Ter Neuzensche Courant
Binnenland
Buitenland
Woensdag 27 Maart 1940 No. 10.046
TWEEDE BLAD
VAN
VRIJSTELLING
WEGENS BROEDERDIENST.
LICHTIN1G 1941.
De Burgemeester van TERNEUZEN brengt
het volgende ter -kennis van belanghebbenden
Algemeene bepalingen.
Voor vrijstelling wegens broederdienst
komen vdor anderen in aanmerking zij, van
wie de meeste broeders (hieronder te ver-
staan wettige broeders en halfbroeders) heb-
ben gediend of tot dienst verplicht zijn en van
dezen zij, die behooren tot gezinnen met de
meeste kinderen (hieronder te verstaan broe
ders, halfbroeders en stiefbroeders, zusters,
halfzusters en stiefzusters).
De broeder of halfbroeder, die gediend heeft
of tot dienst verplicht is, moet verkeeren im
een van de volgende gevallen:
a. tot gewoon dienstplichtige bestemd zijn,
voor zoover de voor zijn injlijving bepaalde
datum nog niet is aangebroken;
b. als gewoon dienstplichtige of als vrij-
williger tot de land- of tot de zeemacht be
hooren;
c. 30 dagen in werkelijken dienst zijn ge-
weest;
<i. militair pensioen genieten of genoten
hebben;
e. gedurende zijn werkelijken dienst zijn
overleden.
Als werkelijke dienst wordt ook besehouwd
de dienst van hem, die op grond van gewetens-
bezwaren is te werk gesteld bij' een burger-
lijken tak van staatsdienst.
Voorts bestaan er nog bepalingen omtrent
het tijdstip, waarop de verschillende gevallen
moeten bestaan, alsmede omtrent het al of
niet meerekenen van genoten verlof, enz.
Bijzondere bepalingen.
Wie nog niet den wensch om vrijgesteld te
worden te kennen hebben gegeven. Personen,
die tot dusver geen blijk hebben gegeiven vrij
gesteld te willen worden, moeten, indien zij
voor vrijstelling in aanmerking wenschen te
komen, daartoe hun verlangen tusschen 16
en 30 April a.s. bij den burgemeester kenbaar
maken.
Het is van belang daartoij mede te brengen:
a. het trouwboekje of het familieboekje
van hun ouders;
b. de zakiboekjes van broeders of het be-
wijs, dat zij tot gewoon dienstplichtige be
stemd zijn, of een ander stu-k betreffende hun
militaire hoedanigheid.
Wie bij nader inzien niet voor vrijstelling
in aanmerking wenschen te komen. Degenen,
die bij de inschrjjving of later hebben ver-
klaard voor vrijstelling in aanmerking te wil
len komen en deze vrijstelling thans niet meer
wenschen, moeten hiervan zoo spoedig moge-
lijk in ieder geval v66r 30 April a.s.
mededeeling doen aan den burgemeester.
Wie een nadere opgaaf hebben te doen.
Zij, van wie na 1 October j.l. een of meer
bleeders zijn komen te verkeeren in een der
gevallen, hierv66r onder c, d of e genoemd,
moeten hiervan tusschen 16 en 30 April a.s.
opgaaf doen aan den burgemeester.
Opkomst in geval van oorlog, ooriogsgevaar
of andere buitengewone Omstandigheden. De
mogelijkheid bestaat, dat zij, die vrijstelling
wegens broederdienst ontvangen, toch, als
buitengewoon dienstplichtige, verplicht wor
den tot het vervullen van werkelijken dienst.
Later zal het echter voor deze personen wel
verschil maken of zij in de positie van ge
woon of van buitengewoon dienstplichtige
verkeeren.
Openbare bekendmaking beslissing
vr ijstellingsgeva lien.
Eerst nadat alle vrijstellingsaanvragen door
den Commissaris der Koningin zullen zijn be-
oordeeld, kan worden bepaald, in welke ge
vallen de vrijstelling zal kunnen worden ver-
leend. Hiervan zal bij openbare kennisgeving
mededeeling worden gedaan.
Tijdstip waarop op de aanvragen een be
slissing kan worden genomen. Op alle aan
vragen om vrijstelling wegens broederdienst
voor ingeschrevenen voor bovengenoemde
liehting zal eerst in Juli of Augustus a.s. een
beslissing kunnen worden genomen.
Terneuzen, 27 Maart 1940.
De Burgemeester voomoemd,
P. TELLEGEN.
HET EERSTE KIEVITSEI AAN H. >1. DE
KONINGIN AANGEBODEN.
Twee kievitseierenzoekers, de heeren A.
Klop en M. IJ. Rijpma. hebben gedurende de
Paaschdagen de eerste kievitseieren gevonden
en deze aan de leden van net Koninklijk Huis
aangeboden. Op Eersten Paaschdag vonden
beide zoekers 's morgens het eerste ei, dat
zij nog denzelfden middag ten paleize Noord-
einde aanboden. Daar de Koningin op het
oogenblik te Soestdijk verblijft, werd het ei
aangenomen en doorgezonden. In den och-
tend van den Tweeden Paaschdag gingen de-
zelfde zoekers nogmaals op stap en zij vonden
hog juist vier eieren, te&n voor elk lid van het
Prinselijke gezin, welke zij 's-middags even-
eens in het Noordeinde bezorgden.
Het is overigens geen toeval, dat deze West-
landers zoo succesrijk hebben gezocht. Ieder
voorjaar besteden zij een groot deel van hun
vrijen tijd aan het zoeken van eieren en het
vorige jaar brachten zij het binnen enkele
weken tot een totale vondst van ruim 200
kievitseieren.
Nog meer kievitseieren.
W. Hofstra en N. Lenos te Speers onder
Sybrandaburen hebben Dinsdagochtend het
eerste kievitsei in de provincie Friesland on
der de gemeente Rauwerderhem gevonden. Zij
hebben het aangeboden aan het Prinselijke
paar.
De heer H. Schrale, veehouder te IJsbrech-
tum bij Sneek heeft eveneens een kievitsei
gevonden, dat is opgezonden naar Prinses
Juliana.
AVONTUUR VAN PRINS BERNHARD.
Bij een bezoek dat Prins Bernhard dezer
dagen, namens H.M, de Koningin, aan een ge-
inundeerd gebied gebracht heeft, is Z.K.H. op
koude en natte obstakels gestuit. En toch
was het resultaat ervan, dat er den avond
van dien dag twee zeer gelukkige militairen
war en.
In twee auto's reden Prins Bernhard en
generaal-majoor v. d. Bent door het onder
water staande gebied, over een dijk, die even
eens onder den waterspiegel verdwenen was.
let was moeilijk rijden voor de chauffeurs,
maa»' toch ging alles goed, tot plotseling de
uitlaat van den voorsten wagen, die van ge-
generaal v. d. Bent, onder water kwam. De
auto pruttelde en sloeg af. Om den wagen
weer aan den gang te brengen, probeerde de
chauffeur van Prins Bernhard den voor hem
staanden wagen op te duwen, doch het eenige
gevolg was, dat de bumpers in elkaar grepen
en nu beide auto's voor- noeh aehteruit kon-
den.
De Prim/ generaal v. d. Bent en overste
Phaff stapten uit en wandelden dwars door
het water naar de te bezichtigen werken,.
welke waadpartij den Prins de opmerking ont-
lokte, dat het jammer was dat hij zijn foto-
toestel niet bij zich had.
Terwijl het hooge gezelschap de verdedi-
gingswerken in oogenschouw nam, stonden de
chauffeur en de ordonnans van den generaal,
een korporaal van den motordienst, in het
water te werken om de auto's weer los en op
gang te krijgen. Het gelukte, en toen de
Prins, die het geval van den vroolijken kant
bekeek, terugkwam, was het werk ofgeloo-
pen. Prins Bernhard was vol lof en op aar-
dige wijze beloonde hij de militairen, toen de
wagens weer aan heft Paleis Soestdijk terug-
gekomen waren. De Prins kwam met Prinses
Beatrix voor het raam en de jongens keken
hun oogen uit. Even later kwam ook Prinses
Juliana even kijken.
Maar voor den ordonnans van den generaal
was de zaak hiermede nog niet uit. Het was
den Prins ter oore gekomen, dat het polshor-
loge van den korporaal bij het „reddingswerk"
verdronken was. Den volgenden avond kwam
Prins Bernhard hem persoonlijk een nieuw
klokje brengen. Het spreekt van zelf, dat dit
horloge voor den jongen militair ook later,
als hij weer terug is in de burgermaatschappij,
een bijzondere beteekenis zal behouden.
VREEMDE VLIEGTUIGEN BOVEN
ONS LAND.
De Regeeringspersdienst meldt:
Zondagavond en -nacht zijn boven het Noor-
den van ons land eenige vreemde vliegtuigen
gesignaleerd.
In verband met de duisternis kon de natio-
naliteit niet worden vastgesteld.
De vliegtuigen bewogen zich zoowel in Wes-
telijke als in Oostelijke richting.
Zij zijn op verschillende plaatsen onder vuur
genomen.
GARAGES VAN HOTELS WORDEN IN
HET ZOMERSEIZOEN ZOOVEEL
MOGELIJK ONTRUIMD.
Blijkens een legerorder heeft de Minister
van Deftensie, ter voorkoming van de dikwijls
aanzienlijke schade, die hotels en restaurants
zouden kunnen lijden, wanneer zij tot hun be-
drijven behoorende garages niet ter beschik-
king hunner bezoekers kunnen stellen, door-
dat deze garages geheel of grootendeels ge-
vorderd zijn als stallingruimte voor militaire
voertuigen, bepaald, dat wanneer daartoe
door betrokkenen het verzoek wordt gedaan
garages, ten aanzien waarvan de mogelijk
heid op zoodanige schade bestaat, gedurende
het zomerseizoen waaronder in beginsel is
te verstaan de periode van 20 Maart tot 20
September zooveel mogelijk ontruimd en
ter beschikking der eigenaren gesteld dienen
te worden onder beeindiging der vordering.
Moeten dientengevolge motorvoertuigen in
de open lucht worden opgesteld, dan moeten
de motorkap der automobielen, alsmede de
motorrijwielen onder dekzeilen geplaatst
worden.
HET GROOTSTE ROTTERDAMSCHE
HOTEL TOT VERDWIJNEN GEDOEMD.
Naar de N. R. Crt. verneemt, zal het be-
kende hotel, cafe en restaurant Coomans te
Rotterdam op 1 April gesloten worden. Daar-
mee verdwijnt een tetablissement, dat eenige
generaties lang een belangrijke rol gespeeld
heeft in het openbare leven van de Maasstad
en daarmee verdwijnt tevens het hotel met de
grootste accomodatie, waarover Rotterdam
beschikte.
TOENEMEND AANTAL VERKEERS-
ONGEVALLEN.
Onoordeeiiomdig links afslaan ver-
oorzaakt veel ongelukken.
Blijkens de gegevens van het Centraal
Bureau voor de statistiek bedraagt het aan-
tal verkeersslachtoffers voor de maand
December 1939 meer dan in December 1938,
schrijft de K.N.A.C.
De cijfers van de laatste zes gepubliceerde
maanden zijn als volgt (tusschen haakjes de
overeenkomstige cijfers van het voorgaande
jaar)
Gedood
Juli 54 (71)
(68)
(68)
(90)
(68)
(42)
Ernstig gewond
461 (401)
Augustus 92
September 68
October 76
November 59
December 55
513
421
606
378
341
(429)
(452)
(408)
(365)
(312)
Een groot gedeelte der verkeersongevallen
blijkt nog immer te worden veroorzaakt door
het op onoordeelkundige wijze links afslaan.
Ten onrechte bestaat nog bij velen de
meening, dat men door het tijdig geven van
een teeken, dat men van zins is links af te
slaan, eenig recht van voorrang zou kunnen
doen gelden op het achterop komende ver-
keer. Niets is minder waar. Te alien tijde
dient de weggebruiker zich er eerst van te
overtuigen of de voorgenomen richtingver-
andering voor het overige verkeer op den
weg geen gevaar oplevert. In het algemeen
geldt derhalve op den doorgaanden weg
recht door gaat voor" (welke bepaling in het
nieuwe wegenverkeersreglement meer uitvoe-
rig is opgenomen). De regel „rechts gaat
voor" geldt slechts voor het verkeer op twee
verschillende wegen, die elkaar kruisen of
zich met elkaar vereenigen en dan nog altijd
slechts voor zooveel een der wegen niet een
voorrangsweg, een onverharde weg of uit-
rit is.
Het verkeer van onverharde wegen of uit-
ritten moet altijd voorrang geven aan het
overige verkeer.
DE BRUINE „KOOL" DER
BRABANTSCHE VENEN.
Sinds het uitbreken van den oorlog, hoort
men in de Brabantsche Peel het vermoeden
uitspreken, dat de nieuwe omstandigheden
wellicht een betere conjunctuur voor de turf-
nijverheid zullen brengen. Men grondt dit
vermoeden op het feit, dat in den vorigen
oorlog, speciaal in de laatste oorlogsjaren. de
turf een product was, dat als brandstof
tezamen met bruinkool moest voorzien in het
tekort aan steeunkolen. Het was omstreeks
1917 zo6 gesteld, dat scheepsladingen werden
verzonden, zelfs naar streken, waar men
vcorheen nooit turf had gestookt.
Thans s weliswaar de productie onzer Lim-
burgsche mijnen in de laatste 25 jaren der-
mate opgevoerd, dat zij kunnen voorzien in
de volledige Nederlandsohe consumptie en
men zou dus geneigd zijn de turf in dezen oor
log geen kans te geven, maar men rekent
erop, dat bij een verdere verscherping van de
economische situatie ook de steenkool niet
kan ontkomen aan prijsstijging.
Hierop nu heeft men in de Peel het oog.
'Het is niet onwaarschijnlijk, dat in de nabije
toekoimst de kolenprijzen die van turf ver te
boven gaan, waarin vanzelf de kans ligt op-
gesloten op de toenemende consumptie voor
de laag geprijsde turf, ook voor fabrieks-
gebruik.
Uit den vorigen oorlog weet men zich te
herinneren, dat vele industrieelen over de
bezwaren aan turf als fabrieksbrandstof ver-
bonden, heenstapten, wat eveneens honderden
huismoeders in haar keuken hebben gedaan.
Het is hierop, dat men in de Brabantsche
Peel verwachtingen bouwt.
DE PHOBOS EEN BRITSCHE HAVEN
BINNENGESLEEPT.
Het tankschip Phobos van de N.V. Nederl.
Indische Tankstoomboot Maatschappij, dat bij
de Britsche Zuidoostkust op een mijn is ge-
loopen, waarbij zeven personen het leven
hebben gelaten (o.m. de stuurman, uit Vlis-
singen afkomstig), is door sleepbooten een
Britsche haven binnengebracht.
Aanvankelijk werd gevreesd dat de Phobos
zou zinken en de bemanning begaf zich oan
land. Ondanks de ernstige schade, welke het
schip had opgeloopen, bleef het echter drijven.
Reddingsploegen en duikers begaven zich
met sleepbooten naar de plaats, waar het
schip voor anker lag en gingen aan boord.
Later keerde ook de bemanning naar de Pho
bos terug.
Omdat aan boord van het tankschip slechts
een zeewaardige boot was overgebleven
de andere waren door de explosie vernield
werd een reddingboot opgedragen een oogje
in het, zeil te houden. Deze reddingboot keer
de, na 24 uur in de buurt te zijn gebleven, in
de haven terug*. De zee in de omgeving van
het tankschip was bedekt met een dikke laag
olie, welke uit een twintig tot dertig voet
groot gat aan stuurboord stroomde. Het over-
trof alle verwachtingen, dat de Phobos drij-
vende bleef. Het was slechts te danken aan de
krachtinspanningen van de leden van de red
dingsploegen en van de duikers, die dag en
nacht aan de pompen bleven en het schip in-
middels herstelden, dat het gelukt is de Pho
bos in veilige haven te brengen.
KEURING VAN BUITENGEWOON
DIENSTPLICHTIGEN.
De minister van Defensie heeft aan de bur-
gemeesters medegedeeld, dat, zooals bekend
is, bij kon. besluit van 5 Februari 1940, no.
49. is bepaald, dat in verband met de buiten
gewone omstandigheden tot opkomst in wer
kelijken dienst worden verplicht de buiten
gewoon dienstplichtigen van de lichtingen
1938. 1939 en 1940. De wenschelijkheid kan
zich voordoen om te zijner tijd ook buitenge
woon dienstplichtigen van oudere lichtingen
dan van 1938 in werkelijken dienst te doen
komen. Voor oproeping in werkelijken dienst
zouden dan in de eerste plaats in aanmerking
komen de buitengewone dienstplichtigen van
de lichtingen 1937 en 1936.
Het grootste deel der buitengewone dienst
plichtigen van deze lichtingen is echter nog
niet voor den dienst gekeurd. Daarom ligt
het in het voomemen om, alvorens tot op
roeping in werkelijken dienst van deze lich
tingen wordt overgegaan, hen, die nog niet
zijn gekeurd, met toepassing van art. 44 van
het Dienstplichtbesluit, in de gelegenheid te
stellen bij een keuringsraad een uitspraak te
verkrijgen omtrent de geschiktheid voor den
dienst. Hoewel deze keuring niet verplicht zal
zijn, meent de minister te mogen verwachten.
dat de meesten hunner zich aan dit onder-
zoek fcullen onderwerpen.
De keuringsraden zullen daartoe in de
maanden Mei, Juni en Juli a.s. zitting houden.
Zij, die de gelegenheid krijgen om dit onder-
zoek te ondergaan. doch hiervan geen ge-
bruik maken, worden eerst
werkelijken dienst gekeurd.
na opkomst in
DE DUITSCHE VLIEGERS VERTROKKEN.
De vier door den IJmuider motorkotter
aangebrachte Duitsche vliegers, die in de
Noordzee waren opgepikt uit een rubberboot,
zijn via Beverwijk naar Dultschland terug-
gekeerd. Zij behoefden niet gei'nterneerd te
worden omdat zij buiten de driemijlsgrens
waren opgenomen, dus buiten de territoriale
wateren.
WIJZIGING ZIEKTEWET.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging
van de Ziektewet. De strekking hiervan is,
het uit te keeren ziekengeld te verhoogen
met den kinderbijslag en de regeling inzake
erkenning als bedrijfsvereeniging te herzien.
Het ontwerp beoogt in de eerste plaats aan-
sluiting aan de kinderbijslagwet, op het punt
van de ziekengelduitkeering. Aangezien de
ziekengelduitkeering in de plaats treedt van
het loon, dat de verzekerde, toen hij ziek werd
genoot, is het rationeel, dat het ziekengeld
wordt verhoogd met den kinderbijslag, waarop
de verzekerde aanspraak had toen de ziekte
intrad.
De kinderbijslag, waarmede het ziekengeld
wordt verhoogd, wordt toegekend door het
betrokken ziekteverzekeringsorgaan,
komt niet ten laste van dat orgaan.
Het tweede oogmerk is gericht op herzie-
ning van de regeling omtrent de erkenning
als bedrijfsvereeniging.
De thans omtrent die erkenning geldende
regeling bevat een aantal leemten en gebre-
ken, welke, naar de ervaring heeft doen zien,
de bedoeling welke bij den wetgever heeft
voorgezeten toen hij naast de Raden van Ar-
beid, als openbare lichamen, ook uit het
maatschappelijk leven opgekomen organen,
bedrijfsvereenigingen, bij de uitvoering der
verplichte ziekteverzekering betrok, niet tot
voile verwezenlijking heeft doen komen.
Erkenning van een vereeniging als bedrijfs
vereeniging zal aldus wordt voorge-
steld alleen mogelijk zijn, indien de
erkenning vragende vereeniging is opge-
richt door ten minste twee naar het oordeel
van den minister van Sociale Zaken algemeen
erkende eentrale organisaties van werkgevers
en ten minste twee naar vorenbedoeld oor
deel algemeen erkende eentrale organisaties
van arbeiders.
Naar de voorgestelde wijziging zal voor de
uitvoering der ziekteverzekering voor een
bedrijf of een bepaald gedeelte van een be-
drijf niet meer dan een bedrijfsvereeniging in
aanmerking komen en dan sledhts die, welke
als representatief voor het bedrijf of bedrijfs-
gedeelte kan worden besehouwd.
Ten slotte wordt de positie van de vakbe-
drijfsvereeniging tegenover de algemeene be
drijfsvereeniging versterkt door het voorstel
om te bepalen, dat de statuten eener alge
meene bedrijfsvereeniging de bepaling moe
ten inhouden, dat geen lid kunnen zijn werk
gevers, voor wie de mogelijkheid bestaat zich
aan te sluiten bij een als representatief voor
een bedrijf of voor een bedrijfsgedeelte aan-
geduide bedrijfsvereeniging.
„SPIONNEN EN SPIONNAGE".
De Nederlander (c.h.) herinnert in een ar-
tikeltje aan de actie in de pers en in de Sta-
ten-Generaal voor een krachtiger overheids-
optreden tegen spionnage. Het blad schrijft
daaromtrent o.m.:
Het rechtsbewustzijn van ons volk is op
het oogen'olik zonder eenigen twijfel gericht op
strengere straffen voor, en sneller berechting
van spionnen.
Dat dit ook bij officieele en semi-officieele
instanties wordt in'gezien, blijkt en uit de
reactie van den minister van Justitie op de
opmerkingen hierover, die in de Kamers zijn
gemaakt 6n uit het speciale A.N.P.-bericht,
dat ons kwam uitleggen, waarom in de spion-
nage-zaak der beide ambtenaren geen hoogere
straffen konden worden geeischt.
Het schijnt ons een juiste opvatting van de
taak van den radio-omroep en Wij verheu-
gen ons dit na de critiek, die wij onlangs
oefenden, eens te kunnen zeggen indien de
leiding van een omroepvereeniging ook voor
de microfoon uiting geeft aan die in ons volk
levende wenschen met betrekking tot de be
rechting van spionnen.
Zoo wa3 dan ook dezer dagen de N.C.R.V.
voomemens dit onderwerp te doen behandelen
door haar voorzitter, Mr. Van der Deure.
Het bleef echter bij 'n voornemen. Op den
dag van de voorgenomen uitzending immers
kwam er een telegram van de Radio-Omroep
Controle-Commissie binnen, waaruit bleek,
dat tegen de uitzending bezwaren bestonden
wegens strijd met de wettelijke bepalingen.1
Wat den inhoud van de verboden radio-
lezing betreft, merkt het c.h. blad op:
,,Wij hebben den tekst van de geweigerde
lezing onder oogen gehad en kunnen niet an-
ders zeggen dan dat daarin op alleszins ver-
antwoordelijke wijze op een snellere en meer
afdoende bestrijding van het spionnagegevaar
werd aangedrongen.
.Natuurlijk behoeft men het met dien aan-
drang niet eens te zijn. En men kan ook van
oordeel zijn, dat niet de in die lezing voorge
stelde methoden van berechting, maar andere
wegen beter tot het doel zullen leiden.
,Maar daarmede behoeft de Controle Com-
missie toch geen bemoeienis te hebben.
,,Die Commissie oordeelt uitsluitend of er
strijd is met de wettelijke bepalingen en die
strijd was, naar ons oordeel, dat zooals wij
zeiden gebaseerd is op lezing van den vol-
ledigen aangeboden tekst, geenszins aan-
wezig.
,,Wij zouden ons kunnen indenken, dat de
Commissie weglating of verzachting zou heb
ben gevraagd van een enkel voorbeeld van
spionnage-mogelijkheden, waarmede de lezing
zou zijn aangevangen, maar het blijft ons een
raadsel waarom de kern van de lezing zelve
als strijdig met de wettelijke bepalingen is
verboden.
,,Men moet den belangrijken uitingsvorm,
die de radio dan toch is, in deze tijden niet
meer beperken dan werkelijk noodig is.
,Van deze noodzakelijkheid zijn wij in dit
geval geenszins overtuigd.
,,Integendeel wij hadden in het landsbelang
gaarne gezien, dat Mr. Van der Deure's woord
de luisteraars had bereikt.
Geen justitieel optreden tegen publi-
catie van den tekst der radio-rede in
het omroepblad van de N.C.R.V.
Een der correspondenten van de N. R. Crt.
meldde nog:
Naar aanleiding van het conflict, dat ge-
rezen zou zijn tusschen de omroepleiding van
de N.C.R.V. en de justitie inzake de publica-
tie van de verboden radiorede van Mr. A. van
der Deure over Spionnen en spionnage" in
den gids van bovengenoemde radiovereeniging
en waaromtrent allerlei geruehten de ronde
hebben gedaan, hebben wij een onderhoud
gehad met den heer D. Peereboom, leider van
het te Ede gevestigde secretariaat en van den
propagandadienst der N.C.R.V.
De heer Peereboom verklaarde, dat na het
verbod der controlecommissie tot uitzending
der rede, het plan bestond de redevoering in
extenso af te drukken in het orgaan der ver
eeniging, aangezien men van meening was,
voor het door de microfoon gesproken
dat
woord andere normen gelden dan voor het-
geen in krant of tijdschrift wordt gepubli-
ceerd.
Aangezien de Minister van justitie ook be
zwaren maakte tegen het afdrukken van
..Spionnen en spionnage" in het orgaan der
vereeniging is, na een overleg, waarbij de
N.C.R.V. haar standpunt natuurlijk verdedig-
de, besloten de rede niet in den omroepgids
af te drukken.
Aanvankelijk was men wel daarmede be-
gonnen. doch als uitvloeisel van het boven
genoemde overleg, werden de reeds gereed-
gemaakte exemplaren vernietigd en verscheen
de gids op den gewonen tijd zonder de be-
wuste rede.
Van inbeslagneming van de oplage en ver-
nietiging van het zetsel op last der justitie is
echter aldus de heer Peereboom geen
sprake geweest.
maar j HULDIGING VAN STUURMAN BRONS.
Ondersoheiding verlee.nd voor be-
toonden mood bij de ramp van de
,,Slied recht".
Dinsdagmorgen vond in de receptiezaal van
de N.V. Phs. van Ommeren's Scheepvaart-
bedrijf te Rotterdam, de uitreiking plaats van
de zilveren De Ruyter-medaille aan stuurman
P. Brons, van het getorpedeerde stoomschip
,,Sliedrecht".
Aanwezig waren de inspecteur-generaal van
den Raad voor de Scheepvaart, de heer P. S.
van 't Haaff. de heer Phs. van Ommeren Jr.,
Mr. H. J. Knottenbelt, de heer Phs. van Om
meren P.Jzn., alsmede leden van de directie
en eenige procuratiehouders van de Stoom-
vaartmij ,,De Maas", waaraan de ,,Sliedrecht"
behoorde.
Stuurman Brons was vergezeld van zijn
moeder, twee broers en een zuster. Voorts
woonden drie geredde matrozen van de „Slie-
drecht", Driessen, Storm en van der Knoop,
de plechtigheid bij.
De inspecteur-generaal van den Raad voor
de Scheepvaart. wees erop, dat de Michiel-
Adriaenezoon de Ruyter-medaille maar een-
maal in het jaar, op den gebcortedag van den
admiraal, 24 Maart, uitgereikt wordt. Daar
deze datum dit jaar op Zonda.g viel, moest de
uitreiking Dinsdag ges'chieden. De medaille
wordt toegekend aan schippers, stuurlieden en
nuere opvarenden ter koopvaardij, die zich
door moedig gedrag, beleid en durf op het ge
bied der scheepvaart onderscheiden hebben.
Van al deze karaktertrekken heeft stuurman
Pieter Brons bij de ramp van de „Sliedrecht"
op prachtige wijze blijk gegeven. Dank zij zijn
optreden heeft ten minste een gedeelte van de
bemanning geen rampzalig einde in de golven
gevonden.
Na het voorlezen en het overhandigen van
het Koninklijk besluit heeft de inspecteur-
generaal stuurman Brons de De Ruyter-
medaille op de borst gespeld.
Stuurman Brons heeft voor de pnderschei-
ding bedankt. Hij memoreerde de hartelijke
ontvangst, die hem in Engeland en daarna in
Nederland ten deel gevallen was en gewaagde
voorts van den strijd van de eerste sloep van
de ,,Sliedrecht", die mogelijk nog heviger moet
zijn geweest dan die van de sloep, waarin hij
en zijn mannen hebben gezeten. Stuurman
Brons herdacht den steun, dien hij ondervon-
den had van de mede-inzittenden van zijn
sloep. Met de bekende zeemansbescheidenheid
sprak hij er zijn twijfel over uit, of hij wel
gerechtigd was, de Ruyter-medaille te dragen.
Tenslotte sprak de heer Phs. van Ommeren
P.Jzn., die stuurman Brons gelukwenschte
met de verkregen onderscheiding. Helaas
moest hij deze gelukwensch gepaard laten
gaan aan de droevige nagedachtenis aan de
omgekomenen bij de ramp van de „Slie-
drecht Stuurman Brons moet volgens spre-
ker de eer zien, die den zeeman in het alge
meen bewezen wordt, voor zijn moeilijke en
zware taak, vooral in deze tijden.
Na afloop van de plechtigheid werden ver-
verschingen geserveerd.
EXCURSIE VAN TWEEDE KAMERLEDEN
NAAR DEFENSIE WERKEN.
Donderdag en Vrijdag zullen de leden van
de Tweede Kamer, die een desbetreffende uit-
noodiging van den Minister van Defensie heb
ben aangenomen, onder leiding van een offi-
cier van het Algemeen Hoofdkwartier, kapi-
tein P. Gips, een excursie maken langs 's lands
defensiewerken. Den eersten dag staat een
bezoek aan Noord-Brabant op het program-
ma ten den volgenden dag een tocht door de
provincie Gelderland, Utrecht en Noord-Hol-
land. Dien dag zal de Minister van Defensie
de excursisten „ergens" opwachten en toe-
spreken.
IJMUIDER TREILER VERGAAN.
Bij de N.V. visscherij-maatschappij ,,De
Daad", is bericht ingekomen, dat de IJmuider
treiler ..Protinus" IJm. 85, welke op 18 Maart
van IJmuiden ter visscherij was vertrokken,
door onopgehelderde oorzaak is gezonken. Bij-
zonderheden ontbreken nog.
Een Britsch oorlogsschip trof een deel der
bemanning, dat zich in veiligheid had weten
te brengen, drijvende op een vlot aan. Het
waren acht opvarenden en deze zijn door het
oorlogsschip in een haven aan de Oostkust
van Engeland binnengebracht. De bemanning
bestond uit elf koppen, zoodat nog drie perso
nen worden vermist.
BELGISCHE STEENKOLEN
NAAR ITALIC
Londen ziet hierin een ontduiking
van de Britsche controle.
United Press meldt uat Londen: De Brit
sche autoriteiten toonen zich bezorgd over de
in de pers verschenen beridhten uit Brussel,
volgens welke Italie 2 millioen ton Belgische
steenkolen per jaar zou gaan importeeren,
terwijl Belgie, die een dergelijke hoeveelheid
steenkolen niet kan missen, deze door Duit
sche steenkolen zal aanvullen.
Verder melden de berichten, dat het Ita-
liaansche stoomschip ,,Confidenca" thans
9000 ton steenkolen te Antwerpen laadt.
Mochten deze berichten waarheid bevatten,
dan zouden de Britsche autoriteiten een zoo
danige ontduiking van de Britsche controle als
zeer ernstig beschouwen en men verwacht,
dat de Britsche regeering dan nieuwe maat-
regelen zal nemen om een dergelijke ontdui
king te voorkomen.
De gespecificeerde bepalingen van de over-
eenkomst tusschen Engeland en Italie, waar
onder Engeland in begin Maart een aantal
Italiaansche schepen die met Duitsche steen
kolen geladen waren, heeft vrijgegeven, stipu-
leeren, dat Italie niet zal trachten om verder
Duitsche steenkolen via neutrale havens aan
de Noordzee te betrekken. Aangezien deze
bepalingen nooit gepubliceerd werden is het
niet duidelijk of regelingen, zooals de bench-
ten uit Brussel aangeven, in de overeenkomst
werden behandeld.
Om dergelijke veschepingen via Belgie te
blokkeeren zou Engeland zich op den letter
of den geest van bovengenoemde regeling met
Italie kunnen beroepen of trachten Belgie
over te halen om van dergelijke praktijken af
te zien, die door Engeland nauwelijks als
neutrale handelingen besehouwd kunnen
worden.
In Februari j.l. hebben Engeland en Belgie
een overeenkomst geteekend, waarin de
wederexport naar Duitschland van Belgie
wordt toegestaan en geregeld, doch het is niet
bekend of deze overeenkomst ook de weder-
uitvoer van Duitschland via Belgie bevat.
DE LUOHTAANVAL CP SYLT.
Reuter meldt uit Londen, dat de oorspron-
kelijke Engelsche beweringen omtrent de
schade, welke op Sylt is aangericht gedurende
een luchtaanval, welke zeven uur geduurd
heeft, niet overdreven zijn geweest. De auto
riteiten hebben zich daarvan overtuigd op
grond van de rapporten van de betrokken
vliegers en van de verklaringen uit neutrale
bronnen.
Het officieele doelwit was de basis voor
zeevliegtuigen te Hornum, die een mijl lang
en driekwart mijl breed is. De geheele opper-
vlakte van Sylt is 80 vierkante mijl, zoodat
er heel wat plaatsen zijn, waar verstrooide
bommen terecht gekomen kunnen zijn en die
aan de neutrale journalisten op hun rondrit
onder geleide aangewezen kunnen zijn. Ter
versterking van de suggestie werd dezen jour
nalisten niet vergund de werkelijke schade in
oogenschouw te nemen. Hoe zouden de nazi's
ook iemand, met hoe goede papieren ook, ver-
gunnen een bezoek te brengen aan zulk een
belangrijke militaire basis?
EEN VREDES-ULTIMATUM
De vroegere president van Finland, Svin-
hufvud, heeft tijdens zijn verblijf te Kopen-
hagen op zijn reis van Italie naar Finland sen
interview verleend aan het Deensche blad
,.B.T. Ten aanzien van de plannen voor sen
defensief verbond van de Scandinavische lan
d-en zeide hij, dat zijns inziens geen haast bij
deze zaak is. Het is belangrijker, dat Zweden
thans bewapent.
Over de mogelijkheid van een algemeenen