Buitenland HET S.S. SOUTHGATE GEVONDEN. Nederlandsche schepen, die waarschijnlijk eer- lang wel in grootere mate ter beschikking zullen komen. I>E BEENiOERMEEL- AFFAIRE. Het A. N. P. meldt uit Utrecht: Naar wij vernemen is het politietoezicht op de krachtvoederfahriek ,,De Adelaar" in De Bilt beeindigd. Vrijdag zijn de sleutels door de politie aan de directie teruggegeven. De fabriek is ge- heel ontsmnet. De aanwezige voorraden zijn van regeeringswege vemietigd, waarbrj de fabriek schadeloos werd gesteld. Tot dusver is evenwel het vervoerverbod nog niet inge- trokken. BEDRIJFSAUTOHOUDERS WIJZIGEN HUN ORGANISATIEVORM. De Bond van Bedrijfsautohouders in Neder- land heeft zijn statuten en naam gewijzigd ten einde zich. te kunnen instellen op de be- hartiging van de economische belangen van alle bij het autovervoer betrokkenen. De leden hebben zich ingedeeld in drie af- deelingen, n.l: beroeps-goederenvervoer, eigen vervoer en autovervoer-personen. In de plaats van het bestuur, dat sedert Juni demissionnair was, zijn in Januari ge- kozen door het geheele land a Is vertegen- woordigers der afdeelingen: voor de afd. autovervoer-personen (vroeger commissie- Oud) de heeren Jan Schilthuis, lid van de Tweede Kamer en H. Pols te Huizum bij Leeuwarden voor de afdeelingen eigen ver voer de heeren Tj. Krol te Haren (Gron.), lid van de Tweede Kamer en W. D. Nijhoff van de firma Stork en Co. te Hengelo, voor de afd. beroeps-goederenvervoer de heeren W. Prins te Amhem en F. van Wezel te Hengelo. Herkozen werd de algemeene voorzitter ir. M. C. E. Bongaerts, lid van de Tweede Kamer, oud-Minister van Waterstaat, onder wiens leiding na deze wijziging in doel de B.B.N, zich thans daadwerkelijk tot taak stelt tot stand te brengen de organisatorischen op- bouw van het geheele autovervoer, welke Minister van Buuren en Minister Albarda als noodzakelijk hebben uitgesprokeh voor het geheele vervoerbestel in ons land. Tot onder-voorzitter werd gekozen de heer Jan Schilthuis, tot secretaris de heer W. Prins, tot penningmeester de heer Joh. Brou- wer. Algemeen adviseur voor den opbouw is de heer Jacq. Harms Tiepen. VBEEMDE VLIEGTUIGEN BOVEN NEDEREAND. De Regeeringspersdienst meldt: Ter aanvulling van het bericht betreffende de beide vreemde vliegtuigen, welke zich Vrij dag om het middaguur boven het centrum des lands hebben bevonden, kan worden mede- gedeeld, dat op grond van nader binnenge- komen gegevens met zekerheid is komen vast te staan, dat ebn van de beide vliegtuigen de Duitsche nationaliteit bezat. Behalve de beide vliegtuigen, die boven Utrecht werden waargenomen, is op Vrijdag te 4.15 uur 's middags een Engelsch vliegtuig binnen Nederlandsch territoriaal gebied bij Vlieland gesignaleerd. Zaterdagochtend tusschen 9 uur 15 en 10 uur heeft een Duitsch vliegtuig de provincie Groningen overvlogen. Het werd boven Wol- dendorp, Appingedam en Slochteren waarge nomen. Vastgesteld is, dat naast het balkenkruis de letter D voorkwam. Voorts heeft zich Zaterdagochtend om- streeks 10 uur een Duitsch vliegtuig boven den Moerdijk bevonden en een ander boven Beierland. Na beschieting door luchtdoelartillerie ver- wijderden deze vliegtuigen zich. Zoowel te Londen ten aanzien van het En- gelsche vliegtuig als te Berlijn ten aanzien van de Duitsche vliegtuigen zal worden ge- protesrteerd. OLEARINGVERDRAG MET DUITSCHLAND BLIJFT TOT SO JUNI 1941 VAN KRACHT. De bestaande overeenkomst ten aanzien van de NederlandschDuitsche clearing, zal tot 30 Juni 1941 van kracht blijven. DE AMERIKAANSCHE UITVOER VAN SMEEROLIE NAAR NEDEREAND, BELGIE EN DENEMARKEN. Reuter meldt uit Washington: De Britsche ambassade alhier heeft de Amerikaansche olie-maatschappijen meege- deeld, dat voor een onbepaalde periode geen navicerts zullen worden verstrekt ter verge- makkelijking van de verscheping van smeer- olie door de Britsche blokkade naar Neder- land, Belgie of Denemarken. De Britsche autoriteiten alhier verklaren, dat deze stap genomen is, omdat een onder- zoek bewezen heeft, dat de voorraden smeer- olie voor deze landen ,,meer dan voldoende zijn om eenige maanden door te komen", en dat verdere import wellicht een weg naar Duitschland zou vinden. De Britsche regeering tracht thans tot een overeenkomst te komen met Nederlandsche, Belgische en Deensche importeurs over de normaal in te voeren hoeveelheden smeer- olie. De Britsche ambassade deelt mede, dit uit- sluitend aan die Amerikaansche exporteurs te hebben meegedeeld, die navicerts hebben ge- vraagd. DE .AMBULANCE VOOR FINLAND. De ambulance-commissie van het Neder landsche Roode Kruis heeft, daartoe gerech- tigd door het dagelijksch bestuur, in haar ver- gadering van Zaterdag benoemd tot leider van de ambulance voor Finland den heer F. H. Meihuizen, arts te Rotterdam, die deze benoeming heeft aanvaard. PAASOHRETOURS EN VACANT IE- KAARTEN. Toen vlak voor Pinksteren het vorig jaar de wilde busdiensten plotseling verdwenen en daarmee dus de emstige concurrentie van de spoorwegen opgehouden had te bestaan, heeft de directie der Nederlandsche spoorwegen ge- reageerd door onmiddellijk een belangrijke faciliteit aan de reizigers te verleenen in den vorm van Pinksterretours. De week-eind- retours zijn kort daarop gevolgd en daama ook de zomer-, de winter- en zelfs de Sinter- klaas-retours. In dit opzicht is bij de spoor wegen in korten tijd een zekere traditie ont- staan. Thans zullen ook Paaschretours verkrijg- baar worden gesteld, die veertien dagen gel- dig zullen zijn en wel van Woensdag 20 Maart tot en met Dinsdag 2 April. In het zelfde tijd- vak zullen ook vacantiekaarten verkrijgbaar zijn. DUITSCH VLIEGTUIG OPENT BOVEN BELGIE HET VUUR OP DRIE BELGISCHE JAGERS. De persdienst van het Belgische ministerie van buitenlandsche zaken deeltmede Op Zaterdag 2 Maart tegen 12 uur 15 ont- moette een groep van drie Belgische jagers, die op verkenning waren boven de provincie Luxemburg, in de streken van Saint Hubert een Duitsch militair vliegtuig van het type Dornier 17, plaats biedend aan verscheidene inzittenden en sterk bewapend. De Belgische vliegers omsingelden het Duitsche vliegtuig, dat plotseling een aanhoudend vuur opende. Een der Belgische vliegtuigen werd herhaal- delijk geraakt. Van een ander toestel werd de mitrailleur-installatie beschadigd. De lei der van de patrouille, tweede luitenant-vlieger Henrard, zette de achtervolging voort. Zijn toestel werd neergeschoten. Henrard werd gedood en zijn vliegtuig werd vernield. In den loop van Zaterdagmiddag heeft Spaak, de minister van buitenlandsche zaken, den Duitschen ambassadeur ontvangen en een krachtig protest geuit namens de Belgische regeering wegens deze ernstige schending van de Belgische neutraliteit, alsmede wegens de daad van agressie, waaraan de Duitsche vliegers zich hebben schuldig gemaakt. De correspondent der N. R. Crt te Brussel meldde Zaterdagavond Zaterdagmiddag omstreeks half twee ver- scheen boven het stadje Ciney in de provincie Namen, komende uit Oostelijke richting, een Belgisch militair vliegtuig, dat blijkbaar een noodlanding wilde maken. Het vhegtuig cir- kelde gedurende een twintig minuten boven de omstreken van het stadje en daalde ver- volgens op een weiland, waar het over den kop sloeg. De luchtschroef brak af en het vliegtuig werd gedeeltelijk vernield. De vlieger 'n onder-officier, bleef ongedeerd. Naar ver- luidt was deze vlieger bij de Duitsche grens, maar boven Belgisch grondgebied, beschoten door een vliegtuig van vreemde nationaliteit. De vleugels en de benzinetank waren letter- lijk doorzeefd, wat dan ook tot de noodlan ding aanlgiding gaf. Nader vernatn men, dat niet een, maar wel drie Belgische jagers Zaterdagmiddag boven de provincie Luxemburg op 25 km van de Belgisch-Duitscfie grens een Duitsche Dornier hadden ontmoet. Door middel van seinen werd den Duitschers verzocht te landen, aan welk verzoek zij evenwel geen gevolg gaven. De Dornier opende het vuur, dat onmiddellijk door de Belgen werd beantwoord. Een van de Belgische vliegtuigen, bemand door luite- nant Henrard, viel weldra en kwam terecht in een boschje te Hemroulle, op 3 kin van de nieuwe kazernes van de Ardensche jagers te Bastenaken. Toen men den luitenant-vlie ger hulp kwam bieden, bleek hij reeds te zijn overleden. Een tweede vliegtuig, bemand door den ser geant Lelievre, werd eveneens getroffen. De bestuurder maakte gebruik van zijn val- scherm en kwam behouden op den beganen grond terecht. Het derde toestel, dat eveneens zwaar be schadigd was, moest, zooals gemeld, te Ciney landen. Te Brussel bracht dit bericht groote sen- satie te weeg. Op het departement van lands- verdediging weigerde men eerst nadere in- lichtingen te verstrekken. Later werd het nieuws echter volkomen bevestigd. Minister Spaak ontbood den Duitschen am bassadeur en gaf hem kennis van een in krachtige termen gestelde protest-nota, die ook te Berlijn door den Belgischen ambassa deur aan de Duitsche regeering is overge- maakt. Duitschland betuigt aan Belgie leedwezen. Naar aanleiding van het feit dat Zaterdag een Belgisch jachtvliegtuig door een Duitsch toestel is neergeschoten meldde het Duitsche Nieuwsbureau, volgens „De Courant" Zondag- avond het volgende: ,Een Duitsch verkenningsvliegtuig, dat zich uit Noord-Frankrijk op den terugweg bevond, werd gisteren door zeven vliegtuigen van het Engelsche Hurricane-type aangevallen. Daar de vliegtuigcommandant meende, dat hij zich boven Fransch gebied bevond en daar't Hur- ricane-vliegtuigen betrof, hield de Duitsche vliegtuigcommandant deze voor Engelsche jachtvliegers. Bij het gevecht, dat zich ont- wikkelde, werd een Hurricane-vliegtuig neer geschoten, waama het Duitsche vliegtuig on gedeerd zijn basis bereikte. Naar thans wordt vastgesteld, heeft het luchtgevecht zich, op enkele minuten vliegens van de Fransche grens, boven Belgisch ge bied, afgespeeld. Het neergeschoten vliegtuig was een Belgisch jachttoestel van het Engel sche Hurricane-type. Den Belgischen ambas sadeur, Vicomte Davignon, die heden een be- zoek bracht aan het departement van Buiten landsche Zaken, werd het leedwezen der Rijks- regeering over dit voorval betuigd." NOG VIER BELGISCHE MILITAIRE VLIEGTUIGEN VERON1GELUKT. Voor de Belgische militaire luchtvaart was het Zaterdag een zeer noodlottige dag, want tengevolge van ongelukken zijn nog vier vliegtuigen vernield. In de Brusselsche voorstad Ukkel viel na den middag tengevolge van een nog onbe- kende oorzaak ook een militair vliegtuig in den tuin van een villa te pletter. De bestuur- dr, een sergeant, was op slag dood. Boven het plaatsje Ranst in de provincie Antwerpen botsten twee militaire vliegtuigen hoog in de lucht op elkaar. De beide vliegers sprongen met valschermen uit het toestel. Een van hen bleef ongedeerd. Het valscherm van den tweede haakte echter aan het vheg tuig met het gevolg, dat deze bestuurder, een cfficier, werd gedood. Het vliegtuig kwam terecht op het dak van een boerderij, die ge- heel is uitgebrand. Het Belgische ministerie van nationale ver- dediging deelt verder nog mede, dat een offi- cier, die op verkenningsvlucht was en zich op groote hoogte bevond, in zweefvlucht boven 'Huy trachtte te landen. Het toestel sloeg bij de landing over den kop maar de bestuur der bleef ongedeerd. BRITTEN SOHIETEN EEN BRITSCH VLIEGTUIG NEER. In de omgeving van Gravesend, bij den Theemsmond werd door zich in de lucht be- vindende Britsche vliegtuigen een Britsch vliegtuig voor een van den vijand aangezien en neergeschoten. HET BEZOEK VAN SUMNER WELLES AAN EUROPA. Zaterdag heeft Hitler Sumner Welles ont vangen. Von Dornberg, de chef van het protocol, haalde den Amerikaanschen bezoeker in hotel Adlon af. Bij de rijkskanselarjj bracht een compagnie van de lijfwacht de eerbewijzen. Bij Sumner Welles' onderhoud met Hitler waren ook Kirk, de Amerikaansche zaakge- lastigde, Von Ribbentrop, staatsminister Meissner en dr. Schmidt, die als tolk fungeer- de, aan/wezig. Een bericht van Havas uit Bern noemt de aanwezigheid van de tolk Schmidt bij het gesprek tusschen Sumner Welles en Ribben trop sensationeel. „Ribbentrop spreekt goed Engelsch, doch heeft doen weten, dat hij, ge- zien het feit, dat Engelsch de taal van den vijand is, geen woord Engelsch zal spreken zoolang de oorlog duurt." Volgens de Basler Nachrichten zou Ribben trop Sumner Welles gewezen hebben op het betreurenswaardige feit, dat de Vereenigde Staten te Berlijn niet door een ambassadeur vertegenwoordigd zijn. Volgens 'n bericht van Havas uit Washing ton wijzen alle aldaar uit Berlijn ontvangen berichten er op, dat Hitler Sumner Welles heeft doen blijken, dat de vemietiging van de z.g. Engelsche hegemonie, Duitschland's oor- logsdoel is. Volgens de Evening Star heeft Welles te Berlijn „niets vemomen wat als nieuw zou kunnen worden beschouwd". De Amerikaansche bladen toonen groote belangstelling voor het bezoek van Sumner Welles aan Berlijn en zijn bespreking met Von Ribbentrop. Bij gebrek aan nieuws wer- pen zij zich op het gerucht, dat Von Ribben trop verklaard zou hebben, dat Duitschland een einde wil maken aan de economische ,,worging" van Engeland. Naar aanleiding daarvan zegt de New York Times, volgens Reuter, dat Von Ribbentrop onzin praat, wan- neer hij zou willen volhouden, dat Engeland in normalen vredestijd de goede dingen dezer aarde van anderen afhoudt. In vredestijd zijn de Britsche reserves beschikbaar voor de kooplieden van elk land tegen precies denzelf- den prijs als de Britsche kooplieden moeten .betalen. Als Von Ribbentrop het heeft over een greep naar de keel van de wereld, moet hij niet vergeten, dat Hitler de bereidwillig- heid van het grootste deel van de wereld ge- worgd heeft. Aan de New York Herald Tribune ontleent Havas, dat hoe meer Duitschland spreekt over de vernietiging van de heerschappij van Enge land, hoe meer de buitenwereld geneigd is te gelooven, dat Duitschland zelf de wereldheer- schappij nastreeft. NOORSCH SCJHIP VERMIST. Naar de reeders van het 1259 bruto ton metende s.s. Silja te Kragero mededeelen, vreest men, dat het schip, dat met een lading zout op weg was van Italie naar Noorwegen, met de 16 opvarenden vergaan is. Sinds 5 Februari heeft men niets van de Silja ge- hoord. TWEE GRIEKSCHE SCHEPEN VERMIST. Het D.N.B. meldt uit Athene: De beide Grieksche schepen Panaohrandos (2900 ton netto) en Flora Nomicou (1783 ton bruto) zijn reeds lang over tijd. Men neemt aan, dat zij aan de Engelsche kust zijn ver gaan. Met den dag wordt het voor de Grieksche reeders moeilijker Grieksche bemanningen te vinden voor de op Engeland varende schepen, aldus het D.N.B. Alle zeelieden, die nog geen contract hebben onderteekend, weigeren aan te monsteren. Anderen, die wel een contract geteekend hebben, willen niet aan boord gaan. GROOT ENGELSCH SCHIP TOT ZINKEN GEBRACHT. Reuter meldt uit Londen, dat het 7418 ton metende s.s. Pyrrhus van de Ocean S.S. Co. (A. Holt Co.) Vrijdag aan Engeland's Westkust door Duitsche actie tot zinken is gebracht. Acht Chineesche stokers, die zich in de stookplaatsen bevonden, worden ver- mist. Er waren geen passagiers aan boord. De Pyrrhus had bijna zeventig man aan boord. Het was uit een haven aan de Noord- kust naar het Verre Oosten vertrokken. De overlevenden zijn aan de Westkust aan land gebracht. Men gelooft dat het fatalisme der Chineezen hun dood tot gevolg heeft gehad. Reuter meldt uit Washington, dat Ameri kaansche marinevliegtuigen het s.s. South- gate, dat geseind had, dat het door een duik- boot was aangevallen, gevonden hebben. Het scheen niet in gevaar te verkeeren. ALLE OPVARENDEN VAN DE MIRELLA GERED. Reuter meldt uit Londen: Een Engelsch marinevaartuig heeft Zater dag de geredden van het Italiaansche s.s. Mi- rella, dat Vrijdag op een mijn is geloopen, te Grimsby aan land gebracht. De geheele be- manning bljjkt gered te zijn. Drie opvarenden waren gewond, waarvan 6dn ernstig. HET DUITSCHE S.S. TROJA DOOR DE flEMANNINIG TOT ZINKEN GEBRACHT. Naar de Msb. van Aruba verneemt, is het Duitsche s.s. Troja, dat eenige dagen geleden een West-Indische haven verliet, toen het door een Engelsch oorlogsschip werd aangehouden, door de eigen bemanning in brand gestoken. Tevens werden de kleppen opengezet om het te laten zinken. DE VLIEGTUIG AAN VALLEN OP DE NOORDZEE. Behalve het Britsche en het Letsche schip, dat Vrijdag op de Noordzee door Duitsche vliegtuigen werden aangevallen en tot zinken gebracht, zijn nog tal van andere schepen met bommen en mitrailleurvuur bestookt. Zoo werd de Britsche treiler Sisters, naar Havas later meldde, door een bomtreffer be schadigd. Vrijdag is op de Engelsche kust een boot aangespoeld, waarin men hulzen heeft gevon den van vuurpijlen, die klaarblijkelijk waren afgeschoten. De sloep behoorde aan het Brit sche schip Efos. Ook zijn sloepen aangespoeld van het Britsche s.s. Jevingstone, dat reeds eenige weken geleden is vergqan en van het Fransche vaartuig P.L.M. 25, dat een paar dagen geleden is gezonken. V REDESGEDACHTEN VAN ATTLEE. Attlee, de leider van de parlementaire En gelsche arbeiderspartij heeft, volgens de N. R. Crt., in een toespraak te Londen gezegd, dat de grootste vrees van de Duitschers schijnt te zijn, dat zij, als zij zich thans van Hitler ontdeden, blootgesteld zouden worden aan dezelfde beproevingen als na den vorigen oorlog. Het nationaal-socialisme, aldus Attley, was een kwakizalversmiddel tegen een em stige kwaal. Het was geen goed middel en de kwaal verergerde. De Duitschers zouden nooit hun toevlucht hebben genomen tot dit reme- die, als de kwaal niet ernstig was geweest. Het is daarom noodzakelijk bij een bespreking van de beginselen van den vrede duidelijk te kennen te geven dat de Engelschen, als zij een bevredigenden vrede wensehen, bereid moeten zijn zelf te doen, wat zij van anderen eischen. Als de Engelschen aan Duitschland het recht ontzeggen om de wereld te beheer- sohen, kunnen zij stellig niet zelf dit recht opels chen. Wij gelooven, aldus Attley, dat de Duit schers zeker recht op bestaan hebben, maar dat de Tsjechen, Polen en andere naties van Europa eveneens dit recht hebben. Als wij ons venzetten tegen het imperialisme van anderen, moeten wij ons zelf van imperialisme bevrij- den. De kern van het imperialisme is niet zoo- zeer, dat wij een deel van de wereldkaart rood verVen, dan wel, dat wij sommige gedeelten van de wereld behandelen alsof zij uitsluitend aan ons land behooren. Aan den anderen kant heeft Engeland ge- toond, hoe men van de imperialistische idee kan overgaan tot de idee van bescherming en hoe men van overheersching van een land over anderen kan overgaan tot samenwerking in een groote gemeenschap. Wij hebben het voorbeeld gegeven te toonen, hoe men in poli- tiek opzicht en onder een onafhankelijke re geering volken van verschillende ras en ver- schillende taal kan vereenigen. Ik ben van oordeel, dat het juist is, dat Engeland en an dere landen hun bezittingen behouden onder het mandaatbeginsel en dat wij voorgoed ons bezit van deze streken zullen moeten beschou- wen als een beheer, dat wij op ons hebben ge nomen voor rekening der bevolking dier stre ken in het belang van alle volken der aarde en niet uitsluitend ten voordeele van ons eigen volk. Als wij zulks van andere landen vergen, moeten wij bereid zijn het zelf te aan- vaarden. Voortaan dient de wereld te streven naar een ideale organisatie van een gemeen schap der naties. DE DUITSCHE ACTIE TEGEN DE NAVICERTS. De diplomatieke correspondent van de Times merkt op, dat het merkwaardige is, dat de Duitschers zich in bun strijd tegen het na- vicertssysteem richten tot de Europeesche neutralen. Tot dusver zijn de navicerts uit sluitend uitgegeven aan verschepers in de Ver. Staten en Zuid-Amerika. Uitgaande schepen uit Europa hebben ze niet noodig. Klaarblijkelijk, zoo zegt de correspondent, is de bedoeling der verklaring uitsluitend den Duitschers een nieuw excuus te versehaffen voor het zonder waarsehuwing tot zinken brengen van vreedzame koopvaarders. DE BRITSCHE VLIEGTUIGEN BOVEN PRAAG. Een van de vliegers die heeft deelgenomen aan de verkenningsvlucht boven Bohemen heeft een vertegenwoordiger van Havas ver- slag uitgebracht. Het doel van de vlucht was een bezoek aan Praag en Pilsen. Het weer was gunstig, aan boord van de vliegtuigen be vonden zich zes man, de tocht duurde acht uur. Zoodra we boven Duitsch gebied kwa- men wisten we dat alle oogen ons trachtten te ontdekken, eenige zoeklichten flitsten aan, doch er werd niet geschoten en evenmin ver- schenen er jachtvliegtuigen. Er lag sneeuw, waardoor het licht helder was, doch waar- door het moeilijker viel zich te orienteeren. Op een gegeven oogenblik kwamen we boven een gebied waar de verduistering minder al gemeen was, wij kwamen boven Tsjecho-Slo- wakije. Boven Pilsen gingen wjj lager vliegen om de bewoners iets van onze aanwezigheid te laten bemerken. Daama gingen we naar Praag. De stad was gewoon verlicht. Wij wierpen onze strooibiljetten uit, zonder dat er verder iets gebeurde. Het was wat later geworden, dus we moesten de terugreis aanvaarden. Spoedig waren we weer boven Duitschland. Zoeklich ten probeerden ons te localiseeren, doch we vlogen op zeer groote hoogte, dus dat lukte niet. Later ibegon het te regenen, van de aarde was toen niet veel meer te zien en spoedig vlogen we den Rijn weer over. VOOR DE VIERDE MAAL IN EEN WEEK BOVEN BERLIJN. B(j de vierde vlucht van Britsche vliegtui gen boven Berljjn zijn, naar het Engelsche ministerie van luchtvaart meldt, strooibiljet ten uitgeworpen. Andere vliegtuigen hebben gevlogen over belangrijke steden in Noord- West Duitschland en boven havens aan de Oostzee, alsmede boven de luchtbases van Borkum, Norderaey en Sylt. De vliegers die boven Berlijn geweest waren, rapporteerden, dat het luohtdoelgeschut in werking was ge- treden. DE SNELLE MOTORTORPEDOBOOTEN. Naar Havas uit Londen meldt, blijken de snelle motortorpedobooten, die Engeland sinds het begin van den oorlog in dienst heeft ge steld, dank zij hun krachtige wapening en hun brjzondere beweeglijkheid, uitstekende diensten te bewijzen. Deze motorbooten, die slechts 20 meter lang zijn, zijn voorzien van motoren van 1500 p.k. en kunnen zelfs bij boos weer een maximum snelheid van 80 km per uur ontwikkelen. Zij zijn uitgerust met een groot aantal mitrailleurs ter bestrijding van vliegtuigen en duikbooten, torpedolanceer- buizen en dieptebommen. Zij kunnen in enkele seconden de snelheid van 20 tot 80 km op- voeren en die ^nelheid biedt een uitstekende bescherming tegen aanvallen uit de lucht of door duikbooten. De bemanningen bestaan voor het meerendeel uit jongelieden, die aan een even streng geneeskundig onderzoek wor den onderworpen als de bemanningen voor de duikbooten, daar voor den dienst op deze kleine scheepjes, die nacht en dag langs de kust patrouilleeren, groote eischen aan het uithoudingsvermogen worden gesteld. DE CONTRABANDE-CONTROLE OP DEN STILLEN OCEAAN. Naar aanleiding van het bericht van Reu ter, dat de Engelsche regeering overweegt een contrdlebasis in te stellen in den Stillen Oceaan heeft de Canadeesche minister van buitenlandsche zaken, naar Havas meldt, ver klaard, dat de Canadeesche regeering er niet van in kennis is gesteld, dat thans tusschen Londen en Washington onderhandelingen zou den worden gevoerd met het doel in een haven aan den Stillen Oceaan een basis in te richten voor de contrdle van contrabande, teneinde het transitoverkeer op Wladiwostok na te gaan. Hoewel Wladiwostok in het bericht van Reuter niet genoemd werd, neemt ook Domei aan, dat deze controlebasis vooral het verkeer over die haven in het oog zou moe ten houden. Dit Japansche nieuwsbureau sein- de nl. het volgende: „Waarnemers gelooven, dat, indien de Brit sche blokkade tegen Duitschland zou worden uitgebreid tot Wladiwostok, Japan een krach tig protest te Londen zou laten hooren, aan gezien Japan niet in het Europeesche conflict gemengd wil worden. Het blad Asahi dringt er bij de regeering op aan doeltreffende maat- regelen te nemen om de volkomen eerbiedi- ging van de Japansche neutraliteit te ver- zekeren. ENiGELAND REGLEMENTEERT DEN INVOER VAN BOTER. Op verzoek van het ministerie voor de voed- selvoonziening heeft het ministerie van han- del een order uitgegeven, waambij boter wordt toegevoegd aan de lijst van artikelen waar van de import veriboden is, behalve met ver- gunning. De minister voor de voedselvoor- ziening wjjst er op, dat het doel van de otder is het ministerie in staat te stellen zich de controle te verzekeren van de artikelen ten einde den handel te controleeren op de manier die het nationale belang het beste dient. De order zal op 2 Maart 1940 in werking treden, maar voor goederen die er onder vallen doch waarvan ten genoege van de douane kan wor den getoond, dat zij naar Engeland waren verzonden voordat de order in werking trad, zal geen licentie noodig zijn. DE ONRUST IN HET NABURIGE OOSTEN. De diplomatieke redacteur van Press Asso ciation wijst er in een beschouwing van den toestand in het Naburige Oosten op, dat on- danks de geruchten van troepenconcentraties in den Kaukasus het weinig waarschijnlijk is, dat Rusland zich onder de huidige omstandlg- heden in een avontuur met Turkije stort. Daarentegen moet men zorgvuldlg acht slaan op de activiteit van de Duitschers in het Naburige Oosten. Er wonen daar wel een miljoen Duitschers, van wie velen op den dienstplichtigen leeftijd en de Duitsche agen- ten zijn in deze buurt steeds zeer actief. De toespeling in de onlangs gehouden rede van den minister-president van Irak op te neimen voorzorgsmaatregelen ten aanizlen van de landsverdediging, in verband met de ont- wikkeling van den intemationalen toestand, heeft men hier en -daar uitgelegd als een teeken, dat de algemeene mobilisatie voor de deur stond. In een officieel commuqud wordt thans verduidelijkt, dat de minister-president slechts van de reeds eenige maanden oude maatregelen van den minister van defenaie gewaagd heeft en geen nieuwe op het oog had. Tengevolge van de verhoogde uitgaven voor de landsverdediging vertoont de begrooting van Irak van dit jaar een tekort van een half millioen pond sterling. DUITSCHE BELANGSTELLING VOOR ZUID-SLA VIE Te Belgrado worden vijf nieuwe Duitsche dagbladcorrespondenten verwacht. Allen zijn opgeleid aan de Duitsche acade- mie voor Zuidoost-Europa te Munchen en worden beschouwd als te beschikken over een gedegen kennis van Zuid-Slavie en de lands- taal. HET WRAK VAN DE GRAF SPEE. Het wrak van de Graf Spee is gekocht door Julia Vega Helguera, het hoofd van een Ar- gentijnsche importfinma. Helguera heeft ver klaard, dat hij het wrak voor commercieele doeleinden zou gebruiken. De koopprijs is niet bekend, doch naar ver- luidt gaat deze den 10.000 pesos niet te boven. De Duitsche legatie te Montevideo heeft het Uruguaysche ministerie van buitenlandsche zaken van de transactie verwittigd. DE RUSSEN DRINGEN OP. Een bericht uit Helsinki van Vrtjdagavond meldde, schrijft de N. R. Crt., dat de Finnen Viipuri Wiborg) verloren achtten. De Rue- sen zelf, wier legerberichten sinds zij succes- sen behalen iets uitvoeriger zijn geworden, meldden, dat zij de Zuidelijke buitenwijken van de stad, benevens een kaap aan de West kust van de Baai van Wiborg hebben beset. Daar de Russische legerberichten, al verhei- melijken zij wel de tegenslagen, tot dusver betrouwbaar zijn gebleken, mag men aan- nemen, dat inderdaad het lot van Wiborg foe- slist is. De vijand, aldus de Russen, steekt de stad in brand. Het kan zijn, dat deze Rus sische uitlating als een verwjjt bedoeld is, doch men moet niet vergeten, dat de stad door de eindelooze Russische bombardementen al een puinhoop was geworden en dat het be- grijpelijk is, dat de Finnen, nu zij dit punt moeten prijsgeven, hun best doen, de strate- gische waarde ervan voor de Russen tot een minimum te beperken. De berichten uit verschillende bron uit Fin land waren het er den laatsten tijd niet over eens of Wiborg als een sleutelstelllng voor de Mannerheim-linie beschouwd mocht wor den, doch het feit, dat de Russen kunnen mel- den, dat zij over een breed front be oosten Wiborg over een belangrijke diepte opgerukt zijn, wettigt het vermoeden, dat de Finnen zich daar tot den terugtocht genoopt hebben gezien, ten deele misschien onder den druk van den Russischen aanval, doch stellig ook om strategische redenen, toen bleek, dat hun rechterflank door den val van Wiborg ont- bloot zou worden. Van den spoorweg van Wiborg naar Heinjoki zijn de Russen de laat- ste dagen opgerukt tot aan de plaats Hein joki en den weg welke vandaar naar Wiborg loopt. Het station Tali nog iets ten Noorden van dezen weg en ten Noord-Oosten van Wiborg aan de lijn naar Sortevala is ook reeds in hun handen. In deze streek ten Oos ten van Wiborg schijnen de Russen door de oorspronkelijke Mannerheim-linie heen te zijn gekomen, doch iets verder naar het Noord- oosten ligt nog een uitgestrekt merengebied, dat den zwaarbeproefden Finnen misschien de gelegenheid zal bieden opnieuw stand te houden. Nader zal moeten blijken, wat voor uitwerking deze terugtocht der Finnen heeft op het front tusschen de Vuoksi en het Lado- gameer. Het is denklbaar, dat zij zich uit vrees hier afgesneden te worden ook hier vrtj- willig zullen terugtrekken. De Times noemt den toestand ernstig en vreest dat de Russen van Wiborg uit naar het Westen zullen doorbreken om zoo te komen in het dichtbevolkte deel van het land, waar ook de voornaamste industrieen gevestigd zijn. WSj hebben reeds eerder op het bestaan van dit gevaar gewezen, doch juist om deze operatie veilig te kunnen uitvoeren moeten de Russen zich dekken voor aanvallen in hun flank en hun rug van het Oosten uit, zoodat het heel begrijpelijk zou zrjn, wanneer zij eerst trachtten een zuiveringsactie tusschen de Vuoksi en het Ladogameer te ondememen. Voor de Finnen zal het standhouden, als zij eenmaal de Mannerheim-linie hebben opge- geven, steeds moeilijker worden. Al weten zij van de natuurlijke voordeelen van het ter- rein uitstekend partij te trekken, zij kunnen niet in korten tijd nieuwe vaste versterkln- gen opwerpen, welke even krachtig zijn als de Mannerheim-linie. En nu de Russen ge zien heibben, wat zij met hun massale aan vallen en een oordeelkundig gebruik van hun zware geschut kunnen bereiken, zullen zrj stellig zoo lang hun verbindingslrjnen dat toe- staan hun moordende aanvallen voortzetten. Al behoeft de val van Wiiborg nog niet dade- lijk tot een ramp te leiden, op den duur kon hij toch wel eens een beslissend keerpunt blij ken in dezen ongelijken strijd, welke tot dus ver door de Finnen zoo dapper is volgehouden. In dat opzicht heeft de Times stellig gelijk, wanneer zij spreekt van een hoogst critieken toestand. In de hoofdsteden der geallieerden zal men zich wel niet op zijn gemak gevoelen. Het blrjkt nu, dat men tot dusver Finland niet den steun heeft kunnen geven, waaraan het be- boefte had en het ziet er tot dusver ook nog niet naar uit, dat deze hulp spoedig gebracht zal worden. Dat zal het gezag der geallieer den geen goed doen en er waarschijnlijk ook niet toe leiden, dat hun voornaamste tegen-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 2