Buitenland KOU OP DE BORST.i De oorlog in Europa. asfstess Toen de sloep met den eersten officier van de Burgerdijk" en de vier matrozen langszij kwam, schreeuwde kapitein Scriwanek: „Is het allright, Dijk?" De heer Dijk riep terug: ,,Alle hens in de booten." Hij zelf is aan boord gegaan en de vier matrozen zijn in de sloep achtergebleven. De heer Dijk gunde zich alleen den tijd om het joumaal, de monsterboekjes en de pas- poorten van de bemanning uit zijn hut mee te nemen. Twee van de overige sloepen wer- den gestreken en de passagiers en de beman ning namen in de drie sloepen -een stuur- boord en twee bakboordsloepen plaats. Al- les verliep vlug en ordelijk. De passagiers en de bemanning moesten alles achterlaten, al leen him jassen konden zij meenemen. De 48 menschen, die aan boord waren, verdeelden zich over de drie sloepen volgens de sloepen- rol. De kapitein nam plaats in de tweede sloep, de eerste officier kreeg het bevel over de eerste sloep en de vierde stuurman over de derde. De heer Dijk heeft tenslotte het lichtsein aan boord uitgedaan en een ronde door het geheele schip gemaakt om te zien of er nog menschen waren achtergebleven. Toen alien geteld waren en bleek, dat men compleet was, is afgestoken. Kapitein Scriwanek, die nu weer het woord nam, vertelde. dat in elke sloep minstens twee zaklantaarns waren, die goede diensten be- wezen, want het was, zooals hij het uitdrukte, aarde-donker. Het weer was ruw, koud, regenachtig en mistig, en nu en dan kwam buiswater over. Kapitein Scriwanek is nog naar de duikboot gevaren en heeft de boot aangeroepen, maar hij kreeg geen antwoord. De duikboot was toen vlak bij de „Bucgerdijk" en had toegezien op het strijken van de sloe pen. Om 18.20 uur voeren de sloepen weg en een kwartier later om 18.35 uur werd de torpedo afgevuurd. Een doffe knal weerklonk; plotseling gin- gen alle lichten aan boord van de ,,Burger- dijk" uit en een stoomfluit begon vreeselijk te blazen. Met tranen in de oogen zagen kapitein Scriwanek en zijn mannen het schip, waar ze zoo trots op waren, langzaam zinken. Dang konden de sloepen niet op de plek blijven, daar reeds spoedig groote hoeveel- heden olie kwamen boven drijven. Het was te gevaarlijk om langer daar te vertoeven. Be manning en passagiers droegen hun lot gela- ten. Van een paniek was in het geheel geen sprake. De sloepen zijn elkaar toen genaderd en met touwen aan elkaar gebonden. Nadat de torpedo was afgevuurd, zag de kapitein van de .Burgerdijk" een zoeklicht. Hij dacht, dat er een schip aankwam, maar het bleek het licht van de duikboot te zijn, die de getroffen .Burgerdijk" bescheen. In de sloepen waren natuurlijk levensmid- delen voorradig. Zoo had men, behalve de scheepsbeschuit, die altijd in de sloepen aan- wezig is, nog corned beaf, jenever en eenige witte brooden medegenomen. In de voorste sloep werd.het zeil opgezet en koers gezet in de richting van het land. Het was pikdonker en er was in het geheel geen zicht. De wind zuid-zuidoost, dat was vrij gunstig. Later is de wind gaan liggen en toen kwam de zee, die nogal wat zieken gemaakt had, wat tot be- daren. Men voelde zich koud en rillerig, het- geen niet te vervfronderen is, aangezien er tamelijk wat water binnen kwam. Af en toe werd een vuurpijl afgeschoten en ook met Bengaalsch vuur trachtte men de aandacht op zich te vestigen. Des avonds om elf uur werd het vuur van Bishop Rock zichtbamr. Dat vuur hebben de sloepen recht vooruit ge- houden, zoo goed en zoo kwaad als dat ging. Behalve met het zeil bewogen de sloepen zich voort met behulp van roeiriemen en pagaaien. Voor een komisch intermezzo zorgde de vierde stuurman, die van zijn hebben en hou- den alleen zijn portable-radiotoestel had mee- genomen en af en toe een nummertje gaf. De moed leefde op toen de dag aanbrak. De kapitein schatte, dat men toen nog tien mijl van Bishop Rock verwijderd was. Om zeven uur in den ochtend was die afstand tot twee mijl verminderd. Maar tot schrik van kapitein Scriwanek bleken de sloepen nogal ver noordwest gedreven te zijn en de kapitein vreesde ervoor, dat de sloepen tereeht zouden komen in de hevige branding, die daar dicht bij1 de kust stond. Met man en macht is men toen gaan roeien. Nederlandsche vlaggen werden in de mast geheschen en wie schetst de vreugde van de schipbreukelingen, toen zij om half acht ver aan de kim een schip zagen, waar- boven een vliegmachine cirkelde. Men is toen met Bengaalsch vuur, aan latten bevestigd, gaan zwaaien. Later bleek, dat het schip niet het vuur, maar wel de rookkolommen heeft gezien, die de fakkels ontwikkelden, wanneer de afgebrande einden in het water werden gegooid. Om acht uur veranderde het schip, ver aan den kim, zijn koers en voer op de sloepen aan. Zondagochtend om acht uur 20 was het de sloepen genaderd en konden de schipbreukelingen, die gedurende veertien uur op zee hadden rondgezwalkt, zich als ge- red beschouwen. 'Het was echfter niet eenvoudig om aan boord van de ,,Edam" want deze was het, die de schipbreukelingen had opgemerkt te komen, omdat er een hocge zee stond. Eenige malen vreesde kapitein Scriwanek, dat de sloepen tegen het groote schip te plet- ier zouden slaan. Gelukkig liep alles goed af en konden alien langs een touwladder aan boord van de ,,Edam" klimmen. Sommigen werden bij deze klimpartij geholpen door een lijn, waardoor zij als het ware aan boord ge heschen werden. De ontvangst van de schip breukelingen was buitengewoon gul. A1 was de plaatsruimte gering, want het schip was geheel volgeboekt, toch waren spoedig bed- den, canape's en stoelen vrij voor de danig beproefde passagiers en bemanning van de Burgerdijk". De kapitein van de .Burgerdijk" zei ons, dat de positie, die de marconist op last van de U-boot-gezagvoerder geseind had, (15 mijl ten zuiden van Bishop Rock), wel als juist te beschouwen is. Toen men goed en wel in de booten was, heeft de heer Scriwanek den marconist ge vraagd, of hij het telegram goed verstuurd had, en toen bleek, dat de marconist zich, ver- moedelijk door zenuwachtigheid, vergist had Hij bleek n.l. in plaats van het woord „fif- teen" het woord ,,six" te hebben geseind. Nu wil het toeval, dat het Engelsche radio- station te Lansend dit verkeerd geseinde tele gram ook nog eens verkeerd heeft opgevan- gen. Men heeft n.l. dit laatste telegram van de ,,Burgerdijk" ontvangen, als de opgaven van de positie op ..sixty miles south of Bishop". In de Downs aanigekomen kreeg kapitein Scriwanek verlof om van boord te gaan en h(j heeft toen van het plaatsje Deal uit de agen- ten van de Holland-Amerika-lijn te Londen opgebeld, Phs. van Ommeren. De agenten meenden, dat kapitein Scriwanek naar Lon den moest komen voor het afleggen van een scheepsverklaring. Kapitein Scriwanek ech- ter meende, dat hij zulk een verklaring beter in Nederland kon afleggen. en de heer S. Jacob van onze legatie te Londen deelde deze meenlng. Ook de Engelsche zeeofficieren, die den kapitein van de ,,Bungerdijk" naar de admiraliteit in Londen verwezen. wist de heer Er was eens een man in De Lier, Die was van beroep herbergier. Door Buisman's G.S. Werd z'n zaak een succes; Men dronk liever z'n k of fie.... dan bier Receptenboekje word/ op aanvraag gratis gezonden door de fabriek te Zwartsluis (Ingez. Med.) Scriwanek te overtuigen, dat het het beste zou zijn, wanneer hij zoo gauw mogelijk in Nederland terug zou keeren. Aangezien de .Edam" niet onmiddellijk door mocht varen. kreeg kapitein Scriwanek toestemming van de Engelsche autoriteiten om met de passa giers en de bemanning van de „Burgerdijk" aan boord te gaan van de ,,Boskoop" van de K.N.S.M., die klaar lag om naar Nederland terug te keeren. Aan boord van de ..Boskoop" was het ont- haal niet minder gastvrij dan op de ,,Edam". De geredden hebben het er best gehad. De .Boskoop" bevond zich op het oogenblik, dat de ,,Burgerdijk" getorpedeerd werd, on geveer 70 mijl ten westen van de door de kustradio verkeerdelijk opgevangen positie van de Burgerdijk". Bij zijn verdere vaart naar het oosten heeft de Boskoop", toen het schip ongeveer zestig kilometer ten westen van Bishop Rock kwam, goed uitgekeken, maar natuurlijk niets gezien van de sloepen met opvarenden van het getorpedeerde schip. De heer Blommers vertelde ons, dat hij de duikboot heel goed gezien heeft. Met een kijker heeft hij ook het merkteeken ,,X 2" onderscheiden en hij heeft met zijn photo- toestel een opname van de boot gemaakt. Het phototoestel is echter verloren gegaan, even' als zijn overige bezittingen, met uitzondering van een schrijfmachine. Hij bevestigde de mededeelingen van den kapitein en den eer sten officier, dat alles rustig en ordelijk was verloopen. Van zeeziekte in de sloepen had hij in het geheel geen last.gehad. Trouwens de stemming was vrij goed te noemen. Zoo herinnerde hij zich bijvoorbeeld, dat, toen er vuurpijlen werden afgeschoten, een van de matrozen droogjes had opgemerkt: ,,Jongens, het lijkt wel Koninginnedag". Natuurlijk was hij buitengewoon verheugd, dat de ..Edam" de sloepen had opgemerkt. De 77-jarige heer van den Bosch, voor wiens gedrag alien, naar zij ons verklaarden, hun petje afnamen, sprak heel rustig over de avonturen, die hij beleefd had. Zijn vitaliteit bleek in het geheel niet onder dit avontuur geleden te hebben. Ook hij was alles kwijt, wat hij medegenomen had, maar de heer Van den Bosch treurde er in het geheel niet om. De tweede officier, de heer W. van Beers en de assistent-machinist, C. de Neef, hebben beiden eveneens den ramp met de ,,Binnen- dijk" medegemaakt, ook een schip van de Holland-Amerika-Lijn, dat op 8 October op een mijn is geloopen. De derde officier, de heer J. Reedijk, was aan boord van de ,,Spaarndam", het tweede schip van de Hol land-Amerika-Lijn, dat op een mijn was ge loopen, n.l. 27 November j.l. Pas om half drie kwam de Boskoop" aan loods 5 van de Surinamekade te Amsterdam aan. 'Het ijs belemmerde de vaart van IJmui- den naar Amsterdam en twee sleepbootjes konden slechts langzaam de Boskoop" huls waarts loodsen. DE TORPEDEERING VAN DE ..BURGERDIJK". Naar de N. R. Crt. vemeemt, heeft de Nederlandsche regeering naar aanleiding van de torpedeering van de Burgerdijk reeds haar ernstige bedenkingen tegen deze daad aan de Duitsche regeering kenbaar gemaakt, in af- wachting van het schriftelijk tot deze regee ring te richten betoog. Dat de Nederlandsche regeering volledige schadeloosstelling zal vorderen, kan als van- zelfsprekend worden aangenomen. In gezaghebbende kringen werd nog ver- nomen, dat, indien al, gezien het on- rechtmatige van deze handeling, de mogelijk- heid niet mag worden uitgesloten, dat de duikbootcommandant tegen zijn instructies heeft gehandeld, dit de Duitsche regeering toch niet van haar verantwoordelijkheid zou kunnen ontslaan. Bovendien zou er in het aangenomen geval voor haar alle reden be- staan aan de daad haar goedkeuring te ont- houden, teneinde de onderstelling te niet te doen, dat Duitschland, door thans ook schepen, geladen met voor de volksvoeding van neutrale staten onontbeerlijke goederen, te torpedeeren, elementaire levensrechten van neutralen zou willen aantasten. In dit verband werd nog in herinnering gebracht, dat het grootste deel der lading van de rechtstreeks naar Rotterdam en dus niet voor eenige belligerente tusschenhaven bestemde Burgerdijk aan een Nederlandsche regee- ringsinstantie was geadresseerd, waarvan de duikbootcommandant zich zonder moeite had kunnen overtuigen. Hoe men de zaak ook wendt of keert, merkt de N. R. Crt. op, de torpedeering van de Burgerdijk vermeerdert de serie ergerlijke wandaden der Duitsche marine met een bizon- der kras staaltje van rechtsveraehting en rechtsverkrachting en het spreekt wel van- zelf, dat de Nederlandsche regeering niet slechts, gelijk bij vorige gevallen van deze aard, scherpr en krachtig protesteert, doch tevens volledige schadeloosstelling, o.i. bij voorkeur vergoeding van schip en lading in natura, niet na den oorlog maar thans, zal verlangen. AOHTHONDERD ZESTIEN MILLIONNAIRS IN ONS LAND. Over het belastingjaar 1938-1939 had 95 procent van de aangeslagenen in de inkom- stenbelasting een inkomen beneden 5000. Hun inkomens bedroegen 72 procent van het totaal, terwijl zij in verband met het progres- sieve tarief slechts 33 procent bijdroegen in het totaal der inkomstenbelasting in hoofd- som. Daanentegen was 0.02 procent der be- lastingplichtigen aangeslagen voor inkomens van f 100.000 en meer (in totaal 341 perso- nen). Zij hadden 3 pCt. van het totale in komen, terwijl izij 22 procent in het totaal dezer belasting bijdroegen. Over hetizelfde jaar was 46 pCt. van de ver- mogensbelastingplichtigen aangeslagen voor vermogens beneden 30.000. Tezamen beza- ten zij 14 procent van het totale vermogen en droegen 9 procent bij tot de totale opbrengst der vermogensbelasting in hoofdsom. De 816 millionnairs (0.44 procent van het totaal aan- tal aangeslagenen) bezaten tezamen 14 pro- cent van het totale vermogen en betaalden 15 procent in het totaal dezer belasting. Het gemiddelde inkomen per aangeslagene bedroeg f 2150, het gemiddelde vermogen f 69.000. Behalve ibovengenoemde cijfers voor alle gemeenten tezamen komen in de zoo juist verschenen eerste aflevering van het maand- schrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek nog een aantal gegevens voor be- treffende de 45 gemeenten boven 20.000 in- woners en de provincden. De groote verschillen tusschen den wel- stand der bevolking blijken wel hieruit, dat in Bussum 35 pCt. en in Enschede 57 procent van alle angeslagenen in de inkomstenbelas ting een inkomen hadden van 800f 1400, terwijl in Den Helder 0.3 prolent en in Bus- sum 5.3 procent van hen een inkomen hadden Van f 10.000 en hooker. Een vermogen van 16.000f 30.000 beza ten in de residentie 32 procent en in Kerk- rade 60 procent van alle aangeslagenen in de vermogensbelasting, terwijl in Den Helder 5.7 procent en in Rheden 26 procent van hen een vermogen bezaten van f 100.000 en hooger. Van de zes gemeenten boven 100.000 inwo- ners is het bedrag der inkomens in Amster dam het grootste, daarentegen is het bedrag der vermogens het grootste in Den Haag. Van deze groep is in deze gemeente ook het gemiddelde inkomen len vermogen per aange slagene het hoogst. Hoogere cijfers voor het gemiddelde in komen worden nog aangetroffen in Bussum 3476)Hilversum 2765) en Zeist (/2711), voor het gemiddelde vermogen in Enschedte (if 126.000). Almelo 110.000) en Rheden (f 107.000). Van de gemeenten boVen 20.000 inwoners heeft Kerkrade het laagste cijfer, zoowel voor het gemiddelde inkomen (f 1621) als voor het gemiddelde vermogen 37.000). Worden alle 1056 gemeenten in het onder- zoek betrokken, dan blijken 130 gemeenten nog een lager gemiddeld inkomen dan f 1500 en 141 gemeenten een lager gemiddeld ver mogen dan f 30.000 te hebben. Verder blijken 8 gemeenten een hooger gemiddeld inkomen dan 3500 en eveneens 8 gemeenten een hoo ger gemiddeld vermogen dan f 150.000 te hebben. HOEVEEL TABAK IN 1939 IN NEDERLAND TOT ASCH WERD. Nederland heeft in 1939 1678 millioen siga- ren, 5234 millioen sigaretten en 11 millioen kg tabak tot een gezamenlijke waarde van 145 millioen gulden in rook doen vervliegen, leert ons de Januari-aflevering van het maandschrift voor het Centraal Bureau voor de Statistie'k. Vergeleken bij vorige jaren is het venbruik van rookwaren zeer sterk toe- genomen. Voor sigaren bedroeg de toeneming vergeleken bij 1938 bijna 130 millioen stuks, voor sigaretten bijna 470 millioen stuks en voor tabak 1.3 millioen kg. Vooral de laatste stijging is opvallend, omdat de omzet van tabak de laatste jaren behoudens eenige on- derbrekingen steeds is verminderd. Een groot deel van deze stijgingen zal voor rekening van de mobilisatie gebracht moeten worden. De geweldige verschuiving naar de goed- koope sigaret zette zich in het afgeloopen jaar verder voort. Vormde in 1930 de hoeveel- heid sigaretten van 1.5 en Van 2 cent nog ruim 60 procent van de totale hoeveelheid, in 1939 werd meer dan de helft van alle siga retten voor cent (het wettelijke minimum) verkocht. De gemiddelde prijs bedroeg in 1939 1.02 cent. Bij sigaren, waar zich in vroe- gere jaren hetzelfde verschijnsel had voorge- daan, kwam deze verandering tot staan, het- geen tot uitdrukking kwam in een geringe vergrooting van het aandeel der midden- klassesoorten (510 cent) ten koste van de goedkoope sigaren (minder dan 5 cent). In vergelijking tot 1930 daalde de gemiddelde sigarenprijs in 1939 van 6.87 tot 4.20 cent. Voor tabak was de gemiddelde prijs resp. 2,36 en 1,83 per kg. De aanzienlijke stijging van het verbruik in het vorige jaar blijkt ook uit de cijfers per hoofd der bevolking. De Nederlander toch rookte in 1939 gemiddeld 191 (in 1938 178) sigaren, 597 549) sigaretten en 1.3 (1.2) kg tabak. Het bestede bedrag per hoofd van be volking aan tabaksfabrikaten bedroeg in 1930 nog 23,25. In 1936 was het gedaald tot 14,50, waarna een stijging -volgde tot f 16,56 in 1939. DE ENGELSCHE CONTROLE TER ZEE. Het Engelsche Lagerhuislid Shinwell heeft in het Lagerhuis aan den Minister van Marine gevraagd uit te leggen hoe het moge lijk was, dat vijf vijandeltjke schepen, welke te Rotterdam een lading aan boord hadden genomen, hadden kunnen ontsnappen. Churchill antwoordde hierop, dat hij zich er van bewust is, dat de kustlijnen van Nederland en Duitsohland aan elkander grenzen. Het is geen gebrek aan ijver of inzicht, waardoor vijandelijke schepen tot nu toe aan beslag of vemietiging zijn ontkomen. 'Shinwell vroeg hiema of Churchill wist dat er begin Januari te Rotterdam vijf Duit sche schepen waren geweest en dat zich thans nog slechts een schip in de haven bevindt Deze schepen vervoeren Duitsche steenkolen naar Noorsche en Zweedsche havens en kee- nen met ijzererts terug. Churchill antwoordde, dat dit geheele vraagstuk voortdurend wordt bestudeerd door de vlootautoriteiten. „Ik geloof, dat niemand van ons zou verwachten, dat wij een scherpe contrOle of blokkade kunnen handhaven bij de Duitsche kust met het oog op de enorme ontwikkeling sedert den laatsten oorlog van de luchtmacht in de kustbases. Het Engelsche departement van oeconomi- sche oorlcgvoering maakt bekend, dat op 13 Februari twintig neutrale schepen in En gelsche controlehavens lagen, van welke veertien korter dan vijf dagen. In de week van 3 tot 10 Februari heeft de commissie 155 schepen gecontroleerd, van welke 34 Nederlandsche, 32 Italiaansche, 30 Noorsche, 13 Zweedsche, 9 Grieksche, 7 Amerikaansche en 6 van Belgische nationaliteit waren. 97 schepen zijn onmiddellijk vrijgelaten en van de 74 schepen die de copy van hun laadbrie- ven voor hun vertrek reeds hadden toegezon- den, konden er 60 na vergelijking met de ori- gineele papieren dadelijk verder gaan. DE ENGELSCHE HANDELSBESPREKINGEN MET DE NEUTRALE LANDEN. Reuter vemeemt, dat op het eind van de maand de aankomst van de reeds aange- kondigde Letlandsche handelsdelegatie te Londen verwacht wordt. Intusschen gaan de besprekingen met de andere neutrale landen, zooals Nederland, Denemarken en Noorwegen voort. De be sprekingen, welke te Madrid met Spanje ge- voerd worden, moeten voortgang maken, hoewel vanwege de ingewikkelde materie geen spoedige onderteekening van een over- eenkomst wordt verwacht. De besprekingen met Zwitserland zullen, naar verwacht wordt, spoedig met succes worden bekroond. OOK DUITSCHE SCHEPEN UIT SPAANSCHE HAVEN VERTROKKEN Naar de Evening News" meldt, zijn vol gens een te Londen ontvangen telegram Zaterdagavond onder begunstiging van de duisternis zes Duitsche schepen uit de Spaan- sche haven Vigo vertrokken om te trachten door de Britsche blokkade te komen. De Duitsche schepen, die bij het uitbreken van den oorlog een toevlucht in een neutrale haven hebben gezocht, zouden order gekre- g]en hebben, pogingen te doen om naar Duitschland terug te keeren en, indien deze pogingen mislukken, moeten zij tot zinken worden gebracht. De zes Duitsche schepen zijn de ,,Wangoni" (7848 ton), ,,Wahehe" (4709 ton), .Oriza ba" (4354 ton), ,,Arucas" (3369 ton), „Rostock" (2542 ton) en .Mores (1927 ton). De eerste drie schepen hebben een voor Engeland bestemde lading aan boord. De waarde van de lading van de ,Wangoni" wordt geschat op 50.000 pond sterling. Alle schepen zijn een groot bedrag aan havengel- den schuldig gebleven. DE TORPEDEERING VAN HET NOORSCHE S.S. „SONGA". Te Bergen is een gerechtelijk onderzoek ingesteld naar aanleiding van de tot zinken brenging op 22 Januari op den Atlantischen Oceaan van het Noorsche stoomschip ,,Songav door een Duitsche Duikboot. De gezagvoer- der verklaarde, blijkens het verslag van het Noorsche Telegraaf-agentschap, dat Set schip van Philadelphia op weg was naar Rotter dam, toen het door een duikboot werd aan- gehouden. De commandant van de duikboot heeft vluchtig de papieren nagezien en ge- zegd, dat het schip, dat een gemengde lading aan boord had, ook contrabande vervoerde. Hij vroeg den Noorschen kapitein een ver klaring te onderteekenen, dat de helft der goederen uit contrabande bestond. De kapi tein weigerde dat en voegde daar aan toe, dat de ,,'Songa" van een neutrale haven kwam met een neutrale lading en op weg was naar een neutrale haven. De Duitsche commandant antwoordde, dat de ..Songa" een Britsche controlehaven zou moeten aando(en, en dat de lading aldaar ongetwijfeld zou worden gelost. De Noorsche kapitein antwoordde, dat hij geen bevelen had ontvangen een Britsche haven aan te doen, doch de Duitsche officier verklaarde, dat het schip zou worden getor pedeerd en dat hij den kapitein niet kon toestaan naar de ,,iSonga"' terug te keeren om wat kleeding te halen. De Noorsche bladen blijven scherp protes- teeren tegen de oorlogsvoering ter zee, in het bijzonder ten aanzien van de tot zinken bren ging van schepen, welke op weg zijn van een neutrale haven naar een andere neutrale haven. Zij wijzen met kracht het door zekere Duitsche bladen ingenomen standpunt van de hand, dat neutrale schepen, welke, zoo als Duitschland dat noemt, de oorlogszones langs det Britsche kust binnengaan. zich in dezelfde positie zouden bevinden als een neu trale auto, welke niemandsland zou binnen- rijden. Dergelijk beginsel is, naar de Noor sche bladen zeggen, in strijd met het inter national recht. Leden van de bemanning van het Noorsche stoomschip „Enid", dat drie weken geleden op de Noordzee is gezonken, zijn in hun vaderland teruggekeerd. Zij verklaren, dat hun schip, dat van Noorwegen op weg was naar Ierland (Eire) zonder waarschuwing was getorpedeerd, en dat zij zich in gevaar hebben bevonden, nadat zij hun schip met de booten hadden verlaten, daar de duikboot granaten afvuurde. OPROEP VAN DE ZWEEDSCHE VROUWENORGANISATIES. Maandag hebben ruim 30 Zweedsche vrou- wen-organisaties, welke ongeveer een half millioen vrouwen van alle politieke en intel- lectueele instellingen vertegenwoordigen, te Stockholm een bijeenkomst gehouden, waarin een oproep gericht tot alle vrouwen van de geheele wereld, werd aangenomen. Hierin worden de vrouwen aangespoord goed na te denkien over hetgeen een totale oorlog in al zijn wreedheid beteekent. Finland is op het oogenblik het slachtoffer van een dergelijken oorlog, aldus gaat de oproep verder. ZelfS in de meest afgelegen gebieden is de burgerbevolking iederen dag blootgesteld aan aanvallen uit de lucht en er.ormt hoeveelheden bommen worden gewor- pen op niet verstrekte plaatsen. Volwassenen en kinaeren worden gedood of gewond, teiwijl zij hun vreedzaam handwerk uitoefenen of wel gedwongen in de felle koude uren en dagen door te brengen in de bosschen of in ijskoude kelders. De woningen van gezinnen en hospitalen worden vemield of onbewoon- baar gemaakt, doordat de ruiten springen, wanneer een bom ontploft. De daklooze moe- ders en kinderen worden van het eene onder- komen naar het andere gedreven. Tegelijkertijd brengt deze oorlog, vooral in het hooge Noorden, in dezen buitengewoon strengen winter onuitsprekelijk lijden voor de Russsiche soldaten, die strijden op onbekend terrein, ver van hun kantonnementen. Laten wij ook protesteeren tegen den on menschelijken oorlog ter zee, welke het verlies van schepen veroorzaakt, welke toebehooren aan vreedzame landen, alsmede schuld draagt aan het verlies van menschenlevens. De vrouwen van alle landen der wereld moeten zich vereenigen om gemeenschappe- lijk te pogen een middel te vinden om een einde te maken aan dit aangrijpend tr.eurspel van lichamelijk en geestelijk lijden, dat zich voor onze oogen afspeelt. De Zweedsche vrouwenorganisaties wen- den zich tot de individueele vrouwen en in het bijzonder tot de vrouwen-organisaties en spoort hen aan zich te vereenigen, ieder in haar land om invloed uit te oefenen op de regeeringen, opdat deze het initiatief nemen, dat zal leiden tot het beeindigen van den oor log en "het Finsche volk zal toestaan tot zijn vrij en vreedzaam leven terug te keeren. ,,Laat ons in actie komen en alle pogingen in het werk stellen om de vernieling te doen staken en de dreigende katastrofe af te wen- den, welke het geheele menschelijke geslacht bedreigt", aldus eindigt de oproep. De Zweedsche minister van buitenlandsche zaken Gunther, heeft het woord gevoerd op de vergadering van de vrouwen-organisaties te Stockholm. Hij zeide, dat de vergadering wil protesteeren tegen de barbaarsche men- taliteit, welke het mogelijk maakt, dat de Europeesche politiek een vorm aanneemt van een aanval op een klein vreedzaam land. ,,Ik zou willen, dat de afschuw over den aanval op het vreedzame Finland, welke de Zweedsche vrouwen bezielt, weerklank vindt bij alle vrouwen in Europa. Ik beschuldig geen enkelen persoon, geen enkel land en geen enkel regime. Geheel Europa verscheurt zich- zelf en snelt naar den afgrond. Niets zou meer natuurlijk zijn, dan dat alle vrouwen zouden weigeren, deel te nemen aan den terugkeer tot het barbarendom, welke wij thans meemaken. Wanneer wij vergeten, dat de oorlog ©en geesel is voor de volken en de vrede de eenige basis van de permanente orde van de inter national rechtvaardigheid, dan zal een catastrofe over de menschheid komen". DE AMERIKAANSCHE MEENLNG. In regeeringskringen werd te Washington volgens Reuter verklaard, dat Duitsche duik- booten alleen dan Amerikaansche schepen, die noodgedwongen Britsche controlehavens moeten aanloopen, wettig tot zinken kunnen brengen, nadat vastgesteld is, dat de lading voor meer dan de helft bestaat uit contra bande bestemd voor de vijanden van Duitsch land. Wrijf "s avonds rug en borst in met Dampo.Dan onder dewollVolgende morgen beter! Pot 50ct. Doos 30ct (Ingez. Med.) HET TREINVERKEER IN FINLAND. In weerwil van de bombardementen hebben de inwoners van Helsinki, naar de correspon dent van de Nation Beige uit die stad meldt, geen oogenblik hun buitengewone kalmte verloren. Hoewel talrijke gebouwen vemield en een drietal straten volkomen onbegaan- baar zijn, gaat het leven door. Veel inwoners zijn weliswaar vertrokken, doch zij zijn ver- vangen doer ongeveer 50.000 vluchtelingen uit alle streken van Finland. De dagbladen verschijnen zooals voor den oorlog en in den- zelfden omvang. Zij geven sober© verslagen zonder eenig pathos. De treinen arriveeren evenwel met groote vertraging, wat geen groot wonder is. Ik had zoo vertelt de correspondent van het Belgische blad, een gesprek met een Zweedsche vrouw die 's avonds uit Aabo was aangekomcn met een trein, die ©igenlijk om 11 uur 's morgens had moeten arriveeren. Dat we heelhuids hier zijn teruggekeerd, is eigenlijk haast een wonder. De heele reis tot vlak bij de hoofdstad werden we gevolgd door een eskader Russische vliegtuigen. Vler- maal waren we verplicht uit te stappen en ons in het bosch te verschuilen. Den eersten keer geschiedde dit reeds een uur, nadat we Aabo hadden verlaten. De trein stopte plotse ling alsof iemand aan de noodrem had ge- trokken. Het personeel liep langs de wagens en riep ons toe, ons in het bosch langs de spoorbaan te verschuilen. Ik zag vijf vlieg tuigen, die op ons afstormden en zeer laag vlogen. Ik had den tijd niet om het bosch te bereiken en ik wierp me in mijn witte kleeren in den sneeuw, het hoofd erin gedoken, on geveer zooals de struisvogel, die zich onzicht- baar meent te maken. Het was een instinct- matig gebaar en in die oogenblikken rede- neert men nietVoor de eerste maal van mijn leven hoorde ik het helsche getik der mitrailleurs. Na teen minuut waren de vliegtuigen reeds ver weg. Voorzichtigbeidshalve oordeelde de conducteur, dat het raadzaam was, een half uurtje in het bosch rond te wandelen alvorens te vertrekken, want de vrjand zou, kunnen terugkeeren. Tenslotte namen we toch weer plaats in den treindoch niet voor langen tfld. Weer vluohtten alien het bosch In. De Rus- sen bombardeerden daarop naar hartelust een totaal ledigen trein. Alleen de machinist en de stoker waren op hun post gebleven, doch ze werden niet getroffen. We kwamen terug... en weer werd na 20 minuten gestopt reeds in de verte had de machinist de vlie- gers zien aankomen en ons tijdig gewaar- schuwd. De Russen richtten hun bommen dit- maal op de locomotief, die thans ook was ontruimd. De locomotief werd grondig vemield, zoo- dat in het nabijgelegen station telefonisch een andere machine moest worden ontboden. Nabij Helsinki werd een vierde alarm ge- geven, doch ditmaal verwijderden de Russen zich snel. Zoo kwamen we eindelijk op onze bestem- ming in wagens met doorboorde daken en wanden als schuimspanen. DUITSOH KOOPV A ARDIJ SCHIP DOOR DE FRANSCHEN BUITGEMAAKT. Het Fransche legerbericht van Woensdag- avond deelde mede, dat een Duitsche koop- vaardijschip is bultgemaakt en naar een Fransche haven opgebracht. ENIGEILSOHE SCHEPEN GEZONKEN. Volgens bericht uit New York is het Brit sche s.s. Sultan Star (12.306 ton) getorpe deerd en heeft de bemanning het schip ver laten. Reuter meldt verder uit Londen, dat het Britsche tankschlp British Triumph (8501 ton) na een ontploffing op de Noordzee ge- kenterd is. Van de opvarenden zijn er 42 in een haven aan de Oostkust aan land gebracht, terwijl er, naar men gelooft, nog v'ijf vermist worden. De British Triumph was twee weken geleden door een vijandelijk vliegtuig aange- vallen. DEENSCH SCHIP TOT ZINKEN GEBRACHT. Een Noorsch schip heeft de geheele beman ning van het Deensche schip Ghastine Maersk

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 6