, koken, een automotor in elkaar
zetten, stenografie, alle mogelijke talen, de
gekste andere dingen. Het is ons ai aardig
te pas gekomen, tot dusver."
Hij hield even op en scheen na te denken.
,,Maar toen hij plotseling stierf, tenge-
volge van een griepaanval, liet hij een testa
ment na, waarin aan ons tweeen zijn geheele
vermogen werd vermaakt, indienen nu
komt de mop: indien we er in slaagden, te
voldoen aan de voorwaarden, die werden ge-
noemd. Die voorwaarden bestonden uit het
opsnorren van een reeks dingen, op de raarste
plaatsen, en in elk van die dingen was een
stukje papier verborgen, met een woord erop.
Als we al die dingen bij elkaar hadden, vorm-
antwoord blijft, omdat 'n volgend verzoek
van gelijke strekking wordt ontvangen en
hetzij op het eerste dan wel op een volgend
een beslissing is genomen.
Overigens worden geen brieven, welke be-
antwoording vereischen, met voordracht on-
beantwoord gelaten.
Het zou geenszins overeenkomstig de be-
doeling van den Minister zijn, indien de
hierboven bedoelde brieven inzake verlof,
kostwinnersvergoeding en dergelijke niet zou
den worden beantwoord. Deze bedoeling van
den Minister is ten departemente algemeen
bekend, zoodat voor het nemen van eenigerlei
maatregel geen aanleiding bestaat.
ONZE SCHEEPVAART OP DE OOSTZEE
LIGT STIL.
De geheele Nederlandsche scheepvaart op
Noord-Europa ligt stil. Als men nagaat dat
met on^e scheepvaart op Noorwegen en de
Oostzee in gewone tijden jaarlijksch een be-
drag van meer dan 200 millioen gulden is
gemoeid, dan begrijpt men, dat de schade
emorm is.
Ruwweg kan deze schade geschat worden
op ruim een half millioen gulden per dag.
De primaire oorzaak van de stopzetting
van deze vaart is, aldus het Handelsblad, de
onzekerheid omtrent de lading. Men weet
eenvoudig niet, wat er mee zal gebeuren.
ledereen tast in het duister, iedereen wacht
dus af. Hoelang? Niemand kan het zeggen.
In de tweede plaarts vormen uiteraard de zich
steeds uitoreidende mijnenvelden op de vaar-
wegen tusschen ons land en de Oostzee een
steeds grootere belemmering, ofschoon zij ook
weer niet een onoverkomelijke hindernis
vormen. Maar ook ten aanzien daarvan weet
men niet hoe groot de marge is tusschen
theorie en practijk. Dat elken dag langer
wachten de schade met snelle sprongen doet
vergTooten hlijkt wel uit de simpele cijfers
van in- en uitvoer.
In 1938 bedroeg onze totale invoer uit Fin
land, Noorwegen, Zweden, Polen en Dantzig,
Denemarken, Letland, Estland en Litauen en
Memel 1743 millioen kg met een waarde van
100 millioen gulden en onze totale uitvoer
naar die landen 1277 millioen kg met een
waarde van 88 millioen gulden. Onze scheep
vaart op de Duitsche Oostzeehavens en de
Russische havens aan de Finsche Golf is nog
buiten beschouwing gelaten.
VEEVOEDER UIT KEUKENAFVAL.
Men schrijft aan de N. R. Crt.:
De minister van Economische Zaken heeft
vergunning verleend aan de heeren J. Bier-
man te Zaandam en A. Brauns te A.peldoorn,
voor de fabricage van veevoeder uit keuken-
afval, zooals dit ook in den vorigen oorlog
hier te lande is geschied. Uit rapporten is ge-
bleken, dat op deze wijze per jaar 75.000 tot
85.000 ton gereed product verkregen kan
worden. Hoewel dit in vergelijking met de
jaarlijkscbe behoefte aan veevoeder niet groot
is, is de bereiding ervan toch de moeite waard.
Dit voeder zal zonder beperkende bepalingen
verkrijgbaar zijn boven het toegewezen ge
wone veevoeder.
Voor de fabricage zullen vijf fabrieken in
verschillende deelen van het land worden op-
gericht. Voor de verzameling van de grond-
stoffen zal o.a. de medewerking van de huis-
vrouwenvereenigingen en den bond van schil-
lenboeren worden gezocht. Voor de fabricage
is een naamlooze vennootschap gesticht met
beide genoemde heeren tot directie.
DE LEDEN VAN DE ENGELSCHE,
FRANSCHE EN POOLSCHE LEGATIES IN
DENEMARKEN OP DOORREIS
IN NEDERLAND.
Met een specialen trein, bestaande uit een
aantal Deensche eerste klas rijtuigen en
bagagewagens, alsmede enkele Mitropa-slaap-
rijtuigen, zijn in den nacht van Zaterdag op
Zondag in ons land aangekomen de gezanten
van Engeland, Frankrijk en Polen te Kopen-
hagen. Zij waren vergezeld van de leden hun-
ner legaties met hun gezinnen, een gezelsehap
dat in totaal bestond uit ongeveer 170 per-
den de woorden samen een heelen zin, en dien
zin moesten we aan zijn advocaat mededeelen.
■En alleen, als we dien zin hadden gevonden,
dus al die dingen bij elkaar hadden kunnen
sleuren, zouden we het geld van oom krijgen."
Hij hield op en trok peinzend aan zijn
sigaret.
„Hoe lang is dat geleden?" vroeg Pete, die
het geheele verhaal met groote belangstelling
had aangehoord.
„Vier maanden!" zei de ander.
Pete keek hem verbaasd aan.
,,Dus dan zijn jullie tweeen pas bezig met
het opsnorren van die dingen?"
De ander knikte:
,,Inderdaad. Een heeleboel hebben we er al,
een klein afgodsbeeldje uit het huis van den
buurman, een boek uit de bibliotheek van een
oud-kolonel, een postduif, die een rolletje
papier in zijn ring droeg
Pete viel hem verbaasd in de rede:
,,Maar manals nu eens een van die
dingen kwijt raakte? Als die postduif intus-
schen eens zijn papiertje had verloren?"
John lachte:
„Die oom van me had dat allemaal voor
zien. In zoo'n geval konden we de duif too-
nen, er staat van elk voorwerp een beschrij-
ving op papier bij den advocaat, en dan werd
ons het woord genoemd, dat we anders zouden
hebben gevonden. Maar ik heb je nog steeds
niet verteld. waarom ik zoo idioot hard om de
bocht kwam vliegen. Als we niet aan de
eischen voldeden, dan bleek daaruit volgens
oom, dat we tekort schoten in de dingen, die
hij ons had wilien leeren, zooals op eigen
beenen staan, handigheid en zoo meer. In dat
geval gaat de heele erfenis, op een klein
legaat voor ons na, naar een a#ider familielid,
een verre neef, die nooit heeft willen deugen,
sonen. Hier bij waren 90 Engelschen, 60
Franschen en 20 Polen.
De trein, welke Zaterdagmorgen om tien
uur uit Kopenhagen was vertrokken en via
Flensburg en Hamburg naar ons land reed,
kwam Zaterdagnacht ruim half den in Olden-
zaal aan. Reeds op dit station hadden de
Nederlandsche autoriteiten uitgebreide maat-
regelen getroffen, welke ten doel hadden het
korte verblijf van het gezelsehap in ons land
zoo prettig en ongestoord mogelijk te doen
zrjn.
Ter begroeting waren hier aanwezig Mr. W.
J. G. baron Gevers, gezantschapssecretaris,
namens het ministerie van buitenlandsche
zaken, kapitein L. J. A. Schoonenberg, die het
algemeen hoofdkwartier vertegenwoordlgde,
de burgemeester van Oldenzaal, de heer Bloe-
men en de Britsche vice-consul te Hengelo
en mevr. Dikkers, die aan de echtgenoote van
den Engelschen gezant te Kopenhagen, mevr.
Howard Smith en aan de echtgenoote van den
Franschen gezant, mevr. Bonnefoy Sibour,
bloemen aanbood.
Toen de trein aan het eerste perron had
gestopt, bleef het grootste gedeelte der rei-
zigers in de wagons. Velen van hen sliepen.
Een klein aantal begaf zich naar de wacht-
kamers. Zij maakten onmiddellijk van de ge
legenheid gebruik telegrammen te versturen
of telefoongesprekken te voeren. De afzet-
ting van het perron was streng, niemand werd
toegelaten, ook niet in de wachtkamers, die
kort voor de aankomst van den trein waren
ontruimd.
Om de pasformaliteiten zoo snel mogelijk
te doen verloopen en om den reizigers het niet
lastiger te maken dan strikt noodig was, had'
den zich Zaterdagavond reeds enkele douane-
ambtenaren naar het Duitsche grensstation
Bentheim begeven. Bagage-onderzoek had
niet plaats, alleen de passen werden gecon-
troleerd.
Het oponthoud in Oldenzaal duurde tot
(Ingez. Med.)
en dien oom daarom pas in de laatste plaats
in aanmerking wilde laten komen. En die
neef heeft, naar ik sterk vermoed, een man
in dienst genomen, die ons moet beletten, aan
die voorwaarden te voldoen. Ik weet het niet
heelemaal zeker, ik vermoed hethet is
een kerel, die in onze buurt woont, en een
soort van informatiebureau heeft. Een kerel
met een gezicht als een konijn, maar geweldig
geslepen. De eenigen, die weten, welke din
gen we moeten hebben, zijn we zelf, alleen in
ons bijzijn is het testament voorgelezen, maar
we hebben er een lijst van in de safe, en die
neef hoeft dus alleen maar er achter te komen,
welke die dingen zijn, om er een van weg te
moffelen of te verdonkeremanen, om het geld
te kunnen incasseeren. Toen ik onverwacht
thuis kwam, een uur of zoo geleden, sprong
er iemand uit het raam van mijn werkkamer,
rende den tuin door en ontsnapte in een
wagen, die achter het huis klaar stond. De
motor van dien wagen moet hebben geloopen,
want hij was er nog niet in, of de wagen reed
al weg ook. Ik er achter aan, om te zien, of
ik bem in kon halen, maar in dezen doolhof
van weggetjes raak je iemand dadelijk kwijt,
en| toen ik in voile vaart hier den hoek om
kwam, dacht ik eigenlijk al, dat het hopeloos
werk was. Dus dat is dat!"
Pete knikte.
,,Inderdaad, dat is dat! Maar wat zijn jul
lie nu van plan, verder te doen?"
John Crofts gcoide zijn stompje sigaret weg,
en streek met de hand door zijn donkerblonde
haren.
„Ik denk eerst een garage op te scharrelen,
om mijn wagen uit de sloot te laten halen."
Intusschen was het al donker geworden, en
de gestalte van John was nog maar een vage
schaduw.
Ingez. Med.
Zaterdagnacht ongeveer vier uur. Op dat
tijdstip zette de speciale trein zijn reis voort
naar Den Haag.
Reeds heel vroeg Zondagochtend had de
Haagsche politie in samenwerking met de
militaire autoriteiten op het station Staats-
spoor de noodige ordemaatregelen genomen.
Ter begroeting waren hier o.m. aanwezig Jhr.
Mr. G. C. J. van Reenen, chef van het kabinet
van den minister van buitenlandsche zaken,
de Engelsche gezant Sir Neville Bland, vele
leden van het gezantschap, de Fransche ge
zant en baronesse de Vitrolles, eveneens met
talrijke leden van het gezantschap, terwijl
namens den Pooischen gezant aanwezig was
de heer S. Scrozinski, ter begroeting van den
gezant van Polen in Kopenhagen, den heer
Starszivski.
Uiteraard waren op het perron eveneens
vele joumalisten, aan wie namens den secre-
taris-generaal van het departement van bui
tenlandsche zaken door den heer Van Reenen
werd verzocht de diplomaten of de andere
leden van het gezelsehap niet te interviewen.
Toen de trein, die om zeven uur het station
binnenreed, stilhield, begaven de meeste rei
zigers zich naar de wachtkamers en restau-
ratie, waar voor de aankomst van deze brjzon-
dere gasten alles in gereedheid was gebracht,
zoodat het hun aan niets behoefde te ontbre-
ken. Enkelen begaven zich buiten het station,
naar het gezantschap van him land, waartoe
gelegenheid bestond, want het oponthoud in
de residentie duurde drie uur. Het spreekt
vanzelf, dat de reizigers, na bijna 24 uur in
den trein te hebben doorgebracht, vermoeid
waren en dat velen dit was aan td zien. Even
vanzelfsprekend is het echter, dat het niet
moeilrjk was te constateeren, dat alien blrj
waren behouden in ons land te zijn aange
komen. De reis had van Oldenzaal onder lei-
ding gestaan van Dr. P. T. Posthumus Meyjes
van den dienst van het vervoer der Nedef
landsche Spoorwegen.
Tegen 10 uur was het weer bedrijvig op het
tweede perron van het Staatsspoor-station.
Behalve degenen, die bij de aankomst van den
trein aanwezig waren geweest, zagen we nu
ook lady Bland, de echtgenoote van den Brit-
schen gezant en den Pooischen gezant in Den
Haag, Dr. W. Babinsiky. Door de goede zor-
gen van de Nederlandsche Spoorwegen stond
in Den Haag een tweede trein, waarin de rei
zigers trjdens het oponthoud waren overge-
stapt. Treinpersoneel had de bagage over-
geladen. De trein waarmede men gekomen
vindt U
Het „puikje" van
bij
Temeuzen
Tweed en gabardine
vanaf 22j50
(Ingez. Med.)
Pete zat nog steeds op de treeplank, en
peinsde over het zonderlinge verhaal, dat hij
zoojuist had gehoord.
„Ik heb een beter idee," zei hij dan, en
stond op.
,,En dat is?" vroeg John, benieuwd.
„Je gaat met mij mee naar mijn iandhuisje
het is hier een paar kilometer vandaan
en belt vandaar je zuster op, dat
Hoeft niet,"' zei John, ,,ze is naar Londen,
voor een klein olifantje, dat we ook moeten
hebben."
Toen barstte Pete in een hartelijk gelach
uit.
,,Allemachtig, als jullie al die dingen hebt
gevonden, kun je er een heel huis van meu-
bileeren bovendien!"
,,Als!" zei John, „goeie genade, man, het
is geen kleinigheid, voor twee menschen,
waarvan er een een meisje is!"
De nacht was warm en zwoel, er hing een
stemming van avontuur; vaag schemerde de
verongelukte wagen in de sloot.
Pete spror.g op zijn auto toe, en schakelde
de koplampen in.
,,Stap in!" zei hij tegen John, ,,we gaan
naar mijn iandhuisje, om den veldtocht te be-
studeeren".
John zette zich naast hem en keerde zich
naar hem toe:
,,Wat zei je: welke veldtocht?"
Pete lachte in het schijnsel van het das
boardlampje
,,Onze veldtochtik help jullie, die din
gen te zoeken, wat het ook mag zijn, van ge-
dresseerde vlooien af tot mailstoomers toe!"
De oude tWoseater startte vlot, en reed weg
alsof ook de wagen enthousiast deelnam aan
het nieuwe verhond.
(Wordt vervolgd.