Bloemenmagazijn G.J.WILL
BLOEMWERK
Predikbeurten
Gemengde Berichten
AXEL.
SLUIS.
MIDDELBURG.
WEERBERICHT.
RECHTSZAKEN.
EEN GEWELDIG GAT
IN DEN ZEEDIJK BU HOOFDPLAAT.
De grootste otsverafscihulvlng-, dje hlear
ooit be>eft plaats gjahad.
Een geweldige dfikval faeeft, meldt de MIdd.
Crt., Maandag een gedeelte van West Z.
Vlaanderen opgeschrikt. In den zeedijk bfi
het dorpj-e Hoogeweg, onder de gemeente
Hoofdplaat, is een gat ontstaan met een mid-
dellijn van 200 meter.
Aan den voet van' de steenglooimg, den
„teen", heeft het gat een breedte van 130
meter. Op het midden van den dfik loopt
bet breeder uit en bovenaan de glooiing
heeft de instorting een breedte van 100 meter.
De diepte op de oeverlijin bedraagt bfi laag-
water ongeveer 5 meter. Peilen in het gat
zelf is niet mogelfik door den fisgang, maar
men neemt aan, idat het gat zeer diep is.
Dit is, naar men ons van g.ezaghebbende
afide imededeelt, de grootste oeverafschuiving,
welke er ooit heeft plaats gehad.
Woensdagmorgen brokkelden de wanden
van het gat nog Uteeds meer af.
Men traohtte te redden wat er te redden
viel van de keiglooimg, maar hiermee had
men slechts weinig succe3.
Hoewel de juiste oorzaak nog niet bekend
is, neemt men aan, dat de dijk daar ter
plaatse langzaamaan ondenmfind is, tot-
dat (plotseling Maandag de dijk als het
ware in het water wegzakte. Men
begrfipt, dat de ontsteltenis der omwonenden
eerst groot was. Er tschijmt echter geen ge-
vaar te bestaan, dat de dijk doorbreekt. Een
der vaargeulen van de Wester-Schelde loopt
langs Hoofdplaat.
Ben paar honderd meter verder het land
in ligt een andere, iets lagere dijk, welke jmen
heeft aangelegd toen omstreeks twaalf jaar
geleden hier in de nabijheid, maar meer
Westelfik dan thans, ook een dijkinstorting
plaats Shad, welke echter minder emstig was
dan tharJs. Tusschen de twee dijken in ligt
een poldertje en achter den tweeden dijk
loopt de -weg. De .thans ingestorte zeedijk
werd niet als weg gebruikt.
ZEEUWSCH-VLAAMSCHE
ELFSTEDENRUDER VERTELT.
Onder de honderden die Dinsdag op de
Friesche meren en kanalen geworsteld heb-
ben tegen koude en sneeuw om den zwaren
Frieschen Elfstedentocht over een afstand
van 199 km. af te leggen, beyond zich zooals
bekend ook de Oostburger F. Christiaansen.
Donderdagmiddag hebben wij, schrijft de
VI. Ort., deizen 24-jarigen jongeman, die ge-
heel ongetraind als eenige Zeeuwsch-Vlaming
den tocht als tourist tot een goed einde heeft
gebracht, in zijn woning aangetroffen en hem
bereid gewonden het een en ander over zijn
bevindingen te vertellen. Hij gaf ons het
volgeride re la as:
,,Zaterdag was het Ibij mij opgekomen om
den tocht ook eens mes te rijden. Ik ben
toen naar Leeuwarden gegaan, waar wij
Dinsdag des morgens om ze3 uur met een
groep van 500 tochtrijders Vertrokken. Wij
hadden den wind in den rug en zoo kwamen
wij om half acht in Sneek. Vandaar ging het
naar Slot en waar wij om 9 uur aan de con-
trole arrive erden. Om tien uur was ik in
Stavoren. Hiema kregen wij het zwaarste
traject, nJ. pal tegen den wind in naar Wor-
kum, waar ik <om half een aankwam. Vandaai
ging het naar Bolsward waar ik mij om half
twee meldde en vervolgens naar Harlingen.
Toen ik daar om drie uur aangekomen was,
heb ik een half uur gerust en daarna weer
maar verder, totdat ik om half eeven in
Bartlehiem arriveerde, waar men mij ver-
telde, dat niet verder gereden mocht worden
in ver'banld met de veiligheid. Zoowat den
geheelen tocht heb ik in een groep gereden.
Zoo nu en dan. trok ik er even tusschenuit
en aloot me dan weer bij een andere groep
aan. Gemiddeld heb ik ongeveer met een
snelheid van tien kilometer gereden. BehaTve
wat chooolademelk en chooolade beb ik den
gebeelen dag niets gebruikt, want toen ik met
enkele kampioenen sprak, vertelden zij mij,
dat het beter was onderweg niet te eten.
Over geluk heb ik niet te klagen gehad en
ook kan ik. niet zeggen, dat ik na afloop erg
vermoeid was. (Het is mijt best bevallen en
een volgende keer doe ik zeker weer mee",
aldus vertelde ,,korporaal' Christiaansen
(want hij is op het oogenblik in dienst) zijn
sober verbaal over de kranige prestatie die
hij heeft geleverd.
SCHOUWEN EN DUIVELAM)
GEISOLEERD.
De Zeeuwsche oorresponident der N. R. Crt.
meldt
Schouwen-Duiveland, dat de laatste weken
wel Is waar moeilijk, maar in elk geval nog
te bereiken was is thans volkomen geisoleerd.
De veerdienst Anna JaooibaZfipe kan zoo nu
en dan nog varen, maar op het eiland zijn de
we^en, die naar dit veer leiden, zoodanig m-
criimeeuwd, dat men er geen gebruik van kan
maken. Zeelands Noordelijkste eiland is
thans van de biiitenwereld afgesloten en de
bewoners ondervinden alie hezwaren aan een
isolement verbonden.
Woensdagochtend deelde de tourgemeester
van Zierikzee mee, dat hij na Maandagavond
geen post en geen couramten meer had ont-
vangen. Bewoners, die voor zaken elder fe
moeten zijn, kunnen niet van het eiland af-
komen. Ook het verkeer tusschen de ver
schillende plaatsen op Schouwen-Duiveland
ondervindt veel vertragiug door de sneeuw.
De eilandbewoners betreuren bet thans nog
meer dan voorheen. dat de Zeeuwsche lucht-
liin door de mobilisatie moest verdwynen.
Zfi hop-en echter, dat de Min ister van Water-
staat toestemming zal verleenen deze ver-
Tjinding ten minute ivoor den duur van de
varstperiode weer te iierstellen. Pogin-
gen daar toe werden reed3 door het provrn-
ciaal bestuur van Zeeland on'dernomen, maar
vooralsnog stuit dit tfidelfike herstel van de
Zeeuwsche luchtlfin op militaire bezwaren.
Zoolang geen corridors worden vrijgegeven,
di3 bet practisoh niet uitvoerbaar een ylieg-
idienst, die dan over zee zou moeten leiden,
Van Amsterdam via Haamatede naar Vhssm-
,een in te voeren. Van een verbinding met
■Rotterdam, waar de K.L.M. op Waalhaven
n-iet meer over hangarru'imte beschikt, zal
in ,slk geval niets kunnen komen.
De heer Pleyte dankte de verschillende
sprekens, en Verzekerde, dat hij aan zijn
werkkring een aangename herinnering pou
bewaren.
ROTTERDAMSOHE BANKVEREENIGING
N.V.
Aan het Jaarverslag over 1939 'der Rotter-
damsche Bankvereeniging N.V. ontleenen wij
het Volgende:
Voor het bankwezen kon 1939 geen werke-
lijk goed jaar zijn. De basis van bet Neder-
landsche bedrijfsleven toch is overwegend
intemationaal. Zoo bleef dan ook in de acht
maanden van het afgeloopen jaar, die aan
den oorlog voorafgingen, de Internationale
toestand een drukkenden invtoed op het eco-
nomische leven van ons land en daardoor op
het .bankbedrijf uitoefenen. De schok van den
oorlog zelf werd door het bankwezen zonder
eenige moeilijkheid opgevangen. De posltie
der banken was krachtig en liquide en boven-
dien was van paniek nergens sprake; men
had voor deze ontwikkeling der dingen reeds
lang gevreesd en men had er zich op voor-
bereid.
Het in het afgeloopen jaar behaalde resul-
taat kan men bevredigend noemen.
Voorgesteld wordt na de storting in het
Pensioenfonds, een afschrijving op ge.'bouwen
van 579.401,06 en na overbrenging van
J 1.000.000,naar de bijzondere reserve, een
dividend van 5 uit te keeren.
In den aanvang van 1939 is overgegaan
tot de oprichting van een kantoor te Brussel.
De gang van zaken heeft aan de verwach-
tingen beantwoord.
In het midden van het afgeloopen jaar werd
door ons overleg gepleegd met de Amister-
damsche Bank, om te geraken tot een nau-
were samenwerking, waarbij de zelfstandig-
heid der beide instellingen gewaarborgd zou
blif'/en. De ontwikkeling van de omstandig-
heden in den verderen loop van het jaar heeft
gemaakt, dat deze plannen moesten worden
opgegeven.
Vlooswijkstr. 27 - Tel. 2092 - Terneuzen
voor alle Gelegenheden
(Ingez. Med.)
HET CENTRUM.
Een programma zooals maar zelden bezet
.kan worden, want beide hoofdnummer3 vra-
gen om strijd om den voorrang door het zeer
boeiend gegeven in deze hoofdnummers ver-
wentt.
Allereerst wordt vertoond de sterke gang-
sterfilm
,JBe Macihtige".
Een echt Amerikaarwch aandoende film
waarin een rijk geworden gangriter, thans
schijn'baar een rustig leventje leidt van zijn
uit dranksmokkelen vergaarde schatten. In
iwerkelijkheid is hij „de machtige" die achter
de schermen blijft maar op zijn ondergeschik-
ten een krachtigen invloed uitoefent. De
politie z-ocbt en speUrt voortdurend om vat op
hem te krijgen, doch wat de politie niet lukt
zal een vrouw doen, weliswaar ondanks haar-
zelf, dooh niettemin bewijst zij de politie
goede dien.sten en al kan geen schuldig tegen
den ex-gangster worden uitgesproken, door
■de spannende gebeurtenissen is zijn rol uit-
gespeeld en teVens deze zeer spannende
jfllm.
Als tweede hoofdnummer komt het siensa-
tioneel filmwerk, waaraan de Amerikaansche
.regeering haar steun of paedewerking liet
verleenen, om daardoor de opleiding van jonge
vliegeniers te bevorderen de
Test-Piloot.
■R. E. A. F., oud 43 jaar, fabrikant te St.
Jansteen, is-met bevestiging van het vonnis
van den kantonreohter, veroordeeld tot f 6
boete of 1 dag hectotenis, waarvan hooger
beroep.
ZCPfDAG 4 FEBRUARI 1940.
Ned. Hervormde Kerk.
TERNEUZEN. 9.30 u., zendeling A. J. de
Neef; 2.30 u., Dr. L. J. Cazemier, bed.
H. Doop.
SL.UISKIL. 9.30 u. en 2 u., de heer P. J. F.
van Voorst Vader.
AXEL. 9.30 u. en 2 u., Ds. Van Oeveren. Col-
lecte Inwendige Zending.
HOEK. 9.30 u., Ds. E. Raams; 2 u., zendeling
A. J. de Neef.
Z'AAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Korevaar.
KLOOSTERZANDE. Geen opgave ontvangen.
SAS VAN GENT. 9.30 u„ Dr. L. J. Cazemier,
van Terneuzen.
PHILIPPINE. Geen dienst.
Gere-fo rmeerde Kerk.
TERNEUZEN. 9.30 u. en 2.30 u., Ds. G. W.
van Houte.
AXEL. 9.30 u. en 2 u., cand. De Ruiter.
HOEiK. 9.30 u. en 2 u., Ds. F. Pijlman.
ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Kok.
Chr. Gereformeerde Kerk.
ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. J. Tolsma.
Gererfomjeefde Gemeente.
TERNEUZEN9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst.
AXEL. 9.30 u. en 2 k*, leesdienst.
Nederduitsch Gereformeerde Gemeente.
TERNEUZE1N. 9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst.
Oud-Gereformeerde Gemeente.
TERNEUZEN. Geen dienst.
ttoomsch-Katholieke Kerk.
TEKJNBUZiKN. 7 u., 8.30 u. en 10 u.,
Diensten; 2.30 u., Lof.
H.H.
AFSCHEID MIL H. PLEYTE.
De igriffier van de arrondis3ements-recht-
^ank te Middelburg, Mr. H. Pleyte, aan wien
wegens het bereiken van den 65-jangen leef-
tijd op verzoek eervol ontslag is verleend,
heeft ter openbare terechtzittlng afscheid
genomen.
De president van de reChtbank, Mr. W. M.
G. Jolles, sprak 'den scheidende toe en roemde
diens nauwgezette pliehtbetrachting.
Vervolgens sprak de officier van justitie
Mr. W. |F. E. baron van der Feltz Izrjn waar-
deering uit voor de pre'ttige samenwerking
met de griffie.
Namens de balie bood de deken, Mr. P.
Ddeleman, een ets aan van den St. Elevens
Monstertoren te Zierikzee, waar Mr. Pleyte
zijn loopbaan begonnen is.
Het heeft er veel van dat de avonturenfilm,
waarin een portie sensatie wordt opgediend.
voldoende om een halfregiment huzaren te
doen verbleeken, weer veld gaat wlnnen. In
Amerika althans stijgt de populariteit van
films met drieste hoofdpersonen en scena
rio's, waarin het eene koene avontuur met het
andere afwiAselt, met den dag.
Het is een film, die zijn on-tstaan dankt aan
een boek van Jimmy Oolins, een van Ame-
rika's stoutmoedigste test-pilots, invliegers
zoudlen wij zeggen. Deze liet het leven bij de
laatste vlucbt die hij als invUeger voor een
groote fabriek zou maken. jBij een looping
brak de vleugel van het toestel, welks vlieg-
capaciteiten hij moest onderzoeken, af, en Col
lims kon er niet In .slagen zich door middel
van zijn parachute te redden. Het boek is c-en
aaneenschakeling van de hachelijkste avon
turen die men zich in het leven van een vlieger
kan denken, en het is daardoor een rijke bron
voor hen die. het als leiddraad voor een film
wilden gebruiken. Op iedere vlucht kan de
dood toeslaan, want voor iedere vlucht stapt
de invlieger in een toestel, waarvan bewCerd
wordt, dat het vliegen kan, waarvan bewCerd
wordt, dat er zelfs stunts mee kunnen worden
uitgevoerd. Maar hij, de invlieger, zal dat
hebben waar te maken, en hij kan dat slechts
doen door zich weerloos over te lsveren aan
wat staal en binten.
Amerika toont in deze film zrjn modemste
legervliegtuigen, zelfs zijn Vliegende Forten,
de grootste hommenwerpers ter wereld. Een
isir van ziet men zelfs neerstorten van een
hoogte van 20.000 meter, een ongeluk, dat
veel overeenkomst vertoont met de ramp van
de Boeing 299, het eerste der Vliegende For
ten, dat in 1935 bij het invliegen verongelukte
Rijwaelfabriek stilgelegil.
Daar tengevolge .van de sneeuw en de glad-
heid van de wegen de autobus, die het ge-
I schoold personnel van de rijwielfabriek
,,Flandria" elken morgen uit Belgie brengt,
niet kan komen, ligt het bedrijf de laatste
■dagen bijna volkomen stil. (Yl. Crt.)
PlaiatevervamgenO-Kantonretjhter.
Biji Kon. Besluit is tot plaatsvervangend-
kantonrechter te Middelburg benoemd de
heer Mr. P. Dieleman.
MAANDAG 5 FEBRUARI 1940.
Gereformeerde Gemeente.
AXE1L. 6 u., Ds. A. Visser, van Aagtekerke.
Verwaehting, geldig van hedenavond tot
morgenavond ongeveer 19 uur:
In het Noorden en Midden: matige tot
zwakke Oostelijke wind, betrokken tot zwaar
bewolkt, met kans op eenige lichte sneeuw,
strenge tot matige vorst.
In het Zuiden: zwakke uiteenloopende wind,
nevelig tot betrokken of zwaar bewolkt, met
nu en dan lichte regen of sneeuw, matige tot
lichte vorst.
DE RAILBREUKEiN BIJ DE
SPOORWEGEN.
Zooals reeds is medegedeeld heeft het baan-
vak UtrechtRotterdam door de strenge
veest te lijden van railbreuk, waardoor vaak
hevige storingen in het verkeer ontstaan, om-
dat de veiligheid bij de Spoorwegen terecht
boven alles gaat en men de breuk liever ten
spoedigste heelt dan de treinen door te laten
rijden, wat nog altijd mogelijk zou zijn, daar
de gaten niet zoo groot worden, dat ze een
onmdddellijk gevaar opleveren voor deraille-
menten.
Wat is eigenlijk zoo'n railbreuk? Ze ont-
staat door de koude. Het staal krlmpt In en
vooral trajecten, waar de rails al wat langer
in gebruik zijn, zooals op het baanvak Rot
terdamUtrecht sehijnen het daarbij te moe
ten ontgelden, hoewel het euvel evengoed bij
de nieu.wste rails kon optreden. In normalen
toestand mag de koprail niet op de laschplaat
rusten; ze moet vrij liggen. De krimpende
rail komt echter successievelijk toch met de
plaat in aanraking ei\ hulgt naar beneden
door. Zij moet dientengevolge de voorspan-
ning van een naderenden trein meedragen en
springt op een gegeven oogenblik, waarbij de
kop over een lengte van 15 5. 20 cm afknapt.
Direct gevaar ontstaat dan nog niet, doch
de machinist, die aan het harder stooten van
zijn locomotief op de baan merkt wat er aan
de hand is, zal toch den eersten den besten
blokpost waarschuwen en het uur van aan-
komst onverhiddellijk naar het tweede plan
verwlj'zen.
Arrondisseanents-Rechtbank te Middelburg.
De Rechtbank heeft in hare zitting van
2 Februari de volgende vonnissen uitge
sproken.
M. C., oud 36 j., directeur N.V. Zeeuwsch
Landhouwhuis te Sluis, is wegens overtreding
in.ventarisatiebesluit, met bevestiging van het
vonnis Van den kantonrechter met uitzonde-
ring van de straf, veroordeeld tot 50 of 20
dagen hechtenis en teruggave der inbeslag-
genomen erwten.
DOPREN BIJ AMSTERDAM GEISOLEERD.
In eenige dorpen aan de overzijde van het
IJ heerschen toestanden, die men zoo dicht
onder de rook van Amsterdam voor onmoge-
Irjk achtte, aldus meldt het A.N.P. Vrijwel
geheel geisoleerd. De directe verbinding met
Amsterdam over de Liergouw naar Schelling-
woude is reeds van Maandagavond af verbro-
ken. De sneeuw ligt anderhalven meter hoog.
Enkele melkslijters vervoeren over de vaar-
ten naast den weg hun melk per slede naar
Amsterdam.
Het autoverkeer wordt zooveel mogelijk
over Durgerdam geleid. Woensdagavond en
Donderdagmorgen reden langs den eveneens
zeer moeilijk begaanbaren Ornweg drie groote
vrachtwagens, beladen met achtduizend liter
melk naar de hoofdstad. De wagens werden
getrokken door vijf paarden, terwijl veertig
veehouders, die dit transport begeleidden,
herhaaldelijk de auto's" moesten uitgraven. De
tocht vccderde vele uren. Op deze wijze wordt
de melkvoorziening van Amsterdam in stand
gehouden. Geneesheeren hebben de laatste
dagen Ransdorp niet bezocht. De groenten-
handelaren zijn er evenmin geweest. Don-
derdagochtend probeerde er een het dorp te
bereiken, doch hij moCst onderweg zijn wagen
achterlaten.
In Durgerdam is de toestand iets beter,
hoewel dit dorp eveneens zeer moeilijk te be
reiken is. De klnderen, die in den omtrek
op school gaan, zijn rAeds eenige dagen thuis.
Twee militaire auto's staan onwrikbaar vast
in de sneeuw. Holysloot, de noordelijkste
punt van Amsterdam is door geen auto te
bereiken. De boeren brengen gezamenlijk,
met behulp van paarden, hun melk naar Rans
dorp. De bevolking van de dorpen, die in hun
doen en laten toch reeds ernstig belemmerd
worden, wachtte Donderdagochtend een
nieuwe verrassing. Alle bewoners zaten zon
der water. De waterleiding werkte niet meer,
vermoedelijk tengevolge van een lek in de
hoofdleiding in de buurt van Nieuwendam.
In verband hiermede werd de hoofdstedelijke
brandweer verzocht te Durgerdam een polder-
spu-it te stationeeren.
DE VERKEERSBELEMMFRTNG DOOR
IJZEL EN SNEEUW.
WenJken van de K.N.A.C. voor
autccnobilisten.
Met het oog op den abnormalen weers-
toestand, welke de even zeldzame als ver-
raderlijke combinatie van regen en vorst ver
toont, heeft de K.N.A.C. de volgende nuttige
wenken voor den automobilist samengesteld:
1. Een bevroren rult maakt men schoon
met een mengsel van glycerine en zout, daar
na late men een laagje van dit mengsel ach
ter, waardoor bevrie'zen wordt tegengegaan.
2. Zoolang de auto stilstaat, bescherme
fnen de voorruit door kranten, welke onder
de ruitenwisschers kunnen worden vastgezet,
het is ook mogelijk een plaid over de ruit te
hangen.
3. In noodgevallen d.w.-z. als men niet
over een voorruitwarmer beschikt kan
men gebruik maken van eenige brandende
kaarsen, welke op de bovenlijst van het in-
atrumentenbord worden geplaatst. Dit hulp-
middel is uiteraard des avond3 uitgesloten.
4. Bij het keeren of op andere wijze ma-
noeuvreeren op besneeuwde wegen zorge men
er voor de drijfwialen steeds op het midden
te houden, en uitsluiten-d de andere wielen in
de besneeuwde bermen te steken.
5. Wanneer de drijfwielen beginnen te
slippen is het tzaak niet veel gas te geven,
waardoor de wielen gaan doorrazen, doch
voorzichitig te probeeren den lauto te laten
wegtrekken met matig motortoerental en zoo
noodig afwiaselend de eerste versnelling en de
achertuit te gebruiken. Eventueel kan een
plaid, vloermat of iets dergelijks voor de wie-
Jen goede diensten bewyzen.
6. Houdt rekening met de moeilijkheden,
waarmee ook andere weggebruikers te kam-
pen hebben.
TRAGISCH ONGELUK.
In de buurtsohap Deldenerbroek (gemeente
Ambt-Deldenheeft zich een tragisch Voor-
val voorgedaan. Donderdagmorgen werd de
ruim 70-jarige landbouwersvrouw Vorgers in
bijna bewusteloozen toestand aangetroffen.
Het bleek, dat zij den geheelen nacht dolende
was geweest.
De vrouw, die zeer bijziende is, en die met
haar bejaarden man op een eenzame boeren-
hoeve woont, was den vorigen avond op zoek
gegaan naar hulp, om'dat haar man van een
zolder was gevallen, waardoor hij zwaar ge-
wond was.
Zijn eohtgenoote heeft hem toegedekt, en
l^aar zij hem zelf niet kon helpen, is zij naar
I buiiten gegaan om buurlieden, die echter
veraf wonen, te waarschuwen. Daarbij is zij
door haar slechte gezicht aan het d'walen ge-
raakt. Toen tzij met hor'ten en stooten dit ver-
haal had gedaan toog men filings naar het
huis van de vrouw, waar de man nog steeds
op dezelfde plaats lag.
Een te hulp geroepen dokter kon slechts
den dood constateeren. Ook met de vrouw
is het emstig gesteld, na alles wat zij door-
^taan heeft.
DE EIGENAAKDIGE GEBEURTENISSEN
TE MOERDIJK.
In verband met het te Moerdfik voorgeval-
iene is een buitengewoon politieblad versche-
ny, luidende als volgt:
De brigade-commandant der Koninklfike
Marechaussee te Moerdfik maak,t beken'd, dat
in den avond van 27 Januari te Moerdfik, ge
meente Klundert eenige militaire uitrusting-
stukken werden ontvreemd uit een school-
gebouw, waarin militairen gelegerd zijn.
De diefstal werd ontdekt, doordat een
militair-chauffeur in den avond van opge-
melden datum omstreeks 23.15 uur op den
rijksweg van Breda naar Moerdfik een bur
ger, ih het be-zit van een karabfin in een luxe-
auto zag stappen.
De soldaat vertrouwde dit niet en toen hfi
den burger naar de .herkumst van de kara
bfin aan den burger vroeg en daarbij die kara
bfin aan den burger Wilde ontnemen, ontstond
tusschen beide personen een gevecht.
Tfidens dit gevecht werd de kleeding van
•den soldaat tweemaal met een mes doorsto-
•ken. De soldaat wist aan den burger de kara
bfin te ontrukken.
In den auto was nog een t'veede (burger)
persoon gezeten, die tfidens het gevecht zou
hebben geroepen: „Kom Dirk, het is mis aan
den Moerdfik."
Deze persoon (van wier nader signalement
ontbreekt) sprak met Limburgsch dialect,
ewenals zfin metgezeL
Na deze geweldpleging wisten de burgers
in him auto te ontkomen en reden zfi weg
in de richting Breda.
Na het getoeurde werd door politiepersoneel
op ,gemeld weggedeelte nog gevonden: een
militair gasmasker, een militaire overjas en
een paar rubberlaarzen.
Bij onderzoek bleken deze goederen te zfin
ontvreemd uit voormel'd schoolgebouw.
Het .signalement van den burger, waarmede
de soldaat handgemeen werd, is als Volgt:
lang 1,80 k ,1.85 M., mager uiterlijk, leeftfid
ongeveer 35 jaar, gekleed met lederen jekker
en een pet jsoheef op het hoofd.
Het signalement .van den auto luidt als
volgt: donkerkleurige Chevrolet, vermoede
lijk van het jaar 1933/34, 4-persoons, 4-deurs,
stuur links, voorzien van het kenteeken
P 4408.
Intusschen is komen vast te staan, dat yan
dit nummer valschelfik werd gebruik ge-
maakt.
De brigade-commandant Kon. Marechaus
see voomoemd verzoekt opsporing, aanhou-
ding en voorgeleiding van de onbekende
daderj.
BiOI.EM MERING VAN HET VERKEER IN
OOSTELIJK EN WESTELIJK
NOORD-BRABANT.
Door de gladheid en de opgejaagde sneeuw
zijn In Oostelijk Noord-Brahant verschillende
wegen onbegaanbaar geworden, waardoor het
goederen- en personenvervoer op sommige
plaatsen volkomen is gestremd.
Op den weg van Herpen naar Overlangel
werd een autobuschauffeur -van den Maas-
buurt-spoorweg, die een groep militairen, die
van verlof terugkeerden, vervoerde, het
slachtoffer van de onbegaanbaarheid van den
weg. Nadat de bus met horten en stooten op
genoemden weg was aangeland, raakte hij in
een sneeuwmassar vast. Gezamenlijk trachtte
men den bus weer op gang te brengen, maar
alle pogingen mislukten. Toen besloten de
militairen in arrenmoede hun weg te voet te
vervolgen. De chauffeur bleef op zfin post.
Het gelukte hem 's avonds niet meer hulp te
krijgen, zoodat hij den nacht in den ijskouden
bus moest doorbrengen. Donderdagochtend
kreeg hij hulp, maar het duurde tot Donder
dagmiddag twaalf uur voordat het euvel ver-
holpen was.
Op den provincialen weg van (Nistelrode
naar Vorstenbosch zijn vele auto's gestrand.
De weg is thans door de opgewaaide sneeuw
totaal onbegaanbaar. Ook de Maasdijk tus
schen Megen en Oyen, ter hoogte van het
dorpje Macharen, is volkomen onbegaanbaar.
De B.B.A. ondervindt eveneens veel last van
de gladheid en de sneeuw. De bussen van
den dienst HelmondVeghel naar 's-'Her-
togenbosch en van St. Oedenrode over Veghel
naar Oss arriveeren over het algemeen met
een verdtraging van twee uur.
Ook de Maasdrjken aan den anderen oever
van de rivier zijn op verschillende plaatsen
door groote sneeuwmassa's versperd en spie-
gelglad, waardoor verschillende slippartijen
hebben plaats gehad. Onder Alphen slipte
Donderdagmiddag een militaire keukenwagen.
De wagen tuimelde met het personeel van den
dijk. Er deden zich geen persoonlfike onge-"
lukken voor, dooh het middagmaal voor de
troepen is verloren gegaan.
Op het platteland is gebrek aan drinkwater.
De waterputten raken leeg. Men vreest, dat
in verband met den lagen waterstand van. de
rivieren er voorloopig geen verbetering zal
komen.
Ook West-Brabant heeft te lfiden onder
fizel en sneeuw. Donderdag waren alle auto-
busverbindingen verbroken. De sneeuw ligt
op vele plaatsen meters hoog. Wlllemstad
was Donderdag nauwelfiks per slede bereik-
baar.
Ook Dinteloord en Steenbergen zfin geheel
geisoleerd en eenigerlei verbinding met deze
plaatsen bleek Donderdag onmogelfik. De
autobusdienst Breda(Wemhout grens kon
slechts met groote vertraging worden onder-
houden. De rechtstreeksche verbinding met
Antwerpen is verbroken aangezien de weg
Wuestwezel^Antwerpen voor het autoverkeer
onberfidbaar is. Ook het verkeer op de wegen
BredaMoerdfik en BredaTilburg Is ge-
staakt. Zelfs zware vrachtauto's kunnen
deze trajecten niet meer berfiden.
Het treinverkeer in het Zuiden ondervindt
eveneens stagnatie en speciaal de treinen uit
de richtlngen Eindhoven en Maastricht komen
met 10 tot 50 minuten vertraging aan het
station te Breda binnen.
TREINONTSPORING BU VUGHT.
Donderdagavond is de electrische trein, die,
bm 6 uur uit Eindhoven was vertrokken, bfi
het gesticht Voorburg onder de geoneente
Vught bfi 's Hertogenbosch, gederailleerd
tengevolge van een botsing met een auto.
Het verkeer in beide richtingen wera ont-
wricht. Persoonlfike ongelukken zfin niet
voorgekomen.
Het ongeluk is ontstaan doordat de auto,
bestuurd door Dr. Van Spaandonk uit Vught,
kort voor den onbewaakten overweg slipte,
en tusschen de rails bekneld raakte. Juist op
dat oogenblik naderde de trein en de medicus
kon nog maar ternauwemood het voertuig
verlaten. De auto werd op zfi geslingerd en
totaal vernield. Het voor3tel van het motor-
tfituig derailleerde, waardoor de wagon dware
over de rails kwam ce staan.
Het personeel van den trein trof ornnld-
dellijk uitgebreide veiligheidsmaatregelen en
zette op grooten afstand roode lam pen uit,
zoodat de ongeveer tezelfder tfid komende
trein uit Den Bosch, eveneens een electrische,
naar Eindhoven, tijdig tot ataan kwam. Deze
nam de passagiers van den gestranden trein
pver en bracht hen naar Den Bosch.
Het treinverkeer werd verlegd over Tilburg.
Uit Den Bosch had de istationschef een ploog
jwerkvolk en een kraanwagen gestuurd. Om
streeks acht uur was het verkeer over een
ifin weer mogelijk. Men vertrouwde echter in
den loop van den avon'd het verkeer geheel
te kunnen herstellen.
DE NOORD-HOLLANDSOHE TRAM
STAAKT HAAR DIENSTEN.
In Noord-Holland zfin emstige verkeers-
moeilijkheden ontstaan. Ten Noorden van
Amsterdam is een groot deel van de wegen
bedekt met sneeuw, welke door den fellen
Oostenwind van de weilanden op de wegen
wordt ge'blazen, waardoor sneeuwhoopen en
barricades van soms wel een meter hoog oat7
staan.
De N.ZJH. tram heeft Woensdag in den
loop van den ochtend alle diensten moeten
staken, aangezien ook de trambanen grooten-
deels zfin ondergesneeuwd. Vier tramwagens
zijn onderweg blfiven steken, n.l. twee in
Broek in Waterland en twee tusschen Monni-
kendam en Edam. De rails worden op som
mige plaatsen over een afstand van verachei-
dene kilometers onder een dikke sneeuwlaag
bedolven.
Tot opruimingsmaatregelen kan eerst wor
den overgegaan al's de wind gaat liggen of
draait. Thans zou het onbegonnen werk zfin
de sneeuw te verwijderen, aangezien in korten
tfid alles opnieuw onder het witte poeder zou
schuil gaan. De vastgeraakte tramwagens
zitten zoo dik onder de sneeuw, dat zfi zullen
moeten worden uitgegraven. Het is bfina on
mogelfik, het verkeer over de straatwegen
gaande te houden. Een enkele dienst is Don
derdagochtend met een autobus ondenhouden,
doch ook deze poging heeft men moeten op-
geven. De Noord-Hollandsche dorpen zfin
derhalve geheel van de buitenwereld afge
sloten.
De wegen tu'sschen Schellingwoude en
Ransdorp, tusschen Schellingwoude en Dur
gerdam, en tusschen Nieuwendam en Zunder-
dam, alsmede de Leeuwarderweg zfin voor
het verkeer totaal onbegaanbaar. Dinsdag
had men met behulp van vrijwllligers deze
wegen betrekkelfik begaanbaar gemaakt-
Doch vannacht is alles weer ondergestoven.
De autobusdienst van de N.A.C.O., van
Amsterdam naar Purmerend, kon echter nor-
maal in stand gehouden worden.
Treinen komen te laat binnen.
Wlat het spoorwegverkeer betreft, kwamen
op het Centraal Station te Amsterdam de
treinen uit het Noorden en het Oosten met
een vertraging varieerende van twlntig minu
ten tot een half uur binnen. Het gevolg hier-
is, dat de reizigers hun aansluitingen
misten en daardoor aangewezen waren op
latere verbindingen. Men neemt alle maat-
regelen om de wissels vrfi te houden. Hot is
evenwel niet mogelfik de spoorbanen zelf
schoon te maken.
WEDEROM BRAND TE PSS.
Din'sdagavond om 11 uur begonnen te Oss
opnieuw de fabriekssirenes te loeien ten tee-
ken, dat er wederom brand wa3 uitgebroken.
Dit maal woedde het vuur bfi de Unox-
fabriek, die zich in de onmiddellfike omge-
ving van de Zwanenberg-fabriek bevindt.
De brand bleek te zijn uitgebroken in de
technische afdeeling, waar veel brandbaar
materiaal aanwezig was. Aangezien de Unox
een continubedrijf is, hadden de aanwezige
arbeiders den brand onmiddellfik ontdekt.
Aanstonds werd de fabrieksbrandweer in be
drijf gesteld. Daar een dichte vonkenregen
zich o'ver het fabriekscomplex verspreidde en
overdreef naar de Zwanenbergfabriek, wa's de
situatie kort na het uitbreken van den brand
uiterst gevaarlfik.
■De gemeentebrandweer was onmiddellfik
met groot materiaal uitgerukt, terwfil ook de
fabrieksbrandweer van Zwaneriberg assisten-
tie verleende.
Gezamenlijk bond men den strfid tegen het
vuur aan. Bfi het pakhuis der Zwanenberg
fabriek, die eveneens bedreigd werd, had rich
de fabrieksbrandweer opgesteld om de over-
waaiende vonken te dooven.
De brandweer wierp een massa water in de
vuurzee. Om 12 uur had men het vuur in-
gt'sloten, zoodat gevaar voor verdere uitbrei-
ding als geweken kon worden beschouwd.
Het magazijn stond evenwel nog in lichte
laaie; dit is met den voorraad verloren ge
gaan.