Bloemenmagazijn G.J.WILL BLOEMWERK Predikbeurten Gemengde Berichten AXEL. SLUIS. MIDDELBURG. WEERBERICHT. RECHTSZAKEN. EEN GEWELDIG GAT IN DEN ZEEDIJK BU HOOFDPLAAT. De grootste otsverafscihulvlng-, dje hlear ooit be>eft plaats gjahad. Een geweldige dfikval faeeft, meldt de MIdd. Crt., Maandag een gedeelte van West Z. Vlaanderen opgeschrikt. In den zeedijk bfi het dorpj-e Hoogeweg, onder de gemeente Hoofdplaat, is een gat ontstaan met een mid- dellijn van 200 meter. Aan den voet van' de steenglooimg, den „teen", heeft het gat een breedte van 130 meter. Op het midden van den dfik loopt bet breeder uit en bovenaan de glooiing heeft de instorting een breedte van 100 meter. De diepte op de oeverlijin bedraagt bfi laag- water ongeveer 5 meter. Peilen in het gat zelf is niet mogelfik door den fisgang, maar men neemt aan, idat het gat zeer diep is. Dit is, naar men ons van g.ezaghebbende afide imededeelt, de grootste oeverafschuiving, welke er ooit heeft plaats gehad. Woensdagmorgen brokkelden de wanden van het gat nog Uteeds meer af. Men traohtte te redden wat er te redden viel van de keiglooimg, maar hiermee had men slechts weinig succe3. Hoewel de juiste oorzaak nog niet bekend is, neemt men aan, dat de dijk daar ter plaatse langzaamaan ondenmfind is, tot- dat (plotseling Maandag de dijk als het ware in het water wegzakte. Men begrfipt, dat de ontsteltenis der omwonenden eerst groot was. Er tschijmt echter geen ge- vaar te bestaan, dat de dijk doorbreekt. Een der vaargeulen van de Wester-Schelde loopt langs Hoofdplaat. Ben paar honderd meter verder het land in ligt een andere, iets lagere dijk, welke jmen heeft aangelegd toen omstreeks twaalf jaar geleden hier in de nabijheid, maar meer Westelfik dan thans, ook een dijkinstorting plaats Shad, welke echter minder emstig was dan tharJs. Tusschen de twee dijken in ligt een poldertje en achter den tweeden dijk loopt de -weg. De .thans ingestorte zeedijk werd niet als weg gebruikt. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE ELFSTEDENRUDER VERTELT. Onder de honderden die Dinsdag op de Friesche meren en kanalen geworsteld heb- ben tegen koude en sneeuw om den zwaren Frieschen Elfstedentocht over een afstand van 199 km. af te leggen, beyond zich zooals bekend ook de Oostburger F. Christiaansen. Donderdagmiddag hebben wij, schrijft de VI. Ort., deizen 24-jarigen jongeman, die ge- heel ongetraind als eenige Zeeuwsch-Vlaming den tocht als tourist tot een goed einde heeft gebracht, in zijn woning aangetroffen en hem bereid gewonden het een en ander over zijn bevindingen te vertellen. Hij gaf ons het volgeride re la as: ,,Zaterdag was het Ibij mij opgekomen om den tocht ook eens mes te rijden. Ik ben toen naar Leeuwarden gegaan, waar wij Dinsdag des morgens om ze3 uur met een groep van 500 tochtrijders Vertrokken. Wij hadden den wind in den rug en zoo kwamen wij om half acht in Sneek. Vandaar ging het naar Slot en waar wij om 9 uur aan de con- trole arrive erden. Om tien uur was ik in Stavoren. Hiema kregen wij het zwaarste traject, nJ. pal tegen den wind in naar Wor- kum, waar ik <om half een aankwam. Vandaai ging het naar Bolsward waar ik mij om half twee meldde en vervolgens naar Harlingen. Toen ik daar om drie uur aangekomen was, heb ik een half uur gerust en daarna weer maar verder, totdat ik om half eeven in Bartlehiem arriveerde, waar men mij ver- telde, dat niet verder gereden mocht worden in ver'banld met de veiligheid. Zoowat den geheelen tocht heb ik in een groep gereden. Zoo nu en dan. trok ik er even tusschenuit en aloot me dan weer bij een andere groep aan. Gemiddeld heb ik ongeveer met een snelheid van tien kilometer gereden. BehaTve wat chooolademelk en chooolade beb ik den gebeelen dag niets gebruikt, want toen ik met enkele kampioenen sprak, vertelden zij mij, dat het beter was onderweg niet te eten. Over geluk heb ik niet te klagen gehad en ook kan ik. niet zeggen, dat ik na afloop erg vermoeid was. (Het is mijt best bevallen en een volgende keer doe ik zeker weer mee", aldus vertelde ,,korporaal' Christiaansen (want hij is op het oogenblik in dienst) zijn sober verbaal over de kranige prestatie die hij heeft geleverd. SCHOUWEN EN DUIVELAM) GEISOLEERD. De Zeeuwsche oorresponident der N. R. Crt. meldt Schouwen-Duiveland, dat de laatste weken wel Is waar moeilijk, maar in elk geval nog te bereiken was is thans volkomen geisoleerd. De veerdienst Anna JaooibaZfipe kan zoo nu en dan nog varen, maar op het eiland zijn de we^en, die naar dit veer leiden, zoodanig m- criimeeuwd, dat men er geen gebruik van kan maken. Zeelands Noordelijkste eiland is thans van de biiitenwereld afgesloten en de bewoners ondervinden alie hezwaren aan een isolement verbonden. Woensdagochtend deelde de tourgemeester van Zierikzee mee, dat hij na Maandagavond geen post en geen couramten meer had ont- vangen. Bewoners, die voor zaken elder fe moeten zijn, kunnen niet van het eiland af- komen. Ook het verkeer tusschen de ver schillende plaatsen op Schouwen-Duiveland ondervindt veel vertragiug door de sneeuw. De eilandbewoners betreuren bet thans nog meer dan voorheen. dat de Zeeuwsche lucht- liin door de mobilisatie moest verdwynen. Zfi hop-en echter, dat de Min ister van Water- staat toestemming zal verleenen deze ver- Tjinding ten minute ivoor den duur van de varstperiode weer te iierstellen. Pogin- gen daar toe werden reed3 door het provrn- ciaal bestuur van Zeeland on'dernomen, maar vooralsnog stuit dit tfidelfike herstel van de Zeeuwsche luchtlfin op militaire bezwaren. Zoolang geen corridors worden vrijgegeven, di3 bet practisoh niet uitvoerbaar een ylieg- idienst, die dan over zee zou moeten leiden, Van Amsterdam via Haamatede naar Vhssm- ,een in te voeren. Van een verbinding met ■Rotterdam, waar de K.L.M. op Waalhaven n-iet meer over hangarru'imte beschikt, zal in ,slk geval niets kunnen komen. De heer Pleyte dankte de verschillende sprekens, en Verzekerde, dat hij aan zijn werkkring een aangename herinnering pou bewaren. ROTTERDAMSOHE BANKVEREENIGING N.V. Aan het Jaarverslag over 1939 'der Rotter- damsche Bankvereeniging N.V. ontleenen wij het Volgende: Voor het bankwezen kon 1939 geen werke- lijk goed jaar zijn. De basis van bet Neder- landsche bedrijfsleven toch is overwegend intemationaal. Zoo bleef dan ook in de acht maanden van het afgeloopen jaar, die aan den oorlog voorafgingen, de Internationale toestand een drukkenden invtoed op het eco- nomische leven van ons land en daardoor op het .bankbedrijf uitoefenen. De schok van den oorlog zelf werd door het bankwezen zonder eenige moeilijkheid opgevangen. De posltie der banken was krachtig en liquide en boven- dien was van paniek nergens sprake; men had voor deze ontwikkeling der dingen reeds lang gevreesd en men had er zich op voor- bereid. Het in het afgeloopen jaar behaalde resul- taat kan men bevredigend noemen. Voorgesteld wordt na de storting in het Pensioenfonds, een afschrijving op ge.'bouwen van 579.401,06 en na overbrenging van J 1.000.000,naar de bijzondere reserve, een dividend van 5 uit te keeren. In den aanvang van 1939 is overgegaan tot de oprichting van een kantoor te Brussel. De gang van zaken heeft aan de verwach- tingen beantwoord. In het midden van het afgeloopen jaar werd door ons overleg gepleegd met de Amister- damsche Bank, om te geraken tot een nau- were samenwerking, waarbij de zelfstandig- heid der beide instellingen gewaarborgd zou blif'/en. De ontwikkeling van de omstandig- heden in den verderen loop van het jaar heeft gemaakt, dat deze plannen moesten worden opgegeven. Vlooswijkstr. 27 - Tel. 2092 - Terneuzen voor alle Gelegenheden (Ingez. Med.) HET CENTRUM. Een programma zooals maar zelden bezet .kan worden, want beide hoofdnummer3 vra- gen om strijd om den voorrang door het zeer boeiend gegeven in deze hoofdnummers ver- wentt. Allereerst wordt vertoond de sterke gang- sterfilm ,JBe Macihtige". Een echt Amerikaarwch aandoende film waarin een rijk geworden gangriter, thans schijn'baar een rustig leventje leidt van zijn uit dranksmokkelen vergaarde schatten. In iwerkelijkheid is hij „de machtige" die achter de schermen blijft maar op zijn ondergeschik- ten een krachtigen invloed uitoefent. De politie z-ocbt en speUrt voortdurend om vat op hem te krijgen, doch wat de politie niet lukt zal een vrouw doen, weliswaar ondanks haar- zelf, dooh niettemin bewijst zij de politie goede dien.sten en al kan geen schuldig tegen den ex-gangster worden uitgesproken, door ■de spannende gebeurtenissen is zijn rol uit- gespeeld en teVens deze zeer spannende jfllm. Als tweede hoofdnummer komt het siensa- tioneel filmwerk, waaraan de Amerikaansche .regeering haar steun of paedewerking liet verleenen, om daardoor de opleiding van jonge vliegeniers te bevorderen de Test-Piloot. ■R. E. A. F., oud 43 jaar, fabrikant te St. Jansteen, is-met bevestiging van het vonnis van den kantonreohter, veroordeeld tot f 6 boete of 1 dag hectotenis, waarvan hooger beroep. ZCPfDAG 4 FEBRUARI 1940. Ned. Hervormde Kerk. TERNEUZEN. 9.30 u., zendeling A. J. de Neef; 2.30 u., Dr. L. J. Cazemier, bed. H. Doop. SL.UISKIL. 9.30 u. en 2 u., de heer P. J. F. van Voorst Vader. AXEL. 9.30 u. en 2 u., Ds. Van Oeveren. Col- lecte Inwendige Zending. HOEK. 9.30 u., Ds. E. Raams; 2 u., zendeling A. J. de Neef. Z'AAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Korevaar. KLOOSTERZANDE. Geen opgave ontvangen. SAS VAN GENT. 9.30 u„ Dr. L. J. Cazemier, van Terneuzen. PHILIPPINE. Geen dienst. Gere-fo rmeerde Kerk. TERNEUZEN. 9.30 u. en 2.30 u., Ds. G. W. van Houte. AXEL. 9.30 u. en 2 u., cand. De Ruiter. HOEiK. 9.30 u. en 2 u., Ds. F. Pijlman. ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Kok. Chr. Gereformeerde Kerk. ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. J. Tolsma. Gererfomjeefde Gemeente. TERNEUZEN9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst. AXEL. 9.30 u. en 2 k*, leesdienst. Nederduitsch Gereformeerde Gemeente. TERNEUZE1N. 9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst. Oud-Gereformeerde Gemeente. TERNEUZEN. Geen dienst. ttoomsch-Katholieke Kerk. TEKJNBUZiKN. 7 u., 8.30 u. en 10 u., Diensten; 2.30 u., Lof. H.H. AFSCHEID MIL H. PLEYTE. De igriffier van de arrondis3ements-recht- ^ank te Middelburg, Mr. H. Pleyte, aan wien wegens het bereiken van den 65-jangen leef- tijd op verzoek eervol ontslag is verleend, heeft ter openbare terechtzittlng afscheid genomen. De president van de reChtbank, Mr. W. M. G. Jolles, sprak 'den scheidende toe en roemde diens nauwgezette pliehtbetrachting. Vervolgens sprak de officier van justitie Mr. W. |F. E. baron van der Feltz Izrjn waar- deering uit voor de pre'ttige samenwerking met de griffie. Namens de balie bood de deken, Mr. P. Ddeleman, een ets aan van den St. Elevens Monstertoren te Zierikzee, waar Mr. Pleyte zijn loopbaan begonnen is. Het heeft er veel van dat de avonturenfilm, waarin een portie sensatie wordt opgediend. voldoende om een halfregiment huzaren te doen verbleeken, weer veld gaat wlnnen. In Amerika althans stijgt de populariteit van films met drieste hoofdpersonen en scena rio's, waarin het eene koene avontuur met het andere afwiAselt, met den dag. Het is een film, die zijn on-tstaan dankt aan een boek van Jimmy Oolins, een van Ame- rika's stoutmoedigste test-pilots, invliegers zoudlen wij zeggen. Deze liet het leven bij de laatste vlucbt die hij als invUeger voor een groote fabriek zou maken. jBij een looping brak de vleugel van het toestel, welks vlieg- capaciteiten hij moest onderzoeken, af, en Col lims kon er niet In .slagen zich door middel van zijn parachute te redden. Het boek is c-en aaneenschakeling van de hachelijkste avon turen die men zich in het leven van een vlieger kan denken, en het is daardoor een rijke bron voor hen die. het als leiddraad voor een film wilden gebruiken. Op iedere vlucht kan de dood toeslaan, want voor iedere vlucht stapt de invlieger in een toestel, waarvan bewCerd wordt, dat het vliegen kan, waarvan bewCerd wordt, dat er zelfs stunts mee kunnen worden uitgevoerd. Maar hij, de invlieger, zal dat hebben waar te maken, en hij kan dat slechts doen door zich weerloos over te lsveren aan wat staal en binten. Amerika toont in deze film zrjn modemste legervliegtuigen, zelfs zijn Vliegende Forten, de grootste hommenwerpers ter wereld. Een isir van ziet men zelfs neerstorten van een hoogte van 20.000 meter, een ongeluk, dat veel overeenkomst vertoont met de ramp van de Boeing 299, het eerste der Vliegende For ten, dat in 1935 bij het invliegen verongelukte Rijwaelfabriek stilgelegil. Daar tengevolge .van de sneeuw en de glad- heid van de wegen de autobus, die het ge- I schoold personnel van de rijwielfabriek ,,Flandria" elken morgen uit Belgie brengt, niet kan komen, ligt het bedrijf de laatste ■dagen bijna volkomen stil. (Yl. Crt.) PlaiatevervamgenO-Kantonretjhter. Biji Kon. Besluit is tot plaatsvervangend- kantonrechter te Middelburg benoemd de heer Mr. P. Dieleman. MAANDAG 5 FEBRUARI 1940. Gereformeerde Gemeente. AXE1L. 6 u., Ds. A. Visser, van Aagtekerke. Verwaehting, geldig van hedenavond tot morgenavond ongeveer 19 uur: In het Noorden en Midden: matige tot zwakke Oostelijke wind, betrokken tot zwaar bewolkt, met kans op eenige lichte sneeuw, strenge tot matige vorst. In het Zuiden: zwakke uiteenloopende wind, nevelig tot betrokken of zwaar bewolkt, met nu en dan lichte regen of sneeuw, matige tot lichte vorst. DE RAILBREUKEiN BIJ DE SPOORWEGEN. Zooals reeds is medegedeeld heeft het baan- vak UtrechtRotterdam door de strenge veest te lijden van railbreuk, waardoor vaak hevige storingen in het verkeer ontstaan, om- dat de veiligheid bij de Spoorwegen terecht boven alles gaat en men de breuk liever ten spoedigste heelt dan de treinen door te laten rijden, wat nog altijd mogelijk zou zijn, daar de gaten niet zoo groot worden, dat ze een onmdddellijk gevaar opleveren voor deraille- menten. Wat is eigenlijk zoo'n railbreuk? Ze ont- staat door de koude. Het staal krlmpt In en vooral trajecten, waar de rails al wat langer in gebruik zijn, zooals op het baanvak Rot terdamUtrecht sehijnen het daarbij te moe ten ontgelden, hoewel het euvel evengoed bij de nieu.wste rails kon optreden. In normalen toestand mag de koprail niet op de laschplaat rusten; ze moet vrij liggen. De krimpende rail komt echter successievelijk toch met de plaat in aanraking ei\ hulgt naar beneden door. Zij moet dientengevolge de voorspan- ning van een naderenden trein meedragen en springt op een gegeven oogenblik, waarbij de kop over een lengte van 15 5. 20 cm afknapt. Direct gevaar ontstaat dan nog niet, doch de machinist, die aan het harder stooten van zijn locomotief op de baan merkt wat er aan de hand is, zal toch den eersten den besten blokpost waarschuwen en het uur van aan- komst onverhiddellijk naar het tweede plan verwlj'zen. Arrondisseanents-Rechtbank te Middelburg. De Rechtbank heeft in hare zitting van 2 Februari de volgende vonnissen uitge sproken. M. C., oud 36 j., directeur N.V. Zeeuwsch Landhouwhuis te Sluis, is wegens overtreding in.ventarisatiebesluit, met bevestiging van het vonnis Van den kantonrechter met uitzonde- ring van de straf, veroordeeld tot 50 of 20 dagen hechtenis en teruggave der inbeslag- genomen erwten. DOPREN BIJ AMSTERDAM GEISOLEERD. In eenige dorpen aan de overzijde van het IJ heerschen toestanden, die men zoo dicht onder de rook van Amsterdam voor onmoge- Irjk achtte, aldus meldt het A.N.P. Vrijwel geheel geisoleerd. De directe verbinding met Amsterdam over de Liergouw naar Schelling- woude is reeds van Maandagavond af verbro- ken. De sneeuw ligt anderhalven meter hoog. Enkele melkslijters vervoeren over de vaar- ten naast den weg hun melk per slede naar Amsterdam. Het autoverkeer wordt zooveel mogelijk over Durgerdam geleid. Woensdagavond en Donderdagmorgen reden langs den eveneens zeer moeilijk begaanbaren Ornweg drie groote vrachtwagens, beladen met achtduizend liter melk naar de hoofdstad. De wagens werden getrokken door vijf paarden, terwijl veertig veehouders, die dit transport begeleidden, herhaaldelijk de auto's" moesten uitgraven. De tocht vccderde vele uren. Op deze wijze wordt de melkvoorziening van Amsterdam in stand gehouden. Geneesheeren hebben de laatste dagen Ransdorp niet bezocht. De groenten- handelaren zijn er evenmin geweest. Don- derdagochtend probeerde er een het dorp te bereiken, doch hij moCst onderweg zijn wagen achterlaten. In Durgerdam is de toestand iets beter, hoewel dit dorp eveneens zeer moeilijk te be reiken is. De klnderen, die in den omtrek op school gaan, zijn rAeds eenige dagen thuis. Twee militaire auto's staan onwrikbaar vast in de sneeuw. Holysloot, de noordelijkste punt van Amsterdam is door geen auto te bereiken. De boeren brengen gezamenlijk, met behulp van paarden, hun melk naar Rans dorp. De bevolking van de dorpen, die in hun doen en laten toch reeds ernstig belemmerd worden, wachtte Donderdagochtend een nieuwe verrassing. Alle bewoners zaten zon der water. De waterleiding werkte niet meer, vermoedelijk tengevolge van een lek in de hoofdleiding in de buurt van Nieuwendam. In verband hiermede werd de hoofdstedelijke brandweer verzocht te Durgerdam een polder- spu-it te stationeeren. DE VERKEERSBELEMMFRTNG DOOR IJZEL EN SNEEUW. WenJken van de K.N.A.C. voor autccnobilisten. Met het oog op den abnormalen weers- toestand, welke de even zeldzame als ver- raderlijke combinatie van regen en vorst ver toont, heeft de K.N.A.C. de volgende nuttige wenken voor den automobilist samengesteld: 1. Een bevroren rult maakt men schoon met een mengsel van glycerine en zout, daar na late men een laagje van dit mengsel ach ter, waardoor bevrie'zen wordt tegengegaan. 2. Zoolang de auto stilstaat, bescherme fnen de voorruit door kranten, welke onder de ruitenwisschers kunnen worden vastgezet, het is ook mogelijk een plaid over de ruit te hangen. 3. In noodgevallen d.w.-z. als men niet over een voorruitwarmer beschikt kan men gebruik maken van eenige brandende kaarsen, welke op de bovenlijst van het in- atrumentenbord worden geplaatst. Dit hulp- middel is uiteraard des avond3 uitgesloten. 4. Bij het keeren of op andere wijze ma- noeuvreeren op besneeuwde wegen zorge men er voor de drijfwialen steeds op het midden te houden, en uitsluiten-d de andere wielen in de besneeuwde bermen te steken. 5. Wanneer de drijfwielen beginnen te slippen is het tzaak niet veel gas te geven, waardoor de wielen gaan doorrazen, doch voorzichitig te probeeren den lauto te laten wegtrekken met matig motortoerental en zoo noodig afwiaselend de eerste versnelling en de achertuit te gebruiken. Eventueel kan een plaid, vloermat of iets dergelijks voor de wie- Jen goede diensten bewyzen. 6. Houdt rekening met de moeilijkheden, waarmee ook andere weggebruikers te kam- pen hebben. TRAGISCH ONGELUK. In de buurtsohap Deldenerbroek (gemeente Ambt-Deldenheeft zich een tragisch Voor- val voorgedaan. Donderdagmorgen werd de ruim 70-jarige landbouwersvrouw Vorgers in bijna bewusteloozen toestand aangetroffen. Het bleek, dat zij den geheelen nacht dolende was geweest. De vrouw, die zeer bijziende is, en die met haar bejaarden man op een eenzame boeren- hoeve woont, was den vorigen avond op zoek gegaan naar hulp, om'dat haar man van een zolder was gevallen, waardoor hij zwaar ge- wond was. Zijn eohtgenoote heeft hem toegedekt, en l^aar zij hem zelf niet kon helpen, is zij naar I buiiten gegaan om buurlieden, die echter veraf wonen, te waarschuwen. Daarbij is zij door haar slechte gezicht aan het d'walen ge- raakt. Toen tzij met hor'ten en stooten dit ver- haal had gedaan toog men filings naar het huis van de vrouw, waar de man nog steeds op dezelfde plaats lag. Een te hulp geroepen dokter kon slechts den dood constateeren. Ook met de vrouw is het emstig gesteld, na alles wat zij door- ^taan heeft. DE EIGENAAKDIGE GEBEURTENISSEN TE MOERDIJK. In verband met het te Moerdfik voorgeval- iene is een buitengewoon politieblad versche- ny, luidende als volgt: De brigade-commandant der Koninklfike Marechaussee te Moerdfik maak,t beken'd, dat in den avond van 27 Januari te Moerdfik, ge meente Klundert eenige militaire uitrusting- stukken werden ontvreemd uit een school- gebouw, waarin militairen gelegerd zijn. De diefstal werd ontdekt, doordat een militair-chauffeur in den avond van opge- melden datum omstreeks 23.15 uur op den rijksweg van Breda naar Moerdfik een bur ger, ih het be-zit van een karabfin in een luxe- auto zag stappen. De soldaat vertrouwde dit niet en toen hfi den burger naar de .herkumst van de kara bfin aan den burger vroeg en daarbij die kara bfin aan den burger Wilde ontnemen, ontstond tusschen beide personen een gevecht. Tfidens dit gevecht werd de kleeding van •den soldaat tweemaal met een mes doorsto- •ken. De soldaat wist aan den burger de kara bfin te ontrukken. In den auto was nog een t'veede (burger) persoon gezeten, die tfidens het gevecht zou hebben geroepen: „Kom Dirk, het is mis aan den Moerdfik." Deze persoon (van wier nader signalement ontbreekt) sprak met Limburgsch dialect, ewenals zfin metgezeL Na deze geweldpleging wisten de burgers in him auto te ontkomen en reden zfi weg in de richting Breda. Na het getoeurde werd door politiepersoneel op ,gemeld weggedeelte nog gevonden: een militair gasmasker, een militaire overjas en een paar rubberlaarzen. Bij onderzoek bleken deze goederen te zfin ontvreemd uit voormel'd schoolgebouw. Het .signalement van den burger, waarmede de soldaat handgemeen werd, is als Volgt: lang 1,80 k ,1.85 M., mager uiterlijk, leeftfid ongeveer 35 jaar, gekleed met lederen jekker en een pet jsoheef op het hoofd. Het signalement .van den auto luidt als volgt: donkerkleurige Chevrolet, vermoede lijk van het jaar 1933/34, 4-persoons, 4-deurs, stuur links, voorzien van het kenteeken P 4408. Intusschen is komen vast te staan, dat yan dit nummer valschelfik werd gebruik ge- maakt. De brigade-commandant Kon. Marechaus see voomoemd verzoekt opsporing, aanhou- ding en voorgeleiding van de onbekende daderj. BiOI.EM MERING VAN HET VERKEER IN OOSTELIJK EN WESTELIJK NOORD-BRABANT. Door de gladheid en de opgejaagde sneeuw zijn In Oostelijk Noord-Brahant verschillende wegen onbegaanbaar geworden, waardoor het goederen- en personenvervoer op sommige plaatsen volkomen is gestremd. Op den weg van Herpen naar Overlangel werd een autobuschauffeur -van den Maas- buurt-spoorweg, die een groep militairen, die van verlof terugkeerden, vervoerde, het slachtoffer van de onbegaanbaarheid van den weg. Nadat de bus met horten en stooten op genoemden weg was aangeland, raakte hij in een sneeuwmassar vast. Gezamenlijk trachtte men den bus weer op gang te brengen, maar alle pogingen mislukten. Toen besloten de militairen in arrenmoede hun weg te voet te vervolgen. De chauffeur bleef op zfin post. Het gelukte hem 's avonds niet meer hulp te krijgen, zoodat hij den nacht in den ijskouden bus moest doorbrengen. Donderdagochtend kreeg hij hulp, maar het duurde tot Donder dagmiddag twaalf uur voordat het euvel ver- holpen was. Op den provincialen weg van (Nistelrode naar Vorstenbosch zijn vele auto's gestrand. De weg is thans door de opgewaaide sneeuw totaal onbegaanbaar. Ook de Maasdijk tus schen Megen en Oyen, ter hoogte van het dorpje Macharen, is volkomen onbegaanbaar. De B.B.A. ondervindt eveneens veel last van de gladheid en de sneeuw. De bussen van den dienst HelmondVeghel naar 's-'Her- togenbosch en van St. Oedenrode over Veghel naar Oss arriveeren over het algemeen met een verdtraging van twee uur. Ook de Maasdrjken aan den anderen oever van de rivier zijn op verschillende plaatsen door groote sneeuwmassa's versperd en spie- gelglad, waardoor verschillende slippartijen hebben plaats gehad. Onder Alphen slipte Donderdagmiddag een militaire keukenwagen. De wagen tuimelde met het personeel van den dijk. Er deden zich geen persoonlfike onge-" lukken voor, dooh het middagmaal voor de troepen is verloren gegaan. Op het platteland is gebrek aan drinkwater. De waterputten raken leeg. Men vreest, dat in verband met den lagen waterstand van. de rivieren er voorloopig geen verbetering zal komen. Ook West-Brabant heeft te lfiden onder fizel en sneeuw. Donderdag waren alle auto- busverbindingen verbroken. De sneeuw ligt op vele plaatsen meters hoog. Wlllemstad was Donderdag nauwelfiks per slede bereik- baar. Ook Dinteloord en Steenbergen zfin geheel geisoleerd en eenigerlei verbinding met deze plaatsen bleek Donderdag onmogelfik. De autobusdienst Breda(Wemhout grens kon slechts met groote vertraging worden onder- houden. De rechtstreeksche verbinding met Antwerpen is verbroken aangezien de weg Wuestwezel^Antwerpen voor het autoverkeer onberfidbaar is. Ook het verkeer op de wegen BredaMoerdfik en BredaTilburg Is ge- staakt. Zelfs zware vrachtauto's kunnen deze trajecten niet meer berfiden. Het treinverkeer in het Zuiden ondervindt eveneens stagnatie en speciaal de treinen uit de richtlngen Eindhoven en Maastricht komen met 10 tot 50 minuten vertraging aan het station te Breda binnen. TREINONTSPORING BU VUGHT. Donderdagavond is de electrische trein, die, bm 6 uur uit Eindhoven was vertrokken, bfi het gesticht Voorburg onder de geoneente Vught bfi 's Hertogenbosch, gederailleerd tengevolge van een botsing met een auto. Het verkeer in beide richtingen wera ont- wricht. Persoonlfike ongelukken zfin niet voorgekomen. Het ongeluk is ontstaan doordat de auto, bestuurd door Dr. Van Spaandonk uit Vught, kort voor den onbewaakten overweg slipte, en tusschen de rails bekneld raakte. Juist op dat oogenblik naderde de trein en de medicus kon nog maar ternauwemood het voertuig verlaten. De auto werd op zfi geslingerd en totaal vernield. Het voor3tel van het motor- tfituig derailleerde, waardoor de wagon dware over de rails kwam ce staan. Het personeel van den trein trof ornnld- dellijk uitgebreide veiligheidsmaatregelen en zette op grooten afstand roode lam pen uit, zoodat de ongeveer tezelfder tfid komende trein uit Den Bosch, eveneens een electrische, naar Eindhoven, tijdig tot ataan kwam. Deze nam de passagiers van den gestranden trein pver en bracht hen naar Den Bosch. Het treinverkeer werd verlegd over Tilburg. Uit Den Bosch had de istationschef een ploog jwerkvolk en een kraanwagen gestuurd. Om streeks acht uur was het verkeer over een ifin weer mogelijk. Men vertrouwde echter in den loop van den avon'd het verkeer geheel te kunnen herstellen. DE NOORD-HOLLANDSOHE TRAM STAAKT HAAR DIENSTEN. In Noord-Holland zfin emstige verkeers- moeilijkheden ontstaan. Ten Noorden van Amsterdam is een groot deel van de wegen bedekt met sneeuw, welke door den fellen Oostenwind van de weilanden op de wegen wordt ge'blazen, waardoor sneeuwhoopen en barricades van soms wel een meter hoog oat7 staan. De N.ZJH. tram heeft Woensdag in den loop van den ochtend alle diensten moeten staken, aangezien ook de trambanen grooten- deels zfin ondergesneeuwd. Vier tramwagens zijn onderweg blfiven steken, n.l. twee in Broek in Waterland en twee tusschen Monni- kendam en Edam. De rails worden op som mige plaatsen over een afstand van verachei- dene kilometers onder een dikke sneeuwlaag bedolven. Tot opruimingsmaatregelen kan eerst wor den overgegaan al's de wind gaat liggen of draait. Thans zou het onbegonnen werk zfin de sneeuw te verwijderen, aangezien in korten tfid alles opnieuw onder het witte poeder zou schuil gaan. De vastgeraakte tramwagens zitten zoo dik onder de sneeuw, dat zfi zullen moeten worden uitgegraven. Het is bfina on mogelfik, het verkeer over de straatwegen gaande te houden. Een enkele dienst is Don derdagochtend met een autobus ondenhouden, doch ook deze poging heeft men moeten op- geven. De Noord-Hollandsche dorpen zfin derhalve geheel van de buitenwereld afge sloten. De wegen tu'sschen Schellingwoude en Ransdorp, tusschen Schellingwoude en Dur gerdam, en tusschen Nieuwendam en Zunder- dam, alsmede de Leeuwarderweg zfin voor het verkeer totaal onbegaanbaar. Dinsdag had men met behulp van vrijwllligers deze wegen betrekkelfik begaanbaar gemaakt- Doch vannacht is alles weer ondergestoven. De autobusdienst van de N.A.C.O., van Amsterdam naar Purmerend, kon echter nor- maal in stand gehouden worden. Treinen komen te laat binnen. Wlat het spoorwegverkeer betreft, kwamen op het Centraal Station te Amsterdam de treinen uit het Noorden en het Oosten met een vertraging varieerende van twlntig minu ten tot een half uur binnen. Het gevolg hier- is, dat de reizigers hun aansluitingen misten en daardoor aangewezen waren op latere verbindingen. Men neemt alle maat- regelen om de wissels vrfi te houden. Hot is evenwel niet mogelfik de spoorbanen zelf schoon te maken. WEDEROM BRAND TE PSS. Din'sdagavond om 11 uur begonnen te Oss opnieuw de fabriekssirenes te loeien ten tee- ken, dat er wederom brand wa3 uitgebroken. Dit maal woedde het vuur bfi de Unox- fabriek, die zich in de onmiddellfike omge- ving van de Zwanenberg-fabriek bevindt. De brand bleek te zijn uitgebroken in de technische afdeeling, waar veel brandbaar materiaal aanwezig was. Aangezien de Unox een continubedrijf is, hadden de aanwezige arbeiders den brand onmiddellfik ontdekt. Aanstonds werd de fabrieksbrandweer in be drijf gesteld. Daar een dichte vonkenregen zich o'ver het fabriekscomplex verspreidde en overdreef naar de Zwanenbergfabriek, wa's de situatie kort na het uitbreken van den brand uiterst gevaarlfik. ■De gemeentebrandweer was onmiddellfik met groot materiaal uitgerukt, terwfil ook de fabrieksbrandweer van Zwaneriberg assisten- tie verleende. Gezamenlijk bond men den strfid tegen het vuur aan. Bfi het pakhuis der Zwanenberg fabriek, die eveneens bedreigd werd, had rich de fabrieksbrandweer opgesteld om de over- waaiende vonken te dooven. De brandweer wierp een massa water in de vuurzee. Om 12 uur had men het vuur in- gt'sloten, zoodat gevaar voor verdere uitbrei- ding als geweken kon worden beschouwd. Het magazijn stond evenwel nog in lichte laaie; dit is met den voorraad verloren ge gaan.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 2