TarNeuzensche Courant Binnenland Buitenland Maandag II Maart 1940 No. 10.040 TWEEDE BLAD RECHT DOOR ZEE IS DE NEDERLANDSCHE KOERS. DE INKQMENS EN VERMOGENS NEDERLAND. BELGISCHE POST VOOR DE CONGO AAN GEHOUDEN. DE BEMANNINGEN VAN TWEE SCHEPEN VERLOREN. GEMEEN TERAAD VAN AXEL. VAN Wat er ook gebeure, onze regeering denkt er niet aan zich door wat of wie ook de wet te laten voorschrijven en zij taeseft ten voile, dat im- en export op zoo ruim mogelijks basis voor Nederland eon levenswet is waaraan niet mag worden getornd. Vermijding van de oorlogseone is voor ons land nu eenmaal een onmogelijkheid en bet verwijzen daarnaar kan niet gelden aldus is de meening van onze regeering als een emstige poging tot het oplossen van de gerezen moeilijkheden. kunnen leiden. Er spelen zich hartverscheu- geweest met het Fransche stoomschip S.N.A.I. rende tooneelen af op de plaatsen, waar uit- j en dat de bemanning van dat schip, hetwelk ALGEMEENe vergadering eiberale STAATSPARTIJ. De voorzitter van de Liberale Staatspartij prof. mr. B. M. Telders, heeft Zaterdag bij de opening van de algemeene vergadering dezer partij te Utrecht een rede gehouden, waarin hij met dankbaarheid gewaagde van het feit, dat ons land tot dusverre voor de rampen van den oorlog bespaard is gebleven. In zekeren zin, aldus spreker, geschiedt ons door het voorrecht van den betrekkelijken vrede, waar in wij ons mogen verheugen, niets anders dan recht. Nederland's houding kan den toets der critiek ten voile doorstaan. Doch het recht van een volk op eerbiediging zijner zelfstan- digheid en neutraliteit wordt door een vrede- lievende en vriendschappelijke houding tegen- over alle andere mogendheden alleen onvol- doende geschraagd. Uiteindelijk berust dat recht op den geestelijken en materieelen weer- stand, dien het volk bereid is, elken belager te bieden eh de offers, welke het te dien einde bereid is te (brengen. Het overigens zoo in zichzelf verdeelde Nederlandsche volk is in de laatste jaren tenminste in dit opzicht hecht vereend geleken: in het vaste besluit zich zelf te willen -bljjven en in de welberaden afwijzing van elk ander wereldlijk gezag dan dat van het Huis van Oranje, dat zich juist in de moeilijkste perioden onzer geschiedenis altijd als bolwerk onzer vrijheid heeft doen kennen. Voorts zeide spr., dat hij het coalitie- kabinet van 1937 met voldoening heeft zien verdwijnen. Hoeden wij ons ervoor, nu de coalitie ter ziele schijnt, uit politieke sleur reeele ver- wantschappen niet te zien of onloochenbare verschillen te overdrijven. Er is in het staat- kundig leven van Nederland maar een tegen- stelling, die onoverbrugbaar is en alle samen- werking volstrekt en a priori uitsluitde kloof, die de communisten en nationaal-socialisten eenerzijds van de nationaal gezinde partijen anderzijds scheidt, is volstrekt onoverbrug baar. Zij zijn de eenige vijanden van den Neder- landschen Staat binnen onze landsgrenzen. Laat ons vooral niet terugdeinzen voor tij- delijke inperkingen van de vrijheid, welke ons boven alles lief is, indien dat voor den strijd tegen de ondergrondsche machinisaties harer beiagers noodig mocht zijn. Spreker herinnerde eraan, dat de tijd dat de S.D.AjP. zich openlijk op het stuk der landsverdediging als onbetrouwbaar element gedroeg, nog niet zoo heel lang geleden is. Maar de socialisten betuigen thans met na- druk hunne loyaliteit. Dus behooren wij ons over de bekeering der zondaars te verheugen, op voorwaarde evenwel, dat de bekeering echt blijkt te zijn. Tegen de huidige Regeering gevoelen wij, zoo ging spreker verder, wel gewichtige be- zwaren. Het tegenwoordige kabinet getuigt er in zijn samenstelling van, dat althans een der vroegere coalitiepartijen, de Chr. Histo- rische Unie de consequenties van het uiteen- spatten der coalitie nog altijd niet heeft aan- vaard. Naar beginsel behooren de Christelijk-Histo- rischen tot het in het Protestantsche traditie gewortelde deel van ons volk. Maar een luid- ruchtige groep daarvan coquetteert voortdu- rend met het radicalisme en de Chr. Histori- sche leider mr. de Geer heeft na het uiteen- vaUen der coalitie in 1939 verzuimd de con sequenties, welke daaruit waren te trek ken, te aanvaarden. Spr. waagt te betwijfelen, of men hem in eigen partij voor izijn bemidde- lingspogingen tusschen de Roomsch-Katho- lieken en de S.D.A.P. dank zal weten. In elk geval zal het den Chr.-Historischen leider niet mogen verbaizen, als hij straks door de par tijen, welker samenwerking hij heeft voor- bereid, beleefd wordt bedankt, maarbui- ten de deur wordt gezet. Na te hebben betoogd, dat de liberalen on- voorwaardelijk voorstanders van de Neder landsche zelfstandigheidspolitiek zijn, die door minister Kleffens op zoo voortreffelijke wijze wordt gevoerd en dat zij zich eveneens scha- ren achter het defensiebeleid van minister Dijxhoom, eindigde spr. met de verklaring, dat het voor het liberalisme thans minder dan ooit tijd is zich, in afwachting van het weer- keeren van „normale" toestanden, te slapen te leggen, en met den wensch, dat een schoone overwinning in 1941 het deel der liberalen zij. NEDERLANDSCHE KUSTVAARDERS BIJ DE ENGELSCHE OOSTKUST BESCHOTEN. Donderdag is in de Amsterdamsche haven, komende van Engeland, aangekomen het Nederlandsche motorkustvaartuig „Saba", kapitein de heer Roorda uit Voorburg. Het vaartuig vertoont op verscheidene plaatsen kogelgaten. Vorige week Zondag was het aan de Oostkust van Engeland beschoten door een viiegtuig, dat eenmaal aver het schip heenvloog. De opvarenden bleven ongedeerd. Bij assuradeuren van den Nederlandschen kustvaarder ,,Confid" is Vrijdag een telegram ontvangen van den kapitein-eigenaar, den heer H. Kajuiter te Rotterdam, waarin deze mededeelt, dat het schip Donderdagnacht aan de Oostkust van Engeland door een viiegtuig is gebombardeerd. De bemanning kreeg geen letsel. (Het schip kreeg vrij ernstige schade aan het dek, de stuurhut en de machine- kamer. Voorts ontstond een lek, doch dit was niet van emstigen aard, zoodat het vaar tuig zonder assistentie de Engelsche haven van bestemming heeft kunnen bereiken. De ..Oonfid" heeft een bruto inhoud van 249 ton en is gebouwd in 1930. Omtrent het beschieten van Nederlandsche schepen uit vliegtuigen heeft, schrijft het R Ehvbl. de Nederlandsche regeering nog geen afdoende gegevens ontvangen. Met verwon- dering heeft de regeering intusschen kennis genomen van Duitsche persstemmen omtrent het door Nederlandsche schepen mijden van de oorlogszone gelijk de Vereenigde Staten tpente^°°r ZiCh dat kunnen Permit- Gnze regeering herinnert zich de Duitsche verklaring aan het begin van dezen oorlog - toen Engeland de blokkade afkondigde - welke hierop neerkwam, dat de neutralen zich daardoor met moesten laten intimideeren en d<x>rvaren' opdat zij de oude handelsbetrekkingen onverkort zouden kun- I nen handhaven. Maar nu de Duitschers met represaillemaatregelen komen, wenscht men ineens, dat de neutralen zich daar w61 alles aan gelegen zouden laten liggen. EEN REDDINGVLOT VAN HET S.S. ,,AMELAND" GEVONDEN. De Zaterdagmorgen te Scheveningen bin- nengekomen motorschokker Sch. 1, schipper F. Hoefnagel, heeft op 25 mijl Noord-West van Scheveningen een ledig reddingvlot drij- vende aangetroffen met de letters: s.s. „Ame- land", Rotterdam. Men heeft het vlot bin- nenboord gehaald. De motorschokker Sch. 18, schipper S. Bakker, vischte op 15 mijl Noord- West van Scheveningen een reddingboei op gemerkt s.s. Biarritz", Oslo, benevens een dekluik gemerkt L. Ill b. d. 2e sec. De betrokken autoriteiten zijn van deze vondsten in kennis gesteld. COMMISSIE VAN BUST AND VOOR GRAANSTROO. De Minister van Economische Zaken heeft ingesteld een commissie, welke den regee- ringscoTnmissaris voor den akkerbouw en de veehouderij en het dagelijksch bestuur van de Stichting Nederlandsche Akkerbouwcentrale, gevestigd te 's-Gravenhage, hetzij eigener beweging, hetzij op verzoek, zal adviseeren omtrent het nemen van nieuwe maatregelen, zoomede omtrent het aanbrengen van wijzi- gingen in reeds bestaande maatregelen ten aanzien van graanstroo. In deze commissie zijn benoemd: tot lid, tevens voorzitter: K. L. Gaaikema Schuiringa te Ruigezand; en tot leden: H. Braam te Veendam; C. A. van Dam te Hazers- woude; E. T. Jager te Hoogkerk; T. W. J. Kater te 's-Gravenhage; Tj. B. E. Kielstra te 's-GravenhageC. Th. L. Moors te Nieuw- Vosmeer; U. D. Reinders te Hoogezand; G. J. Ruijter te Knijpe; Mr. A. J. Sauer, K. Smit te Groningen. IN Hoe belangrijk de verschillen zijn tusschen de gemiddelde inkomens ip de verschillende gemeenten van ons land, komt duidelijk uit in de statistiek der inkomens en vermogens in. Nederland voor 1938/39, die bewerkt is door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit moge blijken uit het volgende: Een aange- slagene in Wassenaar verdient gemiddeld 10.754, terwijl de aangeslagenen in Beegden (Limfburg) gemiddeld 1229 verdienen. Ook wat betreft het gemiddelde inkomen per in- woner is Wassenaar er het beste aan toe met 2828, waartegenover in het Brabantsche plaatsje Veen per inwoner slechts 57 staat. De hoogste vermogens worden in 's-Graven- land aangetroffen, nl. gemiddeld 322.000 per aangeslagene, waartegenover enkele gemeen ten staan met een gemiddeld cijfer van f 17.000. Het boekje vermeldt niet alleen het aantal aangeslagenen in de inkomsten- en vermo- gensbelasting, het bedrag der inkomens en vermogens en de gemiddelden per aangesla gene en per inwoner van de meer dan 1000 gemeenten in Nederland, maar geeft ook een verdeeling naar economisch-geografische ge- bieden, naar een zevental groepen van ge meenten volgens het aantal inwoners en naar de provincien. Tot de rijkste dezer gebieden behooren 's-Gravenhage en amstreken. de Hollandsche duinstreken, het Gooi en Oostelijk Utrecht. De provincie met het grootste in komen per inwoner is Noord-Holland. Utrecht spant de kroon wat de vermogens betreft. IN BELGIe is geen rantsoeneering NOODIG. In antwoord op een interpellatie heeft de Belgische minister van landbouw verklaard, dat geen enkele rantsoeneering overwogen wordt, daar de voorraden overvloedig zijn en de veestapel enorm is. ,,De distributiekaarten zijn uitgereikt om een atmosfeer te scheppen van zuinigheid en vrijwillige beperkingen. Wij komen niets te- kort, doch moeten leeren van een stuiver er vier te maken." Belga meldt, dat de post uit Belgie, welke 20 Februari met de Sabena te Leopoldville had moeten aankomen, haar bestemming niet bereikt heeft. Zij is 15 Februari per trein naar Parijs gezon-den en had 18 Februari te Marseille in het viiegtuig moeten zijn geladen. Daar er reeds eerder Belgische post voor de kolonie is aangehouden, vermoeden de Bel gische bladen, dat zulks weer het geval is geweest. Zij vragen zich af waarom de Fran sche censuur deze postzendingen in- verzegelde zakken van het moederland naar de kolonie niet ongemoeid laat. TALRIJKE TREILERS DOOR VLIEGTUIGEN BESTOOKT. De Belgische treiler H. 65 is ten noorden van Zeebrugge door een niet geidentificeerd viiegtuig met machinegeweervuur bestookt. Vijf of zes kogels sloegen door het dek, doch de bemanning bleeft ongedeerd. De schipper van dit vaartuig heeft ver klaard, dat het viiegtuig, dat zijn schip tege- lijk met 15 andere visschersvaartuigen aan- viel, van Duitsche nationaliteit was. Een ohderzoek van de op de brug gevonden kogels heeft deze verklaring bevestigd. Ook Britsche treilers, welke in .een haven aan de Engelsche oostkust zijn aangekomen, hebben medegedeeld, dat zij door vijandelijke vliegtuigen zijn aangevallen. Twee treilers werden gebombardeerd en uit machinegeweren beschoten, doch niet getrof- fen. Zij ontsnapten doordat zij de lichten doofden. Een andere treiler werd door kogels getroffen. Er werd evenwel niemand ge- kwetst. Drie treilers uit Grimsby hebben eenige leden der bemanningen aan land gebracht, die bij aanvallen waren gewond. Vier man zijn met min of meer emstige verwondingen naar het ziekenhuis vervoerd. HONGERSNOOD TE PEIPING IN CHINA. Het levensmiddelenvraagstuk te Peiping neemt, zoo meldt Reuter, ondanks de maat regelen der autoriteiten, steeds emstiger vor- men aan. De kosten van levensonderhoud zijn volgens de laatste cijfers verdubbeld. Voor de levens- middelenzaken verdringen zich dagelijks hon- derden Chineezen en er doen zich incidenten voor, die elk oogenblik tot relletjes zouden gehcngerde Chineezen, waaronder vrouwen en kinderen, eenig voedsel hopen te kunnen be- machtigen. DUITSCHE VLIEGER OPGEPIKT. Een der leden van de bemanning van een Duitsch viiegtuig, dat Donderdag ter hoogte van de Schotsche kust was omlaag geschoten, is door een vaartuig opgepikt. De man be- vond zich in een rubberbootje, waaraan zich, naar men zag, twee anderen hadden vastge- klampt. Zij verdwenen evenwel in de diepte, aleer men hen kon bereiken. HET ANTWOORD OP DE MAGNETISCHE MIJNEN. Uit Londen wordt officieus gemeld, dat door den geslaagden overtocht van de „Queen Elisabeth" eenige bijzonderheden bekend zijn geworden nopens een nieuwe uitvinding, die schepen van welk soort ook, beveiligt tegen de uitwerking van magnetische mijnen. De „Queen Elisabeth" was voorzien van een be- veiligingsinstallatie, welke het electrische in- strumentje, dat de magnetische mijn in wer- king moet stellen, niet meer gevoelig maakt voor de nadering van een aanzienlijke meta- len massa. Behalve de „Queen Elisabeth" zijn reeds eenige honderden schepen met een dergelijke inrichting uitgerust. Het heeft drie maanden gekost om dit .ant woord op de magnetische mijnen" voltooien en het kost eenige weken om een dergelijke beveiliging aan te brengen, hoewel deskun- digen van meening zijn, dat indien het nood- zakelijk zou zijn, ook binnen vier dagen af doende maatregelen te treffen zijn. Bijzonderheden over den aard van de uit vinding worden geheim gehouden, doch het resultaat van de inrichting is dezelfde als wanneer men een houten schip van het vaar tuig gemaakt zou hebben. De kosten moeten niet groot zijn en naar alle waarschijnlijkheid zullen alle Britsche schepen met een derge lijke beveiligings-installatie worden uitgerust. Reuters vlootcorrespondent voegt hier nog aan toe, dat geen van de schepen, welke men van een veiligheidsinrichting heeft voorzien, tot dusverre het slachtoffer is geworden van een magnetische mijn. De inrichting bestaat uit een staaldraad die ter hoogte van het dek om het geheele schip heenloopt. Deze draad, die onder stroom staat, neutraliseert het mag netische veld van het schip. IHet beginsel is uitgedacht door marinedeskundigen en ont- wikkelt door electrotechnische geleerden en verktuigkundigen. De inrichting wordt Gauss anti-magnetisch toestel genoemd. De naam Gauss is afkomstig van de eenheid van mag netische veldsterkte, zoo genoemd naar den Duitsche geleerde Karl Gauss. DUITSCHE ZEELIEDEN IN ENGELAND AAN WAL GEBRACHT. Een Britsche marinevaartuig heeft Zater dag ruim honderd Duitsche zeelieden in een haven aan de Noordoostkust aan land ge bracht. Het zouden de bemanningen zijn van Duitsche schepen, weke buitgemaakt of door eigen opvarenden tot zinken gebracht zijn. DUITSCHE S.S. URUGUAY DOOR DE BEMANNING ZELF TOT ZINKEN GEBRACHT. Naar verluidt is het Duitsche koopvaardij- schip Uruguay (5840 ton) door een Britsch oorlogsschip in het Noordelijk deel van den Atlantische Oceaan gepraaid en daarop door de bemanning zelf tot zinken gebracht. De op varenden zijn opgepikt. In het begin van Februari had men bericht gekregen, dat de Uruguay,die thans gezon- ken is, zich gereed maakte uit de haven van Recife in Brazilie te vertrekken. In totaal zijn thans 33 Duitsche koopvaar- dijschepen met een gezamenlijken inhoud van 177.227 ton gezonken. De Uruguay, die het eerst door een Britsch viiegtuig werd ontdekt had een bemanning van 54 koppen aan boord, die door den Britschen oorlogsbodem aan boord zijn genomen. DUITSCH STOOMSCHIP VAART UIT. Naar Havas uit Montevideo meldt, zou het Duitsche schip Lahn (8498 ton) uit de haven van Buenos Aires vertrokken zijn. De Lahn, die als hulpschip van het Duitsche vestzakslagschip Admiraal Graf Spee optrad, voordat dit in de monding van de La Plata tot zinken werd gebracht, heeft thans een lading wol, huiden en steenkolen aan boord. Het schip is oniangs uit de haven van Mon tevideo vertrokken en de monding van de La Plata overgestoken naar Buenos Aires. Het heeft thans om een loods verzocht en is met onbekende stemming vertrokken. BRITSCH SCHKP TOT ZINKEN GEBRACHT. Reuter meldt uit Liverpool: Het s.s. Counsellor (5068 ton) is, naar ge meld wordt, voor de N.W. kust van Engeland tengevolge van vijandelijk optreden gezonken. De bemanning is in een Engelsche haven ge bracht. NOODVLOTTEN VERPLICHT VOOR SCHEPEN IN BRITSCHE WATEREN. Alle schepen, varende in de wateren rond Engeland, zullen voortaan noodvjotten of soortgelijke hulpmiddelen, welke alle opva renden kunnen dragen, aan boord moeten heb ben. Elk vlot moet van een zelfontbrandend licht zijn voorzien. In de officieele mededee- ling wordt gezegd, dat deze bepalingen gelden voor alle zeeschepen, varende tusschen de kusten van het Vereenigde Koninkrijk, de Kanaal-eilandenhet eiland Man, Eire en het vasteland varf Europa. DE ITALIAANSCHE KOLENSCHEPEN VRIJ G ELA TEN MET HUN LADING. Reuter meldt uit Londen: Officieel wordt medegedeeld, dat de Brit sche regeering besloten heeft de dertien Ita- liaansche schepen met Duitsche steenkool, welke oniangs zijn aangehouden, vrij te laten, met de lading. In de officieele mededeeling wordt verder gezegd. dat graaf Ciano, de Italiaansche mi- minister van buitenlandsche zaken, den Brit schen ambassadeur te Rome, Sir Percy Lo- raine. heeft ontvangen, die hem mededeelde, dat de Britsche regeering besloten had de 13 schepen vrij te laten met hun lading steen kool. De Italiaansche schepen, welke nog niet met hun lading steenkool op de thuisreis zijn vertrokken, zullen de havens, waar zij zich op het oogenblik bevinden, in ballast verlaten en geen andere Italiaansche schepen zullen wor den uitgezonden om in deze havens steenkool te laden. Naar Reuter meldt, is het Britsche schip Thurstan (3072 ton), dat in aanvaring was j gezonken was, had gered, zelf op de westkust van Engeland vergaan. Er is van dit dubbele ongeluk maar 64n overlevende, een jonge Franschman. Na de aanvaring met de S.N.A.I. heel snel gezonken zijn. Toen zij de bemanning van het Fransche schip gered had, zette de Thurston haar reis voort, maar spoedig daama is dit schip waarschijnlijk op een mijn geloopen. Het zonk binnen enkele minuten. Slechts twee booten wisten weg te komen, een met drie, de ander met twee man. Deze boot sloeg om, maar de geredde Franschman bleef er zich aan vastklampen. De andere boot wordt ver- mist. De Thurston had alleen meer dan 20 varenden. op- ITALIAANSCH SCHI,P DOOR DUITSCHE VLIEGERS VERNIELD. Vrijdag werd uit Londen vernomen, dat het Italiaansche stoomschip Amelia Lauro voor de Britsche Zukl-Oostkust door een Duitsch viiegtuig was bestookt en in brand geraakt. De opvarenden van de Amelia Lauro hebben verklaard, dat vier bommen op hun schip waren geworpen. Het Italiaansche stoomschip Titania dat zich in de nabijheid bevond, ving S.O.S.-signa- len van de Amelia Lauro op, die mededeel den: „Vragen hulp, worden gebombardeerd door Duitsch viiegtuig". De Titania, die zich op een kwart mijl af stand bevond, snelde te hulp. Het schip streek zoo snel mogelijk de reddingbooten en nam de bemanning van de Amelia Lauro aan boord Een reddingboot van een stad aan de Eln- gelsche Oostkust voer uit en heeft den ge- heelen nacht naar schipbreukelingen gezoeht De boot heeft 29 man opgepikt, van wie drie personen waren gewond. Ambulanceauto's stonden gereed om hen naar een ziekenhuis te vervoeren. Een ander schip had hier per radio om ver zocht. De overige geredden zijn naar een zee- liedentehuis avergebracht. Men heeft een aantal hevige explosies ge- hoord, zoodat de Amelia Lauro wellicht in de lucht is gevlogen. Nader werd gemeld, dat een opvarende door granaatsplinters is gedood. De drie gewonden hebben beenbreuken en andere kwetsuren. Vele opvarenden hebben een groot deel van hun bezit verloren. De Amelia Lauro is het tweede Italiaan sche schip dat tijdens den oorlog door Duit sche vliegtuigen is gebombardeerd. Op 3 Ja- nuari trof de Mira hetzelfde lot. Het schip werd echter slechts licht beschadigd. In het geheel zijn nu zes Italiaansche sche pen door oorlogsactie voor de Engelsche Oost kust gezonken. De Amelia Lauro, die in 1919 te New castle is gebouwd, hoort thuis te Napels. Het schip is eigendom van de reederij A. Lauro. De kapitein van de Amelia Lauro heeft een interview toegestaan aan Reuter. Hij v< klaarde: „Ik hoorde een vreemd geluid en vroeg, of er iets niet in orde was met de machines, maar toen werd ik mij ervan bewust, dat er een viiegtuig in de nabijheid was. Het vloog vlak aver ons heen, nam het schip op en ve-r dween toen. Tien minuten later kwam het terug, dook op ons af en liet vier bommen vallen. Op dat oogenblik wisten we niet zeker, welke soort bommen het waren, maar later realiseerden we ons, dat het toestel bommen had laten vallen, die een aantal kleinere brandbommen bevatten. Aanvankelijk ontbrandden de bommeir niet, maar de brug was weggeslagen en de an tenne was vernield. De marconist werd ge wond, maar een ander lid van de bemanning construeerde een noodantenne. Terwijl hij seinde, stak ik vuurpijlen af. Een ander Italiaansch schip, de Titania, kwam vervolgens langszij en we roeiden er heen. Bijna een uur nadat het viiegtuig was ver dwenen, geschiedde er explosies op de Ame lia Lauro. De kleine brandbommen ontplof- ten en er was in een oogenblik een vlammen- zee over de geheele brug. Wij konden niets doen en de Titania zette ons over in een reddingboot, die ons aan land zette." Een ander lid der bemanning verklaarde: ,.Wij voeren verlicht, „als de hoofdstraat van een kleine stad". Voor zij aanvielen, moeten zij onze vlag hebben gezien in dit overvloedige licht. Er waren slechts twee Italiaansche sche pen op die plek, vlak achter elkaar varend. Wij hadden geen kanon aan boord". Vergadering van Dinsdag 27 Februari 1940, des namiddags 2 uur. <xnrzitte»: de heer F. Blok, burgemeester. Tegenwoordig de leden F. Dieleman, P. J. van Bendegem, H. Smies, A. Th. 't Gilde, U. Sytema, C. van Bendegem, C. Hamelink, P. de Jonge, C. Schieman, B. Seghers, P. Goos- sen, C. Th. van de Bilt en de Secretaris J. L. J. Maris. Verleenen curs us. (2. Slot.) subsidie landbouwhuishoud- een schrijven van den vol- Ingeko-men is genden inhoud: De afdeeling Zeeland van den Christelijken Boeren- en Tuindersbond in Nederland. ten deze vertegenwoordigd door zijnen voorzitter en secretaris, resp. C. de Putter te Axel en L. 'Louws te Oostkapelle (post Grijps- kerke) en domicilie kiezende ten bureele van genoemde afdeeling, Markt 26 te Middelburg, neemt bij dezen namens het Hoofdbestuur van den Christelijken Boeren- en Tuinders bond in Nederland, beleefd de vrijheid zich tot uw college te wenden met het onderstaand verzoek Door den Christelijken Boeren- en Tuinders bond in Nederland wordt, evenals zulks van half October 1938 tct half October 1939 is geschied, wedev van 1 November 1939 tot 1 November 1940 een landbouwhuishoudcursus gegeven in de gemeente Axel. Deze landbouwhuishoudcursus, waarvan de oprichting en instandhouding bij Koninklijk besluit van 11 Februari 1938, no. 31, is goed- gekeurd, wordt door het Rijk gesubsidieerd met 70 van de netto-kosten. In verband met het feit, "dat het onderwijs dat aan dezen cursus wordt gegeven van groot belang voor de meisjes in uw gemeente neemt bovengenoemde organisatie thans beleefd de vrijheid uw hooggeacht college te verzoeken, eerder venmelden landbouwhuis houdcursus uitgaande van onze organisatie, wel te willen subsidieeren tot een bedrag vari 30 der netto-kosten. Ingevolge de hierbijgaande begrooting voor het jaar 1939, goedgekeurd bij Ministerieele beslissing van 11 April 1939, no. 6795, Afd. N. O.. is dit bedrag van 30 geraamd op 321,42. In de begrooting voor het jaar 1940, waarop de Ministerieele goedkeuring is aan- gevraagd, is deze 30 geraamd op 354,42. Ook deze begrootinig wordt hienbij ingesloten. Dat bovengenoemde landbouwhuishoudcur sus voor uwe gemeente zeer op prijs gesteld wordt, is duidelijk gebleken bij de in 1938/39 gehouden cursus, welke op 2 October j.l. onder groote belangstelling zijn eindles had. De thans op 3 November 1.1. weer aange- vangen cursus telt 19 leerlingen, welke alien zeer groote belangstelling voor dit onderwijs toonen. Gezien het bovenstaande meent onze orga nisatie met vertrouwen Uw College te iY\ogQn verzoeken, op haar verzoek am suibsidie voor dezen cursus welwillend te willen beschikken. Burgemeester en Wethouders merken hier- bij op: Naar aanleiding van dit adres moeten wij in het algemeen opmerken, dat het jammer is, dat meerfnalen verzoeken om subsidie in komen bij den aanvang van een nieuw dienst- jaar, dewijl de begrooting voor dit jaar kort geleden door U is behandeld. Af gezien van deze algemeene opmerking moeten wij mededeelen, dat dergelijke land- bouiwhuishoudcursussen op verschillende plaat sen door diverse organisaties worden bevor- derd en ingesteld, welke niet alleen worden bezocht door leerlingen afkomstig uit den boerenstand, doch uit allerlei kringen. Met dergelijke cursussen worden volgens de meerderheid van het college niet alleen de belangen van de jeugd bevorderd, doch het gemeentebelang is hier ook van beteekenis, dat dergelijke onderwijs-inrichtingen binnen eigen grenzen gegeven en behouden worden en de menschen, die dat onderwijs wenschen te volgen, zich niet naar elders moeten begeven. Op grond van een en ander stelt de meer derheid voor aan deze afdeeling voor de ge geven landbouwhuishoudcursus voor het jaar 1939/1940 een subsidie te verleenen van 354,42. De minderheid van het college stelt zich op het standpunt aan dergelijke cursussen geen subsidie te verleenen. De heer 't GILDE heeft met klimmende belangstelling en tevens verwondering het adres van den C.B.T.B. gelezen en betqigt zijn instemming met de algemeene opmerkingen van Burgemeester en Wethouders, dat het niet allaen jammer is dat herhaaidelrjk gedu- rende loopende begrootingsjaren verzoeken om subsidie moeten behandeld worden, doch het zou uit dezen hoofde, en gezien den in de laatste jaren gevolgden gang van zaken in de lijn geweest zijn, dat dit verzoek ook al zijn wij nog maar in den aanvang van dit dienstjaar verwezen werd -naar de behan- deling van de begrooting van 1941. Deze nieuwe methode is van tamelijk verre strek- king. Zoo straks is een verzoek van een andere onderwijsinrichting n.l. de R. K. Middelbare Handelsdagschool te Hulst die een tekort heeft van 1500 op de exploitatierekening en die teneinde dit tekort eenigszins weg te werken om een verhoogde subsidie vraagt zonder motief afgewezen. Hij wil nog niet zeggen, dat indien we de subsidie die ge- vraagd wordt aan de C.B.T.B. voor dezen landbouwcursus geven, we met 2 maten zou den meten. Deze inrichtingen zijn niet ana- loog en verschillen bijna hemelsbreed. Toch betreft het hier inrichtingen die beide be- oogen voornamelijk den middenstand op een hooger niveau te brengen. En als hij nagaat wat er in het algemeen maar gedaan wordt voor den middenstand bij het zeer vele goede dat tegenwoordig in sociaal-maatschappelijk opzicht, vanwege de overheid gedaan wordt, dan zou hij indien het zuiver een gevoels- kwestie was aan beide zaken met enthou- siasme zijn stem hebben gegeven, ook al zijn beide inrichtingen van uitgesproken confes- sioneele richting. Alles tegen elkaar afwegend en nagaande wat onderwijs ook aan de gemeente reeds kost met haar waarlijk verre van onbeperkt budget, moet ook hij zich aansluiten bij de minderheid in het dagelijksch bestuur die niet in gunstigen zin op dit adres van den C.B.T.B. kan adviseeren. Er zrjn en er blijven op allerlei gebied nog vele en nog lang niet alle- maal vervulbare wenschen. En zooals ook in de Kamers bjj de behandeling van de onder- wijsbegrooting zoo terecht werd opgemerkt: Alle vrome wenschen kunnen helaas echter niet worden vervuld! Zeker klemt dit en geldt zulks in een tijd als deze die tot voort- durende voorzichtigheid en veeleer tot groote versobering maant. En temeer nog klemt dit steeds het groote en ontwijfelbare nut vooropstellend van dergelijke cursussen nu daarbij over wogen dient, dat het Rijk in dezen niet min der dan 70 bijdraagt. Waar dit zoo is en hiervan goede nota nemende rees bij hem de vraag: Wat doet de C.B.T.B. nu zelf? En als hij dan uit het adres leest, dat men de ontbrekende 30 maar op de gemeente zou willen verhalen, dan is het antwoord vanzelfsprekend en voor de hand liggend, het is dan een volkomen door Rijk en gemeente gefinancieerde inrich ting die alleen getooid is met het etiket van de C.B.T.B. maar welke deze organisatie met geen enkele cent bekostigd. Zie, mijnheer de Voorzitter tot voor minder dan 20 jaren zou zoojets nog vrijwel als een absurditeit hebben gegolden, ja zou men zelfs van confessioneele zij-de gegruwd hebben van een geheel en vol komen alleen uit de Overheidskas gefinan- cierde instelling. Zelfs in deze vergadering werd deze hypothese nog niet zooveel jaren geleden fel aangevochten, bestreden en ver- worplen. Thans echter wordt dat geluid schier niet meer gehoord en vernomen. Het leunen op de Overheid, zelfs het algeheele drijVen daarop, is van zoo wereldgelijkVormenden aard geworden, dat men dit niet langer doet om van den nood een deugd te maken, maar als een volkomen logische en vanzelfsprekende zaak gaat beschouwen. De ideeele zijde van al deze met bepaalde etiketten getooide, overigens hoogst nuttige zaken en instelllngen voor 't maatschappelijk bestel heeft alzoo sterk van de tanden des tijds geleden. Welhaast is in dit opzicht van een volkomen gelijkschakeling sprake- en de heeren die met zoo groote warmte steeds verder in deze richting en op dit pad wen schen te gaan, moeten zelf de verantwoarde- lijkheid voor dit alles maar dragen. En tenslotte, al leven we in een tijd van godsvrede op politiek terrein, 't is vooral deze laatste en principieele overweging geweest, die hij bij het bepalen van zijn stem en hou ding heeft doen besluiten, voorshands mijn stem niet aan dit meerderheidsvoorstel van het college te geven. Het is lang niet denkbeeldig, dat het hierbij ook zou blijven, afgezien van het tevoren be- toogde. Straks kan men met evenveel vrij- moedigheid van andere zijde, van de Z.L.M., en waarom ook niet van R. -K. zijde om een dergelijke subsidie vragen. Zouden we dan wat we den een geven aan den ander weige- ren? Zijns inziens moet deze reeds bestaande en functioneerende inrichting ook met de C.B.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 5