Landbouwberichten. Predikbeurten Sport Gemengde Berichten aanstalten om indie te vereaten. TERNEUZEN, 1 APRIL 1940. HOEK. AXEL., HONTENISSE. GROENENDIJK. DOODELIJK GETROFFEN DOOR EEN VALLENDEN BOOM. OP DEN STAART VAN EEN JAOHTVLIEGTUIG DE LUCHT IN. de toekomst uit zijn verklaring mochten ha'ien. Hij heeft gezegd dat er geen „onmid- de'Jliike mogelijkheden" waren en daarmede bedoelde hij precies wat hij zeide en met meer. Dt situatie is voor het overige te onizeker om eer.ige voocspelling te wagen. IJUITSGHE SOHEPEN MAKER "Uit meerdere havenplaatsen in Nederlandsch Indie komen herichten dat men op de aldaar opgelegde Duitsche schepen teekenen van be- driivigheid heeft waargenomen, welke er op wiizen, dat deze schepen de havens eerstdaags zullen verlaten. Bijna alle schepen hebben een gedaantever- wisseling ondergaan en zijn geheel zwart of griis geschilderd. Weliswaar ontbreken op verscheidene sche pen nog onderdeelen uit de machinekamer in verband met besiagleggingen, doch men ver wacht dat deze kwesties spoedig zullen zijn opgelost. Op tal van schepen is men thans bezig met het inladen van goederen, welke lading hoofd- zakelijk moet besitaan uit copra. NOORSUH SCHIP GEZONKEN. Het Noorsche s.s. Burgos (3200 ton d.v.) is vojgens een bij de reederij ontivangen bericht, voor de Oostkust van Engeland gezonken. De 32 opvarenden zijn gered. EEN ENGELSCHE MIJN IN DE ITALIA A NSCHE WATEREN Het D.N.B. ontleent aan een bericht van de Messaggero uit Genua, dat ter hoogte van Moltedo bij Imperia (provincie Ligurie) vis- schers een drijvende mijn hebben gevonden. Volgens de deskundigen, die de mijn hebben onderzocht, zou zij van Engelsche herkomst zijn. DUITSOH VLIEGTUIG GEVALLEN. Te Parijs is medegedeeld, dat een Duitsch bomvliegtuig van het type Do 17 in het Noord-Oosten van Frankrijk te pletter is ge vallen. De bemanning is omgekomen. AMERIKAANSCHE POST IN BESLAG GENOMEN. De Pan American Airways hebben mede gedeeld, dat de Britsche autoriteiten op de Bermuda-eilanden eenige post van het Clip- pervliegtuig, dat in westelijke richting vloog, in beslag hebben genomen, toen dit een lan ding maakte, welke niet op het programma van de reis stond. Er werd geen gebruik gemaakt van geweld, de gezagvoerder van het vliegtuig heeft, naar de passagiers melden, formeel geprotesteerd. Blrjkens een later bericht betrof het hier 1540 pond mail. Het waren ultsluitend de post- stukken uit Engeland en Frankrijk. De be- stuurder van de Clipper had wegens tegen- wind moeten landen. NOORWEGEN VERLOOR REEDS 102 ZEELIEDEN EN 59 SCHEPEN. Tot dusiverre zijn tengevolge van den oor- log 59 Noorsche schepen met een totalen in- hoasd van 204.000 ton d.w. verloren gegaan, terwijl 402 Noorsche zeelieden zijn omge komen. LI.IST A AN BRITSCHE GESNEUVELDEN Havas meldt uit Londen: Het Britsche ministerie van oorlog heeft de derde lijst met de namen van de gesneuvelden sedert het be gin van den oorlog gepubliceerd. Deze lijst omivat meer dan 700 namen van officieren en minder en, die in actieven dienst zijn gedood, alsmede de namen van twaalf ziekenverple- gere. EEN ZILVEREN JUBILEUM. Heden herdacht de heer L. J. Geelhoedt alhier het feit, dat hij 25 jaar geleden optrad als correspondent der Nederlandsche Bank. D)t feit werd sleohts in intiemen kring her dacht, waarom er geen bekendheid aan was gegeven. Toch ontbrak het den jubilaris niet aan bewijzen van belangstelling van hen die er van op de hoogte waren. HET PASPOORTEN-BEZWAAR. Het schijnt hoe langer hoe duidelijker te worden, dat de bemoeilijking van het grens- verkeer te zoeken zijn te Brussel. De Neder landsche regeering zou er geen bezwaar tegen hebben terug te keeren tot den vroegeren toestand, maar van Belgische zijde wordt daartegen nog steeds bezwaar gemaakt. Naar verluidt zouden het de militaire autoriteiten ziin, die er bezwaar tegen maken dat genoe- gen zou worden genomen met gewone bewij zen van Nederlanderschap, om in Belgie te worden toegelaten, doch dezer dagen zagen wij ook als een bezwaar vermeld, dat men van wege het beheer der bevoorrading van Belgie zou willen voorkomen dat een stroom Nederlanders naar Belgie zou komen tijdens den vacantietijd, en door hetgeen zij dan zou den gebruiken de bevoorrading, die berekend is op de Belgische bevolking, zouden ontred- deren. Maar hoe klopt het dan, dat de Bel gische autoriteiten zoo spaarzaam zijn met het verstrekken van paspoorten aan inwoners van Belgie die naar Nederland willen reizen? Die zouden dan toch in Nederland evenzeer verbruiken hetgeen voor hun levensbestaan noodig is en dat ze nu in Belgie zelf moeten betrekken? 'Het zou alsdan niets meer zijn dan een wisselwerking, terwijl nu de bevol- kmg van beide landen niet alleen voor het volbrengen van zakenreizen doch ook voor familiebezoeken en uitstapjes voor ontspan- ning voortdurend bezwaren ondervinden en het in ieder geval een dure beweging blijft. DE BIJZONDERE REISVERGUNNINGEN. De berichten omtrent het voornemen onzer Regeering om nevens het paspoort voor het maken van een reis naar het buitenland (waarmede vermoedelijk iedere grensover- schrijding gelijk zal worden gesteld) hebben naar wij bemerkten, niet alleen in Zeeuwsch- Vlaanderen de grensbewoners verontrust. Ook in Limburg heeft dat bericht ten zeerste de aandacht getrdkken, want daar is men even zeer als in Zeeuwsch-Vaanderen voor het doen van zaken op het buitenland aangewezen. Alleen verkeert men daar niet in de omstan- digheid, dat men om van huis naar het overig deel van Nederland te reizen (als dat deel ten minste niet toevallig Zeeuwsch-Vlaanderen is) in vele gevallen van buitenlandsch gebied ge bruik moet maken, hetgeen van uit Zeeuwsch- Vlaanderen, in verband met den onder ver schillende omstandigheden te beperkten dienst der veerbooten, w61 het geval is, als men n.l. des morgens v66r het krieken van den dag een reis moet aanvangen of wel, niet tijdig »et z'n zaken gereed gekomen, niet tijdig de afvaartplaatsen aan den Noordelijken Schelde- oever kan bereiken om met de laatste boot over te varen en alsdan genoodzaakt is via Antwerpen verder te reizen. Hetzelfde is ook net geval bij bijzondere omstandigheden, bij IBgang, en wanneer mist een regelmatig mnctionneeren van den veerdienst belemmert. Bezwaren by de Regeering ingebracht. Naar gemeld wotdt hebben de Limburgsche Kamers van Koophandel zich telegrafisch met be'zwaren tot de Regeering gewend. Bezwaar der Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vaanderen deed dit reeds de vorige week bij breed'voerig gemotiveerd adres onder verwijzing naar de bijzondere ligging van Zeeuwsch-Vlaanderen en de verbindingen met het overig deel van Nederland. Verzoeht is eventueel een regeling be treffen die het overschrijden der grens bij niet te voorziene omstandigheden onmogelijk zou maken, het geen het geval zou worden indlen slechts reis voor reis een vergunning zou moeten worden aangevraagd, aangezien daarvoor in tal van onvoor'ziene gevallen de tijd zou ontbreken. OPGELET. In ons vocig nummer meldden wij dat in een der winkelzaken te Middelburg een val- sche rijksdaalder, die bijna niet van een echte was te onderscheiden, in ontvangst was ge nomen. Ook hier is een dergelijk exemplaar in omloop gebracht en op het bureau van politie bezorgd. Wij wijzen daarom nog eens op het verschil tusschen de echte en de in omloop gebrachte valscbe rijksdaalders. Bij de echte staan de beeltenis van H.M. de Koningin op de eene en het wapen op de andere zijde in verschillende richting, op de valsche rijksdaalder staan zij in dezelfde richting. Men lette dus bij het in ontvangst nemen van rijksdaalders op den stand van de afbeel- dingen aan beide zijden. EXAMEN TEEKENAAR. Bij het vergelijkend eerste examen voor teekenaar van het kadaster is o.m. geslaagd onze stadgenoot de heer M. Loof. RECTIFICATIE. Men verzoekt ons het berichtje over de R.K. E.H.B.O. in het nummer van verleden Vrijdag te verbeteren, in zooverre het examen aan de cursisten niet afgenomen werd door Dr. Smelt, maar door Dr. de Boer te St. Laurens. Dr. Smelt was de docent van de cursus. EINDLES TUINBOUWCURSUS. Op de Vrijdagavond gehouden eindles van den 2jarigen tuiribouwcursus verkregen een diploma N. Scheele, H. A. Ruben, W. Neels, J. C. Michielsen, J. W. Neels, C. P. Kielman, Chr. Klaassen, P. van den Hout, W. F. Kaij- ser en A. Klaassen. De Rijkstuinbouwconsu- lent, de heer Ir. B. Bosma, wees op het groote nut van het tuinbouwonderwijs. De heer P. van den Hout overhandigde, namens de ieer- lingen, de heeren H. L. K. Leijs en P. Klaassen, als personeel aan den cursus, een geschenk. De heer J. B. Ruben, voorzitter van de commissie van toezicht, noodigde de leerlin- gen uit lid van de vereeniging van oud-leer- lingen te worden. Nadat de burgemeester, Mr. Tellegen, de gediplomeerden had gelukgewenscht en zijn waardeering over dit onderwijs had uitge- sproken, werd deze laatste bijeenkomst van de deelnemers aan den tuinbouwcursus be- sloten. ZEILSOHIP IN MOEILIJKHEDEN. Tengevolge van den Noordwesterstorm ge- raakte Zaterdagmorgen de zeil-aak ,.Wou- dina", schipper Van Fraaijenhove uit Zaam- slag, tijdens de voort op de Westerschelde in moeilijkbeden. De ,,Woudina" was van Hansweert gekomen met bestemming Ter- neuzen. Ter hoogte van de haven van Terneu- zen gekomen, werd het schip tijdens het door den wind gaan door een rukwind gegrepen. De ,,Woudina" kwam daarbij geheel op haar zijde te liggen, zoodat men aan den wal vreesde, dat het vaartuig zou kapseizen. De in de haven alhier liggende sleepboot „En Avant XV", aan boord waarvan men even- eens de moeilijkheden waarin het schip ver- keerde, gezien had, voer onmiddellijk uit voor het eventueel verleenen van assistentie. Op het kritieke oogenblik echter brak gelukkig de koker waarin zich de groote mast bevindt, met het gevolg, dat de mast en de zeilen over boord sloegen. De ,,Woudina" richtte zich weer op en het dreigende gevaar was voor- loopig geweken. De sleepboot ,,En Avant XV" maakte verbinding met het schip en wist het veilig in de middelhaven alhier binnen te brengen. Hoewel de schade niet onaanzien- lijk is, zijn de mast en de zeilen behouden ge- bleven, daar zij langszij van het schip zijn blijVen hangen en later aan boord geheschen konden worden. HET LEGGEN VAN EEN NIEUWEN ZINKER IN HET KANAAL TERNEUZEN— GENT VOOR DE WATERLEIDING-MIJ „ZEEUWSCH-VLAANDEREN" NABIJ DRIEKWART. Zooals wij in het vorig nummer hebben ge meld, zou heden voor de Waterleidingmaat- schappij Zeeuwsch-Vlaanderen" weer een zinker door het kanaal worden gelegd, dit- maal voor het doortrekken van het water- leidingnet naar Westelijk Zeeuwsch-Vlaan deren. Hedenvoormiddag zijn wij een kijkje gaan nemen b£j deze tewaterlating, doch door het drukke scheepvaartverkeer was er, hoewel het werk overlgens vlot verliep, eenige ver- traging ontstaan, zoodat men toen nog druk bezig was met de werkzaamheden. Dat dit werk geen sinecure is en heel wat voorbereiding vergt, zal den lezer duidelijk worden uit de volgende beschrijving van dit werk. Ten behoeve van de drinkwatervoorziening van West-Zeeuwsch-Vlaanderen, is vanaf den watertoren te Axel via Drie Schouwen een nieuwe transportleiding gelegd over Zwarten- hoek in de richting Driekwart en van daar over PhilippineIJzendijkeWaterlandkerkje naar den in aanlmuw zijnden watertoren te Oostburg. Nabij Driekwart kruist deze leiding het kanaal TerneuzenGent, zoodat daar ter plaatse een zinker door het kanaal moet wor den gelegd. Het kanaal heeft hier een breedte van 78.50 meter gemeten op de waterspiegel en een diepte van 9 meter. De zinker moet op 2 meter diepte onder den kanaalbcdam worden gelegd. Daartoe is in de afgeloopen week door een baggermolen een sleuf gebaggerd, waarvoor rond 3000 kubieke meter grond is verzet. De te maken zinker is een z.g. dubbele zin ker, bestaande uit 2 evenwijdig naast elkaar gelegen buizen, elk met een doorlaat van 250 mm. De ontwik'kelde lengte van elke buis bedraagt 93.50 meter. Bij verticale stand van den zinker bedraagt de afstand tusschen hoogsteen laagste punt ca. 11 mpter. Voor het leggen van de buizen in het kanaal is de volgende werkwijze geVolgd: De beide buizen zijn door middel van hou- ten ondersteuningsbalken aan elkaar gekop- pelid en worden hierdoor op den juisten af stand van elkaar gehouden. Daar de totale lengte van 93.50 meter en de hoogte van 12 meter te groot is om den zinker in zijn geheel te vervoeren, is deze in drie stukken verdeeld en wel twee deelen aan de beide oevers, elk horizontaal gemeten on- geVeer 11 meter lang en een middenstuk van ongeveer 55 meter lengte. Voor het opstellen van de beide oeverstuk- ken waren van de oevers uit stellingen in het kanaal gebouwd, zoodanig dat nog een door- vaartopening van 58 meter vrij bleef. Het middenstuk was opgesteld op een zestal zol- derschuiten. Heden (Maandag 1 April) werd de scheep- vaart op het kanaal van 6 uur 's morgens tot 4 uur 's middags gestremd, in welken tijd het middenstuk van den zinker tusschen de stel lingen zou worden gevaren. Daarna moes- ten de verbindingen tusschen de overstukken en het middenstuk worden gemaakt. Toen deze gereed waren werd de zinker op lucht- druk beproefd om de gemaakte verbindingen op dichtheid te controleeren. Toen we even voor het afdrukken van dit nummer ons nogmaals van den stand der werkzaamheden gingen vergewissen, was het werk tot zoover gevorderd. Men was nog bezig met het verzekeren en verder afwerken der aansluitingen. Het neerlaten van den zin ker zal eerst op een later tijdstip dan aanvan- kelijk was verwacht kunnen geschieden. De ahnvankelijke vertraging is niet meer inge- haald. MIJNEN AANGESPOELD. Het schijnt dat er als gevolg van het storm- weer der vorige week weer mijnen zijn los- geslagen. We herinneren aan die welke te Petten zijn aangedreven en ontploft. Er wordt ook melding gemaakt van het aanspoelen van mijnen te Ferweradeel, te Egmond, terwijl ook weer nabij Breskens in den mond der Schelde mijnen drijvende zijn gezien waarvan enkele door de marine tot zin- ken zijn gebracht en eenige weer naar zee zijn teruggedreven. Te Hoofdplaat is een vliegtuigbom aangespoeld, die door de mili- tairen is gedemonteerd. DISTRIBUTIE VAN PEULVRUOHTEN. Naar van officieele zijde vernomen wordt, ligt het in de bedoeling aansluitend aan de thans loopende distributieperiode voor peul- vruchten, welke op 11 April eindigt, een derde distributieperiode voor dit artikel te doen volgen. In het tijdvak van 12 April tot en met 9 Mei zal een nader aan te wijzen consumenten- bon weder reehit geven op het koopen van een half pond peulvruchten. BESMETTELUKE ZIEKTEN. In de week van 17 tot en met 23 Maart kwamen in onze provincie 4 gevallen van roodvonk voor, n.l. 2 te Oostkapelle (het 3e en 4e geval in 6en gezin) en 1 in elk der gemeenten Vlissingen en Kloetinge. VRIJWILLIGE VOLDOENING VAN BELASTING. De Minister van Staat, Minister van Finan- cien, maakt bekend, dat ten behoeve van 's Rij.ks schatkist is ontvangen wegens te wei- nig hetaalde personeele belasting bij den ont- vanger der directe belastingen enz. te Sas van Gent f 6,50. BEHANDELING BEZWAARSCIIRIFTEN PLAATSELIJKE BELASTINGEN. Ge'd. Staten van Zeeland hebben aan B. en W. der gemeenten in deze provincie een schrij- ven van den minister van Binnenlandsche Zaken ter kennis gebracht, waarin deze wijst op de wenschelijkheid de bepaling inzake be- roepschriften ook van toepassing te brengen op de gemeente-belastingen. Indien een beroepschrift meer dan e&n niet op hetzelfde aanslagbiljet vcorkomenden aan- slag betreft, moet de belanghebbende in de gelegenheid worden gesteld, het geschrift door zoorveel beroepschriften als er aanslag- hiijetten zijn, te vervangen. Dit gold tot nu toe uitsluitend voor de rijks- belastingen, doch de redelijkheid eischt, dat deze bepaling ook voor de gemeentebelastin- gen wordt aanvaard. De minister wijst voorts op de wenschelijkheid in de veranderingen der plaatselijke belastingen een voorschrift op te nemen, dat gelegenheid biedt amhtenaren on- juiste aanslagen te herstellen. DE VEERDIENSTEN OP DE OOSTER-SOHELDE, De vereeniging Handelsbelangen te Middel burg heeft zich in een adres tot Ged. Staten van Zeeland gewend, omdat zij vernomen heeft, dat het in het voornemen ligt een du»- danige wijziging in de dienstregeling voor de bootdiensten op de Ooster-Schelde aan te brengen, dat het Wolphaartsdijksche veer in plaats van driemaal per dag voortaan slechts tweemaal zal worden aangedaan. De vereeni ging verzoekt in verband met het groote be- lang, dat de Middelburgsche middenstand heeft hij goede verbindingen met het overige deel van de provincie, daartoe niet over te gaan. In overweging wordt gegeven geduren- de de zomerdienstregeling vier diensten op het Wolphaartsdijksche veer in te leggen met aansluitende autobusdiensten op Middelburg. (N. R. Crt. LUXOR THEATER De geest van den zwarten piraat. Er waart deze week een geest door Luxor. Hij verschijnt zelfs eenige keeren en lacht zijn mededingers in hun -gezicht uit. Hij lacht naar en vaak, want er zjjn veel concurrenten, ge- meene en niet-gemeene, die allemaal op een eiland zijn, waar een piraat zooveel jaren ge leden een schat verborgen heeft. Twee partijen zoeken naar den schat. De eerste, om zoo te zeggen, de thuisclub, heeft het terreinvoordeel mee, want de leden hier- van, die elkaar ondertusschen het lic'ht in de oogen ook niet gunnen, kennen het gebruik van de tallooze tunnels, geheime deuren en schuifluiken. De bezoekers, letterlijk als kat- ten in een vreemd pakhuis, kennen de ge- bruiksaanwij'zing niet en worden daardoor voor allerlei ongezellige problemen gesteld. Maar de geest, geheimzinnig en griezelig, werkt als „Dritte im Bunde" iedereen tegen, verschijnt waar men hem niet verwacht, lacht akelig, eischt den schat voor zich alleen op en verdwijnt weer met dreigend schelgerinkel. Hoe alles verder afloopt, wie de geest is en wie den schat krijgt, ligt nog in het duister. Het tweede gedeelte zal de volgende week den toeschouwer, die door de. adembenemende ge- beurtenissen in het eerste stuk op het top- punt van spanning gebracht is, de geheimen van den Zwarten Piraat ontsluieren. FORT RAMMEKENS WORDT GESLOTEN. Het ongeveer vier eeuwen oude fort Ram- mekens op Walcheren, dat reeds lang niet meer in gebruik is, maar meer en meer een broedplaats voor watervogels wordt, zal in verband met den vogelstand van 1 April tot 1 Juli voor bezoekers worden gesloten. Bekroningen. Bij de gedurende de Paaschdagen te Sou- burg gehouden tentoonstelling van pluimvee en konijnen werden niet minder dan drie in- zendingen uit onze gemeente bekroond. De heer P. de Jonge behaalde met een witte Vlaamsche reus, ram, de 2de prijs; de heer D. Dey met een Black and Tan-ram de lste prijs en 3 eereprijzen en de heer G. Scheele met een inzending Patrijs Leghorn de 2de en 1 eereprijs. Portefeuille met groot geldsbedrag verloren. J.l. Zaterdag werd door een wissellooper hier ter plaatse tijdens zijn incassowerkzaam- heden geconstateerd, dat hij een portefeuille met een zeer belangrijk bedrag aan bank- papier miste, w.o. een biljet van 1000. Per omroeper is dit feit ruchtbaar gemaakt, doch tot dusver is het vermiste geldsbedrag nog niet terecht. Wegverbetering. De Staatscourant van Donderdag 28 Maart bevat het Kon7 besluit tot aanwijzing van de perceelen, welke voor verbetering van ge- deelten van het wegvak KruiswegTivoli (Hulst) van weg no. 60, Rijkswegenplan 1938, in de gemeente Hontenisse onteigend zullen moeten worden. Ongeval. Toen de arbeider V. per rijwiel huiswaarts reed door de Langemunt, kwam deze zoo on- gelukkig te vallen, dat hy een arm brak. De oorzaak was nu echter niet de gladheid van den weg, doch wel een Groenendaler hond. Deze was een oogenblik losgelaten om een luchtje te scheppen en maakte van die ge legenheid blijkbaar gebruik om rare dolle sprongen te maken met het bovenomschreven noodlottig gevolg. Daar V. door dit ongeluk gedurende geruimen tijd gedwongen werkloos zal zijn, beteekent dit voor den eigenaar van den hond een flinke schadepost. AANKOOP VAN AARDAPPELEN. Naar van officieele zijde wordt vernomen, bestaat het voornemen om, zoo noodig, ook na 1 April door te gaan met het aankoopen van kleiconsumptie-aardappelen door de Regeering. Nauwkeurige gegevens omtrent de voor- waarden kunnen nog niet worden verstrekt. Uiteraard ligt eenige aanwijizing in de werk wijze, zooals die tot dusver w^rd gevolgd en in de toezeggingen, welke indertijd zijn ge- daan met betrekking tot de prijzen, welke men in het voorjaar hoopt te bereiken. DONDERDAG 4 APRIL 1940. Gereformeerde Gemeente. TERNEUZEN. 2 u. en 6 u., Ds. W. C. Lamain, van Rotterdam. ONREGELMATIGHEDEN BIJ D.O.S. Bij de Utrechtsche voetbaivereeniging DOS zijn verschillende onregelmatighaden aan het licht gekomen, die den K.N.V.B. er toe ge bracht hebben een onderzoek te doen instel- len. Daartoe zijn de boeken en bescheiden bij den secretaris en penningmeester in beslag genomen. Voorts heeft de K.N.V.B. een onder zoek ingesteld naar het naleven van de ama- teursbepalingen. Daarbij is door een der spe- lers van het eerste elftal de bekentenis afge- legd, dat hij deze bepalingen heeft overtreden door het aannemen van een wekelijksche uit- keering in geld. Een en ander heeft in de Utrechtsche voebbalkringen de noodige beroe- ring verwekt. NederlandLuxemburg 45. Was de groote nederlaag te Antwerpen tegen het Belgische elftal een koude douche voor de Nederlandsche sportliefhebbers, men kon zich daar overiieen zetten want, de Bel gische ploeg kon toch altijd als een volkomen gelijkwaardige beschouwd worden en had ook dit elftal ook een periode van inzinking in dewelke dan de Oranjeploeg stevige overwin- ningen wist te boeken, maar dat zij nu op volkomen verdiende wijze een nederlaag te ondergaan kreeg van het Luxemburgsch elf tal moet betreurenswaard worden genoemd en zal het thans voor een ieder wel duidelijk zijn, dat ons nationale elftal niet meer in staat is om het met eenige sohijn van kans tegen welke andere nationale ploeg op te nemen. Wij zitten in den put en de keuze-commissie niet minder, want over 3 weken moet zij een elftal in het veld weten te brengen tegen het Belgisch elftal, dat haar returnwedstrijd te Amsterdam komt spelen. Het Luxemburgsch elftal was lang zoo sterk niet als het Belgische en kon men te Antwerpen nog spreken, dat het de Oranjeploeg niet mee zat, een feit was toch, dat het Nederlandsch elftal volkomen overspeeld werd. Te Rotterdam echter was van een overspelen geen sprake en zoo kwam nog duidelijker aan den dag het gemis van goede kraehten in het Nederlandsch elftal. Men was in de Nederlandsche gelederen niet in staat om het overigens niet zoo sterke Luxemburgsch elftal een nederlaag toe te brengen en is het wel duidelijk, dat er eenigen tijd overheen zal gaan vooraleer de Oranje ploeg weer haar oude naam zal terugkrijgen. Bij de rust was de stand 23. Ondanks het zwakke spel van de Nederlandsche ploeg had men toen nog alle hoop, dat het in de tweede helft wel beter zou gaan, doch de Luxembur- gers hielden prachtig stand en de stand werd zelfs 24. Weliswaar maakte Drok kort daarop een tegenpunt, doch Everad van de gasten deed dit punt weer verloren gaan door van 34, 35 te maken. Als het aan Berg man gelukt den achterstand weer te verklei- nen tot 45 komt er een opleving in de Nederlandsche ploeg, doch ook de Luxembur- gers is dit het sein om alles op alles te zetten en zij hadden daarmede succes, aangezien het aan het Nederlandsch elftal niet gelukt den gelijkmaker te scoren. BiervlietTerneuzen 2 32. Het reserve-elftal van Terneuzen ging op bezoek bij Biervliet, dat ook te Terneuzen de overwinning wist te behalen (63). Het is thans wel niet zoo'n groote overwinning voor de Biervlietsche ploeg geworden, doch de beide punten bleven toch aan haar, ofsohoon tot kort voor het einde de stand nog 22 was. In de eerste helft was Terneuzen voort durend in den aanval, doch ondanks die meer- derheid wist zij slechts een doelpunt te fabri- ceeren, en dat ofschoon haar ook nog een strafschop werd toegekend, die echter door den doelman van Biervliet werd gestopt. Toen er nog enkele minuten te spelen waren trapt een der achterspelers van Terneuzen den bal tegen een speler van Biervliet van wiens hoofd het Ieder in het doel terecht komt. De doelman van Terneuzen kan het ieder nog grijpen maar niet verhinderen dat de bal daarbij over de doellijn rolt en daar door de gastheeren de overwinning bezorgt. Axel 2Hontenisse 35. Voor de Z.V.B.-competitie speelden gisteren de reserve's van Axel tegen Hontenisse. De uitslag was een 35 overwinning voor de gasten; bij de rust was de stand 20 in het voordeel der thuisclub. AUTO TE WATER GEREDEN. Vrijdagmiddag is te Gorredijk een ernstig ongeluk gebeurd, waarbij de veertigjarige manufaoturier A. Siersma vnt Groningen om het leven is gekomen. De heer S. had juist een bezoek gebracht aan een firma op den Langen Wal en wilde met zijn auto vertrekken. Vermoedelijk is hij bij het wegrijden onwel geworden. Nabij de hoofdbrug reed de wagen de diepe sluiskolk in, waar hij geheel onder water verdween. De heer S. slaagde erin zich spoedig uit den auto te bevrijden, doch toen hij door toe- gesehoten hulp op den wal was gebracht, verloor hij het bewusbzijn. Hij werd bij de Korenbeurs binnengebracht. De plaatselijke doktoren stelden geruimen tijd pogingen in het werk om de levensgeesten op te wekken, doch na twee uur moesten zij den dood con- stateeren. Het slaehtoffer was gehuwd en vader van twee kinderen. iDe auto werd later op het droge gebracht. Zij was niet ernstig beschadigd. DOOR GASVERSTIKKING OM HET LEVEN GEKOMEN. Donderdagavond hoorden buren in een wo- ning aan de Ruysdaellaan 3 te Hilversum een hevige ontploffing. Boven werd een ruit van de badkamer vemield, in de benedenver- dieping was een ruit van de keuken uit de sponning gestooten. De politie bemenkte, volgens het Handels- blad, bij het onderzoek, dat alle deuren geslo ten waren. Samen met de brandweer is men het perceel binnengedrongen. Brandwachts klommen door de gebroken ruit op de ver- dieping naar binnen. Zij deden daar een ont- stellende ontdekking. In het bad lag het lij.k van het 23jarige' dienstmeisje van de familie. Het meisje was kort geleden te Hilversum in betrekking ge komen, omdat zij, in Leeuwarden woonachtig, bij haar te Hilversum gemobiliseerden ver- loofde wilde zijn. Terwijl de familie Donder dag naar Amsterdam was, heeft het meisje een bad genomen. Zij wist echter niet, hoe de badkraan van den geijser, welke afweek van het gebruikelijke type, te bedienen en zette deze geheel open. Daardoor ontstond onvolledige verbranding, waardoor de geheel afgesloten badkamer met gassen werd ge- vuld. Vermoedelijk is het,meisje in het bad ge- stikt en is de ontpploffing eerst geschied, toen de gassen in de badikamer een zoodanige condensatie hadden gekregen, dat zij door het contact met het nog altijd brandende gas ontbrandden. In het bosch van den heer V., bij de Huis- vennen in Baarle-Nassau (N.-Br.) waren vier arbeiders uit Meerle (Belgie) bezig met het rooien van boomen. Een der arbeiders, de 32-jarige Luyt, kwam onder .een vallenden boom en liep een schedelbasisfractuur op. Onmiddellijk werd geestelijke en geneeskun- dige hulp ontboden en nadat het slaehtoffer van de HJH. sacramenten der stervenden was voorzien, werd de man overgebracht naar het St. Ignatius ziekenhuis te Breda. Korten tijd later is hij daar overleden. Luyt was gehuwd en vader van drie kin deren. DE MOORDAANSLAG TE RUCiFHEN. Er is gemeld, dat tegen den dader van den moordaanslag te Rucphen, den 18jarigen H. uit Roosendaal nog een tweede vooronderzoek loopende was in verband met het feit, dat hij zijn vriend K. van het leven zou hebben wil len berooiven, door dezen n de Vliet -te wer- pen. Dit vooronderzoek heeft tot merkwaardige resultaten geleid, aangezien gebleken is, dat H. en K. zich tezamen hebben schuldig ge maakt aan een gefieele serie inbraken, welke den laatsten tijd te Roosendaal zijn gepleegd. Bij een huiszoeking in de woningen van H. en K. zijn verschillende bij deze inbraken ont- vreemde voorwerpen voor den dag gekomen. K., die op het oogenblik in militairen dienst was, is gearresteerd en in de maredhaussee- kazerne in verzekerde bewaring gesteld. Een merkwaardig incident dat gelukkig goed is afgeloopen, heeft zich, meldt de N. R. Crt., voorgedaan op een vliegveld van de Royal Airforce. Een mecanicien was bezig aan den staart van een Spitfire jachtvlieg- tuig. Hij was daartoe op den romp gaan zit ten met zijn rug in de richting van den motor. Zijn knieen rustten ter hoogte van de staart- vlakken en voor zijn borst had hij het boven den romp uitstekende richtingroer. De vlie- ger, die den mecanicien niet bemerkt had. maakte zich gereed om op te stijgen. Hij gaf vol gas en het gevolg was, dat de mecano door den geweldigen luchtstroom met de borst tegen het richtingroer werd gedrukt en niet op den grond kon springen. De vlieger bemerkte nog steeds niets en steeg op. De mecano begreep dat zijn eenige kans op behoud was dat hij de knieen vast- klemde tegen het vliegtuig en zich vasthield aan het niet bewegende deel van het richting roer. Toen het vliegtuig zich in de lucht verhief bemerkte de vlieger, dat de staart zwaar was en toen het vliegtuig eenmaal vloog, voelde hij dat de bestuurbaarheid ook niet erg groot was. De roeren reageerden traag. In plaats van zijn opdracht te vervullen cirkelde hij om het vliegveld heen om uit te vinden wat er aan het toestel kon haperen. De menschen op het vliegveld keken ademloos in de lucht om te zien hoe het gevaarlijke avontuur zou afloopen. De ambulancedienst maakte zich gereed. De vlieger scheen het geraden te viriden om maar te landen en toen kwam het gevaarlijkste oogenblik, het neerkomen met een uiterst snel jachtvliegtuig met een hooge landingssnelheid, dat niet goed bestuurbaar was. De landing verliep echter vlot. Van alle kanten snelde men toe om den mecano geluk te wenschen met den gelukkigen afloop. Hij was wel geschrokken, doch voor vijf pond was hij bereid om het avontuur te herhalen. Er waren echter geen aanbiedingen. In 1921 heeft een dergelijk geval zich afge- speeld op een Briitsch vliegveld in het Nabu- rige Oosten, toen was de mecanicien op den staart van het vliegtuig gaan liggen en ook toen is alles goed afgeloopen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 3