Oe oorlog in Europa. DE LUCHTAANVALLEN BOVEN DE NOORDZEE. TERNEUZEN, 31 JANUAR11940. log tot officier kunnen worden bevorderd, in- dien zij eon goede opleiding hebben genoten. Deze buitengewone maatregel is noodig in verband met de uitbreiding van de vlootope- raties en de steeds dringender wordende be- hoefte Euan officieren. Sedert het uitbreken van den oorlog zijn bijna 1000 man tijdelijk tot officier bevorderd. BARCELONA VIERDE FEEST. Bercelona heeft feestelijk herdacht, dat de troepen van Franco Vrijdag een jaar geleden de stad hebben bezet. Er werd een parade ge- houden, waaraan werd deelgenomen door het gamizoen, de falanx-jeugd en de vakorgani- saties. Delegaties van de Duitsche en Italiaan- sche kolonies woonden de parade bij. Vervol- gens werd een monument ter herinnering aan de ovarwinning onthuld. Spaansche politieke gevangenen, wien krachtens het Vrijdag aangenomen decreet amnestie is toegezegd, zullen niet v6or 1 April 1941 in vrijheid gesteld worden. De amnestie heeft in Spanje groote voldoening gewekt. BLOKKADE TE TIENTSIN VERSCHERPT. Het Britsohe consulaat te Tientsin is er of- ficieel van in kennis gesteld, dat de Japan- sche blokkade tegen de Britsche en Fransehe concessies te Tientsin op drastisohe wijze verscherpt is. De controle aan de afzettingen zou intensiever worden, terwijl de prikkel- araadafscheiding weer onder stroom staan. Als reden wordt opgegeven, dat den laatsten tijd veel Chineezen gepoogd hebben over de draden heen te klimmen om de concessie bin- nen te komen. ZWEDEN VERLOOR 60.000 TC(V EN ONGEVEER 200 MAN. Nya Daglight Allehanda schrijft, dat tot- dusver 29 Zweedsche schepen, tezamen rond 60.000 bruto registerton, door den oorlog ver- loren zijn gegaan. Ongeveer 200 Zweedsche matrozen zijn daarbij om het leven gekomen. In de eerste vijf maanden van den wereldoor- log verloor de Zweedsche koopvaardijvloot slechts 16 schepen met een inhoud van 18.778 bruto registerton. HUISZOEKIN GEN BIJ VLAAMSOHGEZINDEN TE BRUSSEL EN TE GENT. Op verzoek van den rechter van instructie te Antwerpen, hebben te Brussel, bij Vlaamschgezinde personen, weer verscheidene huiszoekingen plaats gehad. Zoo werd, in de voorstad Koekelberg, het archief van de Vlaamsche Harmonie te Brussel en van een Vereeniging voor briefwisseling tusschen leden van den Dietschen stam" in beslag ge- nomen. Naar verluidt bracht de politie on- lsings te Gent ook een bezoek aan den zetel van het Vlaamsch geneesheerenverbond, welk verbond zoo pas zijn oud-voorzitter prof. dr. C. Heyimans als Nobelprijswinnaar huldigde en begaf zich eveneens bij den secretaris van de afdeeling Gent van den Vlaamschen toe- ristenbond. LIJKEN VAN OFVARENDEN VAN DE EXMOUTH AANGESPOELD. Aan de Engelsche kust zijn, volgens Havas, vijftien lijken aangespoeld. Men gelooft, dat het leden der bemanning van den torpedo- bootjager Exmouth zijn, welke onlangs met man en muis is vergaan. Er werden nog meer lijken opgemerkt, doch de woelige zee maakte het onmogelijk deze op te halen. Op een andere plaats aan de kust, heeft men een stuk wrakhout aange- troffen, waarop het woord Exmouth te lezen was. MIJNONTPBOFFING OP DE ENGELSOHE KUST. Dinsdagochtend is een mijn ontploft op het strand van een badplaats aan de Engelsche Oostkust. In den zeemuur werd een groot gat geslagen en de ramen van het voor- naamste hotel van de plaats en van de huizen in wijden omtrek werden ingedrukt. Stuk- ken ijzer van de mijn kwamen terecht in de straten op een afstand van 300 M. van de plaats der ontploffing. HET VATIC AAN EN FRANCO. Havas meldt uit Vaticaanstad: De onderhandelingen tusschen het Vaticaan en generaal Franco over een nieuw concor dant zijn op een dood punt gekomen. De am- bassadeur van Spanje bij den Paus, Jose Yanguas Messia, is naar Madrid gegaan om mondeling verslag uit te brengen van zijn besprekingen en nieuwe instructies te vragen. Hoewel de onderhandelingen in hartelrjken geest verloopen, handhaven toch beide par- tijen hun standpunt. De moeilijkheid is de benoeming van de bisschoppen in Spanje. Franco eischt dit voorrecht voor de Spaansche regeering op, en wil het Concordaat van 1851 hersteld zien of een nieuw Ooncordaat sluiten, waarin wordt erkend, dat de Spaansche regeering het recht heeft de bisschoppen te benoemen. Het Vaticaan daarentegen beschouwt het oude concordaat vernietigd door de instorting van de Spaansche monarchie en de afschaf- fing van de begrooting voor eeredienst door de republikeinsche regeering. Bovendien wil het Vaticaan de benoeming van de bisschop- schoppen in alle landen gelrjk maken, zich hierbij beroepend op Benedictus XV, die bij de instorting van de Midden-Europe eache mo- gendheden in 1918 verklaarde, dat een radi- cale wijziging van het bewind in een staat de concordaten met het vorige bewind gesloten, vemietigt. Ook wijst het Vaticaan op de concordaten welke Pius XI tusschen 1922 en 1928 heeft gesloten, waarbij het recht bis schoppen te benoemen werd voorbehouden aan de kerk. Hoewel nog geen oplossing is gevonden, hoopt men te Rome toch, dat het mogelijk zal zijn een oplossing te vinden, welke beide partijen voldoet. OVEREENKOMST TUSSCHEN DE PARTIJEN VAN HERTZOG EN MALAN, De parlementsfracties, die onder leiding staan van den oud-premier, Hertzog, en den leider der nationalistische partrj, Malan, zijn tot overeenkomst gekomen over onderlinge samenwerking. Deze overeenkomst zal nog moeten worden goedgekeurd door de congres- sen van beide groepen. Zondagavond is een verklaring uitgegeven, waarin gezegd wordt, dat beide partijen ,,ervan overtuigd zijn, dat de republikeinsche reg^eringsvorm, geschei- den van de Brtische kroon, het best past bij de tradities en het streven van het Zuid- Afrikaansche volk". Voortgaande zegt de verklaring, dat dit de eenige doeltreffende waarborg is, dat Zuid- Afrika niet weer ,,meegesleept zal worden in de oorlogen van Groot-Brittannie". Het feit, dat de nationalistische partij vast hield aan het republikanisme heeft de beide groepen verdeeld gehouden bij de onderhan delingen, die sedert November j.l. hebben ge- duurd. De nieuwe partij (die den naam „Her- vereenigde nationalistische'' of ,,volkspartij' zal dragen) zal er naar streven alle hinder- palen uit den weg te ruimen, die de berei- king van dit doel het republikanisme belemmeren. De verklaring zegt nog, dat de Republiek alleen bereikt kan worden op den breeden grondslag van den nationalen wil en met behoorlijk rekening houden met de ge- lijke taal- en cultureele rechten van beide deelen der blanke bevolking. „Dit kan alleen tot stand gebracht worden als een speciaal, bepaald mandaat van de kiezers en niet als resultaat van alleen maar een parlementaire meerderheid. Het lidmaatschap van de partij zal niet ontzegd worden aan een nationaal ge- zinden Afrikaner, die bereid is de partijver-. plichtingen te onderschrijven, maar die niet overtuigd is van de wenschelijkheid der in- stelling van een republiek in de huidlge om- standigheden". NOG VEERTIEN OFVARENDEN VAN DE „GRAF SPEE" TE MONTEVIDEO GEINTERNEERD. Reuter meldt uit Montevideo: De regeering van Uruguay heeft bij decreet bepaald, dat de veertien leden van de beman ning van de „Graf Spee'', die zich nog steeds in Uruguay bevinden zonder geintemeerd te zijn, thans ook zullen worden geinterneerd. De Duitsche legatie had gevraagd de tot deze veertien behoorende officieren te be- schouwen als hulp-vlootattachd's. Bij de nu geinterneerden bevonden zich ook de vier mannen, die de ,,Graf Spee" in de lucht heb ben laten vliegen en aan boord van de „Taoo- ma" werden gearresteerd. Zij zijn alien ge- wond en bevinden zich thans in een zieken- huis. EEN TREIN MET 15 MILLIOEN POND STERLING IN GOUI). Een hoeveelheid goud ter waarde van vijf tien millioen pond sterling, vertegemvoordi- gende het aan Turkije verleende crediet tot versterking van zijn munt, krachtens de jongste Britsch-Fransch-Turksche overeen komst is te Ankara per extra trein uit Syrie aangekomen. Het goud is opgeborgen in de kelders van de Turksche nationale Bank. EEN MILLIOEN POLEN NAAR DUITSCHLAND. Wij lezen in de Frankfurter Ztg. dat in de Nationalsozialistische Landpost wordt mede- gedeeld, dat de beperking van het verbruik van stikstof ten behoeve van den landbouw veranderd is van 75 in 95 pet. van het hoog- ste jaarlijksche gebruik. Daardoor zijn kali en stikstof in volkomen toereikende mate be- schikbaar. Ook, zoo gaat het bericht verder, is de voorziening met arbeidskrachten verzekerd. Aanknoopende aan de ervaring van den wereldoorlog, toen ongeveer 500.000 buiten- landers, voomamelijk Polen, in den Duitschen landbouw werkten, is voor 1940 een bijzonder grootscheepsehe regeling in voorbereiding. Het gaat er ditmaal om ook de gaten, ver- oorzaakt door het oproepen van reservisten, te stoppen. Het ligt in het voomemen in totaal, alleen nit vroeger Polens gebied, een millioen ar beidskrachten te gebruiken. Reeds eind Januari zullen deze arbeids krachten beginnen aan te komen. 750 JODEN KOMEN OP ILLEGALE WIJZE IN PALESTINA BINNEN. Vrijdag en Zaterdag zijn 750 Israelitische vluchtel'ingen, voor het meerendeel afkomstig uit Duitschland, die door een Grieksche boot zijn aangebracht, op illegale wijze Palestina binnengekomen. Men gelooft, dat de autori- teiten zullen toestaan, dat zij in het land blij- ven, zij het ook, dat zij in een kamp ten zui- den van Haifa onder bewaking zullen worden gesteld. In het kader van de verkenningsvluchten boven de Noordzee, aldus meldt het Duitsche Nieuwsbureau uit Berlijn, zijn op 29 Januari gewapende handelssehepen, voorpostenbpoten en begeleidingsvaartuigen aangevallen. In weerwil van een krachtig afweergeschut en het gebruik van jachttoestellen werden zeven handelssehepen en twee voorpostenbooten vernietigd. Bij Hartlepool werd een vijande- lijk toestel neergeschoten. De deelnemende Duitsche vliegtuigen zijn alle teruggekeerd. NIEUWE F1NSCHE SUCCESSEN BIJ HET LADOGAMEER. Het was een legercommunique met goed nieuws voor de Finnen, dat Maandag te Hel sinki is uitgegeven. De voldoening bij de be- woners van de hoofdstad was duidelijk te constateeren. De Russische aanvallen aan het Ladoga-front werden niet alleen afgesla- gen, maar de Finnen wisten ook een aantal versterkte steunpunten van het roode leger te veroveren. In totaal maakt het leger- bericht melding van 1250 gesneuvelde Russen en 10 krijgsgevangenen. Bovendien is een aanzienlijke hoeveelheid wapens buit gemaakt. Het communique luidt als volgt: Te land: Op de Karelische landengte geen nieuws. Ten N.O. van het Ladogameer is het plaatselijk tot zeer felle gevechten gekomen. Onze troepen sloegen alle vijandelijke aanval len af en veroverden enkele vijandelijke ver sterkte punten. De vijandelijke verliezen in den loop van een dag vechten bedroegen ongeveer 800 dooden en 160 krijgsgevangenen. Onze troe pen vernielden vier tanks en een pantser- wagen en maakten 4 kanonnen, 15 maehine- geweren en een groote hoeveelheid andere wapens buit. Een vijandelijke transport- colonne met honderd paarden werd ver nietigd. In den Aittoki-sector zijn Sovjet-detache- menten teruggeslagen, toen zij een omtrek- kende beweging traohtten te maken. Vier- honderdvijftig Russische dooden bleven op het gevechtsterrein achter. Van de andere sectoren is niets te vermel- den. Ter zee: Niets van belang. In de lucht: Russische vliegtuigen hebben de districten van Kotka, Loviisa, Hango en Raumo verkend, en in Noord-Finland heeft de Russische luchtmacht Hyrynsalmi en Kuhmoniemi gebombardeerd, waardoor eenige branden zijn ontstaan. Onze luchtmacht heeft verkennings- en verdedigingsvluchten ge maakt en daarbij bommen laten vallen op Russische troepenconcentraties. De vijand heeft een observatie-ballon en twee vliegtui gen verloren. CHyrynsalmi bevindt zich ten Z.W. van Suomussalmi en Kuhmoniemi ten Oosten van Kajani; Loviisa en Raumo, resp. aan de Z.- en Z.W.-kust). Na de publicatie van het jongste communi que raamt men in welingelichte kringen te Helsinki het aantal dooden, dat het Ladoga- offensief den Russen tot dusver heeft gekost, op 6500 en het aantal gewonden op ruim 20.000. BIJBELTENTOONSTELLING. Onder vrij groote belangstelling werd Dins- dagnamidag in het gebouw ..Emmanuel" de aangekondigde Bijbeltentoonstelling geopend, welke georganiserd was vanwege de Afdee ling Terneuzen e.o. van het Nederlandsch Bijbelgenootschap. De voorzitter, Dr. L. J. Cazemier, sprak een kort openingswoord, waarin hij o.a. her- innecde aan de heuglijke herdenking van het 125-jarig bestaan van het Nederlandsch Bijbel genootschap, welk feit het vorig jaar mocht worden herdacht. Er was steeds een zeer nauwe samenwer king tusschen het Britsche en het Buitenland- sche Bijbelgenootschap. Van het begin af tot nu toe mocht zij .zich verheugen in de mede- werking van ons Koninklijk 'Huis. De bedoeling is steeds, de menschen op een voordeelige wijze van een bijbel te voorzien, en om niet te vergeten den bijbel in vele talen te vertalen, om zoodoende de menschen in Indie en in de geheele wereld te kunnen be- reiken. Dat vraagt zeer groote offers. Ge- tracht wordt daarom den arbeid op velerlei wijze bekend te maken, waarvan ook deze tentoonstelling getuigd. Op het oogenblik is de Bijbel vertaald in 1008 verschillende talen. In Indie zijn reeds 200 verschillende talen. Hiervan zijn er 35 talen waarin de Bijbel reeds is overgezet. Ook de verspreiding van den Bijbel onder de gemobiliseerden in ons land is door het Nederlandsch Bijbelgenootschap ter hand ge- nomen, waarmede het Bijbelgenootschap een zeer uitgebreide doch nuttige taak op zich heeft genomen. Met een woord van dank voor de spontane medewerking van inzenders van oude Staten- Bijbels, en na voor te zijn gegaan in gebed, verklaarde de voorzitter de tentoonstelling voor geopend. Van de gelegenheid om de tentoonstelling te bezoeken werd in den loop van den dag een tamelijk drult gebruik gemaakt. Vooral de inzending van den Ouden Staten- vertaling stond bij het publiek zeer in de belangstelling, H. B. S.-SCHAATSWEDSTRIJDEN. Hedenochtend hadden op de banen van de IJsclub .Terneuzen" wedstrijden plaats voor leerlingen en leeraren van de Rijks H. B. S. alhier. De uitslagen hiervan waren als volgt: Jongens van 11 t/m 13 jaar. Afstand 1 en 2 ronden. 1. Aim.6 Lafort te Sas van Gent; 2. Frans Nieuwenhuijzen. Meisjes van 11 t/m 13 jaar. Afstand 1 ronde. 1. Loeki Fijn van Draat; 2. Jos. van Tienhoven te Hoek. Jongens van 14 en 15 jaar. Afstand 1, 2 en 5 ronden. 1. Donald Stellingwerf2. Richard van Damme. Jongens van 16 en 17 jaar. Afstand 1 ronde. 1. Hans Tazelaar; 2. Willem Wisse te Zaamslag. Afstand 2 ronden. 1. Hans Tazelaar; 2. Henk Jagtenberg te Sluiskil. Afstand 5 ronden. 1. Henk Jagtenberg; 2. Adri Hack. Meisjes van 16 en 17 jaar. Afstand 1 en 2 ronden. 1. Oo van Pienbroek; 2. Ina Stokvis. Jongens van 18 jaar en ouder. Afstand 1 ronde. 1. Andre Stellingwerf; 2. Kees Hack. Afstand 2 ronden. 1. Eugene de Vriend te Sas van Gent; 2. Andre Stellingwerf en Marcel Verplahken te Sas van Gent. Afstand 5 ronden. 1. Andr6 Stellingwerf; 2. Marcel Verplanken. Estafette jongens onder 16 jaar. 4X1 ronde. Ko Jurry - Piet Meeuwsen - Jan de Ridder - Adri Schijve. Estafette meisjes. 4X1 ronde. Jos. van Tienhoven - Loeki Fijn van Draat - Ina Stok vis - Co van Pienbroek. Estafette jongens boven 16 jaar en ouder. 4X1 ronde. Kees van der Stighel - Hans Tazelaar - Donald en Andre Stellingwerf. Schoonrijden. 1 en 2. Richard van Damme en Willem Wisse. Hardrijden voor leeraren. 1. J. Stelling werf; 2. G. A. den Decker. DE PROV. STOOM(BOOTDIENSTEN OP DE WEST ER-SCHELDE. Vragen van den heer De Lange, De heer A. de Lange, lid van de Provinciale Staten van Zeeland, heeft de volgende vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld: 1. Zijn Ged. Staten bereid, gezien de groote hinder en het niet geringe ongerief, speciaal voor Oostelijk ZeeuwschWlaanderen en voor Zuid-Reveland, voortvloeiend uit de stopzet- ting van de Prov. Stoombootdiensten Terneu zenHoedekenskerke en HansweertWal- soorden nader te onderzoeken, of het moge lijk is op beide lijnen, of althans op laatst- genoemde lijn, dagelijks alsnog enkele vaar- ten bjj daglicht te doen plaats hebben? 2. Indien mocht blijken, dat een hervat- ting, als in vraag 1 bedoeld, met de motor- booten van den Prov. Stoombootdienst niet mogelijk is, zijn Ged. Staten dan bereid, pogin- gen aan te wenden om deze dan te doen plaats hebben met zulke booten (sleepbooten of andere), die met minder bezwaar de Wester- Schelde bij ijsgang kunnen bevaren, teneinde althans voor het personen- en postvervoer aan de emstigste bezwaren tegemoet te komen en ook bij intredende dooi het verkeer eerder dan met de motorbooten het geval zou zijn, weer gedeeltelijk te kunnen herstellen? Opmerking van de redactie. De stagnatie in het verkeer over de Schelde door de ijsgang schept voor velen groot onge rief. Hoevelen ondervinden dat dagelijks alleen al aan de ongeregelde of late ontvangst van de poststukken. Evenwel het ijs is, wan- neer de wintervorst streng heerscht, een macht, waartegen het moeilijk vechten is. Dat ondervindt men blijkens de dagblad- berichten overal en er zijn wel streken, die er, voor wat betreft de verkeersmogelijkheden, nog heel wat hachelijker voorstaan dan wij hier in Zeeuwsch-Vlaanderen. Begrijpelijk is het, dat verschillende opmer- kingen worden gemaakt en denkbeelden ge- opperd door stuurlieden aan den wal, om het ongerief tot de minst mogelijken omvang te beperken. Zoo werd al vlug door een journa list het idee gelanceerd: indien de provincie hare motorbooten in de haven wenscht te houden (waarvoor zij een zeer grondige reden heeft, omdat die tegen de ijsvelden niet be- stand zijnkan zij dan geen sleepbooten char- teren om het verkeer te onderhouden. Nu is het wel juist, dat verschillende sleep booten er op gebouwd zijn, dat zij door een ijsveld kunnen manoeuvreeren en zelfs ook dienst doen als ijsbrekers. Maar bedenken zij die zoo'n voorstel lanceeren, er wel over, of sleepbooten vaartuigen zijn om vooral bij gure koude, bij zware vorst en sneeuwval passa- giers over de rivier, die thans een ijszee ge- lijkt, te zetten, aangezien zij voor bergen van passagiers geen de minste accomodatie bie- den? Men zou op die sleepbooten dan nog wel inderhaast kajuiten moeten bouwen met een inrichting om ze te verwarmen. Het ver- wonderde ons wel, dat niet eerder op d e z e n kant der kwestie de aandacht is gevestigd. Wij doen dit, nu de heer De Lange, aan dat geopperde idee uitbreiding geeft, door zijn vraag aan het Gedeputeerd college, en voegen hieraan toe, dat wij, niettegenstaande ons be zwaar, voile waardeering hebben voor de be langstelling en het initiatief dat dit Staten- lid betoont, door althans een poging aan te wenden om verbetering te krijgen in den be- staanden toestand, welke wij echter hopen, dat door het intreden eener mildere tempe- ratuur spoedig op ntauurlijke wijze zal kun nen worden opgelost. Er bestaan reeds plannen. Een beschouwing over den toestand van officieele zijde. Zeer toevallig ontvingen wij, nadat wij vorenstaande geschreven hadden van het Provinciaal Bestuur het volgende schrijven: Als gevolg van den ijsgang, zoowel op de Wester- als de Oosterschelde, zijn de verbin- dingen tusschen de verschillende deelen van onze provincie, voor zoover die over het water onderhouden plegen te worden, geheel of bijna geheel stilgelegd. Ongetwijfeld beteekent dit voor het reizend publiek een groot ongerief en het is begrijpelijk, dat men zich afvraagt of wel alles gedaan wordt om de aldus voor velen gerezen moeilijkheden uit den weg te ruimen. In het bijzonder wordt die vraag, openlijk of binnenskamers, gericht tot het Provinciaal Bestuur, dat op de Westerschelde vier, op de Oosterschelde e<5n bootdienst pleegt te onderhouden, naast de veren tusschen Kam- perland en Veere en tusschen Wolphaartsdijk en Kortgene. 'Het kan daarom zjjn nut hebben er hier eens op te wijzen, dat van deze zijde inder- daad alles gedaan wordt wat met de beschik- bare middelen mogelijk is. Daarbij moge voorop gesteld worden, dat de Provinciale vloot reeds in sterkte verminderd is doordat Defensie op twee van de kleinere motorbooten beslag heeft gelegd. Voorts zijn niet alle overigens beschikbare schepen geschikt om er zich een weg mede door het ijs te banen. In het bijzonder geldt dit voor de z.g. ferry- booten, die door de schroeven onder den voor- steven al te kwetsbaar zijn en dientengevolge, zou men trachten met een dezer booten zich een weg te banen door eenigermate zwaar ijs, al zeer spoedig in het ongereede zouden ge- raken. Dat desniettemin de dienst tusschen Vlis- singen en Breskens tot dusver nog door het m.s. ,,Prinses Juliana" wordt onderhouden, is een gevolg van de omstandigheid, dat de hoe- danigheid van het ijs hier ter plaatse nog geen ernstige bezwaren oplevert. Hooger op de rivier, waar meer en zwaarder ijs voorkomt, zijn echter de ferry-booten, om de zooeven aangeduide reden, volstrekt onbruikbaar; men zou daar, wilde men de diensten trachten in stand te houden, derhalve aangewezen zijn op een der andere schepen, de ,,lLuctor et Emergo", de ,,Schouwen" of de Ooster schelde". Doch, daargelaten de vraag of deze schepen die nu eenmaal niet als ijsbrekers gebouwd zijn op den duur bestand zouden blijken tegen hun taak, doet zich hier nog een andere moeilijkheid voor. Ging het er enkel om door een vast ijsdek een geul te breken en die open te houden, dan zou dit, al dan niet met behulp van een ijs- breker, wel mogelijk blijken. Doch de Schelde ,,zit" niet, zooals thans met onze groote rivie- ren het geval is. De ijsmassa's, die een schip bij zijn vaart op de Schelde ontmoet, zijn geen vaste massa's, aan een bepaalde plaats ge- bonden, doch, soms zeer groote, ijsschotsen, die op het water drijven en onderworpen zijn aan den invloed van eb en vloed. Daardoor ontstaat de mogelijkheid, dat een schip, dat bezig is zich door zoo'n ijsveld heen te wreken, met dat ijsveld zelf door het getij wordt mee- genomen. Zoo zou het dus mogelijk zijn, om een voorbeeld te nemen, dat een schip van den steiger te Walsoorden vertrekt, doch onder- weg op een ijsveld stuit, dat de rivier af komt drijven, om, terwijl het bezig is zich daardoor een weg te banen, door dat ijsveld op de etr te worden meegenomen, zoodat van het be- reiken van de haven van Hansweert geen sprake kan zijn en men al tevreden mag wezen, wanneer men op een meer stroomaf- waarts gelegen punt den overkant bereikt. Het spreekt wel van zelf, dat het z66 niet altijd gaat en dat het inderdaad ook nu nog mogelijk is, met een vaartuig van Hansweert naar Wlalsoorden of omgekeerd te komen, doch het spreekt evenzeer vanzelf, dat de kansen van het welslagen van zulk een tocht uiterst onregelmatig over den tijd verdeeld zijn en dat het Provinciaal Bestuur, aange nomen al, dat het meeftde hierbij de vloot der Provincie te mogen wagen, toch nimmer op deze wijze een veerdienst zal gaan exploi- teeren, waarvan slechts den ding zeker zou zijn: dat het publiek in elk geval er door zou worden gedupeerd, omdat op een dergelijken dienst als schakel tusschen andere verbindin- gen, in geen enkel opzicht zou kunnen worden gerekend! Men zal wellicht de vraag stellen, of het niet mogelijk is door het in de vaart brengen van andere booten de hiervoor gesehetste moeilijkheden te overwinnen. Doch daarge laten dat dergelijke booten in of buiten de provincie niet beschikbaar zijn, zou daarmee toch geen vaste en regelmatige verbinding onderhouden kunnen worden, omdat voor een dergelijke overtocht, gesteld al dat zij ten- slotte zou slagen, meer tijd noodig zal zijn, als daarvoor binnen het kader der dienst- regeling beschikbaar kan worden gesteld. Reizigers zouden, indien zij al de overkant bereikten, toch in verreweg de meeste geval- len elke aansluiting missen. Tenslotte nog twee opmerkingen. In de eerste plaats dient er op gewezen te worden, dat naast eb en vloed ook de wind een be- langrijke factor Uitmaakt bij het vormen der ijsbarrieres. Waar op het eene oogenblik open water ligt, kan op een volgend oogenblik een meer of minder groot ijsveld komen te liggen en aldus een onverwachte hinderpaal voor de soheepvaart opleveren. In de tweede plaats is op de geheele rivier de betonning verdwenen, waardoor in elk geval de vaart in het donker zelfs voor ter plaatse bekende varenslieden praktisch onmogelijk wordt. Uit dit alles blijkt wel, dat de verlangens van het publiek, hoe begrijpelijk overigens, bezwaarlijk in vervulling zullen kunnen gaan, zoolang de huidige weersomstandigheden aan- houden. Evenwel, de zaak heeft de voile aandacht van het Provinciaal Bestuur, dat niets zal nalaten om de verbindingen zoo goed mogelijk in stand te houden. Daartoe heeft het reeds beslag gelegd op de „Konings- plaat", een gewezen tender van de Holland Amerika-lijn, die daarheen gedirigeerd zal worden, waar hij nuttig zal kunnen werken. De vraag, of het mogelijk is, op nog andere zoodanige schepen beslag te leggen, zal on getwijfeld worden overwogen, wanneer daar- aan blijkt behoefte te bestaan. Men zal even wel in het oog dienen te houden, dat door het gebruik van deze en dergelijke vaartuigen wel het reizigersverkeer eenigermate zal kun nen worden geholpen, doch dat het autover- keer daarbij slechts weinig of geen baat zal vinden. Voor automobilisten blijft daarom van en naar Zeeuwsch-Vlaanderen de verbin ding VlissingenBreskens en omgekeerd, van en naar Schouwen-Duiveland die over het Zijpe aangewezen. Tenslotte kan nog worden medegedeeld, dat het Provinciaal Bestuur zich tot den Minister van Waterstaat heeft gewend met het ver zoek om, zoolang de weersgesteldheid het on derhouden der verbindingen te water zoo be zwaarlijk maakt, de luchtlijn Rotterdam HaamstedeVlissingen weder in werking te doen stellen. BEPERKING VOOR HET GRENSVERKEER op de met slagboomen af gesloten wegen voor goetderen en vervoermid- delen, voor welke douane-fofimali- teiten vereisdht zyn. In aansluiting op de publicatie in de Ned. Staatscourant van 6 Nov. 1939, no. 217, wordt in de Staatscourant van Maandag het volgen de bekend gemaakt. In verband met de sluiting van Duitsche zijde van het verkeer te Iande over de Duitsch- Nederlandsohe grens van 8 uur 's avonds tot 7 uur 's morgens (midden-Europeeschen tgd) uitgezonderd wat betreft het spoorwegver- keer, worden de Nederlandsche grenskantoren der invoerrechten aan die grens voor in- en uitvoer langs landwegen, met ingang van 12 Februari tot nader order gesloten van 20 tot 6 uur Amsterdamschen tijd) en gedurende den sluitingstijd, welke volgens de thans gel- dende regeling buiten dit tijdvak valt. Nederlandsch-Belgische grens. Ten aanzien vaij de openstelling en sluiting van de grenskantoren der invoerrechten aan de Nederlandsch-Belgische grens gelegen, blij- ven de bestaande regelingen van kracht. De op verschillende wegen in het grensge- bied ingevolge art. 195bis van de gewijzigde algemeene wet van 26 Augustus 1822 (St.bl. no. 38) aangebrachte of nog aan te brengen douaneslagboomen worden gedurende de t(jd- stippen, dat de grenskantoren der invoerrech ten zijn gesloten, niet geopend behoudens de hierna bedoelde afwijkingen. Tijdens de sluiting van de slagboomen zal het binnenkomen en uitgaan langs de over de Nederlandsch-Duitsche of de Nederlandsch- Belgische grens voerende landwegen, met alle goederen, gebezigde vervoermiddelen hier- onder begrepen, krachtens de artikelen 135 en 143 van genoemde algemeene wet zijn verbo- den, met dien verstande, dat het verkeer blqft toegelaten met goederen en vervoermiddelen, welke langs de gesloten boomen kunnen pas- seeren, voor zoover daarvoor geen douanefor- formaliteiten vervuld behoeven te worden. II itzonderingen. De slagboomen bjj de grenskantoren Oud- Vroenhoven en Ittervoort worden dag en nacht bediend. De slagboom te Baarle Nassau wordt be diend van 1 April tot en met 30 September van 6.30 tot 20.30 uur en van 1 October tot en met 31 Maart van 8 tot 20.30 uur. De te Goirle geplaatste slagboom wordt in het tijdvak 1 April tot en met 30 Sept. van 6.30 tot 24 uur en van 1 October tot en met 31 Maart van 7 tot 24 uur bediend. De slagboom te Bergeijksche Barriere wordt dag en nacht en die te Reusel in het tijdvak 4 Nov. tot en met 31 Maart van 8 tot 21.30 uur bediend. De te Putten en te Nispen geplaatste slag boomen worden bediend van 6.30 tot 24 uur. Uitzondering betreffende Zeeeuwsch- Vlaanderen. De te Eede geplaatste slagboom wordt be diend van 7 tot 23 uur, die te Kapellebrug van 6.30 tot 1 uur 's nachts, te Sas van Gent dag en nacht, en te Sluis in het tijdvak 4 {November tot en met 31 Maart van 7 tot 21.30 uur en van 1 April tot en met 3 Novem ber van 7 tot 0.30 uur 's nachts. Deze uitzonderingen komen overeen met de regeling die door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen voor het passeeren der Zeeuwsch-Vlaamsche grens van en naar Belgie langs enkele kantoren in den vroegen morgen of laten awnd is in over- weging gegeven, terwijl zooals blijkt ook is voldaan aan het verzoek het kantoor te Sas van Gent voortdurend open te stellen, waar door is voorkomen dat Zeeuwsch-Vlaanderen des nachts geheel geisoleerd zou zijn en het ook niet mogelijk zou zijn geweest des nachts via Belgie van of naar het overig deel van Nederland te rijden. VOORRANGSBORDEN BIJ DE BRUGGJEN TE SAS VAN GENT. Bjj den A.N.W.B. is bericht ingekomen van den ingenieur van den Rjjkswaterstaat in het arrondissement Terneuzen, dat aan het verzoek van den Bond om voorrangsborden te plaatsen bij de bruggen over den West- en den Middenkanaalarm zal worden voldaan. Deze maatregel zal de verkeersregeling ten goede komen. EEN RAMP VOORKOMEN. Zondagmorgen wilde, meldt de Midd. Crt., de garagehouder F. G., te Schoondijke een vrachtauto van den heer C. Beeke, die bij hem in de garage stond, op gang brengen. Door onopgehelderde oorzaak geraakte de carburator van de motor in brand en ont- stond een zeer gevaarlijke situatie daar vaten benzine en olie in de onmiddeliyke nabijheid waren. Geholpen door eenige voorbijgangers gelukte het G. de auto brandende en wel bui ten te duwen. Met behulp van een snelblus- scher en door sneeuw over de motorkap te werpen slaagde men er vrij spoedig in de vlammen te dooven. Een en ander veroor- zaakte veel consternatie. De veroorzaakte schade is betrekkelijk gering. De heer G. is tevens depothouder van een benzinetank. Dank zij het kordaat optreden van G. bleef de betrokken buurt voor een ramp gevrtj- waard. SNEEUW BELEMMERT VERKEER. De sneeuwval heeft Maandag veel stagnatie in het verkeer verwekt. Vooral de stoom- tram BreskensMaldeghem ondervond hier van onaangename gevolgen. De eerste tram, welke te 8.02 in Breskens moest arriveeren, kon eerst's middags om 3.30 haar reis voort- zetten. Juist even voor de kom der gemeen- te waren de tramrails zoodanig onder de sneeuw bedolven, dat de tram niet meer vooruit kon, schrijft de VI. Crt. De dienst werd in den loop van den dag van hieruit tot aan de Provinciale boot en terug met autobussen onderhouden. Ook de autobusdienst in de richting Groede e.o. moest ter plaatse worden onderbroken. De passagiers moesten hier uitstappen en aan de andere zijde van de opeengehoopte sneeuw weder in een andere bus overstappen. Den geheelen dag heeft het personeel der betrokken Maatsohappij gewerkt om de sneeuw daar op te ruimen. DE BURGEMEESTER VAN GOES ZIEK. Toestand eniattg. Naar wij vernemen werd Maandagmorgen de toestand van burgemeester Mr. Van Dus- seldorp, die sinds eenige dagen in het zieken-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 2