Na de Wasch Sport De Winter. Gemengde Berichten Laatste Berichten VROUW GERAAKTE TOT TW'EEMAAL TOE IN BRAND. van 800 tot 1000 de Denen met de Noorman- nen een deel van Europa onveilig hadden gemaakt en o.a. Normandie in Frankrijk „koloniseerden"f kreeg onistreeks het jaar 1000 het Christendom er de overhand. In hoofdzaak is het een landbouwstaat, die in tegenstelling met groote gedeeiten van Neder- land niet uit zeeklei, doch uit lichte zand- en zware leemgrond hestaat. De bodem is tame- lijk rijk aan steenen, die tot pl.m. 1780 door de toen nog hoorige boeren uit den bodem werden gehaald. Het landschap is alierwege goivend en de fjorden (natuurlijke havens) zjjn niet zoo imiposant als die van Noorwegen, maar maken het buitengewoon mooi en af- wisselend. 76 van de oppervlakte is cul- tuurland, n.l. 3.2 millioen ha. (In ons land 2,3 millioen ha.) Van de teeltproducten verkoopt de Deen- sche boer zoo goed als niets, alleen graszaad, terwijl de suikerbieten naar de fabrieken gaan, omdat de veehouderij volkomen op den akkerbouw gebaseerd is. 17 der opper vlakte is grasland, bij ons 58 terwijl 22 bestaat uit kunstweide. De verbouwing van granen vorderen 42 bij ons 24 der oppervlakte. Inzonderheid aan de verbouwing van hakvruchten wordt grootere beteekenis toegekend dan bij ons. De verbouwing van haver, gem. granen, tarwe en rogge is van minder beteekenis. Men verbouwt bijna uit- sluitend winterrogge en zomergerst. Van weindg belang zijn peulvruchten, terwijl de granen volkomen afhankelijk van de grond- >oorten zijn en aardappelen rondom de stede. worden verbouwd (productie van zetmeel enz.). Buitengewoon belangrijk is de teelt van voederbieten en koolrapen. De aanwen- ding van hakvruchten voor het winnen van zomerboter midden in den winter, lukt vrij aardig. Opmerkelijk is het groote gemak en de handigheid van de Deensche voederknechts «m met vee om te gaan, dat in grooten getale en persoonlijk door hen aaneengesloten geleia wordt. De groote landgoederen van vroeger zijn met behulp der wetgeving grootendeels verdwenen en omgezet in kleinbedrijven. Niet minder dan 110.000 bedrijven zijn beneden de 10 ha (27 der oppervlakte)., 91.000 zijn van 10 tot 70 ha. groot en vormen het groot- ste percentage. Nederland heeft 109.000 kleine bedrijven. Ofschoon er geen pacht- bedrjjven zijn gaan de meeste bedrijven ge- drukt onder zware hypotheelcschulden, doch venkoop van losse perceelen komt niet voor in tegenstelling tot Nederlandsche bedrijven die meestal in stukken verkocht worden. De belasting op den grond is gebaseerd op 6 voor den staat en 9 voor de gemeente. De grondprrjs bedraagt 1200 tot 1500 per ha. De Deensche boer is zeer ontwikkelt en cultureel geschoold en materialisme is hem vreemd. Volksdichtkunst, muziek en tooneel en niet in het minst sportieve ontwikkeling dragen daartoe bij. De boerencultuur komt o.a. ook tot uiting in de witgekalkte boeren- woningen die alle hun bloementuin hebben, zooals ook de kerkhoven en andere terreinen benut worden voor botanische versiering. De vlag, het nationale embleem ontbreekt bij geen belangrijke gelegenheid en wordt dienst- baar gemaakt om uiting te geven aan aller- lei gevoelens. De inrichting der boerenwonin- gen is praktisch maar eenvoudig soliede. De Deensche veestapel telt 3 millioen stuks rundvee (Nederland 2,8 millioen). De gemid- delde productie per stuk is 3300 kg. melk en 144 kg. boter. Het vetgehalte is 4, bij ons 3% Verder telt men in Denemarken 1100 stieren en 1700 controlevereenigingen. Door mond- en klauwzeer aangetast vee wordt afgeslacht, terwijl melk van tubercu- leuze dieren niet voor de consumptie wordt aangewend. Men heeft in Denemarken 'n 4-tal paarden- rassen van welke het Jutlandsche het belang- rijkst is. Echter wint het Belgisch type ook hier geweldig aan beteekenis. Overal in de wereld waar boeren zijn, vindt men varkens, maar in Denemarken is de var- kenstoouderij van geweldige beteekenis. Weke- beschikt de export over 60.000 stuks voor uitvoer (bacon) inzonderheid naar Engeland, hetgeen 6 maal zooveel is als onze uitvoer bedraagt. De varkensstapel telt 3(4 4 4 mil lioen stuks, bijna driemaal zooveel als in Nederland. De kippenteelt is voorts ook van buitengewoon groot belang, de eieren zijn Denemarken's 3de exportartikel naar Enge land. De Deensche boer is sterk cooperatief ge- oridnteerd in tegenstelling tot de Nederland sche. Deze landbouworganisatie's zijn niet oonfessioneel gescheiden, maar beperken zioh tot grootere en kleine boeren. De Kon. Deensche Landbouw Mij dateert reeds van 1769. De aparte organisatie der kleine boe ren telt 81.000 leden verdeeld over 1250 ver- eenigingen. De beide Deensche landbouwers- organisatie's werken (elk met 6 leden) vol- ledig samen in 'de Deensche Landbouwraad, die de regeering van advies dient in agrarisch oplzicht. Dat de cooperatieve gedeelte sterk is in- geworteld bewijst de oprichting van de eerste coop, zuivelfabriek in 1882 en de eerste exportslagerij. Het aantal zuivelfabrieken is sindsdien tot 1400 opgeloopen. Naast de 62 coop, export slagerrjen zijn er 27 particu- liere. Edn voor alien en alien voor edn is de leuze. Spreker ontwikkelt voorts nog, dat Dene marken, van graanexporteerend een impor- teerend land is geworden, doordat de akker bouw zich volkomen op' de veehouderij heeft ingesteld. De Deensche boer is een geweldige concurrent op de Engelsche en Duitsche markt wegens zijn levering van kwaliteits- producten en exporteeren is voor Denemarken een kwestie van leven of niet leven. Daartoe beschikt Denemarken dan ook over een uit- muntenden voorlichtingsdienst in het buiten- land. Een verdere inkrimping van den export in verband met den internationalen toestand hangt Denemarken thans als een zwaard van Damocles boven het hoofd. De leerplicht is er tot den 14-jarigen leef- tijd, maar daarmede wordt echter doorgaans niet volstaan, omdat de wereldvermaardheid verkregen hebbende Deensche volkshooge- scholen algemeen benut worden ter verkrij- girag van meerdere ontwikkeling. Niet min der dan 47 dezer volkshoogescholen vindt men alierwege in het land. Speciaal wordt naast dit periodieke onderwijs verder aan- dacht besteedt aan karaktervorming en per- soonlrjkheid. In Denemarken wordt over het algemeen meer gehecht aan vak-onderwijs dan, in tegenstelling tot ons land aan alge- meene vorming. Staat dit alles in dit merk- waardige land op een zeer hoog peil, het neemt niet weg, dat ook de Deensche boer, evenals hier moppert op de regeering, op Engeland, dat zijn grenzen sluit, over den trek naar de stad, enz. De wijze waarop gewerkt wordt en de intensiveering van de verschillende bedrijfstakken maken het tot een over het algemeen voorbeeldig land, waar voor ons heel wat van te leeren is, al zijn we niet in alle opzichten achter bij Dene marken. Van een tocht naar dit buitengewoon mooie en merkwaardige land, na den oorlog, zou ook voor de Zeeuwsche landbouwers een gunstigen en verheffenden invloed kunnen uitgaan. De rede die daarop beeindigd werd met de vertooning van de zelf door den spre ker geproduceerde film werd met krachtig applaus der 150 aanwezigen luide onder- streept. Voor het overige stond de avond in het teeken van de ontspanning en werd o.a. ook nog een paardensport-joumaal op het witte doek vertoond. De voorzitter bracht spreker en opgekomenen en verdere medewerkers in zijn slotwoord hartelijk dank. SCHAATSWEDSTRIJDEN OPENBARE U.L.O.-SCHOOL. Zaterdag werden op de ijsbanen van de ijsclub ,,Terneuzen" wedstrijden gehouden voor de leerlingen van de openbare U.L.O.- school, die, al waren het in de verschillende groepen dan ook niet altijd werkelijke „hard- rijders", heel aardig geslaagd zijn. Telkens was er bij elke kamp spanning en vroolijkheid. Vooral wanneer gezamenlijke valpartijen v6or, of zelfs na de finish de ,,ligging" der rijders ,,in het veld" heelemaal wijzigde. De uitslagen waren als volgt: Meisjes 1314 jaar, 1 ronde: 1. N. Nieuwe- link te Hoek, 2. B. Lijbaart, 3. J. van Taten- hove. Jongens 1314 jaar, 1 ronde: 1. W. v. d. Mei te Groenendijk, 2. R. Gulden en 3. T. v. d. Peijl. Meisjes 1517 jaar, 1 ronde: 1. A. Eijke, 2. Jo Schieman te Axel en 3. N. Schalk. Jongens 1517 jaar, 2 ronden: 1. L. van Oppen, 2. R. Visser en 3. R. de Ridder te Sas van Gent. De leerlingen, bij wier naam geen woon- plaats is vermeld, wonen te Temeuzen. Tot slot volgde een toegiftronde van de onderwijzers, waama de prrjzen aan de win- naars werden uitgereikt. Heeft Zeeuwsch-Vlaanderen zijn moeilijk- heden door sneeuw en ijsgang, toch blijkt het in andere streken van ons land nog heel wat erger te zijn. Zooals hier heeft het ook daar geijzeld, waarvan voomamelijk de autorijders veel last hadden. Op het bevriezen der ruiten hadden de autorijdenden daar en wel zij die niet over een voorruitverwarmer beschikten een aardige methode gevonden. Zij kochten n.l. een pak kaarsen, zetten er eenige even achter de voorruit, staken die in brand en zoo hadden ook zij een voorruitverwarmer. In de plaatsen gelegen aan de groote verkeerswegen ontstond zoodoende weer een ,,hausse" in kaarsen. Op tal van plaatsen heeft de wind de sneeuw van de omliggende landen doen opstuiven. Bij de berichten over gestrande auto's, treinver- tragingen e.d. is thans een bericht gekomen uit Oosthuizen (N.H.)dat wel duidelijk demon- streert dat deze winter geheel abnormale af- metingen heeft aangenomen. Vandaar meldt men namelijk dat een trein is ingesneeuwd. Reeds de eerste treinen, die Vrijdagmorgen op dit traject reden, hadden de grootste moeite door de witte massa's te komen. De eerste trein uit Hoom, die om circa half zeven via Purmerend en Zaandam naar Amsterdam vertrok, heeft den strijd tegen de sneeuw tusschen Oosthuizen en Mid- delie moeten opgeven. Met moeite trok de locomotief de wagens tot vlak voor het sta tion van Oosthuizen, maar daar werd de druk van de sneeuw z66 sterk, dat de trein niet meer verder kon. Onmiddellijk liet men een losse locomotief uit Hoom komen, teneinde den trein op te duwen. De passagiers van dezen trein had den blijkbaar de goede stemming nog niet verloren en hadden al vlug een origineele naam voor dezen locomotief gevonden. Meji doopte hem n.l. ,,dauw"pier. Na korten tijd lukte het den dauwpier het treintje uit zijn benarde positie te verlossen, maar het was maar voor kort, want het ergste moest nog komen. De trein bleef n.l. opnieuw steken, en direct bemerkte men dat het veel erger was dan de eerste keer. De dauwpier die al op den terugweg was werd met lange fluitsignalen weer teruggeroepen. Het mocht echter niet baten. De sneeuwmassa's stonden spoedig tot boven de treeplanken der wagons en de ijsklompen op de rails maakten het de losse locomotief onmogelijk den trein te nade- ren en zoodoende konden van de duwcapaci- teiten van den dauwpier geen gebruik meer worden gemaakt. De militairen lieten het echter niet op zich zitten. Zij hanteerden de pioniersschoppen naarstiglijk om den locomotief van den trein, waaraan de sneeuwklompen hingen, uit te graven. Drie uren duurde het eer men zoo- ver was dat de locomotief, een goederen- wagen en een passagierswagon vrij gemaakt had. Alle reizigers stapten in die eene wagon en welgemoed werd de reis vervolgd. Deze sneeuwbui had wel een sterk plaatse- lijk karakter gehad, want verderop heeft men geen last meer gehad. Een later bericht meldt: t Het Vrijdag achtergelaten deel van den bij Oosthuizen ingesneeuwden trein staat daar nog steeds: niettegenstaande alle pogingen is de technische dienst van de Nederlandsche •Spoorwegen er nog niet in geslaagd de lijn HoornPurmerend vrij te maken. Zaterdag- morgen vroeg heeft men opnieuw een hulp- trein met militairen uit Hoorn naar den inge sneeuwden trein gestuurd. Deze hulptrein is evenwel ook ergens tusschen Oosthuizen en Middelie in de sneeuw blijven steken. Ook Zondag moesten de militairen een nieuw ondernomen poging opgeven. Vrijdag heeft de sneeuw en het ijs bij de spoorwegen een menschenleven gekost. Op de spoorbaan tusschen Oud-Diemerlaan en Overdiemerweg (AmsterdamWeesp, was een wegwerker bezig de wissels aldaar vrij van ijs te maken. Hij heeft waarschijnlijk een dieseltrein niet hooren komen en de wagenvoerder van den trein heeft hem blijkbaar niet gezien of ge- dacht dat de wegwerker zich nog wel uit de voeten zou maken, hoe het zij de heer A. Olt- hof werd door den dieseltrein gegrepen, der- tig meter weggeslingerd en kwam zw'&ar ge- wond op het sneeuwdek neer. Ingeroepen ge- neeskundige hulp kon slechts den dood con- stateeren. Bij Blauwkapel, een zeer gevoelige plaats in het spoorwegnet, heeft een ontsporing plaats gehad, welke een emstige vertraging in de treinenloop deed ontstaan. Ameland is geheel geisoleerd. Eenige man- nen uit Nes hebben Vrijdag een poging gedaan het eiland te voet vanuit Holwerd over het ijs te bereiken. Zij moesten echter onverrichter- zake terugkeeren, daar zij op een geul stoot- ten waarin een sterke stroom ging. Op het eiland schijnt een nijpend tekort te heerschen aan brandstof. Er is nog beschik- king over een geringen voorraad fabrieks- kolen, doch deze zal wel spoedig uitgeput zijn. Het is sedert het begin der vorige week ook niet meer mogelijk geweest het eiland per vliegtuig te bereiken. IJsafzetting op de I vleugels der vliegtuigen maakte dit te riskant. Uitdam, ,een klein dorpje aan den oever van het IJselmeer, met circa honderd in- woners, is op het oogenblik vrijwel onbereik- baar. Alle verkeer is stilgelegd en slechts met groote moeite kon een tweetal winkeliers uit den omtrek met levensmiddelen naar het ingesneeuwde dorp komen. Zij deden over een afstand van ruim 6 kilometer meer dan twee uur. Een siager uit Durgerdam trathtte per auto het dorpje te bereiken, doch mocht daarin niet slagen. Aangezien de voorraad vleesch en vet daar uitgeput is, zullen de be- woners van Uitdam het zonder moeten stellen. Ook Zondag is het aan drie personen gelukt, doch ook nu wederom slechts na uiterste inspanning, het dorpje te bereiken. Nabij Monnikendam is een auto inge sneeuwd. De wagen is niet meer terug te vinden. - Donderdag zijn vier mannen uit Zoutkamp over het ijs naar Schiermonnikoog gewandeld. Drie dajmes en drie heeren bracht deze tocht op het idee het ook eens te probeeren. Nadien werd geruimen tijd niets meer van hen ver- nomen. Wel waren de vier mannen hen tegen- gekomen op hun tocht over het ijs. Na een nacht van spanning, gedurende wel- ken men tevergeefs heeft getracht van den zeedijk af iets te ontdekken van de zes per sonen, die Vrijdagmiddag van de Groninger kust zijn vertrokken met de bedoeling over het ijs van de Waddenzee naar Schiermon nikoog te loopen, is men er Zaterdagmorgen in geslaagd de vermisten op te sporen. Toen de burgemeester van Schiermon nikoog, de heer H. W. van den Berg, Vrijdag- avond de mededeeling ontving, dat zes men- schen op het ijs van de Waddenzee waren ver- dwaald, heeft hij onmiddellijk alle pogingen in het werk laten stellen om te trachten de vermisten op te sporen. Gedurende den avond en den nacht was dit echter niet mogelijk, omdat door versch gevallen sneeuw de sporen op de sneeuwvlakte uitgewischt waren en het in de dichte duisternis niet mogelijk was de ongelukkige wandelaars te vinden. Zaterdagmorgen is echter op verzoek van den burgemeester een militair vliegtuig. be- stuurd door sergeant-vlieger Looyer, opge- stegen. Sergeant Looyer vloog over de Waddenzee en heeft om half negen de zes vermisten op 2 K.M. ten Zuiden van het dorp Schiermon nikoog ontdekt. Alle zes, de heer Starken- borg, de heer K. Beukema en zijn vrouw, alien uit Zoutkamp, twee dames Dijkhuis en mej. Zetsma, afkomstig uit Hornhuizen, waren, voor zoover de vlieger kon vaststellen, in goede conditie. Zij liepen over het ijs. Onmiddellijk heeft de vlieger per radio aan zijn commandant op het militaire vliegveld mededeeling van zijn ontdekking gedaan, waarna de commandant direct per telefoon den burgemeester van Schiermonnikoog heeft ingelicht. Op last van den burgemeester is daarop een ijsvlet in gereedheid gebracht, die spoe dig met voldoende bemanning over het ijs van de Waddenzee is vertrokken naar de plaats waar de vermisten zich moesten bevinden. Ook uit Zoutkamp is een reddingsexpeditie op ijssleden vertrokken. De hulpexpedities hadden levensmiddelen meegenomen, omdat men vermoedde, dat de verdwaalden na den kouden nacht op het ijs wel behoefte aan in- wendige versterking zouden hebben. Hoewel er geen direct gevaar bestond is op Schiermonnikoog ook de motorreddingboot ,,Insulinde" in gereedheid gebracht om zoo noodig assistentie te kunnen verleenen. De onvoorzichtige wandelaars zijn tenslotte op Schiermonnikoog aangekomen, waar zij di rect in een hotel door een geneesheer wer den behandeld en onder de dekens gestopt. Daar de tweede reddingsploeg niet terug- keerde, had de burgemeester van Ulrum zich tot den commandant van het vliegveld Eelde gewend om hulp bij de opsporing van deze reddingsploeg, bestaande uit vier jonge man nen. Zij zijn gelukkig behouden aan wal ge komen. Toch heeft, naar de Crt. meldt, deze be- treurenswaardige waaghalzerij van de wan delaars nog een slachtoffer geeischt. De 51jarige M. Fenenga uit Schiermonnik oog. die Vrijdagavond medeging met de red dingsploeg, voelde zich aan het einde van den dijk onwel worden. Hij keerde terug, doch is onderweg ineengezegen. Een jongetje vond hem, toen hij reeds gestorven was. Fenenga was schipper van de reddingboot der Noord- en Zuidhollandsche Reddingsmaat- schappjj. Inmiddels heeft de dooi krachtig ingezet en al zal het nog wel een poosje duren vooraleer het verkeer normaal zal zijn, van vele plaat sen komen reeds berichten dat het leed ge- leden is en onbegaanbare wegen zijn vrijge- maakt. Overal zijn sneeuwploegen bezig met het wegwerken van de geweldige sneeuwmas sa's en zoo behoort, naar wij hopen, de barre winter van 19391940 weer tot het verleden. MAN GAAT ZIJN VROUW MET KOLENKIT TE LIJF. In een woning aan de Balistraat te 's Gra- venhage ontstond oneenigheid tusschen den 37jarigen bewoner H. van S. en zijn 32jarige echtgenoote. De man sloeg daarbij zijn vrouw met een kolenkit op het hoofd, waardoor zij enkele onbelangrijke verwondingen bekwam. Door den G.G.D. is zij naar het ziekenhuis aan den Zuidwal vervoerd, vanwaac zij, na verbonden te zijn, huiswaarts kon gaan. De man is door de politie, wier assistentie was verzocht, aangehouden en in voorloopige po- litiebewaring gesteld ter zake van poging tot zware mishandeling. LEDEMATEN BEVROREN. Een 80jarige vrouw, die in de omgeving van den Oostelijken Ringdijk (Watergraafs- meer, woont en die wat kindsch begon te wor den, was eenigen tijd met griep bedlegerig geweest. Vrijdagnacht stond zij op, kleedde zich netjes aan en ging wandelen. (Natuurlijk werd de arme stakkerd toen door de hevige kou bevangen. Men vond haar bewusteloos op den Ringdijk liggen en vervoerde het oudje naar het O.L.V. gasthuis, waar bleek, dat haar armen en beenen bevroren waren... Haar toestand baarde veel zorg. AUTO SLIPTE OP ONBEWAAKTEN OVERWEG. Eenige minuten vocr zes passeerde Don- derdagavond dr. Van Spaendonck uit Vught met zijn auto den onbewaakten overweg in de spoorlijn Boxtel's-Hertogenbosch ter hoogte van het gehucht Baarsen. Midden op den overweg slipte de auto, waardoor hij tusschen de rails terecht kwam. Dr. Van Spaendonck verliet den wagen en zag in de verte de lichten van den nil Eindhoven naderenden Voortrein Van trein 658. Hij liep den trein nog tegemoet ten einde de aandacht van den wa-genbestuurder te trekken, dodh tevergeefs. Met voile vaart ramde de trein den auto, sleurde hem mee en wierp hem ten slotte geheel vemield, op het andere srpoor. Door den schok geraakte het eerste rijtuig met de wielen van de voorste as buiten de rails. Eenige honderden meters verder kwam de trein tot stilstand. De uit 's-Hertogenbosch komende elec- trische trein zag zijn weg versiperd door het Wrak van den auto. De reizigers van den ontspoorden trein stapten in dezen trein over en deze reed daarop naar de Brabantsche hoofdstad terug, waar hij om kwart voor zeven aankwam. Met Boxtel werd het Verkeer daarna via Tilburg met extra materiaal onderhouden, totdat om- streeks kwart voor acht het spoor, waarop de auto lag, vrij was gemaakt en tusschen Box tel en 's^Hertogenbosch de electrische treinen over enkel spoor den dienst konden onder houden. Het hulpwerk slaagde zoo voorapoedig, dat om 21.45 het verkeer over beide sporen kon worden ihervat. Vrijdag is in haar woning te Amsterdam een 61jarige vrouw in brand geraakt. Haar echtgenoot was op reis en zij was alleen thuis. De vrouw stond met den rug naar de kachel de krant te lezen. Plotseling bemerkte zij, dat haar rok had vlam gevat. Zij wist de vlammen zelf te dooven en meende, dat er geen gevaar meer was. Toen even later de siager beide, ging zij opendoen. Door den tocht, die ont stond, vloog haar rok weer in brand en weer wist zij zich zelf te helpen. Zij ging daarom vermoeid van den doorgestanen angst in een stoel zitten. Inmiddels waren de brandweer en de G.G. en G.D. ter plaatse verschenen en men merkte al gauw, dat de kleeren op den rug van het slachtoffer nog steeds voort- schroeiden. Zij bleek over het geheele lichaam brandwonden te hebben opgeloopen en is in ernstigen toestand naar het Wilhelminagast- huis overgebracht. BRANDENDE KAARSEN OP HET INSTRUMENTENBORD VAN AUTO'S. Het wandelen of rijden in de Haagsche stra- ten stond Donderdagmiddag gelijk met acro- batiek. Af en toe regende het ijs; de druppels waren reeds bevroren, voordat zij op de straatsteenen of op het asphalt waren terecht gekomen en voorzoover dat niet het geval was, kristalliseerden zij onmiddellijk na aan- raking met den kouden grond. Een dun, doch buitengewoon glad ijslaagje bedekte de stra- ten, bedekte ook de trottoirs, de kleeren en hoeden van hen, die zich noodgedwongen op straat bevonden, bedekte verder de groote verscheidenheid van vervoermiddelen en de beugels der tramwagens. En de narigheid, die er het gevolg van was, veroorzaakte groote moeilijkheden. Het tram- en busverkeer stond bij tijd en wijle geheel stil en was daardoor volkomen in de war. Het andere rijverkeer ondervond dezelfde moeilijkheden. De voorruiten van auto's wa ren bedekt met een ijslaag, waardoor elk uit- zicht onmogelijk was. Vindingrijke automobi- listen plaatsten brandende kaarsen op het instrumentenbord en dit voorbeeld vond direct navolging, want het bleek een goed middel te zijn om ijsvorming op de voorruit te voorkomen. Een merkwaardig gezicht die flikkerende kaarslichtjes in al die auto's, die zich met een slakkegangetje door de straten bewogen. Fietsen en wandelaars hadden het eveneens kwaad te verduren en wanneer men zich niet beslist naar buiten moest begeven waagde zich niemand op straat. WILDE GANZEN. Een ongewoon schouwspel trof Donderdag de agenten en inspecteurs, die uit het hoofd- bureau van politie over het Alexanderveld te 's Gravenhage keken. Zij zagen op de met sneeuw bedekte vlakte een troep wilde ganzen neerstrijken, inderdaad een zeldzame gebeurtenis. Nadat de dieren eenigen tijd hadden rond- gekeken stegen zij weer op en zetten hun tocht naar een vermoedelijk beter oord voort. (Telegr. GOEDERENTREIN NABIJ UTRECHT ONTSPOORD. Zaterdagnacht omstreeks kwart voor twee is op de spoorlijn UtrechtAmersfoort, nabij de halte Blauwkapel een goederentrein, komende uit de richting Amersfoort ont- spoord, waardoor eenige wagens buiten de rails kwamen te staan. Beide lijnen werden versperd, waardoor het geheele verkeer, zoowel uit noordelijke als zuidelijke richting moest worden omge- legd. De trein reed met een snelheid van onge- veer 50 K.M. per uur, toen de tiende wagen van den uit ongeveer 40 wagens bestaanden goederentrein ontspoorde, waardoor deze ge heel buiten het treinverband kwam te staan en over een grooten afstand werd meege- sleurd, daarbij als het ware zwevende boven de aan de linkerzijde van dezen trein liggende spoorrails. Over een grooten afstand wer den de bedieningsdraden vernield van de wis sels en seinen. Van den ontspoorden wagon werd het onderstel geheel afgerukt, hetgeen op enkele meters afstand van het wachters- huisje, werd teruggevonden, behalve deze wagon, waarvan natuurlijk niet veel meer gaaf is gebleven, ontspoorden nog enkele wagons. Deze bleven evenwel in het trein verband. Zaterdagmorgen om half elf was de strem- ming van het spoorwegverkeer opgeheven. HOTEL-PAVILJOEN „ZEEBAJD HUIS- DUINEN" WEER IN BEDRIJF GESTELD. Het hotel-paviljoen van de N.V. Zeebad Huisduinen, dat tengevolge van de twee mijif- explosies op 30 December en 18 Januari een ruine geworden was, is thans in zooverre her- steld, dat het weer in bedrijf kan worden ge- nomen. Het hotel-pension was reeds, zoo goed en zoo kwaad als het ging in bedrijf ge bleven, al moesten de gasten hiervoor wel eenig comfort missen. Thans zijn ook restaurant en paviljoen weer gereed de gasten te ontvangen. Er zijn intus- schen maatregelen genomen, voor het geval, dat nogmaals een mijn-explosie de bewoners komt verrassen. De tijdelijke raambetimmeringen zijn tot vaste luiken gemaakt, die als er gevaar dreigt, wanneer de wind op de kust staat, de ramen biindeeren. Een aantal groote spiegelruiten werd ech ter uit voorzorg nog niet aangebracht; slechts, daar waar den gasten een uitzicht op zee en het dorp geboden kan worden, zijn de ruiten weer gezet. DE SPICNNAGE-AFFAIRE TE NIJMEGEN. Naar aanleiding van loopende geruchten als zouden door de Nederlandsche politie in verband met de spionnage-affaire te Nrjme- gen, waarbij twee burgers zijn gearresteerd, ook 3 of 5 officieren en onderoffioieren in arrest zijn gesteld, wordt, volgens de N. R. Crt., medegedeeld, dat noch bp de politie noch heeft men vaak last van schrijnende handen. Dit schrijnen houdt dadelrjk op door Purol. (Ingez. Med.) bij Defensie van zoodanige arrestatie iets be- kend is. De geruchten worden dan ook ten stelligste tegengesproken. LIJK OPGEHAALD. Wjoensdagavond is, naar de N. R. Crt. meldt, uit de Maas, ter hoogte van het eiland Mon- sin te 'Luik, het lijk opgehaald van den Neder- landschen schipper H. Paulus uit Venlo, die sinds 28 November spoorloos was verdwenen. Paulus was dien dag in het bezit van een be- drag van verscheidene duizenden guldens en eenige honderden Belgische francs. Op het lijk vond de politie echter behalve de identi- teitspapieren, alleen maar een som van 49 francs in Belgisch geld. EEN VEELBELOVEND PAARTJE. De politie te Groningen heeft een veelbe- lovend aanstaand echtpaar gearresteerd, n.l. de 25-jarige dienstbode B. J. B., die ten nadeele van haar vroegeren patroon diefstal van kleedingstukken en van een gouden ket- ting had gepleegd en tevens een ander dienst- meisje had bestolen en haar 20-jarige ver- loofde. Bij hem vond de recherche verschil lende huishoudelijke benoodigdheden als ser- viezen, lepels, vorken, een geheelen keuken- uitzet, een paar petroleumvergassers en der- gelijke dingen. De aanstaande bruidegom is magazijnbediende bij een zaak voor huishou delijke goederen en heeft al deze goederen van zijn patroon gestolen. Beiden zijn ter beschikking van de justitie gesteld. Verder is aangehouden de 20-jarige magazijnbediende H. H., die wordt verdacht van verduistering van geld ten nadeele van zijn patroon tot een bedrag van f 250. Het geld heeft hij opge- maakt. Hij is ter beschikking van de justitie gesteld. KWAADWILLIGHEID Het A.N.P. meldt: Door het tijdig ontdekken van een geringe vernieling aan een koelinstallatie in een der vriesruimen van het s.s. ,,Molotov", dat thans ligt op de werf van de Nederlandsche Scheeps- bouw Maatschappij aan de overzijde van het IJ, heeft men emstige schade kunnen voor komen. Gebleken is namelijk, dat een klein looden buisje van den thermostaat van de koel- machine was verdwenen. Ware dit niet tijdig ontdekt en had men de machine in werking gesteld, dan zou de geheele koelinstallatie zijn ontzet en daarmede zou emstige schade aan de geheele installatie zijn berokkend. Men heeft niet den indruk, aldus deelde men ons bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij mede, dat hier van sabotage sprake is. Eerder zou het hier kwaadwilig- heid van een scheepsjongen kunnen betref- fen, die uit baloorigheid een stukje looden buis uit den thermostaat heeft gesneden. In hoeverre deze veronderstelling juist is, wordt nog onderzocht. EEN VERSTANDIG WOORD VAN DEN EX-KEIZER. De Amerikaansche biograaf van den Duit- schen ex-keizer, Poultney Bigelow, citeert volgens de Tel. een gedeelte van een brief van ex-keizer Wilhelm gedateerd 16 Januari, waarin deze zegt: ,,De prachtige weerstand der Finnen heeft het bolsjewisme zijn stralen- krans afgerukt en de menschen aan het den- ken gebracht, met het gevolg, dat het ver- langen naar vrede veld wint. De oorlogvoe- renden moesten hun strijd staken en geza- menlijk de Finnen en de beschaving tegen het bolsjewisme verdedigen". AVONTUUR IN EEN SCHEEPSHUT. Een granaat verbrijzelde de electrische lamp in mijn hutDit vertelde een officier van het Britsche motorschip ,,-City of Bath", dat behoorde tot de talrijke schepen, die Dins- dag door Duitsche bommenwerpers op de Noordizee werden aangevallen. De officier kreeg geen letsel. Toen hij naar het dek snelde, zag hij, dat een Duitsch vlieg tuig over het schip zweefde en dat de be manning van dit toestel zijn uiterste best deed het schip naar den kelder te brengen. Het was een vrij ruwe zee. Het schip stampte en slingerde tusschen alle bommen door. Er viel er een voor den boeg, een naast stuurboord, een ander ontplofte op vijf meter afstand van het schip en beurde het op. Maar het schip voer verder. Daarop volgde een regen van granaten en machine-geweerkogels. Als een verwoede roofvogel bleef de bommenwerper attaqueeren, maar opeens verdween hij pijl- snel in de wolken. Want op dat moment kwam een Britsch vliegtuigeskader naderbrj en was er een eind gekomen aan de angstige oogenblikken aan boord. De ,,City of Bath" is in veilige haven ge- arriveerd. SPANJAARDEN SCHIETEN OP PORTUGEESCHE DOUANE. Twee Portugeesche douane-beambten, die bij den grenspost Vilarhinq da Lomba twee verdachte personen zagen, zijn bij pogingen dezen te overmeesteren, door revolverschoten getroffen. Een van hen werd gedood, de toe stand van den ander was ernstig. De daders, Spanjaarden, ontkwamen naar Spanje. OPPERBEVELHEBBER VAN LAND- EN ZEEMACHT GENERAAL I. H. REIJNDERS OP ZIJN VERZOEK EERVOL ONTSLAG VERLEEND. DEN HAAG. Het A.N.P. meldt: Zooals uit de Staatscourant van hedenavond zal blij- ken, is aan generaal I. H. Reijnders, opper- bevelhebber van land- en zeemacht, op een daartoe door hem gedaan verzoek, door H. M. de Koningin eervol ontslag uit den militairen dienst verleend, onder dankbetuiging voor de uitnemende diensten door hem in verschillen de betrekkingen en in buitengewone omstan- digheden bewezen. Tot zijn opvolger is be- noemd de gepensioneerd luitenant-generaal H. G. Winkelman, sedert het intreden van den mobilisatietoestand commandant van den luchtverdedigingskring Utrecht-Soesterberg, terwijl laatstgenoemde tegelijkertijd benoemd is tot generaal. Naar wjj vememen is de hoofdreden verschil van inzicht met de Regeering t.a.v. vraag- stukken van technisch-militairen aard, dat tot de ontslagaanvrage van generaal Reijn ders heeft geleid. HET FRANSCSHE LEGERBERICHT. PARIJS. Het legerbericht van hedenoch- tend luidt: Niets te melden. HET DUITSCHE LEGERBERICHT. BERUJN. Het opperbevel van de Duit sche weermacht maakt bekend: De dag is kalm verloopen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 3