De heer COLSEN merkt op, dat Burge meester en Wethouders natuurljjk niet gezegd hebben, wat zrj van plan zijn met de oude school te doen. Spreker meent, dat indien zij die wilden gebruiken, deze 100 zou kunnen vervallen. daar men dan wel een plaatsje zou bebben waar de betrokkene zijn werk zou kunnen doen. Men zou die school tevens kun nen gebruiken voor verschillende dingen. Men heeft nu de distributie er bjj gekregen, de ontvanger kan er zitting houden. Hij her- haalt van meening te zijn, dat men die f 100 zou kunnen verdienen, indien men daar een ruimte gereedmaakte waar Verpoorte slacht- bewijzen kon afgeven e.d. De VOORZiitER merkt op dat men niet mag verlangen, dat Verpoorte den heelen dag in de school blijft. De heer OOLSEN weet dit wel. De VOORZITTER merkt op, dat de bedoe- ling is, dat Verpoorte thuis steeds bereikt kan worden. De heer OOLSEN wijst er op, dat b.v. voor afgifte van slachtbriefjes een zekeren dag ge- steld zou kunnen worden. Op de manier, als door hem aangegeven, spaart men 100. De heer VERLINDE: Dat zit nog. De heer COLSEN merkt op, dat Burge- meester en Wethouders niets gezegd hebben van hetgeen zij van plan zijn met de oude school te doen. Spreker heeft niet de bedoe- ling er kosten aan te maken. De heer LAMBRECHTS EN VAN RITTHEM geeft Burgemeester en Wethouders in over- weging een der lokalen te doen gebruiken voor brandspuithuis. Met den grooten wagen, die men thans heeft, weet men er langs den nauwen weg, waar de brandspuit thans staat. bijna niet uit te komen. De heer OOLSEN dacht dat in de oude school nu het distributiebureau zou komen. De heer DEN HAMER voelt wel wat voor het idee van den heer Colsen, dat de oude school voor verschillende gemeentediensten gebruikt zal worden. De VOORZITTER merkt op, dat hetgeen. wat de heer Colsen zegt, niet tot de ge meentediensten behoort. Wat hij zegt om- trent Verpoorte is toch al te gek. Het gaat toch niet aan om in een leeg gebouw een ambtenaar neer te zetten. Verpoorte doet zijn werk thuis en voor de beschikbaarstelling van zijn woning krijgt hij deze vergoeding. De heer DEN HAMER stemt toe, dat, in dien deze ruimte ingericht wordt voor an- dere dingen, deze ingericht, verwarmd en schoon gehouden moet worden. Doch het is toch de bedoeling om deze oude school te be- stemmen voor de gemeentediensten De heer COLSTON wenscht stemming ora- trent dezen post. De VK>ORZri"nERWilt u die schrappen? De heer OOLSEN dacht, dat deze school bestemd zou worden voor de verschillende diensten. De VOORZITTER wijst er op, dat de dis- tributiematerialen daar niet worden uitge- geven. De heer VERLINDE meent, dat waar blijk- baar nog niet besloten is wat er met de school gebeuren moet, het 't beste zal zijn, eens af te kijken, wat Burgemeester en Wethouders er mee willen doen en die 100 nog eens te la ten staan. Hoofdstuk III. Openbare veiligheid. Inkomsten 65. Verhaal pensioensbijdragen. /1970. 66. Rechten bioscoopwet. 50. 67. Huisvesting gemeente-politie. 150. 68. Restitutie P. Z. E. M. kosten onder- grondschnet Hondiusstraat. Memorie. Uitgaven 6®. Belooning inspecteur en dienaren van politie. 19.000. 70. Kleeding en uit rusting politiedienaars. 1A40. 71. Kleeding- en rijwieltoelagen. 255. 72. Wachtgebouwen en bureaux. 865. 73. Ambtswoning agent Sluiskil. /60. 74. Bureaubehoeften. 200. 75. Kosten van telefoon en telegraaf en van radio-telefonische en telegrafische be- richtgeving. 250. 76. Dag-, week- en maandbladen en boe- ken 85. 77. 'Advertentien. 5. 78. Reis- en verblijfkosten. f 25. 79. Kosten van zegels. 5. 80. Bewaring van gearresteerden. f 50. 81. Opsporing en onderzoek strafzaken. 50. 82. Reisgeld voor passanten en overige uitgaven. 100. 83. Subsidies politiescholen en cursussen 5. 84. Belooning en premieen aan brand- meesters en brandspuitlieden. f 500. 85. Onderhoud van brandbluschmiddelen. 3200. 86. Onderhoud van brandweerkazemen. /100. De heer FILIUS moet met betrekking tot dezen post een opmerking maken. Hij ver- neemt, dat er van de zijde der brandweer te Driewegen verschillende klachten zijn om- trent de uitrusting. Nu heeft hij gezien, dat deze post Verhoogd is van 2100 tot 3200. is hierbij inbegrepen kleeding en slangen voor Driewegen, die te kort zijn. Men mist daar verder ook een drooginrichting voor de slan gen. Spreker vemeemt, dat, indien het ge- brek aan waterdichte kleeding en het tekort aan slangen niet opgeheven wordt, men daar langzamerhand weigeren gaat. oefeningen te houden. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM deelt mede, dat deze venhooging juist dient voor voorziening in het tekort aan uitrusting. De heer FILIUS vraagt of deze post dan ook daar ten goede komt. De heer LAMfiRECHTSEN VAN RITTHEM antwoordt bevestigend. Er zijn ook in dezen post verschillende gasmaskers begrepen. 87. Ondgrhoud der lantaarns en verdere kosten verlichting. 8000. 88. Subsidie contributie verkeer en toe- risme. 25. 89. Plaatsing en onderhoud borden en wegwijzers. 50. 90. Verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren. 3097. 91. Verzekering tegen brand- en storm- schade. 10. 92. Rente van geldleeningen. 130. 98. Aflossing van geldleeningen. 160. 94. Bijdrage aan Hoofdstuk VH van den kapitaaldienst tot het herkrijgen van ver- vreemde kapitalen. 1040. 95. Bijdrage aan Hoofdstuk XVI van den kapitaaldienst. Memorie. 98. Kosten Burgerwacht. 50. 97. Aandeel Rijk in rechten Bioscoopwet. 20. 98. Keuring en herkeuring trekhonden. Memorie. 99. Kosten bescherming tegen luchtaan- vallen. f 1850. De heer FILIUS heeft in de krant in het Kamerverslag gelezen, dat men over deze materie bezig is. Deze kwestie heeft reeds vele gemoederen in beroering gebracht. In de memorie van antwoord goochelen Burge meester en Wethouders nu wel heel aardig met hetgeen in de afdeelingen hieromtrent besproken is en zeggen, goed, we gaan hierop een bedrag bezuinigen en het bedrag, dat vrij komt, gebruiken we voor andere benoodigd- heden. Spreker ziet ook graag, dat Burge meester en Wethouc^rs zorgen dat de lucht- beschermingsdienst in orde is. Doch dat nu de 2 artsenwagens worden geschrapt en daar- voor in de plaats 30 gaspakken worden aan- gekocht voor f 475 kan hij niet bewonderen. Verder zou hij gaarne zien, dat de gratificatie voor het hoofd van den luchtbeschermings- dienst eveneens geschrapt werd, terwijl hij bovendien het bedrag a 250 voor den chirur- gischen hulppost eveneens van de begrooting wilde doen verdwijnen. Resumeerende stelt hij voor de /400 voor de 2 artsenwagens te schrappen, de 100 voor het hoofd van den luchtbeschermingsdienst en dit eveneens te doen ten aanzien van den chii urgischen hulppost. Indien men nagaat wat er in den iande ten opzichte van de luchtbescherming gebeurt, lijkt hem de toe stand vrijwel chaotisch. Er zijn verschillende instanties, die zich hiermede bemoeien, rijks- instanties, gemeente-instanties en regionale instanties. Deze zaak begint langzamerhand zoodanig te loopen, dat men er niet meer uit kan. Hij zou dan ook willen, dat hetgeen niet uitsluitend de gemeente Terneuzen betreft, niet op de begrooting wordt geplaatst. Wat hiermede gedaan moet worden daarover is men het bij de Rijksregeering zelf niet eens en waar de Minister onlangs, blijkens het Kamerverslag. gezegd heeft, nogmaals de zaak der luchtbescherming te zullen bezien meent spreker, dat het niet onmogelijk is, dat deze zaak nog eens rijkszaak zal worden. Het heeft hem dan ook verheugd, deze uitlating in het Kamerverslag te mogen lezen. Na al deze dingen stelt spreker voor, dezen post terug te brengen tot 100 en de posten die hij genoemd heeft, te schrappen. De heer RIEMENS merkt op, vorig jaar ook omtrent dezen post iets te hebben ge zegd. toen voor dit doel geldmiddelen werden gevraagd. Het is gebleken. dat een gedeelte hierv-an is voor den aankoop van ramen-De Mooy. Over de aanschaffing op zichzelf wenscht hij niets te zeggen, doch wel over de besteding der gelden. Het £aat zijns inziens niet aan, dat de gelden der gemeente worden gebruikt op een wijze, dat de ingezetenen der gemeente niet kunnen mededingen. Spreker had dan ook liever gezien, dat bij den aan koop van ramen-De Mooy was gevraagd om prijsopgaaf aan de gemeentenaren. Dan was de aanschaffing op een zoodanige wijze ge- schied, dat de ingezetenen der gemeente daar- aan ook iets hadden kunnen verdienen. De heer LAjMBRECHTS EN VAN RITTHEM kan het standpunt van den heer Filius in het geheel niet deelen. Men moest zich schamen op een dergelijk klein bedrag zoo te reagee- ren. De betrokkene doet dit werk om het alge- meen belang te dienen. Dat men op grond van den financieelen toestand, of omdat men er niet mede accoord gaat, iets wil schrap pen, kan spreker begrijpen, doch men moet niet vergeten, dat in dezen tijd de overheid, in casu de gemeentelijke overheid een groote taak heeft. Hij moet hierbij wijzen op hetgeen weken geleden in het Deensche plaatsje Esbjerg gebeurd is, waar een vlieger zes bommen heeft losgelaten met het gevolg. dat •het plaatsje voor de helft is verdwenen In den oorlog van 1914—1918 heeft men in Zee- land door dezelfde fouten ook geleden. Spre ker acht het dan ook niet verantwoord van dezen post ook maar iets te schrappen. De heer VAN RIETSCHOTEN deelt mede, dat deze post ook in de afdeelingsvergade- ring is besproken en hierbij de kwestie der artsenwagens ook onder de loupe is geno- men. Zooals de heer Lambrechtsen van Rit- them zegt, is deze zaak er een van algemeen belang, doch hier ziet men ook weer iets der- gelrjks als waarover spreker het meer gehad heeft. Alsmaar kan men constateeren, dat het rijk verschillende dingen naar de ge- meenten opschuift, en als men van de zijde der gemeente in verzet komt, is er steeds een stok achter de deur. Naar spreker van den heer Filius hoort, staat de gemeente aan de zijde van het Rijk een missive te wachten Daarom zou hij in overweging willen geven, nog eens af te wachten en te zien wat het Rijk doet. Indien de Minister voor de op hem uitgeoefenden druk zou wijken, en zou inzien dat het geen gemeentebelang is, doch Rijks- belang, is het wellicht mogelijk de noodige spullen van het Rijk te krijgen. Wat de heer Lambrechtsen van Ritthem ge zegd heeft omtrent Esbjerg lijkt heel mooi, doch als er hier een Engelschman over zou komen, die bommen zou laten vallen, is er hier dan voldoende hulp? Zijn er voldoende ziekenhuizen Kan het vervoer door het Roode Kruis dan behoorlijk verzorgd*worden All een uit overweging, dat men er van de zijde van het Rijk mee bezig is, zou spreker in overweging willen geven dezen post voorloo- pig pro memorie uit te trekken en eens te zien wat er gebeurt. De heer VAN DRIBL deelt mede, dat in zijn fractie de zaak der luchtbescherming ook be sproken is en dat er over de gratificatie aan het hoofd van den luchtbeschermingsdienst geen eenstemmigheid bestaat. Persoonlijk deelt spreker het gevoelen, dat door Burge meester en Wethouders in de begrooting is neergelegd, al staat ook hij op het standpunt, dat een dergelijke zaak Rijksregeling behoor- de te zijn. Wiachten is nu wel gemakkelijk. maar is het doelmatig? Men staat er thans voor, dat door het Rijk geen maatregelen worden getroffen. Nu het Rijk in dezen na- latig is, te doen wat het doen moet, is het heel goed, dat de gemeente er althans iets aan doet. De heer VERLINDE ziet dezen post ook niet graag, doch het gaat er, zijn inziens, over of men de verantwoordelijkheid aandurft. In dien men de zaak laat, zooals die thans is, moet men daarvoor de verantwoordelijkheid kunnen dragen. En dat kan spreker voor zichzelf niet. Anderen kunnen daar wellicht anders tegenover staan, doch dan moet men voor hetgeen gebeuren kap, ook ten voile verantwoordelijk zijn. En als men dat kan, als men er innerlijk van overtuigd is, dat te kun nen. dan moet men dat doen. Spreker kan het niet. De heer VAN RIETSCHOTEN gelooft, dat de heeren Verlinde en Van Driel hem verkeerd begrepen hebben. Ook hij is het er over eens, dat er iets moet gebeuren. De heer Filius heeft gezegd. dat de Minister deze kwestie nog eens zou bezien, zoodat er binnenkort een ministerieele missive hierover te wachten is. En als de spullen dan eenmaal reeds gekocht zijn, is het voor de gemeente waarschijnlijk een strop, als de Minister zegt, dat er van Rijkswege b.v. sirenes en andere dingen be- schikbaar gesteld worden. Spreker zou daar om even willen wachten met de spuUen aan te schaffen, daar men zuinig moet zijn met de gelden der gemeente. Daarom zou hij de rem willen aanhalen tot de missive van den Minister binnen is. De VOORZITTER moet in de eerste plaats de opmerkingen van den heer Filius beant- wworden. Het spijt hem, dat de benoodigd- heden der luchtbescherming niet voor reke- ning van het Rijk kunnen worden aange- schaft. Ook hij heeft het Kamerverslag ge lezen en dit betrof alleen de verstrekking van gasmaskers aan de bevolking. Zooals spreker in een vorige vergadering medegedeeld heeft, zijn alle gemeenten in Nederland bezocht en is voor ieder vastgesteld hetgeen aange- schaft moest worden. Hieraan is voorafge- gaan een vergadering met de burgemeesters en de hoofden der luchtbeschermingsdiensten en is tenslotte vastgesteld hetgeen voor iedere gemeente als een minimum aangeschaft wor den moest. Nu zegt de heer Filius, en de heer Van Rietschoten sluit zich daarbij aan, laten we eens afwachten. De heer Van Rietschoten maakt tegen den post zelf geen bezwaren. Doch dan moet spreker er op wijzen, dat men reeds een heel eind in 1940 is, voordat de be grooting is goedgekeurd en men tot aanschaf fing kan overgaan. Spreker hoopt dan ook, dat de Regeering daarbij spoed zal betrachten. De indruk, die de heer Filius heeft verkregen dat de toestand bij de luchtbescherming chao tisch is, kan spreker niet deelen. Dit is een zaak die steeds groeiende is. De bestrijdings- middelen worden geperfectionneerd, naar- mate de aanval ernstiger wordt. Men mag dan ook niet rustig neerzitten en afwachten. De verantwoordelijkheid is voor de gemeente, deze kan niets anders doen om een treffen te voorkomen. dan te zorgen tot in de perfec- tie in orde te zijn. Zoover is men nog lang niet en waar op de begrooting slechts een bepaald minimum is uitgetrokken, moet het niet vreemd voorkomen, dat als er iets geschrapt wordt, iets anders in de plaats wordt aange schaft. Het minimum, wat er voor deze ge meente noodig is, is becijferd op 9000 en daar is men nog lang niet aan toe. Dan is het toch te begrijpen, dat, als er iets wegvalt. de gelden gebruikt worden om een ander deel aan te koopen. De heer DE VOS blijft na de uiteenzetting van den Voorzitter voor hetzelfde feit staan, waar hij reeds meer tegenop gekomen is, dat n.l. uitgaven worden opgelegd voor dingen. waar de Regeering zelf niets aan doet. Daar voor draagt men dan ook hier de verantwoor delijkheid niet. Spreker ziet er geen be- zwaar in den betrokken post te verlagen, daar men daarmede het bedrag voor onvoorzien kan verhoogen. Burgemeester en Wethouders behoeven niet zoo beschaamd te zijn als er een aanval op deze begrooting wordt gedaan. De VOORZITTER staat op het standpunt, dat men daarmede geen rekening kan hou den. Het standpunt, dat Burgemeester en Wet houders innemen, is den leden bekend. Sprekei vergat nog aan het door hem gesprokene toe te voegen, dat de raming van 250, als bij drage in den chirurgischen hulppost, een stel- post is, die gebruikt kan worden als het even- tueel noodig is. Dan heeft men althans de beschikking over een post waaruit iets ge daan kan worden. Als de dingen hun regel- matig verloop hebben* dan komen ten aan zien daarvan geen kosten ten laste van de gemeente, doch als de omstandigheden daar zijn, dat er iets gebeuren moet, en er moeten kosten voor gemaakt worden. dan dienen ze toch betaald te worden. Na deze toelichting kunnen de heeren er van verzekerd ztjn. dat er geen cent zal uitgegeven worden als het niet noodig is. De heer FILIUS wil dit gaarne aannemen. Naar aanleiding van de opmerkingen van de heeren Lambrechtsen van Ritthem en Ver linde, die hem ernstig op het hart drukken, zfln verantwoordelijkheid toch te voelen, moet hij opmerken, dat hij niet de bedoeling heeft den post voor de luchtbescherming te bestrjj- den, dat wil hij niet, hij wil integendeel, dat ei zooveel mogelijk gedaan wordt om te zor gen, dat de bescherming tegen luchtaanvallen zoo effeotief mogelijk is. Hij heeft dit dan ook niet gedaan, doch heeft verschillende uit gaven bestreden, die er, naar zijn meening, niet onder behoeven te vallen. Wat de luchtbescherming der gemeente Terneuzen betreft, zal spreker zich tegen geen enkele post verzetten. Wel verzet hij zich tegen den stelpost, daar er, naar zijn meening, veel onder valt, wat de gemeente Terneuzen niet aanbelangt. Er is alle aan leiding om te zorgen, dat de gemeente, zoo goed als mogelijk is, geoutilleerd is. En in dit opzicht is hij bereid, daarvoor de gelden te helpen voteeren. De VOORZITTER meent, dat dit voor de andere posten net zoo goed geldt en zelfs nog in hoogere mate. De heer FILIUS herhaalt, dat hij den toe stand in ons land vrij chaotisch acht. Hij meent dit met het volste recht te kunnen zeggen, daar er verschillende instanties zijn, die zich met de luchtbescherming bezig- houden. En dan vindt spreker het een be- zwaar, dat de eene vereeniging zooveel zal vragen, en den andere weer een ander bedrag enz. Wat de ministerieele circulaire betreft, heeft spreker niet gezegd, dat de gemeenten een circulaire te wachten zouden hebben, doch dat de Minister heeft gezegd, deze heele zaak nog eens te zullen bekijken Spreker voelt wel aan, dat er vanuit de Kamers druk op den Minister wordt uitge- oefend, waarom hij ook dezen post tot 1100 terug wilde brengen. Indien spreker gezegd heeft, laat ons die en die posten schrappen, dan houdt dit nog niet in, dat hij daarmede van Terneuzen een tweede Esbjerg zou willen maken, doch wel op welke wijze men een grootere mate van veiligheid kan verkrijgen. De VOORZITTER wijst er op, dat op deze begrooting alleen het hoogst noodzakelijke is geraamd, zooals dit door den Inspecteur der Luchtbescherming persoonlijk vastgesteld is. De heer FILIUS verklaart, reeds een heel eind gerustgesteld te zijn, nu hij vemomen heeft, dat deze stelpost van f 250 alleen ge bruikt zal worden als het noodig is. De heer VERLINDE merkt op, dat de heer Filus thans de zaak anders voorstelt dan hij zooeven deed. De heer FILIUS merkt op, dat hij dezen post terug wil brengen tot 1100, tegen de aanschaffing van gaspakken voor f 475 zal hij zich niet verzetten. De VOORZITTER constateert, dat de heer Filius het dus eens is met de lezing in het afdeelingsverslag. De heer FILIUS wenscht nog af te trek ken 100 gratificatie voor het hoofd van den luchtbeschermingsdienst, doch hij zal zich verder tegen dezen post niet verzetten. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM zou gaarne vernemen waarop de heer Filius dezen aanval motiveert. De VOORZITTER adviseert, dat de heeren zich tot de begrooting zullen beperken. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM meent, dat dit verwgt niet gemotiveerd is. De VOORZITTER wijst er op, dat de heer Filius needs gezegd heeft, zijn voorstel in te trekken. De heer VERLINDE: Het is in orde. De heer DEN HAMER meent, dat, indien men in dezen tegenwcordigen tijd niet zorgt dat de luchtbeschermingsdienst voldoende is voor zijn taak, men zijn taak niet begrijpt. Het is gewenseht, dat deze zaak Rijksregeling is en dat er eenheid in is, doch nu spreker vernomen heeft. dat de aanschaffing der goe- deren op deze begrooting gevraagd, niet zal plaats hebben v6or de begrooting goedge keurd is, heeft hij geen geen bezwaar, daar mede voort te gaan De heer OOLSEN kan zich met het gevoe len van den raad niet vereenigen, waar de heer Van Rietschoten gezegd heeft, dat men de noodige materialen wellicht van het Rijk zal kunnen krijgen. De VOORZITTER merkt op, gezegd te heb ben, dat niets aangekocht zal worden v66r de begrooting goedgekeurd is. Dat kan wellicht over 4 maanden het geval zijn. Het is niet alsof Burgemeester en Wethouders nu op 1 Januari, als de begrooting ingaat. maar gaan aankoopen. Spreker zou het ook jammer vinden als het Rijk gelden beschikbaar stelde en de gemeente had reeds aanschaffingen gedaan. De heer COLSEN kan ten deele het voor stel van den heer Filius overnemen, om de 100 van het hoofd van den luchtbescher mingsdienst te schrappen. De heer VAN RIETSCHOTEN deelt mede dat, na de toelichting door den Voorzitter, zijn meening vervallen is. Het komt er dus op neer, dat men nog enkele maanden moet wachten v'66r tot aanschaffing wordt over gegaan. De heer COLSEN stelt voor den post van f 100, als gratificatie van het hoofd van den luchtbeschermingsdienst, te schrappen. Dit voorstel wordt niet gesteund en kan derhalve geen onderwerp van bespreking uit- maken. 100. Bijdrage aan Hoofdstuk VII van den gewonen dienst, wegens derving rente van vervreemde kapitalen. f 365. 101. Bijdrage aan Hoofdstuk VI van den gewonen dienst, wegens gedeelte van de jaar- wedden van de vaste werklieden. ,f 100. Hoofdstuk IV. Volksgezondheid. Inkomsten 102. Heffing gelden art. 21 besmettelijke ziektewet. Memorie. 103. Keur- en slachtloonen. /2500. 104. Rechten Warenwet. f 800. 105. Inkomsten invordering rechten War-en- wet. f 75. 106. Verhaal pensioensbijdragen. 230. 107. Vergoeding voor cadavers en slacht afvallen. f 250. 108. N.V. Waterleiding Mij. inkoop dienst- tijd Th. Gorman en terugontvangst pensioen- bijdragen. Memorie. Uitgaven 109. Belooning voor vaccinatien "en ltjk schouwingen. f 10. 110. Uitkeering artikel 19, 3e lid, besmet telijke ziektenwet. Memorie. 111. Kosten maatregelen besmettelijke ziektenwet. /30. 112. Kosten keuringsdien3t vleeschkeu- ringswet. 2550. 113. Bijdrage keuringsdienst Warenwet 900. 114. Overdracht rechten Warenwet. /800. 115. Kosten verzekering, pensionneering, enz. ambtenaren. 350. f 200 Subsidie bad- en zwemvereenigingen 117. Gezondheids- en vacantiekolonies. 10. 118. Subsidie aan plaatselijke afdeelingen van de vereeniging „Het Groene Kruis" 1200. 119. Subsidie aan de vereeniging ,,Het Wit-Gele Kruis" en haar afdeelingen. /450. De heer VAN RIETSCHOTEN zal dit voor stel verder onbesproken laten, doch stelt voor, dat het bedrag van /200 voor het Wit-Gele Kruis onveranderd op de begrooting blijft staan. Hij gelooft niet, dit nog verder te moe ten toelichten. Al zal het misschien dit jaar niet meer gebeuren, toch gelooft hij, dat de hangende kwestie binnen het jaar opgelost zal worden. De heer FILIUS steunt dit voorstel. De heer 't GILDE merkt op, dat hij in de afdeelingsvergadering reeds gezegd heeft, dat de subsidie zoodanig ware te verdeelen, dat het Groene Kruis er 250 van kreeg, het Wit- Gele Kruis 150, waarop de heer Van Riet schoten zeide: „en indien ze bij elkaar komen". Hierop heeft spreker geantwoord, dat dan de subsidie ook bij elkaar gedaan kon worden. De VOORZITTER: Dit betrof dan alleen het geval als ze bp elkaar kwamen. De beer t GILDE wijst er op, gezegd te hebben: ,,als ze bij elkaar komen, dan is de volledige subsidie uit te keeren". De heer VAJN RIETSCHOTEN meent, dat het practisch op hetzelfde neerkomt. Laat de raad zich niet mengen in deze bestaande kwestie. Spreker is er van overtuigd, dat beide partijen elkaar zullen vinden. Indien er nog iets is als het volgende jaar ten einde is, en deze kwestie is doorgeziekt, dan is het tijd voor den raad om met de vuist op tafel te slaan. Doch thans is het daarvoor nog veel te vroeg. De VOORZITTER constateert, dat de heer Van Rietschoten dus voorstelt, die /200 er op te brengen. De heer VAN RIETSCHOTEN antwoordt bevestigend. De heer GEELHOEDT geeft te kennen, dat vanochtend de heer Van Rietschoten met een groot gebaar gezegd heeft, dat de wethouder van financien een post van 200 gevonden had. Als de heer Van Rietschoten gevraagd had wat de oorzaak daarvan was, dan zou spreker gezegd hebben: gelijke monikken, ge- Irjke kappen. Het Groene Kruis vraagt geen subsidie, het tVit-Gele Kruis wel. Nu wordt verwacht, dat men na de splitsing weer hij elkaar zal komen. laat men dit afwachten en als het w61 gaat. dan kan de subsidie er hij e-egeven worden. Alleen voor Sluiskil zou spreker een uitzondering wjllen maken. aan- gezien het consultatiebureau daar er een is voor de geheele bevolking. Spreker is er ook tegen, dat de raad vrrjwillig een subsidie zou toekennen aan een vereeniging, die er niet om vraagt, i.e. het Groene Kruis. Er zijn evenwel door het Groene Kruis ook onkosten gemaakt om de beschikking te verkrijgen over het Ziekenhuis en waar het Wit-Gele Kruis thans sen aantal kinderen minder heeft, kan het, naar zijn meening, met f 250 wel af. De heer VAN RIETSCHOTEN wil hierop in de eerste plaats antwoorden, dat het niet zoo is als de heer Geelhoedt het voorstelt. Als het Wit-Gele-consultatisbureau naar het ziekenhuis zou gaan, gaat die f 200 er niet af. De school is er voor ingericht, er ziin kosten voor gemaakt, die ten slotte ook betaald moeten worden. Het Groene Kruis heeft evenmin subsidie noodig als het Wit-Gele Kruis dit noodig zou hebben, als dit geen huur betaalde. Men moet spreker goed begrijpen, hfi wil deze twee vereenigingen niet tegen elkaar uitspelen, doch betoogt alleen, dat de ge meente geen subsidie moet geven als er geen gevraagd wordt. Doch als het inderdaad waar is, dat er achter dit voorstel niets ztt, dan verwacht spreker, dat partijen weer tot elkaar zullen komen. Let wel, hp heeft met gezegd, dat dit zal gebeuren, doch wel dat hij de mogelijkheid daarvan wel ziet. Feitelpk gezegd, heeft men hem entre-nous gevraagd dit voor elkaar te brengen. Hij had gehoopt, dat hiervan thans verder niets gezegd zou worden en dan ook deze zaak verder blauw- blauw gelaten had kunnen worden. Het aou dan zooveel te gemakkelijker geweest zijn, het voor elkaar te brengen. Spreker meent, dat men thans meer niet moet vragen en geeft in overweging, laat nu die 200 staan. Het zou niet ieuk zijn tegenover het Wit-Gele Kruis om die vereeniging de huur uit eigen middelen te laten betalen. De vereeniging genoot 500 subsidie per jaar en is daarop geheel gebaseerd. Spreker meent, dat het op den weg ligt dat deze beide vereenigingen elkaar vinden. De heer DEN HAMER gevoelt wel iets voor de redeneering van den heer Van Riet schoten. Hij vindt ook, dat het terugbrengen der subsidie een harde maatregel is, doch vindt dat bepaald behoorde te worden. dat, indien de beide vereenigingen niet tot over- eenstemming konden komen, het Groene Kruis ook gebruik zou mogen maken van het gebouw. Indien het nu niet mogelijk blijkt de standpunten tot elkaar te brengen, dan diende het Groene Kruis in de gelegenheid te worden gesteld van het gebouw gebruik te maken. De heer DE VOS geeft te kennen, dat een paar jaar geleden de subsidie voor deze in- richting is ingesteld daar de raad gemeend heeft, dat deze instelling het algemeen belang diende. De vereeniging is er nog, er is even wel iets geweest, wat samenwerking onmo gelijk maakte. Men kan het betreuren dat dit zich heeft voorgedaan, doch de raad be hoort zich niet te verdiepen in de schuld- vraag. Spreker stemt het toe, dat de toe- treffende vereeniging getroffen zal worden indien er van de subsidie iets af wordt ge daan. men kan dit ook moeilijk motiveeren met te zeggen dat er een andere vereeniging is, die ditzelfde werk ook doet. Doch daar tegenover moet spreker stellen, dat het Wit- Gele Kruis een bepaalde richting dient, ter wijl het Groene Kruis de algemeene richting vertegenwoordigt. Het Groene Kruis krijgt g<5£n, het Wit-Gele kruis wel subsidie, "en deze laatste vereeni ging zoowel te Terneuzen als te Sluiskil. Spreker kan zich dan ook vereenigen met het voorstel, zooals de heer Den 'Hamer dit heeft uitgelegd. De heer VERLINDE wijst er op, dat hij in de afdeelingsvergadering ook in dezen geest gesproken heeft. Indien men kon goedvinden dat beide vereenigingen samen hetzelfde ge- bruikten, dan kon hij zich met de verleening van de aanvankelijk verleende subsidie ver eenigen. En indien men kon inzien. dat het mogelflk is, dat partrjen bij elkaar komen, zou hij' er ook geen tegenstander van zpn. die 200 meer voor dit jaar te verleenen. De heer FILIUS acht dat natuurlijk, daar de subsidies slechts van jaar tot jaar verleend worden. Overigens meent hp, dat men zich in de doktersruzie hieromtrent niet kan ver diepen. De heer DEN HAMER merkt op, dat dit alleen het geval kan zijn, indien het Groene Kruis het gebruik van het gebouw verkiest. De heer VERLINDE meent, dat de raad de hoop uit kon spreken, dat deze zaak voor elkaar komt. De heer GEELHOEDT geeft te kennen, dat, indien de raad algemeen van ©ordeel is, deze subsidie op de begrooting te moeten pla'atseo, hij er zich niet tegen zal verzetten. Hp her haalt, dat het college op het standpunt staat: gelrjke monniken, gelijke kappen. Hij heeft er geen bezwaar tegen, dezen post met f200 te verhoogen. Hij wil nog even terugkomen op de uitgaven van het Wit-Gele Kruis te Sluiskil. Er staat voor onderhoud van de motorfiets uitgetrok ken 200 en voor afschrijving 100. Spreker vindt het veel, dat er jaarlijks voor een motor fiets 300 in rekening gebracht wordt. De heer De Cock heeft medegedeeld, dat gebleken is, dat er te Sluiskil een motorfiets noodig is. Het blpkt, dat er te Sluiskil een motorfiets noodig is. De wijkzuster daar heeft een heel ander rayon dan die te Terneuzen. Zij moet nl. haar arbeid verrichten te Sluiskil, Axel, Westdorpe en de Zandstraat, en kan haar taak niet uitoefenen, als zij niet de be schikking heeft over een motorfiets. Doch spreker meent, dat de tegemoetkoming toch wel erg groot is, en de kosten niet zoo groot kunnen zijn als nu op de rekening staat. Vol- gens den heer De Cock was vorig jaar ver- bruikt voor 64, en nu meent spreker dat er een enorm bedrag op de rekening staat, dat niet voor den dienst in de gemeente zelf -re- bruikt is. De heer DE COOK deelt mede, in antwoord op de vragen van den heer Geelhoedt, dat de motorfiets al ettelpke jaren oud is en door het gebruik veel heeft geleden. Nu was aan vankelijk verzuimd een post voor afschrijving te noteeren, waarom dan ook over het afge- loopen jaar 100 afgeschreven is. Axel en Westdorpe moeten hiervoor bun subsidie ver hoogen. De gemeente Axel betaalt geen sub sidie aan het Wit-Gele Kruis, dit doet de ver eeniging aldaar zelf, en de kosten, die voor het gebruiken van de motorfiets gemaakt worden, worden pondspondsgewijs over de ge- zamenlpke contribuanten verdeeld. Waar de parochie Sluiskil niet zoo klein is, is de motorfiets daarvoor ook wel degelijk noodig. Doch ook het Wit-Gele Kruis te Axei en dat te Westdorpe betalen hun aandeel in het onderhoud van den motor. De heer GEELHOEDT merkt op, dat de heer De Cock opgegeven heeft, dat van Axe! en Westdorpe 64 was onbvangen. De heer DE COCK herhaalt, dat de ge meente Axel niets betaalt aan het Wit-Gele Kruis. Dit doet de vereeniging aldaar. Het is best mogelijk, dat die ontvangst nog niet in de rekening verantwoord staat, daar die bdjdrage meestal pas in Mei of Juni van bet volgende jaar ontvangen worden. De heer GEELHOEDT merkt op, dat de heer De Cock zelf wel voelt, dat het een ver- keerde regeling is. De heer DE COOK wijst er op, dat precies is uitgekiend, hoeveel ieder er in betalen moet. Er is precies vastgesteld, welk aandeel Axel precies moet betalen. Dit aandeel is ponds- pondsgewijze ook voor Sluiskil, Westdorpe en de Zandstraat vastgesteld. De heer VERLINDE meent, dat een en ander niet goed geregeld was. Een paar jaar te voren kan men toch zien, dat er een nieuwe motor noodig is. De heer DE COCK wijst er op, dat er nooit afgeschreven is. V55r de motorfiets er was, werd alleen afgegaan op het kassaldo, dat de vereeniging had. Er was dus aan kassaldo zooveel over, doch men vergat, dat hieruit ook te zijner tijd een nieuwe motorfiets moest be- kostigd worden. De eerste motor werd ge kocht uit de opbrengst van een loterij die ge houden is; ook is er bij de bevolking voor rond gegaan. Er zijn toen stemmen opgegaan, die gezegd hebben, dat het in het vervolg zoo niet kan, waarom een afschrijving van 100 voor de eerste maal is toegepast. (Wordt vervolgd. I

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1940 | | pagina 6