Ter Neuzensche Courant Binnenland Buitenland Woensdag 27 Maart 1940 No. 10.046 TWEEDE BLAD VAN VRIJSTELLING WEGENS BROEDERDIENST. LICHTIN1G 1941. De Burgemeester van TERNEUZEN brengt het volgende ter -kennis van belanghebbenden Algemeene bepalingen. Voor vrijstelling wegens broederdienst komen vdor anderen in aanmerking zij, van wie de meeste broeders (hieronder te ver- staan wettige broeders en halfbroeders) heb- ben gediend of tot dienst verplicht zijn en van dezen zij, die behooren tot gezinnen met de meeste kinderen (hieronder te verstaan broe ders, halfbroeders en stiefbroeders, zusters, halfzusters en stiefzusters). De broeder of halfbroeder, die gediend heeft of tot dienst verplicht is, moet verkeeren im een van de volgende gevallen: a. tot gewoon dienstplichtige bestemd zijn, voor zoover de voor zijn injlijving bepaalde datum nog niet is aangebroken; b. als gewoon dienstplichtige of als vrij- williger tot de land- of tot de zeemacht be hooren; c. 30 dagen in werkelijken dienst zijn ge- weest; <i. militair pensioen genieten of genoten hebben; e. gedurende zijn werkelijken dienst zijn overleden. Als werkelijke dienst wordt ook besehouwd de dienst van hem, die op grond van gewetens- bezwaren is te werk gesteld bij' een burger- lijken tak van staatsdienst. Voorts bestaan er nog bepalingen omtrent het tijdstip, waarop de verschillende gevallen moeten bestaan, alsmede omtrent het al of niet meerekenen van genoten verlof, enz. Bijzondere bepalingen. Wie nog niet den wensch om vrijgesteld te worden te kennen hebben gegeven. Personen, die tot dusver geen blijk hebben gegeiven vrij gesteld te willen worden, moeten, indien zij voor vrijstelling in aanmerking wenschen te komen, daartoe hun verlangen tusschen 16 en 30 April a.s. bij den burgemeester kenbaar maken. Het is van belang daartoij mede te brengen: a. het trouwboekje of het familieboekje van hun ouders; b. de zakiboekjes van broeders of het be- wijs, dat zij tot gewoon dienstplichtige be stemd zijn, of een ander stu-k betreffende hun militaire hoedanigheid. Wie bij nader inzien niet voor vrijstelling in aanmerking wenschen te komen. Degenen, die bij de inschrjjving of later hebben ver- klaard voor vrijstelling in aanmerking te wil len komen en deze vrijstelling thans niet meer wenschen, moeten hiervan zoo spoedig moge- lijk in ieder geval v66r 30 April a.s. mededeeling doen aan den burgemeester. Wie een nadere opgaaf hebben te doen. Zij, van wie na 1 October j.l. een of meer bleeders zijn komen te verkeeren in een der gevallen, hierv66r onder c, d of e genoemd, moeten hiervan tusschen 16 en 30 April a.s. opgaaf doen aan den burgemeester. Opkomst in geval van oorlog, ooriogsgevaar of andere buitengewone Omstandigheden. De mogelijkheid bestaat, dat zij, die vrijstelling wegens broederdienst ontvangen, toch, als buitengewoon dienstplichtige, verplicht wor den tot het vervullen van werkelijken dienst. Later zal het echter voor deze personen wel verschil maken of zij in de positie van ge woon of van buitengewoon dienstplichtige verkeeren. Openbare bekendmaking beslissing vr ijstellingsgeva lien. Eerst nadat alle vrijstellingsaanvragen door den Commissaris der Koningin zullen zijn be- oordeeld, kan worden bepaald, in welke ge vallen de vrijstelling zal kunnen worden ver- leend. Hiervan zal bij openbare kennisgeving mededeeling worden gedaan. Tijdstip waarop op de aanvragen een be slissing kan worden genomen. Op alle aan vragen om vrijstelling wegens broederdienst voor ingeschrevenen voor bovengenoemde liehting zal eerst in Juli of Augustus a.s. een beslissing kunnen worden genomen. Terneuzen, 27 Maart 1940. De Burgemeester voomoemd, P. TELLEGEN. HET EERSTE KIEVITSEI AAN H. >1. DE KONINGIN AANGEBODEN. Twee kievitseierenzoekers, de heeren A. Klop en M. IJ. Rijpma. hebben gedurende de Paaschdagen de eerste kievitseieren gevonden en deze aan de leden van net Koninklijk Huis aangeboden. Op Eersten Paaschdag vonden beide zoekers 's morgens het eerste ei, dat zij nog denzelfden middag ten paleize Noord- einde aanboden. Daar de Koningin op het oogenblik te Soestdijk verblijft, werd het ei aangenomen en doorgezonden. In den och- tend van den Tweeden Paaschdag gingen de- zelfde zoekers nogmaals op stap en zij vonden hog juist vier eieren, te&n voor elk lid van het Prinselijke gezin, welke zij 's-middags even- eens in het Noordeinde bezorgden. Het is overigens geen toeval, dat deze West- landers zoo succesrijk hebben gezocht. Ieder voorjaar besteden zij een groot deel van hun vrijen tijd aan het zoeken van eieren en het vorige jaar brachten zij het binnen enkele weken tot een totale vondst van ruim 200 kievitseieren. Nog meer kievitseieren. W. Hofstra en N. Lenos te Speers onder Sybrandaburen hebben Dinsdagochtend het eerste kievitsei in de provincie Friesland on der de gemeente Rauwerderhem gevonden. Zij hebben het aangeboden aan het Prinselijke paar. De heer H. Schrale, veehouder te IJsbrech- tum bij Sneek heeft eveneens een kievitsei gevonden, dat is opgezonden naar Prinses Juliana. AVONTUUR VAN PRINS BERNHARD. Bij een bezoek dat Prins Bernhard dezer dagen, namens H.M, de Koningin, aan een ge- inundeerd gebied gebracht heeft, is Z.K.H. op koude en natte obstakels gestuit. En toch was het resultaat ervan, dat er den avond van dien dag twee zeer gelukkige militairen war en. In twee auto's reden Prins Bernhard en generaal-majoor v. d. Bent door het onder water staande gebied, over een dijk, die even eens onder den waterspiegel verdwenen was. let was moeilijk rijden voor de chauffeurs, maa»' toch ging alles goed, tot plotseling de uitlaat van den voorsten wagen, die van ge- generaal v. d. Bent, onder water kwam. De auto pruttelde en sloeg af. Om den wagen weer aan den gang te brengen, probeerde de chauffeur van Prins Bernhard den voor hem staanden wagen op te duwen, doch het eenige gevolg was, dat de bumpers in elkaar grepen en nu beide auto's voor- noeh aehteruit kon- den. De Prim/ generaal v. d. Bent en overste Phaff stapten uit en wandelden dwars door het water naar de te bezichtigen werken,. welke waadpartij den Prins de opmerking ont- lokte, dat het jammer was dat hij zijn foto- toestel niet bij zich had. Terwijl het hooge gezelschap de verdedi- gingswerken in oogenschouw nam, stonden de chauffeur en de ordonnans van den generaal, een korporaal van den motordienst, in het water te werken om de auto's weer los en op gang te krijgen. Het gelukte, en toen de Prins, die het geval van den vroolijken kant bekeek, terugkwam, was het werk ofgeloo- pen. Prins Bernhard was vol lof en op aar- dige wijze beloonde hij de militairen, toen de wagens weer aan heft Paleis Soestdijk terug- gekomen waren. De Prins kwam met Prinses Beatrix voor het raam en de jongens keken hun oogen uit. Even later kwam ook Prinses Juliana even kijken. Maar voor den ordonnans van den generaal was de zaak hiermede nog niet uit. Het was den Prins ter oore gekomen, dat het polshor- loge van den korporaal bij het „reddingswerk" verdronken was. Den volgenden avond kwam Prins Bernhard hem persoonlijk een nieuw klokje brengen. Het spreekt van zelf, dat dit horloge voor den jongen militair ook later, als hij weer terug is in de burgermaatschappij, een bijzondere beteekenis zal behouden. VREEMDE VLIEGTUIGEN BOVEN ONS LAND. De Regeeringspersdienst meldt: Zondagavond en -nacht zijn boven het Noor- den van ons land eenige vreemde vliegtuigen gesignaleerd. In verband met de duisternis kon de natio- naliteit niet worden vastgesteld. De vliegtuigen bewogen zich zoowel in Wes- telijke als in Oostelijke richting. Zij zijn op verschillende plaatsen onder vuur genomen. GARAGES VAN HOTELS WORDEN IN HET ZOMERSEIZOEN ZOOVEEL MOGELIJK ONTRUIMD. Blijkens een legerorder heeft de Minister van Deftensie, ter voorkoming van de dikwijls aanzienlijke schade, die hotels en restaurants zouden kunnen lijden, wanneer zij tot hun be- drijven behoorende garages niet ter beschik- king hunner bezoekers kunnen stellen, door- dat deze garages geheel of grootendeels ge- vorderd zijn als stallingruimte voor militaire voertuigen, bepaald, dat wanneer daartoe door betrokkenen het verzoek wordt gedaan garages, ten aanzien waarvan de mogelijk heid op zoodanige schade bestaat, gedurende het zomerseizoen waaronder in beginsel is te verstaan de periode van 20 Maart tot 20 September zooveel mogelijk ontruimd en ter beschikking der eigenaren gesteld dienen te worden onder beeindiging der vordering. Moeten dientengevolge motorvoertuigen in de open lucht worden opgesteld, dan moeten de motorkap der automobielen, alsmede de motorrijwielen onder dekzeilen geplaatst worden. HET GROOTSTE ROTTERDAMSCHE HOTEL TOT VERDWIJNEN GEDOEMD. Naar de N. R. Crt. verneemt, zal het be- kende hotel, cafe en restaurant Coomans te Rotterdam op 1 April gesloten worden. Daar- mee verdwijnt een tetablissement, dat eenige generaties lang een belangrijke rol gespeeld heeft in het openbare leven van de Maasstad en daarmee verdwijnt tevens het hotel met de grootste accomodatie, waarover Rotterdam beschikte. TOENEMEND AANTAL VERKEERS- ONGEVALLEN. Onoordeeiiomdig links afslaan ver- oorzaakt veel ongelukken. Blijkens de gegevens van het Centraal Bureau voor de statistiek bedraagt het aan- tal verkeersslachtoffers voor de maand December 1939 meer dan in December 1938, schrijft de K.N.A.C. De cijfers van de laatste zes gepubliceerde maanden zijn als volgt (tusschen haakjes de overeenkomstige cijfers van het voorgaande jaar) Gedood Juli 54 (71) (68) (68) (90) (68) (42) Ernstig gewond 461 (401) Augustus 92 September 68 October 76 November 59 December 55 513 421 606 378 341 (429) (452) (408) (365) (312) Een groot gedeelte der verkeersongevallen blijkt nog immer te worden veroorzaakt door het op onoordeelkundige wijze links afslaan. Ten onrechte bestaat nog bij velen de meening, dat men door het tijdig geven van een teeken, dat men van zins is links af te slaan, eenig recht van voorrang zou kunnen doen gelden op het achterop komende ver- keer. Niets is minder waar. Te alien tijde dient de weggebruiker zich er eerst van te overtuigen of de voorgenomen richtingver- andering voor het overige verkeer op den weg geen gevaar oplevert. In het algemeen geldt derhalve op den doorgaanden weg recht door gaat voor" (welke bepaling in het nieuwe wegenverkeersreglement meer uitvoe- rig is opgenomen). De regel „rechts gaat voor" geldt slechts voor het verkeer op twee verschillende wegen, die elkaar kruisen of zich met elkaar vereenigen en dan nog altijd slechts voor zooveel een der wegen niet een voorrangsweg, een onverharde weg of uit- rit is. Het verkeer van onverharde wegen of uit- ritten moet altijd voorrang geven aan het overige verkeer. DE BRUINE „KOOL" DER BRABANTSCHE VENEN. Sinds het uitbreken van den oorlog, hoort men in de Brabantsche Peel het vermoeden uitspreken, dat de nieuwe omstandigheden wellicht een betere conjunctuur voor de turf- nijverheid zullen brengen. Men grondt dit vermoeden op het feit, dat in den vorigen oorlog, speciaal in de laatste oorlogsjaren. de turf een product was, dat als brandstof tezamen met bruinkool moest voorzien in het tekort aan steeunkolen. Het was omstreeks 1917 zo6 gesteld, dat scheepsladingen werden verzonden, zelfs naar streken, waar men vcorheen nooit turf had gestookt. Thans s weliswaar de productie onzer Lim- burgsche mijnen in de laatste 25 jaren der- mate opgevoerd, dat zij kunnen voorzien in de volledige Nederlandsohe consumptie en men zou dus geneigd zijn de turf in dezen oor log geen kans te geven, maar men rekent erop, dat bij een verdere verscherping van de economische situatie ook de steenkool niet kan ontkomen aan prijsstijging. Hierop nu heeft men in de Peel het oog. 'Het is niet onwaarschijnlijk, dat in de nabije toekoimst de kolenprijzen die van turf ver te boven gaan, waarin vanzelf de kans ligt op- gesloten op de toenemende consumptie voor de laag geprijsde turf, ook voor fabrieks- gebruik. Uit den vorigen oorlog weet men zich te herinneren, dat vele industrieelen over de bezwaren aan turf als fabrieksbrandstof ver- bonden, heenstapten, wat eveneens honderden huismoeders in haar keuken hebben gedaan. Het is hierop, dat men in de Brabantsche Peel verwachtingen bouwt. DE PHOBOS EEN BRITSCHE HAVEN BINNENGESLEEPT. Het tankschip Phobos van de N.V. Nederl. Indische Tankstoomboot Maatschappij, dat bij de Britsche Zuidoostkust op een mijn is ge- loopen, waarbij zeven personen het leven hebben gelaten (o.m. de stuurman, uit Vlis- singen afkomstig), is door sleepbooten een Britsche haven binnengebracht. Aanvankelijk werd gevreesd dat de Phobos zou zinken en de bemanning begaf zich oan land. Ondanks de ernstige schade, welke het schip had opgeloopen, bleef het echter drijven. Reddingsploegen en duikers begaven zich met sleepbooten naar de plaats, waar het schip voor anker lag en gingen aan boord. Later keerde ook de bemanning naar de Pho bos terug. Omdat aan boord van het tankschip slechts een zeewaardige boot was overgebleven de andere waren door de explosie vernield werd een reddingboot opgedragen een oogje in het, zeil te houden. Deze reddingboot keer de, na 24 uur in de buurt te zijn gebleven, in de haven terug*. De zee in de omgeving van het tankschip was bedekt met een dikke laag olie, welke uit een twintig tot dertig voet groot gat aan stuurboord stroomde. Het over- trof alle verwachtingen, dat de Phobos drij- vende bleef. Het was slechts te danken aan de krachtinspanningen van de leden van de red dingsploegen en van de duikers, die dag en nacht aan de pompen bleven en het schip in- middels herstelden, dat het gelukt is de Pho bos in veilige haven te brengen. KEURING VAN BUITENGEWOON DIENSTPLICHTIGEN. De minister van Defensie heeft aan de bur- gemeesters medegedeeld, dat, zooals bekend is, bij kon. besluit van 5 Februari 1940, no. 49. is bepaald, dat in verband met de buiten gewone omstandigheden tot opkomst in wer kelijken dienst worden verplicht de buiten gewoon dienstplichtigen van de lichtingen 1938. 1939 en 1940. De wenschelijkheid kan zich voordoen om te zijner tijd ook buitenge woon dienstplichtigen van oudere lichtingen dan van 1938 in werkelijken dienst te doen komen. Voor oproeping in werkelijken dienst zouden dan in de eerste plaats in aanmerking komen de buitengewone dienstplichtigen van de lichtingen 1937 en 1936. Het grootste deel der buitengewone dienst plichtigen van deze lichtingen is echter nog niet voor den dienst gekeurd. Daarom ligt het in het voomemen om, alvorens tot op roeping in werkelijken dienst van deze lich tingen wordt overgegaan, hen, die nog niet zijn gekeurd, met toepassing van art. 44 van het Dienstplichtbesluit, in de gelegenheid te stellen bij een keuringsraad een uitspraak te verkrijgen omtrent de geschiktheid voor den dienst. Hoewel deze keuring niet verplicht zal zijn, meent de minister te mogen verwachten. dat de meesten hunner zich aan dit onder- zoek fcullen onderwerpen. De keuringsraden zullen daartoe in de maanden Mei, Juni en Juli a.s. zitting houden. Zij, die de gelegenheid krijgen om dit onder- zoek te ondergaan. doch hiervan geen ge- bruik maken, worden eerst werkelijken dienst gekeurd. na opkomst in DE DUITSCHE VLIEGERS VERTROKKEN. De vier door den IJmuider motorkotter aangebrachte Duitsche vliegers, die in de Noordzee waren opgepikt uit een rubberboot, zijn via Beverwijk naar Dultschland terug- gekeerd. Zij behoefden niet gei'nterneerd te worden omdat zij buiten de driemijlsgrens waren opgenomen, dus buiten de territoriale wateren. WIJZIGING ZIEKTEWET. Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging van de Ziektewet. De strekking hiervan is, het uit te keeren ziekengeld te verhoogen met den kinderbijslag en de regeling inzake erkenning als bedrijfsvereeniging te herzien. Het ontwerp beoogt in de eerste plaats aan- sluiting aan de kinderbijslagwet, op het punt van de ziekengelduitkeering. Aangezien de ziekengelduitkeering in de plaats treedt van het loon, dat de verzekerde, toen hij ziek werd genoot, is het rationeel, dat het ziekengeld wordt verhoogd met den kinderbijslag, waarop de verzekerde aanspraak had toen de ziekte intrad. De kinderbijslag, waarmede het ziekengeld wordt verhoogd, wordt toegekend door het betrokken ziekteverzekeringsorgaan, komt niet ten laste van dat orgaan. Het tweede oogmerk is gericht op herzie- ning van de regeling omtrent de erkenning als bedrijfsvereeniging. De thans omtrent die erkenning geldende regeling bevat een aantal leemten en gebre- ken, welke, naar de ervaring heeft doen zien, de bedoeling welke bij den wetgever heeft voorgezeten toen hij naast de Raden van Ar- beid, als openbare lichamen, ook uit het maatschappelijk leven opgekomen organen, bedrijfsvereenigingen, bij de uitvoering der verplichte ziekteverzekering betrok, niet tot voile verwezenlijking heeft doen komen. Erkenning van een vereeniging als bedrijfs vereeniging zal aldus wordt voorge- steld alleen mogelijk zijn, indien de erkenning vragende vereeniging is opge- richt door ten minste twee naar het oordeel van den minister van Sociale Zaken algemeen erkende eentrale organisaties van werkgevers en ten minste twee naar vorenbedoeld oor deel algemeen erkende eentrale organisaties van arbeiders. Naar de voorgestelde wijziging zal voor de uitvoering der ziekteverzekering voor een bedrijf of een bepaald gedeelte van een be- drijf niet meer dan een bedrijfsvereeniging in aanmerking komen en dan sledhts die, welke als representatief voor het bedrijf of bedrijfs- gedeelte kan worden besehouwd. Ten slotte wordt de positie van de vakbe- drijfsvereeniging tegenover de algemeene be drijfsvereeniging versterkt door het voorstel om te bepalen, dat de statuten eener alge meene bedrijfsvereeniging de bepaling moe ten inhouden, dat geen lid kunnen zijn werk gevers, voor wie de mogelijkheid bestaat zich aan te sluiten bij een als representatief voor een bedrijf of voor een bedrijfsgedeelte aan- geduide bedrijfsvereeniging. „SPIONNEN EN SPIONNAGE". De Nederlander (c.h.) herinnert in een ar- tikeltje aan de actie in de pers en in de Sta- ten-Generaal voor een krachtiger overheids- optreden tegen spionnage. Het blad schrijft daaromtrent o.m.: Het rechtsbewustzijn van ons volk is op het oogen'olik zonder eenigen twijfel gericht op strengere straffen voor, en sneller berechting van spionnen. Dat dit ook bij officieele en semi-officieele instanties wordt in'gezien, blijkt en uit de reactie van den minister van Justitie op de opmerkingen hierover, die in de Kamers zijn gemaakt 6n uit het speciale A.N.P.-bericht, dat ons kwam uitleggen, waarom in de spion- nage-zaak der beide ambtenaren geen hoogere straffen konden worden geeischt. Het schijnt ons een juiste opvatting van de taak van den radio-omroep en Wij verheu- gen ons dit na de critiek, die wij onlangs oefenden, eens te kunnen zeggen indien de leiding van een omroepvereeniging ook voor de microfoon uiting geeft aan die in ons volk levende wenschen met betrekking tot de be rechting van spionnen. Zoo wa3 dan ook dezer dagen de N.C.R.V. voomemens dit onderwerp te doen behandelen door haar voorzitter, Mr. Van der Deure. Het bleef echter bij 'n voornemen. Op den dag van de voorgenomen uitzending immers kwam er een telegram van de Radio-Omroep Controle-Commissie binnen, waaruit bleek, dat tegen de uitzending bezwaren bestonden wegens strijd met de wettelijke bepalingen.1 Wat den inhoud van de verboden radio- lezing betreft, merkt het c.h. blad op: ,,Wij hebben den tekst van de geweigerde lezing onder oogen gehad en kunnen niet an- ders zeggen dan dat daarin op alleszins ver- antwoordelijke wijze op een snellere en meer afdoende bestrijding van het spionnagegevaar werd aangedrongen. .Natuurlijk behoeft men het met dien aan- drang niet eens te zijn. En men kan ook van oordeel zijn, dat niet de in die lezing voorge stelde methoden van berechting, maar andere wegen beter tot het doel zullen leiden. ,Maar daarmede behoeft de Controle Com- missie toch geen bemoeienis te hebben. ,,Die Commissie oordeelt uitsluitend of er strijd is met de wettelijke bepalingen en die strijd was, naar ons oordeel, dat zooals wij zeiden gebaseerd is op lezing van den vol- ledigen aangeboden tekst, geenszins aan- wezig. ,,Wij zouden ons kunnen indenken, dat de Commissie weglating of verzachting zou heb ben gevraagd van een enkel voorbeeld van spionnage-mogelijkheden, waarmede de lezing zou zijn aangevangen, maar het blijft ons een raadsel waarom de kern van de lezing zelve als strijdig met de wettelijke bepalingen is verboden. ,,Men moet den belangrijken uitingsvorm, die de radio dan toch is, in deze tijden niet meer beperken dan werkelijk noodig is. ,Van deze noodzakelijkheid zijn wij in dit geval geenszins overtuigd. ,,Integendeel wij hadden in het landsbelang gaarne gezien, dat Mr. Van der Deure's woord de luisteraars had bereikt. Geen justitieel optreden tegen publi- catie van den tekst der radio-rede in het omroepblad van de N.C.R.V. Een der correspondenten van de N. R. Crt. meldde nog: Naar aanleiding van het conflict, dat ge- rezen zou zijn tusschen de omroepleiding van de N.C.R.V. en de justitie inzake de publica- tie van de verboden radiorede van Mr. A. van der Deure over Spionnen en spionnage" in den gids van bovengenoemde radiovereeniging en waaromtrent allerlei geruehten de ronde hebben gedaan, hebben wij een onderhoud gehad met den heer D. Peereboom, leider van het te Ede gevestigde secretariaat en van den propagandadienst der N.C.R.V. De heer Peereboom verklaarde, dat na het verbod der controlecommissie tot uitzending der rede, het plan bestond de redevoering in extenso af te drukken in het orgaan der ver eeniging, aangezien men van meening was, voor het door de microfoon gesproken dat woord andere normen gelden dan voor het- geen in krant of tijdschrift wordt gepubli- ceerd. Aangezien de Minister van justitie ook be zwaren maakte tegen het afdrukken van ..Spionnen en spionnage" in het orgaan der vereeniging is, na een overleg, waarbij de N.C.R.V. haar standpunt natuurlijk verdedig- de, besloten de rede niet in den omroepgids af te drukken. Aanvankelijk was men wel daarmede be- gonnen. doch als uitvloeisel van het boven genoemde overleg, werden de reeds gereed- gemaakte exemplaren vernietigd en verscheen de gids op den gewonen tijd zonder de be- wuste rede. Van inbeslagneming van de oplage en ver- nietiging van het zetsel op last der justitie is echter aldus de heer Peereboom geen sprake geweest. maar j HULDIGING VAN STUURMAN BRONS. Ondersoheiding verlee.nd voor be- toonden mood bij de ramp van de ,,Slied recht". Dinsdagmorgen vond in de receptiezaal van de N.V. Phs. van Ommeren's Scheepvaart- bedrijf te Rotterdam, de uitreiking plaats van de zilveren De Ruyter-medaille aan stuurman P. Brons, van het getorpedeerde stoomschip ,,Sliedrecht". Aanwezig waren de inspecteur-generaal van den Raad voor de Scheepvaart, de heer P. S. van 't Haaff. de heer Phs. van Ommeren Jr., Mr. H. J. Knottenbelt, de heer Phs. van Om meren P.Jzn., alsmede leden van de directie en eenige procuratiehouders van de Stoom- vaartmij ,,De Maas", waaraan de ,,Sliedrecht" behoorde. Stuurman Brons was vergezeld van zijn moeder, twee broers en een zuster. Voorts woonden drie geredde matrozen van de „Slie- drecht", Driessen, Storm en van der Knoop, de plechtigheid bij. De inspecteur-generaal van den Raad voor de Scheepvaart. wees erop, dat de Michiel- Adriaenezoon de Ruyter-medaille maar een- maal in het jaar, op den gebcortedag van den admiraal, 24 Maart, uitgereikt wordt. Daar deze datum dit jaar op Zonda.g viel, moest de uitreiking Dinsdag ges'chieden. De medaille wordt toegekend aan schippers, stuurlieden en nuere opvarenden ter koopvaardij, die zich door moedig gedrag, beleid en durf op het ge bied der scheepvaart onderscheiden hebben. Van al deze karaktertrekken heeft stuurman Pieter Brons bij de ramp van de „Sliedrecht" op prachtige wijze blijk gegeven. Dank zij zijn optreden heeft ten minste een gedeelte van de bemanning geen rampzalig einde in de golven gevonden. Na het voorlezen en het overhandigen van het Koninklijk besluit heeft de inspecteur- generaal stuurman Brons de De Ruyter- medaille op de borst gespeld. Stuurman Brons heeft voor de pnderschei- ding bedankt. Hij memoreerde de hartelijke ontvangst, die hem in Engeland en daarna in Nederland ten deel gevallen was en gewaagde voorts van den strijd van de eerste sloep van de ,,Sliedrecht", die mogelijk nog heviger moet zijn geweest dan die van de sloep, waarin hij en zijn mannen hebben gezeten. Stuurman Brons herdacht den steun, dien hij ondervon- den had van de mede-inzittenden van zijn sloep. Met de bekende zeemansbescheidenheid sprak hij er zijn twijfel over uit, of hij wel gerechtigd was, de Ruyter-medaille te dragen. Tenslotte sprak de heer Phs. van Ommeren P.Jzn., die stuurman Brons gelukwenschte met de verkregen onderscheiding. Helaas moest hij deze gelukwensch gepaard laten gaan aan de droevige nagedachtenis aan de omgekomenen bij de ramp van de „Slie- drecht Stuurman Brons moet volgens spre- ker de eer zien, die den zeeman in het alge meen bewezen wordt, voor zijn moeilijke en zware taak, vooral in deze tijden. Na afloop van de plechtigheid werden ver- verschingen geserveerd. EXCURSIE VAN TWEEDE KAMERLEDEN NAAR DEFENSIE WERKEN. Donderdag en Vrijdag zullen de leden van de Tweede Kamer, die een desbetreffende uit- noodiging van den Minister van Defensie heb ben aangenomen, onder leiding van een offi- cier van het Algemeen Hoofdkwartier, kapi- tein P. Gips, een excursie maken langs 's lands defensiewerken. Den eersten dag staat een bezoek aan Noord-Brabant op het program- ma ten den volgenden dag een tocht door de provincie Gelderland, Utrecht en Noord-Hol- land. Dien dag zal de Minister van Defensie de excursisten „ergens" opwachten en toe- spreken. IJMUIDER TREILER VERGAAN. Bij de N.V. visscherij-maatschappij ,,De Daad", is bericht ingekomen, dat de IJmuider treiler ..Protinus" IJm. 85, welke op 18 Maart van IJmuiden ter visscherij was vertrokken, door onopgehelderde oorzaak is gezonken. Bij- zonderheden ontbreken nog. Een Britsch oorlogsschip trof een deel der bemanning, dat zich in veiligheid had weten te brengen, drijvende op een vlot aan. Het waren acht opvarenden en deze zijn door het oorlogsschip in een haven aan de Oostkust van Engeland binnengebracht. De bemanning bestond uit elf koppen, zoodat nog drie perso nen worden vermist. BELGISCHE STEENKOLEN NAAR ITALIC Londen ziet hierin een ontduiking van de Britsche controle. United Press meldt uat Londen: De Brit sche autoriteiten toonen zich bezorgd over de in de pers verschenen beridhten uit Brussel, volgens welke Italie 2 millioen ton Belgische steenkolen per jaar zou gaan importeeren, terwijl Belgie, die een dergelijke hoeveelheid steenkolen niet kan missen, deze door Duit sche steenkolen zal aanvullen. Verder melden de berichten, dat het Ita- liaansche stoomschip ,,Confidenca" thans 9000 ton steenkolen te Antwerpen laadt. Mochten deze berichten waarheid bevatten, dan zouden de Britsche autoriteiten een zoo danige ontduiking van de Britsche controle als zeer ernstig beschouwen en men verwacht, dat de Britsche regeering dan nieuwe maat- regelen zal nemen om een dergelijke ontdui king te voorkomen. De gespecificeerde bepalingen van de over- eenkomst tusschen Engeland en Italie, waar onder Engeland in begin Maart een aantal Italiaansche schepen die met Duitsche steen kolen geladen waren, heeft vrijgegeven, stipu- leeren, dat Italie niet zal trachten om verder Duitsche steenkolen via neutrale havens aan de Noordzee te betrekken. Aangezien deze bepalingen nooit gepubliceerd werden is het niet duidelijk of regelingen, zooals de bench- ten uit Brussel aangeven, in de overeenkomst werden behandeld. Om dergelijke veschepingen via Belgie te blokkeeren zou Engeland zich op den letter of den geest van bovengenoemde regeling met Italie kunnen beroepen of trachten Belgie over te halen om van dergelijke praktijken af te zien, die door Engeland nauwelijks als neutrale handelingen besehouwd kunnen worden. In Februari j.l. hebben Engeland en Belgie een overeenkomst geteekend, waarin de wederexport naar Duitschland van Belgie wordt toegestaan en geregeld, doch het is niet bekend of deze overeenkomst ook de weder- uitvoer van Duitschland via Belgie bevat. DE LUOHTAANVAL CP SYLT. Reuter meldt uit Londen, dat de oorspron- kelijke Engelsche beweringen omtrent de schade, welke op Sylt is aangericht gedurende een luchtaanval, welke zeven uur geduurd heeft, niet overdreven zijn geweest. De auto riteiten hebben zich daarvan overtuigd op grond van de rapporten van de betrokken vliegers en van de verklaringen uit neutrale bronnen. Het officieele doelwit was de basis voor zeevliegtuigen te Hornum, die een mijl lang en driekwart mijl breed is. De geheele opper- vlakte van Sylt is 80 vierkante mijl, zoodat er heel wat plaatsen zijn, waar verstrooide bommen terecht gekomen kunnen zijn en die aan de neutrale journalisten op hun rondrit onder geleide aangewezen kunnen zijn. Ter versterking van de suggestie werd dezen jour nalisten niet vergund de werkelijke schade in oogenschouw te nemen. Hoe zouden de nazi's ook iemand, met hoe goede papieren ook, ver- gunnen een bezoek te brengen aan zulk een belangrijke militaire basis? EEN VREDES-ULTIMATUM De vroegere president van Finland, Svin- hufvud, heeft tijdens zijn verblijf te Kopen- hagen op zijn reis van Italie naar Finland sen interview verleend aan het Deensche blad ,.B.T. Ten aanzien van de plannen voor sen defensief verbond van de Scandinavische lan d-en zeide hij, dat zijns inziens geen haast bij deze zaak is. Het is belangrijker, dat Zweden thans bewapent. Over de mogelijkheid van een algemeenen

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 5