ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN KLOOSTERBALSEM IN DIPLOMATIEKEN DIENST. STRAMHEID(0dag) No 10 030 TWEEOE 3lad VRIJDAG 16 FEBRUARI 1940 80° Jaargang Binnenland Feuilleton AKKER'S Het verhaa! van den gezagvoerder van de getorpedeerde llBurgerdijk". TER NEUZENSCHE COURANT DR. OOOLIJN NAAR GENEVE. Een vertegenwoordlger van het A.N.P. had gelegenheid aan Dr. H. Colijn eenige vragen te stellen over het werk van de commissie die de vorige week in het Vredespaleis ver- gaderde en die van de Assemblde van den Volkenbond opdracht gekregen had om het zgn. Centirale Comitd voor economische en soelale vraagstukken te constitueeren. !Dr. Colijn verklaarde, dat de gevoerde be- spreikingen zich nlet voor publicatie leenen. ,,Wel heb ik geen bezwaar om mede te dee- len, dat ik zelf over een dag of veertien mij naar Geneve zal begeven, o.a. om met den heer Avenol de voordracht samen te stellen voor de nieuw aan te wijzen leden, en even- eena om het programma van werkzaamheden te ooncretiseeren en het werk op gang te brengen. Op de vraag hoe groot het Centrale Comito etgenljjk worden zal, verklaarde de heer Colyn „De grootte van het comitd is slechts vast- gesteld voor den duur van 6dn jaar. En voor dat eene jaar was voorzien in een samenstel- ling, gevormd uit 24 afgevaardigden van ver- schillende landen en 8 leden, die op grorid van hun persoonlrjke kwaliteiten uitgekozen waren. Intusschen is het nlet de bedoeling, om reeds dadelijk al deze plaatsen te bezetten. Integendeel wordt gehoopt, dat ook niet-leden van den Volkenbond aan dezen arbeid zullen wlllen meedoen. Maar dan moet men uit den aard der zaak ook eenige stoelen onbezet laten, teneinde de gelegenheid daartoe open te houden." Woensdagavond laat is het stoomschlp ..Boskoop" van de K.N.S.M. te IJmuiden aan- gekomen, met de opvarenden van het op 10 Februari in den Atlantischen Oceaan nabij de Engelsche kust door een Duitsche duikboot getorpedeerde stoomschip ,,Burgerdyk" van de Holland-Amerlkalijn aan boord. Terstond nadat de ..Boakoop" in de sluis lag gemeerd, heeft een redacteur van het A.N.P. aan boord een onderhoud gehad met de heeren L. M. J. Crtwanek, gezagvoerder van de ,,Burgerdijk" en Dyk, eerste stuurman van dit schip. (EJerst deelde de heer Seriwanek ons mede, dat de „Burgerdyk" een volkomen Neder- landech schip was, waarbij geen vreemde be- langen in het spel waren. Niet alleen behoor- de het schip aan de Holland-Amerika Ltjn, maar het voer ook zyn laatste reis uitsluitend voor rekening van deze maatschappij. De ,;Burgerdyk" was niet aan anderen verhuurd of door derden gecharterd. iDe bemanning bestond uitsluitend uit Ne- derianders, in totaal 40 koppen, en de acht paasagiers, die de reis van New York af mee- maakten, waren eveneens alien Nederlanders. De passagiers waren de 77-jarige heer Van den Bosch, eigenaar van het kasteel de Hooge Vuursche, dat enlanigs door brand verwoest is, de hear C. C. Blommers, een Nederlander, die in New York woont en in het hotelbedrijf werkzaam is, en zes matrozen van de Djambi, die uit Amerika naar het vaderland terug- keerden. De lading van de „Burgerdrjk" bestond uit vierduizend ton tarwe, tweeduizend ton soja- boonen, tweehonderd ton lijnkoeken, vijfhon- derd ton meel en voorts nog diverse stukgoe- deren. De bulklading was aan de Nederland- sche regeering geconsigneerd. De stukgoede- ren bestonden hoofdzakelijk uit vlerduizend leege houten vaten, bestemd voor een embal- lagefabriek in Rotterdam, verschillende kis- ten met tractors, een party rubber autoban- den, ean hoeveelheid Ford-onderdeelen be stemd voor de Nederlandsche Fordfabrieken te Amsterdam, en een groote hoevaelbeid klstjes flit. Alle goederen, die nlet voor de Nederlandsche regeering waren bestemd, waren aan Nederlandsche firma's geconslg neerd. De kapitein verklaarde ons ultdrukkelrjk, dat alle goederen aan boord werkelijk uitslui tend bestemd waren voor Nederland en niet voor hertransport naar andere landen. De ge- Roman van JOHANN D. DEGREEF. (Nadruk verboden.) 22) Vervolg. In den loop van den avond belde Gordon lord Rothecbothe nog eens op. Deze kon hem echter niets byzonders meedeelen; de Yard bleef actief, en alle aandacht was thans ge- concentreerd op den man met de valsohe snor. Den anderen dag was er evenmin nieuws. Somber gestemd deed Gordon zijn werk; het cngelukkig lot van het meisje liet hem thans geen oogenblik meer met rust. Zelfs het on derhoud, dat hy 's middags met Sir Buddock had, tcacht geen ontspanning in zijn pijnlyk beklemde gedachte teweeg. De onderstaatssecretaris ontbood hem, toen by op het punt stond naar huis te gaan. „Ik heb vanmiddag Zijne Majesteit om- trent de volhrachte missie gerapporteerd, Treveiyan", sprak hij opgewekt. Gordon veinsde belangstelling, maar zyn gedachten waren elders. „De Konlng knikbe slechts", ging Sir Bud- dock vocct. „Doch toen ik hem een half uur later verliet, informeerde hy terloops naar de aanstaande mutaties in het Corps. Een goed veretaander heeft maar een half woord noo- dig, zegt men. Ik hoop, dat dit spreekwoord ook door u begrepen wordt." Hij lachtc veelbeteekenend en Gccdon boog. „Ik blijf u dankbaar voor uw gunstige opinio en voor uw voorspraak hij Zyne Majesteit, Sir." heele lading is in Boston en New York inge- nomen en was bestemd voor Rotterdam. De cognossementen waren op naam gesteld en luidden dus niet aan order. Trouwens sinds het uitbreken van den oorlog is dit een vaste gewoonte geworden by de maatschappij. De kapitein meende dan ook, dat hij belli- gerenten geen enkelen indruk kon zijn geves- tigd, dat de goederen niet werkelijk voor Ne derland bestemd waren. Ook deelde de heer Scrinawek mede, dat hy geen waarschuwing van wien dan ook had ontvangen dat zyn schip wel eens op grond van contrabandever- voer zou kunnen worden aangehouden. Wat zich dan ook later op de reis voordeed is een volkomen verrassing voor hem geweest. Op de heenreis had de „Burgerdyk" op 20 Januari zyn lading in New York gelost. Het schip vervoerde vijf mlllloen aan goud, bene- vens post. Op 22 Januari verliet het schip New York om in Boston, waar het den vol- genden dag aankwam, een gedeelte van de lading voor de terugreis in te nemen, te weten het graan, de sojaboonen en de vlerduizend leege vaten. Op 27 Januari verliet het schip Boston en kwam den volgenden dag in New York aan om de rest van de lading in te nemen. Op de terugreis was geen post aan boord. Wij vroegen kapitein Scrinawek of zich voor het vertrek uit New York nog iets voor- gedaan had, wat belangrijk is om te vermel- den. Hij antwoordde ons, dat hij op den laat- sten dag voor zyn vertrek uit New York naar den Britschen consul was gegaan om de laat ste gegevens te verkrijgen voor de route in het Kanaal, hetgeen in verband met het my- nengevaar gebruikelyk is. De Engelsche consuls zyn n.l. in het bezit van de laatste gegevens omtrent mijnenvelden en andere gevaarlrjke versperringen, die door de Engelschen gelegd zijn, welke gegevens vaak recenter zijn dan die, welke vermeld zijn in de Engelsche mededeelingen voor zeevaren- den. De consul zei tot den kapitein, dat hij Falmouth als visitatiehaven moest aanloopen. „Ik heb mij toen vreeselijk kwaad gemaakt, aldus kapifein Seriwanek, en gezegd, dat als wy door den destroyer worden aangehouden en opgebracht, wij niet zouden tegenstribbe- len, maar dat wy uit vryen wil niet van onze route New York—(Rotterdam afwijken". De heer Henken vulde deze mededeeling aan met de verklaring, dat de Britsche con sulate ambtenaren in Rotterdam de directie van de Holland-Amerika Lyn indertijd gead- viseerd hebben haar gezagvoerders te instru- eeren, dat zij steeds Falmouth moeten aan- doen. De directie heeft dit nadrukkeiyk ge- weigerd en haar gezagvoerders in dien zin geSnstrueerd. Gedurende de eerste dagen van de terug reis, had de „Burgerdyk" met slecht weer te kampen. Er deden zich overigens geen bij- zondere gebeurtenissen voor, met uitzonde- ring van een ontmoeting met een Britschen destroyer op Dinsdag 6 Eehruari. Op dien dag ontmoette de ..Burgerdijk", toen zijn positie 47 gr. 12 min. noorderbreedte en 36 gr. 32 min westerlengte was, een Engelscb oorlogsschip, dat seinde: ,,What ship?", op welke vraag de ..Buigerdijk" zijn naam op- gaf. Daama kon het schip zyn reis voort- zettten. Op Zaterdag 10 Februari des namiddags 16,20 uur Greenwichtyd, bevond de „Burger- dyk" zich vlak hij Bishoprock. Zijn positie was toen 49 graden, 43 min. noorderbreedte en 6 graden 27 minuten westerlengte op een af stand van 7 mijl van Bishoprock. ,,Ik stuurde 95 graden recht wijzende, iets zuidelijker dan oost, ruim bu^ten Britsche territoriale wateren. Het was een beetje heiig en het zicht was drie A vier mijl. Hoewel het nog nlet donker was, waren de kenteekenen van het schip verlicht; het sein ..Holland" brandde midscheeps boven de machinekamer en de houten vlag op de campagne was met twee reflectoren verlicht. Plotseling zag ik iets als een zwarte vlek, iets donkers, om- ringd door branding. Daar wij in dertig uur geen bestek hadden kunnen maken, omdat er geen zon en geen sterren te zien waren wegens de bedekte lucht en de motregen, en vo'jgens ons gegist bestek wy om half vyf de Bishoprock dwars moest/en hebben, dacht ik met een klip in zee te doen te hebben. Ik meende, dat ik een beetje om de noord zat, /Right, right!", weerde Sir Buddock haas- tig af. „Zeg me eens, hoe staat het met het onderzoek naar miss Norman, Treveiyan?" Gordon stelde hem ultvoerlg op de hoogte en toen hij uitgesproken was, schudde de on derstaatssecretaris beziorgd het hoofd. ,'Een vreemde zaak, Treveiyan. Als het maar niet noodlottig afloopt voor het meisje. Enfin, we zullen het ergste nog maar niet vreezen. Wie weet, hoe spoedig alles terecht komt..." Deze optimistische verwachting ging helaas niet in vervulling. De dagen kwamen en ver- gingen, maar zij brachten de oplossing van het vreemde mysterie geen stap nader. De politie zocht kocctsachtig naar den man met de valsche snor waarbij zy, middels de dag- hladen, ook het publiek te hulp riep. Het resultaat hiervan was een stroom van schrif- telijke aanwgzingen van verdachte personen, die niet de minste waarde had. Zelfs voor de Yard was het verbysterend te ontdekken, hoeveel tiendulzendsn inwoners van Londen doer verbolgen buren tot een moord in staat werden geacht... Heel dit onderzoek vorderde weken en leverde niet het minste resultaat op. De man met de valsche snor bleef onvindbaar en Mar- gareth Norman eveneens. De Society raakte erover ultgepraat en Groot-Eonden had allang weer andere interessen. Ook de bladen zwe- gen, de persoon van Margareth Norman was goed beschouwd niet belangryk genoeg, om de publieke belangstelling weken acbtereen gaande te houden. Dit was de rust na den storm, die de Yard noodig had, om onopviallend te kunnen speu- ren. Wel twintig mogelijkheden had zij on- derzocht en losgelaten, doch met moed begon zij aan een nleuwe reeks. Maar ook aan die reeks kwam een vruehteloos einde. Het mysterie scheen onoplosbaar, men hoopte nog slechts op de hulp van het toeval, om er klaarheid in te brengen. Margareth's pleegouders, de Hendons en gaf daarom hard stuurboord, liet onmiddellijk den tweeden stuurman looden en bevond 50 vaam grond". Ter verklaring deelde de heer Sriwanek mede, dat het in de buurt van de Bishoprock vol met rotsen en klippen zit en dat hy bang was, dat zijn schip lek zou stoo- ten. Op dit oogenblik bevonden zich ook de eerste stuurman, de heer J. H. C. Dijk, en de tweede stuurman, de heer W. van Beers, op de brug, die beiden verklaarden gedacht te hebben met een groote rots in zee te doen te hebben, die even boven het water uitstak. Om deze rots te vermyden en niet te dicht op de kust te loopen, had de kapitein bevel ge- geven hard stuurboord te geven. „Ik heb toen een half uur lang om de zuid gestuurd en verkreeg hij een tweede looding 60 vaam water. Daarna ging Ik streek voor streek den ouden koers volgen. De snelheid van de „Burgerdijk" was twaalf myl". Na de tweede looding kreeg de kapitein n.l. het vermoeden, dat hij niet met een rots dicht bij de kust te doen had en rees by hem de gedachte of Jt misschien de toren van een duikboot was geweest, die de branding ver- oorzaakt bad. Teneinde nu een eventueele duikboot te overtuigen, dat het niet de be doeling van de ,,Burgerdijk" was om door z.g. zig-zag" varen zijn bewegingen onduide- lijk te maken of den indruk te vestlgen een duikboot te willen ontloopen, is hy niet plot seling, maar juist streek voor streek, dus zeer geleidelijk aan, op zijn ouden koers terug- gegaan. Om vijf uur kwam plotseling een duikboot aan bakboord achteruit boven water. Toen de kapitein haar zag, was zij vijftig meter achter de schroef. De Duitsche oorlogsvlag werd geheschen en het sein ,,K", d.w.z. stop onmiddellijk, gegeven. Kapitein Seriwanek heeft onmiddellijk na dit sein gestopt en de duikboot kwam toen geleideiyk aan bakboord opgeloopen, steeds ongeveer op denzelfden afstand van het schip blijvende, dat zijn vaart uitliep. Het vlaggesein, dat de duikboot gaf, be- teekende: „U moet met uw scheepspapieren aan boord komen". De kapitein gaf ook aan dit sein gehoor door een sloep aan bakboord- zijde te laten uitzetten met den eersten offi- cier, den heer Dyk, en vier matrozen. Toen de sloep werd uitgezet seinde de duikboot met een Morselamp (de vorige seinen waren vlaggeseinen) U mag uw radio niet ge- bruiken". Dit sein was eigeniyk overbodig want onmiddellijk toen de duikboot boven water kwam, had de kapitein al tot den marconist gezegd, dat hy de radio, die trou wens in 48 uur niet gebruikt was voor het geven van seinen, niet mocht bedienen. Dit is dan ook niet geschied. Op onze vraag of er kanonnen van de duikboot op de „Burger- dijk" gericht waren, antwoordde kapitein Seriwanek ontkennend. Wel stonden er men- schen aan dek. Aangezien de heer Dijk naar de duikboot is gevaren lag het voor de hand, dat wij hem vroegen daarover te vertellen, en de eerste officier van de ..Burgerdijk" was daartoe gaarne bereid. Hij deelde ons mede, dat hij de scheepspapieren, te weten de manifesten, de cognossementen, den zeebrief, den meetbrief en bijbehoorende stukken, in de sloep had meegenomen. De stukken waren in een en- veloppe verpakt. Het journaal was er niet bij, wel het stuwplan. Aan bakboordzij is de heer Dijk de duikboot genaderd. Dat was heel moeilijk want er was veel deining. Een van de opvarenden van de duikboot heesch hem naar boven. De vier matrozen bleven in de sloep achter. In den commandotoren stond de commandant van de duikboot den heer Dyk af te wachten. „Ik stelde me voor in het Duitsch de geheele conversatie werd trouwens In deze taal ge- voerd Ik ben Dyk, de eerste officier van de „Burgerdyk". De commandant antwoordde hierop, terwijl hij mij een hand gaf: ,,Ik zal mijn naam maar niet noemen, dat is beter van niet". De heer Dijk schatte den leeftijd van den commandant tusschen de 23 en 25 jaar. De duikbootkapitein wa3 in burger- kleeding zooals trouwens alle overige opva renden van de duikboot, die de heer Dijk ge- zien heeft. Alleen een hunner, iemand die een blauwe bril droeg. had een zomersche marinepet op, maar de badge op die pet wa3 erg vuil en de heer Dijk kon niet goed zien wat dit teeken voorstelde. Gordon verlcren de hoop. Dangzamerhand begon het vermoeden post te vatten, dat het meisje verloren was, verongelukt, of op een raadselachtige manier naar het Continent vervoerd. Lord Rotherbothe ontkende die laatste mogelijkheid echter ten stelligste. Hij sprak van de Theeiris, eerat fluisterend en eindelijk luid. ./Hoogstwaarsehynlijk verdronken en mee- gevoerd naar de Noordzee", antwoordde hy Gordon, toen deze hem vijf weken na de mysterieuze verdwijning vroeg, wat zyn oor- deel thans was. Wat hy er nog by dacht, sprak hy niet uit, maar Gordon begreep hem toch wel. ttZij was niet verantwoordelijk voor haai daden") zei hij vsrontschuidigend. „Zij was ziek, doodziek, toen ik haar 's middags ont moette. Ik geloof niet eens, dat zij zich rekenschap kon geven van wat ze tegen me zei." „Ik neem het aan", zei lord Rotherbothe ernstig en daarop ging Gordon heen met het besluit, hier niet meer tecug te keeren. Alles was toch vruehteloos, Margareth was zoo goed als zeker verloren... ■Hij was oprecht bedroefd als hy aan haar dacht. De heimelyke verachting, waarmede by haar had beschouwd toen zij, na hem ecrst aangetrokken te hebben, ruw had afge- stooten op een oogenblik, dat hij zyn liefste wenschen in vervulling hoopte te zien gaan, was allang verdwenen. Zij had plaats ge maakt voor onverschilligheid en deze op haar beurt voor medslyden, toen hy tot de ont- dekking kwam, dat en hoe diep zy gebukt ging onder haar geheim verdriet. En thans bezielde hem een gevoel jegens haar, dat nauw verwant was aan zijn sterke genegen- heid van vroegcr Als zachte, vertrouwde geuren uit een korf doode rcozen zwesfden de herinneringen op hem aan. Herinneringen aan haar woorden, aan haar lach en aan haar blikken, die zoo vol helofte waren geweest. Hecinneringen De duikboot was donkergrijs, tegen zwart af, maar vooral verveloos. Op den comman dotoren stond „X 2". Een van de matrozen, die in de sloep gebleven was, zag nog, dat op den commandotoren een brieschende zwar te kater met opgezetten rug was afgebeeld, maar de heer Dijk heef dit zelf niet gezien. j De duikboot zou naar zijn meening nog geen 150 voet lang zijn geweest, kapitein Seriwanek j schatte 120 voet. Nadat de heer Dyk zich aan den duikboot kapitein had voorgesteld, overhandigde hy hem de scheepspapieren. By het overhandi- gen van de scheepspapieren aan den kapitein zei de heer Dyk, dat de ..Burgerdyk" van New-York naar Rotterdam voer. De eerste vraag van den U-boot kapitein luidde n.l.: „Waar komt U vandaan en waarheen gaat U"\ De tweede vraag van den duikboot kapitein luidde: ,,Wat voor lading hebt U aan boord". Daarop antwoordde de heer Dyk Tarwe, sojaboonen, lijnkoeken, meel, leege vaten en eenig stukgoed, geadresseerd aan de Nederlandsche regeering en Nederlandsche firma's. Toen de heer Dyk op de papieren wees, zei de duikbootkapitein: „Papieren interessee- ren mij niet". De heer Dijk antwoordde: Kijkt U er maar in, dan zult U zien dat alles voor de Nederlandsche regeering en Neder landsche firma's is. Daarop antwoordde de kapitein: Papieren interesseeren mij niet, daar kunt U alles wel inzetten wat U wen- schelijk acht. Op dit moment had de kapitein van de duikboot de enveloppe met de papieren nog in de hand. De heer Dijk haalde er het stuw plan uit, rolde dit uit, hield het den kapitein voor en zei: ,,Kykt U dan het stuwplan na". De kapitein zoo zei de heer Dyk, keek er met een half oog in en vroeg: „Wat beteekent empty barrels?"' De heer Dijk vertaalde: ,,Leere Faesser", waarop de kapitein opmerk- te: „Wat doet U met leege vaten in Holland?" De heer Dijk antwoordde: „Dat weet ik niet. Ik weet alleen dat die leege vaten voor Neder landsche firma's bestemd zijn". De kapitein ging hier toen niet verder op in en hij gaf de papieren over aan een der opvarenden, die 't hoofd uit het mangat stak, dat zich voor den commandotoren bevond en de papieren gingen door het mangat naar beneden. „Ik heb ze niet meer terug gezien", zei de heer Dijk, Even staarde de U-bootkapitein voor zich uit en toen zei hy letterlijk: ,,Es tut mir Leld, dass ich Sie versenken muss". (Het spyt my, dat ik U moet laten zinken.) Nauwelijks had hy deze woorden gesproken of iemand riep van beneden door het open- staande mangat naar boven, dat de meter uitsloeg. Wat voor een meter die man be- doelde, weet de heer Dyk, die wel door het mangat eenige machines beneden kon zien, niet te zeggen. Toen de eerste officier van de .Burger dijk" den U-bootkapitein vroeg, waarom hy het schip wilde torpedeeren, gaf de Duitscher hiervoor drie redenen op: In de eerste plaats zou de „Burgerdijk" gezigzagd hebben, in de tweede plaats had de U-bootkapitein de overtuiging dat- de .Bur gerdijk" op weg was naar een Engelsche haven, en in de derde plaats zou de marco nist geseind hebben. De eerste reden van de torpedeering weer- legde de heer Dyk door te zeggen, dat de „Burgerdyk" niet gezigzagd had, maar van koers veranderd was, omdat het schip te dicht onder den wal zat. De U-boot kapitein reageerde op deze op- merking niet. „Wat blijft er nu over voor neutrale sche- pen*', aids de heer Dijk. „U gaat toch in ieder geval naar de Downs", replieeerde de Duitscher. Hierop antwoordde de heer Dijk: „Wij gaan niet naar 'n controle- haven, tenzij wij gedwongen worden. Als wij worden aangehouden door een marinevaar- tuig, dat ons last geeft naar een controle- haven op te stoomen, hebben wij daaraan te voldoen. Wanneer het een Fransch marine- vaartuig is, zullen wij opstoomen naar een Fransche haven. Wanneer een Duitsch marinevaartuig ons dat beveelt, zullen wy een Duitsche haven aandoen en wanneer een Engelsch vaartuig ons zulk een bevel geeft, zullen wij opstoomen naar een Engelsche haven." aan haar geheim en aan haar verdriet, dat niemand bij machte scheen te zijn geweest uit haar weg te nemen. Zachtjes schreide het oude verlangen door de eenzaamheid van zijn nachten... De dingen van den dag waren niet bij machte zijn stille droefheid te verdringen. Er gebeurde trouwens niets, dat zyn belang stelling in sterke mate vermocht te boeien. Zelfs de geschiedenis van het document lever de geen bijzonder nieuws meer op. Fleming- ton had gerapporteerd, dat hij zonder inci- denten in Tokio was aangekomen en van de ambassade was een code-telegram ontvan gen, dat Mr. Trent het hefaamde afschrift van het protocol ongeschonden had overge- bracht. Voorts was de Pistool-Engel in vrij- heid gesteld en naar Belgie uitgeleid, voor welk land zy een pas bezat, en O'Kelly, haar partner in het labyrinth der internationale spionnage, bleef onvindbaar. Eetterlijk niets was er, dat de bijzondere aandacht boeide. Alleen begon In Londen het seizoen en waren In verband daarmee tientallen nog onbekende schoonheden uit de Graafschap zich komen vertoonen. Doch Gordon hield niet van drukke partijen en dus putt® hij verveeld de weinige gelegenheden uit tot kalmer verstrooiingeen intiem dinertje thuis, een avondje by de Hen dons of een uurtje in de club. Toen werd plotseling de dagelijksche sleur vecbroken en vlogen de gebeurtenissen op hem af met adembenemende snelheid. Vremgde en rouw. Op een morgan in October werd Gordon met spoed bij Sir Buddock ontboden. Treveiyan, ik heb een verhecgende mede deeling vcor je", begon de onderstaatssecre taris met een glimlach. ,,De Koniryj heeft aooeven eenige mutaties in het Corps Diplo matique bekrachtigd. Ik kan u gelukwen- schen met u.w benoeming tot tweede legatie- 1 seccetaris in 's-Gravenhage". Wordt Ge gekweld door stramheid in de lede- maten? Hebt Gg last van prjnlijke spieren? Gjj zijt toch nog veel te jong, om nu reeds als een oude gebroken man een pijnlrjken en stijven rug en stroeve gewrichten te hebben. Laat U toch wnjven met den beproefden Akker's Kloosterbalsem, welke de bij zondere eigenschap heeft diep in de weefsels door te dringen. Kloosterbalsem bevat aromatische, geneeskrachtige stof- fen, die verwarmend, afleidend en oplos- send werken tegen de stoffen, die zich in Uw spieren en gewrichten vastzetten. Kloosterbalsem tast dus die stijfbeid in Uw spieren en gewrichten in haar oor- zaak aan. dat voelt Ge na elke wrijving. Ongeevenaard als wrijfmiddel by spit, rheumatiek, spierverrekkingen, stram heid, kneuzingen, ischias, pijnlijke spieren. Per pot van 25 Gram f O.621/2, pot van 50 Gram f 1.04 (Ingez. Med.) Toen herhaalde de kapitein: „U gaat toch in elk geval naar de Downs." In vertwyfe- ling aldus de heer Dyk, riep ik uit: „Wat moeten we dan doen waarop de Duitscher letterlyk zei: „Nu dan gaat u maar om de noord." Ook het derde argument van den duikboot kapitein, nl. dat de „Burgerdyk" door radio- seinen zyn positie aan Landsend zou hebben opgegeven, bestreed de heer Dijk met kracht. Hy verklaarde, dat de kapitein van de „Bur- gerdyk" onmiddellyk na het stopsein van de duikboot den marconist ten strengste had ver boden seinen te geven. De heer Dyk zei ons, dat de toon waarop dit onderhoud gevoerd werd, zeer correct was. Na de weerlegging van het derde argument voor de torpedeering schreeuwde de kapitein van de duikboot door het mangat, dat er een lanceerbuis moest worden klaargemaakt. De heer Dijk wist niet meer of dit aan bakboord of stuurboord moest gebeuren. Hij begreep, zoo zei by ons, na dit bevel, dat het besluit van de torpedeering onher- roepelijk was. De kapitein van de duikboot gaf den heer Dijk nog de volgende orders: ,,U krygt een half uur om het schip te verlaten en als u aan boord van de Burgerdijk" bent, moet u den kapitein mededeelen, dat hy 5 minuten voor het verlaten van zijn schip het lichtsein .Holland" moet dooven. Als dit gebeurd is, mag de marconist seinen: .Collision, ship sinking, position fifteen miles south of Bishop". (Botsing; schip zinkt; positie 15 mijl ten zuiden van Bishop). Voor dat de heer Dijk van boord ging, vroeg hy den kapitein of hy de scheepspapieren terug mocht ontvangen. Hierop werd hem geen antwoord gegeven.. Na een minuut of vyf was hij terug op de Burgerdijk" en in tusschen was de duikboot achterom naar stuurboord gegaan. Terwijl eerste stuurman Dijk zich aan boord van de duikboot bevond, seinde deze een drie- vlaggensein, nl. het sein ..railing". Kapitein Seriwanek vertelde ons, dat hij van dit sein niets begreep. Hij seinde terug met het vlaggesein: „Begrijpt u niet". Door schreeu- wen werd hem van de duikboot af beduid, dat sein weer neer te halen. Een minuut of tien later gaf de duikboot een nieuw drievlaggensein, nl. de te.ekens voor alarm", waarop kapitein Seriwanek ten tweede male het sein „begrypt u nlet" terug liet geven. Er was niets ter wereld wat Gordon op dit oogenblik meer welkom was, dan deze be- noeming. Hij begreep, dat hy haar aan de voordracht van Sir Buddock te danken had en dankte hem getroffen. ,,Dat is vlugger dan ik had durven hopen. Sir", ervolgde hy toen. Wanneer gaat het Besluit In?" ,,Op vijf tien November, tot den veertienden hebt u verlof. Dat zal voldoende tijd zyn, om uw particuliere aangelegenheid in orde te brengen, nietwaar?" ,/Ruimschoots voldoende, Sir", beaamde Gordon. ,,AHright, dan is dat dus afgesproken. Den veertienden vecwacht ik u 's morgens aan het Departement. Tenzij u er de voorkeur aan zou geven, een paar dagen eerder naar uw standplaats te vertrekken. Enfin, dat ziet u zelf maar, ik ben dagelijks aanwezig". Gordon begaf zich verheugd naar huis. Lady Allenby was opgetogen, toen zy de be- noeming vecnam. 's-Gravenhage is de poort geweest van menige beroemde carridre", sprak zy enthou- siast. ,,Een klein, maar belangryk interna- tionaal centrum- Gordon. Je bent er echter beter mse af dan met Lissabon, om te be- ginnen. Lissabon komt nu in aanmecking voor een promotie. En vandaar een legatie in een van de Baltische Staten, of een plaats als eerste secretaris aan een belangrijke ambas sade..." Gordon moest hartelijk lachen, tante Mary stippelde carrlferes uit, alsof zij de Konlng zelf was. ,,We zullen maar eens kalm afwachten", zei hij vroolijk. Misschien blykt spoed'g ge noeg, dat ik niet uit het goede hout voer den diplomatieken dienst gesneden ben." .Eerder zou ik het zoogenaamde goede hout ondeugdelijk achten", viel lady Allenby ver- ■optwaardigd uit, terwyl zy de bibliotheek verliet. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 5