Als men het de eene toestaat, mag het de andere niet geweigerd worden. De heer DE VOS merkt op, dat van ver- schillende zijden thans over deze kwestie ge- sproken is. Ook door den Voorzitter wordt toegestemd, dat door Burgemeester en Wet houders met deze verhooging indertijd de mogelijkheid van het verstrekken van melk heeft voorgezeten.- Uit de notulen tolijkt daarvan niets, ook niet uit het afdeelingsver- slag. Het is niet onmogelijk, dat deze zaak genoemd is, doch het staat spreker voor, dat meer de bedoeling geweest is om de moge lijkheid van melkverstrekking aan behoef- tigen te openen, om naast verstrekking van kleeding, ook de mogelijkheid van verstrek king van melk mogelijk te maken. Daaruit zou ook te verklaren zijn, dat toen gevraagd werd of uit dien post ook melk verstrekt zou kunnen worden, met „ja" geantwoord is. De bedoeling daarvan is waarschijnlijk geweest, melk te verstrekken in individueele gevallen, aan kinderen waarvan men op het gezicht kon zien, dat zij naar melk zaten te snakken. Het is een absurditeit, van spreker te ver- wachten, dat. waar hij in de vorige vergade- ring heeft toegestemd ten behoeve van school A een bijdrage te verleenen, hij deze thans zou willen afnemen. Dit is in het ge- heel niet het geval. Doch, waar thans voor school A seeds f 150 noodig is, kan uit dit bedrag van f 300 nog slechts e6n andere school geholpen worden. Daarom stelt spre ker voor, naast post 306 op te brengen een post 306a, groot to.v. f 1000. De heer FTLIU'S meent, dat f 500 voorloopig voldoende is. De VOORZITTER constateert, dat de be doeling dus is, een post van 500 er apart op te brengen voor de melkvoorziening. De heer DE VOS antwoordt, dat dit inder- daad de bedoeling is. Hij vraagt of de com- missie de laatste jaren met f 1200 voor klee- dink kon toekomen. De VOORZITTER antwoordt bevestigend. De heer DE VOS zal zich dan tegen hand- having van dezen post op dit bedrag niet ver- zetten. De VOORZITTER merkt op, dat het op- brengen van een afzonderlijken post in ver- band met de techniek der leerplichtwet niet wel is te vereenigen. Dan ware het wellicht beter dezen post met f 200 te verhoogen, en daarbij te bepalen, dat er dan 500 van be- stemd wordt voor de melkvoorziening. De heer DE VOS moet, naar aanleiding van de mededeelingen van den heer Den Hamer, opmerken, dat de kinderen van de ouders, voor wie het niet noodig is, dat melk ver strekt wordt, deze ook zelf betalen. Dan zijn er kinderen, die thuis geen melk willen drin- ken en het op school leeren. Verder moet spreker opmerken, dat de melkverstrekking van rijkswege gesubsidieerd wordt en dus ook door de regeering, dus ook door de anti-revo- lutionairen, wordt mede gedragen. De VOORZITTER zal het voorstel van den heer De Vos, om dezen post met f 200 te ver hoogen, in stemming brengen. Dit wordt aangenomen met 12 tegen 3 stemmen. Voor stemmen de heeren Colsen, Van Driel, t Gilde, De Vos, Films, Geelhoedt, De Kraker, Verlinde, Lambrechtsen van Ritthem, Van Rietschoten, De Cock en Riemens; tegen stemmen de heeren Den Hamer, Van Strien en Klaassen. De heer DE VOS moet omtrent deze zaak nog een kleine opmerking maken. Tot nu toe betalen de kinderen op school aan de onder- wijzers. 'Hij acht dit niet juist en zag liever, dat een verzoek werd gericht tot de ouder- commissie om een weg te vinden, dat dit ver- anderd wordt, waardoor het eene kind, dat 2, het andere dat 6 en weer een ander dat 12 ct. betalen moet, niet van elkaar weet, wat zij moeten betalen. 307. Tegemoetkoming art. 13 L.O. wet f 60 308. Verzekering en pensionneering amb- tenaren. f 10. 13. Middelbaar onderwijs. 309. Plaatselijke commissie toezicht M. O. 26. 30.0. Bijdrage R.H.BjS. /5300. 311. Verzekering en pensionneering van ambtenaren. fl. 312. Rente van geldleeningen. 360. 313. Aflossing van geldleeningen. 3500. 314. Bijdrage aan hoofdstuk XVT kapitaal- dienst. Memorie. 315. Kosten handelsonderwijs. f 150. 316. Tuinbouwonderwijs. 50. 317. Landbouwonderwijs. f 10. 318. Erfpacht grond speelterrein R.H.B.S. 300. 14. Hooger onderwijs. 319. Bijdragen gemeenten in de kosten der van rijkswege gesuibsidieerde gymnasia. Mem. Inkomsten: 15. Nijverheidsonderwijs. 320. Bijdragen gemeenten scholen nijver heidsonderwijs. f 4000. 321. Terugontvangst subsidie. Memorie. Uitgaven: 322. Lager nijverheidsonderwijs. 17.750. 323. Bijdragen gemeenten scholen lager nijverheidsonderwijs. 200. 324. Bijdragen gemeenten scholen middel baar nijverheidsonderwijs. f 500. 16. Onderwijs, kunsten en wetenschappen. Overige uitgaven. 325. Bibliotheken. 150. 326. Volksfeesten. 100. 327. Muziekcorpsen. 550. Inkomsten: Hoofdstuk IX. 1. Ondersteuning aan behoeftigen. 328. Subsidie provincie verpleging krank- zinnigen. Memorie. 329. Bijdragen particulieren kosten verple ging arme krankzinnigen. f 1090. 330. Ouderdomsrente krankzinnigen. 155. 331. Inval. rente krankzinnigen. f 295. 332. Verhaal pensioensbijdragen. 370. 333. Terugontvangst pensioensbijdragen. /100. 334. Terugontvangst kosten krankzinni gen. Memorie. 335. Inkomsten in verband met de be- schikbaarstelling goedkoope levensmiddelen. 8800. Uitgaven 1 Ondersteuning behoeftigen. 336. Belooning doctoren, vroedvrouwen e.a. f 3775. De heer COLSEN waagt of het al in kan- nen en kruiken is wat betreft de recepten voor het armbestuur. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders daaraan bezig zijn. De heer VAN RIETSCHOTEN vraagt of hieromtrent reeds mededealinghn kunnen worden gedaan. De VOORZITTER antwoordt, dat Burge meester en Wethouders hierover in correspon dence zijn met Dr. Wechgelaar. De heer COLSEN vraagt of Burgemeester en Wethouders meenen, dat Dr. Wechgelaar het zal doen. De VOORZITTER herhaalt, dat Burge meester en Wethouders hierover bezig zijn. De heer DE COCK veronderstelt, dat de zaak nog niet in kannen en kruiken is. Hij hoopt, dat deze zaak voor elkaar zal komen en dat de menschen, die noodgedrongen van- wege het Burgerlijk Armbestuur bij Dr. Wechgelaar geholpen zullen worden, ook door hem van medicijnen zullen kunnen worden voorzien, zooals ook diegenen, die vrijwillig patienten van hem zijn, door hem aan medi cijnen geholpen zullen worden. Mocht geen overeenstemming worden bereikt., dan is spre ker van oordeel, dat een manier zal moeten worden gevonden om deze menschen te hel- pen, dat-' zij niet zelf naar Terneuzen om die medicijnen zullen moeten fietsen, daar deze in den vervolge niet meer door Van Doeselaar zullen worden gehaald. De VOORZITTER merkt op, dat wanneer Burgemeester en Wethouders nog niet tot overeenstemming gekomen zijn, zij ook geen voorstel aan den raad kunnen doen. 337. Bereiding geneesimiddelen geneeskun- dige armenverzorging. 1000. 338. Overbrenging plaatsing en verple ging krankzinnigen. 11.200. 339. Subsidie burgerlijk armbestuur. 50.000. De heer VAN DRIEL komt weer met een oude vraag, nl. of doorgegaan wordt met de organisatie van een instelling voor Maat schappelijk Hulpbetoon. De directeur der arbeidsbeurs is nu gemo- biliseerd en men heeft er verder niets meer van gehoord. De VOORZITTER antwoordt, dat hiermede uitera-ard niet voortgegaan wordt. De heer Brinckman was hiermede bezig en Burge meester en Wethouders achten het niet nuttig, een ander met het onderzoek te belasten. De heer VAN DRIEL vervolgt, dat ver- schillende gealimenteerden gevraagd hebben of de uitkeering iets kon verhoogd worden, daar de prijzen der levensbehoeften hooger zijn geworden. De betrokkenen leven aan den uitersten rand der levensmogelijkheid, de nor- men zijn, zooals dat gaat, slechts zod, dat de menschen er van rond kunnen komen. Spre ker heeft dit alleen willen laten hooren om Burgemeester en Wethouders te vragen, een verzoek te doen aan het Burgerlijk Armbe stuur, dat dit rekening zou houden met de schadelijke positie, waarin de gealimenteerden verkeeren. De VOORZITTER antwoordt, dat dit ge- beurd is en Burgemeester en Wethouders in dit opzicht attent zijn geweest. De heer DEN HAMER merkt op, dat hij hoort, dat de belangen der menschen bij het Burgerlijk Armbestuur in goede handen zijn en gezorgd wordt, dat deze niet tekort komen. De heer VAN DRIEL wijst er op, dat het thans openbaar bekend wordt en dat dit van waarde is. De heer DE VOS wijst er op, dat hij met het antwoord van den Voorzitter inzake de omzetting van het Burgerlijk Armbestuur in een instelling van Maatschappelijk Hulpbe toon, niet accoord kan gaan. Het lijkt hem onjuist een onderzoek in deze zaak niet voort te zetten. De VOORZITTER antwoordt, dat men geen ijzer met handen breken kan. De heer DE VOS meent, dat, omdat nu iemand gemobiliseerd is, men toch geen werk moet laten liggen. Juist in dezen tijd, nu er ongetwijfeld meer menschen zullen komen, is het van zoo groot belang, dat dit onderzoek wordt voortgezet. Spreker is een voorstander van Maatschappelijk Hulpbetoon en is tegen het Burgerlijk Armbestuur, omdat dit zich. wat de verantwoordelijkheid betreft, geheel aan het gemeentebestuur onttrekt. Indien er dan ook een instelling van Maatschappelijk Hulpbetoon zou komen, zou deze zoodanig moeten zijn ingericht, dat de controle er op, aan de gemeente blirjft. Een dergelijke instel ling is ook meer van dezen tijd, het Burgerlijk Armbestuur is oud, en uit den ttfd. De heer DEN HAMER kan zich na de mededeeling van den Voorzitter bij de gevolg- de handelwijze neerleggen. Tegen een instel ling van Maatschappelijk Hulpbetoon heeft hij practische en principieele bezwaren. De VOORZITTER is het met den heer Den Hamer eens, dat het thans practisch onmoge lijk is dit te onderzoeken. Burgemeester en Wethouders doen pogingen den directeur der Arbeidsbeurs vrij te krijgen, doch tot nu toe zonder succes. Als hij ziet, hoe men met werk overkropt is, zou het niet eerlijk van hem zijn als hij toezegde, dat het onderzoek zou wor den voortgezet. De heer DE VOS vraagt, dat de Voorzitter zal toezeggen, dat het onderzoek zal worden voortgezet zoodra het mogelijk blijkt. 340. Verzekering en pensionneering van ambtenaren. 742. 341. Verzekering invaliditeitswet krank zinnigen. 50. 342. Contributie centraal archief en inlich- tingenbureau. 10. 343. Uitgaven goedkoope levensmiddelen. f 8800. De heer DEN HAMER zal gaame inge- licht worden, waarom deze post hooger is. De SECRETARIS licht toe, dat er aan den anderen kant een ontvangst tegenover staat. 344. Subsidie vereeniging ,,Hulp in Nood". 50. 345. Bijdrage hoofdstuk VI gewone dienst jaarwedde vaste werklieden. f 35. 2. Ondersteuning werkloozen. Inkomsten f 346. Gewone bijdrage steunverleening en werkverschaffing. 113.600. 347. Tegemoetkoming in kosten contrble werkloozen. 950. 348. Rijksbijdrage in ontwikkeling en ont- spanning werkloozen. 500. 349. Bijdrage bijzondere hulp (B.-steunl. f 2150. 2. Ondersteuning aan behoeftigen. Uitgaven 350. Jaarwedden beambten. 2675. De heer DE COCK wil een lans breken voor het stempelen op Sluiskil, dit valt onder dit hoofdstuk. Vanwege de arbeiders is ge vraagd te trachten daarvoor een doeltreffende oplossing te krijgen. De menschen zijn thans verplicht hun fiets te verslijten; ze moeten ook beter gekleed gaan dan wanneer zij te Sluiskil stempelen kunnen. Dan is er ook de klacht, dat als zij te Terneuzen zijn en er worden te Sluiskil werkkrachten opgeroepen zij daar niet zijn, zoodat hen op die wijze ook werk ontgaat. Spreker vraagt of het niet mogelijk is, dat zij, evenals wanneer zij voor hun organisatie stempelen, op de plaats zelf kunnen blijven. Hij weet niet of dit technisch mogelijk is, doch verzoekt de mogelijkheid daarvan te bezien. De VOORZITTER zegt toe, deze kwestie nog eens op te nemen. Het is een moeilijk vraagstuk. De heer DE COOK geeft dit toe, temeer nu de directeur weg is en er veel werk is. De VOORZITTER wijst er op, dat Burge meester en Wethouders aan de bepalingen ter zake vast zitten. De heer COLSEN is van meening, dat, in dien de raad verklaart dat de menschen te Sluiskil kunnen stempelen, dit gebeurt. In den zomer is het niet zoo erg, dat de men schen naar Terneuzen moeten komen. De VOORZITTER merkt op, dat de raad daar niet veel over te vertellen heeft. De heer COLSEN stelt voor, te bepalen, dat de werkloozen van Sluiskil met ingang van 1 Januari te Sluiskil zullen kunnen stempelen. De VOORZITTER: Dat kunt u niet. De heer DE COOK meent, dat een regeling zou moeten getroffen worden, die werkelijk afdoende is. De VOORZITTER geeft te kennen, dat dit niet een zaak is, die opeens beslist kan wor den. De heer DEN HAMER merkt op, dat dit voorjaar er in toegestemd is, dat de menschen te Sluiskil stempelen. In den zomer vindt spreker er geen bezwaar in, doch in den win ter kan het wel bezwaarlijk zijn. De heer DE COOK wijst er op, dat het in den zomer gebeurt, dat er werk loskomt, ter- wijl de menschen weg zijn naar Terneuzen om te stempelen. Op die wijze moeten zij werk missen. 351. Bureaubehoeften en onderhoud stem- pellokaal. f 300. 352. Werkverschaffing door het Rijk. f 25.000. 353. Idem door de gemeente. 3500. 354. Steun aan werkloozen. f 117.500. 355. Toeslagen werkloozen voor ziekerf- fondsen. 700. 356. Ontwikkeling en ontspanning werk loozen. f 700. 357. Controle werkloozen. f 1900. 358. Bijzondere hulp (B.-steun) werkloo zen. f 3300. Inkomsten 359. Terugontvangst steun kleine boeren. 100. Uitgaven 360. Steun aan kleine boeren. f 100. Inkomsten 361. Bijdrage rijk in de spaargelden werk loozen. f 865. Uitgaven 362. Rente van geldleeningen. f 1020. 36. Aflossing van geldleeningen. f 1533. 364. Extra spaarregeling B. f 1200. 365. Verzekering forandschade. Hoofdstuk X. Landbouw. Inkomsten: 366. Restitutie kosten maatregelen vee- ziekten. Memorie. Uitgaven 367. Subsidien veeteelt. f 50. 368. Kosten bestrijding Coloradokever. 10. Hoofdstuk XI. Handel en nijverheid. Inkomsten 369. Rjjksbijdrage jaarwedde directeur arbeidsbemiddeling. f 1000. 370. Bijdrage van het rijk en de andere gemeenten in de arbeidsbemiddeling. f 2500. 371. Verhaal pensioensbijdragen. f 445. 372. Bijdrage rijk in tegemoetkoming werk- zoekenden bij arbeid buiten de gemeente. 185. 373. Idem in verhuiskosten. f 185. Uitgaven: 374. IJk en herijk maten en gewichten. 10 375. Subsidie werkloozenkassen. f 9000. 376. Arbeidsbeurs en arbeidsbemiddeling. 6900. 377. Kosten verzekering pensionneering ambtenaren. 650. 378. Bijdrage hoofdstuk VII kap. dienst. 30. 379. Kosten doorloopende openstelling tele- foonkantoren. f 700. 380. Tegemoetkoming wejkzoekenden bij het; verrichten van arbeid buiten de gemeente. 250. 381. Bijdrage borgstellingsfonds. 350. 382. Derving rente vervreemde kapitalen. 20. 383. Kosten verzekering brandschade. f 5. 384. Bijdrage aanleg kanaalhaven Terneu zen. f 2670. 385. Verhuiskosten werkzoekenden. 250. Hoofdstuk XH. Belastingen. Inkomsten: 386. Uitkeering hoofdsom grondbelasting gebouwd. /6800. 387. Uitkeering hoofdsom grondbelasting ongebouwd. f 3800. 388. 80 opcenten grondbelasting gebouwd. 15.800. 389. 20 opcenten grondbelasting onge bouwd. f 1400. 390. 20 Personeele belasting le, 2e en 3e grondslag. /6000. 391. 100 Personeele belasting 4e, 5e, 6e en 7e grondslag. 2600. 392. 175210 opcenten Personeele belas ting. 67000. Uitgaven: 393. Toezicht en invordering belastingen. 350. 394. Teruggaaf belastingen. 50. 395. Belooning schatters dranklokalen. f 40 396. Verzekering en pensionneering van ambtenaren. f 9. 397. Aandeel rijk in verlofsrecht. 265. Inkomsten: 398. Uitkeering dividend- en tantiemebe- lasting. 1000. 399. 38 opcenten vermogensbelasting. 4400. 400. 75 opcenten op de hoofdsom der ge- meentefondsbelasting. f 53.000. 401. Uitkeering gem. fonds per aangesla- gene. f 15.000. 402. Uitkeering werkloosheidssubs.fonds per aangeslagene. f 3000. 403. Gewetensgelden. Memorie. 404. Belasting op de honden. 1350. Uitgaven: 405. Teveel genoten hoofdsom en opcenten directe belastingen. 500. Inkomsten: 406. Oninbaar geleden belastingen. Mem. 407. Vergunningsrecht. f 1700. 408. Verlofsrecht. f 525. 409. Opbrengst aanmaningen en dwang- bevelen. 25. 410. Verhaal pensioensbijdragen. 5. Hoofdstuk Xni. Woningbouwbedrijf. Inkomsten 411. Uitkeering van het bedrijf wegens annuiteit en ipensioensbijdrage. 7980. 412. Bijdrage rijk art. 56 Woningwet. f 3500. Uitgaven 413. Kosten pensionneering ambtenaren. 40. 414. Annuiteiten van geldleeningen. 6415. 415. Uitkeering aan het bedrijf. 4900. 416. Bijdrage hoofdstuk VII kapitaaldienst wegens aan woningbedrijf verstrekte gelden. f 221,41. 417. Rente wegens tijdelijke gestorte gel den. 72,42. 418. Bijdrage aan hoofdstuk VII gew. dienst wegens derving rente vervreemde kapi talen. f 1308,59. 419. Restitutie te veel ontvangen bijdrage art. 56 woningwet. Memorie. Hoofdstuk XIV. Kasvoorzieningen. Inkomsten 420. Teruggaaf van het rijk wegens voor- schotten dienstplicht. 150.000. 421. Teruggaaf voorschotten ambtenaren. f 1700. Uitgaven 422. Voorschotten ten behoeve van het rijk wegeng kosten dienstplicht. f 150.000. 423. Voorschotten ambtenaren. f 1700. 424. Rente kasgelden. 1000. Hoofdstuk XV. Overige inkomsten en uitgaven. Inkomsten 425. Bijdrage van hoofdstuk XV van den* kapitaaldienst wegens beschikking over de reserve. 37.200. 426. Bijdrage rijk distributiedienst. f 3310. Uitgaven 427. Onkosten distributie levensmiddelen. 4410. Hoofdstuk XVI. 428. Onvoorziene uitgaven. f 93,96. Kapitaaldienst. Hoofdstuk VI. Openbare werken. Inkomsten Waarborgsommen (Deiji en Den Hamer). 1000. Hoofdstuk VII. Bijdrage gewone dienst tot het herkrijgen vervreemde kapitalen. ,f 4951,67. Opbrengst verkoop gemeente-eigendommen. 1000. Uitgelote effecten. f 10.000. Uitgaven: Overboeking waarborgsom (Deij en Den Hamer). /1000. Aankoop rentegevend goed. 15.951,67. De begrooting voor den dienst 1940 wordt met algemeene stemmen vastgesteld. De vaststelling der begrooting houdt tevens in, dat zijn vastgesteld: a. de begrooting van de brandweer; b. de subsidie voor de t.b.c.-bestrijding aan de Vereeniging ,,Het Groene Kruis"; c. het gemiddeld bedrag per leerling der openbare scholen voor 1940; d. de begrooting van het Burgerlijk Arm bestuur voor 1940; e. de verordening op de heffing van op centen op de gemeentefondsbelasting; f. de begrooting voor het woningbedryf Wiaar niet anders vermeld zijn de voorstel- len van Burgemeester en Wethouders met al gemeene stemmen aanvaard. 8. Omvraag. a. De heer VANRIETSOHOTEN wijst er op, dat in den gemeenteraad van Ax£l door een gemeenteraadslid een verzoek is gedaan om te onderzoeken of het waar is, dat er bij de spoorweg-maatschappij MeohelenTerneu zen plannen bestonden om een paar diensten op te heffen. Hem is toegezegd, dat dit zou gebeuren en zoo noodig contact zou gezocht worden met andere gemeenten. Hij vraagt Burgemeester en Wethouders, of hieromtrent reeds meer bekend is. De VOORZITTER antwoordt, dat deze zaak de aandacht heeft van Burgemeester en Wet houders. b. De heer 't GILDE vraagt, of er om trent de regeling van de evacuatie reeds een en ander bekend is, uit welke gebieden men menschen moet ontvangen en welke verplich- tingen men heeft, en ook welke vergoeding eventueel de menschen krijgen. Is het o.a. ook mogelijk dat familie, vader, moeder, broer of zuster kan ingenomen worden, in het algemeen of familieleden voorrang krijgen als zij thuis kunnen komen. De VOORZITTER kan hieromtrent het vol- gende mededeelen. Het is goed, dat de men schen daarvan iets meer vememen. Deze zaak is thans nog in voorbereiding, er is nog niet heelemaal aangewezen welke gebieden geevacueerd zullen worden. De bevolking van de gebieden waarheen menschen ge evacueerd worden, is. verplicht gevolg te geven aan de voorsehriften, die ter zake ge- geven worden, en de menschen, die bij hen inkomen, kost en dergelijke verschaffen. Het is mogelijk, dat familieleden ingenomen wor den, mits die komen uit dezelfde gemeenten, die geevacueerd worden. Met fapiilieleden, die elders heen gezpnden worden, en dus in andere gemeenten onder dak gebracht wor den, kan geen rekening worden gehouden. Wel bestaat de mogelijkheid, van plaats te ruilen. Dit is evenwel een zaak, die buiten de evacuatie valt. Men houdt alleen rekening met de ruimte, die beschikbaar is. Welke vergoeding ge- geven zal worden, is officieel nog niet bekend; wel is medegedeeld dat er voor betaald zal wcrden. Hoeveel dit zal bedragen is nog niet bekend. Men is thans bezig vast te stellen, hoeveel inwoners van andere gebieden in deze gemeente ondergebracht kunnen worden, tot nu toe is alleen bekend het voorloopig be- groote aantal. Aanvankelijk was heel deze zaak geheim en was alles vaag, er moest een slag naar gestagen worden. Thans is deze geheimhouding opgeheven. Er is in dezen geen kwestie van, dat menschen van de rich- ting van den heer 't Gilde gepasseerd zouden zijn. Er zijn hier menschen aangewezen, die van de zaak op de hoogte zijn, daar zij uit hoofde van him dagelijksche bezigheden met deze materie verbonden zijn. Men kon hier geen gebruik maken van den vrijwilligen burgerdienst, daar deze hier niets heeft uit- gehaald. Twee menschen hebben zich hier- voor verbonden, van passeeren is dus geen sprake. c. Da heer 't GILDE zou gaarne weten hoever het nu staat met het huren van de dijken. De VOORZITTER antwoordt, dat hierover met den ontvanger van de Registratie en Domeinen gesproken is. De SECRETARIS deelt mede, dat hierover is gesproken met den ontvanger te Hulst, doch de tegenwoordige huurders hebben het recht opnieuw in te huren. De VOORZITTER wijst er op, dat men daar niet tusschen kan komen dan met goed- vinden van de huurders. De gemeente zou dan metde huunrders een overeenkomst moe ten maken. De gemeente zelf, zoo is mede gedeeld, kan op de Registratie niets bereiken want de huurders hebben voorrang. De heer 't GILDE dacht dat de verpachtin- gen openbaar waren. De VOORZITTER deelt mede, dat dit niet het geval is. De heer FILIUS vraagt zich af of hieraan niets te doen is op het Departement van Financien. De heer COLSEj V deelt mede, dat, indien iemand het gepacht heeft en zijn jaar is uit, als hij het niet laat liggen het recht heeft, opnieuw te pachten met vermeerdering of vermindering van pacht. De Jieer 't GILDE geeft te kennen, dat hij het misschein abuis kan hebben, doch hij meent, dat er nog een anderen weg is. Men mag toch aannemen, dat de ontvanger der Registratie precies doet zooals het behoort. En daarom meent hij, dat, indien een derge lijke zaak in het algemeen belang van Ter neuzen is, het persoonlijk belang opzij moet. De heer GEELIHOEEfr wijst er op, dat deze zaak verband houdt met de Pachtwet. De heer DEN 'HAMER vraagt of geen regeling te treffen is, dat met de belangen van de ingezetenen rekening gehouden wordt. De VOORZITTER antwoordt, dat het be lang van de gemeentenaren van Terneuzen juist niet het belang van de pachters is. Het is tegen hun belang als de wandelaars in het gras gaan zitten. De heer 't GILDE merkt op, dat de heer Den Hamer de situatie niet goed schijnt te weten. Van gemeentewege zouden banken geplaatst worden op de Oostpier, opdat de menschen niet in het gras zouden gaan zit ten, doch de pachter heeft gezegd. dat de banken weg moesten. d. De heer FILIUS heeft een korte vraag te stellen over de kwestie der vergoedingen voor gemobiliseerden. Hoever staat thans de nieuwe regeling en wanneer zal die in wer- king treden? De VOORZITTER antwoordt, dat Burge meester en Wethouders hieromtrent nog bericht wachten. Er zal ook een mijnheer uit Middelburg komen om deze zaak nader toe te lichten, opdat een ieder gelijk behandeld zal worden. De heer DE VOS vindt dat het lang duurt. Het is reeds geruimen tjjd geleden dat gepu- bliceerd is, dat een nieuwe regeling inge- voerd zou worden, die van terugwerkende kracht zou zijn. Er zullen menschen zijn die een kleine verhooging krijgen en daarop zit ten te wachten. Spreker stemt toe, dat het niet de schuld van den Voorzitter kan zijn, dat het zoo lang duurt. De VOORZITTER: Niemand beter dan ik weet, wat er aan vast zit e. De heer DE COOK deelt mede, dat hij in het raadsverslag van Zaamslag gelezen heeft, dat er pogingen zouden gedaan worden om een vergemakkelijking in het paspoorten- stelsel te verkrijgen. Spreker stelt voor. aan die pogingen steun te verleenen. Er zijn hier menschen, die kinderen hebben welke naar Belgische scholen gaan, of die een Belgische vrouw hebben e.d., die zich betrekkelijke offers moeten getroosten om in Belgie te kun nen komen. Spreker zou gaarne zien, dat met de gemeente Zaamslag -werd samengewerkt om een verzachting van deze voorsehriften te verkrijgen. De VOORZITTER zegt toe, dat Burge meester en Wethouders dit zullen bekijken. De heer DE VOS meent, dat, wanneer aan die poging steun verleend wordt, zooals de heer De Cock gezegd heeft, er 2 mogeiijk- heden zijn. Voor wat de inwoners van Zeeuwsch-Via anderen betreft, staat spreker op het standpunt, dat zij zeer ge'isoleerd zijn. Vroeger was een bewijs van Nederlander- schap voldoende, doch dit wordt door de Bel gische autoriteiten niet toegestaan. Men kon dus trachten dat dit w61 toegestaan werd, dan wel dat de kosten voor verstrekking van een paspoort verlaagd werden en deze hetzelfde bedrag zouden kosten, dat anders voor een be wijs van Nederlanderschap betaald wordt. Indien medewerking van de Nederlandsche regeering ondervonden wordt, is dit ook mogelijk. De heer VERLINDE: Dan alleen voor pas- poorten voor Belgie! De heer DEN HAiMER verwaeht hiervan niet zoo veel, want de heele controle langs de grens is verscherpt. f. De heer DE COCK deelt mede, dat ge- klaagd wordt over de brandgangen in de Land- en de Veldstraat, dat het water niet weg kan en er met de laatste regens meer door kon. De heer DE KRAKER vraagt of deze brand gangen van de gemeente zijn. De heer DE COOK antwoordt, dat zij bij woningen van de gemeente behooren. g. De heer LAMBRECHTSEN VAN RIT THEM deelt mede, dat het hem is opgevallen, dat de banken sin het wandelpark verkeerd staan. De menschen bekijken den groei al- daar; de banken zouden dus andersom ge plaatst moeten worden. Afscheid van den heer Riemens. De VOORZITTER deelt mede, dat de heer Riemens ontslag heeft gevraagd als lid van den raad. De heer RIEMENS: Mijnheer de Voorzitter, in verband met mijn werkzaamheden gevoel ik mij verplicht, ontslag te nemen als lid van den raad. Ik wil thans afscheid van u nemen en doe dat nu omdat ik niet in de gelegenheid zal zijn dit later te komen doen. Dit is niet een gevolg van bijzondere omstandigheden, doch mijn werkzaamheden laten mij niet toe, dat ik mjj op de wijze, zooals ik dit inzie, aan de belangen der gemeente en de algemeene belangen geven kan. Daarom heb ik ook ont slag gevraagd. Voor de medewerking, die ik ondervonden heb van degenen met wie ik heb samenge werkt en medegewerkt, zeg ik dank. De nieuwe leden ken ik niet zoo, ik heb dan ook meer speciaal bedoeld degenen met wie ik in de vorige zitting heb kunnen samenwerken. Ik zeg hen hiervoor dank. De moeilijkheden, die ik ondervind, zijn oorzaak dat ik niet meer aan den arbeid van den gemeenteraad kan deelnemen, en maken het ook absoluut nood- zakelijk dat ik heenga. Zelfs deze vergade- ring heeft voor mij het bewijs geleverd, dat de omstandigheden, waarin ik verkeer, van dien aard zijn, dat ik mij aan dezen arbeid moet onttrekken. Er zijn ten opzichte van mijn persoon min der prettige dingen beweerd. Hierop moet ik antwoorden, dat ik vanaf het begin van mjjn practische politieke loopbaan mij op een zake- lijk standpunt heb geplaatst, en mij niet begeven heb op den weg van persoonlijke aan- vallen. Ik geloof, dat ik behalve in deze ver- gadering daarin geslaagd ben. Ik vertrouw, dat er in deze vergadering dingen zijn gezegd die niet zoo gemeend zijn. Voor de ondervon den medewerking zeg ik nogmaals dank, en al is thans de toestand somber, ik hoop, dat het onze gemeente goed mag gaan. De VOORZITTER: Ik geloof namens den raad te spreken, als ik zeg dat het ons spijt, dat de heer Riemens zich genoodzaakt ziet, van ons heen te gaan. Wij moeten de gronden, waarop hij dit besluit genomen heeft, eerbie- digen. Ik spreek de hoop uit, dat het den heer Riemens in zijn nieuwe woonplaats goed mag gaan en dat Gods zegen op hem ruste. Hij sluit de vergadering.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 6