De heer COLSEN merkt op, dat Burge
meester en Wethouders natuurljjk niet gezegd
hebben, wat zrj van plan zijn met de oude
school te doen. Spreker meent, dat indien zij
die wilden gebruiken, deze 100 zou kunnen
vervallen. daar men dan wel een plaatsje zou
bebben waar de betrokkene zijn werk zou
kunnen doen. Men zou die school tevens kun
nen gebruiken voor verschillende dingen.
Men heeft nu de distributie er bjj gekregen,
de ontvanger kan er zitting houden. Hij her-
haalt van meening te zijn, dat men die f 100
zou kunnen verdienen, indien men daar een
ruimte gereedmaakte waar Verpoorte slacht-
bewijzen kon afgeven e.d.
De VOORZiitER merkt op dat men niet
mag verlangen, dat Verpoorte den heelen dag
in de school blijft.
De heer OOLSEN weet dit wel.
De VOORZITTER merkt op, dat de bedoe-
ling is, dat Verpoorte thuis steeds bereikt
kan worden.
De heer OOLSEN wijst er op, dat b.v. voor
afgifte van slachtbriefjes een zekeren dag ge-
steld zou kunnen worden. Op de manier, als
door hem aangegeven, spaart men 100.
De heer VERLINDE: Dat zit nog.
De heer COLSEN merkt op, dat Burge-
meester en Wethouders niets gezegd hebben
van hetgeen zij van plan zijn met de oude
school te doen. Spreker heeft niet de bedoe-
ling er kosten aan te maken.
De heer LAMBRECHTS EN VAN RITTHEM
geeft Burgemeester en Wethouders in over-
weging een der lokalen te doen gebruiken
voor brandspuithuis. Met den grooten wagen,
die men thans heeft, weet men er langs den
nauwen weg, waar de brandspuit thans staat.
bijna niet uit te komen.
De heer OOLSEN dacht dat in de oude
school nu het distributiebureau zou komen.
De heer DEN HAMER voelt wel wat voor
het idee van den heer Colsen, dat de oude
school voor verschillende gemeentediensten
gebruikt zal worden.
De VOORZITTER merkt op, dat hetgeen.
wat de heer Colsen zegt, niet tot de ge
meentediensten behoort. Wat hij zegt om-
trent Verpoorte is toch al te gek. Het gaat
toch niet aan om in een leeg gebouw een
ambtenaar neer te zetten. Verpoorte doet zijn
werk thuis en voor de beschikbaarstelling van
zijn woning krijgt hij deze vergoeding.
De heer DEN HAMER stemt toe, dat, in
dien deze ruimte ingericht wordt voor an-
dere dingen, deze ingericht, verwarmd en
schoon gehouden moet worden. Doch het is
toch de bedoeling om deze oude school te be-
stemmen voor de gemeentediensten
De heer COLSTON wenscht stemming ora-
trent dezen post.
De VK>ORZri"nERWilt u die schrappen?
De heer OOLSEN dacht, dat deze school
bestemd zou worden voor de verschillende
diensten.
De VOORZITTER wijst er op, dat de dis-
tributiematerialen daar niet worden uitge-
geven.
De heer VERLINDE meent, dat waar blijk-
baar nog niet besloten is wat er met de school
gebeuren moet, het 't beste zal zijn, eens af te
kijken, wat Burgemeester en Wethouders er
mee willen doen en die 100 nog eens te
la ten staan.
Hoofdstuk III.
Openbare veiligheid.
Inkomsten
65. Verhaal pensioensbijdragen. /1970.
66. Rechten bioscoopwet. 50.
67. Huisvesting gemeente-politie. 150.
68. Restitutie P. Z. E. M. kosten onder-
grondschnet Hondiusstraat. Memorie.
Uitgaven
6®. Belooning inspecteur en dienaren van
politie. 19.000.
70. Kleeding en uit rusting politiedienaars.
1A40.
71. Kleeding- en rijwieltoelagen. 255.
72. Wachtgebouwen en bureaux. 865.
73. Ambtswoning agent Sluiskil. /60.
74. Bureaubehoeften. 200.
75. Kosten van telefoon en telegraaf en
van radio-telefonische en telegrafische be-
richtgeving. 250.
76. Dag-, week- en maandbladen en boe-
ken 85.
77. 'Advertentien. 5.
78. Reis- en verblijfkosten. f 25.
79. Kosten van zegels. 5.
80. Bewaring van gearresteerden. f 50.
81. Opsporing en onderzoek strafzaken.
50.
82. Reisgeld voor passanten en overige
uitgaven. 100.
83. Subsidies politiescholen en cursussen
5.
84. Belooning en premieen aan brand-
meesters en brandspuitlieden. f 500.
85. Onderhoud van brandbluschmiddelen.
3200.
86. Onderhoud van brandweerkazemen.
/100.
De heer FILIUS moet met betrekking tot
dezen post een opmerking maken. Hij ver-
neemt, dat er van de zijde der brandweer te
Driewegen verschillende klachten zijn om-
trent de uitrusting. Nu heeft hij gezien, dat
deze post Verhoogd is van 2100 tot 3200.
is hierbij inbegrepen kleeding en slangen voor
Driewegen, die te kort zijn. Men mist daar
verder ook een drooginrichting voor de slan
gen. Spreker vemeemt, dat, indien het ge-
brek aan waterdichte kleeding en het tekort
aan slangen niet opgeheven wordt, men daar
langzamerhand weigeren gaat. oefeningen te
houden.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
deelt mede, dat deze venhooging juist dient
voor voorziening in het tekort aan uitrusting.
De heer FILIUS vraagt of deze post dan
ook daar ten goede komt.
De heer LAMfiRECHTSEN VAN RITTHEM
antwoordt bevestigend. Er zijn ook in dezen
post verschillende gasmaskers begrepen.
87. Ondgrhoud der lantaarns en verdere
kosten verlichting. 8000.
88. Subsidie contributie verkeer en toe-
risme. 25.
89. Plaatsing en onderhoud borden en
wegwijzers. 50.
90. Verzekering, pensionneering enz. van
ambtenaren. 3097.
91. Verzekering tegen brand- en storm-
schade. 10.
92. Rente van geldleeningen. 130.
98. Aflossing van geldleeningen. 160.
94. Bijdrage aan Hoofdstuk VH van den
kapitaaldienst tot het herkrijgen van ver-
vreemde kapitalen. 1040.
95. Bijdrage aan Hoofdstuk XVI van den
kapitaaldienst. Memorie.
98. Kosten Burgerwacht. 50.
97. Aandeel Rijk in rechten Bioscoopwet.
20.
98. Keuring en herkeuring trekhonden.
Memorie.
99. Kosten bescherming tegen luchtaan-
vallen. f 1850.
De heer FILIUS heeft in de krant in het
Kamerverslag gelezen, dat men over deze
materie bezig is. Deze kwestie heeft reeds
vele gemoederen in beroering gebracht. In
de memorie van antwoord goochelen Burge
meester en Wethouders nu wel heel aardig
met hetgeen in de afdeelingen hieromtrent
besproken is en zeggen, goed, we gaan hierop
een bedrag bezuinigen en het bedrag, dat vrij
komt, gebruiken we voor andere benoodigd-
heden. Spreker ziet ook graag, dat Burge
meester en Wethouc^rs zorgen dat de lucht-
beschermingsdienst in orde is. Doch dat nu de
2 artsenwagens worden geschrapt en daar-
voor in de plaats 30 gaspakken worden aan-
gekocht voor f 475 kan hij niet bewonderen.
Verder zou hij gaarne zien, dat de gratificatie
voor het hoofd van den luchtbeschermings-
dienst eveneens geschrapt werd, terwijl hij
bovendien het bedrag a 250 voor den chirur-
gischen hulppost eveneens van de begrooting
wilde doen verdwijnen.
Resumeerende stelt hij voor de /400 voor
de 2 artsenwagens te schrappen, de 100 voor
het hoofd van den luchtbeschermingsdienst
en dit eveneens te doen ten aanzien van den
chii urgischen hulppost. Indien men nagaat
wat er in den iande ten opzichte van de
luchtbescherming gebeurt, lijkt hem de toe
stand vrijwel chaotisch. Er zijn verschillende
instanties, die zich hiermede bemoeien, rijks-
instanties, gemeente-instanties en regionale
instanties. Deze zaak begint langzamerhand
zoodanig te loopen, dat men er niet meer uit
kan. Hij zou dan ook willen, dat hetgeen niet
uitsluitend de gemeente Terneuzen betreft,
niet op de begrooting wordt geplaatst. Wat
hiermede gedaan moet worden daarover is
men het bij de Rijksregeering zelf niet eens
en waar de Minister onlangs, blijkens het
Kamerverslag. gezegd heeft, nogmaals de
zaak der luchtbescherming te zullen bezien
meent spreker, dat het niet onmogelijk is, dat
deze zaak nog eens rijkszaak zal worden. Het
heeft hem dan ook verheugd, deze uitlating
in het Kamerverslag te mogen lezen.
Na al deze dingen stelt spreker voor, dezen
post terug te brengen tot 100 en de posten
die hij genoemd heeft, te schrappen.
De heer RIEMENS merkt op, vorig jaar
ook omtrent dezen post iets te hebben ge
zegd. toen voor dit doel geldmiddelen werden
gevraagd. Het is gebleken. dat een gedeelte
hierv-an is voor den aankoop van ramen-De
Mooy. Over de aanschaffing op zichzelf
wenscht hij niets te zeggen, doch wel over de
besteding der gelden. Het £aat zijns inziens
niet aan, dat de gelden der gemeente worden
gebruikt op een wijze, dat de ingezetenen der
gemeente niet kunnen mededingen. Spreker
had dan ook liever gezien, dat bij den aan
koop van ramen-De Mooy was gevraagd om
prijsopgaaf aan de gemeentenaren. Dan was
de aanschaffing op een zoodanige wijze ge-
schied, dat de ingezetenen der gemeente daar-
aan ook iets hadden kunnen verdienen.
De heer LAjMBRECHTS EN VAN RITTHEM
kan het standpunt van den heer Filius in het
geheel niet deelen. Men moest zich schamen
op een dergelijk klein bedrag zoo te reagee-
ren. De betrokkene doet dit werk om het alge-
meen belang te dienen. Dat men op grond
van den financieelen toestand, of omdat men
er niet mede accoord gaat, iets wil schrap
pen, kan spreker begrijpen, doch men moet
niet vergeten, dat in dezen tijd de overheid,
in casu de gemeentelijke overheid een groote
taak heeft. Hij moet hierbij wijzen op hetgeen
weken geleden in het Deensche plaatsje
Esbjerg gebeurd is, waar een vlieger zes
bommen heeft losgelaten met het gevolg. dat
•het plaatsje voor de helft is verdwenen In
den oorlog van 1914—1918 heeft men in Zee-
land door dezelfde fouten ook geleden. Spre
ker acht het dan ook niet verantwoord van
dezen post ook maar iets te schrappen.
De heer VAN RIETSCHOTEN deelt mede,
dat deze post ook in de afdeelingsvergade-
ring is besproken en hierbij de kwestie der
artsenwagens ook onder de loupe is geno-
men. Zooals de heer Lambrechtsen van Rit-
them zegt, is deze zaak er een van algemeen
belang, doch hier ziet men ook weer iets der-
gelrjks als waarover spreker het meer gehad
heeft. Alsmaar kan men constateeren, dat
het rijk verschillende dingen naar de ge-
meenten opschuift, en als men van de zijde
der gemeente in verzet komt, is er steeds een
stok achter de deur. Naar spreker van den
heer Filius hoort, staat de gemeente aan de
zijde van het Rijk een missive te wachten
Daarom zou hij in overweging willen geven,
nog eens af te wachten en te zien wat het
Rijk doet. Indien de Minister voor de op hem
uitgeoefenden druk zou wijken, en zou inzien
dat het geen gemeentebelang is, doch Rijks-
belang, is het wellicht mogelijk de noodige
spullen van het Rijk te krijgen.
Wat de heer Lambrechtsen van Ritthem ge
zegd heeft omtrent Esbjerg lijkt heel mooi,
doch als er hier een Engelschman over zou
komen, die bommen zou laten vallen, is er
hier dan voldoende hulp? Zijn er voldoende
ziekenhuizen Kan het vervoer door het
Roode Kruis dan behoorlijk verzorgd*worden
All een uit overweging, dat men er van de
zijde van het Rijk mee bezig is, zou spreker in
overweging willen geven dezen post voorloo-
pig pro memorie uit te trekken en eens te
zien wat er gebeurt.
De heer VAN DRIBL deelt mede, dat in zijn
fractie de zaak der luchtbescherming ook be
sproken is en dat er over de gratificatie aan
het hoofd van den luchtbeschermingsdienst
geen eenstemmigheid bestaat. Persoonlijk
deelt spreker het gevoelen, dat door Burge
meester en Wethouders in de begrooting is
neergelegd, al staat ook hij op het standpunt,
dat een dergelijke zaak Rijksregeling behoor-
de te zijn. Wiachten is nu wel gemakkelijk.
maar is het doelmatig? Men staat er thans
voor, dat door het Rijk geen maatregelen
worden getroffen. Nu het Rijk in dezen na-
latig is, te doen wat het doen moet, is het heel
goed, dat de gemeente er althans iets aan
doet.
De heer VERLINDE ziet dezen post ook
niet graag, doch het gaat er, zijn inziens, over
of men de verantwoordelijkheid aandurft. In
dien men de zaak laat, zooals die thans is,
moet men daarvoor de verantwoordelijkheid
kunnen dragen. En dat kan spreker voor
zichzelf niet. Anderen kunnen daar wellicht
anders tegenover staan, doch dan moet men
voor hetgeen gebeuren kap, ook ten voile
verantwoordelijk zijn. En als men dat kan, als
men er innerlijk van overtuigd is, dat te kun
nen. dan moet men dat doen. Spreker kan
het niet.
De heer VAN RIETSCHOTEN gelooft, dat
de heeren Verlinde en Van Driel hem verkeerd
begrepen hebben. Ook hij is het er over eens,
dat er iets moet gebeuren. De heer Filius
heeft gezegd. dat de Minister deze kwestie
nog eens zou bezien, zoodat er binnenkort een
ministerieele missive hierover te wachten is.
En als de spullen dan eenmaal reeds gekocht
zijn, is het voor de gemeente waarschijnlijk
een strop, als de Minister zegt, dat er van
Rijkswege b.v. sirenes en andere dingen be-
schikbaar gesteld worden. Spreker zou daar
om even willen wachten met de spuUen aan
te schaffen, daar men zuinig moet zijn met
de gelden der gemeente. Daarom zou hij de
rem willen aanhalen tot de missive van den
Minister binnen is.
De VOORZITTER moet in de eerste plaats
de opmerkingen van den heer Filius beant-
wworden. Het spijt hem, dat de benoodigd-
heden der luchtbescherming niet voor reke-
ning van het Rijk kunnen worden aange-
schaft. Ook hij heeft het Kamerverslag ge
lezen en dit betrof alleen de verstrekking van
gasmaskers aan de bevolking. Zooals spreker
in een vorige vergadering medegedeeld heeft,
zijn alle gemeenten in Nederland bezocht en
is voor ieder vastgesteld hetgeen aange-
schaft moest worden. Hieraan is voorafge-
gaan een vergadering met de burgemeesters
en de hoofden der luchtbeschermingsdiensten
en is tenslotte vastgesteld hetgeen voor iedere
gemeente als een minimum aangeschaft wor
den moest.
Nu zegt de heer Filius, en de heer Van
Rietschoten sluit zich daarbij aan, laten we
eens afwachten. De heer Van Rietschoten
maakt tegen den post zelf geen bezwaren.
Doch dan moet spreker er op wijzen, dat men
reeds een heel eind in 1940 is, voordat de be
grooting is goedgekeurd en men tot aanschaf
fing kan overgaan. Spreker hoopt dan ook,
dat de Regeering daarbij spoed zal betrachten.
De indruk, die de heer Filius heeft verkregen
dat de toestand bij de luchtbescherming chao
tisch is, kan spreker niet deelen. Dit is een
zaak die steeds groeiende is. De bestrijdings-
middelen worden geperfectionneerd, naar-
mate de aanval ernstiger wordt. Men mag
dan ook niet rustig neerzitten en afwachten.
De verantwoordelijkheid is voor de gemeente,
deze kan niets anders doen om een treffen te
voorkomen. dan te zorgen tot in de perfec-
tie in orde te zijn. Zoover is men nog lang niet
en waar op de begrooting slechts een bepaald
minimum is uitgetrokken, moet het niet
vreemd voorkomen, dat als er iets geschrapt
wordt, iets anders in de plaats wordt aange
schaft. Het minimum, wat er voor deze ge
meente noodig is, is becijferd op 9000 en
daar is men nog lang niet aan toe. Dan is het
toch te begrijpen, dat, als er iets wegvalt. de
gelden gebruikt worden om een ander deel
aan te koopen.
De heer DE VOS blijft na de uiteenzetting
van den Voorzitter voor hetzelfde feit staan,
waar hij reeds meer tegenop gekomen is, dat
n.l. uitgaven worden opgelegd voor dingen.
waar de Regeering zelf niets aan doet. Daar
voor draagt men dan ook hier de verantwoor
delijkheid niet. Spreker ziet er geen be-
zwaar in den betrokken post te verlagen, daar
men daarmede het bedrag voor onvoorzien
kan verhoogen.
Burgemeester en Wethouders behoeven niet
zoo beschaamd te zijn als er een aanval op
deze begrooting wordt gedaan.
De VOORZITTER staat op het standpunt,
dat men daarmede geen rekening kan hou
den. Het standpunt, dat Burgemeester en Wet
houders innemen, is den leden bekend. Sprekei
vergat nog aan het door hem gesprokene toe
te voegen, dat de raming van 250, als bij
drage in den chirurgischen hulppost, een stel-
post is, die gebruikt kan worden als het even-
tueel noodig is. Dan heeft men althans de
beschikking over een post waaruit iets ge
daan kan worden. Als de dingen hun regel-
matig verloop hebben* dan komen ten aan
zien daarvan geen kosten ten laste van de
gemeente, doch als de omstandigheden daar
zijn, dat er iets gebeuren moet, en er moeten
kosten voor gemaakt worden. dan dienen ze
toch betaald te worden. Na deze toelichting
kunnen de heeren er van verzekerd ztjn. dat
er geen cent zal uitgegeven worden als het
niet noodig is.
De heer FILIUS wil dit gaarne aannemen.
Naar aanleiding van de opmerkingen van de
heeren Lambrechtsen van Ritthem en Ver
linde, die hem ernstig op het hart drukken,
zfln verantwoordelijkheid toch te voelen, moet
hij opmerken, dat hij niet de bedoeling heeft
den post voor de luchtbescherming te bestrjj-
den, dat wil hij niet, hij wil integendeel, dat
ei zooveel mogelijk gedaan wordt om te zor
gen, dat de bescherming tegen luchtaanvallen
zoo effeotief mogelijk is. Hij heeft dit dan
ook niet gedaan, doch heeft verschillende uit
gaven bestreden, die er, naar zijn meening,
niet onder behoeven te vallen.
Wat de luchtbescherming der gemeente
Terneuzen betreft, zal spreker zich tegen
geen enkele post verzetten. Wel verzet hij
zich tegen den stelpost, daar er, naar zijn
meening, veel onder valt, wat de gemeente
Terneuzen niet aanbelangt. Er is alle aan
leiding om te zorgen, dat de gemeente, zoo
goed als mogelijk is, geoutilleerd is. En in
dit opzicht is hij bereid, daarvoor de gelden
te helpen voteeren.
De VOORZITTER meent, dat dit voor de
andere posten net zoo goed geldt en zelfs nog
in hoogere mate.
De heer FILIUS herhaalt, dat hij den toe
stand in ons land vrij chaotisch acht. Hij
meent dit met het volste recht te kunnen
zeggen, daar er verschillende instanties zijn,
die zich met de luchtbescherming bezig-
houden. En dan vindt spreker het een be-
zwaar, dat de eene vereeniging zooveel zal
vragen, en den andere weer een ander bedrag
enz. Wat de ministerieele circulaire betreft,
heeft spreker niet gezegd, dat de gemeenten
een circulaire te wachten zouden hebben, doch
dat de Minister heeft gezegd, deze heele zaak
nog eens te zullen bekijken
Spreker voelt wel aan, dat er vanuit de
Kamers druk op den Minister wordt uitge-
oefend, waarom hij ook dezen post tot 1100
terug wilde brengen.
Indien spreker gezegd heeft, laat ons die
en die posten schrappen, dan houdt dit nog
niet in, dat hij daarmede van Terneuzen een
tweede Esbjerg zou willen maken, doch wel
op welke wijze men een grootere mate van
veiligheid kan verkrijgen.
De VOORZITTER wijst er op, dat op deze
begrooting alleen het hoogst noodzakelijke is
geraamd, zooals dit door den Inspecteur der
Luchtbescherming persoonlijk vastgesteld is.
De heer FILIUS verklaart, reeds een heel
eind gerustgesteld te zijn, nu hij vemomen
heeft, dat deze stelpost van f 250 alleen ge
bruikt zal worden als het noodig is.
De heer VERLINDE merkt op, dat de heer
Filus thans de zaak anders voorstelt dan hij
zooeven deed.
De heer FILIUS merkt op, dat hij dezen
post terug wil brengen tot 1100, tegen de
aanschaffing van gaspakken voor f 475 zal hij
zich niet verzetten.
De VOORZITTER constateert, dat de heer
Filius het dus eens is met de lezing in het
afdeelingsverslag.
De heer FILIUS wenscht nog af te trek
ken 100 gratificatie voor het hoofd van den
luchtbeschermingsdienst, doch hij zal zich
verder tegen dezen post niet verzetten.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
zou gaarne vernemen waarop de heer Filius
dezen aanval motiveert.
De VOORZITTER adviseert, dat de heeren
zich tot de begrooting zullen beperken.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
meent, dat dit verwgt niet gemotiveerd is.
De VOORZITTER wijst er op, dat de heer
Filius needs gezegd heeft, zijn voorstel in te
trekken.
De heer VERLINDE: Het is in orde.
De heer DEN HAMER meent, dat, indien
men in dezen tegenwcordigen tijd niet zorgt
dat de luchtbeschermingsdienst voldoende is
voor zijn taak, men zijn taak niet begrijpt.
Het is gewenseht, dat deze zaak Rijksregeling
is en dat er eenheid in is, doch nu spreker
vernomen heeft. dat de aanschaffing der goe-
deren op deze begrooting gevraagd, niet zal
plaats hebben v6or de begrooting goedge
keurd is, heeft hij geen geen bezwaar, daar
mede voort te gaan
De heer OOLSEN kan zich met het gevoe
len van den raad niet vereenigen, waar de
heer Van Rietschoten gezegd heeft, dat men
de noodige materialen wellicht van het Rijk
zal kunnen krijgen.
De VOORZITTER merkt op, gezegd te heb
ben, dat niets aangekocht zal worden v66r de
begrooting goedgekeurd is. Dat kan wellicht
over 4 maanden het geval zijn. Het is niet
alsof Burgemeester en Wethouders nu op 1
Januari, als de begrooting ingaat. maar gaan
aankoopen. Spreker zou het ook jammer
vinden als het Rijk gelden beschikbaar stelde
en de gemeente had reeds aanschaffingen
gedaan.
De heer COLSEN kan ten deele het voor
stel van den heer Filius overnemen, om de
100 van het hoofd van den luchtbescher
mingsdienst te schrappen.
De heer VAN RIETSCHOTEN deelt mede
dat, na de toelichting door den Voorzitter,
zijn meening vervallen is. Het komt er dus
op neer, dat men nog enkele maanden moet
wachten v'66r tot aanschaffing wordt over
gegaan.
De heer COLSEN stelt voor den post van
f 100, als gratificatie van het hoofd van den
luchtbeschermingsdienst, te schrappen.
Dit voorstel wordt niet gesteund en kan
derhalve geen onderwerp van bespreking uit-
maken.
100. Bijdrage aan Hoofdstuk VII van den
gewonen dienst, wegens derving rente van
vervreemde kapitalen. f 365.
101. Bijdrage aan Hoofdstuk VI van den
gewonen dienst, wegens gedeelte van de jaar-
wedden van de vaste werklieden. ,f 100.
Hoofdstuk IV.
Volksgezondheid.
Inkomsten
102. Heffing gelden art. 21 besmettelijke
ziektewet. Memorie.
103. Keur- en slachtloonen. /2500.
104. Rechten Warenwet. f 800.
105. Inkomsten invordering rechten War-en-
wet. f 75.
106. Verhaal pensioensbijdragen. 230.
107. Vergoeding voor cadavers en slacht
afvallen. f 250.
108. N.V. Waterleiding Mij. inkoop dienst-
tijd Th. Gorman en terugontvangst pensioen-
bijdragen. Memorie.
Uitgaven
109. Belooning voor vaccinatien "en ltjk
schouwingen. f 10.
110. Uitkeering artikel 19, 3e lid, besmet
telijke ziektenwet. Memorie.
111. Kosten maatregelen besmettelijke
ziektenwet. /30.
112. Kosten keuringsdien3t vleeschkeu-
ringswet. 2550.
113. Bijdrage keuringsdienst Warenwet
900.
114. Overdracht rechten Warenwet. /800.
115. Kosten verzekering, pensionneering,
enz. ambtenaren. 350.
f 200 Subsidie bad- en zwemvereenigingen
117. Gezondheids- en vacantiekolonies. 10.
118. Subsidie aan plaatselijke afdeelingen
van de vereeniging „Het Groene Kruis" 1200.
119. Subsidie aan de vereeniging ,,Het
Wit-Gele Kruis" en haar afdeelingen. /450.
De heer VAN RIETSCHOTEN zal dit voor
stel verder onbesproken laten, doch stelt voor,
dat het bedrag van /200 voor het Wit-Gele
Kruis onveranderd op de begrooting blijft
staan. Hij gelooft niet, dit nog verder te moe
ten toelichten. Al zal het misschien dit jaar
niet meer gebeuren, toch gelooft hij, dat de
hangende kwestie binnen het jaar opgelost
zal worden.
De heer FILIUS steunt dit voorstel.
De heer 't GILDE merkt op, dat hij in de
afdeelingsvergadering reeds gezegd heeft, dat
de subsidie zoodanig ware te verdeelen, dat
het Groene Kruis er 250 van kreeg, het Wit-
Gele Kruis 150, waarop de heer Van Riet
schoten zeide: „en indien ze bij elkaar komen".
Hierop heeft spreker geantwoord, dat dan de
subsidie ook bij elkaar gedaan kon worden.
De VOORZITTER: Dit betrof dan alleen
het geval als ze bp elkaar kwamen.
De beer t GILDE wijst er op, gezegd te
hebben: ,,als ze bij elkaar komen, dan is de
volledige subsidie uit te keeren".
De heer VAJN RIETSCHOTEN meent, dat
het practisch op hetzelfde neerkomt. Laat
de raad zich niet mengen in deze bestaande
kwestie. Spreker is er van overtuigd, dat
beide partijen elkaar zullen vinden. Indien
er nog iets is als het volgende jaar ten einde
is, en deze kwestie is doorgeziekt, dan is het
tijd voor den raad om met de vuist op tafel
te slaan. Doch thans is het daarvoor nog veel
te vroeg.
De VOORZITTER constateert, dat de heer
Van Rietschoten dus voorstelt, die /200 er
op te brengen.
De heer VAN RIETSCHOTEN antwoordt
bevestigend.
De heer GEELHOEDT geeft te kennen, dat
vanochtend de heer Van Rietschoten met een
groot gebaar gezegd heeft, dat de wethouder
van financien een post van 200 gevonden
had. Als de heer Van Rietschoten gevraagd
had wat de oorzaak daarvan was, dan zou
spreker gezegd hebben: gelijke monikken, ge-
Irjke kappen. Het Groene Kruis vraagt geen
subsidie, het tVit-Gele Kruis wel. Nu wordt
verwacht, dat men na de splitsing weer hij
elkaar zal komen. laat men dit afwachten en
als het w61 gaat. dan kan de subsidie er hij
e-egeven worden. Alleen voor Sluiskil zou
spreker een uitzondering wjllen maken. aan-
gezien het consultatiebureau daar er een is
voor de geheele bevolking. Spreker is er ook
tegen, dat de raad vrrjwillig een subsidie zou
toekennen aan een vereeniging, die er niet
om vraagt, i.e. het Groene Kruis. Er zijn
evenwel door het Groene Kruis ook onkosten
gemaakt om de beschikking te verkrijgen
over het Ziekenhuis en waar het Wit-Gele
Kruis thans sen aantal kinderen minder
heeft, kan het, naar zijn meening, met f 250
wel af.
De heer VAN RIETSCHOTEN wil hierop
in de eerste plaats antwoorden, dat het niet
zoo is als de heer Geelhoedt het voorstelt.
Als het Wit-Gele-consultatisbureau naar het
ziekenhuis zou gaan, gaat die f 200 er niet af.
De school is er voor ingericht, er ziin kosten
voor gemaakt, die ten slotte ook betaald
moeten worden. Het Groene Kruis heeft
evenmin subsidie noodig als het Wit-Gele
Kruis dit noodig zou hebben, als dit geen
huur betaalde.
Men moet spreker goed begrijpen, hfi wil
deze twee vereenigingen niet tegen elkaar
uitspelen, doch betoogt alleen, dat de ge
meente geen subsidie moet geven als er geen
gevraagd wordt. Doch als het inderdaad
waar is, dat er achter dit voorstel niets ztt,
dan verwacht spreker, dat partijen weer tot
elkaar zullen komen. Let wel, hp heeft met
gezegd, dat dit zal gebeuren, doch wel dat
hij de mogelijkheid daarvan wel ziet. Feitelpk
gezegd, heeft men hem entre-nous gevraagd
dit voor elkaar te brengen. Hij had gehoopt,
dat hiervan thans verder niets gezegd zou
worden en dan ook deze zaak verder blauw-
blauw gelaten had kunnen worden. Het aou
dan zooveel te gemakkelijker geweest zijn, het
voor elkaar te brengen. Spreker meent, dat
men thans meer niet moet vragen en geeft
in overweging, laat nu die 200 staan. Het
zou niet ieuk zijn tegenover het Wit-Gele
Kruis om die vereeniging de huur uit eigen
middelen te laten betalen. De vereeniging
genoot 500 subsidie per jaar en is daarop
geheel gebaseerd. Spreker meent, dat het
op den weg ligt dat deze beide vereenigingen
elkaar vinden.
De heer DEN HAMER gevoelt wel iets
voor de redeneering van den heer Van Riet
schoten. Hij vindt ook, dat het terugbrengen
der subsidie een harde maatregel is, doch
vindt dat bepaald behoorde te worden. dat,
indien de beide vereenigingen niet tot over-
eenstemming konden komen, het Groene
Kruis ook gebruik zou mogen maken van het
gebouw. Indien het nu niet mogelijk blijkt
de standpunten tot elkaar te brengen, dan
diende het Groene Kruis in de gelegenheid te
worden gesteld van het gebouw gebruik te
maken.
De heer DE VOS geeft te kennen, dat een
paar jaar geleden de subsidie voor deze in-
richting is ingesteld daar de raad gemeend
heeft, dat deze instelling het algemeen belang
diende. De vereeniging is er nog, er is even
wel iets geweest, wat samenwerking onmo
gelijk maakte. Men kan het betreuren dat
dit zich heeft voorgedaan, doch de raad be
hoort zich niet te verdiepen in de schuld-
vraag. Spreker stemt het toe, dat de toe-
treffende vereeniging getroffen zal worden
indien er van de subsidie iets af wordt ge
daan. men kan dit ook moeilijk motiveeren
met te zeggen dat er een andere vereeniging
is, die ditzelfde werk ook doet. Doch daar
tegenover moet spreker stellen, dat het Wit-
Gele Kruis een bepaalde richting dient, ter
wijl het Groene Kruis de algemeene richting
vertegenwoordigt.
Het Groene Kruis krijgt g<5£n, het Wit-Gele
kruis wel subsidie, "en deze laatste vereeni
ging zoowel te Terneuzen als te Sluiskil.
Spreker kan zich dan ook vereenigen met het
voorstel, zooals de heer Den 'Hamer dit heeft
uitgelegd.
De heer VERLINDE wijst er op, dat hij in
de afdeelingsvergadering ook in dezen geest
gesproken heeft. Indien men kon goedvinden
dat beide vereenigingen samen hetzelfde ge-
bruikten, dan kon hij zich met de verleening
van de aanvankelijk verleende subsidie ver
eenigen.
En indien men kon inzien. dat het mogelflk
is, dat partrjen bij elkaar komen, zou hij' er
ook geen tegenstander van zpn. die 200 meer
voor dit jaar te verleenen.
De heer FILIUS acht dat natuurlijk, daar
de subsidies slechts van jaar tot jaar verleend
worden. Overigens meent hp, dat men zich in
de doktersruzie hieromtrent niet kan ver
diepen.
De heer DEN HAMER merkt op, dat dit
alleen het geval kan zijn, indien het Groene
Kruis het gebruik van het gebouw verkiest.
De heer VERLINDE meent, dat de raad de
hoop uit kon spreken, dat deze zaak voor
elkaar komt.
De heer GEELHOEDT geeft te kennen, dat,
indien de raad algemeen van ©ordeel is, deze
subsidie op de begrooting te moeten pla'atseo,
hij er zich niet tegen zal verzetten. Hp her
haalt, dat het college op het standpunt staat:
gelrjke monniken, gelijke kappen. Hij heeft er
geen bezwaar tegen, dezen post met f200 te
verhoogen.
Hij wil nog even terugkomen op de uitgaven
van het Wit-Gele Kruis te Sluiskil. Er staat
voor onderhoud van de motorfiets uitgetrok
ken 200 en voor afschrijving 100. Spreker
vindt het veel, dat er jaarlijks voor een motor
fiets 300 in rekening gebracht wordt.
De heer De Cock heeft medegedeeld, dat
gebleken is, dat er te Sluiskil een motorfiets
noodig is. Het blpkt, dat er te Sluiskil een
motorfiets noodig is. De wijkzuster daar heeft
een heel ander rayon dan die te Terneuzen.
Zij moet nl. haar arbeid verrichten te Sluiskil,
Axel, Westdorpe en de Zandstraat, en kan
haar taak niet uitoefenen, als zij niet de be
schikking heeft over een motorfiets. Doch
spreker meent, dat de tegemoetkoming toch
wel erg groot is, en de kosten niet zoo groot
kunnen zijn als nu op de rekening staat. Vol-
gens den heer De Cock was vorig jaar ver-
bruikt voor 64, en nu meent spreker dat er
een enorm bedrag op de rekening staat, dat
niet voor den dienst in de gemeente zelf -re-
bruikt is.
De heer DE COOK deelt mede, in antwoord
op de vragen van den heer Geelhoedt, dat de
motorfiets al ettelpke jaren oud is en door
het gebruik veel heeft geleden. Nu was aan
vankelijk verzuimd een post voor afschrijving
te noteeren, waarom dan ook over het afge-
loopen jaar 100 afgeschreven is. Axel en
Westdorpe moeten hiervoor bun subsidie ver
hoogen. De gemeente Axel betaalt geen sub
sidie aan het Wit-Gele Kruis, dit doet de ver
eeniging aldaar zelf, en de kosten, die voor
het gebruiken van de motorfiets gemaakt
worden, worden pondspondsgewijs over de ge-
zamenlpke contribuanten verdeeld.
Waar de parochie Sluiskil niet zoo klein is,
is de motorfiets daarvoor ook wel degelijk
noodig. Doch ook het Wit-Gele Kruis te Axei
en dat te Westdorpe betalen hun aandeel in
het onderhoud van den motor.
De heer GEELHOEDT merkt op, dat de
heer De Cock opgegeven heeft, dat van Axe!
en Westdorpe 64 was onbvangen.
De heer DE COCK herhaalt, dat de ge
meente Axel niets betaalt aan het Wit-Gele
Kruis. Dit doet de vereeniging aldaar. Het is
best mogelijk, dat die ontvangst nog niet in de
rekening verantwoord staat, daar die bdjdrage
meestal pas in Mei of Juni van bet volgende
jaar ontvangen worden.
De heer GEELHOEDT merkt op, dat de
heer De Cock zelf wel voelt, dat het een ver-
keerde regeling is.
De heer DE COOK wijst er op, dat precies
is uitgekiend, hoeveel ieder er in betalen moet.
Er is precies vastgesteld, welk aandeel Axel
precies moet betalen. Dit aandeel is ponds-
pondsgewijze ook voor Sluiskil, Westdorpe en
de Zandstraat vastgesteld.
De heer VERLINDE meent, dat een en
ander niet goed geregeld was. Een paar jaar
te voren kan men toch zien, dat er een nieuwe
motor noodig is.
De heer DE COCK wijst er op, dat er nooit
afgeschreven is. V55r de motorfiets er was,
werd alleen afgegaan op het kassaldo, dat de
vereeniging had. Er was dus aan kassaldo
zooveel over, doch men vergat, dat hieruit ook
te zijner tijd een nieuwe motorfiets moest be-
kostigd worden. De eerste motor werd ge
kocht uit de opbrengst van een loterij die ge
houden is; ook is er bij de bevolking voor rond
gegaan. Er zijn toen stemmen opgegaan, die
gezegd hebben, dat het in het vervolg zoo niet
kan, waarom een afschrijving van 100 voor
de eerste maal is toegepast.
(Wordt vervolgd. I