Landbouwberichten.
Predikbeurten
Sport
Gemengde Berichten
aanstalten om indie te vereaten.
TERNEUZEN, 1 APRIL 1940.
HOEK.
AXEL.,
HONTENISSE.
GROENENDIJK.
DOODELIJK GETROFFEN DOOR EEN
VALLENDEN BOOM.
OP DEN STAART VAN EEN
JAOHTVLIEGTUIG DE LUCHT IN.
de toekomst uit zijn verklaring mochten
ha'ien. Hij heeft gezegd dat er geen „onmid-
de'Jliike mogelijkheden" waren en daarmede
bedoelde hij precies wat hij zeide en met meer.
Dt situatie is voor het overige te onizeker om
eer.ige voocspelling te wagen.
IJUITSGHE SOHEPEN MAKER
"Uit meerdere havenplaatsen in Nederlandsch
Indie komen herichten dat men op de aldaar
opgelegde Duitsche schepen teekenen van be-
driivigheid heeft waargenomen, welke er op
wiizen, dat deze schepen de havens eerstdaags
zullen verlaten.
Bijna alle schepen hebben een gedaantever-
wisseling ondergaan en zijn geheel zwart of
griis geschilderd.
Weliswaar ontbreken op verscheidene sche
pen nog onderdeelen uit de machinekamer in
verband met besiagleggingen, doch men ver
wacht dat deze kwesties spoedig zullen zijn
opgelost.
Op tal van schepen is men thans bezig met
het inladen van goederen, welke lading hoofd-
zakelijk moet besitaan uit copra.
NOORSUH SCHIP GEZONKEN.
Het Noorsche s.s. Burgos (3200 ton d.v.) is
vojgens een bij de reederij ontivangen bericht,
voor de Oostkust van Engeland gezonken. De
32 opvarenden zijn gered.
EEN ENGELSCHE MIJN IN DE
ITALIA A NSCHE WATEREN
Het D.N.B. ontleent aan een bericht van de
Messaggero uit Genua, dat ter hoogte van
Moltedo bij Imperia (provincie Ligurie) vis-
schers een drijvende mijn hebben gevonden.
Volgens de deskundigen, die de mijn hebben
onderzocht, zou zij van Engelsche herkomst
zijn.
DUITSOH VLIEGTUIG GEVALLEN.
Te Parijs is medegedeeld, dat een Duitsch
bomvliegtuig van het type Do 17 in het
Noord-Oosten van Frankrijk te pletter is ge
vallen. De bemanning is omgekomen.
AMERIKAANSCHE POST IN BESLAG
GENOMEN.
De Pan American Airways hebben mede
gedeeld, dat de Britsche autoriteiten op de
Bermuda-eilanden eenige post van het Clip-
pervliegtuig, dat in westelijke richting vloog,
in beslag hebben genomen, toen dit een lan
ding maakte, welke niet op het programma
van de reis stond.
Er werd geen gebruik gemaakt van geweld,
de gezagvoerder van het vliegtuig heeft, naar
de passagiers melden, formeel geprotesteerd.
Blrjkens een later bericht betrof het hier
1540 pond mail. Het waren ultsluitend de post-
stukken uit Engeland en Frankrijk. De be-
stuurder van de Clipper had wegens tegen-
wind moeten landen.
NOORWEGEN VERLOOR REEDS
102 ZEELIEDEN EN 59 SCHEPEN.
Tot dusiverre zijn tengevolge van den oor-
log 59 Noorsche schepen met een totalen in-
hoasd van 204.000 ton d.w. verloren gegaan,
terwijl 402 Noorsche zeelieden zijn omge
komen.
LI.IST A AN BRITSCHE GESNEUVELDEN
Havas meldt uit Londen: Het Britsche
ministerie van oorlog heeft de derde lijst met
de namen van de gesneuvelden sedert het be
gin van den oorlog gepubliceerd. Deze lijst
omivat meer dan 700 namen van officieren en
minder en, die in actieven dienst zijn gedood,
alsmede de namen van twaalf ziekenverple-
gere.
EEN ZILVEREN JUBILEUM.
Heden herdacht de heer L. J. Geelhoedt
alhier het feit, dat hij 25 jaar geleden optrad
als correspondent der Nederlandsche Bank.
D)t feit werd sleohts in intiemen kring her
dacht, waarom er geen bekendheid aan was
gegeven. Toch ontbrak het den jubilaris niet
aan bewijzen van belangstelling van hen die
er van op de hoogte waren.
HET PASPOORTEN-BEZWAAR.
Het schijnt hoe langer hoe duidelijker te
worden, dat de bemoeilijking van het grens-
verkeer te zoeken zijn te Brussel. De Neder
landsche regeering zou er geen bezwaar tegen
hebben terug te keeren tot den vroegeren
toestand, maar van Belgische zijde wordt
daartegen nog steeds bezwaar gemaakt. Naar
verluidt zouden het de militaire autoriteiten
ziin, die er bezwaar tegen maken dat genoe-
gen zou worden genomen met gewone bewij
zen van Nederlanderschap, om in Belgie te
worden toegelaten, doch dezer dagen zagen
wij ook als een bezwaar vermeld, dat men
van wege het beheer der bevoorrading van
Belgie zou willen voorkomen dat een stroom
Nederlanders naar Belgie zou komen tijdens
den vacantietijd, en door hetgeen zij dan zou
den gebruiken de bevoorrading, die berekend
is op de Belgische bevolking, zouden ontred-
deren. Maar hoe klopt het dan, dat de Bel
gische autoriteiten zoo spaarzaam zijn met
het verstrekken van paspoorten aan inwoners
van Belgie die naar Nederland willen reizen?
Die zouden dan toch in Nederland evenzeer
verbruiken hetgeen voor hun levensbestaan
noodig is en dat ze nu in Belgie zelf moeten
betrekken? 'Het zou alsdan niets meer zijn
dan een wisselwerking, terwijl nu de bevol-
kmg van beide landen niet alleen voor het
volbrengen van zakenreizen doch ook voor
familiebezoeken en uitstapjes voor ontspan-
ning voortdurend bezwaren ondervinden en
het in ieder geval een dure beweging blijft.
DE BIJZONDERE REISVERGUNNINGEN.
De berichten omtrent het voornemen onzer
Regeering om nevens het paspoort voor het
maken van een reis naar het buitenland
(waarmede vermoedelijk iedere grensover-
schrijding gelijk zal worden gesteld) hebben
naar wij bemerkten, niet alleen in Zeeuwsch-
Vlaanderen de grensbewoners verontrust. Ook
in Limburg heeft dat bericht ten zeerste de
aandacht getrdkken, want daar is men even
zeer als in Zeeuwsch-Vaanderen voor het doen
van zaken op het buitenland aangewezen.
Alleen verkeert men daar niet in de omstan-
digheid, dat men om van huis naar het overig
deel van Nederland te reizen (als dat deel ten
minste niet toevallig Zeeuwsch-Vlaanderen is)
in vele gevallen van buitenlandsch gebied ge
bruik moet maken, hetgeen van uit Zeeuwsch-
Vlaanderen, in verband met den onder ver
schillende omstandigheden te beperkten dienst
der veerbooten, w61 het geval is, als men n.l.
des morgens v66r het krieken van den dag
een reis moet aanvangen of wel, niet tijdig
»et z'n zaken gereed gekomen, niet tijdig de
afvaartplaatsen aan den Noordelijken Schelde-
oever kan bereiken om met de laatste boot
over te varen en alsdan genoodzaakt is via
Antwerpen verder te reizen. Hetzelfde is ook
net geval bij bijzondere omstandigheden, bij
IBgang, en wanneer mist een regelmatig
mnctionneeren van den veerdienst belemmert.
Bezwaren by de Regeering ingebracht.
Naar gemeld wotdt hebben de Limburgsche
Kamers van Koophandel zich telegrafisch met
be'zwaren tot de Regeering gewend.
Bezwaar der Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zeeuwsch-Vaanderen deed dit reeds de
vorige week bij breed'voerig gemotiveerd adres
onder verwijzing naar de bijzondere ligging
van Zeeuwsch-Vlaanderen en de verbindingen
met het overig deel van Nederland. Verzoeht
is eventueel een regeling be treffen die het
overschrijden der grens bij niet te voorziene
omstandigheden onmogelijk zou maken, het
geen het geval zou worden indlen slechts reis
voor reis een vergunning zou moeten worden
aangevraagd, aangezien daarvoor in tal van
onvoor'ziene gevallen de tijd zou ontbreken.
OPGELET.
In ons vocig nummer meldden wij dat in
een der winkelzaken te Middelburg een val-
sche rijksdaalder, die bijna niet van een echte
was te onderscheiden, in ontvangst was ge
nomen. Ook hier is een dergelijk exemplaar
in omloop gebracht en op het bureau van
politie bezorgd.
Wij wijzen daarom nog eens op het verschil
tusschen de echte en de in omloop gebrachte
valscbe rijksdaalders.
Bij de echte staan de beeltenis van H.M. de
Koningin op de eene en het wapen op de
andere zijde in verschillende richting,
op de valsche rijksdaalder staan zij in
dezelfde richting.
Men lette dus bij het in ontvangst nemen
van rijksdaalders op den stand van de afbeel-
dingen aan beide zijden.
EXAMEN TEEKENAAR.
Bij het vergelijkend eerste examen voor
teekenaar van het kadaster is o.m. geslaagd
onze stadgenoot de heer M. Loof.
RECTIFICATIE.
Men verzoekt ons het berichtje over de R.K.
E.H.B.O. in het nummer van verleden Vrijdag
te verbeteren, in zooverre het examen aan de
cursisten niet afgenomen werd door Dr. Smelt,
maar door Dr. de Boer te St. Laurens.
Dr. Smelt was de docent van de cursus.
EINDLES TUINBOUWCURSUS.
Op de Vrijdagavond gehouden eindles van
den 2jarigen tuiribouwcursus verkregen een
diploma N. Scheele, H. A. Ruben, W. Neels,
J. C. Michielsen, J. W. Neels, C. P. Kielman,
Chr. Klaassen, P. van den Hout, W. F. Kaij-
ser en A. Klaassen. De Rijkstuinbouwconsu-
lent, de heer Ir. B. Bosma, wees op het groote
nut van het tuinbouwonderwijs. De heer P.
van den Hout overhandigde, namens de ieer-
lingen, de heeren H. L. K. Leijs en P.
Klaassen, als personeel aan den cursus, een
geschenk.
De heer J. B. Ruben, voorzitter van de
commissie van toezicht, noodigde de leerlin-
gen uit lid van de vereeniging van oud-leer-
lingen te worden.
Nadat de burgemeester, Mr. Tellegen, de
gediplomeerden had gelukgewenscht en zijn
waardeering over dit onderwijs had uitge-
sproken, werd deze laatste bijeenkomst van
de deelnemers aan den tuinbouwcursus be-
sloten.
ZEILSOHIP IN MOEILIJKHEDEN.
Tengevolge van den Noordwesterstorm ge-
raakte Zaterdagmorgen de zeil-aak ,.Wou-
dina", schipper Van Fraaijenhove uit Zaam-
slag, tijdens de voort op de Westerschelde
in moeilijkbeden. De ,,Woudina" was van
Hansweert gekomen met bestemming Ter-
neuzen. Ter hoogte van de haven van Terneu-
zen gekomen, werd het schip tijdens het door
den wind gaan door een rukwind gegrepen. De
,,Woudina" kwam daarbij geheel op haar
zijde te liggen, zoodat men aan den wal
vreesde, dat het vaartuig zou kapseizen. De
in de haven alhier liggende sleepboot „En
Avant XV", aan boord waarvan men even-
eens de moeilijkheden waarin het schip ver-
keerde, gezien had, voer onmiddellijk uit voor
het eventueel verleenen van assistentie. Op
het kritieke oogenblik echter brak gelukkig
de koker waarin zich de groote mast bevindt,
met het gevolg, dat de mast en de zeilen over
boord sloegen. De ,,Woudina" richtte zich
weer op en het dreigende gevaar was voor-
loopig geweken. De sleepboot ,,En Avant XV"
maakte verbinding met het schip en wist het
veilig in de middelhaven alhier binnen te
brengen. Hoewel de schade niet onaanzien-
lijk is, zijn de mast en de zeilen behouden ge-
bleven, daar zij langszij van het schip zijn
blijVen hangen en later aan boord geheschen
konden worden.
HET LEGGEN VAN EEN NIEUWEN
ZINKER IN HET KANAAL TERNEUZEN—
GENT VOOR DE WATERLEIDING-MIJ
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
NABIJ DRIEKWART.
Zooals wij in het vorig nummer hebben ge
meld, zou heden voor de Waterleidingmaat-
schappij Zeeuwsch-Vlaanderen" weer een
zinker door het kanaal worden gelegd, dit-
maal voor het doortrekken van het water-
leidingnet naar Westelijk Zeeuwsch-Vlaan
deren.
Hedenvoormiddag zijn wij een kijkje gaan
nemen b£j deze tewaterlating, doch door het
drukke scheepvaartverkeer was er, hoewel
het werk overlgens vlot verliep, eenige ver-
traging ontstaan, zoodat men toen nog druk
bezig was met de werkzaamheden.
Dat dit werk geen sinecure is en heel wat
voorbereiding vergt, zal den lezer duidelijk
worden uit de volgende beschrijving van dit
werk.
Ten behoeve van de drinkwatervoorziening
van West-Zeeuwsch-Vlaanderen, is vanaf den
watertoren te Axel via Drie Schouwen een
nieuwe transportleiding gelegd over Zwarten-
hoek in de richting Driekwart en van daar
over PhilippineIJzendijkeWaterlandkerkje
naar den in aanlmuw zijnden watertoren te
Oostburg.
Nabij Driekwart kruist deze leiding het
kanaal TerneuzenGent, zoodat daar ter
plaatse een zinker door het kanaal moet wor
den gelegd.
Het kanaal heeft hier een breedte van 78.50
meter gemeten op de waterspiegel en een
diepte van 9 meter.
De zinker moet op 2 meter diepte onder den
kanaalbcdam worden gelegd. Daartoe is in
de afgeloopen week door een baggermolen een
sleuf gebaggerd, waarvoor rond 3000 kubieke
meter grond is verzet.
De te maken zinker is een z.g. dubbele zin
ker, bestaande uit 2 evenwijdig naast elkaar
gelegen buizen, elk met een doorlaat van
250 mm. De ontwik'kelde lengte van elke buis
bedraagt 93.50 meter.
Bij verticale stand van den zinker bedraagt
de afstand tusschen hoogsteen laagste punt
ca. 11 mpter.
Voor het leggen van de buizen in het kanaal
is de volgende werkwijze geVolgd:
De beide buizen zijn door middel van hou-
ten ondersteuningsbalken aan elkaar gekop-
pelid en worden hierdoor op den juisten af
stand van elkaar gehouden.
Daar de totale lengte van 93.50 meter en
de hoogte van 12 meter te groot is om den
zinker in zijn geheel te vervoeren, is deze in
drie stukken verdeeld en wel twee deelen aan
de beide oevers, elk horizontaal gemeten on-
geVeer 11 meter lang en een middenstuk van
ongeveer 55 meter lengte.
Voor het opstellen van de beide oeverstuk-
ken waren van de oevers uit stellingen in het
kanaal gebouwd, zoodanig dat nog een door-
vaartopening van 58 meter vrij bleef. Het
middenstuk was opgesteld op een zestal zol-
derschuiten.
Heden (Maandag 1 April) werd de scheep-
vaart op het kanaal van 6 uur 's morgens tot
4 uur 's middags gestremd, in welken tijd het
middenstuk van den zinker tusschen de stel
lingen zou worden gevaren. Daarna moes-
ten de verbindingen tusschen de overstukken
en het middenstuk worden gemaakt. Toen
deze gereed waren werd de zinker op lucht-
druk beproefd om de gemaakte verbindingen
op dichtheid te controleeren.
Toen we even voor het afdrukken van dit
nummer ons nogmaals van den stand der
werkzaamheden gingen vergewissen, was het
werk tot zoover gevorderd. Men was nog
bezig met het verzekeren en verder afwerken
der aansluitingen. Het neerlaten van den zin
ker zal eerst op een later tijdstip dan aanvan-
kelijk was verwacht kunnen geschieden. De
ahnvankelijke vertraging is niet meer inge-
haald.
MIJNEN AANGESPOELD.
Het schijnt dat er als gevolg van het storm-
weer der vorige week weer mijnen zijn los-
geslagen. We herinneren aan die welke te
Petten zijn aangedreven en ontploft.
Er wordt ook melding gemaakt van het
aanspoelen van mijnen te Ferweradeel, te
Egmond, terwijl ook weer nabij Breskens in
den mond der Schelde mijnen drijvende zijn
gezien waarvan enkele door de marine tot zin-
ken zijn gebracht en eenige weer naar zee
zijn teruggedreven. Te Hoofdplaat is een
vliegtuigbom aangespoeld, die door de mili-
tairen is gedemonteerd.
DISTRIBUTIE VAN PEULVRUOHTEN.
Naar van officieele zijde vernomen wordt,
ligt het in de bedoeling aansluitend aan de
thans loopende distributieperiode voor peul-
vruchten, welke op 11 April eindigt, een derde
distributieperiode voor dit artikel te doen
volgen.
In het tijdvak van 12 April tot en met 9
Mei zal een nader aan te wijzen consumenten-
bon weder reehit geven op het koopen van
een half pond peulvruchten.
BESMETTELUKE ZIEKTEN.
In de week van 17 tot en met 23 Maart
kwamen in onze provincie 4 gevallen van
roodvonk voor, n.l. 2 te Oostkapelle (het 3e
en 4e geval in 6en gezin) en 1 in elk der
gemeenten Vlissingen en Kloetinge.
VRIJWILLIGE VOLDOENING VAN
BELASTING.
De Minister van Staat, Minister van Finan-
cien, maakt bekend, dat ten behoeve van
's Rij.ks schatkist is ontvangen wegens te wei-
nig hetaalde personeele belasting bij den ont-
vanger der directe belastingen enz. te Sas
van Gent f 6,50.
BEHANDELING BEZWAARSCIIRIFTEN
PLAATSELIJKE BELASTINGEN.
Ge'd. Staten van Zeeland hebben aan B. en
W. der gemeenten in deze provincie een schrij-
ven van den minister van Binnenlandsche
Zaken ter kennis gebracht, waarin deze wijst
op de wenschelijkheid de bepaling inzake be-
roepschriften ook van toepassing te brengen
op de gemeente-belastingen.
Indien een beroepschrift meer dan e&n niet
op hetzelfde aanslagbiljet vcorkomenden aan-
slag betreft, moet de belanghebbende in de
gelegenheid worden gesteld, het geschrift
door zoorveel beroepschriften als er aanslag-
hiijetten zijn, te vervangen.
Dit gold tot nu toe uitsluitend voor de rijks-
belastingen, doch de redelijkheid eischt, dat
deze bepaling ook voor de gemeentebelastin-
gen wordt aanvaard. De minister wijst voorts
op de wenschelijkheid in de veranderingen der
plaatselijke belastingen een voorschrift op te
nemen, dat gelegenheid biedt amhtenaren on-
juiste aanslagen te herstellen.
DE VEERDIENSTEN OP DE
OOSTER-SOHELDE,
De vereeniging Handelsbelangen te Middel
burg heeft zich in een adres tot Ged. Staten
van Zeeland gewend, omdat zij vernomen
heeft, dat het in het voornemen ligt een du»-
danige wijziging in de dienstregeling voor
de bootdiensten op de Ooster-Schelde aan te
brengen, dat het Wolphaartsdijksche veer in
plaats van driemaal per dag voortaan slechts
tweemaal zal worden aangedaan. De vereeni
ging verzoekt in verband met het groote be-
lang, dat de Middelburgsche middenstand
heeft hij goede verbindingen met het overige
deel van de provincie, daartoe niet over te
gaan. In overweging wordt gegeven geduren-
de de zomerdienstregeling vier diensten op
het Wolphaartsdijksche veer in te leggen met
aansluitende autobusdiensten op Middelburg.
(N. R. Crt.
LUXOR THEATER
De geest van den zwarten piraat.
Er waart deze week een geest door Luxor.
Hij verschijnt zelfs eenige keeren en lacht zijn
mededingers in hun -gezicht uit. Hij lacht naar
en vaak, want er zjjn veel concurrenten, ge-
meene en niet-gemeene, die allemaal op een
eiland zijn, waar een piraat zooveel jaren ge
leden een schat verborgen heeft.
Twee partijen zoeken naar den schat. De
eerste, om zoo te zeggen, de thuisclub, heeft
het terreinvoordeel mee, want de leden hier-
van, die elkaar ondertusschen het lic'ht in de
oogen ook niet gunnen, kennen het gebruik
van de tallooze tunnels, geheime deuren en
schuifluiken. De bezoekers, letterlijk als kat-
ten in een vreemd pakhuis, kennen de ge-
bruiksaanwij'zing niet en worden daardoor
voor allerlei ongezellige problemen gesteld.
Maar de geest, geheimzinnig en griezelig,
werkt als „Dritte im Bunde" iedereen tegen,
verschijnt waar men hem niet verwacht, lacht
akelig, eischt den schat voor zich alleen op en
verdwijnt weer met dreigend schelgerinkel.
Hoe alles verder afloopt, wie de geest is en
wie den schat krijgt, ligt nog in het duister.
Het tweede gedeelte zal de volgende week den
toeschouwer, die door de. adembenemende ge-
beurtenissen in het eerste stuk op het top-
punt van spanning gebracht is, de geheimen
van den Zwarten Piraat ontsluieren.
FORT RAMMEKENS WORDT GESLOTEN.
Het ongeveer vier eeuwen oude fort Ram-
mekens op Walcheren, dat reeds lang niet
meer in gebruik is, maar meer en meer een
broedplaats voor watervogels wordt, zal in
verband met den vogelstand van 1 April tot
1 Juli voor bezoekers worden gesloten.
Bekroningen.
Bij de gedurende de Paaschdagen te Sou-
burg gehouden tentoonstelling van pluimvee
en konijnen werden niet minder dan drie in-
zendingen uit onze gemeente bekroond.
De heer P. de Jonge behaalde met een
witte Vlaamsche reus, ram, de 2de prijs; de
heer D. Dey met een Black and Tan-ram de
lste prijs en 3 eereprijzen en de heer G.
Scheele met een inzending Patrijs Leghorn de
2de en 1 eereprijs.
Portefeuille met groot geldsbedrag
verloren.
J.l. Zaterdag werd door een wissellooper
hier ter plaatse tijdens zijn incassowerkzaam-
heden geconstateerd, dat hij een portefeuille
met een zeer belangrijk bedrag aan bank-
papier miste, w.o. een biljet van 1000.
Per omroeper is dit feit ruchtbaar gemaakt,
doch tot dusver is het vermiste geldsbedrag
nog niet terecht.
Wegverbetering.
De Staatscourant van Donderdag 28 Maart
bevat het Kon7 besluit tot aanwijzing van de
perceelen, welke voor verbetering van ge-
deelten van het wegvak KruiswegTivoli
(Hulst) van weg no. 60, Rijkswegenplan
1938, in de gemeente Hontenisse onteigend
zullen moeten worden.
Ongeval.
Toen de arbeider V. per rijwiel huiswaarts
reed door de Langemunt, kwam deze zoo on-
gelukkig te vallen, dat hy een arm brak. De
oorzaak was nu echter niet de gladheid van
den weg, doch wel een Groenendaler hond.
Deze was een oogenblik losgelaten om een
luchtje te scheppen en maakte van die ge
legenheid blijkbaar gebruik om rare dolle
sprongen te maken met het bovenomschreven
noodlottig gevolg. Daar V. door dit ongeluk
gedurende geruimen tijd gedwongen werkloos
zal zijn, beteekent dit voor den eigenaar van
den hond een flinke schadepost.
AANKOOP VAN AARDAPPELEN.
Naar van officieele zijde wordt vernomen,
bestaat het voornemen om, zoo noodig, ook
na 1 April door te gaan met het aankoopen
van kleiconsumptie-aardappelen door de
Regeering.
Nauwkeurige gegevens omtrent de voor-
waarden kunnen nog niet worden verstrekt.
Uiteraard ligt eenige aanwijizing in de werk
wijze, zooals die tot dusver w^rd gevolgd en
in de toezeggingen, welke indertijd zijn ge-
daan met betrekking tot de prijzen, welke
men in het voorjaar hoopt te bereiken.
DONDERDAG 4 APRIL 1940.
Gereformeerde Gemeente.
TERNEUZEN. 2 u. en 6 u., Ds. W. C. Lamain,
van Rotterdam.
ONREGELMATIGHEDEN BIJ D.O.S.
Bij de Utrechtsche voetbaivereeniging DOS
zijn verschillende onregelmatighaden aan het
licht gekomen, die den K.N.V.B. er toe ge
bracht hebben een onderzoek te doen instel-
len. Daartoe zijn de boeken en bescheiden bij
den secretaris en penningmeester in beslag
genomen. Voorts heeft de K.N.V.B. een onder
zoek ingesteld naar het naleven van de ama-
teursbepalingen. Daarbij is door een der spe-
lers van het eerste elftal de bekentenis afge-
legd, dat hij deze bepalingen heeft overtreden
door het aannemen van een wekelijksche uit-
keering in geld. Een en ander heeft in de
Utrechtsche voebbalkringen de noodige beroe-
ring verwekt.
NederlandLuxemburg 45.
Was de groote nederlaag te Antwerpen
tegen het Belgische elftal een koude douche
voor de Nederlandsche sportliefhebbers, men
kon zich daar overiieen zetten want, de Bel
gische ploeg kon toch altijd als een volkomen
gelijkwaardige beschouwd worden en had ook
dit elftal ook een periode van inzinking in
dewelke dan de Oranjeploeg stevige overwin-
ningen wist te boeken, maar dat zij nu op
volkomen verdiende wijze een nederlaag te
ondergaan kreeg van het Luxemburgsch elf
tal moet betreurenswaard worden genoemd en
zal het thans voor een ieder wel duidelijk zijn,
dat ons nationale elftal niet meer in staat is
om het met eenige sohijn van kans tegen
welke andere nationale ploeg op te nemen.
Wij zitten in den put en de keuze-commissie
niet minder, want over 3 weken moet zij een
elftal in het veld weten te brengen tegen het
Belgisch elftal, dat haar returnwedstrijd te
Amsterdam komt spelen. Het Luxemburgsch
elftal was lang zoo sterk niet als het Belgische
en kon men te Antwerpen nog spreken, dat
het de Oranjeploeg niet mee zat, een feit was
toch, dat het Nederlandsch elftal volkomen
overspeeld werd. Te Rotterdam echter was
van een overspelen geen sprake en zoo kwam
nog duidelijker aan den dag het gemis van
goede kraehten in het Nederlandsch elftal.
Men was in de Nederlandsche gelederen niet
in staat om het overigens niet zoo sterke
Luxemburgsch elftal een nederlaag toe te
brengen en is het wel duidelijk, dat er eenigen
tijd overheen zal gaan vooraleer de Oranje
ploeg weer haar oude naam zal terugkrijgen.
Bij de rust was de stand 23. Ondanks het
zwakke spel van de Nederlandsche ploeg had
men toen nog alle hoop, dat het in de tweede
helft wel beter zou gaan, doch de Luxembur-
gers hielden prachtig stand en de stand werd
zelfs 24. Weliswaar maakte Drok kort
daarop een tegenpunt, doch Everad van de
gasten deed dit punt weer verloren gaan door
van 34, 35 te maken. Als het aan Berg
man gelukt den achterstand weer te verklei-
nen tot 45 komt er een opleving in de
Nederlandsche ploeg, doch ook de Luxembur-
gers is dit het sein om alles op alles te zetten
en zij hadden daarmede succes, aangezien het
aan het Nederlandsch elftal niet gelukt den
gelijkmaker te scoren.
BiervlietTerneuzen 2 32.
Het reserve-elftal van Terneuzen ging op
bezoek bij Biervliet, dat ook te Terneuzen de
overwinning wist te behalen (63). Het is
thans wel niet zoo'n groote overwinning voor
de Biervlietsche ploeg geworden, doch de
beide punten bleven toch aan haar, ofsohoon
tot kort voor het einde de stand nog 22 was.
In de eerste helft was Terneuzen voort
durend in den aanval, doch ondanks die meer-
derheid wist zij slechts een doelpunt te fabri-
ceeren, en dat ofschoon haar ook nog een
strafschop werd toegekend, die echter door
den doelman van Biervliet werd gestopt.
Toen er nog enkele minuten te spelen waren
trapt een der achterspelers van Terneuzen
den bal tegen een speler van Biervliet van
wiens hoofd het Ieder in het doel terecht komt.
De doelman van Terneuzen kan het ieder
nog grijpen maar niet verhinderen dat
de bal daarbij over de doellijn rolt en daar
door de gastheeren de overwinning bezorgt.
Axel 2Hontenisse 35.
Voor de Z.V.B.-competitie speelden gisteren
de reserve's van Axel tegen Hontenisse. De
uitslag was een 35 overwinning voor de
gasten; bij de rust was de stand 20 in het
voordeel der thuisclub.
AUTO TE WATER GEREDEN.
Vrijdagmiddag is te Gorredijk een ernstig
ongeluk gebeurd, waarbij de veertigjarige
manufaoturier A. Siersma vnt Groningen om
het leven is gekomen.
De heer S. had juist een bezoek gebracht
aan een firma op den Langen Wal en wilde
met zijn auto vertrekken. Vermoedelijk is hij
bij het wegrijden onwel geworden. Nabij de
hoofdbrug reed de wagen de diepe sluiskolk
in, waar hij geheel onder water verdween.
De heer S. slaagde erin zich spoedig uit
den auto te bevrijden, doch toen hij door toe-
gesehoten hulp op den wal was gebracht,
verloor hij het bewusbzijn. Hij werd bij de
Korenbeurs binnengebracht. De plaatselijke
doktoren stelden geruimen tijd pogingen in
het werk om de levensgeesten op te wekken,
doch na twee uur moesten zij den dood con-
stateeren.
Het slaehtoffer was gehuwd en vader van
twee kinderen.
iDe auto werd later op het droge gebracht.
Zij was niet ernstig beschadigd.
DOOR GASVERSTIKKING OM HET LEVEN
GEKOMEN.
Donderdagavond hoorden buren in een wo-
ning aan de Ruysdaellaan 3 te Hilversum
een hevige ontploffing. Boven werd een ruit
van de badkamer vemield, in de benedenver-
dieping was een ruit van de keuken uit de
sponning gestooten.
De politie bemenkte, volgens het Handels-
blad, bij het onderzoek, dat alle deuren geslo
ten waren. Samen met de brandweer is men
het perceel binnengedrongen. Brandwachts
klommen door de gebroken ruit op de ver-
dieping naar binnen. Zij deden daar een ont-
stellende ontdekking.
In het bad lag het lij.k van het 23jarige'
dienstmeisje van de familie. Het meisje was
kort geleden te Hilversum in betrekking ge
komen, omdat zij, in Leeuwarden woonachtig,
bij haar te Hilversum gemobiliseerden ver-
loofde wilde zijn. Terwijl de familie Donder
dag naar Amsterdam was, heeft het meisje
een bad genomen. Zij wist echter niet, hoe
de badkraan van den geijser, welke afweek
van het gebruikelijke type, te bedienen en
zette deze geheel open. Daardoor ontstond
onvolledige verbranding, waardoor de geheel
afgesloten badkamer met gassen werd ge-
vuld.
Vermoedelijk is het,meisje in het bad ge-
stikt en is de ontpploffing eerst geschied,
toen de gassen in de badikamer een zoodanige
condensatie hadden gekregen, dat zij door het
contact met het nog altijd brandende gas
ontbrandden.
In het bosch van den heer V., bij de Huis-
vennen in Baarle-Nassau (N.-Br.) waren vier
arbeiders uit Meerle (Belgie) bezig met het
rooien van boomen. Een der arbeiders, de
32-jarige Luyt, kwam onder .een vallenden
boom en liep een schedelbasisfractuur op.
Onmiddellijk werd geestelijke en geneeskun-
dige hulp ontboden en nadat het slaehtoffer
van de HJH. sacramenten der stervenden was
voorzien, werd de man overgebracht naar het
St. Ignatius ziekenhuis te Breda. Korten tijd
later is hij daar overleden.
Luyt was gehuwd en vader van drie kin
deren.
DE MOORDAANSLAG TE RUCiFHEN.
Er is gemeld, dat tegen den dader van den
moordaanslag te Rucphen, den 18jarigen H.
uit Roosendaal nog een tweede vooronderzoek
loopende was in verband met het feit, dat hij
zijn vriend K. van het leven zou hebben wil
len berooiven, door dezen n de Vliet -te wer-
pen.
Dit vooronderzoek heeft tot merkwaardige
resultaten geleid, aangezien gebleken is, dat
H. en K. zich tezamen hebben schuldig ge
maakt aan een gefieele serie inbraken, welke
den laatsten tijd te Roosendaal zijn gepleegd.
Bij een huiszoeking in de woningen van H. en
K. zijn verschillende bij deze inbraken ont-
vreemde voorwerpen voor den dag gekomen.
K., die op het oogenblik in militairen dienst
was, is gearresteerd en in de maredhaussee-
kazerne in verzekerde bewaring gesteld.
Een merkwaardig incident dat gelukkig
goed is afgeloopen, heeft zich, meldt de N.
R. Crt., voorgedaan op een vliegveld van de
Royal Airforce. Een mecanicien was bezig
aan den staart van een Spitfire jachtvlieg-
tuig. Hij was daartoe op den romp gaan zit
ten met zijn rug in de richting van den motor.
Zijn knieen rustten ter hoogte van de staart-
vlakken en voor zijn borst had hij het boven
den romp uitstekende richtingroer. De vlie-
ger, die den mecanicien niet bemerkt had.
maakte zich gereed om op te stijgen. Hij gaf
vol gas en het gevolg was, dat de mecano
door den geweldigen luchtstroom met de
borst tegen het richtingroer werd gedrukt en
niet op den grond kon springen.
De vlieger bemerkte nog steeds niets en
steeg op. De mecano begreep dat zijn eenige
kans op behoud was dat hij de knieen vast-
klemde tegen het vliegtuig en zich vasthield
aan het niet bewegende deel van het richting
roer.
Toen het vliegtuig zich in de lucht verhief
bemerkte de vlieger, dat de staart zwaar was
en toen het vliegtuig eenmaal vloog, voelde
hij dat de bestuurbaarheid ook niet erg groot
was. De roeren reageerden traag. In plaats
van zijn opdracht te vervullen cirkelde hij om
het vliegveld heen om uit te vinden wat er
aan het toestel kon haperen. De menschen
op het vliegveld keken ademloos in de lucht
om te zien hoe het gevaarlijke avontuur zou
afloopen. De ambulancedienst maakte zich
gereed. De vlieger scheen het geraden te
viriden om maar te landen en toen kwam het
gevaarlijkste oogenblik, het neerkomen met
een uiterst snel jachtvliegtuig met een hooge
landingssnelheid, dat niet goed bestuurbaar
was.
De landing verliep echter vlot. Van alle
kanten snelde men toe om den mecano geluk
te wenschen met den gelukkigen afloop. Hij
was wel geschrokken, doch voor vijf pond was
hij bereid om het avontuur te herhalen.
Er waren echter geen aanbiedingen.
In 1921 heeft een dergelijk geval zich afge-
speeld op een Briitsch vliegveld in het Nabu-
rige Oosten, toen was de mecanicien op den
staart van het vliegtuig gaan liggen en ook
toen is alles goed afgeloopen.