Buitenland
HET S.S. SOUTHGATE GEVONDEN.
Nederlandsche schepen, die waarschijnlijk eer-
lang wel in grootere mate ter beschikking
zullen komen.
I>E BEENiOERMEEL- AFFAIRE.
Het A. N. P. meldt uit Utrecht:
Naar wij vernemen is het politietoezicht op
de krachtvoederfahriek ,,De Adelaar" in De
Bilt beeindigd.
Vrijdag zijn de sleutels door de politie aan
de directie teruggegeven. De fabriek is ge-
heel ontsmnet. De aanwezige voorraden zijn
van regeeringswege vemietigd, waarbrj de
fabriek schadeloos werd gesteld. Tot dusver
is evenwel het vervoerverbod nog niet inge-
trokken.
BEDRIJFSAUTOHOUDERS WIJZIGEN
HUN ORGANISATIEVORM.
De Bond van Bedrijfsautohouders in Neder-
land heeft zijn statuten en naam gewijzigd
ten einde zich. te kunnen instellen op de be-
hartiging van de economische belangen van
alle bij het autovervoer betrokkenen.
De leden hebben zich ingedeeld in drie af-
deelingen, n.l: beroeps-goederenvervoer, eigen
vervoer en autovervoer-personen.
In de plaats van het bestuur, dat sedert
Juni demissionnair was, zijn in Januari ge-
kozen door het geheele land a Is vertegen-
woordigers der afdeelingen: voor de afd.
autovervoer-personen (vroeger commissie-
Oud) de heeren Jan Schilthuis, lid van de
Tweede Kamer en H. Pols te Huizum bij
Leeuwarden voor de afdeelingen eigen ver
voer de heeren Tj. Krol te Haren (Gron.), lid
van de Tweede Kamer en W. D. Nijhoff van de
firma Stork en Co. te Hengelo, voor de afd.
beroeps-goederenvervoer de heeren W. Prins
te Amhem en F. van Wezel te Hengelo.
Herkozen werd de algemeene voorzitter ir.
M. C. E. Bongaerts, lid van de Tweede Kamer,
oud-Minister van Waterstaat, onder wiens
leiding na deze wijziging in doel de B.B.N,
zich thans daadwerkelijk tot taak stelt tot
stand te brengen de organisatorischen op-
bouw van het geheele autovervoer, welke
Minister van Buuren en Minister Albarda als
noodzakelijk hebben uitgesprokeh voor het
geheele vervoerbestel in ons land.
Tot onder-voorzitter werd gekozen de heer
Jan Schilthuis, tot secretaris de heer W.
Prins, tot penningmeester de heer Joh. Brou-
wer. Algemeen adviseur voor den opbouw
is de heer Jacq. Harms Tiepen.
VBEEMDE VLIEGTUIGEN BOVEN
NEDEREAND.
De Regeeringspersdienst meldt:
Ter aanvulling van het bericht betreffende
de beide vreemde vliegtuigen, welke zich Vrij
dag om het middaguur boven het centrum
des lands hebben bevonden, kan worden mede-
gedeeld, dat op grond van nader binnenge-
komen gegevens met zekerheid is komen vast
te staan, dat ebn van de beide vliegtuigen de
Duitsche nationaliteit bezat.
Behalve de beide vliegtuigen, die boven
Utrecht werden waargenomen, is op Vrijdag
te 4.15 uur 's middags een Engelsch vliegtuig
binnen Nederlandsch territoriaal gebied bij
Vlieland gesignaleerd.
Zaterdagochtend tusschen 9 uur 15 en 10
uur heeft een Duitsch vliegtuig de provincie
Groningen overvlogen. Het werd boven Wol-
dendorp, Appingedam en Slochteren waarge
nomen.
Vastgesteld is, dat naast het balkenkruis
de letter D voorkwam.
Voorts heeft zich Zaterdagochtend om-
streeks 10 uur een Duitsch vliegtuig boven
den Moerdijk bevonden en een ander boven
Beierland.
Na beschieting door luchtdoelartillerie ver-
wijderden deze vliegtuigen zich.
Zoowel te Londen ten aanzien van het En-
gelsche vliegtuig als te Berlijn ten aanzien
van de Duitsche vliegtuigen zal worden ge-
protesrteerd.
OLEARINGVERDRAG MET DUITSCHLAND
BLIJFT TOT SO JUNI 1941 VAN KRACHT.
De bestaande overeenkomst ten aanzien van
de NederlandschDuitsche clearing, zal tot
30 Juni 1941 van kracht blijven.
DE AMERIKAANSCHE UITVOER VAN
SMEEROLIE NAAR NEDEREAND, BELGIE
EN DENEMARKEN.
Reuter meldt uit Washington:
De Britsche ambassade alhier heeft de
Amerikaansche olie-maatschappijen meege-
deeld, dat voor een onbepaalde periode geen
navicerts zullen worden verstrekt ter verge-
makkelijking van de verscheping van smeer-
olie door de Britsche blokkade naar Neder-
land, Belgie of Denemarken.
De Britsche autoriteiten alhier verklaren,
dat deze stap genomen is, omdat een onder-
zoek bewezen heeft, dat de voorraden smeer-
olie voor deze landen ,,meer dan voldoende
zijn om eenige maanden door te komen", en
dat verdere import wellicht een weg naar
Duitschland zou vinden.
De Britsche regeering tracht thans tot een
overeenkomst te komen met Nederlandsche,
Belgische en Deensche importeurs over de
normaal in te voeren hoeveelheden smeer-
olie.
De Britsche ambassade deelt mede, dit uit-
sluitend aan die Amerikaansche exporteurs te
hebben meegedeeld, die navicerts hebben ge-
vraagd.
DE .AMBULANCE VOOR FINLAND.
De ambulance-commissie van het Neder
landsche Roode Kruis heeft, daartoe gerech-
tigd door het dagelijksch bestuur, in haar ver-
gadering van Zaterdag benoemd tot leider
van de ambulance voor Finland den heer F.
H. Meihuizen, arts te Rotterdam, die deze
benoeming heeft aanvaard.
PAASOHRETOURS EN VACANT IE-
KAARTEN.
Toen vlak voor Pinksteren het vorig jaar
de wilde busdiensten plotseling verdwenen en
daarmee dus de emstige concurrentie van de
spoorwegen opgehouden had te bestaan, heeft
de directie der Nederlandsche spoorwegen ge-
reageerd door onmiddellijk een belangrijke
faciliteit aan de reizigers te verleenen in den
vorm van Pinksterretours. De week-eind-
retours zijn kort daarop gevolgd en daama
ook de zomer-, de winter- en zelfs de Sinter-
klaas-retours. In dit opzicht is bij de spoor
wegen in korten tijd een zekere traditie ont-
staan.
Thans zullen ook Paaschretours verkrijg-
baar worden gesteld, die veertien dagen gel-
dig zullen zijn en wel van Woensdag 20 Maart
tot en met Dinsdag 2 April. In het zelfde tijd-
vak zullen ook vacantiekaarten verkrijgbaar
zijn.
DUITSCH VLIEGTUIG OPENT BOVEN
BELGIE HET VUUR OP DRIE
BELGISCHE JAGERS.
De persdienst van het Belgische ministerie
van buitenlandsche zaken deeltmede
Op Zaterdag 2 Maart tegen 12 uur 15 ont-
moette een groep van drie Belgische jagers,
die op verkenning waren boven de provincie
Luxemburg, in de streken van Saint Hubert
een Duitsch militair vliegtuig van het type
Dornier 17, plaats biedend aan verscheidene
inzittenden en sterk bewapend. De Belgische
vliegers omsingelden het Duitsche vliegtuig,
dat plotseling een aanhoudend vuur opende.
Een der Belgische vliegtuigen werd herhaal-
delijk geraakt. Van een ander toestel werd
de mitrailleur-installatie beschadigd. De lei
der van de patrouille, tweede luitenant-vlieger
Henrard, zette de achtervolging voort. Zijn
toestel werd neergeschoten. Henrard werd
gedood en zijn vliegtuig werd vernield.
In den loop van Zaterdagmiddag heeft
Spaak, de minister van buitenlandsche zaken,
den Duitschen ambassadeur ontvangen en een
krachtig protest geuit namens de Belgische
regeering wegens deze ernstige schending
van de Belgische neutraliteit, alsmede wegens
de daad van agressie, waaraan de Duitsche
vliegers zich hebben schuldig gemaakt.
De correspondent der N. R. Crt te Brussel
meldde Zaterdagavond
Zaterdagmiddag omstreeks half twee ver-
scheen boven het stadje Ciney in de provincie
Namen, komende uit Oostelijke richting, een
Belgisch militair vliegtuig, dat blijkbaar een
noodlanding wilde maken. Het vhegtuig cir-
kelde gedurende een twintig minuten boven
de omstreken van het stadje en daalde ver-
volgens op een weiland, waar het over den
kop sloeg. De luchtschroef brak af en het
vliegtuig werd gedeeltelijk vernield. De vlieger
'n onder-officier, bleef ongedeerd. Naar ver-
luidt was deze vlieger bij de Duitsche grens,
maar boven Belgisch grondgebied, beschoten
door een vliegtuig van vreemde nationaliteit.
De vleugels en de benzinetank waren letter-
lijk doorzeefd, wat dan ook tot de noodlan
ding aanlgiding gaf.
Nader vernatn men, dat niet een, maar wel
drie Belgische jagers Zaterdagmiddag boven
de provincie Luxemburg op 25 km van de
Belgisch-Duitscfie grens een Duitsche Dornier
hadden ontmoet. Door middel van seinen
werd den Duitschers verzocht te landen, aan
welk verzoek zij evenwel geen gevolg gaven.
De Dornier opende het vuur, dat onmiddellijk
door de Belgen werd beantwoord. Een van
de Belgische vliegtuigen, bemand door luite-
nant Henrard, viel weldra en kwam terecht
in een boschje te Hemroulle, op 3 kin van
de nieuwe kazernes van de Ardensche jagers
te Bastenaken. Toen men den luitenant-vlie
ger hulp kwam bieden, bleek hij reeds te zijn
overleden.
Een tweede vliegtuig, bemand door den ser
geant Lelievre, werd eveneens getroffen. De
bestuurder maakte gebruik van zijn val-
scherm en kwam behouden op den beganen
grond terecht.
Het derde toestel, dat eveneens zwaar be
schadigd was, moest, zooals gemeld, te Ciney
landen.
Te Brussel bracht dit bericht groote sen-
satie te weeg. Op het departement van lands-
verdediging weigerde men eerst nadere in-
lichtingen te verstrekken. Later werd het
nieuws echter volkomen bevestigd.
Minister Spaak ontbood den Duitschen am
bassadeur en gaf hem kennis van een in
krachtige termen gestelde protest-nota, die
ook te Berlijn door den Belgischen ambassa
deur aan de Duitsche regeering is overge-
maakt.
Duitschland betuigt aan Belgie
leedwezen.
Naar aanleiding van het feit dat Zaterdag
een Belgisch jachtvliegtuig door een Duitsch
toestel is neergeschoten meldde het Duitsche
Nieuwsbureau, volgens „De Courant" Zondag-
avond het volgende:
,Een Duitsch verkenningsvliegtuig, dat zich
uit Noord-Frankrijk op den terugweg bevond,
werd gisteren door zeven vliegtuigen van het
Engelsche Hurricane-type aangevallen. Daar
de vliegtuigcommandant meende, dat hij zich
boven Fransch gebied bevond en daar't Hur-
ricane-vliegtuigen betrof, hield de Duitsche
vliegtuigcommandant deze voor Engelsche
jachtvliegers. Bij het gevecht, dat zich ont-
wikkelde, werd een Hurricane-vliegtuig neer
geschoten, waama het Duitsche vliegtuig on
gedeerd zijn basis bereikte.
Naar thans wordt vastgesteld, heeft het
luchtgevecht zich, op enkele minuten vliegens
van de Fransche grens, boven Belgisch ge
bied, afgespeeld. Het neergeschoten vliegtuig
was een Belgisch jachttoestel van het Engel
sche Hurricane-type. Den Belgischen ambas
sadeur, Vicomte Davignon, die heden een be-
zoek bracht aan het departement van Buiten
landsche Zaken, werd het leedwezen der Rijks-
regeering over dit voorval betuigd."
NOG VIER BELGISCHE MILITAIRE
VLIEGTUIGEN VERON1GELUKT.
Voor de Belgische militaire luchtvaart was
het Zaterdag een zeer noodlottige dag, want
tengevolge van ongelukken zijn nog vier
vliegtuigen vernield.
In de Brusselsche voorstad Ukkel viel na
den middag tengevolge van een nog onbe-
kende oorzaak ook een militair vliegtuig in
den tuin van een villa te pletter. De bestuur-
dr, een sergeant, was op slag dood.
Boven het plaatsje Ranst in de provincie
Antwerpen botsten twee militaire vliegtuigen
hoog in de lucht op elkaar. De beide vliegers
sprongen met valschermen uit het toestel.
Een van hen bleef ongedeerd. Het valscherm
van den tweede haakte echter aan het vheg
tuig met het gevolg, dat deze bestuurder, een
cfficier, werd gedood. Het vliegtuig kwam
terecht op het dak van een boerderij, die ge-
heel is uitgebrand.
Het Belgische ministerie van nationale ver-
dediging deelt verder nog mede, dat een offi-
cier, die op verkenningsvlucht was en zich op
groote hoogte bevond, in zweefvlucht boven
'Huy trachtte te landen. Het toestel sloeg
bij de landing over den kop maar de bestuur
der bleef ongedeerd.
BRITTEN SOHIETEN EEN BRITSCH
VLIEGTUIG NEER.
In de omgeving van Gravesend, bij den
Theemsmond werd door zich in de lucht be-
vindende Britsche vliegtuigen een Britsch
vliegtuig voor een van den vijand aangezien
en neergeschoten.
HET BEZOEK VAN SUMNER WELLES
AAN EUROPA.
Zaterdag heeft Hitler Sumner Welles ont
vangen.
Von Dornberg, de chef van het protocol,
haalde den Amerikaanschen bezoeker in hotel
Adlon af. Bij de rijkskanselarjj bracht een
compagnie van de lijfwacht de eerbewijzen.
Bij Sumner Welles' onderhoud met Hitler
waren ook Kirk, de Amerikaansche zaakge-
lastigde, Von Ribbentrop, staatsminister
Meissner en dr. Schmidt, die als tolk fungeer-
de, aan/wezig.
Een bericht van Havas uit Bern noemt de
aanwezigheid van de tolk Schmidt bij het
gesprek tusschen Sumner Welles en Ribben
trop sensationeel. „Ribbentrop spreekt goed
Engelsch, doch heeft doen weten, dat hij, ge-
zien het feit, dat Engelsch de taal van den
vijand is, geen woord Engelsch zal spreken
zoolang de oorlog duurt."
Volgens de Basler Nachrichten zou Ribben
trop Sumner Welles gewezen hebben op het
betreurenswaardige feit, dat de Vereenigde
Staten te Berlijn niet door een ambassadeur
vertegenwoordigd zijn.
Volgens 'n bericht van Havas uit Washing
ton wijzen alle aldaar uit Berlijn ontvangen
berichten er op, dat Hitler Sumner Welles
heeft doen blijken, dat de vemietiging van de
z.g. Engelsche hegemonie, Duitschland's oor-
logsdoel is. Volgens de Evening Star heeft
Welles te Berlijn „niets vemomen wat als
nieuw zou kunnen worden beschouwd".
De Amerikaansche bladen toonen groote
belangstelling voor het bezoek van Sumner
Welles aan Berlijn en zijn bespreking met
Von Ribbentrop. Bij gebrek aan nieuws wer-
pen zij zich op het gerucht, dat Von Ribben
trop verklaard zou hebben, dat Duitschland
een einde wil maken aan de economische
,,worging" van Engeland. Naar aanleiding
daarvan zegt de New York Times, volgens
Reuter, dat Von Ribbentrop onzin praat, wan-
neer hij zou willen volhouden, dat Engeland
in normalen vredestijd de goede dingen dezer
aarde van anderen afhoudt. In vredestijd zijn
de Britsche reserves beschikbaar voor de
kooplieden van elk land tegen precies denzelf-
den prijs als de Britsche kooplieden moeten
.betalen. Als Von Ribbentrop het heeft over
een greep naar de keel van de wereld, moet
hij niet vergeten, dat Hitler de bereidwillig-
heid van het grootste deel van de wereld ge-
worgd heeft.
Aan de New York Herald Tribune ontleent
Havas, dat hoe meer Duitschland spreekt over
de vernietiging van de heerschappij van Enge
land, hoe meer de buitenwereld geneigd is te
gelooven, dat Duitschland zelf de wereldheer-
schappij nastreeft.
NOORSCH SCJHIP VERMIST.
Naar de reeders van het 1259 bruto ton
metende s.s. Silja te Kragero mededeelen,
vreest men, dat het schip, dat met een lading
zout op weg was van Italie naar Noorwegen,
met de 16 opvarenden vergaan is. Sinds 5
Februari heeft men niets van de Silja ge-
hoord.
TWEE GRIEKSCHE SCHEPEN
VERMIST.
Het D.N.B. meldt uit Athene:
De beide Grieksche schepen Panaohrandos
(2900 ton netto) en Flora Nomicou (1783 ton
bruto) zijn reeds lang over tijd. Men neemt
aan, dat zij aan de Engelsche kust zijn ver
gaan.
Met den dag wordt het voor de Grieksche
reeders moeilijker Grieksche bemanningen te
vinden voor de op Engeland varende schepen,
aldus het D.N.B. Alle zeelieden, die nog geen
contract hebben onderteekend, weigeren aan
te monsteren. Anderen, die wel een contract
geteekend hebben, willen niet aan boord gaan.
GROOT ENGELSCH SCHIP TOT ZINKEN
GEBRACHT.
Reuter meldt uit Londen, dat het 7418 ton
metende s.s. Pyrrhus van de Ocean S.S. Co.
(A. Holt Co.) Vrijdag aan Engeland's
Westkust door Duitsche actie tot zinken is
gebracht. Acht Chineesche stokers, die zich
in de stookplaatsen bevonden, worden ver-
mist. Er waren geen passagiers aan boord.
De Pyrrhus had bijna zeventig man aan
boord. Het was uit een haven aan de Noord-
kust naar het Verre Oosten vertrokken. De
overlevenden zijn aan de Westkust aan land
gebracht. Men gelooft dat het fatalisme der
Chineezen hun dood tot gevolg heeft gehad.
Reuter meldt uit Washington, dat Ameri
kaansche marinevliegtuigen het s.s. South-
gate, dat geseind had, dat het door een duik-
boot was aangevallen, gevonden hebben. Het
scheen niet in gevaar te verkeeren.
ALLE OPVARENDEN VAN DE MIRELLA
GERED.
Reuter meldt uit Londen:
Een Engelsch marinevaartuig heeft Zater
dag de geredden van het Italiaansche s.s. Mi-
rella, dat Vrijdag op een mijn is geloopen, te
Grimsby aan land gebracht. De geheele be-
manning bljjkt gered te zijn. Drie opvarenden
waren gewond, waarvan 6dn ernstig.
HET DUITSCHE S.S. TROJA DOOR DE
flEMANNINIG TOT ZINKEN GEBRACHT.
Naar de Msb. van Aruba verneemt, is het
Duitsche s.s. Troja, dat eenige dagen geleden
een West-Indische haven verliet, toen het door
een Engelsch oorlogsschip werd aangehouden,
door de eigen bemanning in brand gestoken.
Tevens werden de kleppen opengezet om het
te laten zinken.
DE VLIEGTUIG AAN VALLEN OP DE
NOORDZEE.
Behalve het Britsche en het Letsche schip,
dat Vrijdag op de Noordzee door Duitsche
vliegtuigen werden aangevallen en tot zinken
gebracht, zijn nog tal van andere schepen met
bommen en mitrailleurvuur bestookt.
Zoo werd de Britsche treiler Sisters, naar
Havas later meldde, door een bomtreffer be
schadigd.
Vrijdag is op de Engelsche kust een boot
aangespoeld, waarin men hulzen heeft gevon
den van vuurpijlen, die klaarblijkelijk waren
afgeschoten. De sloep behoorde aan het Brit
sche schip Efos. Ook zijn sloepen aangespoeld
van het Britsche s.s. Jevingstone, dat reeds
eenige weken geleden is vergqan en van het
Fransche vaartuig P.L.M. 25, dat een paar
dagen geleden is gezonken.
V REDESGEDACHTEN VAN ATTLEE.
Attlee, de leider van de parlementaire En
gelsche arbeiderspartij heeft, volgens de N.
R. Crt., in een toespraak te Londen gezegd,
dat de grootste vrees van de Duitschers
schijnt te zijn, dat zij, als zij zich thans van
Hitler ontdeden, blootgesteld zouden worden
aan dezelfde beproevingen als na den vorigen
oorlog. Het nationaal-socialisme, aldus Attley,
was een kwakizalversmiddel tegen een em
stige kwaal. Het was geen goed middel en de
kwaal verergerde. De Duitschers zouden nooit
hun toevlucht hebben genomen tot dit reme-
die, als de kwaal niet ernstig was geweest.
Het is daarom noodzakelijk bij een bespreking
van de beginselen van den vrede duidelijk te
kennen te geven dat de Engelschen, als zij
een bevredigenden vrede wensehen, bereid
moeten zijn zelf te doen, wat zij van anderen
eischen. Als de Engelschen aan Duitschland
het recht ontzeggen om de wereld te beheer-
sohen, kunnen zij stellig niet zelf dit recht
opels chen.
Wij gelooven, aldus Attley, dat de Duit
schers zeker recht op bestaan hebben, maar
dat de Tsjechen, Polen en andere naties van
Europa eveneens dit recht hebben. Als wij ons
venzetten tegen het imperialisme van anderen,
moeten wij ons zelf van imperialisme bevrij-
den. De kern van het imperialisme is niet zoo-
zeer, dat wij een deel van de wereldkaart rood
verVen, dan wel, dat wij sommige gedeelten
van de wereld behandelen alsof zij uitsluitend
aan ons land behooren.
Aan den anderen kant heeft Engeland ge-
toond, hoe men van de imperialistische idee
kan overgaan tot de idee van bescherming en
hoe men van overheersching van een land over
anderen kan overgaan tot samenwerking in
een groote gemeenschap. Wij hebben het
voorbeeld gegeven te toonen, hoe men in poli-
tiek opzicht en onder een onafhankelijke re
geering volken van verschillende ras en ver-
schillende taal kan vereenigen. Ik ben van
oordeel, dat het juist is, dat Engeland en an
dere landen hun bezittingen behouden onder
het mandaatbeginsel en dat wij voorgoed ons
bezit van deze streken zullen moeten beschou-
wen als een beheer, dat wij op ons hebben ge
nomen voor rekening der bevolking dier stre
ken in het belang van alle volken der aarde
en niet uitsluitend ten voordeele van ons
eigen volk. Als wij zulks van andere landen
vergen, moeten wij bereid zijn het zelf te aan-
vaarden. Voortaan dient de wereld te streven
naar een ideale organisatie van een gemeen
schap der naties.
DE DUITSCHE ACTIE TEGEN DE
NAVICERTS.
De diplomatieke correspondent van de
Times merkt op, dat het merkwaardige is, dat
de Duitschers zich in bun strijd tegen het na-
vicertssysteem richten tot de Europeesche
neutralen. Tot dusver zijn de navicerts uit
sluitend uitgegeven aan verschepers in de
Ver. Staten en Zuid-Amerika. Uitgaande
schepen uit Europa hebben ze niet noodig.
Klaarblijkelijk, zoo zegt de correspondent, is
de bedoeling der verklaring uitsluitend den
Duitschers een nieuw excuus te versehaffen
voor het zonder waarsehuwing tot zinken
brengen van vreedzame koopvaarders.
DE BRITSCHE VLIEGTUIGEN BOVEN
PRAAG.
Een van de vliegers die heeft deelgenomen
aan de verkenningsvlucht boven Bohemen
heeft een vertegenwoordiger van Havas ver-
slag uitgebracht. Het doel van de vlucht was
een bezoek aan Praag en Pilsen. Het weer
was gunstig, aan boord van de vliegtuigen be
vonden zich zes man, de tocht duurde acht
uur. Zoodra we boven Duitsch gebied kwa-
men wisten we dat alle oogen ons trachtten te
ontdekken, eenige zoeklichten flitsten aan,
doch er werd niet geschoten en evenmin ver-
schenen er jachtvliegtuigen. Er lag sneeuw,
waardoor het licht helder was, doch waar-
door het moeilijker viel zich te orienteeren.
Op een gegeven oogenblik kwamen we boven
een gebied waar de verduistering minder al
gemeen was, wij kwamen boven Tsjecho-Slo-
wakije.
Boven Pilsen gingen wjj lager vliegen om de
bewoners iets van onze aanwezigheid te laten
bemerken. Daama gingen we naar Praag. De
stad was gewoon verlicht. Wij wierpen onze
strooibiljetten uit, zonder dat er verder iets
gebeurde. Het was wat later geworden, dus
we moesten de terugreis aanvaarden. Spoedig
waren we weer boven Duitschland. Zoeklich
ten probeerden ons te localiseeren, doch we
vlogen op zeer groote hoogte, dus dat lukte
niet. Later ibegon het te regenen, van de aarde
was toen niet veel meer te zien en spoedig
vlogen we den Rijn weer over.
VOOR DE VIERDE MAAL IN EEN WEEK
BOVEN BERLIJN.
B(j de vierde vlucht van Britsche vliegtui
gen boven Berljjn zijn, naar het Engelsche
ministerie van luchtvaart meldt, strooibiljet
ten uitgeworpen. Andere vliegtuigen hebben
gevlogen over belangrijke steden in Noord-
West Duitschland en boven havens aan de
Oostzee, alsmede boven de luchtbases van
Borkum, Norderaey en Sylt. De vliegers die
boven Berlijn geweest waren, rapporteerden,
dat het luohtdoelgeschut in werking was ge-
treden.
DE SNELLE MOTORTORPEDOBOOTEN.
Naar Havas uit Londen meldt, blijken de
snelle motortorpedobooten, die Engeland sinds
het begin van den oorlog in dienst heeft ge
steld, dank zij hun krachtige wapening en
hun brjzondere beweeglijkheid, uitstekende
diensten te bewijzen. Deze motorbooten, die
slechts 20 meter lang zijn, zijn voorzien van
motoren van 1500 p.k. en kunnen zelfs bij
boos weer een maximum snelheid van 80 km
per uur ontwikkelen. Zij zijn uitgerust met
een groot aantal mitrailleurs ter bestrijding
van vliegtuigen en duikbooten, torpedolanceer-
buizen en dieptebommen. Zij kunnen in enkele
seconden de snelheid van 20 tot 80 km op-
voeren en die ^nelheid biedt een uitstekende
bescherming tegen aanvallen uit de lucht of
door duikbooten. De bemanningen bestaan
voor het meerendeel uit jongelieden, die aan
een even streng geneeskundig onderzoek wor
den onderworpen als de bemanningen voor de
duikbooten, daar voor den dienst op deze
kleine scheepjes, die nacht en dag langs de
kust patrouilleeren, groote eischen aan het
uithoudingsvermogen worden gesteld.
DE CONTRABANDE-CONTROLE OP DEN
STILLEN OCEAAN.
Naar aanleiding van het bericht van Reu
ter, dat de Engelsche regeering overweegt
een contrdlebasis in te stellen in den Stillen
Oceaan heeft de Canadeesche minister van
buitenlandsche zaken, naar Havas meldt, ver
klaard, dat de Canadeesche regeering er niet
van in kennis is gesteld, dat thans tusschen
Londen en Washington onderhandelingen zou
den worden gevoerd met het doel in een haven
aan den Stillen Oceaan een basis in te richten
voor de contrdle van contrabande, teneinde
het transitoverkeer op Wladiwostok na te
gaan. Hoewel Wladiwostok in het bericht
van Reuter niet genoemd werd, neemt ook
Domei aan, dat deze controlebasis vooral het
verkeer over die haven in het oog zou moe
ten houden. Dit Japansche nieuwsbureau sein-
de nl. het volgende:
„Waarnemers gelooven, dat, indien de Brit
sche blokkade tegen Duitschland zou worden
uitgebreid tot Wladiwostok, Japan een krach
tig protest te Londen zou laten hooren, aan
gezien Japan niet in het Europeesche conflict
gemengd wil worden. Het blad Asahi dringt
er bij de regeering op aan doeltreffende maat-
regelen te nemen om de volkomen eerbiedi-
ging van de Japansche neutraliteit te ver-
zekeren.
ENiGELAND REGLEMENTEERT DEN
INVOER VAN BOTER.
Op verzoek van het ministerie voor de voed-
selvoonziening heeft het ministerie van han-
del een order uitgegeven, waambij boter wordt
toegevoegd aan de lijst van artikelen waar
van de import veriboden is, behalve met ver-
gunning. De minister voor de voedselvoor-
ziening wjjst er op, dat het doel van de otder
is het ministerie in staat te stellen zich de
controle te verzekeren van de artikelen ten
einde den handel te controleeren op de manier
die het nationale belang het beste dient. De
order zal op 2 Maart 1940 in werking treden,
maar voor goederen die er onder vallen doch
waarvan ten genoege van de douane kan wor
den getoond, dat zij naar Engeland waren
verzonden voordat de order in werking trad,
zal geen licentie noodig zijn.
DE ONRUST IN HET NABURIGE
OOSTEN.
De diplomatieke redacteur van Press Asso
ciation wijst er in een beschouwing van den
toestand in het Naburige Oosten op, dat on-
danks de geruchten van troepenconcentraties
in den Kaukasus het weinig waarschijnlijk is,
dat Rusland zich onder de huidige omstandlg-
heden in een avontuur met Turkije stort.
Daarentegen moet men zorgvuldlg acht
slaan op de activiteit van de Duitschers in
het Naburige Oosten. Er wonen daar wel een
miljoen Duitschers, van wie velen op den
dienstplichtigen leeftijd en de Duitsche agen-
ten zijn in deze buurt steeds zeer actief.
De toespeling in de onlangs gehouden rede
van den minister-president van Irak op te
neimen voorzorgsmaatregelen ten aanizlen van
de landsverdediging, in verband met de ont-
wikkeling van den intemationalen toestand,
heeft men hier en -daar uitgelegd als een
teeken, dat de algemeene mobilisatie voor de
deur stond. In een officieel commuqud wordt
thans verduidelijkt, dat de minister-president
slechts van de reeds eenige maanden oude
maatregelen van den minister van defenaie
gewaagd heeft en geen nieuwe op het oog
had.
Tengevolge van de verhoogde uitgaven voor
de landsverdediging vertoont de begrooting
van Irak van dit jaar een tekort van een half
millioen pond sterling.
DUITSCHE BELANGSTELLING VOOR
ZUID-SLA VIE
Te Belgrado worden vijf nieuwe Duitsche
dagbladcorrespondenten verwacht.
Allen zijn opgeleid aan de Duitsche acade-
mie voor Zuidoost-Europa te Munchen en
worden beschouwd als te beschikken over een
gedegen kennis van Zuid-Slavie en de lands-
taal.
HET WRAK VAN DE GRAF SPEE.
Het wrak van de Graf Spee is gekocht door
Julia Vega Helguera, het hoofd van een Ar-
gentijnsche importfinma. Helguera heeft ver
klaard, dat hij het wrak voor commercieele
doeleinden zou gebruiken.
De koopprijs is niet bekend, doch naar ver-
luidt gaat deze den 10.000 pesos niet te boven.
De Duitsche legatie te Montevideo heeft het
Uruguaysche ministerie van buitenlandsche
zaken van de transactie verwittigd.
DE RUSSEN DRINGEN OP.
Een bericht uit Helsinki van Vrtjdagavond
meldde, schrijft de N. R. Crt., dat de Finnen
Viipuri Wiborg) verloren achtten. De Rue-
sen zelf, wier legerberichten sinds zij succes-
sen behalen iets uitvoeriger zijn geworden,
meldden, dat zij de Zuidelijke buitenwijken
van de stad, benevens een kaap aan de West
kust van de Baai van Wiborg hebben beset.
Daar de Russische legerberichten, al verhei-
melijken zij wel de tegenslagen, tot dusver
betrouwbaar zijn gebleken, mag men aan-
nemen, dat inderdaad het lot van Wiborg foe-
slist is. De vijand, aldus de Russen, steekt
de stad in brand. Het kan zijn, dat deze Rus
sische uitlating als een verwjjt bedoeld is,
doch men moet niet vergeten, dat de stad
door de eindelooze Russische bombardementen
al een puinhoop was geworden en dat het be-
grijpelijk is, dat de Finnen, nu zij dit punt
moeten prijsgeven, hun best doen, de strate-
gische waarde ervan voor de Russen tot een
minimum te beperken.
De berichten uit verschillende bron uit Fin
land waren het er den laatsten tijd niet over
eens of Wiborg als een sleutelstelllng voor
de Mannerheim-linie beschouwd mocht wor
den, doch het feit, dat de Russen kunnen mel-
den, dat zij over een breed front be oosten
Wiborg over een belangrijke diepte opgerukt
zijn, wettigt het vermoeden, dat de Finnen
zich daar tot den terugtocht genoopt hebben
gezien, ten deele misschien onder den druk
van den Russischen aanval, doch stellig ook
om strategische redenen, toen bleek, dat hun
rechterflank door den val van Wiborg ont-
bloot zou worden. Van den spoorweg van
Wiborg naar Heinjoki zijn de Russen de laat-
ste dagen opgerukt tot aan de plaats Hein
joki en den weg welke vandaar naar Wiborg
loopt. Het station Tali nog iets ten Noorden
van dezen weg en ten Noord-Oosten van
Wiborg aan de lijn naar Sortevala is ook
reeds in hun handen. In deze streek ten Oos
ten van Wiborg schijnen de Russen door de
oorspronkelijke Mannerheim-linie heen te zijn
gekomen, doch iets verder naar het Noord-
oosten ligt nog een uitgestrekt merengebied,
dat den zwaarbeproefden Finnen misschien
de gelegenheid zal bieden opnieuw stand te
houden. Nader zal moeten blijken, wat voor
uitwerking deze terugtocht der Finnen heeft
op het front tusschen de Vuoksi en het Lado-
gameer. Het is denklbaar, dat zij zich uit
vrees hier afgesneden te worden ook hier vrtj-
willig zullen terugtrekken.
De Times noemt den toestand ernstig en
vreest dat de Russen van Wiborg uit naar het
Westen zullen doorbreken om zoo te komen
in het dichtbevolkte deel van het land, waar
ook de voornaamste industrieen gevestigd
zijn. WSj hebben reeds eerder op het bestaan
van dit gevaar gewezen, doch juist om deze
operatie veilig te kunnen uitvoeren moeten
de Russen zich dekken voor aanvallen in hun
flank en hun rug van het Oosten uit, zoodat
het heel begrijpelijk zou zrjn, wanneer zij eerst
trachtten een zuiveringsactie tusschen de
Vuoksi en het Ladogameer te ondememen.
Voor de Finnen zal het standhouden, als zij
eenmaal de Mannerheim-linie hebben opge-
geven, steeds moeilijker worden. Al weten
zij van de natuurlijke voordeelen van het ter-
rein uitstekend partij te trekken, zij kunnen
niet in korten tijd nieuwe vaste versterkln-
gen opwerpen, welke even krachtig zijn als
de Mannerheim-linie. En nu de Russen ge
zien heibben, wat zij met hun massale aan
vallen en een oordeelkundig gebruik van hun
zware geschut kunnen bereiken, zullen zrj
stellig zoo lang hun verbindingslrjnen dat toe-
staan hun moordende aanvallen voortzetten.
Al behoeft de val van Wiiborg nog niet dade-
lijk tot een ramp te leiden, op den duur kon
hij toch wel eens een beslissend keerpunt blij
ken in dezen ongelijken strijd, welke tot dus
ver door de Finnen zoo dapper is volgehouden.
In dat opzicht heeft de Times stellig gelijk,
wanneer zij spreekt van een hoogst critieken
toestand.
In de hoofdsteden der geallieerden zal men
zich wel niet op zijn gemak gevoelen. Het
blrjkt nu, dat men tot dusver Finland niet den
steun heeft kunnen geven, waaraan het be-
boefte had en het ziet er tot dusver ook nog
niet naar uit, dat deze hulp spoedig gebracht
zal worden. Dat zal het gezag der geallieer
den geen goed doen en er waarschijnlijk ook
niet toe leiden, dat hun voornaamste tegen-