I
I,
m
Burgerlijke Stand
I
p
°J
S'j
ri
d
e
4
3 J/2
3 y2
3 y2
4J/2
LOOP DER BEVOLKING
Z1J
onl
II
gm
mej
on;
no'
alf
mi
WE
ke1
pe
aa
lij
on
te:
va
m:
gf
re
g<
ra
g<
k»
V'
d
b
n
z
V
h
v
a
z
v
i
4
i
uitgebrachte advies. Spreker stemt toe, dat
bet voor den beer Geensen erg is, dat diens
naam niet genoemd is. Indien bij op de voor-
draoht had gestaan, had bij dit later bij een
eventueele sollicitatie kunnen zeggen.
De heer DEN HAMER heeft er op gewezen,
dat gewoonlijk no. 1 van de voordracht wordt
benoemd, dit is niet altijd bet geval, de heer
Leenhouts b.v. stonid no. 3 op de voordracht,
maar is hier tocb ook benoemd. Volgens in-
Uchtingen was toen ook no. 1 beter, doch
niettemin is deze nliet benoemd. Hij herhaalit,
dat men dus niet kan zeggen, dat indien 3
personen op de voordracht staan, no. 1 be
noemd wordt, doch daar gaat het hier niet
over. Dan heeft men keus, doch nu kan men
eigenlijk niet stemmen.
De VOORZITTER deelt mede, namens het
college weinig aan deze voordracht te kunnen
toevoegen. Ook het college had er prijs op
gesteld, als dat mogelijk was, een voordracht
van 3 personen in te dienen. Burgemeester
en Wethouders staan op het standpunt dat,
wanneer een voordracht van 2 of 3 personen
wordt uitgebracht, ook de voordracht van
no. 2 of 3 in het belang der school is, zij het
dan to mindere mate dan no. 1. Het hoofd
der school heeft evenwel geen vrijheid kunnen
vinden, meer dan een persoon aan te bevelen,
zoodat hier een voordracht wordt ingediend
van 1 persoon, wat spreker stemt het toe
een onaangenamen indruk moet maken.
Het doet hem genoegen, dat verschillende
sprekers hier in het lieht gesteld hebben, dat
het belang der school op den voorgrond
gestaan heeft.
Hij zegt toe, dat in het vervolg maatregelen
genomen zuilen worden, dat nauwkeurig be-
kend is, aan welke vereischten de betrokke-
nen moeten voldoen.
Hij verzoekt de heeren Lambrechtsen van
Ritthem en Van Rietsbhoten, met hem het
stembureau te vormen.
Uitgebracht worden 15 stemmen, waarvan
op den heer M. Hage 13 stemmen, 2 briefjes
zijn bianco.
Is alzoo benoemd de heer M. A. Hage te
Zieri'kzee.
7. Behandeling begrooting dienst 1940.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
vast te stellen de begrooting voor den dienst
1940.
Bij de behandeling der begrooting komen
tevens in behandeling:
a. de goedkeuring der begrooting van de
brandweer;
b. een verzoek der Vereeniging ,,Het
Groene Kruiis" om subsidie voor de t.b.c.-
bestrijding
c. de vaststelling van het gemiddeld be-
drag per leerling der openbare scholen voor
1940 (zie voorstel);
d. de goedkeuring der begrooting van het
Burgerlijk Armbestuur voor 1940;
e. de vaststelling der verordening op de
heffing van oipcenten op de gemeentefonds
belastinig (zie voorstel);
f. de vaststelling der begrooting voor het
Woningbedrijf.
Punt 7c.
Burgemeester en Wethouders berichten den
raad:
Krachtens artikel 55bds der Lager Onder-
wijswet 1920, ingevoegd bij de wet van 22 Mei
1937 Stfol. 323 wordt jaarlijks door den
gemeenteraad, tegelijik met het vaststellen
der /begrooting van inkomsten en uitgaven
der gemeente, het bedrag bepaald, dat per
leerling voor de scholen onderscheidenlijk voor
g"ewoon en. voor iiitg"dbreid lager on<derwijs in
het jaar, waarvoor de begrooting geldt ter
bestrijding van de kosten, bedoeld in artikel
55 onder e tot en met h en o, alsmede die van
instandhoudtog wordt beschikbaar gesteld.
In de on twerp-begrooting 1940 is geraamd
voor:
1. voor het openbaar gewoon lager onder
wijs:
a. kosten van het instandhouden
van schoolgebouwen, alsmede van
terreinen voor het onderwijs in
liohamelijke oefening
ondenhoud van schoolmeubelen
aanschaffen en onderhouden van
schoolboeken, leenmiddelen en
schoolbehoeften (met uitzonde-
ring van niieuwe boeken)
verlichting, verwarming en
schoonhouden van schoolgebou
wen
kosten van bilbliotheken
brandwaarborg
gedeelte van de jaarwedden van
de vaste werklieden voor het ver-
richten van werkzaamheden ten
behoeve van het onderhoud der
schoolgebouwen
Voor administratiekosten dient
geraamd te worden /0,50 per
leerling
b.
c.
d.
e.
f.
g-
800
200
1200
1750
100
25
350
212
d.
e.
f.
g-
f 4637
2. voor het uitgebreid lager onderwijs.
kosten van het instandhouden
schoolgebouwen, alsmede van
terreinen voor het onderwijs in
lichamelijke oefening f 200
onderhoud van schoolmeubelen 100
aanschaffen en onderhouden van
schoolboeken, leenmiddelen en
schoolbehoeften (met uitzonde-
ring van nieuwe boeken) 425
verlichting. verwarming en
schoonhouden van echoolgebou-
,We* 570
kosten van schoolbibliotheken 25
brandwaarborg g
gedeelte van de jaarwedden van
de vaste werklieden voor het ver-
richten van wer/kzaamheden ten
behoeve van het ondenhoud der
schoolgebouwen qq
Voor administratiekosten dient
geraamd te worden /0,50 per
leerling 46
1464
Gedurende 1939 gaan op de openbare scho
len voor g.l.o. gemiddeld 4232/3 leerling en
op de openbare u.l.o. school 9D/3 leerling.
In verband hiermede stellen wij U voor het
eerder genoemd .bedrag voor 1940 te bepalen
wat het g.1.0. betreft op /4637 4232/,
i 1095 en voor het u.l.o. op f 1464 9li/„
16,03. 13
Punt 7e.
Burgemeester en Wethouders schrijven den
raad:
De verordening op de heffing van 75 opcen-
ten op de gemeentefondsbelasting-, vastgesteld
29 November 1938, goedgekeurd bij Koninklijk
besluit van 31 Januari 1939, no. 24 is sleohts
gelddg voor het beflastingjaar 1939/40.
In verband met den toestand van de
gemeente-financien is het noodig weer het
maximum-aantal opcenten op deze belastine
te heffen.
Wij' stellen U daarom voor de navo^ende
verordening vast te stellen.
VERORDENING op de heffing van
opcenten op de gemeentafondsbelas-
ting in de gemeente Terneuzen.
Artikel 1.
Voor het belastingjaar 1 Mei 1940 tot en
met 30 April 1941 zuilen ten behoeve dezer
gemeente op de hoofdsom der gemeentefonds-
belasting worden geheven 75 (vijf en zeven-
tig) opcenten.
Artikel 2.
De opcenten worden niet geheven op de
aanslagen van hen, die binnen het rijk geen
vaste woonplaats hebben.
Artikel 3.
Deze verordening wordt herzien zoodra de
gemeente voor de heffing der gemeentefonds-
belasting wordt gerangschiikt in een andere
dan de derde klasse.
Artikel 4.
Ten aanzien van vorige belastingjaren blij-
ven de voor die jaren geldende verordeningen
van kracht.
VERSLAG van het verhandelde in de afdee
lingen van den raad tot onderzoek der
gemeente-begrooting voor 1940 en verant-
woording van Burgemeester en Wethouders
naar aanleiding daarvan,
Volgno. 14. In beide afdeelingen is de vraa>g
gesteld of uitbreiding van het secretarie-
personeel noodig was en zoo ja waarom men
thans pas met dit voorstel komt, nu de be-
grootingspositie steeds moeilijker wordt.
Gevraagd wordt of uitbreiding van het perso
neel een gevolg is van de mobilisatiedrukte.
Eenerzijds werd aangedrongen om wanneer
personeel moet worden benoemd dit tijdelijk
te dden, om na verloop van enkele jaren tot
vaste benoeming over te gaan, terwijl ander-
zijds werd aangedrongen jeugdaftrek toe te
passen.
Bij de toelichting tot artikel 14 is duide-
lij.k gezegd, dat reeds voor de moibilisatie
het vaststond, dat de aanstelling van een
zesden ambtenaar in het belang van de
gemeente noodig was.
Hieruit blijkt reeds dat deze zesde amb
tenaar buiten de moibilisatie staat. Dat niet
eerder een voorstel is gedaan tot benoeming
is eenvoudig een uiting van zuinigheid ge-
weest. Die zuinigheid kon ibovendien be-
tracht worden, omdat verschillende volon-
tairs op de secretarie aanwezig waren, die
onder leiding van een ambtenaar werkten
en aan wie geen vergoeding werd betaald.
De gewone werkzaamheden op de secre
tarie in verband met allerlei bemoeiingen
maken, dat wanneer de zaken behoorlijk
worden afgedaan, een zesde ambtenaar
noodzakelijik is.
Het is nu zoo, dat al jaren met achter-
stand wordt gewerkt en dat daardoor ver
schillende zaken niet rustig genoeg afge
daan kunnen worden.
Waar het dus bij Burgemeester en Wet
houders vaststaat, dat een ambtenaar aan-
gesteld dient te worden, achten wij het
vanzelfsprekend, dat dan ook een man in
vasten dienst wordt benoemd. Een tijde-
lijke benoeming zou toch dit groote nadeel
brengen, dat ambtenaren, die elders in
vasren dienst werkzaam zijn, niet zouden
kunnen soliliciteeren.
Wapneer de raad daar prijs op stelt zuilen
wij een voorstel indienen om jeugdaftrek in
te voeren en zuilen wij ons niet verzetten
wanneer de benoeming zou geschieden met
een proeftijd van een jaar.
Volgno. 47 en 48. In beide afdeelingen is
gevraagd een overzicht te willen geven van
de geldleeningen en van de vervreemde kapi-
talen.
Dienaangaande deelen wij U het volgende
mede:
op 1 Jan.
5.600,-
3.750,-
24.840,-
122.715,-
Aanduiding leening
'40 verdeeld o/d Hoofdstukken
17.940,-
19.040,-
10.720,-
40.280,-
37.620,-
22.300,-
14.840,-
44.000,-
40.000,-
13.500,-
VI
VIII-13
VIII-7
VIII-9
V
VI
VIII-2
VIII-4
VIII-7
VIII-9
IX-2
III
V
VI
VIII-2
VIII-4
VI
VIII-7
VIII-9
VI
VIII-13
VIII-7
III
VI
VIII-7
VI
VI
VIII-2
VIII-2
VIII-7
5.600,-
3.750,-
2.852,-
21.988,-
36.665,-
9.561,-
3.998,-
41.934,-
540,-
887,-
29.130,-
1.250,-
5.355,-
6.485,-
1.900,-
2.950,-
3.680,-
15.090,-
270,-
4.720,-
6.000,-
40.280,-
2.200,-
35.420,-
22.300,-
14.840,-
42.000,-
2.000,-
40.000,-
13.500,-
Aflossing
1940
200,-
2.750,-
124,-
956,-
1.414,
630,—
212,-
2.211,-
134,-
46,-
1.533,-
60,-
240,-
290,-
120,-
110,—
160,-
1.230,-
90,-
590,-
750,-
2,410,-
100,-
1.610,—
1.060,-
2.000,-
100,-
1.160,-
900,-
rente-
perc.
4
4
3 X
37/
3y2
33/4
37/8
3
31/4
4
3y2
30/0
rentebedrag
224,-
150,—
99,82
769,58
1.283,28
334,63
139,93
1.467,69
18,90
31,05
1.019,55
43,75
187,43
226,97
66,50
103,25
142,60
584,74
10,46
165,20
210,-
1.510,50
85,25
1.372,53
669,-
482,30
1.680,-
80,-
1.400,-
405,-
Oorspronkelijk
bedrag a. leening
10.000,-
60.000,-
27.039,38
135.077,85
28.600,-
29.400,-
11.900,-
45.100,-
51.335,-
22.300,-
15.900,-
44.000.-
40.000,-
13.500,-
Annuiteitsleeningen ten laste van Hoofdstuk V
Restant schuld per
1 Januari 1940
18.305,93
161.253,49
77.405,72
2.643,60
195,97
6.042,72
532,09
Alle hierbovenvermelde
175.600,16
93,461,79
127.931,25
Oorspronkelijk
bedrag
der leening
19.532,—
198.916,01
93.935,46
3.113,12
227,66
6.313,64
540,—
leeningen zijn
en Xin.
Rente-
percentage
195.863,70
102.446,65
139.540,17
3y2
3 y2
3y2
3 H
3H
rijks voorschotten
3?/8
Bedrag der
annui'teit
754,50 Hfdst. V
8.768,88
4.132,03
136,34
9,95
271,23
20,54
10.001,42
5.567,98
7.517,03
<&XI1I
De twee laatste leeningen kunnen ee'rst per 1 Juli 1941 worden geconve'rteerd
Vervreemde kapitalen.
Ill Politiebureau 2.000,—
Brandspuit
VI Div. werken
7.020,— 11
16.720,- 4
1
4
1
5
6
2
5 jaarl. afl. 400,— rente 4 o/0 80,—
640,-
1.040,-
940,-
830,-
800,-
700,-
m 600,-
200,-
280,80
4.160,- 668,80
940,-
3.320,-
800,-
3.500,-
3.600,-
400,—
VII vervroegd kapitaal 23100,-
1 afl. van /1100,- llOo- Rente/924,-
22 1000,- 22000,-
VIII—2 1250,— 5 afl. k f 130,- 650,-
6 afl. a 100,- 600.—
23100,-
Rente 50,—
1250,—
Rente
42,-
321,20
VIII—4 verbouw u.l.o. school 15 afl. a 70,— f 1050 -
VIII-7 8030,— 1 afl. a /1230,- /1230,-
2 1030,- 2060,—
1 730,- 730,-
1 830,- 830,-
4 670,- 2680,—
1 500,- 500,—
8030,—
XI verbouw arbeidsbeurs 15 afl. a 30,— 450,— Rente 18,—
XIII—3 Annuiteit 641,07 berekend tegen een rente-percentage van 4 0/0
Restant schuld per 31 Dec. 1938 13059,13
aflossing 1939 118,71
vii. 7 a. t 12940,42 k 4 o/0 5j7>62
XIII—3 Afgeloste leening per 31 Dec. 1938 per resto groot /37972 95
Verdeeld Hoofdstuk V 18012,11
Hoofdstuk XIII—3 19960,84
37972,95
19960,84 aflossing 1939 95,16 19774,18
annuiteit XIII—3 889,93 aflossing 1939 98,96
V 18012,11 aflossing 1939 /85,83 /17843.75
annuiteit V 803,01 aflossing 1940 89,26
Waarborgsommen
Jozinastraat
Driewegen
N.H. school 6165,61
634,04
R.K. school Sluiskil 506,08
174,38
R.K. meisjesschool
R.K. jongensschool
Rente 790,97
Rente 713,75
1754,31
491,74
6799,65
680,46
2441,16
463,-
12630,32 a 4 0/0
3932,50
642,45
R.K. u.|.o. school
Chr. u.l.o. school Grenulaan
4574,95 a 4 o/0
Voor de R.K. u.l.o. school is een waarboigsom gestort ad 5500
waarvan /1800,— voor bouwgrond blijft /3700,—
idem 232.50
3933,50
500,-
185,
De bedragen ad 500,en 185,te
ramen op Hoofdstuk VHT-7 en VIII-9.
Volgn. 96. Burgerwacht. Gevraagd wordt
of deze post onder de tegenwoordige omstan-
digheden nog moet worden gehandhaafdook
wordt overlegging van een rekening gevraagd.
In 1938 is voor onderhoud der wapens uit-
gegeven /48, voor walk doel de subsidde
dan ook gebruikt wordt.
Nu tengevolge van de buitengewone om-
standigheden de geweren van de burger
wacht zijn ingeleverd en de .subsidie over
't algemeen gebruikt werd voor onderhoud
der wapens kan deze post voor memorie
worden geraamd.
Volgno. 99. Luchtbescherming. In beide
afdeelingen maakten leden bezwaren tegen
den post voor luchtbescherming. Speciaal
tegen de punten aanschaffen artsenwagens,
ziekenramen, gratificatie hoofd luchtbescher-
mingsdienst en geneeskundige hulppost voor
chirurgische gevallen (aandeel gemeente Ter
neuzen).
Kosten artsenwagens. Bij nader overleg
met den geneesheer ibelast met de iuchD
bescherming gaf deze te kennen, dat in
verband met de gewijzigde opvattingen
terzake, deze wagens wel kunnen vervallen.
Ziekenramen. In verband met de ge-
wenschte bezuinigingen zuilen we deze post
tot 9 ziekenramen terugbrengen.
Gratificatie Hoofd Luohtbeschermings-
dienst. Wat de gratificatie Hoofd Lucht-
besohermingsdienst betreft merken wij op,
dat de inspecteur naast zijn functie op zich
heeft genomen de functie van hoofd van de
luchtbescherming, omdat er niemand anders
voor te vinden was. De luchtbescherming
staat dus geheel afzonderlijk van de functie
van inspecteur van politie.
Waar de beer Hack veel vrijen tijd moet
besteden in verband met die luchtbescher
ming 1'ijkt ons een gratificatie van f 100 niet
meer dan billijk.
Geneeskundige hulppost. De post van
/250 voor het aandeel van de gemeente
Terneuzen in de geneeskundige hulppost
wenschen wij gaame gehandhaafd te zien
om over geld te kunnen beschikken wan
neer zich gevallen zouden voordoen, waar
voor deze post bestemd is. Wij doen even
wel de toezegging, dat deze f 250 voor geen
enkel ander doel zal gebruikt worden.
Voor het vrij'gekomen bedrag ad 475
stellen wij voor aan te sehafifen: 30 gas-
pakken. De prijs van een gaspak bedraagt
ongaveer 15.
Volgno. 119. Leden van de le en 2e afdee-
ling betreuren het, dat de subsidie voor het
consultatiebureau van het Wit-Gele Kruis te
Terneuzen voor de kom en Sluiskil zijn
ingetrokiken.
Waar het eene consultatiebureau in de
kom geen subsidie noodig heeft meenen wij
dat ook voor het bestaande geen subsidie
uitgetrokken moet worden.
Wanneer de eonsulltatiebureaux in de kom
tot een gemeenschappelijke regeling komen,
waarover in de afdeelingen werd gesproken,
bestaan er bij ons geen bezwaren voor het
consultatiebureau weer f 200 uit te trekken
Waar evenwel1 op Sluiskil slechts een con
sultatiebureau is, kunnen wij er ons mee
vpreendgen aldaar een subsidie van 100 te
verleenen.
Volgno. 150. Bij de artikelen van de jaar
wedden van de ambtenaren bij openbare wer
ken en de kosten voor onderhoud van de ver
schillende eigendommen is de opmerking ge-
maakt, dat te veel gebruik gemaakt wordt
van tijdelijke werk'krachten.
Gevraagd wordt den dienst zoodanig in te
richten, dat het werk behoudens enkele uit-
zondejingen door de vaste werklieden kan
geschieden.
Gevraagd wordt mede, of de verhooging van
den teekenaar gemotiveerd is en of deze
kracht daar beslist noodig is.
De hulp bij gemeentewerken verricht niet
enkel teekenwerk. doch alle, op het kan
toor van gemeentewerken voorkomende
werkzaamheden.
Wij staan op het standpunt, dat hij daar
niet gemist kan worden.
In, verband met zijn werk is het thans
voorgestelde loon zeker niet hoog, waarom
wij wel adiviseeren dit op /500 vast te
stellen.
'De hulp bij. de straatmaker is er noodig
om het bestratingswerk behoorlijk te kun
nen uit voeren.
Deze regeling bestaat al sinds eenige
jaren.
De werkman iScheele werkzaam op de
begraafplaats, plantsoenen e.a. is sedert 11
April 1.1. in militairen ditenst.
In verband daarmede is het zeker niet
mogelijk op de voorgestelde loonen voor
tijdelijk personeel te bekrimpen.
De desbetreffende post bij riolen en pom-
pen is noodig om bij storingen in het riool-
stelsel. wat nog al eens voorkomt, direct
aanvullende hulp aan te stellen, aangezien
het aantal werklieden bij de gemeente
werken hiierop niet is berekend.
Volgno. 154. In beide afdeelingen wordt
gevraagd om de Nieuwe Kerkstraat te ver-
harden. Gewezen wordt op de overlast van
water in de brandgangen van de Dahliastraat
e. a.
In de begrooting van gemeente-werken
was een bedrag van 2500 geraamd voor
de asphalteering van het wegdek in de
Nieuwe Kerkstraat, waardoor kan blijken,
dat de noodzakelijkheid daarvan wordt in-
gezien.
Wij hebben deze post uit de begrooting
moeten lichten, omdat daarvoor geen gelden
beschikbaar zijn.
De brandgangen in de buurt van de
Dahliastraat e.a. zijn particulier eigendom.
De eigenaren dienert' hierzelf voor een be-
hoorlijke waterafvoer zorg te dragen.
Bij de ovemame der stfaten, lag het niet
op den weg der gemeente zich met particu
liere eigendommen te bemoeien.
Volgno. 160. De ppmerking wordt ge
maakt .of de beerruiming.sddenst van Sluiskil
niet goedkooper kan worden uitgevoerd.
Wij, zuilen trachten in overleg met ge
meente-werken daarvoor een goedkoopere
oplossing te vinden.
Volgno. 336. Leden van beide afdeelingen
vragen een zoodanige regeling te treffen, dat
de B. A. mensohen ook te Sluiskil hun medi-
cijnen kunnen bekomen.
Bij ons bestaat geen bezwaar een dus
danige regeling te bevorderen. Wij zuilen
terzake overleg plegen met de apotheken
en de gemeente-geneesheer te Sluiskil.
Volgno. 3'39. Gevraagd wordt of in de be
grooting van het burgerlijk armbestuur reke.
ning is gehouden met de mobilisatie.
Blijkens verklaring van den voorzitter
van het burgerlijk armbestuur kan voorloo-
pig wel worden aangenomen, dat met de
uitgetrokken subsidie kan worden volstaan.
Volgno. 350. In beide afdeelingen wordt
gevraagd om een rechtspositieregeling voor
de arbeidscontractanten. Tevens wordt ge
vraagd Simpelaar in vasten dienst aan te
stelilen.
Bij ons bestaat evenwel nog altijd de
hoop, dat deze geheele crisisdienst nog: eens
zal worden geliquideerd.
Neemt de raad evenwel in meerderheid
een ander standpunt in, dan zijn wij bereid
terzake overleg te plegen met den directeur
van de arbeidsbeurs om zoo mogelijk te
komen tot benoeming in vasten dienst.
Naar aanleiding van de vraag of de amb
tenaar Simpelaar thans. in verband met zijn
werk en diensttijd nog niet voor verhoo
ging in aanmerlking komt, meenen wij te
moeten opmerken, dat deze ambtenaar
reeds verschillende verhoogingen heeft ont-
vangen.
Hij is ibegonnen met f 900 en heeft nu
1200. Wij achten verhooging niet nood-
zakelijik.
Volgno. 392. Een lid van de le afdeeling
stelt de vraag of het niet mogelijk i,s de bui-
tenwijiken te rangschikken voor de Personeele
belasting in de zesde klasse.
In dit verband heiinneren wij er aan dat
toen deze belasting nog ten bate van het
rijk geheven werd, de gemeente gerang-
schikt was in de 7e klasse voor de kom en
9e klasse voor de buitenwijiken.
Teneinde de minder draagkrachtigen te
helpen heeft de gemeenteraad besloten de
gemeente een klasse lager te rangschikken
en is dit dus geworden 6e en 8e klasse.
Op het voetspoor van de regeering mee
nen wij. evenwel te moeten vasthouden aan
de verschillende rangsohikking tusschen de
kom en de fouitenwijken.
Het in het stadsgedeelte van Terneuzen
wonen brengt hoogere kosten mede, zonder
dat van hoogere draagkracht sprake is.
Nog meenen wij te mogen opmerken dat
in vergelijking met plattelandsgemeenten
die over het algemeen wel in de 9e klasse
zuilen zijn gerangschikt, de buitenwijken
zeker in gunstiger positie verkeeren.
In de eerste afdeeling speciaal is de opmer-
king gemaakt, dat verschillende ambtenaren
fciiverdiensten hebben en dat voor overuren
bij enkele diensten vergoedingen worden uit-
betaald.
W at het laatste betreft, dit is geregeld
in artikel 30 van het Ambtenarenreglement
Wenscht de raad die overuren niet meer
uit te betalen, dan zal een wijziging van het
ambtenarenreglement moeten worden voor-
gesteld.
Wat de bijverdienstep van enkele ambte
naren betreft, wij hebben die steeds in het
belang van den dienst noodzakelijik geacit,
waardoor wij verzekerd' zijn, dat de zaken
zoo juist mogelijk ook in finanoieel opzicht
worden afgedaan.
De mensohen die deze geringe bedragen
ontvangen, verrichten die werkzaamheden
in bun vrijen tijd en wij achten het niet
juist dit zonder eenige vergoeding van hen
te eischen.
Als gevolg van vorenstaande besprekingen
en na het opmaken van de begrooting ter
kennis gekomen feiten wordt voorgesteld in
de ramingen de navolgende wijzigingen aan
te brengen:
Inkomsten
onder de inkomsten te verhoogen de vol
gende posten: uitkeertog uit het gemeente
fonds 800; bijdrage van het rijk distributie-
dienst f 890; totale verhooging der inkomsten
1690;
Uitgaven
onder de uitgaven te verhoogen de volgende
posten: jaarwedden ambtenaren /125; schrijf-
en bureaubehoeften 200; subsidie aan de ver
eeniging „Het Wit-Gele Kruis" /100; onkos-
ten distributielevensmiddelen f 540; onvoor-
zien uitgaven f 775totale verhoogins' der
uitgaven /1740;
onder de uitgaven te vermdnderen de post:
kosten burgerwacht met 50.
(Wordt vervolgd.)
TERNEUZEN.
In de afgeloopen week hebben zich in deze
gemeente gevestigd:
P. J. van Sprang, zonder beroep, Noord-
straat 16, van Amsterdam.
L. M. E. de Bruijn, dienstbode, IGaassen-
straat 12, van 's Gravenhage.
A. Stobbelaar, matroos, Nieuwe Kerkstraat
15, van Rotterdam.
Vertrokken:
M. van den Berg, schilder, van Bovenstraat
35, naar Amersfoort.
Ch. Jansen, kermis reiziger, woonwagen,
naar St. Jansteen.
M. M. Ch. Smits, zonder, Dijkstraat 6, naar
Amsterdam.
L. Kruijt, zonder, Oostkant 5, naar Sas van
Gent.
Ph. M. de Munck, dienstbode, O 7, naar Vo-
gelwaarde.
Het ligt in ons voornemen, in een der
volgende vergaderingen een voorstel aan-
hangig te maken om de rechtspositie van
de arbeidscontractanten te regelen.
Wat betreft de benoeming in vasten
dienst van een arfbeidscontractant bij de
arbeidsbeurs staan wij op het standpunt,
dat alleen die ambtenaren in vasten dienst
moeten worden Etangesteld, waarvan de
werkzaamheden blyvend zijn.
De menschen bij de arbeidsbeurs met uit-
zondering van den directeur en den ambte
naar Jansen zijn alleen aangesteld met het
00g op de crisis. Wanneer wij er van over-
tuigd waren, dat dit een blijvenden toe-
stand was, dan zou er geen bezwaar be
staan ook anderen in vasten dienst aan te
stellen.
TERNEUZEN.
(Nadruk verboden.)
Huwelijks-aangiften. 4 Dec. Adolphus Bree-
poel, oud 23 j., jm. en Maria Jansen, oud 22
j., jd. 6 Dec. Albertus Baart (Van Honte-
nisse), oud 23 j., jm. en Angdle Anna Goet-
hals, oud 20 j., jd. 8 Dec. Achille Stockman,
oud 39 j., jm. en Elisabeth den Tenter, oud
35 j., jd.
Geboorten. 2 Dec. Marijke Carolina Aloijsia,
d. van Johan Octaaf Theophile van Hauwe en
van Maria Bertina Aloijsia van Mossevelde.
6 Dec. Jacobus Jan, z. van David Marinus
Michielsen en van Margaretha Magdalena
Seegers. Maria Carolina Elisabeth, d. van
Wilhelmus Hubertus Hermanus van Megen en
van Margriet Amelia Sidonia Angelina Claes.
8 Dec. Jan, z. van Oornelis Geelhoedt en van
Adriana Woutrina ten Hoeven. 8 Dec. Adri
Jozef, z. van Charles van Wijck en van Ada-
laide Cornelia Bogaert.
Overlijden. Jacoba van Dijke, oud 75 j.. wed.
van Gerardus de Smidt.
ZAAMSLAG.
Huwelijks-aangiften. 9 Nov. Hendrik van
Arenthals, oud 21 j., jm. en Sara de Putter,
oud 21 j., jd.
Huwelijks-voltrekkingen. 2 Nov. Leunis
Minikus van Liere, oud 26 j., jm. en Cathalina
Pladdet, oud 26 j„ jd. Frederik Willem van
der Hooft, oud 25 j., jm. en Willemina Wisse,
oud 22 j., jd. 23 Nov. Hendrik van Arenthals,
oud 21 j., jim. en Sara de Putter, oud 21 j., jd.
Geboorten. 1 Nov. Maatje, d. van Cor
nelia Karel Herrebout en van Janna Duerink.
4 Nov. Cornelia Elizabeth, d. van Willem
Pieter de Zeeuw en van Elizabeth Krina
Schieman. 9 Nov. Johannes, z. van Abraham
Dees en Jele jptje Scheele. 11 Nov. Suzanna,
d. van Pieter Scheele en van Debora Bolle-
man. Anthonie Franpois, z. van Hendrik
Scheele en van Sara Anna de Putter. 14 Nov.
Maria, d. van Francois Pieter Scheele en van
Janna Maria de Ruijter.
O'verlijden. 4 Nov. Mattheus Dees, oud
15 j., z. van Cornells Abraham en van Cor
nelia Janna Dieleman.