Oe oorlog in Europa.
DE LUCHTAANVALLEN BOVEN DE
NOORDZEE.
TERNEUZEN, 31 JANUAR11940.
log tot officier kunnen worden bevorderd, in-
dien zij eon goede opleiding hebben genoten.
Deze buitengewone maatregel is noodig in
verband met de uitbreiding van de vlootope-
raties en de steeds dringender wordende be-
hoefte Euan officieren. Sedert het uitbreken
van den oorlog zijn bijna 1000 man tijdelijk
tot officier bevorderd.
BARCELONA VIERDE FEEST.
Bercelona heeft feestelijk herdacht, dat de
troepen van Franco Vrijdag een jaar geleden
de stad hebben bezet. Er werd een parade ge-
houden, waaraan werd deelgenomen door het
gamizoen, de falanx-jeugd en de vakorgani-
saties. Delegaties van de Duitsche en Italiaan-
sche kolonies woonden de parade bij. Vervol-
gens werd een monument ter herinnering aan
de ovarwinning onthuld.
Spaansche politieke gevangenen, wien
krachtens het Vrijdag aangenomen decreet
amnestie is toegezegd, zullen niet v6or 1
April 1941 in vrijheid gesteld worden. De
amnestie heeft in Spanje groote voldoening
gewekt.
BLOKKADE TE TIENTSIN VERSCHERPT.
Het Britsohe consulaat te Tientsin is er of-
ficieel van in kennis gesteld, dat de Japan-
sche blokkade tegen de Britsche en Fransehe
concessies te Tientsin op drastisohe wijze
verscherpt is. De controle aan de afzettingen
zou intensiever worden, terwijl de prikkel-
araadafscheiding weer onder stroom staan.
Als reden wordt opgegeven, dat den laatsten
tijd veel Chineezen gepoogd hebben over de
draden heen te klimmen om de concessie bin-
nen te komen.
ZWEDEN VERLOOR 60.000 TC(V EN
ONGEVEER 200 MAN.
Nya Daglight Allehanda schrijft, dat tot-
dusver 29 Zweedsche schepen, tezamen rond
60.000 bruto registerton, door den oorlog ver-
loren zijn gegaan. Ongeveer 200 Zweedsche
matrozen zijn daarbij om het leven gekomen.
In de eerste vijf maanden van den wereldoor-
log verloor de Zweedsche koopvaardijvloot
slechts 16 schepen met een inhoud van 18.778
bruto registerton.
HUISZOEKIN GEN
BIJ VLAAMSOHGEZINDEN TE BRUSSEL
EN TE GENT.
Op verzoek van den rechter van instructie
te Antwerpen, hebben te Brussel, bij
Vlaamschgezinde personen, weer verscheidene
huiszoekingen plaats gehad. Zoo werd, in de
voorstad Koekelberg, het archief van de
Vlaamsche Harmonie te Brussel en van een
Vereeniging voor briefwisseling tusschen
leden van den Dietschen stam" in beslag ge-
nomen. Naar verluidt bracht de politie on-
lsings te Gent ook een bezoek aan den zetel
van het Vlaamsch geneesheerenverbond, welk
verbond zoo pas zijn oud-voorzitter prof. dr.
C. Heyimans als Nobelprijswinnaar huldigde
en begaf zich eveneens bij den secretaris van
de afdeeling Gent van den Vlaamschen toe-
ristenbond.
LIJKEN VAN OFVARENDEN VAN DE
EXMOUTH AANGESPOELD.
Aan de Engelsche kust zijn, volgens Havas,
vijftien lijken aangespoeld. Men gelooft, dat
het leden der bemanning van den torpedo-
bootjager Exmouth zijn, welke onlangs met
man en muis is vergaan.
Er werden nog meer lijken opgemerkt, doch
de woelige zee maakte het onmogelijk deze
op te halen. Op een andere plaats aan de
kust, heeft men een stuk wrakhout aange-
troffen, waarop het woord Exmouth te lezen
was.
MIJNONTPBOFFING OP DE ENGELSOHE
KUST.
Dinsdagochtend is een mijn ontploft op het
strand van een badplaats aan de Engelsche
Oostkust. In den zeemuur werd een groot
gat geslagen en de ramen van het voor-
naamste hotel van de plaats en van de huizen
in wijden omtrek werden ingedrukt. Stuk-
ken ijzer van de mijn kwamen terecht in de
straten op een afstand van 300 M. van de
plaats der ontploffing.
HET VATIC AAN EN FRANCO.
Havas meldt uit Vaticaanstad:
De onderhandelingen tusschen het Vaticaan
en generaal Franco over een nieuw concor
dant zijn op een dood punt gekomen. De am-
bassadeur van Spanje bij den Paus, Jose
Yanguas Messia, is naar Madrid gegaan om
mondeling verslag uit te brengen van zijn
besprekingen en nieuwe instructies te vragen.
Hoewel de onderhandelingen in hartelrjken
geest verloopen, handhaven toch beide par-
tijen hun standpunt.
De moeilijkheid is de benoeming van de
bisschoppen in Spanje. Franco eischt dit
voorrecht voor de Spaansche regeering op, en
wil het Concordaat van 1851 hersteld zien of
een nieuw Ooncordaat sluiten, waarin wordt
erkend, dat de Spaansche regeering het recht
heeft de bisschoppen te benoemen.
Het Vaticaan daarentegen beschouwt het
oude concordaat vernietigd door de instorting
van de Spaansche monarchie en de afschaf-
fing van de begrooting voor eeredienst door
de republikeinsche regeering. Bovendien wil
het Vaticaan de benoeming van de bisschop-
schoppen in alle landen gelrjk maken, zich
hierbij beroepend op Benedictus XV, die bij
de instorting van de Midden-Europe eache mo-
gendheden in 1918 verklaarde, dat een radi-
cale wijziging van het bewind in een staat de
concordaten met het vorige bewind gesloten,
vemietigt. Ook wijst het Vaticaan op de
concordaten welke Pius XI tusschen 1922 en
1928 heeft gesloten, waarbij het recht bis
schoppen te benoemen werd voorbehouden
aan de kerk.
Hoewel nog geen oplossing is gevonden,
hoopt men te Rome toch, dat het mogelijk
zal zijn een oplossing te vinden, welke beide
partijen voldoet.
OVEREENKOMST TUSSCHEN DE
PARTIJEN VAN HERTZOG EN MALAN,
De parlementsfracties, die onder leiding
staan van den oud-premier, Hertzog, en den
leider der nationalistische partrj, Malan, zijn
tot overeenkomst gekomen over onderlinge
samenwerking. Deze overeenkomst zal nog
moeten worden goedgekeurd door de congres-
sen van beide groepen. Zondagavond is een
verklaring uitgegeven, waarin gezegd wordt,
dat beide partijen ,,ervan overtuigd zijn, dat
de republikeinsche reg^eringsvorm, geschei-
den van de Brtische kroon, het best past bij
de tradities en het streven van het Zuid-
Afrikaansche volk".
Voortgaande zegt de verklaring, dat dit de
eenige doeltreffende waarborg is, dat Zuid-
Afrika niet weer ,,meegesleept zal worden in
de oorlogen van Groot-Brittannie".
Het feit, dat de nationalistische partij vast
hield aan het republikanisme heeft de beide
groepen verdeeld gehouden bij de onderhan
delingen, die sedert November j.l. hebben ge-
duurd. De nieuwe partij (die den naam „Her-
vereenigde nationalistische'' of ,,volkspartij'
zal dragen) zal er naar streven alle hinder-
palen uit den weg te ruimen, die de berei-
king van dit doel het republikanisme
belemmeren. De verklaring zegt nog, dat de
Republiek alleen bereikt kan worden op den
breeden grondslag van den nationalen wil en
met behoorlijk rekening houden met de ge-
lijke taal- en cultureele rechten van beide
deelen der blanke bevolking. „Dit kan alleen
tot stand gebracht worden als een speciaal,
bepaald mandaat van de kiezers en niet als
resultaat van alleen maar een parlementaire
meerderheid. Het lidmaatschap van de partij
zal niet ontzegd worden aan een nationaal ge-
zinden Afrikaner, die bereid is de partijver-.
plichtingen te onderschrijven, maar die niet
overtuigd is van de wenschelijkheid der in-
stelling van een republiek in de huidlge om-
standigheden".
NOG VEERTIEN OFVARENDEN VAN DE
„GRAF SPEE" TE MONTEVIDEO
GEINTERNEERD.
Reuter meldt uit Montevideo:
De regeering van Uruguay heeft bij decreet
bepaald, dat de veertien leden van de beman
ning van de „Graf Spee'', die zich nog steeds
in Uruguay bevinden zonder geintemeerd te
zijn, thans ook zullen worden geinterneerd.
De Duitsche legatie had gevraagd de tot
deze veertien behoorende officieren te be-
schouwen als hulp-vlootattachd's. Bij de nu
geinterneerden bevonden zich ook de vier
mannen, die de ,,Graf Spee" in de lucht heb
ben laten vliegen en aan boord van de „Taoo-
ma" werden gearresteerd. Zij zijn alien ge-
wond en bevinden zich thans in een zieken-
huis.
EEN TREIN MET 15 MILLIOEN POND
STERLING IN GOUI).
Een hoeveelheid goud ter waarde van vijf
tien millioen pond sterling, vertegemvoordi-
gende het aan Turkije verleende crediet tot
versterking van zijn munt, krachtens de
jongste Britsch-Fransch-Turksche overeen
komst is te Ankara per extra trein uit Syrie
aangekomen. Het goud is opgeborgen in de
kelders van de Turksche nationale Bank.
EEN MILLIOEN POLEN NAAR
DUITSCHLAND.
Wij lezen in de Frankfurter Ztg. dat in de
Nationalsozialistische Landpost wordt mede-
gedeeld, dat de beperking van het verbruik
van stikstof ten behoeve van den landbouw
veranderd is van 75 in 95 pet. van het hoog-
ste jaarlijksche gebruik. Daardoor zijn kali
en stikstof in volkomen toereikende mate be-
schikbaar.
Ook, zoo gaat het bericht verder, is de
voorziening met arbeidskrachten verzekerd.
Aanknoopende aan de ervaring van den
wereldoorlog, toen ongeveer 500.000 buiten-
landers, voomamelijk Polen, in den Duitschen
landbouw werkten, is voor 1940 een bijzonder
grootscheepsehe regeling in voorbereiding.
Het gaat er ditmaal om ook de gaten, ver-
oorzaakt door het oproepen van reservisten,
te stoppen.
Het ligt in het voomemen in totaal, alleen
nit vroeger Polens gebied, een millioen ar
beidskrachten te gebruiken.
Reeds eind Januari zullen deze arbeids
krachten beginnen aan te komen.
750 JODEN KOMEN OP ILLEGALE WIJZE
IN PALESTINA BINNEN.
Vrijdag en Zaterdag zijn 750 Israelitische
vluchtel'ingen, voor het meerendeel afkomstig
uit Duitschland, die door een Grieksche boot
zijn aangebracht, op illegale wijze Palestina
binnengekomen. Men gelooft, dat de autori-
teiten zullen toestaan, dat zij in het land blij-
ven, zij het ook, dat zij in een kamp ten zui-
den van Haifa onder bewaking zullen worden
gesteld.
In het kader van de verkenningsvluchten
boven de Noordzee, aldus meldt het Duitsche
Nieuwsbureau uit Berlijn, zijn op 29 Januari
gewapende handelssehepen, voorpostenbpoten
en begeleidingsvaartuigen aangevallen. In
weerwil van een krachtig afweergeschut en
het gebruik van jachttoestellen werden zeven
handelssehepen en twee voorpostenbooten
vernietigd. Bij Hartlepool werd een vijande-
lijk toestel neergeschoten. De deelnemende
Duitsche vliegtuigen zijn alle teruggekeerd.
NIEUWE F1NSCHE SUCCESSEN
BIJ HET LADOGAMEER.
Het was een legercommunique met goed
nieuws voor de Finnen, dat Maandag te Hel
sinki is uitgegeven. De voldoening bij de be-
woners van de hoofdstad was duidelijk te
constateeren. De Russische aanvallen aan
het Ladoga-front werden niet alleen afgesla-
gen, maar de Finnen wisten ook een aantal
versterkte steunpunten van het roode leger
te veroveren. In totaal maakt het leger-
bericht melding van 1250 gesneuvelde Russen
en 10 krijgsgevangenen. Bovendien is een
aanzienlijke hoeveelheid wapens buit gemaakt.
Het communique luidt als volgt:
Te land: Op de Karelische landengte geen
nieuws. Ten N.O. van het Ladogameer is het
plaatselijk tot zeer felle gevechten gekomen.
Onze troepen sloegen alle vijandelijke aanval
len af en veroverden enkele vijandelijke ver
sterkte punten.
De vijandelijke verliezen in den loop van
een dag vechten bedroegen ongeveer 800
dooden en 160 krijgsgevangenen. Onze troe
pen vernielden vier tanks en een pantser-
wagen en maakten 4 kanonnen, 15 maehine-
geweren en een groote hoeveelheid andere
wapens buit. Een vijandelijke transport-
colonne met honderd paarden werd ver
nietigd.
In den Aittoki-sector zijn Sovjet-detache-
menten teruggeslagen, toen zij een omtrek-
kende beweging traohtten te maken. Vier-
honderdvijftig Russische dooden bleven op het
gevechtsterrein achter.
Van de andere sectoren is niets te vermel-
den.
Ter zee: Niets van belang.
In de lucht: Russische vliegtuigen hebben
de districten van Kotka, Loviisa, Hango en
Raumo verkend, en in Noord-Finland heeft
de Russische luchtmacht Hyrynsalmi en
Kuhmoniemi gebombardeerd, waardoor eenige
branden zijn ontstaan. Onze luchtmacht heeft
verkennings- en verdedigingsvluchten ge
maakt en daarbij bommen laten vallen op
Russische troepenconcentraties. De vijand
heeft een observatie-ballon en twee vliegtui
gen verloren. CHyrynsalmi bevindt zich ten
Z.W. van Suomussalmi en Kuhmoniemi ten
Oosten van Kajani; Loviisa en Raumo, resp.
aan de Z.- en Z.W.-kust).
Na de publicatie van het jongste communi
que raamt men in welingelichte kringen te
Helsinki het aantal dooden, dat het Ladoga-
offensief den Russen tot dusver heeft gekost,
op 6500 en het aantal gewonden op ruim
20.000.
BIJBELTENTOONSTELLING.
Onder vrij groote belangstelling werd Dins-
dagnamidag in het gebouw ..Emmanuel" de
aangekondigde Bijbeltentoonstelling geopend,
welke georganiserd was vanwege de Afdee
ling Terneuzen e.o. van het Nederlandsch
Bijbelgenootschap.
De voorzitter, Dr. L. J. Cazemier, sprak
een kort openingswoord, waarin hij o.a. her-
innecde aan de heuglijke herdenking van het
125-jarig bestaan van het Nederlandsch Bijbel
genootschap, welk feit het vorig jaar mocht
worden herdacht.
Er was steeds een zeer nauwe samenwer
king tusschen het Britsche en het Buitenland-
sche Bijbelgenootschap. Van het begin af tot
nu toe mocht zij .zich verheugen in de mede-
werking van ons Koninklijk 'Huis.
De bedoeling is steeds, de menschen op een
voordeelige wijze van een bijbel te voorzien,
en om niet te vergeten den bijbel in vele talen
te vertalen, om zoodoende de menschen in
Indie en in de geheele wereld te kunnen be-
reiken. Dat vraagt zeer groote offers. Ge-
tracht wordt daarom den arbeid op velerlei
wijze bekend te maken, waarvan ook deze
tentoonstelling getuigd.
Op het oogenblik is de Bijbel vertaald in
1008 verschillende talen. In Indie zijn reeds
200 verschillende talen. Hiervan zijn er 35
talen waarin de Bijbel reeds is overgezet.
Ook de verspreiding van den Bijbel onder
de gemobiliseerden in ons land is door het
Nederlandsch Bijbelgenootschap ter hand ge-
nomen, waarmede het Bijbelgenootschap een
zeer uitgebreide doch nuttige taak op zich
heeft genomen.
Met een woord van dank voor de spontane
medewerking van inzenders van oude Staten-
Bijbels, en na voor te zijn gegaan in gebed,
verklaarde de voorzitter de tentoonstelling
voor geopend.
Van de gelegenheid om de tentoonstelling
te bezoeken werd in den loop van den dag een
tamelijk drult gebruik gemaakt.
Vooral de inzending van den Ouden Staten-
vertaling stond bij het publiek zeer in de
belangstelling,
H. B. S.-SCHAATSWEDSTRIJDEN.
Hedenochtend hadden op de banen van de
IJsclub .Terneuzen" wedstrijden plaats voor
leerlingen en leeraren van de Rijks H. B. S.
alhier.
De uitslagen hiervan waren als volgt:
Jongens van 11 t/m 13 jaar. Afstand 1 en
2 ronden. 1. Aim.6 Lafort te Sas van Gent;
2. Frans Nieuwenhuijzen.
Meisjes van 11 t/m 13 jaar. Afstand 1
ronde. 1. Loeki Fijn van Draat; 2. Jos. van
Tienhoven te Hoek.
Jongens van 14 en 15 jaar. Afstand 1, 2
en 5 ronden. 1. Donald Stellingwerf2.
Richard van Damme.
Jongens van 16 en 17 jaar. Afstand 1
ronde. 1. Hans Tazelaar; 2. Willem Wisse
te Zaamslag.
Afstand 2 ronden. 1. Hans Tazelaar; 2.
Henk Jagtenberg te Sluiskil.
Afstand 5 ronden. 1. Henk Jagtenberg;
2. Adri Hack.
Meisjes van 16 en 17 jaar. Afstand 1 en
2 ronden. 1. Oo van Pienbroek; 2. Ina
Stokvis.
Jongens van 18 jaar en ouder. Afstand 1
ronde. 1. Andre Stellingwerf; 2. Kees Hack.
Afstand 2 ronden. 1. Eugene de Vriend te
Sas van Gent; 2. Andre Stellingwerf en
Marcel Verplahken te Sas van Gent.
Afstand 5 ronden. 1. Andr6 Stellingwerf;
2. Marcel Verplanken.
Estafette jongens onder 16 jaar. 4X1
ronde. Ko Jurry - Piet Meeuwsen - Jan de
Ridder - Adri Schijve.
Estafette meisjes. 4X1 ronde. Jos. van
Tienhoven - Loeki Fijn van Draat - Ina Stok
vis - Co van Pienbroek.
Estafette jongens boven 16 jaar en ouder.
4X1 ronde. Kees van der Stighel - Hans
Tazelaar - Donald en Andre Stellingwerf.
Schoonrijden. 1 en 2. Richard van Damme
en Willem Wisse.
Hardrijden voor leeraren. 1. J. Stelling
werf; 2. G. A. den Decker.
DE PROV. STOOM(BOOTDIENSTEN OP DE
WEST ER-SCHELDE.
Vragen van den heer De Lange,
De heer A. de Lange, lid van de Provinciale
Staten van Zeeland, heeft de volgende vragen
aan Gedeputeerde Staten gesteld:
1. Zijn Ged. Staten bereid, gezien de groote
hinder en het niet geringe ongerief, speciaal
voor Oostelijk ZeeuwschWlaanderen en voor
Zuid-Reveland, voortvloeiend uit de stopzet-
ting van de Prov. Stoombootdiensten Terneu
zenHoedekenskerke en HansweertWal-
soorden nader te onderzoeken, of het moge
lijk is op beide lijnen, of althans op laatst-
genoemde lijn, dagelijks alsnog enkele vaar-
ten bjj daglicht te doen plaats hebben?
2. Indien mocht blijken, dat een hervat-
ting, als in vraag 1 bedoeld, met de motor-
booten van den Prov. Stoombootdienst niet
mogelijk is, zijn Ged. Staten dan bereid, pogin-
gen aan te wenden om deze dan te doen plaats
hebben met zulke booten (sleepbooten of
andere), die met minder bezwaar de Wester-
Schelde bij ijsgang kunnen bevaren, teneinde
althans voor het personen- en postvervoer aan
de emstigste bezwaren tegemoet te komen en
ook bij intredende dooi het verkeer eerder dan
met de motorbooten het geval zou zijn, weer
gedeeltelijk te kunnen herstellen?
Opmerking van de redactie.
De stagnatie in het verkeer over de Schelde
door de ijsgang schept voor velen groot onge
rief. Hoevelen ondervinden dat dagelijks
alleen al aan de ongeregelde of late ontvangst
van de poststukken. Evenwel het ijs is, wan-
neer de wintervorst streng heerscht, een
macht, waartegen het moeilijk vechten is.
Dat ondervindt men blijkens de dagblad-
berichten overal en er zijn wel streken, die er,
voor wat betreft de verkeersmogelijkheden,
nog heel wat hachelijker voorstaan dan wij
hier in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Begrijpelijk is het, dat verschillende opmer-
kingen worden gemaakt en denkbeelden ge-
opperd door stuurlieden aan den wal, om het
ongerief tot de minst mogelijken omvang te
beperken. Zoo werd al vlug door een journa
list het idee gelanceerd: indien de provincie
hare motorbooten in de haven wenscht te
houden (waarvoor zij een zeer grondige reden
heeft, omdat die tegen de ijsvelden niet be-
stand zijnkan zij dan geen sleepbooten char-
teren om het verkeer te onderhouden.
Nu is het wel juist, dat verschillende sleep
booten er op gebouwd zijn, dat zij door een
ijsveld kunnen manoeuvreeren en zelfs ook
dienst doen als ijsbrekers. Maar bedenken zij
die zoo'n voorstel lanceeren, er wel over, of
sleepbooten vaartuigen zijn om vooral bij gure
koude, bij zware vorst en sneeuwval passa-
giers over de rivier, die thans een ijszee ge-
lijkt, te zetten, aangezien zij voor bergen van
passagiers geen de minste accomodatie bie-
den? Men zou op die sleepbooten dan nog
wel inderhaast kajuiten moeten bouwen met
een inrichting om ze te verwarmen. Het ver-
wonderde ons wel, dat niet eerder op d e z e n
kant der kwestie de aandacht is gevestigd.
Wij doen dit, nu de heer De Lange, aan dat
geopperde idee uitbreiding geeft, door zijn
vraag aan het Gedeputeerd college, en voegen
hieraan toe, dat wij, niettegenstaande ons be
zwaar, voile waardeering hebben voor de be
langstelling en het initiatief dat dit Staten-
lid betoont, door althans een poging aan te
wenden om verbetering te krijgen in den be-
staanden toestand, welke wij echter hopen,
dat door het intreden eener mildere tempe-
ratuur spoedig op ntauurlijke wijze zal kun
nen worden opgelost.
Er bestaan reeds plannen.
Een beschouwing over den toestand
van officieele zijde.
Zeer toevallig ontvingen wij, nadat wij
vorenstaande geschreven hadden van het
Provinciaal Bestuur het volgende schrijven:
Als gevolg van den ijsgang, zoowel op de
Wester- als de Oosterschelde, zijn de verbin-
dingen tusschen de verschillende deelen van
onze provincie, voor zoover die over het water
onderhouden plegen te worden, geheel of bijna
geheel stilgelegd. Ongetwijfeld beteekent dit
voor het reizend publiek een groot ongerief
en het is begrijpelijk, dat men zich afvraagt
of wel alles gedaan wordt om de aldus voor
velen gerezen moeilijkheden uit den weg te
ruimen. In het bijzonder wordt die vraag,
openlijk of binnenskamers, gericht tot het
Provinciaal Bestuur, dat op de Westerschelde
vier, op de Oosterschelde e<5n bootdienst pleegt
te onderhouden, naast de veren tusschen Kam-
perland en Veere en tusschen Wolphaartsdijk
en Kortgene.
'Het kan daarom zjjn nut hebben er hier
eens op te wijzen, dat van deze zijde inder-
daad alles gedaan wordt wat met de beschik-
bare middelen mogelijk is. Daarbij moge
voorop gesteld worden, dat de Provinciale
vloot reeds in sterkte verminderd is doordat
Defensie op twee van de kleinere motorbooten
beslag heeft gelegd. Voorts zijn niet alle
overigens beschikbare schepen geschikt om
er zich een weg mede door het ijs te banen.
In het bijzonder geldt dit voor de z.g. ferry-
booten, die door de schroeven onder den voor-
steven al te kwetsbaar zijn en dientengevolge,
zou men trachten met een dezer booten zich
een weg te banen door eenigermate zwaar ijs,
al zeer spoedig in het ongereede zouden ge-
raken.
Dat desniettemin de dienst tusschen Vlis-
singen en Breskens tot dusver nog door het
m.s. ,,Prinses Juliana" wordt onderhouden, is
een gevolg van de omstandigheid, dat de hoe-
danigheid van het ijs hier ter plaatse nog geen
ernstige bezwaren oplevert. Hooger op de
rivier, waar meer en zwaarder ijs voorkomt,
zijn echter de ferry-booten, om de zooeven
aangeduide reden, volstrekt onbruikbaar; men
zou daar, wilde men de diensten trachten in
stand te houden, derhalve aangewezen zijn op
een der andere schepen, de ,,lLuctor et
Emergo", de ,,Schouwen" of de Ooster
schelde". Doch, daargelaten de vraag of deze
schepen die nu eenmaal niet als ijsbrekers
gebouwd zijn op den duur bestand zouden
blijken tegen hun taak, doet zich hier nog een
andere moeilijkheid voor.
Ging het er enkel om door een vast ijsdek
een geul te breken en die open te houden, dan
zou dit, al dan niet met behulp van een ijs-
breker, wel mogelijk blijken. Doch de Schelde
,,zit" niet, zooals thans met onze groote rivie-
ren het geval is. De ijsmassa's, die een schip
bij zijn vaart op de Schelde ontmoet, zijn geen
vaste massa's, aan een bepaalde plaats ge-
bonden, doch, soms zeer groote, ijsschotsen,
die op het water drijven en onderworpen zijn
aan den invloed van eb en vloed. Daardoor
ontstaat de mogelijkheid, dat een schip, dat
bezig is zich door zoo'n ijsveld heen te wreken,
met dat ijsveld zelf door het getij wordt mee-
genomen. Zoo zou het dus mogelijk zijn, om
een voorbeeld te nemen, dat een schip van den
steiger te Walsoorden vertrekt, doch onder-
weg op een ijsveld stuit, dat de rivier af komt
drijven, om, terwijl het bezig is zich daardoor
een weg te banen, door dat ijsveld op de etr
te worden meegenomen, zoodat van het be-
reiken van de haven van Hansweert geen
sprake kan zijn en men al tevreden mag
wezen, wanneer men op een meer stroomaf-
waarts gelegen punt den overkant bereikt.
Het spreekt wel van zelf, dat het z66 niet
altijd gaat en dat het inderdaad ook nu nog
mogelijk is, met een vaartuig van Hansweert
naar Wlalsoorden of omgekeerd te komen,
doch het spreekt evenzeer vanzelf, dat de
kansen van het welslagen van zulk een tocht
uiterst onregelmatig over den tijd verdeeld
zijn en dat het Provinciaal Bestuur, aange
nomen al, dat het meeftde hierbij de vloot der
Provincie te mogen wagen, toch nimmer op
deze wijze een veerdienst zal gaan exploi-
teeren, waarvan slechts den ding zeker zou
zijn: dat het publiek in elk geval er door zou
worden gedupeerd, omdat op een dergelijken
dienst als schakel tusschen andere verbindin-
gen, in geen enkel opzicht zou kunnen worden
gerekend!
Men zal wellicht de vraag stellen, of het
niet mogelijk is door het in de vaart brengen
van andere booten de hiervoor gesehetste
moeilijkheden te overwinnen. Doch daarge
laten dat dergelijke booten in of buiten de
provincie niet beschikbaar zijn, zou daarmee
toch geen vaste en regelmatige verbinding
onderhouden kunnen worden, omdat voor een
dergelijke overtocht, gesteld al dat zij ten-
slotte zou slagen, meer tijd noodig zal zijn,
als daarvoor binnen het kader der dienst-
regeling beschikbaar kan worden gesteld.
Reizigers zouden, indien zij al de overkant
bereikten, toch in verreweg de meeste geval-
len elke aansluiting missen.
Tenslotte nog twee opmerkingen. In de
eerste plaats dient er op gewezen te worden,
dat naast eb en vloed ook de wind een be-
langrijke factor Uitmaakt bij het vormen der
ijsbarrieres. Waar op het eene oogenblik
open water ligt, kan op een volgend oogenblik
een meer of minder groot ijsveld komen te
liggen en aldus een onverwachte hinderpaal
voor de soheepvaart opleveren. In de tweede
plaats is op de geheele rivier de betonning
verdwenen, waardoor in elk geval de vaart
in het donker zelfs voor ter plaatse bekende
varenslieden praktisch onmogelijk wordt.
Uit dit alles blijkt wel, dat de verlangens
van het publiek, hoe begrijpelijk overigens,
bezwaarlijk in vervulling zullen kunnen gaan,
zoolang de huidige weersomstandigheden aan-
houden. Evenwel, de zaak heeft de voile
aandacht van het Provinciaal Bestuur, dat
niets zal nalaten om de verbindingen zoo
goed mogelijk in stand te houden. Daartoe
heeft het reeds beslag gelegd op de „Konings-
plaat", een gewezen tender van de Holland
Amerika-lijn, die daarheen gedirigeerd zal
worden, waar hij nuttig zal kunnen werken.
De vraag, of het mogelijk is, op nog andere
zoodanige schepen beslag te leggen, zal on
getwijfeld worden overwogen, wanneer daar-
aan blijkt behoefte te bestaan. Men zal even
wel in het oog dienen te houden, dat door het
gebruik van deze en dergelijke vaartuigen
wel het reizigersverkeer eenigermate zal kun
nen worden geholpen, doch dat het autover-
keer daarbij slechts weinig of geen baat zal
vinden. Voor automobilisten blijft daarom
van en naar Zeeuwsch-Vlaanderen de verbin
ding VlissingenBreskens en omgekeerd, van
en naar Schouwen-Duiveland die over het
Zijpe aangewezen.
Tenslotte kan nog worden medegedeeld, dat
het Provinciaal Bestuur zich tot den Minister
van Waterstaat heeft gewend met het ver
zoek om, zoolang de weersgesteldheid het on
derhouden der verbindingen te water zoo be
zwaarlijk maakt, de luchtlijn Rotterdam
HaamstedeVlissingen weder in werking te
doen stellen.
BEPERKING VOOR HET GRENSVERKEER
op de met slagboomen af gesloten
wegen voor goetderen en vervoermid-
delen, voor welke douane-fofimali-
teiten vereisdht zyn.
In aansluiting op de publicatie in de Ned.
Staatscourant van 6 Nov. 1939, no. 217, wordt
in de Staatscourant van Maandag het volgen
de bekend gemaakt.
In verband met de sluiting van Duitsche
zijde van het verkeer te Iande over de Duitsch-
Nederlandsohe grens van 8 uur 's avonds tot
7 uur 's morgens (midden-Europeeschen tgd)
uitgezonderd wat betreft het spoorwegver-
keer, worden de Nederlandsche grenskantoren
der invoerrechten aan die grens voor in- en
uitvoer langs landwegen, met ingang van 12
Februari tot nader order gesloten van 20 tot
6 uur Amsterdamschen tijd) en gedurende
den sluitingstijd, welke volgens de thans gel-
dende regeling buiten dit tijdvak valt.
Nederlandsch-Belgische grens.
Ten aanzien vaij de openstelling en sluiting
van de grenskantoren der invoerrechten aan
de Nederlandsch-Belgische grens gelegen, blij-
ven de bestaande regelingen van kracht.
De op verschillende wegen in het grensge-
bied ingevolge art. 195bis van de gewijzigde
algemeene wet van 26 Augustus 1822 (St.bl.
no. 38) aangebrachte of nog aan te brengen
douaneslagboomen worden gedurende de t(jd-
stippen, dat de grenskantoren der invoerrech
ten zijn gesloten, niet geopend behoudens de
hierna bedoelde afwijkingen.
Tijdens de sluiting van de slagboomen zal
het binnenkomen en uitgaan langs de over de
Nederlandsch-Duitsche of de Nederlandsch-
Belgische grens voerende landwegen, met alle
goederen, gebezigde vervoermiddelen hier-
onder begrepen, krachtens de artikelen 135 en
143 van genoemde algemeene wet zijn verbo-
den, met dien verstande, dat het verkeer blqft
toegelaten met goederen en vervoermiddelen,
welke langs de gesloten boomen kunnen pas-
seeren, voor zoover daarvoor geen douanefor-
formaliteiten vervuld behoeven te worden.
II itzonderingen.
De slagboomen bjj de grenskantoren Oud-
Vroenhoven en Ittervoort worden dag en
nacht bediend.
De slagboom te Baarle Nassau wordt be
diend van 1 April tot en met 30 September
van 6.30 tot 20.30 uur en van 1 October tot en
met 31 Maart van 8 tot 20.30 uur.
De te Goirle geplaatste slagboom wordt in
het tijdvak 1 April tot en met 30 Sept. van
6.30 tot 24 uur en van 1 October tot en met
31 Maart van 7 tot 24 uur bediend.
De slagboom te Bergeijksche Barriere wordt
dag en nacht en die te Reusel in het tijdvak
4 Nov. tot en met 31 Maart van 8 tot 21.30
uur bediend.
De te Putten en te Nispen geplaatste slag
boomen worden bediend van 6.30 tot 24 uur.
Uitzondering betreffende Zeeeuwsch-
Vlaanderen.
De te Eede geplaatste slagboom wordt be
diend van 7 tot 23 uur, die te Kapellebrug
van 6.30 tot 1 uur 's nachts, te Sas van Gent
dag en nacht, en te Sluis in het tijdvak 4
{November tot en met 31 Maart van 7 tot
21.30 uur en van 1 April tot en met 3 Novem
ber van 7 tot 0.30 uur 's nachts.
Deze uitzonderingen komen overeen met de
regeling die door de Kamer van Koophandel
en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen voor
het passeeren der Zeeuwsch-Vlaamsche grens
van en naar Belgie langs enkele kantoren in
den vroegen morgen of laten awnd is in over-
weging gegeven, terwijl zooals blijkt ook is
voldaan aan het verzoek het kantoor te Sas
van Gent voortdurend open te stellen, waar
door is voorkomen dat Zeeuwsch-Vlaanderen
des nachts geheel geisoleerd zou zijn en het
ook niet mogelijk zou zijn geweest des nachts
via Belgie van of naar het overig deel van
Nederland te rijden.
VOORRANGSBORDEN BIJ DE BRUGGJEN
TE SAS VAN GENT.
Bjj den A.N.W.B. is bericht ingekomen van
den ingenieur van den Rjjkswaterstaat in
het arrondissement Terneuzen, dat aan het
verzoek van den Bond om voorrangsborden
te plaatsen bij de bruggen over den West- en
den Middenkanaalarm zal worden voldaan.
Deze maatregel zal de verkeersregeling ten
goede komen.
EEN RAMP VOORKOMEN.
Zondagmorgen wilde, meldt de Midd. Crt.,
de garagehouder F. G., te Schoondijke een
vrachtauto van den heer C. Beeke, die bij
hem in de garage stond, op gang brengen.
Door onopgehelderde oorzaak geraakte de
carburator van de motor in brand en ont-
stond een zeer gevaarlijke situatie daar vaten
benzine en olie in de onmiddeliyke nabijheid
waren. Geholpen door eenige voorbijgangers
gelukte het G. de auto brandende en wel bui
ten te duwen. Met behulp van een snelblus-
scher en door sneeuw over de motorkap te
werpen slaagde men er vrij spoedig in de
vlammen te dooven. Een en ander veroor-
zaakte veel consternatie. De veroorzaakte
schade is betrekkelijk gering. De heer G. is
tevens depothouder van een benzinetank.
Dank zij het kordaat optreden van G. bleef
de betrokken buurt voor een ramp gevrtj-
waard.
SNEEUW BELEMMERT VERKEER.
De sneeuwval heeft Maandag veel stagnatie
in het verkeer verwekt. Vooral de stoom-
tram BreskensMaldeghem ondervond hier
van onaangename gevolgen. De eerste tram,
welke te 8.02 in Breskens moest arriveeren,
kon eerst's middags om 3.30 haar reis voort-
zetten. Juist even voor de kom der gemeen-
te waren de tramrails zoodanig onder de
sneeuw bedolven, dat de tram niet meer
vooruit kon, schrijft de VI. Crt.
De dienst werd in den loop van den dag
van hieruit tot aan de Provinciale boot en
terug met autobussen onderhouden.
Ook de autobusdienst in de richting Groede
e.o. moest ter plaatse worden onderbroken.
De passagiers moesten hier uitstappen en aan
de andere zijde van de opeengehoopte sneeuw
weder in een andere bus overstappen.
Den geheelen dag heeft het personeel der
betrokken Maatsohappij gewerkt om de
sneeuw daar op te ruimen.
DE BURGEMEESTER VAN GOES ZIEK.
Toestand eniattg.
Naar wij vernemen werd Maandagmorgen
de toestand van burgemeester Mr. Van Dus-
seldorp, die sinds eenige dagen in het zieken-