Na de Wasch
Sport
De Winter.
Gemengde Berichten
Laatste Berichten
VROUW GERAAKTE TOT TW'EEMAAL
TOE IN BRAND.
van 800 tot 1000 de Denen met de Noorman-
nen een deel van Europa onveilig hadden
gemaakt en o.a. Normandie in Frankrijk
„koloniseerden"f kreeg onistreeks het jaar
1000 het Christendom er de overhand. In
hoofdzaak is het een landbouwstaat, die in
tegenstelling met groote gedeeiten van Neder-
land niet uit zeeklei, doch uit lichte zand- en
zware leemgrond hestaat. De bodem is tame-
lijk rijk aan steenen, die tot pl.m. 1780 door
de toen nog hoorige boeren uit den bodem
werden gehaald. Het landschap is alierwege
goivend en de fjorden (natuurlijke havens)
zjjn niet zoo imiposant als die van Noorwegen,
maar maken het buitengewoon mooi en af-
wisselend. 76 van de oppervlakte is cul-
tuurland, n.l. 3.2 millioen ha. (In ons land
2,3 millioen ha.)
Van de teeltproducten verkoopt de Deen-
sche boer zoo goed als niets, alleen graszaad,
terwijl de suikerbieten naar de fabrieken
gaan, omdat de veehouderij volkomen op den
akkerbouw gebaseerd is. 17 der opper
vlakte is grasland, bij ons 58 terwijl 22
bestaat uit kunstweide. De verbouwing van
granen vorderen 42 bij ons 24 der
oppervlakte. Inzonderheid aan de verbouwing
van hakvruchten wordt grootere beteekenis
toegekend dan bij ons. De verbouwing van
haver, gem. granen, tarwe en rogge is van
minder beteekenis. Men verbouwt bijna uit-
sluitend winterrogge en zomergerst. Van
weindg belang zijn peulvruchten, terwijl de
granen volkomen afhankelijk van de grond-
>oorten zijn en aardappelen rondom de stede.
worden verbouwd (productie van zetmeel
enz.). Buitengewoon belangrijk is de teelt
van voederbieten en koolrapen. De aanwen-
ding van hakvruchten voor het winnen van
zomerboter midden in den winter, lukt vrij
aardig.
Opmerkelijk is het groote gemak en de
handigheid van de Deensche voederknechts
«m met vee om te gaan, dat in grooten getale
en persoonlijk door hen aaneengesloten geleia
wordt. De groote landgoederen van vroeger
zijn met behulp der wetgeving grootendeels
verdwenen en omgezet in kleinbedrijven. Niet
minder dan 110.000 bedrijven zijn beneden de
10 ha (27 der oppervlakte)., 91.000 zijn
van 10 tot 70 ha. groot en vormen het groot-
ste percentage. Nederland heeft 109.000
kleine bedrijven. Ofschoon er geen pacht-
bedrjjven zijn gaan de meeste bedrijven ge-
drukt onder zware hypotheelcschulden, doch
venkoop van losse perceelen komt niet voor
in tegenstelling tot Nederlandsche bedrijven
die meestal in stukken verkocht worden. De
belasting op den grond is gebaseerd op 6
voor den staat en 9 voor de gemeente.
De grondprrjs bedraagt 1200 tot 1500 per
ha. De Deensche boer is zeer ontwikkelt en
cultureel geschoold en materialisme is hem
vreemd. Volksdichtkunst, muziek en tooneel
en niet in het minst sportieve ontwikkeling
dragen daartoe bij. De boerencultuur komt
o.a. ook tot uiting in de witgekalkte boeren-
woningen die alle hun bloementuin hebben,
zooals ook de kerkhoven en andere terreinen
benut worden voor botanische versiering. De
vlag, het nationale embleem ontbreekt bij
geen belangrijke gelegenheid en wordt dienst-
baar gemaakt om uiting te geven aan aller-
lei gevoelens. De inrichting der boerenwonin-
gen is praktisch maar eenvoudig soliede.
De Deensche veestapel telt 3 millioen stuks
rundvee (Nederland 2,8 millioen). De gemid-
delde productie per stuk is 3300 kg. melk en
144 kg. boter. Het vetgehalte is 4, bij ons
3% Verder telt men in Denemarken 1100
stieren en 1700 controlevereenigingen.
Door mond- en klauwzeer aangetast vee
wordt afgeslacht, terwijl melk van tubercu-
leuze dieren niet voor de consumptie wordt
aangewend.
Men heeft in Denemarken 'n 4-tal paarden-
rassen van welke het Jutlandsche het belang-
rijkst is. Echter wint het Belgisch type ook
hier geweldig aan beteekenis.
Overal in de wereld waar boeren zijn, vindt
men varkens, maar in Denemarken is de var-
kenstoouderij van geweldige beteekenis. Weke-
beschikt de export over 60.000 stuks voor
uitvoer (bacon) inzonderheid naar Engeland,
hetgeen 6 maal zooveel is als onze uitvoer
bedraagt. De varkensstapel telt 3(4 4 4 mil
lioen stuks, bijna driemaal zooveel als in
Nederland. De kippenteelt is voorts ook van
buitengewoon groot belang, de eieren zijn
Denemarken's 3de exportartikel naar Enge
land.
De Deensche boer is sterk cooperatief ge-
oridnteerd in tegenstelling tot de Nederland
sche. Deze landbouworganisatie's zijn niet
oonfessioneel gescheiden, maar beperken
zioh tot grootere en kleine boeren. De Kon.
Deensche Landbouw Mij dateert reeds van
1769. De aparte organisatie der kleine boe
ren telt 81.000 leden verdeeld over 1250 ver-
eenigingen. De beide Deensche landbouwers-
organisatie's werken (elk met 6 leden) vol-
ledig samen in 'de Deensche Landbouwraad,
die de regeering van advies dient in agrarisch
oplzicht.
Dat de cooperatieve gedeelte sterk is in-
geworteld bewijst de oprichting van de eerste
coop, zuivelfabriek in 1882 en de eerste
exportslagerij. Het aantal zuivelfabrieken
is sindsdien tot 1400 opgeloopen. Naast de
62 coop, export slagerrjen zijn er 27 particu-
liere. Edn voor alien en alien voor edn is de
leuze.
Spreker ontwikkelt voorts nog, dat Dene
marken, van graanexporteerend een impor-
teerend land is geworden, doordat de akker
bouw zich volkomen op' de veehouderij heeft
ingesteld. De Deensche boer is een geweldige
concurrent op de Engelsche en Duitsche
markt wegens zijn levering van kwaliteits-
producten en exporteeren is voor Denemarken
een kwestie van leven of niet leven. Daartoe
beschikt Denemarken dan ook over een uit-
muntenden voorlichtingsdienst in het buiten-
land. Een verdere inkrimping van den
export in verband met den internationalen
toestand hangt Denemarken thans als een
zwaard van Damocles boven het hoofd.
De leerplicht is er tot den 14-jarigen leef-
tijd, maar daarmede wordt echter doorgaans
niet volstaan, omdat de wereldvermaardheid
verkregen hebbende Deensche volkshooge-
scholen algemeen benut worden ter verkrij-
girag van meerdere ontwikkeling. Niet min
der dan 47 dezer volkshoogescholen vindt
men alierwege in het land. Speciaal wordt
naast dit periodieke onderwijs verder aan-
dacht besteedt aan karaktervorming en per-
soonlrjkheid. In Denemarken wordt over het
algemeen meer gehecht aan vak-onderwijs
dan, in tegenstelling tot ons land aan alge-
meene vorming. Staat dit alles in dit merk-
waardige land op een zeer hoog peil, het
neemt niet weg, dat ook de Deensche boer,
evenals hier moppert op de regeering, op
Engeland, dat zijn grenzen sluit, over den
trek naar de stad, enz. De wijze waarop
gewerkt wordt en de intensiveering van de
verschillende bedrijfstakken maken het tot
een over het algemeen voorbeeldig land,
waar voor ons heel wat van te leeren is, al
zijn we niet in alle opzichten achter bij Dene
marken. Van een tocht naar dit buitengewoon
mooie en merkwaardige land, na den oorlog,
zou ook voor de Zeeuwsche landbouwers een
gunstigen en verheffenden invloed kunnen
uitgaan. De rede die daarop beeindigd werd
met de vertooning van de zelf door den spre
ker geproduceerde film werd met krachtig
applaus der 150 aanwezigen luide onder-
streept.
Voor het overige stond de avond in het
teeken van de ontspanning en werd o.a. ook
nog een paardensport-joumaal op het witte
doek vertoond. De voorzitter bracht spreker
en opgekomenen en verdere medewerkers in
zijn slotwoord hartelijk dank.
SCHAATSWEDSTRIJDEN
OPENBARE U.L.O.-SCHOOL.
Zaterdag werden op de ijsbanen van de
ijsclub ,,Terneuzen" wedstrijden gehouden
voor de leerlingen van de openbare U.L.O.-
school, die, al waren het in de verschillende
groepen dan ook niet altijd werkelijke „hard-
rijders", heel aardig geslaagd zijn. Telkens
was er bij elke kamp spanning en vroolijkheid.
Vooral wanneer gezamenlijke valpartijen
v6or, of zelfs na de finish de ,,ligging" der
rijders ,,in het veld" heelemaal wijzigde.
De uitslagen waren als volgt:
Meisjes 1314 jaar, 1 ronde: 1. N. Nieuwe-
link te Hoek, 2. B. Lijbaart, 3. J. van Taten-
hove.
Jongens 1314 jaar, 1 ronde: 1. W. v. d.
Mei te Groenendijk, 2. R. Gulden en 3. T. v.
d. Peijl.
Meisjes 1517 jaar, 1 ronde: 1. A. Eijke,
2. Jo Schieman te Axel en 3. N. Schalk.
Jongens 1517 jaar, 2 ronden: 1. L. van
Oppen, 2. R. Visser en 3. R. de Ridder te Sas
van Gent.
De leerlingen, bij wier naam geen woon-
plaats is vermeld, wonen te Temeuzen.
Tot slot volgde een toegiftronde van de
onderwijzers, waama de prrjzen aan de win-
naars werden uitgereikt.
Heeft Zeeuwsch-Vlaanderen zijn moeilijk-
heden door sneeuw en ijsgang, toch blijkt het
in andere streken van ons land nog heel wat
erger te zijn. Zooals hier heeft het ook daar
geijzeld, waarvan voomamelijk de autorijders
veel last hadden. Op het bevriezen der ruiten
hadden de autorijdenden daar en wel zij die
niet over een voorruitverwarmer beschikten
een aardige methode gevonden. Zij kochten
n.l. een pak kaarsen, zetten er eenige even
achter de voorruit, staken die in brand en zoo
hadden ook zij een voorruitverwarmer. In de
plaatsen gelegen aan de groote verkeerswegen
ontstond zoodoende weer een ,,hausse" in
kaarsen.
Op tal van plaatsen heeft de wind de sneeuw
van de omliggende landen doen opstuiven. Bij
de berichten over gestrande auto's, treinver-
tragingen e.d. is thans een bericht gekomen
uit Oosthuizen (N.H.)dat wel duidelijk demon-
streert dat deze winter geheel abnormale af-
metingen heeft aangenomen.
Vandaar meldt men namelijk dat een trein
is ingesneeuwd. Reeds de eerste treinen, die
Vrijdagmorgen op dit traject reden, hadden de
grootste moeite door de witte massa's te
komen. De eerste trein uit Hoom, die om
circa half zeven via Purmerend en Zaandam
naar Amsterdam vertrok, heeft den strijd
tegen de sneeuw tusschen Oosthuizen en Mid-
delie moeten opgeven. Met moeite trok de
locomotief de wagens tot vlak voor het sta
tion van Oosthuizen, maar daar werd de druk
van de sneeuw z66 sterk, dat de trein niet
meer verder kon.
Onmiddellijk liet men een losse locomotief
uit Hoom komen, teneinde den trein op te
duwen. De passagiers van dezen trein had
den blijkbaar de goede stemming nog niet
verloren en hadden al vlug een origineele
naam voor dezen locomotief gevonden. Meji
doopte hem n.l. ,,dauw"pier. Na korten tijd
lukte het den dauwpier het treintje uit zijn
benarde positie te verlossen, maar het was
maar voor kort, want het ergste moest nog
komen. De trein bleef n.l. opnieuw steken,
en direct bemerkte men dat het veel erger
was dan de eerste keer. De dauwpier die
al op den terugweg was werd met lange
fluitsignalen weer teruggeroepen. Het mocht
echter niet baten. De sneeuwmassa's stonden
spoedig tot boven de treeplanken der wagons
en de ijsklompen op de rails maakten het de
losse locomotief onmogelijk den trein te nade-
ren en zoodoende konden van de duwcapaci-
teiten van den dauwpier geen gebruik meer
worden gemaakt.
De militairen lieten het echter niet op zich
zitten. Zij hanteerden de pioniersschoppen
naarstiglijk om den locomotief van den trein,
waaraan de sneeuwklompen hingen, uit te
graven. Drie uren duurde het eer men zoo-
ver was dat de locomotief, een goederen-
wagen en een passagierswagon vrij gemaakt
had. Alle reizigers stapten in die eene wagon
en welgemoed werd de reis vervolgd.
Deze sneeuwbui had wel een sterk plaatse-
lijk karakter gehad, want verderop heeft men
geen last meer gehad.
Een later bericht meldt: t
Het Vrijdag achtergelaten deel van den bij
Oosthuizen ingesneeuwden trein staat daar
nog steeds: niettegenstaande alle pogingen is
de technische dienst van de Nederlandsche
•Spoorwegen er nog niet in geslaagd de lijn
HoornPurmerend vrij te maken. Zaterdag-
morgen vroeg heeft men opnieuw een hulp-
trein met militairen uit Hoorn naar den inge
sneeuwden trein gestuurd. Deze hulptrein is
evenwel ook ergens tusschen Oosthuizen en
Middelie in de sneeuw blijven steken.
Ook Zondag moesten de militairen een
nieuw ondernomen poging opgeven.
Vrijdag heeft de sneeuw en het ijs bij de
spoorwegen een menschenleven gekost. Op
de spoorbaan tusschen Oud-Diemerlaan en
Overdiemerweg (AmsterdamWeesp, was
een wegwerker bezig de wissels aldaar vrij
van ijs te maken.
Hij heeft waarschijnlijk een dieseltrein niet
hooren komen en de wagenvoerder van den
trein heeft hem blijkbaar niet gezien of ge-
dacht dat de wegwerker zich nog wel uit de
voeten zou maken, hoe het zij de heer A. Olt-
hof werd door den dieseltrein gegrepen, der-
tig meter weggeslingerd en kwam zw'&ar ge-
wond op het sneeuwdek neer. Ingeroepen ge-
neeskundige hulp kon slechts den dood con-
stateeren.
Bij Blauwkapel, een zeer gevoelige plaats
in het spoorwegnet, heeft een ontsporing
plaats gehad, welke een emstige vertraging
in de treinenloop deed ontstaan.
Ameland is geheel geisoleerd. Eenige man-
nen uit Nes hebben Vrijdag een poging gedaan
het eiland te voet vanuit Holwerd over het ijs
te bereiken. Zij moesten echter onverrichter-
zake terugkeeren, daar zij op een geul stoot-
ten waarin een sterke stroom ging.
Op het eiland schijnt een nijpend tekort te
heerschen aan brandstof. Er is nog beschik-
king over een geringen voorraad fabrieks-
kolen, doch deze zal wel spoedig uitgeput zijn.
Het is sedert het begin der vorige week
ook niet meer mogelijk geweest het eiland
per vliegtuig te bereiken. IJsafzetting op de
I vleugels der vliegtuigen maakte dit te riskant.
Uitdam, ,een klein dorpje aan den oever
van het IJselmeer, met circa honderd in-
woners, is op het oogenblik vrijwel onbereik-
baar. Alle verkeer is stilgelegd en slechts
met groote moeite kon een tweetal winkeliers
uit den omtrek met levensmiddelen naar het
ingesneeuwde dorp komen. Zij deden over
een afstand van ruim 6 kilometer meer dan
twee uur. Een siager uit Durgerdam trathtte
per auto het dorpje te bereiken, doch mocht
daarin niet slagen. Aangezien de voorraad
vleesch en vet daar uitgeput is, zullen de be-
woners van Uitdam het zonder moeten stellen.
Ook Zondag is het aan drie personen gelukt,
doch ook nu wederom slechts na uiterste
inspanning, het dorpje te bereiken.
Nabij Monnikendam is een auto inge
sneeuwd. De wagen is niet meer terug te
vinden. -
Donderdag zijn vier mannen uit Zoutkamp
over het ijs naar Schiermonnikoog gewandeld.
Drie dajmes en drie heeren bracht deze tocht
op het idee het ook eens te probeeren. Nadien
werd geruimen tijd niets meer van hen ver-
nomen. Wel waren de vier mannen hen tegen-
gekomen op hun tocht over het ijs.
Na een nacht van spanning, gedurende wel-
ken men tevergeefs heeft getracht van den
zeedijk af iets te ontdekken van de zes per
sonen, die Vrijdagmiddag van de Groninger
kust zijn vertrokken met de bedoeling over
het ijs van de Waddenzee naar Schiermon
nikoog te loopen, is men er Zaterdagmorgen
in geslaagd de vermisten op te sporen.
Toen de burgemeester van Schiermon
nikoog, de heer H. W. van den Berg, Vrijdag-
avond de mededeeling ontving, dat zes men-
schen op het ijs van de Waddenzee waren ver-
dwaald, heeft hij onmiddellijk alle pogingen
in het werk laten stellen om te trachten de
vermisten op te sporen. Gedurende den avond
en den nacht was dit echter niet mogelijk,
omdat door versch gevallen sneeuw de sporen
op de sneeuwvlakte uitgewischt waren en het
in de dichte duisternis niet mogelijk was de
ongelukkige wandelaars te vinden.
Zaterdagmorgen is echter op verzoek van
den burgemeester een militair vliegtuig. be-
stuurd door sergeant-vlieger Looyer, opge-
stegen.
Sergeant Looyer vloog over de Waddenzee
en heeft om half negen de zes vermisten op
2 K.M. ten Zuiden van het dorp Schiermon
nikoog ontdekt. Alle zes, de heer Starken-
borg, de heer K. Beukema en zijn vrouw, alien
uit Zoutkamp, twee dames Dijkhuis en mej.
Zetsma, afkomstig uit Hornhuizen, waren,
voor zoover de vlieger kon vaststellen, in
goede conditie. Zij liepen over het ijs.
Onmiddellijk heeft de vlieger per radio aan
zijn commandant op het militaire vliegveld
mededeeling van zijn ontdekking gedaan,
waarna de commandant direct per telefoon
den burgemeester van Schiermonnikoog heeft
ingelicht.
Op last van den burgemeester is daarop
een ijsvlet in gereedheid gebracht, die spoe
dig met voldoende bemanning over het ijs van
de Waddenzee is vertrokken naar de plaats
waar de vermisten zich moesten bevinden.
Ook uit Zoutkamp is een reddingsexpeditie
op ijssleden vertrokken. De hulpexpedities
hadden levensmiddelen meegenomen, omdat
men vermoedde, dat de verdwaalden na den
kouden nacht op het ijs wel behoefte aan in-
wendige versterking zouden hebben.
Hoewel er geen direct gevaar bestond is op
Schiermonnikoog ook de motorreddingboot
,,Insulinde" in gereedheid gebracht om zoo
noodig assistentie te kunnen verleenen.
De onvoorzichtige wandelaars zijn tenslotte
op Schiermonnikoog aangekomen, waar zij di
rect in een hotel door een geneesheer wer
den behandeld en onder de dekens gestopt.
Daar de tweede reddingsploeg niet terug-
keerde, had de burgemeester van Ulrum zich
tot den commandant van het vliegveld Eelde
gewend om hulp bij de opsporing van deze
reddingsploeg, bestaande uit vier jonge man
nen. Zij zijn gelukkig behouden aan wal ge
komen.
Toch heeft, naar de Crt. meldt, deze be-
treurenswaardige waaghalzerij van de wan
delaars nog een slachtoffer geeischt.
De 51jarige M. Fenenga uit Schiermonnik
oog. die Vrijdagavond medeging met de red
dingsploeg, voelde zich aan het einde van den
dijk onwel worden. Hij keerde terug, doch is
onderweg ineengezegen. Een jongetje vond
hem, toen hij reeds gestorven was.
Fenenga was schipper van de reddingboot
der Noord- en Zuidhollandsche Reddingsmaat-
schappjj.
Inmiddels heeft de dooi krachtig ingezet en
al zal het nog wel een poosje duren vooraleer
het verkeer normaal zal zijn, van vele plaat
sen komen reeds berichten dat het leed ge-
leden is en onbegaanbare wegen zijn vrijge-
maakt. Overal zijn sneeuwploegen bezig met
het wegwerken van de geweldige sneeuwmas
sa's en zoo behoort, naar wij hopen, de barre
winter van 19391940 weer tot het verleden.
MAN GAAT ZIJN VROUW MET
KOLENKIT TE LIJF.
In een woning aan de Balistraat te 's Gra-
venhage ontstond oneenigheid tusschen den
37jarigen bewoner H. van S. en zijn 32jarige
echtgenoote. De man sloeg daarbij zijn vrouw
met een kolenkit op het hoofd, waardoor zij
enkele onbelangrijke verwondingen bekwam.
Door den G.G.D. is zij naar het ziekenhuis
aan den Zuidwal vervoerd, vanwaac zij, na
verbonden te zijn, huiswaarts kon gaan. De
man is door de politie, wier assistentie was
verzocht, aangehouden en in voorloopige po-
litiebewaring gesteld ter zake van poging tot
zware mishandeling.
LEDEMATEN BEVROREN.
Een 80jarige vrouw, die in de omgeving
van den Oostelijken Ringdijk (Watergraafs-
meer, woont en die wat kindsch begon te wor
den, was eenigen tijd met griep bedlegerig
geweest. Vrijdagnacht stond zij op, kleedde
zich netjes aan en ging wandelen. (Natuurlijk
werd de arme stakkerd toen door de hevige
kou bevangen. Men vond haar bewusteloos op
den Ringdijk liggen en vervoerde het oudje
naar het O.L.V. gasthuis, waar bleek, dat
haar armen en beenen bevroren waren...
Haar toestand baarde veel zorg.
AUTO SLIPTE OP
ONBEWAAKTEN OVERWEG.
Eenige minuten vocr zes passeerde Don-
derdagavond dr. Van Spaendonck uit Vught
met zijn auto den onbewaakten overweg in
de spoorlijn Boxtel's-Hertogenbosch ter
hoogte van het gehucht Baarsen.
Midden op den overweg slipte de auto,
waardoor hij tusschen de rails terecht
kwam. Dr. Van Spaendonck verliet den
wagen en zag in de verte de lichten van
den nil Eindhoven naderenden Voortrein Van
trein 658.
Hij liep den trein nog tegemoet ten einde
de aandacht van den wa-genbestuurder te
trekken, dodh tevergeefs.
Met voile vaart ramde de trein den auto,
sleurde hem mee en wierp hem ten slotte
geheel vemield, op het andere srpoor. Door
den schok geraakte het eerste rijtuig met de
wielen van de voorste as buiten de rails.
Eenige honderden meters verder kwam de
trein tot stilstand.
De uit 's-Hertogenbosch komende elec-
trische trein zag zijn weg versiperd door het
Wrak van den auto.
De reizigers van den ontspoorden trein
stapten in dezen trein over en deze reed
daarop naar de Brabantsche hoofdstad terug,
waar hij om kwart voor zeven aankwam. Met
Boxtel werd het Verkeer daarna via Tilburg
met extra materiaal onderhouden, totdat om-
streeks kwart voor acht het spoor, waarop de
auto lag, vrij was gemaakt en tusschen Box
tel en 's^Hertogenbosch de electrische treinen
over enkel spoor den dienst konden onder
houden.
Het hulpwerk slaagde zoo voorapoedig, dat
om 21.45 het verkeer over beide sporen kon
worden ihervat.
Vrijdag is in haar woning te Amsterdam
een 61jarige vrouw in brand geraakt. Haar
echtgenoot was op reis en zij was alleen thuis.
De vrouw stond met den rug naar de kachel
de krant te lezen. Plotseling bemerkte zij, dat
haar rok had vlam gevat. Zij wist de vlammen
zelf te dooven en meende, dat er geen gevaar
meer was. Toen even later de siager beide,
ging zij opendoen. Door den tocht, die ont
stond, vloog haar rok weer in brand en weer
wist zij zich zelf te helpen. Zij ging daarom
vermoeid van den doorgestanen angst in een
stoel zitten. Inmiddels waren de brandweer
en de G.G. en G.D. ter plaatse verschenen en
men merkte al gauw, dat de kleeren op den
rug van het slachtoffer nog steeds voort-
schroeiden. Zij bleek over het geheele lichaam
brandwonden te hebben opgeloopen en is in
ernstigen toestand naar het Wilhelminagast-
huis overgebracht.
BRANDENDE KAARSEN OP HET
INSTRUMENTENBORD VAN AUTO'S.
Het wandelen of rijden in de Haagsche stra-
ten stond Donderdagmiddag gelijk met acro-
batiek. Af en toe regende het ijs; de druppels
waren reeds bevroren, voordat zij op de
straatsteenen of op het asphalt waren terecht
gekomen en voorzoover dat niet het geval
was, kristalliseerden zij onmiddellijk na aan-
raking met den kouden grond. Een dun, doch
buitengewoon glad ijslaagje bedekte de stra-
ten, bedekte ook de trottoirs, de kleeren en
hoeden van hen, die zich noodgedwongen op
straat bevonden, bedekte verder de groote
verscheidenheid van vervoermiddelen en de
beugels der tramwagens. En de narigheid, die
er het gevolg van was, veroorzaakte groote
moeilijkheden. Het tram- en busverkeer stond
bij tijd en wijle geheel stil en was daardoor
volkomen in de war.
Het andere rijverkeer ondervond dezelfde
moeilijkheden. De voorruiten van auto's wa
ren bedekt met een ijslaag, waardoor elk uit-
zicht onmogelijk was. Vindingrijke automobi-
listen plaatsten brandende kaarsen op
het instrumentenbord en dit voorbeeld vond
direct navolging, want het bleek een goed
middel te zijn om ijsvorming op de voorruit
te voorkomen. Een merkwaardig gezicht die
flikkerende kaarslichtjes in al die auto's, die
zich met een slakkegangetje door de straten
bewogen. Fietsen en wandelaars hadden het
eveneens kwaad te verduren en wanneer men
zich niet beslist naar buiten moest begeven
waagde zich niemand op straat.
WILDE GANZEN.
Een ongewoon schouwspel trof Donderdag
de agenten en inspecteurs, die uit het hoofd-
bureau van politie over het Alexanderveld
te 's Gravenhage keken. Zij zagen op de
met sneeuw bedekte vlakte een troep wilde
ganzen neerstrijken, inderdaad een zeldzame
gebeurtenis.
Nadat de dieren eenigen tijd hadden rond-
gekeken stegen zij weer op en zetten hun
tocht naar een vermoedelijk beter oord voort.
(Telegr.
GOEDERENTREIN NABIJ UTRECHT
ONTSPOORD.
Zaterdagnacht omstreeks kwart voor twee
is op de spoorlijn UtrechtAmersfoort, nabij
de halte Blauwkapel een goederentrein,
komende uit de richting Amersfoort ont-
spoord, waardoor eenige wagens buiten de
rails kwamen te staan.
Beide lijnen werden versperd, waardoor
het geheele verkeer, zoowel uit noordelijke
als zuidelijke richting moest worden omge-
legd.
De trein reed met een snelheid van onge-
veer 50 K.M. per uur, toen de tiende wagen
van den uit ongeveer 40 wagens bestaanden
goederentrein ontspoorde, waardoor deze ge
heel buiten het treinverband kwam te staan
en over een grooten afstand werd meege-
sleurd, daarbij als het ware zwevende boven
de aan de linkerzijde van dezen trein liggende
spoorrails. Over een grooten afstand wer
den de bedieningsdraden vernield van de wis
sels en seinen. Van den ontspoorden wagon
werd het onderstel geheel afgerukt, hetgeen
op enkele meters afstand van het wachters-
huisje, werd teruggevonden, behalve deze
wagon, waarvan natuurlijk niet veel meer
gaaf is gebleven, ontspoorden nog enkele
wagons. Deze bleven evenwel in het trein
verband.
Zaterdagmorgen om half elf was de strem-
ming van het spoorwegverkeer opgeheven.
HOTEL-PAVILJOEN „ZEEBAJD HUIS-
DUINEN" WEER IN BEDRIJF
GESTELD.
Het hotel-paviljoen van de N.V. Zeebad
Huisduinen, dat tengevolge van de twee mijif-
explosies op 30 December en 18 Januari een
ruine geworden was, is thans in zooverre her-
steld, dat het weer in bedrijf kan worden ge-
nomen. Het hotel-pension was reeds, zoo
goed en zoo kwaad als het ging in bedrijf ge
bleven, al moesten de gasten hiervoor wel
eenig comfort missen.
Thans zijn ook restaurant en paviljoen weer
gereed de gasten te ontvangen. Er zijn intus-
schen maatregelen genomen, voor het geval,
dat nogmaals een mijn-explosie de bewoners
komt verrassen.
De tijdelijke raambetimmeringen zijn tot
vaste luiken gemaakt, die als er gevaar
dreigt, wanneer de wind op de kust staat, de
ramen biindeeren.
Een aantal groote spiegelruiten werd ech
ter uit voorzorg nog niet aangebracht; slechts,
daar waar den gasten een uitzicht op zee en
het dorp geboden kan worden, zijn de ruiten
weer gezet.
DE SPICNNAGE-AFFAIRE TE
NIJMEGEN.
Naar aanleiding van loopende geruchten
als zouden door de Nederlandsche politie in
verband met de spionnage-affaire te Nrjme-
gen, waarbij twee burgers zijn gearresteerd,
ook 3 of 5 officieren en onderoffioieren in
arrest zijn gesteld, wordt, volgens de N. R.
Crt., medegedeeld, dat noch bp de politie noch
heeft men vaak last van schrijnende handen.
Dit schrijnen houdt dadelrjk op door Purol.
(Ingez. Med.)
bij Defensie van zoodanige arrestatie iets be-
kend is. De geruchten worden dan ook ten
stelligste tegengesproken.
LIJK OPGEHAALD.
Wjoensdagavond is, naar de N. R. Crt. meldt,
uit de Maas, ter hoogte van het eiland Mon-
sin te 'Luik, het lijk opgehaald van den Neder-
landschen schipper H. Paulus uit Venlo, die
sinds 28 November spoorloos was verdwenen.
Paulus was dien dag in het bezit van een be-
drag van verscheidene duizenden guldens en
eenige honderden Belgische francs. Op het
lijk vond de politie echter behalve de identi-
teitspapieren, alleen maar een som van 49
francs in Belgisch geld.
EEN VEELBELOVEND PAARTJE.
De politie te Groningen heeft een veelbe-
lovend aanstaand echtpaar gearresteerd, n.l.
de 25-jarige dienstbode B. J. B., die ten
nadeele van haar vroegeren patroon diefstal
van kleedingstukken en van een gouden ket-
ting had gepleegd en tevens een ander dienst-
meisje had bestolen en haar 20-jarige ver-
loofde. Bij hem vond de recherche verschil
lende huishoudelijke benoodigdheden als ser-
viezen, lepels, vorken, een geheelen keuken-
uitzet, een paar petroleumvergassers en der-
gelijke dingen. De aanstaande bruidegom is
magazijnbediende bij een zaak voor huishou
delijke goederen en heeft al deze goederen
van zijn patroon gestolen. Beiden zijn ter
beschikking van de justitie gesteld. Verder is
aangehouden de 20-jarige magazijnbediende
H. H., die wordt verdacht van verduistering
van geld ten nadeele van zijn patroon tot een
bedrag van f 250. Het geld heeft hij opge-
maakt. Hij is ter beschikking van de justitie
gesteld.
KWAADWILLIGHEID
Het A.N.P. meldt:
Door het tijdig ontdekken van een geringe
vernieling aan een koelinstallatie in een der
vriesruimen van het s.s. ,,Molotov", dat thans
ligt op de werf van de Nederlandsche Scheeps-
bouw Maatschappij aan de overzijde van het
IJ, heeft men emstige schade kunnen voor
komen.
Gebleken is namelijk, dat een klein looden
buisje van den thermostaat van de koel-
machine was verdwenen. Ware dit niet tijdig
ontdekt en had men de machine in werking
gesteld, dan zou de geheele koelinstallatie zijn
ontzet en daarmede zou emstige schade aan
de geheele installatie zijn berokkend.
Men heeft niet den indruk, aldus deelde
men ons bij de Nederlandsche Scheepsbouw
Maatschappij mede, dat hier van sabotage
sprake is. Eerder zou het hier kwaadwilig-
heid van een scheepsjongen kunnen betref-
fen, die uit baloorigheid een stukje looden
buis uit den thermostaat heeft gesneden. In
hoeverre deze veronderstelling juist is, wordt
nog onderzocht.
EEN VERSTANDIG WOORD VAN DEN
EX-KEIZER.
De Amerikaansche biograaf van den Duit-
schen ex-keizer, Poultney Bigelow, citeert
volgens de Tel. een gedeelte van een brief
van ex-keizer Wilhelm gedateerd 16 Januari,
waarin deze zegt: ,,De prachtige weerstand
der Finnen heeft het bolsjewisme zijn stralen-
krans afgerukt en de menschen aan het den-
ken gebracht, met het gevolg, dat het ver-
langen naar vrede veld wint. De oorlogvoe-
renden moesten hun strijd staken en geza-
menlijk de Finnen en de beschaving tegen het
bolsjewisme verdedigen".
AVONTUUR IN EEN SCHEEPSHUT.
Een granaat verbrijzelde de electrische
lamp in mijn hutDit vertelde een officier
van het Britsche motorschip ,,-City of Bath",
dat behoorde tot de talrijke schepen, die Dins-
dag door Duitsche bommenwerpers op de
Noordizee werden aangevallen.
De officier kreeg geen letsel. Toen hij naar
het dek snelde, zag hij, dat een Duitsch vlieg
tuig over het schip zweefde en dat de be
manning van dit toestel zijn uiterste best deed
het schip naar den kelder te brengen. Het
was een vrij ruwe zee. Het schip stampte en
slingerde tusschen alle bommen door. Er viel
er een voor den boeg, een naast stuurboord,
een ander ontplofte op vijf meter afstand van
het schip en beurde het op. Maar het schip
voer verder. Daarop volgde een regen van
granaten en machine-geweerkogels. Als een
verwoede roofvogel bleef de bommenwerper
attaqueeren, maar opeens verdween hij pijl-
snel in de wolken. Want op dat moment
kwam een Britsch vliegtuigeskader naderbrj
en was er een eind gekomen aan de angstige
oogenblikken aan boord.
De ,,City of Bath" is in veilige haven ge-
arriveerd.
SPANJAARDEN SCHIETEN OP
PORTUGEESCHE DOUANE.
Twee Portugeesche douane-beambten, die
bij den grenspost Vilarhinq da Lomba twee
verdachte personen zagen, zijn bij pogingen
dezen te overmeesteren, door revolverschoten
getroffen. Een van hen werd gedood, de toe
stand van den ander was ernstig. De daders,
Spanjaarden, ontkwamen naar Spanje.
OPPERBEVELHEBBER VAN LAND- EN
ZEEMACHT GENERAAL I. H. REIJNDERS
OP ZIJN VERZOEK EERVOL
ONTSLAG VERLEEND.
DEN HAAG. Het A.N.P. meldt: Zooals
uit de Staatscourant van hedenavond zal blij-
ken, is aan generaal I. H. Reijnders, opper-
bevelhebber van land- en zeemacht, op een
daartoe door hem gedaan verzoek, door H. M.
de Koningin eervol ontslag uit den militairen
dienst verleend, onder dankbetuiging voor de
uitnemende diensten door hem in verschillen
de betrekkingen en in buitengewone omstan-
digheden bewezen. Tot zijn opvolger is be-
noemd de gepensioneerd luitenant-generaal H.
G. Winkelman, sedert het intreden van den
mobilisatietoestand commandant van den
luchtverdedigingskring Utrecht-Soesterberg,
terwijl laatstgenoemde tegelijkertijd benoemd
is tot generaal.
Naar wjj vememen is de hoofdreden verschil
van inzicht met de Regeering t.a.v. vraag-
stukken van technisch-militairen aard, dat
tot de ontslagaanvrage van generaal Reijn
ders heeft geleid.
HET FRANSCSHE LEGERBERICHT.
PARIJS. Het legerbericht van hedenoch-
tend luidt: Niets te melden.
HET DUITSCHE LEGERBERICHT.
BERUJN. Het opperbevel van de Duit
sche weermacht maakt bekend: De dag is
kalm verloopen.