Als men het de eene toestaat, mag het de
andere niet geweigerd worden.
De heer DE VOS merkt op, dat van ver-
schillende zijden thans over deze kwestie ge-
sproken is. Ook door den Voorzitter wordt
toegestemd, dat door Burgemeester en Wet
houders met deze verhooging indertijd de
mogelijkheid van het verstrekken van melk
heeft voorgezeten.- Uit de notulen tolijkt
daarvan niets, ook niet uit het afdeelingsver-
slag. Het is niet onmogelijk, dat deze zaak
genoemd is, doch het staat spreker voor, dat
meer de bedoeling geweest is om de moge
lijkheid van melkverstrekking aan behoef-
tigen te openen, om naast verstrekking van
kleeding, ook de mogelijkheid van verstrek
king van melk mogelijk te maken. Daaruit
zou ook te verklaren zijn, dat toen gevraagd
werd of uit dien post ook melk verstrekt zou
kunnen worden, met „ja" geantwoord is. De
bedoeling daarvan is waarschijnlijk geweest,
melk te verstrekken in individueele gevallen,
aan kinderen waarvan men op het gezicht
kon zien, dat zij naar melk zaten te snakken.
Het is een absurditeit, van spreker te ver-
wachten, dat. waar hij in de vorige vergade-
ring heeft toegestemd ten behoeve van
school A een bijdrage te verleenen, hij deze
thans zou willen afnemen. Dit is in het ge-
heel niet het geval. Doch, waar thans voor
school A seeds f 150 noodig is, kan uit dit
bedrag van f 300 nog slechts e6n andere
school geholpen worden. Daarom stelt spre
ker voor, naast post 306 op te brengen een
post 306a, groot to.v. f 1000.
De heer FTLIU'S meent, dat f 500 voorloopig
voldoende is.
De VOORZITTER constateert, dat de be
doeling dus is, een post van 500 er apart
op te brengen voor de melkvoorziening.
De heer DE VOS antwoordt, dat dit inder-
daad de bedoeling is. Hij vraagt of de com-
missie de laatste jaren met f 1200 voor klee-
dink kon toekomen.
De VOORZITTER antwoordt bevestigend.
De heer DE VOS zal zich dan tegen hand-
having van dezen post op dit bedrag niet ver-
zetten.
De VOORZITTER merkt op, dat het op-
brengen van een afzonderlijken post in ver-
band met de techniek der leerplichtwet niet
wel is te vereenigen. Dan ware het wellicht
beter dezen post met f 200 te verhoogen, en
daarbij te bepalen, dat er dan 500 van be-
stemd wordt voor de melkvoorziening.
De heer DE VOS moet, naar aanleiding van
de mededeelingen van den heer Den Hamer,
opmerken, dat de kinderen van de ouders,
voor wie het niet noodig is, dat melk ver
strekt wordt, deze ook zelf betalen. Dan zijn
er kinderen, die thuis geen melk willen drin-
ken en het op school leeren. Verder moet
spreker opmerken, dat de melkverstrekking
van rijkswege gesubsidieerd wordt en dus ook
door de regeering, dus ook door de anti-revo-
lutionairen, wordt mede gedragen.
De VOORZITTER zal het voorstel van den
heer De Vos, om dezen post met f 200 te ver
hoogen, in stemming brengen.
Dit wordt aangenomen met 12 tegen 3
stemmen.
Voor stemmen de heeren Colsen, Van Driel,
t Gilde, De Vos, Films, Geelhoedt, De Kraker,
Verlinde, Lambrechtsen van Ritthem, Van
Rietschoten, De Cock en Riemens; tegen
stemmen de heeren Den Hamer, Van Strien
en Klaassen.
De heer DE VOS moet omtrent deze zaak
nog een kleine opmerking maken. Tot nu toe
betalen de kinderen op school aan de onder-
wijzers. 'Hij acht dit niet juist en zag liever,
dat een verzoek werd gericht tot de ouder-
commissie om een weg te vinden, dat dit ver-
anderd wordt, waardoor het eene kind, dat 2,
het andere dat 6 en weer een ander dat 12 ct.
betalen moet, niet van elkaar weet, wat zij
moeten betalen.
307. Tegemoetkoming art. 13 L.O. wet f 60
308. Verzekering en pensionneering amb-
tenaren. f 10.
13. Middelbaar onderwijs.
309. Plaatselijke commissie toezicht M. O.
26.
30.0. Bijdrage R.H.BjS. /5300.
311. Verzekering en pensionneering van
ambtenaren. fl.
312. Rente van geldleeningen. 360.
313. Aflossing van geldleeningen. 3500.
314. Bijdrage aan hoofdstuk XVT kapitaal-
dienst. Memorie.
315. Kosten handelsonderwijs. f 150.
316. Tuinbouwonderwijs. 50.
317. Landbouwonderwijs. f 10.
318. Erfpacht grond speelterrein R.H.B.S.
300.
14. Hooger onderwijs.
319. Bijdragen gemeenten in de kosten der
van rijkswege gesuibsidieerde gymnasia. Mem.
Inkomsten:
15. Nijverheidsonderwijs.
320. Bijdragen gemeenten scholen nijver
heidsonderwijs. f 4000.
321. Terugontvangst subsidie. Memorie.
Uitgaven:
322. Lager nijverheidsonderwijs. 17.750.
323. Bijdragen gemeenten scholen lager
nijverheidsonderwijs. 200.
324. Bijdragen gemeenten scholen middel
baar nijverheidsonderwijs. f 500.
16. Onderwijs, kunsten en wetenschappen.
Overige uitgaven.
325. Bibliotheken. 150.
326. Volksfeesten. 100.
327. Muziekcorpsen. 550.
Inkomsten:
Hoofdstuk IX.
1. Ondersteuning aan behoeftigen.
328. Subsidie provincie verpleging krank-
zinnigen. Memorie.
329. Bijdragen particulieren kosten verple
ging arme krankzinnigen. f 1090.
330. Ouderdomsrente krankzinnigen. 155.
331. Inval. rente krankzinnigen. f 295.
332. Verhaal pensioensbijdragen. 370.
333. Terugontvangst pensioensbijdragen.
/100.
334. Terugontvangst kosten krankzinni
gen. Memorie.
335. Inkomsten in verband met de be-
schikbaarstelling goedkoope levensmiddelen.
8800.
Uitgaven
1 Ondersteuning behoeftigen.
336. Belooning doctoren, vroedvrouwen
e.a. f 3775.
De heer COLSEN waagt of het al in kan-
nen en kruiken is wat betreft de recepten
voor het armbestuur.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders daaraan bezig zijn.
De heer VAN RIETSCHOTEN vraagt of
hieromtrent reeds mededealinghn kunnen
worden gedaan.
De VOORZITTER antwoordt, dat Burge
meester en Wethouders hierover in correspon
dence zijn met Dr. Wechgelaar.
De heer COLSEN vraagt of Burgemeester
en Wethouders meenen, dat Dr. Wechgelaar
het zal doen.
De VOORZITTER herhaalt, dat Burge
meester en Wethouders hierover bezig zijn.
De heer DE COCK veronderstelt, dat de
zaak nog niet in kannen en kruiken is. Hij
hoopt, dat deze zaak voor elkaar zal komen
en dat de menschen, die noodgedrongen van-
wege het Burgerlijk Armbestuur bij Dr.
Wechgelaar geholpen zullen worden, ook door
hem van medicijnen zullen kunnen worden
voorzien, zooals ook diegenen, die vrijwillig
patienten van hem zijn, door hem aan medi
cijnen geholpen zullen worden. Mocht geen
overeenstemming worden bereikt., dan is spre
ker van oordeel, dat een manier zal moeten
worden gevonden om deze menschen te hel-
pen, dat-' zij niet zelf naar Terneuzen om die
medicijnen zullen moeten fietsen, daar deze
in den vervolge niet meer door Van Doeselaar
zullen worden gehaald.
De VOORZITTER merkt op, dat wanneer
Burgemeester en Wethouders nog niet tot
overeenstemming gekomen zijn, zij ook geen
voorstel aan den raad kunnen doen.
337. Bereiding geneesimiddelen geneeskun-
dige armenverzorging. 1000.
338. Overbrenging plaatsing en verple
ging krankzinnigen. 11.200.
339. Subsidie burgerlijk armbestuur.
50.000.
De heer VAN DRIEL komt weer met een
oude vraag, nl. of doorgegaan wordt met de
organisatie van een instelling voor Maat
schappelijk Hulpbetoon.
De directeur der arbeidsbeurs is nu gemo-
biliseerd en men heeft er verder niets meer
van gehoord.
De VOORZITTER antwoordt, dat hiermede
uitera-ard niet voortgegaan wordt. De heer
Brinckman was hiermede bezig en Burge
meester en Wethouders achten het niet nuttig,
een ander met het onderzoek te belasten.
De heer VAN DRIEL vervolgt, dat ver-
schillende gealimenteerden gevraagd hebben
of de uitkeering iets kon verhoogd worden,
daar de prijzen der levensbehoeften hooger
zijn geworden. De betrokkenen leven aan den
uitersten rand der levensmogelijkheid, de nor-
men zijn, zooals dat gaat, slechts zod, dat de
menschen er van rond kunnen komen. Spre
ker heeft dit alleen willen laten hooren om
Burgemeester en Wethouders te vragen, een
verzoek te doen aan het Burgerlijk Armbe
stuur, dat dit rekening zou houden met de
schadelijke positie, waarin de gealimenteerden
verkeeren.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit ge-
beurd is en Burgemeester en Wethouders in
dit opzicht attent zijn geweest.
De heer DEN HAMER merkt op, dat hij
hoort, dat de belangen der menschen bij het
Burgerlijk Armbestuur in goede handen zijn
en gezorgd wordt, dat deze niet tekort komen.
De heer VAN DRIEL wijst er op, dat het
thans openbaar bekend wordt en dat dit van
waarde is.
De heer DE VOS wijst er op, dat hij met
het antwoord van den Voorzitter inzake de
omzetting van het Burgerlijk Armbestuur in
een instelling van Maatschappelijk Hulpbe
toon, niet accoord kan gaan. Het lijkt hem
onjuist een onderzoek in deze zaak niet voort
te zetten.
De VOORZITTER antwoordt, dat men geen
ijzer met handen breken kan.
De heer DE VOS meent, dat, omdat nu
iemand gemobiliseerd is, men toch geen werk
moet laten liggen. Juist in dezen tijd, nu er
ongetwijfeld meer menschen zullen komen, is
het van zoo groot belang, dat dit onderzoek
wordt voortgezet. Spreker is een voorstander
van Maatschappelijk Hulpbetoon en is tegen
het Burgerlijk Armbestuur, omdat dit zich.
wat de verantwoordelijkheid betreft, geheel
aan het gemeentebestuur onttrekt. Indien er
dan ook een instelling van Maatschappelijk
Hulpbetoon zou komen, zou deze zoodanig
moeten zijn ingericht, dat de controle er op,
aan de gemeente blirjft. Een dergelijke instel
ling is ook meer van dezen tijd, het Burgerlijk
Armbestuur is oud, en uit den ttfd.
De heer DEN HAMER kan zich na de
mededeeling van den Voorzitter bij de gevolg-
de handelwijze neerleggen. Tegen een instel
ling van Maatschappelijk Hulpbetoon heeft hij
practische en principieele bezwaren.
De VOORZITTER is het met den heer Den
Hamer eens, dat het thans practisch onmoge
lijk is dit te onderzoeken. Burgemeester en
Wethouders doen pogingen den directeur der
Arbeidsbeurs vrij te krijgen, doch tot nu toe
zonder succes. Als hij ziet, hoe men met werk
overkropt is, zou het niet eerlijk van hem zijn
als hij toezegde, dat het onderzoek zou wor
den voortgezet.
De heer DE VOS vraagt, dat de Voorzitter
zal toezeggen, dat het onderzoek zal worden
voortgezet zoodra het mogelijk blijkt.
340. Verzekering en pensionneering van
ambtenaren. 742.
341. Verzekering invaliditeitswet krank
zinnigen. 50.
342. Contributie centraal archief en inlich-
tingenbureau. 10.
343. Uitgaven goedkoope levensmiddelen.
f 8800.
De heer DEN HAMER zal gaame inge-
licht worden, waarom deze post hooger is.
De SECRETARIS licht toe, dat er aan den
anderen kant een ontvangst tegenover staat.
344. Subsidie vereeniging ,,Hulp in Nood".
50.
345. Bijdrage hoofdstuk VI gewone dienst
jaarwedde vaste werklieden. f 35.
2. Ondersteuning werkloozen.
Inkomsten f
346. Gewone bijdrage steunverleening en
werkverschaffing. 113.600.
347. Tegemoetkoming in kosten contrble
werkloozen. 950.
348. Rijksbijdrage in ontwikkeling en ont-
spanning werkloozen. 500.
349. Bijdrage bijzondere hulp (B.-steunl.
f 2150.
2. Ondersteuning aan behoeftigen.
Uitgaven
350. Jaarwedden beambten. 2675.
De heer DE COCK wil een lans breken voor
het stempelen op Sluiskil, dit valt onder dit
hoofdstuk. Vanwege de arbeiders is ge
vraagd te trachten daarvoor een doeltreffende
oplossing te krijgen. De menschen zijn thans
verplicht hun fiets te verslijten; ze moeten
ook beter gekleed gaan dan wanneer zij te
Sluiskil stempelen kunnen. Dan is er ook de
klacht, dat als zij te Terneuzen zijn en er
worden te Sluiskil werkkrachten opgeroepen
zij daar niet zijn, zoodat hen op die wijze ook
werk ontgaat.
Spreker vraagt of het niet mogelijk is, dat
zij, evenals wanneer zij voor hun organisatie
stempelen, op de plaats zelf kunnen blijven.
Hij weet niet of dit technisch mogelijk is, doch
verzoekt de mogelijkheid daarvan te bezien.
De VOORZITTER zegt toe, deze kwestie
nog eens op te nemen. Het is een moeilijk
vraagstuk.
De heer DE COOK geeft dit toe, temeer nu
de directeur weg is en er veel werk is.
De VOORZITTER wijst er op, dat Burge
meester en Wethouders aan de bepalingen ter
zake vast zitten.
De heer COLSEN is van meening, dat, in
dien de raad verklaart dat de menschen te
Sluiskil kunnen stempelen, dit gebeurt. In
den zomer is het niet zoo erg, dat de men
schen naar Terneuzen moeten komen.
De VOORZITTER merkt op, dat de raad
daar niet veel over te vertellen heeft.
De heer COLSEN stelt voor, te bepalen, dat
de werkloozen van Sluiskil met ingang van
1 Januari te Sluiskil zullen kunnen stempelen.
De VOORZITTER: Dat kunt u niet.
De heer DE COOK meent, dat een regeling
zou moeten getroffen worden, die werkelijk
afdoende is.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat dit
niet een zaak is, die opeens beslist kan wor
den.
De heer DEN HAMER merkt op, dat dit
voorjaar er in toegestemd is, dat de menschen
te Sluiskil stempelen. In den zomer vindt
spreker er geen bezwaar in, doch in den win
ter kan het wel bezwaarlijk zijn.
De heer DE COOK wijst er op, dat het in
den zomer gebeurt, dat er werk loskomt, ter-
wijl de menschen weg zijn naar Terneuzen
om te stempelen. Op die wijze moeten zij
werk missen.
351. Bureaubehoeften en onderhoud stem-
pellokaal. f 300.
352. Werkverschaffing door het Rijk.
f 25.000.
353. Idem door de gemeente. 3500.
354. Steun aan werkloozen. f 117.500.
355. Toeslagen werkloozen voor ziekerf-
fondsen. 700.
356. Ontwikkeling en ontspanning werk
loozen. f 700.
357. Controle werkloozen. f 1900.
358. Bijzondere hulp (B.-steun) werkloo
zen. f 3300.
Inkomsten
359. Terugontvangst steun kleine boeren.
100.
Uitgaven
360. Steun aan kleine boeren. f 100.
Inkomsten
361. Bijdrage rijk in de spaargelden werk
loozen. f 865.
Uitgaven
362. Rente van geldleeningen. f 1020.
36. Aflossing van geldleeningen. f 1533.
364. Extra spaarregeling B. f 1200.
365. Verzekering forandschade.
Hoofdstuk X.
Landbouw.
Inkomsten:
366. Restitutie kosten maatregelen vee-
ziekten. Memorie.
Uitgaven
367. Subsidien veeteelt. f 50.
368. Kosten bestrijding Coloradokever. 10.
Hoofdstuk XI.
Handel en nijverheid.
Inkomsten
369. Rjjksbijdrage jaarwedde directeur
arbeidsbemiddeling. f 1000.
370. Bijdrage van het rijk en de andere
gemeenten in de arbeidsbemiddeling. f 2500.
371. Verhaal pensioensbijdragen. f 445.
372. Bijdrage rijk in tegemoetkoming werk-
zoekenden bij arbeid buiten de gemeente.
185.
373. Idem in verhuiskosten. f 185.
Uitgaven:
374. IJk en herijk maten en gewichten. 10
375. Subsidie werkloozenkassen. f 9000.
376. Arbeidsbeurs en arbeidsbemiddeling.
6900.
377. Kosten verzekering pensionneering
ambtenaren. 650.
378. Bijdrage hoofdstuk VII kap. dienst.
30.
379. Kosten doorloopende openstelling tele-
foonkantoren. f 700.
380. Tegemoetkoming wejkzoekenden bij
het; verrichten van arbeid buiten de gemeente.
250.
381. Bijdrage borgstellingsfonds. 350.
382. Derving rente vervreemde kapitalen.
20.
383. Kosten verzekering brandschade. f 5.
384. Bijdrage aanleg kanaalhaven Terneu
zen. f 2670.
385. Verhuiskosten werkzoekenden. 250.
Hoofdstuk XH.
Belastingen.
Inkomsten:
386. Uitkeering hoofdsom grondbelasting
gebouwd. /6800.
387. Uitkeering hoofdsom grondbelasting
ongebouwd. f 3800.
388. 80 opcenten grondbelasting gebouwd.
15.800.
389. 20 opcenten grondbelasting onge
bouwd. f 1400.
390. 20 Personeele belasting le, 2e en 3e
grondslag. /6000.
391. 100 Personeele belasting 4e, 5e, 6e
en 7e grondslag. 2600.
392. 175210 opcenten Personeele belas
ting. 67000.
Uitgaven:
393. Toezicht en invordering belastingen.
350.
394. Teruggaaf belastingen. 50.
395. Belooning schatters dranklokalen. f 40
396. Verzekering en pensionneering van
ambtenaren. f 9.
397. Aandeel rijk in verlofsrecht. 265.
Inkomsten:
398. Uitkeering dividend- en tantiemebe-
lasting. 1000.
399. 38 opcenten vermogensbelasting.
4400.
400. 75 opcenten op de hoofdsom der ge-
meentefondsbelasting. f 53.000.
401. Uitkeering gem. fonds per aangesla-
gene. f 15.000.
402. Uitkeering werkloosheidssubs.fonds
per aangeslagene. f 3000.
403. Gewetensgelden. Memorie.
404. Belasting op de honden. 1350.
Uitgaven:
405. Teveel genoten hoofdsom en opcenten
directe belastingen. 500.
Inkomsten:
406. Oninbaar geleden belastingen. Mem.
407. Vergunningsrecht. f 1700.
408. Verlofsrecht. f 525.
409. Opbrengst aanmaningen en dwang-
bevelen. 25.
410. Verhaal pensioensbijdragen. 5.
Hoofdstuk Xni.
Woningbouwbedrijf.
Inkomsten
411. Uitkeering van het bedrijf wegens
annuiteit en ipensioensbijdrage. 7980.
412. Bijdrage rijk art. 56 Woningwet.
f 3500.
Uitgaven
413. Kosten pensionneering ambtenaren.
40.
414. Annuiteiten van geldleeningen. 6415.
415. Uitkeering aan het bedrijf. 4900.
416. Bijdrage hoofdstuk VII kapitaaldienst
wegens aan woningbedrijf verstrekte gelden.
f 221,41.
417. Rente wegens tijdelijke gestorte gel
den. 72,42.
418. Bijdrage aan hoofdstuk VII gew.
dienst wegens derving rente vervreemde kapi
talen. f 1308,59.
419. Restitutie te veel ontvangen bijdrage
art. 56 woningwet. Memorie.
Hoofdstuk XIV.
Kasvoorzieningen.
Inkomsten
420. Teruggaaf van het rijk wegens voor-
schotten dienstplicht. 150.000.
421. Teruggaaf voorschotten ambtenaren.
f 1700.
Uitgaven
422. Voorschotten ten behoeve van het rijk
wegeng kosten dienstplicht. f 150.000.
423. Voorschotten ambtenaren. f 1700.
424. Rente kasgelden. 1000.
Hoofdstuk XV.
Overige inkomsten en uitgaven.
Inkomsten
425. Bijdrage van hoofdstuk XV van den*
kapitaaldienst wegens beschikking over de
reserve. 37.200.
426. Bijdrage rijk distributiedienst. f 3310.
Uitgaven
427. Onkosten distributie levensmiddelen.
4410.
Hoofdstuk XVI.
428. Onvoorziene uitgaven. f 93,96.
Kapitaaldienst.
Hoofdstuk VI.
Openbare werken.
Inkomsten
Waarborgsommen (Deiji en Den Hamer).
1000.
Hoofdstuk VII.
Bijdrage gewone dienst tot het herkrijgen
vervreemde kapitalen. ,f 4951,67.
Opbrengst verkoop gemeente-eigendommen.
1000.
Uitgelote effecten. f 10.000.
Uitgaven:
Overboeking waarborgsom (Deij en Den
Hamer). /1000.
Aankoop rentegevend goed. 15.951,67.
De begrooting voor den dienst 1940 wordt
met algemeene stemmen vastgesteld.
De vaststelling der begrooting houdt tevens
in, dat zijn vastgesteld:
a. de begrooting van de brandweer;
b. de subsidie voor de t.b.c.-bestrijding aan
de Vereeniging ,,Het Groene Kruis";
c. het gemiddeld bedrag per leerling der
openbare scholen voor 1940;
d. de begrooting van het Burgerlijk Arm
bestuur voor 1940;
e. de verordening op de heffing van op
centen op de gemeentefondsbelasting;
f. de begrooting voor het woningbedryf
Wiaar niet anders vermeld zijn de voorstel-
len van Burgemeester en Wethouders met al
gemeene stemmen aanvaard.
8. Omvraag.
a. De heer VANRIETSOHOTEN wijst er
op, dat in den gemeenteraad van Ax£l door
een gemeenteraadslid een verzoek is gedaan
om te onderzoeken of het waar is, dat er bij
de spoorweg-maatschappij MeohelenTerneu
zen plannen bestonden om een paar diensten
op te heffen. Hem is toegezegd, dat dit zou
gebeuren en zoo noodig contact zou gezocht
worden met andere gemeenten.
Hij vraagt Burgemeester en Wethouders, of
hieromtrent reeds meer bekend is.
De VOORZITTER antwoordt, dat deze zaak
de aandacht heeft van Burgemeester en Wet
houders.
b. De heer 't GILDE vraagt, of er om
trent de regeling van de evacuatie reeds een
en ander bekend is, uit welke gebieden men
menschen moet ontvangen en welke verplich-
tingen men heeft, en ook welke vergoeding
eventueel de menschen krijgen. Is het o.a.
ook mogelijk dat familie, vader, moeder,
broer of zuster kan ingenomen worden, in het
algemeen of familieleden voorrang krijgen als
zij thuis kunnen komen.
De VOORZITTER kan hieromtrent het vol-
gende mededeelen. Het is goed, dat de men
schen daarvan iets meer vememen. Deze
zaak is thans nog in voorbereiding, er is nog
niet heelemaal aangewezen welke gebieden
geevacueerd zullen worden. De bevolking
van de gebieden waarheen menschen ge
evacueerd worden, is. verplicht gevolg te
geven aan de voorsehriften, die ter zake ge-
geven worden, en de menschen, die bij hen
inkomen, kost en dergelijke verschaffen. Het
is mogelijk, dat familieleden ingenomen wor
den, mits die komen uit dezelfde gemeenten,
die geevacueerd worden. Met fapiilieleden,
die elders heen gezpnden worden, en dus in
andere gemeenten onder dak gebracht wor
den, kan geen rekening worden gehouden.
Wel bestaat de mogelijkheid, van plaats te
ruilen. Dit is evenwel een zaak, die buiten
de evacuatie valt.
Men houdt alleen rekening met de ruimte,
die beschikbaar is. Welke vergoeding ge-
geven zal worden, is officieel nog niet bekend;
wel is medegedeeld dat er voor betaald zal
wcrden. Hoeveel dit zal bedragen is nog niet
bekend. Men is thans bezig vast te stellen,
hoeveel inwoners van andere gebieden in deze
gemeente ondergebracht kunnen worden, tot
nu toe is alleen bekend het voorloopig be-
groote aantal. Aanvankelijk was heel deze
zaak geheim en was alles vaag, er moest een
slag naar gestagen worden. Thans is deze
geheimhouding opgeheven. Er is in dezen
geen kwestie van, dat menschen van de rich-
ting van den heer 't Gilde gepasseerd zouden
zijn. Er zijn hier menschen aangewezen, die
van de zaak op de hoogte zijn, daar zij uit
hoofde van him dagelijksche bezigheden met
deze materie verbonden zijn. Men kon hier
geen gebruik maken van den vrijwilligen
burgerdienst, daar deze hier niets heeft uit-
gehaald. Twee menschen hebben zich hier-
voor verbonden, van passeeren is dus geen
sprake.
c. Da heer 't GILDE zou gaarne weten
hoever het nu staat met het huren van de
dijken.
De VOORZITTER antwoordt, dat hierover
met den ontvanger van de Registratie en
Domeinen gesproken is.
De SECRETARIS deelt mede, dat hierover
is gesproken met den ontvanger te Hulst,
doch de tegenwoordige huurders hebben het
recht opnieuw in te huren.
De VOORZITTER wijst er op, dat men
daar niet tusschen kan komen dan met goed-
vinden van de huurders. De gemeente zou
dan metde huunrders een overeenkomst moe
ten maken. De gemeente zelf, zoo is mede
gedeeld, kan op de Registratie niets bereiken
want de huurders hebben voorrang.
De heer 't GILDE dacht dat de verpachtin-
gen openbaar waren.
De VOORZITTER deelt mede, dat dit niet
het geval is.
De heer FILIUS vraagt zich af of hieraan
niets te doen is op het Departement van
Financien.
De heer COLSEj V deelt mede, dat, indien
iemand het gepacht heeft en zijn jaar is uit,
als hij het niet laat liggen het recht heeft,
opnieuw te pachten met vermeerdering of
vermindering van pacht.
De Jieer 't GILDE geeft te kennen, dat hij
het misschein abuis kan hebben, doch hij
meent, dat er nog een anderen weg is. Men
mag toch aannemen, dat de ontvanger der
Registratie precies doet zooals het behoort.
En daarom meent hij, dat, indien een derge
lijke zaak in het algemeen belang van Ter
neuzen is, het persoonlijk belang opzij moet.
De heer GEELIHOEEfr wijst er op, dat deze
zaak verband houdt met de Pachtwet.
De heer DEN 'HAMER vraagt of geen
regeling te treffen is, dat met de belangen
van de ingezetenen rekening gehouden wordt.
De VOORZITTER antwoordt, dat het be
lang van de gemeentenaren van Terneuzen
juist niet het belang van de pachters is. Het
is tegen hun belang als de wandelaars in het
gras gaan zitten.
De heer 't GILDE merkt op, dat de heer
Den Hamer de situatie niet goed schijnt te
weten. Van gemeentewege zouden banken
geplaatst worden op de Oostpier, opdat de
menschen niet in het gras zouden gaan zit
ten, doch de pachter heeft gezegd. dat de
banken weg moesten.
d. De heer FILIUS heeft een korte vraag
te stellen over de kwestie der vergoedingen
voor gemobiliseerden. Hoever staat thans de
nieuwe regeling en wanneer zal die in wer-
king treden?
De VOORZITTER antwoordt, dat Burge
meester en Wethouders hieromtrent nog
bericht wachten. Er zal ook een mijnheer uit
Middelburg komen om deze zaak nader toe te
lichten, opdat een ieder gelijk behandeld zal
worden.
De heer DE VOS vindt dat het lang duurt.
Het is reeds geruimen tjjd geleden dat gepu-
bliceerd is, dat een nieuwe regeling inge-
voerd zou worden, die van terugwerkende
kracht zou zijn. Er zullen menschen zijn die
een kleine verhooging krijgen en daarop zit
ten te wachten. Spreker stemt toe, dat het
niet de schuld van den Voorzitter kan zijn,
dat het zoo lang duurt.
De VOORZITTER: Niemand beter dan ik
weet, wat er aan vast zit
e. De heer DE COOK deelt mede, dat hij
in het raadsverslag van Zaamslag gelezen
heeft, dat er pogingen zouden gedaan worden
om een vergemakkelijking in het paspoorten-
stelsel te verkrijgen. Spreker stelt voor. aan
die pogingen steun te verleenen. Er zijn hier
menschen, die kinderen hebben welke naar
Belgische scholen gaan, of die een Belgische
vrouw hebben e.d., die zich betrekkelijke
offers moeten getroosten om in Belgie te kun
nen komen. Spreker zou gaarne zien, dat met
de gemeente Zaamslag -werd samengewerkt
om een verzachting van deze voorsehriften te
verkrijgen.
De VOORZITTER zegt toe, dat Burge
meester en Wethouders dit zullen bekijken.
De heer DE VOS meent, dat, wanneer aan
die poging steun verleend wordt, zooals de
heer De Cock gezegd heeft, er 2 mogeiijk-
heden zijn. Voor wat de inwoners van
Zeeuwsch-Via anderen betreft, staat spreker
op het standpunt, dat zij zeer ge'isoleerd zijn.
Vroeger was een bewijs van Nederlander-
schap voldoende, doch dit wordt door de Bel
gische autoriteiten niet toegestaan. Men kon
dus trachten dat dit w61 toegestaan werd, dan
wel dat de kosten voor verstrekking van een
paspoort verlaagd werden en deze hetzelfde
bedrag zouden kosten, dat anders voor een be
wijs van Nederlanderschap betaald wordt.
Indien medewerking van de Nederlandsche
regeering ondervonden wordt, is dit ook
mogelijk.
De heer VERLINDE: Dan alleen voor pas-
poorten voor Belgie!
De heer DEN HAiMER verwaeht hiervan
niet zoo veel, want de heele controle langs de
grens is verscherpt.
f. De heer DE COCK deelt mede, dat ge-
klaagd wordt over de brandgangen in de
Land- en de Veldstraat, dat het water niet
weg kan en er met de laatste regens meer
door kon.
De heer DE KRAKER vraagt of deze brand
gangen van de gemeente zijn.
De heer DE COOK antwoordt, dat zij bij
woningen van de gemeente behooren.
g. De heer LAMBRECHTSEN VAN RIT
THEM deelt mede, dat het hem is opgevallen,
dat de banken sin het wandelpark verkeerd
staan. De menschen bekijken den groei al-
daar; de banken zouden dus andersom ge
plaatst moeten worden.
Afscheid van den heer Riemens.
De VOORZITTER deelt mede, dat de heer
Riemens ontslag heeft gevraagd als lid van
den raad.
De heer RIEMENS: Mijnheer de Voorzitter,
in verband met mijn werkzaamheden gevoel
ik mij verplicht, ontslag te nemen als lid van
den raad. Ik wil thans afscheid van u nemen
en doe dat nu omdat ik niet in de gelegenheid
zal zijn dit later te komen doen. Dit is niet
een gevolg van bijzondere omstandigheden,
doch mijn werkzaamheden laten mij niet toe,
dat ik mjj op de wijze, zooals ik dit inzie, aan
de belangen der gemeente en de algemeene
belangen geven kan. Daarom heb ik ook ont
slag gevraagd.
Voor de medewerking, die ik ondervonden
heb van degenen met wie ik heb samenge
werkt en medegewerkt, zeg ik dank.
De nieuwe leden ken ik niet zoo, ik heb dan
ook meer speciaal bedoeld degenen met wie ik
in de vorige zitting heb kunnen samenwerken.
Ik zeg hen hiervoor dank. De moeilijkheden,
die ik ondervind, zijn oorzaak dat ik niet meer
aan den arbeid van den gemeenteraad kan
deelnemen, en maken het ook absoluut nood-
zakelijk dat ik heenga. Zelfs deze vergade-
ring heeft voor mij het bewijs geleverd, dat de
omstandigheden, waarin ik verkeer, van dien
aard zijn, dat ik mij aan dezen arbeid moet
onttrekken.
Er zijn ten opzichte van mijn persoon min
der prettige dingen beweerd. Hierop moet ik
antwoorden, dat ik vanaf het begin van mjjn
practische politieke loopbaan mij op een zake-
lijk standpunt heb geplaatst, en mij niet
begeven heb op den weg van persoonlijke aan-
vallen. Ik geloof, dat ik behalve in deze ver-
gadering daarin geslaagd ben. Ik vertrouw,
dat er in deze vergadering dingen zijn gezegd
die niet zoo gemeend zijn. Voor de ondervon
den medewerking zeg ik nogmaals dank, en
al is thans de toestand somber, ik hoop, dat
het onze gemeente goed mag gaan.
De VOORZITTER: Ik geloof namens den
raad te spreken, als ik zeg dat het ons spijt,
dat de heer Riemens zich genoodzaakt ziet,
van ons heen te gaan. Wij moeten de gronden,
waarop hij dit besluit genomen heeft, eerbie-
digen. Ik spreek de hoop uit, dat het den heer
Riemens in zijn nieuwe woonplaats goed mag
gaan en dat Gods zegen op hem ruste.
Hij sluit de vergadering.