I I, m Burgerlijke Stand I p °J S'j ri d e 4 3 J/2 3 y2 3 y2 4J/2 LOOP DER BEVOLKING Z1J onl II gm mej on; no' alf mi WE ke1 pe aa lij on te: va m: gf re g< ra g< k» V' d b n z V h v a z v i 4 i uitgebrachte advies. Spreker stemt toe, dat bet voor den beer Geensen erg is, dat diens naam niet genoemd is. Indien bij op de voor- draoht had gestaan, had bij dit later bij een eventueele sollicitatie kunnen zeggen. De heer DEN HAMER heeft er op gewezen, dat gewoonlijk no. 1 van de voordracht wordt benoemd, dit is niet altijd bet geval, de heer Leenhouts b.v. stonid no. 3 op de voordracht, maar is hier tocb ook benoemd. Volgens in- Uchtingen was toen ook no. 1 beter, doch niettemin is deze nliet benoemd. Hij herhaalit, dat men dus niet kan zeggen, dat indien 3 personen op de voordracht staan, no. 1 be noemd wordt, doch daar gaat het hier niet over. Dan heeft men keus, doch nu kan men eigenlijk niet stemmen. De VOORZITTER deelt mede, namens het college weinig aan deze voordracht te kunnen toevoegen. Ook het college had er prijs op gesteld, als dat mogelijk was, een voordracht van 3 personen in te dienen. Burgemeester en Wethouders staan op het standpunt dat, wanneer een voordracht van 2 of 3 personen wordt uitgebracht, ook de voordracht van no. 2 of 3 in het belang der school is, zij het dan to mindere mate dan no. 1. Het hoofd der school heeft evenwel geen vrijheid kunnen vinden, meer dan een persoon aan te bevelen, zoodat hier een voordracht wordt ingediend van 1 persoon, wat spreker stemt het toe een onaangenamen indruk moet maken. Het doet hem genoegen, dat verschillende sprekers hier in het lieht gesteld hebben, dat het belang der school op den voorgrond gestaan heeft. Hij zegt toe, dat in het vervolg maatregelen genomen zuilen worden, dat nauwkeurig be- kend is, aan welke vereischten de betrokke- nen moeten voldoen. Hij verzoekt de heeren Lambrechtsen van Ritthem en Van Rietsbhoten, met hem het stembureau te vormen. Uitgebracht worden 15 stemmen, waarvan op den heer M. Hage 13 stemmen, 2 briefjes zijn bianco. Is alzoo benoemd de heer M. A. Hage te Zieri'kzee. 7. Behandeling begrooting dienst 1940. Burgemeester en Wethouders stellen voor, vast te stellen de begrooting voor den dienst 1940. Bij de behandeling der begrooting komen tevens in behandeling: a. de goedkeuring der begrooting van de brandweer; b. een verzoek der Vereeniging ,,Het Groene Kruiis" om subsidie voor de t.b.c.- bestrijding c. de vaststelling van het gemiddeld be- drag per leerling der openbare scholen voor 1940 (zie voorstel); d. de goedkeuring der begrooting van het Burgerlijk Armbestuur voor 1940; e. de vaststelling der verordening op de heffing van oipcenten op de gemeentefonds belastinig (zie voorstel); f. de vaststelling der begrooting voor het Woningbedrijf. Punt 7c. Burgemeester en Wethouders berichten den raad: Krachtens artikel 55bds der Lager Onder- wijswet 1920, ingevoegd bij de wet van 22 Mei 1937 Stfol. 323 wordt jaarlijks door den gemeenteraad, tegelijik met het vaststellen der /begrooting van inkomsten en uitgaven der gemeente, het bedrag bepaald, dat per leerling voor de scholen onderscheidenlijk voor g"ewoon en. voor iiitg"dbreid lager on<derwijs in het jaar, waarvoor de begrooting geldt ter bestrijding van de kosten, bedoeld in artikel 55 onder e tot en met h en o, alsmede die van instandhoudtog wordt beschikbaar gesteld. In de on twerp-begrooting 1940 is geraamd voor: 1. voor het openbaar gewoon lager onder wijs: a. kosten van het instandhouden van schoolgebouwen, alsmede van terreinen voor het onderwijs in liohamelijke oefening ondenhoud van schoolmeubelen aanschaffen en onderhouden van schoolboeken, leenmiddelen en schoolbehoeften (met uitzonde- ring van niieuwe boeken) verlichting, verwarming en schoonhouden van schoolgebou wen kosten van bilbliotheken brandwaarborg gedeelte van de jaarwedden van de vaste werklieden voor het ver- richten van werkzaamheden ten behoeve van het onderhoud der schoolgebouwen Voor administratiekosten dient geraamd te worden /0,50 per leerling b. c. d. e. f. g- 800 200 1200 1750 100 25 350 212 d. e. f. g- f 4637 2. voor het uitgebreid lager onderwijs. kosten van het instandhouden schoolgebouwen, alsmede van terreinen voor het onderwijs in lichamelijke oefening f 200 onderhoud van schoolmeubelen 100 aanschaffen en onderhouden van schoolboeken, leenmiddelen en schoolbehoeften (met uitzonde- ring van nieuwe boeken) 425 verlichting. verwarming en schoonhouden van echoolgebou- ,We* 570 kosten van schoolbibliotheken 25 brandwaarborg g gedeelte van de jaarwedden van de vaste werklieden voor het ver- richten van wer/kzaamheden ten behoeve van het ondenhoud der schoolgebouwen qq Voor administratiekosten dient geraamd te worden /0,50 per leerling 46 1464 Gedurende 1939 gaan op de openbare scho len voor g.l.o. gemiddeld 4232/3 leerling en op de openbare u.l.o. school 9D/3 leerling. In verband hiermede stellen wij U voor het eerder genoemd .bedrag voor 1940 te bepalen wat het g.1.0. betreft op /4637 4232/, i 1095 en voor het u.l.o. op f 1464 9li/„ 16,03. 13 Punt 7e. Burgemeester en Wethouders schrijven den raad: De verordening op de heffing van 75 opcen- ten op de gemeentefondsbelasting-, vastgesteld 29 November 1938, goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 31 Januari 1939, no. 24 is sleohts gelddg voor het beflastingjaar 1939/40. In verband met den toestand van de gemeente-financien is het noodig weer het maximum-aantal opcenten op deze belastine te heffen. Wij' stellen U daarom voor de navo^ende verordening vast te stellen. VERORDENING op de heffing van opcenten op de gemeentafondsbelas- ting in de gemeente Terneuzen. Artikel 1. Voor het belastingjaar 1 Mei 1940 tot en met 30 April 1941 zuilen ten behoeve dezer gemeente op de hoofdsom der gemeentefonds- belasting worden geheven 75 (vijf en zeven- tig) opcenten. Artikel 2. De opcenten worden niet geheven op de aanslagen van hen, die binnen het rijk geen vaste woonplaats hebben. Artikel 3. Deze verordening wordt herzien zoodra de gemeente voor de heffing der gemeentefonds- belasting wordt gerangschiikt in een andere dan de derde klasse. Artikel 4. Ten aanzien van vorige belastingjaren blij- ven de voor die jaren geldende verordeningen van kracht. VERSLAG van het verhandelde in de afdee lingen van den raad tot onderzoek der gemeente-begrooting voor 1940 en verant- woording van Burgemeester en Wethouders naar aanleiding daarvan, Volgno. 14. In beide afdeelingen is de vraa>g gesteld of uitbreiding van het secretarie- personeel noodig was en zoo ja waarom men thans pas met dit voorstel komt, nu de be- grootingspositie steeds moeilijker wordt. Gevraagd wordt of uitbreiding van het perso neel een gevolg is van de mobilisatiedrukte. Eenerzijds werd aangedrongen om wanneer personeel moet worden benoemd dit tijdelijk te dden, om na verloop van enkele jaren tot vaste benoeming over te gaan, terwijl ander- zijds werd aangedrongen jeugdaftrek toe te passen. Bij de toelichting tot artikel 14 is duide- lij.k gezegd, dat reeds voor de moibilisatie het vaststond, dat de aanstelling van een zesden ambtenaar in het belang van de gemeente noodig was. Hieruit blijkt reeds dat deze zesde amb tenaar buiten de moibilisatie staat. Dat niet eerder een voorstel is gedaan tot benoeming is eenvoudig een uiting van zuinigheid ge- weest. Die zuinigheid kon ibovendien be- tracht worden, omdat verschillende volon- tairs op de secretarie aanwezig waren, die onder leiding van een ambtenaar werkten en aan wie geen vergoeding werd betaald. De gewone werkzaamheden op de secre tarie in verband met allerlei bemoeiingen maken, dat wanneer de zaken behoorlijk worden afgedaan, een zesde ambtenaar noodzakelijik is. Het is nu zoo, dat al jaren met achter- stand wordt gewerkt en dat daardoor ver schillende zaken niet rustig genoeg afge daan kunnen worden. Waar het dus bij Burgemeester en Wet houders vaststaat, dat een ambtenaar aan- gesteld dient te worden, achten wij het vanzelfsprekend, dat dan ook een man in vasten dienst wordt benoemd. Een tijde- lijke benoeming zou toch dit groote nadeel brengen, dat ambtenaren, die elders in vasren dienst werkzaam zijn, niet zouden kunnen soliliciteeren. Wapneer de raad daar prijs op stelt zuilen wij een voorstel indienen om jeugdaftrek in te voeren en zuilen wij ons niet verzetten wanneer de benoeming zou geschieden met een proeftijd van een jaar. Volgno. 47 en 48. In beide afdeelingen is gevraagd een overzicht te willen geven van de geldleeningen en van de vervreemde kapi- talen. Dienaangaande deelen wij U het volgende mede: op 1 Jan. 5.600,- 3.750,- 24.840,- 122.715,- Aanduiding leening '40 verdeeld o/d Hoofdstukken 17.940,- 19.040,- 10.720,- 40.280,- 37.620,- 22.300,- 14.840,- 44.000,- 40.000,- 13.500,- VI VIII-13 VIII-7 VIII-9 V VI VIII-2 VIII-4 VIII-7 VIII-9 IX-2 III V VI VIII-2 VIII-4 VI VIII-7 VIII-9 VI VIII-13 VIII-7 III VI VIII-7 VI VI VIII-2 VIII-2 VIII-7 5.600,- 3.750,- 2.852,- 21.988,- 36.665,- 9.561,- 3.998,- 41.934,- 540,- 887,- 29.130,- 1.250,- 5.355,- 6.485,- 1.900,- 2.950,- 3.680,- 15.090,- 270,- 4.720,- 6.000,- 40.280,- 2.200,- 35.420,- 22.300,- 14.840,- 42.000,- 2.000,- 40.000,- 13.500,- Aflossing 1940 200,- 2.750,- 124,- 956,- 1.414, 630,— 212,- 2.211,- 134,- 46,- 1.533,- 60,- 240,- 290,- 120,- 110,— 160,- 1.230,- 90,- 590,- 750,- 2,410,- 100,- 1.610,— 1.060,- 2.000,- 100,- 1.160,- 900,- rente- perc. 4 4 3 X 37/ 3y2 33/4 37/8 3 31/4 4 3y2 30/0 rentebedrag 224,- 150,— 99,82 769,58 1.283,28 334,63 139,93 1.467,69 18,90 31,05 1.019,55 43,75 187,43 226,97 66,50 103,25 142,60 584,74 10,46 165,20 210,- 1.510,50 85,25 1.372,53 669,- 482,30 1.680,- 80,- 1.400,- 405,- Oorspronkelijk bedrag a. leening 10.000,- 60.000,- 27.039,38 135.077,85 28.600,- 29.400,- 11.900,- 45.100,- 51.335,- 22.300,- 15.900,- 44.000.- 40.000,- 13.500,- Annuiteitsleeningen ten laste van Hoofdstuk V Restant schuld per 1 Januari 1940 18.305,93 161.253,49 77.405,72 2.643,60 195,97 6.042,72 532,09 Alle hierbovenvermelde 175.600,16 93,461,79 127.931,25 Oorspronkelijk bedrag der leening 19.532,— 198.916,01 93.935,46 3.113,12 227,66 6.313,64 540,— leeningen zijn en Xin. Rente- percentage 195.863,70 102.446,65 139.540,17 3y2 3 y2 3y2 3 H 3H rijks voorschotten 3?/8 Bedrag der annui'teit 754,50 Hfdst. V 8.768,88 4.132,03 136,34 9,95 271,23 20,54 10.001,42 5.567,98 7.517,03 <&XI1I De twee laatste leeningen kunnen ee'rst per 1 Juli 1941 worden geconve'rteerd Vervreemde kapitalen. Ill Politiebureau 2.000,— Brandspuit VI Div. werken 7.020,— 11 16.720,- 4 1 4 1 5 6 2 5 jaarl. afl. 400,— rente 4 o/0 80,— 640,- 1.040,- 940,- 830,- 800,- 700,- m 600,- 200,- 280,80 4.160,- 668,80 940,- 3.320,- 800,- 3.500,- 3.600,- 400,— VII vervroegd kapitaal 23100,- 1 afl. van /1100,- llOo- Rente/924,- 22 1000,- 22000,- VIII—2 1250,— 5 afl. k f 130,- 650,- 6 afl. a 100,- 600.— 23100,- Rente 50,— 1250,— Rente 42,- 321,20 VIII—4 verbouw u.l.o. school 15 afl. a 70,— f 1050 - VIII-7 8030,— 1 afl. a /1230,- /1230,- 2 1030,- 2060,— 1 730,- 730,- 1 830,- 830,- 4 670,- 2680,— 1 500,- 500,— 8030,— XI verbouw arbeidsbeurs 15 afl. a 30,— 450,— Rente 18,— XIII—3 Annuiteit 641,07 berekend tegen een rente-percentage van 4 0/0 Restant schuld per 31 Dec. 1938 13059,13 aflossing 1939 118,71 vii. 7 a. t 12940,42 k 4 o/0 5j7>62 XIII—3 Afgeloste leening per 31 Dec. 1938 per resto groot /37972 95 Verdeeld Hoofdstuk V 18012,11 Hoofdstuk XIII—3 19960,84 37972,95 19960,84 aflossing 1939 95,16 19774,18 annuiteit XIII—3 889,93 aflossing 1939 98,96 V 18012,11 aflossing 1939 /85,83 /17843.75 annuiteit V 803,01 aflossing 1940 89,26 Waarborgsommen Jozinastraat Driewegen N.H. school 6165,61 634,04 R.K. school Sluiskil 506,08 174,38 R.K. meisjesschool R.K. jongensschool Rente 790,97 Rente 713,75 1754,31 491,74 6799,65 680,46 2441,16 463,- 12630,32 a 4 0/0 3932,50 642,45 R.K. u.|.o. school Chr. u.l.o. school Grenulaan 4574,95 a 4 o/0 Voor de R.K. u.l.o. school is een waarboigsom gestort ad 5500 waarvan /1800,— voor bouwgrond blijft /3700,— idem 232.50 3933,50 500,- 185, De bedragen ad 500,en 185,te ramen op Hoofdstuk VHT-7 en VIII-9. Volgn. 96. Burgerwacht. Gevraagd wordt of deze post onder de tegenwoordige omstan- digheden nog moet worden gehandhaafdook wordt overlegging van een rekening gevraagd. In 1938 is voor onderhoud der wapens uit- gegeven /48, voor walk doel de subsidde dan ook gebruikt wordt. Nu tengevolge van de buitengewone om- standigheden de geweren van de burger wacht zijn ingeleverd en de .subsidie over 't algemeen gebruikt werd voor onderhoud der wapens kan deze post voor memorie worden geraamd. Volgno. 99. Luchtbescherming. In beide afdeelingen maakten leden bezwaren tegen den post voor luchtbescherming. Speciaal tegen de punten aanschaffen artsenwagens, ziekenramen, gratificatie hoofd luchtbescher- mingsdienst en geneeskundige hulppost voor chirurgische gevallen (aandeel gemeente Ter neuzen). Kosten artsenwagens. Bij nader overleg met den geneesheer ibelast met de iuchD bescherming gaf deze te kennen, dat in verband met de gewijzigde opvattingen terzake, deze wagens wel kunnen vervallen. Ziekenramen. In verband met de ge- wenschte bezuinigingen zuilen we deze post tot 9 ziekenramen terugbrengen. Gratificatie Hoofd Luohtbeschermings- dienst. Wat de gratificatie Hoofd Lucht- besohermingsdienst betreft merken wij op, dat de inspecteur naast zijn functie op zich heeft genomen de functie van hoofd van de luchtbescherming, omdat er niemand anders voor te vinden was. De luchtbescherming staat dus geheel afzonderlijk van de functie van inspecteur van politie. Waar de beer Hack veel vrijen tijd moet besteden in verband met die luchtbescher ming 1'ijkt ons een gratificatie van f 100 niet meer dan billijk. Geneeskundige hulppost. De post van /250 voor het aandeel van de gemeente Terneuzen in de geneeskundige hulppost wenschen wij gaame gehandhaafd te zien om over geld te kunnen beschikken wan neer zich gevallen zouden voordoen, waar voor deze post bestemd is. Wij doen even wel de toezegging, dat deze f 250 voor geen enkel ander doel zal gebruikt worden. Voor het vrij'gekomen bedrag ad 475 stellen wij voor aan te sehafifen: 30 gas- pakken. De prijs van een gaspak bedraagt ongaveer 15. Volgno. 119. Leden van de le en 2e afdee- ling betreuren het, dat de subsidie voor het consultatiebureau van het Wit-Gele Kruis te Terneuzen voor de kom en Sluiskil zijn ingetrokiken. Waar het eene consultatiebureau in de kom geen subsidie noodig heeft meenen wij dat ook voor het bestaande geen subsidie uitgetrokken moet worden. Wanneer de eonsulltatiebureaux in de kom tot een gemeenschappelijke regeling komen, waarover in de afdeelingen werd gesproken, bestaan er bij ons geen bezwaren voor het consultatiebureau weer f 200 uit te trekken Waar evenwel1 op Sluiskil slechts een con sultatiebureau is, kunnen wij er ons mee vpreendgen aldaar een subsidie van 100 te verleenen. Volgno. 150. Bij de artikelen van de jaar wedden van de ambtenaren bij openbare wer ken en de kosten voor onderhoud van de ver schillende eigendommen is de opmerking ge- maakt, dat te veel gebruik gemaakt wordt van tijdelijke werk'krachten. Gevraagd wordt den dienst zoodanig in te richten, dat het werk behoudens enkele uit- zondejingen door de vaste werklieden kan geschieden. Gevraagd wordt mede, of de verhooging van den teekenaar gemotiveerd is en of deze kracht daar beslist noodig is. De hulp bij gemeentewerken verricht niet enkel teekenwerk. doch alle, op het kan toor van gemeentewerken voorkomende werkzaamheden. Wij staan op het standpunt, dat hij daar niet gemist kan worden. In, verband met zijn werk is het thans voorgestelde loon zeker niet hoog, waarom wij wel adiviseeren dit op /500 vast te stellen. 'De hulp bij. de straatmaker is er noodig om het bestratingswerk behoorlijk te kun nen uit voeren. Deze regeling bestaat al sinds eenige jaren. De werkman iScheele werkzaam op de begraafplaats, plantsoenen e.a. is sedert 11 April 1.1. in militairen ditenst. In verband daarmede is het zeker niet mogelijk op de voorgestelde loonen voor tijdelijk personeel te bekrimpen. De desbetreffende post bij riolen en pom- pen is noodig om bij storingen in het riool- stelsel. wat nog al eens voorkomt, direct aanvullende hulp aan te stellen, aangezien het aantal werklieden bij de gemeente werken hiierop niet is berekend. Volgno. 154. In beide afdeelingen wordt gevraagd om de Nieuwe Kerkstraat te ver- harden. Gewezen wordt op de overlast van water in de brandgangen van de Dahliastraat e. a. In de begrooting van gemeente-werken was een bedrag van 2500 geraamd voor de asphalteering van het wegdek in de Nieuwe Kerkstraat, waardoor kan blijken, dat de noodzakelijkheid daarvan wordt in- gezien. Wij hebben deze post uit de begrooting moeten lichten, omdat daarvoor geen gelden beschikbaar zijn. De brandgangen in de buurt van de Dahliastraat e.a. zijn particulier eigendom. De eigenaren dienert' hierzelf voor een be- hoorlijke waterafvoer zorg te dragen. Bij de ovemame der stfaten, lag het niet op den weg der gemeente zich met particu liere eigendommen te bemoeien. Volgno. 160. De ppmerking wordt ge maakt .of de beerruiming.sddenst van Sluiskil niet goedkooper kan worden uitgevoerd. Wij, zuilen trachten in overleg met ge meente-werken daarvoor een goedkoopere oplossing te vinden. Volgno. 336. Leden van beide afdeelingen vragen een zoodanige regeling te treffen, dat de B. A. mensohen ook te Sluiskil hun medi- cijnen kunnen bekomen. Bij ons bestaat geen bezwaar een dus danige regeling te bevorderen. Wij zuilen terzake overleg plegen met de apotheken en de gemeente-geneesheer te Sluiskil. Volgno. 3'39. Gevraagd wordt of in de be grooting van het burgerlijk armbestuur reke. ning is gehouden met de mobilisatie. Blijkens verklaring van den voorzitter van het burgerlijk armbestuur kan voorloo- pig wel worden aangenomen, dat met de uitgetrokken subsidie kan worden volstaan. Volgno. 350. In beide afdeelingen wordt gevraagd om een rechtspositieregeling voor de arbeidscontractanten. Tevens wordt ge vraagd Simpelaar in vasten dienst aan te stelilen. Bij ons bestaat evenwel nog altijd de hoop, dat deze geheele crisisdienst nog: eens zal worden geliquideerd. Neemt de raad evenwel in meerderheid een ander standpunt in, dan zijn wij bereid terzake overleg te plegen met den directeur van de arbeidsbeurs om zoo mogelijk te komen tot benoeming in vasten dienst. Naar aanleiding van de vraag of de amb tenaar Simpelaar thans. in verband met zijn werk en diensttijd nog niet voor verhoo ging in aanmerlking komt, meenen wij te moeten opmerken, dat deze ambtenaar reeds verschillende verhoogingen heeft ont- vangen. Hij is ibegonnen met f 900 en heeft nu 1200. Wij achten verhooging niet nood- zakelijik. Volgno. 392. Een lid van de le afdeeling stelt de vraag of het niet mogelijk i,s de bui- tenwijiken te rangschikken voor de Personeele belasting in de zesde klasse. In dit verband heiinneren wij er aan dat toen deze belasting nog ten bate van het rijk geheven werd, de gemeente gerang- schikt was in de 7e klasse voor de kom en 9e klasse voor de buitenwijiken. Teneinde de minder draagkrachtigen te helpen heeft de gemeenteraad besloten de gemeente een klasse lager te rangschikken en is dit dus geworden 6e en 8e klasse. Op het voetspoor van de regeering mee nen wij. evenwel te moeten vasthouden aan de verschillende rangsohikking tusschen de kom en de fouitenwijken. Het in het stadsgedeelte van Terneuzen wonen brengt hoogere kosten mede, zonder dat van hoogere draagkracht sprake is. Nog meenen wij te mogen opmerken dat in vergelijking met plattelandsgemeenten die over het algemeen wel in de 9e klasse zuilen zijn gerangschikt, de buitenwijken zeker in gunstiger positie verkeeren. In de eerste afdeeling speciaal is de opmer- king gemaakt, dat verschillende ambtenaren fciiverdiensten hebben en dat voor overuren bij enkele diensten vergoedingen worden uit- betaald. W at het laatste betreft, dit is geregeld in artikel 30 van het Ambtenarenreglement Wenscht de raad die overuren niet meer uit te betalen, dan zal een wijziging van het ambtenarenreglement moeten worden voor- gesteld. Wat de bijverdienstep van enkele ambte naren betreft, wij hebben die steeds in het belang van den dienst noodzakelijik geacit, waardoor wij verzekerd' zijn, dat de zaken zoo juist mogelijk ook in finanoieel opzicht worden afgedaan. De mensohen die deze geringe bedragen ontvangen, verrichten die werkzaamheden in bun vrijen tijd en wij achten het niet juist dit zonder eenige vergoeding van hen te eischen. Als gevolg van vorenstaande besprekingen en na het opmaken van de begrooting ter kennis gekomen feiten wordt voorgesteld in de ramingen de navolgende wijzigingen aan te brengen: Inkomsten onder de inkomsten te verhoogen de vol gende posten: uitkeertog uit het gemeente fonds 800; bijdrage van het rijk distributie- dienst f 890; totale verhooging der inkomsten 1690; Uitgaven onder de uitgaven te verhoogen de volgende posten: jaarwedden ambtenaren /125; schrijf- en bureaubehoeften 200; subsidie aan de ver eeniging „Het Wit-Gele Kruis" /100; onkos- ten distributielevensmiddelen f 540; onvoor- zien uitgaven f 775totale verhoogins' der uitgaven /1740; onder de uitgaven te vermdnderen de post: kosten burgerwacht met 50. (Wordt vervolgd.) TERNEUZEN. In de afgeloopen week hebben zich in deze gemeente gevestigd: P. J. van Sprang, zonder beroep, Noord- straat 16, van Amsterdam. L. M. E. de Bruijn, dienstbode, IGaassen- straat 12, van 's Gravenhage. A. Stobbelaar, matroos, Nieuwe Kerkstraat 15, van Rotterdam. Vertrokken: M. van den Berg, schilder, van Bovenstraat 35, naar Amersfoort. Ch. Jansen, kermis reiziger, woonwagen, naar St. Jansteen. M. M. Ch. Smits, zonder, Dijkstraat 6, naar Amsterdam. L. Kruijt, zonder, Oostkant 5, naar Sas van Gent. Ph. M. de Munck, dienstbode, O 7, naar Vo- gelwaarde. Het ligt in ons voornemen, in een der volgende vergaderingen een voorstel aan- hangig te maken om de rechtspositie van de arbeidscontractanten te regelen. Wat betreft de benoeming in vasten dienst van een arfbeidscontractant bij de arbeidsbeurs staan wij op het standpunt, dat alleen die ambtenaren in vasten dienst moeten worden Etangesteld, waarvan de werkzaamheden blyvend zijn. De menschen bij de arbeidsbeurs met uit- zondering van den directeur en den ambte naar Jansen zijn alleen aangesteld met het 00g op de crisis. Wanneer wij er van over- tuigd waren, dat dit een blijvenden toe- stand was, dan zou er geen bezwaar be staan ook anderen in vasten dienst aan te stellen. TERNEUZEN. (Nadruk verboden.) Huwelijks-aangiften. 4 Dec. Adolphus Bree- poel, oud 23 j., jm. en Maria Jansen, oud 22 j., jd. 6 Dec. Albertus Baart (Van Honte- nisse), oud 23 j., jm. en Angdle Anna Goet- hals, oud 20 j., jd. 8 Dec. Achille Stockman, oud 39 j., jm. en Elisabeth den Tenter, oud 35 j., jd. Geboorten. 2 Dec. Marijke Carolina Aloijsia, d. van Johan Octaaf Theophile van Hauwe en van Maria Bertina Aloijsia van Mossevelde. 6 Dec. Jacobus Jan, z. van David Marinus Michielsen en van Margaretha Magdalena Seegers. Maria Carolina Elisabeth, d. van Wilhelmus Hubertus Hermanus van Megen en van Margriet Amelia Sidonia Angelina Claes. 8 Dec. Jan, z. van Oornelis Geelhoedt en van Adriana Woutrina ten Hoeven. 8 Dec. Adri Jozef, z. van Charles van Wijck en van Ada- laide Cornelia Bogaert. Overlijden. Jacoba van Dijke, oud 75 j.. wed. van Gerardus de Smidt. ZAAMSLAG. Huwelijks-aangiften. 9 Nov. Hendrik van Arenthals, oud 21 j., jm. en Sara de Putter, oud 21 j., jd. Huwelijks-voltrekkingen. 2 Nov. Leunis Minikus van Liere, oud 26 j., jm. en Cathalina Pladdet, oud 26 j„ jd. Frederik Willem van der Hooft, oud 25 j., jm. en Willemina Wisse, oud 22 j., jd. 23 Nov. Hendrik van Arenthals, oud 21 j., jim. en Sara de Putter, oud 21 j., jd. Geboorten. 1 Nov. Maatje, d. van Cor nelia Karel Herrebout en van Janna Duerink. 4 Nov. Cornelia Elizabeth, d. van Willem Pieter de Zeeuw en van Elizabeth Krina Schieman. 9 Nov. Johannes, z. van Abraham Dees en Jele jptje Scheele. 11 Nov. Suzanna, d. van Pieter Scheele en van Debora Bolle- man. Anthonie Franpois, z. van Hendrik Scheele en van Sara Anna de Putter. 14 Nov. Maria, d. van Francois Pieter Scheele en van Janna Maria de Ruijter. O'verlijden. 4 Nov. Mattheus Dees, oud 15 j., z. van Cornells Abraham en van Cor nelia Janna Dieleman.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 6